[Leopard] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste
Acties:
  • 14.630 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vanitas schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:30:
Weet iemand wat er nou allemaal veranderd is aan het memory management in Leopard t.o.v. Tiger. Bij Tiger had ik altijd heel snel het geheugen vol zitten met Inactive Memory. Wat ook het idee was achter het memory management in OS X voor zover ik weet (niet gebruikt geheugen in zinloos). Om zo programma's snel te kunnen laden want ze zitten al in het geheugen, ookal heb je ze niet meer nodig.

Maar bij Leopard gaat het heel anders. Mijn active memory is meer dan in Tiger, maar ik heb praktisch geen inactive memory mee:

[afbeelding]

Het plaatje links is na een tijd veel data overzetten (gegevens backup voor leopard install) en de rechter is na een tijdje gewoon gebruik.

Wat ook anders is t.o.v. Tiger is het aantal page outs. Ze komen haast niet meer voor (denk max 10% van wat in Tiger voorkwam). Wat opzich wel weer logisch is, want hij houdt het geheugen veel leger.

Maar dit gaat in tegen "Ongebruikt geheugen is verspild geheugen."

Kan iemand mij het wat duidelijker maken waarom ze het hebben aangepast en wat is er beter aan deze manier t.o.v. de Tiger manier? Ik heb al wel gezocht, maar ik kan niks zinnigs vinden.
Nav jouw post heb ik erop gelet, je hebt inderdaad gelijk. Ik heb nu een uptime van 1d1h17m en dit is mijn geheugen gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/Picture_51.png

In Tiger zou dit absoluut niet het geval zijn :o Het geheugengedrag is dus inderdaad veranderd.. maar hoe precies, waarom..? :o

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
dadj schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:31:
zo veel problemen had ik nooit verwacht van apple. stabiliteit en kwaliteit van software/OS was toch een van de redenen dat ik over ben gegaan naar apple.. ik blijf nog maar even "tigeren" i guess.. ;(
Zoals je waarschijnlijk al vaker gehoord en gelezen hebt, op internet vind je enkel maar negatieve ervaringen. Dit omdat positieve totaal niet noemenswaardig zijn, er wordt immer verwacht dat het werkt en als dat ook het geval is hoor je daar niemand over.

Het aantal negatieve reacties valt in het niet tegenover de tevreden gebruikers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:39
Inmiddels draai ik Leopard dus vanaf de launch en afgezien van de problemen met APE die voor een "blauw scherm" zorgde heb ik eigenlijk weinig problemen ervaren. Ik besloot eigenlijk al snel om toch maar voor een schone installatie te gaan omdat ik Tiger al zo'n jaar in gebruik had en het toch al aardig vol zat met allerlei zaken die ik waarschijnlijk toch niet meer gebruikte (zoals APE).

Ik draai het dus op een MacBook C2D met 2GB intern geheugen. Hij is aangesloten op internet via Wifi en wel via een g router met WPA beveiliging. Geen enkel probleem (terwijl ik juist wel problemen had ermee in Tiger).

Ook maak ik gebruik van Photoshop CS3 en Illustrator. Ook daar heb ik geen echte problemen ontdekt. Alleen blijft de toolbar soms grijs als ik van space wissel, daar valt mee te leven.

Ben er dik tevreden mee, super OS met onwijs veel handige kleine verbeteringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Datafeest schreef op woensdag 14 november 2007 @ 21:22:
[...]

Nav jouw post heb ik erop gelet, je hebt inderdaad gelijk. Ik heb nu een uptime van 1d1h17m en dit is mijn geheugen gebruik:

[afbeelding]

In Tiger zou dit absoluut niet het geval zijn :o Het geheugengedrag is dus inderdaad veranderd.. maar hoe precies, waarom..? :o
Bij mij ziet activity monitor er nog vrijwel hetzelfde uit: Eenderde inactive, iets meer dan de helft active, en 34 mb (van de 3 GB) vrij.

Ik heb overigens 'RSIZE' en 'VSIZE' boven de twee geheugen-kolommen staan, heb jij die naam zelf aangepast toevallig? :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Alles werkt gewoon perfect.

- draadloos internet werkt goed
- geen vastlopers
- geen stand-by problemen
- opstarten? MacBook staat altijd aan of op stand-by

Het is alleen wachten tot enkele (niet Apple) applicaties een update krijgen.

Op mijn Mac Pro draai ik nog Tiger, maar over een week of 2 ga ik ook daar Leopard op draaien. Op mijn MacBook heb ik een upgrade gedaan, maar toch ga ik over een aantal weken een clean install uitvoeren.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Hertog schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:18:
[...]

Ik heb overigens 'RSIZE' en 'VSIZE' boven de twee geheugen-kolommen staan, heb jij die naam zelf aangepast toevallig? :P
De naam past zich aan naar de breedte van het Activity Monitor scherm. Als het breder zal maken dan zal de volledige tekst zichtbaar zijn, maak je em smaller dan krijg je ingekorte termen.

Over het memory management:

Vanmiddag had ik een paar afleveringen van series uitgepakt die ik van usenet had binnengehaald. Veel rar files natuurlijk. Toen dat klaar was zat mijn geheugen helemaal vol (met inactive memory). Dat was vergelijkbaar met de situatie in Tiger. Maar nu (na het kijken van die afleveringen :P ) is het geheugen gewoon weer 60% leeg (wired: 148MB, active: 479MB, inactive: 235 MB, free, 1.15GB). OS X heeft dus gewoon geheugen leeggehaald. Blijkbaar vond Leopard dat die data niet meer nodig was om te onthouden en dat klopt, de rar files waren immers weg. Maar ik betwijfel of OS X zo slim is.

[ Voor 41% gewijzigd door Vanitas op 15-11-2007 01:22 ]

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Verwijderd

dadj schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:31:
zo veel problemen had ik nooit verwacht van apple. stabiliteit en kwaliteit van software/OS was toch een van de redenen dat ik over ben gegaan naar apple.. ik blijf nog maar even "tigeren" i guess.. ;(
Hier werkt leopard al sinds de launch prima op een MBP (C2D 2,4 ghz 4gb ram)! Heb een clean install gedaan en ben nog geen problemen tegengekomen. Sleep werkt prima, alle programma's werken prima en het is een vlottere OS dan Tiger. Ook spaces en Time Machine werken prima. Alleen 802.1x ondersteuning mag wat beter, maar dat schijnt opgelost te worden in de 1.5.1 update.

Ik kan met mijn ervaringen iedereen Leopard juist sterk aanraden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 10:25 ]

• Anghell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 11:26
Gisteren ook even een clean install gedaan, werkt lekker hoor.
Installatie was een verademing (m'n eerste clean install van OS X) en het OS is ook wel bloedje snel. 't Gebruikt zo te zien ook wel 1 GB meer geheugen, maar goed, misschien moet ik ook maar 's rebooten :P Spotlight is echt helemaal razendsnel

Verwijderd

Anghell schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:34:
Spotlight is echt helemaal razendsnel
Totdat Spotlight om de dag je schijf moet reindexen. En ik ben echt niet de enige met dergelijk probleem (je moet maar eens gaan zoeken op de officiele Apple fora).
Een zeer irritant probleem, omdat dat indexeren wel een tijdje in beslag neemt en CPU vreet

• Anghell
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:18:
[...]

Totdat Spotlight om de dag je schijf moet reindexen. En ik ben echt niet de enige met dergelijk probleem (je moet maar eens gaan zoeken op de officiele Apple fora).
Een zeer irritant probleem, omdat dat indexeren wel een tijdje in beslag neemt en CPU vreet
Mja, hij was inderdaad wel even bezig vlak na de installatie. Even kijken of dat probleem blijft.
Met de release van 10.4.11, zal 10.5.1 ook wel snel komen en misschien dat het daar in opgelost wordt

• IT-Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07-2024
Anghell schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:37:
[...]

Mja, hij was inderdaad wel even bezig vlak na de installatie. Even kijken of dat probleem blijft.
Met de release van 10.4.11, zal 10.5.1 ook wel snel komen en misschien dat het daar in opgelost wordt
Volgens datgene wat bekend is over 10.5.1 bevat de update ook fixes voor Spotlight indexering. Grote kans dus dat het probleem met 10.5.1 inderdaad opgelost is.

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Heeft iemand nog meer performence problemen met de dok en wow op een macbook pro? Elke keer als iemand iets zegt op msn en adium begint te stuiteren mis ik gewoon 10 fps in wow. Das toch best ziek voor een dock... ik heb dan ook liever mijn oude dock haha

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

wvdburgt schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:03:
Heeft iemand nog meer performence problemen met de dok en wow op een macbook pro? Elke keer als iemand iets zegt op msn en adium begint te stuiteren mis ik gewoon 10 fps in wow. Das toch best ziek voor een dock... ik heb dan ook liever mijn oude dock haha
Dat heb ik ook met een simpele Macbook, mijn oplossing is om tijdens het gamen Adium uit te zetten. ;)

• orillion
  • Laatst online: 08:51
RD schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:17:
[...]

Jep heb ik gedaan, laatste versie 1.4 geloof ik, toch automatische update. Tevens Spaces ingesteld op elke desktop. Maakt allemaal niet uit...
Bij mij werkt het wel gewoon goed. Heb je al contact opgenomen met de Adium ontwikkelaars?

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Naast dat de HD van mijn MBP veel te laat (zelfs helemaal niet) uitgaat als ik de computer uitzet, heb ik problemen met de WLAN van de UT (802.1X). Elke elke boot moet ik een wachtwoord invullen. Maar dat is niet het goede, dus ik moet naar "Join other network" om "WLAN" in te typen, daarna "802.1X" selecteren, bij "Security" "802.1X WEP" selecteren, en mijn wachtwoord invullen (gebruikersnaam onthoudt hij wel gelukkig).

Beetje omslachtig om het zo elke keer te doen. Bij Tiger kon ik hem bij "Voorkeursnetwerk" de WLAN bovenaan in de lijst selecteren, en ik hoefde niets meer te doen om verbinding te hebben bij opnieuw opstarten. Bij Leopard kan ik zoiets niet vinden...

Iemand ideeën toevallig? :)

Don't live for pleasure, make life your treasure

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

wvdburgt schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:03:
Heeft iemand nog meer performence problemen met de dok en wow op een macbook pro?
Niet specifiek met WoW, maar wel met de Dock. De nieuwe dock was merkbaar trager op mijn MBP dan de Tiger dock (en ook nog eens lelijk). Dat heb ik op de volgende manier opgelost:

How-To: Get Rid of the Glass Dock in Leopard

Ziet er nog 10x beter uit ook (en als bonus kun je ook nog duidelijk zien welke programmas open staan, zelfs beter dan in Tiger):
Afbeeldingslocatie: http://www.jackilyn.com/wp-content/uploads/2007/10/picture-2.png

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 15-11-2007 13:46 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Heb m nu een weekje draaien, bevalt goed.
M'n wireless is echter niet echt stabiel meer, heb wat van de voorgestelde fixes op internet uitgevoerd en 't lijkt nu wel wat stabieler.... hoop dat dit snel wordt opgelost want 't is wel irritant.

Kwam er gisteravond dat photobooth nu ook allerlei achtergrondjes kan toveren... best leuk :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

First Time Mac User;

Heb een nieuwe Macbook(nov 2007) en dus ook Leopard. Ik ben een Belgische en heb dus een Belgisch keyboard. (heb al een lading $^$ù$^^$ 'je moest maar een QWERTY toetsenbord besteld hebben' moeten aanhoren, dus please spaar me :) )

Nu heb ik allerlei speciale karakters nodig (zoals accolades, backslash en noem maar op) voor o.a. LateX en programmeren.

Probleem: Als ik naar System Prefs > International > Output ga, zie ik de Character Palette niet staan, noch wanneer ik het invoertaalicoontje in m'n systeemvak plaats.

Bedankt.

PS: Ik ben éérst op zoek naar een oplossing voor de Character Palette -of een manier om de sneltoetsen voor allerlei karakters weer te geven- , dan pas naar het instellen van een US International Keyboard.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

Even een vraagje tussendoor, wat mij niet duidelijk is. Ik heb géén clean install gedaan omdat ik veel software en settings niet kwijt wil i.v.m. lopende projecten.

Maar zit er qua performance veel verschil tussen een clean install en een upgrade? Zoals ik al eerder vertelde is de opstarttijd langer geworden, en krijg ik vaak de strandbal te zien als ik iets wil openen, terwijl ik nauwelijks iets open heb staan, en ik heb 2GB ram.

Koop hier mijn P1 reader :)

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
de macbook gebruikers die leopard hebben installed gemerkt dat ie er langer over doet om in slaap te komen? (de tijd dat het lampje begint te knipperen is minimaal 2x zo lang geworden)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Bij mij heeft het verwijderen van alle talen en powerpc zooi een boel gescheeld. Aperure opstarten is nu binnen 3 sec opgestart met 5000 fotos in de library :)

• EdwinV
  • Laatst online: 27-08 09:44
Stormbringer schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:38:
Naast dat de HD van mijn MBP veel te laat (zelfs helemaal niet) uitgaat als ik de computer uitzet, heb ik problemen met de WLAN van de UT (802.1X). Elke elke boot moet ik een wachtwoord invullen. Maar dat is niet het goede, dus ik moet naar "Join other network" om "WLAN" in te typen, daarna "802.1X" selecteren, bij "Security" "802.1X WEP" selecteren, en mijn wachtwoord invullen (gebruikersnaam onthoudt hij wel gelukkig).

Beetje omslachtig om het zo elke keer te doen. Bij Tiger kon ik hem bij "Voorkeursnetwerk" de WLAN bovenaan in de lijst selecteren, en ik hoefde niets meer te doen om verbinding te hebben bij opnieuw opstarten. Bij Leopard kan ik zoiets niet vinden...

Iemand ideeën toevallig? :)
Ik heb precies hetzelfde probleem. Het is inderdaad niet ideaal, maar ik ben allang blij dat het werkt. Ik verwacht dat dit soort schoonheidsfoutjes in de eerste update opgelost worden. Deze komt volgens de voorspellingen binnen enkele dagen.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 13:44
Ik vroeg me af, weet iemand of het mogelijk is om spaces te bedienen met je muis.
Bv naar rechts scrollen is naar de volgende space? (heb zelf een g5 met opzij scroll toets vandaar)

Jouw naam in onder mijn Post

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Kennen jullie deze site:

http://www.dockulicious.com/

Paar leuke voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://www.dockulicious.com/uploads/8/bacondock.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.dockulicious.com/uploads/22/piratedock.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dockulicious.com/uploads/15/picnic_time.gif

http://www.xbmcfreak.nl/

• xaveriussmet
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:12:
First Time Mac User;

Heb een nieuwe Macbook(nov 2007) en dus ook Leopard. Ik ben een Belgische en heb dus een Belgisch keyboard. (heb al een lading $^$ù$^^$ 'je moest maar een QWERTY toetsenbord besteld hebben' moeten aanhoren, dus please spaar me :) )

Nu heb ik allerlei speciale karakters nodig (zoals accolades, backslash en noem maar op) voor o.a. LateX en programmeren.

Probleem: Als ik naar System Prefs > International > Output ga, zie ik de Character Palette niet staan, noch wanneer ik het invoertaalicoontje in m'n systeemvak plaats.

Bedankt.

PS: Ik ben éérst op zoek naar een oplossing voor de Character Palette -of een manier om de sneltoetsen voor allerlei karakters weer te geven- , dan pas naar het instellen van een US International Keyboard.
Zelfde situatie hier, maar ik ben er al aan gewend:
alt-shift-5 en alt-5 geven je [ en {
alt-shift-° en alt-° geven je ] en }
alt-shift-/ geeft \
Daar red je 't voorlopig wel mee :)
Btw: voor in VMWare Fusion, helpt 't naar 't schijnt om de driver-cd van bootcamp te branden voor winXP, om die speciale toetsen te kunnen gebruiken (VC++ in mijn geval, maar voorlopig doe ik copy-paste 8)7 )

edit: ben zelf nog altijd op zoek naar de tilde ~... kent iemand deze sneltoets?

[ Voor 3% gewijzigd door xaveriussmet op 15-11-2007 17:22 ]

• Neobender
  • Laatst online: 20-02 13:44
ik weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien kom je ergens met de US-international keyboardlayout:
http://www.brockerhoff.net/usi/index.html

Verwijderd

Leuk, ja.
Mooi, allesbehalve.

Zie mezelf geen 10u per dag werken met een amerikaanse vlag onderaan m'n scherm...

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:41:
[...]

Leuk, ja.
Mooi, allesbehalve.

Zie mezelf geen 10u per dag werken met een amerikaanse vlag onderaan m'n scherm...
Maar dat het kan is wel lijp :) Het kan toch zijn dat je in een bepaalde stemming wilt, dan is het toch leuk als je je computer helemaal kunt verbouwen :p

🌞🍃

Verwijderd

xaveriussmet schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:21:
[...]

edit: ben zelf nog altijd op zoek naar de tilde ~... kent iemand deze sneltoets?
Inmiddels heb ik zelf een handig programmaatje geinstalleerd: Font Examiner.
Hiermee kan je van elk karakter de sneltoets zien (zelfs voor het Belgische tobo).

en btw: de tilde staat op alt-n ;)

• lowfi
en 10.5.1 is er... wie durft? :P

• iMars

iMars

Full time prutser

ikke :7 ben nu bezig :D

• edgarf28
  • Niet online
ikke ook... maar download super langzaam... 2uur om te downloaden :P

• iMars

iMars

Full time prutser

edgarf28 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 19:46:
ikke ook... maar download super langzaam... 2uur om te downloaden :P
idd traag, hier nog 40min resterend ....
Hmmmm, het varieerd nog al :)
Afbeeldingslocatie: http://www.zuidwijk.com/update-10.5.1.png

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 15-11-2007 19:53 ]

Verwijderd

Ja hoor, tot over 10 minuten :P (op hoop van zegen)

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 18:53
Nog even een Time Machine backup, en dan ga ik de installatie ook starten :) !

Verwijderd

Zo... ook weer gedaan. Hij start weer op, dat is al een goed begin :) .

• Japie.G
  • Laatst online: 07:16

Japie.G

Colour Classic

bij mij staat ie er ook op! downloaden binnen paar minuten trouwens. Gewoon normaal. En hij doet het weer! In de changelog zag ik niets over het bluetooth gebeuren staan helaas. Mijn N73 werkt niet met leopard!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• borstel
drensenbrink schreef op donderdag 15 november 2007 @ 19:57:
Nog even een Time Machine backup, en dan ga ik de installatie ook starten :) !
Zo, dat ging snel. Even op onderzoek uit. Genie minimaliseer effect lijkt ook al soepeler te gaan.... ik ga even verder kijken :)

Morgen op de HVA proberen of dat 802.1X verbeterd is..

[ Voor 9% gewijzigd door borstel op 15-11-2007 20:44 ]

Verwijderd

Hup, terug boven water! Geen merkelijke veranderingen...

• Anghell
Beetje zitten spelen met Leopard zojuist en ik heb het idee dat er toch iets niet helemaal goed is gegaan met m'n update.

Dingen zoals in http://www.macworld.com/w.../11/big105icons/index.php staan beschreven ontbreken bij mij volkomen. Ook was ik op zoek naar de PNG'tjes voor het Dock en die stonden ook niet waar ze zouden moeten staan (kan ze nog steeds niet vinden). Heb een clean install met importeren van gegevens gedaan. Iemand enig idee waar zoiets aan zou kunnen liggen? Is toch vrij apart :/

Verwijderd

Je zit gewoon in de verkeerde folder te zoeken...

• Anghell
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:05:
Je zit gewoon in de verkeerde folder te zoeken...
OMG, idd. Zat nog te klieren op m'n Tiger partitie.
Excuus

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• lowfi
loser180 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:53:
Ik vroeg me af, weet iemand of het mogelijk is om spaces te bedienen met je muis.
Bv naar rechts scrollen is naar de volgende space? (heb zelf een g5 met opzij scroll toets vandaar)
Ja kijk eens bij de spaces pref panel.

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:39
Wauw, echt prachtig al die iconen. Erg tof dat ze dus voor elk systeem zo'n 512x512 icoon hebben gemaakt.

• froggie
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb hem eerder vanavond binnengehengeld. Ben nog geen rare dingen tegen gekomen. Ben wel blij met de fixes voor Mail; smartfolders werken weer goed (kon na het aanmaken van een smartfolder deze vaak niet meer wijzigen) en vreemd gedrag van de To-do's lijkt ook gefixt.

Nu nog wat fixes voor AirDisks, maar die zullen waarschijnlijk met de op hande zijnde nieuwe firmware voor AEBS wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Waar bewaard apple de spotlight bestanden van een externe schijf ? Op de schijf zelf of op het systeemschijf ?

Ik heb het idee dat het op de externe schijf zelf is en dat tiger en leopard beide een eigen indeling gebruiken. Elke keer als ik de schijf ergens inplug gaat die archiveren

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 23:01
4POX schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 00:44:
Waar bewaard apple de spotlight bestanden van een externe schijf ? Op de schijf zelf of op het systeemschijf ?

Ik heb het idee dat het op de externe schijf zelf is en dat tiger en leopard beide een eigen indeling gebruiken. Elke keer als ik de schijf ergens inplug gaat die archiveren
Deze worden idd op de schijf zelf bewaard (de directory waar deze instaan heet .Spotlight-V100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 00:44:
Hij bewaart ze inderdaad op de externe schijf. In een hidden folder genaamd '.Spotlight-V100'. Leopard gebruikt inderdaad een andere indeling trouwens, dus hij zal je hele schijf opnieuw moeten indexeren. Dat duurt bij een externe schijf natuurlijk vrij lang (als het een grote is) dus zal het er misschien nog niet mee klaar zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is alle spotlight bestanden wissen door het commando 'mdutil -E /Volumes/<schijfnaam>' te geven in Terminal, maar dan moet je wel alles opnieuw indexeren. Maar daarna ben je er wel zeker van dat je een verse index hebt van Leopard zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:16

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik krijg helaas een verification failed melding wanneer ik de update probeer te installeren.
edit:

Probleem opgelost na handmatige installatie vanaf http://www.apple.com/support/downloads/macosx1051update.html

[ Voor 40% gewijzigd door M-ThijZ op 16-11-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Ik heb nog steeds dat Skype niet meer werk na een reboot en adium nog steeds niet op elk spaces te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Update hier ook helemaal goed gegaan gisteravond!

Skype werkt bij mij trouwens gewoon onder Leopard.

[ Voor 35% gewijzigd door MrAcid op 16-11-2007 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Laatst online: 10:28
eduroam support is trouwens 100x verbeterd, hoef nu geen absurde moeite te doen om online te komen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Red Nalie schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:00:
eduroam support is trouwens 100x verbeterd, hoef nu geen absurde moeite te doen om online te komen nu.
ja, het is echt belachelijk hoe ik in college's altijd 10x moet verbinden en moet lopen kloten voordat het proper werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
Mijn Finder crasht nu wel gigantisch vaak :(
meer die hier last van hebben gekregen sinds 10.5.1 ?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
En er is eindelijk een terminal commando bekend om die menu balk weer oldskool te krijgen :D

code:
1
sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0.63
Invullen van een waarde van "1" geeft een helder witte menubalk, "0" geeft grijs, en alles daar tussen in zijn grijstinten. Een waarde van 0.63 geeft een menubalk zoals hij er uit ziet op Macs die geen Core Image ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hier een wat minder positieve ervaring met de 10.5.1 update icm mijn C2D MacBook: vastloper tijdens upgrade, daarna bleef-ie hangen tijdens de boot, disk repair/permissions loste het niet op en een verse install van de DVD was nodig. Ben dus weer terug op 10.5.0, vanavond nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
Ik heb in Tiger ooit 'awaken' geinstalleerd.
Deze verscheen ook in mijn balk bovenaan.
Nu heb ik sinds Tiger awaken eraf gehaald, maar het icoontje blijft daar wel staan.
Weet iemand hoe ik die weg kan krijgen. Dus hoe ik kan zien welke zaken worden 'geautostart' en hier evt iets kan verwijderen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
Red Nalie schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:00:
Cool, heb je nog wat anders moeten instellen na de installatie of alles gewoon zo gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Bij accounts pref panel kan je je login items bekijken/wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Helaas lijkt 10.5.1 nog méér slaap te hebben met een externe monitor (en klep dicht)op een G4 PowerBook dan met 10.5.0. Werd 'ie voorheen nog wel wakker, maar kwam er geen beeld; nu reageert 'ie nieteens meer op muis of toetsenbord in slaapstand.
Even de klep open, spatie indrukken nog wel reactie, maar op beide monitoren (intern en extern) geen beeld...

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Gerco schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:55:
2. Ik kan in iTunes mijn ubuntu machine met mt-daapd zien en gebruiken, maar ik kan deze in Front Row niet benaderen. Nu werkte dit in Tiger ook al niet, maar ik vraag me toch af of iemand het voor elkaar gekregen heeft om een niet-Apple machine als Front Row source te gebruiken. Een andere mogelijkheid is om een AFP fileshare te gebruiken in Front Row, maar hoe ik dat moet doen weet ik ook niet :?
Uh ja. Bij mij werkt dat gewoon goed, zowel in 10.5.0 als 10.5.1. Ik heb een Linksys NSLU-2 NAS met MT-DAAPD erop draaien en die wordt gewoon gezien in Front Row (bij 'Bronnen'). Ik kan er ook zonder probleem muziek vanaf spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Korakal schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:40:
Uh ja. Bij mij werkt dat gewoon goed, zowel in 10.5.0 als 10.5.1. Ik heb een Linksys NSLU-2 NAS met MT-DAAPD erop draaien en die wordt gewoon gezien in Front Row (bij 'Bronnen'). Ik kan er ook zonder probleem muziek vanaf spelen.
Hoe announce je dat ding dan? Ik gebruik Avahi met de howl compatibility layer, maar dat lijkt niet te werken. Kun je er overigens ook Video van afspelen, dat is namelijk wat ik eigenlijk wil doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco op 16-11-2007 10:50 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Ik kan nog steeds niet mijn Vista pc zien in OSX en anders om weer wel en kan ik er ook in :S De Vista pc moet toch gewoon in finder vershijnen als netwerk of ben ik gek :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Gerco schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:49:
[...]

Hoe announce je dat ding dan? Ik gebruik Avahi met de howl compatibility layer, maar dat lijkt niet te werken. Kun je er overigens ook Video van afspelen, dat is namelijk wat ik eigenlijk wil doen :)
Geen idee, hij ziet 'm in ieder geval via BonJour. Zie http://www.nslu2-linux.or...apd?from=Unslung.Mt-daapd
DaannO schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:04:
Ik kan nog steeds niet mijn Vista pc zien in OSX en anders om weer wel en kan ik er ook in :S De Vista pc moet toch gewoon in finder vershijnen als netwerk of ben ik gek :S
Probeer eens met command-k en dan verbinden met smb://pc-naam
Bij mij verschijnen ook niet altijd alle pc's (vaker niet dan wel), maar ik kan op deze manier gewoon verbinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Korakal op 16-11-2007 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Laatst online: 10:28
DaannO schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:17:
[...]

Cool, heb je nog wat anders moeten instellen na de installatie of alles gewoon zo gelaten?
Met de settings die ik had, waarbij ik dus manual moest connecten, vroeg ie nu of ik het certificaat wilde accepteren. Daarna was ik direct online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Hmz, ik kan nu idd manual connecten echter zegt hij dat ik het verkeerde wachtwoord heb ingetoetst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
drensenbrink schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:35:
[...]

Zo, dat ging snel. Even op onderzoek uit. Genie minimaliseer effect lijkt ook al soepeler te gaan.... ik ga even verder kijken :)

Morgen op de HVA proberen of dat 802.1X verbeterd is..
Opnieuw ingesteld, en nu werkt het PERFECT. Geen moeite meer. Laptop openklappen, en verbind nu prima met Eduroam automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

GekkePrutser schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 01:32:
[...]

Hij bewaart ze inderdaad op de externe schijf. In een hidden folder genaamd '.Spotlight-V100'. Leopard gebruikt inderdaad een andere indeling trouwens, dus hij zal je hele schijf opnieuw moeten indexeren. Dat duurt bij een externe schijf natuurlijk vrij lang (als het een grote is) dus zal het er misschien nog niet mee klaar zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is alle spotlight bestanden wissen door het commando 'mdutil -E /Volumes/<schijfnaam>' te geven in Terminal, maar dan moet je wel alles opnieuw indexeren. Maar daarna ben je er wel zeker van dat je een verse index hebt van Leopard zelf.
Hier ben ik niet zo blij mee :p Ik gebruik Tiger en Leopard naast elkaar. Dus elke keer als ik de schijf ergens indruk gaan hij de spotlight weer helemaal verneuken.

Goed, dan moet de macbook ook maar naar Leopard toe :p

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Pro
  • Laatst online: 10-07-2024
drensenbrink schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:28:
[...]

Opnieuw ingesteld, en nu werkt het PERFECT. Geen moeite meer. Laptop openklappen, en verbind nu prima met Eduroam automatisch.
Idem ditto op Hanzehogeschool in Groningen. Ik klap MacBookje open en hij maakt direct verbinding. Danku Apple :)

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
lowfi schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:12:
En er is eindelijk een terminal commando bekend om die menu balk weer oldskool te krijgen :D
[...]
Geweldig!!!! _/-\o_ Misschien iets voor de startpost? Of zijn de anderen allemaal wel aan die transparante balk gewend? Ik heb een gele/blauwe achtergrond en dat ziet er echt niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Drat, ik kan nu niet meer mijn System Preferences invoeren. Mijn systeemwachtwoord is ineens fout 8)7 Straks maar eens een reboot doen, hopelijk werkt dat :X

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drensenbrink schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:28:
[...]

Mooi om te lezen :) Ik werd er al helemaal knettergek van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het lijkt erop dat de 802.1x-perikelen opgelost zijn. Mijn eduroam connecte net zelfs automatisch, zonder dat ik dat aangegeven had.

edit:
Oh, apparently was er nog een pagina ofzo

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 16-11-2007 12:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 12:33:
Het lijkt erop dat de 802.1x-perikelen opgelost zijn. Mijn eduroam connecte net zelfs automatisch, zonder dat ik dat aangegeven had.

edit:
Oh, apparently was er nog een pagina ofzo
Jep, mee eens. Ik kan dit nu ook bevestigen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Heb even een vraag over Safari 3. Als ik 'Command + klik' doe op een link dan opent hij in een nieuw venster, maar hoe kan ik hem in een nieuwe tab laten openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is wat command-click hier doet. Kun je bij een van de 'tabs' preferences aanzetten.

[ Voor 104% gewijzigd door CyBeR op 16-11-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:43:
Dat is wat command-click hier doet. Kun je bij een van de 'tabs' preferences aanzetten.
Ah misschien komt het omdat ik Tiger heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FerdiV schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:45:
[...]

Ah misschien komt het omdat ik Tiger heb...
In tiger deed 'ie dat bij mij ook altijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een manier om je externe monitor als ''hoofdscherm'' in te stellen? Zodat je dus je Finder balk en dock op het hoofdvenster krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:17
Ja, de witte balk naar je hoofdscherm verslepen in Systeemvoorkeuren - Beeldschermen - Rangschikking.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Systeemvoorkeuren > beeldscherm > rangschikking > menu balk verslepen...

grrr er was mij iemand voor...

[ Voor 25% gewijzigd door Korakal op 16-11-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Menubalk heet zo'n ding trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog steeds na de update van Leopard (10.5.1) dat als mijn iMac uit de stand-by stand komt dat ik na 1 minuut een wegvallende bluetooth verbinding heb waardoor mijn muis dus niet meer reageert. Plug ik een usb muis erin dan kan ik gewoon verder werken. Hebben trouwens meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Nu al twee keer vastgelopen vandaag na installatie van 10.5.1.

Eerst valt Airport weg, maar kan nog vanalles doen. Daarna lockt alles en krijg ik zo'n grijs schermpje waarin staat dat ik 'm opnieuw op opstarten. Beide keren was ik in Coda aan 't werken. Niezoleuk ;(

Iemand anders zoiets tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen problemen hierzo. Gebruik de ganse dag mijn Mighty Mouse (wireless) en geen problemen na sleep ofzo.

@Serenity: Heeft Coda al een update uitgebracht voor Leopard?

@Serenity: Wat is voor jou de grootste rede om Coda te gebruiken? Ik heb het 2 dagen geprobeerd, maar ben terug naar m'n oude setup gegaan (CSSEdit + TextMate + Transmit) omdat ik geen deftige workflow kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
macfuse + cssedit + textmate is nog handiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

iTunes ziet hem ook gewoon, kan muziek spelen, alles erop en eraan. Alleen Front Row weigert hem te zien, blijkbaar moet je daar nog iets extras voor announcen, maar ik heb geen idee wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaannO schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:04:
Ik heb hier ook een vista pc'tje staan en kan er met mn MacBook op! Dus waarschijnlijk ligt het aan je instellingen. Heb je in Vista toestemming gegeven voor verbindingen van buitenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Hmz, ik heb even de startpost geupdate (Leopard 10.5.1), iemand nog gekke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
Nope.

Waar ik van baal is dat Apple net voor de uitgave van Leopard de synchronisatie van Notes tussen Leopard en iPhone eruit heeft gesloopt en dit in de 10.5.1 er niet in heeft gebouwd. Hoe moet ik nu taken synchroniseren met mijn iPhone ?! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
Als er 9 gb vrije ruimte nodig is om leopard te installeren, betekent dit dat het ook 9 gb in beslag neemt al is ie geinstalleerd?

Ik heb leopard over OSX 10.4 gegooid maar ik heb het idee dat er iets niet goed is gegaan met leopard installeren (duurde heeel lang) Volgens mij neemt Leopard heel veel ruimte in beslag. Ik heb 5 gb aan gegevens over gezet, en CS3 ( - acrobat) er op staan. Dat kan toch nooit 35 gig bij elkaar zijn!?

(ook raar dat de schijf maar 148 gb is, 160 staat er in de specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
simlock schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 20:32:

(ook raar dat de schijf maar 148 gb is, 160 staat er in de specs)
3. 1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less.
Even de MBP pagina als voorbeeld genomen. Maar dit geldt voor elke HD ;)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
weet iemand hoe ik een soort preview krijg van mijn mail in mijn mail-app ?
nu heb ik links de folders, rechts de mail,
en wil graag links de folders, rechtsboven de mail, rechtsbeneden de preview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Als het goed is zie je onder je mail een balk met een puntje.
Ga eens op het puntje staan met je muis en trek deze omhoog, of dubbel klik erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
ik zag geen puntje, maar tis me gelukt ;) thanx
(de rand zag er uit als echte rand ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 12:44
Serenity schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:08:
Nu al twee keer vastgelopen vandaag na installatie van 10.5.1.

Eerst valt Airport weg, maar kan nog vanalles doen. Daarna lockt alles en krijg ik zo'n grijs schermpje waarin staat dat ik 'm opnieuw op opstarten. Beide keren was ik in Coda aan 't werken. Niezoleuk ;(

Iemand anders zoiets tegengekomen?
Ja, maar dat was onder 10.5 , maar wel onder Coda. 3x gebeurt, alle tijdens FTP via airport....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb na de 10.5.1 update ook een keer een soortgelijk iets meegemaakt. Ik zat via Safari op een AJAX based (lees: veel connecties, net als bij FTP) website, waarna Airport eruit vloog. Plotseling wordt mn Mac trager, en trager, en hoor ik de ventilatoren loeien. DirectoryService schoot plots naar 192% cpu :') Ik heb nog een Kernel Panic kunnen voorkomen, maar leuk was het niet.

Lijkt dus op een bug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Situatie : Mac Pro met 3 interne harde schijven. ! van die schijven heeft 2 partities. Op de ene partitie staat Tiger nog en op de 'andere partitie' wat andere dingen.
Op een andere schijf staat een tot 10.5.1 geupdate Leopard. Vanuit Leopard kom ik NIET bij de inhoud van die 'andere partitie'. Ik kan er in Leopard wel info over opvragen, maar zodra ik in Finder de schijf wil bekijken crasht Finder. Die komt dan weer met een nieuw venster, of als er een cd/dvd in mijn Mac zit met het opstartvenster van die schijf.
Rechten op die partitie lijken goed te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Net 10.5.1 geinstalleerd en, net als bij mijn vriendin, bleef deze hangen op een leeg (blauw) scherm met alleen een throbber. Hele tijd gewacht maar hij leek gewoon te hangen. Uiteindelijk maar gereboot en de 110MB update nog maar eens geinstalleerd, die leek wel gewoon goed te gaan.

Overigens wil mijn Wacom Graphire tablet niet in Leopard, nieuwste drivers geinstalleerd (6.05-2RC) maar die crashen bij het inloggen *grmbl*
Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.