Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste
Acties:
  • 357.694 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25
GAEvakYD schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:04:
[...]
Vraag2:
Het gaat om een huis met warmtepomp. Om het stroomverbruik van van dit apparaat te kunnen monitor heb ik de aannemer een DIN-rail meter laten plaatsen. De verwachting was dat dat apparaat de grootste verbruiker zou zijn in huis. Ondertussen blijkt dit niet zo te zijn. Na zes weken in het huis te wonen staat de totale meter op 990 KwH en de DIN-meter op 220. Ik wil graag onderzoeken wat de grootverbruiker is in het huis. Het lastige is dat ik 12 groepen heb. Het gaat om een huis met twee woonlagen en is dus niet extreem groot, maar heeft wel een zeer lage EPC waarde (lees 0.8).

Apparaten die ik zou kunnen verwachten:
  • Plasma TV, maar die had ik in het vorige huis ook.
  • WTW installatie
  • Airco, maar denk ik niet omdat de buurman die niet heeft en hij dezelfde karakteristiek heeft tussen de twee meterstanden.
Zijn er apparaten die ik op snelle manier aan een complete groep kan koppelen, zonder de meterkast te hoeven openen?
Als je een beetje makkelijk een stroomtang om de elektriciteitsdraden kunt klemmen, zou je dat kunnen meten, maar meestal zit dat netjes weggewerkt in PVC buisjes.
Dingen die meestal onverwacht veel energie verbruiken zijn dingen met een verwarmingselement.
Dus een boiler, elektrisch koken, elektrische oven, etc.
Kijk ook of bijvoorbeeld de ventilator van je WTW netjes uit gaat, enz.
Soms kunnen oude koelkasten en vrieskisten ook wel zo'n 1000 kWh op jaarbasis verbruiken en nog wel meer als die in een koude ruimte staat. (dat laatste is de laatste 6 week niet echt sprake van geweest)

990 kWh in 6 week, waarvan 220 voor de warmtepomp. Oftewel 770 kWh in 6 week.
Dat is ruw geschat 770/6*52 = 6673 kWh op jaarbasis, oftewel zo'n 760 Watt continue het hele jaar door.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:29
Fairy schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:53:
Heb ik ook wel belang bij, wil graag zo'n Switch, maar vind het nogal duur op t moment.
Ik heb 'm destijds toch maar gekocht, en ik vind 'm echt wel makkelijk. Hij slingert bij onze laptops en als één van ons tweeën gaat zitten om te computeren drukt die op 'aan' en dan gaat de stroom naar de laptops + ADSL-modem aan, en de laatste die opstaat als we klaar zijn drukt weer op 'uit' en klaar is het. Financieel verdienen we het ding nooit terug maar handig is het wel.

Hij is inderdaad een beetje prijzig, dat is waar. Maar dat is het Plugwise-spul sowieso wel, vind ik. Helaas is er niet veel anders op de markt wat hetzelfde kan. En zeker in complete meet/monitorsituaties is het zijn geld toch echt wel waard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

Bjorker

Cadillacs rule!

TD-er schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:38:
[...]
Soms kunnen oude koelkasten en vrieskisten ook wel zo'n 1000 kWh op jaarbasis verbruiken en nog wel meer als die in een koude ruimte staat. (dat laatste is de laatste 6 week niet echt sprake van geweest)
Offtopic, maar deze opmerking begrijp ik helemaal niet.
Waarom zou een koelkast meer verbruiken als deze in een koude ruimte staat?
Er vindt toch minder opwarming plaats vanaf de omgeving, en de koelkast hoeft daarom minder te koelen?

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:29
Bjorker schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 23:22:
Offtopic, maar deze opmerking begrijp ik helemaal niet.
Waarom zou een koelkast meer verbruiken als deze in een koude ruimte staat?
Er vindt toch minder opwarming plaats vanaf de omgeving, en de koelkast hoeft daarom minder te koelen?
Dat is waar, maar onder een bepaalde temperatuur wordt het verdamping/condensatieproces waarop het koelsysteem gebaseerd is (veel) minder efficiënt. Daar stijgt het energieverbruik onder een bepaalde temperatuur.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Niet alleen minder efficient, maar de werking zou ook wel eens compleet onbetrouwbaar kunnen worden.
Onze koel-vries-combinatie staat in de garage en afgelopen 2 winters waren nogal koud. Wanneer de temp in de garage richting de 0 gaat, kan je zelfs krijgen dat dingen in de vriezer ontdooien en in de koelkast bevriest vrijwel alles.
Verbruik van die koelkast is op jaarbasis gestegen naar zo'n 500 kWh, terwijl hij in het vorige huis op zo'n 200 kWh/jaar uit kwam. (bij kamertemperatuur)
Maar niet getreurd... de garage is aan het eind van de zomer geisoleerd en dan zitten we hopelijk weer rond de 200 kWh.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 11:20
Als ik de meterkast wel kan / wil openen, wat is dan de meest makkelijke optie? Die voorgestelde stroomtang of kan ik dan toch beter een teller (bijv din-rail) achter de de groep zetten?Bijvoorbeeld door de draden die aan de bovenkant uit de groep komen, door een teller te laten lopen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Teller/dinrail kost aanzienlijk meer dan een standaard stroomtang en als je goed 1 van de aders van elke groep kunt bereiken met een stroomtang kun je in elk geval vrij snel zien welke groep het meeste stroom trekt (op dat moment)
Een beetje stroomtang kost zo'n 15 - 20 euro.
Let wel op dat je dus niet jezelf elektrocuteert door met je vingers tegen een rail aan te komen in de stoppenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:41

grimson

domeingrommer

Sinds een paar weken maak ik ook gebruik van Plugwise welk opzich goed werkt. Hier en daar nog wat problemen maar vooralsnog wel positief.

Enige minpunt wat ik toch wel opmerkelijk vind is de bouwkwaliteit van de Switch;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6N5sJKQx18Y1CZ5TBZ8vxM9L/medium.jpg
De pootjes lijken het al te begeven ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/00QfT4vmDHW78aTGtN6LmGwa/medium.jpg
Hopelijk iets duidelijker met liniaal
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LAP4TuROjZw5nWn4AWbCHWKE/medium.jpg
Zoals je ziet zijn zijn de pootjes van de schakelaar enorm fragiel! Zeker gezien de zakelijke positionering van Plugwise én deze, in mijn ogen doende, geen 'industriële' robuustheid vrees ik voor de levensduur.

Helaas blijft het niet alleen bij bovenstaande maar het fysieke gebruik van de Switch is ook al niet zo fraai:
Na het indrukken van een schakelaar is het terugveren niet al te best. Er wordt voor het terugveren maar een rubbertje gebruikt en niet echt een robuuste veer of ander solider materiaal.

In principe is het een goed concept, een schakelaar ipv source maar voor mij een teleurstelling kwa uitwerking van de kwaliteit van de switch. :'(

(Terwijl een Circle zo 'zwaar' en robuust aanvoelt!)

[ Voor 9% gewijzigd door grimson op 25-06-2011 14:17 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Switch printplaat eruit, knopjes eraf, draadjes op solderen en met een 2x AAA batterij pakje in een normale inbouw doos gebouwd op een normale schakelaar.
Werkt perfect. :)

Kwam op het idee nadat bleek dat de switch niet geschikt is voor inbouw.

[ Voor 18% gewijzigd door Pietje NL op 26-06-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Vanmiddag de Cresta meter bij de Kijkshop gehaald, voor 9,99 euro :D

Erg nice, ik had al een Brennenstuhl PM230, deze gebruik ik al jaren om mijn verbruik te monitoren.
Om te vergelijken heb ik de meters in elkaar geprikt, eerst de Cresta onder en daarna als bovenste meter (voor het geval de eerste meter met de PSU-stekker de onderliggende beïnvloedt) vorige week las ik het verhaal van HWI, waarin beweerd werd dat de PM230 een afwijking van 210% heeft (al die jaren voor niks gemeten 8)7 )

De verschillen zijn eerlijkgezegd marginaal. Het lijkt zelfs of de Brennenstuhl "stabieler" is in de fluctuatie's van het weergegeven vermogen, als ik de Linux machine in Powersave mode zet (door CnQ gaat de afgenomen eindspanning dan schommelen.)

De Cresta onder:
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/5076/duometer.jpg

De Cresta boven:
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/9551/crestaboven.jpg

Ze fluctueren wel beiden verschillend, ik weet niet of dat komt omdat het beiden Watt-meters zijn, die de P=U*I beïnvloeden, dit zou wellicht kunnen- een soort fasen die naijlen op elkaar ofzo.

Maar soms fluctueert de PM230 iets meer en de Cresta blijft dan stabiel, om vervolgens iets later de rollen omgedraaid te zien en/of gelijkmatig voor beiden. Dus wat is logica :?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 04-07-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je iets meet met een powerfactor van 1 of nagenoeg 1, dan zullen beide meters wel een goede waarde aangeven.
Apparaten met een powerfactor van 1 zijn bijvoorbeeld typische Ohmse weerstanden zoals een verwarmingselement of een gloeilamp, maar ook een voeding van een PC met een (Active)PFC.
Bijvoorbeeld 80+ voedingen.

Sluit eens een redelijke belasting aan met een niet-ohmse weerstand zoals een elektromotor, TL-buis of een oude (inefficiente) PC-voeding en dan zul je waarschijnlijk wel een verschil merken in de meting tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een Tagan 530-U15 voeding (of iets in die trant) die erin zit- een goede voeding, maar niet zeker niet 80+
Komt uit 2003/2004 schat ik?

De hoogste piek is tijdens het booten, 170 Watt, daarna zit hij altijd onder de 120 Watt- dus eigenlijk zou ik liever een BeQuiet! 300 Watt erin zetten, om zo een beter rendement te behalen. (Goed idee?)

Edit: De computer staat nu "uit" alleen de PSU nog aan, de PM230 geeft keurig constant 3,74 Watt aan, de Cresta jumpt op- en neer tussen de 1 en de 27 Watt max. (en diverse tussenliggende waarden). :')
Met de ook de voedingsschakelaar uit, staan zij beiden op 0 Watt.

Zou dit ook vervuiling kunnen zijn, door de andere apparatuur in hetzelfde stekkerblok?

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 04-07-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als de PC 'uit' staat, dan levert de voeding nog steeds een stand-by power.
Dit zal echter zo weinig zijn, dat de sinus van de 220V alleen maar heel kort aangesneden zal worden.
En waarschijnlijk ook nog niet eens elke sinus. Oftewel een pulserend gedrag.

Dat is iets wat heel lastig te meten is.
Het is alleen maar mogelijk dat dit door andere apparaten veroorzaakt wordt wanneer je die ook aan het meten bent. Bijvoorbeeld omdat je het stekkerblok met andere adapters op de meter hebt aangesloten. Als je alleen maar 1 apparaat hebt aangesloten meet je ook alleen maar dat apparaat.

Dat een voeding geen 80+ label heeft, wil niet zeggen dat het geen efficiente voeding is. Zo had Zalman in 2003/2004 als ik mij niet vergis al een aantal hele efficiente voedingen met active PFC.

Wanneer je de voeding wilt vervangen, zou ik niet zozeer kijken naar het laagste vermogen, maar naar de hoogste efficientie.
Maar wees wel reeel. Als je PC zo'n 2 uur per dag aan staat, dan kan het waarschijnlijk niet uit om een nieuwe voeding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, ik snap het. Nee, er staan geen stekkerblokken op de meter aangesloten, alleen de PSU van de computer.

Plak er maar een "1"tje voor, 12 uur/dag is toch wel de baseline denk ik, en soms gewoon 24/24uur. ;)
Een 530 Watt PSU (ooit op de groei gekocht en in bezit van een graka die extra prik nodig had, nu juist alleen IGP gebruik) met ca. 100 Watt (en met powersave aan, schommelend tussen de 60-93 Watt), is niet echt rendabel lijkt mij, alleen zou ik eens moeten uitzoeken hoe ik dit exact kan uitrekenen (rendement.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rendement is input / output (vermogen)
Rendement is maximaal 1, oftewel bij een optimale voeding zal input en output gelijk zijn.
Als we aannemen dat je PC een constant vermogen verbruikt, dan zal je met steeds betere voedingen dat vermogen benaderen, maar nooit helemaal (want geen 100% efficiente voedingen)
Je zou kunnen aannemen dat een efficiente voeding 80% efficient is, dan kun je bij 100Watt verbruik dus uitgaan van 80Watt eigen gebruik van de PC en 20 Watt verlies.
Als we uitgaan van de meest beroerde voeding dan zit je op een efficientie van zo'n 60% (praktijk-ervaring) en dan zit je dus op een vermogen uit het stopcontact van 80Watt / 0.6 = 133 Watt.
Oftewel verschil in verbruik zit 'm dan op 33 Watt bij een PC-verbruik van 80 Watt.
33 Watt kost op jaarbasis 66 euro bij 24/7 gebruik.
(2 euro per Watt per jaar, want 23ct per kWh en 8760 uur per jaar)
Oftewel bij 12u/jaar zit je op een verwachte besparing van maximaal 33 euro bij _dit_ rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de uitleg! :)
Alleen: je weet dus eigenlijk nooit wat het rendement is, tenzij je zowel aan de meter opneemt (230V~) en tegelijk alle aansluiting naar het mobo/hdd's etc. en dan je calculatie erop op los laat.
Pas dan kun je dus echt berekenen wat het exacte rendement is, als ik je verhaal goed begrijp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
helemaal juist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Heeft iemand hier ervaringen met de volgende kWh meters?
DIN Rail kWh meter.
De specifieke vraag die ik heb is of deze ook werken met teruglevering zoals met zonnepanelen etc.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

c70070540 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:42:
Heeft iemand hier ervaringen met de volgende kWh meters?
DIN Rail kWh meter.
De specifieke vraag die ik heb is of deze ook werken met teruglevering zoals met zonnepanelen etc.
Ja, deze meter werkt ook met teruglevering. Wel goed (omgekeerd) aansluiten: 1L is de ingang en komt dus van je inverter, 2L gaat naar je zekering. N is de nul (blauwe draad)
Als je alleen het totaal wilt weten kan je ook deze meter nemen: http://www.groepenkastbes...-40A-1-Fase-Digitaal.html Kost de helft ;)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

harold65 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:26:
[...]

Ja, deze meter werkt ook met teruglevering. Wel goed (omgekeerd) aansluiten: 1L is de ingang en komt dus van je inverter, 2L gaat naar je zekering. N is de nul (blauwe draad)
Als je alleen het totaal wilt weten kan je ook deze meter nemen: http://www.groepenkastbes...-40A-1-Fase-Digitaal.html Kost de helft ;)
Super, thanks. Ik heb nog 1 vraag: Moet elke groep op een aardlekschakelaar aangesloten zijn?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

c70070540 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:44:
[...]

Super, thanks. Ik heb nog 1 vraag: Moet elke groep op een aardlekschakelaar aangesloten zijn?
Als je wijzigingen in de meterkast aanbrengt, moet je aan de laatste normen voldoen.
Die zegt dat elke groep op een aardlek aangesloten moet zijn.
Je moet niet bezuinigen op veiligheid dus als je een groep zonder hebt...
Maximaal 4 groepen op 1 aardlek.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

harold65 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:06:
[...]

Als je wijzigingen in de meterkast aanbrengt, moet je aan de laatste normen voldoen.
Die zegt dat elke groep op een aardlek aangesloten moet zijn.
Je moet niet bezuinigen op veiligheid dus als je een groep zonder hebt...
Maximaal 4 groepen op 1 aardlek.
Hoe werkt dat met een teruglever groep? Kan die op dezelfde automaat als alle anderen bij een aardlekschakelaar of moet die apart?

Heb je misschien een link naar de nieuwe/laatste normen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

c70070540 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 14:59:
[...]
Hoe werkt dat met een teruglever groep? Kan die op dezelfde automaat als alle anderen bij een aardlekschakelaar of moet die apart?
De teruglevergroep is identiek aan de anderen behalve dat er bij >500W teruglevering geen andere verbruikers op dezelfde groep mogen zitten.
Heb je misschien een link naar de nieuwe/laatste normen?
De norm zelf (NEN1010) is niet vrij verkrijgbaar. Hier is wel een checklist met veel informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Bedankt voor de informatie. Ik had 11 jaar geleden de meterkast met automaten uitgerust, maar niet alle automaten waren achter een aardlekschakelaar geplaatst. Dat heb ik nu veranderd zodat dat wel het geval is, dan is dat ook weer in orde. :)

De teruglever groep met aparte meter heb ik achter 1 enkele aardlekschakelaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268714

Wij gebruiken behoorlijk wat stroom maar sinds 2007 steeds meer, nu bijna het dubbele: O!
in mijn youtube beschrijving staat welke apparaten er aan staan, er staat niet veel aan.
Maar we gebruiken aprox zoals de grafiek laat zien sinds 2007 steeds meer stroom... en we hebben geen
zonnebank andere zooi, alleen sinds 2004 een nieuwe oven en keuken. alleen na 2007 stijgt de grafiek zoals jullie zien. Veranderingen zijn niet veel zelfs een nieuwe HR ketel afgelopen jaar, dus energierekening zou moeten dalen.

Vanavond even de oven aangehad, en de energiemeter gezien:
Grafiek hier: Afbeeldingslocatie: http://oi51.tinypic.com/13yqyp4.jpg
Energiemeter hier: YouTube: ‪Is dit normaal voor een Kwhmeter?‬‏ - YouTube

PS: Rode streepje onderaan te zien, zeer slecht te zien... =/ iphone 4 met glinstering, zal morgen beter proberen of snel, als dat kan.

8 uur later, en 11 kwh later, nieuw filmpje zonder oven:
YouTube: ‪Kwhmeter deel 2, oven uit (wel standby) en 1 tv, normaal huishoud apparatuur‬‏ - YouTube

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 15-07-2011 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die meter doet 375 omwentelingen per kWh.
Ik kan het niet goed zien op het filmpje, maar er zit als het goed is een streepje op dat wieltje zodat je kunt zien wanneer 'ie een ronde gemaakt heeft.
Stel je oven trekt zo'n 2.5 kWatt, dan heb je na 1 uur dus 2.5 kWh verbruikt.
Dan doet 'ie dus 375 omwentelingen per uur.
Dat is 9.6 sec per omwenteling. (3600 / 375)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Anoniem: 268714 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 00:55:
Wij gebruiken behoorlijk wat stroom maar sinds 2007 steeds meer, nu bijna het dubbele: O!
in mijn youtube beschrijving staat welke apparaten er aan staan, er staat niet veel aan.
Maar we gebruiken aprox zoals de grafiek laat zien sinds 2007 steeds meer stroom... en we hebben geen
zonnebank andere zooi, alleen sinds 2004 een nieuwe oven en keuken. alleen na 2007 stijgt de grafiek zoals jullie zien. Veranderingen zijn niet veel zelfs een nieuwe HR ketel afgelopen jaar, dus energierekening zou moeten dalen.

Vanavond even de oven aangehad, en de energiemeter gezien:
Grafiek hier: [afbeelding]
Energiemeter hier: YouTube: ‪Is dit normaal voor een Kwhmeter?‬‏ - YouTube

PS: Rode streepje onderaan te zien, zeer slecht te zien... =/ iphone 4 met glinstering, zal morgen beter proberen of snel, als dat kan.

8 uur later, en 11 kwh later, nieuw filmpje zonder oven:
YouTube: ‪Kwhmeter deel 2, oven uit (wel standby) en 1 tv, normaal huishoud apparatuur‬‏ - YouTube
Dat vind ik wel een heel extreem verbruik!
Ik zou denken dat er ergens een apparaat niet in orde is, en teveel stroom verbruikt. Je kunt verschillende dingen doen:
* Alle apparaten stekker er uit, en stuk voor stuk terug doen; kijken welk apparaat het verbruik doet stijgen.
* Een week lang elke dag (rond hetzelfde tijdstip) de meterstand opnemen, en kijken hoe het verbruik op verschillende dagen is.
Op deze manier kun je een beetje inzicht krijgen in wat er aan de hand is...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Op het filmpje duurt elke omwenteling ongeveer 4 sec, dat betekent dus 3600/4=800 omw/uur dus een verbruik van 2.5kW met de oven aan. Dat klinkt helemaal prima. Mijn mini-oventje doet ongeveer 1250W, mijn ouders' heteluchtoven doet een ruime 2.5kW. Warmte-apparaten verbruiken altijd erg veel vermogen.

Wat ik niet helemaal begrijp - je zegt dat het verbruik bijna verdubbeld is, maar in je grafiek gaat hij van 5700 naar 7550kWh wat maar een 30% verhoging is. Dat valt te verklaren door bijvoorbeeld mensen die vaker en langer thuis zijn, een hoop sluipverbruik, etc. Wat is er structureel veranderd of aan het veranderen sinds 2007?

Investeer ook eens in een goede energiemeter (aanrader van de dag: Voltcraft Energy Logger, koop vooral *geen* cresta RCE-1106) en ga al je apparatuur langs.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 15-07-2011 08:35 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Investeer ook eens in een goede energiemeter (aanrader van de dag: Voltcraft Energy Logger, koop vooral *geen* cresta RCE-1106) en ga al je apparatuur langs.
Kan je dit onderbouwen of ben ik een uil die dit topic eens moet doorkammen?
hmm .. gezien je projecten ben je geen ontwetend iemand zo te zien ... (nog meer vraagtekens :) )

http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters
Opvallend is dat van alle geteste meters eigenlijk alleen de Cresta RCE-1106 en de Voltcraft Energy Monitor 3000 betrouwbare resultaten geven.

[ Voor 17% gewijzigd door grimson op 15-07-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hardware.info heeft grof verkeerd getest. De Cresta RCE-1106 is geen true RMS meter, en zal dus grote afwijkingen geven met slechte power factors (zie ook link naar mijn blog in sig). Ik heb hier een hele tijd geleden) eens naar gekeken, en het is nog altijd mijn bedoeling om daar nog eens een blog over te schrijven (juist omdat zoveel mensen de RCE-1106 kopen naar aanleiding van dat artikel). Je kunt het beste hardware.info's oordeel volledig negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

mux schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:58:
Hardware.info heeft grof verkeerd getest. De Cresta RCE-1106 is geen true RMS meter, en zal dus grote afwijkingen geven met slechte power factors (zie ook link naar mijn blog in sig). Ik heb hier een hele tijd geleden) eens naar gekeken, en het is nog altijd mijn bedoeling om daar nog eens een blog over te schrijven (juist omdat zoveel mensen de RCE-1106 kopen naar aanleiding van dat artikel). Je kunt het beste hardware.info's oordeel volledig negeren.
Bedankt voor de info, hopelijk kom je er nog eens aan om een artikel hierover te schrijven (welke Google (RCE-1106) ook oppakt net als Hwinfo :) )!

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 15-07-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268714

Ik ben niet zo goed in verbruik lezen, ;) 30% klinkt wel oke hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nice info, beetje te laat alleen- twee weken terug net zo'n ding gehaald... :S
Geen wonder dat hij net zo fluctueert als de PM230 van Brennenstuhl...het is gewoon zelfde niveau-crap.

Jammer dat die logger minimaal 50 euro kost (toevallig eentje over, anyone? ;)), maar beter één nauwkeurige logger, dan twee onnauwkeurige cheap-ass.
Is het trouwens niet zo, dat je met een Cresta bijv. wel je total KWh-aantal kunt meten en dan grofweg delen door de tijd om gewoon een goed gemiddelde te krijgen? Als ik dat doe voor mijn PC, kom ik steevast op gem. 65-66 Watt uit en dat klopt aardig denk ik, als ik de chipset/cpu/hdd's bij elkaar optel.
Is die true RMS dan nog wel belangrijk en ook van invloed op het totale gemiddelde verbruik, of speelt de RMS alleen een grote rol in het ad-hoc meten van het juiste opgenomen vermogen? (Waarbij de Voltcraft Logger enigszins stabiel blijft qua weergave in het aantal Watt en de Cresta bijv. op- en neer springt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De kWh-meting telt gewoon alle individuele metingen op maal de tijd die verstrijkt tot de volgende meting. In beide gevallen is je afwijking hetzelfde.

Je kunt regelmatig via ebay voor 35 euro incl. verzenden een Logger krijgen. Ook heeft Conrad eens in de zoveel tijd aanbiedingen, de laatste aanbieding was 29.99 voor een energy logger 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is niet duur, 30 euro voor dat type- thnx, ik zal hem zeker in de gaten gaan houden.
Wellicht dat er ook ergens nog wel een IA plaatsvindt en daar meegepikt kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hoi, voor het verbruik probleem dat ik enige tijd gepost had heb ik nog steeds geen goede oplossing gevonden. Ik denk dat ik toch maar met een Voltcraft aan de gang ga.

Wanneer ik enkel (een betrouwbaar) antwoord wil hebben hoeveel kWh een apparaat heeft verbruikt in een bepaalde tijd. Kan ik dan uit met een Voltcraft 3000 of heeft een 4000 toch wel meerwaarde? Ik zag dat de 3000 ook twee uitvoeringen heeft, een energie monitor 3000 en een energie check 3000.

Ik zag dat die Voltcraft aangesloten mag worden op apparaten tot 3000 wat. Ik hoop dat ik daar mee weg ga komen. Ik heb hier een een aantal hoofdverbruikers waarvan ik niet zo snel kan zien wat het vermogen is, maar ik vermoed dat dat niet mis is. Bijvoorbeeld:
  • Een warmtepomp met boiler
  • Airco unit (zwaar voor heel de eerste verdieping)
  • Vloerverwarmingspomp
  • WTW installatie
Suggesties voor andere merken zijn ook welkom.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De Energy Monitor en Energy Logger zijn degenen die je wil hebben, het nummertje dat erachter staat boeit niet zoveel. Koop in ieder geval niet de Energy Check.

Je moet niet verleid worden om je warmtepomp, vloerverwarmingspomp of WTW uit te trekken puur omdat ze een hoop stroom verbruiken. Het zijn apparaten die weliswaar 'veel' elektriciteit verbruiken, maar daarvoor krijg je een veel efficiëntere verwarming terug. In verwarming gaat vooralsnog veel meer energie zitten dan in elektriciteit, dus de winst die je daarop maakt weegt heel zwaar.

Airco is een ander verhaal, die kun je wellicht wat tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 22:44

TRaSH

koffie ?

Is dit ding wel geschrikt voor moment opnames.
Ik wil dus bv. kijken wat mijn AV-Reciever, computer, htpc op dat moment gebruikt als hij aanstaat.
Wat hij over een week doet zal me niet zo boeien.

Of kan ik dan toch beter voor een andere gaan.
In Amerika zijn ze nogal gek op de kill-a-watt.

Ik ben gewoon nieuwsgierig wat een bepaalt apparaat verbruikt,
Meer als interesse.
En om dat 40-50 euro uit te geven voor iets wat ik af en toe wil doen.
Krijg dan meteen zo een stand-by killer syndroom (sommige gebruiken meer dan het apparaat zelf)

sta voor elk advies open

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem met die goedkopere (of iig niet true-rms) meters is dat ze juist bij laag verbruik (standby, HTPCs, LCD TV's, etc.) heel erg onnauwkeurig worden. Zeker als je standby-verbruik gaat meten heb je eigenlijk helemaal niks aan je meting. Bij metingen tussen 20 en 50W kan een Cresta of vergelijkbare goedkope meter wel een redelijke indicatie geven van het verbruik, hoewel er voorbeelden zijn van mensen die dan nog gigantische afwijkingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

okay,
dan toch maar wat meer geld uitgeven.
en welke zou je mij dan aanraden ?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Energy Monitor 3000 is prima als je wilt vaststellen wat apparaten je kosten over langere tijd, maar ook als je actief het scherm in de gaten wilt houden om te zien wat een apparaat op een bepaald moment verbruikt (zowel in Watt als VA, voor de verhouding daartussen lees de uitleg over power factor in Mux' signature)

De Energy Logger 3500 en 4000 doen exact hetzelfde als de Energy Monitor 3000, maar slaan daarnaast elke minuut ook nog de meetwaarden op (spanning, stroom en power factor) op een SD-kaartje.
Die waarden kun je dan inlezen in je PC en verder verwerken.
Helaas slaan ze niet vaker dan 1x per minuut op, dus als je het gedrag van een apparaat op korter interval wilt loggen zul je iets anders moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

thnx,
dan word het de Energy Monitor 3000.
hopen dat ze een actie hebben binnen kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Thanks voor de hulp.

@TRaSH mocht je de EM 3000 ergens onder de 39.95 vinden, dan hoor ik het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

bgrr schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:37:
[...]

Ik heb een KWH met S0 puls aangesloten op een velleman K8055 IO board met usb. (kost € 36,- bij http://www.displayconsume...kket-interface/K8055.html )

De K8055 hangt weer een aan asus EEE netbook mnt usb. Op de EEE netbook draait windows 2003 en heb ik met visual basic studio een service geschreven die draait onder windows welke iedere minuut de counter uitleest van de K8055 en wegschrijft in een sql db.
Werkt deze IO board ook op Windows Server 2008 R2 x64? Of moet er een 32bit besturingssysteem geinstalleerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
c70070540 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:54:
[...]

Werkt deze IO board ook op Windows Server 2008 R2 x64? Of moet er een 32bit besturingssysteem geinstalleerd zijn?
Dit klinkt wel erg cool moet ik zeggen, alleen een extra server of apparaat hiervoor is voor mij uit den boze. Ik wil namelijk energieverbruik monitoren om inzage te krijgen en op den duur te gaan besparen, dan moet ik er geen apparaat bij aan zetten.

Wat ik wel als ik idee heb is om te kijken of ik het K8055 bordje niet vanuit mijn router kan uitlezen. Ik heb een router met DD-WRT erop, waarmee ik ook SSH acces heb. Die router heeft ook een USB port, waar ik misschien dat bordje op aan kan sluiten. Ik heb al een aantal sites gevonden hoe je dat bordje onder Linux aan de gang kan krijgen, bijvoorbeeld http://libk8055.sourceforge.net/ en http://cerulean.dk/words/?page_id=32. Vraag blijft dan nog waar ik vanuit de router dan de uitgelezen waardes opsla. Wat denken jullie is dit een pad wat het nader uitzoeken waard is? Ik ben al weer een aardig tijdje uit de embedded / linux / IA hoek, maar dit blijft wel jeuken.

Misschien een domme vraag, maar hoe sluiten jullie die S0 puls aan op dit bordje. Ik heb een nieuwbouwhuis waar een pulse teller in zit, maar hoe sluit ik deze op de ingang aan van dit bordje?

Voor dit alles vind ik de kosten van 80 euro van Zjools toch wel weer meevallen, maar heeft 0.0 hobby gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

GAEvakYD schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:06:
[...]

Dit klinkt wel erg cool moet ik zeggen, alleen een extra server of apparaat hiervoor is voor mij uit den boze. Ik wil namelijk energieverbruik monitoren om inzage te krijgen en op den duur te gaan besparen, dan moet ik er geen apparaat bij aan zetten.
Die server is een 20W verbruikend Ion 330 machine, die toch wel draait. Was voorheen een 95W verbruikende server, en doet nu dus al een heel stuk minder qua verbruik. :)
Voor dit alles vind ik de kosten van 80 euro van Zjools toch wel weer meevallen, maar heeft 0.0 hobby gehalte.
Dat ziet er ook leuk uit, maar dan is weer de vraag, kan ik dat ook op mijn server aansluiten en de gegevens richting een database sturen? Volgens mij niet. Even wachten op mijn nieuwe kWh meter van Liander, want de oude draait niet terug ivm met mijn PV installatie. Wellicht dat ik toch nog de aanschaf van Plugwise ga doen... Of wordt het toch Arduino... Te veel keuze lijkt wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 26-07-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
c70070540 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:42:
[...]

Dat ziet er ook leuk uit, maar dan is weer de vraag, kan ik dat ook op mijn server aansluiten en de gegevens richting een database sturen? Volgens mij niet. Even wachten op mijn nieuwe kWh meter van Liander, want de oude draait niet terug ivm met mijn PV installatie. Wellicht dat ik toch nog de aanschaf van Plugwise ga doen... Of wordt het toch Arduino... Te veel keuze lijkt wel.
Ik heb deze vraag aan Zjools gesteld en kreeg daarop het volgende antwoord:

Dit is nu nog niet mogelijk, mogelijk wel in de toekomst als accessoire. Afhankelijk van de markt ontwikkeling ca dec 2011, online incl apps alle data in grafiek vorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

SA007

Moderator Tweaking
Paar intressante punten (Werk bij een fabrikant van kWh meters):

Over kWh meters met S0 uitgang.
Die pulsjes tellen kan met bijna elke ingang op elk willekeurig apparaat. Die pulsen zijn minimaal 30 (maar vaak 90 of meer) ms lang, dat is meer dan genoeg voor een systeem om deze uit te lezen.
Bij een omgebouwde router heb je vaak de controle over GPIO pinnen (waar o.a. de reset knop en dergelijke op zit), hier kan je eigenlijk zonder aanpassing ook de S0 puls aan hangen, moet je natuurlijk wel in de router aanpassen dat hij niet reset op de reset knop maar een puls telt.
Beetje zonde om daar 36 euro voor uit te geven aan een kitje.

kWh meters zonder S0 uitgang, maar met pulsled kunnen meestal hetzelfde met een simpele fototransistor van een 30 cent ofzo. Deze plaats je dan op het ledje en geeft weer een bruikbare puls eruit. Dit werkt overigens niet altijd en met elke fototransistor, kijk even in de datasheet na of hij gevoelig is voor de kleur led die op je kWh meter zit.

Over moderne slimme meters, deze hebben verplicht een P0 poort wat een RJ11 plug is waarmee je alle standen serieel kan opvragen, ik heb het protocol niet bij de hand, maar zal vast ergens terug te vinden zijn. Het is in ieder geval gestandariseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dat is interessante informatie inderdaad. Ik lees alleen her en der over het aansluiten van een S0 bus met wat extra weerstanden of zo. Waarom is dat dan, en hoe moet ik een extra weerstand aansluiten en van welke grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De S0 is in principe een open-collector transistoraansluiting. De ontvangende kant van een normale optocoupler.

Bij routers zijn de knopjes eigenlijk altijd geschakeld als pull-up en de schakelaar naar ground, als je die open-collector daar 1 op 1 aanhangt gaat dat prima werken.
Eventuele weerstandjes die nodig zijn zijn namelijk dezelfde als die voor die schakelaar nodig zijn.

Als je 'm op een andere GPIO zou willen hangen kan het nodig zijn om een pull-up weerstand erbij te plaatsen.

Wel opletten met de kabellengte overigens, zou het afraden deze langer dan 1,5m te maken als je deze direct op een GPIO hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

SA007 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:09:

Over moderne slimme meters, deze hebben verplicht een P0 poort wat een RJ11 plug is waarmee je alle standen serieel kan opvragen, ik heb het protocol niet bij de hand, maar zal vast ergens terug te vinden zijn. Het is in ieder geval gestandariseerd.
De RJ11 plug op een smart meter is P1. dit is een read-only port. De specificaties hiervan staan hier
Helaas zitten veel P1 poorten achter het zegel en kan je er niet bij :/
De P0 poort is een optische waar je wel altijd bij kan maar die softwarematig uitgeschakeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ow sorry, P0 en P1 door elkaar gehaald.

Bedankt voor het documentje overigens, heb wel de eigenlijke spec tot mijn beschikking maar die mag ik neit verspreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
SA007 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:09:

Over kWh meters met S0 uitgang.
Die pulsjes tellen kan met bijna elke ingang op elk willekeurig apparaat. Die pulsen zijn minimaal 30 (maar vaak 90 of meer) ms lang, dat is meer dan genoeg voor een systeem om deze uit te lezen.
Bij een omgebouwde router heb je vaak de controle over GPIO pinnen (waar o.a. de reset knop en dergelijke op zit), hier kan je eigenlijk zonder aanpassing ook de S0 puls aan hangen, moet je natuurlijk wel in de router aanpassen dat hij niet reset op de reset knop maar een puls telt.
Beetje zonde om daar 36 euro voor uit te geven aan een kitje.

kWh meters zonder S0 uitgang, maar met pulsled kunnen meestal hetzelfde met een simpele fototransistor van een 30 cent ofzo. Deze plaats je dan op het ledje en geeft weer een bruikbare puls eruit. Dit werkt overigens niet altijd en met elke fototransistor, kijk even in de datasheet na of hij gevoelig is voor de kleur led die op je kWh meter zit.

Bedankt voor deze info. Ik zal vanavond eens mijn meter goed bekijken. Het gaat wel om een nieuwbouwhuis, maar volgens mij hebben wij niet zo'n slimme meter met P1 poort. De andere optie wat betreft de S0 pulse ga ik verder onderzoeken. Vanavond ook maar eens kijken of mijn meter een S0 uitgang heeft.

De router die ik heb is een Tp-Link tl-wr1043nd. Voor de duidelijkheid: http://www.netcheif.com/R.../PIC/TL-WR1043ND_BACK.gif

Het hele GPIO is compleet nieuw voor me. Ik heb ondertussen wat info gevonden over mijn router en de GPIO pinnen. http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd Op die pagina staan de 22 GPIO's voor mijn router, maar het is mij nog niet duidelijk wat ik nou exact zou moeten doen om die pulse aan te kunnen sluiten. Klopt het dat ik de case van de router moet loshalen, twee draadjes aan de pinnen van de resetbutton moet solderen en daar de pulse op aan moet / kan sluiten?

Als ik het goed begrijp moet ik de GPIO pin voor de resetbutton laden via GPIO SYSFS, waardoor die voor de kernel unloaded is en de standaard reset functionaliteit niet meer werkt. Moet ik de value van de desbtreffende GPIO file vervolgens blijven pollen om de status van de pulse uit te lezen? Ik lees tenminste dat je via
code:
1
 cat /sys/class/gpio/gpio0/value
de waarde 0 of 1 kunt krijgen. Dit voelt aan dat ik een script of tooltje moet maken die continu die file blijft inlezen en ergens een counter gaat bijhouden.

Die counter zou ik periodiek naar een extern systeem willen pushen, bijvoorbeeld met een webservice ofzo. Uiteindelijk moet ik de gegevens namelijk ergens in een database krijgen, zodat ik er mee kan gaan visualiseren etc.Daarnaast wil je die counter niet in memory houden, waardoor je bij een reset een deel van je energieverbuik kwijt bent.

Alle info die ik nu vond over mijn router en GPIO gaat veel al via de Open-WRT firmware. Ik heb er nu DD-WRT opstaan, hopelijk werkt het SYSFS daarop ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hoe het zit met ddwrt vs openwrt met de gpio zou je via ssh gewoon eens moeten testen.

Je hoeft overigens niet per-se de reset knop (welke volgende pagina die je stuurt op GPIO3 zit, niet op 0) te pakken, je router heeft er 21, en allemaal zijn ze er prima voor.
Het lijkt er in die documentatie op dat GPIO20 los op het bord uitgevoerd zit en geen functie heeft.
Ook lijkt deze al een pull-up te hebben en zou je daar dus direct je puls aan moeten kunnen hangen.

Verder zal je inderdaad vaak die pin moeten gaan pollen (of kijken of er ergens een interrupt op kan) maar dit is geen heel erg zware belasting voor je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vandaag mijn TP-link TL-WR1043ND opgemaakt. Helaas heb ik de GPIO punten niet kunnen vinden op de printplaat. Weet iemand waar ik ongeveer naar opzoek moet? Hier staan nog een paar foto's van het avontuur.

Op Google kan ik nergens vinden hoe die GPIO punten gecodeerd zijn.

EDIT:
Met dank aan SA007 heb ik hem ondertussen gevonden naast de RAM chip.

http://wiki.openwrt.org/_...nd-rammod-small.jpg?cache=

[ Voor 20% gewijzigd door GAEvakYD op 29-07-2011 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
Heb de The Owl in gebruik genomen.
Het werkt netjes (meteen al een aardig grote sluipverbruiker opgespoord) en de data kan makkelijk geïmporteerd worden in/op de computer zodat je mooie grafiekjes kunt zien.
Eerst wilde ik zo'n ding met een plaksensor omdat ik de schakelkast niet open wilde maken, maar uiteindelijk was de sensor heel erg makkelijk om de stroomdraad te plaatsen.

Al met al niet slecht voor zo'n 50 euro. (nieuw via ebay)

En ohja.. dat Zjools ding maar dan wat goedkoper: http://shop.conrad.nl/act...ekostenmeters/123556.html

[ Voor 36% gewijzigd door Hyp Hyper op 02-08-2011 19:55 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Ik heb de Zjools meter in gebruik (de Conrad versie is alleen goedkoper bij een draaischijf meter) en hij valt wat tegen...

Het verbruik in Watt is alleen te zien op de zender, niet op het scherm. Waar de Zjools website het heeft over Watt bedoelen ze blijkbaar kWh, want alles is gebaseerd op de vergelijking van een dag met dezelfde dag vorig jaar en dat weer met een "gemiddelde jaarbelastingscurve".

De metingen vanaf de zender worden ook per 120-184 seconde doorgestuurd, dit is voor zover ik kan vinden niet zelf in te stellen.

Wat wel leuk is voor het gemiddelde huishouden, is dat je kunt zien of je dan wel onder het verbruik van vorig jaar zit of onder een streefverbruik, hier moet je dan wel tussen kiezen. Beide is niet mogelijk.

Daarnaast kun je het verbruik van de laatste drie dagen naast elkaar zien, overigens niet zoals op de site met "vandaag, gisteren, eergisteren" maar met "heute, gestern, vorgestern". Het is blijkbaar voor Duitsland gemaakt. Het scherm is ook zeker niet zo mooi als op de site, het is een niet verlicht zwart-wit LCD scherm. De kleuren zitten vast op het scherm.

Best een leuk apparaatje dus voor mensen die een beetje willen weten waar ze zitten met hun gebruik, wil je echt op zoek naar sluipverbruikers of zien hoeveel je verbruik nú is, dan is het niet geschikt.

Waarschijnlijk ga ik de Wattson bestellen, heeft iemand daar al meer ervaring mee?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
De uil geeft het huidig verbruik in Kw aan. Ik denk dat hij het verbruik om de 5 seconde doorgeeft: in elk geval hoef je nooit lang te wachten na het aanzetten van een apparaat om het verschil te zien. Ook kun je je tarieven (ook dag/nacht) instellen waardoor je het verbruik in geld ziet. Uiteraard ook alle cumulatieven per dag, week en totaal.

Verder kan ik het display via usb aan de computer hangen en overzichten/grafieken van het verbruik oproepen. (per uur, dag, week, maand, jaar)

Niet zo mooi als de Wattson, maar een stuk goedkoper en het werkt prima. :)

De Nederlandse site is trouwens http://www.zuinigmetstroom.nl/ maar daar is ie nergens te bestellen. :P
Dus zoals al gezegd via eBay op de kop getikt voor zo'n 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Weet 1 van jullie wat exact het verschil is tussen al die verschillende kWh meters die je op de DIN rail kun zetten? Ik wil dit gaan inzetten om toch maar per groep de grootverbruiker te kunnen vinden. De prijzen verschillen van 25 euro tot 85 euro.

http://tinyurl.com/3gwjvyf
http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html
http://www.kwhmeter.nl/Aanbieding%20kwh%20meter.pdf
http://www.elektramat.nl/...MnBtYX5vKoCFc2FDgodgRUP5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik wil een plugwise home start extension kopen
Heeft iemand nog een werkende kortingscode hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@GAEvakYD
Had dit veel eerder kunnen zeggen, maar had gemist dat iemand gepost had.

Een paar tips die ik je kan geven:
- Neem een digitale (LCD) meter als de uitlezing je boeit, bij 1 moduuls meters willen analoge telwerkjes nog wel eens kapot gaan, vrij fragiele kleine bewegende deeltjes...

- Neem een meter die volgens EN62053 of EN50470 geproduceerd is, dit zijn vrij recente standaarden en zijn daardoor qua nauwkeurigheid het meest optimaal.

- Neem een klasse 1 (EN 62053) of een klasse B (EN 50470), voor beter betaal je onevenredig meer en slechter zou ik afraden.

Verder maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Op de duurdere zit meestal effectief gewoon meer marge.

Houdt er wel rekening mee dat alleen MID gekeurde meters gebruikt mogen worden voor betalingen (een rekening maken op basis van verbruikte kWh).
Herkenbaar aan een CE logo met daarachter een blokje met M en de laatste 2 cijfers van het jaartal erin, daarna gevolgd door 4 cijfers, bijv:
code:
1
2
3
4
 _  _   _____
/  /   |     |
|  |-  | M11 | 0344
\_ \_  |_____|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik heb nu ook een OWL, leuk apparaatje, blijkt wel dat hij in de war raakt van mn omvormer.
OWL ziet 64watt standby en mn cresta meter ziet 1wat met een lage power factor.
kortom: OWL gaat niet goed om met blindvermogen (logisch, want hij meet de richting van de stromen niet, alleen de hoeveelheid)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
Ik ben wel benieuwd of Zjools of The Owl nou nauwkeuriger zijn dan bv. de "wattcher" van Eneco (www.wattcher.nl).

Voor die wattcher durft men normaal nieuw zo'n 120 euro te vragen. Ik heb er eentje 2dehands op de kop getikt voor 60 euro, naast een 6-tal plugwise circles, om het verbruik van overige apparaten ook mee te nemen.

Maar ik vind de wattcher maar onnauwkeurig :{. Netjes de sensor op de led van de meter geplakt, ook ingesteld op een dergelijke meter. Wattcher stekker geconfigureerd voor C-waarde van m'n meter. Maar hij is hoogstens op 10-20 watt nauwkeurig en als 's avonds alles uit staat behalve de meterkast infra (die 60 watt verbruikt), dan heb ik volgens wattcher nog steeds 150 watt verbruik :{. Zelfs met werkelijk alles in huis uit (zodanig dat de led op de meter haast continu gaat branden als teken dat alles uit is), dan verbruik ik zogenaamd nog steeds 30-40 watt.

Dat je met een pulsmeter (en wrs. ook met een 'amperetang' zoals bij de wattson) nooit op de watt nauwkeurig bent snap ik. Maar 60 of 150 watt vind ik nogal een verschil.

@Iriki: ik hoor gemengde dingen over die wattson. Hij schijnt met 'klemmen' te werken die je om je bedrading tussen meter en groepenkast heen moet zien te krijgen. Maar in theorie meet hij dan alleen (grofweg) het aantal ampere dat door de draden gaat. Het opgenomen vermogen wat hij hieruit afleidt is gebaseerd op de aanname dat je altijd, bv. 220 of 230 volt hebt. In werkelijkheid kan dit echter nogal schommelen.....

[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 08-09-2011 09:53 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• mux

mux

99% efficient!

De wattcher meet niks, hij geeft alleen de informatie van je huismeter door. Dat je nog steeds 30-40W verbruikt als alles uitstaat klopt waarschijnlijk gewoon: da's het rustverbruik van je CV, telefooncentrale, dat soort dingen.

De methode met de ampèretang is inderdaad redelijk nutteloos als hij niet tegelijk spanning kan meten. Eigenlijk denk ik dat hij de spanningsinformatie gewoon haalt uit het stopcontact waar je hem in steekt, want anders kan hij nooit de power factor berekenen en is de meting prut waard. De spanningswaarde zelf wordt door de energiemaatschappij binnen een paar procent geregeld, dus daar zit niet je grootste afwijking.

• eymey
Nope. Als ik zeg "ik gebruik niets", dan is het ook écht NIETS ;)

CV heb ik niet, telefooncentrale zit in die 60 watt die ik nog als enige heb als ik de meterkast infra door laat draaien. Rest van het huis is echt elektrisch dood (koelkast staat ook uit tijdens testen).

Bij een langzaam pulserende led is blijkbaar de nauwekeurigheid van dat ding gewoon enorm bagger (en dan bagger als in "tientallen watts verschil met de werkelijkheid".

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 08-09-2011 11:11 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• mux

mux

99% efficient!

Hm, dan is er iets mis met je energiemeter. Heb je automatische zekeringen? Heb je een groep waar zeker weten niks in steekt, ook geen utilities? Als je alles uitschakelt behalve één groep, en daar de wattcher insteekt, geeft hij dan nog steeds grof teveel aan?

Want wat wattcher meet, meet je energiemeter ook. En dan betaal je grof teveel, want 60W rustverbruik als er eigenlijk niks aanstaat is 120 euro per jaar.

• eymey
Ja, dat heb ik idd ook al een keer geprobeerd. Op een gegeven moment had ik nog maar 1 groep aan (die van de bovenverdieping, waar sowieso al niets op zit en al helemaal niet als ik de stekkers overal uit heb) en daar zit dan de wattcher in. Andere groepen, wasmachinegroep en dubbele kookgroep staan uit. Overigens laat ik dan nog wel een lamp van 40 watt aan omdat de meter anders continu gaat branden (doet ie als het huis helemaal geen stroom neemt). Ik verwacht dan ook 40 watt op de wattcher maar dat is dus niet zo.

Heb verder overigens niet het idee dat de meter stuk is maar dat het gewoon echt wattcher is die geen chocola kan maken van de relatief lange tijd die tussen 2 pulsen zit en, wanneer het huis 60 watt of minder verbruikt, dan er maar wat van maakt.

Op het moment dat het huis z'n "thuis en wakker" verbruik heeft (tv aan, pc aan) en helemaal bij grote verbruikers zoals koken en dergelijke, dan heb ik het idee dat het aardig klopt.

• mux

mux

99% efficient!

Hoe zeker weet je dat die lamp exact 40W verbruikt?

• eymey
Door eerst met een andere meter te meten? ;)

Hoe dan ook, het gaat natuurlijk niet om exact 40 watt maar het is meer om het te illustreren. Als van 40 ineens 80 watt gemaakt wordt oid... of van 15 watt wordt 40 watt gemaakt, dan klopt dat gewoon niet.

• mux

mux

99% efficient!

Als er van 40W 60W wordt gemaakt, kan dat best 45W zijn die 55 wordt. Dat verschil vind ik niet zo overtuigend, vooral ook omdat de meter niet nauwkeuriger dan 10W gaat (zowel je hoofdmeter als de wattcher).

• eymey
Tsja, daarom blijf ik het dus een 'halve' oplossing vinden, al die apparaten :). Ik ben het er mee eens dat er altijd marges zijn hoor, maar 60-80W wat bv. 135 wordt vind ik gewoon te gortig.

Het liefste zou ik ook gewoon een paar van die meters voor op een DIN rail willen (per groep of voor de hele groepenkast) maar goed, ben geen electricien, woon in een huurhuis (met ouderwetse smeltzekeringen), etc.

• GAEvakYD
Owja. Bijna vergeten te delen hier.

Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn energieverbruik te monitoren., mede behulp met van SA007 die me ondersteund heeft bij het soldeerproces. :) Even kort de stappen op rij.

Wat ik heb gedaan:
  • fototransistor voor de pulse led van de kWh meter gehangen
  • die vast gesoldeerd op een GPIO poort van de router
  • daarop een C programma voor geprogrammeerd (cross compiling voor Mipsel) om de pulsen te tellen voor actueel en totaal verbruik
  • in dat programma een aparte thread die de tellers naar een externe database stuurt
  • die via HiCharts gevisualiseerd zijn.
Zie: http://www.ordelman.org/energycount/

De grafieken moeten nog een stuk mooier worden. Er moet nog meer een site omheen komen met mooie drill down grafieken etc, maar het begin is er.

Owja, mijn vriendin is er minder blij mee. Ik kan overal zien wat er thuis geberurd en wanneer ze thuis is of onnodig de wasdroger aan zet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ziet er leuk uit.
Alleen een uur lang constant 7kW verbruik tussen 02 en 03 am?
Beetje onwaarschijnlijk veel.

edit: op 2/9 had je datzelfde constante verbruik tussen 2 en 3.
Nog steeds vreemd.

[ Voor 32% gewijzigd door TD-er op 09-09-2011 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
TD-er schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 06:24:
Ziet er leuk uit.
Alleen een uur lang constant 7kW verbruik tussen 02 en 03 am?
Beetje onwaarschijnlijk veel.

edit: op 2/9 had je datzelfde constante verbruik tussen 2 en 3.
Nog steeds vreemd.
Helaas niet vreemd. Dat is de legionella spoeling van de warmtepomp. Die gaat eens per week op vrijdag om 02.00 aan.

De reden waarom ik dit projectje gestart ben is om uit te sluiten wat de grote energieverbruiker in huis is. Het lijkt er steeds meer op dat dit de warmtepomp is. Leuk al die energiezuinige gedachtes van de gemeente, maar uit onderzoek blijkt dat een een HR ketel zuiniger is bij een realistische berekening van de warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 09-09-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
eymey schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:49:
Ik ben wel benieuwd of Zjools of The Owl nou nauwkeuriger zijn dan bv. de "wattcher" van Eneco (www.wattcher.nl).
Ik denk dat je er niet veel meer van kunt verwachten. Ook ik houd een verbruik van 20 á 30 watt over als alle uitstaat. Voor mij is het niet zo belangrijk hoe exact hij meet aangezien ik de verschillen in verbruik en de historie interessanter vind. Ook gaat het bij het energieverbruik hier in huis meer om de grote klappen dan een lampje hier of daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51

Onbekend

...

GAEvakYD schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:43:
• fototransistor voor de pulse led van de kWh meter gehangen
Dat is inderdaad een betrouwbare en nauwkeurige manier om het verbruik te bepalen. Ik ga ook eens kijken of ik ook zoiets hier kan maken. :)

Die 7KW van die warmtepomp is een flinke uitschieter. :X

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Onbekend schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:28:
[...]

Dat is inderdaad een betrouwbare en nauwkeurige manier om het verbruik te bepalen. Ik ga ook eens kijken of ik ook zoiets hier kan maken. :)

Die 7KW van die warmtepomp is een flinke uitschieter. :X
Het maken stelt echt niets voor. Je enige wat je moet hebben is een router met vrije GPIO poort of ander device met GPIO poorten. De andere dingen zoals C sourcecode kan ik beschikbaar stellen.

Ik zit te kijken naar de Raspberry PI, dat ding kost straks rond de 25 dollar en heeft zoveel mogelijkheden. Waaronder 16 of 25 GPIO poorten en ARM CPU met volledige linux erop. http://www.raspberrypi.org/ Als ik dat apparaat heb, wil ik ook de water en gasmeter gaan aansluiten op dit monitoring systeem.

• GAEvakYD
Heeft iemand enig idee welke apparaat in huis in absolute ruststand (op vakantie), elke 40minuten voor 40 minuten lang een piek verbruikt van 75 Wh? De totale ruststand is 75 Wh, maar tijdens die pieken zie je het verbruik stijgen naar 150.

Zie: http://www.ordelman.org/energycount/ en dan de onderste grafiek.

Ik heb de warmtepomp uit staan door uit te sluiten dat dat de boosdoener is. De appraten die nog aan staan zijn: modem/router/VOIP, koelvries combi, WTW (op laagste stand), airco (standby, door stand op ventileren te zetten omdat die geschakeld is met de WTW en ik de airco dus nooit echt uit kan zetten), wekkerradio, brandmelders.

Ik snap dat 75 Wh niet veel is, maar dat is wel 1.2 kWh per dag. Dat is wel een groot aandeel van het total dagverbruik in rust.

• TD-er
koelkast lijkt me een goede gegadigde.

Dat is dan zo'n 650 kWh per jaar.
Is veel voor een koelkast, maar niet onmogelijk.

• eymey
Hyp Hyper schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat je er niet veel meer van kunt verwachten. Ook ik houd een verbruik van 20 á 30 watt over als alle uitstaat. Voor mij is het niet zo belangrijk hoe exact hij meet aangezien ik de verschillen in verbruik en de historie interessanter vind. Ook gaat het bij het energieverbruik hier in huis meer om de grote klappen dan een lampje hier of daar. :)
Ok, duidelijk.... thanks :). Dan moet ik er maar mee leven denk ik. En ben ik denk ik ook wel ong. "uit geleerd" wat betreft de wattcher :P. Voor enkele interessante apparaatgroepen (computerhoek, av-hoek, keuken apparatuur) heb ik nu plugwise circles zitten en weet en meet ik dus continu het verbruik. De rest komt van het elektrisch koken, wassen, lampen en wat kleinere (af en toe) verbruikers die van de stroom af gaan als ze niet gebruikt worden.

Zo'n oplossing zoals die van GAEvakYD lijkt me trouwens ook wel mooi. @GAEvakYD: Ik heb zeker interesse voor de C-code! :). Ik moet dan nog wel ook de pulsteller en iets met GPIO zien te regelen maar goed :). Zo'n mooie drilldown-oplossing zoals die van jou hebben (als aanvulling op de individuele apparaatgroepen dmv. plugwise) is ook nog eens veel mooier dan zo'n wattcher :).

Met wat mazzel kan ik dmv. de efforts die zijn gedaan om in Linux te interfacen met de plugwise stick icm. de puls-oplossing deze twee gegevensbronnen ook mooi met elkaar combineren.

Het liefst zou ik het dan ook nog door trekken door ook de watermeter en stadsverwarmingsmeter de tellen, maar dat zal wel een stuk moeilijker worden (op de watermeter kan ik geen indicator vinden die een bepaalde eenheid ' telt' en op de stadsverwarming hetzelfde).

• GAEvakYD
TD-er schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:39:
koelkast lijkt me een goede gegadigde.

Dat is dan zo'n 650 kWh per jaar.
Is veel voor een koelkast, maar niet onmogelijk.
Vandaag even een tijdje de koelkast uit laten zetten. Gelukkig zijn mijn kennissen ook redelijk gefocused, dat ik mijn ouders zover heb kunnen krijgen om deze dag twee keer langs ons huis te rijden.

Zoals jullie op de grafiek kunnen zien, is het toch de koelvries combi. Je ziet vandaag rond het middenuur duidelijk dat de piek niet meer voorkomt. Het vreemde is dat dit een nieuwe koelvries combi is met A+ labels (Siemens KI34VA20). Dan denk je nog een A+ type te nemen.

@eymey PM me even voor de C code. De code functioneert goed, maar moet nog iets gefinetuned worden door me. Dit hoop ik er komende weken wel te doen, dan zal ik het publiek delen.

Wat betreft de watermeter en stadverwarmingsmeter, dit moet zeker kunnen. Dit staat voor mij ook nog op het lijstje, maar daarvoor moet eerst de Raspberry PI uitkomen. Dat apparaat heeft 16 GPIO aansluitingen, en draait een volwaardige linux distro.

• TD-er
Hmm ik heb ook wel interesse in de source van dat loggen, vooral voor het site- en database-deel.
Binnenkort maar even bezig gaan zelf iets in elkaar te zetten.

* TD-er heeft nog wel een Arduino enzo liggen, dus er moet redelijk snel iets werkbaars te maken zijn.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Voor 2 GPIO pinnen ga je toch geen compleet duur apparaat aanschaffen, GPIO zat (ook in jouw router nog, je gebruikt er nu maar 1 toch?).

• TD-er
De Raspberry Pie is niet duur en is gewoon te cool om niet te gebruiken.
25 euro voor een platform wat echt absurd veel kan met een nog absurder laag vermogen.

• eymey
Mja, SA007 heeft (iig in mijn situatie) wel een beetje een punt: Heb nu een Glasvezel NT, Synology NAS, Fritz!box en 2 switches draaien. Die fritz! en NAS zullen vast wel GPIO over hebben maar bij beiden ben ik niet bereid om (hardwarematig) te gaan modden... zijn ze iets te waardevol voor ;)

On the other hand: Ik zou met die Raspberry Pie op dit moment geen ander employ weten dan voor GPIO gebruiken. Dan vind ik het toch weer een beetje jammer om daar een heel apparaat voor van stroom te moeten voorzien (ookal is het weinig).

Als er nou gewoon eens USB GPIO adapters zouden zijn :). Dat zou wel weer perfect te combineren zijn met m'n NAS.

• eymey
GAEvakYD schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 20:29:
[...]

Vandaag even een tijdje de koelkast uit laten zetten. Gelukkig zijn mijn kennissen ook redelijk gefocused, dat ik mijn ouders zover heb kunnen krijgen om deze dag twee keer langs ons huis te rijden.

Zoals jullie op de grafiek kunnen zien, is het toch de koelvries combi. Je ziet vandaag rond het middenuur duidelijk dat de piek niet meer voorkomt. Het vreemde is dat dit een nieuwe koelvries combi is met A+ labels (Siemens KI34VA20). Dan denk je nog een A+ type te nemen.

@eymey PM me even voor de C code. De code functioneert goed, maar moet nog iets gefinetuned worden door me. Dit hoop ik er komende weken wel te doen, dan zal ik het publiek delen.

Wat betreft de watermeter en stadverwarmingsmeter, dit moet zeker kunnen. Dit staat voor mij ook nog op het lijstje, maar daarvoor moet eerst de Raspberry PI uitkomen. Dat apparaat heeft 16 GPIO aansluitingen, en draait een volwaardige linux distro.
Thanks voor het aanbod :). Maar ik heb het de komende weken zelf toch ook net iets te druk met andere zaakjes. Dus ik DM je later of ik wacht tot je het ergens publiek released :).

Tsja, koel-vries combi's.... een koel-vries combi met A+ gebruikt natuurlijk nog altijd veel stroom in vergelijking met bv. een tafelmodel koelkast met A+ :). De Bosch koel-vries combi hier claimt 271 kWh per jaar te verbruiken maar doet in onze open keuken ook echt wel een stukje meer (gaat eerder richting de 320 als ik plugwise readings van 1 week doortrek.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
USB gpio is geen enkel probleem, is vrij makkelijk te vinden.

Paar opties:
Convertor (usb serieel of parallel) met een FTDI chip, die hebben een gpio bitbang mogelijkheid.
Een v-usb zelfbouw usb apparaat (kan ook wel zelf pulsen meten en de waardes doorgeven.
Een usb<>i2c interface kopen en een i2c gpio chip.
Overigens is er een goede kans dat je al wel ergens een i2c bus hebt die je kan gebruiken.

Of een microcontroller met de seriele poort van 'iets' verbinden en die de pulsen laten ontvangen.

Alle opties zijn goedkoper dan $25 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat geloof ik direct. Ik ben echter zelf slechtziend en zelfbouwklusjes waarbij soldeerwerk komt kijken zijn helaas voor mij net "een brug te ver" . Het moet dus zo kant en klaar mogelijk zijn :).

Ik moet dan dus eigenlijk aan zoiets denken:
http://www.antratek.nl/USB-I2C.html (de 2e optie, als ik de specs op http://www.robot-electronics.co.uk/htm/usb_iss_tech.htm lees kan ik hiermee ook pulsen meten )

Of deze:
http://www.tty1.net/userial/

Bij dit product, http://www.diolan.com/products/dln2.html , zie ik dat ze ook direct pulse en GPIO aansluitingen hebben alleen lijkt het erop dat deze geen generiek ondersteunde USB serial interface heeft (ze noemen Linux support nog als work in progress).

Hmm, moeilijk :)

Trouwens, de maker van www.bwired.nl gebruikt ook " rfxcom" ( http://www.bwired.nl/How_rfxcom.asp ) om o.a. de watermeter te meten (daarvoor heb je wel een bepaald type watermeter nodig). RFXcom vind ik echter nogal een dure oplossing (hoewel je er ook wel weer meer mee kan).

Wat betreft de stadswarmtemeter:

Afbeeldingslocatie: http://svralmere.versteegt.com/img/got/sv-multical_thmb.jpg

Zeker in de flits van m'n telefoon lijkt het wel alsof er achter het venster linksonder wel 'iets' zit wat wat op IR diodes lijkt (ik zie het iig nooit met zichtbaar licht knipperen).

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 18-09-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat is inderdaad een infrarood interface.

Maar of het pulsen is of communicatie zou je eerst moeten meten.
Er lijkt ook een ontvanger naast te zitten.

Maar om het signaal te meten zou je eigenlijk een osciloscoop erbij moeten hebben.

Zitten er nog andere interfaces op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessant, zo'n ding hebben mijn ouders ook hangen :) Kan je btw niet beter naar een arduino kijken? Misschien iets duurder maar er zijn een aantal kant en klare scriptjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, jammer dat ik geen meet apparatuur heb :). Ik zou nog kunnen proberen om de sensor van de wattcher ervoor te houden (volgens mij meet die ook infrarood pulsen) alleen dan moet ik nog wel weten wat ik kan verwachten (anders wordt het zo zonde... de verwarming opstoken en alle kranen vol warm water laten vragen :+ ).

Andere interfaces zitten er iig niet op. Het is een netjes gesloten (en verzegeld aan beide zijkanten) kastje.

BTW @mr_gadget: De Arduino was ik idd ook al tegen gekomen. Ziet er op zich leuk uit (en je kan de USB versie al voor 25 euro kopen). Hier kan je dus ook gewoon sensors aan hangen die een puls genereren? Moet dan alleen wel zien of dat ding zonder al te veel moeite door m'n Synology NAS wordt herkend (een google leverde me al werk van een pool op die blijkbaar kernel modules beschikbaar stelt).

Maar goed, als ik wat c-code voorbeelden heb dan is zelf wat software in elkaar knutselen ook niet zo'n probleem :).

[ Voor 37% gewijzigd door eymey op 18-09-2011 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:15
ik heb mijn keuken verbouwd
en daarin heb ik een heetwaterboiler gehangen
graag zou ik willen monitoren waneer deze aan springt en hoe lang hij dan blijft stoken om het water op temp te houden

dit omdat ik eraan zit te denken om de boiler achter een tijdschakelaar te zetten, maar wil eerst zien of het de moeite is

plugwise heb ik wel eens van gehoord maar is naar mijn mening te duur

dus wil eigenlijk zoiets maar dan voor minder, en hij hoeft ook niet te schakelen (dat doe ik wel met een "gewone" schakelklok

heb ook al gekeken bij conrad, maar ik kom er niet echt achter of je kunt zien waneer en hoe lang de verbruiker stroom vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Kon je dat met de "energy logger" apparaten van Conrad niet doen? Die slaan hun gegevens op op een SD kaart (in dit topic al meerdere keren bediscussieerd, zitten wat haken en ogen aan).

Dat zou wel een oplossing voor je kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
eymey schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:04:
Kon je dat met de "energy logger" apparaten van Conrad niet doen? Die slaan hun gegevens op op een SD kaart
ik kon bij conrad op de site niet goed vinden of je dat dan per min ofzo terug kon kijken
ik weet niet hoe lang de boiler blijft stoken en wil kijken hoeveel min hij per keer aan slaat
en hoe lang hij dan vervolgens uit blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
creon schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:14:
[...]

ik kon bij conrad op de site niet goed vinden of je dat dan per min ofzo terug kon kijken
ik weet niet hoe lang de boiler blijft stoken en wil kijken hoeveel min hij per keer aan slaat
en hoe lang hij dan vervolgens uit blijft
De EnergyLogger slaat de spanning, stroom en cos-phi op per minuut.
Dus effectief het vermogen in Watt en het schijnvermogen in VA.

Dus je kunt dan een grafiekje maken per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
dan gaan we die maar eens bestellen
kijken wat zo'n boiler verstookt gedurende de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zich wel dat je een aantal SD-kaartjes van 512 MB - 2 GB hebt liggen, want die meter is nogal kritisch met het kaartje.

Vrijwel alleen kaartjes tussen 512 MB en 2 GB worden geaccepteerd en ook alleen maar wanneer ze geformatteerd zijn volgens de manier voorgesteld in de SD-standaard. Wanneer je de kaart formatteert in een PC, of mogelijk zelfs met een ander apparaat zoals een fotocamera, dan kan het gebeuren dat de meter de kaart niet herkent. In dergelijke gevallen kun je het beste de kaart opnieuw formatteren met SD-formatter V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik wil ook graag meer inzicht in mijn verbruik gezien de stijgende elektriciteitskosten (wie wil dat nou niet :) )?

Ik heb een 'analoge' meter, maar bar weinig ruimte in de meterkast/stoppenkast om The Owl aan te koppelen. Die moet nl over de bruine draad komen, maar ik heb daar geen marge om iets nog omheen te frutselen. De gele PVC pijp is 19mm dik en dat is weer te veel voor een meter van The Owl. Tenzij die meter om beide (bruin én blauw) mag zitten, dan lukt het denk ik net...maar màg dat?

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/00wIBVkbJrThNDWMkoHivOAp/medium.jpg

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GUKb48vnlEZKoK993IezVDRn/medium.jpg

Mijn wensen zijn in iedergeval een meter die je kan uitlezen en de data verwerken in een sheet zodat ik beter inzicht krijg in het verbruiksritme gedurende een dag van het gehele huishouden.

Wie heeft tips om het alsnog voor elkaar te krijgen om een goed geautomatiseerd overzicht te krijgen van het stroomverbruik?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Om bruin en blauw tegelijk betekend dat je precies niets monitored.

Als je 'm om alleen blauw kan hangen zou het in principe ook prima moeten werken, gezien je een enkelfase meterkast hebt.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je fase en nul zo verschikkelijk dicht op elkaar zitten, wat is dat voor tussenruimte, 0.5mm ofzo?
Imho moet dat minimaal 2mm zijn.

Edit:
Verder ziet je meterkast er toch nogal onveilig uit.
Ik neem aan dat die leiding naar onder naar je electriciteitsmeter gaat?

Zo ja: Dan lijkt het erop dat die 4 groepen in het midden en de groep en beltrafo links boven niet via een aardlekschakelaar zijn aangesloten!
Als dat zo is is dat letterlijk levensgevaarlijk! Alsin grote kans op electrocutie!

Je automaten en kast zien er niet dusdanig oud uit dat deze kast geplaatst is voordat deze verplicht waren dus het is wel een vreemde installatie, misschien iemand die groepen bijgeplaatst heeft zonder er verstand van te hebben?

[ Voor 44% gewijzigd door SA007 op 14-10-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik vind het vooral interessant dat er vernikkelde U-bochten - bedoeld voor aardkabels - worden gebruikt voor fase en nul... Het ziet er erg netjes uit en zal geen directe problemen geven, maar het is niet helemaal hoe het hoort.

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste