Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Nah, sommige hosts bieden beperkte SSH toegang, met maar een paar commands, maar meestal dan wel met SVN en GIT.MsG schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:45:
Dat kan ook niet op diezelfde hosts ;-).
Ok thanks, die ziet er wel interessant uit jaPizzalucht schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:13:
Misschien is dit wat?
http://drupal.org/project/draggableviews
Even wat meer info:
Je maakt dus een extra view(of gewoon een page bij je bestaande view), die een draggable table met de items laat zien. De volgorde die daar bij hoort kun je vervolgens weer bij je andere view gebruiken. Werkt echt goed
Hoe updaten jullie Drupal trouwens? Gewoon nieuwe bestanden over de oude kopieren? Of halen jullie echt alles eerst weg?
Mixed Reality dev
Dat ligt aan je terminal en je PHP CLI-instellingen. Onder Linux/OS X gaat dat (bijna) altijd vanzelf. Onder Windows moet je wat extra dingen doen, omdat er standaard geen terminal bij zit die enigszins kan wat de varianten onder andere systemen wel kunnen.maarud schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:25:
Ik merk het inderdaad bij het kijken naar een Drush tutorial. Ik kan geen commands uitvoeren helaas
Dat wordt dus handmatig updaten... pfff.
beetje FTP client kan wel sync denk ik. Maar goed, een drupal site op een shared hosting omgeving van 1,95 per maand is sowieso geen feestje als je meer bezoekers hebt dan enkel je omaMsG schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:45:
Dat kan ook niet op diezelfde hosts ;-).
Driving a cadillac in a fool's parade.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Maar goed, ik zie dat sommige 'grote' websites ook in Drupal gebouwd zijn, dus schijnbaar heeft het wel ptoentie.. dus ik zal het toch leren gebruiken
Je hebt het ook niet perse nodig, maar je kan er wel erg veel tijd mee besparen. Veel dingen kun je opeens in de commandline doen.maarud schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:39:
Tot nu toe nog geen problemen gehad met hosting van 1,09 per maand. Werkt snel en heeft alles wat ik nodig heeft ;p Alleen geen terminal toegang, maar dat zou je niet nodig moeten hebben. WordPress kan het ook
Maar goed, ik zie dat sommige 'grote' websites ook in Drupal gebouwd zijn, dus schijnbaar heeft het wel ptoentie.. dus ik zal het toch leren gebruiken
Maar volgens mij is Drush ook vooral voor lokaal gebruik.
In het kort: Weet iemand een trucje om EN in NL te veranderen in de pagina header die Drupal genereerd? In dit stukje dus:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML+RDFa 1.0//EN"
"http://www.w3.org/MarkUp/DTD/xhtml-rdfa-1.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" version="XHTML+RDFa 1.0" dir="ltr"
Ooit ben ik een D7 site begonnen en daarbij nederlandse content gemaakt terwijl de language op EN (engels) stond. Later heb ik engelse content erbij gemaakt. Omdat Engels toen al in gebruik was voor de Nederlandse content heb ik het toen maar op EN-GB gezet.
Op zich allemaal niet zo'n probleem, behalve dat het nu ook in de html header verkeerd wordt weergegeven. Daardoor denkt google chrome bijvoorbeeld dat de nederlandse versie van de website in het engels is. Ik gok dat dat ook zo z'n negatieve impact op Google zelf heeft...
Mixed Reality dev
Mixed Reality dev
Misschien kun je de $language variabele wijzigen in bijv. je html.tpl.php als snelle hack?
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Je geeft zelf al aan waarom je dit NOOIT moet doen. Snelle hacks zijn het equivalent van jezelf met een shotgun in je voet schieten. In dit geval wordt de taal alleen al in core op diverse plekken in markup gebruikt, laat staan in contrib. Daarnaast zal je bijvoorbeeld problemen krijgen met de upgrade naar Drupal 8, dat dit soort grapjes bijna onmogelijk maakt (vanwege de zojuist genoemde reden).OkkE schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:42:
Misschien kun je de $language variabele wijzigen in bijv. je html.tpl.php als snelle hack?
FYI: ik heb diverse klanten gehad die ooit dachten "Oh, dat lossen we wel even op.". Vervolgens waren ze een veelvoud aan kosten kwijt om het mij later op te laten lossen, omdat hun hacks ongedocumenteerd waren, en botsten met andere functionaliteiten.
Misschien verkeerd, maar ik kreeg de indruk dat Menesis zelf ook wel weet dat omzetten de beste oplossing is en eigenlijk opzoek is naar een quick fix.
[ Voor 7% gewijzigd door OkkE op 15-02-2013 10:17 ]
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Ik gok zomaar dat taal het kleinste probleem gaat zijn als je gaat upgraden hoorDaarnaast zal je bijvoorbeeld problemen krijgen met de upgrade naar Drupal 8
Maar los van dat, als je pagina's in verschillende talen in je systeem hebt zitten en je wilt gewoon een light-weight taal optie zonder dat je alle vertaal i8n/i10n crap erbij moet nemen is de snelste optie gewoon een extra veld in je entity(lees content type/node) te maken met twee taal opties. En die gebruiken om de meta tags in je template te vullen. En dat laatste lukt je niet als je alles 'the drupal way' via de GUI wilt regelen, maar gaat prima als je niet bang bent om ergens een print render($content.field_languagedingske); te doen
Persoonlijk kies ik bijna altijd ervoor om bepaalde dingen als dit op deze manier te doen ipv een UI module en dan nog 5 andere modules te moeten installeren om iets te maken wat met een simpele echo in php (of twig for drupal
Het probleem met dat soort grappen is dat Drupal core niet de enige module is die van de taalinstellingen gebruikmaakt. Ik beheer bijvoorbeeld enkele contributed modules die dit ook doen. Sommige dingen zijn niet voor niets centraal geregeldkwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:34:
[...]
Ik gok zomaar dat taal het kleinste probleem gaat zijn als je gaat upgraden hoor
Maar los van dat, als je pagina's in verschillende talen in je systeem hebt zitten en je wilt gewoon een light-weight taal optie zonder dat je alle vertaal i8n/i10n crap erbij moet nemen is de snelste optie gewoon een extra veld in je entity(lees content type/node) te maken met twee taal opties. En die gebruiken om de meta tags in je template te vullen. En dat laatste lukt je niet als je alles 'the drupal way' via de GUI wilt regelen, maar gaat prima als je niet bang bent om ergens een print render($content.field_languagedingske); te doen
Persoonlijk kies ik bijna altijd ervoor om bepaalde dingen als dit op deze manier te doen ipv een UI module en dan nog 5 andere modules te moeten installeren om iets te maken wat met een simpele echo in php (of twig for drupal) ook kan. Maar dat is niet helemaal des drupals schijnt
Als je het denkt beter te weten en er een hack in wil stoppen, prima, maar documenteer dat dan en besef dat als het mis gaat, je er waarschijnlijk meer tijd in moet stoppen dan in eerste instantie nodig was geweest. Dat is dan gewoon een afweging die je neemt. Veel mensen denken het echter beter te weten terwijl dat eigenlijk niet zo is. Alsnog niet mijn probleem, maar klaag dan niet
Edit: om even terug te komen op Menesis' probleem: dit ligt dus aan je interface/page language en NIET aan je content language.
[ Voor 3% gewijzigd door Mei op 15-02-2013 10:53 ]
Hopelijk gaat D8 dat serieus verbeteren en enkel maar in laden wat nodig is voor het request af te handelen
Als het enkel om pagina's gaat die in een afwijkende taal kunnen staan t.o.v van andere paginas, en je hier geen panels,views,context of wat voor systeem voor nodig hebt om op basis van die taal dingen te moeten selecteren etc, het niet altijd nodig hoeft te zijn om de soms nodeloos complexe drupal best practices te volgen. Maar idd dat is een afweging die je per situatie moet nemen. Zoals met elk drupal project moet je van te voren goed bedenken wat de context van je project gaat worden, en daar ook rekening mee houden.
Ik maak redelijk wat sites waar de 'voorkant' in het nederlands is, en het beheer gedeelte in het standaard engels staat. En daar is het imho niet noodzakelijk om een volledig vertaal systeem met talen, taalkeuze's en interface vertaling voor in te zetten als het puur en alleen erom gaat dat de meta tags goed weg gezet worden. Tuurlijk haal ik waar nodig wel door de de t() functie heen, maar dat is meer om de beheerder de optie te geven labels en andere dingen makkelijk te veranderen dan dat het echt voor taal gebonden zaken is.
En ja ik beheer ook wat modules, vooral voor velden en templating, en daar wordt netjes rekening gehouden de taal. Maar dat gaat redelijk vanzelf als je de field API gewoon netjes volgt dus er bestaat geen excuus voor ontwikkelaars omdat niet te doen. En ja ik ben behoorlijk pro-drupal voor veel projecten, maar ook kritisch. En dat laatste heb ik gemerkt trekken de meeste drupal-fanatici erg slecht.
Ik kan niet echt alternatieven vinden, terwijl een media album vrij veel gebruikt wordt in websites. Ik zou dus verwachten dat er diverse opties zijn voor drupal, maar ik zoek denk ik niet goed? Heeft iemand toevallig een goed alternatief voor Media Gallery?
...
Mijn punt was dat men niet moet klagen als men het beter denkt te weten, maar dat niet het geval blijkt te zijn. Weet je het beter en doe je het anders? Prima, go ahead. Sla je adviezen en best practices in de wind en blijkt het later verkeerd te gaan zonder dat jezelf de kennis hebt om het te fiksen of bereid bent mensen in te huren om dat voor je te doen, dan is het toch écht je eigen stomme schuld.kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:42:
Ik klaag ook niet, ik concludeer alleen dat soms het overdreven is om een heel vertaal systeem erin te hangen als je voor de rest nergens die taal opties gebruikt. Heeft niets te maken met het beter denken te weten, maar vooral met het gebruiken van je eigen verstand ipv als een lemming achter de meute op D.O aan te rennen en een shitload aan modules aan te zetten, omdat het misschien ooit hypothetisch gezien nog wel eens voor kan komen dat je site in het swahili vertaald moet worden, met bijpassende performance issues vanwege het lineare karakter van de drupal code.
Je overdrijft hier een beetje. Ja, je hebt overhead als je slechts wat ander taalopties aan wil bieden aan gebruikers, omdat dit historisch gezien samen ging met het vertalen van de user interface. Daarnaast is alles volgens mij redelijk goed geregeld, alhoewel niet altijd even consistent, wat betekent dat je voor elke scheet een andere vertaalmodule nodig hebt. Maakt dit het onoverzichtelijker? Ja. Is dit per se slecht voor bijvoorbeeld performance? Nee.Hopelijk gaat D8 dat serieus verbeteren en enkel maar in laden wat nodig is voor het request af te handelen
Er zijn wat dat betreft weinig verschillende opties. Content translation zit in core en dat werkt mooi samen met de language negotiation die óók in core zit. Redelijk weinig overhead.Als het enkel om pagina's gaat die in een afwijkende taal kunnen staan t.o.v van andere paginas, en je hier geen panels,views,context of wat voor systeem voor nodig hebt om op basis van die taal dingen te moeten selecteren etc, het niet altijd nodig hoeft te zijn om de soms nodeloos complexe drupal best practices te volgen.
Waarom zouden de meta tags anders ingesteld moeten worden als de daadwerkelijke taal niet anders is? Op het moment dat je de UI in een andere taal wil, zet je Locale aan, en dan volgen de meta tags de paginataal.Ik maak redelijk wat sites waar de 'voorkant' in het nederlands is, en het beheer gedeelte in het standaard engels staat. En daar is het imho niet noodzakelijk om een volledig vertaal systeem met talen, taalkeuze's en interface vertaling voor in te zetten als het puur en alleen erom gaat dat de meta tags goed weg gezet worden. Tuurlijk haal ik waar nodig wel door de de t() functie heen, maar dat is meer om de beheerder de optie te geven labels en andere dingen makkelijk te veranderen dan dat het echt voor taal gebonden zaken is.
Moh, fields zijn ook maar tot op zekere hoogte leuk. Ik doe genoeg dingen waarbij ze niets toevoegen en ik direct global $language moet aanspreken (waarin de paginataal staat). Daarnaast zijn D8 config entities helaas niet fieldable vanwege een paar mooie ontwikkelingen (config on file), en de historische (IMHO véél te strakke) relatie tussen entities en fields (EFQ).En ja ik beheer ook wat modules, vooral voor velden en templating, en daar wordt netjes rekening gehouden de taal. Maar dat gaat redelijk vanzelf als je de field API gewoon netjes volgt dus er bestaat geen excuus voor ontwikkelaars omdat niet te doen. En ja ik ben behoorlijk pro-drupal voor veel projecten, maar ook kritisch. En dat laatste heb ik gemerkt trekken de meeste drupal-fanatici erg slecht.
Ik ben ook kritisch op Drupal, maar waar je als Drupalontwikkelaar wel bij stil moet staan, is de vraag "Waarom gebruik ik het eigenlijk?". Ga je hacken, dan raak je allerlei voordelen als interoperability en upgradability kwijt, terwijl dat juist belangrijke redenen voor het gebruik van dit soort software is.
Ik heb wel eens een opdracht gekregen waarbij ik als noodoplossing ingeschakeld werd, omdat de hoofdontwikkelaar iets niet kon en ze tijdens het gehele traject al behoorlijke vertraging opgelopen hadden. Tot zo ver niets aan de hand. De vorige ontwikkelaar had een one-page checkout in elkaar gehackt. Die waren wel mogelijk, maar niet volgens de eisen van de klant. Prima, maar het was niet gedocumenteerd. Ik werd ingehuurd, omdat ik als Drupal dev wel zou weten hoe ik hun Drupal site moest fiksen. Dat was ook zo, totdat ik bij de implementatie tegen die ongedocumenteerde hacks aan liep. Poef, daar gingen de voordelen van het gebruik van Drupal, simpelweg vanwege incompetentie van de vorige ontwikkelaar, en kostte het de klant flink wat extra om last-minute alles nog goed te laten implementeren (kosten die grotendeels veroorzaakt werden doordat de klant een klootzak van een yup was, maargoed
Dat kom ik helaas ook redelijk vaak tegen, probleem is vaak dat er dan idd te vaak hack op hack op hack gestapeld is en er bijna niets meer te redden is zonder een forse ingrijp (meestal gepaard met content conversie/migratie). En dat kost geld, en dan is het ineens minder belangrijkIk werd ingehuurd, omdat ik als Drupal dev wel zou weten hoe ik hun Drupal site moest fiksen
Had er paar maanden terug eentje die vroeg ik of ik ff wat kon fixen aan een site, bleek dat de oorspronkelijke developer(s) blijkbaar entity field query niet had gevonden en zelf dus een volledig erop lijkend systeem er tegen aan had geplakt met kilo's aan glue code. Project toch maar afgewezen, weiger mijn vingers te branden aan dit soort constructies.
Per se misschien niet , maar absoluut gezien wordt bij elke request module_invoke_all('init'); uitgevoerd en dat is relatief zware functie omdat ie de eerste keer letterlijk alle modules moet laden en niet alle modules even 'slim' geschreven zijn en alleen in de .module hebben staan wat nodig is (en ja daar maak ik mij ook wel eens schuldig aan)Maakt dit het onoverzichtelijker? Ja. Is dit per se slecht voor bijvoorbeeld performance? Nee.
Tuurlijk helpen dingen als APC hier prima bij, maar het blijft een relatief dure operatie, en dat is iets wat met een goede implementatie van DIC en namespaces wel degelijk opgelost kunnen worden. De DIC kan ala symfony2 als compiled class worden opgeslagen en bevat enkel maar verwijzingen naar services die pas verder ge-initializeerd worden en dus via autoloading worden geladen als het nodig is.
Dat dit nog wat problemen gaat geven in drupal land is zeker..
Sinds Drupal 7 cachet module_implements() alle hook implementations, wat voor een lichte snelheidswinst zorgt.kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:36:
[...]
Per se misschien niet , maar absoluut gezien wordt bij elke request module_invoke_all('init'); uitgevoerd en dat is relatief zware functie omdat ie de eerste keer letterlijk alle modules moet laden en niet alle modules even 'slim' geschreven zijn en alleen in de .module hebben staan wat nodig is (en ja daar maak ik mij ook wel eens schuldig aan)
Het is een combinatie van factoren. Drupal <= 7 had per event per module slechts één listener, en die konden nog in include files staan ook. Drupal 8 kan per event meerdere listeners hebben die allemaal in classes (en dus include files) zitten, wat potentieel tot meer includes kan leiden. In Drupal 8 zelf zullen nog steeds hooks gebruikt worden. Gevalletje "We hebben niet genoeg tijd om alles te converten naar Symfony's event dispatching" waar ik het niet mee eens ben. Contrib voor D8 wordt echter aangeraden volledig op event dispatching over te gaan.Tuurlijk helpen dingen als APC hier prima bij, maar het blijft een relatief dure operatie, en dat is iets wat met een goede implementatie van DIC en namespaces wel degelijk opgelost kunnen worden. De DIC kan ala symfony2 als compiled class worden opgeslagen en bevat enkel maar verwijzingen naar services die pas verder ge-initializeerd worden en dus via autoloading worden geladen als het nodig is.
Dat dit nog wat problemen gaat geven in drupal land is zeker..
Ik ga in ieder geval binnenkort voor het eerst beginnen een module naar D8 te porten. Heb me ondertussen redelijk ingelezen en een plan opgezet van wat er moet gebeuren. Ik ben enorm blij dat men nu de stap naar meer OOP en DIC heeft gezet. Ik doe nu voor een groot deel TDD (volledig TDD is/vind ik nog lastig voor dingen anders dan unit testing), en dat is binnen D7 soms een complete hel. Ben blij dat er nu beweging in de adoptie van PHPUnit voor D8 zit.
Is er een standaard manier om alle nodes van een bepaald type weer te geven (als teasers dus)?
Ik kan wel bepaalde termen weergeven dmv Taxonomy, dmv: taxonomy/term/6
En ik weet dat ik ook wel een view kan maken die alle items weergeeft, maar het lijkt omslachtig.
Als ik een content type 'News' maak, lijkt het mij logisch dat er bijvoorbeeld op /news pagina is met alle teasers (of de laatste 10 en daarna pagination oid), waarbij je door kan klikken.
Of moet ik daar iets voor instellen of een bepaalde module installeren? Ik heb iig niet het idee dat Views de makkelijkste oplossing is, omdat het steeds hetzelfde is..
Hoe zou je het volgende het handigste met Views doen:Mei schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:31:
Gewoon met Views doen. Je kan met view arguments een view enorm dynamisch maken.
Content type: Products met een Taxonomy vocabulary 'categories'.
Producten kan je dan dus makkelijk indelen.
Nu maak ik een View (als Block) wat alle producten van die term weergeft.
Dit block hang ik dan onder een verzamelpagina.
Maar als ik 10 categorieën heb, moet ik dan ook 10x mijn view duplicaten en de category filter aanpassen?
Eigenlijk zou ik dan een bepaalde node aan een specifieke term moeten kunnen koppelen (en liefst nog zo dat dat met andere talen ook nog goed gaat)
(Nu heb ik dus gewoon 10 verschillende blokken, en geef ik aan dat hij die alleen weergeeft op de verzamelpagina's in verschillende talen).
Ik heb zowel mijn Pages als mijn Products een Taxonomy veld gegeven (field_category). Dan zou ik toch met contextual filters / relations dit moeten kunnen koppelen toch? Dus alle Products weergeven, die dezelfde term hebben.
Edit: Ah gevonden:
Contextual filter: Content: Category:
- Default value: texonomy term ID from URL
- Load default filter form nod page, .. aanvinken
- Vocabulary categories kiezen.
En dan validation uitvoeren voor Taxonomy Term, met type Term ID. Als het niet goed is, view verbergen.
En een Contextual relation toevoegen voor Content: Taxonomy terms on node, met ook die vocabulary.
Nu lijkt het te werken
[ Voor 43% gewijzigd door Barryvdh op 07-03-2013 14:22 ]
Die terms hebben ook een icoontje wat ik graag wil tonen.
1. ik probeer dus een term op een node als plaatje weer te geven. Dit lukt niet: de taxonomy image module van D6 hebben ze afgekapt omdat het zonder al te veel moeite met drupal 7 zou moeten kunnen. Maar na heeel veel geklooi met de entity module ben ik echt geen steek verder... Wie heeft de gouden tip?
2. vervolgens wil ik die term ook als plaatje weergeven in views (een view die een aantal nodes laat zien), maar dat lukt ook niet..
Ik heb het gevoel dat ze dingen nu iets te ingewikkeld aan het maken zijn bij Drupal... Of zie ik nu iets over het hoofd?
Mixed Reality dev
Nu staat Crosssitescripting (XSS) als #2 aangemerkt. Maar het lijkt er op dat dat alleen een probleem speelt als je full html input filter aan untrusted users aanbiedt?
Mixed Reality dev
De vraag is, hoe toon je bepaalde blokken alleen in bepaalde OG's? In DR6 had je een module, in DR7 kan ik het niet vinden (voor OG 7.x.1.x-serie). Gevonden snippets werken niet; ander advies was om module Context te gebruiken. Echter, het is voor een 'simpele' site met gebruikers die het zelf moeten kunnen. Ik ben bang dat Context de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt. Een stukje code zullen ze niet snappen, maar daar kun je nog aangeven waar de code veranderd moet worden.
==
hoi
@ lennart: Wat is een OG?
Mixed Reality dev
OrganicGroupMenesis schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:30:
@Mei: aha ok. Daarmee ben je dus afhankelijk van de module bouwer begrijp ik..
==
hoi
Weet niet of het gaat werken maar misschien zou je 'nodes in block', http://drupal.org/project/nodesinblock kunnen gebruiken.Eusebius schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:17:
Op Drupal.be had ik onderstaande vraag al gesteld, maar volgens mij is Drupal.be een beetje dood ..? Ach, ik had het kunnen weten en meestal zoek ik de antwoorden op Drupal.org.
De vraag is, hoe toon je bepaalde blokken alleen in bepaalde OG's? In DR6 had je een module, in DR7 kan ik het niet vinden (voor OG 7.x.1.x-serie). Gevonden snippets werken niet; ander advies was om module Context te gebruiken. Echter, het is voor een 'simpele' site met gebruikers die het zelf moeten kunnen. Ik ben bang dat Context de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt. Een stukje code zullen ze niet snappen, maar daar kun je nog aangeven waar de code veranderd moet worden.
Je geeft dan aan in een node voor welke groepen die moet zijn en welke region die moet komen.
Nee. Developers moeten het gewoon correct doen. Is dat niet gedaan, dan is het een bug.Menesis schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:30:
@Mei: aha ok. Daarmee ben je dus afhankelijk van de module bouwer begrijp ik..
http://drupal.org/project/comment_alter is nog in development. Iemand suggesties? Of een andere manier? De bedoeling is dat gebruikers diverse statussen van een node snel kunnen veranderen, zonder de node te bewerken.
==
hoi
Heb geen ervaring met Comment CCK maar lijkt mij dat je net als node content types velden erbij kan maken?Eusebius schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:42:
Even jullie mening: ik bouw een simpele tracking-site. Gebruikers moeten via comments status van velden veranderen. In Drupal 6 kan dat heel makkelijk met Comment CCK. Echter, zoals zo veel handige modules in Dr6, deze is niet geupgrade naar Dr7. Een werkend alternatief kan ik nog niet vinden.
http://drupal.org/project/comment_alter is nog in development. Iemand suggesties? Of een andere manier? De bedoeling is dat gebruikers diverse statussen van een node snel kunnen veranderen, zonder de node te bewerken.
Zo ja, dit kan standaard in Drupal 7 ook (wel fields ui aan hebben) op admin/structure/types/manage/content_type/comment/fields
Als je in een comment velden toevoegt, dan krijgt een node diverse statussen. Het lijkt me ontwerptechnisch beter om de initiele status (field) aan te passen.
==
hoi
Veel meer dan een comment form extenden met een form_alter, daarin een node_load waarde's uitlezen en goed zetten. Extra #submit[] toevoegen en in die submit hook de juiste velden in de node zetten en node_save doen.
Haha, zo goed is mijn PHP's niet.kwaakvaak_v2 schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:06:
Gewoon ff zelf een module voor maken, zo spannend is het niet.
Veel meer dan een comment form extenden met een form_alter, daarin een node_load waarde's uitlezen en goed zetten. Extra #submit[] toevoegen en in die submit hook de juiste velden in de node zetten en node_save doen.
Hoeveel vraag je ervoor om het voor mij te doen
==
hoi
Ik zou ook een gaan kijken of je met de modules 'Rules', 'Flag' en 'Actions' dit soort functionaliteit ook niet zou kunnen bouwen. (Zonder programmeren).Eusebius schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:11:
Yup, die mogelijkheid ken ik. Maar het gaat erom dat een node bv een status krijgt: "concept | definitief | verstuurd" of zoiets. Met natuurlijk de implementatie om blokken te krijgen waarin alle nodes met concept te zien zijn, met definitief en met verstuurd.
Als je in een comment velden toevoegt, dan krijgt een node diverse statussen. Het lijkt me ontwerptechnisch beter om de initiele status (field) aan te passen.
Hmm, daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Alleen Flag houdt niet zijn history bij, dacht ik. Ga eens kijken.Finder schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:52:
[...]
Ik zou ook een gaan kijken of je met de modules 'Rules', 'Flag' en 'Actions' dit soort functionaliteit ook niet zou kunnen bouwen. (Zonder programmeren).
- edit: zit nu even tutorial te kijken van Nodeone.se. Maken handige video's, die Zweden. http://nodeone.se/sv/lear...learning_modules_tid=Flag
[ Voor 23% gewijzigd door Eusebius op 09-04-2013 14:11 ]
==
hoi
Kun je niet iets doen waarbij de fields van een node verschillende permissies heeft? Dus ene veld (bijv. een status) kun je wel aanpassen, maar de body bijv. niet. Volgens mij zijn daar wel modules voor, niet?Eusebius schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:42:
Even jullie mening: ik bouw een simpele tracking-site. Gebruikers moeten via comments status van velden veranderen. In Drupal 6 kan dat heel makkelijk met Comment CCK. Echter, zoals zo veel handige modules in Dr6, deze is niet geupgrade naar Dr7. Een werkend alternatief kan ik nog niet vinden.
Mixed Reality dev
Is een idee, maar dan moet de gebruiker eerst op bewerken klikken. Het is sowieso de bedoeling dat hij/zij middels een comment aangeeft wat er gebeurt is.Menesis schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:38:
[...]
Kun je niet iets doen waarbij de fields van een node verschillende permissies heeft? Dus ene veld (bijv. een status) kun je wel aanpassen, maar de body bijv. niet. Volgens mij zijn daar wel modules voor, niet?
==
hoi
Nu zijn die pagina's achter ook te bereiken via site.com/node/*
Is er een manier om een 404 te geven bij het bezoeken van node/* maar waarbij de random alias wel blijt werken? Alle modules die ik tot nu toe heb gezien blokkeren namelijk ook de (random) alias als ik node/* blokkeert...
Mixed Reality dev
met htaccess heb ik niet echt ervaring.. ik zal me er eens in verdiepen.
Mixed Reality dev
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/hierstaatdrupal/
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/node/
RewriteRule ^(.*)$ /hierstaatdrupal/$1
Op regel 2 en 3 staat welke aanvragen niet meegenomen worden, regel 4 naar welke het verkeer doorverwezen wordt. Omdat alleen regel 2 terugkomt, zullen alle aanvragen voor regel 3 uitkomen in de folder /node/. Echter, je blijft zitten met ?q=node/nummer.
Zelf gebruik ik bovenstaande regels in een multisite-omgeving (vandaar r1) om al het verkeer om te leiden naar de Drupal-map, behalve (r3) de aanvraag voor de opslag-map waarin allerlei zut staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 11-04-2013 11:18 ]
==
hoi
Voor een site probeer ik namelijk via 2 verschillende aliassen naar een pagina te verwijzen:
[list]
• site.com/alias (=normale node)
• site.com/embed/alias (=gekoppeld aan een view)
[/list]
De view heeft als path uiteraard /embed. Maar nu lukt het niet om het juiste contextual filter te vinden. Met NID lukt het wel, maar ik zou liever de alias invoeren ipv NID...
het is dus voor een funtie zoals youtube dat ook heeft om content te embedden via een iframe. Mijn iframes zullen naar /embed/paginanaam verwijzen...En natuurlijk moet alles onder embed worden uitgesloten van searchbots
Ben alweer een stuk verder, loop echter nog tegen een onbekend probleem aan. Ik post later een screenshotje!
[ Voor 8% gewijzigd door Menesis op 24-04-2013 16:08 ]
Mixed Reality dev
vaak laden websites pas na 10 volle seconden wachten. In de log zie ik wel vaak dat cron op dat moment gedraaid is.
Mixed Reality dev
iets als instellen op je host.
curl --silent --compressed http://example.com/cron.php
Automagische Cron zet ik daarom vaak uit en laat het draaien via een externe cronjob. Je kunt de Cron van Drupal draaien met een specifieke URL (via module?).Menesis schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:51:
Hebben jullie ook wel eens last van trage Drupal sites? Bij mij het volgende probleem, waarvan ik niet zeker ben of het aan mijn sites ligt of aan mijn hosting:
vaak laden websites pas na 10 volle seconden wachten. In de log zie ik wel vaak dat cron op dat moment gedraaid is.
Natuurlijk alleen als je website niet afhankelijk is van Cron.
==
hoi
Stel dat je taken via Cron regelt. Of content publisht via Poormanscron (en ja, dat kun je beter anders doen. Maar ik bedoel maar dat het eventueel zou kunnen ;-)kwaakvaak_v2 schreef op maandag 29 april 2013 @ 10:53:
Hoe kan je site afhankelijk zijn van cron? Het is een background process waar je maar minimale controle over hebt wanneer er wat uitgevoerd kan worden. Tenzij je iets als elysiumcron ofzo gebruikt. Maar dan nog kun je beter een background cron elke 5 min. laten lopen dan het aan de voorkant af laten handelen in user space.
==
hoi
Ik probeerde een tijdje terug iets met views, en ik vermoed haast dat het een bug is in views. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar:

Hiermee probeer ik simpelweg een node te benaderen via zijn alias, zoiets als:
site.com/embed/aliaslalala
Het werkt echter niet. Het werkt wél als ik de nodeID invul..
site.com/embed/2
(alias van de nodes is in de vorm site.com/alias)
Ik heb al gespeeld met het path component nummertje...
Mixed Reality dev
Ik probeer het mogelijk te maken om een node via 2 verschillende themes te bekijken. De ene theme is voor gewone weergave en de andere is voor als iemand de pagina wil embedden (zoiets als een youtube filmpje embedden).
Ik dacht dat dat het mooiste met views zou kunnen, maar het lukt niet met de URL..
Mixed Reality dev
Als er een GET parameter is met ?template=embed, dan doet hij een nieuwe theme suggestion voor een andere node/page template.
Mixed Reality dev
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| /** * Implements hook_preprocess_html(). */ function THEME_preprocess_html(&$variables) { if (isset($_GET['template']) && $_GET['template'] == 'embed') { $variables['theme_hook_suggestions'][] = 'html__embed'; } } /** * Implements hook_preprocess_page(). */ function THEME_preprocess_page(&$variables) { if (isset($_GET['template']) && $_GET['template'] == 'embed') { $variables['theme_hook_suggestions'][] = 'page__embed'; } } /** * Implements hook_preprocess_node(). */ function THEME_preprocess_node(&$variables) { if (isset($_GET['template']) && $_GET['template'] == 'embed') { $variables['theme_hook_suggestions'][] = 'node__embed'; } } |
Dan krijg je dus html--embed.tpl.php, page--embed.tpl.php en node--embed.tpl.php.
Ik zou trouwens wel wat checks toevoegen dat niet elke pagina te "embedden" is. Maar als basis werkt dit.
==
hoi
Ikke niet. Hadden ze het maar niet tegelijk met Portland moeten plannenEusebius schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:07:
Dat we hier niet rondgevraagd hebben wie er naar de DrupalJam is geweest ..
Kon ook niet, wel nog even een stukje livestream van een collega spreker gekeken.Eusebius schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:07:
Dat we hier niet rondgevraagd hebben wie er naar de DrupalJam is geweest ..
Nu wilde ik alle activiteiten in 1 overzicht plaatsen, op volgorde van tijd. Op zich zou dat makkelijk zijn in views, ware het niet dat beide content types verschillende fields hebben voor de datum+tijd.
Is het mogelijk om een view te maken die op twee fields tegelijk sorteerd?
Mixed Reality dev
https://drupal.org/node/378694#comment-4558482
of met een query hook
https://drupal.org/node/378694#comment-6443200
waarbij de laatste interessanter is aangezien hij door de DB wordt afgehandeld
[ Voor 20% gewijzigd door jeroenikke op 29-06-2013 16:51 ]
Mixed Reality dev
Waar moet ik op letten zodat - als ik Drupal installeer vanuit de browser - niet steeds van alles hoef in te stellen?
==
hoi
Beetje late reactie en je hebt het waarschijnlijk al opgelost met een fix van jeroenikke maar was het geen optie om het datum field her-te-gebruiken?Menesis schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 16:41:
Voor een klein festival heb ik een Drupal site gemaakt. Op de site staan o.a. bands en clinics.
Nu wilde ik alle activiteiten in 1 overzicht plaatsen, op volgorde van tijd. Op zich zou dat makkelijk zijn in views, ware het niet dat beide content types verschillende fields hebben voor de datum+tijd.
Is het mogelijk om een view te maken die op twee fields tegelijk sorteerd?
Securing file permissions and ownership?Eusebius schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:38:
Even een rechten-vraagje: ik draai nu een VPS met daarop Drupal (duh ..). Bij elke installatie die ik doe (in multisite) moet ik best veel bestands- en groepsrechten aanpassen.
Waar moet ik op letten zodat - als ik Drupal installeer vanuit de browser - niet steeds van alles hoef in te stellen?
Op Dr.Org heb ik'm ook al gesteld, maar daar krijg ik geen antwoord. Misschien hier. Door de vele info kan ik de juiste boom niet vinden. Hoe kun je met een snippet het cijfer van het aantal comments weergeven wat nog op approval wacht?
Deze node in de documentatie is voor Drupal 5 https://drupal.org/node/14102
En om helemaal de NOVIB-methode te volgen: is er al een duidelijk overzicht van hoe ik alle functies kan aanroepen?
==
hoi
Ik gebruik sinds Drupal 4.7 de Image module om foto's op de website te plaatsen, alleen deze module is natuurlijk deprecated in Drupal 7 geworden. Er wordt geadviseerd door middel van Image Legacy deze om te zetten naar een ImageField. Alleen dit lukt mij niet. Na het beëindigen van het converteer proces zijn al mijn foto's verdwenen (uit de files map) en zie ik in de log voor elke foto de volgende fouten.
1
2
3
| Warning: Invalid argument supplied for foreach() in file_field_load() (regel 174 van xxx\modules\file\file.field.inc). Warning: Invalid argument supplied for foreach() in file_field_load() (regel 183 van xxx\modules\file\file.field.inc). Notice: Undefined index: und in _field_convert_manipulate_object() (regel 554 van xxx\sites\all\modules\field_convert\field_convert.admin.inc). |
De image nodes bevatten ook geen foto meer ...
- Dinner with Drupal: een avondje presentaties, Q&A en netwerken. Zie https://www.facebook.com/events/1458941171008502/ en http://www.meetup.com/Ens...-Meetup/events/179596842/.
- DrupalJam
Ik ben inmiddels aardig bekend met views en zit te spelen met better exposed filters en exposed filters, maar ik kom niet echt in de buurt..

Wat je hier ziet is een betaalde ik geloof zelfs externe Drupal search module...
[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 16-06-2014 22:47 ]
Mixed Reality dev
Ziet er bijna exact hetzelfde uit, maar dan gratis.
De betaalde module die in de post erboven genoemd wordt?Mei schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 07:12:
Gratis, in tegenstelling tot...?
Let wel dat je niet (alleen) betaalt voor de code, maar ook voor de dienst die automatisch je content indexeert. Een paar honderdduizend items doorzoeken middels simpele DB queries gaat een huis-tuin-en-keukenserver niet in zijn koude kleren zitten.
Momenteel ben ik de 70! Tutorial video’s van LevelUpTuts aan het volgen, ik zit nu nog maar aan de 12de maar ik vind wel dat alles heel duidelijk en vlot uitgelegd wordt.
Mijn eerste indruk van Drupal is dat het heel leuk werken is bij het bouwen van een site, je hebt ook super veel mogelijkheden lijkt het wel.
Joh :-)glennvho schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:46:
... je hebt ook super veel mogelijkheden lijkt het wel.
==
hoi
Nu heb ik op de website de Flickr module geïnstalleerd, alleen krijg ik op één of andere manier niet het gewenste resultaat. Of er is op een specifieke node een slideshow te zien, die vanuit Flickr geladen wordt. Of er is op een specifieke node een overzicht van kleine foto's die, wanneer je er op klikt met Lightbox v2 openen en groter worden.
Kan iemand mij helpen om verder te komen hierin?
1
| flickr-photo:id=7357144724, size=m] |
Kortom wat gaat er mis dan, en wat heb jij zelf al geprobeerd om dit op te lossen?
Ik heb zelf inderdaad deze module gebruikt.kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:20:
Als je https://www.drupal.org/project/flickr hebt gebruikt staat het toch gewoon in de handleiding hoe dat zou moeten? https://www.drupal.org/node/2171299 en het andere gebruik is een text filter die nieuwe flickr tokenscode:regelt.
1 flickr-photo:id=7357144724, size=m]
Kortom wat gaat er mis dan, en wat heb jij zelf al geprobeerd om dit op te lossen?
Wanneer ik het text filter gebruik krijg ik links naar de foto's in plaats van de foto's zelf.
Ik heb zelf al geprobeerd de module op een andere server te installeren die ik als test gebruik, en ik heb de module op beide servers al geprobeerd opnieuw te installeren (voor de zekerheid)..
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek waarbij ik de kwaliteit van het leven van de deelnemers in kaart moet brengen door middel van gevalideerde vragenlijsten zoals sf-10 en sf-12 en dit wil ik graag online via een drupal site doen.
Nou kreeg ik na de aanvraag een PDF bestand toegezonden(van de aanbieders zie site hierboven )met wat technische specificatie om te kijken of wij hier mee overweg konden.
Na wat pruts werk is het me gelukt om SOAP 1.2 ondersteuning in Web service client module in Drupal 7 te patchen en de benodigde info te laden zie screenshot. Dit was mijn eerste keer werken op dit niveau maar na heel wat lezen en uitproberen is het toch gelukt.
Maar nu wil ik de vragenlijst op de site publiceren en aan de deelnemers aanbieden. Echter na doorspitten van drupal-community en talloze google searches ben ik 2 weken verder heb ik nog steeds geen idee hoe ik zoiets moet aanpakken.
Ik kan met verschillende modules(zoals webform, survey buider, form buider ect) binnen drupal een survey aanmaken en aanbieden maar hoe koppel ik die dan aan web service van optum? is dat überhaupt mogelijk of hoor ik wat meer gegevens/bestanden te krijgen van die knakkers van optum?
Ik las ook wat over limesurvey en er is ook een module om dit in een drupalsite te integreren met de module limesurvey_sync maar heb nog geen tijd gehad om me hierin te verdiepen en te kijken of dit misschien uitkomst biedt. In dit geval moet limesurvey dan wel met de web service van optum overweg kunnen toch of maak ik hier een denk fout?
Dit is echter wel een must dat het allemaal via (web service van)optum moet gaan want die knakkers leveren de licenties die men nodig heeft om die vragenlijsten in een onderzoekssetting te mogen aanbieden, zowel online als op papier
Ik heb het zelfde vraag aan optum gesteld maar mijn contactpersoon(van wie ik de PDF heb gekregen) is tot eind volgende week op vakantie dus dacht ik vraag het hier kijken hoe jullie er over denken.
Alvast bedankt.
PS. ik weet niet of ik hier op de goede plek heb gepost, zo niet alvast excuses.
Dat klinkt als iets wat je zeker niet met drag'n'droping voor elkaar gaat krijgen. Wat je moet gaan doen is je verdiepen in hoe je via code formulieren kunt opbouwen. En of je dat nu doet met webform of entityform is je eigen keuze. Persoonlijk zou ik kijken naar entityform omdat die laatste de standaard drupal formulier elementen gebruikt ipv webform die er een eigen form elementen systeem op nahoudt.N00bi3 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:05:
Ik kan met verschillende modules(zoals webform, survey buider, form buider ect) binnen drupal een survey aanmaken en aanbieden maar hoe koppel ik die dan aan web service van optum? is dat überhaupt mogelijk of hoor ik wat meer gegevens/bestanden te krijgen van die knakkers van optum?
Het is zeker wel mogelijk, maar het vereist imho dat je redelijk wat van drupal en de form API af moet weten.
Links die wel handig kunnen zijn in je zoektocht :
https://api.drupal.org/ap...form.inc/group/form_api/7
https://www.drupal.org/project/entityform
https://www.drupal.org/node/1702548
Dank voor je reactie. We moeten idd de formulier zelf maken/ontwerpen en je voorstel voor entityform ben ik nu aan het bekijken. De vragen en antwoorden krijgen we natuurlijk en wel in een doc bestand. Dus nu alleen nog uitzoeken hoe ik de formulier dan aan de server kan koppelen(SOAP 1.2).kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:25:
[...]
Dat klinkt als iets wat je zeker niet met drag'n'droping voor elkaar gaat krijgen. Wat je moet gaan doen is je verdiepen in hoe je via code formulieren kunt opbouwen. En of je dat nu doet met webform of entityform is je eigen keuze. Persoonlijk zou ik kijken naar entityform omdat die laatste de standaard drupal formulier elementen gebruikt ipv webform die er een eigen form elementen systeem op nahoudt.
Het is zeker wel mogelijk, maar het vereist imho dat je redelijk wat van drupal en de form API af moet weten.
Links die wel handig kunnen zijn in je zoektocht :
https://api.drupal.org/ap...form.inc/group/form_api/7
https://www.drupal.org/project/entityform
https://www.drupal.org/node/1702548
Ook voor HTTP POST heb ik gekeken en deze code gevonden
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| $data = 'name=value&name1=value1'; $options = array( 'method' => 'POST', 'data' => $data, 'timeout' => 15, 'headers' => array('Content-Type' => 'application/x-www-form-urlencoded'), ); $result = drupal_http_request('http://somewhere.com', $options); |
Echter kan nergens vinden waar je dan deze code moet injecteren/toevoegen.
Is het de bedoeling dat het in een bestaande bestand toe wordt gevoegd (bv common.inc zoals ze hier?) of moet er een nieuwe bestand worden aangemaakt?
En ook hiervoor kan ik nergens vinden hoe men dan de formulier aan de server koppelt of lees ik ergens overheen?
Voor documentatie, kijk op https://www.drupal.org/documentation onder "Developer Guides".
Dat eerste geld voornamelijk voor de core, voor contrib is dit een andere verhaal vind ik, maar hangt sterkt af van de context waarin je iets moet aanpassen. Maar als je een module moet aanpassen omdat er een bug of iets niet goed in zit, fork deze dan of zorg er voor dat je een patch maakt zodat je, na een update van die module niet gelijk je veranderingen kwijt bent.Mei schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:39:
Nooit, maar dan ook NOOIT bestaande bestanden wijzigen. Altijd je eigen modules schrijven, of via hooks bestaande functionaliteit wijzigen.
Het is en blijft altijd een afweging of je direct 1 functie aanpast of je een module maakt en het bos der _hooks in gaat. Soms is het ene gewoon sneller en stabieler. Vooral omdat je maar tot zekere hoogte zekerheid hebt over de volgorde waarin hooks aangeroepen worden.
Maar in het geval van de functionaliteit die hierboven beschreven wordt, dat roept aan alle kanten om een custom module
[ Voor 6% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 14-11-2014 09:20 ]
Je moet niets. Je mag alles, maar als je iets niet zeker weet, dan kan je dit soort dingen beter niet doen, totdat je de benodigde ervaring hebt opgebouwd. Dat is absoluut niet denigrerend, maar beschermend; er kan zo ontzettend veel mis gaan bij deze dingen.
Hoe doe je dat met noodzakelijke patches die al dan niet worden opgenomen? (Meestal gaan die wel mee in de updates, maar een paar kleinere niet)Mei schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:39:
Nooit, maar dan ook NOOIT bestaande bestanden wijzigen. Altijd je eigen modules schrijven, of via hooks bestaande functionaliteit wijzigen.
Voor documentatie, kijk op https://www.drupal.org/documentation onder "Developer Guides".
==
hoi
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit is wel wat ik de meeste mensen adviseer als ze dergelijke vragen stellen. Het voorkomt een hoop problemen die ze zelf later niet of nauwelijks meer op kunnen lossen.
Ik snap je redenatie en ben het ook met je eens. Ik heb dan ook de site in XAMPP na gebouwd en probeer daar alles uit en als het werkt dan voer ik die veranderinge op het echte site door.Mei schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 20:13:
Niet om arrogant te klinken, maar als iemand niet weet hoe dit moet, zou ik het die persoon niet aan te raden te doen, zonder het eerst goed uit te leggen. Het is nogal complexe materie en het gaat vaak zo fout, dat mensen het niet meer kunnen herstellen. Heb je programmeerkennis, backups en een ontwikkelsite (wat veel mensen logischerwijs niet hebben), dan is het allemaal niet zo erg.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit is wel wat ik de meeste mensen adviseer als ze dergelijke vragen stellen. Het voorkomt een hoop problemen die ze zelf later niet of nauwelijks meer op kunnen lossen.
Ben nu met module webform_remote_post aan het klooien en loop tegen het volgende error aan:
Notice: Undefined offset: 1 in drupal_http_request() (line 984 of /var/www/vhosts/14/104192/webspace/httpdocs/includes/common.inc).
•Notice: Undefined offset: 2 in drupal_http_request() (line 988 of /var/www/vhosts/14/104192/webspace/httpdocs/includes/common.inc).
Iemand enige idee waar het aan kan liggen?
Ze hebben het hier over aanpassen van het common.inc bestand maar zo ver ik kan zien is die aanpassing standaard door gevoerd.
Edit: Inmiddels al opgelost.