*knip*
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 18:49 ]
Ja, met 'ons' bedoel ik hier eigenlijk stiekem 'wij, blanke niet-gelovige autochtone Nederlanders met gezond verstand'Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:16:
[...]
In Nederland bestaan er ook legio ultra-orthodoxe christelijke gemeenschappen. Denk aan de bijbelgordel. Zo ver hoeven we dus niet te zoeken naar vergelijkbare culturen.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Dat soort 'circumstantial evidence' kun je natuurlijk niet werkelijk gebruiken. Het antwoord daarop zal onvermijdelijk luiden dat het juist de schuld is van de westerlingen, die die landen hebben gemarginaliseerd en hebben geweigerd op voet van gelijkwaardigheid met ze samen te werken.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:12:
Islam heeft een buitengewoon hoge correlatie met ellende. Dat is wat ik er van denk. Voorbeelden:
(...)
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
en handgranaten gegooid naar een arrestatieteam? Het feit dat aanslagen voorkomen zijn, wil niet zeggen dat het terrorisme niet bestaat.Dido schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 11:31:
[...]
Wat hebben die ook alweer gedaan? Behalve plannen gemaakt?
Waar in de definitie van terrorisme staat dat het een groepsactiviteit is?Ja, Mo B heeft van Gogh neergelgd, maar dat deed ie in zijn eentje.
Vermoord worden omdat je de Islam hebt beledigd en dood op straat liggen met een aantal Korantexten op je lijf geprikt is schijnbaar niet genoeg om de daad te kwalificeren als religieus geweld? De moordenaar handelde uit religieus extremisme, dat valt toch echt niet te ontkennen. Ook de rechtbank onderschrijt dat...knip..
Dat ze om andere redenen vermoord zijn is zeker. Maar het is denk ik niet zinnig om te stellen dat van Gogh om een Islamitische reden vermoord is.
Wel als jouw intrinsieke motivatie religieus geinspireerd is. Of je dat boek dan bij je hebt of niet, is irrelevant.Als ik met de bijbel in de hand een rabbi neersteek als moordenaar van christus, heb ik die man ook niet om een christelijke reden vermoord, lijkt me.
Nee hoor, een Christen in Indonesie die zich aan geweld vergrijpt en gedrag vertoont dat binnen de omschrijving terrorisme valt, is ook een terrorist.Gek genoeg vinden we een doorgedraaide christen gewoon gek, een doorgedraaide moslim is een terrorist.
Vind je? Het Openbaar Ministerie denkt daar anders over. Zij stellen dat de hofstadgroep tot doel had de Nederlandse rechtsstaat te vervangen door een op de Islam gebaseerde variant.Welk Islamitisch ideaal had er bewerkstelligd moeten worden door het vergelijkbare moslimterrorisme in Nederland, dan? Loze vraag, nietwaar?
Al heel wat jaren rustig? Zo lang is het niet geleden hoor. Ik begrijp best dat je uit ver-van-mijn-bed-show achtige overwegingen de gebeurtenissen probeert te bagatelliseren, maar het snijdt geen hout. Ja, de acties van onze Molukse landgenoten en die linkse activist vallen ook onder de noemer terrorisme, maar waren geen van beide gebaseerd op religieuze overtuigingen.Je gaat voor het gemak voorbij aan het gegeven dat Nederland nog helemaal nooit direct te maken heeft gehad met moslimterrorisme op enige schaal (en je dus ook geen doel eraan kun hangen). Ja, er is iemand vermoord door een doorgedraaide gek. Maar daar zijn er dus al twee van - en maar 1 moslim.
Wat in mijn ogen wel onder terrorisme valt is in Nederland traditiegetrouw gepleegd door christelijke molukkers en atheistische links-extremisten. En het is alweer heel wat jaren rustig hier.
Verwijderd
Een groot probleem is dan ook dat de Koran wordt gezien als het letterlijke woord van God zoals geopenbaard aan Mohammed door de aartsengel Gabriel. Zodra men hieraan gaat morrelen, dan valt het fundament onder het geloof weg. Christenen weten dat de Bijbel door mensenhanden is geschapen, en daarmee dus feilbaar.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:18:
Er is geen kritische editie van de Koran, die in voetnoten alle varianten weergeeft van de tekst zoals die gevonden is.
.
En het feit dat ik iedere dag wat zout op de stoep leg en geen olifanten zie betekent niet dat zout niet tegen olifanten werkt.Edmin schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:29:
en handgranaten gegooid naar een arrestatieteam? Het feit dat aanslagen voorkomen zijn, wil niet zeggen dat het terrorisme niet bestaat.
Nergens. Maar Mo wordt gezien als lid van die Hofstadgroep, maar het enige dat ie gedaan heeft heeft hij op eigen houtje gedaan en heeft dus niets met die groep te maken. Dat was mijn punt.Waar in de definitie van terrorisme staat dat het een groepsactiviteit is?
En in hoeverre maakt het uit voor het imago van de islam dat deze gek de koran las? Als het een schizofreen was geweest die hem had neergestoken omdat marsmannetjes dat tegen hem zeiden hadden we ook geen psychiatrische ziekenhuizen in de fik gestoken, denk ik?Vermoord worden omdat je de Islam hebt beledigd en dood op straat liggen met een aantal Korantexten op je lijf geprikt is schijnbaar niet genoeg om de daad te kwalificeren als religieus geweld? De moordenaar handelde uit religieus extremisme, dat valt toch echt niet te ontkennen. Ook de rechtbank onderschrijt dat.
Ja, "een terrorist". Maar een moslim die daar hetzelfde doet is "een moslimterrorist". Subtiel verschil, maar let er maar eens op.Nee hoor, een Christen in Indonesie die zich aan geweld vergrijpt en gedrag vertoont dat binnen de omschrijving terrorisme valt, is ook een terrorist.
Dat doel an sich is niet strafbaar. De SGP wil iets soortgelijks en die krijgen nota bene subsidieVind je? Het Openbaar Ministerie denkt daar anders over. Zij stellen dat de hofstadgroep tot doel had de Nederlandse rechtsstaat te vervangen door een op de Islam gebaseerde variant.
Ik laat de twee moorden (hell, sinds wanneer is een op zichzelf staande moord in hemelsnaam terrorisme? Willekeur is zoveel krachtiger om angst te zaaien) buiten beschouwing. Echt terrorisme is echt al weer wat jaartjes terug.Al heel wat jaren rustig? Zo lang is het niet geleden hoor.
Ten eerste was die linkse activist niet alleen (ik heb het echt niet over die ene gek die 1 moord pleegde en die pas na Mo's stunt tot terrorist is gebombardeerd); ik bedoel dan clubjes als de RaRa en de RAF.Ik begrijp best dat je uit ver-van-mijn-bed-show achtige overwegingen de gebeurtenissen probeert te bagatelliseren, maar het snijdt geen hout. Ja, de acties van onze Molukse landgenoten en die linkse activist vallen ook onder de noemer terrorisme, maar waren geen van beide gebaseerd op religieuze overtuigingen.
Vergeet de IRA niet. En als we dan toch bezig zijn, wat dacht je van de Zuid-Molukkers indertijdDido schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:40:
[...]
ik bedoel dan clubjes als de RaRa en de RAF.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Als je denkt dat je die vergelijking kunt maken dan heb je er echt vrij weinig van begrepen. De Islam lijkt qua structuur veel meer op het Jodendom dan op het christendom als we kijken naar de manier waarop leefregels een rol spelen in de doctrine. Waar we in het christendom vanuit de oorsprong al een nadruk zien op het eigen geweten en de afweging die ieder mens moet maken over zijn persoonlijke relatie met god, zien we zowel bij het jodendom als bij de Islam een stelsel van heel duidelijk omschreven gedragsregels.Eijkb schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:22:
Ben het grotendeels met Guru Evi eens. Islam = Christendom. Toevallig is het anders vertaald. Het ene boek naar verhalen en het andere naar een soort dichtregels. Het bevat allebei een heleboel leefregels die door mensen goed of fout kunnen worden uitgelegd. Goed, niks mis mee. Fout: stront aan de knikker. Voor de rest moet iedereen maar leven zoals hij/zij dat wilt zolang men anderen hier niet mee loopt te klieren.
Vind "Vrede zij met allen" een mooiere achternaam voor Mohammed.
Vraagje aan Soufiane: Vind je de Islam een betere/mooiere/zuiverdere* leer dan het Christendom en/of een ander geloof?
(* Doorstrepen wat niet van toepassing is)
Deze discussie heb ik in een ander topic eerder met je gehad en ik ben niet van plan hem hier nogmaals met je te voeren. Het hele punt is dat een aanslag een uiting van terrorisme is, het bestaan van een groep die bereid is op deze wijze te handelen betekent dat terrorisme bestaat. Ook volgens de wet hoef je geen aanslag te plegen om als terrorist veroordeeld te worden.Dido schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:40:
[...]
En het feit dat ik iedere dag wat zout op de stoep leg en geen olifanten zie betekent niet dat zout niet tegen olifanten werkt.
en dus is je conclusie...?Nergens. Maar Mo wordt gezien als lid van die Hofstadgroep, maar het enige dat ie gedaan heeft heeft hij op eigen houtje gedaan en heeft dus niets met die groep te maken. Dat was mijn punt.
Nee, heb jij wel een moskee in de fik gestoken? Of verwijs je naar de paar geschifte jongens die o.a. brand hadden gesticht in een school. Dat is ook ziek en het wordt hier toch nergens goedgepraat?En in hoeverre maakt het uit voor het imago van de islam dat deze gek de koran las? Als het een schizofreen was geweest die hem had neergestoken omdat marsmannetjes dat tegen hem zeiden hadden we ook geen psychiatrische ziekenhuizen in de fik gestoken, denk ik?
woordspelletje, ergo onbelangrijk. Als je hiervan overtuigd bent moet je een boze brief naar de NOS schrijven.Ja, "een terrorist". Maar een moslim die daar hetzelfde doet is "een moslimterrorist". Subtiel verschil, maar let er maar eens op.
Ah! Een taliban-expert! Is het ooit bij jou opgekomen dat de taliban tijdens hun bewind in Afghanistan initieel alle productie/verbouw van opiaten verboden hadden? Toen de nood voor meer wapens hoog werd, bleek de export van opiaten ineens wel nuttig voor de bekostiging van het najagen van hun idealen.De daadwerkelijke beweegredenen achter wat in de wereldpers terrorisme heet hebben al lang niets meer te maken met godsdienst. Ik zou moeten geloven dat de talibaan de opiumopbrengsten gebruikt om hun strijd voor een theocratisch bewind te bekostigen. Is het nooit bij iemand opgekomen dat ze misschien gewoon vechten om de inkomsten van de opium veilig te stellen?
Nergens in deze discussie wordt het geweld tussen joden en palestijnen vergoeilijkt.Een Palestijn die zich opblaast uit protest tegen wat hij ziet als jarenlange onderdrukking van zijn volk is een moslimterrorist, een Jood die het huis van die Palestijn aan barrels schiet is een eerbaar soldaat.
Terwijl die Jood er met meer religieuze motieve zit dan die Palestijn.
Het doel niet. In feite is elke politieke partij bezig de staat naar eigen beeld om te vormen middels het aanpassen van wetten. Het wordt echter een probleem zodra je dit op niet-democratische manier wilt bereiken.Dat doel an sich is niet strafbaar. De SGP wil iets soortgelijks en die krijgen nota bene subsidie
Ik denk dat een belangrijk deel van de aanklacht de beoogde manier om dat te bewerkstelligen is geweest. Dan nog weet ik niet waar ik banger van moet worden: dat dertien stuks tuig de macht willen grijpen, of dat Nederland zo zwak is dat ze die dreiging serieus moeten nemen
Je stelt je aan. Om voor terrorisme veroordeeld te worden is meer nodig dan het in bezit hebben van bijvoorbeeld een gevaarlijke chemische stof. Hoeveel mensen worden er niet aangehouden omdat ze explosieven in huis hebben? Komen die in de krant met het stempel terrorist op hun hoofd?Als ik heel voorzicht terugdenk aan wat ik heb uitgevreten toen ik jonger was, dan zou ik daar nu waarschijnlijk jaren voor de bak indraaien. En dat terwijl ik toen buiten een lokale APV waarschijnlijk geen wet heb overtreden.
Van Dale:Ik laat de twee moorden (hell, sinds wanneer is een op zichzelf staande moord in hemelsnaam terrorisme? Willekeur is zoveel krachtiger om angst te zaaien) buiten beschouwing.
Nee, de link met communisten maak je zelf. Bovendien, hoe vaak hoor jij de politiek over terrorisme? Wordt je dagelijks lastig gevallen met anti-terreur maatregelen. Je bent sterk aan het overdrijven.. Echt terrorisme is echt al weer wat jaartjes terug.
9/11, London, Madrid? Ik zie niet in waarom wij daar bang voor zouden moeten zijn - behalve wellicht vanwege de acties van dezelfde regering die ons voorhoud dat antiterreurmaatregelen zo belangrijk zijn
Ondertussen wordt de communist van vroeger netjes vervangen door de volgende grote boze boeman en mogen we met zijn allen bang zijn. Dat bang zijn is terrorisme. Niet die hordes zogenaamde moslimterroristen die door Nederland rennen.
En al helemaal niet die 1 miljoen (oh nee, het waren er 15% minder!) moslims in dit land waarvan sommigen inderdaad genoeg problemen veroorzaken, maar dat heeft geen donder te maken met de communisten.
Niet geheel ontoevallig vierden deze organisaties veelal hoogtij tijdens perioden waarin er een sterker links gevoel onder de bevolking heerste. Ik hoor overigens tegenwoordig maar weinig linkse politici uitingen doen die als terroristisch aangemerkt kunnen worden. Als bijvoorbeeld Marijnissen wat op zijn kerfstok heeft, dient hij ervoor berecht te worden.Ten eerste was die linkse activist niet alleen (ik heb het echt niet over die ene gek die 1 moord pleegde en die pas na Mo's stunt tot terrorist is gebombardeerd); ik bedoel dan clubjes als de RaRa en de RAF.
Nou kan me de reden achter terrorisme weinig schelen; het doel is angst zaaien. Dat deden een paar extreem linkse groeperingen vanuit ideologien die minstens zo gevaarlijk en in Nederland veel tastbaarder waren dan het huidige moslimextremisme. Toch werden weinig gematigde linkse politici met de nek aangekeken op die acties. Hooguit wordt Marijnissen zo nu en dan nog eens met zijn oude sympathien geconfronteerd.
We? Spreek voor jezelf! Er worden hier meningen over een religie gedeeld, niet over een bevolking. Als ik zeg de Islam te (haten/lief te hebben), (haat/houden) van ik nog niet alle moslims.Aan de andere kant gooien we wel heel makkelijk de hele islam op een grote hoop en roepen dan schijnheilig "ja, er zijn ook wel goeien". Doe het eens andersom: moslims zijn prima mensen, maar er zitten klootzakken tussen.
Nogmaals, je verwart religie met cultuur en volk.Ik vindt het zeker in Nederland enorm hypocriet dat gedaan wordt alsof Islam een cultuur is. Nederland, het land met meer smaken van het christendom dan er inwoners zijn. Waar christenen beledigd zijn als je een katholiek christen noemt.
Maar ondertussen zijn Turken, Koerden, Irakezen, Marokkanen, Indonesiers, Afghanen, Bosniers, Senegalezen, Tunesiers, Palestijnen, Nigerianen, Iraniers, Soedanezen en nog veel meer allemaal hetzelfde.
En je dan maar afvragen waarom al die verschillende mensen zich gaan identificeren met het label dat je erop plakt - "we" snappen het anders niet.
en uit de verwachting dat het niets met de inhoud van de Koran te maken heeft, maar geeft zelf geen antwoord. Je insinueert iets, maak het dan af!Waarom zijn "we" dan zoveel banger voor moslims dan voor christenen - of Joden?
Vind ik persoonlijk altijd een beetje een dooddoener. Stel jij bent 100% atheist, dan denk jij net zo hard 100% zeker dat er NIETS is. En doordat je dat denkt denk je automatisch dat ieder ander die wel in iets geloofd het eigenlijk bij het foute eind heeft. Dat je dat respecteert/tolereert is een ander verhaal, maar het doet niets af aan het feit dat eigenlijk iedereen die een idee heeft over het ontstaan van de aarde, een godheid or whatever, het bij het juiste eind denkt te hebben.Kurios schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:28:
Hans Teeuwen heeft het goed verwoord: Gelovigen vinden dat ze een monopolie op de waarheid hebben.
Precies het punt waar ik mij altijd aan irriteer, bij alle religies dus.
Ik kijk dan ook zeker niet op tegen een islam of andere religie, maar ik kijk er eerder op neer.
[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 27-11-2007 23:02 ]
Verwijderd
Ook in de Christelijke traditie was de Pentateuch door God aan Mozes geopenbaard; en toch zitten daar twee verschillende scheppingsverhalen in. Het is een kwestie van tijd voordat ook de Koran kritisch onder ogen wordt genomen. Er wordt nu een begin gemaakt, maar veel Moslims willen er niet aan.El Cid schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:54:
[...]
Een groot probleem is dan ook dat de Koran wordt gezien als het letterlijke woord van God zoals geopenbaard aan Mohammed door de aartsengel Gabriel. Zodra men hieraan gaat morrelen, dan valt het fundament onder het geloof weg. Christenen weten dat de Bijbel door mensenhanden is geschapen, en daarmee dus feilbaar.
Verwijderd
Waarom vind je dat bevreemdend? Het gaat om doorgaans pre-moderne samenlevingen met een doorgaans arme, werkeloze en analfabete bevolking. Dat is nu juist het type mensen dat over het algemeen buitengewoon conservatief is als het aankomt op religieuze zaken en sociale banden.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 08:17:
[...]
Ook in de Christelijke traditie was de Pentateuch door God aan Mozes geopenbaard; en toch zitten daar twee verschillende scheppingsverhalen in. Het is een kwestie van tijd voordat ook de Koran kritisch onder ogen wordt genomen. Er wordt nu een begin gemaakt, maar veel Moslims willen er niet aan.
De Koran is pas later in een standaardvorm uitgebracht. Het schrift was destijds onvolledig, klinkers werden niet geschreven, nog werden alle medeklinkers onderscheiden. Mogelijkerwijs zijn later bij het toevoegen dus keuzes gemaakt, waarbij woorden die vergeten waren over het hoofd zijn gezien. Toen de Koran werd opgeschreven was Syrisch-Aramees nog een belangrijke taal in Mekka. Later werd dat puur Arabisch.
Zulk wetenschappelijk onderzoek is van belang, maar wordt meestal niet echt met enthousiasme begroet, en dat bevreemdt me toch.
Je hebt een goed punt!KRG schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:56:
[...]
Vind ik persoonlijk altijd een beetje een dooddoener. Stel jij bent 100% atheist, dan denk jij net zo hard 100% zeker dat er NIETS is. En doordat je dat denkt denk je automatisch dat ieder ander die wel in iets geloofd het eigenlijk bij het foute eind heeft. Dat je dat respecteert/tolereert is een ander verhaal, maar het doet niets af aan het feit dat eigenlijk iedereen die een idee heeft over het ontstaan van de aarde, een godheid or whatever, het bij het juiste eind denkt te hebben.
Waar atheisten en gelovigen dan weer in verschillen is de rol die dogma speelt in de ideologie. In theorie zou een atheist zich moeten baseren op logische redenaties en feiten (doen ze niet allemaal helaas). Gelovigen baseren zich op heilige boeken en voor buitenstaanders arbitraire regeltjes. Als die worden aangevallen is de repliek vaak: "het staat in het heilige boek/is gezegd door een belangrijke heilige, dus het is waar". Hoeveel hout snijdende argumenten je ook te berde brengt die het tegendeel bewijzen.Kurios schreef op woensdag 28 november 2007 @ 08:54:
[...]
Je hebt een goed punt!
Persoonlijk kan ik mij heel goed voorstellen waarom mensen geloven in een God/Allah of scheppingsverhaal. Ik vind zelf niet dat ik een monopolie op de waarheid heb, ik vind alleen dat een ieder het voor zichzelf mag uitmaken wat waar en niet waar is. Voor mij is het niet waar dat er een almachtige God bestaat en deze de mens heeft geschapen, maar ik kan mij dus wel voorstellen dat mensen dit geloven. (Kinderen geloven immers ook in Sinterklaas.)
Een ander onderdeel van de monopolie is het denken dat je eigen geloof de juiste is. Er zijn zoveel geloven en die zijn in feite allemaal terug te brengen tot dezelfde basisprincipes. Alleen het verhaaltje er omheen is anders.
Al met al moeilijk onderwerp
bronA Sudanese pupil of a British woman arrested on blasphemy allegations has said it was his idea to name a teddy bear Muhammad.
Gillian Gibbons, 54, from Liverpool, was arrested on Sunday in Khartoum, and could face charges of insulting Islam's Prophet after her class named the toy. But one boy said: "The teacher asked me what I wanted to call the teddy. I said Muhammad. I named it after my name."
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Life can only be understood in reverse, but must be lived forwareds
Al Qaida is een gestoorde organisatie van doorgeslagen gekken die het geloof misbruiken om daar mee een hoop mensen pijn te doen en veel macht te hebben. Totaal iets anders dan Hamas.Edmin schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:31:
Heb jij enig idee hoeveel hulp er naar de Palestijnen gaat? Hoe vaak er gediscussieerd wordt? Hamas staat te boek als terroristische organisatie, vanwege hun wijze van optreden. Bovendien wordt in het algemeen de Joods-Palestijnse kwestie niet door Nederlanders beschouwd als moslimterreur.
Als Al-Qaida niet als moslimterreur gezien mag worden, hoe dan wel? Wat was dan hun reden om 9/11 uit te voeren?
|>
Maar waarom is dat geen religieus terrorisme?Edmin schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:43:
Nee, heb jij wel een moskee in de fik gestoken? Of verwijs je naar de paar geschifte jongens die o.a. brand hadden gesticht in een school. Dat is ook ziek en het wordt hier toch nergens goedgepraat?
Je bewijst hier niets, want hoewel er een politiek oogmerk achter de moorden op van Fortuin en van Oranje zat (wat was in godshemelsnaam het politieke motief van Mo BVan Dale:
ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk.
Dus ja, de moord op Fortuin, van Gogh en Van Oranje vallen binnen de omschrijving. Ookal zijn het enkele moorden.
Ja, want de moslims zijn de nieuwe communisten. Je kunt het een voor het ander lezen en een beangstigende overeenkomst zien.Nee, de link met communisten maak je zelf.
Want je doet of je retorische vragen stelt.Bovendien, hoe vaak hoor jij de politiek over terrorisme? Wordt je dagelijks lastig gevallen met anti-terreur maatregelen. Je bent sterk aan het overdrijven.
Dat is mooi, maar niet iedereen denkt zo genuanceerd, blijkens de eenvoud waarmee "kutmarokkaan" en "moslim" zelfs door sommige politici als synoniem worden gehanteerd.We? Spreek voor jezelf! Er worden hier meningen over een religie gedeeld, niet over een bevolking. Als ik zeg de Islam te (haten/lief te hebben), (haat/houden) van ik nog niet alle moslims.
Ik zeg dat dat gebeurt, en je leest het alsof ik het zelf doe? Ik tik me de vingers blauw om aan te geven hoe volslagen absurd ik die gelijkstelling vind, en je slaagt erin het tegengestelde te lezen?Nogmaals, je verwart religie met cultuur en volk.
Nee, ik was inderdaad degene die zich erover verbaasde dat in dit topic nog niemand die link had durven leggen terwijl in de pers en op straat de woorden "moslim" en "terrorist" gelijkwaardig lijken.Dit topic is geopend door een moslim die wil weten hoe wij tegen zijn geloof aan kijken. Dan kan je verwachten dat er zowel lovende woorden als kritiek volgen. Die kritiek is over het algemeen goed onderbouwd. Het woord terrorisme was op een enkele uitzondering na niet gevallen, tot je zelf dat konijn uit de hoge hoed trok. Tot dat punt had nog niemand gesteld moslims eng te vinden 'omdat ze terroristische aanslagen plegen'.
Ja, ja en ja. Kennelijk was het niet zo hard nodig om het zelf aan te vullen, want de boodschap was duidelijk.en uit de verwachting dat het niets met de inhoud van de Koran te maken heeft, maar geeft zelf geen antwoord. Je insinueert iets, maak het dan af!
Wat is je probleem? Zijn wij xenofoob? Stigmatiseren de media? Bewuste angspolitiek van Den Haag?
[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 28-11-2007 11:58 ]
Ik heb bewust nog geen duidelijk antwoord gegeven op 2 aangezien ik daar zometeen op terug kom. Hetgeen wat jij bij 3 zegt klopt niet. Zoals Allah in de Koran zegt, ''Jullie jullie geloof en wij de onze'' ( Surat al-Kafiroen). Dus bijv in een islamitische staat worden de ongelovige vrouwen ook niet verplicht tot het dragen van een hoofddoek en zijn ze vrij in het beleiden van hun geloof. Natuurlijk zijn er ook regels die de niet-moslims liever niet zien, maar zo is het eenmaal als je naar een ander land toe gaat daar zijn in het algemeen ook weer andere normen en waarden , maar wat men niet kan gaan doen is zijn normen en waarden gaan opdringen aan anderen door te zeggen, jij als vrouw moet hoofddoek dragen, jij als vrouw of man moet persee mij een hand geven? We praten hier over integratie, dus de taal leren zodat we goed kunnen communiceren, de dialoog met elkaar aangaan, maar de meeste mensen verwarren integratie met assimelatie.J2pc schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:03:
Ik vond het eerste stuk van je TS erg veelbelovend vooral de vragen die je jezelf gesteld hebt om uit te zoeken of je echt moslim wilde worden
Ik had gehoopt dat je deze 3 vragen (en vooral nr 2) zou beantwoorden:
Dit zijn de antwoorden die ik uit je tekst heb gehaald
1: Allah aanbidden
2: <niet beantwoord / behandeld?>
3: Nee, we worden alleen maar opgedragen om ons te bedekken en wij vinden dat jullie vrouwen wel minderwaardig behandelen omdat ze zelf mogen kiezen wat ze dragen / doen voor de kost
want dat is het, niemand wordt (legaal / met publieke goedkeuring) gedwongen om zich schaars te kleden of te verkopen
Wat ik wel erg jammer vind, is dat de Islam zijn eigen geloof wil verdedigen (geen handen geven, bedekt gekleed gaan etc.) maar daarmee geen rekening houdt met de normen- en waarden in de rest van het land.
Een vrouw die de hand van een moslim-man grijpt om deze te schudden, dringt haar 'overtuiging' / normen net zo hard op als diezelfde moslim-man die zijn hand weigerd aan een vrouw.
Dit is iets dat vergeten wordt.
Hoewel de man uit respect voor vrouwen de hand weigerd, is deze zelfde afgeslagen hand juist een belediging voor de vrouw.
verder vind ik in de volgende situatie
[...]
heel apart. Ik zou bijna willen zeggen dat Verdonk hier degene is die multicultureel bezig is door de discussie op gang te brengen i.p.v. haar normen op te dringen en de hand van de imam te grijpen.
Je begrijpt wel wat ik bedoel, ik wil Verdonk niet neerzetten als toonbeeld van tollerantie
Op een meer functioneel niveau verstoord het bedekken van het gezicht de communicatie. Een zeer groot deel van de communicatie gaat via het lichaam (lichaamstaal), gezichtsuitdrukkingen etc. Door dit te blokkeren creeer je vanzelf al miscommunicatie / onbegrip.
Hoofddoekjes etc heb ik verder geen problemen mee, ook niet in een publieke functie net als keppeltjes, rozenkransen etc.
Verder ieder z'n geloof.
Ik zou graag alsnog je afweging tussen de verschillende geloven zien en waarom je gekozen hebt voor de (orthodoxe) islam.
/edit
Ik denk dat we, voordat we een oplossing voor de cultuur-clash vinden, eerst aan beide kanten moeten aanvaarden dat we ons moeten aanpassen. Misschien wordt een handje opsteken als alternatief voor een hand geven geaccepteerd, als de moslima's hun gezicht gewoon laten zien.
Maar door alles naar je eigen hand te willen zetten (geen hand, wel hand, geen sluier, wel sluier) komen we nergens.
Dat je mij een fundamentalist noemt, geef ik je gelijk in. Ik keer terug naar de fundamenten van mijn geloof alleen zonder de negatieve bijklank. Wie zijn Wilders en anderen om voor mij te gaan bepalen hoe ik mijn geloof moet beleiden, deze mensen hebben een ziekte in hun hart namelijk de haat tegen de islam en proberen de moslims voor alles de schuld te geven. Waarom moet meneer wilders of mevrouw Ayaan mij vertellen hoe ik de islam moet beleiden? Zolang ik niet mijn geloof opdring aan derden, of mensen dwing om voor de islam te kiezen etc dan heeft niemand het recht om mij te dwingen om voor hun geloof ( levenswijze) te kiezen.Grijze Vos schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:26:
[...]
Uit je posts maak ik op dat je het eens bent dat we in ieder geval "onderweg" zijn, dat onze cultuur in beweging is, en dat de meeste mensen zich in ieder geval aanpassen aan die cultuurbeweging.
Wat ik dan eng vind aan de TS, en aan fundamentalisten in het algemeen, is dit:
[...]
Dat is een beeld wat gewoon niet strookt met "de westerse maatschappij". Ik denk dat dat ook een belangrijk deel vormt in de onderbuikgevoelens van Wilders stemmers. Vreemd genoeg keert zich dit voornamelijk tegen moslims, terwijl in dat opzicht natuurlijk onze vrienden van de SGP even erg zijn.
Dit klopt niet wat jij zegt, jij mag geloven wat jij wil. Nogmaals Allah zegt in de koran interp.'' voor jouw jouw geloof en voor ons de onze'' en ook zegt Allah in de koran interp. '' Er is geen dwang in het geloof''. Er is niemand die het recht heeft om jouw te dwingen om zijn of haar levenspatroon over te nemen.cls schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:31:
Ik kijk tegen de Islam aan zoals ik tegen elk ander geloof aan kijk, en dat is dat iedereen in zijn eigen sprookjesverhalen mag geloven maar niet moet gaan verwachten dat de rest dat ook doet. Helaas heeft een aanzienlijk deel van de aanhangers van de Islam een nogal destructief gedachtenpatroon tegenover mensen die niet geloven waar zij in geloven... Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen, de geweldadige passages in de koran liggen voor het oprapen...
Foutje bedanktDido schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:30:
[...]
offtopic:
Ik zou heel voorzichtig zijn met dit soort stellige uitspraken die (onbedoeld, naar ik aanneem) kant noch wal raken. Een vrouw heeft haar genitalien niet op haar vingertoppen, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn. En voor je absolute uitspraken over erogene zones (want die bedoel je denk ik) doet, zou ik me daar eerst in inlezen. Dit klinkt nu namelijk alsof je zonder kritisch te zijn iemand anders' uitspraak overneemt.
Voor zover ik iets begrijp van de Islam is dat niet de bedoelinmg
Dat klinkt mooi, maar ik begrijp dat Iran volgens jou geen islamitische staat is?Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:36:
Dus bijv in een islamitische staat worden de ongelovige vrouwen ook niet verplicht tot het dragen van een hoofddoek en zijn ze vrij in het beleiden van hun geloof.
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:25:
[...]
Om hier even op in te gaan, vrouwenhandel is nog steeds bij wet verboden, net zoals het verboden of op z'n minst verwerpelijk is om iemand te dwingen tot prostitutie...dus, er zouden wettelijk gezien enkel vrouwen mogen zitten die zich vrijwillig prosutitueren...(nee, als die vrouwen dat niet willen, er is altijd ander werk te vinden, ook voor ongeschoolden)
Het gaat erom bij ons dat de vrouw tegen dit soort praktijken word beschermt en dat zij beschermt word. Daarom beschermt de moslima zo haar eer tegen het kwade van buitenaf, blijft ze kuis net zoals een moslimman ook kuis moet blijven! Maar over het prostitueren gesproken, ik vind het pure uitbuiting van de vrouw, de vrouw is meer waard dan dat ze als lustobject word gebruikt! En geloof me er werken meer vrouwen gedwongen daar dan dat ze het voor hun eigen plezier doen, neem nou bijv de loverboys en de bekende pooiers.
[...]
Vrouwen als een soort van verkoopstruc? Er worden regelmatig reclames aangepast/niet gebruikt omdat het maatschappelijk niet aanvaardbaar is, dus om nu te zeggen dat de eer van die vrouwen geschaad wordt is nogal extreem als je het mij vraagt (ze worden trouwens normaal gezien behoorlijk goed betaald voor het poseren ed)
Precies overdrijven is ook een kunst en gelukkig ben ik daar niet mee bezig en las ik nog een paar maanden geleden in de krant dat de overheid wil optreden tegen MTV en TMF en dat soort kanalen aangezien de jeugd vroeger Sexuele omgang heeft met elkaar en dat jonge meisjes zich steeds uitdagender kleden omdat ze shakira en britney spears etc zich ook zo zien kleden. En dan praten we nog niet over de zogenaamde ''Breezahs'' die dus voor beltegoed, breezers en dergelijke zichzelf verkopen. Ik weet niet waar jij woont maar kijk maar eens goed in de samenleving het is er erger aan toe dan menig mensen durven toe te geven, of deze systeem van ''Alles kan, Alles mag'' is te diep in de maatschappij gedrongen dat men geen onderscheid meer hierin kan gaan maken.Ik weet niet in welke wereld jij leeft of het is al zo normaal voor je geworden dat je met alles wat je koopt een sexy dame moet aanschouwen om jouw blik op het product te versterken. Het gaat er niet om hoeveel ze er voor betaald worden, het gaat erom dat er tegen betaling gebruik word gemaakt van hun lichaam dus als lustobject en wij moslims zeggen daartegen Nee, daar gaan wij niet mee in. Waarom moet ik als ik een Magnum ijsje wil kopen, naar de bil of tepel van een vrouw gaan kijken dat gaat er bij mij niet in sorry, misschien ben ik daar als 19 jarige te ouderwets voor.![]()
[...]
Overdrijven is ook een kunst, de meeste meisjes/jonge dames zijn helemaal niet zo onfatsoendelijk gekleed. Inderdaad, er zijn uitzonderingen, maar de meerderheid laat inderdaad een klein beetje vrouwelijk schoon zien, maar echt niet overdreven veel, gewoon net genoeg...uiteraard zie ik dit vanuit mijn volstrekt ongelovige standpunt, mar net zoals hierboven al gezegd is geweest, geloof is een strict persoonlijke zaak en val niemand er mee lastig (als in, proberen iemand te bekeren,... weet ik veel)
Euhm, misschien moet je de topics hierover op tweakers nog eens doorbladeren, want de gemiddelde mening van onze christelijke gespreksbroeders was "de schrijvers van de bijbel zijn goddelijk geinspireerd en dus is de bijbel 100% feilloos". In dat opzicht zijn christenen en islamieten precies hetzelfde hoor.El Cid schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:54:
Christenen weten dat de Bijbel door mensenhanden is geschapen, en daarmee dus feilbaar.
En dat uit zich ook in een islamitische staat als zeg Iran? Ik vind jouw beeld behoorlijk rooskleurig in constrast met de dorre werkelijkheid, waar bijvoorbeeld homo's in Iran gewoon worden opgeknoopt, waar verkrachte vrouwen worden gestenigd, en ga zo maar door.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:36:
[...]
Ik heb bewust nog geen duidelijk antwoord gegeven op 2 aangezien ik daar zometeen op terug kom. Hetgeen wat jij bij 3 zegt klopt niet. Zoals Allah in de Koran zegt, ''Jullie jullie geloof en wij de onze'' ( Surat al-Kafiroen). Dus bijv in een islamitische staat worden de ongelovige vrouwen ook niet verplicht tot het dragen van een hoofddoek en zijn ze vrij in het beleiden van hun geloof.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat klopt Dido, Als je nu kijkt naar de zogenaamde ''Islamitische landen'' die beweren de shari3a te hebben, zie je dat er alleen bepaalde dingen van de shari3a worden gebruikt die voro hen van belang zijn en zaken die de shari3a verbied en niet in hun politieke agenda passen die worden niet nageleeft of alleen op armen toegepast.Dido schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:00:
[...]
Dat klinkt mooi, maar ik begrijp dat Iran volgens jou geen islamitische staat is?
Want het is daar echt niet geaccepteerd om geen hoofddoek te dragen als vrouw, en voor zover ik weet wordt er geen uitzondering gemaakt voor niet-moslima's.
Als de islamitische staat zoals jij die nastreeft verschilt van (het beeld van) bestaande islamitische staten, dan zul je dat consequent en expliciet moeten aangeven, want de angst van veel mensen voor een islamitische staat is uiteraard op de bestaande voorbeelden gebaseerd.
Verwijderd
Waar het om gaat elkaar respecteren de dialoog met elkaar aangaan en niet te veel problemen maken die er niet zijn. Wat nou als jij in een land komt waar ze bijv ik noem nu wel een heel extreem geval op, elkaars voeten kussen? Zou je je dan ook aanpassen of? Neej toch dat gaat niet volgens jouw normen en waarde en dat leg je dan ook gewoon uit en zo is het nu ook met ons, gewoon elkaar respecteren en goed met elkaar omgaan en naar elkaar luisteren en niet te snel oordelen!Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:20:
[...]
Ik vind het heel nobel, maar het probleem onstaat wanneer de imam zich in een land bevind waarin hard is gestreden voor gelijkheid van vrouwen met mannen. Misschien wil de imam geen hand geven uit respect, maar misschien wil de vrouw wel gewoon een hand omdat dat voor haar een belangrijk symbool is van haar verworven gelijkheid.
Wat moet er dan voor gaan? de geloofsovertuiging van de imam of de gewoonte in een land?
Laat ik het zo om draaien; stel Nederland is gebouwd op Islamitische normen en waarden en de man geeft de vrouw uit gewoonte geen hand. Het land werkt zo prima, maar er komt een vrouw uit een ander land die een geloof aan hangt dat zegt dat zij uit respect voor de man hem een hand dient te geven. Dan zie je hetzelfde probleem ontstaan en moet de vrouw dan gewoon alle mannen een hand geven en moeten de mannen dit niet kunnen weigeren omdat de vrouw dit vanuit haar geloof doet?
Waarom ik geen christen ben!Eijkb schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:22:
Ben het grotendeels met Guru Evi eens. Islam = Christendom. Toevallig is het anders vertaald. Het ene boek naar verhalen en het andere naar een soort dichtregels. Het bevat allebei een heleboel leefregels die door mensen goed of fout kunnen worden uitgelegd. Goed, niks mis mee. Fout: stront aan de knikker. Voor de rest moet iedereen maar leven zoals hij/zij dat wilt zolang men anderen hier niet mee loopt te klieren.
Vind "Vrede zij met allen" een mooiere achternaam voor Mohammed.
Vraagje aan Soufiane: Vind je de Islam een betere/mooiere/zuiverdere* leer dan het Christendom en/of een ander geloof?
(* Doorstrepen wat niet van toepassing is)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 14:54 ]
Hey Ucchan,ucchan schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:25:
Tijd om dit hele topic te lezen heb ik nu niet, maar ik ben wel blij dat er hier een moslim is opgestaan die uitleg wil geven. Ik heb er eigenlijk een beetje op gewacht.
Vanuit christelijk perspectief heb wel enige vraagtekens bij de islam, en ook de onfeilbaarheid van de koran.
- Waarop kun je je als moslim beroepen om genade te krijgen? Je hebt gezondigd tegen een God die zonde niet bij zich kan laten en ook niet zichzelf kan loochenen om die maar door de vingers te zien.
- Hoe kun je door werken als een nietig mens genoeg doen om een almachtig en heilig God te behagen?
- Christelijke triniteitsleer wordt in de koran fel tegen van leer getrokken, maar daarin wordt Maria betrokken terwijl die in de christelijke theologie helemaal niks met de triniteit te maken heeft.
- Maria en Mirjam zijn in het Aramees dezelfde naam. Maar in de koran worden de twee (die 1500 jaar van elkaar leefden) als één persoon beschouwd (bron). Hoe kan dat?
- In de koran staat een doctrine die stelt dat in het geval van conflicterende verzen het jongste vers het oude teniet doet. Het geval wil dat een bepaald vers dat oproept met geweld de islam te brengen jonger is dan verzen die oproepen tot een vredelievende houding (bron). Klopt dit?
- Hoe je tegen de jihad aankijkt zal ik maar niet vragen omdat het vast eerder gevraagd is; het viel me een half jaar geleden in een Trouw-artikel wel op dat bijna alle moslimstromingen het als een echte oorlog zien.
- Ik ken iemand uit Liberia die Jezus heeft leren kennen waarna z'n halve familie uitgemoord is. Volgens mij staat dat in de koran, dat apostaten gedood moeten worden, klopt dit?
- ...idem voor de belasting die Joden en christenen zouden moeten betalen.
- De koran leert dat je met goede daden slechte kunt compenseren, terwijl het christendom leert dat je zonden je blijvend van God scheiden, er verzoening nodig is en dat op goede daden vertrouwen een daad van hoogmoed is, namelijk dat je als nietig mensje genoeg zou kunnen doen om je schuld in te lossen. Een weegschaaltje goed vs. slecht zou ik zien als een vrijbrief om lekker te zondigen en goed te doen om de weegschaal de goede kant op te laten hangen. Dat komt op mij over als een opportunistische houding die niet echt met liefde gepaard gaat. Wie liefheeft, heeft de hele wet vervuld, zei iemand eens.
Ik ken de koran nauwelijks en ben niet echt in staat om te beoordelen in hoeverre de exegese van de mensen bij islamreview.com klopt. Het zijn ex-moslims (sommige ook echt geleerd in de theologie) die Jezus hebben leren kennen. Niet echt neutraal, maar als je zou kunnen aangeven waar hun redenatie niet klopt hoor ik dat graag. Liever goed geïnformeerd discussiëren dan wijzen naar bronnen die bij nader inzien dodgy blijken te zijn, zal ik maar zeggen.
En, zoals ik al eerder wel eens gezegd heb, ik ben van mening dat je een godsdienst op de orthodoxe interpretatie van de geschriften moet beoordelen.
PSN: Shiver23
De Koran geldt als eeuwig en ongeschapen. De bijbel bestaat deels uit verschillende, elkaar soms tegensprekende evangeliën. Er zijn gezaghebbendere bronnen dan jouw "christelijke gespreksbroeders".Grijze Vos schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:17:
Euhm, misschien moet je de topics hierover op tweakers nog eens doorbladeren, want de gemiddelde mening van onze christelijke gespreksbroeders was "de schrijvers van de bijbel zijn goddelijk geinspireerd en dus is de bijbel 100% feilloos". In dat opzicht zijn christenen en islamieten precies hetzelfde hoor.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/EvangelieDe Kerk besloot ondanks de overeenkomsten tussen de verschillende evangeliën niet tot een harmonisering van de verschillende teksten over te gaan. De vroege Kerk heeft daarmee zich tegensprekende teksten bewaard, waarmee men zich openstelde voor een pluriform begrip van de Bijbel. Men kwam tot een canon, waarin alle gezaghebbende versies werden opgenomen: Canonvorming van het Nieuwe Testament.
...
Bijbelexegeet professor Peter Schmidt van de faculteit Godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit Leuven concludeert in zijn overzichtsartikel dat gedurende de laatste twee eeuwen de Nieuwtestamentische exegese een aantal inzichten heeft ontwikkeld:
- alle evangeliën werden in het Grieks geschreven, tussen ca. 70 en ca. 100;
- geen van de vier canonische evangelisten was een ooggetuige van de feiten;
- de evangeliën bevatten een zekere hoeveelheid aan biografisch en historisch materiaal, maar kunnen niet beschouwd worden als verslaggeving, biografie of memoires;
- evangeliën zijn boeken van geloofsverkondiging. Zij vormen een literair genre sui generis, een complexe mengeling van overgeleverde herinneringen, symbolisch-religieuze interpretatie en literair-theologische constructie.
Volgens Schmidt kunnen deze gegevens vandaag bogen op een grote consensus onder 'de auteurs van de hedendaagse queeste'.
Het kan soms handig zijn om te weten wat gezaghebbenden vinden, maar als ik zie dat fundamentalistiche christenen (waaronder sommige mensen die hier op tweakers zitten ook teo behoren) hun heilig boek net zo heilig vinden als een fundamentalistisch moslim zijn heilig boek vindt, dan zie ik geen verschil in die twee visies. Leuk dat op een academisch niveau misschien dat onderscheid gemaakt kan worden, maar dat kan op een alledaags niveau m.i. in ieder geval niet.El Cid schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:49:
De Koran geldt als eeuwig en ongeschapen. De bijbel bestaat deels uit verschillende, elkaar soms tegensprekende evangeliën. Er zijn gezaghebbendere bronnen dan jouw "christelijke gespreksbroeders".
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Zo kan ik ook wel een heel stuk schrijven over gruwelijkheden en dubieuze uitingen die door moslims gedaan zijn en de zin omdraaien. Zolang er geen massale beweging tegen moslims is, moskees hier nog niet platgegooid worden en de Koran nog niet verboden is denk ik dat het allemaal erg meevalt. Het is maar net wat je wilt lezen. Wat ik enorm mis in je stuk is zelfkritiek. Het westen is allesbehalve perfect maar wel in staat om kritisch naar zichzelf te kijken in heel veel gevallen.Dus vind je het gek dat de moslims zich bedreigd voelen en veel kritiek hebben op het westen??
[ Voor 41% gewijzigd door Shiver23 op 28-11-2007 16:32 ]
Het ontstaan van de islam
Dissidente islamologen plaatsen spectaculaire vraagtekens bij het traditionele verhaal over de begintijd van de islam. Volgens hen staat de tekst van de Koran niet vast. En ook de archeologie vertelt een ander verhaal dan de islamitische orthodoxie; vermeende bronnen van de islam zijn mogelijk zelfs christelijk.
Een serie artikelen over een groot wetenschappelijk avontuur.
Juist! De USA is de globale agressor en enkele Islamitische groeperingen reageren enkelt op de tirannie van deze natie. De Westerse wereld verdraaid dit vervolgens in anti Islam propaganda.Shiver23 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:19:
De VS onderkent het internationaal gerechtshof niet. Iedereen zou dit graag anders zien, maar uiteindelijk is het land te machtig om aan te pakken. Slechts door jarenlang lobbyen, druk uitoefenen en politiek te bedrijven kan hier iets aan veranderd worden.
Daarbij ben ik van mening dat dit geopolitieke problemen zijn die niets met religie te maken hebben maar alles met invloed en je energiebehoefte veilig stellen (olie). Het staat dan ook los van de discussie hier.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Ten eerste is die religieuze gelijkheid in landen met de Islam als dominante godsdienst natuurlijk erg relatief, helemaal vergeleken met de godsdienstvrijheid in het Westen. Heb je bijvoorbeeld als eens geprobeerd kerkklokken te luiden in een Islamitisch land? Zou je ontkennende antwoord op die vraag wellicht komen door het feit dat christenen of welk ander geloof er geen officiele gebedshuizen mogen bouwen?Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:36:
[...]
Ik heb bewust nog geen duidelijk antwoord gegeven op 2 aangezien ik daar zometeen op terug kom. Hetgeen wat jij bij 3 zegt klopt niet. Zoals Allah in de Koran zegt, ''Jullie jullie geloof en wij de onze'' ( Surat al-Kafiroen). Dus bijv in een islamitische staat worden de ongelovige vrouwen ook niet verplicht tot het dragen van een hoofddoek en zijn ze vrij in het beleiden van hun geloof. Natuurlijk zijn er ook regels die de niet-moslims liever niet zien, maar zo is het eenmaal als je naar een ander land toe gaat daar zijn in het algemeen ook weer andere normen en waarden , maar wat men niet kan gaan doen is zijn normen en waarden gaan opdringen aan anderen door te zeggen, jij als vrouw moet hoofddoek dragen, jij als vrouw of man moet persee mij een hand geven? We praten hier over integratie, dus de taal leren zodat we goed kunnen communiceren, de dialoog met elkaar aangaan, maar de meeste mensen verwarren integratie met assimelatie.
Prima dat je daar voor kiest, die vrijheid heb je hier, maar besef dan wel dat je gebrek aan aanpassingsvermogen dan wel ten koste gaat van je banenkansen. Wat jij daarmee namelijk aan een potentiele werkgever duidelijk maakt is dat jij de Nederlandse bedrijfscultuur niet hebt begrepen of niet wilt begrijpen en dat maakt je bij voorbaat al ongeschikt voor nagenoeg iedere kantoorfunctie. Daarbij komt dat het handje geven nog een vrij expliciet voorbeeld is, ook zaken als omgaan met kritiek is iets waar veel allochtone jongeren met een islamitische achtergrond moeite mee hebben. Wat veel allochtone jongeren niet lijken te snappen is dat veel functies een representatief element in zich hebben waarbij het noodzaak is dat je de geestelijke vermogens hebt om je aan te passen aan de geldende normen en gebruiken. Als je daar niet over beschikt is het dan vervolgens natuurlijk erg makkelijk om jezelf vrij te pleiten van iedere schuld en de discriminatie-kaart te spelen.Kijk ik zeg eerlijk hoe wij moslims denken, wij zullen gewoon volgens de normen en waarde leven van het land mits het mogelijk is binnen onze geloof aangezien wij geloven dat er geen gehoorzaamheid is aan een schepsel als je de Schepper ongehoorzaam bent, en of men het hier mee eens is ofniet, dat is grofweg gezegd zijn zaak! Maar wat het wel is het heeft te maken met hoe je dingen overbrengt met wijsheid en goede onderricht of op een harde manier. Bijv. Ik ging laats solliciteren voor een baan bij een groot bedrijf, mijn normen en waarden zijn dat ik geen hand geef al zit ik in geldnood of iets dergelijks en kan het zijn dat dit de reden is dat ze mij niet aanemen, so be it dan! Alle lof zij Allah! Dus die vrouw kwam vriendelijk aangelopen en ik stelde mij natuurlijk ook vriendelijk op en ze wou mij een hand geven? Die hand kan ik volgens mijn normen en waarden niet aan haar geven, maar als het een moslima was die nu een mannelijke hand toegereikt kreeg zou ze het ook niet kunnen geven, dus het heeft niks te maken met dat vrouwen onrein zijn of iets, maar dat terzijde. Ik kon dus 2 dingen doen, of zeggen van Nee sorry ik geef je geen hand? Of ik kan haar dus duidelijk maken dat ik geen hand geef en vriendelijk uitleggen het heeft niks met u te maken maar vanwege mijn geloofsovertuiging. En telkens werd het van de andere kant begrepen en vaak werd er nog om extra uitleg gevraagd en die kregen ze dan ook met een bakje koffie en koek erbij;)
Zo het is me dus al tientalen keren gebeurd in mijn leefomgeving en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad, het is dus zeer belangerijk hoe je iets brengt, en naar elkaar te luisteren.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Verwijderd
Val niet achterover van verbazing, maar ook ons westerlingen is niets menselijks vreemd. Hypocrisie heb je overal ter wereld en heus niet alleen in het westen, ook al sluit dat natuurlijk wel makkelijk aan bij het beeld van de moderne wereld als poel des verderfs dat in sommige wat 'conservatievere' gemeenschappen erg populair is.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:02:
Het Westen en het met 2 maten meten
Alle lof zij Allah ben ik dus als moslim hier geboren en getogen in Nederland. Wat ik gemerkt heb hier in Nederland is ( Het westen) dat er met 2 maten wordt gemeten, en vooral de laatste tijd in de context van Moslim en niet-Moslim. Het is een trend geworden om de islam aan te vallen, te beledigen, bekritiseren en de moslims te beschuldigen van intollerantie, extremisme en dergelijke termen die met isme eindigen.
Kun je de volgende keer dat je allerlei uitspraken van prominente figuren aanhaalt wellicht even een bron vermelden? Nu heeft niemand in deze discussie inclusief ikzelf enig zicht op de context van deze uitspraken en dat maakt verdere discussie bij voorbaat zinloos. Verder lijkt het me sterk dat "Den Haag" er op aan heeft gedrongen iemand strafrechterlijk te vervolgen, enkel en alleen omdat hij iemand beschuldigde van gifspuiterij.Er worden islamitische vraagstukken uit hun context gerukt en de maatschappij ingeschoten met alle gevolg van dien, maar als de moslims een weerwoord geven dan worden er naar maatregelen gezocht om hen de mond te snoeren. Laat ik maar een actuele voorbeeld geven, een paar maanden geleden publiceerde de Elsevier een Collum van dhr. Efshin Elian waarin hij opriep om het zogenaamde ''Salafisme'' uitteroeien, we weten allemaal wat uitroeien betekent daar hoeven we de van Dale niet voor te raadplegen. Arabist Hans Jansen vond het nodig om te zeggen dat er knokploegen op salafisten afgestuurd moesten worden en erge dingen met hen moesten doen.De jongeren afdeling van de Haagse as-Soennah moskee Team al-Yaqeen(.com) publiceerde een reactie op dhr. Efshin Elian hierop waarin er werd gezegd dat Efshin Elian ongestoord zijn Gif in de Maatschappij aan het spuiten is, waarna Den Haag metteen kamervragen over deze uitspraken van al-yaqeen ging stellen en ze wouden kijken of Sheikh Fawaz niet vervolgd kan worden om deze uitspraak?! Het grappige is dat Sheikh Fawaz ten eerste niks te maken had met deze uitspraak aangezien deze gedaan is door al-yaqeen en niet de as-Soennah moskee, maar iedereen ging er vanzelf sprekend van uit dat het de o zo boze wolf van een Sheikh was, zonder het eerst na te trekken wie wat waar? Maar dat boeit ze niet als ze maar de moslims kunnen pakken. Maar het grappige is dat ze in de zin '' Ongestoord zijn gif in de maatschappij kan spuiten'' als een dreigende taal zagen maar die van beide heren Jansen en Elian niet?
Ten eerste was de inval van Afghanistan volstrekt legitiem, zowel volkenrechtenlijk als intuitief. Ten tweede mag jij hier volgens mij in alle vrijheid kritiek hebben op de Einzelganger-instelling van de Amerikanen. Hell, 60% van de Europeanen hekelt de Amerikanen om hun unilateralistische buitenlands beleid.Er word gepraat over dat de islam zijn geloof op probeert te leggen aan het westen. Maar wat ik me dan afvraag hoe zit het met het Westen die haar ''o Zo perfecte'' Systeem de Democratie met geweld opdringt aan de Islamitische landen? Wie geeft het het recht om met smoesjes Afghanistan en Irak aan te vallen in de mom van '' Operation Freedom'' of Operation ''Free Iraqi People'' of hoe ze het ook willen noemen? Ze zijn met leugens en smoesjes de moslimlanden binnengedrongen, hebben daar de boel afgeslacht en vervolgens als zij worden afgeslacht dan zijn het weer de ''terroristen'' die dat hebben gedaan, niet wetend dat zij de ware terroristen zijn. Waar zijn de massa vernietiging wapens van Saddam Husein gebleven? Of de banden met Al-Qaida? En dan niet over de glasharde leugens en in elkaar gephotoshopte bewijzen van Powell, Rice, bush en de Gang? Nu we zijn jaren verder nog steeds is er geen bewijs of gegronde reden gevonden om irak aan te vallen, dus laten we het dan maar Operatie Bevrijden van het Irakeze volk noemen! Waarom mogen wij moslims hier weinig kritiek op geven en als we dat doen dan worden we met scheve ogen aangekeken van? Wat praat jij ben jij een terrorist ofzo?
Niemand vind het vreemd dat moslims kritiek hebben op het Westen, hier zijn we namelijk gewend aan die positieve eigenschap die we het vermogen tot zelf-kritiek noemen. Dat houdt in dat je in staat bent om kritisch te kijken naar misstanden binnen de eigen gemeenschap. Je praat over de moslims in Srebrenica alsof het Nederlandse militairen waren die de trekker over haalden, terwijl het notabene een coalitie van Westerse landen was die een overwegend christelijk land binnenvielen om een overwegend islamitisch deel van de bevolking te helpen.Er word met 2 maten gemeten, geen rechtvaardigheid slecht het volgen van hun eigen begeerten word er gepraktiseerd. Waarom mogen Amerika en Israel de wet van Geneve en de algemene mensenrechten schenden maar laat een moslimland een ''scheet'' dan word er moord en brand geroepen? Wat zou er wel niet gebeurd zijn als de moslims een eigen concentratie kamp zouden hebben zoals de Amerikanen Camp X hebben oftewel Guantanamo Bay? We weten allemaal dondersgoed wat daar gebeurd en hoe er met de gevangenen om word gegaan? Ze worden zonder enige vorm van proces opgepakt aangezien ze zich hebben verzet tegen de bezetting van hun land! Waar blijft de wet die zegt dat krijgsgevangen niet gefilmt mogen worden en vrijgelaten dienen te worden? En de omgang van gevangenen in Abu Ghraib? Er worden dagelijks zoveel vrouwelijke gevangen daar verkracht door Amerikaanse soldaten maar geen 1 land die ingrijpt! Waar blijven de landen die altijd het hardst schreeuwen om rechtvaardigheid en gelijke rechten ''Nederland etc..''. Waar blijft de oprechtheid van de reclame spotjes op bevrijdingsdag waarin word gezegd '' Dit mag nooit meer gebeuren''"? Waarom komt Nederland zo makkelijk van de Massamoorden op bosnische Moslims in Sebrenica af? En word daar weinig over gepraat? Waarom zijn het altijd de landen die wijzen naar de staat van de zogenaamde moslimlanden en zelf een hele boel bloed of zelfs meer aan hun handen hebben kleven? Waarom worden de fouten van moslims in de media zo opgeblazen en de duizenden of miljoenen burgerslachtoffers van de afgelopen 6,5 jaar? En dan nog niet te spreken over '' Onze Jongens'' die zich bezighouden met ''opbouw werkzaamheden'' en hun kogels en bommen ongestoord afschieten weinig rekening houdend met de lokale bevolking, of het nieuwsbericht van 4 weken geleden ongeveer die aangaf dat de Nederlandse troepen de afghaanse dorp bewoners in een bepaalde omgeving opdroegen om in hun huizen te blijven waarna het door hun vliegtuigen of die van hun bondgenoten werd platgebombardeerd?
Dus vind je het gek dat de moslims zich bedreigd voelen en veel kritiek hebben op het westen??
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 20:54 ]
Het zou wel heel fijn zijn als we elke godsdienst, cultuur of land goed zouden kunnen beoordelen aan de hand van dit soort, ongetwijfeld heel representatieve incidenten, nietwaar.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:23:
Een mooi voorbeeld van Islam is het gedoe rond die lerares in Soedan over een teddybeer. Wat een ontzettend beschaafde, ontwikkelde, mooie en rechtvaardige religie is het toch.
Een volstrekt ongegronde uitspraak, want in de berichtgeving mist elke context. Stel bijvoorbeeld dat deze lerares doelbewust haar leerlingen de relativiteit van religies en hun profeten probeert bij te brengen, tegen de zin van de families van de leerlingen. Dan is het nogal kortzichtig om alleen te oordelen op basis van het voorwendsel voor de arrestatie; het is heel goed denkbaar dat de lerares ook blaam treft. Daarom is dit voorval in deze discussie volstrekt onbruikbaar.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:23:
Een mooi voorbeeld van Islam is het gedoe rond die lerares in Soedan over een teddybeer. Wat een ontzettend beschaafde, ontwikkelde, mooie en rechtvaardige religie is het toch.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Ooit in een niet-Rooms-Katholieke kerk geweest? In onze kerk vind je echt geen afbeelding van God hoor. Beetje generaliserend imo.Guru Evi schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:17:
Over beelden/afbeeldingen/afgoden van een hogere macht (bijna elk kerk is vol met beelden):
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ook hier geldt dat het voorwendsel voor overheidsinmenging niet hetgeen is op grond waarvan je moet oordelen. Het kan heel goed zijn dat er dwingende redenen zijn om deze imam het land uit te willen zetten, zonder dat die redenen rechtsgeldig zijn. Bijvoorbeeld een imam die oproept tot omverwerpen van onze rechtsstaat, met als doel deze te vervangen door een staat gebaseerd op hun uiterst intolerante en gewelddadige interpretatie van de Koran, zou best het land uitgesmeten mogen worden van mij. Daar hebben we echter geen rechtsgronden voor.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Je woont in het westen. Jouw moslim-zijn veranderd daar niets aan.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:02:
...grote knip...
Waar blijft de oprechtheid van de reclame spotjes op bevrijdingsdag waarin word gezegd '' Dit mag nooit meer gebeuren''"? Waarom komt Nederland zo makkelijk van de Massamoorden op bosnische Moslims in Sebrenica af? En word daar weinig over gepraat?
Precies. Er is zelfs een kabinet op gevallen.Edmin schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:25:
[...]
Je woont in het westen. Jouw moslim-zijn veranderd daar niets aan.
Je opmerking over Srebrenica gaat mij echt te ver. NLD heeft gefaald om de moorden te voorkomen, maar heeft die moorden niet zelf gepleegd. De manier waarop je de stelling poneert insinueert veel meer. En er wordt ruim over gesproken. Van rechtszaak tot parlementair onderzoek.
Het westen en het meten met twee matenVerwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:02:
Alle lof zij Allah ben ik dus als moslim hier geboren en getogen in Nederland. Wat ik gemerkt heb hier in Nederland is ( Het westen) dat er met 2 maten wordt gemeten, en vooral de laatste tijd in de context van Moslim en niet-Moslim. Het is een trend geworden om de islam aan te vallen, te beledigen, bekritiseren en de moslims te beschuldigen van intollerantie, extremisme en dergelijke termen die met isme eindigen.
[...]
Er word met 2 maten gemeten, geen rechtvaardigheid slecht het volgen van hun eigen begeerten word er gepraktiseerd. Waarom mogen Amerika en Israel de wet van Geneve en de algemene mensenrechten schenden maar laat een moslimland een ''scheet'' dan word er moord en brand geroepen? Wat zou er wel niet gebeurd zijn als de moslims een eigen concentratie kamp zouden hebben zoals de Amerikanen Camp X hebben oftewel Guantanamo Bay? We weten allemaal dondersgoed wat daar gebeurd en hoe er met de gevangenen om word gegaan? Ze worden zonder enige vorm van proces opgepakt aangezien ze zich hebben verzet tegen de bezetting van hun land! Waar blijft de wet die zegt dat krijgsgevangen niet gefilmt mogen worden en vrijgelaten dienen te worden? En de omgang van gevangenen in Abu Ghraib? Er worden dagelijks zoveel vrouwelijke gevangen daar verkracht door Amerikaanse soldaten maar geen 1 land die ingrijpt! Waar blijven de landen die altijd het hardst schreeuwen om rechtvaardigheid en gelijke rechten ''Nederland etc..''. Waar blijft de oprechtheid van de reclame spotjes op bevrijdingsdag waarin word gezegd '' Dit mag nooit meer gebeuren''"? Waarom komt Nederland zo makkelijk van de Massamoorden op bosnische Moslims in Sebrenica af? En word daar weinig over gepraat? Waarom zijn het altijd de landen die wijzen naar de staat van de zogenaamde moslimlanden en zelf een hele boel bloed of zelfs meer aan hun handen hebben kleven? Waarom worden de fouten van moslims in de media zo opgeblazen en de duizenden of miljoenen burgerslachtoffers van de afgelopen 6,5 jaar? En dan nog niet te spreken over '' Onze Jongens'' die zich bezighouden met ''opbouw werkzaamheden'' en hun kogels en bommen ongestoord afschieten weinig rekening houdend met de lokale bevolking, of het nieuwsbericht van 4 weken geleden ongeveer die aangaf dat de Nederlandse troepen de afghaanse dorp bewoners in een bepaalde omgeving opdroegen om in hun huizen te blijven waarna het door hun vliegtuigen of die van hun bondgenoten werd platgebombardeerd?
Dus vind je het gek dat de moslims zich bedreigd voelen en veel kritiek hebben op het westen??
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Opi op 01-12-2007 14:15 . Reden: Het niet onderbouwen maar toch vermelden van onderbuik gevoelens doen we hier niet. ]
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
De wereld is kleinucchan schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:02:
Hmm, ik herinner me ook een artikel in het blad van m'n studentenvereniging over een vermeende Aramese oorsprong van koranteksten en dat de tekst in de rotskoepel ten tijde van Syrisch christendom geschreven is. En dus 'Mohammed' in die tekst op Jezus slaat wat 'geprezen is de gezant van God' als vertaling van die tekst zou inhouden.
Verwijderd
Dit voorbeeld is zeer zeker bruikbaar... Maar niet zoals u het vermoed.Confusion schreef op woensdag 28 november 2007 @ 21:00:
[...]
Een volstrekt ongegronde uitspraak, want in de berichtgeving mist elke context. Stel bijvoorbeeld dat deze lerares doelbewust haar leerlingen de relativiteit van religies en hun profeten probeert bij te brengen, tegen de zin van de families van de leerlingen. Dan is het nogal kortzichtig om alleen te oordelen op basis van het voorwendsel voor de arrestatie; het is heel goed denkbaar dat de lerares ook blaam treft. Daarom is dit voorval in deze discussie volstrekt onbruikbaar.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 11:01 ]
Verwijderd
Neen hoor, u bent mijlen ver verkeerd...bangkirai schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:55:
Ach Zyp, door je onderste alinea, doe jezelf ook zelfde, je gaat jouw geloofsovertuigingen als waarheid aan het kind geven.
Het is maar relatief.
Als je je kind neutraal antwoorden wilt geven, zodat hij/zij zelfs zn mening kan vormen, zul je bijvoorbeeld jouw antwoorden moeten geven EN de antwoorden van andere meningen, dan die van jou.
Das eerlijk.
Verwijderd
Net daarom dat men geloof niet moet opdringen aan kinderen, maar MENSEN zelf tot geloof moet laten komen, indien die persoon dat wenst... in zijn eigen tempo...Shiver23 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:19:
Een kind kan op jonge leeftijd dat soort keuzes helemaal niet maken.
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf wat je als god definieert. Als je bedoelt dat er nooit een oude man met een lange baard op een troon in de lucht is verschenen, kan je gelijk hebben. Alhoewel ik me afvraag hoe je dat zou willen bewijzen voor de hele wereld, alle mensen, door de eeuwen heen. Dat is toch wel noodzakelijk, als je zo eerlijk tegen je kind wil zijn.Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:20:
[...]
Ik geef niets aan mijn kind, ik vertel wat op dat ogenblik de waarheid is,namelijk tot de dag van vadaag is/heeft :
God is nog nooit waargenomen
God is nog nooit bewezen
Bidden heeft enkel effect binnen de grenzen van je eigen IK
Het is dan ook behoorlijk aanmatigend om jouw besef van de werkelijkheid op te willen dringen aan duizenden andere mensen. Ik ken een hoop streng gelovigen die een stuk bescheidener zijn. Als zoveel mensen dingen zien die er niet zijn, kun je je sterk afvragen of er toch niet 'iets' aan de hand is.Er is ooit iemand die de vaststelling heeft gedaan :' Als morgen 1 mens zaken ziet die er niet zijn, is het een krankzinnige en steken we hem in een inrichting. Als morgen duizenden mensen zaken zien die er niet zijn, dan noemen we dat geloof, mogen we er niet mee lachen, en is men 'beledigd' als men durft stellen dat hetgeen ze verkondigen fantasie is'
Ik probeer het altijd weer aan te kaarten maar het blijft moeilijk te bevatten, kennelijk. Je hebt uiteraard volkomen gelijk, maar zolang populisten staan te gillen over "de islamitische cultuur" is die boodschap moeilijk te verspreidenjayb schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:50:
Kortom: maak bij het begrip moslim ook onderscheid net zoals we dat doen tussen katholieke en protestanten
DJ Henk schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:40:
God is misschien nog nooit bewezen, maar niet-god is evenmin bewezen.
No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.
Niet helemaal correct....op geloof is nog geen enkele auto gaan rijden, is geen enkele brug gebouwd en zijn we niet naar de maan gevlogen.KRG schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:56:
Vind ik persoonlijk altijd een beetje een dooddoener. Stel jij bent 100% atheist, dan denk jij net zo hard 100% zeker dat er NIETS is. En doordat je dat denkt denk je automatisch dat ieder ander die wel in iets geloofd het eigenlijk bij het foute eind heeft. Dat je dat respecteert/tolereert is een ander verhaal, maar het doet niets af aan het feit dat eigenlijk iedereen die een idee heeft over het ontstaan van de aarde, een godheid or whatever, het bij het juiste eind denkt te hebben.
Desalniettemin kan 't verlichtend/moed gevend/troostend etc. werken..zoals met zoveel aspecten van 't geloof.Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:20:
Bidden heeft enkel effect binnen de grenzen van je eigen IK
Als je tegen je kind zegt dat die mensen 't over gebakken lucht hebben geef je bijvoorbaat al een gekleurd antwoord. De negatieve connotatie is daarin meer dan duidelijkVerwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:20:
ALS mij kind per se wil geloven in een god, dan moet ik mijn kind sturen naar diegene die de gebakken lucht van nutteloze regeltjes zoals x keer bidden per dag en blablabla, kent.
[ Voor 23% gewijzigd door Rey Nemaattori op 06-12-2007 23:28 ]
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Je hebt je huiswerk niet echt gedaan moet ik zeggenRey Nemaattori schreef op donderdag 06 december 2007 @ 23:24:
[...]
Niet helemaal correct....op geloof is nog geen enkele auto gaan rijden, is geen enkele brug gebouwd en zijn we niet naar de maan gevlogen.
Dezelfde principes die van 't post-steentijdperk van jezus/mohammed een moderne beschaving hebben gemaakt, hebben ook een verklarende uitleg over het ontstaan van de aarde. Waarom zou je die redenerings wijze wél vertrouwen als je je PC aan slingert of de kraan opendraait, maar niet als je beneden naar die grote bal rots of boven de hete bal(len) lava?
Het verschil is dus dat de atheist gods/allahs bestaan ontkracht/ontkent op gronde van logische principes die de mensheid qua technologie en kunnen een heel eind gebracht hebben. Terwijl een gelovige enkel 'door een bord voor de kop te hebben' zijn bestaan bevestigd...waarom zou voor een christen God/Jezus wel bestaan maar Allah/Mohammed niet? En vice versa voor moslims?
Uiteraard, misschien hebben atheisten ook een bord voor de kop, maar daangezien beide kampen daarin gelijk zijn, kun je dat(hoe logisch) tegen elkaar wegstrepen
(Respect en tolrerantie laat ik er maar even buiten, want dat is me een beerput)
[...]
Desalniettemin kan 't verlichtend/moed gevend/troostend etc. werken..zoals met zoveel aspecten van 't geloof.
[...]
Als je tegen je kind zegt dat die mensen 't over gebakken lucht hebben geef je bijvoorbaat al een gekleurd antwoord. De negatieve connotatie is daarin meer dan duidelijk![]()
Dus erg objectief voed je um niet(kan ook niet, je moet immers een opvoeding hebben..die is doorgaans gelijk aan de meningen/ideeën van je ouders/verzorgers) op zo, Is niet erg, maar ga dan iet doen alsof je um alle kans geeft zijn keuze te maken als je gelovigen en andere spiritualia bijvoorkeur al in een slecht daglicht stelt....
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Nee, maar wetenschappelijk gezien betekent het dat het totaal niet boeit of God wel of niet bestaat, want je kan er verder niets mee. Totdat, if ever, er wel bewijst komt dat God bestaat. Als je namelijk tijd steekt in iets wat wetenschappelijk nooit is waargenomen op welke manier dan ook, is er ook geen reden om, zoals al eerder gezegd, niet in van alles en nog wat te geloven, zoals elven, kabouters, etc etc. i.e. dat is totaal niet productief.MsG schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 00:10:
En op welke logische principes kan jij God ontkrachten? Wie is de mens om te zeggen wat logisch is? :-). Dat men hem niet kan bewijzen met de mens zijn beperkte verstand betekend niet dat iets niet meteen bestaat.
Verwijderd
Een bijeenkomst gisteren ging over trends en ontwikkelingen binnen de islam in Nederland. Godsdienstsocioloog Sipco Vellenga ziet vijf ontwikkelingen.
Nadruk: Sommige moslims leggen meer nadruk op hun moslim-zijn. Dat gaat vaak ten koste van hun band met het land van herkomst.
Radicades: Bij andere moslims is sprake van radicalisering; een streven om terug te keren naar de wortels (radices) van de islam, die zij onder meer in de Koran vinden. Zo'n radicalisering hoeft niet noodzakelijk tot geweld te leiden, vele radicaal-islamitische stromingen wijzen juist het gebruik van geweld af.
Stolling: Bij anderen is sprake 'stolling': de islam neemt bij hen een niet te veranderen vorm aan, vaak onder invloed van voorlieden uit het land van herkomst.
Seculier: Een vierde groep seculariseert: de invloed van het geloof op hun denken neemt af of verdwijnt zelfs.
Individueel: De vijfde en laatste groep stellen individueel vast wat zij geloven. Deze groep zal volgens de godsdienstsocioloog onder invloed van de Nederlandse cultuur steeds belangrijker worden.
Verwijderd
En wederom komt men met het OER oude repliek... 'ik kan niet bewijzen dat hij bestaat, bewijs jij maar dat het niet zo is'...DJ Henk schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:40:
Sorry Zyp, maar je bent hier wat mij betreft zelf ook aardig fundamentalistisch bezig.
[...]
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf wat je als god definieert. Als je bedoelt dat er nooit een oude man met een lange baard op een troon in de lucht is verschenen, kan je gelijk hebben. Alhoewel ik me afvraag hoe je dat zou willen bewijzen voor de hele wereld, alle mensen, door de eeuwen heen. Dat is toch wel noodzakelijk, als je zo eerlijk tegen je kind wil zijn.
God is misschien nog nooit bewezen, maar niet-god is evenmin bewezen. Misschien zul je moeten toegeven dat dit een terrein is waar de logica niet zo behulpzaam is. Ai, puntje voor de gelovigen.
[...]
Het is dan ook behoorlijk aanmatigend om jouw besef van de werkelijkheid op te willen dringen aan duizenden andere mensen. Ik ken een hoop streng gelovigen die een stuk bescheidener zijn. Als zoveel mensen dingen zien die er niet zijn, kun je je sterk afvragen of er toch niet 'iets' aan de hand is.
Verwijderd
ABSOLUUT niet het geval... ik geef mee wat op dat moment de meest volledige waarheid is...Rey Nemaattori schreef op donderdag 06 december 2007 @ 23:24:
[...]
Als je tegen je kind zegt dat die mensen 't over gebakken lucht hebben geef je bijvoorbaat al een gekleurd antwoord. De negatieve connotatie is daarin meer dan duidelijk![]()
Dus erg objectief voed je um niet(kan ook niet, je moet immers een opvoeding hebben..die is doorgaans gelijk aan de meningen/ideeën van je ouders/verzorgers) op zo, Is niet erg, maar ga dan iet doen alsof je um alle kans geeft zijn keuze te maken als je gelovigen en andere spiritualia bijvoorkeur al in een slecht daglicht stelt....
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 11:13 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Shiver23 op 07-12-2007 11:19 ]
Verwijderd
U legt woorden in de mond die ik niet uitspreek... Ik zeg niet dat religie slecht is...Shiver23 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:19:
Jij komt anders over als een fundamentalistische atheïst die het beeld dat alle religie slecht is als waarheid verkondigt. Wat is het verschil met het beeld dat jij schetst over andere religies?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 11:34 ]
Simpel; Dat is de kern van geloven. Aan een ontestbare hypothese vasthouden, zelfs tegen beter weten in. Geheel ongeacht welke feiten je gepresenteerd worden.Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 01:37:
Het bestaan of niet bestaan van god kan je moeilijk bewijzen. Maar veel van wat er in de bijbel of koran staat kan je wel uit als onjuist aankruisen. Dan vraag ik me af waar een moslim of christenen zijn geloof op stoelt? Het boek kan dus niet letterlijk genomen worden, waar haalt de hele organisatie rond dat boek (kerk of moskee/imams/..) zijn bestaansrecht dan vandaan? Is de gemiddelde moslim / christenen niet in staat om zelf zijn boek te lezen en te interpreteren?
Verwijderd
In een samenleving waar de mensen analfabeet zijn kan ik me wel inbeelden waarom ze naar de kerk of imam's luisteren. Maar de meeste moslims zijn nu toch wel in staat om te lezen en voor zichzelf na te denken. Waarom laten ze zich dan nog de les spellen door hun mullah's, imams en dergelijke? Dit staat in mijn opinie los van al of niet geloven. Veel gelovigen halen steeds aan dat geloof iets persoonlijks is, maar blijkbaar hebben ze een hele organistatie nodig om hun te vertellen hoe ze moeten geloven.Mr_Atheist schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:46:
[...]
Daarbij; veel mensen in arme landen (neem Afghanistan als voorbeeld) kunnen helemaal niet lezen of schrijven. Daarvoor zijn ze afhankelijk van de geestelijke orde. Zo was dat in Europa ook in de Middeleeuwen. Katholieken mogen bijvoorbeeld zelf de bijbel niet eens lezen, laat staan interpreteren. De geestelijke orde kan dus naar believen prediken; er is vrijwel niemand die het direct kan of wil controleren door de geschriften erop na te slaan. Tenzij je je onderdanen de heilige schrift in speciale madrassas geheel uit hun hoofd laat leren! Natuurlijk is dat een wat extreme voorstelling zoals die vrijwel alleen in Afghanistan en Pakistan voorkomt, maar het principe blijft: De geestelijke orde is een soort dienstverlenend apparaat tussen de gelovige en god, daarnaast is het een politiek apparaat (behalve dan misschien in het Westen) dat in wisselwerking met de machthebbers dit systeem in stand houdt. Een goed voorbeeld daarvan zijn de mullah's en hun politieke macht in Iran.
Verwijderd
Gezien het feit dat logica onstaat doordat mensen feitelijke verbanden leggen tussen empirisch waarneembare zaken, lijkt het me redelijk veilig om te stellen dat uitspraken over logica een per definitie menselijke uitspraak is.MsG schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 00:10:
[...]
Wie is de mens om te zeggen wat logisch is? :-).
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 16:00 ]
Ah, als je het zo brengt kunnen we een stuk beter door een deur. Het is dan ook volgens jou best mogelijk dat god vanochtend aan de deur van duizenden andere mensen is geweest, maar nog niet aan de jouwe? En dat je daarom een groep mensen die dat beweert in eerste instantie toch met enig respect moet behandelen?Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 10:47:
Trouwens ben ik GEEN atheist... Atheisten zeggen recht dat god niet KAN bestaan.. Ik zeg niet dat god niet KAN bestaan, maar dat god zelf nog nooit aanleiding heeft gegeven om tot zijn bestaan te komen, dus kom ik ook logischerwijze niet tot zijn bestaan... Als morgen god voor mijn deur staat, heb ik GEEN probleem om de knie te buigen...
Verwijderd
Niet alle gelovigen beweren een "ontmoeting met god" te hebben gehad. En toch geloven ze..DJ Henk schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:56:
[...]
Ah, als je het zo brengt kunnen we een stuk beter door een deur. Het is dan ook volgens jou best mogelijk dat god vanochtend aan de deur van duizenden andere mensen is geweest, maar nog niet aan de jouwe? En dat je daarom een groep mensen die dat beweert in eerste instantie toch met enig respect moet behandelen?
(En excuses voor het offtopic gaan..)
http://yor.minitroopers.com
Ik speelde meer in op zijn beleving van logica. Waarom zou iets niet kunnen bestaan welke we niet kunnen aantonen met onze zintuigen. Niet-christenen willen altijd van ons bewijs horen waarom ze wel of niet zouden moeten geloven :-). Tja het is een geloof, prima dat je het niet gelooft, maar ga ons niet dwingen tot het bewijzen, dat hoeven we zelf namelijk helemaal niet. Ik vraag me af of je echt gelovig zou zijn als je puur door bewijzen van dingen ergens in gelooft.Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 15:57:
[...]
Gezien het feit dat logica onstaat doordat mensen feitelijke verbanden leggen tussen empirisch waarneembare zaken, lijkt het me redelijk veilig om te stellen dat uitspraken over logica een per definitie menselijke uitspraak is.
Zeggen dat er geen enkel bewijs is voor god is dan ook een geldige logische uitspraak.
Edit: wat frappant blijft is dat gelovigen toch altijd proberen om hun geloof met rationele begrippen als 'logica' te blijven rechtvaardigen, terwijl dat soort woorden totaal geen raakvlakken hebben met de religieuze belevingswereld. Prima dat je in sprookjes wilt geloven, maar waarom probeer je het te objectiveren terwijl dat schier onmogelijk is?
Hear hearMsG schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:03:
[...]
Ik speelde meer in op zijn beleving van logica. Waarom zou iets niet kunnen bestaan welke we niet kunnen aantonen met onze zintuigen. Niet-christenen willen altijd van ons bewijs horen waarom ze wel of niet zouden moeten geloven :-). Tja het is een geloof, prima dat je het niet gelooft, maar ga ons niet dwingen tot het bewijzen, dat hoeven we zelf namelijk helemaal niet. Ik vraag me af of je echt gelovig zou zijn als je puur door bewijzen van dingen ergens in gelooft.
Geen probleem meeMsG schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:03:
[...]
Ik speelde meer in op zijn beleving van logica. Waarom zou iets niet kunnen bestaan welke we niet kunnen aantonen met onze zintuigen. Niet-christenen willen altijd van ons bewijs horen waarom ze wel of niet zouden moeten geloven :-). Tja het is een geloof, prima dat je het niet gelooft, maar ga ons niet dwingen tot het bewijzen, dat hoeven we zelf namelijk helemaal niet. Ik vraag me af of je echt gelovig zou zijn als je puur door bewijzen van dingen ergens in gelooft.
[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 08-12-2007 22:20 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Wat is respect?DJ Henk schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:56:
[...]
Ah, als je het zo brengt kunnen we een stuk beter door een deur. Het is dan ook volgens jou best mogelijk dat god vanochtend aan de deur van duizenden andere mensen is geweest, maar nog niet aan de jouwe? En dat je daarom een groep mensen die dat beweert in eerste instantie toch met enig respect moet behandelen?
Dat de bekende geloven, zoals ze nu gepresenteerd worden, zichzelf niet bijzonder aannemelijk maken ben ik wel met je eens hoor. Maar het ging me wat ver om dan maar hele bevolkingsgroepen die zweverige dingen zien voor gek te verklaren. Zelf heb je ook niet het antwoord op alles.
(En excuses voor het offtopic gaan..)
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 09:24 ]
Ga ons dan ook niet dwingen je geloof te respecteren aangezien je zelf geen gegronde reden hebt om het geloof te hebben behalve geografische, culturele en persoonlijke overwegingen.MsG schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:03:
[...]
Tja het is een geloof, prima dat je het niet gelooft, maar ga ons niet dwingen tot het bewijzen,
Verwijderd
Wensdromen, en hopen....Mr_Atheist schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:15:
[...]
Ga ons dan ook niet dwingen je geloof te respecteren aangezien je zelf geen gegronde reden hebt om het geloof te hebben behalve geografische, culturele en persoonlijke overwegingen.
Als morgen de reset-knop van de aarde ingedrukt zou worden en we enkele tienduizenden jaren terug zouden gaan in de geschiedenis en het hele schouwspel nog eens afspelen dan weet ik heel zeker dat er aan het eind van de rit vele polytheistische en monotheistische religies zijn ontstaan (en vergaan) die vrij weinig gemeen hebben met de religies die in onze versie van de geschiedenis zijn ontstaan. Iedere christen of moslim zou de waarheid van die alternatieve religies afwijzen.
Mensen van die alternatieve geschiedenis zouden het op hun beurt belachelijk vinden dat god een aardse zoon heeft die verwekt is zonder dat daar een man aan te pas kwam. De zoon van god heeft het ons mogelijk gemaakt de erfzonde die de mensheid over zich afriep (doordat een vrouw in het paradijs in opdracht van een slang een appel at) weg te nemen door voor ons te lijden en aan het kruis te sterven. Stel je voor!
Tja, wat moet je nu van religie denken...
Verwijderd
Als ongelovigen geen bewijzen mogen vragen en/of verwachten van gelovigen moeten jullie ook niet steeds wederom komen aanzetten met 'geen respect'... Als gelovigen niets willen of kunnen bewijzen, of zelfs nog maar flauwtjes aantonen, waar zit dan het verschil tussen de gelovige in de kerk, moskee, etc, en de 'krankzinnige' in de instelling die beweert roze olifantjes te zien vliegen? En waarom en op welke basis willen gelovigen dan tegenover die 'krankzinnige' mensen MEER serieus genomen worden?MsG schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:03:
[...]
Nee, dat is niet wat ik hier onder respect versta.Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 09:03:
[...]
Wat is respect?
Is respect zeggen dat je zaken ziet die je niet ziet om anderen niet te 'beledigen'? Is respect zover met andermans fantasie meegaan zodat ze zich niet te belachelijk voelen? Kom zeg.
Ten eerste heb ik nooit beweerd dat er een verschil zou zijn wanneer 1 persoon een roze olifantje ziet vliegen, of dat duizend personen dat zien. Ten tweede heb je mij nergens zien zeggen dat je in de fantasie van religieuzen of gekken mee moest gaan.Voor gek verklaren.
U bevestigd zeer mooi wat velen al gezegd hebben : Als 1 persoon zaken ziet die er niet zijn, dan is het een krankzinnige en steken we hem in een instelling. Als een grote groep mensen zaken zien die er niet zijn, dan is het godsdienst, mogen we er niet mee lachen, en moeten we 'een beetje' in de fantasie meegaan om hen geen gevoel van belachelijkheid te geven en hen zo niet te (veel te) beledigen.
Verwijderd
AH, toch straf... Als men hetgene verwoord wat waar is is men fundamentalistisch... Laat mij duidelijk zijn, op dit eigenlijke ogenblik is er maar 1 waarheid... Als die gezegd word is het fundamentalisme... lool... en zo proberen ook gelovige groepen anderen de mond te snoeren...DJ Henk schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:22:
[...]
Nee, dat is niet wat ik hier onder respect versta.
[...]
Ten eerste heb ik nooit beweerd dat er een verschil zou zijn wanneer 1 persoon een roze olifantje ziet vliegen, of dat duizend personen dat zien. Ten tweede heb je mij nergens zien zeggen dat je in de fantasie van religieuzen of gekken mee moest gaan.
Het enige wat ik stel, is dat het enigszins fundamentalistisch overkomt als je bij voorbaat iedereen die anders tegen de wereld aankijkt dan jij voor gek en ongewenst verklaart.
Tiens, zoals gezegd kan er op dit moment maar 1 waarheid zijn... Of het licht schijnt nu, of het is donker... Totdat iemand kan BEWIJZEN dat het licht schijnt is het donker... zeer simpel... Maar dat mag dus niet gezegd worden... ofte, het mag wel gezegd worden, maar men wil het niet graag horen.DJ Henk schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:22:
Zoals ik al eerder heb laten doorschemeren is geloof ook niet echt mijn ding. Maar wanneer ik mijn wereldbeeld tot enige juiste waarheid zou verheffen, en daarmee een paar maatschappelijke normen en waarden zou willen opleggen, zou ik net zo fout bezig zijn. Het gaat er mij dus, simplistisch voorbeeldje, niet om of jezus ons de 10 geboden heeft gegeven, het gaat mij erom of we met elkaar kunnen afspreken dat het niet goed is om te stelen of te moorden.
neen, aantallen zijn NIET belangrijk, maar dat willen geloofsgroepen zeer graag naturlijk... Als we maar met genoeg personen hetzelfde blijven herhalen zal het wel waarheid worden... Of als we met genoeg personen hetzelfde zeggen mag niemand zeggen dat hetgene dat we geloven fantasie is...NIET DUS... zo werkt het niet... Ik ben niet onverdraagzaam noch fundamentalistisch als ik geen beelden en theorien aanvaard die geen steek houden, niet aangetoond of bewezen kunnen worden. Ik zeg niet dat religie moet verboden worden, DAT zou fundamentalistisch zijn, maar ik zeg dat religie en geloof de plaats moet krijgen die ze verdient. Dat die plaats niet erg hoog is door gebrek aan aanwijzingen en bewijzen, dar kan ik niets aan doen. Weet u eigenlijk wel in hoeverre religie en geloof zich ondanks hun onbewezenheid al geschopt hebben? volg deze link, en weet dat komt allemaal niet doordat men god en geloof kan aantonen of bewijzen maar omdat er maar genoeg mensen hetzelfde denken :http://nl.youtube.com/watch?v=w4fQA9mt-MgDJ Henk schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:22:
In die discussie is het geven en nemen en daar worden aantallen weer wel belangrijk. Als je samenleeft met andersdenkenden, en dat is in een dichtbevolkt land als Nederland onvermijdelijk, dan zullen er dus ook van jou concessies worden gevraagd. Als je dat categorisch weigert, ben je wat mij betreft net zo onverdraagzaam en fundamentalistisch als de religieuzen waartegen je zo ageert.
Dus zoals ik al zei" je mag niets zeggen waaruit zou blijken dat gelovigen in zaken geloven die geen steek houden, gewoon om hen een niet te groot gevoel van belachelijkheid en de daaruitvoortvloeiende gevoel van 'belediging' te laten onstaan.... Dan ben je niet fundamentalistisch, maar als je de waarheid van dit moment zegt, wel.... Ofte, hoe je met 'uiting van respect' mensen die de waarheid zeggen de mond wil snoeren... Ziedaar uw, respect, De waarheid moeten verdraaien of verzwijgen om niemand tegen zijn schenen te stampen.DJ Henk schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:22:
Dat is het respect waar ik het hier over heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 09:22 ]
Zie gambieter in "Hoe kijken niet-moslims tegen de islam a...". Het gaat er niet wat je gelooft (dat is voor iedereen anders), maar het wordt een probleem als je uitzonderingsposities, voorkeursbehandelingen etc eist gebaseerd op dat geloof. Veel religieuzen willen abortus en euthanasie verbieden omdat het niet strookt met hun religie, maar andersom willen ze niet toestaan dat iemand die hun religie niet aanhangt er gebruik van wil maken. Daarentegen worden religieuzen niet gedwongen gebruik te maken van vrijheden. Respect hoort beide kanten op te gaan, maar vanuit veel religies is het maar eenzijdig; men moet respect hebben voor de religie maar de andere kant op is blijkbaar niet nodig (donderpreken, hellevuur, ketters, etc).Shiver23 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 09:32:
De ene waarheid waar jij het over hebt is nog altijd je eigen waarheid. Het bevestigt de reactie van DJ Henk des te meer.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq