Enige weken geleden meldde ik dat ik een veel te hoog verbruik had met vodafone internet blox. Inmiddels weet ik dus ook waar het grote probleem zit, nml. in een probleem wat ik hier ook al vermeld heb. Nml. mijn mailaccounts bleven na een vastloper en tig keer opnieuw installeren en resets om de 5 minuten mail binnen halen, maar daar achteraan ook iedere keer controleren van ALLE HEADERS. In totaal bij beide accounts dus over de 600 mails. Ik dacht dat controleren geen downloaden betekende, maar blijkbaar wel. Nu stond mijn foon wel zo ingesteld dat het maar 20kb per mail mag zijn, maar blijkbaar maakte dat niet altijd wat uit, want enkele keren is gewoon mijn gehele inbox gedownd (vanaf 2004), zonder dat ik die mails terug zag in mn foon.
Ik kreeg vanmorgen dus een sms van vodafone dat mijn dataverbruik weer boven het gemiddelde ligt. Dus ben ik mn laatste online rekening van maart, met verbruik daarin van februari gaan bekijken. En waar ik al bang voor was klopte: om de 5 minuten maakte mn foon verbinding met live vodafone (gebruikte toen wifi ook niet) en iedere sessie tussen de 2 en 8 MB (meestal liep die dan vast met inhalen en kreeg ik een melding dat mail niet kon worden gedownload naar mn apaaraat, controleer uw instellingen) maar als hij niet vastliep en dus alle headers kon controleren, heb ik sessies van 185MB er tussen zitten. En na 5 minuten weer opnieuw checken. Dit gaat dus dag en nacht door, totdat ik hem wegens het langdurig controleren op 15 minuten heb gezet. En dat zie je in mn online rekening ook netjes terug. Data om de 15 minuten. En weer later per uur. En sinds een poosje doe ik het alleen nog maar handmatig, en verbreek de verbinding zodra hij mail binnenheeft en bezig is met controleren van de rest van alle headers. Is ook al bewezen dat dat scheelt, want mijn verbruik ligt voor deze maand tot 4 april op 15MB, en heel stuk lager dus. Want voor de goede orde... voor maart heb ik een verbruik van 1,3 GIG!!! En dat terwijl sinds 12 maart alleen nog maar via wifi surf, en hooguit een paar kb/mb als ik op mn werk zit in de pauze of onderweg ben. Iig geen verbruik wat tot zo'n hoogte zou moeten leiden.
De man bij Vodafone begreep uit de specificatie ook dat er dus in mn toestel wat fout zit. (hij dacht eerst nog dat ik mn foon als modem voor mn laptop gebruikte zelfs) Aangezien ik problemen heb met binnenhalen van verschillende accounts, een gmx en xs4all account, en windows live gewoon funktioneert en het dus niet een extern mailprobleem is, en het binnenhalen op mn laptop geen probleem is. Hij heeft overlegd met een collega hierover, en hij zal een notitie maken over dit gebeuren en dat ik geen BEWUST misbruik heb gemaakt van mn vodafone-internetblox en het probleem in mn mail zit. Ik hoop dat er hierdoor geen gevolgen aan zitten, wat hem ook sterk leek, aangezien het januari, februari en maart betreft, en april er goed uit lijkt te zien. Maar goed, je weet het nooit natuurlijk. Verbruik is verbruik.
Daarna met htc gebeld. Gelukkig een nederlands sprekende mevrouw, pffff. (wisten jullie trouwens dat er maar 3 nederlands sprekende personenen werken bij het callcenter van HTC en ze zitten te springen om meer? Maar dat moeilijk is, aangezien het callcenter in zuid engeland ligt en dat voor de meesten toch net iets te ver reizen is iedere dag?

) Zij begreep er niet veel van iig, dacht dat het aan mn instellingen lag. En meende zelfs dat de account-optie om je mail in te stellen op 30 dagen inhield dat je iedere keer alles van de hele maand opnieuw download, ipv dat je je berichten 30 dagen aanhoudt op je foon. En toen ik vertelde dat mijn verbruik nu normaal is, nu ik handmatig check, en gelijk de connectie verbreek zodra hij alle headers wil controleren, riep ze: maar dan is uw probleem toch opgelost? Ja duhhhh... zei ik. Ik heb zeker een duur toestel gekocht om mijn mail handmatig te checken! Ik wil dat hij goed funktioneert!
Maar goed, zij adviseerde een harde reset, en dat ga ik vandaag ook maar eens proberen. Mocht het probleem nadien nog bestaan, dan moet mn toestel opgestuurd worden ter reparatie. Ikzelf hoop dat het met een harde reset over is, aangezien het altijd goed geweest is, en de problemen begonnen zijn nadat mijn accounts opeens waren verdwenen op een morgen en ik ze opnieuw moest instellen.
Afijn, ik hou jullie op de hoogte. Maar mijn torenhoge verbruik is dus een gevolg van een mailprobleem. En daarom hoeven jullie je ook niet zo snel zorgen te maken denk ik dat je net als ik hoog in de top van harde gebruikers genoteerd staat.