"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Heb je wel bv bij speedtest gekeken wat anderen behalen in je postcodegebied? Ik haal met 20M lijn en 1,8Mb meer dan andere Tiscali of telfort-lijntjes in mijn postcode. Doe ook eens postcodechecks bij alice en telfort; zou me niet verbazen dat je dan (net als ik) bijna zelfde geschatte snelheid krijgt.Arno schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:05:
Hebben mensen ervaring met Tweak dat het modem intraint op ongeveer 20mbit, maar dat deze snelheid niet gehaald wordt? Ik kom krap aan de 1,2mbyte download. Met 20mbit zou ik wel iets meer dan de helft moeten kunnen halen
Overigens net nieuwe factuur gehad, en sinds die van vorige maand ondanks toezegging nog geen creditering gehad
'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'
sorry.. ik heb mijn dag niet ..Exorcist schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:53:
[...]
Dit is het "ervaringen" topic, niet het problemen-topic.
You are NIJL-ed!
Had ik inderdaad naar gekeken. Diverse providers geven mij ook 20mbit op mijn locatie.tweaktubbie schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:16:
Heb je wel bv bij speedtest gekeken wat anderen behalen in je postcodegebied? Ik haal met 20M lijn en 1,8Mb meer dan andere Tiscali of telfort-lijntjes in mijn postcode. Doe ook eens postcodechecks bij alice en telfort; zou me niet verbazen dat je dan (net als ik) bijna zelfde geschatte snelheid krijgt.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Verwijderd
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Hier ook last. Er schijnt een storing te zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:09:
Zijn er momenteel meer mensen die problemen hebben met de verbinding (klapperende lijn) pc 2641
Een nogal grote storing. http://webwereld.nl/artic...troffen-door-storing.htmlAzqi schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:40:
[...]
Hier ook last. 3880. Er schijnt een storing te zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik snap er weinig van!
Bericht hierboven

Anyway. Vandaag zou mijn overstap naar Telfort moeten plaatsvinden. Mooi niet dus

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Even was de speed te hoog waardoor een stuiterende lijn, maar haal nu 1700/1750KB/s waarmee ik dik tevreden ben.
Ook de overgang van VoDSL naar VoIP ging niet vlekkeloos, maar na wat overleg en 'geduld' is alles op z'n pootjes terecht gekomen.
Prima job, Tweak!
Bericht hierboven
Hier in Winterswijk werkt het internet weer. Rond 23:40 is Tweakdsl via Tiscali Netwerk weer in de lucht..Floor-is schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:45:
Volgens mij ligt het aan iets anders, ik ga morgen wel eens bellen
Vanmorgen vroeg stond het modem weer rood, geen internet.
Vanmiddag om half 5 werkte het weer.
[ Voor 29% gewijzigd door NDSFREAK op 14-05-2008 17:28 ]
Ik krijg geen IP adres toegewezen. Graag zou ik een bevestiging willen dat de problemen nog steeds niet verholpen zijn...
edit: bevestigd: http://www.nu.nl/news/156...N_nog_niet_verholpen.html
edit2: Inmiddels weer een drie kwartier online.
[ Voor 20% gewijzigd door Crusader op 14-05-2008 12:18 ]
If it ain't broken, play with it till it breaks.
upload van 5-10 Kbs en download 20Kbs, dat schiet niet echt op
Zou kunnen, ik heb in elk geval de volledige snelheid terug.marko77 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 12:57:
sinds een uur is het hier erg traag, zou dit te maken hebben met de KPN storing?
upload van 5-10 Kbs en download 20Kbs, dat schiet niet echt op
Hoe kan dit komen. BBNED verbinding heeft helemaal niks met kpn te maken, behalve het koper waar het over loopt. Maar het probleem zit hem ergens binnen de kpn adsl backplane, dus zou geen enkele invloed moeten hebben op de verbindingen van BBNED.
Ik haal met mijn 10 Mbit abo nu een dikke 1 MB/sec, wat overigens érg netjes is vind ik. Daarnaast is mn lijn nu retestabiel, en heb ik nog nooit last van downtime gehad in die twee jaar dat ik Tweak heb.
Ben een tikkeltje bang dat ik wellicht wat meer problemen krijg na een overstap, of is dat onzin?
Een 12/24 abo is overigens 39,95/maand, en betaal nu 34,95.
1) Ik had ook een B10 aansluiting en haalde altijd strak 1080 KB/s en de lijn was uiterst stabiel. Vlgs. de bekende database zit ik op zo'n 1300 meter van de centrale.Exorcist schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:30:
Iemand enig idee of ik enig profijt kan halen uit een overstap van een B10 abo naar een T12/24? Ik heb TweakDSL gemaild, die konden aangeven dat het moeilijk in te schatten was maar dat ik er nog wel wat extra uit kan persen. Volgens hen zit ik 1999m van de wijkcentrale af.
Ik haal met mijn 10 Mbit abo nu een dikke 1 MB/sec, wat overigens érg netjes is vind ik. Daarnaast is mn lijn nu retestabiel, en heb ik nog nooit last van downtime gehad in die twee jaar dat ik Tweak heb.
Ben een tikkeltje bang dat ik wellicht wat meer problemen krijg na een overstap, of is dat onzin?
2) ik ben overgegaan op die Tweak 12-24 10-for-2 aanbieding (betaal je voor 2 jaar vrijwel aan het begin van de contractsperiode maar het is dan iets van 21 Euro per maand) en dat ging snel en foutloos en afgezien van een ander ip-adres merk ik niets van de overstap. Drie weken stabiel en de max. snelheid ligt op zo'n 1550 KB/s en dat klopt wel met de afstand tot de centrale.
Hmm, maar jij zit een stuk dichter bij je centrale dan ik bij de mijne..ander WAN IP is natuurlijk ook weer zo, da's best vervelend na twee jaar maar niet het ergste. Denk niet dat ik veel meer hoef te verwachten dan zo'n 1200/1300 KB/sec...fractal schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:00:
[...]
1) Ik had ook een B10 aansluiting en haalde altijd strak 1080 KB/s en de lijn was uiterst stabiel. Vlgs. de bekende database zit ik op zo'n 1300 meter van de centrale.
2) ik ben overgegaan op die Tweak 12-24 10-for-2 aanbieding (betaal je voor 2 jaar vrijwel aan het begin van de contractsperiode maar het is dan iets van 21 Euro per maand) en dat ging snel en foutloos en afgezien van een ander ip-adres merk ik niets van de overstap. Drie weken stabiel en de max. snelheid ligt op zo'n 1550 KB/s en dat klopt wel met de afstand tot de centrale.
Dat nieuwe ip-adres was ik ook niet blij mee vanwege de mail etc. server thuis. Maar dat is een kwestie van goed voorbereiden en je draait zo weer. En de helpdesk was ook zeer behulpzaam en vlot met een "vast" ip-adres en de reverse dns naar mijn domein.Exorcist schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:14:
[...]
Hmm, maar jij zit een stuk dichter bij je centrale dan ik bij de mijne..ander WAN IP is natuurlijk ook weer zo, da's best vervelend na twee jaar maar niet het ergste. Denk niet dat ik veel meer hoef te verwachten dan zo'n 1200/1300 KB/sec...
Er circuleren her en der grafiekjes wat je kunt verwachten qua snelheid. Of je probeert de snelheidstest van de website van bijv. Orange of Telfort. Ik denk dat jouw schatting wel aardig klopt. Imho is nog het belangrijkst dat het stabiel is.
En verder scheelt het mij gewoon behoorlijk wat geld.
Verwijderd
Ik had ook een aantal jaren en Tweak B10-BBned abbo (super stabiel en altijd max snelheid). Overgestapt naar 12-24 MBit Tweak 10-for2 2 jarig abbo (Tiscali) en heb nu een ge-capped verbinding met een max van 8 MBit.Exorcist schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:30:
Iemand enig idee of ik enig profijt kan halen uit een overstap van een B10 abo naar een T12/24? Ik heb TweakDSL gemaild, die konden aangeven dat het moeilijk in te schatten was maar dat ik er nog wel wat extra uit kan persen. Volgens hen zit ik 1999m van de wijkcentrale af.
Tweak is vanaf begin april "ermee bezig", tja...had ik dit van tevoren geweten, was ik naar een andere provider met BBned gegaan.
Tweak zal nimmer een max. snelheid etc schriftelijk doorgeven, dus het blijft een gok...
De ADSL and ADSL2+ Line Capacity Estimator kan je een indicatie geven van je max
http://212.23.23.177/adsl/default.aspx
Bij mij zou het moeten zijn :
Your ADSL2+ speeds are likely to be in the range 11500Kbps to 15000Kbps.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 16:12 ]
Na 2e herinnering per mail van mijn kant ineens dit (botte) antwoord:2008/4/10 TweakDSL Helpdesk <info@tweak.nl>:
Goedendag,
Daar heeft u me ineens een punt, zie dat de nieuwe verbinding sinds de 7de is
opgeleverd. Dus maak voor de eerste facuur vanaf 7 april een verzoek tot credit
aan.
Met vriendelijke groet,
Uw helpdesk
//MK
Terwijl bij het modem een brief met ingangsdatum van 3 of 5 april zat.Geachte klant,
Dit bedrag gaat niet gecrediteerd worden.
Uw abonnement gaat in per mei.
Dus het oude abonnement loopt door tot de
begin datum van het nieuwe abonnement.
Met vriendelijke groet,
Uw helpdesk
DS
Hmm, weet nu niet welke waardes ik van mn Copperjet moet pakken voor die site.Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:45:
[...]
Ik had ook een aantal jaren en Tweak B10-BBned abbo (super stabiel en altijd max snelheid). Overgestapt naar 12-24 MBit Tweak 10-for2 2 jarig abbo (Tiscali) en heb nu een ge-capped verbinding met een max van 8 MBit.
Tweak is vanaf begin april "ermee bezig", tja...had ik dit van tevoren geweten, was ik naar een andere provider met BBned gegaan.
Tweak zal nimmer een max. snelheid etc schriftelijk doorgeven, dus het blijft een gok...
De ADSL and ADSL2+ Line Capacity Estimator kan je een indicatie geven van je max
http://212.23.23.177/adsl/default.aspx
Bij mij zou het moeten zijn :
Your ADSL2+ speeds are likely to be in the range 11500Kbps to 15000Kbps.
Ik gebruik nu deze gegevens van mijn Copperjet 816-2p,DSL statistics :
- Rx Bit Rate 10234600
- Remote Line Attn 10.0 dB
- Remote SNR Margin 5.0 dB
Met die gegevens kom ik uit op 20 Mbit haalbaar, wat me erg stug lijkt op 1,9 KM afstand.
Pak ik de verkeerde waardes in mijn router?
Heb het overstapformulier vandaag binnengehad. Twijfel enorm, omdat ik de afstand niet vertrouw, en mijn verbinding nu perfect is. Vind het dan ook vreemd dat ik op 2 KM afstand 1 MB/sec haal voor 10 Mbit, lijkt me dan ook nog veel.
Als iemand me kan vertellen of ik juiste waardes te pakken heb? Kan hier wel die hele pagina posten, maar zo spam ik het topic vol denk ik. Genoeg mensen met een Copperjetje
Verwijderd
Je kunt dit doen:Exorcist schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:51:
[...]
Hmm, weet nu niet welke waardes ik van mn Copperjet moet pakken voor die site.
Ik gebruik nu deze gegevens van mijn Copperjet 816-2p,DSL statistics :
- Rx Bit Rate 10234600
- Remote Line Attn 10.0 dB
- Remote SNR Margin 5.0 dB
Met die gegevens kom ik uit op 20 Mbit haalbaar, wat me erg stug lijkt op 1,9 KM afstand.
Pak ik de verkeerde waardes in mijn router?
Heb het overstapformulier vandaag binnengehad. Twijfel enorm, omdat ik de afstand niet vertrouw, en mijn verbinding nu perfect is. Vind het dan ook vreemd dat ik op 2 KM afstand 1 MB/sec haal voor 10 Mbit, lijkt me dan ook nog veel.
Als iemand me kan vertellen of ik juiste waardes te pakken heb? Kan hier wel die hele pagina posten, maar zo spam ik het topic vol denk ik. Genoeg mensen met een Copperjetje
1.
een postcode check via BBned: http://pcdb.bbned.nl/
verhoog de afstand met 10-20%
2.
Check (bekende) grafiek van: http://www.internode.on.n...ternet/home_adsl/extreme/
Probeer je huidige "attenuation downstream of downstream line attenuation" te vinden in je modem, zal op 2 km +/- 30 db zijn, dit ter controle van je afstand.
SNR Margin moet min. 6 db zijn voor een (redelijk) stabiel lijn, 5 db is aan de lage kant ?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 12:42 ]
Volgens BBNed-site :Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 12:37:
[...]
Je kunt dit doen:
1.
een postcode check via BBned: http://pcdb.bbned.nl/
verhoog de afstand met 10-20%
2.
Check (bekende) grafiek van: http://www.internode.on.n...ternet/home_adsl/extreme/
Probeer je huidige "attenuation downstream of downstream line attenuation" te vinden in je modem, zal op 2 km +/- 30 db zijn, dit ter controle van je afstand.
SNR Margin moet min. 6 db zijn voor een (redelijk) stabiel lijn, 5 db is aan de lage kant ?
1999m
Volgens jouw grafiek kom ik dan rond de 16000 Kbps..
Heb meerdere attn en SNR marges bij mn DSL statistics, hier volgen een paar regels met betrekking daartoe :
Tx Bit Rate 1021200
Rx Bit Rate 10234600
Rx Attn DR 14544000
Code Type Status ADSL2A
Tx Cell Rate 2408
Rx Cell Rate 24138
Phy Tx Cell Count 273584058
Phy Rx Cell Count 869758395
Phy Cell Drop Count 2561
Overall Failure 0
INP Up 0.0
INP Down 0.0
Data Boost Disable
Local ITU Country Code 0x0000b5ff
Local SEF 0
Local End LOS 0
Local SNR Margin 12.0 dB
Local Line Attn 21.5 dB
Raw Attn 0.0 dB
Local Tx Power 12.3 dB
Local Fast Channel Rx Rate 0
Local Fast Channel Tx Rate 0
Local Fast Channel FEC 0
Local Fast Channel CRC 0
Local Fast Channel HEC 0
Local Fast Channel NCD 0
Local Fast Channel OCD 0
Local Interleaved Channel Rx Rate 0
Local Interleaved Channel Tx Rate 0
Local Interleaved Channel FEC 0
Local Interleaved Channel CRC 0
Local Interleaved Channel HEC 0
Local Interleaved Channel NCD 0
Local Interleaved Channel OCD 0
Remote Tx Power 18.5 dB
Remote SEF 0
Remote LOS 0
Remote Line Attn 10.0 dB
Remote SNR Margin 5.5 dB
Remote Fast Channel FEC 0
Remote Fast Channel CRC 0
Remote Fast Channel HEC 0
Remote Fast Channel NCD 0
Remote Interleaved Channel FEC 0
Remote Interleaved Channel CRC 0
Remote Interleaved Channel HEC 0
Remote Interleaved Channel NCD 0
Local Mgmt FEC0 0
Local Mgmt CRC0 12425
Local Mgmt FEC Errored Sec 0
Local Mgmt Errored Sec 10191
Local Mgmt Severely Errored Sec 86
Local Mgmt LOS Errored Sec 0
Local Mgmt Unavail Errored Sec 0
Local Mgmt HEC0 23504
Remote Mgmt FEC0 0
Remote Mgmt CRC0 8279761
Remote Mgmt FEC Errored Sec 0
Remote Mgmt Errored Sec 5470421
Remote Mgmt Severely Errored Sec 7
Remote Mgmt LOS Errored Sec 0
Remote Mgmt Unavail Errored Sec 1457155
Remote Mgmt HEC0 2708547
Local TPSTC Cell0 3049684444
Local TPSTC Cell0 Upper Layer 869777250
Local TPSTC Bit Error 0
Remote TPSTC Cell0 1962487365
Remote TPSTC Cell0 Upper Layer 3439593404
Remote TPSTC Bit Error 287749974
Heb ook nog een Max Down Rate staan, met een waarde van 16352000...
Sinds een paar dagen staat hier het volgende :
Voorheen kon ik hier info vinden over mijn vaste ipadres en het MAC-adres wat bij Tweak van mij bekend was.Je maakt misschien nog geen gebruik van onze DSL producten voor SDSL, ADSL of ADSL2.
In sommige gevallen kan het zijn dat we geen of niet juiste informatie kunnen genereren van de DSL lijnen die worden gebruikt omdat deze in een omzetting zitten naar een ander produkt.
[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 17-05-2008 13:57 ]
ID 4562TheVMaster schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:57:
Zijn er meer mensen die op de 'Mijn Tweak' pagina de Technische Lijninformatie (http://www.tweak.nl/?page=my/dslline) niet meer kunnen bekijken.
[...]
Voorheen kon ik hier info vinden over mijn vaste ipadres en het MAC-adres wat bij Tweak van mij bekend was.
Name TweakDSLB10 PSTN
Supplier BBNT
Connections Enabled
Line Speed 10Mb/1Mb_bandwidth
LineType PSTN
DSL Type
VPI 4
VCI 286
Handover Point CAMBRIUMA4
Bij mij staan alleen MAC/IP niet ingevuld.
Verwijderd
Nee, zie ik ook zo niet (heb zelf geen Copperjet) sorry m8.Exorcist schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:02:
[...]
Volgens BBNed-site :
1999m
Volgens jouw grafiek kom ik dan rond de 16000 Kbps..
Heb meerdere attn en SNR marges bij mn DSL statistics, hier volgen een paar regels met betrekking daartoe :
..........
................
Heb ook nog een Max Down Rate staan, met een waarde van 16352000...
Wellicht kan een andere Tweaker - Copperjetter je helpen.
en
Vergeet niet te checken of Tweak-Tiscali je ADSL2+ kan leveren op je huidige centrale, anders zit je ook aan een 8 Mbit lijn vast.
http://adsl.hunen.net/
BBned ADSL2+
KPN JA
Postcodecontrole 3341 GE 18
(Laatste wijziging 2006/03/24 15:21)
Hmm, BaByXL was het toch? Maar volgens de postcodecheck op TweakDSL.nl kan ik op mijn postcode gewoon de 12/24 nemen..al wil dat wellicht niet zeggen dat het ADSL2+ is, maar goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Exorcist op 17-05-2008 14:21 ]
Verwijderd
Tja....hetzelfde als bij mij en ik heb nu een 8Mbit lijn (waarschijnlijk KPN 8Mbit lijn)Exorcist schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 14:21:
BaByXL Nee
BBned ADSL2+
KPN JA
Postcodecontrole 3341 GE 18
(Laatste wijziging 2006/03/24 15:21)
Hmm, BaByXL was het toch? Maar volgens de postcodecheck op TweakDSL.nl kan ik op mijn postcode gewoon de 12/24 nemen..al wil dat wellicht niet zeggen dat het ADSL2+ is, maar goed.
Ik kon ook via postcode check van Tweak een 12-24 Mbit abbo nemen.
ter info:
ADSL max 8Mbit
ADSL2 max 12 Mbit
ADSL2+ max 24 Mbit
Mijn Wijkcentrale:
Laatste wijziging 2007/07/10 21:30
nieuws: NMa: 'KPN mag Tiscali overnemen'
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 14:48 ]
Door deze post hou ik het lekker bij mn 10 Mbit abo. Thanks manVerwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 14:29:
[...]
Tja....hetzelfde als bij mij en ik heb nu een 8Mbit lijn (waarschijnlijk KPN 8Mbit lijn)
Ik kon ook via postcode check van Tweak een 12-24 Mbit abbo nemen.
ter info:
ADSL max 8Mbit
ADSL2 max 12 Mbit
ADSL2+ max 24 Mbit
Mijn Wijkcentrale:
Laatste wijziging 2007/07/10 21:30
nieuws: NMa: 'KPN mag Tiscali overnemen'
Dat staat er bij mij zo lang als ik mij kan herinneren en TweakDSL heb. Dus bijna 2 jaarTheVMaster schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:57:
Zijn er meer mensen die op de 'Mijn Tweak' pagina de Technische Lijninformatie (http://www.tweak.nl/?page=my/dslline) niet meer kunnen bekijken.
Maar de B10 en nu sinds een maandje de 12-24 aansluiting heeft altijd perfect gewerkt dus het zal mij een zorg zijn.
Bij mij werkt dit wel. Ik zie mijn IP, het mac adres van mijn modem, en dat ik op BBNed 8/1 zit. Januari 2009 loopt mijn 2 jarige aktie af en ga ik waarschijnlijk over naar die 2 jaars aktie via het Tiscali netwerk. (Tenzij in mijn wijk XMS glasvezel komt). Maar waarom is dat belangrijk voor je, dat je die pagina kunt zien?TheVMaster schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:57:
[...]
Voorheen kon ik hier info vinden over mijn vaste ipadres en het MAC-adres wat bij Tweak van mij bekend was.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Is trouwens zowel met de newsserver van Tweak als bijvoorbeeld het 100 MB testbestand van speedtest.bbned.nl. Modem is nog steeds getraint op 16 Mbit, reset helpt niet.
Edit: het wordt steeds trager, kom nu niet meer boven de 185 kB/s uit.
Edit2: Uurtje later, Inmiddels verder gezakt tot maximaal 145 kB/s.
Iemand dezelfde ervaring met een Tiscali verbinding van TweakDSL?
Nog even en ik lig er helemaal uit.
[ Voor 60% gewijzigd door Crusader op 18-05-2008 13:42 ]
Net getest met me Tweakdsl Tiscali verbinding, gewoon 13 MB. download van de tweak newsserver.Crusader schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:01:
Mijn snelheid is opeens gecapped op 2 Mbit. Zat tot gisteren met de 16 Mbit te downloaden (modem traint niet hoger) en nu zijn de downloadsnelheden strak 230 kB/s.
Is trouwens zowel met de newsserver van Tweak als bijvoorbeeld het 100 MB testbestand van speedtest.bbned.nl. Modem is nog steeds getraint op 16 Mbit, reset helpt niet.
Edit: het wordt steeds trager, kom nu niet meer boven de 185 kB/s uit.
Edit2: Uurtje later, Inmiddels verder gezakt tot maximaal 145 kB/s.
Iemand dezelfde ervaring met een Tiscali verbinding van TweakDSL?
Nog even en ik lig er helemaal uit.
Sinds de KPN storing opeens last van een trage verbinding. Pingtijden van 500ms en soms meer naar sites als nu.nl e.d.
Online gamen is er niet meer bij, want dan krijg ik steeds de melding dat de serverfor low ping players only is. Modem al keer opnieuw uit en aan gezet, heeft niet mogen baten.
Gisteren pas gemeld bij Tweakdsl (dacht gaat wel over). Kreeg vandaag laat in de middag pas de de melding terug dat het aan de technische dienst is voorgelegd. Blijkbaar is er niets bekend bij hen.
Meer mensen met deze problemen?
5|05/17/2008 17:54:28 | | |CALL DETAIL RECORD |
board 0 line 0 channel 0, call 17, C01 Incoming Call 1500000 |
6|05/17/2008 17:54:02 | | |CALL DETAIL RECORD |
board 0 line 0 channel 0, call 9, C02 Call Terminated |
14|05/14/2008 06:29:04 | | |CALL DETAIL RECORD |
board 0 line 0 channel 0, call 9, C01 Incoming Call 1500000 |
15|05/14/2008 06:25:54 | | |CALL DETAIL RECORD |
board 0 line 0 channel 0, call 1, C02 Call Terminated |
Ik kan er geen logica in ontdekken.
Het duo-onderzoek door Tiscali is door Tiscali gecancelled en hebben me via Tweak laten weten dat er verder geen actie/onderzoek meer gedaan zal worden. m.a.w, ik moet maar tevreden zijn met de 4,5 Mbit die ik nu heb.Killemall schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:45:
Even m''n ervaring delen.
Ik heb sinds vorige week ook een 12/24 adsl verbinding van Tweak. Helaas krijg is bij verre na niet de snelheid die ik mag verwachten.
Trainen van het modem begon met ongeveer 6,5 Mbit en eindigde na 2 uur op een stabiele 1,5 tot 3,5 Mbit. Later in de week werd het punt waar het trainen begon steeds lager. Gsteren was dit ongeveer 5 Mbit. Natuurlijk heb ik dit bij de helpdesk gemeldt en zij hebben dit probleem doorgezet naar Tiscali.
Vandaag is een KPN monteur bezig geweest en langs geweest om het een en ander te controleren en aan te passen. Gemeten werdt een theoretische downlink snelheid van 6,7 Mbit, maar vanwege te hoge FEC errors komt een betrouwbare verbinding pas tot stand bij 4,5 Mbit.
Volgens zijn meting zou ik ruim 4 km van de centrale af zitten, terwijl alle ADSL sites (bbnet e.d.) melden dat ik 2186 meter er vanaf zou zitten. Met map24 nog eens hemelsbreed nagemeten en kom dan inderdaad in de buurt van de 2100 meter.
Als ik nu via Google maps check wat de afstand naar de centrale bij benadering is, kom ik op 2,8 km over met de auto gereden. Lijkt me sterk dat die telefoonlijn kriskras door alle wijken loopt, ander kom je niet aan die 4 km. Misschien dat er nog een stuk kabel op een haspel zit ??![]()
Die 4 km zou een valide reden kunnen zijn waarom m'n verbinding zo laag uitkomt, daarnaast zit ik nog op een ISDN verbinding en ligt er nog "oud" koper in de grond (de koperen draden zijn nog in vet-papier omhuld).
De KPN meneer heeft zijn resultaat bij Tiscali terug gemeld. Tiscali was gelukkig niet accoord met het resultaat en wil een tweede onderzoek ( Duo ??) gaan starten. Daar wordt ik binnenkort voor gebeld.
Al met al ben iken verwacht eigenlijk weinig verbetering in de toekomst.
Digitale televisie via de telefoonlijn kan ik ( en mijn hele wijk) dus wel vergeten
Heb daarna via email Tweak laten weten dat ik hier niet tevreden mee ben, maar gezien de technische limieten, ik geen hogere snelheid wens, maar een nieuw aanbod van Tweak. Aangezien de veronderstelde 12-24 Mbit in de verste verte niet gehaald kan worden is een 4/1 abonnement beter op z'n plaats. Helaas zit ik nu al ruim 2 weken op reactie te wachten. Zelfs een "reminder" via mail heeft niets opgeleverd. Ik zal Tweak eens vragen of ik sneller reactie krijg via m'n rechtbijstand
Dat kan kosteloos, is mij toen verteld door een dame van tweak.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Verwijderd
Ik zie dit staan in de Algemene Voorwaarden;Dj Neo Ziggy schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:31:
Je kan het beste je contract ontbinden als ze jouw probleem niet hebben opgelost binnen 6 weken.
Dat kan kosteloos, is mij toen verteld door een dame van tweak.
Artikel 2 Levering van de dienst
Tweak probeert door het gehele land haar diensten te leveren, maar kan niet garanderen dat dit altijd mogelijk is en of zal blijven.
Zodra Tweak van de Contractant een volledig ingevuld aanvraagformulier of contract heeft ontvangen zal Tweak deze opdracht zo spoedig als mogelijk is leveren. Als levering van de Tweak verbinding niet binnen 60 dagen heeft plaatsgevonden, mag door Contractant kosteloos het contract worden ontbonden.
Hier staat toch duidelijk 60 dagen, en als de min. snelheid (12-24 Mbit contract) niet wordt gehaald is dit een reden om het contract te ontbinden?
Vraagje voor Tweak-juristen
Juist de te halen snelheid is met naam en toenaam 'onder voorbehoud' gesteld. Dus het niet halen die snelheid is geen reden voor ontbinding van de overeenkomst. Dus: voor een rechter gaat dat het niet halen. Het aanpassen van het contract naar iets wat beter past bij de te halen snelheid wel. Ik zou daar, als ze niet op e-mail op ingaan, het gewoon via een brief doen.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:32:
Hier staat toch duidelijk 60 dagen, en als de min. snelheid (12-24 Mbit contract) niet wordt gehaald is dit een reden om het contract te ontbinden?
I don't like facts. They have a liberal bias.
10mbit abonnement wat in 2 termijnen betaald mag worden..jopie schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:20:
Weet iemand eigenlijk waar die naam van de 10-for-2 aanbieding voor staat?
Ik kan er geen logica in ontdekken.
Nou nee, ze zeggen zelf op de site "12-24 Mbit / 1 Mbit"Yapser schreef op maandag 19 mei 2008 @ 22:59:
[...]
10mbit abonnement wat in 2 termijnen betaald mag worden..
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Zal er vanmiddag eens een telefoontje aan wagen.
Het betreft hier 60 dagen na levering, zo staat het ook in de voorwaarden.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:32:
[...]
Ik zie dit staan in de Algemene Voorwaarden;
Artikel 2 Levering van de dienst
Tweak probeert door het gehele land haar diensten te leveren, maar kan niet garanderen dat dit altijd mogelijk is en of zal blijven.
Zodra Tweak van de Contractant een volledig ingevuld aanvraagformulier of contract heeft ontvangen zal Tweak deze opdracht zo spoedig als mogelijk is leveren. Als levering van de Tweak verbinding niet binnen 60 dagen heeft plaatsgevonden, mag door Contractant kosteloos het contract worden ontbonden.
Vraagje voor Tweak-juristen
Als de verbinding na 60 dagen nog niet is opgeleverd heb je het recht om de overeenkomst te beëindigen. Het niet kunnen halen van de snelheid valt daar niet onder.
Verwijderd
En als je een aantal jaren een 10 Mbit abo hebt gehad (met stabiel max snelheid) en nu een 12-24 Mbit abo hebt met een max van 8 MbitSleejuhr schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:57:
[...]
Het betreft hier 60 dagen na levering, zo staat het ook in de voorwaarden.
Als de verbinding na 60 dagen nog niet is opgeleverd heb je het recht om de overeenkomst te beëindigen. Het niet kunnen halen van de snelheid valt daar niet onder.
Verwijderd
Maken ze gebruik van het zelfde netwerk ofzo, ook zag ik ergens in ander topic een mailconversatie staan dat een medewerker van TweakDSL gevoerd heeft op een bericht gericht naar Freeonline.
20Mbit voor €14,- inplaats van €40,- euro is echt een bizar grote prijsverschil mocht het dezelfde bedrijven zijn
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 21:03 ]
Als je het goed begrijpt zijn telfort en xs4all ook hetzelfde bedrijf maar dan onder een andere naam, want beiden kopen ze hun netwerk in bij KPN. En als je het helemaal doorhebt kom je tot de conclusie dat Albert Heijn en Bata Schoenen ook hetzelfde bedrijf is maar onder een andere naam want ze kopen hun stroom in bij Nuon.Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:00:
Als ik het goed begrijp is Freeonline eigenlijk TweakDSL maar dan onder een andere naam?
Maken ze gebruik van het zelfde netwerk ofzo,
Als je nou eens begint met kijken waar freeonline.nl zit. Valt het je op dat dat hetzelfde adres is als waar telebyte.nl zit? En dat dat een ander adres is dan waar tweakdsl.nl zit?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik zit 1637 meter bij de centrale vandaan volgens de site van BBNed. Mijn huidige 10Mbit abo via BBNed bevalt me prima. Ik download met 1068kByte per seconde van de newsserver.
Als ik de berichten zo lees, is de kans dus groot dat wanneer ik overstap naar het nieuwe abonnement, ik bij Tiscali terecht kom en een slechtere verbinding heb?
Ik kan alleen niet ontdekken waar de tiscali centrale zit?
BBNed:
ADSL is beschikbaar.
ADSL2+ is beschikbaar.
SDSL Bundeling is beschikbaar
Maak nu gebruik van de actie SDSL bundeling! Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar uw leverancier / account manager.
Linesharing is beschikbaar.
Dit is een BBned locatie.
Centrale: Ztm-Pls
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1637 meter.
http://adsl.hunen.net/
Nummercentrale
Naam Zoetermeer-Palenstein (Ztm-Pls)
Adres van Aalstlaan 20, 2722 RL, Zoetermeer
Provincie Zuid-Holland
CGB code 7902
Aantal aansluitingen 16000
Beschikbaarheid ADSL
BaByXL JA
BBned ADSL2+
KPN JA
Postcodecontrole 2722 RL 20
Lokatie
WGS84 N 52.05843 E 4.51 (kaart)
Nauwkeurigheid Opgave KPN
Diversen
Laatste wijziging 2005/08/25 10:53
Ik heb met online gamen ook hele hoge pings sinds een paar dagen. Het is niet continu, maar vaak genoeg om regelmatig van de server geschopt te worden. Eerder was dat bijna nooit het geval. Heeft het misschien iets met de kpn storing te maken?The-Force schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:01:
Ik heb 10mbit abbo via BBned, altijd stabiele en snelle verbinding gehad, haalde altijd de volle 10mbit.
Sinds de KPN storing opeens last van een trage verbinding. Pingtijden van 500ms en soms meer naar sites als nu.nl e.d.
Online gamen is er niet meer bij, want dan krijg ik steeds de melding dat de serverfor low ping players only is. Modem al keer opnieuw uit en aan gezet, heeft niet mogen baten.
Gisteren pas gemeld bij Tweakdsl (dacht gaat wel over). Kreeg vandaag laat in de middag pas de de melding terug dat het aan de technische dienst is voorgelegd. Blijkbaar is er niets bekend bij hen.
Meer mensen met deze problemen?
Ik heb hier ook sinds zondag last van. Verbindingssnelheid schommelt heen en weer van gem. 12 KB/s tot af en toe een piek naar 500 KB/s om daarna weer terug te vallen. Dit geldt ook voor de snelheid op usenet(tweaknews). Online gamen is onmogelijk door voortdurende disconnects. Maandagochtend de helpdesk gebeld en ze hebben een ticket aangemaakt bij de netwerkleverancier. Het is nu woensdag en nog geen verbetering. Vroeg aan de helpdeskmedewerker of het te maken kon met de internet storing vorige week. Het kón maar aangezien ik op een ander netwerk zit, vond hij het niet waarschijnlijk. Vanmiddag nog maar eens bellen voor een update.Ik heb met online gamen ook hele hoge pings sinds een paar dagen. Het is niet continu, maar vaak genoeg om regelmatig van de server geschopt te worden. Eerder was dat bijna nooit het geval. Heeft het misschien iets met de kpn storing te maken?
[ Voor 3% gewijzigd door Westlake op 21-05-2008 11:08 ]
Een hele zooooi
Als je aansluiting loopt via het KPN netwerk kan je nog hinder hebben inderdaad in de piektijden.Westlake schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:49:
[...]
Ik heb hier ook sinds zondag last van. Verbindingssnelheid schommelt heen en weer van gem. 12 KB/s tot af en toe een piek naar 500 KB/s om daarna weer terug te vallen. Dit geldt ook voor de snelheid op usenet(tweaknews). Online gamen is onmogelijk door voortdurende disconnects. Maandagochtend de helpdesk gebeld en ze hebben een ticket aangemaakt bij de netwerkleverancier. Het is nu woensdag en nog geen verbetering. Vroeg aan de helpdeskmedewerker of het te maken kon met de internet storing vorige week. Het kón maar aangezien ik op een ander netwerk zit, vond hij het niet waarschijnlijk. Vanmiddag nog maar eens bellen voor een update.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Gelukkig dat ik onbeperkt online heb, kan ik in elk geval de status nakijken op het web...
Jeremy Clarkson
Gelukkig kan ik op m'n werk nog wel inloggen op Mijn Tweak. Ik lees daar net het volgende
[quote]
Helpdesk : Storing
In verband met een storing zijn we op het moment niet telefonisch bereikbaar.
Wij doen er alles aan om dit zo snel als mogelijk te verhelpen, excuses voor het ongemak.
[/quote]
Hmm..mijn 2e ISP KPN heeft mijn tweaklijn er uit getrokken... omdat die lijn een beter signaal zou kunnen leveren dan mijn 2e lijn
[ Voor 103% gewijzigd door TheVMaster op 25-05-2008 00:09 ]
Nu werkt het allemaal weer.
Had ik toch iets te hard geroepen dat ik blij was dat ik geen KPN ADSL had?!
Verwijderd
Een trace naar google.nl ziet er zo slecht uit..
Traceren van de route naar www.google.nl [66.249.93.104]
via maximaal 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms ST716.lan [192.168.1.254]
2 41 ms 41 ms 39 ms 82.197.196.109
3 3278 ms 39 ms 402 ms 82.197.196.97
4 33 ms 76 ms 40 ms core1.ams.net.google.com [195.69.144.247]
5 82 ms 34 ms 34 ms 209.85.248.93
6 713 ms 231 ms 34 ms 64.233.175.246
7 * * 1667 ms 209.85.255.13
8 * * * Time-out bij opdracht.
9 * 48 ms * www.google.nl [66.249.93.104]
10 46 ms 968 ms 909 ms www.google.nl [66.249.93.104]
Het vreemde is wel dat als ik wat uit de newsserver pak dit wel gewoon snel gaat...
EDIT:
Laat maar het werkt alweer goed....
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 12:39 . Reden: geen probleem meer ]
Tracing route to google.nl [216.239.59.104]
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 13 ms 13 ms 13 ms 84.245.22.1
3 15 ms 15 ms 15 ms 82.197.196.117
4 16 ms 17 ms 16 ms core1.ams.net.google.com [195.69.144.247]
5 16 ms 16 ms 17 ms 209.85.248.88
6 40 ms 38 ms 37 ms 66.249.95.150
7 38 ms 65 ms 38 ms 72.14.232.241
8 40 ms 49 ms 41 ms 216.239.49.126
9 38 ms 37 ms 39 ms 216.239.59.104
Hier ook een tracert via een tiscali lijn:
1 1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.4
2 12 ms 13 ms 12 ms 84.245.34.1
3 13 ms 12 ms 12 ms 172.26.43.49
4 13 ms 12 ms 13 ms 172.26.44.2
5 13 ms 12 ms 12 ms 82.197.196.118
6 14 ms 12 ms 12 ms 82.197.196.117
7 13 ms 12 ms 15 ms core2.ams.net.google.com [195.69.145.100]
8 14 ms 14 ms 13 ms 209.85.254.95
9 16 ms 15 ms 13 ms 209.85.254.100
10 34 ms 21 ms 16 ms 64.233.175.246
11 16 ms 16 ms 16 ms 66.249.94.54
12 16 ms 29 ms 17 ms 66.249.94.54
13 16 ms 17 ms 16 ms ug-in-f147.google.com [66.249.93.147]
Gister even de modem getest en had perongeluk onder soft-restart nogeens een soft-restart gedaan. Daarna deed de modem het niet meer en heb deze moeten resetten en de instellingen terug moeten zetten. Duurde toch even voordat alles weer goed stond

☻/
/▌
/ \
Begon gisteravond een beetje en m'n download schommelt nu tussen 100-300. 50-100
[ Voor 6% gewijzigd door Kixtart op 25-05-2008 22:44 ]
☻/
/▌
/ \
Ik neem mijn woorden terug nu ik de berichten over BBned zo lees...Crusader schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 08:36:
Ben net een paar weken te vroeg gemigreerd vanaf BBned
Oeh, er zijn wat probleempjesCrusader schreef op maandag 26 mei 2008 @ 08:09:
[...]
Ik neem mijn woorden terug nu ik de berichten over BBned zo lees...

Als gamer ben je toch niet blij met dit soort "kleine" zaken als het al een paar dagen aanhoudt.
Kan me voorstellen dat het frustrerend is, ik zou er ook niet blij mee zijn.
Dat is wat anders dan gelijk BBNed afschepen om een enkele storing. Het is niet structueel.Crusader schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:01:
[...]
Als gamer ben je toch niet blij met dit soort "kleine" zaken als het al een paar dagen aanhoudt.
Kan me voorstellen dat het frustrerend is, ik zou er ook niet blij mee zijn.
(daarnaast heb ik de afgelopen paar weken, feitelijk nooit, een storing gehad, en heb toch ook een BBNed verbinding)
Mij zul je verder ook niet horen klagen over BBned, ik heb ruim drie jaar een fantastische verbinding van ze gehad zonder problemen.Exorcist schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:24:
[...]
Dat is wat anders dan gelijk BBNed afschepen om een enkele storing. Het is niet structueel.
(daarnaast heb ik de afgelopen paar weken, feitelijk nooit, een storing gehad, en heb toch ook een BBNed verbinding)
Ahum

Wordt aan gewerkt zeg maar.
Kortom afwachten dan maar
"Ja er is een kleine storing" is leuk maar dat kan je natuurlijk niet een paar dagen vol blijven houden.
Maarja wat doe je er aan he.

Dat zou voor mij dan wel een mooie aanbieding zijn. Ik heb namelijk niet zoveel zin om weer over te stappen en TweakDSL is mij de afgelopen 2 jaar goed bevallen.
Omgerekend is dat € 499,- + € 25,- = € 21,83 per maand wat dus een prima prijs is, helemaal inclusief newsserver! Goedkoper dan elke andere aanbieder voor een 24mbit abo. Ik ga direct een fax sturen!
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Ik kreeg wel netjes mijn modem vandaag al, die het gelukkig ook doet op mijn huidige BBned verbinding, aangezien mijn modem stuk was.
Dus betaal je maar €20,80 per maand
In ben binnen mijn contract periode van een BBned aansluiting naar de huidige aanbieding gegaan. Modem was er vlot, geen administratie kosten, overstap probleemloos en daarna via de helpdesk vlot vast ip en reverse DNS geregeld, betaling in 2 termijnen en dat gaat tot nu toe ook perfect.Smarron schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:10:
Thanks voor de info, jullie hebben ook een verlenging gedaan dus?
Kortom, ik ben een tevreden klant.
Aanvraag vorige week gedaan, echter nog geen verder info ontvangen, zal nog wel komen neem ik aan...Smarron schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:10:
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 11:33 ]
Yup, geen last meer van traagheid. Ben net het testen en m'n download zit weer constant op 823KB/sVerwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:23:
Heeft iemand al wat meer informatie over de traagheid met BBNED?
☻/
/▌
/ \
Ik heb er ook naar gekeken, maar de aanbieding van 2 jaar voor 499 is via het Tiscali netwerk. Wellicht heb jij momenteel een ADSL aansluiting via het BBned netwerk bij Tweakdsl.Smarron schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:10:
Er zijn mensen die een baggerverbinding kregen na overstap omdat de Tiscali centrale veel verder weg stond dan de BBned centrale (vanaf hun woning/aansluiting gemeten).
Het lijkt me verstandig om even na te vragen bij tweak hoe ver de betreffende centrales staan bij jouw adres vandaan.
Het zou zonde zijn als je een prutverbinding krijgt en er gelijk twee jaar aan vast zit.
Verwijderd
Hmmn ik nog niet... nog steeds 100kB maxKixtart schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:23:
[...]
Yup, geen last meer van traagheid. Ben net het testen en m'n download zit weer constant op 823KB/s
edit: router en modem uit en aan lijkt geholpen te hebben, haal nu zo'n 450kB/s wat nog niet echt super is op een verbinding van 4-8mbit
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 20:30 ]
☻/
/▌
/ \
Verwijderd
De snelheid die ik haalde een paar jaar geleden, toen we net hier in dit huis kwamen te wonen, was zo rond de 800kB
Toen mijn upload nog 1024kbit was lol
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 21:14 ]
☻/
/▌
/ \
Verwijderd
Tx Bit Rate 608000
Rx Bit Rate 3392000
Op irc in #tweakdsl vertellen ze me net dat dit nogal matig is.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 22:02 ]
Toch wel typisch dat ze mijn pc de schuld geven terwijl ik laatst een lanparty heb gehad waar er 10 man tegelijk niet boven die snelheid zijn uitgekomen

Jeremy Clarkson
De Tiscali/GreenISP centrale en de BBNed centrale staan meestal vlak bij elkaar en altijd op hetzelfde adres.BounceMeister schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:59:
[...]
Ik heb er ook naar gekeken, maar de aanbieding van 2 jaar voor 499 is via het Tiscali netwerk. Wellicht heb jij momenteel een ADSL aansluiting via het BBned netwerk bij Tweakdsl.
Er zijn mensen die een baggerverbinding kregen na overstap omdat de Tiscali centrale veel verder weg stond dan de BBned centrale (vanaf hun woning/aansluiting gemeten).
Het lijkt me verstandig om even na te vragen bij tweak hoe ver de betreffende centrales staan bij jouw adres vandaan.
Het zou zonde zijn als je een prutverbinding krijgt en er gelijk twee jaar aan vast zit.
Het enige verschil wat je zou kunnen ervaren is het hoger/lager intrainen van het nieuwe modem.
Dan heb ik zelf nog een vraag. M'n afstand tot de BBned centrale is volgens de postcodecheck 1637 meter.Ghandi schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:35:
[...]
De Tiscali/GreenISP centrale en de BBNed centrale staan meestal vlak bij elkaar en altijd op hetzelfde adres.
Het enige verschil wat je zou kunnen ervaren is het hoger/lager intrainen van het nieuwe modem.
Ik heb een Speedtouch 716v5 WL en die geeft met m'n Tweak B10 abo (10Mbit/1Mbit BBned) het volgende aan:
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 17,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 15,0 / 30,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 13,0 / 12,0
Moet ik bij deze grafiek dan de lijn van 30dB volgen? (Ik kom dan maar tot maximaal 14Mbit/s.) Of die van 15dB?
Kan iemand iets meer zeggen over de waarden, zijn ze goed of slecht?
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
☻/
/▌
/ \