killu schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:49:
Je citeert me nu wel heel selectief he. Ik heb niet gezegd dat je HP niet mag aanhalen, maar dan alleen op het gebieden dat er een onderbouwde visie op het leven in staat. In de bijbel worden dingen wel degelijk onderbouwd.
Oh? Ik ken twee soorten onderbouwing uit de bijbel (er zal vast wel eens iets op een wat betere manier onderbouwd zijn, maar dat zijn vaak geen theologische hangijzers):
• Iets mag niet want God vindt het fout / iets moet want God wil het
• Het staat in de bijbel
Hoe is dat onderbouwing

Nee, ik denk dat jij mijn betogen dan niet snapt. Er is in de logica geen absolute waarde te vinden. Dus wanneer je zegt: aanhalen van bijbel is dom, achterhaald, fictie etc, dan mag dat inderdaad. Maar ben je zelf dan niet nog dommer bezig omdat je met je post-post-modernistische achtergrond zou moeten weten dat er zelfs niets is wat je echt aan mag halen dan. Niets is absoluut, niets kunnen we zeker weten. Ik kan hier zelfs een betoog schrijven dat de aarde nog maar 1 minuut oud is, en opeens met alle info is onstaan.
Jij weet heel veel van mijn achtergrond ... of verzin je het ter plekke?

Je draaft wel heel erg door vind ik. Als ik zeg dat de bijbel niet relevant is voor mensen die de premisse van de bijbel (het is waar want het is gods woord) niet accepteren betekent dat
dus dat er helemaal geen enkele grond meer is voor enige gemeenschappelijke moraal?
Je beweert in feite dat er niets is tussen godsdienst en nihilisme. Prima, maar niet echt houdbaar.
En wanneer jij nu zeg dat de bijbel geen autoriteit is, dan heb je hier misschien best goede redenen voor, maar eigenlijk weet je dan ook dat er geen ene autoriteit is die je wel aan kan halen.
Ho, ho. Dus als de bijbel - een duizenden jaren oude boek van onduidelijke herkomst dat zijn autoriteit ontleent aan het feit dat erin staat dat het waar is - niet als bron mag worden gebruikt in een rationele discussie, mag helemaal niets meer aangehaald worden?
Jij haalde zelf onderbouwing aan.
Welaan, hoe onderbouwt de bijbel de stelling dat homo's slecht zijn? Precies, door te stellen dat God dat vindt, en vervolgens een paar keer door te stellen "het staat al eerder in dit boek".
Zonder nou meteen het kind met het badwater weg te gooien, leg me eens uit waarom die onderbouwing meer hout snijdt - voor iemand voor wie die god niet realistischer is dan Harry Potter! - dan "jamaar ik vind dat het zo is!"?
Jij kunt inderdaad prima een betoog houden dat alles een minuut oud is, maar waarom zou ik, als de bijbel als argument mag gelden, dan
niet aan kunnen of mogen komen met de IPU of de FSM?
Zelfs niet om te zeggen dat de bijbel geen autoriteit is. En dan doe je hetzelfde als waar je die mensen van beschuldig: het aanhalen van iets wat geen autoriteit is.
En waarom zou ik niet kunnen stellen dat ik de bijbel niet als autoriteit aanvaard, gebaseerd op - in mijn ogen - absurde premissen in de bijbel zelf?
Mag ik niet verwachten van degene die de autoriteit inroept om die autoriteit ook aannemelijk te maken?
Is het werkelijk realistisch om alle autoriteit in twijfel te trekken omdat ik toevallig een onbewijsbaar en onaantoonbaar metafysische fenomeen niet accepteer als autoriteit?
Eigenlijk is het net zo hypocriet en niet van de tijd om te beweren dat hun dat niet zijn. Juist in deze tijd zou de "mens van deze tijd" dan toch inmiddels moeten weten dat er uit de huidige filosofie volgt dat er niets te zeggen valt over het doel van het leven. Misschien is het doel van dit leven wel dat je niet met je vriendje mag trouwen en dat je voor het eind van je leven nog flink pijn mag lijden. Overtuig mij maar dat het niet het doel is. Overtuig mij maar dat er uberhaupt een doel is.
Wat bedoel je in hemelsnaam met de "filosofie van deze tijd"? Ik weet niet waarom het relevant is of het leven een doel heeft als je de moraliteit van het inperken van persoonlijke vrijheden bediscussieert.
Ik ga jou van geen enkel doel van het leven overtuigen, waarom zou ik.
Leg me eerst maar eens uit wat er voor morele grond kan zijn om iemand een vrijheid te ontzeggen waar hij niemand anders kwaad mee doet.
De enige logische (dus volgens de logica kloppend) verklaring kan er zijn wanneer er inderdaad een God is die de wereld heeft gemaakt. En ook nog eens met een doel.
Dat is een premisse die aan alle kanten rammelt. Verduidelijk mij wat die "enige logische verklaring" verklaart en ik bewijs je dat je stelling niet kan kloppen