Tijd voor de winterbandjes?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit een beetje de dubben... Ik heb voor m'n auto 4 nette stalen velgen met winterbanden met bijpassende nette wieldoppen (origineel BMW, dus niet van die goedkope Halfords dingen).
Het advies is wanneer de temperatuur onder de 7 graden daalt, de winterbanden te monteren. En daar zit het hem nu juist in. Op het moment is het overdag nog boven de 7 graden (10 tot 15), maar 's nachts zakt de temperatuur in bepaalde regio's al hard richting de 0 graden...
Dus wanneer is nou het juiste moment om met de wielsleutel aan de slag te gaan en de winterbanden eronder te zetten? Pas als de temperatuur ook overdag niet meer boven de 7 graden uit komt, of nu al?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Als je alleen in NL rijdt zijn winterbanden IMHO een beetje overbodig. Maar het lijkt mij nu nog een beetje te warm om met winterbandjes te rijden, het is nu overdag idd beetje rond de 15 graden

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mwah, die 7 graden... Ik doe het wel iets later. Zodra ik 's morgens moet krabbel of de bekende beslagen ramen krijg die ik eerst met de aanjager vrij moet maken, dan gaan de winterbanden eronder. Lastig te zeggen wanneer dat is, het weer is nogal wisselvallig. Zodra ik een week lang denk "hmm, koud en slecht weer" met het vooruitzicht dat het niet beter wordt... Dan ga ik de krik erbij pakken :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22

Sick Nick

Drop the top!

Als je ze wilt gebruiken zou ik ze monteren zodra je meer dan 50% van de tijd rond rijd bij 7 graden of kouder. Of te wel, rij je veel snachts of vroeg in de ochtend (en is het dus onder de 7 graden) dan hang je ze eronder. Rij je meestal overdag in de zon dan zou ik nog maar even wachten :p Vorig jaar heb ik ook voor lul rond gereden op winterbanden want echt koud is het niet geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 15:56

Sherlock

No Shit

Slasher schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:07:
Als je alleen in NL rijdt zijn winterbanden IMHO een beetje overbodig.
Dat zegt iedereen zonder winterbanden ;)

Ik wacht ook nog wel even totdat we ook overdag meer richting de 7 graden zitten.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
De dealer raadde mij aan deze week om ze eronder te zetten wanneer het overdag onder de 10 graden blijft. Lijkt me redelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sick Nick schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:10:
Vorig jaar heb ik ook voor lul rond gereden op winterbanden want echt koud is het niet geworden.
Slijten ze dan niet sneller?

Persoonlijk ben ik het met Slasher eens. In Nederland onnodig.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 18:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

deepbass909 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:57:
Dus wanneer is nou het juiste moment om met de wielsleutel aan de slag te gaan en de winterbanden eronder te zetten? Pas als de temperatuur ook overdag niet meer boven de 7 graden uit komt, of nu al?
Lijkt mij dat je daarvoor uit moet gaan van je huidige schoeisel (+ rijstijl) .. als je nu op foetsiebah-rubber rijdt, zal een winterband je met deze temperaturen al gauw betere grip opleveren. Maar als je daarentegen op Pirelli PZero 215x17" rijdt kun je op droog wegdek tot 3 graden nog wel betere grip hebben dan je Vredestein 185x16" winterbandjes. :z

Kwestie van uitproberen en onderbuikgevoel imho ..

Zodra de eerste natte sneeuw valt zijn winterbanden zéér zeker in het voordeel omdat bij winterbanden het profiel steeds weer open gaat waar op een normale band het profiel meteen volloopt met plakprut

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-10-2007 12:18 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik laat deze week winterbanden monteren, maar ik zet ze er wel op als ik tijd heb. (en het kouder is, half november ofzo)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vriend van me rijdt tegenwoordig het hele jaar door met winterbanden: hij vindt ze meer grip hebben/beter sturen dan z'n normale banden :+
De extra slijtage bij hoge(re) temepaturen valt wel mee wat ik van hem begreep.

De Wegenwacht rijdt trouwens ook het hele jaar door op winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb vorig jaar in de zomer ook gewoon 10k+ gereden met een set alpine's. Slijtage was echt geen probleem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Sherlock schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:11:
[...]

Dat zegt iedereen zonder winterbanden ;)
Volgens mij rijdt 90% van de autorijders in NL in de winter op zomerbanden, vorig jaar was het idd zinloos om op dingen er onder te zetten volgens mij heeft het geen dag gevroren.

Zolang het niet verplicht is doe ik het ook niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Als je alleen in NL rijdt zijn winterbanden IMHO een beetje overbodig. Maar het lijkt mij nu nog een beetje te warm om met winterbandjes te rijden, het is nu overdag idd beetje rond de 15 graden
Met zomerbanden van 225 breed zijn winterbanden IMHO niet echt overbodig... Bij een beetje regenval hebben deze al de neiging op de glijden, en hoewel het nu nog behoorlijk droog is, is dit toch het seizoen van de neerslag... En ik kom nog weleens in Duitsland, waar ze wat strenger erop zijn...
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:09:
Mwah, die 7 graden... Ik doe het wel iets later. Zodra ik 's morgens moet krabbel of de bekende beslagen ramen krijg die ik eerst met de aanjager vrij moet maken, dan gaan de winterbanden eronder. Lastig te zeggen wanneer dat is, het weer is nogal wisselvallig. Zodra ik een week lang denk "hmm, koud en slecht weer" met het vooruitzicht dat het niet beter wordt... Dan ga ik de krik erbij pakken :P
Hmmm, aanjager nodig... die heb ik toch al weer een weekje of 2/3 nodig 's ochtends...

Ik heb m'n winterbanden trouwens niet eens gekocht om in de winter op te kunnen rijden... Toen ik m'n auto kocht, waren 2 van de 4 banden op, maar had ik geen geld voor nieuwe zomerbanden. 4 stalen velgen met redelijk goede winterbanden en wieldoppen waren toen goedkoper dan 2 nieuwe zomerbanden 8)7

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Slasher schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:52:
[...]

Volgens mij rijdt 90% van de autorijders in NL in de winter op zomerbanden, vorig jaar was het idd zinloos om op dingen er onder te zetten volgens mij heeft het geen dag gevroren.

Zolang het niet verplicht is doe ik het ook niet......
Tis mischien ook veiliger met die banden. En je hebt er niet alleen baat bij als het vriest maar ook met regen en andere neerslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je alleen in NL rijdt zijn winterbanden IMHO een beetje overbodig.
Een groot deel van de tijd wel ja. Maar als je kijkt wat er in Nederland gebeurt als er een paar cm sneeuw valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
@Defector: Uit tests blijkt dus dat dat erg meevalt. Zomerbanden presteerden alleen in sneeuw en ijs minder dan winterbanden, dus zoveel voordeel bieden ze ook weer niet. Als ik ze niet had gekregen, zou ik ook gewoon op zomerbanden rijden in de winter en gewoon wat rustiger aandoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31

Wimo.

Shake and Bake!

Chaos schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:29:
[...]

Een groot deel van de tijd wel ja. Maar als je kijkt wat er in Nederland gebeurt als er een paar cm sneeuw valt...
Dat heeft meer met de nederlandse instelling dan met de banden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In sneeuw en ijzel helpen winterbanden wel degelijk (praktijk ervaring), maar nu al de winterbanden monteren is onzin. Je hebt inderdaad pas voordeel bij sneeuw en ijzel. Voor de rest is het gebruik van winterbanden boven de 7 graden behoorlijk schadelijk voor de banden. Ze slijten sneller en lopen soms zelfs gewoon langzaam leeg.

Ikzelf neem geen winterbanden, maar mijn vriendin wel. Ik denk echter dat we nog wel een dikke maand wachten voor die er onder komen. Dat gaat pas gebeuren wanneer de gemiddelde temperatuur overdag onder de 7 komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:32:
@Defector: Uit tests blijkt dus dat dat erg meevalt. Zomerbanden presteerden alleen in sneeuw en ijs minder dan winterbanden, dus zoveel voordeel bieden ze ook weer niet. Als ik ze niet had gekregen, zou ik ook gewoon op zomerbanden rijden in de winter en gewoon wat rustiger aandoen :)
Dat wist ik niet. Dan is de noodzaak inderdaad niet zo groot aangezien het nog lang niet vriest.
Wimo. schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:51:
[...]

Dat heeft meer met de nederlandse instelling dan met de banden te maken.
Die instelling is er jammergenoeg ook al als het mistig is of een beetje hard regent. Daar gaan geen winterbanden of andere technische snufjes aan helpen. Dat is gewoon verkeers inzicht wat er vaak aan ontbreekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Defector op 16-10-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

deepbass909 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:18:
[...]

Met zomerbanden van 225 breed zijn winterbanden IMHO niet echt overbodig... Bij een beetje regenval hebben deze al de neiging op de glijden, en hoewel het nu nog behoorlijk droog is, is dit toch het seizoen van de neerslag... En ik kom nog weleens in Duitsland, waar ze wat strenger erop zijn...
Klopt... ik heb 225 op 15 inch velgen en bij heel nat weer moet ik uitkijken in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 12-07 18:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. maar de ene 225 band is de andere niet.

Hoe is de waterafvoer en hoe is de rubbersamenstelling? Hoe stijf is de wang van de band?

Allemaal factoren die met name op nat gaan bepalen hoeveel grip er is. Op nat geldt, hoe slapper de band, hoe langer je de grip vasthoudt. Heb je een harde band dan ga je direct glijden ..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 12-07 00:01

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mja winterbanden kunnen zelfs nadelig werken in sommige situaties. Met regen bijvoorbeeld. Sowieso is het boven de 7 graden zo dat een zomerband (van vergelijkbare kwaliteit uiteraard) meer grip heeft.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 15:42

unclero

MB EQA ftw \o/

The_MAN schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:12:
De dealer raadde mij aan deze week om ze eronder te zetten wanneer het overdag onder de 10 graden blijft. Lijkt me redelijk!
Ik doe ze er altijd onder vlak voordat ik naar de APK moet O-). Daarna haal ik ze er meestal weer af ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Hoewel ik winterbanden heb liggen gebruik ik ze nooit. Met zomerbanden gaat het prima, en als het een beetje sneeuwt wil het met wat moeite ook nog goed. Alleen moet je niet van die prutsers voor je hebben die dan 5km/u gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004

Goverman

not loaded

Ik doe niet aan winterbanden, maar ik heb dan ook redelijk smalle 155/70, 13 inch bandjes onder mijn bolide liggen... Smalle banden hebben immers per definitie meer grip bij gladde wegdekken dan bredere banden (bij gelijkblijvende massa), eenvoudigweg omdat de druk op de weg per band hoger ligt en je dus minder makkelijk gaat glijden...

Mijn 'pakket' aan maatregelen voor rijden onder winterse omstandigheden:

- meer afstand houden (lijkt mij duidelijk)
- optrekken in de 2e versnelling: minder slippende wielen bij optrekken en je trekt rustiger op
- rustiger aan doen: geleidelijker versnellen/afremmen (lijkt mij duidelijk)
- geen storende bronnen: telefoon op stil of uit
- op de hoogte blijven van de situatie: radio op een nieuwszender (radio 1, BNR)
- niet rijden indien niet noodzakelijk (bij zware sneeuwval) (dit n.a.v. een 'ritje' van Enschede naar Apeldoorn op 25 november 2005, waar ik zo'n 8 uur over deed, grotendeels op niet-snelwegen, overigens kwam ik Apeldoorn nog wel weer uit die dat...)

Hoe passen winterbanden hierin? Ik zie het meer als schijnzekerheid: je hebt meer grip en dat wordt door de meeste winterbandrijders direct gezien als legitimatie om een normale rijstijl aan te houden terwijl de weersomstandigheden zich daar niet toe lenen...

Volgens mij draait rijden in winterse omstandigeheden om het fenomeen aanpassen aan de omstandigheden. Mensen met winterbanden zullen minder snel geneigd zijn zich aan te passen aan het weer en zullen: eerder toch de weg op gaan (ook al wordt dit afgeraden) en eerder geneigd zijn hun normale rijstijl aan te houden.

Met dergelijke maatregelen kun je nog steeds behoorlijke snelheden halen, zodat de vertraging enigszins meevalt. Uiteraard staat onder winterse omstandigheden veiligheid voorop, daarvoor wijkt snelheid.

[ Voor 39% gewijzigd door Goverman op 16-10-2007 15:26 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik blijf gewoon rondrijden op mijn Uniroyal Rallye 680's (regenbanden) heb er ERG goeie ervaringen mee op droog en nat wegdek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 08:08
Ik heb vorig jaar ontdekt dat de winterbanden die ze onder de X3 leggen hier betere grip hebben in de modder. Binnenkort gaan ze er onder. Het wordt dan eens tijd dat ik een dagje naar de kempen ga om offroad te rijden met een auto die er nietvoor gemaakt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Goverman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:21:

[knip]
Hoe passen winterbanden hierin? Ik zie het meer als schijnzekerheid: je hebt meer grip en dat wordt door de meeste winterbandrijders direct gezien als legitimatie om een normale rijstijl aan te houden terwijl de weersomstandigheden zich daar niet toe lenen...
Waar haal je die wijsheid vandaan? Diezelfde redenatie kun je ophangen bij mensen die ABS en TC op hun auto hebben en is gewoon niet waar. Ik heb van de winter winterbanden onder m'n auto, als het koud genoeg wordt. En dat icm de maatregelen die je zelf al noemt maakt mijn ritjes veiliger :) Ik denk dat mensen die winterbanden monteren bewuster met de potentiële gladheid bezig zijn. Dat winterbandgebruikers dus onverantwoord hard en onaangepast rijden, vind ik nogal een gedurfde uitspraak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Hello... de winterbanden-hype was van 2006 hoor! Dit jaar alsjeblieft weer wat anders.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:59:
[...]

Klopt... ik heb 225 op 15 inch velgen en bij heel nat weer moet ik uitkijken in de bochten.
En dan heb jij nog een 5-serie, die toch wel wat meer druk per wiel heeft dan mijn 3-serie...
ing._Buttje schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:11:
.. maar de ene 225 band is de andere niet.

Hoe is de waterafvoer en hoe is de rubbersamenstelling? Hoe stijf is de wang van de band?

Allemaal factoren die met name op nat gaan bepalen hoeveel grip er is. Op nat geldt, hoe slapper de band, hoe langer je de grip vasthoudt. Heb je een harde band dan ga je direct glijden ..
Ik heb zowel Dunlop Sport 2000E banden (voor) als Michelin Premacy HP's (achter) eronder zitten, en ik merk inderdaad wel een verschil. Ze zaten eerst andersom, en toen had ik erg veel last van overstuur, nu heb ik eerder onderstuur. De Michelin's zijn duidelijk een klasse beter, maar toch zou ik bij hevige regen, hagel of sneeuw wel andere banden eronder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorig jaar ook een setje winterbanden gekocht voor om m'n 15-inch lichtmetaaltjes...
Moet zeggen dat ik er -na de testberichten afgelopen jaar- wel enigszins spijt van heb... In nederland is het voordeel inderdaad nihil...
Heb gelukkig wel gekozen voor de banden met de beste droog/warm eigenschappen, maar ik ben bang dat ze er dit jaar ook niet erg lang omheen gaan... Ga wel onderweg naar frankrijk, voor de wintersport, en dan zijn ze natuurlijk onmisbaar...

Al met al hoop ik gewoon op een hoop kou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Waar haal je die wijsheid vandaan? Diezelfde redenatie kun je ophangen bij mensen die ABS en TC op hun auto hebben en is gewoon niet waar. Ik heb van de winter winterbanden onder m'n auto, als het koud genoeg wordt. En dat icm de maatregelen die je zelf al noemt maakt mijn ritjes veiliger Ik denk dat mensen die winterbanden monteren bewuster met de potentiële gladheid bezig zijn. Dat winterbandgebruikers dus onverantwoord hard en onaangepast rijden, vind ik nogal een gedurfde uitspraak
Winterbanden zijn (net zo min als ABS, ESP, etc.) geen apparaten die je een betere anticiperende bestuurder maken, ze vangen hooguit de fouten op die door bestuurders die hun rijgedrag niet aanpassen gemaakt worden... Er valt iedere winter sneeuw, terwijl de verkeersongevallen in de wintermaanden nagenoeg stabiel zijn gebleven (net als slachtoffers). Kennelijk hebben die winterbanden die en masse op auto's gezet worden toch niet zoveel effect... Of is het dat de winterbanden het foute weggedrag (gegeven de omstandigheden) opvangen van de weggebruikers die ze onder de auto heeft liggen? Vandaar mijn overtuiging dat winterbanden vooral als legitimatie worden gezien om gewoon te blijven doorrijden, ook al doet de rest dat niet...

Teken aan de wand voor wat betreft winterbanden is dat ze (zeker in Nederland) eigenlijk alleen worden aanbevolen door (hoe verrassend...) bandenfabrikanten. Voor de rest hoor je er vrijwel niemand over, ook de verzekeringsmaatschappijen niet. En ook in Duitsland ben je gewoon verzekerd als je niet met winterbanden rijdt: in alle gevallen voor de WA-delen van je polis en in vrijwel alle gevallen van de schade aan jouw auto indien jij degene was die het ongeval veroorzaakte...

[ Voor 21% gewijzigd door Goverman op 16-10-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
jvvv schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:33:
Ik heb vorig jaar ontdekt dat de winterbanden die ze onder de X3 leggen hier betere grip hebben in de modder. Binnenkort gaan ze er onder. Het wordt dan eens tijd dat ik een dagje naar de kempen ga om offroad te rijden met een auto die er nietvoor gemaakt is :)
Goede winterbanden hebben ook niet voor niets de opdruk M+S (mud and snow). De betere effecten in de sneeuw, hebben ook voordelen in de modder. M'n ouders rijden om die reden het hele jaar rond op winterbanden. Zij komen met hun auto nogal vaak op geïnproviceerde campings, en daar wil het nog weleens modderig zijn.
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:52:
[...]

Waar haal je die wijsheid vandaan? Diezelfde redenatie kun je ophangen bij mensen die ABS en TC op hun auto hebben en is gewoon niet waar. Ik heb van de winter winterbanden onder m'n auto, als het koud genoeg wordt. En dat icm de maatregelen die je zelf al noemt maakt mijn ritjes veiliger :) Ik denk dat mensen die winterbanden monteren bewuster met de potentiële gladheid bezig zijn. Dat winterbandgebruikers dus onverantwoord hard en onaangepast rijden, vind ik nogal een gedurfde uitspraak :)
Inderdaad... Er zijn genoeg tests die hebben aangetoond dat een winterband bij koudere omstandigheden toch echt wel beter presteerd dan een zomerband. Helemaal in situaties zoals waar ik mij in bevind. Met 225 breed rubber onder een auto van 1150kg is het gewoon vragen om problemen zodra de wegen of erg nat worden of als er ook maar iets van sneeuw of modder op ligt. Mijn winterbanden zijn 195 breed, waardoor ze toch echt in natte omstandigheden beter presteren dan m'n zomerbanden.
Winterbanden plaatsen doe je niet alleen vanwege eventuele betere grip ten opzichte van een vergelijkbare band, maar vooral om die band die in de zomer goed presteerd vanwege de afmeting, in de winter juist een vloek kan zijn.
Eigenlijk is het gewoon een rechtstreeks gevolg van verschillende eisen hebben die niet verenigbaar zijn. In de zomer wil je het liefst een brede band, met zo weinig mogelijk profiel hebben, vanwege grip op een droge weg en lage geluidsproductie. In de winter wil je juist een zo smal mogelijk band hebben met een grof profiel. Deze heeft op een droge weg welliswaar minder grip, maar druk beter door een waterfilm en/of sneeuwlaag, waardoor in die omstandigheden de grip veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ een brede band is alleen zinnig bij droog en hard wegdek. In alle andere omstandigheden zijn dunnere banden beter. Dit zeg je zelf al. Je zegt ook zelf dat de brede zomerband minder grip heeft als een dunne winterband. Mijn advies is dan ook: ga altijd voor smallere (zomer)banden!! Ben je van alle gedonder af en je kunt in de regen (toch niet een ongewoon verschijnsel in Nederland) ook nog fatsoenlijk doorrijden... Scheelt je ook nog eens een behoorlijke uitgave van vier (als je het goed doet vijf, ivm reservewiel) extra velgen en vijf extra banden...

Dat je met bredere banden meer grip hebt merk je alleen als je fanatiek rondscheurt en dan produceer je al meer geluid dan die bredere band ooit zou kunnen compenseren. Ook al geen argument dus. En wil je smalle, geluidsarme banden? Check www.innovatieprogrammageluid.nl.

[ Voor 21% gewijzigd door Goverman op 16-10-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

deepbass909 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:12:
[...]

En dan heb jij nog een 5-serie, die toch wel wat meer druk per wiel heeft dan mijn 3-serie...

[...]

Ik heb zowel Dunlop Sport 2000E banden (voor) als Michelin Premacy HP's (achter) eronder zitten, en ik merk inderdaad wel een verschil. Ze zaten eerst andersom, en toen had ik erg veel last van overstuur, nu heb ik eerder onderstuur. De Michelin's zijn duidelijk een klasse beter, maar toch zou ik bij hevige regen, hagel of sneeuw wel andere banden eronder hebben.
Dit is wat ik heb, en ergens op de band staat zelfs nog de opdruk 'the raintire' :

Afbeeldingslocatie: http://xs320.xs.to/xs320/07422/band.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs320.xs.to/xs320/07422/Afb005.jpg.xs.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-10-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 23:35

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb mijn Corrado, waar ik een set winterbanden bij had, verkocht. Die winterbanden zijn niet vorige winter, maar het jaar ervoor gekomen. Toen heb ik er heel veel lol van gehad, want toen was er wel sneeuw en ijzel enzo. Toen iedereen met 5km/h de bocht door gleed, spitte ik met mijn Corrado fijn alle sneeuw tot op het wegdek weg. Mooie sneeuwsproei tot bijna 2 meter hoog. B-)

Maar goed, die is nu verkocht, nu heb ik alleen mijn 3 BMW's nog maar. :P En geen winterbanden. Ik heb nog wel 2 sets velgen liggen (17 en 16 inch) die ik kan gebruiken voor winterbanden.

Echter, totdat het er op gaat lijken dat het flink gaat vriezen, wacht ik daar nog even mee. Als het echter strenger wordt dan vorig jaar, komen er echt wel weer winterbanden onder, heb zelf het genot ervan mogen ervaren, remwegverschil en gripverschil, dus ook voor nederland is het zeker niet overbodig, de vraag is alleen of het ieder jaar nodig is. Echter kwaad kan het zeker niet, het kost je alleen maar een eenmalige uitgave meer, en je moet natuurlijk de ruimte hebben om die zooi te stallen. (Geen probleem bij mij) Uiteindelijk slijten je zomerbanden weer niet als je op winterbanden rijd, dus netto ben je niet duurder uit, maar je rijd wel veiliger rond.

In NL, het vrekkenland, worden winterbanden een beetje afgedaan als "heb je hier toch niet nodig" omdat de omstandigheden waaronder ze optimaal zijn hier zogenaamd niet veel voorkomen. Ammehoela. In duitsland, wat om te beginnen al een land is met meer heuvels en dus ook meer weersverschil wegens de oppervlakte, zie je dan ook jaarlijks tests van winterbanden, en de verschillen van goede winterbanden en goede zomerbanden in winterse omstandigheden. (dus niet goeie winterbanden vergelijken met pauper zomerbanden, of pauper winterbanden met goeie zomerbanden.)

Zelfs dan blijkt uit die test dat rond de 5 graden er al een remwegverschil kan ontstaan tussen de winterband en de zomerband van een meter of 5 bij 50km/h (met pauperband 10 meter) en met 100km/h 10 meter. (met pauperband wel 18 meter ofzo)

Kortom, winterbanden zijn wel degelijk nuttig, het feit dat je ze hier niet iedere winter keihard nodig hebt, doet daar niets aan af. Ik hou niet zo van bezuinigen op mijn veiligheid, al zal het feit dat ik 3 achterwiel aangedreven auto's heb, waarvan 1 met rond de 220pk en een ander met rond de 280pk ook wel meehelpen in mijn beslissingen, mijn vriendin moet ze ook gewoon kunnen pakken in de winter, zonder gelijk achterstevoren te staan tegen de eerste lantarenpaal na de eerste bocht. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-10-2007 16:54 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@gameover; helemaal gelijk, maar hierin wordt wel vergeten dat 80% van de automobilisten liever linglong banden koopt dan fatsoenlijke banden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, bekijk mijn band dan eens, en zeg me wat ik heb, want ik heb er geen snars verstand van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

MikeyMan schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:01:
@gameover; helemaal gelijk, maar hierin wordt wel vergeten dat 80% van de automobilisten liever linglong banden koopt dan fatsoenlijke banden ;)
Ach, ook in B merken heb je kwaliteitsverschil, sterker nog, een A merk band van de instapserie stelt ook niet zoveel voor. Nu weet ik ook wel dat de gemiddelde NL automobilist liever de grote auto koopt met lullig 1.6 motortje die volledig underpowered is dan een klasse kleiner met een grotere motor, of stomweg nog ff doorsparen voor een fatsoenlijke motor.

Kortom, die krenterigheid gaat gewoon door, cheapo remblokjes, cheapo schijven, cheapo banden. Misschien dat je daar minder last van hebt als gezapige automobilist die toch 100 rijd waar je 120 wag. Ik hou daar echter niet van, ik wil goed spul onder mijn auto. Of dat nu goed spul is van A merk fabrikant of goed spul van B merk fabrikant maakt me weinig uit, als het maar goed spul is. Tuurlijk betaal ik ook liever niet teveel voor mijn spullen als het even kan, dus als ik kan kiezen voor 100% kwaliteit voor 400 euro of 95% van die prestaties voor 300 euro, van een B merk fabrikant dan is die 95% ook goed genoeg. Echter 80% moet ik dan weer niet, maakt niet uit hoe goedkoop het is.

Probleem is in de B-merken die producten te vinden die 95% (of meer) van de kwaliteit levert die het goede spul van een A-merk fabrikant doet. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:17:
Nou, bekijk mijn band dan eens, en zeg me wat ik heb, want ik heb er geen snars verstand van :)
"The Rain Tire" is zover ik weet UniRoyal, op zich weinig mis mee, maar als die band alweer 5 jaar oud is, is dat ding ook helemaal uitgedroogd, dus ook niet echt super meer.

Sowieso, zoals eerder gezegd, een "merk" is niet goed. Een merk + type kan goed zijn. Je kunt niet zeggen "Pirelli maakt goede banden" want een Pirelli P2000 stelt ook niet veel voor. (instapper van Pirelli)

Je vergelijkt altijd fabrikant + type. Dat is dan een goede band. Bijvoorbeeld een Falken FK452 is echt een toppie band. Een FK451 (voorganger van de 452) is al weer behoorlijk minder. De kwaliteit van de FK452 zegt dus ook niets over de kwaliteit van de rest van de bandenrange.

Leuke sites voor bandenreviews:

http://www.1010tires.com/tirereviews.asp
http://www.tirerack.com/t...let?search=surveyComments

En dan heb je natuurlijk ook nog de definitie van "een goede band" die verschilt ook bij iedereen. Bij mij is een goede band grip. Op droog en nat. Als hij dan nog een tijdje meegaat is dat mooi meegenomen. Bij iemand anders is een goede band, als hij er minimaal 80K km mee kan rijden. Bij een ander weer comfort, afrolgeluid, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-10-2007 17:30 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

uhm GaMeOvEr... boven de 7 graden is het weer precies andersom...
Goverman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:21:
Ik doe niet aan winterbanden, maar ik heb dan ook redelijk smalle 155/70, 13 inch bandjes onder mijn bolide liggen... Smalle banden hebben immers per definitie meer grip bij gladde wegdekken dan bredere banden (bij gelijkblijvende massa), eenvoudigweg omdat de druk op de weg per band hoger ligt en je dus minder makkelijk gaat glijden...

knip
waarom installeer je dan geen fietsbanden?
smalle banden hebben meer druk per CM^2 maar minder CM^2 totaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ omdat fietsbanden een diameter hebben van 26" of 28" en de wielen van mijn auto slechts een diameter hebben van 13". 8)7

Afgezien van dit nogal voor de hand liggende antwoord vind ik deze vraag nogal stompzinnig en meer thuishoren in de HK. Ik constateer echter dat we hier niet in de HK zitten...

Wat ik wil duidelijk maken is dat de keuze voor winterbanden hier wordt gemaakt "omdat je meer grip hebt in de winter". Nu betwist ik die stelling an sich niet, maar wel de mate waarin mensen dat hier serieus nemen. Als je namelijk een beetje verder zou kijken, dan zie je vrij snel dat het niet alleen de samenstelling van het rubber en het profiel is...

Immers: winterbanden in de genoemde voorbeelden zijn smaller dan de gebruikte zomerbanden en hebben daardoor dus ongeacht de samenstelling van het rubber / profiel al meer grip dan de bredere band op nat/glad wegdek. Simpel toch?

Tweakers in het algemeen nemen zichzelf, hun skills en hun spullen te serieus... Met winterbanden *lijkt* er hier een consensus te ontstaan dat als je ze niet onder je auto plaatst, dat je dan een vrekkerige idioot bent die een gevaar is op de weg. Ik bestrijd dat met argumenten, waarna andere argumenten voor winterbanden worden gebruikt die ook weer weerlegd zijn...

Wanneer je kosten en baten tegen elkaar gaat afwegen dan is het een slechte uitgave om bij normaal weggebruik in Nederland winterbanden te monteren... Je *kunt* namelijk ook een beetje rustiger rijden en rekening houden met de omstandigheden. Het gevaar ligt natuurlijk vrij snel op de loer: dat rekeninghouden met de omstandigheden (en dus met andere weggebruikers...) gebeurt op een steeds later moment (je hebt immers meer grip, waarbij menigeen uiteraard geen tweakers, want dat zijn goede weggebruikers niet meer denkt aan andere weggebruikers. Tja... wie is er dan verkeersveilig bezig?

En de verkeersstatistieken onderstrepen e.e.a.: de winterse periode is de afgelopen 5 jaar niet echt (on)veiliger dan de jaren ervoor. Dus: het maakt eigenlijk niet uit of er winterbanden worden gemonteerd... Daarom worden ze ook niet echt aanbevolen door anderen dan bandenfabrikanten en fastfitters...

Mijn advies is (nogmaals): houd rekening met anderen en met de beperkingen van je zelf. Dat is een stuk veiliger dan het monteren van een stukje techniek waardoor je net een beetje langer grip hebt (onder omstandigheden die in Nederland niet veel voorkomen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goverman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 19:36:
Wanneer je kosten en baten tegen elkaar gaat afwegen dan is het een slechte uitgave om bij normaal weggebruik in Nederland winterbanden te monteren... Je *kunt* namelijk ook een beetje rustiger rijden en rekening houden met de omstandigheden. Het gevaar ligt natuurlijk vrij snel op de loer: dat rekeninghouden met de omstandigheden (en dus met andere weggebruikers...) gebeurt op een steeds later moment (je hebt immers meer grip, waarbij menigeen uiteraard geen tweakers, want dat zijn goede weggebruikers niet meer denkt aan andere weggebruikers. Tja... wie is er dan verkeersveilig bezig?

Mijn advies is (nogmaals): houd rekening met anderen en met de beperkingen van je zelf. Dat is een stuk veiliger dan het monteren van een stukje techniek waardoor je net een beetje langer grip hebt (onder omstandigheden die in Nederland niet veel voorkomen)...
Zelfs met rustig rijden kun je voor onvoorziene omstandigheden komen te staan...
Op die momenten is het tijdens gladheid uit met de pret als je géén winterbanden hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GaMeOvEr schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:49:
In NL, het vrekkenland, worden winterbanden een beetje afgedaan als "heb je hier toch niet nodig"
Winterbanden zijn geen vervanging van je oplettendheid op de weg. Ik durf met m'n 50.000 zakelijke kilometers per jaar te zeggen dat ik ze niet nodig heb.

Dat jij dat als vrekkigheid afdoet tsjah, dat moet jij maar voor je rekening nemen. Ik ben het daar niet mee eens :)

Het heeft namelijk niets met vrekkigheid te maken in mijn geval zoals mijn auto van de zaak. Dat ze daar niet in het pakket zitten is een andere discussie die we hier niet hoeven te voeren denk ik :)

En m'n prive auto zitten ze ook niet onder omdat ik daar relatief te weinig mee rij en daarom imho de investerng niet waard is en als het slecht weer is blijf ik wel bij de haard :)

Edit: Met Goverman hierboven dus :)

[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 16-10-2007 19:56 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Maar hoe hoog zijn die extra kosten nu? Eenmalig 2 tot 300 honderd euro (heb je in de meeste maten prima banden voor) maar je vergeet daarbij dat je zomerbanden op dat moment niet slijten. Die gaan dus bijna twee keer zo lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 01:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ergens deze week komen er Goodyear UltraGrip 500's onder m'n Alfa te hangen. Spijkerbanden, maar ik woon dan ook in Zweden. Hier is het dan ook verplicht na 1 december winterbanden te hebben, meen ik.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

^^ omdat fietsbanden een diameter hebben van 26" of 28" en de wielen van mijn auto slechts een diameter hebben van 13". 8)7

Afgezien van dit nogal voor de hand liggende antwoord vind ik deze vraag nogal stompzinnig en meer thuishoren in de HK. Ik constateer echter dat we hier niet in de HK zitten...

Wat ik wil duidelijk maken is dat de keuze voor winterbanden hier wordt gemaakt "omdat je meer grip hebt in de winter". Nu betwist ik die stelling an sich niet, maar wel de mate waarin mensen dat hier serieus nemen. Als je namelijk een beetje verder zou kijken, dan zie je vrij snel dat het niet alleen de samenstelling van het rubber en het profiel is...

Immers: winterbanden in de genoemde voorbeelden zijn smaller dan de gebruikte zomerbanden en hebben daardoor dus ongeacht de samenstelling van het rubber / profiel al meer grip dan de bredere band op nat/glad wegdek. Simpel toch?
knip
jaja dat zal allemaal best maar waarom hebben sportwagens dan brede banden, waarom monteren alle fabrikanten dan niet dunnere banden?
tot op zekere hoogte gaat het wel op misschien maar het als stel regel gebruiken :X het is niet een 4x4 die in de bagger rijd en door de griploze laag heen moet zakken...
waarom rijden ze dan met rally's niet op smalle 155 bandjes door het ijs...

ze komen zeker net als de gloeilamp fabrikanten elk jaar weer bij elkaar om af te spreken dat ze de banden weer niet smaller gaan maken..

overigens vergeten mensen imho vaak hoe groot het voordeel ook kan zijn met zomerbanden, nu sta je met die zomerbanden echt behoorlijk veel eerder stil dan met je winterbanden, het kan je zo een botsing schelen als je achterop een file komt terwijl je NET even en momentje niet oplette...

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 16-10-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28
Dat winterbanden het bij temperaturen onder de 7 graden per definitie beter zouden doen dan zomerbanden is iets wat de bandenhandel ons graag wil doen geloven en wat velen voor zoete koek aannemen.

Winterbanden hebben alleen nut bij sneeuw en die paar keer dat het sneeuwt in Nederland laat ik gewoon de auto staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

GoldenSample schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:14:
[...]

jaja dat zal allemaal best maar waarom hebben sportwagens dan brede banden, waarom monteren alle fabrikanten dan niet dunnere banden?
tot op zekere hoogte gaat het wel op misschien maar het als stel regel gebruiken :X het is niet een 4x4 die in de bagger rijd en door de griploze laag heen moet zakken...
waarom rijden ze dan met rally's niet op smalle 155 bandjes door het ijs...
Met een 4x4 in de bagger wil je een zo groot mogelijk oppervlak = zo weinig mogelijk druk per vierkante centimeter, anders zak je weg.
En ijsbanden voor de rallysport zijn inderdaad heel smal. Zoek maar foto's van rallywagens op het ijs.
edit:
mooie foto:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/smalltires.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 16-10-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
kwiebus schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:29:
Dat winterbanden het bij temperaturen onder de 7 graden per definitie beter zouden doen dan zomerbanden is iets wat de bandenhandel ons graag wil doen geloven en wat velen voor zoete koek aannemen.

Winterbanden hebben alleen nut bij sneeuw en die paar keer dat het sneeuwt in Nederland laat ik gewoon de auto staan.
Is het niet zo dat het rubber van winterbanden bij lagere temps wat 'rubbiger' is dan zomerbanden en dan verhoudingsgewijs meer grip hebben?

Het lijkt me als je bv 'zomerbanden' zou hebben dat deze op lagere temp stijver zijn, maar bij warm weer weer soepeler.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 16:31

tazzman

a real boardmonkey

Sherlock schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:08:
Maar hoe hoog zijn die extra kosten nu? Eenmalig 2 tot 300 honderd euro (heb je in de meeste maten prima banden voor) maar je vergeet daarbij dat je zomerbanden op dat moment niet slijten. Die gaan dus bijna twee keer zo lang mee.
Met 300 euro ben je er nog lang niet als je een beetje grotere maat band nodig hebt. Mijn Vredestein WinTrac Xtreme's (205/50/R17) waren 560 euro.

Het is nu inderdaad een beetje warm voor winterbanden - overigens slijten winterbanden bij iets warmer weer (het is hier iets van 10 graden op dit moment) helemaal niet dramatisch veel, althans niet volgens mijn BMW dealer en ook niet volgens de ADAC. (Mijn buurman scheurt met zo'n geel ding rond - berehandig zo'n buurman :) ).

Dat zomerbanden met de huidige weersomstandigheden hier in Duitsland op dit moment zo'n veel betere keuze zouden zijn is zeker niet zo - wanneer ik van mijn werk naar huis rijd is het al gauw afgekoeld tot zo'n 6 - 8 graden. Het was van het weekend zelfs nog kouder s'avonds, de eerste vorst zal zich ook snel aankondigen hier.

Het is dan niet zo dat je met zomerbanden op dit moment niet uit de voeten zal komen - alleen het kwik kan hier toch behoorlijk snel omslaan en ook in koud regenweer is een winterband zeker wel aan te bevelen. Vooral hier op de autobahn waar ZOAB een behoorlijk onbekend begrip is en het water op beton altijd blijft staan. Het lullige is alleen dat je *nu* best zomerbanden kan gebruiken maar dat het morgenavond ineens behoorlijk koud kan worden.

Hoewel winterbanden anzich niet verplicht zijn in Duitsland, ben je wel verplicht je auto uit te rusten naar de heersende weersomstandigheden. Dat is natuurlijk op meerdere manieren uit te leggen maar het komt er wel op neer dat je in winterse omstandigheden wel winterbanden moet gebruiken. Een Duitse autoverzekering zal zeker niet zo maar uit betalen als je je all-risk verzekerde auto op zomerbandjes in de vangrail parkeert in de wintermaanden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 83328 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:07:
[...]

Met een 4x4 in de bagger wil je een zo groot mogelijk oppervlak = zo weinig mogelijk druk per vierkante centimeter, anders zak je weg.
En ijsbanden voor de rallysport zijn inderdaad heel smal. Zoek maar foto's van rallywagens op het ijs.
edit:
mooie foto:
[afbeelding]
je hebt nog gelijk ook :X
:)

maar overeind blijft dat ook je bredere zomerbanden onder veel omstandigheden in de winter zelfs nog gelijk of soms nog beter presteren ook dan je wintersloffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

GoldenSample schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:35:
[...]

maar overeind blijft dat ook je bredere zomerbanden onder veel omstandigheden in de winter zelfs nog gelijk of soms nog beter presteren ook dan je wintersloffen
En daar heb je bronnen voor?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28
tazzman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:36:
[...]

En daar heb je bronnen voor?
Uiteraard: http://www.conti.nl/pers/pressdocs/autoweek.pdf
Echter, op natte en droge weg is de winterband met zijn zachte rubbermix en de vele lamellen duidelijk de mindere ten opzichte van het hardere zomerrubber. Minder zijdelingse grip, kleinere aquaplaningsreserves (bij aquaplaning verliezen de banden het contact met de weg) en een langere remweg betekenen dat de winterband het onderspit delft onder deze omstandigheden. Oók bij lagere temperaturen.

Het verhaal dat een winterband al beter presteert onder de temperatuurgrens van zeven graden Celsius wordt door deze test niet onderschreven. We ondervonden dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas voor een omslag zorgen. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs bij een temperatuur die enkele graden ónder nul ligt beter dan het winterrubber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

GoldenSample schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 19:21:
uhm GaMeOvEr... boven de 7 graden is het weer precies andersom...
Zit natuurlijk wel wat marge in. ;) Een winterband zal bij 10 graden niet opeens dramatisch presteren, net zomin als een zomerband bij 7 graden ook niet opeens dramatisch presteert, het is meer een schaal. Op het moment dat het gaat vriezen ben je met een winterband duidelijk in het voordeel, en als het dan overdag 10 graden ofzo wordt, heb je niet opeens je winterbanden in de "3x harder slijten" modus. :) Winterbanden hebben voornamelijk zin bij sneeuw en ijzel en prut op de weg. Bij gewoon regen (ook al is het 7 graden) zal de zomerband een betere waterafvoer hebben.

Tuurlijk, speelt ook mee. Mijn zomersetje is 18" met 225 voor en 255 achter, dat zal ik in de winter zeker niet monteren, al was het maar wegens de prijs. ;) En de wieldruk natuurlijk ook. :)
Tweakers in het algemeen nemen zichzelf, hun skills en hun spullen te serieus... Met winterbanden *lijkt* er hier een consensus te ontstaan dat als je ze niet onder je auto plaatst, dat je dan een vrekkerige idioot bent die een gevaar is op de weg. Ik bestrijd dat met argumenten, waarna andere argumenten voor winterbanden worden gebruikt die ook weer weerlegd zijn...
Nee, het hangt van de winter af. Bij zo'n slap wintertje als vorig jaar, heb je ze niet echt nodig nee, weinig toegevoegde waarde, omdat een winterband pas echt uitblinkt (en een zomerband faalt) bij vorst, ijzel, sneeuw en dergelijke. Er zijn echter ook mensen die met hun eerder genoemde "linglong" banden met 2.5mm profiel vrolijk in de sneeuw gaan kachelen. Dat vind ik dan wel weer vrekkige idioten. ;) (Vooral als ze in mijn kofferbak schuiven)
Niet alles valt af te vangen met extra oplettendheid. Jij kunt dan wel superalert in je auto zitten, maar doet de rest van het verkeer dat ook? Alsnog kunnen zich situaties voordoen, waarbij blijkt dat je met je oplettendheid, en je zomerbanden in de sneeuw toch nog remweg te kort komt. Ik vind het altijd maar weer een beetje loos geroep, dat door technische zaken mensen luier gaan rijden, of minder oplettend. "Ach, ik heb toch ABS, dus ik sta altijd op tijd stil". "Ach, ik heb airbags, boeien of ik met 50km/h tegen mijn voorligger knal". "Ach, ik heb toch winterbanden, dus ik kan vast wel met 50km/h door die be-ijzelde rotonde heen". Daar geloof ik dan weer niet in.
En de verkeersstatistieken onderstrepen e.e.a.: de winterse periode is de afgelopen 5 jaar niet echt (on)veiliger dan de jaren ervoor. Dus: het maakt eigenlijk niet uit of er winterbanden worden gemonteerd... Daarom worden ze ook niet echt aanbevolen door anderen dan bandenfabrikanten en fastfitters...
Wat natuurlijk ook meespeelt is de sort-off semi-verplichting in ons buurland .de natuurlijk. Als je daar nog wel eens komt, kan ik me voorstellen dat je op safe wilt spelen. Wat kosten betreft, je hebt een extra set banden, dus het slijt allemaal niet sneller ofzo, je verdeelt je slijtage over 2 sets banden. :) Persoonlijk heb ik nu een aantal keren voordelen gehad van winterbanden, dus ik vind het dan weer onzin om te verkondigen dat je ze in .nl never nooit niet nodig hebt. Hangt gewoon van het seizoen af. En als je eenmaal toch al hebt, waarom dan niet monteren als het kouder wordt?
Je doet hiermee, alsof het zo weinig uitmaakt. Ja, als de winter zacht is en alleen maar vochtig, dan scheelt het allemaal niet veel nee. Als het een keertje geijzelt heeft, vind ik 10 meter remweg op 50km/h toch wel flink wat.

Zoals ik al eerder zei, in mijn situatie, (op dit moment geen winterbanden, stevig gemotoriseerde achterwielaangedreven auto's) heb ik op dit moment geen winterbanden. Ik ga ze ook niet nu al kopen. Ik kijk gewoon wat voor winter het wordt. (Ben eigen baas, dus niet het risico dat ik opeens door een sneeuwlading naar mijn werk moet) Afhankelijk van de winter koop ik wel of niet winterbanden. Stel dat ik ze dit jaar koop omdat het toch een wat stevigere winter wordt, dan komen ze er volgend jaar gewoon onder op het moment dat het overdag niet warmer wordt dan 10 graden. Winterbanden zijn bij 10 graden niet opeens veel slechter, net zoals zomerbanden onder de 10 graden dat niet ineens zijn. :)

Kortom, het hangt allemaal van de situatie af. (de winter, de auto, kwaliteit van de huidige banden, waar je wel of niet heen moet, zoals bijvoorbeeld duitsland) Het is niet bij voorbaat heel handig om ze te kopen, net zoals het niet slim is om te roepen "dat je ze nooit nodig hebt in NL".

Overigens, on a side note, je roept wel tweakers dit en tweakers dat, maar zelf gedraag je je ook alsog je de wijsheid in pacht hebt. ;)
Gunner schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 19:44:
[...]

Winterbanden zijn geen vervanging van je oplettendheid op de weg. Ik durf met m'n 50.000 zakelijke kilometers per jaar te zeggen dat ik ze niet nodig heb.
Anders pak je alleen ff alleen die ene alinea als quote, om het lekker uit zijn verband te trekken. 8)7

Ik zeg nog meer dan dat hoor. ;)

Goed, om die stelling te nuanceren: Ik vind je een vrek, als je, in een echte winter, met sneeuw en ijzel en prut op de weg en dergelijke, met je zomerbandjes rond gaat tuffen. Tuurlijk, je kunt een keertje verrast/overvallen worden, maar als het aan lijkt te houden, moeten er gewoon winterbanden onder. (let op, dit is een mening, geen feit. ;) ) Zeker als je dagelijks met die auto ergens heen moet. Then again, zoveel "echte winters" hebben we hier niet, maar die winter 2 jaar geleden dat er toch een week of 3 sneeuw lag en ik iedere dag wel geacht werd gewoon op mijn werk te komen, vond ik het een goede investering, ik voelde me niet alleen veiliger, ik was ook daadwerkelijk veiliger. En dan zit je dus in de situatie dat je nu eenmaal winterbanden hebt, dus kun je die bij koud weer net zo goed er weer onder knallen.

[ Voor 97% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-10-2007 00:37 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Hoe vaak ziet men een sportauto in winterse omstandigheden rijden? Bovendien is het natuurlijk helemaal niet een stoer gezicht om met smalle banden te rijden onder zo'n auto (onder het mom van: het oog wil ook wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:09
Ik had vorige week al het idee om weer winterbanden te monteren ivm de boeren die hier weer de hele weg onder de drek smeren. Nu is het inmiddels weer lekker ingereden, binnenkort weer regen en lekker glijden maar weer. Daarnaast heeft de helft hier de bieten er nog niet uit, dus dit is nog maar het begin.

Ter vergelijking: vorig jaar reed ik met een gang van 20-25 een erf op wat besmeurd met drek was, echt natte drek, net op het laatste moment kom ik op het idee om toch maar niet te keren op dat erf...
Had het stuur al om om te keren, ram ineens de rem in, stond meteen stil. Lukt je niet met zomerbanden en een laag van 3cm natte drek op de weg.

Ik heb vorig jaar een setje gekocht omdat ik toen nog 50.000km reed in een jaar. Dat is over het algemeen de levensduur van een setje zomerbanden. Of je nou elk jaar een set nieuwe banden koopt, of halverwege het jaar even de krik onder de auto legt en elke 2 jaar 2 nieuwe sets koopt doet er dan niet echt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GaMeOvEr schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:55:
[...]

Zit natuurlijk wel wat marge in. ;) Een winterband zal bij 10 graden niet opeens dramatisch presteren, net zomin als een zomerband bij 7 graden ook niet opeens dramatisch presteert, het is meer een schaal. Op het moment dat het gaat vriezen ben je met een winterband duidelijk in het voordeel, en als het dan overdag 10 graden ofzo wordt, heb je niet opeens je winterbanden in de "3x harder slijten" modus. :) Winterbanden hebben voornamelijk zin bij sneeuw en ijzel en prut op de weg. Bij gewoon regen (ook al is het 7 graden) zal de zomerband een betere waterafvoer hebben.
En die marge zit er ook tussen een matige zomerband en een goede winterband...
Ik ben van een stel viking protech II's (met nog dik 4 mm profiel) naar een stel Goodyear ultragrip 7's gegaan... Op dat moment de best geteste winterbanden...
Nou, kan je vertellen, zelfs bij 20 graden deden die goodyears het een heel stuk beter dan die vikings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Goverman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:43:
^^ een brede band is alleen zinnig bij droog en hard wegdek. In alle andere omstandigheden zijn dunnere banden beter. Dit zeg je zelf al. Je zegt ook zelf dat de brede zomerband minder grip heeft als een dunne winterband. Mijn advies is dan ook: ga altijd voor smallere (zomer)banden!! Ben je van alle gedonder af en je kunt in de regen (toch niet een ongewoon verschijnsel in Nederland) ook nog fatsoenlijk doorrijden... Scheelt je ook nog eens een behoorlijke uitgave van vier (als je het goed doet vijf, ivm reservewiel) extra velgen en vijf extra banden...

Dat je met bredere banden meer grip hebt merk je alleen als je fanatiek rondscheurt en dan produceer je al meer geluid dan die bredere band ooit zou kunnen compenseren. Ook al geen argument dus. En wil je smalle, geluidsarme banden? Check www.innovatieprogrammageluid.nl.
Als mijn veelste brede banden voor mijn auto onder zomerse omstandigheden (en een groot deel van het najaar en voorjaar) gewoon goed presteren, dan zie ik geen reden om er smalle banden onder te leggen voor het hele jaar. Toen ik deze auto aanschafte koos ik niet echt voor velgen van 225 breed, die zaten er namelijk al onder. Nette lichtmetalen velgen die smaller zijn, zijn ook niet gratis, sterker nog, dat zou me meer gekost hebben dan de 4 stalen velgen met 2de hands winterbanden die ik nu heb liggen. Toen ik de auto kocht, was 1 van de 4 banden lek, hij verloor zo'n 0,5 bar per dag. Daardoor was hij ook verkeerd afgesleten en moest sowieso vervangen worden. Ik stond toen voor de keus om €310 uit te geven voor 2 nieuwe zomerbanden (door de maat niet echt de meest ideale banden voor in de winter) of voor €150 via marktplaats 4 velgen met banden te kopen. Die keuze was dus vrij simpel.
Daarnaast rij ik een achterwiel aangedreven wagen, net als GaMeOvEr, echter met maar 100 pk, maar geen TC. Ik kan je zeggen dat even grip verliezen door een glad plekje bij een stoplicht of bocht wat vervelender is, dan als je een voorwielaangedreven wagen met 160pk rijdt. Een achterwielaangedreven wagen gooit namelijk direct z'n kont om (een maat van mij heeft dat onlangs nog op een onprettige manier mee mogen maken, waarbij hij z'n 5-serie toch behoorlijk in de kreukels reed). Ik zet de winterbanden er dan ook niet onder om harder te kunnen rijden, maar om meer vertrouwen te hebben in het contact met de weg, zodat ik niet met 10km/u over een klaverblad hoef te kruipen als het een keertje wat gladder is.

Als je auto al smalle bandjes heeft (155/165/175/185) is de noodzaak van winterbanden natuurlijk al veel kleiner, en dan kan je inderdaad af gaan vragen of het de moeite waard is, maar met banden breder dan zeg 205 wordt het toch wel prettig.

En wat betreft kosten? Een winterband slijt onder de 7 graden nauwelijks anders dan een zomerband, dus de km's die ik op winterbanden rij, bespaar ik op de zomerbanden. Aan het einde van de rit heeft het eigenlijk alleen maar 4 velgen extra gekost, en dat zijn maar een paar tientjes... Waarschijnlijk gooi ik bij elke tankbeurt voor meer in de benzine tank... Dus waar praten we dan nog over en ben ik het eigenlijk wel met GaMeOvEr eens dat het een beetje vrekkerig gedrag is om het af te doen als "het is toch niet nodig in Nederland".

En mag ik jullie aan die ene dag met sneeuw in het begin van dit jaar herinneren? Iedereen werd aangeraden om maar vooral niet te gaan rijden en thuis te blijven. Op de wegen was het inderdaad veel glibberen, maar ik reed met m'n winterbandjes vrolijk rond. Die ene dag heeft voor het monteren van de banden volledig gerechtvaardigd. Ja, het was maar 1 dag in de hele winter, maar hoeveel mensen zullen er die dag niet schade hebben gereden omdat ze nog el-cheapo zomerbandjes rond gleden, omdat goede (winter-)banden toch niet nodig zijn hier...
Goverman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:55:
[...]

Hoe vaak ziet men een sportauto in winterse omstandigheden rijden? Bovendien is het natuurlijk helemaal niet een stoer gezicht om met smalle banden te rijden onder zo'n auto (onder het mom van: het oog wil ook wat).
En hier zeg je precies waarom er onder mijn auto banden van 225 - 50/r16 zitten, het staat gewoon mooi (en op de snelwegen rijdt het heerlijk).

Ow, en trouwens, ik zal best op de personen staan te vloeken als ze achterop mij glijden bij onverwachte gladheid, omdat ze het niet nodig vonden om passende banden te monteren...
Ongeacht het weer, er zijn namelijk genoeg mensen die altijd met dezelfde snelheid door zullen blijven knallen, ook als het glad is en ze op zomerbanden rondcrossen. Het is niet voor niets dat bij slecht weer/gladheid er ongelukken gebeuren met auto's die achterop langzamer verkeer (file's bijvoorbeeld) knallen.

En het argument dat je ze altijd nog kan monteren als het glad wordt, werkt ook niet, want dan ben je al te laat. Als ik 's ochtends m'n auto wil pakken en het heeft gevroren, dan heb ik niet echt de tijd om 4 banden te wisselen (ook al liggen ze binnen handbereik). Het kost mij een half uur voor 4 banden (onlangs een keer getimed toen ik voor en achter aan het omwisselen was), en dat terwijl ik redelijker ervaring heb met het wisselen van m'n banden. Iemand die dat nooit doet, is er al snel 1 tot 2 uur mee bezig. En als je het door je banden boer laat doen, kan het al helemaal niet op het moment dat het echt nodig is.
Autorijden vraagt een zekere mate van voorbereiding en zorgen dat de auto in de juiste conditie is voor de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Goverman schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:43:
Ik heb zelf vrij brede banden onder mijn auto's (voor 225 - 235, achter 255 tot 265) en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe prima mee uit de voeten kan in de winter. Ik rij het hele jaar door op high performance banden. Aquaplaning in de regen heb ik ook geen last van. De waterafvoer is voldoende voor de snelheden die op provinciale wegen (met vaak de meeste spoorvorming) wordt gereden. Ik heb er wel eens wat van gemerkt op een Autobahn met slecht wegdek en een hogere snelheid. Voor Nederlandse snelheden is aquaplaning imo niet echt een probleem zolang de banden voldoende profiel hebben.

De laterale grip is naar mijn idee veel beter dan van een smallere band. Ik rij wel voorzichtiger in de regen en onder winterse omstandigheden door sporen te vermijden en beter bedacht te zijn op over- en onderstuur. Met name op rotondes is dat iets om op te letten. Ik neem die normaal gesproken met een veel hogere snelheid dan de gemiddelde weggebruiker. Het scheelt wel dat mijn auto's een goed werkende tractiecontrole hebben. Zonder tractiecontrole moet je nog veel voorzichtiger zijn in de regen.

Als ik zie wat voor smalle bandjes er onder de gemiddelde auto worden gemonteerd dan zou ik me daar niet veilig bij voelen.

Als het weer zo'n winter wordt als de vorige heb je mijn inziens weinig aan winterbanden. Ik heb vorige winter een keer stil gestaan op een parkeerplaats waar sneeuw lag. Toen was ik ook wel echt problemen aan het opzoeken. De achterwielen kwamen in een kuil terecht en hadden geen tractie meer door de sneeuw. Toen moest de auto even aangeduwd worden door een passant :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 17-10-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Laterale grip van een brede band is idd beter.
Alleen in sneeuw met een brede band heb je gewoon minder druk met cm2. Daardoor heb je minder grip. Feit.
Smallere winterbanden hebben meer druk per cm2 (meer gewicht op minder rubber), icm speciaal profiel presteert dat gewoon beter. Feit.

Of je echt wat aan winterbanden hebt de laatste is nog maar de vraag. Ik doe het wel omdat ik geen pekel op mn dure lichtmetalen velgen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

@ Femme: waarom zouden smalle banden onveilig zijn? Pure natuurkunde zegt dat je meer druk op het wegdek hebt: gunstig bij nat/glad wegdek. Op droog wegdek heb je met smallere banden minder grip dan met bredere, dat klopt... Maar goed, op droog wegdek heb je bij normaal weggedrag eigenlijk altijd genoeg grip. Wanneer je het echter te bont maakt en toch slipt op droog wegdek dan ligt dat niet zozeer aan de banden, maar aan je eigen rijstijl. Je *zou* ook ietstiepietsie minder hard door een bocht kunnen gaan, ZEKER wanneer je weet dat je met je achterwielaangedreven auto sneller slipt... Maar ja, het is altijd lekkerder om 'iets anders' de schuld te geven...

Volgens de ANWB-instructeurs waar ik een slipcursus bij volgde (erg leuk trouwens...) zijn er drie oorzaken van slipgevallen te noemen:
- staat van het wegdek
- staat van de auto (m.n. wielen en vering)
- bestuurder

De bestuurder geeft in 90% van de gevallen aan dat de oorzaak niet bij hemzelf lag, terwijl het in werkelijkheid andersom is: in 90% van de gevallen is de bestuurder degene waarbij de oorzaak ligt...

Wanneer je glad/nat wegdek kunt zien aankomen dan moet je daarop anticiperen. Doe je dat niet en vlieg je al slippend uit de bocht, dan is de oorzaak vooral het rijgedrag van de bestuurder en niet de samenstelling van het rubber of het asfalt. De laatste twee oorzaken zorgen er eerder voor dat de fouten die de bestuurder maakt minder snel worden afgestraft... Maar goed, bovenstaande is natuurlijk niet van toepassing op tweakers (dat zijn namelijk wel altijd goede bestuurders O-) ), dat had een ieder al gesnapt :+

Verder moet hierbij uiteraard worden vermeld dat de banden in goede conditie verkeren (maar dat is een uitgangspunt wat volgens mij in deze hele discussie geldt...).

[ Voor 46% gewijzigd door Goverman op 17-10-2007 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:18:
Of je echt wat aan winterbanden hebt de laatste is nog maar de vraag. Ik doe het wel omdat ik geen pekel op mn dure lichtmetalen velgen wil.
In NL heb je er wellicht minder aan maar in Duitsland bijvoorbeeld wel, vanwege het slechte wegdek en de hoogte verschillen. Het kan hier in Frankfurt bijvoorbeeld 10 graden zijn in de winter, in Dusseldorf (waar ik heen moet) is het 8 graden.. maar in het Sauerland (waar ik dus doorheen/overheen moet) zitten er gewoon stukken tussen waar sneeuw ligt en delen van de weg bevroren zijn.

Wat betreft die velgen - ik heb 17" licht metaal voor zowel mijn zomer banden als winter banden (2 verschillende sets, ik ga niet telkens die banden van de velg afhalen.) maar ik heb nauwelijks pekel aanslag op mijn "winter velgen" - maar ik maak ze dan ook regelmatig schoon als er gestrooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Goverman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:19:
@ Femme: waarom zouden smalle banden onveilig zijn? Pure natuurkunde zegt dat je meer druk op het wegdek hebt: gunstig bij nat/glad wegdek. Op droog wegdek heb je met smallere banden minder grip dan met bredere, dat klopt... Maar goed, op droog wegdek heb je bij normaal weggedrag eigenlijk altijd genoeg grip. Wanneer je het echter te bont maakt en toch slipt op droog wegdek dan ligt dat niet zozeer aan de banden, maar aan je eigen rijstijl. Je *zou* ook ietstiepietsie minder hard door een bocht kunnen gaan, ZEKER wanneer je weet dat je met je achterwielaangedreven auto sneller slipt... Maar ja, het is altijd lekkerder om 'iets anders' de schuld te geven...

Volgens de ANWB-instructeurs waar ik een slipcursus bij volgde (erg leuk trouwens...) zijn er drie oorzaken van slipgevallen te noemen:
- staat van het wegdek
- staat van de auto (m.n. wielen en vering)
- bestuurder

De bestuurder geeft in 90% van de gevallen aan dat de oorzaak niet bij hemzelf lag, terwijl het in werkelijkheid andersom is: in 90% van de gevallen is de bestuurder degene waarbij de oorzaak ligt...

Wanneer je glad/nat wegdek kunt zien aankomen dan moet je daarop anticiperen. Doe je dat niet en vlieg je al slippend uit de bocht, dan is de oorzaak vooral het rijgedrag van de bestuurder en niet de samenstelling van het rubber of het asfalt. De laatste twee oorzaken zorgen er eerder voor dat de fouten die de bestuurder maakt minder snel worden afgestraft... Maar goed, bovenstaande is natuurlijk niet van toepassing op tweakers (dat zijn namelijk wel altijd goede bestuurders O-) ), dat had een ieder al gesnapt :+

Verder moet hierbij uiteraard worden vermeld dat de banden in goede conditie verkeren (maar dat is een uitgangspunt wat volgens mij in deze hele discussie geldt...).
Als je grip verliest, is dat altijd de schuld van de bestuurder, want die heeft voor die situatie blijkbaar te hard gereden of te fel ingestuurd. Alleen kan je de situatie vaak niet helemaal goed inschatten. Een bocht die je normaal met 50km/u zonder problemen kan nemen, kan bij lichte regenval al ineens spekglad zijn door olieresidu. Dan heb je als bestuurder te hard gereden, feit, maar dan ligt de schuld toch echt bij de staat van het wegdek. Hetzelfde voor een diepe plas. In de auto kan je niet inschatten hoe diep hij is. Als je banden het water echter niet meer kunnen afvoeren, waardoor aquaplaning ontstaat bij die snelheid, heb je te hard gereden, feit, maar ligt de schuld bij je banden.
Kortom, alles waarbij je grip verliest kan je beschuldigend naar de bestuurder wijzen, zonder problemen (zelfs een klapband kan je een bestuurder verwijten), maar toch ligt de werkelijke oorzaak vaak bij externe factoren, die maken dat je net over die grens heen gaat.

En smalle banden hebben per definitie meer grip??? Laat me niet lachen... De gehele race-wereld is het daar nou niet echt mee eens. Alleen in hele specifieke situaties wil een coureur zo small mogelijke banden hebben, namelijk of sneeuw of ijs en op bepaalde modder ondergronden, en alle andere situaties, waarin het wegdek verhard is, is breedt het advies. Kijk simpelweg eens naar een F1 wagen. De monsoen band (voor de zwaarste regenval) is net zo breed als de slick. Niet vanwege het regelement, want dat schrijft alleen een maximale breedte voor, maar vanwege de grip. Zolang een brede band diep genoeg profiel heeft, zodat het water goed afgevoerd kan worden, is er in regen weinig nadeel ten opzichte van een smalle band.

Bij sneeuw is het verhaal iets anders. Daar geldt dat de sneeuw onder invloed van druk gaat smelten. Hoe hoger die druk, hoe groter het effect. Aangezien sneeuw tussen een band en het wegdek nogal goede smerende werking heeft, wil je die laag kwijt, en als dat onder invloed van een hogere druk gebeurd, dan is het doel bereikt. Dat die band onder andere omstandigheden juist wat minder presteerd, is een compromis dat op de koop moet worden toegenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Samenstelling van de band is veel belangrijker voor grip. Zo'n "vuilniszak met profiel" cheapo band presteerd bij droog weel al matig, laat staan als er sneeuw ligt.
De breedte van de band moet gewoon bij de auto kloppen. Een zware auto heeft niets aan smalle bandjes, de druk per cm2 wordt dan zo groot dat de band kapot getrokken wordt door de frictie met de weg.
edit:
Bij racewagens met vleugels moet je wel brede banden monteren, door de downforce heb je natuurlijk veel meer druk per cm2 (waardoor de banden dus te heet worden of kapot gaan). Een normale auto genereerd geen downforce, veel auto's genereren zelfs lift.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 17-10-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Goverman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:19:

Dat is wel errug flauw gesteld natuurlijk. Uiteraard is de automobilist meestal de oorzaak, 't zou ook raar zijn als ze je bij een slipcursus (waar de mens beter wordt, niet de auto) iets anders zouden zeggen ;) Met iedere band en ieder wegdek kun je ongelukken voorkomen, maar meestal ligt de fout bij onvoldoende afstand houden en een te hoge (bochten)snelheid. Dat zijn inderdaad menselijke fouten, maar als je zo op de marge zit in een bepaalde situatie, kunnen betere banden of een betere wegligging wel net dat beetje extra geven waardoor je een ongeluk voorkomt.
deepbass909 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:30:
[...]

De monsoen band (voor de zwaarste regenval) is net zo breed als de slick. Niet vanwege het regelement, want dat schrijft alleen een maximale breedte voor, maar vanwege de grip. Zolang een brede band diep genoeg profiel heeft, zodat het water goed afgevoerd kan worden, is er in regen weinig nadeel ten opzichte van een smalle band.
Naja, het water moet vanuit het hart van de band wel verder opzij vervoerd worden en de band komt ook nog 's meer water tegen, doordat hij breder is (en dus meer oppervlak van de baan berijdt tijdens een rondje). Het maakt echt wel uit: met smallere banden druk je makkelijker door de waterlaag heen. Dat ze het in F1 niet gebruiken komt omdat ze het redden met de huidige banden en als het echt te gortig wordt, de safety car op de baan komt :)
Bij sneeuw is het verhaal iets anders. Daar geldt dat de sneeuw onder invloed van druk gaat smelten. Hoe hoger die druk, hoe groter het effect. Aangezien sneeuw tussen een band en het wegdek nogal goede smerende werking heeft, wil je die laag kwijt, en als dat onder invloed van een hogere druk gebeurd, dan is het doel bereikt. Dat die band onder andere omstandigheden juist wat minder presteerd, is een compromis dat op de koop moet worden toegenomen...
Dat schijnt vooral in vrachtwagens een dankbaar gebruikt fenomeen te zijn. Heb wel 's gehoord dat vrachtwagens amper last hebben van een dunne laag sneeuw, omdat alles toch kapotgedrukt wordt/smelt onder het enorme gewicht op de banden :)

[ Voor 47% gewijzigd door Grrrrrene op 17-10-2007 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Femme schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:09:
[...]

Ik heb zelf vrij brede banden onder mijn auto's (voor 225 - 235, achter 255 tot 265) en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe prima mee uit de voeten kan in de winter. Ik rij het hele jaar door op high performance banden. Aquaplaning in de regen heb ik ook geen last van. De waterafvoer is voldoende voor de snelheden die op provinciale wegen (met vaak de meeste spoorvorming) wordt gereden. Ik heb er wel eens wat van gemerkt op een Autobahn met slecht wegdek en een hogere snelheid. Voor Nederlandse snelheden is aquaplaning imo niet echt een probleem zolang de banden voldoende profiel hebben.

De laterale grip is naar mijn idee veel beter dan van een smallere band. Ik rij wel voorzichtiger in de regen en onder winterse omstandigheden door sporen te vermijden en beter bedacht te zijn op over- en onderstuur. Met name op rotondes is dat iets om op te letten. Ik neem die normaal gesproken met een veel hogere snelheid dan de gemiddelde weggebruiker. Het scheelt wel dat mijn auto's een goed werkende tractiecontrole hebben. Zonder tractiecontrole moet je nog veel voorzichtiger zijn in de regen.

Als ik zie wat voor smalle bandjes er onder de gemiddelde auto worden gemonteerd dan zou ik me daar niet veilig bij voelen.

Als het weer zo'n winter wordt als de vorige heb je mijn inziens weinig aan winterbanden. Ik heb vorige winter een keer stil gestaan op een parkeerplaats waar sneeuw lag. Toen was ik ook wel echt problemen aan het opzoeken. De achterwielen kwamen in een kuil terecht en hadden geen tractie meer door de sneeuw. Toen moest de auto even aangeduwd worden door een passant :) .
mee eens, in matige winters zoals in NL is een winterband overkill en kan zelfs bij een milde winter averechts werken..
Beter anticiperen levert veel meer op dan ander rubber IMHO..

Wat me trouwens ook opvalt is dat die winterbanden iets is van de afgelopen jaren, daarvoor hoorde je er nooit wat over, tenzij je naar scandinavie of canada ofzo ging... en ik heb niet het idee dat er 5-10 jaar geleden nou zo enorm veel ongelukken meer waren vanwege gebrek aan winterbanden..
het komt mij een beetje over als een mode verschijnsel..

In bepaalde omstandigheden heb je zeker nut van winterbanden, maar in het relatief warme en vooral platte NL kan je volgens mij prima uit met beter opletten en je rijstijl aanpassen in combinatie met sneeuw kettingen en gewoon niet rijden als de conditie's te erg zijn (dat zal 1-2 dagen per jaar zijn hooguit..)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Is het niet verstandiger om én je rijstijl aan te passen én je voertuig goed uit te rusten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:21:
[...]

mee eens, in matige winters zoals in NL is een winterband overkill en kan zelfs bij een milde winter averechts werken..
Beter anticiperen levert veel meer op dan ander rubber IMHO..

Wat me trouwens ook opvalt is dat die winterbanden iets is van de afgelopen jaren, daarvoor hoorde je er nooit wat over, tenzij je naar scandinavie of canada ofzo ging... en ik heb niet het idee dat er 5-10 jaar geleden nou zo enorm veel ongelukken meer waren vanwege gebrek aan winterbanden..

In bepaalde omstandigheden heb je zeker nut van winterbanden, maar in het relatief warme en vooral platte NL kan je volgens mij prima uit met beter opletten en je rijstijl aanpassen in combinatie met sneeuw kettingen en gewoon niet rijden als de conditie's te erg zijn (dat zal 1-2 dagen per jaar zijn hooguit..)
Tsjah... Wat ik dus zeg... Mijn Goodyear winterbanden doen het beter dan mijn vorige -toch niet als slecht te boek staande- viking's ook bij 20 graden... Tel daarbij op dat ik met die goodyears ook niet verrast kan worden door gladheid, en het heeft voor mij -ook in zo'n kwakkelwinter- zeker meerwaarde...

Ik ga er wel vanuit dat die goodyears het slechter doen dan m'n huidige potenza's, tenzij het erg koud/nat/glad is... Maar daar zit ik dus met het probleem dat als het nat en koud of glad is, ik wel een probleem heb...
Sherlock schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:52:
Is het niet verstandiger om én je rijstijl aan te passen én je voertuig goed uit te rusten?
Dat natuurlijk sowieso... Maar als er iets onverwacht misgaat, heb je nou eenmaal niet alles voor het kiezen, en dan heb ik liever zoveel mogelijk zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Sherlock schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:52:
tuurlijk, maar ik vraag me af of winterbanden wel zoveel effect hebben in NL, zo niet is het misschien wel een potentiele verbetering maar nogal wat zonde van je geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:22:
[...]

tuurlijk, maar ik vraag me af of winterbanden wel zoveel effect hebben in NL, zo niet is het misschien wel een potentiele verbetering maar nogal wat zonde van je geld...
Het heeft niet zozeer met ijzel en sneeuw te maken die winterbanden maar het gedrag van het rubber bij temperaturen onder de 7 graden. Tijdens slipcursussen laten ze altijd een video met het verschil tussen remweg (van bijvoorbeeld een noodstop) op winter- en zomerbanden zien. De auto met winterbanden staat significant eerder stil dan de zomerband. Dus ook als het droog is heb je er profijt van. Rijst alleen de vraag hoeveel dagen de temperatuur onder de 7 graden zakt in de huidige winters. Dus die afweging moet je voor jezelf maken.

Als je veel op de weg zit lijkt het me wel een zeer zinnige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 23:34
Fantastisch dat veel mensen hier 'vinden' dat ze ze niet nodig hebben. Feit is gewoon dat je remweg bij koud en nat weer gewoon een enorm stuk langer is met zomerbanden dan met winterbanden. Je gaat mij niet vertellen dat iedereen die ze niet nodig 'vindt' binnen de bebouwde kom 30 gaat rijden ipv 50 bij koud en nat weer. Blijkbaar is het acceptabel dat je in de zomer nog voor het overstekende kind stilstaat maar dat je daar in de winter keihard overheen dendert. Winterbanden zijn niet alleen voor jezelf maar ook voor de veiligheid van anderen. Dat sommige mensen het niet nodig vinden om ze te monteren dat moeten die mensen zelf weten maar verkondigen dat het overbodig is is gewoon onzin.

Edit: Ten overvloede. Ik ga bij m'n leaseauto dus zeker zorgen voor een winterbanden regeling omdat ik die paar euro per maand extra wel overheb voor een dusdanige simpele manier om de verkeersveiligheid te vergroten.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 17-10-2007 15:44 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:22:
[...]

Je praat erover alsof het een enorme investering is, maar dat zijn winterbanden dus niet. Voor een paar tientjes (met een beetje geluk minder dan een gemiddelde tankbeurt tegenwoordig kost) heb je al stalen velgen. Winterbanden gaan ook langer dan 1 winter mee (waarschijnlijk moet ik volgend jaar nieuwe banden kopen, en daarna, zolang ik deze auto heb, niet weer), dus dan praat je over een investering van misschien €50 tot €100 per jaar (4 goede banden kosten ongeveer €250 en daar haal ik wel de 5 jaar mee). Daarnaast bespaar ik op de slijtage van m'n veel duurdere (€150 per stuk) zomerbanden, waardoor die uiteindelijk ook langer meegaan. Maar mensen zien alleen een investering op het moment dat ze hem moeten betalen en niet over de periode dat zo'n investering loopt...

Maar goed, er zijn ook zat mensen die het zonde van het geld vinden om een setje reservelampjes in de auto te hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:21:
[...]
Winterbanden zijn al jaar en dag doodnormaal hier in Duitsland, Zwitserland, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 31491 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:34:
[...]

Het heeft niet zozeer met ijzel en sneeuw te maken die winterbanden maar het gedrag van het rubber bij temperaturen onder de 7 graden. Tijdens slipcursussen laten ze altijd een video met het verschil tussen remweg (van bijvoorbeeld een noodstop) op winter- en zomerbanden zien. De auto met winterbanden staat significant eerder stil dan de zomerband. Dus ook als het droog is heb je er profijt van.
Ik begrijp juist dat de meningen daar nogal over verdeeld zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:15:
[...]

Ik begrijp juist dat de meningen daar nogal over verdeeld zijn..
Tsjah, een top-of-the-bill zomerband doet het beter dan een top-of-the-bill winterband...

Denk alleen dat het verschil tussen een normale band en een goede winterband al nihil is...

Die viking waar ik het over had wordt erg veel gebruikt... En die heeft dus veel en veel minder grip dan een goede winterband...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:53:
[...]

Je praat erover alsof het een enorme investering is, maar dat zijn winterbanden dus niet. Voor een paar tientjes (met een beetje geluk minder dan een gemiddelde tankbeurt tegenwoordig kost) heb je al stalen velgen. Winterbanden gaan ook langer dan 1 winter mee (waarschijnlijk moet ik volgend jaar nieuwe banden kopen, en daarna, zolang ik deze auto heb, niet weer), dus dan praat je over een investering van misschien €50 tot €100 per jaar (4 goede banden kosten ongeveer €250 en daar haal ik wel de 5 jaar mee). Daarnaast bespaar ik op de slijtage van m'n veel duurdere (€150 per stuk) zomerbanden, waardoor die uiteindelijk ook langer meegaan. Maar mensen zien alleen een investering op het moment dat ze hem moeten betalen en niet over de periode dat zo'n investering loopt...

Maar goed, er zijn ook zat mensen die het zonde van het geld vinden om een setje reservelampjes in de auto te hebben liggen...
Ja maar je moet ook opslag plek hebben voor je set banden, ze laten verwisselen (of het zelf doen wat veel tijd kost)

En je rijd dan een half jaar rond met lelijke velgen, beetje zonde van het geld van je mooie lichtmetalen velgen dan..

en reserve lampen zijn idd in moderne auto's vaak zonde omdat je zelf niet meer lampen kan vervangen bij veel auto's... maar bij oudere auto's is het wel zo handig, maar de vergelijking gaat niet op, reserve lampen zijn net als reservewiel, puur als backup dus..niet als verbetering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

tazzman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:11:
[...]

Winterbanden zijn al jaar en dag doodnormaal hier in Duitsland, Zwitserland, etc.
klopt maar de omstandigheden zijn daar ook wel wat anders (bergen met meer kou en hellingen etc..)
In NL ben je denk ik met goede allyear banden beter af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tazzman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:29:
[...]

In NL heb je er wellicht minder aan maar in Duitsland bijvoorbeeld wel, vanwege het slechte wegdek en de hoogte verschillen. Het kan hier in Frankfurt bijvoorbeeld 10 graden zijn in de winter, in Dusseldorf (waar ik heen moet) is het 8 graden.. maar in het Sauerland (waar ik dus doorheen/overheen moet) zitten er gewoon stukken tussen waar sneeuw ligt en delen van de weg bevroren zijn.

Wat betreft die velgen - ik heb 17" licht metaal voor zowel mijn zomer banden als winter banden (2 verschillende sets, ik ga niet telkens die banden van de velg afhalen.) maar ik heb nauwelijks pekel aanslag op mijn "winter velgen" - maar ik maak ze dan ook regelmatig schoon als er gestrooid wordt.
Ik heb 18" lichtmetaal en 14" staal met winterbanden er al om. Liggen gewoon de garage te wachten op het juiste moment (liefst zo laat mogelijk natuurlijk 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:19:
[...]

Ja maar je moet ook opslag plek hebben voor je set banden, ze laten verwisselen (of het zelf doen wat veel tijd kost)

En je rijd dan een half jaar rond met lelijke velgen, beetje zonde van het geld van je mooie lichtmetalen velgen dan..

en reserve lampen zijn idd in moderne auto's vaak zonde omdat je zelf niet meer lampen kan vervangen bij veel auto's... maar bij oudere auto's is het wel zo handig, maar de vergelijking gaat niet op, reserve lampen zijn net als reservewiel, puur als backup dus..niet als verbetering..
Bij alle auto's kun je nog steeds je achterlichtjes vervangen, alleen koplampen zijn door de hedendaagse vreemde constructies een probleem geworden...

En een half jaar met lelijke velgen valt ook wel weer mee, ik heb 4 nette velgen met originele BMW wieldoppen die zeker niet lelijk zijn (ok, de LM-velgen zijn mooier, maar de stalen zijn niet lelijk).
Opslag kan een probleem zijn, maar aan de andere kant, ik ga binnen een maand in een appartementje wonen met een kleine berging (3x3,5 m) en reserveer in die berging een hoekje voor m'n wielen, ze staan nu bij m'n ouders in de tuin onder een afdekzeil. De meesten in Nederland beschikken over het algemeen toch over wel meer ruimte dan wat ik straks heb.
En ik wil mijn mooie LM-velgen ook graag mooi houden (helemaal als 2 van de 4 straks een nieuwe coating hebben) en daarvoor is pekel niet echt bevordelijk. En aangezien het tegenwoordig in bepaalde gemeenten (waar ik nu woon bijvoorbeeld) al de mode is om te gaan strooien bij aangekondigde nachtvorst :? heb ik liever de minder mooie stalen velgen die gemarteld worden, dan de dure en mooie LM-velgen.

En verwisselen kost mij tussen de 30 en 60 minuten voor alle 4 de wielen met de krik en de sleutel die bij de auto hoort (BMW levert een net gereedschapssetje bij hun auto's, incl. bougiesleutel _/-\o_ ), dus zoveel tijd kost het ook weer niet. Het is niet iets waar je een middag voor uit moet trekken...
ToolkiT schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:20:
[...]

klopt maar de omstandigheden zijn daar ook wel wat anders (bergen met meer kou en hellingen etc..)
In NL ben je denk ik met goede allyear banden beter af..
Waarom zouden winterbanden alleen van nut zijn op hellingen? Ik ken genoeg provinciale wegen of op en afritten van snelwegen in Nederland die ook gevaarlijk worden als je banden het even minder goed trekken. Het beter kunnen "lossen" van sneeuw is 1 van de de eigenschappen van een winterband (die het duidelijkst merkbaar is), maar een winterband is in z'n geheel anders dan een pure zomerband. Bij ijzel maakt het niet uit waar je op rijdt, ijs is voor elke band glad, maar zodra de weg ijsvrij, maar koud is, wint een winterband het over het algemeen.

Allyear banden zou ik persoonlijk niet nemen. Die zijn in de zomer slechter dan een zomerband, en in de winter slechter dan een winterband. De conclusie die in bijna elke test getrokken wordt, is dat een allyear band het net niet is (vergelijkbaar met een slechte zomer, dan wel winterband) en dat je er nog verstandiger aan doet om een zomerband te monteren die een ruim profiel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

[...]

De keuze om op lelijke metalen wielen te rijden ligt geheel bij jezelf... ik heb voor zowel mijn zomer als winterbanden 17" velgen (225 zomer, 205 winter) waarbij die extra set velgen voor de winterbanden mij slechts 300 euro gekost hebben. Als het optische aspect zo belangrijk, tel dan wat extra geld neer voor een extra set lichtmetalen velgen.

@deepbass: passen 16" E46 velgen op je E36 Compact? Anders kan ik wellicht nog wel aan een extra set BMW velgen komen voor een leuk prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 31491 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:34:
[...]

Het heeft niet zozeer met ijzel en sneeuw te maken die winterbanden maar het gedrag van het rubber bij temperaturen onder de 7 graden. Tijdens slipcursussen laten ze altijd een video met het verschil tussen remweg (van bijvoorbeeld een noodstop) op winter- en zomerbanden zien. De auto met winterbanden staat significant eerder stil dan de zomerband. Dus ook als het droog is heb je er profijt van. Rijst alleen de vraag hoeveel dagen de temperatuur onder de 7 graden zakt in de huidige winters. Dus die afweging moet je voor jezelf maken.

Als je veel op de weg zit lijkt het me wel een zeer zinnige investering.
Met 15 graden en nat wegdek is het dan weer andersom. Heb in het voorjaar toen het al weer wat warmer begon te worden een "noodstop" moeten maken. Ik stond ruim vantevoren stil, maar ik schoof gewoon met geblokkeerde wielen nog een halve meter verder. Daarbij remde ik in verhouding nog niet eens zo hele hard, met mijn zomerbanden had ik dat niet gehad. Enige keer dat ik daarmee echt geschoven heb is toen ik een echte noodstop moest maken waarbij ik 30cm achter de voorganger met luid piepende banden tot stilstand kwam (auto voor me maakte ook een noodstop, iets met op een groen stoplicht aan komen rijden, lesauto die de motor af laat slaan en het ontbreken van ABS op mijn auto).

Wat betreft veel op de weg zitten en zinnige investering: als je toch elk jaar of elke 2 jaar nieuwe banden moet, kan je net zogoed een set winterbanden nemen. Je zomerbanden slijten immers niet als ze bij de garage op zolder liggen te wachten tot het weer zomer is? Ik heb nog 4x185/60/14 banden+velgen op zolder bij een autobedrijf liggen, als ik binnenkort die dingen weer laat monteren komen mijn 195/50/15 banden+velgen weer op diezelfde zolder te liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 17-10-2007 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

Ik heb de winterbanden er gister onder gelegd. 's Ochtends als ik naar mijn werk rijd (grotendeels snelweg) is het meestal onder de 8 graden, en 's avonds op de terugweg koelt het ook al weer behoorlijk af.

Belangrijkste reden is betere (water)afvoer bij regen en natte sneeuw (175/55/14 heeft gewoon beter grip dan 215/40/16) en omdat men binnenkort weer begint met strooien lijkt me het nu het ideale tijdstip (wil mijn mooie 16 inch cupvelgen graag mooi houden ;) ). Die paar maanden op lelijke stalen velgen rondrijden is ook niet zo'n punt, autowassen heeft in het komende seizoen toch al minder prioriteit (af en toe pekel afspoelen vind ik dan voldoende).

Verwisselen is gebeurd in 20 minuten, met dank aan de krik en luchtsleutel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 5490 op 19-10-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
tazzman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:08:
[...]

@deepbass: passen 16" E46 velgen op je E36 Compact? Anders kan ik wellicht nog wel aan een extra set BMW velgen komen voor een leuk prijsje.
Volgens mij passen alle velgen van de verschillende 3-serie's onder elke andere 3-serie... Mijn wagen staat nu op de velgen van een E36 Z3, en die heeft dacht ik dezelfde steek als een E30 of E46 heeft... Maar ik heb al 4 nette 15" stalen velgjes liggen, met hele nette wieldoppen. Ik was eigenlijk niet van plan om er andere velgen voor te gaan kopen (daarnaast heb ik tegenwoordig een huis dat ook behoorlijk wat geld opeist...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
ooeeppss.... dduubbbbeell...

[ Voor 94% gewijzigd door deepbass909 op 19-10-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 11:32
Wij gaan twee keer per jaar op wintersport. Met winterbanden rij je een besneeuwde helling/parkeerplaats makkelijkker en verder op dan met zomerbanden. Verder woon ik in de grensstreek en zit veel in Duitsland. Daar ben je bij en ongeval min of meer aansprakelijk als het eventueel aan de banden zou kunnen liggen. Met zomerbanden ben je daar dus sneller aansprakelijk. Het is daar min of meer verplicht volgens mij. Veel duurder is het ook niet. Je doet namelijk ook de helft langer met je zomerbanden. Het is even de eerste aanschaf van je banden en de velgen. Velgen zou je ook op de sloop kunnen halen.............Winterbanden vrijwaren je natuurlijk niet van glijpartijen. Je moet net als met zomerbanden in de winter voorzichtig blijven. Rustiger rijden en verder vooruit kijken en snelheid aanpassen. Er is wel duidelijk meer grip. De grens waarbij je gaat lgt alleen iets verder weg.......Ik zweer er bij en gooi ze er over een paar weekjes weer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Mijn banden liggen gewoon buiten, onder een zeiltje, achter de schutting die de binnenplaats afbakent waar alleen mijn vriendin en ik en onze buren bij kunnen. Netjes iets van de grond, zodat ze niet vochtig blijven :)

En wisselen doe ik in m'n eentje binnen een half uurtje. Hoeveel werk is het nou? Krik eronder, vier moeren los (vijf in jouw geval?) velg eraf, nieuwe velg erop en de vier moeren weer vastdraaien. Dat red ik met gemak in een minuut of 8 :)

En ze blijven er geen half jaar op hoor, de winter in Nederland duurt vrij kort, denk eerder 4 maanden: half november tot ergens in maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
De kogel is door de kerk, ik heb vanavond m'n winterbanden eronder gelegd. De reden was vrij simpel, ik moest vanochtend krabben en er zat best veel ijs op de ramen.

Even ter illustratie waarom ik toch wel graag winterbanden monteer als het wat kouder en natter wordt:
Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/coppermine/albums/userpics/10001/normal_Afb002.jpg
Links m'n zomerband (Michelin Premacy HP 225/55R16), rechts m'n winterband (Dunlop SP Winter Sport M3 195/65R15).
Vrij duidelijk zijn toch wel de veel grotere afvoerkanalen op de winterbanden tov de zomerbanden. Daarnaast zijn ze een stuk smaller, waardoor de algehele prestaties op een natte weg behoorlijk beter zullen zijn. Helaas betekend dit wel verminderde grip op een droge weg...

En zeg nou zelf, zo erg pauper zien die 15" velgjes met nette doppen er ook weer niet uit. :p
Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/coppermine/albums/userpics/10001/normal_Afb003.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Laatst online: 23:56
Het is volgens mij erg vroeg om nu alvast de winterbandjes van zolder te toveren? Mijn banden blijven daar iig nog even liggen. Heb nog geen problemen met grip, had ik vorig jaar wel maar dat kwam ws meer vanwege de slijtage van de banden. Nieuwe en betere bandjes er om en deze doen het een stuk beter.

Met winterbanden had ik wel minder verbruik maar de auto was wel wat zwabberiger. Nee. Laten we ze nog maar even liggen totdat het ook overdag koud blijft. Zie wel dat het volgende week al wat kouder gaat worden dus zal de banden alvast wel uitgraven ;)

Voor degene die blijft volhouden dat het onzin is; met de wintersport heb ik er zeker profijt van gehad. Stonden een hele vracht Nederlanders op de parkeerplaats zonder winterbandjes geparkeerd in de sneeuw. Er kon niemand uit zonder te duwen en de weg omhoog naar het appartement was niet te doen zonder kettingen. Op de Alpin's geen probleem gehad :9

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ juist, maar... mijn autootje komt vermoedelijk niet veel verder dan de Nederlandse grens... Moet ik dan ook bang zijn voor stilstaande auto's op parkeerplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ik heb gister effe offerte gevraagd voor winterbanden:
In mijn maat(185/60/R14) bleven er eigenlijk 2 over

Dunlop Winter Sport M3 voor ~320 euro
GoodYear Ultragrip 7 voor ~340 euro

Ik neig naar de GoodYears overigens.

Ik zie dat deepbass dezelfde Dunlops heeft: Hoe bevallen die? :)

Welke van deze 2 vinden jullie beter? :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[b][message=28934964,noline]marccom schreef op zondag 21 oktober 2007 @

Voor degene die blijft volhouden dat het onzin is; met de wintersport heb ik er zeker profijt van gehad. Stonden een hele vracht Nederlanders op de parkeerplaats zonder winterbandjes geparkeerd in de sneeuw. Er kon niemand uit zonder te duwen en de weg omhoog naar het appartement was niet te doen zonder kettingen. Op de Alpin's geen probleem gehad :9
In wintersport gebieden geef ik je gelijk maar in NL zie ik er nog steeds het nut niet van in.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 21-10-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bertus schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:40:
Ik heb gister effe offerte gevraagd voor winterbanden:
In mijn maat(185/60/R14) bleven er eigenlijk 2 over

Dunlop Winter Sport M3 voor ~320 euro
GoodYear Ultragrip 7 voor ~340 euro

Ik neig naar de GoodYears overigens.

Ik zie dat deepbass dezelfde Dunlops heeft: Hoe bevallen die? :)

Welke van deze 2 vinden jullie beter? :)
Vind het nogal aan de prijs voor die maat banden eigenlijk... Op autobandenmarkt.nl ben je voor 240 klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:02:
[...]

Vind het nogal aan de prijs voor die maat banden eigenlijk... Op autobandenmarkt.nl ben je voor 240 klaar...
Kan maar dan moet je ze er nog om laten zetten, ventielen, balanceren etc.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Grrrrrene schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:52:
[...]

Ik niet. Er zijn namelijk een heleboel mensen die denken dat winterbanden ineens voor zoveel meer grip zorgen dat ze gewoon net als in de zomer gaan rijden. Rijd in de winter als het sneeuwt maar eens over de snelweg, je ziet er altijd wel een aantal die gewoon door blijven gassen hoe hard het ook sneeuwt of hoe glad het ook is. Zo gedurfd is die uitspraak dus helemaal niet.
Bertus schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:04:
[...]

dat kost gemiddeld 8 euro per wiel. Nog steeds genoeg prijsverschil dacht ik zo...

[ Voor 12% gewijzigd door MadMan op 21-10-2007 17:41 ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
MadMan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:40:
[...]

Ik niet. Er zijn namelijk een heleboel mensen die denken dat winterbanden ineens voor zoveel meer grip zorgen dat ze gewoon net als in de zomer gaan rijden. Rijd in de winter als het sneeuwt maar eens over de snelweg, je ziet er altijd wel een aantal die gewoon door blijven gassen hoe hard het ook sneeuwt of hoe glad het ook is. Zo gedurfd is die uitspraak dus helemaal niet.
En wie zegt dat het niet gewoon mensen op zomerbandjes zijn die denken ze gewoon door kunnen rijden zoals ze dat in de zomer doen? Sorry, maar je gooit hier een statement neer dat echt nergens op gebaseerd is, behalve misschien onderbuikgevoelens.
[...]

dat kost gemiddeld 8 euro per wiel. Nog steeds genoeg prijsverschil dacht ik zo...
Als je dat 2-3 jaar 2x per jaar blijft doen, worden je banden er niet beter op. Ik zou gewoon een setje stalen velgen kopen en dan maar niet 'posen' met je grote licht metaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ik heb gewoon een slecht setje 14" ers voor mijn winterbanden en 16" Evo velgen voor szomers.

Dit is mijn eerste auto en dus ook mijn eerste set winterbanden.

Voor zover ik weet ben je ongeveer 10-12 euro kwijt voor balanceren per wiel, een euro ofzo voor ventielen en nog wat verwijderingsbijdrage (er zitten nog wat banden op)

in het slechtste geval ben je dus zo'n 80 euro kwijt voor alles.

Dan kom ik uit op 240+80=320 euro.

Maargoed ik vraag gewoon of iemand hier ervaring heeft met 1 of beide banden, niet of het ergens goedkoper kan.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bertus schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:04:
[...]

Ik had voor 300 euro vorig jaar een set 185/60/14 met sloopvelgen voor die prijs. Inclusief omzetten, balanceren, ventielen, monteren en opslag van mijn zomerbanden. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik vroeger gewerkt heb bij die zaak, wat me iets van 8 euro per band scheelt, maar dan nog, je wordt over het algemeen gewoon uitgemolken qua montageprijzen. Een ventiel kost geen drol, een stukje lood kost geen drol en als je een uurloon van 75 euro/uur aanhoudt voor een te dure garage mag het monteren van de gehele set ook niet meer dan 40 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Grrrrrene schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:55:
En wie zegt dat het niet gewoon mensen op zomerbandjes zijn die denken ze gewoon door kunnen rijden zoals ze dat in de zomer doen? Sorry, maar je gooit hier een statement neer dat echt nergens op gebaseerd is, behalve misschien onderbuikgevoelens.
With not-that-stupid-really,
Sterker nog, ik heb eigenlijk de indruk dat mensen die onde rhet motto "ik ben onsterfelijk" door de sneeuw klappen met dik 130 over de linkerbaan, zoveel mis is dat ze óók te stom zijn om winterbanden te monteren. Als je de moeite neemt om te ovverwegen of je winterbandenmoet gebruiken, dan ben je ook wijs genoeg om even na te denken over dat volgas de snelweg uit vliegen als het wit is...

De uitspraak "mensen met winterbanden rijden als blinde mongolen knalhard door de sneeuw moet écht even door iemand met bronnen onderbouwd worden, want naar het Oosten en Noorden is het heel normaal dat er winterbanden gebruikt worden, en ik zie de meeste mensen overal gewoon rustig rijden in de sneeuw, zonder dat ik op hun bandjes let.

Als je dat 2-3 jaar 2x per jaar blijft doen, worden je banden er niet beter op. Ik zou gewoon een setje stalen velgen kopen en dan maar niet 'posen' met je grote licht metaal
;)
Ik zie het probleem niet... m'n winterbanden wonen ook permanent op 18"lichtmetaal en die laat ik met een kwartiertje even kostenloos omzetten door de dealer.
* Anoniem: 399 heeft vanochtend alweer drie centimeter sneeuw lopen weg vegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Winterbanden op 18" vind ik ook niet handig. Wat je wilt in de sneeuw is veel druk per cm2 om maximale grip te krijgen. Dat red je niet met een brede band. Ik heb heb zelf als zomerband maatje 215/35/18 maar in de winter ga ik veilig terug naar 185/65/14
Pagina: 1 2 3 4 Laatste