Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 11:55
Gianni Rombios schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:41:
Mooi hoor, zeer vergelijkbare scores inderdaad. Hoe zit het kwa geluid/vibratie?
Hij is tot nu toe super stil ik heb hem namelijk nog niet gehoord:). De 7200.10 wilde nog wel eens flink ratelen als je van disk op disk verplaatste maar nu van 7200.10 lezen naar 7200.11 schrijven hoor ik helemaal niks...

Heb wel een redelijk stille kast overigens (nzxt zero met 7 geruisloze 12cm fans op low rpm).

Die sustained data rate zie ik echter niet terug (dat staat op de site, sustained 100 en ergens anders 115). Tot 40% blijft hij idd op de 100 hangen maar daarna toch echt niet meer:P.

Morgen hoop ik alles gebackuped te hebben en dan zet ik 2 vd3 in Raid 0 dus voor de geintereseerden kan ik evt wel weer een grafiek uploaden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sdk1985 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 01:44:
[...]

Hij is tot nu toe super stil ik heb hem namelijk nog niet gehoord:). De 7200.10 wilde nog wel eens flink ratelen als je van disk op disk verplaatste maar nu van 7200.10 lezen naar 7200.11 schrijven hoor ik helemaal niks...

Heb wel een redelijk stille kast overigens (nzxt zero met 7 geruisloze 12cm fans op low rpm).

Die sustained data rate zie ik echter niet terug (dat staat op de site, sustained 100 en ergens anders 115). Tot 40% blijft hij idd op de 100 hangen maar daarna toch echt niet meer:P.

Morgen hoop ik alles gebackuped te hebben en dan zet ik 2 vd3 in Raid 0 dus voor de geintereseerden kan ik evt wel weer een grafiek uploaden.
Waarschuwing:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Microkid schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 08:50:
[...]
Waarschuwing:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.
En dit geldt natuurlijk ook voor de Seagate schijven. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:37
Want er is een Seagate topic idd... :P
REDFISH schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 23:56:
Gezien het perpendiculair schrijven zal de seagate zeer stil moeten zijn. Prestaties vind ik toch knap met 250GB platters. En de MTBF is ook dik in orde met 5 jaar garantie en 750.000 MTBF.

Maar daarom ben ik dan zeer benieuwd naar de 320GB platter versie van de Seagate.
Die van Seagate zien er ook wel interessant uit.
http://publish.it168.com/2008/0328/20080328010907.shtml
Volgens mij komt dat aardig overeen met de prestaties van de F1.

En ze zijn binnenkort daadwerkelijk verkrijgbaar, ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

P.K. schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:43:
Want er is een Seagate topic idd... :P
[...]
Als Seagate ook een dergelijk interessante hardeschijf op de markt plaatst, waar genoeg ervaring over uitgewisseld kan worden gelijk aan de Samsung F1 serie en de Western Digital hardeschijven, dan zal ik een eigen topic niet in de weg staan. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja er is al een seagate topic, maar dat is een beetje doodgebloed in december aangezien toen andere harddisks uitkwamen met grote capaciteit en prestaties.

De 7200.11 320GB van Seagate wordt ook pas 19 april verwacht.

Ik denk dat ik toch maar 3x F1 640 in de pc hang. Ik verwacht niet dat de 320GB variant goedkoper wordt dan 60-65 euro, en dan is de prijs/GB verhouding me net even iets te slecht.

320/65=4.9
640/90=7.1
1000/140=7.1

De 750 is natuurlijk nog beter, maar die is ook trager.

Ik heb nog een vraagje over verschillende RAID Volume sets. Is het mogelijk om met 3 schijven een RAID 1 en een RAID 0 array te hebben? Wordt de RAID1 set dan over 2 schijven verdeeld en heb je dan ongelijke hoeveelheid vrije ruimte over op 1 schijf en verlies je dan schijfruimte omdat je dan een kleinere RAID 0 array moet maken? Of wordt de data op alle 3 de schijven gezet voor veiligheid. Dat vind ik een beetje overdreven, en ik zou het sowieso alleen voor mijn documenten oid doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst hadden we de verhouding door opslagcapaciteit als euro's per GB, nu GB's per euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

RAID FAQ voor informatie over RAID

Nu doen we euro's per TB ;)

Volgens laagste prijs in PW:
€131,77 per TB voor de 1TB Samsung
€119,93 per TB voor de 750GB Samsung
€132,81 per TB voor de 640GB Samsung

[ Voor 29% gewijzigd door Stropdas op 07-04-2008 17:03 ]

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal leuk die HD Tune grafiekjes, het gaat toch om de praktijk en dan vraag ik me af of je nu werkelijk verschil zal merken tussen de 750 GB F1 3 platter met 32 mb cache of de 640 GB F1 2 platter met 16 mb cache.
Qua prijs/GB maakt het ook al niets uit, dus welke moeten het nu worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat maakt niet zoveel uit. Als jouw clanmate exact dezelfde PC heeft als je zelf hebt op de schijven na (de ander 750 GB'ers, zelf 640 GB'ers), dan is het toch leuk dat je telkens een kwart seconde eerder spawned. :)

Ik sta momenteel zo ongeveer #1 met de wapenwedloop op snel laden in BF2, soms wint iemand anders. Nu is er een mooi evenwicht. Zodra iemand lager op de ladder het weer in z'n hoofd haalt te upgraden over het topniveau heen, dan gaan er dus weer een stapel schijven per clanlid over de toonbank :+

Derhalve is het dan ook de ultieme actie dat als iemand vier van die 750 GB'ers heeft gehaalt zelf vier van die 640 GB'ers te halen. Gelukkig gaat het nog niet al te hard met de wapenwedloop en blijft het nog beperkt bij normale consumenten harde schijven. Al heeft er al wel eentje twee raptors, maar dat komt niet ver tegen drie / vier Seagate 7200.10 schijven wat de heersende macht is :+

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Het is maar welke motivatie je gebruikt als reden om geld te spenderen. Koop dan gewoon een Areca met 16 SATA aansluitingen en hang er 16 stuks 320GB aan, is nog redelijk betaalbaar en niemand haalt je ooit nog in.
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:35:
Eerst hadden we de verhouding door opslagcapaciteit als euro's per GB, nu GB's per euro 8)7
Ja nou of we 4 GB krijgen voor een euro, of 0.25 euro betalen voor een GB, dat is natuurlijk exact hetzelfde :) Of euro's per TB.

Wat ik wel interessant vind is om te kijken. De verhouding van de 640GB variant / TB is natuurlijk iets minder gunstig maar je krijgt er wel 25MB/s voor terug, en dat is toch 25/91=27% extra maximale doorvoersnelheid.

Gezien het feit dat je 1.27*119,93 = 152 euro zou betalen voor een 1TB schijf met dezelfde performance als de 640 Variant en je betaalt minder (132 euro) lijkt het me een prima deal.

Nog even als opmerking: Sowieso krijg je de 1TB niet voor die prijs die in de PW staat, dan heb je hem nog niet in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Iemand al geprobeerd om dmv de accoustic mode te veranderen lagere acces times te bereiken ?
Ik heb het tot nog toe niet geprobeerd maar ben wel nieuwsgierig :P

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:28:
Dat maakt niet zoveel uit. Als jouw clanmate exact dezelfde PC heeft als je zelf hebt op de schijven na (de ander 750 GB'ers, zelf 640 GB'ers), dan is het toch leuk dat je telkens een kwart seconde eerder spawned. :)
Ongelofelijk dat ze dat niet timelimited gemaakt hebben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gros van de servers heeft wel een startdelay, maar op onze eigen server (toen we hem nog hadden) hadden we dat lekker op 0 gezet >:) (BF2 dan). Dan was het meteen spawnen na het laden, ghehe :+

Tegenwoordig wordt ik wel door meer mensen ingehaald, maar een jaartje terug was ik altijd als eerste. Af en toe was er iemand sneller en als ik dan vroeg wat voor HDD's ze hadden waren het meestal vier Raptors in RAID 0.

Ik heb er gewoon een bloedhekel aan dat als je PC snel klaar is met laden dat je dan nog een halve minuut moet gaan wachten :( , dan spawn je gelijk met alle 12-jarigen die op de PC van pa en ma spelen.

En nee, Areca's enzo ligt nog iets buiten budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54

rossinl

Audio/Videophile

Ik zit een beetje met een naar probleem:
Recentelijk heb ik ook de F1 1TB gekocht, superschijf, harststikke stil en snel.
Maar als ik mijn HDTune vergelijk met die van jullie is t toch bedroevend dat ik acces times haal van 20,5-21 ms , toch zon 7 ms dan jullie en dus aanzienlijk! De max, gemiddelde en laagste transfer rate ligt op gelijke hoogte, daar is niks mis mee:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/04/08/1207616900-940.jpg

Weet iemand wat de oorzaak daarvan kan zijn?
Ik heb de settings in de bios al veranderd naar AHCI ipv IDE, dit gaf een paar MB extra transfer speed, maar geen verbetering in access time helaas :|
Weet iemand ook hoe ik NCQ kan aan/uitzetten? In de bios van mn P5B Deluxe zie ik niets namelijk..

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door rossinl op 08-04-2008 03:29 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

*oeps iets te snel geklikt achter elkaar* O+

[ Voor 95% gewijzigd door rossinl op 08-04-2008 03:21 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielsrje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
Weet iemand ook hoe ik NCQ kan aan/uitzetten? In de bios van mn P5B Deluxe zie ik niets namelijk..
Ik heb hier een ASRock bordje met XP erop, en daarin kan ik bij de eigenschappen van de Uli-SCSI (=SATA) device onder apparaatbeheer keurig per schijf NCQ aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Ja daar had ik ook al gekeken, bij mij staat er dan bij 'Schijfstations' mn Samsung, dan klik ik op eigenschappen en dan naar beleidsregels, daar kan je schijfcaching inschakelen. Maar als ik dat doe en ik druk op ok en vervolgens ga ik weer er naar toe dan is t weer uitgevinkt :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 07:47
Jammer. Ik draai nu 1 maandje 4 HD753LJ's in RAID5 op een Areca 1220 controller en gister is me al een HD overleden :(. Ik wou een filmpje op m'n usb disk zetten maar op het moment dat ik wou browsen over de array begon een disk flink te kraken. Ik had dit nog nooit gehoord. Wel dat disken tikken, maar niet echt kraken. Maargoed, nadat hij stopte met kraken tikte hij nog 5x en toen begon m'n RAID controller te piepen. Raid set degraded =(. Vanmiddag toch maar eens contact opnemen met mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
rossinl schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 03:20:
Maar als ik mijn HDTune vergelijk met die van jullie is t toch bedroevend dat ik acces times haal van 20,5-21 ms , toch zon 7 ms dan jullie en dus aanzienlijk!
Met HD Tune Pro kun je de AAM settings bekijken en eventueel wijzigen. Als die waarde niet op 254 staat krijg je dus lagere zoektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Ja ik heb HD TUne Pro ook, maar daar is het vakje enable bij AAM niet aan te vinken, ik kan wel de slider verplaatsen naar rechts, dan moet ik eerst test doen, en vervolgens kan ik set doen. Maar als ik dan weer ga meten zijn mn access times nog hetzelfde. Bovendien, als ik HD Tune Pro afsluit, staat de slider weer naar links :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Aangezien je de slider naar rechts kunt zetten betekent dit dat de prestaties niet optimaal zijn.
Bij mij kan ik de AAM settings wijzigen maar enkel als de HD op een bepaalde SATA poort staat en met de standaard Microsoft drivers (niet met die van nVidia).
Vanuit DOS zou het moeten lukken om de AAM settings te wijzigen met Hitachi Feature Tool oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:42

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

zmaster schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:54:
Jammer. Ik draai nu 1 maandje 4 HD753LJ's in RAID5 op een Areca 1220 controller en gister is me al een HD overleden :(. Ik wou een filmpje op m'n usb disk zetten maar op het moment dat ik wou browsen over de array begon een disk flink te kraken. Ik had dit nog nooit gehoord. Wel dat disken tikken, maar niet echt kraken. Maargoed, nadat hij stopte met kraken tikte hij nog 5x en toen begon m'n RAID controller te piepen. Raid set degraded =(. Vanmiddag toch maar eens contact opnemen met mijn leverancier.
Ouch, dan baal je, gelukkig kun je nog verder draaien, maar het zuigt wel..
Bereidt je maar vast voor op een lange rebuild-tijd :(

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Twister336 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:07:
Aangezien je de slider naar rechts kunt zetten betekent dit dat de prestaties niet optimaal zijn.
Bij mij kan ik de AAM settings wijzigen maar enkel als de HD op een bepaalde SATA poort staat en met de standaard Microsoft drivers (niet met die van nVidia).
Vanuit DOS zou het moeten lukken om de AAM settings te wijzigen met Hitachi Feature Tool oid.
Ja daar ben ik ook bang voor :'(
Ik heb dat programmatje even bekeken maar ik heb geen floppydrive meer, dus ik zou niet weten hoe ik m moet installeren.
En welk moederbord heb jij dan en met welke SATA poort doet ie t bij jou?
Heeft iemand nog een oplossing voor me hoe ik de access time kan verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmaster
Oet schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:14:
[...]

Ja inderdaad. Maar gelukkig krijg ik vrijwel direct een nieuwe schijf als ze mij kapotte schijf hebben ontvangen. Dus dat scheelt wel. Denk je dat rebuilden langer duurt dan de eerste initiele rebuild wat ik in het begin heb gedaan voor het initialiseren van de array? Want dat duurde voor 4x 750GB in RAID5 3h20m. Dat vond ik nog wel te doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

rossinl schreef op woensdag 09 april 2008 @ 01:34:
[...]

Ja daar ben ik ook bang voor :'(
Ik heb dat programmatje even bekeken maar ik heb geen floppydrive meer, dus ik zou niet weten hoe ik m moet installeren.
En welk moederbord heb jij dan en met welke SATA poort doet ie t bij jou?
Heeft iemand nog een oplossing voor me hoe ik de access time kan verlagen?
Je kunt die Hutil gewoon vanaf een CDrom booten hoor. Maar of het de moeite is.... Ik heb het dus zojuist getest en ik ging van een accestime van 14.8 naar 14.2 :9~
Dadelijk is kijken of ik aan m'n sata instellingen nog wat kan veranderen.

Hij maakt trouwens inderdaad iets meer geluid. Ik heb vooral het idee dat ie sneller reageerd bij nieuwe opdrachten maar dat is mss gevoelsmatig

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Die 0.6ms kan ook variabiliteit zijn geweest. Als ik vaker test krijg ik soms ook verschillende waarden.

Als je de schuiver zelf zet dan is het ook waarschijnlijk dat je iets gaat merken. Beste is om iemand anders hem willekeurig te laten schuiven en dan je eigen idee geven.

[ Voor 45% gewijzigd door REDFISH op 09-04-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

zmaster schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:26:
[...]

Ja inderdaad. Maar gelukkig krijg ik vrijwel direct een nieuwe schijf als ze mij kapotte schijf hebben ontvangen. Dus dat scheelt wel. Denk je dat rebuilden langer duurt dan de eerste initiele rebuild wat ik in het begin heb gedaan voor het initialiseren van de array? Want dat duurde voor 4x 750GB in RAID5 3h20m. Dat vond ik nog wel te doen :P.
Ik denk het niet, bij mij duurde het ook lang, ik maakte een Raid5 array aan van 2760GB.
Volgens mij doet ie dan gewoon een rebuild van de array, ook al is deze leeg.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rossinl schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 03:20:
Ik zit een beetje met een naar probleem:
Recentelijk heb ik ook de F1 1TB gekocht, superschijf, harststikke stil en snel.
Maar als ik mijn HDTune vergelijk met die van jullie is t toch bedroevend dat ik acces times haal van 20,5-21 ms , toch zon 7 ms dan jullie en dus aanzienlijk! De max, gemiddelde en laagste transfer rate ligt op gelijke hoogte, daar is niks mis mee:

[knip]
Als je 1 of 2 bladzijdes terug leest zie je dat ik hetzelfde probleem heb. Heb zelf een Gigabyte GA-EP35-DS3P met ICH9R controller. Als ik hem installeer op een oudere computer met ICH5R controller heb ik met HDTune wel een access time van in de 13. Toen ik hem weer in mijn nieuwe pc testte kreeg ik opeens een access time van in de 16.

Ik verwacht morgen een extra 1TB schijf zodat ik die kan testen (+ raid scores)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Heeft iemand nog tips voor harddisk indeling?

Je wilt natuurlijk de dingen die je het meeste gebruikt op het snelste deel van de schijf hebben dus je bootpartitie meteen aan het begin en programma's en games wil je ook snel, maar zouden jullie een swap file dan verder naar voren zetten? Ik heb ook een aparte partitie voor temp files, ook naar voren dan maar? Ik ga wel mijn multimediabestanden helemaal aan de achterkant zetten, want die hoeven niet zo snel. Maar het probleem is dus als ik een gamepartitie van 300 GB maak die dan voor 10% gevuld is, dan is de volgende partitie natuurlijk weer een stuk minder snel, en dat vind ik een beetje zonde. Dus advies: meer kleinere partities maken? Maar dan heb ik weer schijfletters te kort.

De indeling maakt natuurlijk niks uit, want schijfletters kun je gewoon later veranderen. De feitelijke volgorde op de schijf is van belang.

Hoe ik de 2,4TB vol ga krijgen is me ook nog een raadsel, maar we zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb nu 2x 750GB F1's voor dataopslag, maar het is zeer zeer zeer aantrekkelijk om er 2 bij te kopen voor een RAID set. Dan kan ik over zeg 50GB per schijf (eerste 50GB) Raid0 draaien en dan de overige ruimte als Raid 5 partitioneren. Dan heb ik snelheid én betrouwbaarheid in 1. Op het moment heb ik een Intel ICH7R southbridge. Is het mogelijk om te migreren naar een hogere versie van de ICHxR southbrigde zonder dataverlies?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37
Nu we het toch over raid hebben.. Ik mopper niet over mijn 6 x 750 op een areca 1220 in Raid 5
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/04/10/1207838818-770.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door winwiz op 10-04-2008 17:08 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmaster
winwiz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:46:
Nu we het toch over raid hebben.. Ik mopper niet over mijn 6 x 750 op een areca 1220 in Raid 5
[afbeelding]
Zou je ook es dezelfde test kunnen doen maar dan met ATTO-256 ? Ben benieuwd wat je dan krijgt :). Dan krijg je waarschijnlijk wat realistischere resultaten. Ik heb op dit moment 4x de 750GB en ik zal natuurlijk vrij snel nog meer willen hebben :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ok nu de 256 mb versie. Komt ook meer overeen met HDTach hoewel die sustained op 400 Mb/s (gem 395 Mb/s) zit met een burst van rond de 630 Mb/s

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/04/10/1207839635-230.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door winwiz op 10-04-2008 17:26 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, ik zou HUtil wel 'ns willen draaien, maar om de een of andere reden werkt het hier niet. Ik heb de ISO gebrand en start vervolgens van CD op, ik zie een melding dat CD01 ofzo niet gevonden kan worden, even later een "out of memory" en een "bad command or filename".

Iemand enig idee?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de schijven?
De schijven zijn niet kapot ofzo maar worden door sommige controllers niet herkend, ik heb bijv. sillicon 2ports en 4ports controllers en die initialiseren de 750gig schijven niet, op de onboard ati/promise controller doet die het weer wel. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Wildfire schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:59:
Hmmm, ik zou HUtil wel 'ns willen draaien, maar om de een of andere reden werkt het hier niet. Ik heb de ISO gebrand en start vervolgens van CD op, ik zie een melding dat CD01 ofzo niet gevonden kan worden, even later een "out of memory" en een "bad command or filename".

Iemand enig idee?
Ultimate Boot Cd downloaden (niet die voor Windows), die bevat praktisch alle hdd tooltjes inclusief HUtil.
Lennart_1337 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:16:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de schijven?
De schijven zijn niet kapot ofzo maar worden door sommige controllers niet herkend, ik heb bijv. sillicon 2ports en 4ports controllers en die initialiseren de 750gig schijven niet, op de onboard ati/promise controller doet die het weer wel. :?
Hier hetzelfde met een onboard controller van VIA, promise pakt hem wel. Ik denk dat Samsung iets minder aan de backwards compatibility heeft gewerkt :P Ik weet trouwens niet eens of er een SATA 1 jumpertje op zit (heb hem gewoon maar op de promise gelaten), wellicht dat die helpt.

[ Voor 40% gewijzigd door The Third Man op 11-04-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had vandaag direct een HD nodig, en alleen de F1 750 was hier in voorraad.
Een snel testje :

http://www.dumpjeplaatje....file=/images/GOv65689.jpg

Hij ligt gewoon op tafel, dus de temperatuur zal wat lager worden in de kast.
Snel én stil :9

Ben prima tevreden, het verschil met de 333 GB platter schijven is niet echt schokkend als ik de grafiekjes zie en zal in de praktijk niet merkbaar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ok mijn fout met betrekking tot die posting aangaande mijn burstspeeds ;)
Hier dus wat pics van mijn Hd tune read benchmarks .. Let op de eerste is voor mijn 107 gig raid 0 en de ander 696 gig Raid 1.

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y45/OrionWarrior/Snap11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y45/OrionWarrior/Snap12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
De 320GB Spinpoint F1 is ondertussen ook in de pricewatch te vinden :)
De prijs is op zich niet verkeerd, maar voordat ik voor die schijf zou kiezen mag hij toch nog wel ietsjes dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Laatst online: 09-09 09:28
aapenootjes schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:04:
De 320GB Spinpoint F1 is ondertussen ook in de pricewatch te vinden :)
De prijs is op zich niet verkeerd, maar voordat ik voor die schijf zou kiezen mag hij toch nog wel ietsjes dalen.
De 640gb zou nu ook goed leverbaar moeten zijn.
En een stukje goedkoper dan eerder werd verwacht

[ Voor 6% gewijzigd door whiteguy op 11-04-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48
Dit is wel een erg opvallend resultaat. De eerste 50% is heel vlak en de schijf haalt regelmatig pieken tot net boven de 100MB/s. Normaal zit er vanaf het begin een dalende trend in. Ook is de minimum transferrate heel hoog met 62MB/s. Dat halen de 333GB/platter schijven niet eens! Daarnaast is de gemiddelde transferrate met 91MB/s gelijk aan 333GB/platter schijven, waar 250GB/platter schijven gemiddeld 'maar' ruim 70MB/s halen.
De enige verklaring voor deze resultaten zou zijn dat er in deze 750GB 333GB platters zitten waarbij het laatste stuk schijf niet gebruikt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Ik heb ook eens een ATTO 256 test gedraaid op mijn configuratie:

Q6600@3.6Ghz
6GB 800mhz Ram
P5E
HighPoint RocketRaid 3520 Raidcontroller met 256mb onboard
4x Samsung 103UJ 1TB disks

3 Raid sets:
Raid10: 120GB (MBR,voor boot, WindowsXP, Windows Vista, Linux)
Raid0: 80GB (MBR,voor Swap/pagefile partities)
Raid5: 2760GB (GPT,voor Data)

Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid10.JPG
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid0.JPG
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid5.JPG

Heb voor de test wel even mijn virusscanner uitgeschakeld, dat scheelde :P

Beetje goede resultaten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whiteguy schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:01:
[...]

De 640gb zou nu ook goed leverbaar moeten zijn.
En een stukje goedkoper dan eerder werd verwacht
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB
Voor 85 - 90 euro heb je er één, ik betaalde een paar weken geleden een paar euro meer (niet boeiend dus).

50 euro voor 320 GB vind ik een vrij goede prijs, daar had je een paar weken geleden max. 250 GB voor. Veel goedkoper zal hij denk ik niet worden, aangezien HDD's niet vaak onder de ~50 euro uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zit je al meer tegen de kosten van de buitenkant, verpakking, transport, printplaat etc. dan tegen de variabele kosten van de platters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
@Oet.

Heel nette scores. Zo te zien zijn de Areca en jouw Highpoint aardig aan elkaar gewaagd.

Mijn "server" is verder heel bescheiden qua opzet Asus M2A-VM met 4000+ en 2 Gb. De areca zit in het PCIe x16 slot en werkt zowaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

8 x Samsung F1 750GB
op Highpoint 3520 met bbu (writeback)

Raid 0 ( ff getest :P )

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/atto256samsung.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/hdtachsamsung.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/HDTunesamsung.jpg

Raid 5

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/atto256samsungraid5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/hdtachsamsungraid5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/HDTunesamsungraid5.jpg

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-RIC schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:46:
[...]

Dit is wel een erg opvallend resultaat. De eerste 50% is heel vlak en de schijf haalt regelmatig pieken tot net boven de 100MB/s. Normaal zit er vanaf het begin een dalende trend in. Ook is de minimum transferrate heel hoog met 62MB/s. Dat halen de 333GB/platter schijven niet eens! Daarnaast is de gemiddelde transferrate met 91MB/s gelijk aan 333GB/platter schijven, waar 250GB/platter schijven gemiddeld 'maar' ruim 70MB/s halen.
De enige verklaring voor deze resultaten zou zijn dat er in deze 750GB 333GB platters zitten waarbij het laatste stuk schijf niet gebruikt wordt...
Ja, dat vond ik ook al heel opvallend en heb hetzelfde gedacht. Ook omdat de prijzen van de 640 en 750 wel erg dicht bij elkaar liggen, en de 750 tot nu toe de enige schijf zou zijn in de serie met 250 platters.
Bovendien waren er nogal wat problemen te vinden over de eerste zending 750 GB schijven.
Deze is geproduceerd in maart 2008.
Heb nog een paar testjes gedaan, maar blijft toch hetzelfde, zeer vlakke grafiekjes en een resultaat wat nauwelijks veel slechter is dan de 1TB. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmaster
Hele mooie scores l3p en Oet :).

M'n vervangende schijf is nu als het goed is onderweg. Schijf is zonder problemen omgewisseld. Met een btje geluk kan ik dit weekend dan beginnen met rebuilden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik baal er echt van dat iig. de 750gig schijven niet goed op sata-1 controllers werken |:(
Heb 2 van deze kaarten:
http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=28

En 2 van deze:
http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=29

Heb deze speciaal gekocht om deze hardeschijven op aan te sluiten, 500gig seagate pakken ze wel maar de samsung 750 schijven doen ze niet.
Achterop zitten ook pinnetjes voor jumpers op de schijven, heb elke combinatie al geprobeerd maar het werkt niet :s

Tijdens initialiseren van de post komt dan het scherm van de s-ata controller voorbij en dan zie ik wel samsung750gig oid. en dan blijft de cursor er eindeloos achter knipperen :?

Nu blijkt dit ook het geval te zijn bij mijn onboard siliconimage controllers en in combinatie met alle 750gig samsung schijven niet te werken.

Ik ben dus uitermate terleurgesteld dat ik nu dus zal moeten uitwijken naar s-ata2 controllers want de schijven heb ik dus nu al maar kan ik niet gebruiken. Waarschijnelijk kan ik beter een moederbord met 4 of 8 s-ata2 aansluitingen kopen daar dit kwa kosten hetzelfde is als een dure controller.
Maar wel lekker balen zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:37:
[...]

Bovendien waren er nogal wat problemen te vinden over de eerste zending 750 GB schijven.
Deze is geproduceerd in maart 2008.
Hmmm bij de eerste 8 x 750 Gb die ik bestelde bij "een shop" waren er allemaal problemen, 4 schijven vielen steeds weg, zelfs terwijl de controller nog aan het initializen was, heb alles terug gestuurd, dacht dat ze een verkeerde tik gehad hadden tijdens vervoer, heb toen een maand later bij "een andere shop die betere verpakking had" besteld en had geen problemen. Mischien dat het daar dus aan lag 8)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Is dit een fatsoenlijk resultaat van mijn 2 Samsung Spinpoints F1 750GB schijven in RAID0 in Vista?

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/6h813r.jpg

Of gaat er iets niet goed? :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik snap er niks van. 4x Samsung F1 640 binnen. Zitten erin, maar ik krijg windows er niet op geïnstalleerd.

Met de gigabyte Utility in RAID mode 2 volumes gemaakt. Als ik dan probeer te installeren dan krijg ik alleen maar blue screens. Ik heb hem daarom ook maar terug gezet op AHCI, aangezien AHCI ook uitstaat als hij op RAID mode staat, en in het boekje van de P35 Ds3R staat ook : If you don't want to CREATE a RAID volume zet mode on Disabled or AHCI. Ik neem dus aan dat RAID alleen is om een RAID te maken en daarna met AHCI te gaan gebruiken.

Als ik hem terug zet naar AHCI dan gaat de setup wel. Ik zie dan 1 schijf van 1.8 TB. Dan maak ik daar een partitie op en als ik dan opnieuw opstart dan krijg ik: schijfleesfout, druk op CTRL ALT DEL om opnieuw op te starten. Zet ik hem dan weer terug naar RAID dan start windows even, maar dan krijg ik weer het leuke Blue Screen, waarvan ik er onderhand al 50 heb gehad. Ik weet het echt even niet meer.

Nou met hulp van Got ben ik waarschijnlijk een stukje verder. Heb dus ipv zoals in het boekje van Gigabyte staat de ICH9R Desktop, de 8 en 9 driver gepakt. Nu werkt hij volgens mij wel. Stelletje sukkels daar bij GB. Bleh. 4 uur de kloten op door een printfoutje.

Heb ook een RAID 10 volume gemaakt. Was zeer verheugd om deze optie te zien. Benchmarks volgen later dus als alles goed gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door REDFISH op 12-04-2008 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48
Zorg dat je ook de laatste versie installeert van de Intel Matrix Storage Console. In tegenstelling tot veel andere drivers/software, merk je hiermee daadwerkelijk verschil (veel hinderlijke bugs gefixed ed). Als ik het me goed herinner, dan is de versie die op de Gigabyte site staat nieuwer dan de versie van de intel site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze speciaal gekocht om deze hardeschijven op aan te sluiten, 500gig seagate pakken ze wel maar de samsung 750 schijven doen ze niet.
Achterop zitten ook pinnetjes voor jumpers op de schijven, heb elke combinatie al geprobeerd maar het werkt niet :s

Tijdens initialiseren van de post komt dan het scherm van de s-ata controller voorbij en dan zie ik wel samsung750gig oid. en dan blijft de cursor er eindeloos achter knipperen :?

Nu blijkt dit ook het geval te zijn bij mijn onboard siliconimage controllers en in combinatie met alle 750gig samsung schijven niet te werken.

Ik ben dus uitermate terleurgesteld dat ik nu dus zal moeten uitwijken naar s-ata2 controllers want de schijven heb ik dus nu al maar kan ik niet gebruiken. Waarschijnelijk kan ik beter een moederbord met 4 of 8 s-ata2 aansluitingen kopen daar dit kwa kosten hetzelfde is als een dure controller.
Maar wel lekker balen zo....
Voor zover ik weet ondersteunen de nieuwe schijven geen jumpersettings maar moet je sata1 forceren met de ES tool van Samsung
http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

Hoewel er ook in forums wordt gemeld dat het per drive (productiedatum) kan verschillen.
Heb ze zelf nog niet geprobeerd aan een SATA1, dus spreek niet uit ervaring.

[ Voor 0% gewijzigd door _Dune_ op 12-04-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:56:
[...]

Voor zover ik weet ondersteunen de nieuwe schijven geen jumpersettings maar moet je sata1 forceren met de ES tool van Samsung
http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

Hoewel er ook in forums wordt gemeld dat het per drive (productiedatum) kan verschillen.
Heb ze zelf nog niet geprobeerd aan een SATA1, dus spreek niet uit ervaring.
Ja, dat is een mooie :D

Ik heb hetzelfde probleem als degene die jij hebt gequote, maar ik kan hem niet wijzigen:
HD753LJ, SATA-2 controller = prima, SATA-controller = vastloper.

Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/global/business/hdd/images/estool_img10.gif
Deze screenie heb ik ook gehad, maar ik kon met geen mogelijkheid de modus aanpassen. Dit zowel op een ICH8, ICH7 als een JMicron controller. Sil3132 herkent de tool niet gekgenoeg.

Heeft iemand anders een oplossing om deze zooi aan te passen?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Heb het inmiddels draaien. Eerste test zonder driver in WXp gaf slechts 80MB transfer rate. Daarna met driver in HDtune 400MB/s en in Atto 435000 max. In Hdtach was de accestime van de eerste 25 GB van de schijf (mijn c partitie) 10ms.

Zonder Writeback kwam hij niet verder dan 90MB oid. Maakt toch nogal verschil blijkbaar :)

Post later nog wat plaatjes.

De zeik van de Gigabyte site is dat die tergend traag is. Maar inderdaad een recentere driver. Probeer hem zo es. Kijken of het nog iets scheelt.

edit: nee het scheelde niks. Heb toch nog een beetje het idee dat er een beetje bottleneck ergens zit, hij zit wel heel lang op 400MB/s voordat hij beduidend afzakt.

[ Voor 23% gewijzigd door REDFISH op 13-04-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

De 320GB is inmiddels verkrijgbaar : pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD322HJ :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Heeft er iemand toevallig al ervaring met de spinpoint 750GB en een 3112 silicon image controller?

Ik lees hier en daar in het topic wel dat SATA1 lastig gaat worden voor de 750, maar niet concreet of mensen hem wel gaande gekregen hebben.

Als hij gaande is op een 3112 controller zou dat helemaal geweldig zijn.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

Alle 3 momenteel geen op voorraad en een ervan meld 2 weken levertijd

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Beerkeeper schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 23:29:
[...]

Ja, dat is een mooie :D

Ik heb hetzelfde probleem als degene die jij hebt gequote, maar ik kan hem niet wijzigen:
HD753LJ, SATA-2 controller = prima, SATA-controller = vastloper.

[afbeelding]
Deze screenie heb ik ook gehad, maar ik kon met geen mogelijkheid de modus aanpassen. Dit zowel op een ICH8, ICH7 als een JMicron controller. Sil3132 herkent de tool niet gekgenoeg.

Ik heb eens de site bekeken en ik denk dat je 'm aan een sata-2 controller moet hangen die 'm wel ziet, dan de tool draaien zodat de schijf dan in sata-1 modus zit; en dan pas aan de sata-1 controller hangen.

Maar waar ergens bij die ES-Tool zie jij dat je de S-ATA van mode 2 naar 1 kan verplaatsen?, het enige wat er in de buurt komt is de UDMA mode; maar dit is toch niet het verschil tussen S-ATA 1 & 2?
Weet iemand of dit wel de goede tool is en hoe die werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik heb geprobeerd de utility cd van samsung te gebruiken, maar bij het opstarten krijg ik allerhande foutmeldingen en Hutil staat er niet eens op. Moet ik dan toch maar weer de floppy drive uit het stof halen?

Hoeveel scheelt dat AAM nog? Ik heb nu al accestijden van rond de 10-11ms.

[ Voor 15% gewijzigd door REDFISH op 16-04-2008 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Stropdas schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 08:30:
[...]

Alle 3 momenteel geen op voorraad en een ervan meld 2 weken levertijd
Ach, het belangrijkste is dat ze nu in de PW staan en dus beschikbaar gaan komen. Nog een paar weekjes wachten en dan zal de beschikbaarheid vanzelf wel toenemen. Nog even geduld dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beerkeeper schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 23:29:
[...]

http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 16:16
@REDFISH
Zou je niet je systeem eens grondig testen? Ik zie in je laatste post allemaal 'vage' meldingen. Je hebt ze nu wel opgelost, maar voor de zekerheid een memtest? Kan geen kwaad iig.
Met die samsung cd werkt het bij mij wel gewoon in een keer. Moet wel zeggen dat de schijf niet in RAID mode stond, misschien dat dat ook wat uit kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Over welke post heb je het?

Ik ben trouwens leuk slachtoffer geweest van een totale raid destruction. Blijkbaar ging iets niet goed toen ik Xubuntu live cd erin geduwd had. Daarna was de RAID 0 array kapot, en de Raid 10 stond als degraded. Ik rebuild gezet, en na een reboot was die ook kapot en 2 schijven werden niet herkend. Dus echt ALLES weg nu. Dan heeft RAID 10 ook geen nut he.

Ik kan atto32 trouwens nergens vinden. Heeft iemand een linkje? Heb nu cluster size van 32kb geprobeerd voor de RAID0, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11
Hey bedankt zeg! :)

Mja, geprobeerd, boven ziet de controller hem, geswitched naar SATA1 mode maar de SIL3112A blijft weer in het booten hangen (ziet hem net als voorheen wel, maar blijft knipperen)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Heeft er iemand ook vage problemen met de Spinpoint F1 (750gig) in combi met de Nforce3 chipsep (op msi K8N mobo - laatste bios).
Bij mij wilt hij af en toe niet goed opstarten:
- raakt altijd tot in bios (schijf wordt herkend)
- soms boot hij door naar "loading windows" die freezed
- soms boot hij normaal, maar zonder de schijf in windows te tonen
- soms werkt alles correct.

Het geheugen is getest, is OK
De voeding is zwaar genoeg, er hing vroeger een andere schijf (IDE 120gig) die vervangen is.
Windows staat niet op de 750gig schijf

Iemand een idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 16:39
Ik heb precies dezelde symptomen, alle 4.
Ik heb twee 750gb samsungs en vertonen het beide.

Als ik de schijf aansluit op de pci-sata-controllerkaart boot windows normaal.

Ik denk dat het misschien te maken heeft met het feit dat mijn moederbordaansluitingen sata150 zijn.

Ik heb een DFI lanparty Nforce3.

[ Voor 52% gewijzigd door ---RRR--- op 17-04-2008 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beerkeeper schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:38:
[...]

Hey bedankt zeg! :)

Mja, geprobeerd, boven ziet de controller hem, geswitched naar SATA1 mode maar de SIL3112A blijft weer in het booten hangen (ziet hem net als voorheen wel, maar blijft knipperen)
Ik heb hier ook een pc met een SIL3112 (revision 2) en zal hem er eens aanhangen.
Ben zeer tevreden over de schijf, maar gezien de problemen die ik hier lees toch maar eerst alles uitproberen voordat ik er meer aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 21:15:
[...]

Er zit geen jumper op, ook niet een in het zakje waar de schroefjes in zitten. Hij heeft 4 "pinnetjes", 2 plekken dus waar een eventuele jumper zou kunnen zitten.

Oh uhm, bios ziet m nu wel als 1000GB, maar de Windows setup nog steeds als 504mb schijf. Als ik dan reboot ziet bios m weer als 33mb. Als ik PC dan uit zet, en weer aan, dan bios in: 1000GB.

Update 2: andere XP cd, setup in: unpartitioned space > 953867mb. Uhm ja oke, wtf? :X Ga nu Windows maar installeren dan, ben benieuwd welke CD ik nu gevonden heb (iig een Engelse XP Prof 8))
Wat deed je precies zodat je wel ineens 1000 gb zag in je Bios?? Ik heb namelijk precies het zelfde probleem. Mijn bios ziet niet meer als 33 mb, en windows niet meer als 8GB :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
---RRR--- schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:59:
Ik heb precies dezelde symptomen, alle 4.
Ik heb twee 750gb samsungs en vertonen het beide.
Zou het omzetten naar SATA1 dit probleem oplossen, of is het zoals enkelen hier melden, niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Laatst online: 30-08 08:36

William/Ax3

We are Starstuff

Is dit beetje normaal resultaat voor 2 f1 750's in raid 0 op een ich9r?
Dit is op een x48 bordje onder vista.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/04/18/1208516003-950.jpg

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Zo te zien word ie genekt door de controler. de minimum snelheid is wel goed op peil en de acces time is daarin tegen wel erg strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
Promy schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:18:
[...]

Zou het omzetten naar SATA1 dit probleem oplossen, of is het zoals enkelen hier melden, niet zo?
Ik heb dit nog niet geprobeerd. Ik heb namelijk een sata2 controller als pci kaart en heb ze daar aangesloten. Omdat ik hier het probleem niet ondervind hoeven ze niet naar sata1 worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
---RRR--- schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:53:
[...]

Ik heb dit nog niet geprobeerd. Ik heb namelijk een sata2 controller als pci kaart en heb ze daar aangesloten. Omdat ik hier het probleem niet ondervind hoeven ze niet naar sata1 worden omgezet.
het omzetten geeft dus geen oplossing (bij momenten is het precies nog erger...)
Welk pci kaartje heb jij zitten? ik kom precies maar sata1 controlelrs op pci (niet pci-e) tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmaster
Oet schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:14:
[...]

Ik heb de nieuwe schijf ontvangen. Na een rebuild van 3 uur en 37 minuten waren we alweer up&running :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 18:05

Zenix

BOE!

Ik had bij Azerty de 320GB's besteld hoefde ze niet gelijk te hebben. Maar nu zeggen ze dat ze helemaal niet meer kunnen leveren :( Jammer

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 21-04-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Dan maar even op goed geluk bij Zercom proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zowel bij Azerty, Zercom en 4Launch is hij niet meer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

zmaster schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:09:
[...]

Ik heb de nieuwe schijf ontvangen. Na een rebuild van 3 uur en 37 minuten waren we alweer up&running :).
Nijs!
Dat valt me 100% mee, mocht ik het ook een keer moeten dan hoop ik dat het ook niet zo lang zal duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
Promy schreef op maandag 21 april 2008 @ 00:10:
[...]

het omzetten geeft dus geen oplossing (bij momenten is het precies nog erger...)
Welk pci kaartje heb jij zitten? ik kom precies maar sata1 controlelrs op pci (niet pci-e) tegen.
Promise SATA300 TX4
Promise SATAII150 TX4

Beide PCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:39
Kan iemand mij vertellen of deze de 750Gb schijf last heeft met de Nforce4 chipset?
Had dit namelijk wel met een andere schijf gehad (meen een WD).

Kon hier in het forum niet echt wat van vinden, en kan op dit moment niet op google komen. :S

Dus bijvoorbaat dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Het is misschien NIET de F1, maar deze schijf is wel een aantal keer besproken in dit topic:

De Samsung HD250HJ, de 250gb 1 platter schijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/04/22/1208851934-440.png

Best wel lekkere snelheid, die 15.7ms is na het instellen van AAM op laagste niveau, oftewel: nog stiller dan die al was.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wtf de Spinpoint F1 320 gb is weer verwijderd van de 3 webshops die hem aanboden....
Wat is daar de bedoeling van? Hebben ze nu besloten de F1 320 toch maar niet in NL (Europa) uit te brengen?
Dan moet ik misschien maar gaan kijken voor de 750 gb versie, al is dat veeeel te groot voor mij. Heb een WD MyBook van 500 gig dusja wat moet ik met 750 gb.
En het verschil in prijs tussen de 750 gb en 640 gb is zo minimaal dat je net zo goed kunt gaan voor de 750 (ook vanwege het dubbele cachegeheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:37
Maar die 750 is wel langzamer dan de 640 toch? Die 640 heeft twee platters van 333, de 750 drie van 250. De 640 zal waarschijnlijk ook stiller/koeler zijn en minder energie verbruiken.

ik weet niet of dit dan klopt, maar dan zou je ook voor die HD250HJ kunnen gaan, die zal waarschijnlijk even snel zijn als de F1 met 750gb, alleen heeft 'ie minder capaciteit Afgaande op de resultaten van PASware zal het aardig kloppen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Inderdaad is die HD250HJ maar een euro of 40, en anders kun je natuurlijk ook een WD of een nieuwe Seagate 320GB nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind stilte wel erg, erg, erg belangrijk. Ik irriteer me altijd aan die hdd geluiden.
Daarom keek ik al lange tijd uit naar de Spinpoint F1, maar die Seagate 7200.11 zijn die ook erg stil dan? Ik heb nog nooit een Seagate schijf gehad, altijd WD of Samsung.
En de WD's en Samsungs die ik heb vind ik niet echt bepaald stil. Het is eigelijk het enige lawaai wat je hoort uit de hele PC dus dat irriteert nogal snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:01:
Ik vind stilte wel erg, erg, erg belangrijk. Ik irriteer me altijd aan die hdd geluiden.
Daarom keek ik al lange tijd uit naar de Spinpoint F1, maar die Seagate 7200.11 zijn die ook erg stil dan? Ik heb nog nooit een Seagate schijf gehad, altijd WD of Samsung.
En de WD's en Samsungs die ik heb vind ik niet echt bepaald stil. Het is eigelijk het enige lawaai wat je hoort uit de hele PC dus dat irriteert nogal snel.
De seagate 7200.11 is niet zo stil als de F1.

De volgende schijven heb ik:
2x Hitachi T7K250 160GB: redelijk stil, maakt meeste "lawaai" in me pc
1x Samsung SP2014N 200GB: iets stiller dan de Hitachi's, idle & seek
1x Samsung HD250HJ: stiller dan beide schijven, vooral seeks zijn erg zacht, vibratie van de schijf valt erg mee, mede door 1 platter.

Verder ter info over hoe stil me pc is:
- Antec NeoHE 430w, 1 van stilste voedingen
- Arctic Freezer 64 pro @ hooguit 1000rpm
- Nexus 12cm outtake @ 850rpm
- Nexus 92mm intake @ 5v
- 40mm Chipsetkoeler @ 5v, ook erg stil
- Passief gekoelde 7900GTO.

Aardig stil lijkt me :P

[ Voor 13% gewijzigd door PASware op 23-04-2008 10:23 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ja je hoort de schijven zeker, maar ik vind het niet storend.

Ik heb net PCmark05 gedaan en ben eigenlijk niet tevreden.

Als ik het vergelijk met een single harddisk dan heb je
F1 1TB Raid 0 array met 4 schijven:
Filewrite 112MB/s 504MB/s
Application Loading 8.7MB tegenover 6.9MB/s :(
Windows startup 9.8MB/s tegen 16.9MB/s
General usage 7.9MB/s tegen 8.5MB/s
Virusscan 115MB/s tegen 135MB/s

Hoe kan het dat de verschillen maar zo klein zijn? Heb ik een verkeerde cluster grootte gekozen met 32KB? Ik ben juist van 128 naar 32 terug gegaan om veel snelle kleine leesacties sneller te laten verlopen, maar het lijkt bijna averecht te hebben gewerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door REDFISH op 23-04-2008 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:31
De meeste mensen overschatten de real-life invloed van raid0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzero14
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10-2022
Beste,

voor mijn nieuwe Pc zit ik te twijfelen tussen

1x Samsung F1 750 gb
of 2x Samsung F1 320 gb in raid 0 (dataverlies is geen probleem en zou controller van mobo gebruiken)

nu is de vraag, gaat dit merkbaar snelheidswinst opleveren ? en dus m.a.w. hoeveel bottleneck vormt zo'n F1 nog dezer dagen?

alvast bedankt,
Pj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

phobosdeimos schreef op woensdag 23 april 2008 @ 19:34:
De meeste mensen overschatten de real-life invloed van raid0.
offtopic:
Hoe groot is de invloed van Raid0 eigenlijk?
Ik weet dat het voor grote bestanden handig is, maar het opstarten van windows?
Is dat nou veel sneller? Starten programma's sneller op, of is het enkel voor gamen, videobewerken en dergelijke interessant?

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
F_demon schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:07:
[...]

offtopic:
Hoe groot is de invloed van Raid0 eigenlijk?
Ik weet dat het voor grote bestanden handig is, maar het opstarten van windows?
Is dat nou veel sneller? Starten programma's sneller op, of is het enkel voor gamen, videobewerken en dergelijke interessant?
Hierover wil ik ook wel eens van gedachten wisselen. Toen Raid0 opkwam had ik 2x40, daarna 2x80 en nu 2x200 in Raid0. Maar als ik werk op een willekeurige nieuwe, snelle PC met een enkele schijf, vind ik het niet trager werken dan bij mij.

Volgens mij is het inderdaad overschat en ik denk niet dat ik het weer ga doen. Het scheelt misschien een beetje bij het verplaatsen van films ofzo, maar hoe vaak doe je dat. Je loopt ook 2x zoveel risico op dataverlies, en Raid0+1 doe ik niet vanwege geld, stroom en geluidsproductie.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik denk dat toch vooral de accesstime blijkbaar bepalend is voor snelheidswinst in real life gebruik. Ik heb dan wel geluk dat met 2 platters de accesstijd rond de 11ms ligt, maar ondanks dat maakt transfersnelheid blijkbaar niet veel uit als je harde schijf het grootste deel van de tijd alleen maar aan het zoeken is.

Het verplaatsen of copyen van een file van de ene naar de andere partitie gaat natuurlijk wel met 150-200MB/s lezen en hetzelfde voor schrijven. Dat is zeer mooi, maar bij het laden van spellen heb ik ook niet het idee dat het zoveel uitmaakt en windows ook niet. Sowieso wordt write back pas ingeschakeld als de driver in windows geladen wordt en tot die tijd heb je dus 0.0 voordeel van onboard RAID. Met een losse controller zou dat natuurlijk wel schelen want zonder write back haal ik niet eens 90MB/s met RAID0.

Via google desktop met de systeemcontrole houd ik het schrijven/lezen van de harde schijf wel eens in de gaten, en nu bij het installeeren van een spel image naar de harde schijf krijg ik max 40MB/s. Ook het archiveren van een directory van 1GB in een zip file zonder compressie haald ik een keer maximaal 95MB/s maar dat was even een uitzondering toen het om grote files ging, daarna was het meer in de buurt van de 40MB/s. Misschien dat het ligt aan XP, want IEXPLORE gebruikt nu maar 1 core en komt nooit boven de 25%(op een quad core) dus ik denk dat daar ook nog een beperking in zit.

In Atto waren mijn resultaten bij kleinere file sizes wel stukken beter toen ik 128kb stripe size had. Misschien moet ik maar weer de hele zooi omgooien.

[ Voor 22% gewijzigd door REDFISH op 24-04-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Zou het aangeraden zijn die Samsung F1's 1TB 24/24 aan te laten ? Ben namelijk op zoek naar uitbreiding van mijn huidige WDC RE's ...

Wil geen harddisken die elk jaar crashen :) Hebben die F1's een beetje degelijke MTBF ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
Tsja, aan de ene kant erg lekker, zoveel ruimte. Met het oog op uitval kan je ook meerdere kleinere nemen, maar dat kost meer geld, ruimte in je kast, stroom en herrie.

Ik zit er zelf ook aan te denken om zo'n 1TB ding in de nabije toekomst te kopen (coolness factor is erg hoog!!), maar ik zet er geen dingen op die niet onvervangbaar zijn, daar heb ik een andere, kleinere schijf voor die ik iedere week backup. Of een kleine partitie op de 1TB schijf.

Zo'n grote schijf lijkt me ideaal voor game installaties, divx, videobewerking etc. MP3 weet ik zo net nog niet, al je favo nummers weer opnieuw bij elkaar scharrelen is erg vervelend.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Captain Pervert schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 21:17:
Zo'n grote schijf lijkt me ideaal voor game installaties, divx, videobewerking etc. MP3 weet ik zo net nog niet, al je favo nummers weer opnieuw bij elkaar scharrelen is erg vervelend.
Wat ik bij m'n downloads doe is eens in de zoveel tijd een "dir *.* /s > filelist.txt" draaien, zodat ik bij een crash nog kan zien wat ik ook alweer had. Mocht het dan een keer kwijtraken, dan besteed je een middagje aan het intikken van je files in je p2p app en je hebt het weer. Alleen de echt zeldzame dingen (van private forums enz.) backup ik voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
dupondje schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:27:
Zou het aangeraden zijn die Samsung F1's 1TB 24/24 aan te laten ? Ben namelijk op zoek naar uitbreiding van mijn huidige WDC RE's ...

Wil geen harddisken die elk jaar crashen :) Hebben die F1's een beetje degelijke MTBF ?
Kan je beter de Samsung F1R nemen dan de gewone F1.
Alleen zijn deze zeer moeilijk leverbaar.
http://www.samsung.com/gl...oup=72&type=58&subtype=70
http://www.samsung.com/gl...loads/PGB_Rev2.0_0108.pdf
Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste

Let op: