Deze discussie heb ik in een ander topic eerder met je gehad en ik ben niet van plan hem hier nogmaals met je te voeren. Het hele punt is dat een aanslag een uiting van terrorisme is, het bestaan van een groep die bereid is op deze wijze te handelen betekent dat terrorisme bestaat. Ook volgens de wet hoef je geen aanslag te plegen om als terrorist veroordeeld te worden.
Nergens. Maar Mo wordt gezien als lid van die Hofstadgroep, maar het enige dat ie gedaan heeft heeft hij op eigen houtje gedaan en heeft dus niets met die groep te maken. Dat was mijn punt.
en dus is je conclusie...?
En in hoeverre maakt het uit voor het imago van de islam dat deze gek de koran las? Als het een schizofreen was geweest die hem had neergestoken omdat marsmannetjes dat tegen hem zeiden hadden we ook geen psychiatrische ziekenhuizen in de fik gestoken, denk ik?
Nee, heb jij wel een moskee in de fik gestoken? Of verwijs je naar de paar geschifte jongens die o.a. brand hadden gesticht in een school. Dat is ook ziek en het wordt hier toch nergens goedgepraat?
Ja, "een terrorist". Maar een moslim die daar hetzelfde doet is "een moslimterrorist". Subtiel verschil, maar let er maar eens op.
woordspelletje, ergo onbelangrijk. Als je hiervan overtuigd bent moet je een boze brief naar de NOS schrijven.
De daadwerkelijke beweegredenen achter wat in de wereldpers terrorisme heet hebben al lang niets meer te maken met godsdienst. Ik zou moeten geloven dat de talibaan de opiumopbrengsten gebruikt om hun strijd voor een theocratisch bewind te bekostigen. Is het nooit bij iemand opgekomen dat ze misschien gewoon vechten om de inkomsten van de opium veilig te stellen?
Ah! Een taliban-expert! Is het ooit bij jou opgekomen dat de taliban tijdens hun bewind in Afghanistan initieel alle productie/verbouw van opiaten verboden hadden? Toen de nood voor meer wapens hoog werd, bleek de export van opiaten ineens wel nuttig voor de bekostiging van het najagen van hun idealen.
De historische context plaatst religie hier dus voor winstbejag. Overigens zijn er ook velen in Afghanistan die wel hun winstbejag voorop stellen en ISAF bestrijden om hun handel veilig te stellen. Deze criminelen worden dan ook niet tot de taliban gerekend. Niet iedere vijand van de Afghaanse staat is taliban.
Een Palestijn die zich opblaast uit protest tegen wat hij ziet als jarenlange onderdrukking van zijn volk is een moslimterrorist, een Jood die het huis van die Palestijn aan barrels schiet is een eerbaar soldaat.
Terwijl die Jood er met meer religieuze motieve zit dan die Palestijn.
Nergens in deze discussie wordt het geweld tussen joden en palestijnen vergoeilijkt.
Dat doel an sich is niet strafbaar. De SGP wil iets soortgelijks en die krijgen nota bene subsidie

Ik denk dat een belangrijk deel van de aanklacht de beoogde manier om dat te bewerkstelligen is geweest. Dan nog weet ik niet waar ik banger van moet worden: dat dertien stuks tuig de macht willen grijpen, of dat Nederland zo zwak is dat ze die dreiging serieus moeten nemen

Het doel niet. In feite is elke politieke partij bezig de staat naar eigen beeld om te vormen middels het aanpassen van wetten. Het wordt echter een probleem zodra je dit op niet-democratische manier wilt bereiken.
Als ik heel voorzicht terugdenk aan wat ik heb uitgevreten toen ik jonger was, dan zou ik daar nu waarschijnlijk jaren voor de bak indraaien. En dat terwijl ik toen buiten een lokale APV waarschijnlijk geen wet heb overtreden.
Je stelt je aan. Om voor terrorisme veroordeeld te worden is meer nodig dan het in bezit hebben van bijvoorbeeld een gevaarlijke chemische stof. Hoeveel mensen worden er niet aangehouden omdat ze explosieven in huis hebben? Komen die in de krant met het stempel terrorist op hun hoofd?
Ik laat de twee moorden (hell, sinds wanneer is een op zichzelf staande moord in hemelsnaam terrorisme? Willekeur is zoveel krachtiger om angst te zaaien) buiten beschouwing.
Van Dale:
ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk.
Dus ja, de moord op Fortuin, van Gogh en Van Oranje vallen binnen de omschrijving. Ookal zijn het enkele moorden.
. Echt terrorisme is echt al weer wat jaartjes terug.
9/11, London, Madrid? Ik zie niet in waarom wij daar bang voor zouden moeten zijn - behalve wellicht vanwege de acties van dezelfde regering die ons voorhoud dat antiterreurmaatregelen zo belangrijk zijn

Ondertussen wordt de communist van vroeger netjes vervangen door de volgende grote boze boeman en mogen we met zijn allen bang zijn. Dat bang zijn is terrorisme. Niet die hordes zogenaamde moslimterroristen die door Nederland rennen.
En al helemaal niet die 1 miljoen (oh nee, het waren er 15% minder!) moslims in dit land waarvan sommigen inderdaad genoeg problemen veroorzaken, maar dat heeft geen donder te maken met de communisten.
Nee, de link met communisten maak je zelf. Bovendien, hoe vaak hoor jij de politiek over terrorisme? Wordt je dagelijks lastig gevallen met anti-terreur maatregelen. Je bent sterk aan het overdrijven.
Ten eerste was die linkse activist niet alleen (ik heb het echt niet over die ene gek die 1 moord pleegde en die pas na Mo's stunt tot terrorist is gebombardeerd); ik bedoel dan clubjes als de RaRa en de RAF.
Nou kan me de reden achter terrorisme weinig schelen; het doel is angst zaaien. Dat deden een paar extreem linkse groeperingen vanuit ideologien die minstens zo gevaarlijk en in Nederland veel tastbaarder waren dan het huidige moslimextremisme. Toch werden weinig gematigde linkse politici met de nek aangekeken op die acties. Hooguit wordt Marijnissen zo nu en dan nog eens met zijn oude sympathien geconfronteerd.
Niet geheel ontoevallig vierden deze organisaties veelal hoogtij tijdens perioden waarin er een sterker links gevoel onder de bevolking heerste. Ik hoor overigens tegenwoordig maar weinig linkse politici uitingen doen die als terroristisch aangemerkt kunnen worden. Als bijvoorbeeld Marijnissen wat op zijn kerfstok heeft, dient hij ervoor berecht te worden.
Aan de andere kant gooien we wel heel makkelijk de hele islam op een grote hoop en roepen dan schijnheilig "ja, er zijn ook wel goeien". Doe het eens andersom: moslims zijn prima mensen, maar er zitten klootzakken tussen.
We? Spreek voor jezelf! Er worden hier meningen over een religie gedeeld, niet over een bevolking. Als ik zeg de Islam te (haten/lief te hebben), (haat/houden) van ik nog niet alle moslims.
Ik vindt het zeker in Nederland enorm hypocriet dat gedaan wordt alsof Islam een cultuur is. Nederland, het land met meer smaken van het christendom dan er inwoners zijn. Waar christenen beledigd zijn als je een katholiek christen noemt.
Maar ondertussen zijn Turken, Koerden, Irakezen, Marokkanen, Indonesiers, Afghanen, Bosniers, Senegalezen, Tunesiers, Palestijnen, Nigerianen, Iraniers, Soedanezen en nog veel meer allemaal hetzelfde.
En je dan maar afvragen waarom al die verschillende mensen zich gaan identificeren met het label dat je erop plakt - "we" snappen het anders niet.
Nogmaals, je verwart religie met cultuur en volk.
Het valt me op dat jij erg verdedigend bent als het om dit soort discussies gaat. 'Ja maar christenen doen het ook, ebn dat vindt niemand erg....'. Dit topic is geopend door een moslim die wil weten hoe wij tegen zijn geloof aan kijken. Dan kan je verwachten dat er zowel lovende woorden als kritiek volgen. Die kritiek is over het algemeen goed onderbouwd. Het woord terrorisme was op een enkele uitzondering na niet gevallen, tot je zelf dat konijn uit de hoge hoed trok. Tot dat punt had nog niemand gesteld moslims eng te vinden 'omdat ze terroristische aanslagen plegen'.
Jij schijnt je te verbazen over het beeld dat van moslims heerst, maar wat is jouw eigen beeld eigenlijk?
Je vraagt je af:
Waarom zijn "we" dan zoveel banger voor moslims dan voor christenen - of Joden?
en uit de verwachting dat het niets met de inhoud van de Koran te maken heeft, maar geeft zelf geen antwoord. Je insinueert iets, maak het dan af!
Wat is je probleem? Zijn wij xenofoob? Stigmatiseren de media? Bewuste angspolitiek van Den Haag?