Kost je bij de kwikfit 60 euro... Nogsteeds een verschil wat de moeite waard is...Bertus schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:04:
[...]
Kan maar dan moet je ze er nog om laten zetten, ventielen, balanceren etc.
18" zegt niks over de breedteAnoniem: 79417 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:16:
Winterbanden op 18" vind ik ook niet handig. Wat je wilt in de sneeuw is veel druk per cm2 om maximale grip te krijgen. Dat red je niet met een brede band. Ik heb heb zelf als zomerband maatje 215/35/18 maar in de winter ga ik veilig terug naar 185/65/14
Tja, hoe bevallen ze...Bertus schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:40:
Ik heb gister effe offerte gevraagd voor winterbanden:
In mijn maat(185/60/R14) bleven er eigenlijk 2 over
Dunlop Winter Sport M3 voor ~320 euro
GoodYear Ultragrip 7 voor ~340 euro
Ik neig naar de GoodYears overigens.
Ik zie dat deepbass dezelfde Dunlops heeft: Hoe bevallen die?
Welke van deze 2 vinden jullie beter?
Ik kan ze eigenlijk alleen vergelijken met de Michelin's Premacy HP en Dunlop SP2000 (beide 225/50R16) zomerbanden...
Vergeleken met de Michelin's zijn ze wat luidruchtiger bij 120/130 km/u, maar redelijk vergelijkbaar met de Dunlop's SP2000's. Qua grip merk ik eigenlijk niet heel veel verschil. Vanavond wel een beetje overstuur gehad, maar dat was in een bocht op natte weg, waar ik met m'n zomerbanden in dezelfde omstandigheden ook ga glijden (bocht, 2de versnelling, 4500rpm, +/- 60km/u, volgas
Ik denk zelf, dat iemand die winterbanden (laat) monteren, inderdaad veel bewuster met de omstandigheden omgaat, dan iemand die het hele jaar met z'n brede banden door blijft knallen...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
20 euro.... nou happy happyMikeyMan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:49:
[...]
Kost je bij de kwikfit 60 euro... Nogsteeds een verschil wat de moeite waard is...

Heeft ook een computer!
Ik heb onder mn (lease) auto ook winterbanden.
de normale banden zijn touranza van bridgestone, eigenlijk vind ik deze behoorlijk tegenvallen kwa grip, mn winterbanden van het merk kleber (type weet ik zo niet) hadden stukken meer grip ondanks de kwakkelwinter van hier, meer herrie vond ik erg meevallen. nu mn voorbandjes sowieso bijna aan hun profiel zitten zullen over een weekje of 2 mn winterbanden erop gaan, sowieso ga ik begin november richting freiburg in duitsland, dus dan zijn bandjes met voldoende profiel ook alweer fijn.
de normale banden zijn touranza van bridgestone, eigenlijk vind ik deze behoorlijk tegenvallen kwa grip, mn winterbanden van het merk kleber (type weet ik zo niet) hadden stukken meer grip ondanks de kwakkelwinter van hier, meer herrie vond ik erg meevallen. nu mn voorbandjes sowieso bijna aan hun profiel zitten zullen over een weekje of 2 mn winterbanden erop gaan, sowieso ga ik begin november richting freiburg in duitsland, dus dan zijn bandjes met voldoende profiel ook alweer fijn.
Anoniem: 79417
Redelijkerwijs mag je er van uit gaan dat een 18" velg een J-waarde heeft van minimaal 7.
Dat betekend dan ongeveer een breedte van 205 of breder.
Het blijft een uit de lucht gegrepen aanname... En 205 onder een erg zware auto is niet heel erg breed...Anoniem: 79417 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:00:
[...]
Redelijkerwijs mag je er van uit gaan dat een 18" velg een J-waarde heeft van minimaal 7.
Dat betekend dan ongeveer een breedte van 205 of breder.
Helemaal niet als je er vanuit gaat dat er in de zomer misschien wel 265 onder zit...
Daarnaast... Om een 7j velg kun je prima een 185/195 band kwijt... Hoewel dat bij 18" natuurlijk een lastig maatje wordt
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 22-10-2007 10:45 ]
De winterbanden zitten er hier ook weer onder. 's Morgens rijd ik met -1 naar mijn werk, het is nu nog droog dus op zich werken de zomerbanden nog wel, maar als er straks rotzooi uit de lucht komt vallen of de volgende serie trekkers weer met drek over de wegen gaat smeren heb ik er iig een stuk minder last van.
Heb dezelfde velgen en banden als vorig jaar, ze zijn nog even nagebalanceerd (moest bij een aantal velgen nog 5g lood op) en vervolgens gemonteerd.
Het is eerst weer even wennen aan de nieuwe maat, als je 195/50/15 gewend bent stuurt dat ding een stuk lichter met 185/60/14.
Heb dezelfde velgen en banden als vorig jaar, ze zijn nog even nagebalanceerd (moest bij een aantal velgen nog 5g lood op) en vervolgens gemonteerd.
Het is eerst weer even wennen aan de nieuwe maat, als je 195/50/15 gewend bent stuurt dat ding een stuk lichter met 185/60/14.
Balanceer ze dan gewoon opnieuw... Een jaar later gewicht bijplakken schiet imo weinig op..._JGC_ schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:56:
Zit er dalijk vijf kilo zink op dat ding...
Valt mee, in dit geval was het gewoon een loodje van 5 gram eraf halen en eentje van 10 erop en het wiel was gewoon weer in balans. Naar ik weet hadden ze vorig jaar nog een andere machine die je nog met de hand aan moest draaien (hier draait het wiel zodra je de beschermingsbak naarbeneden doet) en waar je zelf alle instellingen moest doen (velgbreedte meet deze automatisch, moest je bij de vorige zelf doen).
Tsjah... Standaardprocedure is om gewoon alle zink eraf te halen, en opnieuw te balanceren... Wordt ook aangeraden door de fabrikanten van die apparaten
Als je op 2 van de 4 velgen gewoon een ok krijgt van die machine en bij 2 velgen een 5 krijgt te zien waarbij je na het zoeken van de positie gewoon op het oude loodje stuit is het simpel. Je gaat idd niet aan de ene kant 20 gram bijhangen omdat er aan de andere kant lood hangt wat hier de oorzaak van is
Anoniem: 5490
Wat een discussie, over loodjes
. Mijn zomerwielen hebben trouwens nog steeds wat onbalans, waardoor het stuur trilt bij 100 km/h. Na het winterbandenseizoen de wielen maar eens op de auto laten balanceren. Dat schijnt namelijk te kunnen.
Ik moet eigenlijk m'n winterbanden laten balanceren kwam ik van de week achter. Bij 140km/u ontstaat er een trilling in de auto, die heel waarschijnlijk van 1 van de achterwielen komt. M'n stuur blijft rustig, maar m'n stoel begint te trillen. Zodra de snelheid weer onder de 135 zakt, houdt het trillen op. Echt heel erg is het dus niet, en zolang ik het pas voel boven de legale snelheden die in Nederland gelden, vind ik het ook niet echt boeiend.
Gister en vandaag trouwens wel zowel het voor- als het nadeel van de winterbanden gemerkt. Gister trok ik iets te enthousiast op op een klinkerstraat, en dat ging met wat gepiep van m'n achterbanden (RWD-auto), iets wat m'n 1.6 nog niet eerder voor elkaar had gekregen op een droge weg. Vandaag bij het tanken werd ik positief verrast, want het verbruik op de winterbanden was toch wel aanzienlijk lager dan op de zomerbanden. Van 1:11.4 naar 1:12.4. Eens kijken of dat zo blijft, de laatste keer dat ik dat haalde, was toch weer een maand geleden, terwijl m'n autogebruik de laatste bijzonder constant is (regelmatig ritjes over de A12 van Nieuwegein naar Gouda, bij redelijke drukte, met af en toe een ander ritje).
Gister en vandaag trouwens wel zowel het voor- als het nadeel van de winterbanden gemerkt. Gister trok ik iets te enthousiast op op een klinkerstraat, en dat ging met wat gepiep van m'n achterbanden (RWD-auto), iets wat m'n 1.6 nog niet eerder voor elkaar had gekregen op een droge weg. Vandaag bij het tanken werd ik positief verrast, want het verbruik op de winterbanden was toch wel aanzienlijk lager dan op de zomerbanden. Van 1:11.4 naar 1:12.4. Eens kijken of dat zo blijft, de laatste keer dat ik dat haalde, was toch weer een maand geleden, terwijl m'n autogebruik de laatste bijzonder constant is (regelmatig ritjes over de A12 van Nieuwegein naar Gouda, bij redelijke drukte, met af en toe een ander ritje).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ook in die maat? Dus 205/55-16? Zoja, waar?
Aannames zijn fataal.
toevallig zijn onlangs mijn voorbanden (15" velgen) vervangen waardoor ik met vers profiel de winter in ga. De behoefte aan winterbanden is bij mij daardoor wel verdwenen.
:twk
Zolang er geen rotzooi op de weg komt te liggen kom je daar de winter wel mee door. Bij sneeuw happen je banden zich vol met sneeuw en ga je alsnog schuiven, ongeacht hoeveel profiel je hebt. Vraag is dan: krijgen we sneeuw, en zo ja, hoeveel en ga jij rijden op plaatsen waar niet gestrooid is?
Rond de 110 per bandje doen ze zo'n beetje, vandaar dat het me al een erg lekkere deal leek.
(en enigzins onrealistisch.
)
[ Voor 26% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-10-2007 21:01 ]
Aannames zijn fataal.
http://www.bandengids.nl/...5/R16/Goodyear/WinterbandGaMeOvEr schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:00:
Rond de 110 per bandje doen ze zo'n beetje, vandaar dat het me al een erg lekkere deal leek.(en enigzins onrealistisch.
)
.
Heb de winterbanden al weer 2 weken hier in de schuur staan maar geloof dat ze weer opgeruimd kunnen worden. T wordt voorlopig niet koud en de banden die nu onder de auto zitten hebben nog geen gripverlies met dit weer. Waar blijft die vorst en koude

Whoop!
Tja, het is 3 dagen koud geweest en nu komt het niet eens in de buurt van het vriespunt
9 graden 'snachts in december, daar sta je dan op je winterbanden. Blij dat ik ze dit seizoen nog niet eronder heb gehangen
Anoniem: 23009
Zomerbanden all the way hierzo.. tenzij er dikke pakken sneeuw ligt dan blijf ik lekker thuis. En anders is een zomerband beter
Zelfs met mijn fiets houd ik het nog bij gewone banden. Waarom dan mijn toevoeging? Omdat die inmiddels afgesleten zijn tot niveau bijna slicks. Tel daarbij op dat ze tot over de fabrieksmax opgepompt zijn (ik geloof iets van 3.4 bar), en je kan wel raden dat ik onderhand niet helemaal lekker meer op m'n mountainbike zit.
Binnenkort eens kijken naar nieuwe fietsbanden met wat meer profiel. Ik glibber niet alle kanten uit maar ik ging gisteren toch drie keer bijna op m'n plaat op natte stukken asfalt, snel last van blokkerende bandjes.
Hoi Obi-Wan Kenobi, may the force be with you op deze wonderbaarlijke zaterdagmorgen
Binnenkort eens kijken naar nieuwe fietsbanden met wat meer profiel. Ik glibber niet alle kanten uit maar ik ging gisteren toch drie keer bijna op m'n plaat op natte stukken asfalt, snel last van blokkerende bandjes.
Hoi Obi-Wan Kenobi, may the force be with you op deze wonderbaarlijke zaterdagmorgen

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 01-12-2007 01:24 ]
Ik rij inmiddels een tijd rond met m'n spijkerbandjes in Zweden. Het is al aardig koud geweest en een paar keer wat ijs in de straat enzo. Dan rij je eigenlijk weg alsof het droog is en je met je zomerbanden staat. Ik heb nu trouwens de nieuwste Nokian spijkerbandjes. Eens zoeken naar een kiekje.
edit: klik voor meer info

Meer kiekjes op de webpagina.
[ Voor 32% gewijzigd door Hillie op 01-12-2007 11:51 ]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Ik blijf erbij, met de noodzaak van winterbanden in Nederland is het net als met iedere religie en alternatieve geneeswijze, je moet erin geloven.
gelukkig is die boom die daar voorbij die bocht staat ook een illusie
blup
Totdat het ineens weer wel sneeuwt en ijzelt en je iedereen weer als debielen over het wegdek ziet schuiven. Ook in Nederland kan het nodig zijn. Lees goed: kan zijn. Het hangt gewoon van de omstandigheden af, maar ook in Nederland zul je zien dat er momenten zijn waarop je zomerbanden niet volstaan.kwiebus schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:08:
Ik blijf erbij, met de noodzaak van winterbanden in Nederland is het net als met iedere religie en alternatieve geneeswijze, je moet erin geloven.
In heb het over de noodzaak van winterbanden in Nederland zoals de winterbandenlobby ons wil doen geloven.Hillie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:25:
[...]
Totdat het ineens weer wel sneeuwt en ijzelt en je iedereen weer als debielen over het wegdek ziet schuiven. Ook in Nederland kan het nodig zijn. Lees goed: kan zijn. Het hangt gewoon van de omstandigheden af, maar ook in Nederland zul je zien dat er momenten zijn waarop je zomerbanden niet volstaan.
Hoe vaak sneeuwt het nu in Nederland. Waarom zou je alleen voor die ene keer dat het sneeuwt de gehele 'winter' met winterbanden onder je auto gaan rondrijden terwijl die winterbanden het gros van de tijd slechter presteren dan zomerbanden? Nee dan ben je goed bezig.
Die ene keer dat het sneeuwt pas je gewoon je rijgedrag aan of laat je de auto lekker staan.
Dat laatste doen te weinig mensen.
Too bad dat er hier zo'n zware ban over uitgesproken is... ik ken iemand die op de grens een paar uur onder de auto heeft liggen klussen omdat hij van de douane niet door mocht voor hij alle spijkers uit de banden had geschroefdHillie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 11:46:
Ik rij inmiddels een tijd rond met m'n spijkerbandjes in Zweden. Het is al aardig koud geweest en een paar keer wat ijs in de straat enzo. Dan rij je eigenlijk weg alsof het droog is en je met je zomerbanden staat. Ik heb nu trouwens de nieuwste Nokian spijkerbandjes.
Hij was halsoverkop naar Nederland vertrokken omdat een familielid op sterven lag...
offtopic:
Nu je over 't Zweeds begint, heb je adviezen voor de Sint?
Nu je over 't Zweeds begint, heb je adviezen voor de Sint?
ja, gek zeg... je rijdt het wegdek aan bonken en veel grip zal het op asfalt ook niet opleveren...
Alleen vergeet je, dat winterbanden niet alleen voor sneeuw zijn. Ik rij op het moment, met als die regen, toch echt wat prettiger rond op de winterbanden van 185 breed, ipv m'n zomerbanden, die 225 breed zijn.kwiebus schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:46:
[...]
In heb het over de noodzaak van winterbanden in Nederland zoals de winterbandenlobby ons wil doen geloven.
Hoe vaak sneeuwt het nu in Nederland. Waarom zou je alleen voor die ene keer dat het sneeuwt de gehele 'winter' met winterbanden onder je auto gaan rondrijden terwijl die winterbanden het gros van de tijd slechter presteren dan zomerbanden? Nee dan ben je goed bezig.
Die ene keer dat het sneeuwt pas je gewoon je rijgedrag aan of laat je de auto lekker staan.
En daarnaast is het ook een kwestie van voorbereidt zijn op. Als jij er 's ochtends om 7 uur achter komt dat je zomerbanden die dag echt niet gaan voldoen (bijvoorbeeld door onverwachte nachtvorst/hagel/sneeuw), dan ga jij niet ter plekke nog je banden vervangen.
Ik rij dan liever een paar dagen meer onnodig op winterbanden, dan die ene dag op zomerbanden, terwijl die echt niet voldoen. De eerste veroorzaakt namelijk een minder nadeel wat betreft grip, dan de laatste.
In de regen en bij temperaturen boven het vriespunt op een nat wegdek presteren zomerbanden beter dan winterbanden. Bij droog wegdek presteren zomerbanden zelfs tot enkele graden onder het vriespunt beter dan winterbanden.deepbass909 schreef op zondag 02 december 2007 @ 21:29:
[...]
Alleen vergeet je, dat winterbanden niet alleen voor sneeuw zijn. Ik rij op het moment, met als die regen, toch echt wat prettiger rond op de winterbanden van 185 breed, ipv m'n zomerbanden, die 225 breed zijn.
In de regen presteren 185 brede zomerbanden dus beter als 185 brede winterbanden.
Als jij problemen hebt met jouw 225 zomerbanden in de regen moet je gewoon betere of wat smallere zomerbanden monteren.
betaal je in Zweden ook zo veel om die dingen te mogen voeren (in de vorm van belasting).Hillie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 11:46:
Ik rij inmiddels een tijd rond met m'n spijkerbandjes in Zweden. Het is al aardig koud geweest en een paar keer wat ijs in de straat enzo. Dan rij je eigenlijk weg alsof het droog is en je met je zomerbanden staat. Ik heb nu trouwens de nieuwste Nokian spijkerbandjes. Eens zoeken naar een kiekje.
[afbeelding]
[afbeelding]
In Noorwegen betaalde je destijds zo'n 120 euro per winter (je mocht ze daar van okt-mei voeren).
En waarom heb je verder voor die banden gekozen? Wat ik nog weet is dat ze je uiteindelijk alleen voordeel opleverde op ijzel i.c.m water. In alle andere situaties waren "gewone" winterbanden afdoende.
't Is wel gers...
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De komende week geven ze heel de week onder nul op 's nachts en rond het vriespunt overdags. Heb vandaag 2x de auto in de abs gegooid om even te kijken wat het wegdek deed. Nogal glimmerig dus verwachtte gladheid. Sommige stukken zijn nu verradelijk.
Morgen gaat de krik onder de auto en gaat het zwarte staal er onder. Gelijk mooi de gelegenheid om de lm versie weer eens aan de binnenkant schoon te maken
Gaan jullie ook switchen?
Morgen gaat de krik onder de auto en gaat het zwarte staal er onder. Gelijk mooi de gelegenheid om de lm versie weer eens aan de binnenkant schoon te maken
Whoop!
Man, ik rij al weer 2 weken op de wintersloffen, sinds de temp zo'n beetje onder de 7 blijftmarccom schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:35:
Sec genomen is er, gezien de weinige sneeuwval in Nederland, ook geen noodzaak. Maar juist de eigenschappen van de banden bij koud en nat weer moet je ook niet vergeten. Ik rij liever met winterbanden dooreen plensbui dan met zomerbanden. En doordat ze soepeler zijn heb je betere grip. Met m'n zomerbanden glij ik bij deze temperaturen eerder dan met winterbanden. En als je 40-50.000km per jaar rijdt wil ik toch wel wat zekerheidkwiebus schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:46:
[...]
In heb het over de noodzaak van winterbanden in Nederland zoals de winterbandenlobby ons wil doen geloven.
[ Voor 58% gewijzigd door Microkid op 15-12-2007 22:53 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Waarom zou je in vredesnaam liever met winterbanden door een plensbui rijden dan met zomerbanden?Microkid schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:41:
[...]
Ik rij liever met winterbanden dooreen plensbui dan met zomerbanden.
Ik zou juist liever met zomerbanden door een plensbui rijden dan met winterbanden aangezien je met winterbanden in de regen sneller last van aquaplaning, een langere remweg en een slechtere wegligging hebt in vergelijking met zomerbanden.
Je doet je nickname wel eer aan, in ieder geval..kwiebus schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:04:
[...]
Ik zou juist liever met zomerbanden door een plensbui rijden dan met winterbanden aangezien je met winterbanden in de regen sneller last van aquaplaning, een langere remweg en een slechtere wegligging hebt in vergelijking met zomerbanden.
Sinds vorige week liggen er hier ook winterbanden onder (bridgestone), bevallen goed!
Hoezo doe ik mijn nickname wel eer aan?Cyclonist schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:19:
[...]
Je doet je nickname wel eer aan, in ieder geval..
Pfft, gezeur allemaal, koop gewoon van die all-season banden, die zijn nergens echt goed in.
Hehe, ik leg morgen de winterbanden er maar weer onder. Begint nu toch wel koud te worden 's ochtends, wie weet wat de winter nog brengt. En als er geen sneeuw komt heb ik iig m'n zomerbanden wat slijtage bespaard
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
225 is voor m'n auto ook aan de brede kant (slecht 1150kg en maar 106pk), maar ze zaten eronder toen ik hem kocht, en eerlijk gezegd staan deze velgen gewoon erg goed. Toen ik aan het kijken was voor nieuwe zomerbanden, viel me op, dat voor deze maat (225/65R16) en vooral echte zomerbanden te koop zijn, die simpelweg een slechtere waterafvoer hebben dan de 195/70R15 (uit m'n hoofd, iig 195 breed) winterbanden die er nu onder liggen. Als je dan ook nog realiseert dat de Dunlop SP2000's die nog om 2 van de 4 velgen zitten, van een relatief hard rubber zijn, dan is de keuze voor winterbanden vrij makkelijk.kwiebus schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:00:
[...]
In de regen en bij temperaturen boven het vriespunt op een nat wegdek presteren zomerbanden beter dan winterbanden. Bij droog wegdek presteren zomerbanden zelfs tot enkele graden onder het vriespunt beter dan winterbanden.
In de regen presteren 185 brede zomerbanden dus beter als 185 brede winterbanden.
Als jij problemen hebt met jouw 225 zomerbanden in de regen moet je gewoon betere of wat smallere zomerbanden monteren.
Maar dat was niet eens de belangrijkste reden om vorig jaar 4 stalen velgen met winterbanden te kopen. Bij aankoop bleek 1 van de 4 banden poreus te zijn, en ongeveer 0,5 bar aan druk per dag te verliezen. Ik had toen even niet het geld om 2 nieuwe banden te kopen (deze maat is duur...), maar wel voor 4 2de hands stalen velgen met gebruikte winterbanden. En toen vorig jaar half Nederland stil stond door een sneeuwstorm, reed ik vrolijk rond op m'n winterbandjes en waren ze voor mij in 1 dag tijd volledig gerechtvaardigd.
En echt problemen zijn het niet. Ik weet nu dat ik met regen gewoon wat rustiger moet rijden. Ik hou ervan wat sportiever door de bochten te gaan, omdat ik weet dat het kan met m'n auto, en als ik over de grens ga, dan krijg ik een vriendelijk duwtje van de achterkant, klein genoeg om makkelijk op te vangen.
winterbanden vrijdag onder m'n auto laten zetten.
Ga met de kerst weer het diepe Oost Europa in en vrieskou en sneeuwval zijn daar meer regel dan uitzondering.
Ga met de kerst weer het diepe Oost Europa in en vrieskou en sneeuwval zijn daar meer regel dan uitzondering.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Misschien moet je je toch eens in de eigenschappen van winterbanden verdiepen. Je bent blijkbaar de enige kwiebus die denkt dat zomerbanden beter zijnkwiebus schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:04:
[...]
Waarom zou je in vredesnaam liever met winterbanden door een plensbui rijden dan met zomerbanden?
- Winterbanden zorgen voor meer grip dan zomerbanden bij een temperatuur van minder dan 7° C en dus voor meer veiligheid.
- De wegligging is beter door de zachtere rubbersamenstelling
- Winterbanden hebben diepere groeven en meer lamellen voor een betere waterafvoer
- Winterbanden zorgen voor een kortere remweg op gladde of natte wegen. Dit scheelt ongeveer 6 tot 10% ten opzichte van normale banden. (winterband: 34 meter, zomerband: 40 meter). Op besneeuwde wegen scheelt dit zelfs 15 tot 20%.
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 16-12-2007 11:57 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Veel mensen waaronder jij slikken nu eenmaal alles voor zoete koek wat ze verteld wordt.Microkid schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:52:
[...]
Misschien moet je je toch eens in de eigenschappen van winterbanden verdiepen. Je bent blijkbaar de enige kwiebus die denkt dat zomerbanden beter zijnAls ik met winterbanden in de regen rij zie ik altijd een hele watersproeier achter m'n auto, duidelijk meer dan met normale banden. Ergo, het water wordt nog beter afgevoerd. Daarom rij ik dus liever met winterbanden door de regen dan met normale banden.
- Winterbanden zorgen voor meer grip dan zomerbanden bij een temperatuur van minder dan 7° C en dus voor meer veiligheid.
- De wegligging is beter door de rubbersamenstelling
- Winterbanden hebben diepere groeven voor een betere waterafvoer
- Winterbanden zorgen voor een kortere remweg op gladde of natte wegen. Dit scheelt ongeveer 6 tot 10% ten opzichte van normale banden. (winterband: 34 meter, zomerband: 40 meter). Op besneeuwde wegen scheelt dit zelfs 15 tot 20%.
Blijkbaar heb jij je net als heel veel mensen laten misleiden door de winterbandenlobby of wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, zit je zelf in de winterbandenhandel.
Misschien moet je eens de volgende tests doornemen en dan nogmaals jouw conclusies trekken:
http://www.conti.nl/pers/pressdocs/autoweek.pdf
http://www.dunlopwinterac..._%20test_Winter_07_AB.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door kwiebus op 16-12-2007 12:16 ]
Het is maar net hoe je test en het vergelijkt. Als de de volgende test doorneemt komt de winterband er weer beter uit 
http://www.daciaforum.com...banden_en_Zomerbanden.pdf
Dat is jammergenoeg ondertussen redelijk achterhaald...Microkid schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:23:
Het is maar net hoe je test en het vergelijkt. Als de de volgende test doorneemt komt de winterband er weer beter uit
Je kunt dit geen bandentest noemen, dat dat er ook in:Microkid schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:23:
Prestaties van verschillende merken banden zijn onderling zeer verschillend. Bandentests bieden wat dit betreft uitkomst.
Er kan in principe best veel verschil zijn als de samenstelling van het rubber echt anders is. Bij een racefietsband kun je het meteen voelen, als het rubber op het loopvlak een stuk zachter is dan heb je meer grip op een nat wegdek, maar het rijdt ook merkbaar zwaarder, je voelt dat het oppervlak van de band zich een beetje aan het asfalt vastgrijpt. Zo'n band slijt ook twee tot vier keer zo snel af. De keuze voor zachter rubber is dus een compromis, die alleen onder bijzondere omstandigheden (nat wegdek en veel bochtenwerk) voordelen biedt.kwiebus schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:01:
Veel mensen waaronder jij slikken nu eenmaal alles voor zoete koek wat ze verteld wordt.
Ik zou zeggen, geloof die 'winterbandenlobby' niet op voorhand, maar kijk naar de zachtheid van het rubber, de hoeveelheid uitgespaard profiel, enzovoort. En dan nog, als je doorgaans niet al te glibberig weer verwacht is het misschien slimmer om te zorgen voor een all-round band waar nog diep profiel op zit en die paar dagen dat je eigenlijk de winterbanden nodig zou hebben gewoon voorzichtig te rijden. Dat bespaart je de moeite en de brandstofkosten.
Eindelijk eens iemand die het met me eens is over de onzin die winterband heet hier in Nederland. Natuurlijk, bij sneeuw presteren ze aanzienlijk beter dan zomerbanden, maar het sneeuwt hier gewoon zo goed als nooit. En de keren dat het sneeuwde kon ik ook nog prima de weg op met mijn zomerbanden en een aangepast weggebruik. Als dat je niet lukt, dan kan je imho gewoon niet goed genoeg rijden om de weg op te gaan met zulk weer, met of zonder winderbanden....
Bedankt voor de linkjes trouwens kwiebus. Kan ik weer wat doorsturen aan de mensen die klauwen met geld uitgeven aan winterbanden voor jan met de korte achternaam
[eidt] tenzij je natuurlijk naar landen gaat waar het verplicht is / erg veel sneeuwt
Bedankt voor de linkjes trouwens kwiebus. Kan ik weer wat doorsturen aan de mensen die klauwen met geld uitgeven aan winterbanden voor jan met de korte achternaam
[eidt] tenzij je natuurlijk naar landen gaat waar het verplicht is / erg veel sneeuwt
[ Voor 6% gewijzigd door Wokkels op 16-12-2007 13:14 ]
Permanent wintericon!
Vergeet in Nederland ook niet dat op veel plaatsen er een overactief strooibeleid wordt toegepast. Alleen bij grote hoeveelheden sneeuw kan je misschien iets van gladheid ervaren op de grote wegen.
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Mjah... De tegenstanders gaan blijkbaar ook erg kort door de bocht
Anoniem: 46077
ik zet ook mijn twijfels bij het nut van winterbanden in nederland
Waarom?
omdat veel banden welke onder de 3.5mm komen toch nog als sneeuwband worden gezien
terwijl ze dan eigenlijk al zijn afgeschreven voor goed gebruik.
Waarom?
omdat veel banden welke onder de 3.5mm komen toch nog als sneeuwband worden gezien
Jaja... Dat heeft ook lekker wat met elkaar te maken...Anoniem: 46077 schreef op zondag 16 december 2007 @ 14:56:
Waarom?

Anoniem: 46077
ja de werking van een sneeuw/winterband wordt drastisch minder wanneer deze onder de 4 a 3.5mm komtMikeyMan schreef op zondag 16 december 2007 @ 15:22:
[...]
Jaja... Dat heeft ook lekker wat met elkaar te maken...
en mensen rijden gewoon stug door in de winter met hun winterbanden van 2.5mm (wat ik dus dagelijks zie @ Work) denkende dat ze nog dezelfde goed werkende banden hebben die ze aangeschaft hadden. En is dus in mijn ogen het nut van die winterbanden weg.. want zodra er sneeuw/ijzel ligt schuiven ook zij alle kanten in
En dus kun je net zo goed met goede zomerbanden rijden
Dat snap ik, maar dat is totaal geen reden om de werking van winterbanden af te schrijven... Zijn twee volledig andere discussies... Het nut van winterbanden is één, of er goed mee wordt omgegaan is een totaal ander verhaal...
Daarnaast; de sneeuweigenschappen nemen af bij +/- 4mm...
De koudweer-eigenschappen (als het écht koud is, dus <0) blijven bestaan, door verschil in compound.
Zelfde probleem ontstaat bij zomerbanden: wettelijk minimaal 1,6mm, maar bij 2,5 á 3 begint de grip al drastisch af te nemen... Dan maar geen banden onder de auto?
Daarnaast; de sneeuweigenschappen nemen af bij +/- 4mm...
De koudweer-eigenschappen (als het écht koud is, dus <0) blijven bestaan, door verschil in compound.
Zelfde probleem ontstaat bij zomerbanden: wettelijk minimaal 1,6mm, maar bij 2,5 á 3 begint de grip al drastisch af te nemen... Dan maar geen banden onder de auto?
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2007 16:16 ]
kan iemand me eens wijzen naar informatie/adviezen/berichten waaruit blijkt dat er een sterke "winterbandenlobby" is die mensen middels valse adviezen het geld uit de zakken klopt?
De informatie die ik tegen kom is over het algemeen netjes en eerlijk.
De informatie die ik tegen kom is over het algemeen netjes en eerlijk.
Nou, uit verschillende tests blijkt ondertussen dat het voordeel van winterbanden in niet-winterse omstandigheden eigenlijk een nadeel is...
Zie bijvoorbeeld de autoweek-test van vorige week... Op droog en nat presteren (goede!!!) zomerbanden beter dan winterbanden...
Zo is de uitspraak dat winterbanden onder de 7 graden beter zijn onzin...
Zie bijvoorbeeld de autoweek-test van vorige week... Op droog en nat presteren (goede!!!) zomerbanden beter dan winterbanden...
Zo is de uitspraak dat winterbanden onder de 7 graden beter zijn onzin...
die tests van autobild en autoweek zeggen niets over de temperatuur waarbij getest is. Overigens is het niet meer dan logisch dat een band die bij lagere temperaturen minder hard wordt (lees: de winterband) een betere grip blijft houden. Imo is dat verre van onzin.
Dat neemt overigens niet weg dat ik best geloof dat winterbanden minder kunnen presteren bij regen dan zomerbanden. Maargoed...daar kun je dan dezelfde filosofie bij aanhouden als mensen die met hun zomerbanden de winter doorgaan: gewoon je rijgedrag aanpassen als het met bakken uit de hemel komt en je wel winterbanden hebt.
Dat neemt overigens niet weg dat ik best geloof dat winterbanden minder kunnen presteren bij regen dan zomerbanden. Maargoed...daar kun je dan dezelfde filosofie bij aanhouden als mensen die met hun zomerbanden de winter doorgaan: gewoon je rijgedrag aanpassen als het met bakken uit de hemel komt en je wel winterbanden hebt.
Tsjah, ik neem toch aan dat die tests niet in death valley uitgevoerd zijn...
Daarnaast zijn bij eerdere tests weldegelijk temperaturen weergegeven... Kan die zo snel niet vinden, maar het bleek dat pas rond het vriespunt voordelen voor de winterband begonnen te ontstaan...
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook winterbanden, en heb de afweging ook bewust gemaakt, maar het is onzin om te beweren dat het allemaal hosanna is...
Daarnaast zijn bij eerdere tests weldegelijk temperaturen weergegeven... Kan die zo snel niet vinden, maar het bleek dat pas rond het vriespunt voordelen voor de winterband begonnen te ontstaan...
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook winterbanden, en heb de afweging ook bewust gemaakt, maar het is onzin om te beweren dat het allemaal hosanna is...
LOL, ik heb zelden een zo gemanipuleerde post gezienAnoniem: 46077 schreef op zondag 16 december 2007 @ 14:56:
Waarom?

Zomerbanden hebben dus ook weinig zin, want er zijn idioten die ze tot slicks kaalrijden. Dat is toch geen argument? Goede winterbanden met voldoende profiel hebben echt wel nut, maar in Nederland maar heel zelden. Desondanks is het erg krom om de kosten ervan als volledige kosten door te rekenen, terwijl iedereen toch wel inziet dat je zomerbanden dan een tijdje niet slijten? Ik heb m'n winterbanden gratis gekregen van m'n schoonvader die ze onder zijn Alfa vandaan had (die was verkocht). Ik betwijfel echter of ik ze ook had gekocht als ik ze dus niet kon krijgen. Met een duurdere auto wellicht wel, want het kan weinig kwaad om op winterbanden rond te rijden in deze tijd van het jaar. Het vriest inmiddels, dus ijzel en sneeuw kunnen zo een keer op je pad komen en dan heb je dus wel voordeel met winterbanden. En het is ook niet zo dat winterbanden dramatisch presteren in niet-winterse omstandigheden, je komt denk ik eerder in de sneeuw in de problemen doordat je geen winterbanden gebruikt, dan dat je in de problemen komt op een droge weg doordat je winterbanden hebt gemonteerd.
Duidelijk: als je de sneeuw in gaat zou ik maar beter winterbanden meenemen.kwiebus schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:01:
[...]
Veel mensen waaronder jij slikken nu eenmaal alles voor zoete koek wat ze verteld wordt.![]()
Blijkbaar heb jij je net als heel veel mensen laten misleiden door de winterbandenlobby of wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, zit je zelf in de winterbandenhandel.
Misschien moet je eens de volgende tests doornemen en dan nogmaals jouw conclusies trekken:
http://www.conti.nl/pers/pressdocs/autoweek.pdf
http://www.dunlopwinterac..._%20test_Winter_07_AB.pdf
Reken er maar op dat je blij bent om nog net wel naar boven te komen met winterbanden als het met zomerbanden niet meer gaat. Ten eerste omdat je grip hebt en niet alle kanten (ook de kant van de afgrond) op glijdt, en ten tweede omdat sneeuwkettingen onderleggen ook geen pretje is.
En ik heb zelf het verschil gezien tussen zomerbanden en winterbanden. Collega kwam de berg niet op (met zomerbanden) terwijl ik geen probleem had (met winterbanden). Voldoende tests die dat trouwens ondersteunen.
En dan neem ik de wat mindere grip buiten de sneeuw maar op de koop toe.
Overigens wel vreemd: die test met steeds harder in een rondje rijden heb ik op TV al eens gezien, en toen was de winterband duidelijk beter.
Signatures zijn voor boomers.
Mjah, het probleem is dat de bandenindustrie een onrealistisch beeld schept alsof de zomerband <7 graden ineens ruk gaat presteren en de winterband dan spontaan beter is. Wat je beter zou kunnen zeggen is dat je zodra de temperaturen <7 graden komen, misschien 's over winterbanden na moet gaan denken en/of ze monteren. Ik geloof zo dat winterbanden <7 graden redelijk gewaagd zijn aan zomerbanden, misschien iets slechter op een droge weg. Het boeit me totaal niet dat ik op een droge weg iets mindere grip heb, ten gunste van grip in gladde omstandigheden (ijzel, sneeuw)...
Ik heb de banden uit een van de links eens bekeken, maar de zgn. lamellen, waardoor de winterband meer grip heeft, hebben geen effect in de regen, aangezien het "gesloten" groeven zijn en zodoende geen water af kunnen voeren.
Een veel gehoord excuus van winterbandenrijders is dat zij een paar meter eerder stil staan bij sneeuw dan iemand op zomerbanden en dat dat net het leven van een kind kan redden. Aangezien de weg in NL vaker droog dan besneeuwd is (over prestaties in de regen zijn er teveel vragen, de prestaties van een winterband in de sneeuw zijn uiteraard wel beter), zou het je dus beter op de zomerbanden kunnen blijven rijden en alerter zijn tijdens sneeuw op het wegdek. Dat kind dat je dan nog net wel pakt met je winterbanden op droog wegdek boeit het namelijk wel.Grrrrrene schreef op maandag 17 december 2007 @ 08:31:
Mjah, het probleem is dat de bandenindustrie een onrealistisch beeld schept alsof de zomerband <7 graden ineens ruk gaat presteren en de winterband dan spontaan beter is. Wat je beter zou kunnen zeggen is dat je zodra de temperaturen <7 graden komen, misschien 's over winterbanden na moet gaan denken en/of ze monteren. Ik geloof zo dat winterbanden <7 graden redelijk gewaagd zijn aan zomerbanden, misschien iets slechter op een droge weg. Het boeit me totaal niet dat ik op een droge weg iets mindere grip heb, ten gunste van grip in gladde omstandigheden (ijzel, sneeuw)...
Tsjah, dat "voorzichtiger rijden" tijdens sneeuw vind ik dan wel weer een kulargument...
Met zomerbanden moet je gewoon uit de sneeuw blijven... Ga voor de gein maar eens met een stel winterbandjes de sneeuw in... Verschil van dag en nacht...
Als je met zomerbanden eenmaal begint te glijden is het eind zoek...
Met zomerbanden moet je gewoon uit de sneeuw blijven... Ga voor de gein maar eens met een stel winterbandjes de sneeuw in... Verschil van dag en nacht...
Als je met zomerbanden eenmaal begint te glijden is het eind zoek...
Daarvoor strooien ze hier in Nederland. En die argumenten dat banden onder 7 graden harder worden snijdt ook geen hout want als je een stukje op je banden hebt gereden zijn ze al snel meer dan 30 graden.
Persoonlijk heb ik de ervaring met winterbanden, begon er sceptisch mee, maar gezien ik velgen over had, en ik me goede velgen de winter niet wou aan doen, heb ik winterbanden geprobeerd.
Ik ging eerst voor de Michelin Alpin, maar die waren niet leverbaar in mijn maat, dus werden het Continental ContiWinterContact in het maatje 205/55/15.
Me zomerbanden waren Uniroyal rainsport in het maatje 215/45/17 (regenbanden dus).
Me conclusie was toch wel dat de winterbanden meer grip gaven met koude temperaturen en met hevige regenval. Over de prestaties tijdens gladde omstandigheden ga ik het net eens hebben, de meeste mensen vinden dat er te weinig gladde dagen zijn in NL, en dat je dan maar "voorzichtiger moet rijden". Voorzichtig tegen iemand aan schuiven zullen we het maar noemen.
Voor me huidige auto heb ik geen winterbanden, ik rij tegenwoordig geen woon-werk verkeer meer met me auto, en de auto blijf dus gewoon thuis zodra het sneeuwt. Daarnaast vind ik dat ik nu te weinig km's maak voor de winterbanden (8k/j) tegenover me vorige auto (35k/j). Een ander punt is dat de winterbanden voor me huidige auto nogal duur zouden worden (215/45/17) ivm me remmen welke 17" velgen vereisen.
Ik ging eerst voor de Michelin Alpin, maar die waren niet leverbaar in mijn maat, dus werden het Continental ContiWinterContact in het maatje 205/55/15.
Me zomerbanden waren Uniroyal rainsport in het maatje 215/45/17 (regenbanden dus).
Me conclusie was toch wel dat de winterbanden meer grip gaven met koude temperaturen en met hevige regenval. Over de prestaties tijdens gladde omstandigheden ga ik het net eens hebben, de meeste mensen vinden dat er te weinig gladde dagen zijn in NL, en dat je dan maar "voorzichtiger moet rijden". Voorzichtig tegen iemand aan schuiven zullen we het maar noemen.
Voor me huidige auto heb ik geen winterbanden, ik rij tegenwoordig geen woon-werk verkeer meer met me auto, en de auto blijf dus gewoon thuis zodra het sneeuwt. Daarnaast vind ik dat ik nu te weinig km's maak voor de winterbanden (8k/j) tegenover me vorige auto (35k/j). Een ander punt is dat de winterbanden voor me huidige auto nogal duur zouden worden (215/45/17) ivm me remmen welke 17" velgen vereisen.
n54 power!
Ik vraag gewoon mensen die elke dag op de weg zitten en die zeggen gewoon uit hun eigen ervaring:
Tja met winterbanden is de remweg korter en lig je steviger op de weg. Met zomerbanden glij je dan net ff door.
Heb ze zelf niet hoor, ik rij niet veel.
Tja met winterbanden is de remweg korter en lig je steviger op de weg. Met zomerbanden glij je dan net ff door.
Heb ze zelf niet hoor, ik rij niet veel.
wat dan voor een zomerband nog steeds te koud kan zijn waardoor ie te hard blijft.Anoniem: 23009 schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:04:
Daarvoor strooien ze hier in Nederland. En die argumenten dat banden onder 7 graden harder worden snijdt ook geen hout want als je een stukje op je banden hebt gereden zijn ze al snel meer dan 30 graden.
Het snijdt dus nog steeds hout.
Als jij op droog wegdek een kind aanrijdt kan je nooit je banden de schuld geven, dan ben je gewoon een slechte chauffeur.Lucky-Shirt schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:30:
Ik heb de banden uit een van de links eens bekeken, maar de zgn. lamellen, waardoor de winterband meer grip heeft, hebben geen effect in de regen, aangezien het "gesloten" groeven zijn en zodoende geen water af kunnen voeren.
[...]
Een veel gehoord excuus van winterbandenrijders is dat zij een paar meter eerder stil staan bij sneeuw dan iemand op zomerbanden en dat dat net het leven van een kind kan redden. Aangezien de weg in NL vaker droog dan besneeuwd is (over prestaties in de regen zijn er teveel vragen, de prestaties van een winterband in de sneeuw zijn uiteraard wel beter), zou het je dus beter op de zomerbanden kunnen blijven rijden en alerter zijn tijdens sneeuw op het wegdek. Dat kind dat je dan nog net wel pakt met je winterbanden op droog wegdek boeit het namelijk wel.
Ik heb 2 jaar terug met zomerbanden op een ongestrooide weg met 15km/h bija een aanrijding gehad, gelukkig slipte ik de juiste kant op. Als er sneeuw of ijzel ligt heb je op ongestrooide wegen geen kans met zomerbanden, met winterbanden heb je altijd kans, ook op droge warme wegen.
Onzin, je kan best zonder schuld een kind aanrijden. Denk alleen al aan een kind dat tussen twee geparkeerde auto's vandaan komt rennen._JGC_ schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:09:
[...]
Als jij op droog wegdek een kind aanrijdt kan je nooit je banden de schuld geven, dan ben je gewoon een slechte chauffeur.
En ik rijd al bijna 15 jaar auto, nog nooit met winterbanden gereden en nog nooit een aanrijding gehad met sneeuw of ijzel, terwijl ik juist dan de weg op ga. Niks zo leuk als lekker glibberen met de auto, uiteraard op plaatsen waar dit geen enkel gevaar oplevert, zelfs geen kans op blikschade. En op sneeuw kan je nog best wat hoor, met je zomerbanden, meer dan je zou verwachten. Je moet alleen niet denken een noodstop te kunnen maken. IJzel wordt een ander verhaal, maar daarop heb je met winterbanden ook niet veel meer grip, dan zal je toch iets van spikes moeten hebben.Ik heb 2 jaar terug met zomerbanden op een ongestrooide weg met 15km/h bija een aanrijding gehad, gelukkig slipte ik de juiste kant op. Als er sneeuw of ijzel ligt heb je op ongestrooide wegen geen kans met zomerbanden, met winterbanden heb je altijd kans, ook op droge warme wegen.
Dat zeg ik, ga maar eens met winterbanden rijden...Lucky-Shirt schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:28:
[...]
En op sneeuw kan je nog best wat hoor, met je zomerbanden, meer dan je zou verwachten. Je moet alleen niet denken een noodstop te kunnen maken. IJzel wordt een ander verhaal, maar daarop heb je met winterbanden ook niet veel meer grip, dan zal je toch iets van spikes moeten hebben.
goede winterbanden zijn zelfs op ijzel nog effectief. Pas als je te maken krijgt met ijzel en dooi (dus dat er water op het ijs staat) ben je beter af met spikes.Lucky-Shirt schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:28:
En ik rijd al bijna 15 jaar auto, nog nooit met winterbanden gereden en nog nooit een aanrijding gehad met sneeuw of ijzel, terwijl ik juist dan de weg op ga. Niks zo leuk als lekker glibberen met de auto, uiteraard op plaatsen waar dit geen enkel gevaar oplevert, zelfs geen kans op blikschade. En op sneeuw kan je nog best wat hoor, met je zomerbanden, meer dan je zou verwachten. Je moet alleen niet denken een noodstop te kunnen maken. IJzel wordt een ander verhaal, maar daarop heb je met winterbanden ook niet veel meer grip, dan zal je toch iets van spikes moeten hebben.
Zal ik gelijk zeggen dat de kans dat je dit soort condities in NL treft zo ongeveer 0 is.
Het argument dat winterbanden ten alle tijden beter presteren onder de 7 graden is iig bewezen onwaar.YellowCube schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:59:
[...]
wat dan voor een zomerband nog steeds te koud kan zijn waardoor ie te hard blijft.
Het snijdt dus nog steeds hout.
Klopt... Maar ergens zal er wel een omslagpunt liggen, ook bij droog weer...
Of dat dan 5 of 3 graden is blijft natuurlijk de vraag...
Dat zal ongetwijfeld verschillen per band en zelfs per auto waar deze onder zit. Maar ik geloof zelf niet dat winterbanden in droge en natte omstandigheden beter presteren dan zomerbanden. De adac testen ondersteunen dit.MikeyMan schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:49:
Klopt... Maar ergens zal er wel een omslagpunt liggen, ook bij droog weer...
Yepz... Klopt ook... Maar daar is enige ambiguiteit vwb de testtemperatuur...Anoniem: 23009 schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:52:
[...]
Dat zal ongetwijfeld verschillen per band en zelfs per auto waar deze onder zit. Maar ik geloof zelf niet dat winterbanden in droge en natte omstandigheden beter presteren dan zomerbanden. De adac testen ondersteunen dit.
En ik blijf erbij dat ik met m'n ultragrip performance bandjes beter af ben in droogte en nattigheid dan 80% van de zomerbandrijders...
TJah dat is weer een hele andere discussieMikeyMan schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:54:
[...]
Yepz... Klopt ook... Maar daar is enige ambiguiteit vwb de testtemperatuur...
En ik blijf erbij dat ik met m'n ultragrip performance bandjes beter af ben in droogte en nattigheid dan 80% van de zomerbandrijders...
Iknow... Vandaar de "Anoniem: 23009 schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:55:
[...]
TJah dat is weer een hele andere discussieZelf rij ik nu op Toyo's en hiervoor op Bridgestone Potenza's. Je hoeft bij mij dan ook niet aan te komen met fulda en andere troep!
zijn trouwens wel winterbanden, mocht je het niet doorhebben
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2007 15:40 ]
Over dat in Nederland alle wegen gestrooit worden, ik kwam laatst een mooi filmpje tegen uit Eindhoven:
Een niet ondenkbare situatie met de huidige nachtvorst, en daar werd dus niet gestrooit...
En wat te denken van al die talloze parkeerplaatsen waar geen strooiwagen komt? Dat zijn de plekken waar veruit de meeste blikschade's door gladheid ontstaan. En daar zijn er in een beetje strenge winter genoeg van te vinden in Nederland.
Wat betreft die magische 7 graden, daarboven presteren zomerbanden gemiddeld beter, daaronder winterbanden. Het kan dus heel goed zijn dat een zomerband bij 4 graden op een droge weg nog steeds beter is, maar duidelijk slechter wordt bij regen (bijvoorbeeld).
Wat betreft waterafvoer, ik heb een vraagje aan de mensen die zeggen dat een winterband daarin slechter is.
Welke van deze 2 is een winterband, en welke heeft er een groter oppervlak aan afvoerkanalen?

Het kost mij niet heel veel moeite om te zien, dat de rechter meer water kan afvoeren dan de linker. En laat die rechter nou net een winterband zijn, en de linker 1 van de betere zomerbanden (Michelin Premacy HP's, 1 van de best geteste banden in deze maat).
Ow en m'n auto ligt op het moment met de winterbanden als een blok op de weg, alleen heb ik wat meer rolgeluid van de banden.
Een niet ondenkbare situatie met de huidige nachtvorst, en daar werd dus niet gestrooit...
En wat te denken van al die talloze parkeerplaatsen waar geen strooiwagen komt? Dat zijn de plekken waar veruit de meeste blikschade's door gladheid ontstaan. En daar zijn er in een beetje strenge winter genoeg van te vinden in Nederland.
Wat betreft die magische 7 graden, daarboven presteren zomerbanden gemiddeld beter, daaronder winterbanden. Het kan dus heel goed zijn dat een zomerband bij 4 graden op een droge weg nog steeds beter is, maar duidelijk slechter wordt bij regen (bijvoorbeeld).
Wat betreft waterafvoer, ik heb een vraagje aan de mensen die zeggen dat een winterband daarin slechter is.
Welke van deze 2 is een winterband, en welke heeft er een groter oppervlak aan afvoerkanalen?

Het kost mij niet heel veel moeite om te zien, dat de rechter meer water kan afvoeren dan de linker. En laat die rechter nou net een winterband zijn, en de linker 1 van de betere zomerbanden (Michelin Premacy HP's, 1 van de best geteste banden in deze maat).
Ow en m'n auto ligt op het moment met de winterbanden als een blok op de weg, alleen heb ik wat meer rolgeluid van de banden.
Ik rijd in de winter altijd op winterbanden om de simpele reden dat winterbanden in de sneeuw vele malen beter presteren dan zomerbanden. Andersom is het niet zo dat winterbanden op droog (en warm) wegdek heel slecht presteren.
Ik merk wel dat ik meer grip heb met zomerbanden op droog en nat wegdek. (Kortere remweg, minder slippen bij optrekken)
Uiteindelijk kost het ook niet echt meer geld om winterbanden te kopen. Je doet gewoon 2x zo lang met een setje banden.
Ik merk wel dat ik meer grip heb met zomerbanden op droog en nat wegdek. (Kortere remweg, minder slippen bij optrekken)
Uiteindelijk kost het ook niet echt meer geld om winterbanden te kopen. Je doet gewoon 2x zo lang met een setje banden.
k heb geen winterbanden, maar kan ik nou beter m'n banden extra zacht maken (barretje d'r uit) of extra hard om in de winter meer grip te hebben?
:twk
Iets zachter is meestal meer grip, maar je moet het niet gaan overdrijven. 1 bar minder vind ik veel te veel onder normale omstandigheden (waar de meeste banden tussen 2,0 en 2,5 bar zitten).
Het is echter wel zo dat je met hogere druk meer grip hebt bij gladheid en nattigheid...
Is dat zo? Ik dacht minder druk=meer contactoppervlak.
Want ook off-road doe je liever wat minder druk. Ook in de modder.
Want ook off-road doe je liever wat minder druk. Ook in de modder.
Anoniem: 178962
@deepbass909:
In zulke omstandigheden als op dat filmpje helpen winterbanden ook niet veel hoor, eerder een ABS systeem.
En normaal gezien wordt er wel gewoon gestrooid in Eindhoven op alle wegen, ook de kleine.
In zulke omstandigheden als op dat filmpje helpen winterbanden ook niet veel hoor, eerder een ABS systeem.
En normaal gezien wordt er wel gewoon gestrooid in Eindhoven op alle wegen, ook de kleine.
@TRRoads
klopt, maar dit was ook wel een extreem geval van ijzel. Maar ook daar hebben winterbanden net iets meer grip dan zomerbanden, door het zachtere rubber. En dat kleine beetje kan net genoeg zijn.
Vergis je er trouwens niet in dat ABS zou helpen. Als alle 4 de wielen blokkeren, werkt ABS ook niet meer, want de auto trekt dan de conclussie dat je blijkbaar stilstaat. Het enige wat in zo'n situatie helpt, is rem los en hopen dat je weer controle krijgt.
@Maasluip
Jou redenatie klopt voor een zachte ondergrond waar je juist bovenop wil blijven (modder, los zand), maar bij sneeuw wil je er juist doorheen zakken, dus juist maximale druk per cm2, en dus je banden zo hard mogelijk.
Alleen als je echt op de sneeuw gaat rijden, loont het juist om lucht eruit te halen, maar in de andere gevallen zal het eerder tegen je gaan werken, doordat je gaat "drijven". Maar die situatie zal zich in Nederland niet of nauwelijks voordoen. Meestal ligt er namelijk niet meer dan hooguit 5 tot 10 cm sneeuw, en daar blijf je niet bovenop rijden.
klopt, maar dit was ook wel een extreem geval van ijzel. Maar ook daar hebben winterbanden net iets meer grip dan zomerbanden, door het zachtere rubber. En dat kleine beetje kan net genoeg zijn.
Vergis je er trouwens niet in dat ABS zou helpen. Als alle 4 de wielen blokkeren, werkt ABS ook niet meer, want de auto trekt dan de conclussie dat je blijkbaar stilstaat. Het enige wat in zo'n situatie helpt, is rem los en hopen dat je weer controle krijgt.
@Maasluip
Jou redenatie klopt voor een zachte ondergrond waar je juist bovenop wil blijven (modder, los zand), maar bij sneeuw wil je er juist doorheen zakken, dus juist maximale druk per cm2, en dus je banden zo hard mogelijk.
Alleen als je echt op de sneeuw gaat rijden, loont het juist om lucht eruit te halen, maar in de andere gevallen zal het eerder tegen je gaan werken, doordat je gaat "drijven". Maar die situatie zal zich in Nederland niet of nauwelijks voordoen. Meestal ligt er namelijk niet meer dan hooguit 5 tot 10 cm sneeuw, en daar blijf je niet bovenop rijden.
In omstandigheden zoals in dat filmpje helpen alleen centimeters lange spikes of een anker..
Winterbanden werken alleen beter met sneeuw en zelfs daarop moet je met winterbanden voorzichtig rijden, omdat hard remmen niet tot de opties behoort op sneeuw.
Over dat strooien: in Nederland worden alleen de hoofdwegen gestrooid, in woonwijken e.d. (spelende kinderen enzo) echt niet hoor. In Enschede iig niet en bij mijn ouders ook niet
Je moet gewoon je rijgedrag aanpassen, dan is het best goed te doen om je veilig door het verkeer te begeven met 'normale' banden, dus je snelheid aanpassen, beter anticiperen en eerder beginnen met remmen.
2 weken terug ging ik even een rondje rijden nabij Leeuwarden, begon het te hagelen, binnen 10 seconden zag alles wit en was het spiegelglad, zelf in de 3e versnelling had ik wielspin (zonder clutchdump oid, twingo) dat zegt toch aardig wat, aangezien het de eerste keer was sinds ik m'n rbw heb dat het zo glad was heb ik gelijk een parkeerplaats opgezocht en ben gaan klooien en kijken wat bv. m'n remweg is en hoe snel de auto ging glijden, met mijn normale remgedrag gleed ik gewoon door. Toen m'n normale remgedrag toegepast, en zodra ik ging glijden; lossen en opnieuw naar grip zoeken, dan is je remweg alsnog abnormaal lang, terwijl dit geeneens spekglad is, ik was er in ieder geval erg van geschrokken, jammer dat ik niet in de gelegenheid was binnen 5 minuten winterbanden eronder te schroeven want dan had ik het verschil mooi kunnen testen
Waar ik ook van schrok is dat dat als je stuurt hij lang niet zo accuraat reageert als je wilt.
Wat wel leuk was om te zien is dat ik dingen die ik in Live for Speed altijd deed ook kon toepassen
2 weken terug ging ik even een rondje rijden nabij Leeuwarden, begon het te hagelen, binnen 10 seconden zag alles wit en was het spiegelglad, zelf in de 3e versnelling had ik wielspin (zonder clutchdump oid, twingo) dat zegt toch aardig wat, aangezien het de eerste keer was sinds ik m'n rbw heb dat het zo glad was heb ik gelijk een parkeerplaats opgezocht en ben gaan klooien en kijken wat bv. m'n remweg is en hoe snel de auto ging glijden, met mijn normale remgedrag gleed ik gewoon door. Toen m'n normale remgedrag toegepast, en zodra ik ging glijden; lossen en opnieuw naar grip zoeken, dan is je remweg alsnog abnormaal lang, terwijl dit geeneens spekglad is, ik was er in ieder geval erg van geschrokken, jammer dat ik niet in de gelegenheid was binnen 5 minuten winterbanden eronder te schroeven want dan had ik het verschil mooi kunnen testen
Wat wel leuk was om te zien is dat ik dingen die ik in Live for Speed altijd deed ook kon toepassen
[ Voor 8% gewijzigd door Dentheman op 17-12-2007 17:23 ]
Zie ondertitel
@deepbass: leuk filmpje, btw: voor fietsers scheelt het zeker als je wat lucht uit de band laat lopen, maar 't rijdt als een dweil.
Op autogebied ben ik een noobie maar omdat ik de discussie wel interessant vind heb ik toch een paar vragen ertussen te gooien:
Speelt bij de keuze voor al of geen winterbanden het gewicht van de auto ook niet mee? Ik kan me voorstellen dat een auto van anderhalve ton of meer de neiging heeft om veel verder door te glijden, daardoor ook meer schade maakt en eerder een dodelijke aanrijding veroorzaakt. Dus zijn winterbanden zinvoller voor zware auto's?
Verder moet je m.i. vooral uitkijken met de relatief hoge slijtage van winterbanden, er zit origineel wel een diep profiel op maar als je er lang mee doorrijdt omdat je niet weet of er nou nog een winter komt is het er profiel er ook zo weer af, lijkt me. En zonder diep profiel zijn die banden alleen nog maar op ijzel in 't voordeel. Daarentegen lijkt me een winterband juist wel beter geschikt om opnieuw te laten coveren, omdat je 'm in principe nooit in bloedhete omstandigheden gebruikt.
Op autogebied ben ik een noobie maar omdat ik de discussie wel interessant vind heb ik toch een paar vragen ertussen te gooien:
Speelt bij de keuze voor al of geen winterbanden het gewicht van de auto ook niet mee? Ik kan me voorstellen dat een auto van anderhalve ton of meer de neiging heeft om veel verder door te glijden, daardoor ook meer schade maakt en eerder een dodelijke aanrijding veroorzaakt. Dus zijn winterbanden zinvoller voor zware auto's?
Verder moet je m.i. vooral uitkijken met de relatief hoge slijtage van winterbanden, er zit origineel wel een diep profiel op maar als je er lang mee doorrijdt omdat je niet weet of er nou nog een winter komt is het er profiel er ook zo weer af, lijkt me. En zonder diep profiel zijn die banden alleen nog maar op ijzel in 't voordeel. Daarentegen lijkt me een winterband juist wel beter geschikt om opnieuw te laten coveren, omdat je 'm in principe nooit in bloedhete omstandigheden gebruikt.
Tsjah, in de basis is meer gewicht ook meer druk op de grond...benoni schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:00:
@deepbass: leuk filmpje, btw: voor fietsers scheelt het zeker als je wat lucht uit de band laat lopen, maar 't rijdt als een dweil.
Maar dit wordt meestal redelijk geniveleerd door de bredere banden die onder grotere/zwaardere auto's worden gezet...
Net even sigaretten gaan halen, draai heel rustig de rotonde op, moest 2/3 en halverwege geef ik rustig wat gas (2e versn) omdat ik toch grip had en de rotonde al bijna af ging, en tijdens dat ik de rotonde afwil voel ik het kontje heel zachtjes naar links uitbreken, het ging allemaal met 20 km/h ofzo en zonder veel gas, én er was gestrooid, en toch blijft het link, en ik dénk dat met name door de compound je dit soort dingetjes met winterbanden uitsluit
Zie ondertitel
Wat voor auto heb jij dan, want in principe zijn de meeste auto's onderstuurd...Dentheman schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:28:
Net even sigaretten gaan halen, draai heel rustig de rotonde op, moest 2/3 en halverwege geef ik rustig wat gas (2e versn) omdat ik toch grip had en de rotonde al bijna af ging, en tijdens dat ik de rotonde afwil voel ik het kontje heel zachtjes naar links uitbreken, het ging allemaal met 20 km/h ofzo en zonder veel gas, én er was gestrooid, en toch blijft het link, en ik dénk dat met name door de compound je dit soort dingetjes met winterbanden uitsluit
(afgezien van achterwielaandrijvers waar je te lomp op het gas gaat
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.