Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste
Acties:
  • 358.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De EM3000 doet alles wat de 3500 ook doet, behalve logfiles maken. Hij meet spanning, stroom, frequentie, vermogen, schijnbaar vermogen, cos phi en verbruik.
Alles standaard, dus zonder aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
De aanpassing is ook niet om een extra 'functie' te krijgen, het is puur omdat de stroom bij het meten aan een zonnestroominstallatie 'verkeerd om' door het apparaat loopt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar dat is wat ik gelezen heb.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
TD-er schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:50:
[...]

Tot op heden is mij nog niet helemaal duidelijk hoe het Excel-formaat in elkaar steekt[...]
Ik zat zelf te denken aan een PHP-pagina met database erachter
Om ellende met windos, excel en pc's voor te zijn, kan je jpgraph gebruiken voor het in elkaar zetten van grafiekjes. Eenmaal gekoppeld aan uitleeshardware moet dat ook tot instantane grafieken kunnen leiden. Voor m'n zonneboiler werkt dat al. Nu nog reflectiesensoren op de meters installeren en aan de tellers in de [url="httpp://www.soft-io.com"]www.soft-io.com[/url] hangen ;-)
Ondertussen kan ik alvast met jpgraph en zo'n logfile van jullie aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2023
el jonco
Dat is een oude quote die je daar aanhaalt.
De tijd heeft niet stil gestaan en het Excel formaat is geen enkel probleem. Voor data analyse is Excel natuurlijk HET programma.

Dat programma wat ik heb gemaakt voor de Energy Logger 3500 werkt zeer goed.
Ik zal mijn Excel bestand nog uploaden om te laten zien wat het doet.

Zijn er nog anderen die het programma geprobeerd hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Het programma en de Excel file staan hier: http://maximilianus.meterstand.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05 07:14
Zijn er misschien mensen die een oplossing hebben voor de energielogger van Conrad.
Ik bedoel de EL3500 .
Na 2 tot maximaal 3 dagen loopt hij vast,alles staat dan op 99999.
Heb de laatste software update gedaan maar geen verbetering.
Wie weet er raad??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
groenewortel schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:50:
Zijn er misschien mensen die een oplossing hebben voor de energielogger van Conrad.
Ik bedoel de EL3500 .
Na 2 tot maximaal 3 dagen loopt hij vast,alles staat dan op 99999.
Heb de laatste software update gedaan maar geen verbetering.
Wie weet er raad??
Ik heb ervaren dat als je een SETUPEL3.bin file maakt (met mijn software, of de versie 2.1 van Conrad), en die upload naar je meter, dat 'ie dan niet meer vastgelopen is.
let wel op dat je meter compleet gereset wordt (en ingesteld ;) ) dus als je meetdata wilt opslaan moet je dat van te voren doen.

Mocht je mijn software willen gebruiken, kijk dan even hier voor een beschrijving.
Een voorbeeld commandline is:
EnergyLogger.exe -set -id 3 -fut 2 -tar 215
Hiermee zet je het tarief op 21,5 ct/kWh, logger-id op 3 en de tijd in de config-file 2 minuten in de toekomst (duurt ff om te kopieren neer meter)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op donderdag 24 april 2008 @ 20:01:
Ik heb ervaren dat als je een SETUPEL3.bin file maakt (met mijn software, of de versie 2.1 van Conrad), en die upload naar je meter, dat 'ie dan niet meer vastgelopen is.
Ik heb het even een tijd niet meer gevolgd omdat ik geen EL3500 meer heb, maar is dit een firmware-update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:45:
[...]

Ik heb het even een tijd niet meer gevolgd omdat ik geen EL3500 meer heb, maar is dit een firmware-update?
Nee, een file van 20 Bytes die de instellingen van de meter in een keer upload.
Hier de data van die Setupel3.bin-file

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:50:
Nee, een file van 20 Bytes die de instellingen van de meter in een keer upload.
Hier de data van die Setupel3.bin-file
En dat lost de vastloopproblemen op? Briljant!

Vraagje (ik ben het vergeten): TD-er had jij nu ook zonnestroompanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:01:
[...]

En dat lost de vastloopproblemen op? Briljant!
Tot nog toe is 'ie hier niet meer vast gelopen en ik heb de meter ook zo'n 2 week achter elkaar laten loggen zonder crash (daarna ben je wel een tijdje bezig met de data op de flash-kaart te zetten)
De software in de meter levert echter nog steeds niet stabiele bin-files. Ik ben bezig om de corrupte files ook te kunnen parsen, maar de laatste tijd heb ik erg weinig tijd 's avonds :(
Vraagje (ik ben het vergeten): TD-er had jij nu ook zonnestroompanelen?
Alleen maar in 0,2Wp afmetingen, oftewel voor test, studie en experimenteerdoeleinden ;)
In totaal zo'n 1,5Wp. :)

Ik woon in een huurhuis (portiekwoning), dus dan is het niet echt haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Wat zijn corrupte files? Mijn progje slikt alles......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maximilianus77 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:44:
Wat zijn corrupte files? Mijn progje slikt alles......
Files die geen header meer hebben, maar wel precies het juiste aantal Bytes.
Oftewel een aantal samples zonder de standaard start-Bytes en zonder timestamp en files waarbij het aantal bytes per sample niet 5 Bytes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
De versie 2.1 had ik al op de meter gezet maar daar liep de meter na 2 dagen op vast.
Heb al wel even gekeken naar de eigen software van TD-er maar daar weet ik nog niet mee om te gaan.
Is dat setupel3 bestandje ook ergens te downloaden zodat ik het zo op mijn sd kaart kan zetten en installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
groenewortel schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:54:
De versie 2.1 had ik al op de meter gezet maar daar liep de meter na 2 dagen op vast.
Heb al wel even gekeken naar de eigen software van TD-er maar daar weet ik nog niet mee om te gaan.
Is dat setupel3 bestandje ook ergens te downloaden zodat ik het zo op mijn sd kaart kan zetten en installeren?
Zo moeilijk is dat toch niet?
Het is een DOS-programmatje, dus je moet het uitvoeren vanaf de commandline:
C:\Users\Gijs\Documents\RAD Studio\Projects>EnergyLogger.exe -set -id 0 -fut 5
Warning: value-separator is set to ";" because Decimalpoint is ","
 see help for more info.

C:\Users\Gijs\Documents\RAD Studio\Projects>dir setupel3.bin
 Volume in drive C has no label.
 Volume Serial Number is A84A-F12A

Directory of C:\Users\Gijs\Documents\RAD Studio\Projects

24-04-2008  22:55                20 setupel3.bin
               1 File(s)             20 bytes
               0 Dir(s)  27.413.102.592 bytes free

C:\Users\Gijs\Documents\RAD Studio\Projects>

of met de -d parameter erbij: (-d = debug)
C:\Users\Gijs\Documents\RAD Studio\Projects>EnergyLogger.exe -set -id 0 -fut 5 -
tar 215 -d -cur euro
Warning: value-separator is set to ";" because Decimalpoint is ","
 see help for more info.

Date;Voltage;Current;Cos-phi
Debug: Settingsfile, LoggerID: 0
Debug: Settingsfile, #mins in future: 5
Debug: Settingsfile, Tarif1: Ç0,215
Debug: Settingsfile, Tarif2: Ç0,215
Debug: Settingsfile,

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 24-04-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
TD-er schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:53:
[...]

Files die geen header meer hebben, maar wel precies het juiste aantal Bytes.
Oftewel een aantal samples zonder de standaard start-Bytes en zonder timestamp en files waarbij het aantal bytes per sample niet 5 Bytes is.
Files zonder header? Die heb ik niet volgens mij. Het kan niet werken zonder goede header en een logisch aantal bytes. Heb je die corrupte file al door mijn progje laten verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maximilianus77 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:04:
[...]

Files zonder header? Die heb ik niet volgens mij. Het kan niet werken zonder goede header en een logisch aantal bytes. Heb je die corrupte file al door mijn progje laten verwerken?
Nee nog niet, zal ik morgen even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Ga het morgen proberen en als het lukt laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
groenewortel schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:10:
Ga het morgen proberen en als het lukt laat ik het weten.
Let wel dat het programma gelijk de tijd van je PC plukt en die in dat bestandje verwerkt, dus wacht niet te lang met het maken en het op de meter zetten. Eventueel kun je de "tijd" in die config-file ook een paar minuten vooruit zetten. (-fut) In het ergste geval loopt de tijd op je meter achter.
Het beste kun je het tarief beter niet op 0 zetten. (-tar 215 zet het tarief voor beide tar1 en tar2 op € 0,215/kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:41
CanonG1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:40:
[...]

De aanpassing is ook niet om een extra 'functie' te krijgen, het is puur omdat de stroom bij het meten aan een zonnestroominstallatie 'verkeerd om' door het apparaat loopt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar dat is wat ik gelezen heb.
Ik heb een energiemeter "gemodificeerd" en 2 meters "standaard" gelaten.
Resultaat: beiden mogelijkheden meten gewoon de normale paramteres (vermogen, stroom spanning, fase, etc.)
Ergo: volgens mij is het modificeren geheel overbodig (wisselspanning gaat sinusvormig.. dus draden omkeren zou je zien als "180 graden" sinus verschuiven....)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NielsTn schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:20:
[...]

Resultaat: beiden mogelijkheden meten gewoon de normale paramteres (vermogen, stroom spanning, fase, etc.)
Ergo: volgens mij is het modificeren geheel overbodig (wisselspanning gaat sinusvormig.. dus draden omkeren zou je zien als "180 graden" sinus verschuiven....)
Het verschil was toch dat je "andersom" ook het verbruik van de meter zelf aan het meten bent en dus een afwijking hebt van zo'n 1,5 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mag ik je vragen waar die "modificatie" uit bestaat, en wat je er mee wilde bereiken? Ik heb nl. een vaag vermoeden dat hier sprake is van een misverstand. Aangezien hier meer vragen over zijn, is dit misschien een gelegenheid om een en ander op te lossen.

PS: En over welk fabrikaat en model gaat het?

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 25-04-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
[...]

Volgens mij heb je gelijk. Ik heb de draden van de Logger 3500 omgedraaid omdat ik hier iets over gelezen had bij gebruik van zonnepanelen. Maar als ik de grafiek bekijk dan zie ik de 1.5 Watt eigen verbruik ook terug als positieve waarde. Als de panelen stroom gaan leveren dan gaat de grafiek van +1.5 naar 0 en dan weer omhoog.
Dus als de meter origineel is dan meet deze ca 1.5 Watt te veel en als de draden omgedraaid zijn ca 1.5 Watt te weinig. Op jaar basis ruim 11KWh. Voor mij zo'n 2.5%
Vraag is hoe nauwkeurig de meter werkelijk is en of we hier wakker van moeten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
En eh: Cos phi = Cos -phi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Heb het wel voor elkaar gekregen alleen de tijd lijkt geen invloed te hebben, heb ook geprobeert om hem + 5 min te zetten maar geen verbetering wat doe ik fout????[

Let wel dat het programma gelijk de tijd van je PC plukt en die in dat bestandje verwerkt, dus wacht niet te lang met het maken en het op de meter zetten. Eventueel kun je de "tijd" in die config-file ook een paar minuten vooruit zetten. (-fut) In het ergste geval loopt de tijd op je meter achter.
Het beste kun je het tarief beter niet op 0 zetten. (-tar 215 zet het tarief voor beide tar1 en tar2 op € 0,215/kWh)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Techneut schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:41:
[...]
Mag ik je vragen waar die "modificatie" uit bestaat, en wat je er mee wilde bereiken? Ik heb nl. een vaag vermoeden dat hier sprake is van een misverstand. Aangezien hier meer vragen over zijn, is dit misschien een gelegenheid om een en ander op te lossen.

PS: En over welk fabrikaat en model gaat het?
meter die ik hier heb (3 stuks) Brennenstuhl PW230 (zo uit mijn hoofd)

Mod was in de meter de 2 aansluitingen omdraaien waar de stekker aan zit, ooit ergens gelezen en dacht "give it a try"....
daarna tov de andere 2 ongemodificeerde meters geen verschil ontdekt....
Zou te maken hebben dat een verbruiksmeter alleen verbruik van energie kan meten, niet opbrengst :X

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat zou wel moeten ja, want je zit in het 2e en 3e kwadrant van de vectorcirkel. Maar de grote vraag is of hij dat ook aangeeft. Als de wattmeter bij omkering van de energierichting geen minteken krijgt, krijgt de cos phi het dan wel? Immers P = U x I x cos phi, dus als cos phi een minteken krijgt, zou P dat dientengevolge ook moeten krijgen.
En hoe met het teruglopen van de kWh-meter? Met name als dit wel gebeurt, en hij passeert de nul, wordt het saldo daarna dan aangeduid met een minteken zoals dat eigenlijk zou horen, of begint hij zonder enig teken weer vrolijk op te lopen? Lekker verwarrend in dat geval.

Al met al reden van de vraag in mijn vorige bericht welke draden zijn omgekeerd. Je kan nl. bij die operatie zowel stroom als spanning omkeren, en dan ben je even ver (min x min blijft plus). En die vergissing is gauw gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Toen ik gisteravond mijn vorige bericht verzond, bleek er in tussentijd een antwoord te zijn van NielsTn:
NielsTn schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:26:
....Mod was in de meter de 2 aansluitingen omdraaien waar de stekker aan zit, ooit ergens gelezen en dacht "give it a try"....
daarna tov de andere 2 ongemodificeerde meters geen verschil ontdekt....
Als ik het letterlijk lees zoals het er staat, is dat ook logisch. Zou het zelfde zijn als simpel de stekker omkeren. Voor zoiets moet je de stroom- of de spanningsspoel omkeren. Niet allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
groenewortel schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:14:
Heb het wel voor elkaar gekregen alleen de tijd lijkt geen invloed te hebben, heb ook geprobeert om hem + 5 min te zetten maar geen verbetering wat doe ik fout????
Wat lukt wel en wat lukt niet?
Het idee is dat dat programma een kleine file (van 20 Bytes) maakt met de door jouw gekozen instellingen voor de meter.
De dingen die je op de meter kunt instellen zijn:
  • tijd
  • datum
  • munteenheid (euro, pond, zwitserse Frank, dollar)
  • 12h-notatie of 24h notatie
  • datum-notatie (1=mm/dd/yy of 2=dd/mm/yy)
  • Logger-ID (nummer van de meter die je gebruikt, je kunt 0 .. 9 opgeven)
  • Tarief1: (Prijs per kWh)
  • Tarief2: (Prijs per kWh)
Als die dingen met de hand invoeren is vervelend werk en de meter zelf kan ook nog wel eens qua tijd afwijken, dus is het makkelijker om de meter in 1 keer goed in te stellen dmv zo'n configuratie-file.
Die file (setupel3.bin) zet je dan op de SD-kaart en die kaart steek je dan in de meter. Als je dan op de onderste knop drukt (zelfde procedure als het dumpen van de data), dan leest 'ie die file in en reset 'ie gelijk alle meetwaarden. (dus het meetgeheugen van de meter is dan ook gelijk leeg)
Om alles gemakkelijk te maken gebruik ik standaard de huidige PC-tijd bij het maken van die file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 10:26:
Toen ik gisteravond mijn vorige bericht verzond, bleek er in tussentijd een antwoord te zijn van NielsTn:

[...]
Als ik het letterlijk lees zoals het er staat, is dat ook logisch. Zou het zelfde zijn als simpel de stekker omkeren. Voor zoiets moet je de stroom- of de spanningsspoel omkeren. Niet allebei!
In principe bestaat die mod uit het omwisselen van de 2 draadjes die over de shunt staan, oftewel in de stekker de 2 draadjes die elk verbonden zijn aan een in- of uitgang. De andere kant (dus fase of nul-lijn) bestaat uit 1 doorverbonden contact tussen in- en uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In dat geval is die mod juist. Maar ik kreeg even de indruk dat NielsTn het "iets simpeler" had gedaan, nl. de fase en nul op de stekker had verwisseld. Uiteraard kom je daar geen stap mee verder.

Blijft al met al de vraag of je resultaat ziet in de vorm van een minteken voor energie, vermogen en
cos phi. Zo niet, dan lijkt de operatie niet erg zinvol.
Wellicht zal dit per type meter verschillen. NielsTn heeft naar zijn zeggen een Brennenstuhl, in dit topic passeren regelmatig de Conrad (Voltcraft) EM3000 en EL3500.
Ik vind dit toch wel een belangrijk punt, een klassieke ferraris kWh-meter draait bij omkering van energie gewoon de andere kant op en bij een analoge wattmeter slaat de wijzer ook de andere kant op ( in het heel klein beetje ruimte dat hij daar heeft). Dus een modern electronisch instrument zou dat ook moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op zondag 27 april 2008 @ 00:07:
[...] Dus een modern electronisch instrument zou dat ook moeten doen.
(Gedeeltelijk) mee eens :)
Het zou mooi zijn als zo'n (consumenten) meter dat zou weergeven, maar als ik kijk naar de opbouw van de display, dan is er niet eens ruimte voor een extra minnetje. De chip die in de EL3500 zit (de PS1000 van ArchMeter) kan volgens mij technisch best wel vooruit en terug tellen, het is een kwestie van software voor de interne processor.

Een dergelijk meter zal echter niet alles van een heel huis meten, maar ofwel het verbruik, danwel de opbrengst van een PV-installatie. Dus is het eigenlijk helemaal niet van belang dat 'ie ook werkelijk terug zou kunnen tellen.
Maar iemand die een PV installatie heeft, zou natuurlijk 1 dag de meter in kunnen pluggen tussen het net en de omvormers en de andere dag tussen het net en een verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k. begrijp ik. Dan nu het volgende stapje wat ik voor ogen had, waarom dan die modificatie die sommigen toch menen te moeten uitvoeren (shuntje andersom aansluiten) als het toch geen zichtbaar verschil geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op zondag 27 april 2008 @ 10:43:
O.k. begrijp ik. Dan nu het volgende stapje wat ik voor ogen had, waarom dan die modificatie die sommigen toch menen te moeten uitvoeren (shuntje andersom aansluiten) als het toch geen zichtbaar verschil geeft?
- Volgens de opgaaf van Conrad/Voltcraft gebruikt de meter zelf 1,5 Watt.
- De shunt die in de EL3500 zit is er een van 0,003 Ohm (er staat R003 op) (in de EM3000 zit een metaal-kleurige draad van zo'n 3cm als Shunt)
- Door het omwisselen van de 2 aders aan weerszijde van de shunt, sluit je in feite de meter zelf aan na het gemeten verbruik, dus meet je ook de 1,5Watt die de meter zelf gebruikt., maar je gemeten spanning is wel minder, omdat je de spanningsval over de shunt ook meet, dus het gemeten opgenomen vermogen is dan ook wat minder. (0,02 Watt minder bij bijvoorbeeld 600 Watt invoer)

Als je wilt meten wat je PV systeem oplevert, dat wil je dat ook meten, maar als je wilt weten wat je netinvoer is van je PV systeem, dan weer niet.
Als je een flink systeem hebt, dan is die 1,5 Watt verwaarloosbaar en zal waarschijnlijk minder zijn dan de onnauwkeurigheid van de meter zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 27-04-2008 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k. ik begrijp nu de beweegreden. Blijft wel over dat uit die hoek bezien het omwisselen van de draadjes over de shunt weinig zinvol is, je ziet immers toch geen verschil. En de andere optie, het verwisselen van In en Uit heeft in mijn ogen alleen zin als er alleen maar (of overwegend) terug wordt geleverd (door b.v. een PV-installatie). Op een plaats waar de energie twee richtingen kan gaan is het dus eveneens overbodig.

Al met al heb ik de indruk dat een paar vragen de leven nu wel beantwoord zijn: Je ziet het niet op de display. Niet bij P, en ook niet bij cos phi en kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
De tijd is volgens mij het enigste wat niet word aangepast als ik de setup file terug zet in de meter. Heb geprobeerd om de tijd op +5 minuten te zetten maar dit helpt niets, ter controle of het progr een aanpassing op de meter zet heb ik de id elke keer anders gemaakt en die veranderd ook mee .
Heb hem er een halve dag mee laten loggen en weer staat hij vast.
Heb nu weer de 2.1 versie van Conrad er weer op staan met als enigste verschil ook het 2e tarief ingevuld. Wat ik denk is dat het niet echt uitmaakt welke software dan wel setupel3 je op de meter zet maar dat het meer in de firmware van de meter zit.
TD-er schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 23:14:
[...]

Wat lukt wel en wat lukt niet?
Het idee is dat dat programma een kleine file (van 20 Bytes) maakt met de door jouw gekozen instellingen voor de meter.
De dingen die je op de meter kunt instellen zijn:
  • tijd
  • datum
  • munteenheid (euro, pond, zwitserse Frank, dollar)
  • 12h-notatie of 24h notatie
  • datum-notatie (1=mm/dd/yy of 2=dd/mm/yy)
  • Logger-ID (nummer van de meter die je gebruikt, je kunt 0 .. 9 opgeven)
  • Tarief1: (Prijs per kWh)
  • Tarief2: (Prijs per kWh)
Als die dingen met de hand invoeren is vervelend werk en de meter zelf kan ook nog wel eens qua tijd afwijken, dus is het makkelijker om de meter in 1 keer goed in te stellen dmv zo'n configuratie-file.
Die file (setupel3.bin) zet je dan op de SD-kaart en die kaart steek je dan in de meter. Als je dan op de onderste knop drukt (zelfde procedure als het dumpen van de data), dan leest 'ie die file in en reset 'ie gelijk alle meetwaarden. (dus het meetgeheugen van de meter is dan ook gelijk leeg)
Om alles gemakkelijk te maken gebruik ik standaard de huidige PC-tijd bij het maken van die file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
groenewortel schreef op zondag 27 april 2008 @ 16:57:
[...] Wat ik denk is dat het niet echt uitmaakt welke software dan wel setupel3 je op de meter zet
[...]
Dat zou ook niet echt uit moeten maken, want ik heb de opbouw van dat setupel3.bin bestand achterhaald aan de hand van de versie 2.0 software van Conrad, door dingen in te vullen en dan te kijken met een hex-editor wat er in de file aangepast was.
Maar goed, Als je tijd niet aangepast wordt, terwijl je wel aangeeft dat de tijd een flink aantal minuten in 't voren loopt, dan leest je meter kennelijk die data niet goed in.
Krijg je wel een melding van de meter dat het instellen klaar is ("...fin" meen ik)?
Indien niet, wat voor kaartje gebruik je?
Ik heb gemerkt dat ik echt een 512MB kaartje of groter nodig had om die hele kleine files goed in te kunnen lezen (de 102 Byte grote info-file bijvoorbeeld kon ik niet kopieren vanaf de kaart op mijn PC als ik een kleinere SD_kaart gebruikte. De 11 kB grote bin-files wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Aan de sd kaart zou het niet kunnen liggen ( 1GB Sandisk ), wat me wel opvalt is dat na het indrukken van de knop de meter in no time de melding fin geeft, is dit wel normaal ?
Zou natuurlijk wel kunnen want het is een bestandje van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Klopt, gaat in een paar tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Ben nog even bezig geweest blijkt dat ook de datum (heb ik even anders gemaakt) ook niet mee veranderd, wel vreemd dat ik de tijd wel op 12 of 24 hr notatie kan zetten.
Zin er nog tips????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Veranderd de logger-id wel als je die aanpast?
En het tarief?

Volgens mij wordt de instabiliteit met name veroorzaakt door een tarief wat 0 is (of een meting over een bepaalde periode die 0 kost).
Het instellen vande munteenheid is volgens mij alleen maar een bitje voor de weergave van het juiste symbool op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Logger-id en het tarief veranderen als ik die wijzig, ga nu proberen om de meter totaal opnieuw op te starten ( backup batt.eruit en weer erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Dat werkt, eerst de backup batt. er uit, sd kaart laden, batt,er weer in en de setupel3 er via sd kaart opzetten en de tijd word aangepast.
Dit doet de meter slechts 1 maal, dus ik kan de tijd alleen maar aanpassen als ik eerst de batt. er uit haal.
Hoop nu dan wel dat de meter niet meer vast loopt, heb er weinig vertrouwen in, maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Best vreemd dat tijd aanpassen niet werkt. Ik heb op deze manier mijn meter ook geupdate na de overgang zomer/wintertijd.

Zouden er dan toch al verschillende firmware-versies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Hoe en of op welke manier zouden we de firmware versie kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
groenewortel schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:05:
Hoe en of op welke manier zouden we de firmware versie kunnen zien?
Vooralsnog geen idee...
Mogelijk dat er iets in de info-files geplaatst wordt waar dat in staat.
Maar zover is alles nog niet reverse-engineered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Er is een nieuwe versie voor het uitlezen van de Energy Logger 3500 data en deze te schrijven naar Excel. Programma speciaal voor bezitters van de Energy logger 3500 icm zonnepanelen.
http://maximilianus.meterstand.info/

Het op 99999 springen van de logger komt naar mijn idee door pieken in de spanning.........??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maximilianus77 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 16:15:
[..]
Het op 99999 springen van de logger komt naar mijn idee door pieken in de spanning.........??
Hmm zou kunnen. Mijn meter is sinds gisteren ook ineens weer op 9999 komen te staan.
Mijn min en max-waarde voor de netspanning liggen tussen de 80 en 235 V en de net-frequentie ligt tussen 47,7 en 57,3 Hz .Nu heeft het net wel geonweerd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik neem aan dat na dat onweer de registratie weer gewoon 50Hz +/- 1% is en de spanning 230V +/- 5%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:06:
Ik neem aan dat na dat onweer de registratie weer gewoon 50Hz +/- 1% is en de spanning 230V +/- 5%?
Yep, netspanning weer tussen 215 en 235, freq +/- 0,1 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hoe kan het eigenlijk dat de netspanning zoveel verschilt op een dag? Ik meet regelmatig 225V en dan weer 232V ofzo, komt dat gewoon door belasting? Het was misschien 5 minuten na elkaar gemeten.

[ Voor 13% gewijzigd door MensionXL op 01-05-2008 23:23 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is een volkomen normale schommeling t.g.v. belastingsvariatie. Daarnaast corrigeert het energiebedrijf regelmatig de spanning als deze meer dan 1 à 1,5% afwijkt. Die correctie bestaat dan eveneens uit een stapje van 1 à 1,5%. Naast normale kleine schommelingen kon je het dus ook treffen dat je met die metingen net rond zo'n op- of neerregeling zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Ik dacht meer aan spikes op het net.
Probeer de logger eens achter een netfilter. Zoals op somminge verdeel contactdozen voor pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kan best zijn, maar een dergelijke schommeling is zeker niet ongewoon. "Spikes" zijn ultrakorte momentopnamen die je wellicht alleen terug vindt in de logfile. Maar als het gewoon langzame observatie van het display is, moet je toch aan echte schommelingen gaan denken. En die zijn zeker niet ongewoon en helemaal niet als een regeltrafo net een stapje omhoog of omlaag heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Ik heb bij mijn energielogger ook steeds meer het idee dat het vastlopen van de meter komt door pieken in het net, heb al twee keer een piek gehad die ook in de log opgeslagen is, dat waren dus pieken die rond de 3300 watt waren terwijl mijn zonnepanelen nooit zoveel leveren.
Heb ook al een keer gehad dat er een te lage spanning was, ongeveer 156 volt ipv 220 volt hierdoor gingen mijn 2 soladin 600 inverters in storing terwijl andere apparatuur in huis gewoon doorging.
Daarne bleek in alle gevallen dat de energielogger dus ook vastliep.
Iemand een idee wat ik tussen de energielogger en mijn inverters kan plaatsen dat dit niet meer zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
TD-er schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:02:
[...]

- Volgens de opgaaf van Conrad/Voltcraft gebruikt de meter zelf 1,5 Watt.
- De shunt die in de EL3500 zit is er een van 0,003 Ohm (er staat R003 op) (in de EM3000 zit een metaal-kleurige draad van zo'n 3cm als Shunt)
- Door het omwisselen van de 2 aders aan weerszijde van de shunt, sluit je in feite de meter zelf aan na het gemeten verbruik, dus meet je ook de 1,5Watt die de meter zelf gebruikt., maar je gemeten spanning is wel minder, omdat je de spanningsval over de shunt ook meet, dus het gemeten opgenomen vermogen is dan ook wat minder. (0,02 Watt minder bij bijvoorbeeld 600 Watt invoer)

Als je wilt meten wat je PV systeem oplevert, dat wil je dat ook meten, maar als je wilt weten wat je netinvoer is van je PV systeem, dan weer niet.
Als je een flink systeem hebt, dan is die 1,5 Watt verwaarloosbaar en zal waarschijnlijk minder zijn dan de onnauwkeurigheid van de meter zelf.
Hier trof ik de opmerking van omdraaien van de "draadjes" aan....bij item "Meten is weten",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik las vorige week even over dit detail van TD heen. Met wat hij schrijft over dat omwisselen van de 2 draadjes aan weerszijden van de shunt krijg je niet het beoogde effect wat hij beschrijft. Je keert alleen de richting van de stroom om waardoor een min-teken voor de P en cos phi zou moeten verschijnen, en de kWh-meting zou achteruit moeten lopen. We hebben inmiddels begrepen dat dit niet het geval is, dus die operatie heeft helemaal geen effect.
Doorvoor moet je IN en UIT verwisselen.

Edit: Ik heb de link even opgezocht in bovenstaand bericht. Hierover even het volgende:
Het lijkt dat hier hetzelfde advies wordt gegeven. Ik kan het met die van mij nu even niet controleren, dus ik weet niet of met het omwisselen van de op die site genoemde dikke rode en zwarte draad inderdaad omwisseling van IN en UIT wordt bereikt. Want uiteraard heeft verwisseling aan slechts één kant het zelfde effect als de stekker omkeren, dus volstrekt zinloos.
Maar goed, zo dom zullen ze niet zijn neem ik aan.

Verder sluit de procedure af met de zin: "PS De meter kan nu niet meer gebruikt worden voor meting van bijvoorbeeld een koelkast".Dat is maar voor een deel waar, je kan wel meten, maar maakt een meetfout van 1,5 à 1,8W oftewel 13 à 16 kWh per jaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Techneut op 04-05-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:29:
[...]

Verder sluit de procedure af met de zin: "PS De meter kan nu niet meer gebruikt worden voor meting van bijvoorbeeld een koelkast".Dat is maar voor een deel waar, je kan wel meten, maar maakt een meetfout van 1,5 à 1,8W oftewel 13 à 16 kWh per jaar.
Dat ligt er een beetje aan, sommige van die meters kunnen "de andere kant op" echt niet meten en daarvoor is die mod dus echt noodzakelijk.
Ik heb het niet getest, maar het lijkt er dus op dat de EnergyLogger 3500 in elk geval wel beide kanten op kan meten en dan zit je dus alleen met die 1,5Watt afwijking in 1 richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder.Sanders
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12-2023
Hoi allemaal,

Bij deze reageer ik (vrij laat :( ) op een bericht van 16 februari van Stacium en TD-er betreffende Plugwise.

Het Plugwise Home Basic pakket bestaat uit 9 pluggen die je heel invoudig in het stopcontact steekt en die het stroomverbruik per apparaat meet (True RMS). De verbruiksdata wordt draadloos via ZigBee Mesh doorgestuurd naar de verschillende pluggen (zijn ook routers, dus altijd bereik) en uiteindelijk naar de USB-stick / PC applicatie.
Daarnaast kunnen de pluggen schakelen, kunnen zelfstandig schakelschema's bevatten en zijn voorzien van een standby-killer, zonder dat de PC aan hoeft te staan uiteraard. De pluggen kunnen tot 2 jaar data opslaan. Het eigen energieverbruik is 0,2W, zie help forum. Het schakelen kan uit gezet (gelocked) en het MESH netwerk zorgt ervoor dat er altijd bereik is. Als er een plug mist, zoekt hij vanzelf een andere weg. De plug kan zowel verbruik als opbrengst meten.
Ik vind zelf 369,95 / 9 pluggen ongeveer 40euro per plug, die draadloos meet (True RMS!), schakelt, standby-killer en schakelklok is niet duur. Aan de andere kant is EUR 369,95 wel veel geld ja.
Ik heb vernomen dat er ook een Home Start op de markt komt, bestaande uit 2 pluggen, stick en software voor minder dan EUR 125,-

Ik heb het zelf draaien in mijn huis, en bevalt prima. Ben geschrokken hoeveel apparaten (zonder dat je daar bewust van bent) onnodig stroom verbruiken. In mijn geval verdien ik zo'n home basic set met gemak in een jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Reinder.Sanders schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:52:
Hoi allemaal,

Bij deze reageer ik (vrij laat :( ) op een bericht van 16 februari van Stacium en TD-er betreffende Plugwise.

Het Plugwise Home Basic pakket bestaat uit 9 pluggen die je heel invoudig in het stopcontact steekt en die het stroomverbruik per apparaat meet (True RMS). De verbruiksdata wordt draadloos via ZigBee Mesh doorgestuurd naar de verschillende pluggen (zijn ook routers, dus altijd bereik) en uiteindelijk naar de USB-stick / PC applicatie.
Daarnaast kunnen de pluggen schakelen, kunnen zelfstandig schakelschema's bevatten en zijn voorzien van een standby-killer, zonder dat de PC aan hoeft te staan uiteraard. De pluggen kunnen tot 2 jaar data opslaan. Het eigen energieverbruik is 0,2W, zie help forum. Het schakelen kan uit gezet (gelocked) en het MESH netwerk zorgt ervoor dat er altijd bereik is. Als er een plug mist, zoekt hij vanzelf een andere weg. De plug kan zowel verbruik als opbrengst meten.
Ik vind zelf 369,95 / 9 pluggen ongeveer 40euro per plug, die draadloos meet (True RMS!), schakelt, standby-killer en schakelklok is niet duur. Aan de andere kant is EUR 369,95 wel veel geld ja.
Ik heb vernomen dat er ook een Home Start op de markt komt, bestaande uit 2 pluggen, stick en software voor minder dan EUR 125,-

Ik heb het zelf draaien in mijn huis, en bevalt prima. Ben geschrokken hoeveel apparaten (zonder dat je daar bewust van bent) onnodig stroom verbruiken. In mijn geval verdien ik zo'n home basic set met gemak in een jaar terug.
Kijk, dat is nou waardevolle informatie... gebruikerservaring :)

't klinkt als een erg mooi systeem. Als je kijkt wat je er voor krijgt is het inderdaad misschien nog niet eens zo duur, maar het is toch een flinke hoop geld. Verdien je waarschijnlijk, niet even terug met energiebesparing ;)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Even een grappig iets. Ik zat zonet even te googlen op mijn domeinnaam, waarop ik de software heb staan voor de Energy Logger 3500 en kwam op deze site uit met een uitgebreid Europees onderzoek naar de potentie van energie-besparing van servers.
Kennelijk hebben zij ook mijn software en de EL3500 gebruikt :)
Part III: Energy efficiency criteria and benchmarks op pagina 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 12:19
Ik heb de Brennenstuhl en de Energy Check 3000. Ik vertrouwde al eerder de metingen van de Brennenstuhl niet echt. Ik heb beide apparaten aangesloten op mijn LCD TV, de Brennenstuhl geeft ongeveer 155W aan en de Energy Check 135W. Zit een verschil tussen van 25W!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 05:55

Ravefiend

Carpe diem!

En dus is deze Energy Logger 3500 nog steeds niet verkrijgbaar in Belgie |:( dus bij deze een klein verzoekje om een behulpzame tweaker die deze voor me zou kunnen bestellen en verder te sturen naar het verre Belgie ... of eventueel waar ik 'em zelf kan komen ophalen regio Eindhoven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ravefiend schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:27:
En dus is deze Energy Logger 3500 nog steeds niet verkrijgbaar in Belgie |:( dus bij deze een klein verzoekje om een behulpzame tweaker die deze voor me zou kunnen bestellen en verder te sturen naar het verre Belgie ... of eventueel waar ik 'em zelf kan komen ophalen regio Eindhoven ;)
Op dit moment staat 'ie niet eens op de NLse Conrad-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:58:
Op dit moment staat 'ie niet eens op de NLse Conrad-site.
Je hebt gelijk... ze zijn er kennelijk zelf ook achter dat het apparaat echt niet deugt. Echt jammer. Qua mogelijkheden is het een briljant apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:01:
[...]

Je hebt gelijk... ze zijn er kennelijk zelf ook achter dat het apparaat echt niet deugt. Echt jammer. Qua mogelijkheden is het een briljant apparaat.
Als ze dan toch aan het programmeren slaan, zou ik graag nog wat features erbij zien, die echt niet moeilijk zijn te implementeren (jammer dat die Taiwanese fabrikant niet echt mee wil werken, anders had ik het zelf gedaan)
Bijv:
  • een aantal samples van 1 periode, zodat je mooi kunt zien hoe het apparaat het net belast. (en bij significante verandering van de cos-phi nog een keer)
  • het loggen van de netfrequentie
  • Een instelling waarbij je de sample-frequentie aan kunt passen, naar bijvoorbeeld 1x per sec, om het gedrag van apparaten te kunnen bekijken en 1x per minuut (default)
  • Het loggen van de min- en max-waarde die de meter gemeten heeft tijdens een sample-periode, of een iets statistischer aanpak, zodat je een soort van smoke-ping grafiek kunt maken.
  • Realtime-clock die echt uitgelezen wordt en dus niet in een register opgeslagen is, zodat opslag op een SD-kaartje niet gelijk de klok door de war gooit. (in de gebruikte chip zit een echte klok, dus dit probleem zou niet op moeten treden)
  • Indien een setupel3.bin file gevonden wordt op het kaartje, dat dan eerst het geheugen gedumpt wordt en pas daarna die setup-file toepassen. Nu moet je eerst het geheugen dumpen, kaartje in de PC, setup-file kopieren, kaartje in de meter en dan wordt gelijk het geheugen gewist.
Dit zijn dingen die gewoon technisch kunnen in die meter. Niemand wil die 4 maand loggen zonder iets met de data te doen, dus je kunt best wel wat meer opslaan per sample. (nu 1 MB flash en 5 bytes/minuut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Afgelopen week liep ik door het centrum van Berlijn, en zag uit mijn ooghoeken een grote winkel van Conrad. Als ik alleen was geweest, had ik even een kijkje genomen, maar ik was samen met mijn vrouw en nog een groepje mensen, en de tijd ontbrak. Het bracht me naar aanleiding van het niet meer leverbaar van de 3500 zijn er wel toe om eens te kijken op www.conrad.de .
Ook daar vond ik hem niet, maar ik heb de indruk dat er inmiddels een (volwaardige?) opvolger is, nl. de ENERGY CONTROL 3000 USB. Misschien staat hij ook al wel op de nl-site, maar ik zie hem nog niet.

Edit: Ik zie wel dat deze veel duurder is. In de prijsklasse van de Energy Logger 3500 zie ik daar ook niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 30-05-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:27
Over die Energy control heb je gelijk, wat is die Conrad site toch lastig te navigeren zeg..

http://www.conrad.de/goto.php?artikel=125360

Er zijn 3 versies, gek genoeg allemaal dezelfde prijs, maar bij deze krijg je er de meeste accessoires bij, o.a. een dingetje die je bij je elektriciteits meter kunt plakken en die de meter afleest..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 05:55

Ravefiend

Carpe diem!

Dus ik dacht bij mezelf, toch eens navragen hoe de vork nu werkelijk in de steel zit: de volgende vragen voorgelegd hebbende aan contact@voltcraft.nl:
  1. Zal de Energy Logger 3500 op korte termijn weer op de markt verschijnen?
  2. Is er eventueel een nieuw / plaatsvervangend product voor de Energy Logger 3500?
  3. Kan U meer details geven met betrekking tot het feit dat de Energy Logger 3500 via Conrad wel beschikbaar was in Nederland maar niet in Belgie?
Hierzie de antwoorden die ik heb gekregen:
  1. Tot op heden is nog niet bekend wanneerde 125323 weer leverbaar komt. Dit vanwege kwaliteitsproblemen die men op dit moment aan het verhelpen zijn.
  2. Als minder alternatief zou u ook de de 122181 kunnen overwegen.
  3. De 125323 is niet leverbaar in Belgie vanwege de incompibialiteit met belgische CEBEC stopcontacten. De 125323 past alleen in stopcontacten met randaarde verende lips aan de zijkant.
In deze context is de 125323 de Energy Logger 3500 en 122181 de Energy Check 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm de 122181 staat niet eens op de conrad-site, of Conrad's eigen zoekmachine kan 'm in elk geval niet vinden.
De Energy Check 3000 vind ik geen alternatief voor de Energy Logger 3500.
De Energy Monitor 3000 is wel een goed alternatief met als enige minpunt het gebrek aan logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Reinder.Sanders schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:52:
heel positief verhaal over plugwise....
eerste post, enige post, dan ben ik haast geneigd te denken aan reclame..

trouwens met interesse het hele topic gelezen, (bovenstaande mijn enige commentaar :9 ) voel me erg gemotiveerd ook eens mijn energie verbruik(en) onder de loep te nemen!

[ Voor 27% gewijzigd door lredev op 04-06-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
lredev schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:59:
[...]
eerste post, enige post, dan ben ik haast geneigd te denken aan reclame..
Dat is geen gekke gedachte

Als het spul op een open platform/protocol zou functioneren had ik het desondanks vandaag nog besteld om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewortel
Voor mensen die ook en of nog steeds problemen hebben met het vastlopen van de Energy Logger 3500 van Conrad, Als noodgreep heb ik een aantal ferrietringen om de kabels gedaan wat resulteerde in het feit dat sinds ik dit heb gedaan de logger niet meer is vastgelopen,hij loopt nu al 2 weken zonder problemen.
De ferrietringen kosten bijna niets en het lost een groot probeem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Str
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07-2021
Beetje jammer om een oude koe terug te halen, maar wel een zijlings gerelateerde vraag.

Ik heb een pa die woont in de dominicaanse republiek. Hij wil daar zijn netspanning loggen ivm de levensduur van de schemerlampen aldaar (3 - 6 weken). Ik heb eens gekeken naar wat daar voor goedkoops voor te krijgen is en de beste/leukste oplossing lijkt het modificeren van de Energie logger 3500 of wellicht alleen de software ervan.

3 vragen aan degenen die dit device reeds thuis hebben:
  • Heeft iemand van jullie wellicht gekeken of dit apparaat niet stiekum toch wide input is (110 - 220 V). Handleiding zegt van niet, maar die vind ik dermate professioneel dat ik er heel zeker van wil zijn.
  • Zo niet, zien jullie een aanleiding of dit kastje problemen zou geven bij het vervangen van de trafo?
  • Heb niet exact uit de posts kunnen halen of de netspanning ook in de gelogde gegevens verschijnt. Daar gaat het in mijn geval vooral om. Jullie weten dat ongetwijfeld wel.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De netspanning verschijnt ook in de logs.
Om precies te zijn dit staat in de logs:
• Spanning in tienden van Volt
• Stroom in mA
• cos-phi in % (0-100)

Ik heb hier geen 110V bron, dus ik kan niet testen of de metingen ook nog iets zinnigs zeggen bij lage spanningen.
De software in de meter zal echter wel van slag raken bij dergelijke spanningen en al heel snel een voorspelling van het verbruik geven in de richting van 9999kWh.
Met mijn software zou je de logs wel moeten kunnen uitlezen, ookal is het bagger.
Maar je hebt ook kans dat de electronica intern niet werkt, omdat de spanning te laag is (er zit een kleine trafo in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Str
Maar je hebt ook kans dat de electronica intern niet werkt, omdat de spanning te laag is (er zit een kleine trafo in)
Dat lijkt mij een kwestie van de juiste trafo kiezen. Zolang je zorgt dat de gelijkrichter de juiste AC spanning aangeleverd krijgt, moet er weinig aan de hand zijn lijkt me. Die leverd de juiste DC-spanning en de rest kan zijn ding doen... toch!?

Wbt de 110 V bron... Die hoef je niet perse nodig te hebben. Ook dat kan een kwestie zijn van kijken wat voor componenten er gebruikt zijn. Als de specs van de trafo en gelijkrichter het toelaten om bij 110 V nog de juiste DC spanning te leveren, is het goed.

Probleem is alleen dat ik niet de mogelijkheid heb intern te koekeloeren, vandaar mijn vraag hier. Misschien dat jullie iets tegen zijn gekomen wat wel degelijk een probleem zou kunnen opleveren bij het veranderen van de trafo.

De software is een tweede, Maar daarvoor geld in eerste instantie dat het correct meten van de netspanning het belangrijkst is. En wie weet is de rest ook wel aan te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Marcel_Str op 17-07-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Str
Trouwens... Wat is het meetinterval van dit apparaatje eigenlijk? Detecteert het bijvoorbeeld pieken van een aantal milliseconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Marcel_Str schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:34:
Trouwens... Wat is het meetinterval van dit apparaatje eigenlijk? Detecteert het bijvoorbeeld pieken van een aantal milliseconden?
Ik weet niet wat het meetinterval is, maar het loginterval is 1 minuut.
Op het scherm verschijnen hogere of lagere waarden als resp max. en min. dan in de logs.
Ik kan vanavond wel even foto's online gooien van de print die in de EL-3500 zit. (gemaakt met een scanner, dus wat hogere resolutie dan met een camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Str
Hey bedankt! Als ik de IC-types kan lezen, dan zou dat al kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Marcel_Str schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 16:27:
Hey bedankt! Als ik de IC-types kan lezen, dan zou dat al kunnen helpen.
Mogelijk helpt dit alvast. Het is mijn wiki, waarop ik dingen bijhield tijdens het prutsen.
Het is alleen sinds maart niet echt meer bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Str
Rx en Tx zijn interresant. Wel jammer dat er verder niet zoveel te vinden is over die PS1000...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Marcel_Str schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:25:
Rx en Tx zijn interresant. Wel jammer dat er verder niet zoveel te vinden is over die PS1000...
De fabrikant was ook niet heel erg scheutig met informatie. Alle PDFs die ik erover kon vinden heb ik geüpload naar de wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
OK, heeft iets langer geduurd dan "vanavond", maar de foto's zijn nu omgezet naar Jpeg en staan hier
Voor de volledigheid heb ik de verzameling datasheets ook alvast hier neergezet. Stelt qua datasheets nog niet heel veel voor, maar van de PS1000 is niet heel veel te vinden, helaas.
Ik wil binnenkort nog eens kijken of ik de EEPROM kan uitlezen, kijken of daar nog leuke dingen in staan, behalve de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:14
Ik ben van plan ook een energiemeter te kopen om gewoon te kijken wat mijn pc koelkast tv etc nou ongeveer verbruikt maar weet nou niet zeker welke ik moet kopen.
Ik wou eigenlijk de Energy Check 3000 voordeelset kopen voor €25 maar las dat je beter eentje kan kopen die ook de Cos φ kan meten, de Energy logger 3500 voor €50 dus.

Nou heb ik even op wikipedia gekeken wat het precies betekend Wikipedia: Cos �-compensatie maar snap er niet veel van 8)7.

Kan iemand het misschien een beetje simpel uitleggen en mij vertellen of het nou veel uit maakt(en dus ook wel €25 waard is).

Ik zou wel graag het standby verbruik willen meten, om te kijken of het de moeite waard om apparaten helemaal uit te zetten (voor een euro per jaar niet dus :P ), dus hij moet wel precies zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door kadooosh op 21-07-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je kunt ook de EnergyMonitor 3000 kopen, die is wat goedkoper dan de EnergyLogger 3500 en het enige verschil is dat die laatste kan loggen naar een SD-kaartje.

Het nut van cos-phi is hier al meermalen beschreven, maar ik wil het wel even samenvatten.

Bij een ideale belasting (bijvoorbeeld een verwarmingselement, een gloeilamp of een gewone weerstand) op het electriciteitsnet, loopt de grafiek van de stroom (Ampere) gelijk met de spanning (volt). Oftewel bij 0Volt heb je 0 Ampere en bij de max spanning de max stroom.
De gemeten spanning x de gemeten stroom is het vermogen in Volt-Ampere (VA) en bij een ideale belasting is dat gelijk aan het aantal Watt's
De cos-phi is dan 1.
De verhouding tussen VA en Watt is: VA * cos-phi = Watt.
Oftewel aantal Watt is ten hoogste het aantal VA, maar meestal dus lager.
Het aantal Watt (of eigenlijk het aantal kWh) is wat je moet betalen, maar er lopen wel die grotere stromen, oftewel de energiemaatschappij moet er wel rekening mee houden en bij het kiezen van een UPS of een omvormer voor in de camper moet je letten op het aantal VA en niet het aantal Watt.

Moderne PC-voedingen, met active PFC, proberen de cos-phi zo dicht mogelijk bij de 1 te krijgen, maar heel veel apparaten hebben niet zo'n goede cos-phi waarde.
Als je met een goedkope meter meet, zal die geen rekening houden met de cos-phi, oftewel dan zie je alleen het verbruik in VA, terwijl je het verbruik in Watt wilt weten als het je gaat om de kosten.
Een goed voorbeeld is het standby-gebruik van de Senseo (die heeft vrijwel iedereen in huis, dus om die reden een makkelijk voorbeeld). Die heeft een hele lage cos-phi waarde, dus het verbruik in VA is veel te hoog en zegt dus niets. (8VA, 0,3Watt) Je kunt daarmee dus makkelijk de nuttige meters van de waardeloze onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
kadooosh schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:45:
Ik ben van plan ook een energiemeter te kopen om gewoon te kijken wat mijn pc koelkast tv etc nou ongeveer verbruikt maar weet nou niet zeker welke ik moet kopen.
Ik wou eigenlijk de Energy Check 3000 voordeelset kopen voor €25 maar las dat je beter eentje kan kopen die ook de Cos φ kan meten, de Energy logger 3500 voor €50 dus.

Nou heb ik even op wikipedia gekeken wat het precies betekend Wikipedia: Cos �-compensatie maar snap er niet veel van 8)7.

Kan iemand het misschien een beetje simpel uitleggen en mij vertellen of het nou veel uit maakt(en dus ook wel €25 waard is).

Ik zou wel graag het standby verbruik willen meten, om te kijken of het de moeite waard om apparaten helemaal uit te zetten (voor een euro per jaar niet dus :P ), dus hij moet wel precies zijn.
Bij inductieve ("spoel-achtige") en Capacitieve ("condensator-achtige") belasting loopt de stroom niet gelijk met de spanning, d.w.z. de maximale stroom is niet op hetzelfde moment dat de spanning maximaal is. Hierdoor kun je niet gewoon P=U*I doen om het opgenomen vermogen van een apparaat te berekenen. Cosinus Phi is een aanduiding voor hoeveel de spanning en stroom uit fase lopen.

Als je alleen wilt weten wat een apparaat jou kost, is de waarde van cosPhi op zich nog niet zo interessant, mits je vermogensmeter maar op de juiste manier meet. De Energy Check 3000 en de Energy Monitor 3000 doen dat allebei goed.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Bedankt voor jullie reacties, uit TD-er zijn reactie haal ik uit dat ik juist wel eentje moet kopen met cos-phi aangezien het verbruik niet goed weergeven wordt(bij sommige apparaten dan).
De Energy Check 3000 meet dus eigenlijk alleen de VA en neemt dan aan dat de cos-phi 1 is(terwijl dat dus vaak niet zo is) als ik het goed begrijp?
Zo ja dan koop ik toch wel de Energy logger 3500.

Heeft iemand trouwens een screenshot van de software van de Energy logger 3500, is het een beetje begrijpbaar voor een newb zoals ik O-) , lijkt me wel interessant om daarmee de totale kosten van mijn huis uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
kadooosh schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:28:
Bedankt voor jullie reacties, uit TD-er zijn reactie haal ik uit dat ik juist wel eentje moet kopen met cos-phi aangezien het verbruik niet goed weergeven wordt(bij sommige apparaten dan).
De Energy Check 3000 meet dus eigenlijk alleen de VA en neemt dan aan dat de cos-phi 1 is(terwijl dat dus vaak niet zo is) als ik het goed begrijp?
[...]
De EnergyCheck 3000 geeft dan wel niet de cos-phi weer op het scherm, maar hij geeft wel degelijk het vermogen in Watt weer en niet in VA.
Vrijwel alle andere merken goedkope meters geven alleen de VA weer (en noemen dat Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
TD-er schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:40:
[...]

De EnergyCheck 3000 geeft dan wel niet de cos-phi weer op het scherm, maar hij geeft wel degelijk het vermogen in Watt weer en niet in VA.
Vrijwel alle andere merken goedkope meters geven alleen de VA weer (en noemen dat Watt)
Hmm dus als ik echt alleen wil uitrekenen hoeveel iets verbruikt maakt het echt niets uit of ik nou de Energy Check 3000 of de Logger 3500 koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
kadooosh schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:50:
[...]

Hmm dus als ik echt alleen wil uitrekenen hoeveel iets verbruikt maakt het echt niets uit of ik nou de Energy Check 3000 of de Logger 3500 koop?
klopt.
En houd rekening met een kWh prijs van 22ct.
Voor apparaten die 24/7 aan staan zijn de kosten ongeveer 2 euro per Watt verbruik per jaar.
Oftewel een apparaat wat continue 10 Watt trekt (bijvoorbeeld een router of modem), kost op jaarbasis 20 euro aan energiekosten.

[ Voor 33% gewijzigd door TD-er op 21-07-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
TD-er schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:58:
[...]

klopt.
En houd rekening met een kWh prijs van 22ct.
Voor apparaten die 24/7 aan staan zijn de kosten ongeveer 2 euro per Watt verbruik per jaar.
Oftewel een apparaat wat continue 10 Watt trekt (bijvoorbeeld een router of modem), kost op jaarbasis 20 euro aan energiekosten.
Ah oke bedankt dan ga ik toch voor de goedkopere versie(met 2 spaarlampen en oplaadbare batterijen _/-\o_ ).
Ik heb stroom via energie direct, als ik op hun site kijk(http://www.energiedirect.nl/website/tarieven.asp/menuid/39 met postcode 1092tb) kom ik uit op 17ct per kwh of kijk ik weer verkeerd ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
kadooosh schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:24:
[...]

Ah oke bedankt dan ga ik toch voor de goedkopere versie(met 2 spaarlampen en oplaadbare batterijen _/-\o_ ).
Ik heb stroom via energie direct, als ik op hun site kijk(http://www.energiedirect.nl/website/tarieven.asp/menuid/39 met postcode 1092tb) kom ik uit op 17ct per kwh of kijk ik weer verkeerd ;( .
Even gekeken...

Enkeltarief (excl. BTW)
Levering per kWh € 0,07289
Energie belasting < 10.000 kWh € 0,07520
Totaal (enkeltarief) € 0,14809

Variabele transportkosten € 0,03287

Totaal (excl BTW) per kWh aan variabele kosten:
€ 0,14809 + € 0,03287 = € 0,18096
BTW erbij:
€ 0,2153424 per kWh. (en per 1-1-2009 20% BTW, dus dan zit je op € 0,217152)

Dan is die 22ct/kWh geen gekke schatting. ;)

En mogelijk dat ik nog iets mis, want er staat dit plaatje op de site:
Afbeeldingslocatie: http://www.energiedirect.nl/cms/data/images/3/lamp.jpg
en als opbouw van de electra-rekening:
* Leveringskosten (30%)
* Transportkosten (30%)
* Meterhuur, heffingen en belastingen (40%)

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 22-07-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
TD-er schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:16:
[...]

Even gekeken...

Enkeltarief (excl. BTW)
Levering per kWh € 0,07289
Energie belasting < 10.000 kWh € 0,07520
Totaal (enkeltarief) € 0,14809

Variabele transportkosten € 0,03287

Totaal (excl BTW) per kWh aan variabele kosten:
€ 0,14809 + € 0,03287 = € 0,18096
BTW erbij:
€ 0,2153424 per kWh. (en per 1-1-2009 20% BTW, dus dan zit je op € 0,217152)

Dan is die 22ct/kWh geen gekke schatting. ;)

En mogelijk dat ik nog iets mis, want er staat dit plaatje op de site:
[afbeelding]
en als opbouw van de electra-rekening:

[...]
Ah klopt inderdaad wel :)
Heb hem net binnen.. alleen al mijn speedtouch modem+dec tel gebruikt 13watt constant :/
Als ik hem achter mijn stekkerdoos hang waar mijn pc, 22"tft, router en 5.1 speakers verbuikt ie gewoon 180watt als ie idle staat... alles uit is 15watt(router aan).
Me laptopje gebruikt maar 33 watt :o, tenminste als ik de accu eruit haal anders gebruikt ie 65watt

Wel een groot verschil tussen mijn pc en mijn laptop ;).

Zeer handig apparaatje, laat hem nu is 24 uur mijn (oude) koelkast opmeten.. ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
kadooosh schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:45:
[...]
Me laptopje gebruikt maar 33 watt :o, tenminste als ik de accu eruit haal anders gebruikt ie 65watt

Wel een groot verschil tussen mijn pc en mijn laptop ;).

Zeer handig apparaatje, laat hem nu is 24 uur mijn (oude) koelkast opmeten.. ben benieuwd.
Als de accu vol is, zal het vermogen wat je laptop trekt wel zakken. Tenzij je accu zo versleten is dat 'ie altijd opgeladen moet worden omdat 'ie nooit meer vol kan worden.

Als je toch je koelkast aan het meten bent, kijk dan ook even (na deze meting) hoeveel het kan schelen als je je koelkast ontdooit en de rubbers bij de deur goed schoon hebt gemaakt. (wel eerst de temp weer op niveau laten komen na het ontdooien)

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 25-07-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
TD-er schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:54:
[...]

Als de accu vol is, zal het vermogen wat je laptop trekt wel zakken. Tenzij je accu zo versleten is dat 'ie altijd opgeladen moet worden omdat 'ie nooit meer vol kan worden.

Als je toch je koelkast aan het meten bent, kijk dan ook even (na deze meting) hoeveel het kan schelen als je je koelkast ontdooit en de rubbers bij de deur goed schoon hebt gemaakt. (wel eerst de temp weer op niveau laten komen na het ontdooien)
Mja me accu doet het nog zo'n 1,5 uur maar ik dat ie alsnog bijna aan altijd aan het opladen is terwijl ie meestal aan netstroom zit.

Mijn ijskast verbruik 1.5kWh per 24 uur.. nog best veel eigenlijk bijna 10 euro per maand :p.
Het is nog een kleine ijskast zonder diepvries ook en ik heb hem 2 weken terug nog ontdooit en helemaal schoongemaakt, zit dus zo goed als geen ijs in.

Gebruiken nieuwe laptops trouwens ook zo weinig(30watt) ik heb maar een p3tjes(welke zat is voor wat ik erop doe)...
Anders ga ik toch misschien wel een nieuwe kopen om me desktop te vervangen(behalve voor gaming dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
1,5 kWh per dag voor een koelkast is best wel veel.
Dat is zo'n 550 kWh/jaar.
Een beetje A/A+ koelkast zit wel onder de 250 kWh (een vrij grote) en de kleinere koelkasten zitten op zo'n 170 kWh/jaar. Dat is 350 - 400 kWh per jaar minder, oftewel zo'n 80 euro/jaar. Dan heb je in 2-3 jaar een nieuwe koelkast al terugverdiend.

Over laptops... Ik heb laatst zo'n beetje de goedkoopste laptop gekocht, een HP 530. (350 euro) en die trekt zo'n 25-30 Watt uit het stopcontact. (Celeron M 1.8 GHz, 2 GB ram (uitgebreid), 15.4", 80 GB hdd, DVD-brander, Wifi, Vista basic) Ik moet zeggen dat sinds ik die heb, mijn gewone PC ook veel minder aanstaat, oftewel leuker voor mijn vriendin (zit in de huiskamer te internetten) en leuk voor de energie-rekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
TD-er schreef op zondag 27 juli 2008 @ 12:43:
1,5 kWh per dag voor een koelkast is best wel veel.
Dat is zo'n 550 kWh/jaar.
Een beetje A/A+ koelkast zit wel onder de 250 kWh (een vrij grote) en de kleinere koelkasten zitten op zo'n 170 kWh/jaar. Dat is 350 - 400 kWh per jaar minder, oftewel zo'n 80 euro/jaar. Dan heb je in 2-3 jaar een nieuwe koelkast al terugverdiend.

Over laptops... Ik heb laatst zo'n beetje de goedkoopste laptop gekocht, een HP 530. (350 euro) en die trekt zo'n 25-30 Watt uit het stopcontact. (Celeron M 1.8 GHz, 2 GB ram (uitgebreid), 15.4", 80 GB hdd, DVD-brander, Wifi, Vista basic) Ik moet zeggen dat sinds ik die heb, mijn gewone PC ook veel minder aanstaat, oftewel leuker voor mijn vriendin (zit in de huiskamer te internetten) en leuk voor de energie-rekening :)
Ja idd ik ga binnenkort maar een nieuwe ijskast kopen, dit ding maakte toch al teveel herrie.
En binnenkort ook maar een laptop _/-\o_, die $130 laptop lijkt me wel geinig en gebruikt waarschijnlijk nog minder 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Lijkt me wel dat die 130$ laptop nog minder verbruikt. Dat ding heeft de processing-kracht van een tomtom.
Lijkt me dus een tikkeltje overdreven om daarop te besparen puur voor het verbruik.
Mijn laptop zit gemiddeld op zo'n 5-6 Wh verbruik, aangezien 'ie ook uit staat als ik 'm niet gebruik. Dat is zo'n 12 euro/jaar ruw geschat. (4-5 uur per dag aan gok ik)
Standby verbruik van mijn digitale kabel-ontvanger is hoger. (aan verbruik is gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
TD-er schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:21:
Lijkt me wel dat die 130$ laptop nog minder verbruikt. Dat ding heeft de processing-kracht van een tomtom.
Lijkt me dus een tikkeltje overdreven om daarop te besparen puur voor het verbruik.
Mijn laptop zit gemiddeld op zo'n 5-6 Wh verbruik, aangezien 'ie ook uit staat als ik 'm niet gebruik. Dat is zo'n 12 euro/jaar ruw geschat. (4-5 uur per dag aan gok ik)
Standby verbruik van mijn digitale kabel-ontvanger is hoger. (aan verbruik is gelijk)
Doet het ook niet om te besparen maar meer omdat ik een nieuwe laptop nodig heb, maar kga waarschijnlijk wel een normale laptop kopen.
Voor flash sites enzo zijn die netbooks toch wel te langzaam.

Maar ach als ie voor €100 hier komt koop ik hem denk ik alsnog wel.
Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste