[Tweak xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 26 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste
Acties:
  • 395.541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:24
eymey schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:53:
Bij mij werkt telefonie ook nog steeds niet..... Overigens (gelukkig) nog niet met m'n 'echte' nummer (die loopt nog bij m'n huidige VOIP provider) maar met het tijdelijke nummer dat dus door Tweak is toegewezen.
En dat doe je toch "gewoon" via een los toestel? Of dient het een speciaal VOIP toestel te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:20
Nope of course not ;). Ik heb wel een VOIP toestel maar doe het dan ook op een 'eigenwijze' manier.

De normale manier is via een Experiabox, waar je idd gewoon via rj11 een 'analoog' toestel aan hangt (overigens, op die Experiabox manier werkt het dus ook niet).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
eymey schreef op maandag 19 april 2010 @ 14:54:
Nope of course not ;). Ik heb wel een VOIP toestel maar doe het dan ook op een 'eigenwijze' manier.

De normale manier is via een Experiabox, waar je idd gewoon via rj11 een 'analoog' toestel aan hangt (overigens, op die Experiabox manier werkt het dus ook niet).
Dat betekend dus wanneer het via de EB het wel doet, ook "jouw" manier zou moeten werken? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Yep :). Het probleem met telefonie die het niet doet ligt eigenlijk puur aan een stukje routering / portering bij KPN, voor zover ik uit dit topic heb begrepen en van de servicedesk.

Overigens: Zodra het via "mijn" manier werkt, dan werkt het via de EB waarschijnlijk niet meer. Sinds de servicedesk mijn VOIP wachtwoord heeft gereset is er no way dat de Experiabox nog een verbinding opbouwt met de sip server :x

Maar goed, dat heb ik zelf veroorzaakt :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
m0nkz schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 22:21:
Maar wat als je in april hebt besteld en het wordt in mei opgeleverd?
Ik heb in april glasvezel aangevraagd en vandaag de box ontvangen.
De box die ik ontvangen heb zit een 160gig harde schijf in :*)
Ben net op tijd geweest met bestellen.
Ben benieuwd hoe zo meteen alles werkt. Kan haast niet meer wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 15:54
Ik heb zojuist een mail gekregen (in de overwerktijd om 8 over 8 s'avonds) dat de set-top boxen die ik ontvangen heb waarschijnlijk toch niet kloppen en dat er anderen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 21:08
gisteren(zondag) ben ik gebeld over telefonie dat jullie op zondag werken tweak!, net zoals Michiel BBB.
het zou eind van de week werken.
vandaag een mail gehad en het zou nu moeten werken.
ik heb er weinig van gemerkt. het lampje voice brand ook niet op de EB.
tweak gebeld, en er is een melding van gemaakt.

ik heb internet nu ook eindelijk werkend i.c.m een cisco 2912 en een dlink 855 router.
zelfs de EB werkt eventueel nog 8)

edit:

bedankt eymey ;)
mijn setTOPbox werkt nu ook weer. naar 100x het verwijderen van de software loopt deze nu wel door. de setTOPbox bleef steeds hangen op "elektronische programmagids wordt geladen" |:(
en de Settopbox gaf naar een aantal stappen geen HDMI signaal..

edit2:
heeft er al iemand een symmetrische verbinding?

[ Voor 31% gewijzigd door Killerbert op 19-04-2010 22:08 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Killerbert schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:18:
gisteren(zondag) ben ik gebeld over telefonie dat jullie op zondag werken tweak!, net zoals Michiel BBB.
het zou eind van de week werken.
vandaag een mail gehad en het zou nu moeten werken.
ik heb er weinig van gemerkt. het lampje voice brand ook niet op de EB.
tweak gebeld, en er is een melding van gemaakt.
[knip]
Gisteren een melding terug gehad van de SD dat mijn oude telefoonnummer niet behouden kon worden en er een nieuwe is aangesloten. Telefonie zou nu moeten werken volgens de mail. Zal het asap testen :)
Killerbert schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:18:
edit2:
heeft er al iemand een symmetrische verbinding?
Gisteren nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 17:54

Floor-is

5.2

Vrijdagavond tussen 20:00 en 22:00 is "WOD" (voor de eenvoud: het ordersysteem van KPN) voorzien van een update. Deze update zou het mogelijk maken om bestaande lijnen synchroon te maken. Helaas werkt dat niet, ik weet niet precies van de hoed en de rand, maar wel dat dat escalatie nummertje 18 is die ik in de gaten mag houden...

Just FYI ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Floor-is schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 08:33:
Vrijdagavond tussen 20:00 en 22:00 is "WOD" (voor de eenvoud: het ordersysteem van KPN) voorzien van een update. Deze update zou het mogelijk maken om bestaande lijnen synchroon te maken. Helaas werkt dat niet, ik weet niet precies van de hoed en de rand, maar wel dat dat escalatie nummertje 18 is die ik in de gaten mag houden...

Just FYI ;)
18 ook echt :X

Hopen dat het snel minder wordt voor je ;) En indirect voor ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Haha idd. Maar goed nieuws, @Floor-is, dat het synchroon maken van de lijnen nog steeds de aandacht heeft bij KPN.

Verder ben ik ook benieuwd wanneer het HD-pakket van kracht wordt en of het inderdaad net zo Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is als tegenwoordig bij Interactieve TV via ADSL. Daar zijn de klachten namelijk niet van de lucht (beeld zou 'slechts' 720p zijn en je zou dus ook duidelijk de artefacten zien van het downscalen van 1080i naar 720p). Terwijl andere mensen die al wat langer KPN Glasvezel hebben juist lyrisch zijn over het beeld.
Zodra het actief is zal ik eens kijken of het komt door het feit dat de STB's standaard op 720p staan.

Oh ja, @Floor-IS: Weet je ook wanneer de resterende 'toegewezen' nummers geactiveerd worden? Als ik mijn nummer probeer te bellen krijg ik nog steeds een "Niet in gebruik" toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
Tot mijn verbazing heb ik gisteren een ontvangen bericht gemist:
Geachte heer / mevrouw,

Zoals u wellicht heeft ondervonden zijn er bij de oplevering van uw glasvezel abonnement problemen ondervonden met de telefonie verbinding. Deze zijn inmiddels opgelost.
De enige manier om dit op te lossen was door een nieuw telefoonnummer aan te maken.
Uw nieuwe telefoonnummer is: 0367******
Het eerder vermeldde telefoonnummer komt dus te vervallen.
Achterop uw router vindt u 2 telefonie poorten.
Helaas kunnen wij niet goed zien op welke poort het telefoonnummer is aangesloten.
Zou u beide poorten kunnen controleren om te kijken of een van beide poorten werkt en of de problemen verholpen zijn?

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Mikael
Uw servicedesk

Zojuist beantwoord:
Beste Mikael,

Ongeacht welke poort ik probeer, zodra ik mijzelf bel krijg ik de melding dat het genoemde nummer niet in gebruik is.

Wel knipperde er een lampje aan de zijkant van de EB. In eerste instantie rood en toen ik er op drukte is het geel/oranje blijven knipperen. Geen idee waartoe deze knipperde??? Dit lampje bevindt direct onder de resetknop.

Maar voor alsnog heb ik nog geen vaste lijn.

Met vriendelijke groet,

Wordt vervolgd..... Maar blijkbaar zijn ze er "eindelijk" mee bezig. Maar of deze zelf-oplossing de geschikte is, lijkt mij te betwijfelen 8)7 :? |:(

[ Voor 7% gewijzigd door chocka op 20-04-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Chocka, waar heb je dat bericht gekregen? Mail? Inlog bij Tweak? Gaat wel 'lekker'....

Hier is overigens ook het HD pakket vooralsnog niet geactiveerd. Weet trouwens ook niet of we er nou heel erg warm van gaan worden.

I.t.t. 'vroeger' (toen mensen her en der riepen dat HD via KPNGlasvezel stukkken beter is dan Ziggo) wordt nu alom geroepen dat HD via KPNglasvezel net zo 'brak' is als het HD signaal dat ze nu over 'koper' aanbieden. Oftewel, die 10 eur. per maand extra niet waard.

Maar goed, eerst zien, dan geloven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
hier heb ik gisteren exact het zelfde bericht gehad.
het bericht kwam via mail; de mail die is opgegeven bij het glas contract.

en, telefonie werkt nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
hmm, hier ook in de SPAM box niks. Ook in "mijn tweak" zie ik nog geen ander nummer in m'n telefoongegevens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Idd bericht gewoon ontvangen op mijn mailadres. En ondanks een reply nog geen retour antwoord. Maar doen doet die nog niet. Sowieso vreemd, want dat knipperend lampje is intussen weer uitgeknipperd?

[ Voor 23% gewijzigd door chocka op 20-04-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Gisteren ook een Email gehad met een nieuwe telefoon nummer. P.S. Email niet gekregen op Tweak maar op mijn Hotmail.
Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, Ik had liever gezien dat ze gisteren de lijnen Synchroon gingen maken,
Hiervoor heb ik tenslotte ook Glasvezel genomen, anders kan ik net zo goed mijn Ziggo verbinding van 120 MBit (Enschede) behouden want dat is ook nog is goedkoper en sneller.

[ Voor 72% gewijzigd door kmichael op 20-04-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De vraag is natuurlijk wat dat knipperende lampje betekent..... :) Hmmm.... nu ik zo nadenk. Volgens mij heb ik verr* weinig documentatie gehad bij de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Ook mijn telefonie werkt nog niet goed, afgelopen maandag is de glasvezel opgeleverd.
Ik kan wel uit bellen maar niet gebeld worden op het nummer wat Tweak heeft aangemaakt.

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon2001
eymey schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 21:14:
De vraag is natuurlijk wat dat knipperende lampje betekent..... :) Hmmm.... nu ik zo nadenk. Volgens mij heb ik verr* weinig documentatie gehad bij de apparatuur.
http://www.kpn.com/glasvezel/service.htm

Hier staan veel handleidingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Precies dezelfde mail gehad op mijn opgegeven mailadres 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Heb je misschien ook een directe link weten te vinden waar de handleiding van de TG789VN staat. Want ondanks dat je het aardig zal bedoelen, is het opgegeven adres van KPN te algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
http://kpn-glasklanten.cu...d_adp.php?p_faqid=9355#04

:-). Dus blijkbaar het WPS lampje. Wat dat met een (remote) configuratie van de EB te maken heeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00
Kan iemand het volgende bevestigen/ontkrachten:

Ik heb een glas 30 abo besteld bij Tweak. Standaard zit daar een settopbox bij met hd. Als extra heb ik daar een tweede settopbox voor de tv op de slaapkamer bij besteld. Krijg ik dan van Tweak ook een switch bij voor het tv signaal of moet ik die zelf nog regelen? Ik verwacht het laatste... ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door bvsteyn op 21-04-2010 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Geen idee. Je kon bij je bestelling sowieso wel extra spullen mee bestellen. Maar ik zou uitgaan van het laatst. Of gewoon wachten tot het geleverd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
eymey schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:05:
Geen idee. Je kon bij je bestelling sowieso wel extra spullen mee bestellen. Maar ik zou uitgaan van het laatst. Of gewoon wachten tot het geleverd is. :)
Tja, maar dat meebestellen kostte €10,- verzendkosten extra en daarnaast waren aangeboden extra spullen een beetje te prijzig naar mijn zin. Idd kan ik wachten tot het geleverd is..duurt dan toch nog wel ff voordat ik er gebruik van kan gaan maken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

bvsteyn schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:57:
Kan iemand het volgende bevestigen/ontkrachten:

Ik heb een glas 30 abo besteld bij Tweak. Standaard zit daar een settopbox bij met hd. Als extra heb ik daar een tweede settopbox voor de tv op de slaapkamer bij besteld. Krijg ik dan van Tweak ook een switch bij voor het tv signaal of moet ik die zelf nog regelen? Ik verwacht het laatste... ;-)
Geen switch helaas, die kan je wellicht los bestellen en anders even in een computerwinkel.
Let wel: dat TV-verkeer is vrij bijzonder op de een of andere manier. Wij krijgen veel signalen van switches die er na een uur (soms meer, soms minder) mee ophouden. Switchje uit en weer aanzetten helpt, maar het is niet echt ideaal als je TV kijkt. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel BBB
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10-2024
@ Floor-is: Is er al wat meer bekend wanneer nu eindelijk het telefonie probleem is opgelost??
ben nu bijna 3 weken verder en nog steeds niks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Heb je een nummerportatie aangevraagd? Dat zou het enige kunnen zijn dat nog roet in het eten gooit volgens mij. Geef eventueel even je klantnummer (en ticketID) door via DM, dan kan ik minstens even kijken wat er bij ons bekend is qua problemen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Floor-is schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:22:
[...]

Geen switch helaas, die kan je wellicht los bestellen en anders even in een computerwinkel.
Let wel: dat TV-verkeer is vrij bijzonder op de een of andere manier. Wij krijgen veel signalen van switches die er na een uur (soms meer, soms minder) mee ophouden. Switchje uit en weer aanzetten helpt, maar het is niet echt ideaal als je TV kijkt. ;)
Welke type/merk switch kan ik het beste hiervoor gebruiken dan? Zit idd niet te wachten op het resetten van switches terwijl ik net mijn favoriete programma zit te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
bvsteyn schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:23:
[...]

Welke type/merk switch kan ik het beste hiervoor gebruiken dan? Zit idd niet te wachten op het resetten van switches terwijl ik net mijn favoriete programma zit te kijken!
Gegarandeerd dat de Cisco SLM2005/2008 er goed mee omgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Die Cisco SLM2005/2008 is misschien wel een beetje overkill om alleen maar je TV signaal te switchen :D.

KPN Leverde geloof ik 3com switches erbij, in het geval van meerdere IPTV ontvangers. In mijn ervaring is het juist eerder zo dat, hoe dommer de switch, hoe beter het werkt (dus gewoon een simpele store-and-forward switch die gewoon alles doorgeeft en niet gaat proberen dingen met IGMP en zo te proxyen of veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik ben geen held in switches, maar de Sweex-achtigen gaan voor zover ik begreep nagenoeg allemaal onderuit. Ik heb zelf een Airport Extreme in gebruik, dat is waarschijnlijk ook ietsje te :P

Dus sorry, heb niet een direct antwoord, maar ga niet voor het goedkoopste. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Is het niet mogelijk om met een DEVLO opzet te werken; 1x stekker in de meterkast; en waar je TV wilt hebben (set-top-box) weer een stekker hebt. En dus zo op verschillende plaatsen meerdere TV kunt aansluiten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmitry
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08-2024
Met Glasvezel VoIP telefonie kan ik momenteel alleen maar bellen maar niet gebeld worden.
Als ik probeer mijn 'nieuwe' nummer te bellen hoor ik een bericht dat dit nummer niet in gebruik is.
Bovendien is nummerportering niet helemaal klaar; het geporteerd nummer blijft nog steeds bij de oude provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmitry
Waarom is de glasvezel snelheid aazienlijk minder dan uit de specificatie?
Voor Glas50 geeft speedtest.net alleen maar 43.4 Mbit, dat is bijna 14% verschil.
Op zich heeft PPPoE slechts 8 bytes overhead dus niet zo veel in iedere geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Dmitry: Same here, precies wat jij noemt. En qua glasvezel snelheid, tsja, ik weet het niet. Ik blijf het gewoon een vieze oplossing vinden van KPN. Het is niet om het routeren per (wholesale)provider nou zo makkelijk te maken, want dan had je bij iedere provider gewoon een ander @adres achter je ppp-login.

Nee, de manier die Glashart gebruikt is een stuk eleganter. Maar ja. Het is procesmatig voor KPN blijkbaar het handigst omdat alles dan gewoon infrastructuur-onafhankelijk in plugt op het netwerk.

@Chocka: Devolo's (of algemener/beter gezegd: homeplugs) is een oplossing, eentje die bv. door KPN zelf ook ondersteund wordt. Maar moet je qua kosten maar net willen.

Ik blijf het nog steeds een vreemd verhaal vinden waarom een el cheapo switch zo'n moeite zou moeten hebben met het IPTV verkeer. Op de OSI laag waarop die switch alles moet afhandelen gebeurt niets vreemds en de gevraagde bandbreedte is nou ook niet echt schokkend. Maar er zit wellicht wat in om gewoon naar iets goeds van 3com ofzo te zoeken.

Misschien zoiets:
pricewatch: Linksys SD205 Port 10/100 Switch

of pricewatch: 3Com 3CGSU05 . Deze wordt volgens mij ook door KPN gebruikt..... zag ik ooit op foto's van een andere GoT'er in het Almeernet topic nadat ie was aangesloten op glasvezel.

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 21-04-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

chocka schreef op woensdag 21 april 2010 @ 11:57:
Is het niet mogelijk om met een DEVLO opzet te werken; 1x stekker in de meterkast; en waar je TV wilt hebben (set-top-box) weer een stekker hebt. En dus zo op verschillende plaatsen meerdere TV kunt aansluiten???
Dat heb ik met Zyxel PLA-407a homeplugs gedaan, werkt als een zonnetje!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
[b][message=33868729,noline]

Ik blijf het nog steeds een vreemd verhaal vinden waarom een el cheapo switch zo'n moeite zou moeten hebben met het IPTV verkeer. Op de OSI laag waarop die switch alles moet afhandelen gebeurt niets vreemds en de gevraagde bandbreedte is nou ook niet echt schokkend. Maar er zit wellicht wat in om gewoon naar iets goeds van 3com ofzo te zoeken.

Misschien zoiets:
pricewatch: Linksys SD205 Port 10/100 Switch

of pricewatch: 3Com 3CGSU05 . Deze wordt volgens mij ook door KPN gebruikt..... zag ik ooit op foto's van een andere GoT'er in het Almeernet topic nadat ie was aangesloten op glasvezel.
Thnx voor deze suggesties. Ik neem trouwens aan dat een 100Mbit switch ruim voldoende is voor het IPTV verkeer? Vind het zonde om voor IPTV een gigabit switch aan te schaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Van iedereen die een mail hebben ontvangen met de titel "Problemen telefonie verholpen TK***" en daarop gereageerd hebben, is daarop bij jullie nog een terugkoppeling gekomen??? Bij mij namelijk nog niet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Men is vanavond en morgen weer mails aan het beantwoorden, het is echt ontzettend druk op de servicedesk en hoewel het geen excuus mag zijn, duurt het daardoor soms wat langer dan wij zouden willen.

Heb net bijna 3uur met KPN in vergadering gezeten, ik ga lekker naar huis. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@floor-is

Heeft KPN nog wat los gelaten wanneer de upload omhoog gaat :)
zo ja kunnen we binnen kort de Synchronisatie verwachten of wordt het weer een langdradige geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
voor kpn is het niet zo moeilijk om die verbinding symmetrisch te maken...
ze hoeven alleen de PPPoE profielen aan te passen.. dat dat zo lang moet duren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel BBB
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10-2024
chocka schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:54:
Van iedereen die een mail hebben ontvangen met de titel "Problemen telefonie verholpen TK***" en daarop gereageerd hebben, is daarop bij jullie nog een terugkoppeling gekomen??? Bij mij namelijk nog niet!!!
Heb geen mail ontvangen......maar net met de helpdesk gebeld.
Zij vertellen mij dat de problemen met KPN (wat betreft telefonie) zijn opgelost.

Morgen zou mijn telefoon moeten werken!! Ben benieuwd, als dat niet zo is hang ik morgenavond weer aan de phone met de "helpdesk"... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drstift
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 21:48
Michiel BBB schreef op woensdag 21 april 2010 @ 20:20:
[...]

Heb geen mail ontvangen......maar net met de helpdesk gebeld.
Zij vertellen mij dat de problemen met KPN (wat betreft telefonie) zijn opgelost.

Morgen zou mijn telefoon moeten werken!! Ben benieuwd, als dat niet zo is hang ik morgenavond weer aan de phone met de "helpdesk"... :P
Ik heb vandaag een brief gekregen dat mijn oude vaste nummer a.s. vrijdag wordt geporteerd naar tweak (en dat telefonie het dan moet doen...) . Tot nu toe heeft mijn tijdelijke nummer niet gewerkt... Ben benieuwd of ik dit weekend wel kan bellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon2001
Was te laat

[ Voor 95% gewijzigd door falcon2001 op 21-04-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Floor-is schreef op woensdag 21 april 2010 @ 19:18:
Men is vanavond en morgen weer mails aan het beantwoorden, het is echt ontzettend druk op de servicedesk en hoewel het geen excuus mag zijn, duurt het daardoor soms wat langer dan wij zouden willen.

Is er nog wat zinnigs uitgekomen?
Ben wel benieuwd of de telefonie problemen opgelost zijn.
3 mei wordt ik aangesloten en ik hou me hart vast wat telefonie betreft.
Mijn nummer wordt geporteerd dus ik hoef mijn abonnement bij kpn niet op te zeggen.
Dus bellen en gebeld worden zou dan nog via de kpn gaan, maar ik heb dan wel dubbele kosten.
Maar laat ik niet vooruit lopen op de zaken.
Misschien ben ik de eerste waar het in één keer goed gaat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Floor-is schreef op woensdag 21 april 2010 @ 19:18:

Laat me raden, als dat op dezelfde manier gaat als KPN voor grootzakelijke klanten (waar ik veel ervaring mee heb) dan komt het neer op een blik managers en als je geluk hebt iemand die iets van de inhoud weet en waar je van tevoren heel goed moet weten wat er aan de hand is om ze in beweging te krijgen (en dat dan alleen als ze echt klem zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Nog even vragen om bevestiging, voordat ik de bestelling van een switch voor IPTV verstuur:

Ik neem aan dat een 100Mbit switch ruim voldoende is voor het IPTV verkeer? Vind het zonde om voor IPTV een gigabit switch aan te schaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat zou ruim voldoende moeten zijn ja, zolang ie gewoon stabiel is. Ennehm, "garantie tot aan de bestelknop op de website waar jij 'm gaat aanschaffen" natuurlijk he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
eymey schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:20:
Dat zou ruim voldoende moeten zijn ja, zolang ie gewoon stabiel is. Ennehm, "garantie tot aan de bestelknop op de website waar jij 'm gaat aanschaffen" natuurlijk he ;)
uiteraard.... :P

thnx...we gaan het gewoon proberen! Kreeg net een belletje van een vriendelijke KPN medewerker en deze gaf aan ik maandag 17 mei aangesloten ga worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onedutch
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 18:16
Floor-is schreef op donderdag 15 april 2010 @ 08:55:
[...]

Ik kan niet echt uitspraken doen, had een beetje de hoop dat mijn 'hint' in deze duidelijk genoeg was dat er meer in het vat zit dan enkel de mogelijkheid om een Zyxel bij ons af te nemen. En meer dan dat ga ik er écht niet over zeggen :-))
Mmmm Floor-is, je bedoelt toch niet dat de 3e aanbieder (bij toeval kom ik hier zojuist achter) zich aanbied in Enschede? http://www.plinq.nl/postcode/ PLINQ .... Is dat toevallig een dochter van Tweakdsl, anders lijkt mij dat een zeer zuur vat? Ik kwam hier achter doordat ik op de http://www.glashart.nl/enschede/providers was. Er gaat een klein gerucht rond dat in en om mijn straat een probleem is met de vezels. Hoop dat het bij een gericht blijft en er niets aan de hand is.

Groetjes Tukker Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Plinq dient zich al veel langer aan. In ieder geval in Almere. En nee, volgens mij is het op geen enkele manier gelieerd aan Tweak :) Dus dat zal het wel niet zijn.

Edit:
http://www.plinq.nl/Contact/Over-Plinq/

Het nadeel van Plinq blijft vooral gewoon dat het nauwelijks goedkoper is dan KPN zelf en dat het nog maar afwachten is wat dat "interactieve" gebeuren van hun gaat inhouden. Bovendien is hun info nog meer sumier dan op de website van Tweak en weet je dus bv. ook hun beleid niet m.b.t. het mogelijk vervangen van de Experiabox e.d.

[ Voor 54% gewijzigd door eymey op 22-04-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 16:46
onedutch schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:52:
[...]
KNIP
PLINQ .... Is dat toevallig een dochter van Tweakdsl, anders lijkt mij dat een zeer zuur vat?
KNIP
Ff de SIDN geraadpleegd:
Domeinnaam plinq.nl
Status actief
Houder SallandXS
Administratieve contactpersoon info@sallandxs.nl
Registrar Sallandxs B.V.
Wilhelminastraat 56
7721CJ DALFSEN
Nederland

Nee geen Tweak maar wel een bekende op het reggefiber netwerk :-)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja.... maar helaas bieden ze hier (voor zover ik kan zien) alles wel via de infrastructuur van KPN aan. Dus zo bekend zijn ze op het reggefiber netwerk (vrees ik) nou ook weer niet. Dat betekent dus dat je, als je met hen in zee gaat, grofweg dezelfde problemen kan verwachten (niet in de minste plaats dat je ook een EB krijgt) als die Tweak nu met KPN heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

onedutch schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:52:
[...]

Mmmm Floor-is, je bedoelt toch niet dat de 3e aanbieder (bij toeval kom ik hier zojuist achter) zich aanbied in Enschede? http://www.plinq.nl/postcode/ PLINQ .... Is dat toevallig een dochter van Tweakdsl, anders lijkt mij dat een zeer zuur vat? Ik kwam hier achter doordat ik op de http://www.glashart.nl/enschede/providers was. Er gaat een klein gerucht rond dat in en om mijn straat een probleem is met de vezels. Hoop dat het bij een gericht blijft en er niets aan de hand is.

Groetjes Tukker Tom
Plinq is in die zin klant van Cambrium dat ze diensten afnemen, maar geen fiber-diensten. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onedutch
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 18:16
eymey schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:57:
Bovendien is hun info nog meer sumier dan op de website van Tweak en weet je dus bv. ook hun beleid niet m.b.t. het mogelijk vervangen van de Experiabox e.d.
Vanmorgen de helpdesk gebeld, werd vrij snel geholpen <2min, enkele opmerkingen uit dit gesprek:
- Mijn ongenoegen over de EB ge-uit, hun willen je graag meehelpen aan een zyxel 2812 modem die zelf vrijwel geheel in te stellen is. Is mij nu nog steeds niet duidelij of ze standaard deze modem uit leveren
- Aansluiten eigen modem mag, liever niet
- De Vlan constructie, infrastructuur KPN zeg maar, blijft en is ook zo bij hun, het afmonteren van een backbone tot in de AP's van je wijk is te kostbaar
- Plinq geeft aan wel volledig controle te hebben over het verkeer, Inkomend port 25 (voor eigen mail server) is toegestaan
- Geen 'hobbyisten' subnet voor mensen zoals ik met mail servers etc, semi fixed / zakelijk subnet zodat mailservers je sneller accepteren
- Plinq wil geen KPN tv boxxen meelevren, ze hebben eigen iptv settop boxxen die 'interactief' zijn/worden. Hij daagde mij uit dat ik mijn schorel abonnement op zal zeggen, dat dit zo leuk wordt (ik betwijfelde dat, ben de discussie niet aangegaan)
- Settop box van plinq neemt op op een virtuele HD in de cloud van PLinq op full bitrate etc. Dit heeft als voordeel dat als je meerdere settop boxxen in huis hebt je vanaf elke box iets terug kan kijken of voort kan zetten. Dit is een groot voordeel (dit heb ik middels dreamboxxen al 5 jaar, iets beneden opgenomen kan ik boven kijken visa versa, halverwege een film verhuizen wij meestal naar boven)
- Reclames spoelen in opgenomen materiaal is toegestaan, geen plannen om spoelen van reclames te verhinderen.
- Hij kan al 30/30 50/50 100/100 inschieten volgens hem, up is dus snel op dit moment
- Op de vraag hoe hij 100 kan geven als de FTU 100 is (waarbij je dus 13-15 Mb kwijt bent voor TV) kwam geen duidelijk antwoord.

Let op, mijn interpretatie is meestal net iets anders als andere mensen. Echter had ik aan het einde van het gesprek er wel een goed gevoel over, grootste nadeel is 1 jaar contract i.p.v. maand bij tweak.

Toch nog even wachten opde Tweakdsl (Floor-Is) mededelingen.

Groetjes Tom

EXCUSES voor het ongelovelijke OFF-Topic post bericht....Enigste raakvlak met Tweak is dat er geen raakvlak is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Ik ben zojuist gebeld door Tweak om het telefoonprobleem op te lossen en eigenlijk was het al snel duidelijk.

Tweak kan on-net mij wel bellen, althans (want ik ben nu niet thuis) zij horen dat de telefoon overgaat. Maar zodra ik off-net bel, krijg ik bericht/geluid dat het nummer niet in gebruik is. Dus men gaat nu mijn nummer om routeren zodat deze ook off-net bereikbaar gaat worden.

Daarbij heb ik maar meteen gevraagd of Tweak er al overna denkt hoe ze mij mogelijk tegemoet kunnen komen. Dus een vorm van coulance voor het feit dat telefonie het al bijna een maand na aansluiten nog niet doet.

Daarvoor moet ik een brief gaan schrijven en aangeven wat het probleem is/was en wat voor kosten ik afgelopen maand heb gehad zodat er bekeken kan worden hoe/wat er moelijk wel/niet vergoed kan/mag worden. Erg vervelend dat ik moet gaan uit leggen waarom de telefoon het niet deed vanaf de installatiedatum, om dan mogelijk (misschien) iets vergoed te krijgen. Hij was zeer stellig te melden dat er geen standaard coulance zal plaatsvinden door Tweak, wegens het niet tijdig (direct) kunnen leveren van telefonie vanaf het moment van installatie.

Wel kreeg ik bevestiging dat Voipbuster geblokt wordt in de TG789VN. Dus eindelijk is die bevestiging er!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 12:26
CPS. Om mijzelf nog eens te quoten:
"De FTU, ofwel Fiber Termination Unit, is het 'einde' van de glasvezellijn. Deze zijn geïnstalleerd door de mensen die de vezels in de grond hebben gestampt (in mijn geval Glashart). Vergelijk dit met het ISRA punt bij koperkabels. Hierop is een kapje geklikt dat, zodra je aangesloten wordt, door je provider (Tweak/Cambrium) vervangen wordt voor een CPS, ofwel Consumer Premises Switch. De CPS vangt alle diensten op uit de glasvezel en zet deze om naar RJ45/UTP uitgangen. Dit is dus het apparaat wat door velen graag glasvezelmodem genoemd wordt."

Voor de rest handige info! Toch interessant om de verschillen even naast elkaar te zien. Ik ben benieuwd hoe Plinq de ZyXEL apparaten kan gaan leveren als Tweak deze allemaal opgekocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
onedutch schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:38:
[...]
EXCUSES voor het ongelovelijke OFF-Topic post bericht....Enigste raakvlak met Tweak is dat er geen raakvlak is...
Mss zitten er wel meer raakvlakken in jouw verhaal dan jezelf bedenkt. Want als Plinq dergelijke manier van handelene kan verrichten, is er dus ook nog toekomst voor Tweak, zoals:
- Plinq wil geen KPN tv boxxen meelevren, ze hebben eigen iptv settop boxxen die 'interactief' zijn/worden. Hij daagde mij uit dat ik mijn schorel abonnement op zal zeggen, dat dit zo leuk wordt (ik betwijfelde dat, ben de discussie niet aangegaan)

- Settop box van plinq neemt op op een virtuele HD in de cloud van PLinq op full bitrate etc. Dit heeft als voordeel dat als je meerdere settop boxxen in huis hebt je vanaf elke box iets terug kan kijken of voort kan zetten. Dit is een groot voordeel (dit heb ik middels dreamboxxen al 5 jaar, iets beneden opgenomen kan ik boven kijken visa versa, halverwege een film verhuizen wij meestal naar boven)
Alhoewel ik het spannend te lezen vindt dat je zegt "(waarbij je dus 13-15 Mb kwijt bent voor TV)". Ik weet van XMS dat die stream heeft van 8Mb, waar KPN met de M1960 het met 3Mb doet. Maar mss dat de nieuwe opzet van Plinq om meer bandbreedte vraagt???!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

goldvinger schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:15:
[...]

Is er nog wat zinnigs uitgekomen?
Ben wel benieuwd of de telefonie problemen opgelost zijn.
3 mei wordt ik aangesloten en ik hou me hart vast wat telefonie betreft.
Mijn nummer wordt geporteerd dus ik hoef mijn abonnement bij kpn niet op te zeggen.
Dus bellen en gebeld worden zou dan nog via de kpn gaan, maar ik heb dan wel dubbele kosten.
Maar laat ik niet vooruit lopen op de zaken.
Misschien ben ik de eerste waar het in één keer goed gaat :*)
- Ja, maar heel veel meer kan ik er helaas niet over kwijt op dit moment.
- Telefonie zou eigenlijk moeten werken, het kan zijn dat sommigen nog wat moeite hebben met bellen naar mobiel ofzo, maar dat is inherent aan 'nieuw nummer', kost een paar dagen.
- Bellen en gebeld worden kan je dan na een tijdje via Tweak doen, als je zeker wil zijn dat je echt nergens tegenaan loopt. (Ik heb thuis mijn UPC nog, enerzijds omdat ik een testlijn heb voor Tweak, anderzijds omdat ik in de eerste maand graag een fallback zou willen hebben.)

Je bent zeker de eerste niet waarbij het goed gaat, we hebben gelukkig inmiddels legio klanten aangesloten zonder enig probleem. Het gaat juist om de excessen en het nare is dat die voornamelijk in de eerste groep klanten lijken voor te komen; de groep die hier het meest actief is en die (vat dit niet verkeerd op) ook nog erg mondig lijkt te zijn.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Floor-is schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:27:
[...]

- Telefonie zou eigenlijk moeten werken, het kan zijn dat sommigen nog wat moeite hebben met bellen naar mobiel ofzo, maar dat is inherent aan 'nieuw nummer', kost een paar dagen.
- Bellen en gebeld worden kan je dan na een tijdje via Tweak doen, als je zeker wil zijn dat je echt nergens tegenaan loopt. (Ik heb thuis mijn UPC nog, enerzijds omdat ik een testlijn heb voor Tweak, anderzijds omdat ik in de eerste maand graag een fallback zou willen hebben.)

Je bent zeker de eerste niet waarbij het goed gaat, we hebben gelukkig inmiddels legio klanten aangesloten zonder enig probleem. Het gaat juist om de excessen en het nare is dat die voornamelijk in de eerste groep klanten lijken voor te komen; de groep die hier het meest actief is en die (vat dit niet verkeerd op) ook nog erg mondig lijkt te zijn.
Ik heb er de volste vertrouwen in.
anders was ik er ook niet aan begonnen.
Maandag 3 mei om 8:00 komt er een monteur om alles aan te sluiten.
Ik zal hier melden hoe alles verlopen is.

Hoe gaat het eigenlijk met het nummer porteren.
Mijn nummer wordt namelijk geporteerd van KPN.
Hoe lang duurt het voordat ik met mijn huidige nummer kan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Chocka: Goed verhaal van telefonie. Dan moet ik ze toch ook nog maar eens bellen... want hier krijg ik off-net ook nog steeds de "niet ingebruik" mededeling.

En @onedutch: Dat wordt dus toch in de gaten houden wat Plinq gaat doen! Als ze echt de toepassingen (met name op gebied van IPTV) gaan bieden die jij noemt op een betere kwaliteit dan KPN, dan kon ik nog wel eens 'over' gaan TZT, als ik van anderen goede verhalen erover hoor.

Niet bedoeld als aanval op Tweak hoor, jullie doen het voorlopig wat mij betreft fantastisch, zeker gezien de aanloopproblemen, en al helemaal waar het jullie eigen netwerk betreft, maar ik begin langzamerhand op TV-gebied het gebrek aan innovatiedrift en technologie-gedrevenheid bij KPN spuug en spuugzat te raken (met als dieptepunt het feit dat je 10 euro per maand extra moet gaan betalen voor verre-van-hd-beeld).

Ik kijk dan ook steeds meer uit naar de "gave nieuwe dingen die er binnen afzienbare tijd in het vat zitten" bij tweak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
[...]

Het gaat juist om de excessen en het nare is dat die voornamelijk in de eerste groep klanten lijken voor te komen; de groep die hier het meest actief is en die (vat dit niet verkeerd op) ook nog erg mondig lijkt te zijn.
Tsja, als je als Tweak (met een bekend verleden) als eerste* naast KPN op het glasvezelnetwerk in Almere gaat begeven en direct groot op je website gaat spreken over "ULTIMATE FREEDOM". Dan mag je toch verwachten dat als er even iets tegen zit, dat je gelijk (vat dit niet verkeerd op) een flinke tegen wind mag ontvangen. Ik heb specifiek voor Tweak gekozen en wel mede om een reden. Bovendien omdat ik 100m te ver van het (helaas) XMS gebied af woon en KPN geen optie was voor mij.

En dit nog. Ala dat het niet meteen goed werkte, maar als ik dan vraag om tot coulance te komen, mede ook omdat Voipbuster dus wel degelijk geblokt wordt in die TG789vn, moet ik maar een brief schrijven om uit te leggen wat het probleem was. Dus als het dan is opgelost, moet ik Tweak gaan uitleggen wat ze zelf eigenlijk al weten. Geweldig, daar lopen de rillingen al van over mijn rug. Kom met een voorstel, bereken de eerste maand voor het tarief van 30/30 abonnement, maar dergelijk (na mijn mening) onzinnige reactie, wordt ik niet vrolijk van. Ik vraag echt niet de wereld van Tweak, maar wie hoog springt kan diep vallen.....

*= Ja, XMS was eerder maar die komen vooralsnog niet verder dan Almere Buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zo, ticket aangemaakt van mijn "bellen van buiten het tweak netwerk", zoals we het nu dan maar noemen, probleem :)

Verder zie ik net dat HD ook geactiveerd is.

En waar ik, afgaande op de "Interactieve TV van KPN" topics, al bang voor was is waar: HD is wel scherper. Merkbaar scherper zelfs! Maar de summiere bandbreedte van ong. 6 mbit, zeker op glasvezel, verpest alles! Bij ook maar enigszins grote beweging zie je behoorlijk veel artefacts.

Verder is het jammer dat er niet een functie in de STB zit waardoor hij altijd voor het HD alternatief kiest, wanneer je bv. op "1" drukt van Ned. 1.

Toch maar eens aankijken de komende tijd. Vooralsnog zou ik er echter nog niet direct 10 euro per maand voor over hebben. Ik vind het zelfs zeer oplichterig van KPN dat ze Tweak, en dus ook de consumente, hier 10 euro per maand voor laten betalen!

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 22-04-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
[...]

Mijn nummer zou vandaag geporteerd zijn (heb ik een brief over ontvangen) maar ik kan nogsteeds bellen en gebeld worden via de ADSL verbinding? Moet ik de EB blijven herstarten tot het nummer erin staat of moet ik zelf nog iets doen? Misschien dat het nummer uit het ADSL modem gegooid moet worden?

Niet dat ik het erg vind hoor, maar die ADSL lijn mag onderhand wel weg. Kost jullie alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44
Ik heb ook sinds vorige week Glas 100 van Tweak. (Bijna) alles werkt nu prima.
Mijn opstelling is als volgt (met dank aan iedereen hier).

Genesis --> SLM2008 (meterkast)
poort1 --> uplink --> vlan 4,6,7
poort2 --> d-link 655 --> vlan6 untagged
poort3 --> STB (TV) beneden -->vlan4 untagged
poort4 --> naar EB voor telefonie --> vlan7 (tagged)
poort5 --> uplink lan kant van d-link -->vlan10
poort6-7 --> lan --> vlan10 untagged
poort8 --> naar bovenverdieping slm2008 --> vlan4,10 tagged

SLM2008 (bovenverdieping)
poort1 -->uplink van beneden -->vlan 4, 10 tagged
poort2-7 --> lan --> vlan10 untagged
poort8 --> STB (TV) boven --> vlan4 untagged

Internet en TV doen het prima, echter kom ik er met telefonie nog niet helemaal uit.
zojuist kon ik bellen en gebeld worden na wat instellingen aan te passen op de switch, maar ondertussen werkt het al niet meer. Klopt het dat de enige manier om tagged door te geven is om bij "Acceptable frame type" te kiezen voor tagged only, en bij PVID gewoon niet VLAN7 te kiezen?
Toen het net werkte stond bij mij "Enable ingress filter" aan, maar wat ik nu ook probeer, ik kom er niet meer uit. Op de EB box branden het power en Broadband lampje groen, en het internet lampje rood. Dit was ook zo toen het werkte, maar toen brande het voice lampje ook nog groen, en deze gaat nu dus niet meer aan.
Ik heb naar mijn idee tussentijds niks gewijzigd, maar moet wel zeggen dat ik twijfel, omdat het juist kwam door het spelen met de settings waardoor het opeens ging werken.

Anyone who can help me out? _/-\o_

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Volgens mij moet je inderdaad je poort 4 (voor de EB) gewoon het default PVID (1) laten houden, maar hij moet uiteraard wel in de VLAN7 group zitten (onder VLAN settings). Ingress filter zou ik aan laten staan om zeker te zijn dat alleen VLAN7-tagged verkeer afkomstig van je EB erin mag.Dit dwingt je ook erop te letten dat die poort echt een member moet zijn van VLAN7 (anders stopt het ingress filter het verkeer). En Acceptable frame type op tagged only.

Lees iig ff goed ook je handleiding van je SLM. Die settings luisteren nog best nauw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
TSS_Droopy schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:08:
Ik heb ook sinds vorige week Glas 100 van Tweak. (Bijna) alles werkt nu prima.
Mijn opstelling is als volgt (met dank aan iedereen hier).

Genesis --> SLM2008 (meterkast)
poort1 --> uplink --> vlan 4,6,7
poort2 --> d-link 655 --> vlan6 untagged
poort3 --> STB (TV) beneden -->vlan4 untagged
poort4 --> naar EP box voor telefonie --> vlan7 (tagged)
poort5 --> uplink lan kant van d-link -->vlan10
poort6-7 --> lan --> vlan10 untagged
poort8 --> naar bovenverdieping slm2008 --> vlan4,10 tagged

SLM2008 (bovenverdieping)
poort1 -->uplink van beneden -->vlan 4, 10 tagged
poort2-7 --> lan --> vlan10 untagged
poort8 --> STB (TV) boven --> vlan4 untagged

Internet en TV doen het prima, echter kom ik er met telefonie nog niet helemaal uit.
zojuist kon ik bellen en gebeld worden na wat instellingen aan te passen op de switch, maar ondertussen werkt het al niet meer. Klopt het dat de enige manier om tagged door te geven is om bij "Acceptable frame type" te kiezen voor tagged only, en bij PVID gewoon niet VLAN7 te kiezen?
Toen het net werkte stond bij mij "Enable ingress filter" aan, maar wat ik nu ook probeer, ik kom er niet meer uit. Op de EP box branden het power en Broadband lampje groen, en het internet lampje rood. Dit was ook zo toen het werkte, maar toen brande het voice lampje ook nog groen, en deze gaat nu dus niet meer aan.
Ik heb naar mijn idee tussentijds niks gewijzigd, maar moet wel zeggen dat ik twijfel, omdat het juist kwam door het spelen met de settings waardoor het opeens ging werken.

Anyone who can help me out? _/-\o_
Ok, jij hebt exact de opstelling die ik ook wil gaan gebruiken..heb ook de DIR-655 staan. Ik wordt 17 mei aangesloten op tweak, dus ook maar ff snel 2 x SLM2008 bestellen dan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Gisteren ook begonnen aan het instellen van de spullen: Switch op orde gebracht, router geconfigged, instellingen nagezien op de EB.

Gooi de verbinding los en vergat 1 ding nog te controleren (wachtwoord van de PPPoE tunnel 8)7)

Sluit die EB aan, komt dat ***-ding nooit meer online zeg! :( Heeft de hele nacht geduurd voordat ie weer verbinding had (normale IP lease i.p.v. een 172.x.x.x lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
haha, ik zit er ook nog over te denken om nog een SLM2008 erbij te bestellen. Niet zo zeer om verkeer naar boven te sturen (het enige verkeer dat naar boven moet is naar mijn werkkamer, en die heeft al een direct 'loos gat' met de meterkast, waar nu m'n eerste SLM2008 hangt).

Nee ik wil 'm dan gebruiken om m'n bestaande 3com 8p gigabit switch te vervangen. Die hangt nu in de trapkast in de woonkamer (waar ook router en NAS staan). Ik heb 3 UTP touwtjes tussen meterkast en woonkamer, waarvan ik er wellicht dan 2 wil gaan gebruiken voor een aggregated link (2 gbit) met VLAN verkeer. M'n doel is namelijk uiteindelijk om router en NAS (en UPS) naar de meterkast te verplaatsen.

Het enige dat me tegenhoudt is de warmte in de meterkast, waar ook een stadswarmte aflever unit zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
eymey schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 08:59:
Het enige dat me tegenhoudt is de warmte in de meterkast, waar ook een stadswarmte aflever unit zit....
Aangezien je meterkast toch ook aan de buitenmuur zit, is het mss een idee om zo iets als een badkamerventilator te installeren, welke de warme lucht uit je meterkast onttrekt en naar buiten afzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, aangezien het een huurhuis is ga ik liever geen gaten in de gevel maken (dan had ik namelijk ook al een afvoerkanaal voor een volwaardige afzuigkap gemaakt).

Ik ben wel van plan om onderin de deur van de meterkast en in het bovenlicht een rooster te zetten. "Natuurlijke trek" zou het al aardig onder controle moeten houden, lees ik her en der. In moderne bouwbesluiten staat dat meterkasten met een warmteset sowieso al ventilatie moeten hebben ivm de temperatuur van de waterleiding.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 16:46
eymey schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 08:59:
Komisch juist om de rede van de warmte heb ik de server verhuist naar de meterkast. Deze stond eerst op zolder maar in de zomer overleven de meeste HDD's het niet (+40 graden)
Heb gisteren toch ook maar 2x slm2008 besteld om de huidige config met Linksys WRT's (jaja die kunnen ook een VLAN maken) en de losse oude 100Mbit switches te vervangen.
Betaalde 2x 80 euro, nog geen 2 uur later is de prijs 99 euro! maarja ze zijn nog niet binnen!
Gelukkig komt vandaag wel de monteur langs voor de glas aansluiting. En dat al binnen 7 weken na bevestiging van de aanvraag. Effectief dus 8 weken na de aanvraag.
Krijgen we een ip adres in de huidige range van Tweak (kan ik mijn ADSL IP meenemen) of is er een aparte range voor de Fiber aansluitingen?
PS Mijn huidige ADSL ip zit in de 84.245.31 range

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja ik ben bang dat met een NAS in de meterkast de temperatuur daar ook zo tot 40 graden omgevingstemperatuur kan oplopen als ik niet oplet. Ondanks een flink pak foam 'lekt' die warmteset toch best wel behoorlijk (voelbaar met hand vlak erboven).

Het scheelt in ieder geval wel dat de meterkast-kant van het huis op het noorden staat, maar toch.

Ik zelf zit op 82.197.193.... Sites als speedtest.net herkennen het wel als een IP van Cambrium iig. Op zich vind ik 7 weken nog steeds best wel lang (zeker omdat Tweak zelf ook korter aan geeft). Maar het is natuurlijk allang beter dan bij KPN :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
eymey schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:54:
Volgens mij moet je inderdaad je poort 4 (voor de EB) gewoon het default PVID (1) laten houden, maar hij moet uiteraard wel in de VLAN7 group zitten (onder VLAN settings). Ingress filter zou ik aan laten staan om zeker te zijn dat alleen VLAN7-tagged verkeer afkomstig van je EB erin mag.Dit dwingt je ook erop te letten dat die poort echt een member moet zijn van VLAN7 (anders stopt het ingress filter het verkeer). En Acceptable frame type op tagged only.

Lees iig ff goed ook je handleiding van je SLM. Die settings luisteren nog best nauw :D
Nou, schiet mij maar lek. Ik ben gisteren aan het proberen, wel 10x de EB box aan en uitgezet omdat ik bijna zeker was dat de settings goed waren (en zo te lezen in het bericht van eymey waren ze ook goed). Ik had op het moment van mijn post hierboven de box uitstaan en zet hem vanochtend weer aan, en de voice lamp gaat weer aan en werkt dus.
Ik snap het niet meer. |:( Lijkt instabiel of heeft die box releasetijd nodig oid?

[ Voor 4% gewijzigd door TSS_Droopy op 23-04-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Waarom noem je het eigenlijk hardnekkig "EP Box"? Het is mierenneukerij maar voor nieuwe mensen die in een search dit topic vinden is het wel handig om gewoon de termen even straight te houden:

Je zegt gewoon "Experia box" of "EB". Een "EP" is niets.

Verder on topic: Wie weet werd er wat aan het telefonie platform gedaan ofzo :).

Wat ik me trouwens afvraag is: Via welk VLAN wordt het remote beheer van de Experiabox gedaan? (configuratie push, etc.) Gaat dat via één van de 3 VLAN's of op een andere manier? Het is op zich wel interessant om, zelfs als je voor IPTV en Internet andere apparatuur gebruikt (waardoor je VLAN 4 en 6 niet wil aanbieden op de poort waar de EB aan hangt), als de EB (via bv. het default untagged segment, PVID 1 zogezegd in SLM2008 termen) wel nog configuraties kan ontvangen, bv. op VOIP gebied.

Maar goed, gewoon een hersenspinsel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
eymey schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:45:
Waarom noem je het eigenlijk hardnekkig "EP Box"? Het is mierenneukerij maar voor nieuwe mensen die in een search dit topic vinden is het wel handig om gewoon de termen even straight te houden:

Je zegt gewoon "Experia box" of "EB". Een "EP" is niets.
Geen idee waarom eigenlijk, ik heb het aangepast om in het gareel te blijven... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
eymey schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:45:

Wat ik me trouwens afvraag is: Via welk VLAN wordt het remote beheer van de Experiabox gedaan? (configuratie push, etc.) Gaat dat via één van de 3 VLAN's of op een andere manier?
ik zit hier met exact het zelfde probleem :)
we zullen zien wanneer voice werkt, en hoe de EB wordt geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Killerbert: Ach, een probleem is het ook weer niet. Zoals het er nu naar uit ziet heb ik voor telefonie de EB ook helemaal niet (meer) nodig.

Hmmm, goed nieuws die synchrone snelheden! Ben benieuwd wanneer het actief wordt en of je daar nog een bericht over krijgt (is handig voor het bijstellen van m'n traffic shaping instellingen in m'n router).

Overigens, ondanks belofte van de servicedesk medewerker die ik gisteravond aan de tel. kreeg, nog steeds niets gehoord over m'n probleem dat m'n toegewezen nummer nog steeds niet "off-network" bereikbaar is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Wordt de PPPoE op basis van je MAC (EB) opgezet of op basis van je MAC-ADRESS@direct-dsl naam?
Nu is het bij de EB hetzelfde, maar als je een andere stuk hardware gebruikt, kan het nog wel interessant zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is een goede vraag. Volgens mij zou inloggen met "kpn@direct-adsl" ook nog steeds moeten werken (deed ik voorheen op ADSL met m'n eigen modem altijd). Maar de vraag is dan idd hoe ze merken welke klant er inlogt om te bekijken wat zijn/haar snelheid moet zijn en naar welke ISP er gerouteerd moet worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
eymey schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:44:
Dat is een goede vraag. Volgens mij zou inloggen met "kpn@direct-adsl" ook nog steeds moeten werken (deed ik voorheen op ADSL met m'n eigen modem altijd). Maar de vraag is dan idd hoe ze merken welke klant er inlogt om te bekijken wat zijn/haar snelheid moet zijn en naar welke ISP er gerouteerd moet worden.....
Hoe is jouw tunnel tot stand gekomen? Met het adres vanuit de EB? Dan zal het snel te verklaren zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmitry
Dwazer schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:21:
Wordt de PPPoE op basis van je MAC (EB) opgezet of op basis van je MAC-ADRESS@direct-dsl naam?
Nu is het bij de EB hetzelfde, maar als je een andere stuk hardware gebruikt, kan het nog wel interessant zijn ;)
Ik gebruik MAC van mijn eigen router (zonder @direct-adsl) - het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
bvsteyn schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 07:58:
[...]
Ok, jij hebt exact de opstelling die ik ook wil gaan gebruiken..heb ook de DIR-655 staan. Ik wordt 17 mei aangesloten op tweak, dus ook maar ff snel 2 x SLM2008 bestellen dan! ;)
Inmiddels dus 2 x SLM2008 besteld a 80,- per stuk (zoek in pricewatch naar goedkoopste aanbieder) . Mensen die 'm ook willen bestellen voor deze prijs moeten dat voor 30 april doen, want er zit nu nog 20% korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
BTW sluit ik mij aan bij bij Eymie. leuk dat we nu HD gratis hebben, maar waarom dat het niet geïntegreerd is met het huidige zenderaanbod is wel irritant te noemen. Overigens moet ik melden dat ik weinig tot geen verschil zie tussen HD NL1 en NL1 (bvb). Met als gevolg dat ik nu nauwelijks afstem op het HD pakkket.

Wat overigens wel erg storend is dat er in de HD zenders veel storing zit, vooral veel witte snippers in het beeld, Zoals ook veel strepen en lijnen. Het oogt erg goedkoop. Net alsof er behoorlijk op de bandbreedte wordt beknibbeld terwijl we toch een glasvezelaansluiting hebben. Maar mss dat dit minder is bij diegene die met een SLM werken???

[ Voor 35% gewijzigd door chocka op 23-04-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nee, dit heeft niets met een SLM versus Experiabox te maken.

Deel van de oorzaak dat je weinig verschil tussen bv. NL1 en NL1 HD ziet is dat nog lang niet alle programma's in HD worden uitgezonden. Wat niet in HD is opgenomen wordt gewoon upscaled door gegeven.

Een ander deel van het probleem zit hem dus waarschijnijk in het probleem dat KPN inderdaad zo veel mogelijk op bandbreedte heeft willen bezuinigen, om ook aan een zo groot mogelijk DSL publiek "HD" aan te kunnen bieden. Ik heb m'n ongenoegen ook al op ipbforum geuit, dat KPN hier echt niet mee gaat weg komen. Dit MAG je gewoon geen HD noemen.
Gisteravond wel even een stukje AnimalHD gekeken en ook DiscoveryHD en het is op zich best mooi... duidelijk wel scherper dan gewoon SD. Als het artefact- en 'jaggy-vrij' was, en gewoon in het aanbod 'geintegreerd', dan zou ik nog best overwegen om het na deze periode te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
chocka schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:56:
BTW sluit ik mij aan bij bij Eymie. leuk dat we nu HD gratis hebben, maar waarom dat het niet geïntegreerd is met het huidige zenderaanbod is wel irritant te noemen. Overigens moet ik melden dat ik weinig tot geen verschil zie tussen HD NL1 en NL1 (bvb). Met als gevolg dat ik nu nauwelijks afstem op het HD pakkket.
ik sluit me aan bij chocka. Het is idd erg vervelend dat de normale zenders niet worden vervangen door HD zenders. daarnaast zie ik niet echt veel verschil tussen de normale zenders en de hd..

ik had toch een hogere kwaliteit verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Killerbert: Heb je wel vergeleken toen er ook een uitzending in HD was? Anders is er idd nauwelijks verschil. Als er echt een HD uitzending is vind ik het wel degelijk stukken mooier (veel meer textuur op mensen, gebouwen, etc.). Alleen op andere vlakken wordt dat dus weer verpest door de slechte encoding / de-interlacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
Heef iedereen al HD hier, want ik heb het nog niet? Ik zou het wel krijgen, is aangevraagd via helpdesk (1e 6 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
TSS_Droopy schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 11:55:
Heef iedereen al HD hier, want ik heb het nog niet? Ik zou het wel krijgen, is aangevraagd via helpdesk (1e 6 maanden)
Ik heb al de rekening gehad (0 euro) voor HD tv, of ik al HD tv heb kan ik niet testen want de aansluiting wordt pas 3-5 opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
joop99 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 12:46:
[...]

Ik heb al de rekening gehad (0 euro) voor HD tv, of ik al HD tv heb kan ik niet testen want de aansluiting wordt pas 3-5 opgeleverd.
hmmm, bij mij staat het ook niet op de factuur die ik gisteren op de mail kreeg, zal nog maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Yep, televisie HD pakket staat ook bij mij op de factuur :) (voor 0 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
eymey schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 09:44:
@Killerbert: Heb je wel vergeleken toen er ook een uitzending in HD was? Anders is er idd nauwelijks verschil. Als er echt een HD uitzending is vind ik het wel degelijk stukken mooier (veel meer textuur op mensen, gebouwen, etc.). Alleen op andere vlakken wordt dat dus weer verpest door de slechte encoding / de-interlacing
dat zal waarschijnlijk het probleem zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Ik heb ook ADSL gefactureerd gekregen :S Dat zou in eerste instantie opgezegd zijn maar werd, naar hun eigen zeggen, op kosten van Tweak in stand gehouden voor telefonie, tot de telefonie op fiber werkte. Nu toch een factuur gekregen... Jammer, moet ik weer gaan bellen/mailen.

Ik vind HDTV overigens wel prima d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door TimTimX op 24-04-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ter info voor diegenen die nog een slm2005/slm2008 overwegen, ik heb op de Cisco site gezien dat de SLM2005 end of sale is(14 mei) en dat de slm2008 als vervanging geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
joop99 schreef op zondag 25 april 2010 @ 10:12:
Ter info voor diegenen die nog een slm2005/slm2008 overwegen, ik heb op de Cisco site gezien dat de SLM2005 end of sale is(14 mei) en dat de slm2008 als vervanging geadviseerd wordt.
Wilde de 2005 ook bestellen, kreeg van de leverancier te horen dat er nog 400 in backorder stonden 8)7
Toen maar voor de 2008 gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
die SLM2008, heeft die nog de linksys behuizing of is dat inmiddels veranderd?
bvsteyn schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:20:
Inmiddels dus 2 x SLM2008 besteld a 80,- per stuk (zoek in pricewatch naar goedkoopste aanbieder) . Mensen die 'm ook willen bestellen voor deze prijs moeten dat voor 30 april doen, want er zit nu nog 20% korting op.
mag ik vragen hoe je weet dat er 20% korting op zit?
en dan kost die na 30 april dus E96?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Killerbert schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:09:
die SLM2008, heeft die nog de linksys behuizing of is dat inmiddels veranderd?

[...]

mag ik vragen hoe je weet dat er 20% korting op zit?
en dan kost die na 30 april dus E96?
Op de site van de leverancier waar ze nu 80 euro kosten staat dat er van 7 tot 30 april 20% korting zit op MKB routers en switches.
Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste