Als je een beetje makkelijk een stroomtang om de elektriciteitsdraden kunt klemmen, zou je dat kunnen meten, maar meestal zit dat netjes weggewerkt in PVC buisjes.GAEvakYD schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:04:
[...]
Vraag2:
Het gaat om een huis met warmtepomp. Om het stroomverbruik van van dit apparaat te kunnen monitor heb ik de aannemer een DIN-rail meter laten plaatsen. De verwachting was dat dat apparaat de grootste verbruiker zou zijn in huis. Ondertussen blijkt dit niet zo te zijn. Na zes weken in het huis te wonen staat de totale meter op 990 KwH en de DIN-meter op 220. Ik wil graag onderzoeken wat de grootverbruiker is in het huis. Het lastige is dat ik 12 groepen heb. Het gaat om een huis met twee woonlagen en is dus niet extreem groot, maar heeft wel een zeer lage EPC waarde (lees 0.8).
Apparaten die ik zou kunnen verwachten:Zijn er apparaten die ik op snelle manier aan een complete groep kan koppelen, zonder de meterkast te hoeven openen?
- Plasma TV, maar die had ik in het vorige huis ook.
- WTW installatie
- Airco, maar denk ik niet omdat de buurman die niet heeft en hij dezelfde karakteristiek heeft tussen de twee meterstanden.
Dingen die meestal onverwacht veel energie verbruiken zijn dingen met een verwarmingselement.
Dus een boiler, elektrisch koken, elektrische oven, etc.
Kijk ook of bijvoorbeeld de ventilator van je WTW netjes uit gaat, enz.
Soms kunnen oude koelkasten en vrieskisten ook wel zo'n 1000 kWh op jaarbasis verbruiken en nog wel meer als die in een koude ruimte staat. (dat laatste is de laatste 6 week niet echt sprake van geweest)
990 kWh in 6 week, waarvan 220 voor de warmtepomp. Oftewel 770 kWh in 6 week.
Dat is ruw geschat 770/6*52 = 6673 kWh op jaarbasis, oftewel zo'n 760 Watt continue het hele jaar door.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)