Ik heb, als overklok-groentje, een vraag. Eerst de situatie:
Moederbord: Asus P5KC (heeft zowel DDR2 als DDR3 sloten)
CPU: Intel C2D E6750
Voeding: 600W CoolerMaster
RAM: Geil Ultra Dual Channel DDR3 2x 2GB 1333Mhz | GU34GB1333C6DC
• Ik heb een overklok draaiende van 3.2 Ghz, hoger zou leuk zijn maar is voor mij absoluut geen eis.
• Het RAM heb ik gehaald omdat ik meer wou, mijn mobo toch DDR3 kon draaien en zo snel mogelijk alvast met het oog op de toekomst.
• BIOS is up to date met laatste ROM versie
De oude situatie: Ik had DDR2 Kingston value ram: 2 x 1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of 2)
Detailed Specifications: Standard 64M X 64 Non-ECC 800MHz 240-pin Unbuffered DIMM (DDR2, 1.8V, CL5, FBGA, Gold). Met een simpele beginners overklok had ik mijn systeem overgeklokt naar een FSB van 333 naar 400 mhz. Het RAM had ik vastgezet op DDR2-667, zodat het automastisch mee zou schalen. De temperaturen waren prima en ook Orthos kon niks fouts ontdekken. Dikke prima dus, een succesvolle overklok naar 3.2 ghz.
Inmiddels heb ik nieuw DDR3 ram gekocht:
Geil Ultra Dual Channel DDR3 2x 2GB 1333Mhz | GU34GB1333C6DC, gespecced op 6-6-6-24 en 1.7V.
Ik heb dezelfde overklok uitgevoerd, na een reset van het bios omdat ik nu DDR3 had en de BIOS redde zich er wel mee. Windows start prima op, temps zijn goed. Maar bij spelletjes merk ik slowdowns. Het spel 'hangt' een seconde of wat, waarna de tijd dat het hing opeens in fast forward wordt 'afgespeeld' en daarna weer even normaal is. Natuurlijk is dit voor spelletjes onwerkbaar (ik lig met een racespel dan allang van de baan). In DiRT had ik wel eens framedrops tijdens het racen, maar nooit hing het. Dit is dus een nieuw probleem. Ik vermoed dus dat er bepaalde speeds en timings niet goed staan. Hier wordt het voor mij onbegrijpbaar.
Momenteel loopt het RAM op 400 mhz, 1:1 met de cpu, op de timings 7-7-7-24 op 1.6V, maar dus met problemen in spelletjes. Ook is de performance in een benchmark lager dan ik had met DDR2, dus ik wou de timings strakker. Het RAM is rated op 1.7V, dus heb geprobeerd dat op 1.7V te zetten, maar toen kreeg ik vrij snel errors in Orthos. Ook is het RAM rated op 6-6-6-24, dus ik zou graag die timings daar op hebben staan. Ik lees hier en daar dat je met DDR3 het RAM ook wel sneller dan 1:1 zou kunnen laten lopen.
Mijn vraag is nu, welke settings moet ik gebruiken voor het DDR3 RAM? Ik wil graag de cpu op 3.2 ghz (dus 400 mhz FSB), de snelst gerate timings van 6-6-6-24, en daarnaast mijn ram dus zo snel mogelijk zonder dat spelletjes stotteren.
Een note hierbij is dat ik net wat videokaart driver gerommel had. Ik heb de nieuwste drivers nu lopen. Het zou natuurlijk altijd nog een graphic driver probleem kunnen zijn, maar dat weet ik dus momenteel niet. Als jullie zeggen dat het RAM geen problemen zou moeten geven zo dan neem ik aan dat het aan de graphic drivers kan liggen, maar momenteel weet ik dus niet of het DDR3 verkeerd ingesteld staat of niet.
Ook staat in cpuz de rated FSB op 1600 mzh. Mijn mobo kan geloof ik 1333 mhz. Is dit a) foute boel b) een getalletje waar ik me niks van moet aantrekken of c) een overklok die mijn mobo makkelijk aan moet kunnen?
[
Voor 1% gewijzigd door
twiFight op 19-10-2009 17:30
. Reden: typo's, verduidelijkingen, etc ]