Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb een Asus P2-M3A3200 (barebone, moederbord: m3r78l). Nu zit hier een (vrije) header op die de benaming CIRRX heeft (op board en in manual). Verder wordt er nergens met een woord gerept over deze header. Ik weet bijna zeker dat het hier om een infrarood header/poort gaat, alleen de vraag is hoe deze te gebruiken is. Ik heb ook geen idee wat de pin layout is. Hij heeft 4 pinnetjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/asus-cirrx.jpg
Gezien de benaming CIRRX denk ik dat het een consumer ir betreft (en geen IrDA).

Zou je hier gewoon een TSOP rechtreeks op aan kunnen sluiten? In principe heeft zo'n IR receiver maar 3 pinnetjes nodig: +5Volt, GND & (IR) data:

Afbeeldingslocatie: http://www.aaroncake.net/forum/uploaded/Audioguru/20078149919_TSOP%20IR%20receiver.PNG

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Op basis van de afkortig ga ik er ook van uit dat de header bedoeld is om inderdaad voor Consumer IR-receiver te spelen, en niet ook nog om te kunnen verzenden.

Vermoedelijk heb je al een bericht op het Asus forum geplaatst (thans ik vond iets soortgelijks gepost vandaag) Gezien het een Asus bord betreft, zou ik als ik jou was hun afdeling in Duitsland opbellen. Daar vind een deel van de ondersteuning en ontwikkelen van Asus plaats.

PS. Ik ben het met je eens dat er vrijwel niets over te vinden valt (heb een minuut of vijf Google afgezocht, en noppes).

[ Voor 12% gewijzigd door kalizec op 05-02-2009 23:07 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Er moet toch iemand zijn die ook een CIRRX header op z'n moederbord heeft? En die hopelijk wel weet hoe en wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
op t Asus forum heb je een reply.

er zijn 2 mogelijke pinouts voor deze connector.
beste eerst de bovenste proberen, of kijken of je via trace op MB volgen kunt zien welke aangesloten zijn of niet.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Grappig dat ik er hier op gewezen wordt.....thx! ;) Ik had zelf nog niet gekeken.

Anyway, het antwoord aldaar is nou niet echt bevredigend. Dat er niemand van Asus zelf weet wat voor spullen ze verkopen, maar goed.....

Ik had niet helemaal goed gekeken naar de header/pinnetjes, alleen maar in het boekje, nu het board er zelf weer even bij gepakt en het blijken 2 rijen pinnetjes te zijn. Eén rij van 3 (boven) en daaronder één rij van 4. Ik ben er inmiddels achter dat er (slechts) 1 pin GND is.
Hier zie je het 'vooraanzicht' van de header:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/cirxxheader1.jpg

'Mijn' gevonden GND komt niet overeen met welke van de door Asus gesuggereerde layout mi.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Got it!

Asus Taiwan heeft zich over mijn vraag gebogen en kwam met het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/CIR%20PIN%20LAYOUT.JPG

(toch netjes, goeie service van ze)

Weet ik nog steeds niet wat de pinnen 1 (36 O_PIN20), 3 (36 O_PIN23) betekenen, maar ik vermoed dat ik er met de pinnen 2,4 & 6 uit zou moeten komen. Deze icm de eerder genoemde TSOP module. O_CIR_RX zal Receive zijn en zal aan pin OUT van de TSOP moeten.
O_CIRDET zal waarschijnlijk een Transmitter zijn (zie ook pijl in afb) die heb je voor normaal IR gebruik niet nodig in principe.

[ Voor 48% gewijzigd door kaajee op 11-02-2009 16:05 ]

Verwijderd

en als je het hebt aangesloten... hoe wou je dat gaan aansturen (in de drivers/software)?

Gewoon even benieuwd....

O_CIRDET --> Consumer IR Detect? (misschien hoor)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 08:47 ]

• kaajee
Drivers/software? Ja idd, dat wordt nu mijn volgende vraag aan Asus.........

Ik heb wel wat denk ik hoor. Je hebt 'universele' seriele IR drivers, je hebt de 'Igor IR driver'. Die icm met software als Girder of HIP.

En wat zou een "Consumer IR Detect" dan evt. moeten doen, denk je?

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 12-02-2009 09:30 ]

Verwijderd

Detecteren of er zo'n Consumer IR geval is aangesloten? ik heb echt geen flauw id, 't klinkt voor mij iig wel logisch. Het ding moet toch wel Detecteren of er een IR signaal binnenkomt (of dat er een apparaat is aangesloten die IR signalen kan omzetten naar bruikbare informatie)

(ik probeer gewoon mee te denken hoor, omdat ik zelf verder ook niets kan vinden over deze poorten en wat er al dan niet mee mogelijk is)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
kaajee schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 09:29:
En wat zou een "Consumer IR Detect" dan evt. moeten doen, denk je?
Waarschijnlijk verbindt een stekker het Consumer IR detect pinnetje met ground oid om te laten 'weten' dat er iets aangesloten is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1