Tsjah, dit blijft een (goed) punt van discussie...redwing schreef op zondag 23 december 2007 @ 20:00:
[...]
Over die goede banden heb je gelijk, met goedkope zomerbanden hebben winterbanden al veel eerder nut dan met goede zomerbanden. Verder heb je ook gelijk dat dat verschil bij goede omstandigheden kleiner is, alleen komt het verschil met winterse omstandigheden weer veel minder voor. Aangezien dat kleine verschil heel vaak voorkomt en dat grote verschil maar heel af en toe vraag ik me af of die winterbanden dus wel echt beter zijn voor de veiligheid.
Ik zie het als volgt, zwart-wit gesteld...
Met winterbanden op droog kom je 100x 2 meter tekort... Wat misschien nog op te vangen is door sturen, anders remmen, door de andere partij, weet ik wat... En uiteindelijk ook minder schade/leed als gevolg...
Met zomerbanden kom je 2x 20 meter tekort... En dan is het einde verhaal...
Hier maak je denkik een fout... Hogere slijtage heeft niet per definitie te maken met minder grip... Kijk maar naar de formule 1 waar de meest slijtagegevoelige band over het algemeen de snelste rondetijden verzorgt... En dat was (tot vorig seizoen[...]
Zodra de gemiddelde temperatuur boven de zeven graden komt, neemt de slijtage behoorlijk toe. Hierdoor neemt de grip van de banden ook af. Dit is op de meeste bandensites wel te vinden.

Tsjah, over dat strooien staat hierboven al het een en ander... Maar zoals gezegd; je maakt met zomerbanden tijdens gladheid de foutmarge en de eventuele gevolgschade wel erg groot... Natuurlijk, als alles goed gaat is er niks aan de hand... Maar wat als iemand anders niet op zit te letten, en jij een noodgreep moet uithalen? Kun je voorzichtig rijden, maar het is onmogelijk om niemand anders tegen te komen tijdens een rit... Wat dus ook voor onvoorziene omstandigheden zorgt...[...]
Dat is toch echt geen fabel, als je rekening houdt met de omstandigheden kun je een hoop. Ik rijd met sneeuw ook gewoon met mijn zomerbanden en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Je weet dat het glad is dus je moet ook zorgen dat je snelheid daar op is afgestemd. Verder wordt er hier in Nederland altijd zoveel gestrooid dat je eigenlijk alleen op de kleine binnenwegen echt last hebt van gladheid. Verder heb je alleen op ijs echt problemen. Op sneeuw kan ik met mijn zomerbanden ook goed vooruit (daarbij heb ik er natuurlijk wel goede zomerbanden opzitten wat wel veel scheelt)
Ik zeg niet dat ik het nut er in nederland per definitie wel of niet van inzie... Zou deze keuze ook erg lastig vinden als ik níet jaarlijks op wintersport ging... Maar ik probeer sowieso het beste te kopen wat er te krijgen is... Zéker voor banden...[...]
Helemaal mee eens, winterbanden zijn zeer fijn als je op ijs/sneeuw gaat rijden. Gezien hoe vaak dat soort weer in Nederland voorkomt ben ik iig van mening dat ze totaal geen nut hebben hier. Mocht je op wintersport oid gaan moet je ze zeker kopen want het is een wereld van verschil.
En om helemaal ontopic te reageren, nee ik vind het nog geen tijd voor de winterbandjes aangezien ik in Nl blijf