Nadat ik
dit filmpje had gezien en
deze tutorial had doorgelezen, was ik even verbaast hoe makkelijk ("gewoon" en dus niet die hard) overklokken is. Ik had de links van deze topicstart. Daarna had ik de
de FAQ even doorgelezen en was ik wel heel benieuwd geworden of ik mijn PC nu ook kan overklokken.
Om te beginnen mijn (relevante) system specs
Core 2 Duo E6400, Stepping: B2
Moederbord: Dell 0WG855
Geheugen: 2x 1024 MB (533MHz DDR2)
Voeding: 375 Watt
Om te overklokken had ik gelezen dat je behalve een geschikte processor ook een geschikt moederbord en snel geheugen het beste kan hebben. Ook goede koeling en natuurlijk een voeding die de overklok kan trekken.
Met mijn huidige geheugen kan ik waarschijnlijk niet overklokken, omdat mijn FSB = 266 en dat x 2 = 533 en daar loopt mijn geheugen al op. Als ik de FSB opvoer kan mijn geheugen dat niet bijbenen. Wat is daarvan het gevolg eigenlijk? Het zal waarschijnlijk niet goed zijn in ieder geval. Ik kan eventueel mijn geheugen vervangen voor sneller geheugen PC5300 (667MHz) sneller kan mijn moederbord niet aan. Maar in principe is het snel genoeg om een (kleine) overklok te realiseren.
Mijn vraag gaat echter over de FSB. De multiplier van mijn processor zit vast op 8, want 266 x 8 = 2128 GHz. Als ik (wanneer ik 2 x 1024 PC 5300 geheugen heb) en de FSB opvoer kan mijn moederbord dat dan aan? Ik weet (heb het namelijk nagevraagd) dat mijn moederbord geen 1333MHz FSB oficieel ondersteund.
Verder heb ik benchmark progjes gedownload, om die alvoren ik iets doe nog even te laten lopen uiteraard. En ook tijdens de overklok (als die nog komt). De progjes zijn: Cinebench, CPU-Z, Sisoft Sandra, Memtest, CoreTemp, Super pi, Super pi mod, Orthos (dual core) en TAT.