@DavidKamp: Ik heb ook voordien GuildWars gespeeld en sinds kort EVE.
De grootste verschillen met GW waren voor mij de grafische inhoud. De Trinity graphics op zich zijn wel mooi, en af en toe betrap ik mezelf op het maken van mooie screenshots, maar anderzijds is er nou ook niet zo erg veel te zien in de ruimte, waardoor het reizen al vlug saai kan worden. Dat is wel effe serieus afkikken van het op ontdekkingstocht gaan in de prachtige landschappen van GW.
Het andere enorme verschil is dat in GW je poppetje het allerbelangrijkste is. Je steekt een hoop tijd en moeite in het beter en mooier maken van je poppetje. In EVE heb je helemaal geen poppetje. Je hebt wel een "character" dat je moet aanmaken, maar het enige wat jij en andere spelers daarvan ooit te zien krijgen, is een schamper pasfototje (avatar) en eenmaal aangemaakt kan je het uiterlijk zelfs niet meer veranderen (tenzij tegen betaling

).
Wat in GW je poppetje is, is in EVE echter je schip. Je schip en hoe je het uitrust met allerlei modules is het allerbelangrijkste en dat hangt dan weer af van de skills die je geleerd hebt.
Zoals je in GW bepaalde skills meeneemt en aanklikt in een gevecht, wordt die functie in EVE door je scheepsmodules vervuld. De skills in EVE vergen leertijd en geven toegang tot betere modules, schepen, skills, en andere gadgets.
In EVE draait alles dus vooral om skills en daar skills real-time geleerd moeten worden, verzekert dat CCP natuurlijk op een slimme manier van een gestadig inkomen. Zo kan je bijvoorbeeld ook maar 1 "character" op dezelfde account tegelijk trainen terwijl je er wel tot 3 op 1 account kan aanmaken

Dat werkt natuurlijk de aankoop van een extra account in de hand, maar zo rijk en gek ben ik (nog) niet.
Als je met EVE begint, raad ik je wel ten zeerste aan om zo snel mogelijk bij een goede "beginners friendly" corp (guild) te gaan, want EVE is vrij moeilijk te leren en het is waarschijnlijk een van de redenen voor velen om na de trial niet verder te gaan.
Voor GW vind je gewoonweg alles in de schitterend gedocumenteerde wiki's. Nou, dat is bij EVE wel wat minder. In EVE moet je veel meer zelf uitzoeken en daar kan een goede corp het verschil in maken (ik ben momenteel bij EVE Univeristy en daar leer je ontzettend veel).
Ook vind ik het een vrij technisch georienteerd spel in die zin dat je veel moet rekening houden met de technische eigenschappen en wisselwerkingen van je schip en je modules. Als je zelf technisch aangelegd bent, denk ik dat je daardoor eerder voor EVE zal vallen. Ik vermoed dat daarin deels ook de verklaring ligt voor de populariteit van EVE onder tweakers (en mijn eigen interesse in EVE).
De sterke punten van EVE (t.o.v. GW) zijn mijns inziens vooral de verschillende manieren waarop je het spel kan spelen (missies, mining, pvp, etc.), de hele economie er rond, en het concept van de corporations (grappig trouwens hoever sommigen daarin gaan

).
Het is voor mij ook de eerste keer dat ik maandelijks betaal voor een spel, en ik heb het er nog steeds wat moeilijk mee als ik ga vergelijken met GW dat mijns inziens toch een beter ondersteund en beter afgewerkt product is en toch (na aanschaf) gratis kan. Tevens het feit dat de kosten niet in relatie staan met je effectieve tijd online, geeft ook een vreemd gevoel.
Desondanks, vind ik EVE een spel dat een eerlijke kans verdiend. Dus raad ik je aan om na de trial, die te kort en beperkt is, een GTC voor 1 maand te kopen. Als je daarna het spel niet je ding vindt, dan heb je slechts ongeveer 11 euro besteed en dat luttele bedrag verdient dit spel zeker. Of je er daarna nog meer aan wil besteden, moet je voor jezelf uitmaken.