Hoi allemaal,
Bij deze reageer ik (vrij laat

) op een bericht van 16 februari van Stacium en TD-er betreffende
Plugwise.
Het Plugwise Home Basic pakket bestaat uit 9 pluggen die je heel invoudig in het stopcontact steekt en die het stroomverbruik per apparaat meet (True RMS). De verbruiksdata wordt draadloos via ZigBee Mesh doorgestuurd naar de verschillende pluggen (zijn ook routers, dus altijd bereik) en uiteindelijk naar de USB-stick / PC applicatie.
Daarnaast kunnen de pluggen schakelen, kunnen zelfstandig schakelschema's bevatten en zijn voorzien van een standby-killer, zonder dat de PC aan hoeft te staan uiteraard. De pluggen kunnen tot 2 jaar data opslaan. Het eigen energieverbruik is 0,2W, zie
help forum. Het schakelen kan uit gezet (gelocked) en het MESH netwerk zorgt ervoor dat er altijd bereik is. Als er een plug mist, zoekt hij vanzelf een andere weg. De plug kan zowel verbruik als opbrengst meten.
Ik vind zelf 369,95 / 9 pluggen ongeveer 40euro per plug, die draadloos meet (True RMS!), schakelt, standby-killer en schakelklok is niet duur. Aan de andere kant is EUR 369,95 wel veel geld ja.
Ik heb vernomen dat er ook een Home Start op de markt komt, bestaande uit 2 pluggen, stick en software voor minder dan EUR 125,-
Ik heb het zelf draaien in mijn huis, en bevalt prima. Ben geschrokken hoeveel apparaten (zonder dat je daar bewust van bent) onnodig stroom verbruiken. In mijn geval verdien ik zo'n home basic set met gemak in een jaar terug.