monnick schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:43:
Ik heb de MDA Compact III nu zo'n 2 weken. Erg fijn dingetje, had nog geen eerdere ervaring met PDA's. Ben dus ook volledig nieuw in de scene. Maar wil nu wel is wat experimenten met verschillende ROMs. Touch lijkt me geinig en de Roms van Meschle spreken me ook erg aan.
Ik heb de link uit de startpost doorgelezen (
http://www.allaboutphones.../viewtopic.php?f=10&t=994). Ik kan mijn toestel dus Super-CID maken (is dat hetzelfde als CID-lock-vrij?) en vervolgens elke ROM er op gooien die ik wil (mits uiteraard voor de Artemis)?
Verder lees ik hier en daar dat het misschien fout kan gaan, de nieuwe ROM installeren (hele kleine kans) en dan help je dus je MDA naar de knoppen. Is het apparaat dan echt 'kapot' en zal je hem moeten opsturen? En vervalt de garantie bij het installeren van een nieuwe ROM (en CID-lock) vrij maken?
Wanneer ik een willekeurige ROM installeer heb ik zelf vervolgens de mogelijkheid om elk programma erop te installeren (mits WM5/6 compatible)? En ik kan neem ik aan ook elk moment weer terug naar de orginele rom (WM5/6 van T-mobile), dmv een hardreset?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden voor ik ga experimenten met de ROMs.

Je beantwoord de meeste van je vragen al zelf...
Ik heb inmiddels een keer of 20 een rom geflasht, en de afgelopen tijd is het alleen maar makkelijker geworden. De roms van Meschle en Tom_codon bevatten twee .bat bestanden. De eerste maakt je toestel super-CID. Dat wil zeggen dat het dan mogelijk is om andere roms dan de bedoeling is te flashen. De tweede (step2.bat) zorgt voor het eigenlijke flashen.
Flashen betekent dat je die rom in het vaste geheugen van de P3300/compact 3 zet; die overschrijft je oude WM5/6 rom. Als je dus een hard reset doet, wordt die rom teruggezet. Als je terug wilt naar een originele WM5/6 rom zal je die eerst moeten vinden. De WM6 rom van T-mobile is makkelijk te vinden, de WM5 nagenoeg niet.
Het kan inderdaad fout gaan. Meestal is dat op te lossen door een harde reset of een nieuwe poging tot flashen, maar het kan gebeuren dat beide niet helpen. Dan heb je een bricked device, en is terugsturen de enige optie. Officieel is de garantie verlopen als je geen officiele rom flasht, maar waarschijnlijk doen ze niet moeilijk en krijg je je apparaat terug met de officiele rom. LET OP: dit is niet gebaseerd op persoolijke ervaring, het is een keer genoemd in een eerder deel.
Het installeren van programma's gaat net zoals nu. Alle programma's voor windows mobile zouden in principe moeten werken, al werken sommige (hele oude WM2003) programma's niet meer onder WM6.
Als je een vrij complete rom wilt kan ik je
deze aanraden. Ik gebruik nu de full versie zonder cube. De cube ziet er wel leuk uit, maar is traag en de home plugin heeft dezelfde functionaliteit. Vanilla 4.01 schijnt sneller te zijn, maar dan moet je allerlei programma's zelf gaan installeren.