Ik weet dat de E4400 al een wat "oudere" processor is, maar ik wilde toch eens een overklokje proberen. De processor zit in een "multimedia & internet" pc, een nieuwe game pc staat voor eind dit jaar in de planning. Houd er rekening mee dat dit systeem niet gebouwd is met overklokken in gedachte.
Hier de system specs:
- Mobo Gigabyte Ga-G33M-S2H - Bios F4D Beta**
- Intel C2D E4400 2GHz - 2MB L2 - 800MHz FSB - L2 Stepping - Multiplier (MP) 6x-10x
- 2 * 1GB Kingston Valueram DDR2-6400 - 800MHz
- Asus Nvidia 8600GTS @ stock speeds.
- CPU koeler : Zalman CNPS9700 Led
- Behuizing Lian-Li PC-61
- Creative Audigy 2
- 3 WD SATA HDD's
- BeQuiet Dark Power 430W
- Windows Vista Ultimate 32bit
**Het moederbord is geupdate vanaf de orginele F1 release BIOS naar een BIOS waarin een nieuwe MEM:FSB multiplier beschikbaar is. De F4D bios. Het is een beta, maar afaik stabiel.
Ik richt me nu alleen maar op het overklokken van de processor, en het doel is 3GHZ. Een overclock van 50% dus, waarbij ik de voltages zo laag mogelijk probeer te houden, en natuurlijk moeten de temperaturen ook binnen de perken blijven. Door de nieuwe multiplier in het BIOS kan het geheugen op 800MHz zijn werk blijven doen.
Voor het moederbord zou het verhogen van de BusSpeed van 200MHZ (FSB-800) naar 300MHz (FSB-1200) geen probleem moeten zijn aangezien het ook processoren met een 1333MHz FSB ondersteund. (correct me if im wrong, maar het klinkt mij logisch in de oren). Het enige dat misschien roet in het eten gooit is dat je op een "onofficiele" snelheid (volgens het MoBo dan) oid zit. O, voor ik het vergeet: EIST etc staat op Enabled, tenzij het voor onstabilliteit zorgt. Jammer dat ik de timings van het geheugen niet kan veranderen in het BIOS
Voor de duidelijkheid: het geheugen blijft dus ALTIJD op 800MHz, 5-5-5-18, 1.9V!
Ik ga geen 3D Benchmarks doen. Mede omdat de videokaart (heel erg) beperkt wordt door het moederbord. Het PCI-e "x16" slot werkt namelijk op PCI-e x4. Da's iets wat ik gemist had in de reviews, en volgens mij was het een aantal reviewers ook niet opgevallen. Omdat ik het toch als multimedia apparaat zou gebruiken heb ik er verder niks mee gedaan. Bovendien is de 8600GTS nou niet de snelste kaart die er is. Gekocht om de DX10 en Purevideo en de niet onaantrekkelijke prijs. Ik heb niet eens games geinstalleerd. Op dit moment voldoet de Xdoos360 wel even

.
De voltages die ik aangeef zijn
ALTIJD die van
CPU-z!! De rest van de gegevens (temperaturen en fan speeds) lees ik uit met Everest. Beide zitten met het weergegeven voltage overigens idle "standaard" 0.05V onder het in het BIOS ingestelde CPU voltage. Dus als ik 3.250 instel, dan zullen beide (waarschijnlijk

) 3.200V aangeven. Onder load stijgt het verschil naar ca 0.075v.
Voor het meten van het gebruikte vermogen gebruik ik een Energy Check 3000 van Conrad.
Om het maximum vermogen te meten en om de maximum temperaturen te verkrijgen, start ik zowel TAT als Prime (Large FFT).
De gemeten kamertemperatuur is 19°C, de temperatuur in de behuizing is 21.5°C (sensor ca 10cm voor (luchtstroomgewijs) en aan de bovenkant van de cpu koeler). De temperatuur van het moederbord Northbridge schommelt tussen de 31°C en 35°C en is dus niet de moeite waard om steeds te vermelden.
Ik beperk me voor de benchmarks en de testen tot de volgende progsels.
- SuperPi mod-1.5 (1M)
- Sisoft Sandra XII SP2 Lite -> Processor Aritmetic & Multimedia, Memory Bandwidth ***
- Prime 95 25.5 (stabilliteit. minimaal 1 uur)
- Intel TAT 2.05 (max.temp test dmv workload level 100% (minimaal 15 minuten))
- CPU-Z 1.44
- Everest 4.2 voor het uitlezen van de temperaturen en voltages
*** Nadat ik de SANDRA benchmarks had uitgevoerd, bleken de Dhrystone/Whetstone en Multimedia benchmarks allemaal perfect met de processor snelheid mee te schalen. Alle resultaten waren dus na het overklokken 150% van default. Om het verhaal toch wat korter te houden, neem ik deze dus niet mee. Ik heb de geheugen benches wel laten staan. Misschien dat ik later een andere benchmark (PC mark oid) toevoeg
Hieronder eerst de Default instellingen door het BIOS (alles op auto) en bijbehorende temperaturen en benchmarks:
Idle CPU: 1200MHz, FSB800, MP 6x, 1.152v
Load CPU: 2000MHz, FSB800, MP 10x, 1.264v
Idle Load (Temps)
CPU: 20°C 42°C
Core 1: 34°C 57°C
Core 2: 34°C 58°C
FAN: 1225RPM 2000RPM
WATT: 116W 160W
---
SuperPi 1M: 28.954s
---
SiSoft Sandra Memory Bandwidth
Int Buff'd iSSE2 Memory Bandwidth : 4.20GB/s
Bandwidth Efficiency : 67.16%
Float Buff'd iSSE2 Memory Bandwidth : 4.18GB/s
Bandwidth Efficiency : 66.95%
=====================================
Hieronder de resultaten na het overklokken van de processor naar 3Ghz. (Bios instelling: FSB1200, CPU 1.375v, MEM 800MHz 1.9v)
Ik heb de pc al getest op stabilliteit met 23 uur Prime+TAT en eigenlijk overbodig, een uurtje memtest. Hierbij kwamen geen problemen naar boven.
Idle CPU: 1800MHz, FSB1200, MP 6x, 1.344v
Load CPU: 3000MHz, FSB1200, MP 10x, 1.296v
Idle Load (Temps)
CPU: 22°C 53°C
Core 1: 38°C 70°C
Core 2: 38°C 70°C
FAN: 1344RPM 2296RPM
WATT: 129W 192W
---
SuperPi 1M: 20.326s
---
Int Buff'd iSSE2 Memory Bandwidth : 5.39GB/s
Bandwidth Efficiency : 57.53%
Float Buff'd iSSE2 Memory Bandwidth : 5.40GB/s
Bandwidth Efficiency : 57.64%
Nu de resultaten met elkaar vergelijken. De default (dus 2GHZ etc etc) instellingen zijn 100%.
Idle CPU: 150%, FSB150%, MP 6x, voltage 116%
Load CPU: 150%, FSB150%, MP 10x, voltage 103%
Idle Load Temps
CPU: 104% 126%
Core 1: 105% 121%
Core 2: 105% 119%
FAN: 110% 115%
WATT: 104% 118%
---
SuperPi 1M: 70% (43% sneller)
---
Int Buff'd iSSE2 Memory Bandwidth : 128%
Bandwidth Efficiency : 86%
Float Buff'd iSSE2 Memory Bandwidth : 129%
Bandwidth Efficiency : 86%
Tja, wat moet ik hier van zeggen:
Temperaturen zijn aan de hoge kant, ik weet niet precies wat ik hier van moet denken. Had eigenlijk gehoopt onder de 50°C te blijven.
Ik heb begrepen dat 61°C het Tspec (Thermal specification) is van deze CPU, en tot nu toe is het me gelukt om bij elke processor minimaal 10°-15° onder het Tspec te blijven. (P4 2,4@3Ghz - P4 3Ghz@3,6GHZ ; Pentium-M 1.6@2.6GHz) Uitzondering hierop was een Duron 1300@1500 waar ik per ongeluk de koeler vanaf haalde om te zien wat er gebeurde
Ik moet overigens hierbij wel zeggen dat de temperaturen voor deze tests gekregen zijn door TAT & Prime 95 allebei tegelijkertijd te laten draaien, waardoor je een ultiem worstcase scenario krijgt. Hierdoor liggen de temperaturen zo'n 10% hoger dan wanneer ze alleen met prime te maken krijgen. (CPU max 46°C, en Core 1 & 2 max 62°)
Ik heb ook even getimed hoe lang het duurt om de temperaturen weer "normaal" te krijgen nadat ik na 15 minuten prime+TAT stopte. Binnen 5 minuten waren ALLE temperaturen weer op hetzelfde niveau, behalve de temp van de behuizing (max 23.5°C), die was pas na 15 minuten weer op "idle" niveau.
Het hele temparaturen verhaal van die C2D's begon me tijdens dit avontuur wel een beetje duidelijk te worden, maar de vraag die nu bij me boven komt borrelen: is die Tspec die Intel opgeeft van 61°C nu echt een keiharde grens waar je NOOIT boven mag komen?
Voor zover ik heb begrapen is juist die "Tspec" of als je gaat meten de Tcase (de temperatuur gemeten bij de heatsink) de beperkende factor. Ik zie heel veel mensen gillen dat TAT wel 80° aangeeft, maar da's je Tjunction oftewel de temperatuur van de cores, en die is weer minder belangrijk, al neem ik aan dat daar ook een maximum voor is, maar daar hoor je vrij weinig over.
Tot zover het temperaturen verhaal
Verder een aardige snelheidswinst. Ik heb geen echte benchmarks a-la officemark gedaan, maar ik merk het ook tijdens normaal geberuik al. Op zich logish, want de processor draait nu idle al bijna even snel als voorheen tijdens load. Voor zover je SuperPi als benchmark kan zien, en niet als een soort penis verlenging (sommige mensen nemen hun SuperPi score wel heel erg serieus), is ook daar een mooie verbetering te zien. Enige nadeel is het "ietwat" (gemiddeld zo'n 10% denk ik) toegenomen verbruik, maar ja.........wie pijn wil lijden moet op z'n blaren gaan zitten ofzoiets.
Grappig trouwens dat de geheugenbandbreedte met zo'n 30% stijgt, maar de efficientie met 15% daalt.
Nou, sorry dat het toch zo'n lang verhaal werd.

Ik hoop dat het ondanks de verouderde processor toch nog een beetje interessant was. Commentaar is welkom, zolang het maar positief en/of opbouwend is.