Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste
Acties:
  • 357.666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ibex schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:43:
Ik heb me even wat ingelezen en zie nu ook het probleem.

Daaruit concludeer ik (en correct me if i'm wrong, wat best kan zijn :p) dat voor een gloeilamp de VA (en dus niet W) van mijn meter wel nagenoeg juist zit, maar vuile verbruikers zoals stofzuigers (ik meen dat die wel een lage cos-phi hebben) zullen wel veel VA gebruiken, maar minder W door de faseverschuiving.

Op zich is dit niet echt een probleem voor mij, maar ik moet gewoon niet verwachten dat de waarde op de meter 200W (wat dus eigenlijk 200VA is) zal aangeven als ik er een electrische motor van 200W aansluit. Het toestel zal mij wel een indicatie geven van, opgelet, er is ergens nog een verbruiker hoewel ik denk dat nagenoeg alle apparaten uitliggen.

Klopt dit ongeveer?
Dat is toch wel jammer, kwam laatst een ampere tang tegen voor microcontrollers. Was leuk voor een custom meter..
Afbeeldingslocatie: http://www.seeedstudio.com/depot/images/product/smartmeterclip.jpg

was iemand de Tweet a watt link nog opgevallen die ik had gepost? :X
http://ladyada.net/make/tweetawatt/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Je kunt wel meten met een stroomtang, maar dan moet je ook tegelijk de spanning meten om te weten wat de fase-verschuiving is tussen stroom en spanning.
Die tweet-a-watt heb ik wel gelezen, maar wegens een enorm tijd gebrek de laatste (en komende) weken, heb ik de hobby-projectjes een beetje aan de kant geschoven.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Precies, en daarnaast heb je toch echt de actuele waarde (en richting t.o.v. de stroom) van de spanning nodig. Die tweetawatt gaat blijkbaar uit van een constante spanning waardoor de waarde die je meet (is alleen maar de stroom) gemakshalve wordt vermenigvuldigd met die spanning en vertaald naar vermogen.
Bovendien gaat men, zoals er te lezen valt, er van uit dat de spanning 120 V is (blijkbaar Engeland), vandaar dat ze zeggen dat het max. meetbereik 1800 W. Als dus de spanningswaarde inderdaad alleen maar wordt verondersteld, dan is die voor dat apparaat blijkbaar 120V en moet je deze met de factor 230/120 vermenigvuldigen of zelf de spanning meten en die verrekenen i.p.v. 230 V. Maar nogmaals, je krijgt dan geen watts maar VA.

Speelgoed, meer niet, maar veilig, dat wel. Alleen (al eerder door een forumlid opgemerkt), waar vind je éénaderige kabels of -snoeren? Overal liggen fase en nul samengebonden en kom je er niet tussen met een tang. En dan werkt het natuurlijk niet. Dus waar vind je aan plaats waar je die tang wel kan gebruiken?

Uiteraard kun je de stroom bij vermogens- en verbruiksmeting meten met een stroomtang, want in feite is een stroomtang een simpele (geen precisie) stroomtransformator. Bij grote vermogens en bij hoge spanningen vindt dit altijd d.m.v. stroomtransformatoren plaats. En uiteraard bij hogere spanningen meetspanningstransformatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In je stoppenkast vind je de boel nog gescheiden qua draden en zo moeilijk is een "adapter" ook weer niet om te maken, zodat je de draden kunt splitsen voordat je een dergelijke klem monteert.
Zeker voor meten van opbrengst van (PV)panelen, ben je toch al bezig met dat soort bekabeling, dus dan is een enkele draad makkelijk te verwezelijken.

In de UK is het vziw 240 V en in de States zou het inmiddels ook wel 120V kunnen zijn (was altijd 110/115 volgens mij)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ok., met wat extra geknutsel kan dat, voor elk te meten apparaat zo'n tussenstukje, uiterst eenvoudig (en lelijk, maar dat even terzijde). Maar dan nog, het ding meet zo te zien alleen maar stroom en als (enigszins) professional heb je daar niet genoeg aan.

PS: Die 120V zal inderdaad wel Amerikaans zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 28-11-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235280

bedankt harold65 voor de tips ivm de SD-kaart voor de EnergyLogger4000. Ik kreeg direct terug hoop. Maar helaas, het werkt gewoon niet. Ik heb de HP software gedownload en daarmee de kaarten geformatteerd. Maar hoe ik ze ook formatteer (FAT, FAT32, via de HP-tool, rechtstreeks vanuit WinXP, via fdisk vanuit OpenSuse), elke keer als ik de SD-kaart in het toestel steek, en ik op de pijl druk, begint het kaartsymbool te knipperen en meer gebeurt er niet. Ik zal van de week eens proberen Conrad te contacteren. Hopelijk stelt hun naverkoopdienst iets voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 23:01
quote: Geplaatst op zondag 10 mei 2009 22:48 door remoc
- Je kan de duur van de meting apart van de gemeten kwh resetten. Het reseten van de meetwaardes zonder dat je alles reset (inclusief klok en stroom prijzen) kan door de Function knop minimaal 5 seconden ingedrukt te houden. Dat moet dus gebeuren voor de meettijd en voor de kwh. Dit staat dus helemaal niet in de handleiding beschreven.
Ik heb er net eentje gekregen (dank u Sinterklaasje), en dit miste ik in de handleiding. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Hoi,

Ik heb een Cresta RCE-1106

Alleen bij function heb je twee ''watt'' modes.
Ik wil mijn huidige wattage weten, welke van de twee moet ik dan hebben? Handleiding is zo onduidelijk als de pest :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 21:20
@n0elite: Dat viel mij laatst ook op! Twee watt aanduidingen....

De handleiding is inderdaad een ware disaster. Iets 'recorden' heb ik nog steeds niet door, of tarieven instellen. Eigenlijk gebruik ik het hele ding niet meer en gewoon alleen nog maar m'n oudere Conrad Energy check 3000.

Leuk dat die cresta zo 'nauwkeurig' is maar met onleesbare aanduidingen en crappy handleiding heb je er geen ene barst aan.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
n0elite schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:30:
Hoi,

Ik heb een Cresta RCE-1106

Alleen bij function heb je twee ''watt'' modes.
Ik wil mijn huidige wattage weten, welke van de twee moet ik dan hebben? Handleiding is zo onduidelijk als de pest :/
Ik heb hem zelf niet, dus ik kan alleen maar op mijn vermoedens afgaan. De eerste gedachte die bij mij opkomt is (i.v.m. de resolutie) twee meetbereiken voor dat vermogen (zo heet dat, "wattage" is eigenlijk een fantasiewoord). Dus laagste meetbereik tot een waarde ergens rond de 100 W (of zoiets) en eentje voor het hogere meetbereik. Bij duurdere meters vindt dat omschakelen van meetbereik nl. automatisch plaats. Denk hierbij aan een meetwaarde van 3000 W die 3000 W op het display zal vertonen en een waarde van 5 W als 5,000 W.
Kortom, bedoelen ze dat er misschien mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

Volgens mij geeft de Cresta meter het gemeten wattage weer en de ander is de maximale wattage wat die gemeten heeft,deze laatste veranderd ook niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:27
Anoniem: 235280 schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:57:
bedankt harold65 voor de tips ivm de SD-kaart voor de EnergyLogger4000. Ik kreeg direct terug hoop. Maar helaas, het werkt gewoon niet. Ik heb de HP software gedownload en daarmee de kaarten geformatteerd. Maar hoe ik ze ook formatteer (FAT, FAT32, via de HP-tool, rechtstreeks vanuit WinXP, via fdisk vanuit OpenSuse), elke keer als ik de SD-kaart in het toestel steek, en ik op de pijl druk, begint het kaartsymbool te knipperen en meer gebeurt er niet. Ik zal van de week eens proberen Conrad te contacteren. Hopelijk stelt hun naverkoopdienst iets voor...
Ik heb dus excact hetzelfde probleem. Het eerste (langzame) Transcend kaartje (2 GB) wat er bij aanbevolen werd door Conrad werkte niet. FAT, FAT32 geformateerd, met Windows 7 en met HP software, maakt allemaal niks uit. 2e Transcend kaartje (ook 2 GB, langzaam) werkte ook niet. 16 MB canon kaartje ook niet. Als laatste een SanDisk Extreme III (1 GB) geprobeerd en die werkte wel. Geen idee waardoor dat nu komt. Wellicht de grootte, aangezien 1GB aanbevolen wordt. Maar volgens de handleiding zou het kaartje tussen de 512 MB en 2 GB mogen zijn. Maar toch ben ik benieuwd of je nog een reactie van Conrad hebt gekregen?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Lange tijd ben ik enorm geïnteresseerd geweest in het Plugwise systeem, vanwege de eenvoud. De prijs en de toch ook ruim aanwezige negatieve ervaringen hebben er echter tot geleid dat mijn dinnetje en ik er nog niet aan zijn begonnen. Wat bleek: mijn dinnetje haar werkgever wilde een aantal proefpersonen voor..Plugwise :+

Wel grappig, zou leuk zijn als we uitgeloot worden en ik het systeem even flink aan de tand kan voelen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
:-) Ik had een poosje terug een mail gestuurd aan Plugwise met wat vragen... en uit hun antwoord bleek dat ze op de middellange termijn ook met energiemeter sensoren willen gaan komen en ook een soort 'gateway' ofzo...
Bedankt voor uw interesse. Wij zijn ons bewust van de beperkingen van de Windows-software en zijn daarom voor de consumentenmarkt bezig met het ontwikkelen van een gateway-achtig apparaat met de naam Stretch. Volgend jaar zal dit in het assortiment komen. Voor de zakelijke markt is er al een oplossing: de Stretch Lite Pro. Dit is een op Linux gebaseerd mini-systeempje wat geheel zelfstandig werkt en als webserver dienst kan doen om gegevens door te sturen. Op dit moment wordt de Stretch Lite Pro nog niet los verkocht, omdat bij implementatie nog wat ondersteuning nodig is.

Er wordt ook gewerkt aan de ontwikkeling van een module waarme de centrale meter uitgelezen kan worden. Ook hiervoor kan ik geen precieze release-datum geven, maar ook deze module zal volgend jaar beschikbaar komen.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235280

aan s441558 ivm de 4000-SD-problemen:
ik ben net terug van verlof. Ik heb het probleem voorgelegd aan Conrad. Ik heb gewoon een standaard e-mail teruggekregen: "Het spijt ons..." en een link naar de retour-procedure. Ik ga het volgende week terugsturen met de post en vragen om mijn geld terug te krijgen. Ik hou je op de hoogte via dit forum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 20:48

Guldan

Thee-Nerd

IK heb zelf wel ervaring met plugwise echter vind ik de source software niet helemaal stabiel, en voor uitbreidingsmogelijkheden is het ook allemaal zeer brak geregeld (de webserver). Trage reacties, geen reacties etc. Na het vinden van een protocol omschrijving ben ik begonnen met het starten van het maken van een dll die door custom code aangeroepen kan worden.

De volgende dingen worden nu ondersteund:
1.Aan en uit schakelen
2.Calibratie informatie opvragen (benodigd voor conversies van energieverbruik)
3.Status informatie opvragen van een plug (of hij in en uitgeschakeld is etc.)

Wanneer het verbruik in het verleden ook opgevraagd kan worden dan zal ik deze delen via codeplex of iets dergelijks.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222711

Guldan schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:46:
IK heb zelf wel ervaring met plugwise echter vind ik de source software niet helemaal stabiel, en voor uitbreidingsmogelijkheden is het ook allemaal zeer brak geregeld (de webserver). Trage reacties, geen reacties etc. Na het vinden van een protocol omschrijving ben ik begonnen met het starten van het maken van een dll die door custom code aangeroepen kan worden.

De volgende dingen worden nu ondersteund:
1.Aan en uit schakelen
2.Calibratie informatie opvragen (benodigd voor conversies van energieverbruik)
3.Status informatie opvragen van een plug (of hij in en uitgeschakeld is etc.)

Wanneer het verbruik in het verleden ook opgevraagd kan worden dan zal ik deze delen via codeplex of iets dergelijks.
Goed bezig Guldan, daar zijn al veel mensen naar opzoek. _/-\o_ _/-\o_
Het zou voor veel zonnepanelen bezitters ook handig zijn als je via een plug ook de opbrengst zou kunnen registreren. Dat zou mij er toe kunnen overhalen om een plugwise set aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Euh... hoe had je dat in gedachten dan? Wilde je dan je zonnepanelen aan een plug hangen en dan een negatief verbruik opvragen ofzoiets? ik kan mij het niet helemaal voorstellen..

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Voor zover ik weet zijn er meerdere mensen hier die dat doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Aha, oke dat lijkt mij dan wel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 16:00

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Ik heb de conrad energy check 3000. Op verschillende plaatsen in het huis geeft hij belachelijke waardes aan, denk aan 8000watt enzo. Als ik hem bijvoorbeeld in het stopcontact heb, gaat de stekker naar een verdeelkast. Daar zit o.a. mijn pc en monitor op. Doe ik de monitor uit, schiet de meter naar 8000watt, daarna weer gewoon op 250 watt o.i.d.

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hoef je vanzelfsprekend niet van zo'n apparaat te verwachten en het is m.i. ook geen schering en inslag voor dit type. Hij is gewoon niet in orde, m.a.w. mocht je nog in de garantieperiode zitten, dan heb je recht op een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Klinkt alsof je monitor een heel erg pulserend gedrag vertoont in stand-by.
Je zou dergelijke dingen ook parallel aan een 40Watt gloeilamp kunnen meten.
Neemt niet weg dat juist die Energy-monitor 3000 van de COnrad het goed zou moeten kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222711

Guldan schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:15:
Euh... hoe had je dat in gedachten dan? Wilde je dan je zonnepanelen aan een plug hangen en dan een negatief verbruik opvragen ofzoiets? ik kan mij het niet helemaal voorstellen..
Het belangrijkste hierbij is dat je het verschil kunt zien tussen een plug die opbrengst meet en een die verbruik meet. Op dit moment is hier in de plugwise software geen rekening mee gehouden en ziet de gemeten opbrengst ook als verbruik. Dit verschil moet op een of ander gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Ik ben eerst bezig met een library. Dus geen alternatieve source applicatie)Het enige waar ik nu ruzie mee heb is het ophalen van historische data. De data heb ik, alleen zitten er soms vreemde waarden tussen. Ik krijg bijvoorbeeld qua verbruik (niet omgerekend) 40, 39, 37, 22354. Terwijl dat bij andere historische gegevens niet zo is.

Ik ben ook al een heel eind met een laag zodat verschillende applicaties met de stick kunnen communiceren. Dit is geimpleteerd met een queue in een database welke door een Windows service wordt uitgelezen. Mijn eigen versie van de source heeft ondersteuning voor activiteiten (zoals de harmony ondersteund). Het toevoegen van een optie om een plug te selecteren voor kosten of opbrengst is wel mogelijk alleen zit er daar geen ondersetuning voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb het library op codeplex gezet. Het is te vinden op plugwiselib.codeplex.com. Hier staat ook een klein voorbeeld. Let op dat het nog wel behoorlijk in ontwikkeling is. Er wordt zeer weinig aan foutafhandwling gedaan en sommige dingen werken misschien nog niet echt handig. Maar het begin is er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337744

Ik heb een maand geleden een ecowatt 850 geinstalleerd.
Mijn inkomende voeding is drie maal 220 volt ( geen 3* 380).
De verbruikers ( verlichting, koelkast, TV, PC, ... ) zijn dus telkemaal tussen twee phasen geschakeld.
Dit is dus een driehoek schakeling en verbruik en geen sterschakeling
Tussen mijn meterkast en de hoofdzekeringskast heb ik de drie amperometrisch tangen geplaatst.
Het afgelezen kWattuur verbruik komt in de verste verte niet overeen met de het verbruik aangegeven door de meter van de elecrticiteits My.
Ik schrijf dit toe aan het verschil ster - driehoek schakeling.
Is hier een oplossing voorhanden?
Ondanks dit nadeel heeft dit toestel mij al "sluipverbruik" en ander slokops laten vinden.
|:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ken die Ecowatt niet, maar al lezende kom ik wel op een paar vragen.
Je voeding is als ik het goed begrijp 127/220V? Ik ben nieuwsgierig naar waar je woont, want bijna overal in Europa is het 220/380V, inmiddels 230/400V.
Maar goed, als het 127/220V is en je hebt alles aangesloten tussen de fasen, dan heb je automatisch 30° fase verschil tussen die 220V spanning en de stroom uit de stoppenkast, dus een cos phi van 0,87.

Maar heeft dat metertje wel een spanningsaansluiting? Anders is het natuurlijk volkomen gissen, omdat in de eerste plaats de spanning een veronderstelde waarde heeft. in de tweede plaats omdat er dan geen rekening wordt gehouden met faseverschuiving.

Edit:
Is al eerder langsgekomen, ik was even in de veronderstelling dat dit een ander exemplaar was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Zie posting van 13 nov. van dit jaar in dit topic, waar ik de zelfde vraagtekens zette.
En je hebt drie ampèretangen? Hoe heb je die aangesloten, want het metertje heeft toch maar plaats voor één?

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 30-12-2009 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-05 10:13

tim427

Turbulence!

Ik wil binnenkort me servers en computers gaan meten, zodoende heb ik me een beetje verdiept in "de energiemeters-materie".

Het schijnt nogal lastig te zijn om de stroom te meten als het om een computer gaat (iets piek-spanningen en sinusïdes)

Wat raden jullie mij nu aan?

Ik wil:
-De Ampere meten
-De Volt meten
-De kWh (dat moet kunnen met bovengenoemde waardes)
-Evt. de kWh-prijs invoeren.
-Niet al te duur
-Heb een enkele meter dus GEEN dag/nacht tarief
-Evt. een duurder apparaat waarbij ik het verbruik kan uitlezen met bijv. SNMP-protcol (bijv. APC PDU dingen, maar die dingen zijn erg duur, groot en bied meer dan nodig.

Zelf zat ik ook er aan te denken om een nieuwe UPS te komen die ik kan uitlezen, maar weet niet of dat nauwkeurig is en over wat voor prijs-klasses we dan praten.

Die cresta ziet er best interessant uit om mee te beginnen, waar kan ik deze nog kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In de test komt die Cresta inderdaad vrij goed naar voren, zeker als je in aanmerking neemt dat hij niet duur is. Destijds was hij o.a. te koop bij Kijkshop, ik neem aan dat dit nog wel het geval is. Zie verder http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/
Daar vind je ook de exemplaren die beslist worden afgeraden.
De Cresta meet inderdaad spanning, stroom, vermogen, arbeidsfactor en verbruik. Alleen hij registreert niet, daarvoor moet je een wat duurder apparaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:17
Gamma heeft ze volgens mij nog wel, daar heb ik mijne destijds gekocht voor 9,99 :)

En die kan alles uit jouw lijstje, behalve SNMP :P

Cresta RCE-1106

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-05 10:13

tim427

Turbulence!

ThinkPadd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:51:
Gamma heeft ze volgens mij nog wel, daar heb ik mijne destijds gekocht voor 9,99 :)

En die kan alles uit jouw lijstje, behalve SNMP :P

Cresta RCE-1106
Techneut schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:44:
In de test komt die Cresta inderdaad vrij goed naar voren, zeker als je in aanmerking neemt dat hij niet duur is. Destijds was hij o.a. te koop bij Kijkshop, ik neem aan dat dit nog wel het geval is. Zie verder http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/
De Cresta meet inderdaad spanning, stroom, vermogen, arbeidsfactor en verbruik. Alleen hij registreert niet, daarvoor moet je een wat duurder apparaat hebben.
Ik heb de Cresta besteld bij bcc.nl (14,95 incl. verzenkosten)

Ik krijg hem dinsdag binnen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200659

Techneut schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:44:
Klopt, aanbieding bij de Kijkshop. Cresta RCE - 1106 voor 9,99 euro. (Gisteren gehaald)

Korte review van deze vermogensmeter:

Het geeft het volgende weer:
1) Voltage (bij mij 218-220 Volt 50 Hhz :( zou 230V / 50 Hhz moeten zijn, maar ik leef in een achtergesteld gebied of zo :'(
2) Stroomsterkte (met daarachter in kleine cijvers en letters de cos waarde = power factor)
3) Watt (Arbeidsvermogen = nuttig vermogen) (met daarachter in kleine cijvers en letters de cos waarde = power factor = zelfde als bij de stroom indicatie)
4) Maximaal opgenomen vermogen (Watt) Ik dacht eerst dat dit het "schijnbaar vermogen" zou zijn, maar toch niet begrijp ik van Jack O (zie hieronder)

(Schijnbaar vermogen = arbeidsvermogen samen met het reactief vermogen of te wel het laatste is het vermogensverlies) Volgens mij betalen we voor het schijnbaar vermogen, maar dat weet ik niet zeker, iemand die dat kan bevestigen? of juist niet 8)

5) Energie kosten waarbij jezelf je kWh tarief dient in te vullen (elke keer opnieuw wanneer je de reset knop gebruikt om het geheugen te wissen. Beetje stom hoe ze dat hebben gedaan, maar anders pak je een rekenmachine :P Werkt net zo goed.
6) Verder laat het display de tijd en dag zien (mits ingesteld en moet na elke reset opnieuw worden ingesteld :( ) Resetten is niet nodig voor de kosten meting. Net ontdekt dat je de Kosten-teller weer op nul krijgt wanneer de functie toets een paar seconden ingedrukt wordt. (Dus je hoeft niet steeds de R (reset) knop in te drukken en datum, tijd en koste/kWh opnieuw in te stellen.) :O die wordt op nul gezet door de functie knop een paar seconden in te drukken)

Er is nog een optie voor het instellen van een dag en nacht tarief, maar wie heeft dat tegenwoordig nog? (zo'n dubbele kWh meter zodat je 's nachts of in het weekeind met goedkopere stroom kunt en gaat wassen)

De kleine letters zijn erg moeilijk te lezen, maar de getallen (Voltage, de Stoomsterkte, Vermogen (Watt) en de vermogensfactor (powerfactor) werkt het prima. Met de zeer beknopte handleiding ernaast en met deze aanvullende informatie is het een prima te gebruike meter. Ik ken nog iemand met een Energy Check 3000, dus dat is leuk vergelijken van de meetwaarden.

De meter is verder rechttoe rechtaan. Hij registreert, maar er zit niet een mooie geheugenfunctie of geheugenkaart in om de variatie in het stroom/watt verloop te zien.

Misschien dat ik er nog een EnergyLogger4000 bij haal waarbij dat wel kan, maar ik heb al gelezen (in dit forum) dat de sd-kaart problemen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330517

@Andrisig

De 4e functie (Watt) is de maximale gemeten waarde. De kleine cijfers zijn dan 2 decimalen. Door de functieknop een paar seconden ingedrukt te houden kun je deze weer resetten. (Cos phi en arbeidsfactor is overigens niet helemaal hetzelfde)

Ik heb trouwens een dubbele kWh-meter met hoog en laag tarief hoor. En ik weet zeker dat heel veel mensen dit ook hebben. Waarom zou dit tegenwoordig niet veel meer voorkomen?

Is een hele goede meter, zeker voor dat geld. Alleen die kleine lettertjes hadden inderdaad wel groter mogen zijn. (Bij de Gamma hebben ze 'm ook € 9,95)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 330517 op 17-02-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200659

Anoniem: 330517 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:12:
@Andrisig

Ik heb trouwens een dubbele kWh-meter met hoog en laag tarief hoor. En ik weet zeker dat heel veel mensen dit ook hebben. Waarom zou dit tegenwoordig niet veel meer voorkomen?
Om de huur / toeslagen van de dubbele meter terug te verdienen, moet je aardig wat stroom verbruiken en dus veel besparen in de dal-uren. De dal-uren zijn de afgelopen jaren verder naar de avond verschoven, waardoor het besparing minder snel te behalen is. Dat was 'm redenatie dat dubbele meters minder snel rendabel zouden zijn en daardoor minder worden afgenomen. Cijfers heb ik niet, dus m'n aanname is wellicht geheel onjuist.

offtoppic
Als je toch wil besparen op energie, zou ik eerder een paar zonnepanelen op het dak zetten en daar m'n stroom mee opwekken. M'n oude stroommeter behouden en terugleveren aan het stroom-net. Die oude tellers lopen namelijk nog terug. De nieuwe kWhmeters doen dat niet.

Anoniem: 330517

In Nederland heb je twee soorten piek en daltarief. In Brabant en Limburg het piektarief van 7:00u tot 21:00u. En in de rest van het land van 7:00u tot 23:00u. Weekenden en feestdagen is laagtarief. Het vastrecht voor een dubbele meter is hetzelfde als voor een enkele meter. (Ik weet niet of dit overal zo is). Zeker als je dus in het zuiden woont is een dubbele meter al snel interessant. Bij mij gaat bijvoorbeeld pas om 21:00 de vaatwasser aan.

Verder heb ik inderdaad zonnepanelen op m'n dak. En ik heb inderdaad een meter die gewoon terug draait. En met die dubbele meter is het mooie dat ie vooral terugdraait op het hoge tarief. En dat gebruik ik dan weer 's avonds in het lage tarief.

Als je meer hierover wilt lezen verwijs ik je naar: Duurzame Energie deel 17

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hier, in een klein plaatsje vlakbij Leiden (Zuid-Holland), begint het daltarief ook om 21.00 hoor.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Techneut
  • Niet online
Bij NUON heb je ze beide. Het avondtarief begint om 21.00 uur, het nog ietsje goedkoper nachttarief om 23.00 uur. Kwestie van afwegen dus en plannen m.b.t. zware stroomvreters zoals wasmachines. Stel je evenwel geen opzienbarende besparingen voor, het blijft slechts marginaal over een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 22:04
Anoniem: 200659 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:41:
[...]
(Schijnbaar vermogen = arbeidsvermogen samen met het reactief vermogen of te wel het laatste is het vermogensverlies) Volgens mij betalen we voor het schijnbaar vermogen, maar dat weet ik niet zeker, iemand die dat kan bevestigen? of juist niet 8)
Nee, we betalen voor het arbeidsvermogen (werkelijk gebruikte vermogen) en niet voor het schijnbaar vermogen.
Bij grote bedrijven wordt daarom ook de cos fi gemeten, deze moeten meer betalen bij een slechtere (lagere) cos fi (lage cos fi = veel reactief vermogen = grote blindstromen = veel verliezen bij energietransport)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 16:37
Even een kick :)

Ik ben reeds een tijd in het bezit van deze meter.

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/bjornblomen/Foto0009s.jpg

Tot nu toe fijn kunnen gebruiken voor het meten van het verbuik van allerlei apparaten. Maar heb sinds kort ook zonnepanelen op ons dak liggen en deze meter kan ook meten wat die opbrengen.

Nu komt de vraag: ik heb geen idee welke meter dit is en heb geen handleiding meer. Kan hem dus niet instellen dat hij bijhoud hoeveel mijn panelen opbrengen per 24 uur. Wie herkend of beter nog kent deze meter of heeft een handleiding?

Achterop de meter staat alleen 'Power Monitor' en voorop iets wat lijkt op de 'C' van 'Conrad'. Op de site hiervan kan ik niks terug vinden. Heb heel google al gehad maar vind niks op de combinatie van bovenstaand.

Wie kan mij helpen.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30
Ik heb goed contact met plugwise, en eergisteren vertelde men mij iets interessants. Zeer binnenkort worden er circles en een bijpassende source geleverd die hardwarematig bidirectioneel kunnen meten. Met andere woorden: in plaats van in de source aan te geven of een aangesloten apparaat produceert of consumeert meet de plug dit zelf en geeft dit door aan de source.

Dit is bijvoorbeeld handig voor mensen met zonnestroompanelen. Sommige (oudere) typen omvormers hebben een beetje sluipverbruik als er geen zon is, en met de huidige pluggen lijkt het dan alsof je 's nachts ook een beetje productie hebt. De nieuwe pluggen merken dat dit verbruik is i.p.v. productie en meten dit dan ook als zodanig.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lijkt me vrij logisch, de ene kant uit +, de andere kant uit -, ik ben met professionele meettechniek niet anders gewend. Een meter die dat onderscheid niet aangeeft heeft in feite een gebrek. Tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat hij maar geschikt is voor één richting. Elke meter heeft trouwens ook een piepklein beetje eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:05

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

welke simpele energiemeters meten 2 kanten op? Ik heb zelf 2x conrad energy logger 3500 maar daar moet ik 2 draden omdraaien binnenin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:19:
Ik heb goed contact met plugwise, en eergisteren vertelde men mij iets interessants. Zeer binnenkort worden er circles en een bijpassende source geleverd die hardwarematig bidirectioneel kunnen meten. Met andere woorden: in plaats van in de source aan te geven of een aangesloten apparaat produceert of consumeert meet de plug dit zelf en geeft dit door aan de source.

Dit is bijvoorbeeld handig voor mensen met zonnestroompanelen. Sommige (oudere) typen omvormers hebben een beetje sluipverbruik als er geen zon is, en met de huidige pluggen lijkt het dan alsof je 's nachts ook een beetje productie hebt. De nieuwe pluggen merken dat dit verbruik is i.p.v. productie en meten dit dan ook als zodanig.
Eerlijk gezegd hoop ik dat Plugwise ook nog eens een keer met een circle/sensor komt om centraal de meter af te lezen (liefst met een puls counter, NIET met van die klemmen). Meer dan een jaar terug hadden ze gemaild dat dit eraan kwam, maar nog niets gezien :S.

En officiele Linux support zou ook wel leuk zijn :).

Heb nu nog steeds niet de neiging om voor het ene of het andere meetsysteem te kiezen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen of er inmiddels al betaalbare apparaten bestaan die je in de meterkast kan laten monteren die per groep meten wat het verbruik is? Liefst met SD kaart of uitlees mogelijkheid?

Dit is het enige wat ik heb kunnen vinden, maar als ik het goed begrijp moet ik hier dan 3 van kopen als ik 8 groepen heb en er 3 van wil meten? Nadeel is geen watt weergave en geen log functie (om zelf grafiekjes te maken etc)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Workaholic schreef op woensdag 08 september 2010 @ 14:54:
[...]
Dit is het enige wat ik heb kunnen vinden, [...]
Ik denk dat je een linkje vergeten bent bij "Dit".

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Wij hebben een paar maanden geleden zonnepanelen geplaatst en naar aanleiding daarvan de meterkast onder handen genomen.

Alle 9 groepen worden nu gemeten met dit apparaat:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125348

De SO interface van deze meters hebben we aangesloten op een eigen stukje electronica (simple microprocessor en 2 schuifregisters). Deze electronica telt de pulsen en verstuurt de waardes van de 9 tellers iedere 20 seconden naar een thuisservertje. Daar worden deze gegevens in een RRD database gestopt waar we met behulp van wat PHP scripts allerlei grafieken uithalen.

Dit vereist dus wel enige huisvleit en kennis van electronica en is bovendien niet goedkoop (10 x 42,79 alleen al voor de tellers). Het werkt wel uitstekend: we hebben inmiddels voor ongeveer 200 euro per jaar aan besparingen kunnen doorvoeren dankzij onze metingen.

De grootste besparing was de pomp van de vloerverwarming: 75 Watt continue ook wanneer er helemaal niet gestookt werd. Er zijn hiervoor simpele apparaatjes op de markt die de pomp alleen aanzetten als hij nodig is en hem 1x per dag even aanzetten om vastzitten te voorkomen.

Mocht je meer informatie willen dan kun je me een PM sturen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
-Pieter-471 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:51:
De grootste besparing was de pomp van de vloerverwarming: 75 Watt continue ook wanneer er helemaal niet gestookt werd. Er zijn hiervoor simpele apparaatjes op de markt die de pomp alleen aanzetten als hij nodig is en hem 1x per dag even aanzetten om vastzitten te voorkomen.
Interessant van die pomp. Zal de mijne ook eens achter mijn Voltcraft hangen. Heb je alvast wat meer info over dat apparaatje wat hem alleen on-demand aan zet?

https://discord.com/invite/tweakers

• -Pieter-471
redfoxert schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:03:
[...]

Interessant van die pomp. Zal de mijne ook eens achter mijn Voltcraft hangen. Heb je alvast wat meer info over dat apparaatje wat hem alleen on-demand aan zet?
Er zijn verschillende types al is het voor mij als leek niet altijd duidelijk wat de verschillen zijn. Ik heb uiteindelijk dit apparaat gekocht:
http://www.heatnet.nl/pompschakelaar.html
Ik weet niet meer zeker of ik hem nu ook in deze shop heb gekocht. Precies hetzelfde apparaat is ook in andere shops en zelfs met andere "branding" te koop, zie o.a.:
http://www.heatingshop.eu...SCRIPTION&group=13&cat=18

Het werkt voorlopig in ieder geval goed: het stookseizoen is hier net weer begonnen en de vloerverwarming sloeg keurig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Deze eerder genoemde DIN-rail-meter is vanuit de mailinglijst afgeprijsd van 44,95 naar 34,99.

Indien de link vanuit de mailing gewenst is, kan ik deze wel via DM toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

TD-er schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 07:00:
Deze eerder genoemde DIN-rail-meter is vanuit de mailinglijst afgeprijsd van 44,95 naar 34,99.

doe maar, ik zoek er een aantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

-Pieter-471 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:51:
De grootste besparing was de pomp van de vloerverwarming: 75 Watt continue ook wanneer er helemaal niet gestookt werd.
Ik had 'm ook gevonden in mijn huis, de temp schakelaar die erop zit werkt niet goed dus die ga ik vervangen door de door jou genoemde, dank!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
sander817 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:56:
[...]

doe maar, ik zoek er een aantal
Houd er wel rekening mee dat deze meter een oplossend vermogen heeft van 1 pulse per Wh. Bij de EEML12-32A is dit 2 pulsen per Wh. Het ligt een beetje aan de toepassing of dit belangrijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
-Pieter-471 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:26:
[...]

Houd er wel rekening mee dat deze meter een oplossend vermogen heeft van 1 pulse per Wh. Bij de EEML12-32A is dit 2 pulsen per Wh. Het ligt een beetje aan de toepassing of dit belangrijk is of niet.
Dat is al een stuk hogere resolutie dan de gemiddelde meter die op zo'n 600omw/kWh zit.
Maar inderdaad wel handig om te weten.

@Sander:
Ik heb de link door-ge-DM-ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
TD-er schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 07:00:

Graag..
-Pieter-471 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:26:
[...]

Als leek begrijp ik dit niet helemaal, wat zijn de voor of nadelen?

Als ik 8 groepen heb en er 4 wil meten, kan ik dan 4 bestellen en laten monteren door iemand die er verstand van heeft? Is dit plug and play? Of heb ik nog meer onderdelen nodig? Kan het zijn dat het niet past in elke meterkast?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Workaholic schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:25:
[...]

Graag..

[...]

Als leek begrijp ik dit niet helemaal, wat zijn de voor of nadelen?

Als ik 8 groepen heb en er 4 wil meten, kan ik dan 4 bestellen en laten monteren door iemand die er verstand van heeft? Is dit plug and play? Of heb ik nog meer onderdelen nodig? Kan het zijn dat het niet past in elke meterkast?
Je kunt er inderdaad gewoon 4 bestellen en laten plaatsen: ik heb er 9 laten plaatsen maar daarvoor moest er wel een groepenkast bij omdat er te weinig ruimte was in de bestaande kast. Die meters nemen op zich weinig ruimte in, ze zijn net zo smal als een standaard schakelautomaat voor 1 groep.

Als je gewoon "handmatig" de tellers wilt uitlezen is er niet meer nodig dan deze meters (en wat extra kabel natuurlijk). Dan maakt het ook niet uit dat er "maar" 1 pulse per Wh gegenereerd wordt, de display is toch maar precies tot 10 Wh (0.01 kWh).

Zelf lees ik ze electronisch uit via de SO interface maar daar is wel veel meer voor nodig. In ons geval wat eigen electronica, een RS232 kabel naar mijn thuisserver en wat scripts. Daarbij is 2 pulses per Wh wel fijn omdat dat extra nauwkeurigheid geeft in de grafieken.

Hier een voorlopig overzicht van dit project voordat de meters electronisch werden uitgelezen:
http://home.spelplein.eu/solar/
De onderste foto laat de meters zien (steeds 1 groep schakelaar met daarnaast een meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

weet iemand of je een Cresta RCE-1106 ook kunt ombouwen tot opbrengstmeter, net zoals een conrad energy check 3000? 2 draden intern omdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
-Pieter-471 schreef op maandag 13 september 2010 @ 09:53:
[...]

Je kunt er inderdaad gewoon 4 bestellen en laten plaatsen: ik heb er 9 laten plaatsen maar daarvoor moest er wel een groepenkast bij omdat er te weinig ruimte was in de bestaande kast. Die meters nemen op zich weinig ruimte in, ze zijn net zo smal als een standaard schakelautomaat voor 1 groep.

Als je gewoon "handmatig" de tellers wilt uitlezen is er niet meer nodig dan deze meters (en wat extra kabel natuurlijk). Dan maakt het ook niet uit dat er "maar" 1 pulse per Wh gegenereerd wordt, de display is toch maar precies tot 10 Wh (0.01 kWh).

Zelf lees ik ze electronisch uit via de SO interface maar daar is wel veel meer voor nodig. In ons geval wat eigen electronica, een RS232 kabel naar mijn thuisserver en wat scripts. Daarbij is 2 pulses per Wh wel fijn omdat dat extra nauwkeurigheid geeft in de grafieken.

Hier een voorlopig overzicht van dit project voordat de meters electronisch werden uitgelezen:
http://home.spelplein.eu/solar/
De onderste foto laat de meters zien (steeds 1 groep schakelaar met daarnaast een meter).
Bedankt voor je reactie! Als ik maandelijks de getallen in een excel sheet opvoer kan ik uiteindelijk zelf een grafiek maken toch :)? Liever zou ik het ook automatiseren maar ik vrees dat dit te duur/moeilijk is ;). Tenzij er gewoon een kant en klaar apparaat voor is die het wegschrijft via ip ofzo?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Workaholic schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor je reactie! Als ik maandelijks de getallen in een excel sheet opvoer kan ik uiteindelijk zelf een grafiek maken toch :)? Liever zou ik het ook automatiseren maar ik vrees dat dit te duur/moeilijk is ;). Tenzij er gewoon een kant en klaar apparaat voor is die het wegschrijft via ip ofzo?
Ik meen me vaag te herinneren dat we wel zo'n apparaat tegen zijn gekomen. Iets dat een aantal SO interfaces aankon en via een webserver en Windows software te benaderen was.

Volgens mij waren de kosten echter boven de 400 euro wat voor ons reden was om zelf te gaan klussen (uiteraard ook omdat dat veel leuker is ;-)).

Misschien weet iemand anders hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

-Pieter-471 schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:33:
[...]

Ik meen me vaag te herinneren dat we wel zo'n apparaat tegen zijn gekomen. Iets dat een aantal SO interfaces aankon en via een webserver en Windows software te benaderen was.

Volgens mij waren de kosten echter boven de 400 euro wat voor ons reden was om zelf te gaan klussen (uiteraard ook omdat dat veel leuker is ;-)).

Ik heb zelf een Damocles Mini waarmee ik de kWh pulsmeters in mijn meterkast log. Er zijn ook alternatieven, zoals de Soft-I/O maar ook Moxa heeft leuke Remote Ethernet I/O voor nog geen 200 euro ex BTW.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Anoniem: 361523

antonboonstra schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:17:
[...]

Ik heb zelf een Damocles Mini waarmee ik de kWh pulsmeters in mijn meterkast log. Er zijn ook alternatieven, zoals de Soft-I/O maar ook Moxa heeft leuke Remote Ethernet I/O voor nog geen 200 euro ex BTW.
Schitterende tip! Heb de Moxa E1212 besteld (€ 140) om 4 din metertjes met pulsuitgang te loggen. Hier was ik echt al even naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anoniem: 361523 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:06:
[...]
Schitterende tip! Heb de Moxa E1212 besteld (€ 140) om 4 din metertjes met pulsuitgang te loggen. Hier was ik echt al even naar op zoek.
Graag gedaan. Maar hoe kom je aan de prijs van € 140,-? Ik had een prijs opgevraagd en kreeg te horen dat ze € 170,- excl. BTW waren (Modelec).

Met welke programmeertaal ben je trouwens van plan om ze uit te lezen? Ik ben redelijk thuis in php, maar kon aan de specs niet zo snel zien dat dit mogelijk zou zijn.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

antonboonstra schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:19:
[...]

Graag gedaan. Maar hoe kom je aan de prijs van € 140,-? Ik had een prijs opgevraagd en kreeg te horen dat ze € 170,- excl. BTW waren (Modelec).

Met welke programmeertaal ben je trouwens van plan om ze uit te lezen? Ik ben redelijk thuis in php, maar kon aan de specs niet zo snel zien dat dit mogelijk zou zijn.
Heb hem besteld bij Technostore.be voor €115 BTWe (+/- 140 BTWi).

Was de bedoeling om een windows service te schrijven in .Net maar krijg een AccessViolationExeption bij function calls naar de geleverde DLL met een Byte[] parameter...
Dus ben voorlopig aan het prutsen in Visual Basic 6 tot ik iets hoor van de support van Moxa.

Edit: Heb ondertussen de laatste versie van de DLL gekregen van Moxa support en deze werkt zonder problemen, service is bijna af.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 361523 op 24-09-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

bedankt voor de tip van heatnet pompschakelaar

2 besteld en keurig een paar dagen later geleverd

werkt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jeuj, de energie rekening is weer binnen.
5100KW lijkt mijns inziens erg veel voor 2 personen die weinig thuis zijn.

Op mijn zoektocht naar wat energiemters kwam ik de volgende tegen bij conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125353 36,-
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/1000_1999/1200/1250/1253/125353_BB_01_FB.EPS.jpg

De recenties lijken goed te zijn.
Zouden deze geschikt zijn om langere tijd achter de koelkast/cv/keueknboiler/droger te hangen?

Of kan ik dan beter een logger kiezen zoals de Voltcraft energy-logger 4000 :
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125335 50,-
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/1000_1999/1200/1250/1253/125335_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door arjants op 31-10-2010 20:32 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
-Pieter-471 schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:33:
[...]

Ik heb een KWH met S0 puls aangesloten op een velleman K8055 IO board met usb. (kost € 36,- bij http://www.displayconsume...kket-interface/K8055.html )

De K8055 hangt weer een aan asus EEE netbook mnt usb. Op de EEE netbook draait windows 2003 en heb ik met visual basic studio een service geschreven die draait onder windows welke iedere minuut de counter uitleest van de K8055 en wegschrijft in een sql db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Arjants
Van de eerste weet ik niet of er testrapporten zijn, van de tweede wel.
Zie http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters.
Waarin goede, matige en slechte met name verschillen is de nauwkeurigheid bij verschillende soorten belasting. Bij alleen maar gloeilampen scoren ze vrijwel allemaal redelijk tot goed, is ook geen kunst, maar zodra er faseverschuiving of fase-aansnijding (denk b.v. aan dimmers en schakelende voedingen) in het spel is, laat de prullaria het behoorlijk afweten. Het mag duidelijk zijn dat die niet zijn aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:52:
@Arjants
Van de eerste weet ik niet of er testrapporten zijn, van de tweede wel.
Zie http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters.
Waarin goede, matige en slechte met name verschillen is de nauwkeurigheid bij verschillende soorten belasting. Bij alleen maar gloeilampen scoren ze vrijwel allemaal redelijk tot goed, is ook geen kunst, maar zodra er faseverschuiving of fase-aansnijding (denk b.v. aan dimmers en schakelende voedingen) in het spel is, laat de prullaria het behoorlijk afweten. Het mag duidelijk zijn dat die niet zijn aan te bevelen.
Hmmzz, Ik zit met een energierekening waarvan ik ons verbruik betwijfel. (+40%)
Op mijn dubbele meter zie ik dag/nachtstroom bijna hetzelfde.
Vandaar dat ik de apparaten die 24/7 draaien graag wil monitoren en loggen.
Het gaat om koelkast/vriezer/keukenboiler/CV/(af)wasmachine/droger/TV
Welk meetapparaat zou hiervoor geschikt zijn? < €100,-
Ik hoef ze niet allemaal gelijktijdig uit te lezen, 2 tegelijk zou al mooi zijn voor dat geld :)

Mochten onderstaande goed werken dan overweeg ik deze in de meterkast te plaatsen:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125348
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/1000_1999/1200/1250/1253/125348_LB_00_FB.EPS.jpg
Via een klant kan ik hier erg goedkoop aankomen (1 per groep)

[ Voor 11% gewijzigd door arjants op 01-11-2010 11:06 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, deze is dus geschikt om een hele groep te monitoren, kan uiteraard ook. Maar je startbericht toonde twee exemplaren die je gewoon in een stopcontact prikte, daarmee kun je dus meer in detail observeren. Bespaart je montagewerkzaamheden en op elk gewenst moment verplaats je hem naar een ander stopcontact. Het is dus maar net wat je wilt.
Ik weet ook van dit getoonde apparaat niet of er er testrapporten van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@bgrr
Zo had ik het eerst ook gedaan, maar ik wou van de USB verbinding af en wou meer dan 2 (de velleman heeft maar 2 counters) tellers kunnen uitlezen.
Heb het nu een dikke maand draaien met de Moxa en het werkt allemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:42

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Deze hangt bij mij nu al een jaar in de meterkast om de opbrengst van mijn 3,5 kW PV panelen te meten.

De EM11 DIN energy analiser. Meet 1% nauwkeurig, en kan 10 variabelen meten.

Ik ben er zeer blij mee. Tellers zijn na ingeven code te resetten. Heeft ook een puls uitgang.

http://www.albedo.biz/dow...20gavazzi/doc/EM11DIN.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door Gasschuif op 07-11-2010 15:33 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-04 12:00

PaulX

Beyond your imagination...

Wellicht interessant om hier te posten:
Plugwise geeft momenteel 10% korting als je deze kortingscode invult bij de bestelling:
GASLICHT00ADEF

Zojuist ontdekt:
Maar liefst 20% korting als je deze code invult:
EXTENSION!

haha, 8)

[ Voor 38% gewijzigd door PaulX op 12-12-2010 12:03 . Reden: toevoeging kortingscode ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

PaulX schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:09:
Plugwise geeft momenteel 10% korting als je deze kortingscode invult bij de bestelling:
GASLICHT00ADEF

Zojuist ontdekt:
Maar liefst 20% korting als je deze code invult:
EXTENSION!

haha, 8)
Was net aan het rondneuzen op de Plugwise site, de 2e code werkt niet meer, de eerste nog wel. Even bekijken of ik dan toch overga op het Home startpakket. Wel jammer dat je niet los wat circles erbij kunt doen. 2 is nogal sneu, maar 9 is weer een overdreven duur geintje :+

Zal ze eens mailen of die circles ook los verkocht gaan worden, dan wordt het interessanter voor me denk ik.

-update-
nope, ze blijven vasthouden aan de vaste pakketten, ook ivm "handelingskosten" ..hmm.
Jammers, laat ik het voorlopig even varen :)

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 28-12-2010 21:32 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dag,

Ik dacht, ervaringen topic, ik heb ook iets en wil ook even laten weten dat ik er mee bezig ben, maar vooral ook, op zoek ben naar de diverse softwaremogelijkheden buiten die van de leverancier om.

Op mijn werk hebben we voor proef met een best wel groot aantal Plugwise pluggen een kantoor gemeten.

Hiervoor is gebruik gemaakt van 2 afzonderlijke plugwise sets. Na de proef hebben de plugs nog een tijd tussen de stekkers gezeten maar werd er niets meer mee gedaan.

Uiteindelijk heb ik 1 set meegekregen en deze mag ik houden, bestaande uit een Plugwise licentie, een USB stick en (op dit moment) 40 pluggen :7 .

Hierdoor kan ik eigenlijk alles wat los en vast zit in huis meten :)

Plugwise geeft overigens wel aan dat de plug maar 0,2 watt gebruikt. Mijn eigen meting geeft echter een ander beeld.

Ik heb hier in een heel groot stekkerblok 16 pluggen tegelijk aan het net en het gebruik gemeten met een plug. Deze geeft aan dat er 16 watt word gebruikt. Dit is 1 watt per meter. Als de relais van de plug werd afgeschakeld, dan bedraagt het gebruik 0,5 watt.

Je moet dus als je een groot aantal pluggen hebt wel je voordeel halen uit het afschakelen van stand-by stroomverbruikers. Als je alleen maar dingen gaat meten en verder niet, dan kunnen ook de pluggen een extra belasting zijn op je netwerk, er moet op elke plug tenslotte een stukje electronica draaien en een relais actief gehouden worden.

-------------

Waar ik eigenlijk voor post, ondanks dat ik heel blij ben met deze plugwise set. Ik ben een beetje op zoek naar alternatieve software voor die dingen. De originele software is leuk, maar ik denk dat er méér mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:21:
Plugwise geeft overigens wel aan dat de plug maar 0,2 watt gebruikt. Mijn eigen meting geeft echter een ander beeld.

Ik heb hier in een heel groot stekkerblok 16 pluggen tegelijk aan het net en het gebruik gemeten met een plug. Deze geeft aan dat er 16 watt word gebruikt. Dit is 1 watt per meter. Als de relais van de plug werd afgeschakeld, dan bedraagt het gebruik 0,5 watt.

Je moet dus als je een groot aantal pluggen hebt wel je voordeel halen uit het afschakelen van stand-by stroomverbruikers. Als je alleen maar dingen gaat meten en verder niet, dan kunnen ook de pluggen een extra belasting zijn op je netwerk, er moet op elke plug tenslotte een stukje electronica draaien en een relais actief gehouden worden.
Nuttige info! Bedankt!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-05 15:31
Heeft iemand toevallig wel eens een Cresta of Voltcraft open gehaald? Ik wil namelijk een kant en klare meter kopen (om zo min mogelijk zelf te hoeven solderen) en hem zodanig aanpassen dat ik meetwaarden (d.m.v. bijv. S0 bus) via Bluetooth of Zigbee naar een uC kan sturen, inlezen, ergens opslaan en op een server een website plaatsen met grafiekjes.

Maar daarvoor moet ik wel eerst weten of ik uberhaupt iets aan een dergelijke meter kan modificeren, voordat ik er een ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De iets duurdere Voltcraft heeft toch een databus? Output kan naar een Exelfile. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
Je bedoelt dat ze gegevens opslaan op een SD kaartje? Nee, dat bedoel ik niet :)

Wat ik uiteindelijk wil is dat ik bij enkele apparaten een stekkerplug plaats en dat ze het verbruik meten. Dat moet elke x minuten verstuurd worden (ZigBee, Bluetooth) naar bijvoorbeeld een microcontroller (uiteraard via ZigBee/Bluetooth ontvanger). De microcontroller communiceert weer met een server, waar de gegevens verder verwerkt worden in bijvoorbeeld een grafiek. Zo kan ik via LAN/Internet het verbruik bekijken.

Om te voorkomen dat ik het wiel voor de tweede keer uitvind en om zo min mogelijk werk te hebben zou het natuurlijk mooi zijn dat ik een bestaande energiemeter kan modificeren tot iets waar ik wat aan heb. Vaak hebben die dingen een ADE (xxxx) IC van Analog aan boord en op de meeste van die IC's beschikken over een S0 bus.

Maar voordat ik overga tot aankoop van een energiemeter, zou ik graag willen weten (aangezien dit een ervaringen topic is) of iemand al zo'n apparaat open heeft gehad om te zien wat er precies in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb zelf de iets goekopere Energy Monitor, die heeft alleen maar een display (net als de Cresta). Maar van meerdere mensen op dit topic heb ik begrepen dat de ongeveer een tientje meer kostende Energy Logger wel terdege een databus heeft. Dus geen SD-kaartje, wat ik me zou kunnen voorstellen dat je dàt niet zoekt.
Volgens mij voorziet die databus (dus inderdaad een stekkerplugje) volledig in jou wensen.
Zoek maar eens op dit topic, en anders op dat van Duurzame Energie, daar worden ze volgens mij heel veel gebruikt, precies voor het doel wat je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
peterkuli schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:46:
[...]
Om te voorkomen dat ik het wiel voor de tweede keer uitvind en om zo min mogelijk werk te hebben [...]
Plugwise

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
@Techneut: ik zal eens in het topic kijken, bedankt voor de tip. Verder heb ik in de handleiding gekeken van zo'n Energy Logger maar kan niks vinden over een databus...wellicht dat het in het andere topic duidelijk wordt.

@Gwannoes: Plugwise heeft onder andere als nadeel dat het prijzig is en dat je dingen koopt die ik nooit van plan ben om te gebruiken. Neem bijv. de usb stick en de software...dat is juist het deel wat ik zelf wil maken en heb dus geen zin om dat te kopen als ik het niet gebruik. Verder mooi product! (kende het overigens al wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

peterkuli schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:46:
Je bedoelt dat ze gegevens opslaan op een SD kaartje? Nee, dat bedoel ik niet :)

Wat ik uiteindelijk wil is dat ik bij enkele apparaten een stekkerplug plaats en dat ze het verbruik meten. Dat moet elke x minuten verstuurd worden (ZigBee, Bluetooth) naar bijvoorbeeld een microcontroller (uiteraard via ZigBee/Bluetooth ontvanger). De microcontroller communiceert weer met een server, waar de gegevens verder verwerkt worden in bijvoorbeeld een grafiek. Zo kan ik via LAN/Internet het verbruik bekijken.

Om te voorkomen dat ik het wiel voor de tweede keer uitvind en om zo min mogelijk werk te hebben zou het natuurlijk mooi zijn dat ik een bestaande energiemeter kan modificeren tot iets waar ik wat aan heb. Vaak hebben die dingen een ADE (xxxx) IC van Analog aan boord en op de meeste van die IC's beschikken over een S0 bus.

Maar voordat ik overga tot aankoop van een energiemeter, zou ik graag willen weten (aangezien dit een ervaringen topic is) of iemand al zo'n apparaat open heeft gehad om te zien wat er precies in zit.
Tweet-a watt al gezien? Zijn alleen wel Amerikaanse meters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
Tweet a watt kende ik nog niet, maar erg leuk om te zien! Zitten al een paar ideeën bij die ik wel kan gebruiken! Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2018
Fairy schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:21:
Dag,

Ik dacht, ervaringen topic, ik heb ook iets en wil ook even laten weten dat ik er mee bezig ben, maar vooral ook, op zoek ben naar de diverse softwaremogelijkheden buiten die van de leverancier om.

Op mijn werk hebben we voor proef met een best wel groot aantal Plugwise pluggen een kantoor gemeten.

Hiervoor is gebruik gemaakt van 2 afzonderlijke plugwise sets. Na de proef hebben de plugs nog een tijd tussen de stekkers gezeten maar werd er niets meer mee gedaan.

Uiteindelijk heb ik 1 set meegekregen en deze mag ik houden, bestaande uit een Plugwise licentie, een USB stick en (op dit moment) 40 pluggen :7 .

Hierdoor kan ik eigenlijk alles wat los en vast zit in huis meten :)
40 is veel, heb je er wellicht nog 1 of 2 in de aanbieding of spaar je ze zelf? Is overigens wel een serieuze reaktie dus als je er een paar over hebt dan wil ik graag met je onderhandelen over een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Badger001 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 09:15:
[...]

40 is veel, heb je er wellicht nog 1 of 2 in de aanbieding of spaar je ze zelf? Is overigens wel een serieuze reaktie dus als je er een paar over hebt dan wil ik graag met je onderhandelen over een nette prijs.
Hoi,

Het spijt me, maar ik verkoop de plugs niet. Ik wil de set graag compleet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2018
Jammer, de set is namelijk met elk aantal plugs compleet. Misschien kan ik er dan eens een paar lenen? De onderlinge band tussen die plugs maakt het systeem zo leuk en flexibel. Iemand enig idee waarom het soms zomaar lijkt dat de dataverzameling in zo'n Plugwise set-up zomaar gestopt is? Ik zal eens even bellen anders met de uitvoerders van dit EU-energieverbruikmeetprogramma. Maar die zijn technisch gezien niet zo onderlegd.

[ Voor 17% gewijzigd door Badger001 op 25-01-2011 13:09 . Reden: eventjes anders verwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
eff topic gebruiken :)

ik heb dus zo'n cresta meter omdat ik in 1 jaar 5300kWh heb gebruikt maar nu vroeg ik mij af...er staan als je het display afleest in Watt een aantal grote en aantal kleine cijfers.Hoe moet ik dit nu aflezen ? Want er staat namelijk een klein cijfer voor de komma en 2 kleine na de komma.. Dus als ik bijv 200Watt gebruik staat er dan
20o.oo of moet er dan echt 200o.oo... staan ?? Beetje onduidelijk.

Als ik namelijk een spaarlamp test staat er 1o.oo dus lijkt mij 10 Watt. Maar als ik bijv kijk wat mijn Ziggo modem met router verbruikt gaat het makkelijk over de 200Watt als ik het op die manier aflees...

graag wat opheldering van een mede cresta gebruiker.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geeft die Cresta niet ook een cos-phi waarde of de frequentie in Hz?

Hier lijkt 'ie de netfrequentie weer te geven, maar dan is 00 wel weer vreemd (is ook vreemd voor de cos.phi)
Afbeeldingslocatie: http://www.vitalitools.nl/prodimages/cresta/RCE-1106_energiemeter_l.jpg

20 Watt of 20VA lijkt me logisch voor een modem. (20VA nog iets logischer en dan een cos-phi v\an 0.7, dus zo'n 14 Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 18:12
2Dutch schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:17:
[...]

Was net aan het rondneuzen op de Plugwise site, de 2e code werkt niet meer, de eerste nog wel. Even bekijken of ik dan toch overga op het Home startpakket. Wel jammer dat je niet los wat circles erbij kunt doen. 2 is nogal sneu, maar 9 is weer een overdreven duur geintje :+

Zal ze eens mailen of die circles ook los verkocht gaan worden, dan wordt het interessanter voor me denk ik.

-update-
nope, ze blijven vasthouden aan de vaste pakketten, ook ivm "handelingskosten" ..hmm.
Jammers, laat ik het voorlopig even varen :)
Check:
http://www.hashop.nl/c-1014084/plugwise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit al een tijdje naar Plugwise te kijken (hier op het werk hebben ze een test gedaan voor Plugwise en hebben we een leuke personeelsaanbieding gehad, maar was voor mij toen nog te duur), maar wie kan mij vertellen wat het bereik van die circles is en hoe nauwkeurig zijn ze?
De specs op de site van plugwise zijn leuk, maar zoals uit dit topic al blijkt, zeggen die vrij weinig als er iets anders achter hangt dan een puur ohmse belasting.

En hoeveel meter halen de plugs onderling? Ik heb in mijn huis eigenlijk maar een paar punten die ik wil en kan meten (koelkast, vriezer, pc, netwerkapparatuur en AV-meubel) en vooral de pc staat vrij ver van de andere punten. De pc bevindt zich namelijk een verdieping hoger dan de rest.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

ik heb een moxa e1210 gekocht om mijn kwhmeters met So uitgang uit te kunnen lezen en zo de data op de pc te krijgen.

in de active opc (van moxa prog) telt hij keurig de pulsen op

wil ik de gegevens exporteren dat hij dat in een mdb bestand

deze kan ik niet openen in een werkblad??

wie heeft dit probleen al opgelost

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 340933 op 06-04-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:50
Als er nog iemand interesse heeft in een Plugwise setje. Bijna 20% korting bij het invoeren van de code: SWITCH geldig tot 15 April 2011. 8)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

deepbass909 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:25:
Ik zit al een tijdje naar Plugwise te kijken (hier op het werk hebben ze een test gedaan voor Plugwise en hebben we een leuke personeelsaanbieding gehad, maar was voor mij toen nog te duur), maar wie kan mij vertellen wat het bereik van die circles is en hoe nauwkeurig zijn ze?
De specs op de site van plugwise zijn leuk, maar zoals uit dit topic al blijkt, zeggen die vrij weinig als er iets anders achter hangt dan een puur ohmse belasting.

En hoeveel meter halen de plugs onderling? Ik heb in mijn huis eigenlijk maar een paar punten die ik wil en kan meten (koelkast, vriezer, pc, netwerkapparatuur en AV-meubel) en vooral de pc staat vrij ver van de andere punten. De pc bevindt zich namelijk een verdieping hoger dan de rest.
Ik heb hier ervaring mee en moet zeggen dat het prima werkt, maar je moet gewoon zorgen dat er een 'tussenstation' is. Ik heb thuis op de overloop een plugwise stekker in het stopcontact zitten, waardoor ik zeker ben dat de zolder en de benedenverdieping verbonden zijn.

Een heel precies antwoord kan ik niet geven omdat ik op dit moment rond de 40 plugwise stekkers in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 19:15

grimson

domeingrommer

Lander schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:11:
Als er nog iemand interesse heeft in een Plugwise setje. Bijna 20% korting bij het invoeren van de code: SWITCH geldig tot 15 April 2011. 8)
Kortingscode lijkt niet te werken helaas (bij mij dan?)
Sorry!!! het is al april geweest ;)
PaulX schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:09:
GASLICHT00ADEF
Deze doet het nog steeds :o

[ Voor 47% gewijzigd door grimson op 24-05-2011 20:20 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30
deepbass909 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:25:

Ik gebruik Plugwise nu al een jaar naar volle tevredenheid: http://www.solarwebsite.n...troom-meten-met-plugwise/

Niet alleen meet ik er onze vijf zonnestroominstallaties mee, ik hoe ook het verbruik het van diverse apparaten in de gaten: http://www.solarwebsite.n...-in-cijfers-en-grafieken/

Ik zie maar twee nadelen aan het pakket: prijs en privacy. In mijn geval was de prijs het waard en het privacy-verhaal kun je omheen werken.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 09:51
Weet iemand misschien een Plugwise kortingscode die nu werkt? Ik wil m'n stroomverbruik en productie toch eens wat beter in kaart gaan brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door catchingfire op 04-06-2011 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 11:20
Vraag1:
Ik ben op zoek naar een relatief makkelijk te installeren oplossing voor het opslaan en eventueel visualiseren van het totale stroomverbruik in huis. Ik kwam de oplossing van zjools (www.zjools.nl) tegen, maar vond die erg duur. ook omdat ik dat schermpje helemaal niet nodig heb.

Dit werkt dus door een opnemer over de meter te plakken. Er is een variant voor een oude draaischijf meter of voor digitale pulse meter. Zie ook: YouTube: ‪Zjools montage en instelling t.b.v. sensor voor (digitale) puls kWh meter‬‏

Hebben jullie nog suggesties? Ik vind deze oplossing een voordeel omdat je dan niet de meterkast hoeft te maken.

Vraag2:
Het gaat om een huis met warmtepomp. Om het stroomverbruik van van dit apparaat te kunnen monitor heb ik de aannemer een DIN-rail meter laten plaatsen. De verwachting was dat dat apparaat de grootste verbruiker zou zijn in huis. Ondertussen blijkt dit niet zo te zijn. Na zes weken in het huis te wonen staat de totale meter op 990 KwH en de DIN-meter op 220. Ik wil graag onderzoeken wat de grootverbruiker is in het huis. Het lastige is dat ik 12 groepen heb. Het gaat om een huis met twee woonlagen en is dus niet extreem groot, maar heeft wel een zeer lage EPC waarde (lees 0.8).

Apparaten die ik zou kunnen verwachten:
  • Plasma TV, maar die had ik in het vorige huis ook.
  • WTW installatie
  • Airco, maar denk ik niet omdat de buurman die niet heeft en hij dezelfde karakteristiek heeft tussen de twee meterstanden.
Zijn er apparaten die ik op snelle manier aan een complete groep kan koppelen, zonder de meterkast te hoeven openen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een hele groep zonder de meterkast te openen lijkt me niet mogelijk.

Ik denk toch dat je een losse stroommeter moet gebruiken en dan elk stopcontact nalopen waar een stekker in zit.

Mijn LCD TV doet in stand-by altijd 7 a 8 watt. deze schakel ik dus ook altijd helemaal af.

Mijn eerste mediabox deed tussen de 25 a 30 watt (UPC) toen deze uitstond. Deze heb ik laten ruilen voor een nieuw model en die gaat wél echt uit (mits correct ingesteld op standby laag!).

Mijn routers (2) doen 8 a 9 watt per stuk en het kabelmodem van Cisco doet 10 watt. Dit is samen ook 30 watt.

Mijn mechanische ventilatie doet 12 watt op de lage stand. Als ik deze iets hoger zit neemt het verbruik exponentieel toe, let hier ook op!. Ik heb geen warmte systeem maar gewone ventilatie.

PC's verbruiken bij mij ook veel, die die zet ik altijd op stand-by (1 watt) of uit als ik deze niet gebruik. Na gebruik gaat ook altijd de grote schakelaar uit om alle adapters en spul af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

catchingfire schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:37:
Weet iemand misschien een Plugwise kortingscode die nu werkt? Ik wil m'n stroomverbruik en productie toch eens wat beter in kaart gaan brengen.
Heb ik ook wel belang bij, wil graag zo'n Switch, maar vind het nogal duur op t moment.
Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste