Be WARNED: MSI P35 Platinum & XP pro

Pagina: 1
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redniels
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik post deze maar even heeeeel snel...

als je de genoemde combi uit de titel wilt kiezen... weet dan:

1. weet hoe je moet slipstreamen: WinXP wil alleen op dit bordje vanaf SP2! (ja ik heb een oude cd :) )

2. update de bios naar 1.1 (msi.com.tw) ivm ACPI ellende voor je begint
3. je hebt een floppy nodig voor de ICH9R drivers (of die ook slipstreamen)
4. ik ben nu op mijn 5e blue screen tijdens XP install .. ik wordt nu een beetje depressief. de vorige heb ik allemaal op kunnen lossen..
5. trek er maar een dagje voor uit ;)
6. OCZ 8500(1066Mhz) DDR2 modules MOETEN op 2.3 Volt kom ik net achter.. met standaard waardes zijn ze instabiel.. en crashed de XP install met een ntfs.sys stop error...zucht..

ik probeer later vanavond een compleet "horror" verhaal hier te dumpen, voor nu ga ik kijken op ik de laatste BSOD op kan lossen... (driver rev 48 of zo..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor je je horror-verhaal begint, mag ik je erop wijzen dat +- de helft van je problemen niet zozeer aan het bord ligt?
Om even iets te noemen:
3: dat komt doordat Windows de chipset niet kent... schuld van het bordje?
5: misschien dat je zelf wat over het hoofd ziet?
6: dat geheugen heeft het nodig, het moederbord niet!
En als je geheugen al niet lekker loopt kan dat ook nr. 4 verklaren ;)
En bovendien, welk kwaliteitsproduct je ook hebt, alles kan kapot gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad, niet gelijk ranten op de combo van moederbord + OS als het niet zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redniels
ik zeg niets over de kwaliteit van het produkt, en ik ben me er heel erg bewust van dat de BSOD's werden veroorzaakt door driver issues. VEEL driver issues. en bios issues. nu is dit normaal voor nieuwe produkten, dat weet ik ook (daar ik lang geleden "in de handel" heb gezeten) dus ik zeur er niet over. deze 1e post is enkel ter waarschuwing ende vermaack zoals ze dat zo mooi in de efteling zeggen.. :)

en om die tweakers die geen zin hebben in flink gekloot met bios-en drivers en geheugen Voltages er even snel op te wijzen dat die issues bestaan met deze combi.

en nog even over het geheugen:
het staat nergens zichtbaar op de verpakking wat het Voltage moet zijn: enkel op Inet... en da's wel lastig... en een issue.

en...he! hij boot! voor het eerst! ik ben weer weg! moet 1200x op enter gaan drukken!
cu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Wat mij betreft kan dit topic meteen dicht. Als iedereen die er even niet uitkomt met de installatie van een OS maar direct een topic zou openen om een heel moederboard af te raden, dan zou het einde zoek zijn.

"Ik post deze maar even heeeeel snel." Dat is je eerste fout. Op tweakers.net wordt van je verwacht dat je eerst snel, of langzaam, zelf dingen uitzoekt/uitprobeert, en pas daarna gaat posten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Dank voor je post.
Deze had ik wel in gedachten.
Maar koop nu een andere plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Antwan46 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:54:
Dank voor je post.
Deze had ik wel in gedachten.
Maar koop nu een andere plank.
Ja, ga direct af op de ervaring van 1 persoon |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redniels schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:31:
en om die tweakers die geen zin hebben in flink gekloot met bios-en drivers en geheugen Voltages er even snel op te wijzen dat die issues bestaan met deze combi.
drivers zijn gewoon normaal, ik kan op mijn nForce4 ook geen raid array aanmaken en direct door windows laten herkennen, daarvoor moet ik ook drivers laden vanaf de floppy. Laten we alle nForce4 chips ook maar bannen. Ati-chips heb ik er 3 moederborden gehad die geen van de drie stabiel liepen, dus die ook achterwege laten. Via presteert vaak minder, dus die zijn ook geen goede optie... oeps geen chipsets voor s939 over... Je moet kijken in hoeverre het probleem echt bordspecifiek /chipsetspecifiek / OS specifiek is, en hier is dat OS specifiek, XP heeft nu eenmaal drivers nodig via floppy.

Die bios issue van dat geheugen, daar kan dat moederbord totaal niet aan doen, en XP nog véél minder. Het zou inderdaad best op het geheugen mogen staan, maar langs de andere kant kan je er wel van uit gaan dat iemand die oc modules koopt genoeg kennis heeft om dat ofzelf zelf al te weten, of dat op het internet op te zoeken (en gezien het aantal topics met modules waarin vermeld werd dat de spanning te laag was standaard, moet je dat wel kunnen vinden), dus zo'n grote fout vind ik het ook niet.

Normaal post ik niet in onnuttige topics, maar ik wou bij deze eventuele kopers van dat moederbord aanraden om even verder te zoeken ;)
(gaat even topicreport opmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redniels
Ok, ik zie dat ik wordt afgebrand, maar goed..
ik ben niet een of andere sukkel, die geen reet van windows af weet... ach nu wordt ik weer boos, laat maar..

wat ik dus wou delen met een ieder:

de ICH9R SATA/IDE controller welke in de P35 chipset zit ondersteund geen DOS/freeDos/PCdos/Win9x

op eerste blik is dat geen probleem, totdat je met een ongeinstalleerd pctje zit... en deze bios eerst moet flashen voordat de godvergeten WinXp install zowiezo wil draaien

ik kom om in de boot cd's met iedere variant van dos daarop, maar deze zijn allen gebaseerd op een floppy image: in dat floppy image zit een cd driver en mscdex of de freedos variant daarvan. deze cd drivers... herkennen de ICH9R niet en "laden" dus niet de rest van de cd (welke altijd wordt gemount onder de eerst beschikbare drive letter) en dan heb je dus een probleem.

Kortom, voor de P35 Platinum moet je rekening houden met het volgende

1. heb een floppy drive & bootable fd bij de hand. de huidige retail versie bevat bios V1.0 welke een hele lelijke ACPI bug bevat waardoor de XP install niet wil draaien. (BSOD) nu kun je ACPI id. uitschakelen tijdens de
installatie van XP door op F7 te rammen terwijl de F6 vraag in beeld komt (is een kb artikel van). Echter dan zit je met een niet zo leuke HAL in windows die je niet 123 kan vervangen zonder hele enge dingen te doen. ACPI uitzetten in de bios heeft geen zin: windows setup detecteerd het toch, en BSOD'ed. door het bovengenoemde ICH9R incompatibiliteits verhaal zijn 90% van je bootcds zinloos.

2. je hebt minimaal een Win XP SP2 install cd nodig: de PCI.sys die in de Pre SP2 install cd zit geeft een BSOD tijdens install. (wat niet gebeurd op mijn andere nforce bordje ook met PCI-e: die kon ik gewoon installeren met mijn hele prehistorische WINXP retail cd.)

3: je hebt een driver floppy nodig met daarop de juiste driver voor de ICH9R. deze kun je ook slipstreamen in je install cd natuurlijk. ik ben eerder voor de floppy omdat je dan zeker weet dat het juistje INFje wordt gebruikt, deze bepaalt nl. wel of geen raid optie ondersteuning tijdens install.

4. OCZ nvidia SLI ready 1066Mhz DDR2 modules ,185 euries bij Komplett voor 2 GB kit, draait niet uit zichzelf goed in dit bord: ondanks dat de SPD info van de DIMM het bordje behoord te vertellen dat ie 2.3V nodig heeft, doet het bord hier niets mee en default gewoon op 1.9 V waardoor dat je een extra BSOD tijdens install krijgt op NTFS.SYS. gelukkig is dit te overrulen in de bios.

5. als je een 8800GTX koopt, koop dan geen ThermalTake Armor jr. kast. de kast heeft een hele lompe 3.5"hdd drive cage die net (3~5 mm) in de weg zit en die je wel kan...uhm...modden zeg maar....met een ijzerzaag.

5.5 nog even over de kast: voor 95 euries heb je een mooie kast, maar deze is scherp van binnen en is ondanks wat er over wordt geschreven, zeker niet "tool-less". ik vond dat, samen met de "design flaw" van die 3,5" hdd drive cage niet echt kunnen bij een kale kast van 95 euries. een Aopen kast van 5 tientjes is van binnen een stuk beter (niet scherp).

6. dit was mijn aller aller laatste post op tweakers. een stelletje ****** die iemand niet laten uitpraten en beginnen te blaten zonder enig benul van de problemen of kennis van zaken daar ken ik er zakelijk al genoeg en heb ik in mijn vrije tijd geen behoefte aan. Schijnbaar hebben jullie ook geen behoefte aan mij, dus dat komt goed uit...toch?

veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ok ik kan me voorstellen dat je stijl niet gewaardeerd wordt, maar volgens mij post je nuttige informatie.
zeker als er ook nog komt te staan hoe het uiteindelijk wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redniels schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:18:

6. dit was mijn aller aller laatste post op tweakers.
Niets van aantrekken, het is blijkbaar de gewoonte om meteen in de thread zelf heiliger dan de paus te willen zijn, en hun 'pro' attitude meteen af te stralen naar... ja, naar wie eigenlijk.. who cares. Waarschijnlijk zijn ze allemaal aan het solliciteren naar een jobje als mod of zo. En als ze effectief niets beter te doen hebben... :s

Wannabe modjes dus. Edit: hier mag dus wat mij betreft véél zwaarder tegen opgetreden worden. Je komt ze echt overal tegen. Ofwel de topic report knop echt huge maken

Ipv meteen de 'topic report' knop te gebruiken, zodat een ECHTE mod u op uw rechten en plichten kan wijzen, op een normale toon... Die knop staat daar niet voor niets.

Ik spreek me verder niet uit over uw post, want zoals ik zei, dat is 'rode users'-material. Zelfs als het op slot gaat kan iemand met een search de betreffende ervaringen vinden, wat uiteindelijk de bedoeling was. Misschien had je het in een bestaand topic over dit moederbord moeten plaatsen of zo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Report is goed van je, maar het is niet de bedoeling omdat dan zelf dan als nog een mod post te maken. En je was er zo op tegen om mod te spelen nu doe je het zelf. ;)

Ik vind maar 1 punten goed in de TS, die iets te maken heeft met mobo+ XP de rest is zijn normale handelingen.

Gewoon je systeem instellen wat je toch altijd moet doen en logies nadenken, en niet lui zijn en op auto laten staan.

2.3v voor je geheugen is ook niet jdec standaard, en spd moet je nooit vertrouwen zijn ook vaak save settings.

En wat heeft de case maten te maken met je mobo en os :? Lijkt me logies dat je kijkt of alles er in past, moet je ook als je win98 gaat draaien. lol

Floppy altijd nodig voor een raid controller die niet in de chipset zit, en voor raid array. heeft dus ook niks met je mobo+xp te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 14-06-2007 00:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

mad_max234 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:46:
Floppy altijd nodig voor een raid controller die niet in de chipset zit, en voor raid array. heeft dus ook niks met je mobo+xp te maken.
Dat geld ook voor S-ata, niet puur voor RAID. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Niet om het een of het ander, maar 5 van de 6 problemen zijn op te lossen door meteen Windows Vista te installeren. ;)
En het probleem met het geheugen ligt aan de geheugenmodules. In de SPD is het niet mogelijk een apart voltage aan te geven dus zou zo'n module in de SPD veilige settings neer moeten zetten, niet de settings waarvoor die modules een hoger voltage nodig hebben om te draaien.
OCZ heeft daar nogal een handje van...

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:46:
Report is goed van je, maar het is niet de bedoeling omdat dan zelf dan als nog een mod post te maken. En je was er zo op tegen om mod te spelen nu doe je het zelf. ;)

Nee hoor :) Ik geef in dit, toch al verzande, topic, gewoon m'n mening over de moraalriddertjes hierboven en in het algemeen. Op een plaats waar ze het misschien nog gaan lezen. Wegens offtopic staat het klein getypt. Zelf ga ik niet in op de TS z'n post, reageer ik niet op dezelfde manier en meld ik hun storende bijdragen. Welke de mijne nu onderhand ook al geworden is, but you get the point. En bovenal, dit topic wordt waarschijnlijk toch gesloten, en dan maakt het toch niet meer uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
redniels schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:18:
...
wat ik dus wou delen met een ieder:

de ICH9R SATA/IDE controller welke in de P35 chipset zit ondersteund geen DOS/freeDos/PCdos/Win9x

.....
Bij mijn P5B deluxe staat dit in de handleiding. Stond dat bij jou niet in de handleiding?

Denk je Hirens boot CD te kunnen gebruiken, werkt het niet (Alleen het booten werkt.).

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
Mijn NEO P35 draait als een zonnetje met XP en 2 GB Geil geheugen aan boord wel standaar do p1.9volt ipv 2.1 .... beetje raar om dit af te raden terwijl er niks mis mee is 8)7

Dat van de raid wat je wilt delen.... Kijk eens op de doos van je moederboard staat, zit een mooie waarschuwingsticker dat de chipset allen compatible is XP en Vista, staat ook duidelijk vermeld op de site van msi.

[ Voor 47% gewijzigd door thefox154 op 14-06-2007 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een P35 chipset blijft een P35 chipset op welk MB het ook zit. Het is dus geen specifiek MSI-probleem. :)

Het geheugen moet in principe getest zijn op dit MB wil het werken, daar is meestal een QVL voor te vinden, staat het daar niet bij dan is de kans aanwezig dat het niet werkt. Een FDD is sowieso wel handig. Kost je € 9,50 een scheelt een hoop gedoe.

Verder is het handig altijd wat voorbereidend werk te doen zodat je niet voor problemen komt te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 14-06-2007 08:47 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 17:33
een echte tweaker haalt de oude pentium 1 pc op zolder uit elkaar om daar de FDD uit te halen :)

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Be WARNED

wtf? :? Het is maar een moederbord hoor... :P En ik denk niet dat hier veel Engelsen rondlopen dus in het Nederlands had ook wel gemogen :P

[ Voor 44% gewijzigd door MensionXL op 14-06-2007 12:57 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is dus een bende...

TS, zoals jann1s al verwoord heeft heb je erg nuttige informatie gepost, maar dat op een manier gedaan dat zowel strijdig is met GoT Huisregels (schreeuwerige titel, snel ipv onderbouwd posten) als uitnodigt tot foute reacties (mede daarom dat we die regels hebben...). Het is erg jammer dat de topic daardoor fout begon. Deze uitspraak slaat dan ook de plank mis:
6. dit was mijn aller aller laatste post op tweakers. een stelletje ****** die iemand niet laten uitpraten en beginnen te blaten zonder enig benul van de problemen of kennis van zaken daar ken ik er zakelijk al genoeg en heb ik in mijn vrije tijd geen behoefte aan. Schijnbaar hebben jullie ook geen behoefte aan mij, dus dat komt goed uit...toch?
Jij hebt dit topic op foute manier geopend, dan moet je niet de schuld van het mislopen ervan op anderen afschuiven. Het komt een beetje kinderachtig over. Heb de zelfkennis en volwassenheid om te reflecteren over wat je zelf kunt doen om dingen in de toekomst te voorkomen. Niet alleen binnen GoT, maar ook erbuiten ga je daar veel aan hebben.

Maar dat gezegd:
Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics

Heel wat mensen moeten zich hier diep gaan schamen. Ook al is de topicstart nog zo brak, maak een topicreport aan en ga niet in-topic lopen blaten. De topicstarter is vrij nieuw op GoT, maar ik zie hier een aantal foute reacties van mensen die echt beter zouden moeten weten :o

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 14-06-2007 13:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.