Tommey_NL schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:06:
Ik ben bezig met een nieuwe setup, namelijk iCore7-920 i.c.m. 6GB DDR3 geheugen @ 1600MHZ en 8.8.8 CAS latency. Qua hoeveelheid een beetje overkill, maar alvast feature ready
Mijn vraag: zal ik het verschil 'merken' om in plaats van bovenstaande, een 2x3GB DDR2 setje met een latency van 5 @ bijv 1100MHZ?
3GB-modules bestaan niet en de Core i7 ondersteunt alleen DDR3-geheugen. Waarschijnlijk bedoel je dus iets heel anders, maar ik begrijp je vraag niet zo goed. Misschien kun je deze opnieuw formuleren?
Trouwens, ik las dat het aan te raden is om je FSB van geheugen en processor gelijk te laten lopen, aangezien je anders overkill hebt (correct me if I'm wrong).
Voor dagelijks gebruik heeft het inderdaad geen zin om een divider anders dan 1:1 te gebruiken.
De prestatiewinst is dusdanig klein dat deze alleen zichtbaar is in benchmarks, waar iedere milliseconde natuurlijk telt. Een synchrone opstelling is voor 'normaal' gebruik dus optimaal.
Een i7-920 heeft een bussnelheid van 4800 M/T (en heeft een quad core). 4800/4 = 1200. Dus een 6GB (triple channel) met 1600MHZ (zie eerste regel) heeft dus een overkill van 400 mhz als ik goed begrijp.
Dan begrijp je het inderdaad niet helemaal. Dat geeft niets; ik zal het proberen in het kort uit te leggen:
Die 4,8GT/s (6,4GT/s bij de i7 965) slaat op de QPI (QuickPath Interconnect), oftewel de verbinding tussen de processor en de IO-hub (northbridge). De QPI is 20-bits breed (16-bits data en 4-bits CRC), dus kom je op een totale bandbreedte van 6,4GT/s × 16-bits aan data ÷ 8 (bits per byte) = 12,8GB/s.
In beide richtingen, want in tegenstelling tot de vroegere FSB kunnen read- en write-instructies bij de QPI tegelijkertijd worden uitgevoerd, wat theoretisch dus voor een tweemaal zo snelle verbinding zorgt.
De QPI heeft in essentie echter niets met het geheugen te maken, want dat is via een aparte verbinding aan de in de processor geïntegreerde geheugencontroller oftewel
IMC gekoppeld. De kloksnelheden van beide worden door dezelfde zogeheten
Bclk bepaalt, maar ze staan met eigen multipliers los van elkaar.
De Bclk, die bij de Core i7 standaard 133MHz bedraagt, bepaalt de kloksnelheid van de processor, de QPI, en van het L3-cache en de IMC, welke samen de 'uncore' vormen. Voor een gelijke bandbreedte- verdeling tussen enerzijds het L3-cache en anderzijds de drie geheugenkanalen is de kloksnelheid van het geheugen een kwart (of minder, maar niet meer) van de uncore klok. Dit houdt dus in dat je de bandbreedte van triplechannel PC3-16000 (DDR3-2000) pas benut bij een uncore van minimaal 4GHz.
In het geval van de Core i7 920 heb je op standaard snelheden genoeg aan triplechannel PC3-8500.
Klok je de Bclk over naar 200MHz dan heb je nog niet meer dan PC3-12800 (DDR3-1600) nodig.
[
Voor 6% gewijzigd door
Rone op 04-02-2009 08:15
]
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060