Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Nog niet sterker nog volgens mij is dual monitor met CF aan nu nog een probleem. Er komt een fix voor dat hele multimonitor gebeuren en dat in Jan uitkomen samen met de HD3870 X2 kaarten. Dus nog heel even geduld.Herr Stuhl schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:13:
Ik heb 2 3870's besteld. Nu vraag ik mij het volgende af: Is het mogelijk om 4 monitoren aan te sturen in crossfire?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het lijkt me wel heeel toevallig dat de core net precies daar ophoudt
Is het al bekend of een 3870 (RV670) kaart in crossfire goed werkt met 1 3870 X2 (R680)?Astennu schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:08:
[...]
Nog niet sterker nog volgens mij is dual monitor met CF aan nu nog een probleem. Er komt een fix voor dat hele multimonitor gebeuren en dat in Jan uitkomen samen met de HD3870 X2 kaarten. Dus nog heel even geduld.
Mocht dat waar zijn, hou ik het voorlopg op 1 3870 en plaats ik later nogwel een 3870 X2 bij.
Bedankt in ieder geval
Misschien flash niet goed gelukt?Kojoottii schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:20:
Ik heb hier een sapphire 3870 en die loopt perfect stabiel op 857/ 1242 op het moment. Nu heb ik de bios geflashed met de 862 unlock, maar wat ik ook doe, 3d applicaties crashen meteen als ik de core op 864 zet. Dacht dat het misschien door de 7.10 drivers kwam, dus die uninstalled en 7.11 geinstalleerd en het zelfde verhaal. Temps kan het niet zijn, die blijven rond 70 stressed at 857 en 864 zal niet veel uitmaken. Heb ook de oude bios weer teruggeflashed en vervolgens de nieuwe opnieuw erin.
Het lijkt me wel heeel toevallig dat de core net precies daar ophoudtZie ik iets over het hoofd?
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Omdat ik vermoed dat we verder willen babbelen deel ik het even mede zodat er iemand aan de slag kan: We zijn al even over 500 posts
[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 13-12-2007 14:47 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
-Athlon 64 3500+ socket 939
-2GB DDR400
-MSI OC HD3870
Is het misschien verstandig om hier een dualcore in te pleuren voor ong 60-70 euro? Haal ik hier veel winst mee?
De X2 is een dual GPU kaart. Theoretisch moet het kunnen maar in de praktijk denk ik dat het niet werkt. Met die driver kun je wel 2x een X2 in CF gezet worden ook 4x HD3870 zou dan kunnen misschien zelfs 4x een X2.Herr Stuhl schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:34:
[...]
Is het al bekend of een 3870 (RV670) kaart in crossfire goed werkt met 1 3870 X2 (R680)?
Mocht dat waar zijn, hou ik het voorlopg op 1 3870 en plaats ik later nogwel een 3870 X2 bij.
Bedankt in ieder geval
Dus je kunt nu ook 1 kaart kopen en later er nog een HD3870 bij ik zou er maar niet op rekenen dat je er een HD3870 X2 naast kan zetten.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ligt volledig aan je processor, snel een opteron 165/170 kopen.Flowmo schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:00:
Ik heb van de week een MSI OC 3870 gehaald en ben er zeer tevreden mee, alleen nou vrees ik dat mn CPU/geheugen een enorme bottleneck is. Ik haal maar 5900 3dmarks met een:
-Athlon 64 3500+ socket 939
-2GB DDR400
-MSI OC HD3870
Is het misschien verstandig om hier een dualcore in te pleuren voor ong 60-70 euro? Haal ik hier veel winst mee?
Aangezien de opteron 170s in de pricewatch voor niet meer onder de 190 euro te krijgen zijn, dan zou de 165 voor ong 80 euro een betere keuze zijn denk ik toch?blubbers schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:04:
[...]
Ligt volledig aan je processor, snel een opteron 165/170 kopen.
Maar ik zit er toch sterk aan te denken om begin volgend jaar te upgraden met de eventueel snellere phenom, zou dit dan tussentijds een goed geinvesteerde upgrade zijn om mijn 3d prestaties wat te verhogen?
Gaat dit ook gigantisch schelen in games als UT3, Crysis e.d.?
Edit:
Net ff op de ORB gekeken bij de results van een Athlon 3500+ en een Opteron 165, maar dat scheelt nauwelijks qua punten met gelijke videokaarten. Max met een 8800GTS lag rond de 6600-6700 voor de opteron en rond de 6400-6500 voor de Athlong 64 3500+...
Toch maar wachten op een goed klokkende phenom dan denk ik om de max uit mn kaart te halen?
[ Voor 21% gewijzigd door Flowmo op 13-12-2007 15:26 ]
Iig zegt 3Dmark ook niet alles. ET:QW staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij wel rauwe CPU power lust. Dus ik zou zeggen: Gooi je favo games er op en kijk of het voor jou voldoet door met anderen te vergelijken.Flowmo schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:11:
[...]
Aangezien de opteron 170s in de pricewatch voor niet meer onder de 190 euro te krijgen zijn, dan zou de 165 voor ong 80 euro een betere keuze zijn denk ik toch?
Maar ik zit er toch sterk aan te denken om begin volgend jaar te upgraden met de eventueel snellere phenom, zou dit dan tussentijds een goed geinvesteerde upgrade zijn om mijn 3d prestaties wat te verhogen?
Gaat dit ook gigantisch schelen in games als UT3, Crysis e.d.?
Edit:
Net ff op de ORB gekeken bij de results van een Athlon 3500+ en een Opteron 165, maar dat scheelt nauwelijks qua punten met gelijke videokaarten. Max met een 8800GTS lag rond de 6600-6700 voor de opteron en rond de 6400-6500 voor de Athlong 64 3500+...
Toch maar wachten op een goed klokkende phenom dan denk ik om de max uit mn kaart te halen?
Ik heb nou Stalker, Supreme Commander, UT3 en Crysis erop staan en voornamelijk met UT3 vind ik de performance niet heel veel vooruit gegaan. zal es met fraps gaan kijken wat voor fps ik haal, maar denk dat het zo rond de 25-30 ligt op high, terwijl de hd3870 juist behoorlijk meer dan dat aankan.GENETX schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:43:
[...]
Iig zegt 3Dmark ook niet alles. ET:QW staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij wel rauwe CPU power lust. Dus ik zou zeggen: Gooi je favo games er op en kijk of het voor jou voldoet door met anderen te vergelijken.
Edit:
Test met UT3
alles op high in map Deck met Duel: 15-25 fps
alles op low in map Deck met Duel: 25-45 fps
Beide met post processing op vivid, zal es testen of dit uitmaakt als het uit staat.
Edit 2: Vivid uit scheelt wel behoorlijk
Alles op high in Map Deck met Duel: 22-38
Als je mijn scores vergelijkt met de resultaten van HardOCP, dan zit er enorm verschil tussen wat mijn systeem haalt tov die van hun.
http://enthusiast.hardocp...6829216RbFxzsJbet_3_4.gif Dat zijn scores op een res van 1900x1200, ik speel op 1280x1024...
[ Voor 31% gewijzigd door Flowmo op 13-12-2007 16:47 ]
Hun hebben mss een propere windows, betere hardware buiten de grafische kaart...?Flowmo schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:05:
[...]
Ik heb nou Stalker, Supreme Commander, UT3 en Crysis erop staan en voornamelijk met UT3 vind ik de performance niet heel veel vooruit gegaan. zal es met fraps gaan kijken wat voor fps ik haal, maar denk dat het zo rond de 25-30 ligt op high, terwijl de hd3870 juist behoorlijk meer dan dat aankan.
Edit:
Test met UT3
alles op high in map Deck met Duel: 15-25 fps
alles op low in map Deck met Duel: 25-45 fps
Beide met post processing op vivid, zal es testen of dit uitmaakt als het uit staat.
Edit 2: Vivid uit scheelt wel behoorlijk
Alles op high in Map Deck met Duel: 22-38
Als je mijn scores vergelijkt met de resultaten van HardOCP, dan zit er enorm verschil tussen wat mijn systeem haalt tov die van hun.
http://enthusiast.hardocp...6829216RbFxzsJbet_3_4.gif Dat zijn scores op een res van 1900x1200, ik speel op 1280x1024...
Thx voor de info, ik ga ermee aan de slag!R420R schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:36:
Ik denk dat je het probleem van die vage gekleurde dingen op je scherm niet bij de temps van je core moet zoeken maar bij het geheugen. Het gebeurt vaker dat geheugenmodules die niet in grote getale geproduceerd worden soms foutiefjes bevatten die er niet uitgefilterd worden. Daar vallen dus DDR4 en DDR2 onder. Ik denk dat daar jouw probleem ligt. Er is maar een manier om daar achter te komen en dat is de kaart in een adnere pc testen.
Mijn windows install is anders ook nog niet zo oud en werkt perfect. Maar natuurlijk hebben ze een up-to-date systeem, ik geef alleen maar aan dat mijn huidige combi van cpu-mobo-mem de beperkende factor is.blubbers schreef op donderdag 13 december 2007 @ 17:53:
[...]
Hun hebben mss een propere windows, betere hardware buiten de grafische kaart...?
Maar zou een Opteron dan echt zoveel winst geven tov mijn huidige Athlon 64 3500? Of kan ik beter mn centen investeren in een nieuwe up-to-date pc begin volgend jaar?
Anoniem: 64836
Als je echt wat wilt winnen moet je voor een Intel gaan. Ik heb hier een 4600+. Bij Crysis wordt de HD3870 maar voor 60% belast, de bottleneck is hier de CPU die de boel ophoudt. Om 100% belasing te krijgen moet ik er dus een 6400+ inpleuren.Flowmo schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:40:
[...]
Mijn windows install is anders ook nog niet zo oud en werkt perfect. Maar natuurlijk hebben ze een up-to-date systeem, ik geef alleen maar aan dat mijn huidige combi van cpu-mobo-mem de beperkende factor is.
Maar zou een Opteron dan echt zoveel winst geven tov mijn huidige Athlon 64 3500? Of kan ik beter mn centen investeren in een nieuwe up-to-date pc begin volgend jaar?
Je kunt de GPU belasting zien als je crysis in een window draait. En CCC in de achtergrond, je laat het stukje waar de belasting staat dan onder de crysis window uitkomen.
Nee het was duidelijk iets anders, ik verdenk Overdrive er van de ingestelde waardes in AtiTool te gebruiken als basis om verder te overclocken op 1 of andere manier, dus waar die normaal uitgaat van 300 mhz en verder clocken naar 864, doet ie dan, 864 plus 564 zegmaar. Het viel me al op dat CCC nadat ik ATiTool had gebruikt naast CCC, niet meer terugclockte naar 300 in 2d. En nu zolang ik de clock niet set in AtiTool doet hij het perfect
wat ik ook probeer GEEN BEELD
Wanneer ik de monitor aansluit over de vga-dvi dongle draait hij prima, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik heb een Acer AL 2051 20" breedbeeld, met een dvi-d aansluiting.
Iemand enig idee

Anoniem: 64836
Volgens mij heeft een VGA kaart een DVI-I aansluiting.Terrier529 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 22:37:
Heb vanavond een sapphire 3870 geplaatst, maar krijg geen beeld over de DVI kabel.
wat ik ook probeer GEEN BEELD![]()
Wanneer ik de monitor aansluit over de vga-dvi dongle draait hij prima, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Iemand enig idee
Dus dat klopt dat dat niet werkt. Ga maar een Google'n op DVI-D en DVI-I
Wat heb je allemaal geprobeert eigenlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 64836 op 13-12-2007 22:51 ]
Anoniem: 183377
Is dit niet een probleem met je beeldscherm? Ik heb in ieder geval laatst nog een topic over soortgelijke problemen met Acer beeldschermen gelezen; DVI zonder DVI op Acer X222WTerrier529 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 22:37:
Heb vanavond een sapphire 3870 geplaatst, maar krijg geen beeld over de DVI kabel.
wat ik ook probeer GEEN BEELD![]()
Iemand enig idee
Waar is dit nou weer op gebaseerd?Anoniem: 64836 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:50:
[...]
Als je echt wat wilt winnen moet je voor een Intel gaan.
Die GPU belasting zal ik eens gaan testen met een paar games die ik dan in window draai. Zal waarschijnlijk niet erg veel boven de 50-60% uitkomen.Ik heb hier een 4600+. Bij Crysis wordt de HD3870 maar voor 60% belast, de bottleneck is hier de CPU die de boel ophoudt. Om 100% belasing te krijgen moet ik er dus een 6400+ inpleuren.
Je kunt de GPU belasting zien als je crysis in een window draait. En CCC in de achtergrond, je laat het stukje waar de belasting staat dan onder de crysis window uitkomen.
Ook schermen die een DVI-D aansluiting hebben moeten prima kunnen draaien op een DVI-I aansluiting. DVI-I is eigenlijk een tussenstap tussen VGA (volledig analoog) en DVI-D (volledig digitaal dacht ik). DVI-I heeft nog een lading analoge signalen ertussen zitten om compatibiliteit met oudere videokaarten/aansluitingen te realiseren als ik het me goed herinnern.Anoniem: 64836 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 22:50:
[...]
Volgens mij heeft een VGA kaart een DVI-I aansluiting.
Dus dat klopt dat dat niet werkt. Ga maar een Google'n op DVI-D en DVI-I
Wat heb je allemaal geprobeert eigenlijk
DVI-D is trouwens alleen echt nodig op hele hoge resoluties, 1680x1050 en hoger.
Edit: Sorry voor dubbelpost, realiseerde het me te laat toen ik op de verstuurknop drukte...
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/DVI-D#Connector
en
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:DVI_pinout.svg
[ Voor 5% gewijzigd door Flowmo op 13-12-2007 23:20 ]
inderdaad heb ik dit topic ook doorgespit.
Het rare is dat het hele spul 5 minuten daarvoor nog uitstekend draaide met een nvidia 88oo gts.
dus dvi en vga werkten prima, ik vervang de kaart, en fuck geen beeld meer.
maar goed zal morgen de monitor proberen met een andere gr. kaart.
UT3 windowed 1280x1024:
http://img225.imageshack.us/my.php?image=bottleneckue8.jpg
Lightsmark windowed 800x600:
http://img222.imageshack.us/my.php?image=bottleneck2mm0.jpg
Iemand ook opgevallen dat in AtiTool GPU load als een environment temp wordt weergegeven?
http://img222.imageshack.us/my.php?image=gputemplq5.jpg
I need a new pc real bad
De 8800 gts in een ander systeem gezet, aangesloten op de dvi poort, en op de acer al 2051,
en zie daar prachtig beeld, dus het lijkt toch echt in de HD 3870 te zitten.
Mochten er nog tips zijn VAN HARTE
Ga maar eens op Futuremark's ORB kijken. Alle records worden toch echt gedraaid met Intel-processoren. Die zijn in overgeklokte toestand een stuk sneller dan overgeklokte AMD-hardware. Hoe dat met de nieuwe Barcelona processoren zit van AMD weet ik niet, maar ik vind zijn opmerking terecht.Flowmo schreef op donderdag 13 december 2007 @ 23:08:
[...]
Waar is dit nou weer op gebaseerd?Alsof Intel processors de enige en de beste cpu's zijn die de max uit je graka kunnen halen... Daarnaast ben ik niet van plan om teveel voor een degelijk moederbord te gaan betalen wat dus voor het Intel platform wel moet. Daarbij komt ook nog dat je upgrade mogelijkheden met Intel altijd onzeker zijn, wat dus momenteel met AM2/AM2+/AM3 niet is. Dat zijn de redenen dat ik hoogstwaarschijnlijk bij een AMD platform blijf.
VGA werkte wel toch? Probeer je scherm, mits hij VGA en DVI aansluitingen heeft, met twee kabels op allebei de poorten aan te sluiten. Probeer dan via input select op je scherm te kijken of DVI per toeval werkt.Terrier529 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 00:17:
Nog eve een laatste update wat betreft het dvi probleem,
De 8800 gts in een ander systeem gezet, aangesloten op de dvi poort, en op de acer al 2051,
en zie daar prachtig beeld, dus het lijkt toch echt in de HD 3870 te zitten.
Mochten er nog tips zijn VAN HARTE
Krijg je trouwens ook geen BIOS/POST scherm te zien? Zit je power connector wel in de videokaart? Zit ie goed in het slot geklikt? Gaat de fan wel draaien?
Bij UT3 en Lightsmark zit je ook niet in 3D mode kijk maar naar je GPU clock die staat op 300MHz.Flowmo schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 00:03:
Ik heb net ff wat stresstesting gedaan met een aantal games en benchmarks, heb hier wat screens. Hier zie je dus dat de GPU belasting niet boven de 30-40% komt...
UT3 windowed 1280x1024:
http://img225.imageshack.us/my.php?image=bottleneckue8.jpg
Lightsmark windowed 800x600:
http://img222.imageshack.us/my.php?image=bottleneck2mm0.jpg
Iemand ook opgevallen dat in AtiTool GPU load als een environment temp wordt weergegeven?
http://img222.imageshack.us/my.php?image=gputemplq5.jpg
I need a new pc real bad
Vanmiddag heb ik het al eens opgemerkt, de 500 posts waren bereikt.
Inmiddels is het al morgen en zitten er ruimschoots er overheen
Succes met het maken van het nieuwe deel.
Mijn idee is iets minder plaatjes en marketing chat en meer nuttige info uit dit eerste deel in de nieuwe TS.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dit topic is gesloten.
Dit is een topic voor mensen MET ervaringen over de HD38xx-serie kaarten om die ervaringen uit te wisselen :)
Wat is NIET de bedoeling in dit topic?
- Vragen naar winkels waar de HD38xx kaarten verkrijgbaar zijn
- Noemen van winkels waar ze in de schappen liggen
- Welke HD38xx is goed voor mij? Een tweaker kan zijn eigen kaart kiezen.
- "Ik heb een HD38xx! Yes yes!!" of "Ik heb net eentje besteld, ik ben benieuwd!" o.i.d.
- basic vraagjes die je ofwel hier met een in-topic search danwel in een van de vele reviews ervan terug kunt lezen
- En om maar even specifiek te noemen: "draait deze game snel genoeg met de HD38xx?" - ook niet doen dus!
- Kijk ik haal zoveel 3DMarks, is dat een goede score? (tip: Futuremark ORB).