Voor de mensen die ook een Energy Check 3000 willen bestellen, het artikel nummer is anders dan op de website staat. Het is nu: Bestnr.: 125390 - 89 voor €19,95. Dus nog goedkoper ook
.
Alleen te bestellen bij afnamen 150 stuksAnoniem: 154012 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:33:
Voor de mensen die ook een Energy Check 3000 willen bestellen, het artikel nummer is anders dan op de website staat. Het is nu: Bestnr.: 125390 - 89 voor €19,95. Dus nog goedkoper ook.
Anoniem: 165002
heeft er iemand ervaring met de energie meter die nu verkrjgbaar is bij de BCC?
http://www.groenestekker.nl/index.php/metenenergieverbruik
€ 7.50 is een mooie prijs.., maar wat is de kwaliteit?
Ik heb sinds vorige week ook een Energy Logger 3500.
Hij werkt prima en is nog niet gecrashed.
Het probleem met de .csv uitvoer komt bij Vista computers niet voor.
Als ik het programma op een XP-computer laat lopen gaat het inderdaad mis met de comma's.
Verder een goed dingetje.
Hij werkt prima en is nog niet gecrashed.
Het probleem met de .csv uitvoer komt bij Vista computers niet voor.
Als ik het programma op een XP-computer laat lopen gaat het inderdaad mis met de comma's.
Verder een goed dingetje.
www.mijnzon.info
Hmm ik haal dit uit de handleiding van die meter (de Velleman):Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:18:
Kortom ik hen sterk het vermoeden dat die meters alleen de kosten een beetje correct kunnen schatten voor een gloeilamp/verwarmingselement.De lijnspanning (in Volt), het vermogen (in Ampère), het reëel vermogen
(in Watt) en het maximale vermogen (in Watt max) zijn voor u niet
belangrijk.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Inderdaad die zin:
Voor het overige, zijn er van dat geadverteerde ding testrapporten? Echt RMS-meting of slechts berekende effectieve waarde uit gemeten gemiddelde? Dat laatste vind je nl. vaak bij goedkope troep en kan een wereld aan verschil leveren.
doet voor mij de deur dicht. Mag ik dat zelf even bepalen wat voor mij belangrijk is of niet? Voor mij zijn dat juist heel essentiële zaken, meer nog dan verbruiksmeting over een bepaalde periode. Hoe komen ze op zo'n uitspraak? Straalt weinig kennis van zaken uit zo'n foldertje en daardoor (voor mij althans) weinig vertrouwen. Ik heb dan ook eentje van een paar tientjes duurder die wel goede recensies heeft, de Energy check 3000.De lijnspanning (in Volt), het vermogen (in Ampère), het reëel vermogen
(in Watt) en het maximale vermogen (in Watt max) zijn voor u niet
belangrijk.
Voor het overige, zijn er van dat geadverteerde ding testrapporten? Echt RMS-meting of slechts berekende effectieve waarde uit gemeten gemiddelde? Dat laatste vind je nl. vaak bij goedkope troep en kan een wereld aan verschil leveren.
Op het plaatje op de site zie ik de Cresta. De opmerking van TD-er gaat over de tekst bij de Velleman. Welke is 7,50?Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:18:
Zelf heb ik onlangs de Cresta (model No. RCE-1106) bij de Gamma gekocht voor nog geen tientje. Ik heb hem nog niet uitvoerig getest maar wel wat metingen vergeleleken met een Hameg Power Meter HM8115-2. Op een product met een power factor correction circuit gaf dit geen grote verschillen. De exacte gegevens heb ik hier nu niet liggen maar het plan is om nog een keer uitgebreider te testen.
Nadeel is het aantal digits en dus grotere fouten met afronden, voordeel is wel dat je hoog en laag tarief in kunt vullen. Ik wil hem aan gaan passen zodat hij de opbrengsten (kwh & euro) van een zonnepaneel kan meten, standaard kan dat nog niet.
Tot nu toe valt deze me voor het geld heel erg mee. Misschien meer mensen met ervaring met deze meter?
De Cresta is trouwens ook bij de Kijkshop te koop. En in de Gamma folder staat er meestal een andere merknaam op.
In de handleiding van de Cresta staat diezelfde zin.xs2tom schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:57:
[...]
Op het plaatje op de site zie ik de Cresta. De opmerking van TD-er gaat over de tekst bij de Velleman. Welke is 7,50?
Een product met power-factor correction zal qua gedrag ook niet veel afwijken van bijvoorbeeld een gloeilamp, dus dat is niet zo vreemd dat die metingen ongeveer vergelijkbaar zijn.xs2tom schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:57:
[...]
Zelf heb ik onlangs de Cresta (model No. RCE-1106) bij de Gamma gekocht voor nog geen tientje. Ik heb hem nog niet uitvoerig getest maar wel wat metingen vergeleleken met een Hameg Power Meter HM8115-2. Op een product met een power factor correction circuit gaf dit geen grote verschillen. [...]
Sluit maar eens een spaarlamp of een moderne TV die in standby staat aan. (Senseo heeft ook een heel beroerde netbelasting als deze net klaar is met opwarmen)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Net even gekeken en i.d.d. daar staat het ook in maar dat is niet de handleiding van de meter zelf, dit is iets wat BCC in elkaar heeft geknutseld en BCC vind dus blijkbaar dat dit voor de lezer/gebruiker niet van belang is.TD-er schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:08:
[...]
In de handleiding van de Cresta staat diezelfde zin.
[...]
Een product met power-factor correction zal qua gedrag ook niet veel afwijken van bijvoorbeeld een gloeilamp, dus dat is niet zo vreemd dat die metingen ongeveer vergelijkbaar zijn.
Sluit maar eens een spaarlamp of een moderne TV die in standby staat aan. (Senseo heeft ook een heel beroerde netbelasting als deze net klaar is met opwarmen)
Als ik het goed lees slaat het ook helemaal niet op de meter en dat hij dat dus niet goed zou meten maar puur op het meten van kwh en de rest 'dat is voor u vast niet van belang'.
Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het een perfect apparaat is maar dat het voor dat geld nog niet direct tegen valt. Ik heb hier geen Senseo (gelukkig)
Kleine toevoeging: Hij geeft ook de power factor aan ( en die was geen 1.0) en ook deze kwam overeen met de waarde die de Hameg aangaf. Als hij hem kan meten dan hoop ik ook wel dat ze er mee rekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door xs2tom op 23-09-2008 22:29 ]
Nog een aandachtspunt: In die handleiding van BCC staat tevens vermeld dat vermogens (zij spreken van wattages, eigenlijk een woord dat in het Nederlands niet bestaat) kleiner dan 7W niet gemeten kunnen worden. Erg gebrekkig in mijn beleving want bij de eerder in dit topic besproken wat duurdere typen ligt die minimum meetwaarde veel lager.
Ook ik heb de Cresta RCE-1106 van de Gamma. Meer als speelgoed gekocht dan om serieus iets te meten.
De specificaties volgens de handleiding zijn:
In/uitgangspanning: 230V / 50Hz
Netspanningsweergave: 190-276 V
Stroomsterkte: Max. 16A
Stroomverbruikweergave: .02 - 16A
Watt vermogenbereik: 7W-4416W
Ze reppen met geen woord over de arbeidsfactor of frequentie, die ook aangegeven worden. Verder klopt het minimale vermogen niet, ik heb hem geregeld op 3-5 W zien staan. Maar ik ben nooit nagegaan of dit betrouwbaar is. Ik kan wel even wat gaan testen (over-)morgen met weerstanden en condensators. De arbeidsfactor en het energieverbruik zijn dan bekend.
Verder heb ik al meerdere keren gehad dat als je hem in een stopcontact steekt of eruit haalt dat hij vastloopt. En de batterijen (2xLR44) om de waarden buiten het stopcontact te onthouden waren binnen een maand leeg.
Ik heb geen ander model om mee te vergelijken helaas.....
----------------
Edit: Ik heb wat getest met lage vermogens:
*: // = parallel aan
Grappig is het verschil tussen de eerste en laatste. Een puur ohmse lage belasting kan hij niet meten, maar als je de stroom vergroot en de arbeidsfactor verslechtert, kan het opeens wél worden gemeten. Deze belasting zit dus op de ondergrens van de resolutie vd stroommeting.
Grote voetnoet, dit is met sinusvormige belastingen, niet bepaald representatief voor moderne apparaten.
De specificaties volgens de handleiding zijn:
In/uitgangspanning: 230V / 50Hz
Netspanningsweergave: 190-276 V
Stroomsterkte: Max. 16A
Stroomverbruikweergave: .02 - 16A
Watt vermogenbereik: 7W-4416W
Ze reppen met geen woord over de arbeidsfactor of frequentie, die ook aangegeven worden. Verder klopt het minimale vermogen niet, ik heb hem geregeld op 3-5 W zien staan. Maar ik ben nooit nagegaan of dit betrouwbaar is. Ik kan wel even wat gaan testen (over-)morgen met weerstanden en condensators. De arbeidsfactor en het energieverbruik zijn dan bekend.
Verder heb ik al meerdere keren gehad dat als je hem in een stopcontact steekt of eruit haalt dat hij vastloopt. En de batterijen (2xLR44) om de waarden buiten het stopcontact te onthouden waren binnen een maand leeg.
Ik heb geen ander model om mee te vergelijken helaas.....
----------------
Edit: Ik heb wat getest met lage vermogens:
Belasting*: | P berek. (W) | P gemeten (W) | "Cos Phi" berek. | Cos Phi gemeten. | I berekend (A) | I gemeten (A) |
18kΩ | 2.9 | 0 | 1.0 | 1.0 | 0.013 | 0.00 |
13.2kΩ | 4.0 | 4 | 1.0 | 0.88 | 0.017 | 0.02 |
6.63kΩ | 8.4 | 8 | 1 | 0.98 | 0.34 | 0.03 |
1 μF | 0 | 0 | 0 | 0.01 | 0.072 | 0.07 |
0.47 μF | 0 | 0 | 0 | 0.01 - 0.07 | 0.034 | 0.03 |
0.22 μF | 0 | 0 | 0 | 1.00 | 0.016 | 0 |
13.2kΩ // 1μF | 4 | 4 | 0.23 | 0.26 | 0.074 | 0.07 |
13.2kΩ // 1.9μF | 4 | 4 | 0.13 | 0.15 | 0.138 | 0.14 |
18kΩ // 1.9μF | 2.9 | 3 | 0.09 | 0.11 | 0.016 | 0.14 |
Grappig is het verschil tussen de eerste en laatste. Een puur ohmse lage belasting kan hij niet meten, maar als je de stroom vergroot en de arbeidsfactor verslechtert, kan het opeens wél worden gemeten. Deze belasting zit dus op de ondergrens van de resolutie vd stroommeting.
Grote voetnoet, dit is met sinusvormige belastingen, niet bepaald representatief voor moderne apparaten.
[ Voor 51% gewijzigd door goeievraag op 24-09-2008 11:45 ]
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
Kom net dit topic tegen op zoek naar info over de Energy Logger 3500.
Zelf heb ik jaren geleden een kWh-metertje bij Conrad vandaan in de meterkast
geklikt (DIN-rail montage). Dat heeft een puls-uitgang waar ik een heel simpel
kaartje voor gemaakt heb. Een 12->24 V omzetter, optocoupler, 2 x 8-bit CMOS
counter en latches om via de parallelle poort uit te lezen.
Nou nog een keer tijd vinden om de software af te maken, na 5000 kWh zonnestroom....
Zelf heb ik jaren geleden een kWh-metertje bij Conrad vandaan in de meterkast
geklikt (DIN-rail montage). Dat heeft een puls-uitgang waar ik een heel simpel
kaartje voor gemaakt heb. Een 12->24 V omzetter, optocoupler, 2 x 8-bit CMOS
counter en latches om via de parallelle poort uit te lezen.
Nou nog een keer tijd vinden om de software af te maken, na 5000 kWh zonnestroom....
Bram Bouwens
Anoniem: 92767
Zelf beschik ik sinds kort over een Socomec Diris A40. Deze energiemeter is in het begin van de installatie geplaatst. Hij wordt uitgelezen door een linux server die grafiekjes van de data maakt. De communicatie gebeurt via RS485 en wat zelfbouw elektronica. Voor de opslag van de meet data en het maken van de grafieken gebruik ik RRD-tool. De communicatie software is gedeeltelijk zelf geschreven maar moet nog flink wat verbeterd worden. Wegens tijdgebrek is er enkel een testopstelling gebouwd.
Gegevens:
http://www.socomecgroup.com/diris/doc_38042.pdf
Gegevens:
http://www.socomecgroup.com/diris/doc_38042.pdf

Maar dat is een cool ding zeg! Dat zou ik wel aan de muur van mijn woonkamer willen hebben hangen. Als ik het goed lees kan hij ook zelf loggen (grafiekjes![b][message=30969612,noline]Socomec Diris A40
-edit-
Een Engelse website biedt hem aan voor 155 pond, dat is ongeveer € 200 (ex. verzendkosten). Toch nog pittig. Maar zo te zien krijg je er wel een heel mooi apparaat voor terug. Hmmm, kerst schiet alweer op
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Je hebt ook nog 3 stroomtransfo's nodig (Nauwkeurigheid 0,5% klasse I).
Als je zonnepanelen hebt is dit wel een leuk apparaatje aangezien hij een 4-kwadranten meting doet.
Verder moet ik zeggen dat hij zeer eenvoudig en gemakkelijk te bedienen is.
Als je zonnepanelen hebt is dit wel een leuk apparaatje aangezien hij een 4-kwadranten meting doet.
Verder moet ik zeggen dat hij zeer eenvoudig en gemakkelijk te bedienen is.
Volgens mij zit er dezelfde chip in als in de EnergyLogger 3500, de PS1000 van Archmeter, of in elk geval hebben zij ook dergelijke producten in hun assortiment.
Goed mogelijk dat het onder een andere sticker ook verkocht wordt voor een wat aantrekkelijkere prijs.
Goed mogelijk dat het onder een andere sticker ook verkocht wordt voor een wat aantrekkelijkere prijs.
Kijk, da's interessant! Dat is nou net wat ik nog mis, de software daarvoor.Anoniem: 92767 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 01:42:
.... Hij wordt uitgelezen door een linux server die grafiekjes van de data maakt. ....
Zou je deze willen delen? Die linux server heb ik uiteraard ook.
Bram Bouwens
LOL, allemaal aan de cactiBTB schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:58:
[...]
Kijk, da's interessant! Dat is nou net wat ik nog mis, de software daarvoor.
Zou je deze willen delen? Die linux server heb ik uiteraard ook.
Zou je dergelijke dingen trouwens ook dmv een router oid uit kunnen lezen, zodat je bijvoorbeeld thuis niet een server hoeft te draaien, maar dat op een colocated machine zou kunnen zetten? (ik heb het domein meterstand.info min of meer met een dergelijk idee in het achterhoofd geregged).
Misschien heb ik iets gemist, dat van die cacti vat ik niet helemaal.TD-er schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 12:01:
LOL, allemaal aan de cacti
Zou je dergelijke dingen trouwens ook dmv een router oid uit kunnen lezen, zodat je bijvoorbeeld thuis niet een server hoeft te draaien, maar dat op een colocated machine zou kunnen zetten? (ik heb het domein meterstand.info min of meer met een dergelijk idee in het achterhoofd geregged).
Met een router uitlezen, nou, mijn server is mijn router. Maar als je een router met een parallelle poort hebt zou dit dingetje kunnen werken. Moet je er wel (heel eenvoudige) software op kunnen installeren.
Bram Bouwens
Cacti is een webbased frontend (icm MySQL) voor RRD-tool, waarmee je grafieken makkelijk kunt maken voor een hoop machines (en users) en ook vanuit het verleden een grafiek kunt genereren, omdat je alle data nog hebt.BTB schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 12:23:
[...]
Misschien heb ik iets gemist, dat van die cacti vat ik niet helemaal.
Met een router uitlezen, nou, mijn server is mijn router. Maar als je een router met een parallelle poort hebt zou dit dingetje kunnen werken. Moet je er wel (heel eenvoudige) software op kunnen installeren.
Oh, ik schaam mij diep, had gewoon even moeten googlen.
Lijkt me een goed plan om me daar eens in te verdiepen inderdaad.
Goeie tip.
Lijkt me een goed plan om me daar eens in te verdiepen inderdaad.
Goeie tip.
Bram Bouwens
Hoi,
Daarnet iets vreemd opgemerkt bij de Brennenstuhl PM230 meter. Na elk toestel apart te meten, plaatste ik de meter eens tussen het stopcontact en de verdeelstekker (met computer, scherm, modem, stereo, ...) om het totale verbruik te meten. Als de stereo uitgeschakeld was, kreeg ik zoals verwacht een verbruik van +/- 150 W. Na het inschakelen van de stereo zakte dit prompt naar +/- 80 W. Los gaf de meter een verbruik van 30 W aan voor de stereo.
Nu ben ik geen grote expert en ik weet dat elektriciteit soms rare dingen kan doen, maar dit vind ik toch wat vreemd. Bij nader inzien merkte ik wel dat na het aanschakelen van de hifi de stroomsterkte logischerwijs stijgt van 0.6 A naar 0.7 A maar dat de fasehoek zodanig wijzigt dat cos(phi) terugvalt naar 0.5 terwijl dit aanvankelijk bijna 1 bedroeg. Hierdoor valt het effectieve vermogen sterk terug.
Gaat de meter hier de mist in? Of zijn deze fluctuaties inherent aan de opstelling (meerdere apparaten op een verdeelstekker)?
Alvast bedankt,
Frederik
Daarnet iets vreemd opgemerkt bij de Brennenstuhl PM230 meter. Na elk toestel apart te meten, plaatste ik de meter eens tussen het stopcontact en de verdeelstekker (met computer, scherm, modem, stereo, ...) om het totale verbruik te meten. Als de stereo uitgeschakeld was, kreeg ik zoals verwacht een verbruik van +/- 150 W. Na het inschakelen van de stereo zakte dit prompt naar +/- 80 W. Los gaf de meter een verbruik van 30 W aan voor de stereo.
Nu ben ik geen grote expert en ik weet dat elektriciteit soms rare dingen kan doen, maar dit vind ik toch wat vreemd. Bij nader inzien merkte ik wel dat na het aanschakelen van de hifi de stroomsterkte logischerwijs stijgt van 0.6 A naar 0.7 A maar dat de fasehoek zodanig wijzigt dat cos(phi) terugvalt naar 0.5 terwijl dit aanvankelijk bijna 1 bedroeg. Hierdoor valt het effectieve vermogen sterk terug.
Gaat de meter hier de mist in? Of zijn deze fluctuaties inherent aan de opstelling (meerdere apparaten op een verdeelstekker)?
Alvast bedankt,
Frederik
''Doch wat moet ik nu doen? Leven zoals zij, en wachten tot weer het oerwoud over dit alles heen is gegroeid?'' — Menuet, Louis Paul Boon
Het mag duidelijk zijn dat dit laatste "(meerdere apparaten op een verdeelstekker)" een meetresultaat zou verminken lariekoek is. Je meet gewoon het totale verbruik, daar is niks mis mee, niks geen hokus pokus.
Ook mag het duidelijk zijn dat een opgenomen vermogen bijschakelen, welk vermogen dan ook, nooit kan leiden tot afnemen van dat vermogen. Dat afnemen is uiteraard alleen mogelijk als het bij te schakelen apparaat energie levert. En dat doet het niet.
Verder, als het oorspronkelijke opgenomen ongeveer 150W is met cos phi nagenoeg 1 dan kan een verbruik van 30W meer nooit leiden tot zo'n drastische daling van die cos phi. Zelfs niet als die 30W geen 30W is maar alleen maar 30VA reactief (fysiek natuurlijk onmogelijk maar het is het alleruiterste rekenmodel). Zet dat maar eens uit, een driehoek met een basis van 150mm en op een uiteinde van die basis een rechthoekszijde van 30mm. De schuine zijde is dan 153mm en de cos phi van het geheel 0,98.
Kortom, dat naar beneden duiken naar circa 0,5 en daardoor ook die vermogensaanwijzing deugt voor geen meter (ik kon de woordspeling niet laten). Zo te zien een (ik geef toe, het klinkt een beetje cru) waardeloze prul. Redelijk zolang cos phi 1 is en de spanning en stroom sinusvormig, maar waardeloos zodra één van die twee wat gaat afwijken.
Ook mag het duidelijk zijn dat een opgenomen vermogen bijschakelen, welk vermogen dan ook, nooit kan leiden tot afnemen van dat vermogen. Dat afnemen is uiteraard alleen mogelijk als het bij te schakelen apparaat energie levert. En dat doet het niet.
Verder, als het oorspronkelijke opgenomen ongeveer 150W is met cos phi nagenoeg 1 dan kan een verbruik van 30W meer nooit leiden tot zo'n drastische daling van die cos phi. Zelfs niet als die 30W geen 30W is maar alleen maar 30VA reactief (fysiek natuurlijk onmogelijk maar het is het alleruiterste rekenmodel). Zet dat maar eens uit, een driehoek met een basis van 150mm en op een uiteinde van die basis een rechthoekszijde van 30mm. De schuine zijde is dan 153mm en de cos phi van het geheel 0,98.
Kortom, dat naar beneden duiken naar circa 0,5 en daardoor ook die vermogensaanwijzing deugt voor geen meter (ik kon de woordspeling niet laten). Zo te zien een (ik geef toe, het klinkt een beetje cru) waardeloze prul. Redelijk zolang cos phi 1 is en de spanning en stroom sinusvormig, maar waardeloos zodra één van die twee wat gaat afwijken.
Zo ver had ik het natuurlijk ook wel gebracht, maar ik dacht gewoon dat de verdeelstekker de meter misschien in de war kon sturen. Vandaar de voorzichtige formulering, ook al wist ik dat dit zeer vreemd zou zijn aangezien je de meter als het ware in serie tussen het stopcontact en de verbruikers plaatst. Maar goed, nu weet ik dus zeker dat die opstelling geen rol mag spelen. Waarvoor dank.Techneut schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 20:08:
Het mag duidelijk zijn dat dit laatste "(meerdere apparaten op een verdeelstekker)" een meetresultaat zou verminken lariekoek is. Je meet gewoon het totale verbruik, daar is niks mis mee, niks geen hokus pokus.
Ik volg je, maar die 30 W is door de meter reeds gecorrigeerd voor cos(phi) en is dus zogezegd volledig actief vermogen. Je zou dus gewoon 180 W moeten krijgen. En nee, het display is niet stuk waardoor ik slechts 80 W te zien zou krijgenVerder, als het oorspronkelijke opgenomen ongeveer 150W is met cos phi nagenoeg 1 dan kan een verbruik van 30W meer nooit leiden tot zo'n drastische daling van die cos phi. Zelfs niet als die 30W geen 30W is maar alleen maar 30VA reactief (fysiek natuurlijk onmogelijk maar het is het alleruiterste rekenmodel). Zet dat maar eens uit, een driehoek met een basis van 150mm en op een uiteinde van die basis een rechthoekszijde van 30mm. De schuine zijde is dan 153mm en de cos phi van het geheel 0,98.
Dat mag je gerust zeggen, hoorKortom, dat naar beneden duiken naar circa 0,5 en daardoor ook die vermogensaanwijzing deugt voor geen meter (ik kon de woordspeling niet laten). Zo te zien een (ik geef toe, het klinkt een beetje cru) waardeloze prul. Redelijk zolang cos phi 1 is en de spanning en stroom sinusvormig, maar waardeloos zodra één van die twee wat gaat afwijken.
Mvg,
Frederik
''Doch wat moet ik nu doen? Leven zoals zij, en wachten tot weer het oerwoud over dit alles heen is gegroeid?'' — Menuet, Louis Paul Boon
Ik heb zelf ook iets dergelijks gezien, maar dat was met de Energy Monitor 3000 van Conrad. (en de Energy Logger 3500), waarbij ik 2 apparaten met elk een heel ander gedrag op een verdeeldoos op de meter had aangesloten. De meetwaarde ging toen echt heel erg heen en weer springen, terwijl de metingen van alle apparaten los wel constant waren.
Ik mis in deze hele topic eigenlijk nog de EnergyControl 3000 USB. Een aantal mensen vraagt wel naar ervaringen, maar vind deze nog niet terug op de site, en trouwens ook maar matig op internet.
Nu heb ik toch maar de stoute schoen aangetrokken en er een aangeschaft icm gassensor (ES4) en elektrische meter (draaischijf) sensor (ES2). 120 euro in totaal, maar de eerste tests zijn toch wel veelbelovend. Het ding staat nu een uurtje te draaien en geeft me nu al het gevoel vele malen meer inzicht te hebben in het verbruik dan ik tot nu toe met mijn andere meters gehad heb. Software moet ik nog testen.
Nu heb ik toch maar de stoute schoen aangetrokken en er een aangeschaft icm gassensor (ES4) en elektrische meter (draaischijf) sensor (ES2). 120 euro in totaal, maar de eerste tests zijn toch wel veelbelovend. Het ding staat nu een uurtje te draaien en geeft me nu al het gevoel vele malen meer inzicht te hebben in het verbruik dan ik tot nu toe met mijn andere meters gehad heb. Software moet ik nog testen.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Is inderdaad een leuke set.Joba schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 21:09:
Ik mis in deze hele topic eigenlijk nog de EnergyControl 3000 USB. Een aantal mensen vraagt wel naar ervaringen, maar vind deze nog niet terug op de site, en trouwens ook maar matig op internet.
Hoe is het met het ontvangst van de signalen naar het basisstation? Ik heb daar in het verleden weleens negatieve ervaringen over gelezen.
Wat voor adapters heb je er trouwens bijgekocht?
Ik had vanmorgen even geen ontvangst, misschien doordat de zenders niet helemaal optimaal in de meterkast hingen. Nu geen probleem meer. Ik heb nu de ES-2 (voor elektra draaischijf) en de ES-4 (voor gas). Het leuke is dat de sensoren ook pulsen afgeeft. Die wil ik op termijn misschien wel gaan gebruiken om naast de meegeleverde zut ook het een en ander automatique op mijn nog te bouwen (uiteraard met als belangrijkste eis zeer zuinige) servertje te loggen.
Als alles goed bevalt ga ik ook een aantal ES-1 (voor in het stopcontact, metingen aan apparaten) aanschaffen. De centrale unit kan jammergenoeg maar 4 ES-1 zenders aan...
Als alles goed bevalt ga ik ook een aantal ES-1 (voor in het stopcontact, metingen aan apparaten) aanschaffen. De centrale unit kan jammergenoeg maar 4 ES-1 zenders aan...
[ Voor 25% gewijzigd door Joba op 29-11-2008 16:24 ]
Hoeveel muren/obstakels heb je tussen de zender en de ontvanger?
Ik bedoelde eigenlijk welke stroomadapters je voor de ES2 en ES4 hebt gekocht.
Ik ga volgend jaar zonnepanelen plaatsen die natuurlijk ook terug gaan leveren, ik neem aan dat dit systeem daar niet mee overweg kan, iedere beweging in de meter is gewoon stroom leveren voor dit systeem.
Ik bedoelde eigenlijk welke stroomadapters je voor de ES2 en ES4 hebt gekocht.
Ik ga volgend jaar zonnepanelen plaatsen die natuurlijk ook terug gaan leveren, ik neem aan dat dit systeem daar niet mee overweg kan, iedere beweging in de meter is gewoon stroom leveren voor dit systeem.
Er is een speciale sensor (ES5) om de teruggeleverde zonnepaneel stroom te meter! Dat is wellicht iets voor je. Die ES-2 sensor kan inderdaad niet het verschil zien in een schijf die naar rechts draaits (gebruik) of een die naar links draait (teruglevering).
Tussen zenders en ontvangers zitten maar een een paar (drie) niet dragende muren. Maar heb hem ook even boven gehad (dan een betonnen vloer en twee niet dragende muren) en daar deed hij het ook. Vandaag zal ik hem wel even op zolder testen. Resultaat zal ik je laten weten.
Als adapter heb ik tweemaal stekkernetvoeding A300 van voltcraft (5 euro per stuk). Een (volgens mij de gasteller) is afgesteld op zijn maximum (12v), sensor vraagt 12-20 v en de ander op 9v, sensor vraagt 7-12v.
Tussen zenders en ontvangers zitten maar een een paar (drie) niet dragende muren. Maar heb hem ook even boven gehad (dan een betonnen vloer en twee niet dragende muren) en daar deed hij het ook. Vandaag zal ik hem wel even op zolder testen. Resultaat zal ik je laten weten.
Als adapter heb ik tweemaal stekkernetvoeding A300 van voltcraft (5 euro per stuk). Een (volgens mij de gasteller) is afgesteld op zijn maximum (12v), sensor vraagt 12-20 v en de ander op 9v, sensor vraagt 7-12v.
Lijkt dus wel redelijk goed te gaan met het zenden en ontvangen.
Ja die ES5 heb ik gezien, alleen vraag ik me dan af hoe dat geregistreerd wordt. De ES2 zal altijd nog terug geleverde energie te verwerken krijgen.
Wellicht dat het resultaat van de ES5 van ES2 afgetrokken wordt, of is er in Duitsland sprake van gescheiden levering en teruglevering.
Ja die ES5 heb ik gezien, alleen vraag ik me dan af hoe dat geregistreerd wordt. De ES2 zal altijd nog terug geleverde energie te verwerken krijgen.
Wellicht dat het resultaat van de ES5 van ES2 afgetrokken wordt, of is er in Duitsland sprake van gescheiden levering en teruglevering.
Anoniem: 192648
Sinds enige tijd heb ik de "Energy Logger 3500" in gebruik ..... gekocht bij de firma Conrad.
Naar mijn mening een erg leuk apparaat .... behalve dan dat ik een probleem heb met het wegschrijven van de data naar een SD-card .... dat wil dus niet lukken. Verder functioneert de EL3500 prima.
De EL3500 accepteert de SD-Card wel - er komt een symbool in het scherm te staan - maar bij de knop activatie van het overzetten van de data knippert het SD-Card symbool in het schermpje van de EL3500.
Dit is mijn tweede EL3500 - de eerste heb ik om dezelfde reden retour gestuurd naar Conrad - maar deze lijkt dezelfde problemen te hebben .....
Weet iemand hier iets meer van ?
-
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Verschillende keren de SD-Card opnieuw geformatteerd - dit in FAT16 en FAT32
Met een FAT16 format heeft de EL3500 1 keer de data goed over gezet. FAT32 lijkt de EL3500 niet te accepteren.
- Verschillende SD-Cards gebruikt - geeft geen verschil.
- De contacten van zowel de SD-Card als de EL3500 schoongemaakt - geeft geen result.
- De EL3500 al een keer omgeruild voor een ander exemplaar, maar de 2e versie geeft dezelfde results.
-
Als iemand mij hier wat verder in kan helpen om de EL3500 goed te laten functioneren ..... dan heel graag .... wellicht dat ik iets over het hoofd zie .....
Thanks in advance ....
Naar mijn mening een erg leuk apparaat .... behalve dan dat ik een probleem heb met het wegschrijven van de data naar een SD-card .... dat wil dus niet lukken. Verder functioneert de EL3500 prima.
De EL3500 accepteert de SD-Card wel - er komt een symbool in het scherm te staan - maar bij de knop activatie van het overzetten van de data knippert het SD-Card symbool in het schermpje van de EL3500.
Dit is mijn tweede EL3500 - de eerste heb ik om dezelfde reden retour gestuurd naar Conrad - maar deze lijkt dezelfde problemen te hebben .....
Weet iemand hier iets meer van ?
-
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Verschillende keren de SD-Card opnieuw geformatteerd - dit in FAT16 en FAT32
Met een FAT16 format heeft de EL3500 1 keer de data goed over gezet. FAT32 lijkt de EL3500 niet te accepteren.
- Verschillende SD-Cards gebruikt - geeft geen verschil.
- De contacten van zowel de SD-Card als de EL3500 schoongemaakt - geeft geen result.
- De EL3500 al een keer omgeruild voor een ander exemplaar, maar de 2e versie geeft dezelfde results.
-
Als iemand mij hier wat verder in kan helpen om de EL3500 goed te laten functioneren ..... dan heel graag .... wellicht dat ik iets over het hoofd zie .....
Thanks in advance ....
Ik heb gemerkt dat je echt een SD-kaart nodig hebt die groot genoeg is.
Een 8 MB SD-kaartje gaat bijvoorbeeld echt niet werken.
Je hebt echt een 512-2048 MB kaartje nodig. 1 GB werkt bijvoorbeeld prima.
Dat heeft volgens mij te maken met sector-grootte van de formattering.
Heb je al getest door een setupel3.bin file te maken en die in het apparaat in te laten lezen?
Die reset het hele apparaat en stelt de nodige dingen in, zoals tijd, tarief, etc.
Met mijn software kun je dat vanuit een dos-commandline genereren.
Heb je al getest door een setupel3.bin file te maken en die in het apparaat in te laten lezen?
Die reset het hele apparaat en stelt de nodige dingen in, zoals tijd, tarief, etc.
Ik begrijp je punt. Als je de ES5 gebruikt voor metingen voor terugleveringen zijn nog steeds je ES2 metingen waardeloos. Volgens mij kan de ES2 meting niet gecorrigeerd worden voor ES5. Als je weet hoeveel kwh er teruggeleverd is weet je nog niet hoeveel omwentelingen er onterecht bij geteld zijn.Mediacj schreef op zondag 30 november 2008 @ 12:22:
Lijkt dus wel redelijk goed te gaan met het zenden en ontvangen.
Ontvangst is trouwens prima, ook bij ons op zolder (2 betonnen vloeren en 2 muren). Gisteren een rare meting van 22 kuub per 5 minuten, maar vond ik later niet terug op de pc. Bijgeleverde software is wel aardig, maar wel heel erg duits. Ik moet er nog wat verder induiken om alles te begrijpen.
Dank je voor je reactie ....TD-er schreef op maandag 01 december 2008 @ 07:44:
Ik heb gemerkt dat je echt een SD-kaart nodig hebt die groot genoeg is.
Ik was idd vergeten om de grootte van de gebruikte SD-Kaarten te vermelden in mijn vraag .... alle SD-Cards die ik heb geprobeerd waren 1 Gb groot, zoals de gebruiksaanwijzing van de EL3500 vermeld.
De SD-cards die ik heb gebruikt zijn van het merk "Kingston Elite Pro 50x" en "Extreme memory 24x".
De laatst genoemde SD-card is een goedkope zg. "No-name" card.
Alle genoemde SD-Cards werken prima in mijn digitale camera - dit weliswaar onder de eigen format van de camera ..... ik heb de SD-cards onder Windows XP opnieuw geformatteerd op zowel Fat 16 als Fat 32 - hiervan werd in de EL3500 de Fat 16 geformatteerde kaart 1 keer goed beschreven met de data.
Daarna mislukte iedere poging met elke SD-card.
Ik heb nog geen "setupel3.bin" file ingelezen in de EL3500 ..... bij de geslaagde poging om de data uit de EL3500 waren idd ook geen tarieven te lezen in de EL viewer software, maar de grafieken van het verbruiksgedrag wel.
Ik zal je link even volgen ..... ga er even mee aan de slag en kijken of daar een oplossing mee komt ....
De logica om bestanden te schrijven is inderdaad uitermate brak geimplementeerd. Gebruik nooit een SD waar al iets op staat, en zeker niets belangrijks! Ook zou ik achteraf de SD-kaart altijd opnieuw formatteren, bv. als je hem ook in een camera gebruikt. Anders is dataverlies vrijwel gegarandeerd.
Ook is het "apart" te noemen dat je een kaart van 1 GB nodig hebt, terwijl daar vervolgens een bestandje op wordt geschreven van misschien 100KB, of nog kleiner.
Ook is het "apart" te noemen dat je een kaart van 1 GB nodig hebt, terwijl daar vervolgens een bestandje op wordt geschreven van misschien 100KB, of nog kleiner.
Het was mijn insteek ook om de SD-Card puur en alleen voor de data overdracht te gebruiken .... en ook om de SD-Card na elk gebruik met de EL3500 even opnieuw te formatteren. Ik kreeg ook wel de indruk dat de EL3500 wat "vreemd" met de SD-Card omspringt.Wilke schreef op maandag 01 december 2008 @ 23:01:
De logica om bestanden te schrijven is inderdaad uitermate brak geimplementeerd. Gebruik nooit een SD waar al iets op staat, en zeker niets belangrijks! Ook zou ik achteraf de SD-kaart altijd opnieuw formatteren, bv. als je hem ook in een camera gebruikt. Anders is dataverlies vrijwel gegarandeerd.
De combinatie van dataoverdracht en de bijbehorende "viewer" software komt mij ook ook wat brak over.
De benodigde grootte van de SD-Card is mij nog niet eens zo'n probleem, maar staat idd niet in verhouding tot wat er aan data op weg geschreven wordt. In mijn geval heb ik dan ook voor enkele dagen 1 enkel apparaat gemonitored .... dat leverde een data bestand op van maximaal 10 kb.
-
Het uploaden van het "setupel3.bin" file via de SD-Card naar de EL3500 wilde in geen enkele poging lukken .... inplaats daarvan schreef de EL3500 zijn geheugendata vanavond wel (eenmalig ??) naar de SD-Card.
Ik heb me even verdiept in de bestandjes, maar om heel eerlijk te zijn snap ik er niet veel van wat ik er mee kan ..... ik ben dan ook geen programmeur .....TD-er schreef op maandag 01 december 2008 @ 07:44:
Hmm ik heb meer mailtjes van mensen gekregen dat de uitleg niet voor iedereen meteen duidelijk is.Anoniem: 192648 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 00:49:
[...]
Ik heb me even verdiept in de bestandjes, maar om heel eerlijk te zijn snap ik er niet veel van wat ik er mee kan ..... ik ben dan ook geen programmeur .....
Komend weekend maar ff een handleiding schrijven.
Het werkt via command-line, oftewel de DOS-prompt in Windows.
Met de parameter -h (of -help, -?) krijg je een overzicht van alle opties:
E:\>EnergyLogger.exe -help Warning: value-separator is set to ";" because Decimalpoint is "," see help for more info. Usage: EnergyLogger.exe [-f inputfile] <options> Version: 0.2.8 -int : Output values in integers, to avoid regional issues in Excel Voltage is in 1/10th Volt Current is in mA (1/1000th Ampere Powerfactor is in percentage, devide by 100 before use Please note: accuracy of Watt and VA-column will decrease -tab : Use tab-character as separator between values -sc : Use ";"-character as separator between values -dpc,dpd: Use "," resp. "." as decimal-separator -va : Display column with computed VA -watt : Display column with computed Watt -values : Do not display legenda on 1st outputline -d : Debug-mode -start : Show when a new measurement was started -dutch : For use in Dutch Excel. Dateformat: D-M-Y. and options -sc -dpc -f file : Select an inputfile (only in current dir.) -dir : Process all .bin files in current dir. Will override -f option. -j [n] : Join sessions which are less than n minutes apart. (default = 5) -set : Create a setup-file for the EnergyLogger 3500 (systemtime is used) -id [n]: Set logger-ID. Only used for setup-file -cur [m]: Set currency in setupfile. [m]=euro,pound,dollar,sFr -tar [n]: Set tarif1 & tarif2 to n. Only last 4 digits will be used. -tar1[n]: Set Tarif1 in setupfile. (e.g. 1234 = 1,234) -tar2[n]: Set Tarif2 in setupfile. (e.g. 56 = 0,056) -fut [n]: Set time in setupfile n minutes in the future (default=1) -v : Verbose -vv : More verbose. Will also show decoded values -version: Show program version -? -h : Show this help E:\>
De laatste opties (-set tot -fut) kun je gebruiken om een setup-file te maken.
Om een setupel3.bin file te maken, kun je het volgende doen:
EnergyLogger.exe -set -id 3 -cur pound -fut 5 -tar 123
Dit maakt een 20 Bytes grote file die het id-nummer rechtsboven op 3 zet, de munteenheid op engelse ponden (is gewoon een tekentje, wat je in het scherm ziet en ook in de software van Conrad), de prijs per kWh voor tarief 1 & 2 op 0,123 en de tijd 5 minuten in de toekomst instelt.
Die file kopieer je dan op de SD-kaart en steek die in de meter.
Dan zie je wat dingen op het scherm knipperen en dan is alles ingesteld en het geheugen van de meter is dan leeg.
De file is dan ook van de SD-kaart verwijderd.
Een meer zinnige opdracht is:
EnergyLogger.exe -set -id 0 -fut 5 -tar 220
O.k. .... met dit overzicht snap ik het wel ....TD-er schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:36:
[...]
Hmm ik heb meer mailtjes van mensen gekregen dat de uitleg niet voor iedereen meteen duidelijk is.
Komend weekend maar ff een handleiding schrijven.
Maar .... al deze instellingen maak je bij de setup van de EL3500 toch al ? .... in mijn display staan dan ook netjes het Euro tekentje, de Kwh prijzen en daar rekent de EL3500 netjes mee .....
Kan alleen deze info niet terug vinden in de software viewer .... wellicht dat deze instellingen hiermee gedaan worden.
Ja klopt, die instellingen kun je ook handmatig instellen en die setupel3.bin file kun je ook met de laatste versie van de Conrad-software maken (daar heb ik ook mee achterhaald hoe die file in elkaar zit), maar toch zit er wel een voordeel aan instellen met een bin-file. Je reset het hele apparaat ermee, zodat je echt zeker weet dat er geen data meer in de rom zit van vorige metingen die mogelijk niet helemaal goed zijn opgeslagen (bijvoorbeeld meter eruit getrokken net tijdens een schrijfactie).Anoniem: 192648 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:57:
[...]
O.k. .... met dit overzicht snap ik het wel ......... terug naar het DOS promptje ....
![]()
Maar .... al deze instellingen maak je bij de setup van de EL3500 toch al ? .... in mijn display staan dan ook netjes het Euro tekentje, de Kwh prijzen en daar rekent de EL3500 netjes mee .....
Kan alleen deze info niet terug vinden in de software viewer .... wellicht dat deze instellingen hiermee gedaan worden.
Anoniem: 284389
Heb plusminus 1 maand een Energy Logger 3500 van Conrad in gebruik. Heb wisselende ervaringen met het opslaan van de meetdata op een Dane-Elec 1GB SD geheugenkaartje. Meestal gaat het goed, soms komt er een melding dat er geen meetdata op de kaart (of folder) herkend wordt en vandaag had ik een probleem dat de data leek verminkt. In de grafiek missen delen een er verschenen signaalpieken van boven de 500kW! Meerdere progingen lieten inconsistente data zien. Toen geprobeerd om de transfer van de datalogger naar de SD kaart op een "EMC-stille" plek te doen. Nu verliep de transfer probleemloos.
Wellicht dat de combinatie logger-SD kaart erg EMC gevoelig is.
Groet,
Jur
Wellicht dat de combinatie logger-SD kaart erg EMC gevoelig is.
Groet,
Jur
Wat voor storende apparaten had je dan in de buurt hangen?
ik heb ook de energy logger 3500
wat problemen gehad met wegschrijven naar SD, dus hier 2 tips
wat problemen gehad met wegschrijven naar SD, dus hier 2 tips
- neem een zo recent mogelijk kaartje, het apparaat is erg kieskeurig!
- laat het kaartje er een tijdje inzitten nadat ie 99% aangeeft, de 'progress meter' is niet zo nauwkeurig.
Dat onderdeel zag ik ook net voorbij komen op tv. De testwinnaar, de Cresta RCE-1106, is op dit moment op veel plaatsen uitverkocht, dat werd tijdens de uitzending al vermeld. Bij de webshop van Kijkshop is de Cresta momenteel niet te bestellen.
Toch best erg dat veel meters 50% of meer afwijken.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.
Hier nog een test van verbruiksmeters:
http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/
Over de Conrad Energy Logger 3500: dat ding is ruk! (naar mijn bescheiden mening). Ik heb hem een maand gehad en uit pure frustratie maar weer teruggestuurd. Het concept is briljant maar de uitvoering is bar en bar slecht. Ook met de software van TD-er kreeg ik de meetdata niet betrouwbaar naar de PC, en daarbij liep het apparaat simpelweg vast. Zelden zo teleurgesteld geweest in iets wat ik heb gekocht. Ik had gehoopt onze zonnestroominstallatie te kunnen loggen.
-edit-
Woeps, die test is hetzelfde, althans de resultaten komen overeen, alleen de bron is anders...
Over de Conrad Energy Logger 3500: dat ding is ruk! (naar mijn bescheiden mening). Ik heb hem een maand gehad en uit pure frustratie maar weer teruggestuurd. Het concept is briljant maar de uitvoering is bar en bar slecht. Ook met de software van TD-er kreeg ik de meetdata niet betrouwbaar naar de PC, en daarbij liep het apparaat simpelweg vast. Zelden zo teleurgesteld geweest in iets wat ik heb gekocht. Ik had gehoopt onze zonnestroominstallatie te kunnen loggen.
-edit-
Woeps, die test is hetzelfde, althans de resultaten komen overeen, alleen de bron is anders...
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 10-01-2009 23:54 ]
De nieuwe versie van die meter is wel een stuk stabieler, maar daar heb je eigenlijk nog niets aan als de meter kennelijk zo onnauwkeurig is...CanonG1 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:52:
Hier nog een test van verbruiksmeters:
-edit-
Which reminds me, ik moet Conrad nog maar een keer vragen om mijn versie om te kunnen ruilen, of nog beter dat ze me een firmware opsturen.
De Energy Logger 3500 van Conrad meet nu al bijna een jaar de opbrengst van mijn zonnepanelen. Samen met mijn programma werkt dit perfect. Heb nu een nieuwe set zonnepanelen MET een nieuwe Logger 3500. Deze lijkt ook goed te werken.
Dus mensen die klagen over de Logger hebben OF een slecht exemplaar OF.......
Het zal het laatste wel zijn.
iets met karma zeker, want aan de software kan het niet liggenMaximilianus77 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:04:
[...]
weet iemand wat dit is?
http://www.lidl.nl/nl/hom...0119.p.Energiekostenmeter
10 euro
waarschijnlijk een ding van niks, maar als iemand hem nou herkent...
10 euro
Ik ken deze niet, maar de vorige van de Lidl was vrij redelijk.GemengdeDrop schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:38:
weet iemand wat dit is?
10 euro
Stand-by metingen van

Kardinale punt bij energiemeters is de meetmethode. En onvermijdelijk onderscheidt daarmee de supergoedkope zich van de iets duurdere. Als je die test van HWI goed bekijkt, dan presteren de als slecht beoordeelde exemplaren heel redelijk waar het gaat om niet al te lage lineaire belastingen. Dat is een punt wat in dit topic overigens al eerder aan de orde is geweest. Lineaire belastingen zijn gloeilampen, strijkijzers etc. Om daar een redelijke meter voor te ontwerpen en te maken is niet veel engineering nodig.
Punt is echter dat moderne apparatuur in toenemende mate is voorzien van geschakelde voedingen die werken met faseaansnijding. En dan kom je er niet meer met die eenvoudige meetmethode en is onvermijdelijk een duurder ontwerp nodig (sampling en integreren met een liefst zo hoog mogelijke samplefrequentie).
Het verraderlijke is dat dit type van Lidl een heel klein beetje lijkt op de Voltcraft exemplaren terwijl het toch wel iets totaal anders is.
Edit:
Nog even gekeken. Wat me b.v. opviel was het max. meetvermogen van slechts 2300W (10A dus) waar je toch zeker 16A (dus ruim 3600W) mag verwachten.
Punt is echter dat moderne apparatuur in toenemende mate is voorzien van geschakelde voedingen die werken met faseaansnijding. En dan kom je er niet meer met die eenvoudige meetmethode en is onvermijdelijk een duurder ontwerp nodig (sampling en integreren met een liefst zo hoog mogelijke samplefrequentie).
Het verraderlijke is dat dit type van Lidl een heel klein beetje lijkt op de Voltcraft exemplaren terwijl het toch wel iets totaal anders is.
Edit:
Nog even gekeken. Wat me b.v. opviel was het max. meetvermogen van slechts 2300W (10A dus) waar je toch zeker 16A (dus ruim 3600W) mag verwachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 13-01-2009 10:32 ]
Ik schrok eerst van een afwijking van 24% van de Energy Check 3000, maar als je in de tabel van Hardware.info zelf kijkt zie je toch andere dingen.Grubeater schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:34:
[...]
Toch best erg dat veel meters 50% of meer afwijken.
Voor het meten van PC's komt de Energy Check er bijvoorbeeld beter uit dan de Cresta. Alleen bij echt lage vermogens wordt de onnauwkeurigheid groter.
De Voltcraft Energy Monitor 3000 komt er nog beter uit.Desktop PC idle, referentie: 51,10W, Cresta 53,00W, Energy Check 50,40W
[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 02-02-2009 16:28 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Slecht exemplaar dus.Maximilianus77 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:04:
De latere versie (heb ik voor Davy besteld hier, omdat die dingen niet in België geleverd worden) was qua software in de logger wel stabiel.
@TD-er,
In een test las ik dat de EL3500 een afwijking had van ruim 20% t.o.v. een professionele energiemeter. Wat is jouw ervaring hiermee?
In een test las ik dat de EL3500 een afwijking had van ruim 20% t.o.v. een professionele energiemeter. Wat is jouw ervaring hiermee?
Ik heb geen professionele meter, dus mijn ervaringen zijn ook alleen maar gebaseerd op vergelijking tussen de modellen.Digin schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:06:
@TD-er,
Maar als je die test goed bekijkt, komt het grootste aandeel van die "afwijking" (een gewogen gemiddelde van tests noem ik niet een afwijking) voor rekening van de meetfouten bij lage belasting.
Nu is dat wel iets wat je graag wilt kunnen meten met zo'n meter, omdat je dan vaak sluipverbruikers gaat opsporen. IMHO is deze meter daarvoor beter geschikt dan sommige andere meters die onder de 4 a 5 Watt gelijk 0 aangeven. Persoonlijk heb ik dan liever een afwijking dan helemaal geen meetwaarde.
Maar puur als meter bevalt de Energy Monitor 3000 mij een stuk beter dan de Energy Logger 3500. Alleen heeft die eerste geen logmogelijkheid en dus kun je het verloop gedurende de dag niet meten.
Verder heeft de Energy Logger nog wel meer dingen die beter anders hadden gekund.
- Trage overdracht naar SD-kaart
- heel kieskeurig qua SD-kaart
- bagger software
- eerste versies waren instabiel
- meting kan fluctueren als je 2 wisselende belastingen via een stekkerdoos tegelijk meet.
- meting alleen maar per minuut mogelijk
- gevoelig voor storingen bij het dumpen van data, maar ook tijdens het meten.
@TD-er,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik wil voor mijn werk diverse meters aanschaffen om het verbruik van servers te onderzoeken. Het gaat mij niet om het stand-by verbruik. Het loggen van gegevens via SD lijkt mij daarom wel interesant. Zo krijg je misschien een beter beeld.
Ik zie dat de meeste problemen zitten in het gebruik van de SD-kaart. Zou je de EL3500 zonder gebruik van SD als een EM3000 kunnen gebruiken of is per definitie een SD-kaart nodig?
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik wil voor mijn werk diverse meters aanschaffen om het verbruik van servers te onderzoeken. Het gaat mij niet om het stand-by verbruik. Het loggen van gegevens via SD lijkt mij daarom wel interesant. Zo krijg je misschien een beter beeld.
Ik zie dat de meeste problemen zitten in het gebruik van de SD-kaart. Zou je de EL3500 zonder gebruik van SD als een EM3000 kunnen gebruiken of is per definitie een SD-kaart nodig?
De meter heeft een intern flash-geheugen, waar elke minuut 5 Bytes op geschreven worden (voltage, stroom en cos-phi) en je kan er zo'n 4 maand op kwijt.
Je _kunt_ niet eens loggen met de kaart erin.
Op het moment dat je de kaart erin steekt gaat 'ie de data dumpen naar de SD-kaart in files van max. 11 kB.
Je kunt ook een 20-Byte grote file op het SD-kaartje zetten om de meter in een keer in te stellen. (tijd/datum/tarief/etc) Nadeel is dat 'ie dan gelijk het interne geheugen leegmaakt. Lekker logisch ook, want dan moet je met de kaart 2x van meter naar computer en weer terug.
Maar goed, zonder dat je let op de logging, is het gewoon een EM3000.
Je _kunt_ niet eens loggen met de kaart erin.
Op het moment dat je de kaart erin steekt gaat 'ie de data dumpen naar de SD-kaart in files van max. 11 kB.
Je kunt ook een 20-Byte grote file op het SD-kaartje zetten om de meter in een keer in te stellen. (tijd/datum/tarief/etc) Nadeel is dat 'ie dan gelijk het interne geheugen leegmaakt. Lekker logisch ook, want dan moet je met de kaart 2x van meter naar computer en weer terug.
Maar goed, zonder dat je let op de logging, is het gewoon een EM3000.
Anoniem: 249941
Zoals TD-er hierboven opmerkte: de "nieuwste" versie van de EL3500 werkt wel naar behoren!! ben er super tevreden mee (stom dat ze die niet in België verdelen, maar dankzij TD-er en een overgangsstekker - verschil in aarding tussen BE en NL, is dit vrij simpel opgelost)
Wel is het zo, zoals jurgenvdpol een paar reacties eerder vermeldde dat je er het flash kaartje lang genoeg moet laten inzitten vooraleer je het er terug uithaalt. Ben een paar keer te haastig geweest (nochtans wel 99% ok volgens kaartje), maar de data file was toch niet volledig overgezet zoals het hoort. Dus mits voldoende geduld (en een 1GB kaartje) een superding!!
Wel is het zo, zoals jurgenvdpol een paar reacties eerder vermeldde dat je er het flash kaartje lang genoeg moet laten inzitten vooraleer je het er terug uithaalt. Ben een paar keer te haastig geweest (nochtans wel 99% ok volgens kaartje), maar de data file was toch niet volledig overgezet zoals het hoort. Dus mits voldoende geduld (en een 1GB kaartje) een superding!!
Ik zag zojuist in het blaadje van de Gamma dat Cresta vermogensmeters in de aanbieding zijn van EUR 9,99....
Pagina 60 in de uitgave t/m 15 februari.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb deze een tijdje terug zelf voor rond de 9,99 gekocht naar aanleiding van de kassa/hw-info test.NielsTn schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 15:33:
Ik zag zojuist in het blaadje van de Gamma dat Cresta vermogensmeters in de aanbieding zijn van EUR 9,99....
Ik moet zeggen dat ie zeker bij de lage vermogens voor mijn gevoel wel wat nauwkeuriger werkt en wat minder snel naar de 0 watt neigt dan mijn Energy check 3000. Ik vind wel de werking een stuk minder duidelijk: De aanduidingen op het display zijn kleiner dan bij de Energy Check (niet geheel onbelangrijk aangezien ik slechte ogen heb) en de werking hoe bv. een energiemeting te starten staat helemaal niet uitgelegd in de handleiding.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Gebruikt hier iemand de EL3500 toevallig voor het meten van het opgewekte vermogen van zonnecollectoren?
Met zonnecollectoren bedoel je waarschijnlijk zonnestroompanelen? /mierenneukmodusnl0pvm schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 08:38:
Gebruikt hier iemand de EL3500 toevallig voor het meten van het opgewekte vermogen van zonnecollectoren?
Ik had de EL3500 daarvoor willen gebruiken maar ik heb hem na een maand retour gestuurd. Ik vond het een slecht apparaat. Nu hoor ik van anderen dat ze er wel enig succes mee hebben, dus mogelijk zijn er verschillen in productieruns of zo. Volgens mij gebruikt Floris Wouterlood er één om de opbrengst van zijn zonnestroominstallatie te meten.
Ik zit te denken aan het Plugwise-systeem voor opbrengstmetingen aan onze zonnestroominstallatie. Ook daarvoor heeft Floris er één - hij is, net als ik, gek op meten - en wat ik bij hem gezien heb werkt dat goed.
Hier nog wat extra info over het Plugwise-systeem (PWS) die het weten waard als is je een dergelijk systeem overweegt - zoals ik.
http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=1872
Het blijkt dat het PWS erg persoonlijke gegevens (naam, adres, meetdata per plug) verstuurt naar een server op het internet, ook als je aangevinkt hebt dat je dat niet wilt hebben!
Verder is het eigenverbruik van de pluggen een stuk hoger dan PW opgeeft. PW stelt 0,2W als de plug 'uit' is en 0,6W als de plug 'aan' is, maar het daadwerkelijk gemeten opgenomen vermogen ligt dichterbij de 0,8 W continue. Dat lijkt niet zoveel maar als je de set met 9 pluggen hebt heb je het op jaarbasis over bijna 65kWh, dat is toch niet niks...
Ik ben nu aan het twijfelen of Plugwise wel zo'n briljante keuze zou zijn...
http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=1872
Het blijkt dat het PWS erg persoonlijke gegevens (naam, adres, meetdata per plug) verstuurt naar een server op het internet, ook als je aangevinkt hebt dat je dat niet wilt hebben!
Verder is het eigenverbruik van de pluggen een stuk hoger dan PW opgeeft. PW stelt 0,2W als de plug 'uit' is en 0,6W als de plug 'aan' is, maar het daadwerkelijk gemeten opgenomen vermogen ligt dichterbij de 0,8 W continue. Dat lijkt niet zoveel maar als je de set met 9 pluggen hebt heb je het op jaarbasis over bijna 65kWh, dat is toch niet niks...
Ik ben nu aan het twijfelen of Plugwise wel zo'n briljante keuze zou zijn...
OK, dat is dus de doodsteek voor plugwise.
Dat is namelijk compleet je gebruikers voorliegen en er is geen goed woord voor te zeggen. Dit kun je simpelweg niet per ongeluk doen in de software.
Het leek wel een aardig product (alleen wat prijzig), maar als ze de slimme-meter in het kwadraat zijn, dan heb je als fabrikant toch echt niet begrepen wat je product is, noch wat je doelgroep is.
Heel jammer, maar meer merken hebben daar last van dat ze hun eigen product om zeep helpen.
Dat is namelijk compleet je gebruikers voorliegen en er is geen goed woord voor te zeggen. Dit kun je simpelweg niet per ongeluk doen in de software.
Het leek wel een aardig product (alleen wat prijzig), maar als ze de slimme-meter in het kwadraat zijn, dan heb je als fabrikant toch echt niet begrepen wat je product is, noch wat je doelgroep is.
Heel jammer, maar meer merken hebben daar last van dat ze hun eigen product om zeep helpen.
Zelfs voordat ik dit wist kon ik al een paar minpuntjes aan het product aanwijzen:
- De resolutie van één uur vind ik laag (zou voor andere misschien geen punt zijn).
- Zowel het communicatieprotocol tussen de pluggen en de USB-stick, alsook de software zijn afgeschermd. Je bent dus volledig afhankelijk van Plugwise. Ook moet de software geactiveerd worden enz.
- De software is instabiel, vooral het bijplaatsen van een plug doet de software subiet crashen.
- Volgens bovenstaand domoticaforum zegt PW al tijden te werken aan een versie van de software waarin productie ook daadwerkelijk als productie wordt gemeten, maar het schiet maar niet op. Plugwise wil niet zeggen wanneer deze functie verwacht kan worden.
- Het is enigszins prijzig, hoewel ook weer niet zo duur als een x aantal losse Energy Loggers 3500 (die ook zo hun eigen nadelen hebben).
En nu dus dit geëmmer met je privacy en een eigenverbruik wat kennelijk een stuk hoger is dan ze zelf aangeven. Oh en nog iets (ik heb vandaag iemand bezocht die uitgebreid en voor langere tijd met het systeem werkt): de pluggen schijnen niet helemaal van goede kwaliteit te zijn. Hij heeft al bij twee pluggen de aardkontakten naar binnen gedrukt. Ze konden makkelijk weer op hun plek gebogen worden, maar dat zou niet mogen gebeuren - ik doe al ongeveer dertig jaar stekkers in stopkontakten en dat is me nog nooit gebeurd.
Mijn interesse is nog steeds niet helemaal gedoofd (optimist he
) maar ik moet mijn best doen om het echt leuk te blijven vinden. Ik kijk het nog even aan, wacht af of mijn mailtje die ik zojuist verstuurd heb snel en goed wordt beantwoord en dan zien we wel weer verder.
- De resolutie van één uur vind ik laag (zou voor andere misschien geen punt zijn).
- Zowel het communicatieprotocol tussen de pluggen en de USB-stick, alsook de software zijn afgeschermd. Je bent dus volledig afhankelijk van Plugwise. Ook moet de software geactiveerd worden enz.
- De software is instabiel, vooral het bijplaatsen van een plug doet de software subiet crashen.
- Volgens bovenstaand domoticaforum zegt PW al tijden te werken aan een versie van de software waarin productie ook daadwerkelijk als productie wordt gemeten, maar het schiet maar niet op. Plugwise wil niet zeggen wanneer deze functie verwacht kan worden.
- Het is enigszins prijzig, hoewel ook weer niet zo duur als een x aantal losse Energy Loggers 3500 (die ook zo hun eigen nadelen hebben).
En nu dus dit geëmmer met je privacy en een eigenverbruik wat kennelijk een stuk hoger is dan ze zelf aangeven. Oh en nog iets (ik heb vandaag iemand bezocht die uitgebreid en voor langere tijd met het systeem werkt): de pluggen schijnen niet helemaal van goede kwaliteit te zijn. Hij heeft al bij twee pluggen de aardkontakten naar binnen gedrukt. Ze konden makkelijk weer op hun plek gebogen worden, maar dat zou niet mogen gebeuren - ik doe al ongeveer dertig jaar stekkers in stopkontakten en dat is me nog nooit gebeurd.
Mijn interesse is nog steeds niet helemaal gedoofd (optimist he
Je zou ook zelf iets kunnen maken.
Het grootste probleem is echter dat dit soort systemen een goedkeuring nodig hebben, omdat ze contact maken met de netspanning.
Of je zou al iets moeten doen, zoals het eco-eye systeem, wat gebruik maakt van contactloze inductie. Dat is niet zo nauwkeurig en een stuk lastiger toe te passen voor losse apparaten. Voor meten per groep is het natuurlijk prima geschikt.
Maar goed, je zou willen dat de meter intern logt en zonder naar de meter toe te gaan uit te lezen is en ook geen extra kabels leggen naar de meter.
Oftewel een SD-kaart is eigenlijk geen optie en dus wil je het of draadloos of via de koperdraden die al in de muur zitten.
Het grootste probleem is echter dat dit soort systemen een goedkeuring nodig hebben, omdat ze contact maken met de netspanning.
Of je zou al iets moeten doen, zoals het eco-eye systeem, wat gebruik maakt van contactloze inductie. Dat is niet zo nauwkeurig en een stuk lastiger toe te passen voor losse apparaten. Voor meten per groep is het natuurlijk prima geschikt.
Maar goed, je zou willen dat de meter intern logt en zonder naar de meter toe te gaan uit te lezen is en ook geen extra kabels leggen naar de meter.
Oftewel een SD-kaart is eigenlijk geen optie en dus wil je het of draadloos of via de koperdraden die al in de muur zitten.
Ik gebruik de EL3500 om mijn Soladin 600 uit te lezen.nl0pvm schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 08:38:
Het interne gebruik is volgens opgaaf 2.5 W
Tot nu toe heb ik geen klagen over het ding.
Kan de data goed uitlezen.
www.mijnzon.info
Ik ben een Plugwise set aan het bestellen en ik ben de licentievoorwaarden aan het doorlezen. Over het ongevraagd doorsturen van data:
-edit-
Zojuist besteld, hopelijk is het spul snel binnen, dan kan ik gaan testen. Ik zal er uiteraard uitgebreid over schrijven.
Mijn vertaling: we dwingen je om je privé-data ongevraagd te misbruiken, ga je aan dat mechanisme lopen morrelen krijg je lekker geen updates.6.2. Indien Gebruiker het op welke wijze dan ook voor Plugwise onmogelijk maakt de in artikel 6.1 genoemde geanonimiseerde verbruiksdata van Gebruiker te ontvangen, dan voldoet Gebruiker daarmee niet de Licentievoorwaarden . Hierdoor wordt Ge-bruiker uitgesloten van het recht tot het ontvangen van updates van de Programmatuur.
-edit-
Zojuist besteld, hopelijk is het spul snel binnen, dan kan ik gaan testen. Ik zal er uiteraard uitgebreid over schrijven.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 28-02-2009 13:32 ]
Ze zijn helemaal gestoord bij Plugwise. Ik vraag me af of zulke consumenten voorwaarden mogen. Op de site van Zigbee is nog een vergelijkbaar product te vinden. Helaas met een rare stekker en 110VJeroenH schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:03:
Ik ben een Plugwise set aan het bestellen en ik ben de licentievoorwaarden aan het doorlezen. Over het ongevraagd doorsturen van data:
[...]
Mijn vertaling: we dwingen je om je privé-data ongevraagd te misbruiken, ga je aan dat mechanisme lopen morrelen krijg je lekker geen updates.
-edit-
[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 01-03-2009 12:58 ]
A'dam PVOutput
Is natuurlijk een erg vrije vertaling, dat "we dwingen je om je privé-data ongevraagd te misbruiken". Want het verplicht moeten verstrekken kun je inderdaad misbruik noemen, tenminste als je dat bedoelt met dat misbruik. Maar qua strekking heb je helemaal gelijk.
Een fabrikant mag op vrijwillige basis aan een klant vriendelijk om die gegevens te vragen, en als de verwerking ervan inderdaad anoniem is, dan is het geen misbruik. Maar om dat te verplichten slaat helemaal nergens op. Ik zou zo'n ding gratis niet eens willen.
Een fabrikant mag op vrijwillige basis aan een klant vriendelijk om die gegevens te vragen, en als de verwerking ervan inderdaad anoniem is, dan is het geen misbruik. Maar om dat te verplichten slaat helemaal nergens op. Ik zou zo'n ding gratis niet eens willen.
Afgelopen zaterdag 28-02 de plugwise set besteld, maar tot nu toe nog steeds niets gehoord of ontvangen. Vandaag dus maar eens gebeld, en er werd mij toegezegd dat ik zaterdag of maandag de bestelling bezorgd zou moeten krijgen. Ik hoop op zaterdag, dan kan ik er het hele weekend mee spelen! 
Ik heb al Wireshark gedownload, een freeware network-analyzer, omdat ik het natuurlijk wel met eigen ogen wil zien dat er data wordt verstuurd.
Ik heb al Wireshark gedownload, een freeware network-analyzer, omdat ik het natuurlijk wel met eigen ogen wil zien dat er data wordt verstuurd.
Ik ben benieuwd wat je ervan vind.JeroenH schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:13:
Afgelopen zaterdag 28-02 de plugwise set besteld, maar tot nu toe nog steeds niets gehoord of ontvangen. Vandaag dus maar eens gebeld, en er werd mij toegezegd dat ik zaterdag of maandag de bestelling bezorgd zou moeten krijgen. Ik hoop op zaterdag, dan kan ik er het hele weekend mee spelen!
www.mijnzon.info
Ik zou zeggen, zet alle andere programma's uit en log al het netwerkverkeer. Daarna zou je gewoon rustig de data kunnen analyseren met Wireshark.
Ik heb zelf veel gelogged tussen een VMware -installatie en mijn eigen host machine en dan kun je vrij makkelijk loggen alswel uitsluiten dat er ander verkeer tussen zit.
Eventueel wil ik je ook wel helpen de dumps door te nemen.
Ik heb zelf veel gelogged tussen een VMware -installatie en mijn eigen host machine en dan kun je vrij makkelijk loggen alswel uitsluiten dat er ander verkeer tussen zit.
Eventueel wil ik je ook wel helpen de dumps door te nemen.
Dat is inderdaad het planTD-er schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:34:
Ik zou zeggen, zet alle andere programma's uit en log al het netwerkverkeer. Daarna zou je gewoon rustig de data kunnen analyseren met Wireshark.
Thanks, als ik er niet uitkom stuur ik je wel zo'n dump. Als je het interessant vind kan ik je sowieso zo'n dump sturen. Ik zal interessante stukken uiteraard hier en op mijn website publiceren.Eventueel wil ik je ook wel helpen de dumps door te nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 06-03-2009 23:41 ]
Ik denk dat je zelf ook wel een heel eind zal komen, maar mocht je wat interessante blokken tegenkomen, dan heb je het wachtwoord enz van de FTP nog wel
(neem aan dat ze veel te groot zijn voor mail)
Ik kreeg net een belletje van mijn ouders: het pakketje van Plugwise is bij ze bezorgd. Vanavond heb ik 'm
LOL, je geeft ze niet eens je eigen adres

(dat de echte reden is dat daar altijd iemand thuis is en bij ons nooit, en dat ik als factuuradres wel mijn eigen adres opgegeven heb maakt nu niet meer uit)
Een paar puntjes waar ik vanavond al tegenaan gelopen ben:
- Installatieprocedure duurt lang, is ingewikkeld, je kunt niet terug terwijl de knopjes dat wel doen vermoeden. Activatie lukt niet, breekt af met onduidelijke foutmelding.
- Ondanks het mislukken van de activatie is de software toch te starten. Het vinden van de USB-stick en de Circle+ ging probleemloos, maar het vinden van de normale Circle werkte niet. Na drie kwartier kloten, vloeken, resetten, PC herstarten, software opnieuw installeren vond hij hem ineens. Zeer frustrerend.
- Software start traag en sluit traag af; beide actie duren ergens tussen de 20 en 30 seconden (op een enigszins recente C2D laptop die 'windowstechnisch' prima in orde is, Word start bv. in een seconde of drie)
- Software 'hangt' soms voor een seconde of vijf, je kunt dan helemaal niets.
- Aan de Circle+ hangt nu al bijna twee uur een spaarlamp die ook gemeten wordt in het 'Actueel'-schermpje, maar ik zie nog geen balkje(s) in de grafiek verschijnen, ook niet na refresh, herstart software, e.d.
Positieve dingen zijn er ook:
- Ik heb in Wireshark nog geen privédata richting Plugwise zien vertrekken (maar dat zou kunnen komen doordat de activatieprocedure niet voltooid is)
- Het handmatig schakelen van de pluggen werkt (schema moet ik nog uitproberen)
- Ingebouwde webserver werkt. Ga ik niet gebruiken (ga geen PC 24/7 ingeschakeld laten) maar kan handig zijn voor sommige mensen)
Ik heb bij het geheel alweer een beetje het "Conrad-Energgy-Logger-3500-gevoel". Hopelijk wordt dat de komende tijd beter...
-edit-
Ha ha ha ik heb de software al zover dat hij niet meer wil opstarten - hij crasht met zo'n zal-ik-het naar-Microsoft-sturen-foutmelding.
-edit 2-
Herinstallatie lukt ook niet! Hij ziet de Circle+ helemaal niet meer. Briljant, echt waar.
-edit 3-
En weer is de software compleet gecrasht (zonder ooit meer één circle gezien te hebben). Ik zit echt te twijfelen of ik na drie uur vruchteloos emmeren nog door moet gaan of dat ik het terug in de doos ga doen. Ik ga er in ieder geval voor nu mee ophouden, en morgen first thing in the morning de helpdesk bellen en eens vragen wat ze me in vredesnaam verkocht hebben.
-edit 4-
Het is nu 0:00 of zo en de kogel is door de kerk: het spul gaat terug. Het zit alweer in de doos, de mail naar Plugwise is de deur uit. Wat een absolute troep zeg. Ongelooflijk dat me dit twee keer achter elkaar gebeurt. Ik denk dat ik het hele idee van nauwkeurig meten aan onze zonnestroominstallatie maar los moet laten, het kán kennelijk nog niet anno 2009. Ik heb screenschots van zeven verschillende foutmeldingen... Als ik mijn computer normaal (en bij mij is normaal erg intensief) gebruik zie ik er in een week nog niet zoveel.
Heel, heel jammer.
- Installatieprocedure duurt lang, is ingewikkeld, je kunt niet terug terwijl de knopjes dat wel doen vermoeden. Activatie lukt niet, breekt af met onduidelijke foutmelding.
- Ondanks het mislukken van de activatie is de software toch te starten. Het vinden van de USB-stick en de Circle+ ging probleemloos, maar het vinden van de normale Circle werkte niet. Na drie kwartier kloten, vloeken, resetten, PC herstarten, software opnieuw installeren vond hij hem ineens. Zeer frustrerend.
- Software start traag en sluit traag af; beide actie duren ergens tussen de 20 en 30 seconden (op een enigszins recente C2D laptop die 'windowstechnisch' prima in orde is, Word start bv. in een seconde of drie)
- Software 'hangt' soms voor een seconde of vijf, je kunt dan helemaal niets.
- Aan de Circle+ hangt nu al bijna twee uur een spaarlamp die ook gemeten wordt in het 'Actueel'-schermpje, maar ik zie nog geen balkje(s) in de grafiek verschijnen, ook niet na refresh, herstart software, e.d.
Positieve dingen zijn er ook:
- Ik heb in Wireshark nog geen privédata richting Plugwise zien vertrekken (maar dat zou kunnen komen doordat de activatieprocedure niet voltooid is)
- Het handmatig schakelen van de pluggen werkt (schema moet ik nog uitproberen)
- Ingebouwde webserver werkt. Ga ik niet gebruiken (ga geen PC 24/7 ingeschakeld laten) maar kan handig zijn voor sommige mensen)
Ik heb bij het geheel alweer een beetje het "Conrad-Energgy-Logger-3500-gevoel". Hopelijk wordt dat de komende tijd beter...
-edit-
Ha ha ha ik heb de software al zover dat hij niet meer wil opstarten - hij crasht met zo'n zal-ik-het naar-Microsoft-sturen-foutmelding.
-edit 2-
Herinstallatie lukt ook niet! Hij ziet de Circle+ helemaal niet meer. Briljant, echt waar.
-edit 3-
En weer is de software compleet gecrasht (zonder ooit meer één circle gezien te hebben). Ik zit echt te twijfelen of ik na drie uur vruchteloos emmeren nog door moet gaan of dat ik het terug in de doos ga doen. Ik ga er in ieder geval voor nu mee ophouden, en morgen first thing in the morning de helpdesk bellen en eens vragen wat ze me in vredesnaam verkocht hebben.
-edit 4-
Het is nu 0:00 of zo en de kogel is door de kerk: het spul gaat terug. Het zit alweer in de doos, de mail naar Plugwise is de deur uit. Wat een absolute troep zeg. Ongelooflijk dat me dit twee keer achter elkaar gebeurt. Ik denk dat ik het hele idee van nauwkeurig meten aan onze zonnestroominstallatie maar los moet laten, het kán kennelijk nog niet anno 2009. Ik heb screenschots van zeven verschillende foutmeldingen... Als ik mijn computer normaal (en bij mij is normaal erg intensief) gebruik zie ik er in een week nog niet zoveel.
Heel, heel jammer.
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2009 00:15 ]
Hmm het zit je niet echt mee met meters.
Misschien moeten we gewoon zelf iets bouwen
Ik wil meten, niet bouwenTD-er schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 07:20:
Hmm het zit je niet echt mee met meters.
Het mailtje wat ik naar Plugwise stuurde werd beantwoord met een kort "u kunt het spul terugsturen naar adres dit en dat". Dat komt op mij over alsof het niet ongewoon is dat mensen spullen terug willen sturen.
Of ze volgen dit topic...JeroenH schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 08:51:
[...]
Ik wil meten, niet bouwen
Het mailtje wat ik naar Plugwise stuurde werd beantwoord met een kort "u kunt het spul terugsturen naar adres dit en dat". Dat komt op mij over alsof het niet ongewoon is dat mensen spullen terug willen sturen.
Dat niet maar ze lezen wel mijn websiteTD-er schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:47:
Of ze volgen dit topic...
Het Plugwise-verhaal heeft nog een vervolg gekregen. Voor het weekend dus contact gehad met de PW-helpdesk, en voor de duidelijkheid: zij belden mij, ik heb niet gebeld naar € 0,30 / min want dat vertik ik.
In het telefoongesprek van ongeveer een half uur merkte ik aan de ene kant verwondering over al mijn problemen, maar aan de andere kant toch ook uitleg over wat 'ruwe kantjes' die nog aan de software zitten.
Om een lang verhaal kort te maken, als je met Plugwise aan de gang gaat heb je drie dingen sowieso nodig: geduld, geduld en nog meer geduld. Alles duurt lang, het in eerste instantie vinden van de pluggen, het overdragen van de meetdata naar de grafieken, alles.
Ik heb het nu eindelijk werkend, één plug zit aan onze grote PV-installatie, de andere zit aan het 100Wp-afdakje. De beide pluggen zitten op de beide zijmuren van ons huis, één op zolder en één op de eerste verdieping. Ik kan de beide pluggen alleen tegelijk uitlezen als ik met mijn laptop ongeveer halverwege ga zitten. Vanuit de woonkamer op de begane grond ziet het systeem beide pluggen niet. Om de meeste recente meetdata in de grafieken te krijgen moet ik de software starten, afsluiten en weer starten. De software crasht zeer regelmatig ('wilt u de foutmelding naar microsoft sturen?') op willekeurige momenten. Ik heb het idee dat het sluipverbruik van pluggen wat hoger is dan ze zelf aangeven, want ik zag de stroommeter van onze zonnestroompanelen gisteravond héél langzaam oplopen. Nu heb ik daar nog niet eerder op gelet, dus misschien gebeurt dat ook als de PW-plug er niet aan hangt, maar ik verwacht dat niet want de daadwerkelijke opbrengst van onze installatie komt zeer nauwkeurig overeen met de theorethisch berekende opbrengst. Dat ga ik dus nog nauwkeurig meten, maar ik vermoed dus een aanzienlijk sluipverbruik.
En dit alles komt dus ná een dramatische tocht om het spul geïnstalleerd en werkend te krijgen. Oh ja, en ook nog zonder dat ik nog maar iets gemeten of gecontroleerd heb aan het netwerkverkeer. Maar wat voor data er ook verstuurd wordt: het is gekoppeld aan een zekere F. Flintstone in Steenwijk
Oh en wat de helpdesk me ook nog kon vertellen was dat rond juni de nieuwe versie van de software verwacht wordt die elektriciteitsproductie ook daadwerkelijk als productie, dus gescheiden van verbruik, meet.
En uiteindelijk... wat moet ik hier nou allemaal mee? Ik weet het niet. Ik wil dolgraag meten aan de deelinstallaties van onze PV-installatie, maar ik hou het knagende gevoel dat ik hier veel problemen mee ga houden. Maar wat is het alternatief? Ik zou het niet weten....
- Ingebouwde meetinstallatie van de omvormers: Alleen de Soladins 600 en de OK4 meten, de Philips PSI 300 niet. Dan nog is met de S600's en de OK4's alleen per dag te meten, en ze zijn alleen uit te lezen als er zonlicht is.
- Conrad Energy Logger 3500: is hier al eerder voorbij gekomen, dat is naar mening ook een slecht apparaat. Daarnaast, als ik wil meten aan al onze deelinstallaties zou ik er vier nodig hebben.
- SolarLog. Mooi apparaat, maar ondersteunt niet de Soladin 600 en de OK$, en de Philips-omvormer heeft geen seriële aansluiting. Daarnaas vrij prijzig en een verbruik van 4 Watt ofwel 35 kWh per jaar (en volgens mij zou ik er dan vier nodig hebben wat het helemaal niet het overwegen waard maakt).
- ??????
Ik lijk een probleem te hebben wat niet oplosbaar is.
In het telefoongesprek van ongeveer een half uur merkte ik aan de ene kant verwondering over al mijn problemen, maar aan de andere kant toch ook uitleg over wat 'ruwe kantjes' die nog aan de software zitten.
Om een lang verhaal kort te maken, als je met Plugwise aan de gang gaat heb je drie dingen sowieso nodig: geduld, geduld en nog meer geduld. Alles duurt lang, het in eerste instantie vinden van de pluggen, het overdragen van de meetdata naar de grafieken, alles.
Ik heb het nu eindelijk werkend, één plug zit aan onze grote PV-installatie, de andere zit aan het 100Wp-afdakje. De beide pluggen zitten op de beide zijmuren van ons huis, één op zolder en één op de eerste verdieping. Ik kan de beide pluggen alleen tegelijk uitlezen als ik met mijn laptop ongeveer halverwege ga zitten. Vanuit de woonkamer op de begane grond ziet het systeem beide pluggen niet. Om de meeste recente meetdata in de grafieken te krijgen moet ik de software starten, afsluiten en weer starten. De software crasht zeer regelmatig ('wilt u de foutmelding naar microsoft sturen?') op willekeurige momenten. Ik heb het idee dat het sluipverbruik van pluggen wat hoger is dan ze zelf aangeven, want ik zag de stroommeter van onze zonnestroompanelen gisteravond héél langzaam oplopen. Nu heb ik daar nog niet eerder op gelet, dus misschien gebeurt dat ook als de PW-plug er niet aan hangt, maar ik verwacht dat niet want de daadwerkelijke opbrengst van onze installatie komt zeer nauwkeurig overeen met de theorethisch berekende opbrengst. Dat ga ik dus nog nauwkeurig meten, maar ik vermoed dus een aanzienlijk sluipverbruik.
En dit alles komt dus ná een dramatische tocht om het spul geïnstalleerd en werkend te krijgen. Oh ja, en ook nog zonder dat ik nog maar iets gemeten of gecontroleerd heb aan het netwerkverkeer. Maar wat voor data er ook verstuurd wordt: het is gekoppeld aan een zekere F. Flintstone in Steenwijk
Oh en wat de helpdesk me ook nog kon vertellen was dat rond juni de nieuwe versie van de software verwacht wordt die elektriciteitsproductie ook daadwerkelijk als productie, dus gescheiden van verbruik, meet.
En uiteindelijk... wat moet ik hier nou allemaal mee? Ik weet het niet. Ik wil dolgraag meten aan de deelinstallaties van onze PV-installatie, maar ik hou het knagende gevoel dat ik hier veel problemen mee ga houden. Maar wat is het alternatief? Ik zou het niet weten....
- Ingebouwde meetinstallatie van de omvormers: Alleen de Soladins 600 en de OK4 meten, de Philips PSI 300 niet. Dan nog is met de S600's en de OK4's alleen per dag te meten, en ze zijn alleen uit te lezen als er zonlicht is.
- Conrad Energy Logger 3500: is hier al eerder voorbij gekomen, dat is naar mening ook een slecht apparaat. Daarnaast, als ik wil meten aan al onze deelinstallaties zou ik er vier nodig hebben.
- SolarLog. Mooi apparaat, maar ondersteunt niet de Soladin 600 en de OK$, en de Philips-omvormer heeft geen seriële aansluiting. Daarnaas vrij prijzig en een verbruik van 4 Watt ofwel 35 kWh per jaar (en volgens mij zou ik er dan vier nodig hebben wat het helemaal niet het overwegen waard maakt).
- ??????
Ik lijk een probleem te hebben wat niet oplosbaar is.
Je bent zeker niet de enige met dit probleem want ik zit ook al een half jaar te tobben met die EL3500, alles geprobeerd om dat ding stabiel te krijgen maar niks helpt, kijk dus vol spanning naar de verslagen over de Plugwise.
Ik ben blij met mijn Sunny Beam. Maar die werkt uiteraard alleen voor de omvormers van SMA. Overigens kan één Sunny Beam tot 4 omvormers monitoren.
En dit is het verslag geworden: *klik*. plugwise zal er niet blij mee zijn, ze zullen we wel weer bellen en ik zal ze ook netjes te woord staan maar de set gaat definitief terug.groenewortel schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:40:
Je bent zeker niet de enige met dit probleem want ik zit ook al een half jaar te tobben met die EL3500, alles geprobeerd om dat ding stabiel te krijgen maar niks helpt, kijk dus vol spanning naar de verslagen over de Plugwise.
Ik wilde het op mijn website niet zo uitdrukken maar het is ab-so-lu-te troep. Bagger! Onder geen enkele voorwaarde kopen.
Ik heb nu precies 4 weken de EcoEye in gebruik, vooral om te meten wat met andere apparaten slecht kan. Hij zit nu tussen m'n fornuis (3 fase aansluiting).
Daardoor weet ik dat het verbruik tot nu toe 40,5 kWh is. (Geen idee of dat veel of weinig is voor een gezin van 4 personen) Het apparaat doet wat hij moet doen. Helaas is de lancering van de computerinterface uitgesteld.
Daardoor weet ik dat het verbruik tot nu toe 40,5 kWh is. (Geen idee of dat veel of weinig is voor een gezin van 4 personen) Het apparaat doet wat hij moet doen. Helaas is de lancering van de computerinterface uitgesteld.
A'dam PVOutput
Das jammer... nog ff wachten dus.JeroenH schreef op zondag 15 maart 2009 @ 23:34:
[...]
En dit is het verslag geworden: *klik*. plugwise zal er niet blij mee zijn, ze zullen we wel weer bellen en ik zal ze ook netjes te woord staan maar de set gaat definitief terug.
Ik wilde het op mijn website niet zo uitdrukken maar het is ab-so-lu-te troep. Bagger! Onder geen enkele voorwaarde kopen.
Misschien doen ze nog wat met de negatieve recensies op het internet.
www.mijnzon.info
Ik heb ook de Cresta RCE-1106 en wilde er 2 tarieven inzetten. Hoog tarief op madiwodovr om 7 uur en laag tarief op madiwodovr om 23 uur. Dan zou ie in het weekend dacht ik ook volgens het lage tarief moeten gaan rekenen, maar toen deed ie helemaal niks en moest ik hem resetten. Dat is dan wel een minpuntje. Verder doet ie het prima.
Tevens wil je hem zo nu en dan wel eens op 0 zetten om weer een piekmeting in watt te meten, maar voor zover ik kan nagaan moet je dan een complete reset doen. Of zie ik hier nog iets over het hoofd.
Tevens wil je hem zo nu en dan wel eens op 0 zetten om weer een piekmeting in watt te meten, maar voor zover ik kan nagaan moet je dan een complete reset doen. Of zie ik hier nog iets over het hoofd.
aka pluim003
Ik ben eigenlijk ook niet te spreken over de Cresta... heb 'm Naast m'n energy check 3000 besteld vanwege de goede verhalen over nauwkeurigheid, maar daar is ook alles mee gezegd. Het scherm is te klein (sommige elementen) om vanaf een bepaalde afstand te meten (niet alle meetplekken zitten op ideale ooghoogtes/afstanden). En ik heb nog niet kunnen ontdekken (de handleiding zegt er niets over!!!) hoe je metingen start e.d.DikkieDick schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:59:
Ik heb ook de Cresta RCE-1106 en wilde er 2 tarieven inzetten. Hoog tarief op madiwodovr om 7 uur en laag tarief op madiwodovr om 23 uur. Dan zou ie in het weekend dacht ik ook volgens het lage tarief moeten gaan rekenen, maar toen deed ie helemaal niks en moest ik hem resetten. Dat is dan wel een minpuntje. Verder doet ie het prima.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
En zijn de verschillen in nauwkeurigheid groot of heb je dat ook nog niet kunnen meten?eymey schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:34:
Ik ben eigenlijk ook niet te spreken over de Cresta... heb 'm Naast m'n energy check 3000 besteld vanwege de goede verhalen over nauwkeurigheid, maar daar is ook alles mee gezegd. Het scherm is te klein (sommige elementen) om vanaf een bepaalde afstand te meten (niet alle meetplekken zitten op ideale ooghoogtes/afstanden). En ik heb nog niet kunnen ontdekken (de handleiding zegt er niets over!!!) hoe je metingen start e.d.
Op zich wil ik ook een energiemeter maar puur om het verbruik te meten.
Ik hoef geen rare dingen als loggen maar wil gewoon weten wat apparaten doen als ze aan/uit/standby staan.
Uit de hardware.info test komt dan de Cresta of de Energy Monitor 3000 naar voren.
De Cresta is uitverkocht en de Energy Monitor is redelijk aan de prijs.
Is een Energy Check 3000 dan ook geschikt?
De testresultaten wijken wel meer af maar heel schokkend is het volgens mij niet. Vooral omdat hardware.info een 0-meting als er wel stroom is al 100% afwijking behandeld.
Je kunt er wel vanuit gaan dat als hij 0 aangeeft het een laag getal is maar niet echt 0.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De voornaamste verschillen tussen EnergyCheck (EC) en EnergyMonitor (EM) 3000 zijn:
- EC heeft een wat hogere drempel, waardoor je bijvoorbeeld alles onder de X Watt niet meer kunt meten en denkt dat het 0 Watt trekt. (X ongeveer 3 Watt)
- EM geeft weer wat de cos-phi is en dus ook het vermogen in Watt en VA. (maakt vooral uit als je wilt weten hoeveel zelf opgewekt vermogen ergens voor nodig is)
- EC is qua bediening een stuk lastiger als je bijvoorbeeld kosten over een bepaalde periode wilt bepalen.
Ik heb nog niet echt heel bewust de verschillende tussen beiden getest. Wel kan ik vertellen dat bij apparaten waarbij de Cresta wel een waarde onder de 3 watt kon aangeven, de Energy Check dit ook aangaf (en waar het niet gemeten werd gebeurde dit ook bij beiden). In vermogens onder de 10 watt scheelde het aangegeven verbruik overigens hoogstens enkele tiendenGonadan schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:54:
[...]
En zijn de verschillen in nauwkeurigheid groot of heb je dat ook nog niet kunnen meten?
Op zich wil ik ook een energiemeter maar puur om het verbruik te meten.
Ik hoef geen rare dingen als loggen maar wil gewoon weten wat apparaten doen als ze aan/uit/standby staan.
Het is al even geleden maar ik heb nog tijd gevonden om eens te spelen met mijn Diris A40
Hier zijn een paar resultaten voor de communicatie maak ik gebruik van een opensource modbus software.
Hier zijn enkele resultaten van test grafieken:
(Ik denk dat de afwas aanstaat
)
UUR:
Link

Link

Link

MAAND:
Link

Link

Link
Hier zijn een paar resultaten voor de communicatie maak ik gebruik van een opensource modbus software.
Hier zijn enkele resultaten van test grafieken:
(Ik denk dat de afwas aanstaat
UUR:
Link

Link

Link

MAAND:
Link

Link

Link

Anoniem: 222711
Ik vond dit datablad bij Conrad over de EL 3500. Volgens mij klopt het goed met de data die jij TD-er via reverse engineering hebt achterhaald. Toch ?
http://www2.produktinfo.c..._card_file_Formatv1_2.pdf
http://www2.produktinfo.c..._card_file_Formatv1_2.pdf