IK denk niet dat het veel scheelt, maar het wijst wel naar een niet optimale bios. En het verklaard de 1600MHz HTlink ipv 3200Mhz of zo iets.Astennu schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:32:
Denk niet dat je daar veel van merkt hoor. Of moet meer fout zijn want bij een K8 dual core merk je pas verschil als je HT bus onder de 400 MHz komt.
Mja hopelijk kunnen ze het nog op tijd fixen. En scheelt het veel in de performance.
Maar hoe snel zijn de cpu's die de 20e uitkomen ? dat is iets wat ik nu wel eens wil weten
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zover ik weet zal de Phenom 2,2 en 2,4 in November uitkomen en de 2,6 zal in December volgen. Maar goed, dit is ook nog niet bevestigd voor AMD.Astennu schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 15:39:
Maar hoe snel zijn de cpu's die de 20e uitkomen ? dat is iets wat ik nu wel eens wil weten
[ Voor 30% gewijzigd door Stephan224 op 31-10-2007 16:22 ]
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
wie zegt dat dit het snelste model is?Astennu schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 15:16:
wikipedia is niet echt betrouwbaar dat wordt door mensen zelf gevuld.
Maar 2300 MHz voor het snelste model valt me ook wel tegen. En ik vraag me af hoe het met het werkgeheugen zit aangezien er halve multipliers gedraaid worden. Had eigenlijk wel op 2400-2500 MHz gehoopt bij launch. En zie ook iets staan van DR-B2 bij cpu. Als dit dan de B2 ref is hebben ze een groot probleem
Ik heb de offtopic replies over een probleem m.b.t. het slechts zien van één core naar een ander topic afgesplitst. Zie Slechts één core na upgrade naar X2 .
Dit is een nieuws en discussietopic, geen algemene Windows problemen topic
.
Dit is een nieuws en discussietopic, geen algemene Windows problemen topic
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Tja 2.4 toch wel minimaal lijkt mij. Snap ook niet waarom ze nog geen 2600 uitbrengen kan volgens mij makkelijk. En ze moeten volgens mij wel want de performance van Phenom VS Yorkfield is na genoeg gelijk op dezelfde clockspeeds. Ene keer wint Phenom andere keer Yorkfield. Mja Yorkfield is er al in 3.0 en straks 3.2 ghz....
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Als de muliplier gelocked is, zou dit de Phenom 9800 op 2500mhz zijn, door de multiplier van 12,5.
Ik zie een Phenom Black edition zonder gelockte multiplier ook nog wel verschijnen, de vraag is alleen wanneer...
Ik zie een Phenom Black edition zonder gelockte multiplier ook nog wel verschijnen, de vraag is alleen wanneer...
Damn dat wil ik ook

wel grappig het heet AMD Overdrive
overgenomen van ATi i quess ? maar ziet er goed uit. Kan niet wachten tot ik het zelf uit kan proberen.
De prijs zal net onder die van Intel zitten. Maar, Intel komt in januari met 45nm quad cores die voor dezelfde prijs 100MHz sneller geklokt worden. Maar normaal gezien zien we dit jaar nog een 2,8GHz Phenom en in Q1 een 3GHz model.The Source schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:17:
Maak me redelijk zorgen om Quadcore AMD. Dat ding komt op 2.4 of 2.6 Ghz op de markt. Dan ben je of net sneller of net trager als een Q6600. Wat voor prijspunt praat je dan, want AMD moet goedkoper zijn anders pakken ze lekker Intel. Dus dan praat je over 230, 240 euro?
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 31-10-2007 23:00 ]
Ik zou dit jaar niet meer op 2,8GHz rekenen, denk dat we met 2,6GHz al blij mogen zijn.
Professioneel Hyves-weigeraar
Ik denk dat ze tot 2.4GHz uitbrengen, eind van het jaar misschien 2.6GHz. En ik gok erop dat ze een 3GHz 'pimp-model' opsturen naar reviewers.
Volgens dit bericht op Hardware.info lijkt het er echt op dat de Agena met halve multipliers werkt en dat de klokfrequentie dus ook 100 mhz lager ligt. Dat zou dus betekenen dat ze maar op 2,3 Ghz geintroduceerd zullen worden. http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=68538
[ Voor 18% gewijzigd door boaty op 01-11-2007 11:05 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
2,8GHz zou enkel voor de duurste FX weggelegd zijn, dus twee van die cpu's in één verpakking. Dure FX series had AMD altijd klaar, vandaar mijn redenering.Wouter Tinus schreef op donderdag 01 november 2007 @ 01:00:
Ik zou dit jaar niet meer op 2,8GHz rekenen, denk dat we met 2,6GHz al blij mogen zijn.
Ik vrees dat w FX serie waarschijnlijk niet meer zooo 'duur' zullen kunnen noemen met alle concurrentie van Intel, hoop het eerlijk gezegd ook want zo'n FX sticker zou zoo mooi staan op mijn pc'tje
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Volgens fud.
Nou dat zou mooi zijn voor AMD (komen ze met de 3.0GHz toch weer aardig in de high end markt begin 2008), al denk ik dat er best meer uit te halen valt maar misschien wilt intel de Nehalem niet te veel benaderen want de yields zouden best eens wat tegen kunnen vallen van de eerste Nehalem.Fastest Intel for 2008 is 3.2GHz quad core
At least that is the current plan
Intel struggles to keep the Thermal Design Power to 130W and its 3.2 GHz QX9770 will be just a bit off that magical number. The planned TDP for QX9770 quad core with 12 MB cache and FSB 1600 is 136W and this is already considered as a lot.
According to the current Intel roadmap it doesn’t look that Intel plans to release anything faster than 3.2GHz for the remainder of the year. The next CPU after QX9770 is Bloomfield, a version of a Nehalem marchitecture with quad core and eight threads scheduled for Q4 2008 introduction.
This means that 3.2 GHZ, FSB 1600 Yorkfield might be the fastest Intel for almost three quarters. We are sure that with its 45 nanometre process Intel should be able to get a bit higher, as Eliot managed to overclock this marchitecture with massive air cooling all the way up to 4.3GHz. At the same time we are sure that he went over the TDP top.
Intel is known for changing this roadmaps on a monthly basis and if AMD gives them something to worry about I am sure that Intel has enough space for a 3.4GHz part, but at least today, it is not in the official plans.
Intel loopt tegen de TDP muur, 3,4GHz gaat richting 150W en daar houdt het gewoon op, tenzij je waterkoeling gaat meeleveren
In reviews gebruikt de QX9650 anders nooit meer dan 80W ofzo..
TDP klopt wel hoor.Da_DvD schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:43:
In reviews gebruikt de QX9650 anders nooit meer dan 80W ofzo..
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Met de huidige stepping, en denk dat de Nehalem ook een aardige slok lust en misschien al redelijk snel aan de max TDP zit en dan zou een 4Ghz C2Q welles sneller kunnen zijn dan de Maximale 3Ghz Nehalem bijvoorbeeld.Hacku schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:07:
Intel loopt tegen de TDP muur, 3,4GHz gaat richting 150W en daar houdt het gewoon op, tenzij je waterkoeling gaat meeleveren
Na wat surfen op expreview kwam ik dit bericht nog tegen. (volgens mij was deze nog niet langs gekomen)
Bericht:

Bron:
http://www.expreview.com/...0-30/1193716099d6667.html
Bericht:
Afbeelding:In yesterday's “QX6850 VS QX9650 VS PhenomX4” we've already understand what situation Phenom may face. Some of you suggested that maybe let Phenom run some "normal banchmark" to see it's real protential. So now we are sharing the latest Superpi score of Phenom X4.
The test bed is the same one in yesterday, also the same Phenom X4 OC to 3GHz, same 790FX ( Gigabyte MA790-DQ6 is already selling in Guangzhou about CNY2588,about 346USD ), 1Gx2 dual channel memory in 375MHz x2, WinXP. But we adjusted the memory to 3-3-3-9-1T.
At last, the Superpi 1M is 27.531s, and the 30M is 26m28.531s. It is of course better than Athlon 64 x2, but we are using x4 now..
seems Phenom X4 is facing a serious situation.
Anyway, we managed to find out some interesting info about Phenom X4's new funtion. I think after all this bad news about Phenom X4, AMD fanboy finally can get some happy info about it. We are now writing some story about it, pleaese keep Expreview tuned.

Bron:
http://www.expreview.com/...0-30/1193716099d6667.html
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
SuperPi is wel een van de meest zinloze benchmarks die ik kan bedenken, dus om dat nou als teken te zien dat AMD een probleem heeft lijkt me nogal overdreven. De kloksnelheid en het verbruik van de tweede commerciële Barcelona/Phenom-stepping vergelijken met die van de eerste batch Yorkfields, dat is pas een *slik*-moment.
Het verhaal over de "TDP wall" geldt veel eerder voor AMD dan voor Intel.
Het verhaal over de "TDP wall" geldt veel eerder voor AMD dan voor Intel.
Het maximale TDP is 130WDa_DvD schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:30:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ongeveer 80W dus...
[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 02-11-2007 00:15 ]
True, maar in de crysis benchmarks winnen ze al niet eens mee met de huidige conroe's. We wachten voor het definitieve oordeel nog wel even af tot de eerste echte reviews maar het is allemaal wel slecht nieuws voor AMD op het eerste gezicht.Wouter Tinus schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 00:14:
SuperPi is wel een van de meest zinloze benchmarks die ik kan bedenken, dus om dat nou als teken te zien dat AMD een probleem heeft lijkt me nogal overdreven.
Als nou straks blijkt dat ze klok voor klok langzamer zijn dan de conroe staat AMD ook wel heel zwaar voor lul
Kan het me alleen bijna niet voorstellen.
Geloof mij maar: er zijn meer dan genoeg benchmarks waarin Phenom klok voor klok trager is dan Conroe, laat staan Penryn. En in degenen die hij wel wint zal het verschil klein zijn, met slechtere prestaties/watt. Wie nog steeds verwacht dat Phenom een "killer" wordt zal zwaar teleurgesteld worden.Naluh! schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 00:20:
Als nou straks blijkt dat ze klok voor klok langzamer zijn dan de conroe staat AMD ook wel heel zwaar voor lul
[ Voor 9% gewijzigd door Wouter Tinus op 02-11-2007 00:32 ]
Dat het een "killer" zou worden was al heel lang onwaarschijnlijk maar volgens mij heeft AMD toch vaak zat beweerd dat hij iig clock voor clock sneller zou zijn dan de conroe. Mocht bijvoorbeeld die Crysis bench kloppen dan staat het er heel slecht voor voor AMD. En voor de consument. Dan kan Intel lekker heel 2008 1500 (?) dollar voor z'n 3,2 1600 fsb yorkfield vragen en mag AMD maar zien dat het het hoofd boven water houdt.Wouter Tinus schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 00:23:
[...]
Geloof mij maar: er zijn meer dan genoeg benchmarks waarin Phenom klok voor klok trager is dan Conroe, laat staan Penryn. En in degenen die hij wel wint zal het verschil klein zijn, met slechtere prestaties/watt. Wie nog steeds verwacht dat Phenom een "killer" wordt zal zwaar teleurgesteld worden.
Dus?Hacku schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 00:14:
[...]
Het maximale TDP is 130WDaar hebben we het over, ook al ligt die in de praktijk lager.
Als de max TDP 130W is, en het 3GHz model blijft ruim onder de 100W, dan lijkt me dat er ruimte is voor nog 2 modellen binnen de 130W TDP? Dus ik snap het verhaal dat Yorkfield TDP-limited zou zijn niet helemaal..

bron: http://myevilprocessor.bl...vs-athlon-64-x2-6400.html
de athlon 64 x2 doet het beter dan de Phenom
EDIT: effe ng de specs bijposten, mss vindt iemand anders een vergelijkbaar intel systeem zodat we kunnen vergelijken?
Phenom X4 GP-7000(2.0GHz)
Athlon 64 X2 6400+(3.2GHz)
ATI RD790
GeForce 8600 GTS
Corsair DDR2-1066 1GBx2
[ Voor 21% gewijzigd door betaplayer op 02-11-2007 07:48 ]
2GHz vs 3.2GHz scheelt natuurlijk ook nogal wat. Memory performance lijkt nog steeds niet te kloppen, misschien nog steeds geen fatsoenlijk BIOS beschikbaar, kan me niet voorstellen dat zoiets gehalveerd wordtbetaplayer schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 07:12:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
bron: http://myevilprocessor.bl...vs-athlon-64-x2-6400.html
de athlon 64 x2 doet het beter dan de Phenom, maar of deze benchmarks kloppen weet ik nie...
inderdaad memory performance klopt niet, maar qua performance tegen de x2 6400+, de phenom is een quadcore de 6400+is 'slechts' een dual core...
edit goedemorgen trouwens
edit goedemorgen trouwens
[ Voor 11% gewijzigd door betaplayer op 02-11-2007 07:48 ]
Jetway met een AMD 770 chipset moederbord:

Dit worden de "betaalbare" moederborden, voor mensen die geen quad crossfire e.d. nodig hebben.

Dit worden de "betaalbare" moederborden, voor mensen die geen quad crossfire e.d. nodig hebben.
Dit bord ziet er wel héél betaalbaar uit, met die miniscule heatsinkjes.
Nooit geweten trouwens, dat een goedkoop bord, van jetway, met een groen pcb er zó strak uit kon zien
Nooit geweten trouwens, dat een goedkoop bord, van jetway, met een groen pcb er zó strak uit kon zien
Het ziet er inderdaad naar uit dat AMD niet voor de schok zal zorgen waar ik op gehoopt had.
Maargoed, we wachten nog altijd op de definitieve benchmarks voor we pas echt dingen gaan roepen.
Als ze dadelijk echt langzamer zijn maar alles goedkoper aanbieden is er natuurlijk nog geen probleem... (nouja, half)
Maargoed, we wachten nog altijd op de definitieve benchmarks voor we pas echt dingen gaan roepen.
Als ze dadelijk echt langzamer zijn maar alles goedkoper aanbieden is er natuurlijk nog geen probleem... (nouja, half)
Ik geloof hier geen zak van aangezien de GP7000 een Phenom X3 is en geen X4. Daarnaast is de genoemde snelheid van 2.0GHz niet naar voren gekomen in de bekende roadmaps. Ik vind het ook sterk dat diezelfde site op 2 juli meld dat er helemaal geen 9000 serie X4 komt.
Of gewoon een ontzettend goede chipset, en niet zo'n heethoofd.TheZeroorez schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:45:
Dit bord ziet er wel héél betaalbaar uit, met die miniscule heatsinkjes.
Die groene PCB met die blauwe PCI en PCI-e sloten zien er idd goed uit!
Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...
Tja het wordt allemaal wel erg triest hoor. Die Int performance nekt de Phenom gewoon. En SuperPI test volgens mij ook voornamelijk Int performance. Het is wel een nuttelose test maar hij bevestigd dingen die we al eerder gezien hebben. Namelijk dat in sommige gevallen de K8 clock voor clock na genoeg gelijk is aan de K10. Dus AMD heeft gewoon een blunder begaan door alleen die FP performance aan te pakken want in gevallen waar Int performance belangrijk is is hij net zo snel als een K8 en maakt een willekeurige Core 2 dus gehakt van je cpu ongeacht je clockspeed.
Tis nu alleen wachten op sites zoals anandtech die het echt gaan bevestigen. Ik vrees persoonlijk voor het resultaat... En weet ook niet of ik dan nog wel een phenom wil. Want ik wil er wel op vooruit gaan en aangezien ik een 3.0 Ghz K8 kan het zo zijn dat het ik dan een tragere setup krijg. Mja eerst nog even 3 weken geduld tot de echte release.
Tis nu alleen wachten op sites zoals anandtech die het echt gaan bevestigen. Ik vrees persoonlijk voor het resultaat... En weet ook niet of ik dan nog wel een phenom wil. Want ik wil er wel op vooruit gaan en aangezien ik een 3.0 Ghz K8 kan het zo zijn dat het ik dan een tragere setup krijg. Mja eerst nog even 3 weken geduld tot de echte release.
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 02-11-2007 11:35 ]
nu effe een noobquestion: wat is INT & FP performance precies? Ik heb vrienden die dit topic ook volgen die er ook geen idee van hebben 
Wat kan er gedaan worden zodat AMD die bottleneck niet meer heeft?
btw, ik weet wel dat jukllie me allemaal zullen doorverwijzen naar google maar ik snapn maar half van wat ze daar zeggen over integers en Floating Points...
Wat kan er gedaan worden zodat AMD die bottleneck niet meer heeft?
btw, ik weet wel dat jukllie me allemaal zullen doorverwijzen naar google maar ik snapn maar half van wat ze daar zeggen over integers en Floating Points...
[ Voor 48% gewijzigd door betaplayer op 02-11-2007 12:16 ]
Processors kunnen met twee soorten data werken: hele getallen en kommagetallen. In het Engels wordt dat integer (int) en floating point (fp) genoemd. De meeste software heeft ze allebei nodig, maar het zwaartepunt ligt vaak toch bij een van de twee.
Voor fp-applicaties is domme rekenkracht vaak al voldoende, omdat het doorgaans heel repetitief werk is: steeds dezelfde instructies uitvoeren op grote hoeveelheden data. Het 'probleem' van integercode is dat het over het algemeen veel ingewikkelder in elkaar steekt (iedere paar instructies is er wel een if/else-achtige vertakking). Daardoor is dus ook meer intelligentie van de hardware nodig om er efficiënt mee om te gaan. AMD-processors zijn daar gewoon minder sterk in dan Intel-processors.
Er is geen makkelijke manier (meer) om dat de verbeteren, die zijn al tien jaar op. Wat je nodig hebt is heel veel knappe koppen, uitgebreide simulaties van wat wel en niet werkt en de juiste afweging tussen complexiteit en efficiëntie.
Voor fp-applicaties is domme rekenkracht vaak al voldoende, omdat het doorgaans heel repetitief werk is: steeds dezelfde instructies uitvoeren op grote hoeveelheden data. Het 'probleem' van integercode is dat het over het algemeen veel ingewikkelder in elkaar steekt (iedere paar instructies is er wel een if/else-achtige vertakking). Daardoor is dus ook meer intelligentie van de hardware nodig om er efficiënt mee om te gaan. AMD-processors zijn daar gewoon minder sterk in dan Intel-processors.
Er is geen makkelijke manier (meer) om dat de verbeteren, die zijn al tien jaar op. Wat je nodig hebt is heel veel knappe koppen, uitgebreide simulaties van wat wel en niet werkt en de juiste afweging tussen complexiteit en efficiëntie.
[ Voor 65% gewijzigd door Wouter Tinus op 02-11-2007 12:28 ]
Het ontwerp van de Barcelona core lag 3 jaar geleden al zo'n beetje vast. Destijds verwachtte AMD waarschijnlijk dat Intel zich in de komende jaren voornamelijk op server performance zou richten, aangezien ze net de Opteron uitgebracht hadden welke Intel waarschijnlijk behoorlijk wat kopzorgen gaf wbt hun positie in de server markt. Vandaar dat AMD toen Barcelona (server ontwerp) uitkoos als nieuwe core.Astennu schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:33:
Tja het wordt allemaal wel erg triest hoor. Die Int performance nekt de Phenom gewoon. En SuperPI test volgens mij ook voornamelijk Int performance. Het is wel een nuttelose test maar hij bevestigd dingen die we al eerder gezien hebben. Namelijk dat in sommige gevallen de K8 clock voor clock na genoeg gelijk is aan de K10. Dus AMD heeft gewoon een blunder begaan door alleen die FP performance aan te pakken want in gevallen waar Int performance belangrijk is is hij net zo snel als een K8 en maakt een willekeurige Core 2 dus gehakt van je cpu ongeacht je clockspeed.
Maar Intel besloot, waarschijnlijk tegen AMD's verwachting in, om een desktopchip te ontwikkelen op basis van de Pentium-M. Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat processor gebaseerd op een notebook ontwerp (Conroe) sneller is voor desktop toepassingen dan een processor gebaseerd op een server ontwerp (Barcelona). Desktoptoepassingen vertonen namelijk meer gelijkenissen met notebooktoepassingen dan met servertoepassingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Da_DvD op 02-11-2007 12:35 ]
AMD IS SET to release only three Phenoms on the 19th, and it is a step down from what we expected just weeks ago. We were expecting Phenom models 9500, 9600 and 9700 at 2.2, 2.4 and 2.6GHz. The bottom two are at 89W and the top at 125W. Sadly, that is not to be.
On a more recent set of slides for the Spider launch dated "October/November 2007", we are told the chips coming out on the 19th are indeed 9500, 9600 and 9700, but they have been castrated to mean a mere 2.2, 2.3 and 2.4GHz. Wattage also stays the same by model. Aargh.
It looks like AMD lost a bin on the chips, two if you are counting the 2.8 that they wanted to have out by the end of the year. If they get a speed bump to 2.6 in December, well, it probably won't cut it.
AMD will be more competitive, but they won't win any benches at this rate. It looks like the only thing they will have going for them is a decent GPU and a great chipset.
Het is misschien handig om de bron te vermelden: http://www.theinquirer.ne...11/02/phenom-slowed-again
Het is the Inquirer maar...
Ik denk dat jij eens een uitgebreide analyse mag gaan doen hoe vaak de Inquirer goed en fout zit. Ik denk dat je verbaasd zult zijn. Daarbij zitten ze ook soms goed, terwijl de fabrikant ondertussen stilletjes details aanpast en dan is hun oorsponkelijke bericht toch fout.Acidfire schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:53:
[...]
Het is misschien handig om de bron te vermelden: http://www.theinquirer.ne...11/02/phenom-slowed-again
Het is the Inquirer maar...
Anyway de mensen bij de Inquirer zijn ZEER goed geinformeerd.
The Inquirer heeft in dit geval gelijk.
Dan is het nog steeds de bedoeling om de bron te vermelden als je een quote doetThe Source schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:58:
[...]
Ik denk dat jij eens een uitgebreide analyse mag gaan doen hoe vaak de Inquirer goed en fout zit. Ik denk dat je verbaasd zult zijn. Daarbij zitten ze ook soms goed, terwijl de fabrikant ondertussen stilletjes details aanpast en dan is hun oorsponkelijke bericht toch fout.
Anyway de mensen bij de Inquirer zijn ZEER goed geinformeerd.
De bron in dit geval zijn de officiele AMD media briefing documenten voor de launch. Uiteraard zit hier een NDA op. Dus de bron wil niet vermeld worden.Acidfire schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:41:
[...]
Dan is het nog steeds de bedoeling om de bron te vermelden als je een quote doet
[edit] sorry lees erlangs. Ja Hacku had een bron moeten vermelden
[ Voor 9% gewijzigd door The Source op 02-11-2007 14:50 ]
Pff wat een zooitje. Ik vind dit wel heel triest. Ik ben officieel iemand die altijd high end hardware heeft en heb eigenlijk geen zin om nu weer 2 jaar te wachten tot AMD met iets komt wat weer mee doet in de high end markt. Ik wacht nog even de benshmarks af maar ik verwacht niet veel goeds....
Ach voor de grootste patsfactor moet je momenteel bij Intel zijn, voor de beste prijs-prestatie zit je bij AMD goed.
Dat vraag ik me dus af. We zullen wel zien wat phenom brengt maar ik ben heel erg teleurgesteld over de afgelopen producten van AMD. HD2900 XT is niet wat het moest zijn de vraag is of de HD3870 wel beter is. Zelfde geld voor Phenom want het wordt niet de C2D killer erger nog het lijkt er op dat Penryn de K10 killer is omdat die phenom is de meeste tests zal verslaan ook op gelijke clock. Mja zoals ik al zij nog 3 weken geduld....
Zelfs de fan boy's worden ongeduldig kun je na gaan wat de mensen kopen die geen voorkeur hebben ? juist allemaal Intel.
Zelfs de fan boy's worden ongeduldig kun je na gaan wat de mensen kopen die geen voorkeur hebben ? juist allemaal Intel.
Astennu heeft gelijk, intel gaat straks NOG meer aandeel hebben, amd NOG minder financiële capaciteiten...
Als het zo doorgaat zitten we btw binnen 3 jaar nogh altijd met de X86 instructieset en met de Conroe core(zeker 5GHz), gewoon omdat intel een monopolie heeft...
zo gaat het in ons kapitalistische wereld, de vooruitgang die geboekt wodt door concurrentie is mooi, maar na een bepaalde tijd doodt het zichzelf(zeer vaak toch, hopelijk nu niet)
Als het zo doorgaat zitten we btw binnen 3 jaar nogh altijd met de X86 instructieset en met de Conroe core(zeker 5GHz), gewoon omdat intel een monopolie heeft...
zo gaat het in ons kapitalistische wereld, de vooruitgang die geboekt wodt door concurrentie is mooi, maar na een bepaalde tijd doodt het zichzelf(zeer vaak toch, hopelijk nu niet)
Het is vooral een trend die in de IT sector (in brede zin) zeer sterk aanwezig is, maar dit komt ook door het feit dat je in een zeer korte periode (in vergelijking tot bedrijven in andere sectoren) feitelijk een monopolie kan verwerven. Eenmaal verworven bouw je als een bedrijf een enorm kapitaal en kennis op in dezelfde korte tijdspanne waardoor de potentiële concurrentie het met de dag moeilijker krijgt.betaplayer schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:45:
zo gaat het in ons kapitalistische wereld, de vooruitgang die geboekt wodt door concurrentie is mooi, maar na een bepaalde tijd doodt het zichzelf
De IT sector had er heel anders uitgezien als overheden zich niet hadden gericht op voorkomen van misbruik van de monopolie positie van IT bedrijven maar op het daadwerkelijk bestrijden van de monopolies zelf.
En dat is ook de discussie die men imho moet voeren, discussies over voor of tegen Intel of Microsoft hebben feitelijk weinig zin als je van te voren al weet dat er niks veranderd.
Maargoed, dat is een discussie die je toch nauwelijks ziet, en als die wordt gevoerd is verdedigd men wonderbaarlijk genoeg vaak de kant van de monopolist (zie de reacties in de EU vs MS zaak). Impliciet leid ik daar vanaf dat een hoop mensen monopolies helemaal niet erg vinden, als ze dan alleen nog zouden ophouden met het zeuren over de hoge prijs van hun nieuwste pc met intel quadcore met nvidia kaart en vista ultimate.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Jep dat is het em. Elke keer als iets zegt over monopolie Intel of M$ beginnen ze te zeiken en zeuren wel over de prijzen. Echter op dit moment vallen de prijzen van Intel nog wel mee maar dat komt omdat AMD nog wel concurrerend is op dat gebied.
Lees de rest in de bron: computerworld.comAMD shakes up list of top 10 semiconductor makers
For the first time, Advanced Micro Devices Inc. made the top 10 list of worldwide chip suppliers because of strong semiconductor sales in the third quarter of this year.
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 03-11-2007 17:02 ]
The AMD Phenom processor hits price list

Prijzen zouden in dollars zijn.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Dat is goed betaalbaar voor een gloed nieuwe cpu.
toch jammer voor AMD dat ze niet meer kunnen vragen al dat werk en dan deze prijs ervoor moeten vragen. Hopen dat ze nog de problemen kunnen fixen en dat ze nog een boost krijgt.
Maar gelukkig voor mijn straks een hele boost tov mijn 5600+, even afwachten wat voor impact de HT1.0 als dat een beetje mee valt stop ik er mooi 1 in mijn bestaande systeem.
Maar gelukkig voor mijn straks een hele boost tov mijn 5600+, even afwachten wat voor impact de HT1.0 als dat een beetje mee valt stop ik er mooi 1 in mijn bestaande systeem.
Zeer nette prijzen. Hopelijk komen er snel wat benchmarks uit van Anandtech e.d.Apoca schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:12:
The AMD Phenom processor hits price list![]()
[afbeelding]
Ik wacht nog tot de release van het 790 platform en de Phenom om te zien wat AMD te brengen heeft en anders hou ik het voor gezien en haal ik een X38 setup met een intel quad. Ik moet toegeven de prijzen zien der best aardig uit maar de power moet ook daar zijn. Met mijn mobo moet ik minimaal 2 jaar kunnen en de cpu gaat na een jaar toch weer der uit voor een andere.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Heb je helemaal gelijk in. Als AMD lang niet mee kan komen met Intel dan ga ik ook voor Intel setup. Je moet natuurlijk wel wat naar prijs/performance kijken, maar ben benieuwd hoe deze CPU's gaan presteren t.o.v. de rest.Apoca schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:00:
Ik wacht nog tot de release van het 790 platform en de Phenom om te zien wat AMD te brengen heeft en anders hou ik het voor gezien en haal ik een X38 setup met een intel quad. Ik moet toegeven de prijzen zien der best aardig uit maar de power moet ook daar zijn. Met mijn mobo moet ik minimaal 2 jaar kunnen en de cpu gaat na een jaar toch weer der uit voor een andere.
Als je voor een intel setup gaat dan zal je mobo geen twee jaar meegaan, aangezien over een jaar Intel met de opvolger van de Core2 komt, die een nieuw processorvoetje zal hebben.Apoca schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:00:
Ik ga deze maand in ieder geval een AMD 790 moederbord halen, die wel zeker minimaal 2 jaar mee kan gaan net als m'n huidige mobo dat nu heeft gedaan. Een X4 ga ik pas halen, als blijkt dat deze makkelijk op 3ghz+ overgeclocked kan worden. Misschien dat ik dan nog wel een tijd moet wachten ... Maar als je de snelste/best overclockbare processor wilt, moet je voor Intel gaan.
Dan moet je geen x38 kopen want het komende jaar zal Intel naar verwachting maar marginaal snellere processors uitbrengen dan de Pennryns die begin januari 2008 gelaunched worden.Apoca schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:00:
Over een jaar komt de Nehalem al waardoor echt snellere varianten van de core architectuur niet interessant meer zullen zijn voor intel. Nehalem zal wel veel sneller zal zijn en die past niet in je X38 ...
Verder:
Leuk artikel op Anandtech: The Business of Technology: AMD Q3 2007
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 03-11-2007 20:31 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Zo te zien gaat AMD er voor zorgen dat er goedkope quad core pc's komen. Ideaal voor mensen die video bewerking doen en niet een al te dure pc willen kopen. En dan kun je toch een quad core hebben in je game pc van max 1200 euro. Dus er zijn ook voordelen. Performance moeten we nog zien maar ik denk dat de prijs performance erg goed wordt. Echter wat ik wel verontrustend vind is die 125 wat TDP voor de 2400 MHz. Mag hopen dat dit de B1 stepping is.
Wat een onzin sinds wanneer heeft een conroe geen 64bit instructies?betaplayer schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:45:
Astennu heeft gelijk, intel gaat straks NOG meer aandeel hebben, amd NOG minder financiële capaciteiten...
Met die monopolypositie ben ik het wel eens, er zou altijd concurentie moeten zijn, zou niet best wezen als Intel alleen nog maar zou bestaan.
[ Voor 10% gewijzigd door duncanvdlinden op 04-11-2007 00:44 ]
De conroe is nog altijd een x86 cpu, die 64bit van de x86-64bit instructie set is een aanvulling op de oude x86 instructie set.duncanvdlinden schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:40:
[...]
Wat een onzin sinds wanneer heeft een conroe geen 64bit instructies?
Met die monopolypositie ben ik het wel eens, er zou altijd concurentie moeten zijn, zou niet best wezen als Intel alleen nog maar zou bestaan.
Zie je AMD dan afstappen van x86 als ze het financieel heel goed zouden hebben?betaplayer schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:45:
Nee ik zie het AMD nog niet direct doen, maar binnen enkele jaren zou men toch in staat moeten zijn om relatief goedkoop een octa core(of 16core of whatever) te kunnen maken waarvan bv 4 core nog met x86 werkt en de andere 4 met een nieuwe instructieset? - ik ga patent op dat idee aanvragenHacku schreef op zondag 04 november 2007 @ 04:00:
[...]
Zie je AMD dan afstappen van x86 als ze het financieel heel goed zouden hebben?We zitten er voor altijd mee opgescheept, alle software is ervoor geschreven.
Kijk ook even naar de Itanium met IA32/64. Dat komt niet echt van de grond. Alleen bij super computers. En ze zuigen als ze X86 moeten emuleren. Dus dan gaan bedrijven toch liever voor een X86 cpu zoals Xeon en Opteron.
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 04-11-2007 10:10 ]
weet niet of dit al gepost is, maar bij expreview hebben ze een phenom getest met crysis, en dat ziet er niet al te best uit

http://news.expreview.com/2007-10-29/1193590532d6599.html

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 04-11-2007 12:00 ]
Was idd al gepost op pagina 3 van dit topic. Conclusie van velen was dat de test niet klopte, en dat de resultaten scheef zijn omdat het geheugen van de phenom langzamer loopt dan ideaal. (375 ipv 400mhz)Mr. Detonator schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:59:
weet niet of dit al gepost is, maar bij expreview hebben ze een phenom getest met crysis, en dat ziet er niet al te best uit
[afbeelding]
De gamingmarkt zal toch niet het doel van de Phenom worden. Ten eerste niet omdat Quad gewoon overkill is voor games op het moment, en ten tweede omdat gamers over het algemeen een beetje van klokken houden (tenminste, de 'echte' gamers, wat dan wel weer een boel crysis-spelers zal uitsluiten, maargoed), en dat zal ook niet al te best gaan met die 3GHz dingen, en wellicht toch nog iets beter met die Intels die gewoon als dolle gaan.
De markt zal gok ik meer richting de pro's gaan, aangezien er enorm veel voor energiezuinigheid in zit, en het dus (als die review al klopt) in games niet zo heel mooi presteerd.
De markt zal gok ik meer richting de pro's gaan, aangezien er enorm veel voor energiezuinigheid in zit, en het dus (als die review al klopt) in games niet zo heel mooi presteerd.
Ah, die heb ik gemist dan. In ieder geval zal dat enorme verschil echt niet komen door het kleine verschil in geheugen, maar het zal zeker invloed hebben.H004 schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:23:
[...]
Was idd al gepost op pagina 3 van dit topic. Conclusie van velen was dat de test niet klopte, en dat de resultaten scheef zijn omdat het geheugen van de phenom langzamer loopt dan ideaal. (375 ipv 400mhz)
[ Voor 27% gewijzigd door TheZeroorez op 04-11-2007 12:35 ]
AMD is ook een X86 cpu met AMD64 instructieset. Er zit helemaal geen verschillenm, wat een cpu een 64bit cpu maakt is het instructieset wat op beide aanwezig is.mad_max234 schreef op zondag 04 november 2007 @ 02:12:
[...]
De conroe is nog altijd een x86 cpu, die 64bit van de x86-64bit instructie set is een aanvulling op de oude x86 instructie set.
Er is ook nog een heel aparte framedrop bij de Phenom. Dat schijnt te komen door driver-issues in de chipset. Daarnaast loopt de HT-link ook nog eens op halve speed. Bij elkaar zou dat best wel eens het 3fps-verschil goed kunnen maken. Al met al is dus nog niet alle hoop verloren... Het is wachten op de echte benchmarks...TheZeroorez schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:34:
[...]
Ah, die heb ik gemist dan. In ieder geval zal dat enorme verschil echt niet komen door het kleine verschil in geheugen, maar het zal zeker invloed hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door H004 op 04-11-2007 13:28 ]
Kweet ben me ook van al die dingen bewust die daar mee samen hangen, en het flinke plus punt van AMD is ook wel dat zelfs de AM3 cpu in een AM2+ socket past ook al kun je dan bepaalde dingen niet gebruiken van de nieuwe cpu enz. Dus qua mobo zit je dan wel goed.Maikel205 schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 20:00:
[...]
aangezien over een jaar Intel met de opvolger van de Core2 komt, die een nieuw processorvoetje zal hebben.
Het gaat denk ik straks gewoon worden wat ben ik kwijt voor een Intel met mobo en wat ben ik kwijt voor een AMD met mobo en hoeveel verschil in power zit der tussen. Het is voor mij niet het probleem van het geld, maar ik wil wel plezier van mijn geld hebben. Het is gewoon nog een paar nachtjes slapen en dan zien we wel
Er is meer aan de hand dan alleen 50 Mhz verschil in geheugen snelheid, het AMD systeem is gewoon kreupel.H004 schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:23:
[...]
Was idd al gepost op pagina 3 van dit topic. Conclusie van velen was dat de test niet klopte, en dat de resultaten scheef zijn omdat het geheugen van de phenom langzamer loopt dan ideaal. (375 ipv 400mhz)
Motherboard engineering samples based on AMD's 790FX chipset from Gigabyte, DFI, and Asus have hit Japan

Ze zien er leuk uit die ES-jes, maar het eerste wat mij te binnen schiet: nu pas?
@ Mad_Max: wat is er nog meer kreupel aan het AMD-systeem dan het geheugen?
[ Voor 32% gewijzigd door Jejking op 04-11-2007 15:21 ]
@Jejking
Had met DFI over hun mobo gemaild, en ze zeiden dat ze bij de launch ook klaar zouden zijn. Dus ja geen idee hoe dat nu weer zit. Ik neem ook alleen maar over wat ik ergens anders lees, en als ik denk het is iets voor hier dan post ik dat he
Had met DFI over hun mobo gemaild, en ze zeiden dat ze bij de launch ook klaar zouden zijn. Dus ja geen idee hoe dat nu weer zit. Ik neem ook alleen maar over wat ik ergens anders lees, en als ik denk het is iets voor hier dan post ik dat he
We leven wel in 2007 hoor, het kost geen jaren meer om een plankje in elkaar te zettenJejking schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:20:
Ze zien er leuk uit die ES-jes, maar het eerste wat mij te binnen schiet: nu pas?
Problemen met de HT3.0 (niet stabiel op volle snelheid) en zijn vast nog wel wat problemen die niet gelijk zichtbaar zijn, want hij presteert onder de maat qua geheugen prestatie (en dan heb ik het niet over die 50MHz minder maar halvering van de bandbreedte) en dan ook nog die 50MHz minder in geheugen snelheid.Jejking schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:20:
Al met al een kreupel systeem als je het mij vraagt, en geen referentie punt om prestatie te vergelijken.
[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 04-11-2007 16:10 ]
Anoniem: 37972
Moederbord van gigabyte, kan je al bestellen/pre orderen vanaf 160 euro'tjes. En gezien de chart beginnen we bij de 2200 en 2300 cpu'tjes....
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2690
Dit model is rond de 220 euro voor zover ik kan vinden.
Nu alleen nog ff sparen voor 4 videokaarten
.
Dit model is rond de 220 euro voor zover ik kan vinden.
Nu alleen nog ff sparen voor 4 videokaarten

Ik zou zeggen plaats de pre-order maar
http://www.isorm.com/inde...4caed9cd889398bd21faedb0b
AMD Phenom 9700 2400Mhz 512KBx4 Agena 65nm 125W
AMD Phenom 9600 2300Mhz 512KBx4 Agena 65nm 95W
AMD Phenom 9500 2200Mhz 512KBx4 Agena 65nm 95W
http://www.isorm.com/inde...4caed9cd889398bd21faedb0b
AMD Phenom 9700 2400Mhz 512KBx4 Agena 65nm 125W
AMD Phenom 9600 2300Mhz 512KBx4 Agena 65nm 95W
AMD Phenom 9500 2200Mhz 512KBx4 Agena 65nm 95W
[ Voor 38% gewijzigd door Apoca op 04-11-2007 16:42 ]
Volgens Gigabyte zijn het de B2 steppings. Zie http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2690 (tabel iets naar onder).Astennu schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 22:08:
Zo te zien gaat AMD er voor zorgen dat er goedkope quad core pc's komen. Ideaal voor mensen die video bewerking doen en niet een al te dure pc willen kopen. En dan kun je toch een quad core hebben in je game pc van max 1200 euro. Dus er zijn ook voordelen. Performance moeten we nog zien maar ik denk dat de prijs performance erg goed wordt. Echter wat ik wel verontrustend vind is die 125 wat TDP voor de 2400 MHz. Mag hopen dat dit de B1 stepping is.
Alle Phenom die verkocht zouden worden via retrail zijn B1 dat heeft AMD tenminste gezegd een tijdje terug.
Nog voldoende pci sloten, denk dat hij voor mijn een 770 word en geen 790FX. Gebruik toch geen Xfire sowieso heb ik geen high end kaart meer nodig. (game nog wel maar geen crysis en zo, of pas over paar jaar als hij voor 5 euro in de budget bak ligt
)
Mooi bordje geen kilo's heatpipeApoca schreef op zondag 04 november 2007 @ 16:44:
Biostar Tforce 770 am2+
http://www.biostar.com.tw...ies/content.php?S_ID=310#
Nog voldoende pci sloten, denk dat hij voor mijn een 770 word en geen 790FX. Gebruik toch geen Xfire sowieso heb ik geen high end kaart meer nodig. (game nog wel maar geen crysis en zo, of pas over paar jaar als hij voor 5 euro in de budget bak ligt
[ Voor 70% gewijzigd door mad_max234 op 04-11-2007 16:51 ]
De 770 is eigenlijk dezelfde als de 790FX en 790X, alleen worden er veel minder pci-e lanes ondersteund waardoor quad crossfire niet mogelijk is. De rest van de features blijft ongeveer hetzelfde.
).
Laten we hopen dat dit B1's zijn, anders ziet het er niet goed uit (2,4GHz @ 125W TDPAlle Phenom die verkocht zouden worden via retrail zijn B1 dat heeft AMD tenminste gezegd een tijdje terug.

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 04-11-2007 16:55 ]
Ja de B2 steppings moeten nog komen ik vermoed januari maar zou ook best eind december kunnen zijn.
En ik bedoelde dat het geen BA steppings zijn maar minimaal B1 die als Phenom worden verkocht via retrail.
En ik bedoelde dat het geen BA steppings zijn maar minimaal B1 die als Phenom worden verkocht via retrail.
Phenom rumored to launch at top speed of 2.4Ghz
http://arstechnica.com/jo...ch-at-top-speed-of-2-4ghz
http://arstechnica.com/jo...ch-at-top-speed-of-2-4ghz
Misschien hele domme vraag. Maar ik zit nu met een AMD 3000+ op een ASUS A8N SLi Deluxe bord. Heb de proc nu al enkele jaren en ik geloof dat ik richting mijn bijna 3e jaar ga. Verder heb ik 2GB intern geheugen en een 7900 GT XT.
Nu heb ik een aantal collega's die allemaal dikke nieuwe systemen kopen en ik blijf maar een beetje achter. Deels omdat de belastingdienst mij net na de zomervakantie van een behoorlijke smak geld heeft gekost
Maar ik wil toch weer een beetje opkrabbelen. En dan kan ik nu wel een Quad core kopen, wachten op de Phenom en weer allemaal nieuwe onderdelen kopen... Maar waarom nog niet even een nieuwe / 2e hands 939 kopen en wellicht een goede videokaart en dan ben ik toch best wel weer bij. Ik heb namelijk ook een RAID config lopen met 2x 160GB RE schijfjes dus het loopt allemaal als een tiet. Alleen met de nieuwere games merk je toch dat je wat in moet perken.
Nu kom ik dus uiteindelijk op het volgende punt. In de Vraag en Aanbod zie ik verschillende advertenties en ik kom er niet helemaal uit. Is een X2 nou werkelijk sneller, zeg een 3800+ dan een 4000+ enkele core zeg maar? Heeft de naam nog een werkelijke toevoeging? Wat is beter bijvoorbeeld, een San Diego of een Toledo, dat soort dingen.
Zo is er de AMD Athlon 64 X2 4200+ Toledo voor € 61,90
of een AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester ook voor € 61,90.
Of zou een X2 3800+ meer waard zijn. Ik ben in het bezit van goede Zalman koelers, dus een beetje OC'en is ook geen probleem, niet dat ik dat ooit nog gedaan heb
Als ik daarnaast nog een 8800 GT zou kopen bijvoorbeeld dan ben ik toch wel weer aardig bij? Nieuw mobo en geheugen en eventuele andere proc kan ik nu namelijk niet echt betalen
Kom net een advertentie tegen voor een AMD FX-55, voor zacht prijsje. Is dat wat in vergelijking met een X2 4200+ ??
Nu heb ik een aantal collega's die allemaal dikke nieuwe systemen kopen en ik blijf maar een beetje achter. Deels omdat de belastingdienst mij net na de zomervakantie van een behoorlijke smak geld heeft gekost
Maar ik wil toch weer een beetje opkrabbelen. En dan kan ik nu wel een Quad core kopen, wachten op de Phenom en weer allemaal nieuwe onderdelen kopen... Maar waarom nog niet even een nieuwe / 2e hands 939 kopen en wellicht een goede videokaart en dan ben ik toch best wel weer bij. Ik heb namelijk ook een RAID config lopen met 2x 160GB RE schijfjes dus het loopt allemaal als een tiet. Alleen met de nieuwere games merk je toch dat je wat in moet perken.
Nu kom ik dus uiteindelijk op het volgende punt. In de Vraag en Aanbod zie ik verschillende advertenties en ik kom er niet helemaal uit. Is een X2 nou werkelijk sneller, zeg een 3800+ dan een 4000+ enkele core zeg maar? Heeft de naam nog een werkelijke toevoeging? Wat is beter bijvoorbeeld, een San Diego of een Toledo, dat soort dingen.
Zo is er de AMD Athlon 64 X2 4200+ Toledo voor € 61,90
of een AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester ook voor € 61,90.
Of zou een X2 3800+ meer waard zijn. Ik ben in het bezit van goede Zalman koelers, dus een beetje OC'en is ook geen probleem, niet dat ik dat ooit nog gedaan heb
Als ik daarnaast nog een 8800 GT zou kopen bijvoorbeeld dan ben ik toch wel weer aardig bij? Nieuw mobo en geheugen en eventuele andere proc kan ik nu namelijk niet echt betalen
Kom net een advertentie tegen voor een AMD FX-55, voor zacht prijsje. Is dat wat in vergelijking met een X2 4200+ ??
[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 04-11-2007 19:35 ]
De CPU is nu je bottleneck, de hoeveelheid geheugen is nog prima, en de videokaart kan ook nog goed mee.
Goedkoopste oplossing: Tweedehands Athlon/Opteron/FX
Iets duurder: Zooi de deur uit en 2GB DDR2 en een Intel/AMD bord/CPU
Not duurder: Nieuwe VGA erbij.
Maargoed, dit is geen systeem-upgrade topic
Goedkoopste oplossing: Tweedehands Athlon/Opteron/FX
Iets duurder: Zooi de deur uit en 2GB DDR2 en een Intel/AMD bord/CPU
Not duurder: Nieuwe VGA erbij.
Maargoed, dit is geen systeem-upgrade topic
AMD athlon x2 4200 + -> 2 cores die allebei op 2,2 GHz draaien
AMD athlon FX 55 -> 1 core die op 2,6 GHz draait
Dus of die 2 processoren te vergelijken zijn, tja...hangt er vanaf wat je doel is. Draai je veel singel thread programma's, en niet veel programma's naast elkaar. Dan zou ik zeggen koop de FX 55. Draai je veel dual/multi thread programma's, of veel programma's naast elkaar, haal dan die x2 4200+ of een 2de hands dual core opteron ofzo.
En het verschil tussen Toledo en Manchester, dat is de core. De een is een andere stepping dan de andere. Welke beter is weet ik niet, dat zou iemand anders even moeten zeggen.
AMD athlon FX 55 -> 1 core die op 2,6 GHz draait
Dus of die 2 processoren te vergelijken zijn, tja...hangt er vanaf wat je doel is. Draai je veel singel thread programma's, en niet veel programma's naast elkaar. Dan zou ik zeggen koop de FX 55. Draai je veel dual/multi thread programma's, of veel programma's naast elkaar, haal dan die x2 4200+ of een 2de hands dual core opteron ofzo.
En het verschil tussen Toledo en Manchester, dat is de core. De een is een andere stepping dan de andere. Welke beter is weet ik niet, dat zou iemand anders even moeten zeggen.
Die 4200+ klokt vaak net zo hoog als een FX55 de FX klokt misschien iets hoger maar zal niet veel schelen. Als je niet vies bent van oc zoals je zelf al aangeeft, en er is zat info over te vinden dan zou ik toch voor die 4200+ gaan. En ik heb dat bordje ook en hij oc best goed 280MHz HT-bus is geen enkel probleem.
Ben je klaar voor 60 euro.
Ben je klaar voor 60 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 04-11-2007 21:15 ]
kheb anders ook nog wel een 3700+ in de aanbieding die 2.8 haalt. FX 57 speeds
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Toledo -core:En het verschil tussen Toledo en Manchester, dat is de core. De een is een andere stepping dan de andere. Welke beter is weet ik niet, dat zou iemand anders even moeten zeggen.
- snelheden van 2,2 tot 2,4 GHz.
- L2 cache uitvoeringen van 512 Kb per core en 1024 Kb
Manchester -core:
- snelheden van 2,0 tot 2,4 GHz.
- L2 cache uitvoeringen van 256 Kb per core en 512 Kb
Dit zijn de verschillen van de cores. Ik ben een gelukkige bezitter van een 3800+ Toledo X2 core en ik heb tot nu toe een overclock tot 2,2 GHz ipv de stock 2,0 GHz. Deze overclock heb ik gedaan met het bijgeleverde systeem in de bios van de A8N-E. Met een 3800+ kan je dus vrij gemakkelijk overclocken en zit je al snel op een 4200+ snelheid (stock koeler), maar er zit nog wel meer rek in.
X2 all the way of you ask me. In games merk je het ook omdat Video drivers hun werkt tegenwoordig naar de 2e core sturen. En nieuwe games hebben multi core support. En ook steeds meer apps kunnen multicore aan.
Dus ik zou zo i zo een Dual core nemen. En als je portemonnee het toelaat zou ik wel een quad core setupje kopen dan kun je weer wat jaartjes vooruit.
Edit:
Asus en Gigabyte hebben trouwens hun 790FX planken gelanceerd:
http://www.asus.com.tw/pr...0&l1=3&l2=149&l3=591&l4=0
http://www.gigabyte.com.t...AMD&CPUType=socket+am2%2b
Edit:
Haha iemand heeft de Phenom al te koop staan:
Voor de 9600 staat er het volgende: ETA: Monday November 19, 2007.
Maar voor die 9700: ETA: Friday December 14, 2007.
Uhmm niet zo mooi dus.ik vraag me af of dit die B2 stepping dan wel is. Misschien moet ik maar eens beginnen met de 2.0 GHz Phenom en die gewoon overclocken.
Dus ik zou zo i zo een Dual core nemen. En als je portemonnee het toelaat zou ik wel een quad core setupje kopen dan kun je weer wat jaartjes vooruit.
Edit:
Asus en Gigabyte hebben trouwens hun 790FX planken gelanceerd:
http://www.asus.com.tw/pr...0&l1=3&l2=149&l3=591&l4=0
http://www.gigabyte.com.t...AMD&CPUType=socket+am2%2b
Edit:
Haha iemand heeft de Phenom al te koop staan:
Edit 2:Phenom 9500 2.2 GHz for $279.99
An online etail store has jumped the guns with Phenom X4 CPUs and it looks like AMD will launch 2.2, 2.3 and 2.4GHz parts. As we are sure that AMD head hunters will take this site off, so we made a copy for you but it looks like AMD plans to start selling its 2.4GHz quad core part for $330 which is still a bit steeper from what Intel asks for Q6600 quad core.
Intel sells its Q6600, 2.4GHZ quad core part for about $260 - $270 and AMD offers only AMD Phenom 9500 2.2GHz Quad Core 4MB Processor Socket AM2 HD9500WCGDBOX - Retail for $279.99. We are quite sure that AMD loses versus 2.4GHz Intel part and that the prices will go a bit down toward the launch.
These CPUs will work in existing AM2 motherboards but we suggest you get a new one with a new chipset as we’ve heard that 790FX will overclock really well.
Pre-order link is here and get one before DAAMIT takes the link down.
Voor de 9600 staat er het volgende: ETA: Monday November 19, 2007.
Maar voor die 9700: ETA: Friday December 14, 2007.
Uhmm niet zo mooi dus.ik vraag me af of dit die B2 stepping dan wel is. Misschien moet ik maar eens beginnen met de 2.0 GHz Phenom en die gewoon overclocken.
[ Voor 79% gewijzigd door Astennu op 05-11-2007 09:39 ]
Als ik Gigabyte mag geloven is het juist de B2 stepping die uitkomt. Bekijk hun lijst maar eens van welke CPUs ze ondersteunen, daaronder staat de 9500 en 9600 met B2 stepping.
Tot 3 ghz? Dat was toch je streven geloof ik? Dat is nogal een overclock.Astennu schreef op maandag 05 november 2007 @ 08:48:
De B2 zou 3.0 mogelijk maken mja de vraag is hoeveel extra v moet je daar voor gebruiken. En kunnen ze nog meer ? Aan de andere kant denk ik ook als die B2 nu 3.0 kan waarom komen er dan 2.4 Ghz cpu's uit en niet meteen 2.8.
Ik heb eigenlijk steeds minder zin om op Phenom te wachten omdat ik denk dat ik teleurgesteld zal zijn.
Ik heb eigenlijk steeds minder zin om op Phenom te wachten omdat ik denk dat ik teleurgesteld zal zijn.
@Astennu, ik dacht dat je niet aan overclocken deed? 
Of is dat ook maar bij gelegenheid, wanneer het in je straatje past (in het voordeel van AMD)
Of is dat ook maar bij gelegenheid, wanneer het in je straatje past (in het voordeel van AMD)
Dit topic is gesloten.