Vanaf a.s. dinsdag gaat het weer vriezen.DeathKnight24 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:53:
Winterbandjes kunnen weer bijna de kast in geloof ik
De opdruk M+S wil helemaal niets zeggen.deepbass909 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:39:
[...]
Goede winterbanden hebben ook niet voor niets de opdruk M+S (mud and snow). De betere effecten in de sneeuw, hebben ook voordelen in de modder.
Het M+S logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op een band geplaatst worden. Ook all season en zomerbanden kunnen van een M+S logo voorzien zijn. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt een band als winterband beschouwd. Winterbanden zijn dus eigenlijk niets anders dan sneeuwbanden.
Zit nu in Winterberg en het heeft hier gesneeuwd vanmiddag, morgen moet ik weer terug en ben blij met mijn winterbanden nu 
Laat ik ze er in NL ook onderzitten?
Vind ik dat zinnig?
Scheelt me dat slijtage van mijn (duurdere) zomerbanden?
Is het beter voor mijn mooiere zomervelgen?
Zoals jullie lezen * JdM is voorstander

Laat ik ze er in NL ook onderzitten?

Vind ik dat zinnig?

Scheelt me dat slijtage van mijn (duurdere) zomerbanden?

Is het beter voor mijn mooiere zomervelgen?

Zoals jullie lezen * JdM is voorstander

Bekend verhaal, maar wat ik altijd jammer vind is dat zo onderbelicht blijft hoe de situatie is in niet-winterse omstandigheden. Stel nou dat winterbanden daar maximaal 5-10% slechter presteren, dan zou je dat verschil niet mogen merken bij normaal rijgedrag. Als je op een droog wegdek in de slip raakt in een normale situatie (dus zonder dat je een ongeluk probeert te ontwijken door een noodstop of uitwijkpoging), dan rij je gewoon te hard. Als vervolgens blijkt dat je in de sneeuw een verschil ziet van 30-50% (en dat blijkt wel een beetje uit dat stuk tekst), dan vind ik winterbanden nog altijd het geld wel waard. Als ze ongeveer hetzelfde kosten als je zomerbanden en je wil je LM-velgen sparen, waarom dan niet?kwiebus schreef op maandag 24 december 2007 @ 18:16:
Ik ben toevallig nog tegen een interessant stukje proza aangelopen wat ik jullie niet wil onthouden:
Het glibberige pad van marketing
de Volkskrant, 6 december 2007 (pagina 11)
[...]
Maar goed, zoals overal is de marketingmachine ervoor om dingen te overdrijven in je eigen voordeel natuurlijk
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ok, net even het hele topic doorgespit: Ik heb vorig jaar winterbanden om m'n Peugeot 205 diesel gezet omdat ik rond de kerst 2 weken naar Duitsland ging voor vakantie. Merkte er an sich weinig van, behalve dat ze wel veel lawaai maakten in vergelijking met de zomerbanden (geen idee welke merken). Er lag geen sneeuw (hoch-sauerland) en toch kwamen we bij een Wildpark aan, reed het parkeerdak op, parkeerde netjes in het vak, stapte uit en ging bijna op me bek omdat het bevroren was. Dit terwijl ik niet gevoeld had dat de auto lichter ging sturen (teken van gladheid) of dat de wielen blokkeerden. Hebben winterbanden dan nut?? Ja, zeker.
Ik heb nu een Mercedes 190 2,5D (RWD rules
) en hier heb ik geen winterbanden onder, ook al rij ik 40.000 km per jaar. Waarom? Ik rij standaard al rustig, daarnaast rijd ik buiten de spits ('s middags om n uur of 2 en 's nachts) en met ongeveer 1,5 miljoen km ervaring onder de kont kan ik de meeste gladde situatie's waar ik in terecht gekomen ben zonder kleerscheuren of spannende momenten oplossen. Ik heb er Wanli banden onder in 185/60/15 (uit m'n hoofd) met 6,5 mm profiel en die doen het verbazingwekkend goed in gladde situatie's. Ik moet al met de rem ingedrukt volgas geven en vervolgens de rem loslaten voor ik begin te slippen en dat is dan ook nog van korte duur. Ik ben me daarnaast bewust van het feit dat ik een RWD rij en in lange bochten van oa klaverbladen (A1->A9 bij Muiden bijvoorbeeld) hoef ik niet met 100 de bocht door, 70 is mij ook hard zat. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je de signalen van het uitbreken kent en redelijk defensief rijdt je het vrij goed uit kan zingen op zomerbanden in de winter.
Ik heb nu een Mercedes 190 2,5D (RWD rules
Als vervolgens blijkt dat deze situatie zich maar 1 of 2 keer per jaar voordoet in Nederland is de vraag weer wat dan beter isGrrrrrene schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:21:
[...]
Als vervolgens blijkt dat je in de sneeuw een verschil ziet van 30-50% (en dat blijkt wel een beetje uit dat stuk tekst), dan vind ik winterbanden nog altijd het geld wel waard. Als ze ongeveer hetzelfde kosten als je zomerbanden en je wil je LM-velgen sparen, waarom dan niet?
[removed]
Dan heb je gewoon heel erg mazzel gehad. Winterbanden doen op ijs net zoveel als zomerbanden. (Niks dusMiglow schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:25:
Er lag geen sneeuw (hoch-sauerland) en toch kwamen we bij een Wildpark aan, reed het parkeerdak op, parkeerde netjes in het vak, stapte uit en ging bijna op me bek omdat het bevroren was. Dit terwijl ik niet gevoeld had dat de auto lichter ging sturen (teken van gladheid) of dat de wielen blokkeerden. Hebben winterbanden dan nut?? Ja, zeker.
Ook op ijs heb je met winterbanden een voordeel.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
@Redwing
Die 5-10% slechtere prestaties van een winterband merk je normaal niet. Alleen een sjonnie die continu de grens van z'n grip opzoekt zal merken dat z'n banden wat minder grip hebben. Ook bij een noodstop zul je het verschil niet merken. Er zijn andere factoren die meer invloed hebben.
Echter, zodra het glad wordt, gaat een zomerband gewoon veel sneller glijden. En het verschil tussen geen grip en een beetje vind ik behoorlijk belangrijk.
Verder staat in dat Volkskrant artikel (heerlijk om te zien hoe mensen selectief lezen) niet dat winterbanden onzinnig zijn in Nederland, maar alleen voor mensen die keuze hebben voor alternatief vervoer op die dagen dat winterbanden echt nodig zijn. Zodra je om wat voor reden ook, niet die keuze hebt, staat er indirect dat de Consumentenbond toch wel aanraadt om winterbanden te monteren.
Die 5-10% slechtere prestaties van een winterband merk je normaal niet. Alleen een sjonnie die continu de grens van z'n grip opzoekt zal merken dat z'n banden wat minder grip hebben. Ook bij een noodstop zul je het verschil niet merken. Er zijn andere factoren die meer invloed hebben.
Echter, zodra het glad wordt, gaat een zomerband gewoon veel sneller glijden. En het verschil tussen geen grip en een beetje vind ik behoorlijk belangrijk.
Verder staat in dat Volkskrant artikel (heerlijk om te zien hoe mensen selectief lezen) niet dat winterbanden onzinnig zijn in Nederland, maar alleen voor mensen die keuze hebben voor alternatief vervoer op die dagen dat winterbanden echt nodig zijn. Zodra je om wat voor reden ook, niet die keuze hebt, staat er indirect dat de Consumentenbond toch wel aanraadt om winterbanden te monteren.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
'Voordeel' is redelijk relatief hierbij.YellowCube schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:17:
Ook op ijs heb je met winterbanden een voordeel.
Dit was de betreffende test:
http://www.daciaforum.com...banden_en_Zomerbanden.pdf
da's nog steeds een redelijk verschil en dus ben je met winterbanden nog steeds beter af dan met zomerbanden.
Overigens vind ik deze conclusie niet duiden op het feit dat winterbanden op ijs geen voordeel bieden t.o.v. zomerbanden. Het is uiteraard maar hoe je het wil lezen:
In Scandinavische landen wordt er niet gestrooid of regelmatig geveegd en midden in de winter zijn de straten dan vaak ook bezaaid met dikke platen ijs.
En daar rijden ze gewoon door. Vaak rijdt men dan met spikes, maar aangezien je daar een hoop extra belasting voor betaald en ze verder allerlei ellende opleveren met beschadigde wegen en fijnstof (afkomstig van de slijtende spikes) kiest men steeds vaker voor een degelijke winterband die op ijs een aanzienlijke verbetering geven in grip. Een gezien het feit dat men daar in de winter niet massaal tegen elkaar of andere voorwerpen aanglijdt helpt het dus kennelijk wel.
Het is overigens ook een ervaring die ik zelf deel.
Overigens vind ik deze conclusie niet duiden op het feit dat winterbanden op ijs geen voordeel bieden t.o.v. zomerbanden. Het is uiteraard maar hoe je het wil lezen:
We hebben het verder niet alleen over het remmen, maar ook over kunnen rijden zonder naar links of naar rechts weg te glijden, een heuvel op etc...Allemaal dingen wat met ijs en winterbanden gewoon kan.Wie met de auto op met ijs bedekt wegdek terecht komt heeft hoe dan ook slechte kaarten.
Toch is deauto met winterbanden beter uitgerust. Bij remmen vanaf 25 km/h staat de auto na 23. Met seizoenenbanden zijn al 28 meter nodig en met zomerbanden meer dan 35 meter ! Wegrijden op ijs zomerbanden bijna onmogelijk.
In Scandinavische landen wordt er niet gestrooid of regelmatig geveegd en midden in de winter zijn de straten dan vaak ook bezaaid met dikke platen ijs.
En daar rijden ze gewoon door. Vaak rijdt men dan met spikes, maar aangezien je daar een hoop extra belasting voor betaald en ze verder allerlei ellende opleveren met beschadigde wegen en fijnstof (afkomstig van de slijtende spikes) kiest men steeds vaker voor een degelijke winterband die op ijs een aanzienlijke verbetering geven in grip. Een gezien het feit dat men daar in de winter niet massaal tegen elkaar of andere voorwerpen aanglijdt helpt het dus kennelijk wel.
Het is overigens ook een ervaring die ik zelf deel.
[ Voor 20% gewijzigd door YellowCube op 31-12-2007 11:33 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
25 meter bij 25 km/h is echt geen acceptabele remweg hoor. Dat betekent ook dat je bij 25 km/h gewoon niet kan sturen.(De remweg van een auto op droog wegdek bij 25 km/h is ongeveer 3 meter)
In de noordelijke landen worden idd spikes gebruikt, maar ook vele tussenvormen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar met gewone winterbanden rondrijden. Ik kan het ook nergens terugvinden.
In de noordelijke landen worden idd spikes gebruikt, maar ook vele tussenvormen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar met gewone winterbanden rondrijden. Ik kan het ook nergens terugvinden.
wat bedoel jij met " gewone winterbanden"?
Winterbanden zonder uitstekende metalen delen.YellowCube schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:34:
wat bedoel jij met " gewone winterbanden"?
Overgens was de remweg van 25 meter op vlak gebied. Op een helling naar beneden gok ik dat je pas onderaan de berg stilstaat...
[ Voor 23% gewijzigd door The End op 31-12-2007 11:36 ]
dan rijden ze in bijv. Noorwegen op "gewone winterbanden"
Ik lees net dat ze daar wel strooien met zout, zand en grind. Dus de wegen zijn daar helemaal niet een grote ijsbaan.YellowCube schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:38:
dan rijden ze in bijv. Noorwegen op "gewone winterbanden"
Anoniem: 89521
En hoe zie je dat?chimo schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 01:13:
[...]
Ik wou het net zeggenSo far for the winter..
Hoewel ik vandaag ff op en neer naar Alkmaar ben gereden (vanuit Dordrecht) en toch nog aardig wat mensen op winterbanden zag rijden.
Een rollende band is rond & zwart.....
Dat lijkt mij niet juist:YellowCube schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:26:
In Scandinavische landen wordt er niet gestrooid of regelmatig geveegd ...
http://www.rijkswaterstaa...enu6/wintergladheid.htm?4In Scandinavië schijnen ze andere stoffen dan zout te gebruiken, kennen wij dat en gebruiken we dat/waarom niet?
De juiste keuze van een dooimiddel wordt beïnvloed door criteria als effectiviteit, bruikbaarheid, beschikbaarheid, veiligheid, milieu en prijs. Een ideaal dooimiddel dat optimaal voldoet aan alle criteria bestaat niet. Het gebruikte dooimiddel hangt dus af van de toepassing. Op vliegvelden worden andere dooimiddelen gebruikt dan op wegen (ethyleenglycol en ureum). Op wegen wordt doorgaans keukenzout, natriumchloride (NaCl) gebruikt. Een voordeel van wegenzout (NaCl) is dat het gedurende meerdere jaren in grote hoeveelheden kan worden opgeslagen. Dit is een groot voordeel vanwege de lange termijn-onvoorspelbaarheid van het winterweer. In Scandinavië en de Alpenlanden waar veel vaker gladheid door grote hoeveelheden sneeuw ontstaat, laat men de sneeuw op lokale wegen vaak liggen. Deze wordt dan na elke periode van sneeuwval enigszins stroef gemaakt door grit te strooien. Vanwege de hogere rijsnelheden is deze methode echter niet geschikt voor autosnelwegen (steenslag). Ook in Scandinavië en Alpenlanden wordt op autosnelwegen de sneeuw eerst zoveel mogelijk mechanisch verwijderd (met sneeuwploegen en/of sneeuwblazers) en als laatste de restsneeuw met dooimiddelen. Ook hier is dat doorgaans wegenzout (natriumchloride).
Er zijn wel andere dooimiddelen die incidenteel worden toegepast, zoals calciumchloride en magnesiumchloride in hogere doseringen, maar deze dooimiddelen hebben als eigenschap dat zij sterk hygroscopisch en corrosief zijn. Daarom worden deze slechts bij uitzondering toegepast, ook in Scandinavië en de Alpenlanden.
Inderdaad!Anoniem: 89521 schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:55:
[...]
En hoe zie je dat?
Een rollende band is rond & zwart.....
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Zal ik als Scandinavisch rijder nogmaals reageren? Hier in Zweden is het zo geregeld dat je bij gladde situaties na 1 december winterbanden moet hebben. Dit kunnen "gewone" winterbanden zijn, of banden met spikes. Overigens zijn dat geen grote spijkers, maar kleine metalen punten om in ijs en sneeuw te grijpen. Zelf rij ik op de algemeen als best geziene spijkerbanden: Nokian Hakkapelitta 5. Dat "pleasantly quiet" op die pagina is overigens enigszins overdreven, je hebt relatief veel geluid in de wagen. 
Nokian schijnt ook met Nokia te maken te hebben, wat voor zover ik begrepen heb z'n oorsprong vindt in bosbouw en o.a. rubberverwerking.
Wat strooien en vegen betreft: Ja, dat wordt gedaan, op de hoofdwegen snel, maar als er een dik pak sneeuw aan het vallen is, dan wil je ook fatsoenlijk kunnen rijden. Daarnaast zijn er veel weggetjes waar dit niet of nauwelijks (of veel later) gedaan wordt. Zelf woon ik in zo'n straat, en het is toch wel fijn om na de eerste sneeuwvlokken ook nog naar het werk te kunnen enzo. Overigens kiest men inderdaad overwegend voor vegen, want strooien helpt beperkt. Als je zout strooit en je sneeuw smelt dan daalt de smelt/vriestemperatuur wel, maar als die niet onder de temperaturen zakt die je daar ook ziet (-15 tot -20 komt voor), dan helpt het weinig. Afhankelijk van de dikte van het pak sneeuw heeft het natuurlijk meer of minder zin.
Nokian schijnt ook met Nokia te maken te hebben, wat voor zover ik begrepen heb z'n oorsprong vindt in bosbouw en o.a. rubberverwerking.
Wat strooien en vegen betreft: Ja, dat wordt gedaan, op de hoofdwegen snel, maar als er een dik pak sneeuw aan het vallen is, dan wil je ook fatsoenlijk kunnen rijden. Daarnaast zijn er veel weggetjes waar dit niet of nauwelijks (of veel later) gedaan wordt. Zelf woon ik in zo'n straat, en het is toch wel fijn om na de eerste sneeuwvlokken ook nog naar het werk te kunnen enzo. Overigens kiest men inderdaad overwegend voor vegen, want strooien helpt beperkt. Als je zout strooit en je sneeuw smelt dan daalt de smelt/vriestemperatuur wel, maar als die niet onder de temperaturen zakt die je daar ook ziet (-15 tot -20 komt voor), dan helpt het weinig. Afhankelijk van de dikte van het pak sneeuw heeft het natuurlijk meer of minder zin.
[ Voor 5% gewijzigd door Hillie op 31-12-2007 19:00 ]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Maar bij een noodstop zorgen ze er wel voor dat je net een paar meter meer nodig hebt om te stoppen dan zomerbanden (ook bij regen trouwens). En ja dat verschil is echt merk + meetbaar.deepbass909 schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:17:
@Redwing
Die 5-10% slechtere prestaties van een winterband merk je normaal niet.
[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 31-12-2007 23:51 ]
[removed]
Vraag: hoe weet ik welke maat winterbanden ik nodig heb? Auto is een Peugeot 306 1.4 XN uit 1996. Wil op Marktplaats een setje 2e hands aanschaffen. Bandenmaat zomerbanden is 175/70/R13.
[ Voor 11% gewijzigd door havana op 02-01-2008 10:25 ]
Waarom houd je die maat dan ook niet gewoon aan voor de winterbanden??
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Was ik inmiddels ook achter
, heb nu geboden op een mooi setje Michelins van 2006 op velg; 5 stuks voor 275 euro

Ja allemaal erg mooi op papier... ook in de regen zal een zomerband het best prima doen - totdat s'nachts het kwik ineens flink onder nul zakt en al die zachte regen van de avond ervoor ineens gaat bevriezen (welkom in Duitslandredwing schreef op maandag 31 december 2007 @ 23:47:
[...]
Maar bij een noodstop zorgen ze er wel voor dat je net een paar meter meer nodig hebt om te stoppen dan zomerbanden (ook bij regen trouwens). En ja dat verschil is echt merk + meetbaar.
En als het gevroren heeft dan weet ik wel waarop ik ga rijden. Overigens merk ik zelf geen overdreven verschil in remgedrag tussen mijn zomer en winterbanden maar dat zal wel weer aan mij liggen

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Ik heb nu in een jaar tijd het welgeteld 3 keer voor elkaar gekregen om m'n ABS te activeren, en dat was 3 keer opzettelijk (1e keer tijdens de proefrit voor aankoop, daarna nog 2 keer op wegen met een verschillende ondergrond). Ik heb dit jaar inmiddels 20.000 km gereden en nog nooit zo hard moeten remmen dat m'n ABS ingreep. Dat betekend dat ik met mijn banden (zowel winter- als zomerbanden) nog niet boven de grens van maximale grip ben uitgekomen in een normale situatie.
Het kan zijn dat het mijn rijstijl is dat ik eigenlijk nog nooit op volle kracht heb hoeven remmen (ik kijk erg veel en ver vooruit en zie de meeste remsituaties al vroeg aankomen), of dat blijkbaar de route Nieuwegein - Den Haag erg veilig is (blijkbaar niet, aangezien er bijna dagelijks wel een aanrijding op de A12 is), maar van merkbare gripverlies door m'n winterbanden heb ik in iedergeval geen last.
Nog maals, en ik heb die al een aantal keer aangegeven in dit topic, zodra het iets glad wordt door sneeuw, hagel of ijzel, weet ik dat ik ga glijden met m'n zomerbanden. Dat komt niet omdat het goedkope bokkiewokkie banden zijn (alles behalve, het zijn vrij kostbare Michelin's), maar puur door de maat en profielvorm. In de zomer zijn het heerlijke banden, stil, veel grip, maar zodra het wat gladder wordt leggen deze pure zomerbanden het gewoon af tegen goede winterbanden. Het is voor mij dan ook gewoon een kwestie van voorkomen dat ik in een situatie terecht kom waar ik met m'n zomerbanden hopeloos verloren ben...
Ondanks dat dus winterbanden in de zomer over het algemeen een nadeel zijn, zijn er situaties waarin het beetje minder grip op de weg niet opweegt tegen het voordeel in een andere situatie. Daarnaast presteerd een goede winterband in zomerse omstandigheden nog altijd beter dan een goedkope, slechte zomerband.
Het kan zijn dat het mijn rijstijl is dat ik eigenlijk nog nooit op volle kracht heb hoeven remmen (ik kijk erg veel en ver vooruit en zie de meeste remsituaties al vroeg aankomen), of dat blijkbaar de route Nieuwegein - Den Haag erg veilig is (blijkbaar niet, aangezien er bijna dagelijks wel een aanrijding op de A12 is), maar van merkbare gripverlies door m'n winterbanden heb ik in iedergeval geen last.
Nog maals, en ik heb die al een aantal keer aangegeven in dit topic, zodra het iets glad wordt door sneeuw, hagel of ijzel, weet ik dat ik ga glijden met m'n zomerbanden. Dat komt niet omdat het goedkope bokkiewokkie banden zijn (alles behalve, het zijn vrij kostbare Michelin's), maar puur door de maat en profielvorm. In de zomer zijn het heerlijke banden, stil, veel grip, maar zodra het wat gladder wordt leggen deze pure zomerbanden het gewoon af tegen goede winterbanden. Het is voor mij dan ook gewoon een kwestie van voorkomen dat ik in een situatie terecht kom waar ik met m'n zomerbanden hopeloos verloren ben...
Heerlijk hoe een opmerking weer uit z'n verband gerukt wordt door iemand die maar de helft leest... Mijn opmerking over de M+S opdruk sloeg erop dat iemand had gemerkt dat hij met z'n winterbanden ook meer grip had in de modder. Een winterband met een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok draagt ook altijd de opdruk M+S en zijn dus tot op zekere hoogte geschikt voor offroad gebruik (op specifieke banden voor zand en modder na). M'n ouders hebben om die reden het hele jaar door winterbanden onder hun Ford Transit liggen. Zij gaan regelmatig met de caravan weg, waarbij ze meer dan eens op een weiland of een ander grasveld staan. Tot hun grote lol zijn zij vervolgens 1 van de weinige die eigenlijk altijd weg kunnen komen zonder hulp, terwijl de meeste 4x4 met zomerbanden lekker staan in te graven op nat gras. Voor de duidelijkheid, de Ford Transit is een 1700kg zware, achterwiel aangedreven bestelbus met 100pk en een koppel waar je u tegen zegt. De caravan is ook niet direct een kleintje met z'n 1400kg.kwiebus schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 16:58:
[...]
De opdruk M+S wil helemaal niets zeggen.
Het M+S logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op een band geplaatst worden. Ook all season en zomerbanden kunnen van een M+S logo voorzien zijn. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt een band als winterband beschouwd. Winterbanden zijn dus eigenlijk niets anders dan sneeuwbanden.
Ondanks dat dus winterbanden in de zomer over het algemeen een nadeel zijn, zijn er situaties waarin het beetje minder grip op de weg niet opweegt tegen het voordeel in een andere situatie. Daarnaast presteerd een goede winterband in zomerse omstandigheden nog altijd beter dan een goedkope, slechte zomerband.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je baseert het voordeel van de winterbanden met wegkomen op een drassig grasveld t.o.v. remweg op een droge weg. Het is maar waar je prioriteit wil leggen. Liever op normaal asfalt een goede grip en in het natte gras dan maar wat minder hoor.deepbass909 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:19:
En daarnaast presteert een goede zomerband (sinds wanneer zijn het eigenlijk zomerbanden? Zijn het niet "normale'' banden en winterbanden? Zomerbanden doen het in de winter imo beter dan een winterband in de zomer, zeker in NL, aangezien er hier meer sprake is van zomer dan van winter) in de winter beter dan een goedkope, slechte winterband.
@Lucky-Shirt
Ook bij deze wagen geldt dat je serieus veel moeite moet doen wil de ABS ingrijpen. En als hij al ingrijpt, is dat vrijwel altijd omdat de achteras nauwelijks druk heeft bij het remmen en de grip van de banden er weinig meer toe doet.
Wat betreft in nat gras wat minder, in dit geval is het het verschil tussen practisch geen grip (ervaring met de origineel gemonteerde Pirelli P6000's) op gras (ook droog) of practisch altijd zonder problemen weg kunnen rijden. M'n ouders gaan gemiddeld 1 à 2 keer per maand weg met de caravan (VUTters hè) en staan daarbij zelden op een net aangelegde camping. Bij dergelijk gebruik gaat grip op (nat) gras echt wel mee tellen.
Of, om een leuk vergelijk maar eens dit topic in te gooien, rij jij ook liever door met 1 groot licht lamp kapot omdat je die ook misschien maar 1 keer per jaar nodig hebt? (werkend grootlicht is geen verplichting in Nederland, alleen een APK afkeurpunt (iets met dat alle aanwezige verlichting moet werken, zelfs mistlampen als die gemonteerd zitten)).
Wat betreft "echte" zomerbanden, check deze foto eens (is inmiddels al 2 of 3 keer eerder gepost):

Ik kan de linkerband weinig anders omschrijven dan als een echte zomerband, en zo staat hij ook op de site van michelin.
Ik durf m'n hand ervoor in het vuur te steken dat ik met deze band direct ga glijden als het wat gladder wordt, want het profiel is totaal ongeschikt voor een gladde ondergrond.
Ook bij deze wagen geldt dat je serieus veel moeite moet doen wil de ABS ingrijpen. En als hij al ingrijpt, is dat vrijwel altijd omdat de achteras nauwelijks druk heeft bij het remmen en de grip van de banden er weinig meer toe doet.
Wat betreft in nat gras wat minder, in dit geval is het het verschil tussen practisch geen grip (ervaring met de origineel gemonteerde Pirelli P6000's) op gras (ook droog) of practisch altijd zonder problemen weg kunnen rijden. M'n ouders gaan gemiddeld 1 à 2 keer per maand weg met de caravan (VUTters hè) en staan daarbij zelden op een net aangelegde camping. Bij dergelijk gebruik gaat grip op (nat) gras echt wel mee tellen.
Of, om een leuk vergelijk maar eens dit topic in te gooien, rij jij ook liever door met 1 groot licht lamp kapot omdat je die ook misschien maar 1 keer per jaar nodig hebt? (werkend grootlicht is geen verplichting in Nederland, alleen een APK afkeurpunt (iets met dat alle aanwezige verlichting moet werken, zelfs mistlampen als die gemonteerd zitten)).
Wat betreft "echte" zomerbanden, check deze foto eens (is inmiddels al 2 of 3 keer eerder gepost):

Ik kan de linkerband weinig anders omschrijven dan als een echte zomerband, en zo staat hij ook op de site van michelin.
Ik durf m'n hand ervoor in het vuur te steken dat ik met deze band direct ga glijden als het wat gladder wordt, want het profiel is totaal ongeschikt voor een gladde ondergrond.
Goed, dan is er wat voor te zeggen, maar dan zijn je ouders een uitzondering, normaal gesproken komt zo'n situatie een keer per jaar voor.deepbass909 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:55:
@Lucky-Shirt
Grootlicht gebruik ik regelmatig, aangezien dimlicht te weinig is (in mijn auto dan) en groot licht af en toe best handig is. Wel rijd ik al lange tijd met twee defecte stadlichten, die gebruik ik nl. nooit (in de zin van, laat ik eens fijn mijn stadslicht aan zetten) en vervang die pas als de auto voor keuring moet.Of, om een leuk vergelijk maar eens dit topic in te gooien, rij jij ook liever door met 1 groot licht lamp kapot omdat je die ook misschien maar 1 keer per jaar nodig hebt? (werkend grootlicht is geen verplichting in Nederland, alleen een APK afkeurpunt (iets met dat alle aanwezige verlichting moet werken, zelfs mistlampen als die gemonteerd zitten)).
Natuurlijk heeft een winterband op glad wegdek (sneeuw, ijs, modder) meer grip dan een zomerband, dat is op zich de discussie niet. Het gaat erom hoe groot dit verschil is en hoe vaak het wat uit maakt in Nederland. En dat zorgt ervoor dat ik ervoor kies om in de winter op normale banden te rijden met een wat meer aangepaste rijstijl. En dan ben ik absoluut geen gevaar op de weg of onverantwoord bezig als mijn remweg op sneeuw wat langer is, alhoewel sommige winterbanden liefhebbers je dat wel verwijten.Wat betreft "echte" zomerbanden, check deze foto eens (is inmiddels al 2 of 3 keer eerder gepost):
[afbeelding]
En als diezelfde winterband liefhebbers in de zomer doorrijden op de winterbanden, doen ze datgene wat ze de op de normale-band-in-de-winter-rijders verwijten. Zolang ze het niet verplichten, blijf ik op de normale banden rijden en pas mijn rijstijl aan aan de omstandigheden.
Juist, het profiel is anders en er staat met koeienletters WINTER op..
[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:45 ]
Als je moeite moet doen om je ABS te laten werken moet je of je remmen laten nakijken, of moet je nodig naar de sportschooldeepbass909 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:55:
@Lucky-Shirt
Ben wezen kijken, maar ze passen helaas niet! Het centrale gat was net te klein. Hadden op een Seat Ibiza gezeten, kennelijk een andere maat dan een Peugeot 306havana schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:52:
Was ik inmiddels ook achter, heb nu geboden op een mooi setje Michelins van 2006 op velg; 5 stuks voor 275 euro
Off-topic, maar ik post het toch:Lucky-Shirt schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:21:
Grootlicht gebruik ik regelmatig, aangezien dimlicht te weinig is (in mijn auto dan) en groot licht af en toe best handig is. Wel rijd ik al lange tijd met twee defecte stadlichten, die gebruik ik nl. nooit (in de zin van, laat ik eens fijn mijn stadslicht aan zetten) en vervang die pas als de auto voor keuring moet.
Waarschijnlijk gaan ook bij jouw auto de stadlichten automatisch branden als je dimlicht aan zet. In dat geval is het toch wel zinnig om de stadlichten te repareren: als dan een dimlicht kapot gaat heb je aan die kant nog iets aan verlichting en zien mensen voor je dat er een auto aan komt ("ah, weer zo'n golfje met defect dimlicht" denk ik dan). Zoals het nu is zou je bij defect dimlicht aan 1 kant helemaal onzichtbaar worden. Kans dat mensen je voor een motor gaan inschatten of sowieso gaan missen omdat je minder zichtbaar bent.
Ik ben toevallig ook aan het kijken naar winterbanden voor een peugeot 306. Vrijdag moet ik toch naar Profile toe, en wil dan ook eens informeren wat winterbanden gaan kosten. De prijs van banden kan ik wel aardig terugvinden (voor een euro of 40 per stuk moet je een heel eind komen), maar wat kosten stalen velgen ongeveer? Want als die niet te duur zijn dan lijkt het me wel de moeite waard om ze inclusief velg te kopen, scheelt een hoop gekloot ieder jaar.havana schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:31:
[...]
Ben wezen kijken, maar ze passen helaas niet! Het centrale gat was net te klein. Hadden op een Seat Ibiza gezeten, kennelijk een andere maat dan een Peugeot 306
Geen idee, ik kijk alleen 2e hands 
Ben er inmiddels achter dat ik velgmaat met steek: 4x108, ET 20 en naafgat: 65.1 mm nodig heb.
Ben er inmiddels achter dat ik velgmaat met steek: 4x108, ET 20 en naafgat: 65.1 mm nodig heb.
Daarom heb ik het ook over Nederland waar dit hooguit 1 of 2 keer per jaar gebeurttazzman schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:20:
[...]
Ja allemaal erg mooi op papier... ook in de regen zal een zomerband het best prima doen - totdat s'nachts het kwik ineens flink onder nul zakt en al die zachte regen van de avond ervoor ineens gaat bevriezen (welkom in Duitsland).
Zelfs als het gevroren heeft hebben goede zomerbanden meer/vergelijkbare grip als winterbanden, pas als je op sneeuw/ijs komt krijg je een groot verschil.En als het gevroren heeft dan weet ik wel waarop ik ga rijden. Overigens merk ik zelf geen overdreven verschil in remgedrag tussen mijn zomer en winterbanden maar dat zal wel weer aan mij liggen
Verder merk je inderdaad geen overdreven verschil als je op winterbanden rijdt, maar mocht je in een noodsituatie komen waar je wel alle grip nodig hebt kunnen die paar extra meters wel degelijk het verschil maken tussen op tijd stoppen en een ongeluk hebben.
Beetje kromme vergelijking, maar als je het toch met lampen wil vergelijken, als ik moet kiezen tussen 1 groot licht lamp minder of een dimlicht die 10% minder licht geeft geef mij dan maar 1 groot licht lamp minder. Het gaat er om dat winterbanden bij goed weer juist slechtere eigenschappen hebben als zomerbanden.deepbass909 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:55:
Nogmaals het is niet de vraag of winterbanden beter zijn op een glad wegdek, het is de vraag of die situaties hier in Nederland vaak genoeg voorkomt om het iets slechtere gedrag bij goed weer te compenseren (en het extra geluid). Ik rij iig die 2 dagen per jaar wel wat rustiger zodat ik op de andere 363 dagen wel maximale grip heb
Ik kwam trouwens nog een lijstje tegen op de anwb site (bij 50 km/hr) :
Zomerbanden in de sneeuw remweg 65 meter
Zomerbanden in de zomer remweg 12 meter
Winterbanden in de sneeuw remweg 30 meter
Winterbanden bij 15 graden C remweg 14 meter
Winterbanden bij 35 graden C remweg 19 meter
Oftewel zowel met winter als met zomerbanden moet je heel voorzichtig zijn op sneeuw/ijs en zodra het ook maar iets warmer wordt gaat je remweg heel hard omhoog met winterbanden (bij 15 graden al 15% extra remweg, bij 35 zelfs 60% ! ) Nu zal 35 graden in de winter niet zo snel voorkomen, maar 15 graden is geen echt raar getal.
[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 03-01-2008 10:45 ]
[removed]
Ik denk dat ik ze er nu alweer vanaf kan halen ofniet?
Weer zal wel niet meer slecht worden neem ik aan?
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Komende week is het zowieso nog flink koud dus zou ze (als ze er nog onder zitten) nu nog wel even laten zitten.
Volgens MIJ zijn winterbanden niet nodig in Nederland en België. Voor die paar keer per jaar dat het vriest kan je ook wel met zomerbanden EN een veilige rustige rijstijl rijden.
Verder heb je ook nog ABS, ESP en TCS om u te helpen, al heb je hier niks aan als je echt geen grip meer hebt.
Ik rij nu met bridgestone potenza's rond (affabriek gemonteerd) en die hebben toch de nodige grip op zowel droog als nat wegdek. Bevroren ondergrond heb ik nog niet meegemaakt, maar dat zal ook geen probleem zijn.
Ik zeg niet dat winterbanden geen nut hebben, maar het is volgens mij redelijk zinloos om ze in deze regio te hebben. In België heb je ze in ieder geval niet nodig gehad en het ziet ernaar uit dat we geen winter meer gaan krijgen.
Verder heb je ook nog ABS, ESP en TCS om u te helpen, al heb je hier niks aan als je echt geen grip meer hebt.
Ik rij nu met bridgestone potenza's rond (affabriek gemonteerd) en die hebben toch de nodige grip op zowel droog als nat wegdek. Bevroren ondergrond heb ik nog niet meegemaakt, maar dat zal ook geen probleem zijn.
Ik zeg niet dat winterbanden geen nut hebben, maar het is volgens mij redelijk zinloos om ze in deze regio te hebben. In België heb je ze in ieder geval niet nodig gehad en het ziet ernaar uit dat we geen winter meer gaan krijgen.
Er is nog een flinke kans op echt winterweer deze maand. Dit is de voorspelling op lange termijn (+8 dagen), dus meestel niet heel erg betrouwbaar, maar het hangt in de luchtRepeat schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:21:
Ik denk dat ik ze er nu alweer vanaf kan halen ofniet?
Vanochtend was het nog rond het vriespunt, laat de winterbandjes nog maar even zitten
Deze week beloofd ook nog niet echt warm te worden 's ochtends. Verder kan het nog best wel sneeuwen in maart, dus om ze nu al te vervangen? Nee!
Vanmorgen was weer glibberen over de oprit naar de auto (mist + vriezen). Ik was van plan om ze komende zaterdag te demonteren, maar ik laat ze dus nog rustig een week of 2 zitten.
Vreemd dat er reeds begin februari al zoveel mensen de plannen hebben om de winterbanden er alweer af te gooien. Wat is het nut er van als je ze halverwege de winter al eraf haalt? Februari en maart zijn gewoon wintermaanden met kans op vorst/regen/sneeuw/ijzel/hagel....
Audi: Vorsprung durch Technik
Tsjah, als het 15 graden is, is die gedachte niet vreemd natuurlijk...Rejgun schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:38:
Vreemd dat er reeds begin februari al zoveel mensen de plannen hebben om de winterbanden er alweer af te gooien. Wat is het nut er van als je ze halverwege de winter al eraf haalt? Februari en maart zijn gewoon wintermaanden met kans op vorst/regen/sneeuw/ijzel/hagel....
De laatste 3 dagen is het echt al dik boven de 10 graden. Lekker zonnetje erbij. Bijna zomergevoel. Ik zou ze er in principe nu wel willen afhalen omdat ze volgens mij toch wel erg hard slijten, ware het niet dat ik pas over een week of 2 weer een brug heb. Wel zo makkelijk itt voor de deur met je krikje klooienRejgun schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:38:
[ Voor 4% gewijzigd door Repeat op 12-02-2008 19:45 ]
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Mijn auto staat ook weer op zn zomerbanden. Zowiezo omdat ik de winterbandjes nodig had onder een andere auto waarmee ik op wintersport ben geweest en vanwege de grip van de banden met dit weer. Met zomerbanden gaat dat nu veel beter. De winterversie had bij elk stoplicht wielspin itt de zomerversie en dat op droog asfalt.
Het is idd 's morgens nog wel glad maar echt problemen heb ik er nog niet mee ervaren.
Neemt niet weg dat de winterbandjes zich in de sneeuw werelds gedragen hebben. Wegkomen van de parkeerplaats en pas met platgereden sneeuw en iedereen op kettingen was geen probleem voor de Alpins
Het is idd 's morgens nog wel glad maar echt problemen heb ik er nog niet mee ervaren.
Neemt niet weg dat de winterbandjes zich in de sneeuw werelds gedragen hebben. Wegkomen van de parkeerplaats en pas met platgereden sneeuw en iedereen op kettingen was geen probleem voor de Alpins
Whoop!
hehe. overdag is t best lekker.. in het zonnetje dan.Repeat schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:45:
[...]
De laatste 3 dagen is het echt al dik boven de 10 graden. Lekker zonnetje erbij. Bijna zomergevoel.
maar heb gewoon elke ochtend moeten krabben hoor
ware het niet dat ik nog nooit op winterbanden heb gereden :x
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Mja, dat krabben is iets van de laatste 2 dagen. Daarnaast ga ik over 10 dagen een weekend naar Belgie (2x400-450km) en rijden mijn zomerbanden een stuk lekkerder dan mijn winterbanden op de snelweg. Het is nu al weken gewoon herfst of lente, winter hebben we nog niet echt gehad. Niet vreemd om dan je winterbanden maar weer op zolder te leggen.Rejgun schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:38:
Toch vind ik je reactie vreemd.
Je gaat 900 km rijden, maar doet dit liever op je zomerbanden. Waarom heb je in hemelsnaam dan ooit winterbanden gekocht?
Je gaat 900 km rijden, maar doet dit liever op je zomerbanden. Waarom heb je in hemelsnaam dan ooit winterbanden gekocht?
Audi: Vorsprung durch Technik
Het is de afgelopen 2 maand eigenlijk nooit winter geweest. Met weersomstandigheden zoals afgelopen maanden maakt het niet wonderbaarlijk veel uit of je nou met zomer of wintersloffen rijdt. Wat wel uitmaakt is dat je bij winterbanden meer rolweerstand hebt en dat 195/50/15 strakker op de weg ligt dan 185/60/14.Rejgun schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:11:
Toch vind ik je reactie vreemd.
Die winterbanden heb ik gekocht in de tijd dat ik nog 50.000km per jaar aflegde (nu anderhalf jaar geleden), ik had dus nog een set winterbanden liggen. Met de huidige weersomstandigheden zou ik die dingen waarschijnlijk niet gekocht hebben. Aangezien je die dingen hebt liggen en de koude periode er weer aankomt en je al weer een paar keer hebt moeten krabben, leg je die dingen er dan onder. Als je vervolgens 2 maand lang rondrijdt zonder ook maar een zichtbaar teken van winterse omstandigheden ga je je dan al snel afvragen of je de zomerbanden er misschien niet beter weer onder kunt leggen.
Mijn redenatie was dan ook: "Ik kijk het nog 2 weken aan en als het blijft zoals het nu is gaan de zomersloffen er weer onder". Aangezien ik de afgelopen 2 dagen heb mogen krabben en het vanmorgen ook niet bijzonder warm was (gisteren glibberde ik met mijn schoenen over de gladde oprit), laat ik ze nu dus nog maar even een tijdje zitten.
Als je het weer de afgelopen maanden bekijkt was je 95% van de tijd beter af met zomerbanden, verder ziet het er niet naar uit dat we nog een strenge winter krijgen dus zo raar is het dan niet dat je er aan denkt om er weer zomerbanden onder te leggen. De enige keer wanneer winterbanden echt beter zijn is als het glad is (sneeuw/ijs) in de andere gevallen zijn zomerbanden minstens net zo goed en als de temperatuur wat stijgt gaat het weggedrag van winterbanden heel hard achteruit (bij 15 graden heb je al 15% minder grip)Rejgun schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:38:
[removed]
In Nederland is het in geval van gladheid helemaal niet verstandig de weg meer op te gaan aangezien alles gelijk vast staat (files). En ook al heb je in situaties met ijzel meer grip met winterbanden, als je de snelheid niet aanpast aan de omstandigheden bieden ze geen enkel voordeel.
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Mwah, dat heet progressief remmen. Om de een of andere manier heb ik mezelf ooit aangeleerd om nooit het pedaal in 1 keer helemaal onderin te trappen, maar om de remdruk geleidelijk op te voeren. Daardoor kan je uiteindelijk harder remmen (massa verplaatsing naar voren toe, en daar gebruik van maken). Als ik wil gooi ik m'n auto zonder problemen in de ABS, maar dan ligt wel alles in m'n auto ineens voorin. En slechte remmen blokkeren sneller dan goedeBrZ schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:00:
[...]
Als je moeite moet doen om je ABS te laten werken moet je of je remmen laten nakijken, of moet je nodig naar de sportschoolAls je je wielen niet kan laten blokkeren dan is er namelijk echt iets mis.
Ik zat de laatste tijd ook te twijfelen waarom ik m'n winterbanden überhaupt nog onder m'n wagen heb liggen. Qua grip merk ik weinig verschil, en ook in benzine gebruik niet (1:11,70 met winterbanden, 1:11,76 met zomerbanden, gemeten over een vol jaar), alleen is de wegligging met m'n zomerbanden gewoon beter (niet zo heel gek, zomer banden zijn 225/60R16, winter 195/65R15), m'n auto stuurt een stuk strakker en directer met de zomerbanden.
Maar, aangezien ik m'n lichtmetalen velgen nog wil laten opknappen deze winter, blijven de winterbanden er sowieso nog tot na die tijd onder zitten.
Maar het weer van de afgelopen 2 dagen lijkt mij toch wel duidelijk te maken dat je ook in Nederland niet zomaar kunt zeggen dat het deze winter niet meer gaat vriezen. Mist en temperaturen van rond het vriespunt zijn funest voor zomerbanden. Voor je het weet, glij je alle kanten op.
Daarnaast heb ik in Nederland 2 weken terug nog midden in een heftige sneeuwbui gereden (nacht van 1 op 2 februari). Ik denk dat ik wel degelijk een groot verschil gemerkt zou hebben, als m'n zomerbanden op dat moment onder de auto zaten.
Leuk lijstje, nog leuker het misbruik van statistiek dat je toepast. Je stapt even compleet over het punt dat je met zomerbanden in sneeuw een remweg hebt die 3 keer langer (!!!) is dan met winterbanden in zomerse omstandigheden (een situatie die praktisch niet voorkomt). Ik vind persoonlijk een verschil van 7 meter meer (winterbanden in de zomer vs zomerbanden) toch echt minder indrukwekkend dan 35 meter (winterbanden in de sneeuw, vs zomerbanden). Je praat over een factor 5 dat zomerbanden in winterse condities slechter presteren dan winterbanden in zomerse omstandigheden.redwing schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:15:
[...]
Ik kwam trouwens nog een lijstje tegen op de anwb site (bij 50 km/hr) :
Zomerbanden in de sneeuw remweg 65 meter
Zomerbanden in de zomer remweg 12 meter
Winterbanden in de sneeuw remweg 30 meter
Winterbanden bij 15 graden C remweg 14 meter
Winterbanden bij 35 graden C remweg 19 meter
Oftewel zowel met winter als met zomerbanden moet je heel voorzichtig zijn op sneeuw/ijs en zodra het ook maar iets warmer wordt gaat je remweg heel hard omhoog met winterbanden (bij 15 graden al 15% extra remweg, bij 35 zelfs 60% ! ) Nu zal 35 graden in de winter niet zo snel voorkomen, maar 15 graden is geen echt raar getal.
Blind vertrouwen hierop is het stomste wat je kunt doen. Sowieso heeft nog niet de helft van alle auto's die momenteel rondrijden zaken als ESP en TCS. Mijn BMW beschikt bijvoorbeeld alleen over ABS, en die wil ik toch echt zo weinig mogelijk voelen ingrijpen. Grijpt hij wel in, dan heb ik zelf in de eerste plaats als iets fout gedaan. En zoals je zelf al aangeeft, ook aan deze dingen heb je niks meer als je echt geen grip meer hebt...Engineer Stewie schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:29:
Volgens MIJ zijn winterbanden niet nodig in Nederland en België. Voor die paar keer per jaar dat het vriest kan je ook wel met zomerbanden EN een veilige rustige rijstijl rijden.
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 14-02-2008 09:53 ]
Ik vertrouw ook niet op deze systemen en heb ze in mijn wagen ook nog nooit nodig gehad.deepbass909 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:49:
Blind vertrouwen hierop is het stomste wat je kunt doen. Sowieso heeft nog niet de helft van alle auto's die momenteel rondrijden zaken als ESP en TCS. Mijn BMW beschikt bijvoorbeeld alleen over ABS, en die wil ik toch echt zo weinig mogelijk voelen ingrijpen. Grijpt hij wel in, dan heb ik zelf in de eerste plaats als iets fout gedaan. En zoals je zelf al aangeeft, ook aan deze dingen heb je niks meer als je echt geen grip meer hebt...
Als ze niet standaard erop hadden gezeten, dan had ik ze ook niet besteld (ABS uitgezonderd).
Als je kan rijden en goede remmen hebt, dan moet je normaal nooit ABS gebruiken, je kan zelfs harder remmen zonder ABS dan met.
Maar in een panieksituatie (kind dat plots oversteekt) zal je toch het rempedaal vloeren zodat het zal ingrijpen, je gaat dan echt niet geleidelijk de druk opvoeren.
ABS is niet voor niets verplicht gesteld. Het houdt je auto bestuurbaar. Mensen die in een auto hebben gereden zonder ABS hebben allemaal vast wel ns een keer blokkerende banden gehad. Op zich is dit geen probleem.. totdat je bovengenoemde kleuter moet ontwijken. De rest van de systemen zijn imho alleen maar systemen om mensen die te lomp rijden niet tegen een boom te laten eindigen door krachten tussen aandrijfwielen te verdelen enz. De meeste mensen zullen die systemen in hun auto nooit werkend hebben aangezien je je als het goed is weet te gedragen op de weg.
UNOX: The worst operating system
Anoniem: 167283
Aangezien ik met Pasen naar de wintersport ga laat ik ze nog maar even zitten
Overigens kan het de komende maanden nog best winters worden.
Het is niet te hopen voor degene die de zomerbanden weer onder gezet hebben dat maart nog wat sneeuw gaat brengen.
Ben je in het bezit van winterbanden moet je nog thuis blijven
Overigens kan het de komende maanden nog best winters worden.
Het is niet te hopen voor degene die de zomerbanden weer onder gezet hebben dat maart nog wat sneeuw gaat brengen.
Ben je in het bezit van winterbanden moet je nog thuis blijven
Ik rijd de laatste tijd iedere ochtend met temperaturen rond het vriespunt naar m'n werk, dus ik laat ze ook nog even zitten, al vind ik deze winter weer een prachtige reminder waarom ik niet snel winterbanden zou komen (ik heb de mijne gekregen).
Ik laat ze ook nog even zitten, half maart ofzo wissel ik wel weer. Tot nu toe was het deze winter absoluut niet nodig, maar ja. Sowieso heb ik er in 3 winters maar 1 keer profijt van gehad. Ik heb ze destijds aangeschaft voor de wintersport (die uiteindelijk niet doorging
), dus een echt goede investering is het nog niet te noemen.
Tot natuurlijk die ene dag komt dat je in een dikke sneeuwbui beland, en je winterbanden het verschil maken tussen wel of niet je auto total-loss rijden, of wel of niet iemand aanrijden.
M'goed, begin steeds meer het gevoel te krijgen dat dat langzaamaan een hypothetisch geval begint te worden.
M'goed, begin steeds meer het gevoel te krijgen dat dat langzaamaan een hypothetisch geval begint te worden.

je zou ze bijna met velg achterin leggen
UNOX: The worst operating system
Ik misbruik de statistieken niet, ik vergelijk ze alleen met het weer in Nederland en neem daarbij mee hoe vaak de bepaalde situaties voorkomen.deepbass909 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:49:
Leuk lijstje, nog leuker het misbruik van statistiek dat je toepast.
Die laatste situatie komt dus veel vaker voor als je zou denken. Zomerse omstandigheden voor winterbanden beginnen al vanaf 7 graden, en het is toch al snel een aantal weken 10-15 graden voordat mensen overstappen naar zomerbanden. Dat is toch een aantal weken continue 15% minder grip.Je stapt even compleet over het punt dat je met zomerbanden in sneeuw een remweg hebt die 3 keer langer (!!!) is dan met winterbanden in zomerse omstandigheden (een situatie die praktisch niet voorkomt).
Klopt, maar als die situatie tig keer minder vaak voor komt dan is het toch weer de vraag wat beter isIk vind persoonlijk een verschil van 7 meter meer (winterbanden in de zomer vs zomerbanden) toch echt minder indrukwekkend dan 35 meter (winterbanden in de sneeuw, vs zomerbanden). Je praat over een factor 5 dat zomerbanden in winterse condities slechter presteren dan winterbanden in zomerse omstandigheden.
Als je verder naar de getallen kijkt zie je dat zodra je op een winterse weg rijdt (ijs/sneeuw) ook sneeuwbanden een stuk minder grip hebben dan op een normale weg. Je zult je snelheid dus al fors aan moeten passen. Ik ga iig op een besneeuwde weg geen 50 meer rijden en dus zal ik ook nooit te maken hebben met die 35 meter remweg. Aan de andere kant zullen de meeste met winterbanden hun snelheid niet aanpassen omdat het toevallig 15 graden is ondanks dat hij toch echt 15% extra remweg heeft.
Mijn conclusie hieruit is dat in Nl je een paar dagen per jaar heel goed uit je doppen moet kijken omdat het echt glad is en je alle andere dagen je minstens net zo goed af bent met goede zomerbanden en zodra de temp iets oploopt zijn je winterbanden gewoon onveilig. Mijn keuze is dan om goede zomerbanden te gebruiken.
Het probleem met deze discussie is dat iedereen wel meeneemt dat zodra het glad is er ongelukken ontstaan door mensen met zomerbanden die doorglijden, maar dat aan de andere kant er nooit meegenomen wordt hoeveel ongelukken er ontstaan doordat mensen bij goed weer (7+ graden wat dus ook in de Nederlandse winter vaak voorkomt) nog op winterbanden rijden. Verder wordt ook vergeten dat lang niet alle ongelukken bij winters weer ontstaan door mensen op zomerbanden, ook winterbanden presteren dan slecht (tov een normale weg)
[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 16-02-2008 22:40 ]
[removed]
Anoniem: 89521
VaudBreadFan schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:48:
Tot natuurlijk die ene dag komt dat je in een dikke sneeuwbui beland, en je winterbanden het verschil maken tussen wel of niet je auto total-loss rijden, of wel of niet iemand aanrijden.
Dat verschil moet JIJ maken en het niet aan de banden overlaten.
Banden kunnen daar aanzienlijk bij helpen
Ik heb 4 verschillende slipcursussen gehad, heb aardig wat 'glijervaring', maar ik sommige situaties weet ik wel dat ik het fijn zou vinden als ik winterbanden had.
Door niet de weg op te gaan in dat geval.Anoniem: 89521 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 11:03:
[...]
Vaud
Dat verschil moet JIJ maken en het niet aan de banden overlaten.
15% langere remweg met winterbanden in niet winterse omstandigheden kan jij het verschil met gemak maken: jij weet dat je remweg langer gaat worden, dus je kunt iets eerder beginnen met remmen, of in geval van plotseling moeten remmen: je kunt meer afstand houden.
Die 15% langere remweg is niet eens zo'n hele grote ramp: kijk eens naar het verschil tussen de Golf III en de Golf IV. De III heeft geen rembekrachtiger, de IV wel. Ga ik dan ook een ramp veroorzaken door in een Golf III te rijden terwijl een IV met rembekrachtiger een mogelijk veel kortere remweg zal hebben?
Natuurlijk moet je bij winterbanden in winterse omstandigheden alsnog oppassen wat je doet, maar het wordt je een stuk makkelijker gemaakt in dat soort situaties. Voor de mensen die winterbanden in winterse omstandigheden onzin vinden omdat je maar beter moet leren rijden:
- sloop ABS maar van je auto af
- sloop traction control er maar af
- sloop rembekrachtiger er maar af
Allemaal hulpmiddelen die je absoluut niet nodig hebt bij het autorijden. Het is echter wel behoorlijk handig
We kunnen blijven discussieren of je wel of niet winterbanden moet nemen, maar laat elkaar lekker. Als je het het geld niet waard vindt: koop ze lekker niet en rijd die paar dagen per jaar rustig. Ik vind het qua kosten nog wel meevallen, aangezien je de wintermaanden nu niet op de zomerbanden rijdt en die dingen dus langer meegaan. Ze zitten er bij mij vanaf november/december ofzo onder, ze zullen er komende maand wel onder vandaan gaan, waardoor ze er 5 van de 12 maanden van het jaar onder hebben gezeten. Dat is met een kilometrage van 15k per jaar toch 6250km minder gereden op m'n zomerbanden en ach, ik heb die winterbanden gloedjenieuw gratis gekregen...
Zou ik ze zelf kopen? Mjah, goeie. Denk niet dat het uitkan met mijn auto. Als ik nou in een dure, grote auto met wat meer vermogen zou rijden, zou ik ze absoluut kopen, gewoon voor de zekerheid
Ben het verder helemaal eens met _JGC_: 15% verschil merk je bij normaal rijgedrag amper en zal niet snel het verschil tussen wel of niet een botsing maken. Een verschil van 300% merk je wel en dat is wat er gebeurt als je met zomerbanden plotseling ijzel of sneeuw tegenkomt. Nee, die kans is bijzonder klein, maar het zal je maar gebeuren
Zou ik ze zelf kopen? Mjah, goeie. Denk niet dat het uitkan met mijn auto. Als ik nou in een dure, grote auto met wat meer vermogen zou rijden, zou ik ze absoluut kopen, gewoon voor de zekerheid
Ben het verder helemaal eens met _JGC_: 15% verschil merk je bij normaal rijgedrag amper en zal niet snel het verschil tussen wel of niet een botsing maken. Een verschil van 300% merk je wel en dat is wat er gebeurt als je met zomerbanden plotseling ijzel of sneeuw tegenkomt. Nee, die kans is bijzonder klein, maar het zal je maar gebeuren
Tijdens normaal rijden zul je dit inderdaad niet zo snel merken, maar als er een keer wat gebeurt (b.v. noodstop) vind ik 15% extra remweg toch best wel veel (als je op de snelweg met 120 rijdt scheelt dit al snel een meter of 10, wat genoeg is om het verschil te maken tussen wel/niet botsen lijkt me) . Bedenk trouwens dat 15% minder grip ook betekent dat je minder goed uit kunt wijken. Verder heb ik nog nooit gehad dat ik plotseling (dus zonder dat ik het door had) op ijzel/sneeuw terecht kwam. En als je dan gewoon je snelheid aanpast (wat je met winterbanden net zo goed moet doen) is dat ook geen probleem.Grrrrrene schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:07:
Bij mij is het zowiezo een kwestie van veiligheid en geen kwestie van kosten, als ik overtuigd was dat winterbanden beter zouden zijn zou ik ze er gelijk opleggen. Je banden zijn ten slotte het enige contact dat je hebt met de weg. Ik rijd gewoon liever 99% van de tijd met 15% meer grip en dan rijd ik die ene keer dat het glad is wel ff echt heel langzaam en voorzichtig (en zelfs die gladheid duurt meestal niet lang gezien het strooigedrag van Nl) Als ik b.v. dit jaar bekijk heb ik nog geen dag op de weg gezeten waarbij winterbanden beter waren als goede zomerbanden.
[removed]
Grrrrrene zegt het precies zoals ik het bedoel. Ik merk op een wat minder stabiel bochten gedrag na, weinig verschil. En dat verschil komt vooral door de in verhouding absurd brede zomerbanden. Die zijn gewoon stabieler dan welke winterband ook.
ach, voorlopig blijven ze er nog onder liggen. Vandaag zag ik dat er ijs op de Gouwe lag, en dat het dus behoorlijk vriest op het moment.
Voor mij is het overigens vooral een kwestie van wachten tot m'n lichtmetaal opnieuw opgelapt is en nieuw rubber heeft, voordat ik m'n winterbanden weer inruil.
ach, voorlopig blijven ze er nog onder liggen. Vandaag zag ik dat er ijs op de Gouwe lag, en dat het dus behoorlijk vriest op het moment.
Voor mij is het overigens vooral een kwestie van wachten tot m'n lichtmetaal opnieuw opgelapt is en nieuw rubber heeft, voordat ik m'n winterbanden weer inruil.
Het punt is gewoon dat je die 15% meer grip zwaar overdrijft. Als je iets bredere banden van een beter merk/type monteert, heb je zo 15% meer grip. Er rijden ontzettend veel merkloze prutbandjes rond op de Nederlandse wegen: die mensen hebben allemaal 15% (of meer?) gripverlies. Dat soort verschillen vallen bij mij in de ruis van de onderlinge verschillen van banden(merken). Een verschil van 300% daarentegen is iets wat wel direct opvalt, ook al rij je voorzichtig en ik vind het op z'n minst raar dat die 15% echt een groot probleem is en niet op te lossen is door voorzichtig te rijden, terwijl die 300% weggewuifd wordt met "ach, dan doe ik rustig aan en zolang duurt die gladheid niet".redwing schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:04:
[...]
Ik rijd gewoon liever 99% van de tijd met 15% meer grip en dan rijd ik die ene keer dat het glad is wel ff echt heel langzaam en voorzichtig (en zelfs die gladheid duurt meestal niet lang gezien het strooigedrag van Nl)
Ik denk dat ook een beetje meespeelt dat de bandenindustrie steeds maar vasthoudt aan die mythische 7 graden. Dat vind ik zelf ook ergerlijk en je wordt bijna van roekeloos gedrag beschuldigd als je niet naar winterbanden switcht op het moment dat de temperatuur zo laag zakt

Je raakt op een gegeven moment aan een auto gewend. Als je dan plotseling 15% minder grip hebt reageert je auto gewoon anders. Naar mijn idee bagataliseren veel mensen die 15% juist. Bedenk wel dat 15% meer grip ervoor zorgt dat je in een noodsitutatie 25% meer energy uit je auto kunt halen. Zelfs als je een botsing dus niet kunt ontwijken is de knal iig een stukkie zachter.Grrrrrene schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:58:
[...]
Het punt is gewoon dat je die 15% meer grip zwaar overdrijft.
Als je iets bredere banden van een beter merk/type monteert, heb je zo 15% meer grip. Er rijden ontzettend veel merkloze prutbandjes rond op de Nederlandse wegen: die mensen hebben allemaal 15% (of meer?) gripverlies.
Ik zeg ook dat die 15% makkelijk op te lossen is door iets rustiger te rijden. Het probleem is alleen dat de meeste mensen hetzelfde denken als jij en dat is dat die 15% niet zoveel uitmaakt. Veel van die mensen gaan dus gewoon hetzelfde als altijd rijden. Als je dan in een noodsituatie komt merk je pas dat die 15% stiekem toch best wel veel is. Die 300% is veel moeilijker op te vangen, alleen komt dat in Nl gemiddeld zo'n 1 keer per jaar voor en dan rijd ik wel een dagje stapvoets.Dat soort verschillen vallen bij mij in de ruis van de onderlinge verschillen van banden(merken). Een verschil van 300% daarentegen is iets wat wel direct opvalt, ook al rij je voorzichtig en ik vind het op z'n minst raar dat die 15% echt een groot probleem is en niet op te lossen is door voorzichtig te rijden, terwijl die 300% weggewuifd wordt met "ach, dan doe ik rustig aan en zolang duurt die gladheid niet".
Het blijft gewoon een persoonlijke keuze en ik zie dus het nut van winterbanden in Nl niet, ik ben zelfs van mening dat zomerbanden hier zelfs veiliger zijn.
Zowiezo blijkt uit veel onderzoeken al dat goede zomerbanden ook bij lagere temperaturen haast niet onderdoen voor winterbanden. Pas als het glad wordt zie je echt verschil ontstaan.Ik denk dat ook een beetje meespeelt dat de bandenindustrie steeds maar vasthoudt aan die mythische 7 graden. Dat vind ik zelf ook ergerlijk en je wordt bijna van roekeloos gedrag beschuldigd als je niet naar winterbanden switcht op het moment dat de temperatuur zo laag zakt
[removed]
Een Golf III heeft wel een rembekrachtiger. Zet je contact maar eens uit en de motor in de vrij, remt toch een stuk zwaarder. Lang niet zo (imo achterlijk licht) als in de Golf IV, daar hoef je maar naar het pedaal te kijken om te remmen, maar een Golf III (en zelfs de II en ik denk ook nog wel de Golf I) heeft weldegelijk een rembekrachtiger._JGC_ schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:15:
[...]
knip
Die 15% langere remweg is niet eens zo'n hele grote ramp: kijk eens naar het verschil tussen de Golf III en de Golf IV. De III heeft geen rembekrachtiger, de IV wel. Ga ik dan ook een ramp veroorzaken door in een Golf III te rijden terwijl een IV met rembekrachtiger een mogelijk veel kortere remweg zal hebben?
knip
Ik weet alleen niet hoe het met jou zit, maar ik zou werkelijk waar het verschil in remmen echt niet merken... Ik ben geen beroepscoureur die mijn auto tot in detail kent bij elke situatie. Die 15% (of 3 meter bij 50km/u) valt daarnaast ook nog eens weg in de wegconditie (kwaliteit van het wegdek, soort wegdek, nat of droog, etc). En dan durf ik nog te stellen dat ik mijn auto behoorlijk goed ken nu.redwing schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:58:
[...]
Je raakt op een gegeven moment aan een auto gewend. Als je dan plotseling 15% minder grip hebt reageert je auto gewoon anders. Naar mijn idee bagataliseren veel mensen die 15% juist. Bedenk wel dat 15% meer grip ervoor zorgt dat je in een noodsitutatie 25% meer energy uit je auto kunt halen. Zelfs als je een botsing dus niet kunt ontwijken is de knal iig een stukkie zachter.
[...]
Ik zeg ook dat die 15% makkelijk op te lossen is door iets rustiger te rijden. Het probleem is alleen dat de meeste mensen hetzelfde denken als jij en dat is dat die 15% niet zoveel uitmaakt. Veel van die mensen gaan dus gewoon hetzelfde als altijd rijden. Als je dan in een noodsituatie komt merk je pas dat die 15% stiekem toch best wel veel is. Die 300% is veel moeilijker op te vangen, alleen komt dat in Nl gemiddeld zo'n 1 keer per jaar voor en dan rijd ik wel een dagje stapvoets.
Het blijft gewoon een persoonlijke keuze en ik zie dus het nut van winterbanden in Nl niet, ik ben zelfs van mening dat zomerbanden hier zelfs veiliger zijn.
[...]
Zowiezo blijkt uit veel onderzoeken al dat goede zomerbanden ook bij lagere temperaturen haast niet onderdoen voor winterbanden. Pas als het glad wordt zie je echt verschil ontstaan.
Daarnaast heb je niet ineens "plots" 15% minder grip. Kou of warmte komt niet ineens binnenvallen, sneeuw en ijzel daarintegen wel. Vanochtend merkte ik dat zelf nog weer donders goed. Ik moest m'n auto wegbrengen voor een kleine beurt. Mijn route leidt daarvoor uit de binnenstad van Gouda (klinkerweggetjes, bruggetjes, etc die allemaal niet gestrooit worden). Bij het wegrijden van een stoplicht de binnenstad uit (klinkerweg, lichte helling omhoog, achterwielen op een brug) stond ik mooi wel met doorslaande achterwielen. Niet omdat ik zo hard wou optrekken, maar juist rustig aan deed, vanwege de kou en het ijs dat ik overal zag. Ik was erop verdacht, ik heb winterbanden, en toch slipte de wielen nog bij het optrekken. Met zomerbanden zou m'n grip nog minder zijn geweest.
Was vanochtend dan een zeldzame uitzondering in Nederland? Nee, dit was nacht nummer zoveel met nachtvorst. Dat het overdag niet koud is, wil niet zeggen dat het 's nachts niet kan vriezen. Dat is imo een veel verradelijkere situatie dan over dag, wanneer je banden iets minder grip hebben door een temperatuur die iets hoger is dan ideaal...
Die 15% grip heb je gewoon minder ongeacht de wegconditie. De wegconditie maakt ook veel uit, maar dit zijn juist dingen die bij elkaar opgeteld moeten worden. Op een slecht wegdek heb je dus met winterbanden nog eens een extra 15% minder grip.deepbass909 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:41:
[...]
Ik weet alleen niet hoe het met jou zit, maar ik zou werkelijk waar het verschil in remmen echt niet merken... Ik ben geen beroepscoureur die mijn auto tot in detail kent bij elke situatie. Die 15% (of 3 meter bij 50km/u) valt daarnaast ook nog eens weg in de wegconditie (kwaliteit van het wegdek, soort wegdek, nat of droog, etc). En dan durf ik nog te stellen dat ik mijn auto behoorlijk goed ken nu.
Ik ben het in principe helemaal met jouw verhaal eens, gladheid is veel moeilijker te voorspellen dan die 15% minder grip en bij gladheid hebben winterbanden nu eenmaal een veel betere grip.Daarnaast heb je niet ineens "plots" 15% minder grip. Kou of warmte komt niet ineens binnenvallen, sneeuw en ijzel daarintegen wel.
...
Was vanochtend dan een zeldzame uitzondering in Nederland? Nee, dit was nacht nummer zoveel met nachtvorst. Dat het overdag niet koud is, wil niet zeggen dat het 's nachts niet kan vriezen. Dat is imo een veel verradelijkere situatie dan over dag, wanneer je banden iets minder grip hebben door een temperatuur die iets hoger is dan ideaal...
Waar het mij echter om gaat is dat als je bekijkt hoeveel ongelukken er dagelijks gebeuren en je dan bedenkt dat iedereen met winterbanden 15% meer grip had gehad als hij op zomerbanden had gereden, hoeveel van die ongelukken er dan niet waren gebeurt. Daarnaast moet je bedenken dat alle ongelukken die gebeurt zijn ook minder zwaar waren geweest omdat mensen iets harder af hadden kunnen remmen, of net iets meer uit hadden kunnen wijken.
Als je bovenstaande nu afzet tegen het aantal ongelukken die gebeuren omdat mensen op zomerbanden doorglijden op een gladde weg vraag ik me af naar welke kant de balans doorslaat. Gezien hoe vaak en waar de verschillende situaties zich voordoen verwacht ik zomerbanden en dus is mijn keuze dan ook zomerbanden
[removed]
Als we zien hoe dicht we tegenwoordig opelkaar rijden (als ik met 140km/h links op de snelweg rijd met een auto achter mij waarvan ik de nummerplaat niet eens meer kan zien in de binnenspiegel bijvoorbeeld
), vraag ik me af of die 15% remweg echt wel iets uitmaakt. Of je nu op 10 meter na of op 15 meter na de remweg niet haalt omdat je te dicht op iemand zit, beide keren smak je lekker in de achterkant.
De meeste ongelukken die met remweg te maken hebben ontstaan door het niet voldoende afstand houden. Tuurlijk, er kan ineens een kind voor je auto springen in een 30km/h zone, maar als jij netjes 30 rijdt, hoeveel is 15% van je remweg dan?

De meeste ongelukken die met remweg te maken hebben ontstaan door het niet voldoende afstand houden. Tuurlijk, er kan ineens een kind voor je auto springen in een 30km/h zone, maar als jij netjes 30 rijdt, hoeveel is 15% van je remweg dan?
Bij 30 heb je ongeveer 5 meter nodig, dus 15% daarvan is 0.75 meter (ik moet trouwens zeggen dat als ik dit zo uitreken ik dat eigenlijk best wel veel vind)_JGC_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:46:
Als we zien hoe dicht we tegenwoordig opelkaar rijden (als ik met 140km/h links op de snelweg rijd met een auto achter mij waarvan ik de nummerplaat niet eens meer kan zien in de binnenspiegel bijvoorbeeld), vraag ik me af of die 15% remweg echt wel iets uitmaakt. Of je nu op 10 meter na of op 15 meter na de remweg niet haalt omdat je te dicht op iemand zit, beide keren smak je lekker in de achterkant.
[removed]
Morgen ga ik ze dan toch echt wisselen. Lijkt me toch wel de tijd ervoor nu.
Ik rij sinds gisteren ook weer op de zomerbandjes...
Rijdt weer als een Kart!
Rijdt weer als een Kart!
Zaterdag auto voor de kleine beurt. Als dat ding dan toch op de brug staat kunnen net zogoed de banden verwisseld worden. Ik hoop alleen wel dat het mooie weer een beetje aanhoudt, heb vorige week met de gladheid redelijk lekker door kunnen rijden met winterbanden (70km/h op 80km/h weg waar ik "normaal" 100km/h doe), maar kon voornamelijk op rotondes merken dat het echt glad was.
Ik heb ze nog niet vervangen... Maar dat is nog steeds om dezelfde reden... De velgen moeten eerst nog opgelapt worden (en eigenlijk voorzien van 2 nieuwe banden). Maar het is echt een periode dat ik vaak genoeg twijfel... Zoals het weer nu is zou ik het liefst m'n zomer banden er weer onder hebben... Al was het maar vanwege het rolgeluid...
Kan ik zomaar de velgen ergens anders terugplaatsen als dat ze vanaf kwamen? Bv ipv linksvoor nu rechtsachter, of krijg ik dan ergens problemen? Lijkt me nl makkelijk moeten kunnen, maar ze zijn gemerkt met hun plaats, dus LV, RV etc.
Anoniem: 79417
Ook weer zo'n fabeltje, dat je met winterbanden gewoon grip hebt op ijsdeepbass909 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:41:
[...]
vanwege de kou en het ijs dat ik overal zag. Ik was erop verdacht, ik heb winterbanden, en toch slipte de wielen nog bij het optrekken. Met zomerbanden zou m'n grip nog minder zijn geweest.
Iig meer dan zonder winterbanden, das alvast een begin...Anoniem: 79417 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:45:
[...]
Ook weer zo'n fabeltje, dat je met winterbanden gewoon grip hebt op ijs
Ik gebruik het wisselen van de banden altijd gelijk als het moment om voor en achter om te wisselen. Links/rechts zou ik wel gelijk houden.Repeat schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:52:
Kan ik zomaar de velgen ergens anders terugplaatsen als dat ze vanaf kwamen? Bv ipv linksvoor nu rechtsachter, of krijg ik dan ergens problemen? Lijkt me nl makkelijk moeten kunnen, maar ze zijn gemerkt met hun plaats, dus LV, RV etc.
Op ijs heb je alleen grip met spikes, dus ik snap niet waarom je die conclusie trekt uit die korte quote van mijAnoniem: 79417 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:45:
[...]
Ook weer zo'n fabeltje, dat je met winterbanden gewoon grip hebt op ijs
Ze zijn gewisseld. Volgens mij waren ze behoorlijk vies:

[ Voor 50% gewijzigd door Repeat op 02-04-2008 19:32 ]