Uhm, ik? Ik heb nog altijd een ouderwetse 55cm crt tv staan, omdat ik die voorlopig goed genoeg vind. Daarnaast is een VGA naar SCART/RGB/s-video/composiet converter nogal duur (voor een beetje goede leg je al snel €150 neer, wil je hogere resoluties aan kunnen, nog veel meer).
[...]
Aan dat/zo'n display heb je toch geen drol, hij geeft alleen maar weer wat er momenteel gebeurd. Vavigeren kun je er niet mee, veredeld klokje, meer is het niet...........
Ik heb jaren een zelfbouw HTPC gehad met een 4x20 LCD-display, en met de juiste software kan je er wel degelijk mee navigeren in een muziek collectie. Daarnaast wil ik graag info op het display zien over het nummer dat er speelt. Dus dat
ik er geen drol aan zou hebben is absolute onzin!
Of hoef jij op je dvd-speler ook geen display te hebben? Want die geeft nog minder info weer...
[...]
Daar is eenvoudige een mouw aan te passen. Ofwel door een USB variant te nemen ofwel 1 in de kast te bouwen. Die genoemde Asus bijv. heeft een "
consumenten IR header" op het moederbord.
Ik wil geen los kastje hebben voor de IR-ontvanger. Inbouwen is een mogelijkheid, maar dat betekend 9/10 keer dat je de kast moet verbouwen en dat de ontvanger lelijk in het zicht komt.
Daarnaast is de "consumenten IR header" ongeschikt voor een IR-ontvanger voor een afstandsbediending. Je kan met software als (win)lirc wel zorgen dat er IR-signalen ontvangen worden, maar dat is onbetrouwbaar en heeft maar een heel beperkte gevoeligheid (vaak niet meer dan 2 à 3 meter).
[...]
19"?? 19 inch = 48cm De MSI is 43cm breed. Die
19" (19 inch) komt uit de professionele audio wereld (en ook server kasten etc.). Je bedeolt waarschijnlijk standaard A/V breedte is ong. 43cm breed.
De AV-standaard van 43cm wordt ook wel 19" genoemd. De kastbreedte van 43cm is gelijk aan kasten voor een 19" rack, alleen zitten er geen "oren" aan om het op te kunnen hangen. Deze MSI past wat dat betreft gewoon netjes in een toren van andere AV-componenten die dezelfde maatvoering aanhouden.
[...]
Die genoemde Asus is goedkoper (en moderner)
...............
Maar de Asus voldoet dus niet aan mijn bovengenoemde punten.
En moderner, tja, nieuwer is niet altijd beter. Ik heb hele goede ervaringen met een moederbord met dezelfde chipset en videocontroller. Deze speelt zonder problemen 1080p content af, terwijl ik een zware desktop heb draaien (Linux/KDE-4.2 met Compiz 3d effecten). Alleen schalen gaat niet al te best. Met een iets zwaardere proc (die tegenwoordig al te koop is voor €50 ten opzichte wat ik nu gebruik) en een lichtere desktop, is dit probleem zo opgelost. Linux biedt wat dat betreft heel veel speelruimte. Ik speelde op de eerder genoemde HTPC dvd's af, terwijl de specs dat bij lange na niet zouden toelaten (AMD k6-2 proc op 266Mhz). Onder Windows was dat inderdaad onmogelijk, onder linux geen probleem.
Wat betreft nieuwe, MSI heeft nog een interessant Media moederbord (
MSI Media Live Diva), maar die heeft als groot nadeel dat hij gebruik maakt van een Ati videochip, die helaas onder linux nog altijd het onderspit delft ten opzichte van een nvidia.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier