Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:
  • 357.558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Anoniem: 222711 schreef op maandag 06 april 2009 @ 07:46:
Ik vond dit datablad bij Conrad over de EL 3500. Volgens mij klopt het goed met de data die jij TD-er via reverse engineering hebt achterhaald. Toch ?

http://www2.produktinfo.c..._card_file_Formatv1_2.pdf
Inderdaad en nu is gelijk een hoop meer duidelijk over de dingen die ik nog niet heb kunnen achterhalen.
Heel gaaf dat ze het nu openbaar hebben gemaakt.

Het document dateert van februari dit jaar en in januari waren er redelijk wat lui in Duitsland enthousiast mee bezig gegaan (traffic van mijn site was ineens op zo'n kleine 4 GB/maand ;) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Anoniem: 92767 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 00:41:
Het is al even geleden maar ik heb nog tijd gevonden om eens te spelen met mijn Diris A40
Hier zijn een paar resultaten voor de communicatie maak ik gebruik van een opensource modbus software.
Die Diris A40 is een mooi apparaat! Zie ik het goed dat voor de modbus communicatie een losse module nodig is? Wel jammer als dat zo is want dat verdubbeld de prijs zowat. Waar heb je dit apparaat gehaald? Uit Engeland via SmartPowerShop?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een klein beetje offtopic misschien, maar er is toch wel positief gerelateerd nieuws vandaag...
Slimme energiemeter wordt toch vrijwillig

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ja, gelukkig idd. Ik snap echt niet dat heel Nederland nu ineens op de groene toer zou gaan als ze een slimme meter in de kast hebben zitten. En voor een dergelijk klein voordeel vind ik de (voor de eindgebruiker) lijst met nadelen veel te groot.

Als de overheid nu gewoon gezegd had: wij gaan elk huishouden een gratis losse energiemeter kado doen, dan was je met ~10 miljoen eenmalig klaar geweest (1 miljoen huishoudens * 10 euro per meter) en waarschijnlijk ook nog een grotere besparing verkregen. Dat lijkt me veel beter dan iedereen opzadelen met zo'n zogenaamd slimme meter waarvoor hij/zij elk jaar een fors groter bedrag aan vaste lasten voor neer moet gaan tellen.

De slimme meter is alleen in het belang van de energie maatschappijen (hogere inkomsten uit vastrecht, reclame etc). Dat gelul over vraag en aanbod matchen slaat echt nergens op, wat denk je dat die lui de afgelopen 100 jaar hebben gedaan zonder slimme meter? Juist het precies matchen van vraag en aanbod. Dit is precies hetzelfde kulverhaal wat ze over windmolens de wereld in sturen: die zouden het net overbelasten. Gelukkig komt er ook zo nu en dan een tegengeluid daarop, zowel uit de academische wereld als uit de politiek.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Vergeet niet dat het niet voorgoed is... in 2011 wordt er weer naar gekeken. Ik verwacht dat 'men' het dan gewoon weer probeert, en als het dan langs de protesten glipt zitten we er alsnog aan vast. Vergeet ook niet dat het ding in alle nieuw te bouwen woningen wel geplaatst zal worden, en ik verwacht niet dat je hem terug mag laten omwisselen voor een good ol' draaischijfmeter.

Ik verwacht, net zoals de meesten hier denk ik, niet dat mensen die op dit moment geen zak om hun energieverbruik geven ineens druk gaan besparen als ze een "slimme" meter krijgen. Dat wil er bij mij echt niet in.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92767

styno schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:47:
[...]
Die Diris A40 is een mooi apparaat! Zie ik het goed dat voor de modbus communicatie een losse module nodig is? Wel jammer als dat zo is want dat verdubbeld de prijs zowat. Waar heb je dit apparaat gehaald? Uit Engeland via SmartPowerShop?
Ik heb hem via Reseller hier in Belgie. Er zijn heel wat groothandels die deze verkopen.
Je hebt inderdaad een apparte modbus module nodig, dat is wel jammer.
(leuk weetje: De netbeerders in Belgie gebruiken deze in hun laagspanningsborden.)

PS:
Er is een goedkoper variant: A20.
Uiteraard ook een duurder variant: A41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114994

Hallo ,

Ik heb een vraag over de cresta RCE-1106.
Misschien een domme vraag maar voor mij blijft het onduidelijk.
Als ik voor de vierde keer op de functie toets druk zie ik KWU staan.
Ik heb een meting gedaan aan onze diepvries van 24 uur.
Bij KWU staat 0,79
ontime 5,25

Is kwu nu het verbruik per uur ,of per 24 uur, of 5,25 uur ?

Gaarne jullie antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 114994 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:39:
Bij KWU staat 0,79
ontime 5,25

Gaarne jullie antwoord
Per 5,25 uur denk ik. Bijna 1300 kWh/jaar ofwel ongeveer E 400/jaar, netjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114994

JeroenH schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:47:
[...]

Per 5,25 uur denk ik. Bijna 1300 kWh/jaar ofwel ongeveer E 400/jaar, netjes ;)
Als dit klopt gebruikt deze diepvries dus 3,5 kw per dag>>> dan is die toch defect mag ik aannemen dan of niet ?

Ik heb bij Cresta gebeld en een additionele beschrijving gekregen maar volgens mij weten ze het daar ook niet.In deze beschrijving staat dat het getal kwh het verbruik per uur is.

Stukje uit de additionele gebruiksaanwijzing :" 4x drukken: nu leest u hoeveel kiloWatt er per uur door het elektrische apparaat wordt geconsumeerd. 1 kilo (duizend)Watt = 1000 Watt. kW/h is het geleverde Wattage, door uw apparaat per uur geleverd".

Als dat klopt gebruikt de vriezer dus inderdaad
5,25 X 0,79 x 365 = 1513 KWH

In de oorspronkelijke beschrijving staat :"

1. Functies
De volgende functies worden weergegeven door op de ‘Function’ toets te drukken:
A. Voltage (V)
B. Stroomsterkte (AMP)
C. Stroomverbruik (WATT)
D. Max. gemeten Stroomverbruik (WATT)
E. Verbruik (kWh) tijdens de duur van de meting.
F. Energiekosten tijdens de duur van de meting.
G. Tijdsduur van de meting.

Bij E staat " Verbruik (kWh) tijdens de duur van de meting." wat dus zou betekenen
dat het verbruik per 5,25 uur 0,79 is dus

0,79 X 365 = 288 KWH per jaar.

Wat is nu correct ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 114994 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:35:
Als dit klopt gebruikt deze diepvries dus 3,5 kw per dag>>> dan is die toch defect mag ik aannemen dan of niet ?
Het is erg veel maar niet onmogelijk. Ik heb een tijd een koelkast gehad dit 900 kWh per jaar verbruikte - tot ik mijn eerste stroommeter kocht. Toen was hij gauw de deur uit :)

Is de vriezer groot? Oud? Hoe is de staat van de rubbers etc? Gaat hij vaak open? Vries je vaak zaken vanaf kamertemperatuur in?
kW/h is het geleverde Wattage, door uw apparaat per uur geleverd".
Enorm krom omschreven. Als de fabrikanten het ook al niet goed kunnen omschrijven...
Wat is nu correct ?
Ik durf het niet te zeggen, ik heb er zelf geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hallo ,

Ik heb een vraag over de cresta RCE-1106.
Misschien een domme vraag maar voor mij blijft het onduidelijk.
Als ik voor de vierde keer op de functie toets druk zie ik KWU staan.
Ik heb een meting gedaan aan onze diepvries van 24 uur.
Bij KWU staat 0,79
ontime 5,25

Gaarne jullie antwoord
Ik ken die meter niet, maar het lijkt mij dat die vriezer tijdens die 24 uur in totaal 5,25 uur aan heeft gestaan (verbruik > drempelwaarde)
In die 24 uur heeft 'ie dan 0,79 kWh verbruikt.
Oftewel zo'n 288 kWh/jaar.
Dat kost zo'n kleine 70 euro per jaar.
Het is wat meer dan wat een grote A++ vriezer zou gebruiken volgens fabrikanten, maar het lijkt mij best wel een redelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even de juiste begrippen gebruiken mensen want op deze manier dreigt een spraakverwarring.
JeroenH meldt KWU op 0,79 en ontime 5,25.
KWU is de niet helemaal correcte term voor verbruik in kWh.

Vervolgens haalt Gerardo een paar dingen helemaal door elkaar met te veronderstellen dat kWh het verbruik per uur is.
Niet waar, je verwart kWh met kW.
Het rekensommetje 3,5 kW per dag klopt wel weer, maar daar hoort een h achter, 3,5 kWh per etmaal, kW per dag is onzintaal.
En dan gaat hij opnieuw in de fout door die 0,79 als vermogen op te voeren en nog eens te vermenigvuldigen met die 5,25, denkende dat daarmee het verbruik per etmaal wordt verkregen, terwijl dit 0,79kWh in 5,25 uur moet zijn.

Dan het geciteerde stukje uit die additionele gebruiksaanwijzing
"nu leest u hoeveel kiloWatt er per uur door het elektrische apparaat wordt geconsumeerd. 1 kilo (duizend)Watt = 1000 Watt. kW/h is het geleverde Wattage, door uw apparaat per uur geleverd".
Ook weer volslagen wartaal, kW/h bestaat niet, kW en kWh wel, resp. vermogen en verbruik. Kortom één grote chaos en als dit werkelijk tekst is van de fabrikant (dus niet fout overgeschreven) vallen zij voor mij voor honderd procent van hun voetstuk!

Hoe is het dan wel:
Opnieuw naar JeroenH:.
"Bij KWU staat 0,79", dat is heel duidelijk 0,79kWh.
Ontime moet de meettijd zijn, dus 5,25 uur of 0,79/5,25 = 0,1505 kWh per uur. Dat hoeft nog niet een gegeven te zijn voor het vermogen van 0,1505kW ofwel 150 watt te zijn, want zo'n ding staat neem ik aan niet continu ingeschakeld. Zou dat wel het geval zijn, dan is het simpel 0,79/5,25 x 24 x 365 = 1318 kWh.

Edit:
JeroenH meldde bovendien dat dit het meetresultaat is van 24 uur, het apparaat zou dus instaat zijn om de uren van inschakeling van de vriezer te tellen. In dat geval zou het jaarverbruik inderdaad 288,35 kWh zijn.

PS:
Even voor de correctheid, het was niet JeroenH die de vraag stelde, maar Gerardo, waarop JeroenH reageerde. Enfin, mijn betoog blijft er hetzelfde om.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 22-04-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De Cresta was weer beschikbaar bij de kijkshop, dus ik gauw bestellen.
Nog niets binnen gehad, het had er al moeten zijn, maar op de website is hij ook niet meer te bestellen.
Ik vrees het ergste. :(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:02

aip

Gonadan schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:58:
De Cresta was weer beschikbaar bij de kijkshop, dus ik gauw bestellen.
Nog niets binnen gehad, het had er al moeten zijn, maar op de website is hij ook niet meer te bestellen.
Ik vrees het ergste. :(
Da's dan pas net. Ik hem hem gisteravond, rond half negen, besteld en betaald en daar netjes een bevestiging van gekregen. Of 'ie nu ook geleverd wordt, da's nog de vraag. Ben benieuwd hoe lang ik kan wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou best eens kunnen zijn dat er momenteel een stormloop op is, als gevolg van de recente testresultaten van deze meter. Goedkoop en op alle fronten goed, ook voor vervormde stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

aip schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:00:
[...]

Da's dan pas net. Ik hem hem gisteravond, rond half negen, besteld en betaald en daar netjes een bevestiging van gekregen. Of 'ie nu ook geleverd wordt, da's nog de vraag. Ben benieuwd hoe lang ik kan wachten....
Zojuist een verzendmelding in mijn mailbox, dus het moet raar lopen of ik heb morgen een nieuwe *ze kunnen namelijk slecht tegen van de tap af donderen*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meen je dat? Ik nog niet, zal wel weer 'mazzel' hebben. :(

Ik had Kijkshop al gemaild om te vragen wat die statussen precies inhouden maar nog geen reactie ontvangen.
De eersten zullen de laatsten zijn? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Gonadan schreef op woensdag 29 april 2009 @ 08:58:
Meen je dat? Ik nog niet, zal wel weer 'mazzel' hebben. :(

Ik had Kijkshop al gemaild om te vragen wat die statussen precies inhouden maar nog geen reactie ontvangen.
De eersten zullen de laatsten zijn? :D
Heb de verzendmelding echt gehad. Kan het verzendnummer nog niet in track&trace vinden, maar ik hoop dat dat gewoon traagheid is en ik geluk heb gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

aip schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:02:
Heb de verzendmelding echt gehad. Kan het verzendnummer nog niet in track&trace vinden, maar ik hoop dat dat gewoon traagheid is en ik geluk heb gehad...
Heb je hem toen ook daadwerkelijk binnen gekregen?
Zo ja, wat zijn jouw ervaringen? Ben wel benieuwd. :)

Ondertussen is mijn e-mail nooit beantwoord, kreeg ik dagen later wel een standaard e-mail met de melding dat ze niet op tijd konden leveren (joh, die tijd was al om) en dat ze het binnen vijf werkdagen alsnog gingen proberen.
Nu is het zes werkdagen geleden, nog niets gehoord. Op de website is hij weer verkrijgbaar.
Mocht ik vandaag weer geen verzendbevestiging ontvangen dan ga ik met een jerrycan aan de gang denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:57
Na dit topic doorgelezen te hebben even naar de stad (Utrecht) geweest. Toch even bij de Kijkshop gekeken. Ik kon de Cresta RCE-1106 hier gewoon van een rek kopen voor € 9,95, was wel de laatste aan het rek.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Gonadan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:17:
[...]

Heb je hem toen ook daadwerkelijk binnen gekregen?
Zo ja, wat zijn jouw ervaringen? Ben wel benieuwd. :)

Ondertussen is mijn e-mail nooit beantwoord, kreeg ik dagen later wel een standaard e-mail met de melding dat ze niet op tijd konden leveren (joh, die tijd was al om) en dat ze het binnen vijf werkdagen alsnog gingen proberen.
Nu is het zes werkdagen geleden, nog niets gehoord. Op de website is hij weer verkrijgbaar.
Mocht ik vandaag weer geen verzendbevestiging ontvangen dan ga ik met een jerrycan aan de gang denk ik.
Nee, helaas niet. De TNT website gaf eerst niet thuis, sinds gisteren een melding " manco, zending niet aangetroffen". Heb er maar een mail aan gewijd, maar nog niet teruggehoord.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jumpman schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:33:
Na dit topic doorgelezen te hebben even naar de stad (Utrecht) geweest. Toch even bij de Kijkshop gekeken. Ik kon de Cresta RCE-1106 hier gewoon van een rek kopen voor € 9,95, was wel de laatste aan het rek.
En? Hoe bevalt hij? Daar zitten we hier voor namelijk. ;)
aip schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:15:
Nee, helaas niet. De TNT website gaf eerst niet thuis, sinds gisteren een melding " manco, zending niet aangetroffen". Heb er maar een mail aan gewijd, maar nog niet teruggehoord.

Zucht...
Gisteravond een verzendbevestiging gehad, track & trace geeft aan dat hij onderweg is.
Ik verwacht hem straks binnen te krijgen, kan ik eindelijk wat ervaringen gaan posten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Voor onze grote zonnestroominstallatie heb ik al jaren een PM16AR meter welke uitstekend bevalt. Hij is nauwkeurig (gemeten maand- en jaaropbrengsten zitten binnen een paar procent van de berekeningen door siderea.nl), heeft geen meetbaar eigenverbruik, verliest geen instellingen door onderbrekingen in de voedingsspanning, hoeft niet te worden aangepast voor meting aan een elektriciteitsproducent. Ook kan de stekker geroteerd worden waardoor hij altijd past.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusspullen.nl/images/catalogusgroot/231422.jpg

Vorige maand heb ik er voor ons kleine 100Wp-paneeltje ook één gekocht, die net zo goed werkt (alleen die loopt niet zo hard op ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Plugwise staat in de krant: Parool.nl.
AMSTERDAM - Plugwise, de fabrikant van stroombesparende stekkers, verstuurt geanonimiseerde gegevens over het stroomverbruik van zijn klanten via internet naar zijn centrale computers.

Onder druk van klagende consumenten heeft het bedrijf uit Sassenheim besloten dat de gebruikers het verzenden van data kunnen blokkeren. Maar wie dat doet, verliest het recht op software-updates voor het systeem. Maar dat moet je zelf actief doen en heeft niets te maken met een actie van Plugwise.
(wat niet helemaal waar is: 'het bedrijf uit Sassenheim' heeft helemaal niets besloten; je kunt met een firewall oid het netwerkverkeer blokkeren waardoor updates inderdaad ook niet meer lukken.

Plugwise zelf heeft nog altijd een geheel eigen, uiterst positieve, kijk op de zaak:
Wij zijn verheugd over de media attentie die wij de laatste tijd hebben gekregen.
Voor een klein bedrijf zoals Plugwise, dat een uniek product heeft ontwikkeld, is deze belangstelling een goede stimulans.

Helaas zijn er altijd zaken die onjuist worden weergegeven, ook al doen wij onze uiterste best om helder en eerlijk te communiceren.
Daarom hechten wij eraan om onze klanten en alle belangstellenden van de juiste informatie te voorzien ter voorkoming van enige onduidelijkheid en ongerustheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Gisteren bij de Gamma een Cresta RCE-1106 gekocht. Ze hadden er nog zeker 20 op het rek hangen. Dit weekend mee gespeeld, en het volgende valt me op:
- Op het apparaat zelf staat alleen maar Cresta, en niet het type. Dat is niet handig als je eens de handleiding of de verpakking kwijtraakt
- De handleiding zegt dat het apparaat als ondergrens 7 Watt heeft, terwijl de sticker op het apparaat zegt dat het 5 watt is. Bij het meten aan een Ikea led-lamp, verscheen er 3 watt op de meter.
- De iconen op het display van het apparaat zijn eigenlijk te klein om goed te kunnen lezen als je het apparaat in een wandcontactdoos hebt zitten. Als je het apparaat los in de hand hebt, gaat het prima.
- Je kan de duur van de meting apart van de gemeten kwh resetten. Het reseten van de meetwaardes zonder dat je alles reset (inclusief klok en stroom prijzen) kan door de Function knop minimaal 5 seconden ingedrukt te houden. Dat moet dus gebeuren voor de meettijd en voor de kwh. Dit staat dus helemaal niet in de handleiding beschreven.

Verder is het een prima apparaat, voorzover ik dat als leek kan beoordelen.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12
Vooral de kleine indicaties in het display zijn inderdaad echt een ontzettend nadeel.... voor mij met mijn visuele handicap eigenlijk zelf haast een showstopper |:(

Verder heb ik ook niet echt grote afwijkingen gezien in meetwaardes tussen de Cresta en de Energy Check 3000 die ik al een tijdje had, dus die laatste gebruik ik eigenlijk weer steeds meer. Alleen als dingen zoals voltage, frequentie en power factor me boeien pak ik eigenlijk nog die Cresta.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Cresta heb ik onderhand binnen, hij werkt lekker simpel en bevalt dan ook goed.
Het grote nadeel is echter, zoals hierboven ook al genoemd, de kleine letters voor de modus waarin hij staat.
Dit is gewoon niet te lezen als je niet met goed licht relatief dichtbij kunt komen.
Binnen de kortste keren ken je natuurlijk de volgorde uit je hoofd, toch is het een minpunt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Uit mijn eigen ervaring met de Cresta blijkt dat deze alleen meet indien er stroom verbruikt wordt. Als je de Cresta 24 uur aan een koelkast hangt (zoals ik laatst heb gedaan), zal deze alleen de tijdsduur laten zien waarin er stroom werdt verbruikt.

In jouw geval is de meeting 24 uur, en is er tijdens die 24 uur in totaal 5,25 uur stroom verbruikt. De andere 18,75 uur stond de compressor van de vriezer dus uit.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 15:37
Een kleine kick, maar volgens mij is dit (nog steeds) het meest geschikte topic voor mijn vraag.

Recent is er op hardware info (http://www.hardware.info/...ngstest_9_Energiemeters/1) een test gepubliceerd van energiemeters. De Voltcraft Energy logger 3500 komt er niet als beste uit, maar is wel leuk vanwege de uitgebreide logfuncties. Helaas is deze niet meer verkrijgbaar bij Conrad.

In plaats daarvan is nu wel de Energy Logger 4000 te krijgen. Deze ziet er akelig hetzelfde uit; ook bij vergelijking van de datasheet.

Kent iemand dit apparaat, en wat zijn de ervaringen? Verschillen met de 3500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De 3500 staat er nog steeds wel op, bestelnummer 125323.
De 4000 stond er 2 week geleden nog niet op, behalve op een fotootje bij de 3500. Ik zal de software en manual van de 4000 doorkijken om te zien wat de verschillen zijn.
Zo op het eerste gezicht 1.5x zoveel geheugen, omdat 'ie 180 dagen kan loggen, terwijl dat bij de 3500 zo'n 120 dagen was (1 MB, net iets meer dan 5 bytes/min)

Edit:

Het _is_ dezelfde meter, met een lade voor de SD-kaart (Zie pag. 50/51 van de handleiding)
Op versie 2 van de EL3500 stond al de volgende waarschuwing:
Kaartgleuf alleen openen als het apparaat losgekoppeld is van de stroomvoorziening
Dat stond op de oudere versie nog niet.
Er staat op de Conrad-site ook geen software voor de EL4000 en de product-info page kent het bestelnummer nog niet, dus dat doet vermoeden dat het echt hetzelfde is.

De EL3500 had ook niet zo'n goede naam, door de brakke eerste versie.

[ Voor 49% gewijzigd door TD-er op 22-07-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 15:37
Allemaal lekker vaag. De specs pagina bij conrad toont voor beiden een geheugen voor 180 dagen. Niet dat dat nou zoveel uitmaakt; 1x per 120 dagen een keertje een SD-card uitlezen is ook nog wel te doen....

Denk dat ik maar eens proefkonijn ga spelen. Ik neem eigenlijk aan dat dit gewoon een 'upgrade' is van de 3500, waar ze de kinderziektes hopelijk uitgehaald hebben. Mini-review volgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
BartS12 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:32:
Allemaal lekker vaag. De specs pagina bij conrad toont voor beiden een geheugen voor 180 dagen. Niet dat dat nou zoveel uitmaakt; 1x per 120 dagen een keertje een SD-card uitlezen is ook nog wel te doen....

Denk dat ik maar eens proefkonijn ga spelen. Ik neem eigenlijk aan dat dit gewoon een 'upgrade' is van de 3500, waar ze de kinderziektes hopelijk uitgehaald hebben. Mini-review volgt...
Als je 'm hebt, ben ik heel benieuwd naar de meegeleverde software.
Zou je me die dan op de een of andere manier kunnen doen toekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik had nog niet gezien dat er een 4000 was. Ik wacht wel even tot andere mensen hem met succes getest hebben, ik hou mijn geld even in mijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2023
Ik heb vandaag mijn CRESTA energiemeter ontvangen maar nu zie ik dat de aarding in nederland anders werkt dan die in Belgie.
Er zit dus geen gat waar bij ons die ijzeren pin in de stekker gaat.

Bij kijkshop.nl zie ik echter nergens iets staan ivm al dan niet bestemd voor Belgie.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
croontje schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:47:
Ik heb vandaag mijn CRESTA energiemeter ontvangen maar nu zie ik dat de aarding in nederland anders werkt dan die in Belgie.
Er zit dus geen gat waar bij ons die ijzeren pin in de stekker gaat.

Bij kijkshop.nl zie ik echter nergens iets staan ivm al dan niet bestemd voor Belgie.

Zie ik iets over het hoofd?
Dat is precies de reden waarom de EL3500 niet in België te koop is bij de Conrad.
Sommige apparaten/stekkers hebben een gat in de stekker, maar deze meter kennelijk niet.
Je zou het kunnen proberen met een (Nederlandse) verdeeldoos/verlengsnoer, maar dan loop je de kans dat het te meten apparaat tijdens het meten niet geaard is.

* TD-er blijft het wonderlijk vinden dat zoiets simpels als een stekker werkelijk overal ter wereld anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
Er zit een ijzeren plaatje voor het gat.
Misschien als ik dit weghaal dat het dan wel gaat. Maar het zit niet vast met een schroefje. Het zal er dus niet makkelijk af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
croontje schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:50:
Er zit een ijzeren plaatje voor het gat.
Misschien als ik dit weghaal dat het dan wel gaat. Maar het zit niet vast met een schroefje. Het zal er dus niet makkelijk af gaan.
Intern zitten 3 dikke draden naar het printje toe.
Let op dat die aarde-pin niet te dicht bij de schroefjes komt waarmee die 3 draden vast zitten.
Minimaal 3 mm, maar meer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:45:
Ik had nog niet gezien dat er een 4000 was. Ik wacht wel even tot andere mensen hem met succes getest hebben, ik hou mijn geld even in mijn zak.
Ik heb de Energy Logger 4000 en die werkt tot op heden tot volle tevredenheid (2 weken). Heb de SD-card functionaliteit nog niet gebruikt. Wel al een hoop stroom verlengdozen gemeten en her en der sluipverbruik afgeschoten :)

Eigen verbruik zou 1.5W zijn volgens de specificaties dacht ik.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
redfoxert schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:49:
[...]

Ik heb de Energy Logger 4000 en die werkt tot op heden tot volle tevredenheid (2 weken). Heb de SD-card functionaliteit nog niet gebruikt. Wel al een hoop stroom verlengdozen gemeten en her en der sluipverbruik afgeschoten :)

Eigen verbruik zou 1.5W zijn volgens de specificaties dacht ik.
Zou je mij de meegeleverde software kunnen toesturen?
Het liefst ook met een paar dumps die je op SD-kaart maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
TD-er schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:42:
[...]

Intern zitten 3 dikke draden naar het printje toe.
Let op dat die aarde-pin niet te dicht bij de schroefjes komt waarmee die 3 draden vast zitten.
Minimaal 3 mm, maar meer is beter.
Ik heb even naar kijkshop gemaild. En misschien daarna even mailen naar CRESTA.
En indien echt nodig kan ik eens kijken of ik geen verloopstekker vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28
Ondanks de slechte reviews op GOT heb een setje gekocht van plugwise om de opbrengst van mijn zonnepanelen te meten. De trage communicatie maakt me niet zoveel uit omdat m'n servertje toch altijd aan staat.

De resterende plugjes gebruik ik om mijn verbruikers zoals m'n servertje etc in kaart te brengen.

Ik heb een kortingscode leuke gevonden op clubgreen.

De installatie liep soepeltjes en het werkt allemaal heel prettig.
Het is grappig op live de opbrangst te zien en er rapportje van te maken.

Hier is mijn eerste rapportje

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/rhmlpw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

BartS12 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 15:23:
Een kleine kick, maar volgens mij is dit (nog steeds) het meest geschikte topic voor mijn vraag.

Recent is er op hardware info (http://www.hardware.info/...ngstest_9_Energiemeters/1) een test gepubliceerd van energiemeters. De Voltcraft Energy logger 3500 komt er niet als beste uit, maar is wel leuk vanwege de uitgebreide logfuncties.
De test van Hardware.info is erg leuk, maar resultaten zijn erg vertekend vind ik. Als je de 24,3% afwijking van de Voltcraft Energy Check 3000 ziet, ziet dit er niet erg rooskleurig uit. Als je zelf echter de berekening maakt in excel en 3 laagste vermogens (1.8W, 3.1W en 0.81W) er tussenuit haalt, kom je op een gemiddelde afwijking van 6,8% voor de Energy Check en 3,0% voor de Cresta. Nog is de Cresta iets nauwkeuriger, maar als je boven de 4W meet kun je met een Energy Check ook prima uit de voeten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vertekend zou ik het niet willen noemen. Je moet het zoals met alle testen met de nodige nuances lezen en niet enkel naar de eindscore kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321537

Het Engelse product Wattson van DIYKYOTO geeft naast het hele stroomverbruik in huis ook de opbrengst van je renewables weer. Wellicht dat dit een alternatief is. Te koop op www.diykyoto.com of www.duradino.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Heeft iemand hier trouwens al ervaring met dit product?:

http://www.wattcher.nl/home

Volgens mij is het product makkelijker te installeren dan de Wattson, aangezien je bij de "wattcher" gewoon een sensor op je draaischijfmeter of puls-led plakt, terwijl je voor zover ik heb begrepen bij de Wattson iets om je bedrading heen moet kunnen doen (voor zover dat lukt en betrouwbaar is).

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 321537 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:06:
Het Engelse product Wattson van DIYKYOTO geeft naast het hele stroomverbruik in huis ook de opbrengst van je renewables weer. Wellicht dat dit een alternatief is. Te koop op www.diykyoto.com of www.duradino.com
Ziet er op zich wel leuk uit (uiterlijk bevalt mij iets minder, maar functioneel wel leuk)
Jammer dat het zo'n 130 euro kost, dat is mij mogelijk net iets te veel, maar als je let op de waarde van de onderdelen in geval van zelfbouw, dan zit je ook al snel op een significant percentage daarvan, dus dan valt het mogelijk wel weer mee.
Alleen wat mij wel weer opvalt is dat beide namen van bedrijven die het verkopen een DIY-achtige klank hebben, alleen is het helaas (helaas voor mij, niet voor de gewone klant) een kant en klaar product (duardino klinkt een beetje als Arduino, vandaar mijn associatie).

Ik kon alleen niet zo gauw vinden hoeveel samples je kunt loggen in 256 kb (is dat kilo bit of Byte?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 21:00
eymey schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:37:
Heeft iemand hier trouwens al ervaring met dit product?:

http://www.wattcher.nl/home

Volgens mij is het product makkelijker te installeren dan de Wattson, aangezien je bij de "wattcher" gewoon een sensor op je draaischijfmeter of puls-led plakt, terwijl je voor zover ik heb begrepen bij de Wattson iets om je bedrading heen moet kunnen doen (voor zover dat lukt en betrouwbaar is).
Ziet er interessant uit, en ze hebben zowaar ook eens een keer nagedacht over het eigen verbruik van zoiets. Het is verbazingwekkend bij hoeveel "stroombesparende" apparaten, zoals master-switches, tijdklokken etc. met de beste wil van de wereld *niets* maar dan ook niets te vinden is over het eigen verbruik.

Een dingetje wat me wel enorm stoort: ze hebben het in de handleiding over "kWd" (kilo-watt-dag) als meeteenheid. Hoewel dit ongebruikelijk is zou het natuurlijk op zich prima kunnen, ik denk alleen dat ze eigenlijk kWh/dag bedoelen, wat compleet iets anders is. In het voorbeeld hebben ze het over "8.9 kWd", dat zou dan 214 kWh zijn, een verbruik wat hopelijk niet veel mensen gaan halen (per dag) - zeker hun doelgroep niet ;)

Als je zulke basis-fouten maakt met eenheden, terwijl je zo'n apparaat ontwerpt....ouch ouch ouch. /nerdrage B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hehe mja... ik ben ook altijd in de war met die eenheden. Hoe kom je aan 214 kWh als je het over 8.9 kWd hebt?

Ik denk dat ze uiteindelijk gewoon bedoelen dat het getal hetzelfde is als wat je aan je electriciteitsmeter toegevoegd zou zien worden. Dat is namelijk waar de doelgroep in geinteresseerd is :D.

En de prijs, tsja.... ik had er ooit aan gedacht om zelf gewoon een sensor op de electriciteitsmeter te gaan plakken. Maar dan moet ik nog de hardware hebben om het uit te lezen (1wire spul en zo). Ik zat dan aan iets te denken zoals het spul van http://www.rfscom.com omdat ik niet ook nog eens extra draden wil gaan trekken. Maar goed, dan zit je al snel boven de prijs van zo'n wattcher :-).

Bovendien zou ik met zelf doen dan ook nog een manier moeten verzinnen om ook de warmtemeter van de stadsverwarming uit te lezen (want dat wil ik dan ook wel meteen als ik toch zelf moet gaan knutselen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 21:00
eymey schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:13:
Hehe mja... ik ben ook altijd in de war met die eenheden. Hoe kom je aan 214 kWh als je het over 8.9 kWd hebt?
1 kWd = 24 kWh, dat is logisch.

Ze bedoelen natuurlijk kWh/d maar zeg dat dan ook. (Ik bedoel, dit is havo-3 niveau natuurkunde, ffs.)

Bedacht me trouwens net, wat als de buren ook zo'n ding hebben, hoe gaat dat dan werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 10-10-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik gok dat die dingen ook gewoon stiekem op dezelfde frequenties werken als klik-aan-klik-uit, zigbee, x10 o.t.a, die protocollen. Dus waarschijnlijk zul je ze gewoon moeten pairen en is de kans dat hij conflicteert met spullen van de buren net zo klein/groot als bij klik aan klik uit en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit is een leuke DIY oplossing met zigbee van ladyada die zijn metingen meting op twitter publiceert :D

Zijn er nog manieren om zo'n meter goedkoop ergens te krijgen? Mileu centraal had eerst een actie waar je een meter een tijdje kon lenen. Maar die actie is al een tijdje over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207968

Woodski schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:21:
Ondanks de slechte reviews op GOT heb een setje gekocht van plugwise om de opbrengst van mijn zonnepanelen te meten. De trage communicatie maakt me niet zoveel uit omdat m'n servertje toch altijd aan staat.

De resterende plugjes gebruik ik om mijn verbruikers zoals m'n servertje etc in kaart te brengen.

Ik heb een kortingscode leuke gevonden op clubgreen.

De installatie liep soepeltjes en het werkt allemaal heel prettig.
Het is grappig op live de opbrangst te zien en er rapportje van te maken.

Hier is mijn eerste rapportje

[afbeelding]
Is dat niet een heel apart beeld wat je dan krijgt?
Immers, het apparaat meet het verbruik, de hoeveelheid stroom die je afneemt.
En niet hoeveel stroom je zonnepanelen leveren.
Of zit ik er nu naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:23

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hoe werkt dat uitlezen nou met die Voltcraft energy-logger 4000?
Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik bij een set zonnepanelen, maar als ik er een sdcard in doe, pijl naar rechts druk, een tijd wacht en de sdcard bekijk op de pc, staat er niks op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
sander817 schreef op zondag 08 november 2009 @ 20:42:
hoe werkt dat uitlezen nou met die Voltcraft energy-logger 4000?
Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik bij een set zonnepanelen, maar als ik er een sdcard in doe, pijl naar rechts druk, een tijd wacht en de sdcard bekijk op de pc, staat er niks op
Hoe groot is de SD kaart en hoe is 'ie geformatteerd?
Conrad geeft aan dat 'ie tussen de 512 en 2048 MB groot moet zijn en ik kan beamen dat 16 en 8 MB kaartjes echt niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

1gb en als fat32 geformatteerd, zal het nog even nakijken en nogmaals doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
sander817 schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:37:
1gb en als fat32 geformatteerd, zal het nog even nakijken en nogmaals doen
Formatteer het eens als FAT16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ook geen succes
ik stop het kaartje erin, zie rechtsonder een symbool verschijnen, druk op pijltje naar rechts(toets 7)
dan begint er een pijl langs het kaartsymbool te knipperen en links staat 00%, en verder gebeurt er niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou zeggen probeer eens een ander (merk) kaartje, want dat tellertje zou moeten oplopen van 00% naar 99%
Afhankelijk van de hoeveelheid logdata kan dit even duren. (11 kB per 35 uur, 1000 bytes per sec, voor de EL3500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

wazig, dat kaartje heb ik erbij genomen op advies van conrad...
op de cardreader werkt het kaartje prima

ik ga op zoek naar een ander kaartje
hij moet niet eerst zoveel dagen gelogt hebben? mem staat op 98% dus er staat wel iets in

[ Voor 23% gewijzigd door sander817 op 10-11-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28
Anoniem: 207968 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:55:
[...]

Is dat niet een heel apart beeld wat je dan krijgt?
Immers, het apparaat meet het verbruik, de hoeveelheid stroom die je afneemt.
En niet hoeveel stroom je zonnepanelen leveren.
Of zit ik er nu naast?
Het screenshot is van mijn PV panelen
Dus ja, je zit er naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

is er een verschil of je formateert met een andere blocksize?
(ik kan in xp alleen default allocation size kiezen overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
sander817 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:42:
wazig, dat kaartje heb ik erbij genomen op advies van conrad...
op de cardreader werkt het kaartje prima

ik ga op zoek naar een ander kaartje
hij moet niet eerst zoveel dagen gelogt hebben? mem staat op 98% dus er staat wel iets in
In principe zou je alles wat gelogged is al moeten kunnen dumpen.
Minimaal dus 1 minuut aan data.

Wat je zou kunnen proberen is het geheugen van de meter leegmaken.
Heb je een setupel3.bin file aangemaakt en die in de meter geladen? Daarmee zet je gelijk de tijd/tarief/etc goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik heb een ander kaartje geprobeerd, hier doet hij het(voorlopig) wel op

maar, export naar xls geeft over een paar dagen al een file van +5000 regels. Als je dan over 180 dagen uitleest, is het toch compleet niet meer te overzien?
Ik had ook gedacht dat de logfiles de data per dag zouden bevatten, maar die vind ik nergens

[ Voor 63% gewijzigd door sander817 op 11-11-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik heb sinds vandaag de EcoWatt 850 van Chacon.

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.fr/wcsstore/ConradImages/PRODUITS/3002041_p_g.jpg

Eigenlijk nog vrij gemakkelijk te installeren. Je klinkt een mini-amperetang rond de inkomende stroomkabel vanuit de meter, en je hangt deze aan de zender (3xAA). Dit alles is best klein, dus gemakkelijk in de zekeringkast weg te werken. Vervolgens plaats je de ontvanger (3xAAA) ergens waar je 'm wil hebben :).

Met USB aan te sluiten om er leuke grafiekjes mee te laten tekenen.

Het schermpje (ontvanger) is dus draadloos, en je kan 'm dus gemakkelijk even meenemen naar ergens in je huis en direct live bekijken welk effect een toestel heeft als het aan of uitgeschakeld wordt. Bovendien kan je met deze ontvanger direct gemiddelden van de dag, week of maand bekijken, alsmede het totaal van de dag, week, maand :).

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er hiervoor software bestaat voor Linux. Het zou leuk zijn mocht ik het toestel kunnen laten uitlezen door mijn NAS die hiervoor dan grafieken kan plotten die ik dan vanuit de browser kan bekijken, zonder steeds het bijgeleverde programma op mijn Windows pc op te moeten starten.

[ Voor 16% gewijzigd door Ibex op 13-11-2009 20:02 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
sander817 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:09:
ik heb een ander kaartje geprobeerd, hier doet hij het(voorlopig) wel op

maar, export naar xls geeft over een paar dagen al een file van +5000 regels. Als je dan over 180 dagen uitleest, is het toch compleet niet meer te overzien?
Ik had ook gedacht dat de logfiles de data per dag zouden bevatten, maar die vind ik nergens
Je kunt toch vrij simpel in Excel de opbrengst plotten naar een grafiekje?
Kan de meegeleverde software niet een sommatie per dag maken?

Maar goed, IMHO is het beter dat 'ie te veel logt, dat kun je nog omrekenen.
Ik zal van 't weekend ff kijken of ik tijd heb om weer eens te gaan zitten proggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ibex schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 19:59:
Ik heb sinds vandaag de EcoWatt 850 van Chacon.

[afbeelding]

Eigenlijk nog vrij gemakkelijk te installeren. Je klinkt een mini-amperetang rond de inkomende stroomkabel vanuit de meter, en je hangt deze aan de zender (3xAA). Dit alles is best klein, dus gemakkelijk in de zekeringkast weg te werken. Vervolgens plaats je de ontvanger (3xAAA) ergens waar je 'm wil hebben :).
...........
Leuk handzaam dingetje, alleen zit er geen spanningsaansluiting op? Zo niet, dan kan hij toch alleen maar stroom meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Inderdaad. Je kan wel de spanning instellen (per 5V). Ik heb dus even nagemeten, en de spanning die ik hier op het net heb is 236V. Ik heb 'm dus ingesteld op 235V (een verschil van 1V zal het hem niet doen denk ik :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ibex schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:15:
Inderdaad. Je kan wel de spanning instellen (per 5V). Ik heb dus even nagemeten, en de spanning die ik hier op het net heb is 236V. Ik heb 'm dus ingesteld op 235V (een verschil van 1V zal het hem niet doen denk ik :) ).
Ik denk dat die 1V niet je grootste meetfout zal zijn ;)
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/EnergyLogger_commandlinetool/ExampleOutput/Voltage_Grafiek_met_Sinus.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Hmmm, inderdaad is dit wel een erg "vuile" netspanning. Dit kan inderdaad een relatief grote afwijking geven in mijn meetresultaten.

Maargoed, het gaat hem bij mij niet om de watt nauwkeurigheid ofzo, maar om een globale indruk. Als er 's nachts continu 150 in plaats van de weergegeven 147W verbruik is, gaat het me niet zozeer om de 3W verschil, maar over waar die 147W naar toe loopt :).

Het leuke aan deze meter is (en dat is denk ik ook het verkoopsargument van het toestel) dat er nagenoeg geen installatie/aanpassingen komen bij kijken. De amperetang rond de draad klikken en het werkt. Ik woon in een huurappartement, dus ik vind het niet op z'n plaats om effectief zaken te gaan aanpassen/toevoegen in de electrische installatie :). Hoewel natuurlijk een extra (al dan niet optionele) stekkeraansluiting voor deze meetingen natuurlijk niet zoveel extra werk waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ibex schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:15:
Spanning instellen? Als ik het zo lees, dan betekent dat, dat je er geen spanning op aansluit. Als dat zo is, hoe meet je dan het vemogen en/of verbruik als je alleen maar de stroom als meetwaarde tot je beschikking hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik blijf het sowieso curieus vinden hoe zo'n "klem" ook maar enigszins nauwkeurig de stroom kan meten door alleen maar om een draad heen geklemd te zitten. Gebeurt dit dan op temperatuur oid? Want hij maakt neem ik aan geen contact met koperen geleiders.

Verder, voor wat betreft het aanpassen van de elektrische installatie: Volgens mij loopt in mijn meterkast nergens een draad open en bloot tussen de electriciteitsmeter ern de groepen 'console'. Oftewel, ik moet nog steeds zo'n zwarte behuizing open maken om bij de draden te kunnen? En is dit veilig / toegestaan?

Dat was trouwens ook het bezwaar wat ik bij dat "wattson" apparaat had.

Wat dat betreft snap ik niet dat er niet meer partijen zijn die voor de oplossing kiezen in de vorm van een pulse-counter die je gewoon op je electriciteitsmeter plakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die klem om de draad is in de meettechniek heel gewoon, het is simpel het principe van een ampèretang en werkt redelijk nauwkeurig. Niets bijzonders aan, gewoon inductie.
Maar dat was mijn punt niet, wat ik me afvroeg was hoe met de spanning wordt gerekend om tot een vermogenswaarde te komen.
En die pulscounter is een aardige oplossing, maar minder handig bij een langzaam draaiende schijf van een ferrarismeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Wel, je kan op het toestel gewoon instellen wat de netspanning is. Het toestel weet dus dat de netspanning 235V is. Hij meet dan dat er bvb 1A door de draad loopt en kan vervolgens uitrekenen dat er 235W vermogen nodig is in de woning. Hij meet dus inderdaad niet het vermogen, maar enkel de stroom.

Deze vast ingestelde netspanning maakt de meter natuurlijk iets onnauwkeuriger zoals TD-er aanhaalt. De netspanning is namelijk niet altijd even lineair, terwijl het toestel altijd de vast ingestelde waarde meet. Op dat vlak zou het toestel idealiter een stekker in het stopcontact moeten hebben, zodat hij de netspanning ook kan meten en het dus nauwkeuriger zou zijn.

Ik maak zo even een foto van de aansluiting in de meterkast :).

[ Voor 4% gewijzigd door Ibex op 14-11-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:08:
Die klem om de draad is in de meettechniek heel gewoon, het is simpel het principe van een ampèretang en werkt redelijk nauwkeurig. Niets bijzonders aan, gewoon inductie.
Maar dat was mijn punt niet, wat ik me afvroeg was hoe met de spanning wordt gerekend om tot een vermogenswaarde te komen.
En die pulscounter is een aardige oplossing, maar minder handig bij een langzaam draaiende schijf van een ferrarismeter.
Inderdaad, je _kunt_ de cos-phi helemaal niet meenemen.
En de spanning wel meenemen is ook helemaal niet zo moeilijk, door gewoon een AC laagspanningstrafo te gebruiken. Maar goed, het zal wel met keuringen te maken hebben. Als ze iets leveren wat op de netspanning aangesloten moet worden, dan moet dat van andere keuringen voorzien zijn dan iets wat op batterijen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Een totaaloverzicht van de meter in de zekeringkast:
Afbeeldingslocatie: http://photobook.plesetsk.be/mini/20091114115759cd5fc9487665dfec2e742f0009ec978d.jpg

Een close-up van de amperetang die rond de kabel zit:
Afbeeldingslocatie: http://photobook.plesetsk.be/mini/20091114115800018d67ade3517179147480cf414f0b4e.jpg

Wat ik me afvraag over die cos-phi, dit is toch niet zo interessant? Ik neem aan dat het energiebedrijf gewoon dezelfde berekening maakt om het aantal gebruikte kWh te factureren; gevraagde stroom * spanning op dat moment. De cos-phi maakt voor hen toch niet uit?

[ Voor 20% gewijzigd door Ibex op 14-11-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet zo interessant? Dit is precies de opmerking die ik probeerde uit te lokken. Ik wil je niet beledigen, versta me goed, maar je vergist je heel erg. En behalve de cos phi heb je ook nog vervormingen door fase-aansnijding, waardoor je stevige stroomvervormingen krijgt. De meters van de energiebedrijven rekenen beslist niet zoals jij het je voorstelt. De cos phi bij kleinverbruikers maakt hen in zoverre niet uit, omdat deze door de echte kWh-meters gewoon wordt meegemeten. Om dit allemaal uit te leggen aan iemand die alleen maar een hoofdstukje uit z'n natuurkundeboekje kent, is bijna onmogelijk. Maar geloof me, het is veel complexer dan het simpele P = U x I.

Kortom, het is een aardig speledingetje voor als je alleen maar gloeilampen wil meten. Voor het echte werk is het een regelrechte prul, dat er wel 50% naast kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik heb me even wat ingelezen en zie nu ook het probleem.

Daaruit concludeer ik (en correct me if i'm wrong, wat best kan zijn :p) dat voor een gloeilamp de VA (en dus niet W) van mijn meter wel nagenoeg juist zit, maar vuile verbruikers zoals stofzuigers (ik meen dat die wel een lage cos-phi hebben) zullen wel veel VA gebruiken, maar minder W door de faseverschuiving.

Op zich is dit niet echt een probleem voor mij, maar ik moet gewoon niet verwachten dat de waarde op de meter 200W (wat dus eigenlijk 200VA is) zal aangeven als ik er een electrische motor van 200W aansluit. Het toestel zal mij wel een indicatie geven van, opgelet, er is ergens nog een verbruiker hoewel ik denk dat nagenoeg alle apparaten uitliggen.

Klopt dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm, het verhaal van Techneut over de 'echte' kWh meters doet mij wel weer denken aan iets wat me afgelopen zomer opviel:

Toen m'n vriendin en ik afgelopen zomer voor 2 weken op vakantie gingen hebben we in het hele huis vrijwel alle stekkers eruit gehaald, dus het huis was elektrisch bijna 'dood'. Alleen de koelkast (eentje met electronica, want hij is tiptoets-bediend) en een 5-tal klik aan klik uit modules hadden nog spanning omdat we wel 's avonds wilden dat er wat lampen aan zouden gaan.

Maar met de koelkast alleen in standby en die klik aan klik uit modules in standby begon de pulsteller op onze digitale electriciteitsmeter toch continu te branden (een teken dat er geen stroomvraag is), terwijl in mijn inschatting er toch nog wel ongeveer 10 watt aan verbruik zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Even m'n ervaring met de Cresta meter posten:

Hij zou een van de nauwkeurigste zijn uit de test van HW info, dus dat zit wel goed. Ook de prijs met 10 euro is niet gek, voor de kwaliteit. Tot zover op papier.

Dan de praktijk; het ding blokkeert altijd het tweede stopcontact (boven en onder) als je hem in de muur steekt. Verder is het scherm slecht af te lezen, je moet er recht voor zitten. Als klap op de vuurpijl is hij er na 3 maandjes mee opgehouden, alle apparaten gebruiken of 1 watt of 6800 watt (flipt). Resetten e.d. helpt niet. Helaas heb ik de bon ook niet meer... Ben er niet zo heel enthousiast over dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik gebruik ook in praktijk nog steeds vaker m'n Energy Check 3000 van Conrad, dan dat Cresta ding. Dat cresta ding kan ik gewoon niet mee overweg, zo slecht leesbaar is ie. Ik zou zeggen: -gelukkig- kosttie ie maar 10 eurie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ibex schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:43:
Ik heb me even wat ingelezen en zie nu ook het probleem.

Daaruit concludeer ik (en correct me if i'm wrong, wat best kan zijn :p) dat voor een gloeilamp de VA (en dus niet W) van mijn meter wel nagenoeg juist zit, maar vuile verbruikers zoals stofzuigers (ik meen dat die wel een lage cos-phi hebben) zullen wel veel VA gebruiken, maar minder W door de faseverschuiving.

Op zich is dit niet echt een probleem voor mij, maar ik moet gewoon niet verwachten dat de waarde op de meter 200W (wat dus eigenlijk 200VA is) zal aangeven als ik er een electrische motor van 200W aansluit. Het toestel zal mij wel een indicatie geven van, opgelet, er is ergens nog een verbruiker hoewel ik denk dat nagenoeg alle apparaten uitliggen.

Klopt dit ongeveer?
Daar komt het inderdaad op neer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 21:01
Ik gebruik de Brennenstuhl PM230, maar bij laag verbruik is deze niet erg precies.
Daarom neem ik een grotere verbruiker mee in de meting (60 Watt gloeilamp)
Op deze manier is er wel redelijk mee te werken, ik gebruik hem vooral om stand-by verbruik te meten.
Nauwkeurig zal het niet zijn, maar goed genoeg voor mijn doeleinden!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Van het weekend is mijn Energylogger 3500 er mee opgehouden. Scherm blijft blanco. Heb hem al een dag van het stopcontact gehad en de battery eruit. Probleem blijft.
Ik ga maar eens kijken of ik nog garantie heb bij de conrad.

Logger stond vanaf 24 juli data te verzamelen voor mijn PV systeem. Helaas is deze data dus verloren gegaan. Had gelukkig wel een dubbele meting gemaakt middels Plugwise. Alleen de eerste maand mis ik gegevens omdat ik toen mijn Plugwise nog niet had.
Begin steeds meer te denken aan een mechanische meter omdat die er niet mee ophoudt als er een storing is. De meetgegevens blijven dan immers gewoon staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb een klein NASje staan met een paar diskjes er in. Mijn 10 euro energie metertje beweert dat het ding 220 watt verstookt. Maar mijn APC ups zegt 'maar' 150 watt. Ik zeg: dat 10 euro prulletje liegt, vanwege die cos phy of wat dan ook. Maar is dat zo? UPS lijkt me toch redelijk betrouwbaar? Wil zeker weten dat ik mezel niet voor de gek hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een goede meter moet ondanks een lage cos phi en sterk vervormde stromen correct meten. Over z'n hele meetbereik. Maar helaas zijn er op dit terrein nogal wat regelrechte prullen in de handel. Ze presteren heel redelijk bij simpele dingen als gloeilampen e.d., maar laten het grandioos afweten als het wat moeilijker wordt. Oorzaak hiervan is de meetmethode, die met name bij vervormde stromen gewoon complexer is dan bij zuivere sinusvorm. Daar gaan die prutsdingen volkomen aan voorbij.

Je vermeldt niet welke meter dit is, maar blader even wat verder terug in dit topic, dan kom je een uitgebreide test tegen van een hele reeks meters, daar kun je heel duidelijk een aantal aanbevelingen resp. absolute afraders in lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Q schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 11:39:
Ik heb een klein NASje staan met een paar diskjes er in. Mijn 10 euro energie metertje beweert dat het ding 220 watt verstookt. Maar mijn APC ups zegt 'maar' 150 watt. Ik zeg: dat 10 euro prulletje liegt, vanwege die cos phy of wat dan ook. Maar is dat zo? UPS lijkt me toch redelijk betrouwbaar? Wil zeker weten dat ik mezel niet voor de gek hou.
Als je een voeding hebt zonder (active) PFC, dan zou die verhouding tussen 220VA en 150Watt wel eens kunnen kloppen.
Goedkope voedingen hebben al snel een power-factor van zo'n 0.7, wat aardig overeenkomt met jouw meetwaarden.
Maar goed, over goedkope voedingen.... zie signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou gezien de verhoudingen heel goed kunnen kloppen.
In dat geval is die meter, die pretendeert watts te meten maar in werkelijkheid alleen maar schijnbaar vermogen (VA) weergeeft, natuurlijk een waardeloze prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het is natuurlijk inderdaad wel interessant om te meten over wat voor meter het gaat. De Cresta, die ook 10 euro kost bv., is juist erg nauwkeurig als je de tests moet geloven en geeft de power factor ook aan (en neem aan dat ie er bij het berekenen van het verbruik dus ook rekening mee houdt). Kan me voorstellen dat je in dit geval de UPS met een korreltje zout zou moeten nemen..... Maar ik ben op dit gebied absoluut geen expert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoi,

Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/articles/paget-9149.JPG

Deze meter geeft ook een power factor weer.

Ik weet niet of deze specifieke meter van cresta ook goed is. Maar het lijkt mij heel stug dat mijn UPS liegt, die moet ten slotte ook een goede schatting doen van de looptijd en dus het verbruik goed door hebben.

Ik heb om het verbruik te meten via mijn UPS een leuk scriptje gemaakt. Dit werkt onder Linux met apcupsd. Hij leest ofwel rechtstreeks het verbruik uit, berekent dit aan de hand van opgegeven waarden of leest het model nummer uit, corrigeert dit en geeft dan een verbruiksschatting. Misschien leuk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Mini:~# ./ups.sh
-----------------------------
UPS model: Back-UPS RS 500 
APC model: Back-UPS RS 500 
Capacity:         300 Watt
Load:              10 Percent
Usage:             30 Watt
Time left:         61 Minutes
Status:        ONLINE 

Een mac mini die Debian doet. Het verbruik dat dicht in de buurt komt van een atom systeempje met 10x het vermogen. ;)

Dit is dus wat de UPS van mijn NAS mij vertelt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bunny:~# ./ups.sh 
----------------------------------
UPS model: Back-UPS RS 1200 LCD 
APC model: Back-UPS RS 1200 LC
Capacity:         720 Watt
Load:              19 Percent
Usage:            136 Watt
Time left:         30 Minutes
Status:        ONLINE 

[ Voor 127% gewijzigd door Q op 21-11-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Techneut schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:28:
Niet zo interessant? Dit is precies de opmerking die ik probeerde uit te lokken. Ik wil je niet beledigen, versta me goed, maar je vergist je heel erg. En behalve de cos phi heb je ook nog vervormingen door fase-aansnijding, waardoor je stevige stroomvervormingen krijgt. De meters van de energiebedrijven rekenen beslist niet zoals jij het je voorstelt. De cos phi bij kleinverbruikers maakt hen in zoverre niet uit, omdat deze door de echte kWh-meters gewoon wordt meegemeten. Om dit allemaal uit te leggen aan iemand die alleen maar een hoofdstukje uit z'n natuurkundeboekje kent, is bijna onmogelijk. Maar geloof me, het is veel complexer dan het simpele P = U x I.
Ik dacht juist dat voor consumenten gewoon naar het aantal Watt werd gekeken omdat de powerfactor niet heel erg werd aangetast. En dat bedrijven daartegen op hun powerfactor werden belast, dus dat ze er werdt uitgegaan van een constante powerfactor (eigenlijk ook raar bedenkt ik me nu..)..En dat bedrijven daarom soms condensator banken hebben om die facor weer wat terug te krikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt helemaal. Maar dat was niet zo zeer aan de orde. Waar het om ging, was de veronderstelling dat de meters van de energiebedrijven alleen maar naar de VA's zouden kijken. Dat was dus even een misverstand.

Dan wat je hier aanroert is niet zoals je zegt raar. Sommige bedrijven hebben apparatuur met een extreem lage cos phi (powerfactor) en gebruiken daardoor veel hogere stromen dan nodig zou zijn voor het vermogen dat afgenomen wordt. Bij deze industrieën zou dan de maximum belasting van de voedingskabels veel eerder aan de orde zijn, m.a.w. kabels vernieuwen door zwaardere, waar dat nog lang niet nodig is.
Daarom hebben industrieën naast de kWh-meter vaak ook een blindverbruikmeter. Tegelijkertijd verplicht het energiebedrijf om dat blindverbruik zo veel mogelijk te drukken door (regelbare) condensatorbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235280

Ik wou iets vragen aan sander817 die hier een bericht achterliet over de Voltcraft Energy Logger 4000.
Ik heb ook zo'n toestel en heb eveneens problemen met het downloaden van de data naar de SD-kaart.
Ik heb het geprobeerd met 2 kaarten van Transcend, een trage van 1GB en een snelle van 2GB, maar werkt met geen van beide.
Met welke SDcard is het jou wel gelukt, Sander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

@cis202: Ik heb ook een Voltcraft energylogger 4000. Ik gebruik een standaard Transcend 1GB SD kaart, als FAT geformatteerd. Deze werkt goed. Het enige probleem is dat je na het downloaden (als 99% begint te knipperen) minstens 10 seconden moet wachten omdat het laatste bestand anders niet volledig is.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235280

bedankt harold65, maar werkt niet bij mij. Ik heb intussen al 3 kaarten geprobeerd, 2 van Transcend en 1 van kingston. Eerst geformatteerd als FAT32, dan als FAT. Aangezien dat het allemaal vrij snelle kaarten zijn, begin ik nu te denken dat het daar aan ligt... Ik wou nog weten hoe lang dat downloaden eigenlijk duurt en waaraan je ziet dat het aan het lukken is? Als ik het probeer, verschijnt er links 00% en rechts een knipperende pijl en het symbool voor de sd-kaart en dat blijft zo, al wacht ik een uur.
@harold65: staat er op die tanscend-sd-kaart de lettercombinatie 'MLC'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Anoniem: 235280 schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:27:
bedankt harold65, maar werkt niet bij mij. Ik heb intussen al 3 kaarten geprobeerd, 2 van Transcend en 1 van kingston. Eerst geformatteerd als FAT32, dan als FAT. Aangezien dat het allemaal vrij snelle kaarten zijn, begin ik nu te denken dat het daar aan ligt... Ik wou nog weten hoe lang dat downloaden eigenlijk duurt en waaraan je ziet dat het aan het lukken is? Als ik het probeer, verschijnt er links 00% en rechts een knipperende pijl en het symbool voor de sd-kaart en dat blijft zo, al wacht ik een uur.
@harold65: staat er op die tanscend-sd-kaart de lettercombinatie 'MLC'?
Ik denk toch dat het aan de manier van formatteren ligt en niet aan de snelheid. Ik zal binnenkort kijken of ik het verschil kan zien tussen een wel en een niet werkende kaart. (ik heb een 512MB HAMA kaartje dat het ook niet doet).
Bij de werkende kaart begint de 00% na ca. 2 seconden op te lopen naar 99%. Afhankelijk van de hoeveelheid data kan dit een aantal minuten duren.
Er staat geen 'MLC' op de kaart, alleen Transcend SD 1GB

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• harold65

harold65

Slimme meter:

Even een update over de Conrad Energylogger 4000 en SD kaarten.
Het blijkt dat het merk, de grootte en de snelheid van de kaart allemaal niet belangrijk is.
Het enige dat telt is de manier waarop de kaart geformatteerd is.
Windows formatteert de kaarten als 'floppy disk'. Dat snapt de energy logger niet.
Door nu de kaart te formatteren met het 'HP USB Disk Storage Format Tool' (even googelen voor de software) wordt de kaart gezien als 'harddisk' en dat begrijpt de logger.

Zelfs mijn 32MB Canon SD kaart, die ik toch nooit gebruik om foto's op te zetten, werkt perfect :)

• TD-er
Dan ben ik toch best wel benieuwd waarom je uberhaupt een SD-kaart onder Windows zou willen formatteren.

• harold65

harold65

Slimme meter:

TD-er schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:43:
Dan ben ik toch best wel benieuwd waarom je uberhaupt een SD-kaart onder Windows zou willen formatteren.
Normaal wil je dat niet, maar als je de kaart niet op je energy logger aan de praat krijgt, ga je dingen proberen. Vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
harold65 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:32:
[...]

Normaal wil je dat niet, maar als je de kaart niet op je energy logger aan de praat krijgt, ga je dingen proberen. Vandaar ;)
Maar wil dat zeggen dat de SD-kaartjes, nieuw uit de verpakking, niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

TD-er schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 06:52:
[...]
Maar wil dat zeggen dat de SD-kaartjes, nieuw uit de verpakking, niet werken?
Ik denk dat daar het probleem zit. Je weet niet hoe een fabrikant de kaartjes voorbereid. Omdat je met de kaart als 'floppy' de minste ruimte verliest, heeft dit vaak de voorkeur. Voor normaal gebruik werkt dit ook prima maar dus niet in dit apparaat.

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste