[Leopard] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste
Acties:
  • 14.629 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor degenen die de hakkelige animaties van Leopard vervelend vinden, hier staat een oplossing/workaround voor smooth animaties (Exposé, Dashboard etc.)...

Je moet wel even de developer tools installeren, eenmaal uitgevoerd kan je ze weer verwijderen. :) Het werkt hier in ieder geval perfect op een iMac, alles is weer zo soepeltjes als in Tiger.

[ Voor 12% gewijzigd door Frietsaus op 17-11-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegenen die fan zijn van de default Leopard achtergrond (zoals ik!!), heb ik iets soortgelijks gevonden: http://www.bartelme.at/journal/archive/flow_wallpaper

Zitten ook versies voor dualscreen bij enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem met muis en slaapstand heb ik ook in Leopard met meest recente update. Ook als ik een usb muis via een hub gebruik, valt die na slaapstand vaak niet te gebruiken. Muis afkoppelen of soms hele hub afkoppelen en weer aankoppelen helpt dan meestal wel. Soms herstart vereist.
Ook krijg ik regelmatig de melding dat ik geen enkel! programma meer kan starten, met elke keer dezelfde foutmelding. Alleen herstarten helpt dan. Zal volgende keer de melding wel even noteren, nu heb ik via Google niks kunnen vinden hierover. Op de Apple supportsite ook niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment is een onbekende applicatie mijn harde schijf op volle snelheid aan het gebruiken, waardoor ik onmogelijk kan gamen. Is het mogelijk om te zien welk programma dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

dat is bijna altijd spotlight :) kun je mdworker niet eens proberen te killen?

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:54:
dat is bijna altijd spotlight :) kun je mdworker niet eens proberen te killen?
Of je klikt spotlight rechtsboven even aan als het spotlight is (of CMD + Spatie) zodat je kunt zien hoe lang hij er nog over doet. Hij is vast aan het indexeren van je bestanden (en externe hardeschijven die gekoppeld zijn), je kunt ervoor zorgen dat spotlight ze niet indexeert of je laat 'em gewoon ff zijn gang gaan. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Step op 17-11-2007 14:57 . Reden: toegevoegde info ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:42:
Op het moment is een onbekende applicatie mijn harde schijf op volle snelheid aan het gebruiken, waardoor ik onmogelijk kan gamen. Is het mogelijk om te zien welk programma dit is?
Met Activity Viewer kun je een aardige indruk krijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R4NCOR schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:19:
[...]

Met Activity Viewer kun je een aardige indruk krijgen toch?
In Activity Monitor ben ik er ook achter gekomen dat hij opeens 30MB / sec en 15MB / sec aan het pompen was, maar hoe kan ik dan zien welke applicatie dat aan het doen was? Qua memory en CPU-tijd was er geen enkele applicatie die overal bovenuit schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:31

4POX

Everybody is wired

Iemand opgevallen dat je met 10.5.1 nu wel je timemachine kunt wegschrijven naar het netwerk. Ik ben mijn timemachine backup nu aan het wegschrijven van mijn macbook naar mijn macmini

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

4POX schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:25:
Iemand opgevallen dat je met 10.5.1 nu wel je timemachine kunt wegschrijven naar het netwerk. Ik ben mijn timemachine backup nu aan het wegschrijven van mijn macbook naar mijn macmini
Zolang die allebei leopard draaiden kon dat met 10.5 ook al.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

CyBeR schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:27:
[...]

Zolang die allebei leopard draaiden kon dat met 10.5 ook al.
Mijn Macbook Pro (en iMac en Macbook) zijn niet meer in staat naar een externe schijf op mijn Mac Mini (servertje) te schrijven, ik moest default write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1 in de terminal uitvoeren om te zorgen dat het weer werkte.

Allen zijn nu 10.5.1 en met 10.5 was het wél mogelijk. :/ Eerst stond SMB ook aan (nu nog steeds) en nu kan het opeens niet meer, dat lijkt me het probleem dan niet want het mounten gebeurt nog steeds via AFP.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt het dat met 10.5.1 een backup via Time machine maken langer duurt dan voorheen?

Bij mij blijft hij al een hele tijd "hangen" bij voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens ook last van een ander probleem.

Ik werkte voorheen op een "oud" wit Apple toetsenbord. Dit toetsenbord werkte ook gewoon onder Leopard. Maar sinds kort kan ik geen verbinding maken met dit toetsenbord. Als ik bij Bluetooth (onder systeemvoorkeuren) kijk staat het "oude" witte toetsenbord er wel tussen, maar kan ik er geen verbinding mee maken. Is dit een bekend probleem?

BTW de batterijen zijn NIET leeg, Ik had ze recent vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 21:21
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:44:
Klopt het dat met 10.5.1 een backup via Time machine maken langer duurt dan voorheen?

Bij mij blijft hij al een hele tijd "hangen" bij voorbereiden.
Zelfde probleem hier. Nu sleep ik mijn fotomappen handmatig naar de externe schijf en stopt hij af en toe omdat een bestand "in gebruik" zou zijn..... Wat natuurlijk niet zo is. Ik snap er niks meer van, maar de backup functies kosten mij nu al teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:54:
Ik heb trouwens ook last van een ander probleem.

Ik werkte voorheen op een "oud" wit Apple toetsenbord. Dit toetsenbord werkte ook gewoon onder Leopard. Maar sinds kort kan ik geen verbinding maken met dit toetsenbord. Als ik bij Bluetooth (onder systeemvoorkeuren) kijk staat het "oude" witte toetsenbord er wel tussen, maar kan ik er geen verbinding mee maken. Is dit een bekend probleem?

BTW de batterijen zijn NIET leeg, Ik had ze recent vervangen
Soms vraag je je af wat er WEL blijft werken onder Leopard. Zelfs hun eigen hardware doet het niet lekker. Een van mijn harde schijven kan ik gewoon niet benaderen onder Leopard. Alle permissies enz, gewoon goed. Als we voor ieder probleem in dit topic 1 regel in courier 10 zouden printen op een A4tje dat we het a4tje zouden we het zo volkrijgen. En dan maken ze commercials waarin mensen downgraden naar XP. Nou, ik ben blij dat Tiger nog op m'n andere harde schijf staat. Ik wacht wel op 10.5.2. of .3 . en start dat luipaard dan nog wel een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik ben anders nog geen enkel probleem tegengekomen op m'n MacBook. Al de apps die ik onder Tiger had draaien doen het perfect (zoals te verwachten viel) 8)

Met defaults was het ook appeltje eitje om m'n Samba-share bruikbaar te maken voor Time Machine. Het werkt allemaal prima en het boeit me eerlijk gezegd ook totaal niet waarom Apple Samba shares in het unsupported groepje dumpt. :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Ik heb nu mijn TM backups op een externe USB drive staan, maar ik wil deze graag verhuizen naar mijn AFP share op mijn Ubuntu machine. Nu kan ik met TMShowUnsupportedNetworkVolumes waarschijnlijk wel die share gebruiken, maar ik heb geen zin om mijn initial backup opnieuw te gaan doen.

Is er een mogelijkheid om de bestaande backup op de USB drive te "verhuizen" naar een andere machine (zonder HFS+ fs)?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

Gerco schreef op zondag 18 november 2007 @ 11:56:
Ik heb nu mijn TM backups op een externe USB drive staan, maar ik wil deze graag verhuizen naar mijn AFP share op mijn Ubuntu machine. Nu kan ik met TMShowUnsupportedNetworkVolumes waarschijnlijk wel die share gebruiken, maar ik heb geen zin om mijn initial backup opnieuw te gaan doen.

Is er een mogelijkheid om de bestaande backup op de USB drive te "verhuizen" naar een andere machine (zonder HFS+ fs)?
moet je even kijken of je je backupdb kunt verplaatsen en dan de locatie kan wijzigen. Maar wat is het probleem om even de initial setup opnieuw te draaien? kost je een uurtje oid..

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Maximus schreef op zondag 18 november 2007 @ 12:10:
Maar wat is het probleem om even de initial setup opnieuw te draaien? kost je een uurtje oid..
Was dat maar waar, de eerste backup kostte bij mij meer dan 12 uur (voor 40GB ???). Mocht het weer zo lang gaan duren, kan ik TM dan terugzetten op de USB drive of vergeet hij dan iets en begint hij weer opnieuw?

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 18-11-2007 12:15 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 18:20
Hmm ik heb leopard er sinds kort opgezet alles werkt goed dacht.... Nu blijkt dat me wifi verbinding
om de zoveeltijd uitvalt. Met Tiger had ik hier geen last van. Mijn macbook is nu denk ik 3maanden oud. Hebben meer mensen hier last van sinds leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:39
richards81 schreef op zondag 18 november 2007 @ 13:48:
Hmm ik heb leopard er sinds kort opgezet alles werkt goed dacht.... Nu blijkt dat me wifi verbinding
om de zoveeltijd uitvalt. Met Tiger had ik hier geen last van. Mijn macbook is nu denk ik 3maanden oud. Hebben meer mensen hier last van sinds leopard?
Ik had het juist precies andersom. M'n Wifi was vrij onstabiel onder Tiger, op een gegeven moment stond hij op 4 v.d 5 streepjes en toen viel de verbinding weg. Even later en hij was weer terug. Daar heb ik nu totaal geen last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

DaFrenk schreef op zondag 18 november 2007 @ 15:01:
[...]

Ik had het juist precies andersom. M'n Wifi was vrij onstabiel onder Tiger, op een gegeven moment stond hij op 4 v.d 5 streepjes en toen viel de verbinding weg. Even later en hij was weer terug. Daar heb ik nu totaal geen last meer van :)
Hmmm, ik heb er in beide gevallen geen last van gehad. Ligt het niet aan bepaalde instellingen? Zowel Tiger als Leopard werkt prima hier op zowel een zyxel router als op een Linksys WRT54G.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met mijn toetsenbord lijkt opgelost te zijn.

Nadat ik een willekeurige knop een aantal seconden ingedrukt hield, kon ik op een gegeven moment
het toetsenbord weer koppelen. Het lijkt erop dat het toetsenbord "in slaap" is gevallen.

Het vreemde is dat dit niet gebeurd met een nieuw "aluminium" toetsenbord. Ik heb tijdelijk een draadloos alluminium toetsenbord liggen waarbij dit probleem (nog) niet is voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds die laatste update gaat Leopard bij mij na elke boot indexeren, dit was vroeger niet dacht ik.
Is dit bij jullie ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dancing_Animal schreef op zondag 18 november 2007 @ 11:00:
[...]
Soms vraag je je af wat er WEL blijft werken onder Leopard.
In mijn geval: alles werkt. Hebbie even? Macmini, apple keyboard, twee muizen, twee firewire disk, drie usb-disks, een handvol flashdiskjes. 189-in-1 cardreader, usb webcam, firewire iSight, Sony camera, Fuji camera, Sony videocamera, logitech headset, Brother labelprinter, Epson alles-in-een printer/scanner, HP network printer, apple-tv, andere mini, macbook, airport express met airtunes, een stel usb-, firewire- en netwerkhubjes en een linksys.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 21:15:
Sinds die laatste update gaat Leopard bij mij na elke boot indexeren, dit was vroeger niet dacht ik.
Is dit bij jullie ook ?
nee, dit is bij mij juist omgekeerd.. In 10.5 deed ie dat wel, in 10.5.1 niet meer :) (zoals het hoort dus..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
Ik heb slechts twee problemen onder Leopard tot nu toe (afkloppen), en daar is omheen te komen :)

1. MySQL kan niet meer via de preference pane opgestart worden. Dit komt omdat de socket file niet meer op de standaard plek neer gezet wordt. De oplossing:
Bash:
1
2
#!/bin/sh
sudo /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld &

Daarnaast moet je een symlink hebben naar /tmp/mysql.sock vanaf /var/mysql/mysql.sock

2. In mijn Java programma waarin ik gebruik maak van Axis kan ik geen remote methods meer aanroepen. Dit omdat er ergens een reguliere expressie uitknalt. De waarde die in de regexp ingevuld wordt bevat de adressen van de hosts waarvoor in het netwerk géén proxy gebruikt moet worden. Leopard vult daar tegenwoordig ook *.local in, wat niet goed compileert als reguliere expressie.
De oplossing: in het Java project ergens de volgende regel aanroepen (werkt ook onder andere OSses):
Java:
1
System.setProperty("http.nonProxyHosts", ""); // Leopard hack

Zeer technische ontwikkel-omgeving problemen dus, maar desalniettemin wel problemen door Leopard. Voor de rest: TOP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:09

Nitai

Live the life you love.

Sinds een paar dagen is mijn 'Shared' onderdeel verdwenen uit Finder. Heel vreemd, ik heb gegoogled. En er schijnen meer mensen last van te hebben. Heb een paar 'oplossingen' gezien maar die moet ik nog even uitproberen. Zoals het geven van in de terminal 'killall Finder', het zetten van de Mac in dezelfde workgroup als andere Windows machine en meer.

Nu connect ik met m'n share door cmd + K te gebruiken. Als ik eenmaal op m'n share zit, dan komt hij wel beschikbaar in m'n Finder window als Shared onderdeel.

Iemand anders hier ook last van?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nogsteeds een nare bug in Leopard. Ik hoopde dat hij opgelost zou zijn in de 10.5.1 update maar dat is helaas niet zo. Als ik mijn wireless uit zet, en vervolgens weer aan (of gewoon tijdens het booten als de wireless actief word) begint mijn muis enorm te "laggen" tijdens het zoeken naar een netwerk. Dat gebeurt dus vooral als je netwerk niet beschrikbaar is die je vantevoren hebt ingesteld.
Ook werkt wireless hier op de HAN nogsteeds niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leopard 10.5.1

Als ik in iCal een serie afspraken (herhalingen) naar een week later verplaats, vliegt iCal er uit.
De afspraken staan er dan gelukkig wel maar dit is volgens mij duidelijk een Bug.

Komt dit bekend voor en heeft iemand anders daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Niet online
Hey vaag, na een reboot doet het netwerk van de HAN het toch ineens wel. Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 12:53:
Leopard 10.5.1

Als ik in iCal een serie afspraken (herhalingen) naar een week later verplaats, vliegt iCal er uit.
De afspraken staan er dan gelukkig wel maar dit is volgens mij duidelijk een Bug.

Komt dit bekend voor en heeft iemand anders daar ook last van?
Nope, hier werkt het gewoon (in maand view neem ik aan)..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het aan de 10.5.1 update ligt, maar ik heb nu op 2 macs het volgende probleem:

De vrije schijfruimte is op mijn MacBook geslonken naar zo'n 7GB, terwijl ik een 160GB HDD erin heb, en er bijna geen data op staat....

Bovendien, de iMac van mijn vriendin, geeft hij nu 22GB vrij aan terwijl de User directory maar 52Gb in beslag neemt en de HDD 250GB groot is :X

Iemand anders ook dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Ik zit nu voor het eerst met 10.5.1 op school (Windesheim, Zwolle). Eerder moest ik elke keer het internet opnieuw instellen om connectie te maken (met 10.5 dus). Maar nu werkt alles zoals het hoort.

Toch wel mooi dat ze zo snel met die fix zijn gekomen. :)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 14:18:
Ik weet niet of het aan de 10.5.1 update ligt, maar ik heb nu op 2 macs het volgende probleem:

De vrije schijfruimte is op mijn MacBook geslonken naar zo'n 7GB, terwijl ik een 160GB HDD erin heb, en er bijna geen data op staat....

Bovendien, de iMac van mijn vriendin, geeft hij nu 22GB vrij aan terwijl de User directory maar 52Gb in beslag neemt en de HDD 250GB groot is :X

Iemand anders ook dit probleem?
Toevallig dat mijn broertje gisteren tegen mij zei "Zo, die raakt wel erg snel vol, ik heb nog maar 60GB vrij". Hij heeft ook een iMac. ook met 250GB HDD, maar ik dacht misschien download hij gewoon veel pr0n :P
Dan ga ik vanmiddag toch maar even kijken hoe dat bij hem zit (ook even zijn usermapje bekijken).
Of dat programma waarmee je de inhoud van je schijf kan controleren, met taart-grafiekje etc. (weet zo de naam even niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Clean install van Leopard gedaan of niet? Anders kan het zijn dat hij bij Archive & Install alles van Tiger nog in een aparte map heeft staan, en dat alle schijfruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rob1n schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:32:
Ik heb nogsteeds een nare bug in Leopard. Ik hoopde dat hij opgelost zou zijn in de 10.5.1 update maar dat is helaas niet zo. Als ik mijn wireless uit zet, en vervolgens weer aan (of gewoon tijdens het booten als de wireless actief word) begint mijn muis enorm te "laggen" tijdens het zoeken naar een netwerk. Dat gebeurt dus vooral als je netwerk niet beschrikbaar is die je vantevoren hebt ingesteld.
Ook werkt wireless hier op de HAN nogsteeds niet :/
Gebruik je de Mighty Mouse? Zo ja heb ik hetzelfde probleem.

Thuis heb ik een Airport Extreme, en dan lagt m'n muis het eerste kwartier ook (en dikwijls nadien ook). Op het werk staan er hier een 4-tal cheapo wireless routers en heb ik geen enkel verkeer, zelfs met druk dataverkeer over het wireless...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieB schreef op maandag 19 november 2007 @ 14:17:
[...]

Nope, hier werkt het gewoon (in maand view neem ik aan)..
Het maakt bij mij niet uit.. zowel in dag als maand view is dit probleem.
Ik heb het gebruikt bij een reeks (herhalingen).
Dus alles een weekje vooruit..

In Tiger had ik dit probleem niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serenity schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:25:
Clean install van Leopard gedaan of niet? Anders kan het zijn dat hij bij Archive & Install alles van Tiger nog in een aparte map heeft staan, en dat alle schijfruimte inneemt.
Op mijn macbook een clean install en op de iMac een archive & install.
De map van Tiger heb ik reeds verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Wat ik gruwelijk irritant vind aan Leopard is dat als ik een common file dialog voor me neus heb ("Cancel", "Overwrite", "Use .php" etcetera), dat ik dan niet (meer) met tab kan switchen tussen die keuzes.

Weet niet of dat een globale instelling is want in Firefox werkt het zo bijvoorbeeld ook niet met buttons. Uiteraard wel gewoon met invoervelden, maar niet met 'knopjes' (submit) buttons. Is daar misschien een manier voor om toch te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Was dat niet een optie onder Keyboard & Mouse > Keyboard Shortcuts > Full keyboard acces: All controls?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Idd, is gewoon een per-user setting...
Wat ik me af vraag... als je zo'n probleem hebt, denk je toch gelijk aan -> System Preferences -> Keyboard & Mouse ?

In de tijd dat jij die post tikt, heb je het zelf dan eigenlijk ook al gefixt, als je even logisch na denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 11-09 17:10
offtopic:
Gefrustreerd? Natuurlijk heb ik gekeken en geprobeerd maar ik kwam er niet zo snel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 12:12
Nog een erg handige toevoeging voor de stacks in je dock: een 'recent-item' stack:

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.tuaw.com/media/2007/11/recentitemsstack111607.jpg

code:
1
defaults write com.apple.dock persistent-others -array-add '{ "tile-data" = { "list-type" = 1; }; "tile-type" = "recents-tile"; }'

Via Macosxhints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Datafeest schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:51:
Drat, ik kan nu niet meer mijn System Preferences invoeren. Mijn systeemwachtwoord is ineens fout 8)7 Straks maar eens een reboot doen, hopelijk werkt dat :X
Hier hetzelfde probleem na het installeren van OSX 10.5.1. Iemand hier een oplossing hoe ik mijn useraccount weer terug naar normaal krijg. Alle wachtwoorden zijn namelijk opeens fout!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Weet iemand hoe ik iCal gewoon in 24 uur kan weergeven i.p.v. a.m./p.m.? In de preferences kan ik niets vinden...

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Erhnam schreef op maandag 19 november 2007 @ 17:36:
[...]
Hier hetzelfde probleem na het installeren van OSX 10.5.1. Iemand hier een oplossing hoe ik mijn useraccount weer terug naar normaal krijg. Alle wachtwoorden zijn namelijk opeens fout!
Je kan met de installatie DVD opstarten ('c' ingedrukt houden na het boing-geluid) en dan kan je je paswoord resetten. Er is daarvoor een menuoptie in de menubalk bovenin.

Hoe die optie precies heet weet ik niet meer, helaas, heb hem al een tijd niet meer gebruikt. Maar het is erg eenvoudig!

Ah, gevonden, hier staan meer instructies!

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 19-11-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

GekkePrutser schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:11:
[...]

Je kan met de installatie DVD opstarten ('c' ingedrukt houden na het boing-geluid) en dan kan je je paswoord resetten. Er is daarvoor een menuoptie in de menubalk bovenin.

Hoe die optie precies heet weet ik niet meer, helaas, heb hem al een tijd niet meer gebruikt. Maar het is erg eenvoudig!

Ah, gevonden, hier staan meer instructies!
Het is gelukt. Wat de 10.5.1 update doet is de Administrative root rechten van de gebruikers afhalen. Booten van dvd, wachtwoord voor root resetten en de rechten wederom toekennen loste het probleem op! Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Frietsaus schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:52:
Voor degenen die de hakkelige animaties van Leopard vervelend vinden, hier staat een oplossing/workaround voor smooth animaties (Exposé, Dashboard etc.)...

Je moet wel even de developer tools installeren, eenmaal uitgevoerd kan je ze weer verwijderen. :) Het werkt hier in ieder geval perfect op een iMac, alles is weer zo soepeltjes als in Tiger.
Vanmiddag was ik daar ook mee bezig geweest. Blijkbaar werd OS X er niet al te vrolijk van:

Afbeeldingslocatie: http://my-static.opera.com/album/Vanitas1440/327836/LeopardBug1Small.png

Afbeeldingslocatie: http://my-static.opera.com/album/Vanitas1440/327836/LeopardBug2Small.png

De Finder reageerde niet meer, en ook het Dashboard niet. Ik kon nog wel de programma's heen en weer slepen (achter de dashboard icoontjes) en afsluiten, maar het Dock wilde ook niet meer weg :P

Even opnieuw opgestart en het ging allemaal weer goed.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op zondag 18 november 2007 @ 21:34:
[...]

nee, dit is bij mij juist omgekeerd.. In 10.5 deed ie dat wel, in 10.5.1 niet meer :) (zoals het hoort dus..)
Is er een manier om die update ongedaan te maken? Want ik heb geen zin om na elke boot een paar minuten te wachten tot als het indexeren gedaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 16:07
Zijn er hier mensen die gebruik maken van openvpn in bridged mode, mogelijk met tunnelblick, en ook het volgende probleem ondervinden:

Zodra je het start werken broadcasts (daap e.d.) perfect over de vpn. Echter zodra m'n powerbook uit slaapstand komt ontvangt en verzend deze geen broadcasts meer, voor de rest werkt de vpn verbinding perfect, enkel broadcasts werken niet meer. Het probleem komt enkel voor zodra je uit slaapstand komt, een disconnect maakt niets uit. Een reboot verhelpt het probleem, maar daar heb ik geen apple voor :p. Ik heb het probleem teruggebracht tot of openvpn of de kernel driver, of iets in osx. het ligt niet aan de server of tunnelblick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Ik heb n uook met 10.5.1 dat als mijn mbp sr uit sleep komt de muis soms heel erg haperd, samen met al de rest, en de hele mbp onbruikbaar is tot de volgende reboot ...

Het word er niet beter op :(

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:37:
[...]

Gebruik je de Mighty Mouse? Zo ja heb ik hetzelfde probleem.

Thuis heb ik een Airport Extreme, en dan lagt m'n muis het eerste kwartier ook (en dikwijls nadien ook). Op het werk staan er hier een 4-tal cheapo wireless routers en heb ik geen enkel verkeer, zelfs met druk dataverkeer over het wireless...
Ik heb wel een Mighty Mouse, maar ook mijn trackpad heeft hetzelfde probleem, als ik dus de Mighty Mouse nieteens heb aangesloten.

Edit:
@Apache hierboven, heb jij het laggen in combinatie met je Airport? Kijk eens of je MBP ook gaat laggen als je Airport uitzet voordat je hem in slaapstand zet. Als hij dan niet meer laggt, heb je hetzelfde probleem als ik denk ik. Mijn MBP stottert enorm tijdens het proberen van connecten met wireless.

[ Voor 21% gewijzigd door Magnetic_Man op 19-11-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Apache schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:45:
Ik heb n uook met 10.5.1 dat als mijn mbp sr uit sleep komt de muis soms heel erg haperd, samen met al de rest, en de hele mbp onbruikbaar is tot de volgende reboot ...

Ik had het met 10.5 ook wel soms, nu met 10.5.1 gelukkig nog niet gezien. Hopelijk blijft het zo, al zie ik hier geen goed nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
Sinds ik Leopard heb, gebeurt het me regelmatig dat ineens mijn DashBoard op hol slaat,
en hij tot bijna 100%cpu gebruikt. (ik merkte dit doordat mijn fans gingen loeien ;) )
hebben er hier meer last van?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Vanitas schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:12:
[...]

Vanmiddag was ik daar ook mee bezig geweest. Blijkbaar werd OS X er niet al te vrolijk van:

[afbeelding]

[afbeelding]

De Finder reageerde niet meer, en ook het Dashboard niet. Ik kon nog wel de programma's heen en weer slepen (achter de dashboard icoontjes) en afsluiten, maar het Dock wilde ook niet meer weg :P

Mooie background. Waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 06:31

4POX

Everybody is wired

Mijn situatie hier is dat ik drie apples heb. Een macbook voor mobiel, een imac voor thuis en een mac mini als media/server. Op de mac mini is een 500 gigabyte externe schijf op aangesloten. Alle drie mac backuppen met time machine naar die schijf.

De backups van de mac mini gaan naar een map en de backups van de macbook en imac gaan over het netwerk naar grote image files.

Nu begin ik een beetje ongerust te komen. Als ik op de mac mini de optie kies om in de backups te browsen kan ik alleen die van de mac mini zelf kiezen. Wat nu als de schijf van de macbook in rook opgaat. Kan ik dan een nieuwe schijf halen en zonder problemen de backup van de macbook terug zetten. Of moet ik voor elk systeem toch een aparte schijf hebben?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De backup van de andere computers zitten in die imagefiles,daar kun je dus niet zomaar in bladeren. AFAIK kun je de inhoud van die backup-images gewoon via het netwerk terugzetten als je dan een nieuwe schijf in je macbook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Vanitas schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:12:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hmm raar probleem, dat had ik niet. Maar laat ik mijn post maar even verduidelijken. Je hebt Quartz Debug eigenlijk alleen nodig als je Beam Sync volledig wil uitschakelen. Als je dit doet zal je in veel effecten tearing zien. Wil je grotendeels soepele effecten maar toch met Vsync nog aan, dan is het enige wat je hoeft te doen...
code:
1
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Compositor -dict deferredUpdates 1

...in de Terminal typen, je wachtwoord op te geven en vervolgens opnieuw op te starten. Wat het precies doet weet ik niet, maar de effecten zijn dat grotendeels soepel en met Vsync (dus geen tearing). De reden dat je voor deze workaround geen Quartz Debug nodig hebt is omdat de standaard instelling in Leopard voor Beam Sync al "Automatic" is. :)

Maar ik begrijp nu dat de effecten wel soepel gaan bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
is de aangewezen methode om bestandn en directories te verstoppen eigenlijk:
toevoegen aan /.hidden(niet te vinden bij mijn luipaard)
invisible bit zetten
of . ervoor (kan in mijn geval niet)
Heb nu voor het zetten van het invisible bit gekozen, via googlke wordt met name over /.hidden geschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

whitehouse schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:46:
Sinds ik Leopard heb, gebeurt het me regelmatig dat ineens mijn DashBoard op hol slaat,
en hij tot bijna 100%cpu gebruikt. (ik merkte dit doordat mijn fans gingen loeien ;) )
hebben er hier meer last van?
Hier heb ik sinds 10.5.1 geen last meer van.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:46
Apache schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:45:

Dit heb ik onder 10.5 meerdere malen gehad, en heb het vanochtend onder 10.5.1 voor het eerst weer gehad? :( Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okee, heb hier nu ook een doosje Leopard liggen (kon ook niet nalaten even een nieuw alu keyboardje erbij te nemen, gruwelijk lekker tiep-ding)

Ik heb een MacPro en hoe kan ik het beste nou die update gaan draaien?

- upgraden of een verse install?
- eerst die AE deinstalleren?
- mail etc backuppen, is dit nodig?
- Gaat mijn cs3 nog goed draaien?

wellicht allemaal al een keer langsgekomen, maar 83 pagina's is me echt teveel om na te zoeken.
Heeft er iemand met een macPro problemen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Erhnam schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:19:
[...]

Mooie background. Waar heb je die vandaan?
Geen idee waar ik em vandaan heb, maar ik heb em maar ff online gezet, hier kan je em vinden.

Ik heb ook gelijk maar ff de rest van mn wallpapers online gezet, en die staan hier.
Frietsaus schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:15:
[...]

Hmm raar probleem, dat had ik niet. Maar laat ik mijn post maar even verduidelijken. Je hebt Quartz Debug eigenlijk alleen nodig als je Beam Sync volledig wil uitschakelen. Als je dit doet zal je in veel effecten tearing zien. Wil je grotendeels soepele effecten maar toch met Vsync nog aan, dan is het enige wat je hoeft te doen...
code:
1
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Compositor -dict deferredUpdates 1

...in de Terminal typen, je wachtwoord op te geven en vervolgens opnieuw op te starten. Wat het precies doet weet ik niet, maar de effecten zijn dat grotendeels soepel en met Vsync (dus geen tearing). De reden dat je voor deze workaround geen Quartz Debug nodig hebt is omdat de standaard instelling in Leopard voor Beam Sync al "Automatic" is. :)

Maar ik begrijp nu dat de effecten wel soepel gaan bij jou?
De effecten gaan wel soepel ja. Enkel wil Dashboard nog wel eens een beetje choppy in beeld komen. Maar dat maakt me niet zoveel uit, ik gebruik het toch haast nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:47:
okee, heb hier nu ook een doosje Leopard liggen (kon ook niet nalaten even een nieuw alu keyboardje erbij te nemen, gruwelijk lekker tiep-ding)

Ik heb een MacPro en hoe kan ik het beste nou die update gaan draaien?

- upgraden of een verse install?
- eerst die AE deinstalleren?
- mail etc backuppen, is dit nodig?
- Gaat mijn cs3 nog goed draaien?

wellicht allemaal al een keer langsgekomen, maar 83 pagina's is me echt teveel om na te zoeken.
Heeft er iemand met een macPro problemen gehad?
-Upgraden kan, verse install is minder riskant (alhoewel upgraden goed meevalt)
-AE? Sowiezo niet nodig, ofwel wordt 't geformatteerd ofwel wordt 't gewoon verdergebruikt.
-Is nodig als je 't zelf nodig acht. Op de website van apple staat een tutorial.
-Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
Ik heb onder leopard 2 keer azureus gebruikt, en 2 keer liep het totale systeem vast en werd ik verzocht de uit-knop ingedrukt te houden. Lijkt wel een beetje op windows-taferelen...

en om op de laatste vraag van het bericht boven mij te reageren; Bij mij doet indesign het niet in leopard, als je indesign met build nr. .441 hebt dan doet hij het niet, vanaf .458 wel.
als je in finder op het indesign icoon klikt kun je zien welk build nummer je hebt.

Ook moest ik 3 uur besteden aan hoe ik poorten van mijn router moet open zetten omdat torrents het niet deden, met OS 10.4 was dat niet nodig.

(en ook problemen met uit de slaapstand komen hier)

[ Voor 56% gewijzigd door simlock op 20-11-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb sinds vandaag iets raars: Ik heb vorige week Leopard geïnstalleerd, op een paar kleine dingetjes na liep het prima.. Gisteravond begon mijn MacBook een beetje traag te reageren en telkens "na te denken". Toen heb ik hem maar gewoon afgesloten en ben gaan slapen.

Toen ik hem vanochtend weer aan zette, deed hij het weer gewoon, maar was ik ineens een heel groot deel van mijn vrije harde schijf ruimte kwijt (gister was het zo'n 50-60 GB, nu nog maar 23). Ik heb met finder gezocht naar alle bestanden die de afgelopen 2 dagen zijn aangemaakt, dat zijn hooguit een paar albums, hooguit 2GB.. Ik heb mijn MacBook ook al een keer gerestart, maar dat werkte ook niet.. Ik snap hier niks van :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
hm, ja zoiets heb ik ook, ik heb mijn MBP pas 2 weken, met CS3 erop en 5 gig aan documenten, en ik heb al 35 gig gebruikt :S Ik heb het idee dat ik leopard naast OS10.4 gezet heb ofzo, ipv er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
Keer permissions repairen?

In disk utility....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Vanitas schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:27:
[...]
De effecten gaan wel soepel ja. Enkel wil Dashboard nog wel eens een beetje choppy in beeld komen. Maar dat maakt me niet zoveel uit, ik gebruik het toch haast nooit.
Ja dat merk ik ook, als ik Beam Sync uit zet dan loopt het 100% vloeiend, maar dan heb ik best veel last van tearing. Deze manier maakt het naar mijn ervaring vloeiender dan de standaard instelling, maar het is nog niet van Tiger niveau.

[ Voor 25% gewijzigd door Frietsaus op 20-11-2007 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frietsaus schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:51:
[...]

Ja dat merk ik ook, als ik Beam Sync uit zet dan loopt het 100% vloeiend, maar dan heb ik best veel last van tearing. Deze manier maakt het naar mijn ervaring vloeiender dan de standaard instelling, maar het is nog niet van Tiger niveau.
Hier verlopen de effecten ook stukken vloeiender op een MacBook! Het verschil is duidelijk merkbaar met gebruik van Expose, minimalisatie en Spaces. Het dashboard gaat daarentegen iets minder soepel, but would not care less/more :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:17:
@Serenity: Wat is voor jou de grootste rede om Coda te gebruiken? Ik heb het 2 dagen geprobeerd, maar ben terug naar m'n oude setup gegaan (CSSEdit + TextMate + Transmit) omdat ik geen deftige workflow kreeg...
Ik vind het wel makkelijk om alle bestanden netjes in een lijst te hebben als je op een FTP werkt, en dat in één scherm. Kan ook met FUSE inderdaad, maar nog geen tijd/zin gehad om dat uit te zoeken. Maar ik werk verder net zo lief met Textmate, vind ze beide erg fijn.
Serenity schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:08:
Nu al twee keer vastgelopen vandaag na installatie van 10.5.1.

Eerst valt Airport weg, maar kan nog vanalles doen. Daarna lockt alles en krijg ik zo'n grijs schermpje waarin staat dat ik 'm opnieuw op opstarten. Beide keren was ik in Coda aan 't werken. Niezoleuk ;(

Iemand anders zoiets tegengekomen?
Ik ben 'preventief' maar met Transmit en Textmate gaan werken. Maar hetzelfde probleem. Dit keer op een compleet ander wireless netwerk, na het uploaden van een paar KB. Weer een half bestand op de FTP server, Airport die weg viel, en vervolgens een complete freeze. Erg vervelend ;( Toch maar eens met locale bestanden gaan werken ipv direct op FTP werken. Hoop dat dit iets bekends is en het snel wordt opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
lowfi schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:49:
Keer permissions repairen?

In disk utility....
gedaan, maar het hielp niet...

er staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Warning: SUID file "usr/libexec/load_hdi" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "usr/libexec/authopen" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent" has been modified and will not be repaired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik gebruik de Coda demo nu ook al een tijdje. Met een Airport Extreme. Geeft geen problemen, valt niet uit ofzo. Ben nog aan het twijfelen of ik Coda nu ga kopen als de trail verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

Ik heb het volgende probleem: ik kan mijn cd's niet uitwerpen. Of nouja; de ene keer doet hij het wel, dan weer heel laat en vervolgens niet. Erg vervelend. Nu ben ik eens gaan googlen en kwam ik wat tegen over PRAM resetten, (etc.) maar allemaal vrij omslachtig. Uiteindelijk heb ik tijdens het opstarten de muisknop ingedrukt gehouden en toen kwam hij er uit (via deze site).
Heeft iemand ook een wat minder omslachtige manier gevonden?

Nu weet ik niet of het met het niet uit willen werpen van de cd te maken heeft, maar beide keren dat ik mijn laptop opnieuw wilde opstarten om te kijken of hij daarna de cd wel wilde uitwerpen, ging het beeldscherm niet op zwart, de achtergrond afbeelding bleef in beeld en mijn macbook startte niet opnieuw op. Ook iemand ervaring mee? :>

Thanks!

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Houd je de ejectknop lang genoeg ingedrukt? Dat moet sinds een tijdje (> 10.4.nogiets) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:55
DaannO schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:10:
[...]

Jep, mee eens. Ik kan dit nu ook bevestigen d:)b
Ik ben juist veel meer problemen tegen gekomen met 10.5.1 dan ik met 10.5.0 had op het Windesheim in Zwolle. Nou moet ik zeggen dat ik met 10.5.0 niet veel op het wireless heb gezeten maar volgens mij heb ik het nu eindelijk een beetje werkend na een boel gepruts. Ik heb nu handmatig een voorkeursnetwerk aangemaakt en ingesteld dat hij geen netwerken mag onhouden als je er ooit eens mee bent geconnect. Dan kan ik na een reboot probleemloos connecten, alleen af en toe wil de verbinding wegvallen en dan moet ik weer opnieuw connecten en dat wil wel eens een kwestie zijn van Airport in en uit schakelen. Imo is 802.1X nog verre van perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Zo ik ben met een hulpsite bezig voor Mac beginners, maar heb zelf nog geen Leopard. Heb iemand die voor mij plaatjes maakt van Leopard alleen hij gebruikt Time Machine niet, dus zou er iemand voor mij een print screen kunnen maken van Time Machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FerdiV schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:33:
Zo ik ben met een hulpsite bezig voor Mac beginners, maar heb zelf nog geen Leopard. Heb iemand die voor mij plaatjes maakt van Leopard alleen hij gebruikt Time Machine niet, dus zou er iemand voor mij een print screen kunnen maken van Time Machine?
Beetje zelf googlen kan geen kwaad hoor, onder andere hierstaan wel wat plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
begintmeta schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:39:
[...]

Beetje zelf googlen kan geen kwaad hoor, onder andere hierstaan wel wat plaatjes.
Jup maar moet het hebben van een OS X in NL... En die google je niet zo maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Leopard nu een paar dagen draaien en ben eigenlijk erg tevreden, behalve over mijn wireless verbinding. Onder Tiger heb ik nooit noemenswaardige problemen gehad, maar sinds de Leopard-upgrade maar al te veel. (Ik ben bij met de software updates, daar ligt het niet aan.)

Als ik bv. zat te surfen en ik nam even de tijd een pagina te lezen, dan bleek na het aanklikken van een link de verbinding verbroken te zijn. Mijn Airport-symbool gaf echter aan dat de verbinding er nog gewoon was. De beste oplossing was dan, om de Airport uit en in te schakelen.

Gisteren ontdekte ik een gekke oplossing. Het viel me al op dat bij grote downloads de verbinding in stand bleef. Ik heb toen geprobeerd of ik de verbinding aan de praat kon houden door in de Terminal een ping te starten naar Google of Microsoft (het maakt niet uit of je de ping terug krijgt) en dit werkt: sindsdien geen wegval meer gehad.

Het is raar, maar ik kan ermee werken. Ik hoop dat het voor anderen ook werkt tot Apple een definitieve oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is er eigenlijk een alternatief voor ToastImageMounter van Roxio Toast voor het "onzichtbaar virtueel" gebruik van cd-images? Spelen met de unix-tools zal ik zo proberen, heb niets hierover kunnen vinden. [ok @ hieronder, heb natuurlijk al gezocht]

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2007 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

begintmeta schreef op woensdag 21 november 2007 @ 01:11:
Is er eigenlijk een alternatief voor ToastImageMounter van Roxio Toast voor het "onzichtbaar virtueel" gebruik van cd-images? Spelen met de unix-tools zal ik zo proberen, heb niets hierover kunnen vinden.
Zou je hiervoor een nieuw topic willen openen (nadat je eerst zelf hebt gezocht), aangezien dit niets met Leopard zelf te maken heeft? :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren een upgrade uitgevoerd. Duurde een klein halfuurtje. Alles loopt retesoepel.
Dingen die ik ben tegengekomen tot nu toe:

- Indesign CS3 werkt niet meer.
- Mijn Linotype heb ik moeten upgraden.
- Mail etc. wordt prima overgenomen, zelfs de slimme postbussen.

Voelt allemaal goed aan, de nieuwe finder valt me toch een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben sinds week eigenaar van een zwarte macbook, werkt perfect op 1 ding na...als ik hem uit sluimerstand haal dan reageert het systeem niet meer, dwz. ik kan een willekeurig programma openen en vervolgens krijg ik alleen maar die mooie ronddraaiende strandbal te zien. heb eens bijna een uur gewacht op enige reactie van het OS maar kreeg helaas niets...is dit vaker probleem met leopard of heeft het wellicht iets te maken met de extra gig geheugen die ik erbij heb besteld?
wel een vervelendprobleem als je veel onderweg bent :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Omdat Adobe een beetje heeft lopen prutsen, heb ik net opnieuw Leopard geïnstalleerd en daarbij de Time Machine Restore optie geprobeerd. Hier mijn ervaringen :)

Allereerst: het gebruikte materiaal: Een PowerBook G4 waar OS X 10.5.1 op draaide, met HFS+ journalled en case sensitive filesystem. De time machine backup (een volledige, dus inclusief system), stond op een extern USB schijfje, dat ik ook tijdens de installatie heb aangesloten. Tot slot, een verbouwde 10.5.0 DVD omdat mijn G4 moeite had met het origineel (zie [Leopard] PowerBook G4 installatie problemen)

In de menu's van de Leopard DVD kun je "restore from time machine" kiezen (onder Utilities). Dit heb ik geprobeerd na een format (mbv Disk Uitility uit het zelfde menu), maar hij bleef hangen na het formatteren (volgens mij ook nog eens naar case sensitive HFS+). Dat werkte in mijn geval dus niet zo goed.

Uiteindelijk heb ik een verse Leopard-install gedaan, waarbij ik mijn harde schijf heb laten formatteren naar case-insensitive HFS+. Bij de eerste boot de migration assistent laten restoren vanaf Time Machine Backup, en dat werkte voortreffelijk :)

iCal en Address Book alsmede mijn homedir, instellingen, netwerksettings enzovoorts allemaal netjes hersteld zoals het was. Dit inclusief MacPorts en geïnstalleerde RubyGems, dus ook het systeem zelf is netjes restored.

Mail is op dit moment nog aan het importeren van de backup, dus daar kan ik nog even geen uitspraken over doen, maar het ziet er goed uit :)

Enige defect tot nu toe: Last.fm heeft geen icoontje meer om onverklaarbare redenen :?

Verder een dikke plus :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook nog wat problemen met de Last.fm software, maar dr is een topic over op last.fm met enkele Leopard fixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

Dancing_Animal schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:38:
Houd je de ejectknop lang genoeg ingedrukt? Dat moet sinds een tijdje (> 10.4.nogiets) zo.
Ook gedaan, mocht niet baten. Uiteindelijk heb ik hem er uit gekregen door tijdens het opstarten (en opstartgeluid) de muisknop ingedrukt te houden. Daarna bleef de achtergrondafbeelding ook niet meer hangen na het afsluiten/uitzetten van mijn macbook :)

Nu nog zoiets: ik heb per ongeluk de iCal widget (standaard widget die bij OSX wordt geleverd) weggegooid. En dan niet die met iCal events, maar het maandoverzicht/kalender. Nu kan ik deze bij de downloads van apple niet weer vinden, ook al gegoogled maar niets kunnen vinden.
Ik baal er wel een beetje van, aangezien het altijd makkelijk is om even een kalender bij de hand te hebben zodat je een goed overzicht van de maand hebt.
Iemand een idee waar ik deze (of een soortgelijke) handige widget weer kan vinden?

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Livia schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:07:
[...]

Ook gedaan, mocht niet baten. Uiteindelijk heb ik hem er uit gekregen door tijdens het opstarten (en opstartgeluid) de muisknop ingedrukt te houden. Daarna bleef de achtergrondafbeelding ook niet meer hangen na het afsluiten/uitzetten van mijn macbook :)

Nu nog zoiets: ik heb per ongeluk de iCal widget (standaard widget die bij OSX wordt geleverd) weggegooid. En dan niet die met iCal events, maar het maandoverzicht/kalender. Nu kan ik deze bij de downloads van apple niet weer vinden, ook al gegoogled maar niets kunnen vinden.
Ik baal er wel een beetje van, aangezien het altijd makkelijk is om even een kalender bij de hand te hebben zodat je een goed overzicht van de maand hebt.
Iemand een idee waar ik deze (of een soortgelijke) handige widget weer kan vinden?
Even je install dvd erin prikken en een blik werpen op de packages met Pacifier.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
WinningLOSER schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:15:
Ik heb sinds vandaag iets raars: Ik heb vorige week Leopard geïnstalleerd, op een paar kleine dingetjes na liep het prima.. Gisteravond begon mijn MacBook een beetje traag te reageren en telkens "na te denken". Toen heb ik hem maar gewoon afgesloten en ben gaan slapen.

Toen ik hem vanochtend weer aan zette, deed hij het weer gewoon, maar was ik ineens een heel groot deel van mijn vrije harde schijf ruimte kwijt (gister was het zo'n 50-60 GB, nu nog maar 23). Ik heb met finder gezocht naar alle bestanden die de afgelopen 2 dagen zijn aangemaakt, dat zijn hooguit een paar albums, hooguit 2GB.. Ik heb mijn MacBook ook al een keer gerestart, maar dat werkte ook niet.. Ik snap hier niks van :'(
Weet niemand wat dit kan zijn? Ik heb daarnet nog even een rijtje gemaakt met de ruimte die alle mappen binnen mijn Macintosh HD innemen, dat is het volgende:

applications: 8,6 GB
system: 3,8 GB
users: 53 GB
library: 10,5 GB
developer: < 1 MB
incomplete: < 1 MB

Al die mappen bij elkaar nemen dus zo'n 75 GB in en ik heb nog maar 23 GB over van in totaal 148 GB. Ik weet dat er nog wel wat verborgen mappen zijn, maar die nemen toch geen 50 GB ruimte in? Ik vind dit echt vet gaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Livia schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:07:
[...]

Misschien nog iets handigs voor je: iStat menus. Daar kan je ook een maand overzicht mee in je menubar krijgen (dus een vervanger van het OS X klokje). Dan krijg je zoiets als dit (het rechter gedeelte). Je kan em ook nog zo instellen dat je een witte achtergrond krijgt (net als de standaard OS X look). Ook kan je nog instellen hoe hij het moet weergeven in de menubar.

Ik gebruik het zelf ook en het is imo erg handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
http://www.benkazez.com/icalevents.php doet hetzelfde als je perse dashboard wil gebruiken :)

Verwijderd

WinningLOSER schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:42:
[...]

Weet niemand wat dit kan zijn? Ik heb daarnet nog even een rijtje gemaakt met de ruimte die alle mappen binnen mijn Macintosh HD innemen, dat is het volgende:

Al die mappen bij elkaar nemen dus zo'n 75 GB in en ik heb nog maar 23 GB over van in totaal 148 GB. Ik weet dat er nog wel wat verborgen mappen zijn, maar die nemen toch geen 50 GB ruimte in? Ik vind dit echt vet gaar :'(
Vergis je daar niet in. Een op hol geslagen proces kan behoorlijk wat diskruimte vreten in de vorm van logfiles enzo. Probeer vanuit de terminal eens het volgende:

code:
1
2
3
4
sudo su -
<password>
cd /
du -h -d 1

Op deze manier krijg je het ruimtegebruik van alle files te zien, ook de verborgen en BSD systeemfiles.

• lowfi
Of download whatsize als je bang bent voor de terminal :P

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Als je je afvraagt waar je diskspace allemaal door gebruikt wordt dan is Disk Inventory X een heeeeel stuk inzichtelijker dan al die lijstjes met cijfers.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lowfi schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:09:
Of download whatsize als je bang bent voor de terminal :P
Probeer met Whatsize eens je Time Machine schijf te analyseren. Whatsize snapt hard links niet en blijft best wel een tijdje zoet met rekenen!

• WinningLOSER
bartvb schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:03:
Als je je afvraagt waar je diskspace allemaal door gebruikt wordt dan is Disk Inventory X een heeeeel stuk inzichtelijker dan al die lijstjes met cijfers.
Aight, daar heb ik het idd mee kunnen opsporen :) Transmission heeft een grote download ergens verkeerd weggestopt, ik heb de map verwijderd en heb nu heb ik weer 40GB extra ruimte 8)

Thanks allemaal _/-\o_ _/-\o_

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
1 download van 40GB ? R * E * S * P 8 E * C * T :9

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

whitehouse schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:01:
1 download van 40GB ? R * E * S * P 8 E * C * T :9
Op een beetje consumentenlijn niet veel meer dan een dagje werk :)

• WinningLOSER
Ja het is in een studentenflat dus de verbinding is lekker snel hier, 40GB duurt dus idd niet meer dan een dagje :)
Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.