Tijd voor de winterbandjes?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, schrikreaktie van het gas los, en je hangt zo met de achterkant om het hoekje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:47:
Tsjah, schrikreaktie van het gas los, en je hangt zo met de achterkant om het hoekje...
Dan moet je dus wel eerst glijden voordat je kunt schrikken :P

En als je onderstuurd wegglijdt maakt het gas loslaten ook niet uit, daar je met je aangedreven voorwielen geen grip hebt. De auto zal dan niet snel vertragen, dan komt de kont ook niet.

Sowieso is dat lift off oversteer niet echt van toepassing bij snelheden van 20 km/u :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 15:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:41:
[...]

Wat voor auto heb jij dan, want in principe zijn de meeste auto's onderstuurd...

(afgezien van achterwielaandrijvers waar je te lomp op het gas gaat :P )
Mijn BMW, ik moet meer moeite doen om onderstuur te krijgen (echt lomp hard een bocht in duiken), dan overstuur (hard een bocht in, en dan iets gas, geeneens veel). Onderstuur vang ik gelijk op met gas, wat dan overslaat naar overstuur. Best leuk een RWD 1.6je :p

Wat betreft het nut van winterbanden bij verschillende auto's, een kleine auto met smalle bandjes (175, 165, 155 of nog smaller) heeft het weinig zin. Die bandjes zijn zo smal, dat ze zich wel door de sneeuw zullen drukken. Bij een zware auto, heb je al snel 205 of breder eronder zitten, en dan is een smallere winterband eerder nuttig. Bij mij scheelt het dus zo'n 3 cm in breedte (225 tegen 195), waardoor de druk per cm gewoon groter is met winterbanden. Samen met een beter profiel en compound voor koude omstandigheden, levert dit voor mij genoeg voordeel op. Maar een goede vriend van mij, die een Fiesta heeft met 175 brede bandjes, raad ik het af om winterbanden te monteren, het voordeel is gewoon nihil.

Daarnaast zijn smalle banden nooit echt 100% zomer banden, maar eerder all-round bandjes. Als je naar mijn zomerband kijkt, dan zie je dat een 225 brede band wel echt een vrij glad profiel heeft. Dit is ook overduidelijk een pure zomerband, met alle voor en nadelen die daarbij horen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:02

Dentheman

Zie signature

Het betreft een renault twingo 1.2 16v uit 2003, en lfs ervaring heeft me dus geleerd met een fwd gas te houden, ietsje terug te nemen en blijven sturen in de richting waar je heen wilt.

Wat mij zo verbaasde is dat het met een gangetje van tussen de 20 en de 30 km/h gebeurde

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de huidige vooruitzichten in gedachten, is het dan verstandig om winterbandjes onder de auto te gaan gooien ? Heb ze wel liggen namelijk maar toch... seatje uit 2003..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, zoals al vaker te lezen is hier...
Zolang de weg droog blijft, zit je opzich best met je zomerbandjes...

Maar als het gladder wordt zit je zondermeer beter met je winterbanden... En gisteravond was het bijvoorbeeld al wat glad aan het worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dentheman schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 00:28:
Het betreft een renault twingo 1.2 16v uit 2003, en lfs ervaring heeft me dus geleerd met een fwd gas te houden, ietsje terug te nemen en blijven sturen in de richting waar je heen wilt.

Wat mij zo verbaasde is dat het met een gangetje van tussen de 20 en de 30 km/h gebeurde
Sorry, maar ik moest hier ECHT even om lachen.
Je denkt dat je met een beetje spelervaring weet hoe iets reageert?
Wat jij veeeel beter kan doen is gewoon rustig op een bocht af rijden, en vooral niet teveel gas geven, als je dat nou gewoon doet ben je een heel eind.

fwd overstuur: gas los!
fwd onderstuur: gas los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:34:
[...]

Je denkt dat je met een beetje spelervaring weet hoe iets reageert?
Wat jij veeeel beter kan doen is gewoon rustig op een bocht af rijden, en vooral niet teveel gas geven, als je dat nou gewoon doet ben je een heel eind.

fwd overstuur: gas los!
fwd onderstuur: gas los!
Gas voorizchtig lossen. In 1x gas los en je kont komt omzetten bij wat pech bij onderstuur 8)7 En bij onderstuur moet je iets minder de richting insturen waar je heen wilt dan krijg je eerder grip. En is de slingeractie daarna wat minder heftig als je weer grip krijgt. (cirkel van Kamm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me sterk dat een twingo overstuurd is, maargoed. Dat daargelaten. Gewoon altijd gas los en koppeling in, dat kan je abrupt doen, maakt niet uit. En dan niet nog meer gaan sturen, maar juist minder sturen (naar buitenkant van het bocht als het ware) en dan bidden dat je eerder grip hebt dan dat je de vangrail, boom of sloot tegenkomt :+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Koppeling in? Ik hou toch liever aandrijving, als je het niet erg vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:35:
Koppeling in? Ik hou toch liever aandrijving, als je het niet erg vindt...
Waarom? Als je glijdt wil je geen krachten op je banden hebben, ook niet het remmende effect op je motor van gas los dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, maar sturen heeft ineens ook een stuk minder zin...

Bij m'n slipcursus vertelden ze me iig dat het gas los moest, en de kant op blijven sturen waar je heen wilt... Dat laatste heeft ook niet zoveel zin zonder aandrijving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je niet kunnen sturen als je koppeling in is? Overigens los je door blijven sturen het glijden natuurlijk niet op. Je moet juist minder sturen, dan hebben je banden eerder hun grip terug, maar op de openbare weg is dit natuurlijk niet altijd realistisch omdat je dan de bocht uitstuurt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Hoezo? Stuurt je auto niet meer als je de koppeling intrapt? Iets wat slipt doordat het te hard gaat voor zijn grip, moet je niet gaan aandrijven. Remmen ook niet, want dan gaat het te langzaam tenopzichte van de ondergrond en slipt het alsnog.
Dus op ijzel gewoon de koppeling in, op gewoon nat wegdek hoeft het niet echt, je kunt zo ook eerder gas geven om weer door te rijden daarna.

Te traag...

[ Voor 3% gewijzigd door Ikke! op 18-12-2007 16:48 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:40
Nu het s'nachts toch echt vriest heeft het wel zin.

Wij hebben beide auto's op de Winterbanden staan.

Dus de Opel Vectra Station ( 2000 ) van mijn vrouw op 195/65 R15 T Vredestein Snowtrac2

En mijn Mercedes 200D ( 1979 ) op 175/80 R14 T Bridgestone Blizzak LM-18

Ik vindt dat je het verschil goed kan merken met rijden en remmen en grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:34:
[...]

Ik weet niet of je wel eens lfs hebt gespeeld en hoe realistisch het is, maar ik heb er zo'n 20.000 kilomter in gereden als ik me niet vergis, en já je kan wat van een realistisch spel leren, vooral met stuurtje, of zijn alle simulators e.d. ook onzin, ik zeg niet dat ik me uit elke glijpositie kan redden die ik in het spel met 2 vingers in mijn neus zou corrigeren maar m'n instinct weet in ieder geval wel wat te doen, en vooral wat niet

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dentheman schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:25:
[...]

Ik weet niet of je wel eens lfs hebt gespeeld en hoe realistisch het is, maar ik heb er zo'n 20.000 kilomter in gereden als ik me niet vergis, en já je kan wat van een realistisch spel leren, vooral met stuurtje, of zijn alle simulators e.d. ook onzin, ik zeg niet dat ik me uit elke glijpositie kan redden die ik in het spel met 2 vingers in mijn neus zou corrigeren maar m'n instinct weet in ieder geval wel wat te doen, en vooral wat niet
Nogmaals, ik moest weer even lachen. Het is een game, niet real life. Er zijn zoveel factoren in de echte wereld waar je in je spelletje niet mee te maken krijg, dat je geen IDEE hebt wat er allemaal mis kan gaan.

@Obi-wan:
FWD = gewoon altijd gas los laten, dan stuur je weer. Als je te veel stuurt, tsja...dat moet je ook niet doen! Heb 1 keer mee gemaakt de rondte in te gaan met een FWD, en dat was omdat het zo heet was, dat al het teer in de weg omhoog kwam, waardoor het spek en spek glad was (die hete zomer van vorig jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:32
Tsk, weer een melkkoe. Gaan ze ook actief controleren of je echt op wintersloffen rijdt dmv verkeerscontroles?

Als ze dit invoeren, voer het dan in zoals het hoort: maak je brokken bij gladheid en is je auto niet voor winterse omstandigheden uitgerust -> boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zal wel zo'n regeling worden dat als je een ongeluk veroorzaakt in de sneeuw en géén winterbanden hebt, je een boete krijgt en aansprakelijk bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 18:06:
[...]

Nogmaals, ik moest weer even lachen. Het is een game, niet real life. Er zijn zoveel factoren in de echte wereld waar je in je spelletje niet mee te maken krijg, dat je geen IDEE hebt wat er allemaal mis kan gaan.
Denk dat ik dat wel weet, weet alleen niet wat je er allemaal tegen kan doen, alleen gaat het hier niet over spelletjes maar over het nut van winterbanden en of het nu de tijd is om ze erom te leggen en mijn ervaringen zonder winterbanden

[ Voor 4% gewijzigd door Dentheman op 19-12-2007 03:49 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 15:38

Sherlock

No Shit

Tss, de zoveelste consciëntieuze column op nu.nl, die neem ik al heel erg lang niet meer serieus :/

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben het helemaal eens met die column. En ja: ik rij nu wel op winterbanden, maar ik ga met mijn auto dan ook op wintersport.
In Nederland is het nut van winterbanden bedenkelijk. Je hebt geen hellingen waar je niet tegenop komt zonder winterbanden, dus met een aangepaste rijstijl (die je toch al hebt als het regent!!) kom je een heel eind. En dat heel Nederland dan stil staat omdat het sneeuwt is voor mij natuurlijk heel ergerlijk, maar niet levensbedreigend.

Om zoiets in Nederland te verplichten vind ik ook een doorgeslagen gevoel van veiligheid. In het kader van: we moeten elk, maar dan ook elk risico uitsluiten, koste wat het kost. Met dat beleid ben ik het (al een paar jaar) verschrikkelijk niet mee eens. Ten eerste bestaat er zoiets als eigen verantwoordelijkheid en ten tweede kun je gewoon niet alle risico uitsluiten. Het is al aangetoond dat mensen onveiliger gaan rijden als de auto's veiliger zijn, dus er zal een groep mensen zijn die harder gaat rijden met winterbanden. En dan ook onder omstandigheden dat winterbanden geen voordeel bieden, en dus meer ongevallen zullen veroorzaken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 18:06:
[...]

@Obi-wan:
FWD = gewoon altijd gas los laten, dan stuur je weer. Als je te veel stuurt, tsja...dat moet je ook niet doen! Heb 1 keer mee gemaakt de rondte in te gaan met een FWD, en dat was omdat het zo heet was, dat al het teer in de weg omhoog kwam, waardoor het spek en spek glad was (die hete zomer van vorig jaar).
Ik moest ook lachen :z Alsof je van een spelletje leert hoef je je met een auto uit hachelijke situaties moet redden :')

Ik heb ook LFS gespeeld, prachtig spel maar nog steeds niet vergelijkbaar met het echte leven :D

Met FWD prompt het gas loslaten kan resulteren in een te grote vertraging waardoor je achterkant om kan zetten. Het beste lijkt me het gas wel lossen uiteraard om weer grip te krijgen maar niet van volgas naar geen gas.

Het gevaar is dat als je tegen mensen zegt dat ze moeten sturen waar ze heen willen is dat ze dan uit alle macht het stuur die kant om gaan gooien. Zodra de auto grip krijgt maakt die dan een slinger die kant op waarna de achterkant snoeihard om komt zetten. Als je juist iets minder instuurt dan je op het moment doet dan heb je nog eerder weer grip. Banden die doorslippen kunnen geen dwarskrachten verdragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:28:
[...]
Met FWD prompt het gas loslaten kan resulteren in een te grote vertraging waardoor je achterkant om kan zetten. Het beste lijkt me het gas wel lossen uiteraard om weer grip te krijgen maar niet van volgas naar geen gas.
Daarom moet je ook tegelijkertijd je koppeling intrappen. Hierdoor haal je alle aandrijving van je wielen weg en heb je dus ook geen grote vertraging. Pas tegen de tijd dat je genoeg grip hebt en de auto weer onder controle hebt kun je voorzichtig weer gas gaan geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:28:
[...]

Ik moest ook lachen :z Alsof je van een spelletje leert hoef je je met een auto uit hachelijke situaties moet redden :')

Ik heb ook LFS gespeeld, prachtig spel maar nog steeds niet vergelijkbaar met het echte leven :D
Er zijn nochtans verscheidene F1 coureurs/rookies die zich op een nieuw circuit voorbereiden m.b.v. een Playstation. (De teams hebben ook een simulator maar die hard- en software is niet echt voor het brede publiek toegankelijk). De renners die zich op deze manier voorbereiden geven aan dat het hun echt helpt. Het is idd. geen exacte weerspiegeling van de realiteit maar je kan er wel het weggedrag van auto's in terugvinden en hoe je bepaalde zaken moet opvangen. In die spellen ondervindt je direct de verschillende eigenschappen van een fwd en rwd auto terug.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jegapia schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:32:
[...]

Er zijn nochtans verscheidene F1 coureurs/rookies die zich op een nieuw circuit voorbereiden m.b.v. een Playstation. (De teams hebben ook een simulator maar die hard- en software is niet echt voor het brede publiek toegankelijk). De renners die zich op deze manier voorbereiden geven aan dat het hun echt helpt. Het is idd. geen exacte weerspiegeling van de realiteit maar je kan er wel het weggedrag van auto's in terugvinden en hoe je bepaalde zaken moet opvangen. In die spellen ondervindt je direct de verschillende eigenschappen van een fwd en rwd auto terug.
Dat is wat anders dan iemand zonder rijbewijs een auto in hachelijk situaties toevertrouwen zonder enige realistische wegervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

[...]

Ja duh :) Die coureurs gebruiken een simulator om de bochten van het circuit te leren kennen en om een soort van gevoel voor de track te ontwikkelen. Vooral coureurs die nog nooit op een bepaald circuit gereden hebben (of heel lang geleden in een andere klasse) gebruiken zoiets om zich een beeld te vormen.

Maar de suggestie dat een Playstation een coureur uberhaupt enig inzicht zal geven in het daadwerkelijke weggedrag van zijn F1 bolide is natuurlijk redelijk van het toilet getrokken. ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:16:
[...]

Daarom moet je ook tegelijkertijd je koppeling intrappen. Hierdoor haal je alle aandrijving van je wielen weg en heb je dus ook geen grote vertraging. Pas tegen de tijd dat je genoeg grip hebt en de auto weer onder controle hebt kun je voorzichtig weer gas gaan geven.
Dat is vaak het eenvoudigste ja ;) Volgens mij kan je ook met een rukje aan de handrem een gewichtsverplaatsen naar voren bewerkstelligen maar dat zou ik niet aan willen raden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
tazzman schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:49:
[...]
...
Maar de suggestie dat een Playstation een coureur uberhaupt enig inzicht zal geven in het daadwerkelijke weggedrag van zijn F1 bolide is natuurlijk redelijk van het toilet getrokken. ;)
Dit heb ik ook helemaal niet gezegd en lees dan ook eens wat daaronder staat.
[...]
In die spellen ondervindt je direct de verschillende eigenschappen van een fwd en rwd auto terug.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Komop mensen, een spelcomputer leer je gewoon absoluut niet op autorijden. De simulator waar bijv. een Lewis Hamilton op geoefend heeft is wel van een andere categorie als een XBOX 360 of een PS3. Op een PS kan je alleen het circuit leren kennen en dan nog beperkt, zie bijv. de Topgear aflevering, waarin ze met een NSX op Laguna Seca rijden.
Jegapia schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:12:
Je kan met een sim wel degelijk de basis karakteristieken van een rwd of een fwd ondervinden. Er is natuurlijk nog een groot verschil met de realiteit.

De simulator van een F1 team is zeker geen gewone console. Die zijn ook ontworpen om te kunnen testen naast de baan en in zelf gekozen omstandigheden en helemaal niet te vergelijken met een ps3 of zo. Dit wil niet zeggen dat je geen bruikbare ervaring op kan doen van een degelijke sim-game (we spreken hier niet over nfs of trackmania e.d.).
En wat zijn dan die basis karakteristieken? En zolang je niet dood kan gaan in een simulator, mis je gewoon veel te veel, wat ook het commentaar is van Clarkson: http://www.youtube.com/watch?v=SIwrjaga0-0

[ Voor 54% gewijzigd door Lucky-Shirt op 19-12-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Je kan met een sim wel degelijk de basis karakteristieken van een rwd of een fwd ondervinden. Er is natuurlijk nog een groot verschil met de realiteit.

De simulator van een F1 team is zeker geen gewone console. Die zijn ook ontworpen om te kunnen testen naast de baan en in zelf gekozen omstandigheden en helemaal niet te vergelijken met een ps3 of zo. Dit wil niet zeggen dat je geen bruikbare ervaring op kan doen van een degelijke sim-game (we spreken hier niet over nfs of trackmania e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Zullen we het er maar op houden dat wij het hierover echt niet eens gaan worden - ik ervaar elke dag hoe een RWD rijdt, zeker in winterse tijden... en daar komt geen enkel spelletje ook maar bij in de buurt qua gevoel.

(Het gevoel van je auto tegen een paal aan laten knallen en dan je verzekering moeten gaan bellen zal zowiezo geen enkele spel computer geven... tis maar een klein basis verschilletje :P )

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Het is ook gewoon zo dat de meeste mensen blokkeren als ze beginnen te slippen waardoor ze helemaal geen reactievermogen hebben. Een vriendin van mij is vorige week nog tegen de kant gegaan op een oprit/afrit van de autostrade. Vraag haar niet meer wat er juist gebeurt is want ze weet het gewoon niet meer.

(Ik ga wss in het voorjaar mijn slipcursus doen. Persoonlijk vind ik dit één van de zwaarste missers in het rijbewijs. Je leert rijden maar niet wat je moet doen als het fout gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jegapia schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:14:
Het is ook gewoon zo dat de meeste mensen blokkeren als ze beginnen te slippen waardoor ze helemaal geen reactievermogen hebben. Een vriendin van mij is vorige week nog tegen de kant gegaan op een oprit/afrit van de autostrade. Vraag haar niet meer wat er juist gebeurt is want ze weet het gewoon niet meer.

(Ik ga wss in het voorjaar mijn slipcursus doen. Persoonlijk vind ik dit één van de zwaarste missers in het rijbewijs. Je leert rijden maar niet wat je moet doen als het fout gaat.)
Onderzoek leert ons dat mensen die een slipcursus gedaan hebben meer ongelukken maken dan mensen die dat niet hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:00
Kom eens met een bron dan.

No offence, maar ik heb er veel aan gehad en vindt dit zo'n opmerking van mensen die het geld er niet voor over hebben en die het zichzelf wel even aanleren... :X Bovendien leer je niet alleen een auto uit de slip te halen, maar ook andere handelingen (uitwijken, remmen).

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarnaast is het om te beginnen al nuttig om eens te voelen wat een auto doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24
Ik heb een lease auto, maar helaas nog in bestelling...
Bij de leaseauto zitten winterbanden

De voorloopauto daarintegen heeft geen winterbanden, maar ik wil niet voor de aankomende 3 a 4 maanden een set kopen.

Kan je ook winterbanden huren?
Zo ja, waar... (het liefst in Noord Holland)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:22:
Daarnaast is het om te beginnen al nuttig om eens te voelen wat een auto doet...
En het is leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat een bullshit dat je in 1 dagje leert hoe je op alles moet reageren.

Je leert hoe je uit een slip komt in een gecontroleerde omgeving ja... je weet dat je gaat slippen en dus weet je welke reactie er komt.

Bij de ANWB slipcursus die ik gevolgd heb was de achterliggende boodschap: PAS JE AAN AAN DE OMSTANDIGHEDEN!

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bertus schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:57:
PAS JE AAN AAN DE OMSTANDIGHEDEN!
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bertus schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:57:
Je leert hoe je uit een slip komt in een gecontroleerde omgeving ja... je weet dat je gaat slippen en dus weet je welke reactie er komt.
Wat mij tijdens de cursus vooral opviel was hoeveel mensen gewoon compleet de verkeerde kant opsturen, vol het gaspedaal intrappen terwijl ze een noodstop moeten doen e.d.
Bij de ANWB slipcursus die ik gevolgd heb was de achterliggende boodschap: PAS JE AAN AAN DE OMSTANDIGHEDEN!
En dat is het allerbelangrijkste, al schat je het vroeg of laat toch een keer verkeerd in.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
Onderstuur op een rotonde corrigeren heb ik al wel eens nodig gehad hoor.

Daarnaast dat een auto onbestuurbaar is met 4 geblokkeerde bandjes, ook al eens nodig gehad (na een paar dagen droogte was het na een regenbui binnen 5 min spekglad en ging ik recht op een rotonde af in een auto zonder ABS). Door de rem los te laten (idiote reactie 8)7) kon ik de auto om de borden heensturen.

Ditzelfde op een snelweg, toen iemand het grappig vond om zonder spiegels naar de linkerrijbaan te gaan. Ook rem losgelaten om de auto tot stilstand te brengen zónder die idioot aan te rijden.

Allemaal voorbeelden van niet-natuurlijke reacties die die dag bij de ANWB me bijgebracht hebben, naast dat je natuurlijk je rijgedrag aan moet passen aan de weersomstandigheden. Gemiddeld 1 x in het jaar gaat het wel eens fout, maar het loopt vervolgens wel goed af.

[ Voor 19% gewijzigd door _Brake_ op 19-12-2007 20:29 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

De ADAC heeft in 2006 een onderzoek laten uitvoeren naar het effect van hun grip en slip training (de ANWB heeft deze training gekopieerd)op de verkeersveiligeid. het doel was om met de verwachte positieve uitkomst commercieel de markt op te gaan om de terugloop in cursisten op te vangen. De uitkomst was voor de ADAC (en dus ook voor de andere organisatie's die slip cursussen of hoe ze het ook noemen geven)nogal schokkend. De kans op een ongeluk in het verkeer wordt 7 keer groter nadat er een slipcursus is gevolgd.

Een dagje slippen is erg leuk, maar met het voorkomen van een ongeval heeft het zo goed als niets te maken. Sterker, meestal rijd men harder de poort uit dan men aankwam want "nu kunnen we het, laat die bocht maar komen" De oorzaken van ongevallen ook hier in nederland ligt namelijk op een heel ander vlak dan te weinig voertuigbeheersing. Dus als je de kans op het veroorzaken en/of meemaken van een ongeval wilt verkleinen volg dan in iedergeval geen anti slipcursus maar kies liever voor een verkeersveiligheidstraining die traint vanuit de echte oorzaken van ongevallen cq. bijna ongevallen. Welke oorzaken dat zijn kan elke bestuurder zelf bedenken. De top drie van ongevallen in nederland is: 1- uitparkeren. 2- kop-staart botsing. 3- geen voorrangverlenen. Dus daar zitten de pijnpunten. Denk een na over de oorzaak die bijvoorbeeld aan het veroorzaken van een kopstaartbotsing ten grondslag ligt.
Dit keer staat het in The handbook of road safety measures. Een toonaangevend boekwerk waar wereldwijde studie's en onderzoeken in staan met betrekking op verkeersveiligheid. Uit recent (2006) onderzoek blijkt: Dat na het volgen van een rijvaardigheids en/of anti- sliptraining bij "gewone" automobilisten de kans op een ongeval 12% toeneemt. Bij vrachtwagenchauffeurs 22% en bij hulpdiensten (ambulance/politie/brandweer) 45% !!!!

Het waarom is simpel te verklaren: Als je iemand leert om een auto uit een slip te halen of een obstakel te ontwijken of een goede noodstop te maken geeft hem dat het gevoel dat hij zich in het verkeer ook wel uit een noodsituatie zal kunnen redden. Het blijkt dat in een noodsituatie primitieve mechanismen in het brein het gaan overnemen van het heldere verstand. Met als gevolg dat de aangeleerde manoeuvre in de praktijk uitblijft.
Met andere woorden objectief gezien alleen maar nadelig. Directe bronnen heb ik nu zo snel niet maar ik twijfel er niet aan dat het te vinden is op internet.

En met alle respect voor de lieden die deze trainingen geven, maar voertuigbeheersing in noodsituaties leer je niet in een paar uurtjes. Evenals je niet leert autorijden in een paar uurtjes. Zeker met zoiets cruciaals zul je heel veel training moeten hebben en blijven volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 00:52 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, ik denk dat als je zo'n onderzoek zou doen naar het effect van winterbanden in de winter, je wel 's iets dergelijks zou kunnen vinden. Mensen worden gewoon overmoedig omdat ze denken wel ff uit de slip te komen (of in het geval van winterbanden veel meer grip te hebben dan de rest), waardoor 60-70km/u binnen de bebouwde kom zelfs bij regen/sneeuw/ijzel nog moet kunnen.

Over die simulators: het grappige is dat die Toyota-simulator die geregeld in F1-programma's op de NL televisie te zien was gewoon Live for Speed draaide, wat je ook op de PC kunt spelen (ik weet iig zeker dat de variant die 's bij Jensen stond toen Olav Mol te gast was op LFS draaide). Die sims zijn aardig gedetailleerd en een F1-auto hou je daar ook echt niet zomaar op de baan. Nu wil ik niet zeggen dat je daarmee geweldig leert rijden en een slipcursus volledig overbodig wordt, maar ik denk dat je het beter leert dan met een onrealistisch hoek-maar-door-de-bocht-spel als Need for Speed :X :X Er zitten ook mensen op de weg die daadwerkelijk denken dat dat soort dingen mogelijk zijn met hun Golf GTI of Honda CRX :o

[ Voor 49% gewijzigd door Grrrrrene op 20-12-2007 08:30 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _Brake_
Wat ik me trouwens nog wel afvraag, is het verschil tussen 205 en 225 winterbanden! Continental heeft wel iets op de site staan 'dat het verstandiger' is, maar gegronde redenen heb ik daar niet voor kunnen vinden 8)7

• Lucky-Shirt
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

_Brake_ schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:27:
Onderstuur op een rotonde corrigeren heb ik al wel eens nodig gehad hoor.

Daarnaast dat een auto onbestuurbaar is met 4 geblokkeerde bandjes, ook al eens nodig gehad (na een paar dagen droogte was het na een regenbui binnen 5 min spekglad en ging ik recht op een rotonde af in een auto zonder ABS). Door de rem los te laten (idiote reactie 8)7) kon ik de auto om de borden heensturen.

Ditzelfde op een snelweg, toen iemand het grappig vond om zonder spiegels naar de linkerrijbaan te gaan. Ook rem losgelaten om de auto tot stilstand te brengen zónder die idioot aan te rijden.

Allemaal voorbeelden van niet-natuurlijke reacties die die dag bij de ANWB me bijgebracht hebben, naast dat je natuurlijk je rijgedrag aan moet passen aan de weersomstandigheden. Gemiddeld 1 x in het jaar gaat het wel eens fout, maar het loopt vervolgens wel goed af.
Grappig dat je vermeld dat je wel eens onderstuur hebt moeten corrigeren op een rotonde. Ik maak dat zo vaak mee, onderstuur corrigeren. Ik rijd in een oude FWD auto en heb zo vaak onderstuur, dat ik er niet eens meer van opkijk. En met een beetje abrupt insturen op een natte / gladde weg, komt zo de achterkant voorbij. Ik heb al zoveel km's glijdend doorgebracht :) . Zodra ik een kans krijg de grenzen van de betreffende auto op te zoeken zonder daarbij iemand anders in gevaar te brengen (kortom, ergens helemaal verlaten en achteraf), doe ik dat graag. Maar voor mij is een auto dan ook een stuk speelgoed, waarmee ik ook nog eens van A naar B kan komen :P .

Vroeger, toen er nog echt sneeuw viel, zetten we zelf een parcours uit op een grote, verlaten parkeerplaats en maar rondjes glijden. En je krijgt de auto steeds beter de bocht rond. Geen slipcursus voor nodig. En bleef het vriezen en viel er geen sneeuw, maakten we de parkeerplaats zelf wel glad met wat water. En dat allemaal op zomerbanden.

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:54 ]

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 21:26

TMDevil

Blaat

_Brake_ schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:38:
Wat ik me trouwens nog wel afvraag, is het verschil tussen 205 en 225 winterbanden! Continental heeft wel iets op de site staan 'dat het verstandiger' is, maar gegronde redenen heb ik daar niet voor kunnen vinden 8)7
Kleinere band, betekend meer druk per cm2. En je banden hoeven minder water/sneew af te voeren.

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:45 ]

n54 power!

Verwijderd

Ik rijd in een oude FWD auto en heb zo vaak onderstuur, dat ik er niet eens meer van opkijk. En met een beetje abrupt insturen op een natte / gladde weg, komt zo de achterkant voorbij.
Dan heb je vrij weinig geleerd want als de achterkant voorbij komt heb je dus overstuur

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

_Brake_ schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:38:
205 is verstandiger omdat je op die manier minder loopvlak op de weg hebt staan en daardoor dus meer druk per vierkante cm. Ik heb nu zelfs 185 winterbanden op mijn auto zitten waar ik in de zomer 225 heb (maar die ga ik ook versmallen deze zomer)

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja kijk spelen doet bijna elke man wel en spelen is ook zelf initieren: je rijd in een spekgladde omgeving waarin je ZELF de handrem aantrekt, daarna stuur je tegen en probeer je je auto recht te krijgne.

Als je remmen achter blokkeren terwijl jij door een bocht rijd en het is glad, sta je achterstevoren voordat je "dithebikgeleerdopdeanwbslipcursus" kan zeggen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Vanochtend was ik toch wel heel blij dat ik m'n winterbanden onder de auto heb zitten. Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar van Utrecht tot en met Den Haag heb ik continu een witte vluchtstrook gezien op de A12 door de motsneeuw die was gevallen. Vlak voor het Prins Clausplein lag er zelfs sneeuw op de rijbaan! Dat zijn omstandigheden waar ik met mijn zomerbanden dus niet graag wil rijden.
En winterbanden zijn niet alleen nuttig op hellingen, maar ook wel degelijk op de vlakke weg. Dus om winterbanden om die reden als onzin te verklaren vind ik de grootste bull-shit die er is.

Om nog even terug te komen op de ervaring die je op kan doen met een goede simulator, ik ben het daar wel mee eens. Ik heb jaren verschillende auto's sims gespeeld met een FF-stuur. Het gevoel van een echte auto kan het niet evenaren, bij lange na niet zelfs, want je mist het complete "kont-gevoel". Maar een goede sim met goede FF laat je wel ervaren hoe het stuur reageerd, vergelijkbaar met zoals een echte auto dat doet.
Dat het mij ervaring heeft gegeven, bewees m'n huidige (en eerste auto wel) toen ik voor het eerst te maken kreeg met overstuur (iets wat een RWD gewoon snel heeft). Zonder na te denken stuurde ik direct tegen, de kant op die ik wou. Ik had m'n auto dus ondanks het slippen volledig onder controle. Aangezien dit de eerste keer in m'n leven was dat ik in een echte auto zat waarbij dit gebeurde, kan ik het alleen maar toeschrijven aan ervaring die ik heb opgedaan met race-sims, want ik verwacht niet dat ik zo'n natuurtalent ben dat ik een auto volledig zonder ervaring in bedwang kan houden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:01:
[...]

Dan heb je vrij weinig geleerd want als de achterkant voorbij komt heb je dus overstuur
Ik weet best het verschil en ik bedoelde dus dat zowel onder- als overstuur mij niet vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een klein vraagje.. een beetje offtopic, maar ik denk dat dit de beste plek is om 'm te stellen...

Ik ben dit jaar net te laat met de winterbanden aanvraag en zal dus 3e kerstdag op m'n zomerbanden door Duitsland naar Praag moeten rijden. Ik wil echter voor de zekerheid nog wel wat sneeuwkettingen aanschaffen. Als ik nu sneeuwkettingen koop voor mijn zomerbanden (205/50 R17 93W) en over twee weken de nieuwe winterbanden om mijn velgen gaan, passen die kettingen dan ook om die nieuwe winterbanden?

Ik heb deze vraag ook aan mijn tire-center proberen te stellen, maar daar is het nu dusdanig druk dat al drie dagen de telefoon naast de haak ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou oppassen met sneeuwkettingen om je 17 " LMV
let erop dat ze niet beschadigd raken.

Sowieso is het verstandig winterbanden in een smallere/kleinere omvang te nemen (iets in de trend van 150-190/R15")
in de racesport rijden ze niet voor niets met WRC op zeer dunne bandjes met die sneeuw races

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scorpion303 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 13:41:
Een klein vraagje.. een beetje offtopic, maar ik denk dat dit de beste plek is om 'm te stellen...

Ik ben dit jaar net te laat met de winterbanden aanvraag en zal dus 3e kerstdag op m'n zomerbanden door Duitsland naar Praag moeten rijden. Ik wil echter voor de zekerheid nog wel wat sneeuwkettingen aanschaffen. Als ik nu sneeuwkettingen koop voor mijn zomerbanden (205/50 R17 93W) en over twee weken de nieuwe winterbanden om mijn velgen gaan, passen die kettingen dan ook om die nieuwe winterbanden?

Ik heb deze vraag ook aan mijn tire-center proberen te stellen, maar daar is het nu dusdanig druk dat al drie dagen de telefoon naast de haak ligt..
Wat voor auto gaat het om?

Grote kans dat een smallere bandenmaat een kleinere ketting nodig heeft, dus ik ben bang dat je ze voor niks koopt...

Overigens; is het geen idee om langs wat bandenleveranciers te rijden? Misschien hebben ze nog een gaatje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sneeuwkettingen hebben een bepaalde breedte. Die breedte wordt bepaald door de doorsnede en de breedte van de band. Als die min of meer gelijk blijft (bij elkaar geteld dus) dan kun je de zelfde maat sneeuwketting gebruiken.
Hier een overzicht van de ANWB. Voot 205/50R17 wordt maat 73 aanbevolen, en die maat past ook onder o.a. 195/65R16 of 195/80R14 of 225/50R16.
Je moet dus echt weten wat de maat van de winterbanden wordt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:03:
Sneeuwkettingen hebben een bepaalde breedte. Die breedte wordt bepaald door de doorsnede en de breedte van de band. Als die min of meer gelijk blijft (bij elkaar geteld dus) dan kun je de zelfde maat sneeuwketting gebruiken.
Hier een overzicht van de ANWB. Voot 205/50R17 wordt maat 73 aanbevolen, en die maat past ook onder o.a. 195/65R16 of 195/80R14 of 225/50R16.
Je moet dus echt weten wat de maat van de winterbanden wordt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Punt is alleen dat een 195/65/16 waarschijnlijk een te grote rolomtrek heeft... ;)

Dus als je smaller gaat kun je er mijns insziens zeker van zijn dat dat niet gaat passen...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Ik zou oppassen met sneeuwkettingen om je 17 " LMV
let erop dat ze niet beschadigd raken.
ik ben al op zoek naar sneeuwkettingen die de boel een beetje ontzien.. die spikes-dingen lijken me wel wat, maar zijn wel erg prijzig..
Sowieso is het verstandig winterbanden in een smallere/kleinere omvang te nemen (iets in de trend van 150-190/R15")
tja.. tis een leaseauto met winterbandendeal.. zit dus gewoon aan m;n LM velgen (en bijbehorende omvang en breedte) vast..
Wat voor auto gaat het om?
Een volvo c30
Overigens; is het geen idee om langs wat bandenleveranciers te rijden? Misschien hebben ze nog een gaatje...
Tja.. vanwege die leasedeal zit ik inmiddels vast aan één tire-center en m'n bestelling voor de winterbanden is reeds geplaatst in Den Haag, dus een vestiging-switch is ook geen optie meer.. :(

Maar als ik dezelfde velgen houd, dan passen daar dus alleen dezelfde maat winterbanden op en dan zit ik toch gewoon goed? (de kans op beschadiging van m'n velgen uitgezonderd)

[ Voor 17% gewijzigd door scorpion303 op 21-12-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scorpion303 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:25:
[...]

ik ben al op zoek naar sneeuwkettingen die de boel een beetje ontzien.. die spikes-dingen lijken me wel wat, maar zijn wel erg prijzig..

[...]

tja.. tis een leaseauto met winterbandendeal.. zit dus gewoon aan m;n LM velgen (en bijbehorende omvang en breedte) vast..

[...]

Een volvo c30

[...]

Tja.. vanwege die leasedeal zit ik inmiddels vast aan één tire-center en m'n bestelling voor de winterbanden is reeds geplaatst in Den Haag, dus een vestiging-switch is ook geen optie meer.. :(

Maar als ik dezelfde velgen houd, dan passen daar dus alleen dezelfde maat winterbanden op en dan zit ik toch gewoon goed? (de kans op beschadiging van m'n velgen uitgezonderd)
Maatje smaller kan en is eigenlijk (zeker met zo'n relatief kleine auto) aan te raden... Dat zou dan 195 worden...

Als je dezelfde velgen (moet?) houden, is het ivm de kettingen misschien wel handiger om bij dezelfde bandenmaat te blijven...
Hou er wel rekening mee dat onder die auto met die bandenmaat niet elke ketting gemonteerd mag worden...

195/65/15 zou wat dat betreft een beter maat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:47:
[...]

Maatje smaller kan en is eigenlijk (zeker met zo'n relatief kleine auto) aan te raden... Dat zou dan 195 worden...

Als je dezelfde velgen (moet?) houden, is het ivm de kettingen misschien wel handiger om bij dezelfde bandenmaat te blijven...
Hou er wel rekening mee dat onder die auto met die bandenmaat niet elke ketting gemonteerd mag worden...

195/65/15 zou wat dat betreft een beter maat zijn...
Ik heb net eindelijk de bandenboer aan de lijn gekregen.. zij denken toch wat anders over het bovenstaande.. ik krijg gewoon exacte dezelfde maat winterband als de zomerbandjes die er nu onderzitten.. 205/50 - 17 vredesteintjes geloof ik.. en het duurt nog minimaal één week voordat ze binnen zijn en de drukte wordt er niet veel minder om, dus ik heb mazzel als ik ze er over drie weken onder heb zitten.. Volgens mij gaat heel Nederland nu massaal (tegelijk) aan de winterband..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Ik heb ze er al een tijdje onderzitten, Vredenstein Wintrac Extreme 235/45R17. Zolang de temperatuur onder de ca. 5 graden zit, zijn ze heerlijk. Daarboven zijn ze wat "wobbly".

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scorpion303 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:31:
[...]

zij denken toch wat anders over het bovenstaande..
Over wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Volgens mij gaat heel Nederland nu massaal (tegelijk) aan de winterband..
Gek heh, die gaan allemaal skiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb net eindelijk de bandenboer aan de lijn gekregen.. zij denken toch wat anders over het bovenstaande.. ik krijg gewoon exacte dezelfde maat winterband als de zomerbandjes die er nu onderzitten.. 205/50 - 17 vredesteintjes geloof ik.. en het duurt nog minimaal één week voordat ze binnen zijn en de drukte wordt er niet veel minder om, dus ik heb mazzel als ik ze er over drie weken onder heb zitten.. Volgens mij gaat heel Nederland nu massaal (tegelijk) aan de winterband..
Die bredere band is duurder dus dat zou ik ook adviseren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Aan de winterbanden tests heb je ook niks. Ik heb de Michelin PA3. Ik heb nu 3 tests gevonden, alle Duits. In deze 3 tests is hij geworden: Nr1, Nr. 7 en Nr.13 (laatste) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dan klopt plaats 7 dus, zit precies in het midden van de andere 2 uitslagen ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 17:33:
[...]

Die bredere band is duurder dus dat zou ik ook adviseren 8)7
Inderdaad, fijne eerlijke bandenboer heb je dan. Je had gewoon moeten zeggen dat je smallere wilde :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond lag er ineens aardig wat sneeuw. (niet veel maar toch :P ). Even hard remmen en je gleed al hoor :P Beetje "sportief" de bocht in en je voelde de voorkant al gaan.

Leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:42:
Tsjah, dat "voorzichtiger rijden" tijdens sneeuw vind ik dan wel weer een kulargument...

Met zomerbanden moet je gewoon uit de sneeuw blijven... Ga voor de gein maar eens met een stel winterbandjes de sneeuw in... Verschil van dag en nacht...
Als je met zomerbanden eenmaal begint te glijden is het eind zoek...
Geleuter, uit de koker van het absolutisme
Ook toen de "winterband"nog moest worden uitgevonden reden we gewoon met "banden "(rond en zwart) door de sneeuw.
Als je begon te glijden nam je gas terug
En daarmee kwamen we gewoon thuis......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

pfff, geen sneeuw ofzo hier, maar wel tyfuskoud en mistig, kortom gladde weg :X

zat een mooie schuiver te maken net midden in de stad, bochtje iets te rap door terwijl ik al voorzichtig reed, voelde ineens de kont wegschuiven. Kon m gelukkig weer vrij makkelijk controleren, maar toch maar nog voorzichtiger naar huis gereden...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 19:14:
Aan de winterbanden tests heb je ook niks. Ik heb de Michelin PA3. Ik heb nu 3 tests gevonden, alle Duits. In deze 3 tests is hij geworden: Nr1, Nr. 7 en Nr.13 (laatste) 8)7
Wat je mist is geloof.
Geloof dat je zonder winterbanden een gevaarlijke gek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 17:40:
[...]

Ook toen de "winterband"nog moest worden uitgevonden reden we gewoon met "banden "(rond en zwart) door de sneeuw.
Jajaja, vroeger was alles beter...
Dat is pas geleuter...

Punt is dat het wel je eigen veiligeheid is, en daar doe ik persoonlijk liever zoveel mogelijk aan...
Feit is dat het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren iig gestaag daalt... En dat "veiliger rijden" onder gladde omstandigheden ook heel erg relatief is...

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 19:15:
[...]
Jajaja, vroeger was alles beter...
Dat is pas geleuter...

Punt is dat het wel je eigen veiligeheid is, en daar doe ik persoonlijk liever zoveel mogelijk aan...
Feit is dat het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren iig gestaag daalt... En dat "veiliger rijden" onder gladde omstandigheden ook heel erg relatief is...
Feit is ook dat bij goed weer winterbanden slechtere grip hebben dan zomerbanden en feit is ook dat veel mensen te laat hun banden weer terug omwisselen. Feit is verder ook dat je in Nederland maar een paar dagen per jaar echt profijt hebt van winterbanden en ook dat mensen met winterbanden gemiddeld harder over sneeuw rijden omdat ze betere grip hebben. De vraag is dan ook of winterbanden in Nederland nu echt iets toevoegen (als je op wintersport gaat is het natuurlijk een heel ander verhaal). Nu is het natuurlijk wel zo dat met het weer van de afgelopen dagen winterbanden beter zijn :)

Zowiezo zullen er niet veel doden vallen door mensen die op sneeuw rijden omdat die over het algemeen toch redelijk rustig rijden en daardoor eerder blikschade rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 17:40:
[...]

Zelfde met ABS, gordels, airbags, kreukelzones en ga zo maar door. Dat is dus geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 22:34:
[...]

Feit is ook dat bij goed weer winterbanden slechtere grip hebben dan zomerbanden
Goede winterbanden hebben onder droge omstandigheden minder grip dan goede zomerbanden... En daar zit hem juist de crux... 80% van de mensen rijdt niet op goede zomerbanden... Moet allemaal goedkoop natuurlijk...
Daarnaast is dát verschil in prestatie een stuk minder groot dan het verschil in winterse omstandigheden...
en feit is ook dat veel mensen te laat hun banden weer terug omwisselen.
Ik heb nog nergens uitsluitsel gekregen over of de winterband bij hogere temperaturen nog slechter gaat presteren... En zeker niet in welke mate...
Feit is verder ook dat je in Nederland maar een paar dagen per jaar echt profijt hebt van winterbanden en ook dat mensen met winterbanden gemiddeld harder over sneeuw rijden omdat ze betere grip hebben.
Op sneeuw kún je ook een hoop met winterbanden, zonder dat het meteen gevaarlijk wordt... Met zomerbanden ben je dan -ongeacht de fabel van het aanpassen van de rijstijl- reddeloos verloren...
De vraag is dan ook of winterbanden in Nederland nu echt iets toevoegen (als je op wintersport gaat is het natuurlijk een heel ander verhaal). Nu is het natuurlijk wel zo dat met het weer van de afgelopen dagen winterbanden beter zijn :)

Zowiezo zullen er niet veel doden vallen door mensen die op sneeuw rijden omdat die over het algemeen toch redelijk rustig rijden en daardoor eerder blikschade rijden.
Tsjah... Doden... Je moet de meldingen van de verzekeringsmaatschappijen eens horen na een dagje sneeuw... Weer voor miljoenen blikschade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Kan er ondertussen niet beter een topic geopend worden waar de discussie kan worden voortgezet of je een voor of tegenstander bent van winterbanden? Ik ben van mening dat de discussie hier niet nodig is, mensen die graag winterbanden monteren kunnen hier aangeven of ze het al gedaan hebben. Wat een geneuzel zeg :/
Ik heb ze er vorige week onder gelegd, heb de Vredestein Snowtrac2 en daar ben ik tot nog toe zeer tevreden over. 2 jaar terug eens een set milestones gekocht onder mijn andere auto (volgens mij zijn die ook van vredestein, maar dan de 2e lijn), daar was ik qua slijtage zeer ontevreden over. Dus ik ben benieuwd hoe het de vredesteins vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:52
JdM schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:42:
Kan er ondertussen niet beter een topic geopend worden waar de discussie kan worden voortgezet of je een voor of tegenstander bent van winterbanden? Ik ben van mening dat de discussie hier niet nodig is, mensen die graag winterbanden monteren kunnen hier aangeven of ze het al gedaan hebben. Wat een geneuzel zeg :/
Wat zou dan het nut van dit topic zijn om daarin alleen aan te geven dat je winterbanden onder je auto gemonteerd hebt of wil je gewoon liever niet zien of horen dat winterbanden in Nederland niet noodzakelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

kwiebus schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:59:
[...]

Wat zou dan het nut van dit topic zijn om daarin alleen aan te geven dat je winterbanden onder je auto gemonteerd hebt of wil je gewoon liever niet zien of horen dat winterbanden in Nederland niet noodzakelijk zijn?
Begin nou niet tegen mij te jammeren over die banden, ik ga daar niet over in discussie en dacht dat ik daar duidelijk in was. Je gaat toch ook niet in een topic over waterkoeling voor een PC lopen discussieren of het zin heeft? Het topic gaat over die waterkoeling en in dit geval winterbanden, dan is het interessanter om te praten over de soort winterbanden etc. dan over het nut ervan.
Je zou dit topic kunnen gebruiken om de ervaringen te delen over de verschillende winterbanden, nu blijft het bij eindeloos discussieren. De één is voor, de ander tegen who cares? Dit loopt gewoon uit op een welles nietes topic zo, bekijk de laatste weet ik het hoeveel reacties maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
JdM schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:15:
[...]

Begin nou niet tegen mij te jammeren over die banden, ik ga daar niet over in discussie en dacht dat ik daar duidelijk in was. Je gaat toch ook niet in een topic over waterkoeling voor een PC lopen discussieren of het zin heeft? Het topic gaat over die waterkoeling en in dit geval winterbanden, dan is het interessanter om te praten over de soort winterbanden etc. dan over het nut ervan.
Je zou dit topic kunnen gebruiken om de ervaringen te delen over de verschillende winterbanden, nu blijft het bij eindeloos discussieren. De één is voor, de ander tegen who cares? Dit loopt gewoon uit op een welles nietes topic zo, bekijk de laatste weet ik het hoeveel reacties maar.
Wie begint hier nu met jammeren? Jouw vergelijking gaat naar mijn mening volkomen mank.

Als de topic starter nu de vraag had gesteld welke winterbanden heb jij en wat zijn jouw ervaringen ermee dan had ik nooit in dit topic gereageerd.

Aangezien de vraag van de topic starter Tijd voor de winterbandjes? is gaat het er naar mijn mening in dit topic over wanneer en dus ook of het zin heeft winterbanden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

kwiebus schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:37:
[...]

Wie begint hier nu met jammeren? Jouw vergelijking gaat naar mijn mening volkomen mank.

Als de topic starter nu de vraag had gesteld welke winterbanden heb jij en wat zijn jouw ervaringen ermee dan had ik nooit in dit topic gereageerd.

Aangezien de vraag van de topic starter Tijd voor de winterbandjes? is gaat het er naar mijn mening in dit topic over wanneer en dus ook of het zin heeft winterbanden te gebruiken.
Met het jammeren doel ik op het punt dat ik aangeef dat ik de discussie zinloos vind, waarop jij vervolgens aan mij gaat vragen of ik niet wil horen dat winterbanden zinloos zijn. Je gaat me met andere woorden dus betrekken in een discussie waar ik van heb aangegeven dat ik hem zinloos vind, dat vind ik jammeren of beter gezegd nutteloos.
Jij mag best vinden dat ik de plank mis sla, ik ben van mening dat het topic de verkeerde kant op gaat door de welles nietes discussie hier.
Lijkt me beter dat wij ook stoppen met deze discussie, we zijn wat mij betreft nu of-oftopic aan het gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
JdM schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:48:
[...]

Met het jammeren doel ik op het punt dat ik aangeef dat ik de discussie zinloos vind, waarop jij vervolgens aan mij gaat vragen of ik niet wil horen dat winterbanden zinloos zijn. Je gaat me met andere woorden dus betrekken in een discussie waar ik van heb aangegeven dat ik hem zinloos vind, dat vind ik jammeren of beter gezegd nutteloos.
Jij mag best vinden dat ik de plank mis sla, ik ben van mening dat het topic de verkeerde kant op gaat door de welles nietes discussie hier.
Lijkt me beter dat wij ook stoppen met deze discussie, we zijn wat mij betreft nu of-oftopic aan het gaan ;)
Nu leg je mij toch echt woorden in de mond, ik heb nooit gezegd dat winterbanden zinloos zijn. ;)

Maar je hebt wel enigszins gelijk.

Net als bij discussies over religie of alternatieve geneeswijzen zullen bij de discussie over de noodzaak van winterbanden in Nederland de gelovigen en niet-gelovigen vermoedelijk nooit met elkaar verenigd kunnen worden en blijft het waarschijnlijk altijd een welles/nietus discussie ongeacht de hoeveelheid steekhoudende argumenten die een niet-gelovige zal aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:36

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, tuurlijk, gooi winterbanden gelijk maar op een hoop met daadwerkelijk twijfelachtige dingen zoals geloof of het nut van belachelijk dure kabels voor je audioset... 8)7

Winterbanden is niets vaags aan, gewoon voors en tegens zijn beide prima feiten over te vinden. Jij schildert het af of voordelen van winterbanden net zo moeilijk te vinden zijn als feiten dat god bestaat... ;)

Het nut hier in NL is zeker over te discussieren, of winterbanden nu wel of niet voordelen hebben, daar is niets vaags aan.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:22:
[...]
Goede winterbanden hebben onder droge omstandigheden minder grip dan goede zomerbanden... En daar zit hem juist de crux... 80% van de mensen rijdt niet op goede zomerbanden... Moet allemaal goedkoop natuurlijk...
Daarnaast is dát verschil in prestatie een stuk minder groot dan het verschil in winterse omstandigheden...
[...]
Over die goede banden heb je gelijk, met goedkope zomerbanden hebben winterbanden al veel eerder nut dan met goede zomerbanden. Verder heb je ook gelijk dat dat verschil bij goede omstandigheden kleiner is, alleen komt het verschil met winterse omstandigheden weer veel minder voor. Aangezien dat kleine verschil heel vaak voorkomt en dat grote verschil maar heel af en toe vraag ik me af of die winterbanden dus wel echt beter zijn voor de veiligheid.
Ik heb nog nergens uitsluitsel gekregen over of de winterband bij hogere temperaturen nog slechter gaat presteren... En zeker niet in welke mate...
[...]
Zodra de gemiddelde temperatuur boven de zeven graden komt, neemt de slijtage behoorlijk toe. Hierdoor neemt de grip van de banden ook af. Dit is op de meeste bandensites wel te vinden.
Op sneeuw kún je ook een hoop met winterbanden, zonder dat het meteen gevaarlijk wordt... Met zomerbanden ben je dan -ongeacht de fabel van het aanpassen van de rijstijl- reddeloos verloren...
[...]
Dat is toch echt geen fabel, als je rekening houdt met de omstandigheden kun je een hoop. Ik rijd met sneeuw ook gewoon met mijn zomerbanden en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Je weet dat het glad is dus je moet ook zorgen dat je snelheid daar op is afgestemd. Verder wordt er hier in Nederland altijd zoveel gestrooid dat je eigenlijk alleen op de kleine binnenwegen echt last hebt van gladheid. Verder heb je alleen op ijs echt problemen. Op sneeuw kan ik met mijn zomerbanden ook goed vooruit (daarbij heb ik er natuurlijk wel goede zomerbanden opzitten wat wel veel scheelt)
GaMeOvEr schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:40:
Het nut hier in NL is zeker over te discussieren, of winterbanden nu wel of niet voordelen hebben, daar is niets vaags aan.
Helemaal mee eens, winterbanden zijn zeer fijn als je op ijs/sneeuw gaat rijden. Gezien hoe vaak dat soort weer in Nederland voorkomt ben ik iig van mening dat ze totaal geen nut hebben hier. Mocht je op wintersport oid gaan moet je ze zeker kopen want het is een wereld van verschil.

En om helemaal ontopic te reageren, nee ik vind het nog geen tijd voor de winterbandjes aangezien ik in Nl blijf :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Even reageren, aangezien ik de TS ben ;)
Ik had dit topic gestart juist om de discussie over de (on)zin van winterbanden te starten. Dat lijkt me behoorlijk geslaagd als ik dat zelf mag zeggen.

Wat mij opvalt over de tegenstanders, is dat zij altijd aankomen met het argument dat het maar zelden echt nut heeft in Nederland om winterbanden te monteren. Maar wat zij vergeten is, dat op die moment dat ze nut hebben, zomerbanden eigenlijk nergens meer zijn en je gewoon hopeloos passagier wordt in een auto die een richting op glijdt die jij over het algemeen niet wilt.
Natuurlijk, ook met winterbanden kan dat heel goed gebeuren, maar de kans is toch wel kleiner. Dat winterbanden onder de andere omstandigheden minder presteren, maken ze echter nog niet direct zoveel slechter dat ze gevaarlijk zijn. Veruit de meeste mensen zullen nooit de grenzen van de grip van hun banden ervaren, dus voldoet een dergelijke band. Maar kom je een keer op een sneeuwplek (en daar heb ik de afgelopen week toch wel erg veel van gezien tussen Utrecht en Den Haag), dan ben je met je zomerband nergens, terwijl je met je winterband gewoon door kunt rijden (in mijn geval iig).

Wat betreft het strooien, ja er wordt in Nederland veel gestrooid, klopt helemaal, maar waarom lag er afgelopen vrijdagochtend (rond 8u45) dan sneeuw op de linker rijbaan van de A12 richting Den Haag, vlak voor het Prins Clausplein? De weg was helemaal links wit van de sneeuw, dan een strook van zo'n 40cm breed die schoon was, 50cm breed weer sneeuw, en 40 cm breed schoon. En in Gouda vlak bij m'n huis in de binnenstad (veel paaltjes, geparkeerde auto's, grachten) waren genoeg gladde plekken te vinden.
Ik weet zeker dat wanneer je de controle over je auto verliest omdat je zomerbanden niet overweg konden met de situatie en je je auto total-loss rijdt, je je nog wel een keer achter je oren zult krabben als je je realiseert dat je het had kunnen voorkomen met winterbanden.
Ik wil persoonlijk dat risico niet lopen, dus zet ik er winterbanden onder, en blijf dat ook doen. En ik zal vloeken op de persoon die tegen mij aan glijdt omdat hij winterbanden onnodig vindt.

Voor mij zijn winterbanden een voorzorgsmaatregel. Je mag er niet vanuit gaan dat de weg altijd goed berijdbaar is met zomerbanden en als de situatie veranderd, je snel genoeg dat door hebt om op een veilig manier je rijstijl aan te passen die geschikt is voor de situatie met zomerbanden.

En wat betreft dat we het vroeger ook zonder winterbanden deden, is dat reden genoeg om winterbanden dan maar af te doen als onzinnig? Misschien konden ze 15 jaar geleden nog geen winterbanden produceren die geschikt zijn voor landen als Nederland, heb je daar wel aan gedacht?
Vroeger konden we het ook doen zonder internet, telefoon, televisie, radio, vliegtuigen, auto's, etc, dus is dat dan ook allemaal maar onzin? Of airbags, gordels, kreukelzones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op zondag 23 december 2007 @ 20:00:
[...]

Over die goede banden heb je gelijk, met goedkope zomerbanden hebben winterbanden al veel eerder nut dan met goede zomerbanden. Verder heb je ook gelijk dat dat verschil bij goede omstandigheden kleiner is, alleen komt het verschil met winterse omstandigheden weer veel minder voor. Aangezien dat kleine verschil heel vaak voorkomt en dat grote verschil maar heel af en toe vraag ik me af of die winterbanden dus wel echt beter zijn voor de veiligheid.
Tsjah, dit blijft een (goed) punt van discussie...
Ik zie het als volgt, zwart-wit gesteld...
Met winterbanden op droog kom je 100x 2 meter tekort... Wat misschien nog op te vangen is door sturen, anders remmen, door de andere partij, weet ik wat... En uiteindelijk ook minder schade/leed als gevolg...

Met zomerbanden kom je 2x 20 meter tekort... En dan is het einde verhaal...
[...]

Zodra de gemiddelde temperatuur boven de zeven graden komt, neemt de slijtage behoorlijk toe. Hierdoor neemt de grip van de banden ook af. Dit is op de meeste bandensites wel te vinden.
Hier maak je denkik een fout... Hogere slijtage heeft niet per definitie te maken met minder grip... Kijk maar naar de formule 1 waar de meest slijtagegevoelige band over het algemeen de snelste rondetijden verzorgt... En dat was (tot vorig seizoen :X ) de zachte compound...
[...]

Dat is toch echt geen fabel, als je rekening houdt met de omstandigheden kun je een hoop. Ik rijd met sneeuw ook gewoon met mijn zomerbanden en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Je weet dat het glad is dus je moet ook zorgen dat je snelheid daar op is afgestemd. Verder wordt er hier in Nederland altijd zoveel gestrooid dat je eigenlijk alleen op de kleine binnenwegen echt last hebt van gladheid. Verder heb je alleen op ijs echt problemen. Op sneeuw kan ik met mijn zomerbanden ook goed vooruit (daarbij heb ik er natuurlijk wel goede zomerbanden opzitten wat wel veel scheelt)
Tsjah, over dat strooien staat hierboven al het een en ander... Maar zoals gezegd; je maakt met zomerbanden tijdens gladheid de foutmarge en de eventuele gevolgschade wel erg groot... Natuurlijk, als alles goed gaat is er niks aan de hand... Maar wat als iemand anders niet op zit te letten, en jij een noodgreep moet uithalen? Kun je voorzichtig rijden, maar het is onmogelijk om niemand anders tegen te komen tijdens een rit... Wat dus ook voor onvoorziene omstandigheden zorgt...
[...]

Helemaal mee eens, winterbanden zijn zeer fijn als je op ijs/sneeuw gaat rijden. Gezien hoe vaak dat soort weer in Nederland voorkomt ben ik iig van mening dat ze totaal geen nut hebben hier. Mocht je op wintersport oid gaan moet je ze zeker kopen want het is een wereld van verschil.

En om helemaal ontopic te reageren, nee ik vind het nog geen tijd voor de winterbandjes aangezien ik in Nl blijf :P
Ik zeg niet dat ik het nut er in nederland per definitie wel of niet van inzie... Zou deze keuze ook erg lastig vinden als ik níet jaarlijks op wintersport ging... Maar ik probeer sowieso het beste te kopen wat er te krijgen is... Zéker voor banden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:34:
[...]
Tsjah, dit blijft een (goed) punt van discussie...
Ik zie het als volgt, zwart-wit gesteld...
Met winterbanden op droog kom je 100x 2 meter tekort... Wat misschien nog op te vangen is door sturen, anders remmen, door de andere partij, weet ik wat... En uiteindelijk ook minder schade/leed als gevolg...

Met zomerbanden kom je 2x 20 meter tekort... En dan is het einde verhaal...
[...]
1 keertje bij goed weer 2 meter te kort komen is natuurlijk ook einde verhaal. Verder kun je met goede zomerbanden op sneeuw/ijs echt nog wel enigszins remmen/sturen en kun je bij die 20 meter ook nog wel wat uitwijken. Verder zorg ik dat als ik op een gladde weg rijd wel dat ik die 20 meter speling heb.
Hier maak je denkik een fout... Hogere slijtage heeft niet per definitie te maken met minder grip... Kijk maar naar de formule 1 waar de meest slijtagegevoelige band over het algemeen de snelste rondetijden verzorgt... En dat was (tot vorig seizoen :X ) de zachte compound...
[...]
Even voor de duidelijkheid, dit heb ik rechtstreeks van een paar banden sites gehaald en is dus niet mijn eigen mening. Schijnbaar zijn de meesten er het wel over eens dat bij meer als 7 graden je beter je zomerbanden er op kunt zetten omdat die betere grip hebben en omdat je winterbanden dan wel erg hard gaan slijten.
Tsjah, over dat strooien staat hierboven al het een en ander... Maar zoals gezegd; je maakt met zomerbanden tijdens gladheid de foutmarge en de eventuele gevolgschade wel erg groot... Natuurlijk, als alles goed gaat is er niks aan de hand... Maar wat als iemand anders niet op zit te letten, en jij een noodgreep moet uithalen? Kun je voorzichtig rijden, maar het is onmogelijk om niemand anders tegen te komen tijdens een rit... Wat dus ook voor onvoorziene omstandigheden zorgt...
[...]
Klopt, maar die 2 dagen per jaar dat het echt glad is valt daar goed omheen te werken. Verder is het niet zo dat je met goede zomerbanden helemaal geen grip hebt. Ik heb met mijn zomerbanden iig pas echt last van de gladheid als het ijs is, over sneeuw kan ik redlijk rijden mits je maar ff oplet dat je je rem niet vol in gaat trappen.
Ik zeg niet dat ik het nut er in nederland per definitie wel of niet van inzie... Zou deze keuze ook erg lastig vinden als ik níet jaarlijks op wintersport ging... Maar ik probeer sowieso het beste te kopen wat er te krijgen is... Zéker voor banden...
Ik ook en daarom geef ik liever wat meer geld uit aan echt goede zomerbanden dan aan een extra setje winterbanden :)

Heel simpel is dit trouwens een discussie over of je beter een hoop dagen iets betere grip kunt hebben met als nadeel dat je een paar dagen per jaar slechte grip hebt of dat je beter een hoop dagen iets mindere grip kunt hebben, maar dat dan wel alle dagen, ook als het glad is.
In Nederland is het gewoon twijfelachtig wat beter is, met een goede winter zijn winterbanden waarschijnlijk beter, met een zachte winter heb je er compleet niets aan :P
deepbass909 schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:10:
Even reageren, aangezien ik de TS ben ;)

Ik wil persoonlijk dat risico niet lopen, dus zet ik er winterbanden onder, en blijf dat ook doen. En ik zal vloeken op de persoon die tegen mij aan glijdt omdat hij winterbanden onnodig vindt.
Ik zal ook vloeken tegen de gast die met mooi weer net tegen mij aanglijd omdat hij geen zomerbanden erop had liggen ;) (zowiezo zal ik vloeken als iemand tegen me aan rijd :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 24-12-2007 13:22 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch opvallend dat bedrijven die auto's veel op weg sturen wel altijd winterbanden monteren. Ik noem een wegenwacht, de politie enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taxi's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:18:
[...]

1 keertje bij goed weer 2 meter te kort komen is natuurlijk ook einde verhaal. Verder kun je met goede zomerbanden op sneeuw/ijs echt nog wel enigszins remmen/sturen en kun je bij die 20 meter ook nog wel wat uitwijken. Verder zorg ik dat als ik op een gladde weg rijd wel dat ik die 20 meter speling heb.
Heb al tig keren schuivers gemaakt met winterbanden die ik normaal met zomerbanden niet zou maken, echter stond ik elke keer gewoon op tijd stil. Naar mijn mening, als je die 2 meter nodig had, had je niet genoeg afstand gehouden.
Die schuivers van mij kwamen overigens voort uit onoplettendheid waarbij ik met 30km/h op een rotonde aan kwam rijden en er achter een andere auto vandaan nog een busje vandaan kwam. Dan moet je in een paar meter van 30 naar 0 en schuif je misschien een halve meter. Bij die halve meter schuiven maakt je winterband een enorm contact met de weg omdat het profiel gewoon platgedrukt wordt. Een schuivende zomerband kan je hier niet mee vergelijken, die blokjes schuiven gewoon door in de vorm zoals ze zijn.
Even voor de duidelijkheid, dit heb ik rechtstreeks van een paar banden sites gehaald en is dus niet mijn eigen mening. Schijnbaar zijn de meesten er het wel over eens dat bij meer als 7 graden je beter je zomerbanden er op kunt zetten omdat die betere grip hebben en omdat je winterbanden dan wel erg hard gaan slijten.
Ik ga niet elke dag kijken op de thermometer of het vandaag onder of boven de 7 graden wordt. Ik gooi de banden eronder op het moment dat het een beetje begint te vriezen, een paar maand later als het maar niet meer koud wil worden gooi ik de zomersloffen er weer onder.
Klopt, maar die 2 dagen per jaar dat het echt glad is valt daar goed omheen te werken. Verder is het niet zo dat je met goede zomerbanden helemaal geen grip hebt. Ik heb met mijn zomerbanden iig pas echt last van de gladheid als het ijs is, over sneeuw kan ik redlijk rijden mits je maar ff oplet dat je je rem niet vol in gaat trappen.
Twee jaar terug heb ik 3 uren over de tocht Metslawier-Grou-Meppel gedaan en kwam ik onderweg nog een in de sloot geparkeerde Vectra tegen. Op mijn weg zat ook nog een kilometer ongestrooide weg, waarbij ik op het eind rechtsaf moest naar een weg waar wel gestrooid was. Ik kwam op de bocht aanrijden in de 2e versnelling, voortgedreven door een stationair toerental. Op die hoek kwam ik nog een auto tegen. Bij het insturen in de bocht maakte mijn achterkant een schuiver en gleed mijn auto net niet tegen de andere auto aan. Ik zal misschien 15km/h gereden hebben, mijn snelheidsmeter lag op de spijker. Dat was met zomerbandjes.
Ik ook en daarom geef ik liever wat meer geld uit aan echt goede zomerbanden dan aan een extra setje winterbanden :)
Over het algemeen rijd je de nodige jaren in dezelfde auto. Als je winterbanden gemonteerd zijn, liggen je zomerbanden op zolder en slijten niet. In 2005/2006 heb ik 50.000km/jaar gereden, dan moet je toch elk jaar nieuwe banden, kan er ook wel een setje winterbanden af.
Heel simpel is dit trouwens een discussie over of je beter een hoop dagen iets betere grip kunt hebben met als nadeel dat je een paar dagen per jaar slechte grip hebt of dat je beter een hoop dagen iets mindere grip kunt hebben, maar dat dan wel alle dagen, ook als het glad is.
In Nederland is het gewoon twijfelachtig wat beter is, met een goede winter zijn winterbanden waarschijnlijk beter, met een zachte winter heb je er compleet niets aan :P
Ik heb liever 3-4 maanden iets mindere grip in de situaties waarbij winterbanden niet nodig zijn, dan dat ik in die 3-4 maanden 1x tegen een ander object aanrijd omdat mijn banden geen grip konden krijgen. Nu hebben we hier in het noorden alleen nog droge koude winters gehad en lukt het met zomerbanden ook wel, maar ik moet er niet aan denken als er binnenkort iets met deze temperaturen uit de lucht komt vallen.
Ik zal ook vloeken tegen de gast die met mooi weer net tegen mij aanglijd omdat hij geen zomerbanden erop had liggen ;) (zowiezo zal ik vloeken als iemand tegen me aan rijd :+ )
Zoals eerder gezegd, als die gast tegen je aan komt schuiven omdat ie 2 meter te kort komt vanwege winterbanden, heeft hij gewoon te weinig afstand gehouden. Dit gebeurt niet alleen met winterbanden, maar met alle auto's waarvan de banden niet in orde zijn (verkeerde seizoensbanden gemonteerd, auto's die op slicks rijden en mensen die keiharde zomerbanden voor een paar tientjes laten monteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:18:
[...]

Verschil is echter wel of je met 20 of met 60 aan komt blazen...
[...]

Ze slijten harder, dat klopt... Ze hebben gemiddeld genomen minder grip boven de 7 graden, klopt ook... Dit heeft is echter geen causaal verband...
[...]

Ik heb de keuze gemaakt voor de beste zomerbanden én de beste winterbanden... Waarbij ik naar de laatste juist extra gekeken heb naar de prestaties op droog en nat...
Dat klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Ik ben toevallig nog tegen een interessant stukje proza aangelopen wat ik jullie niet wil onthouden:

Het glibberige pad van marketing
de Volkskrant, 6 december 2007 (pagina 11)
Winterbanden bestaan deels uit in rubber gegoten hightech, voor het andere deel bestaan ze uit marketing. En dat laatste leidt bij vrieskou zeker niet tot een kortere remweg. ‘Winterbanden zijn niet echt noodzakelijk in Nederland.’

Door Theo Stielstra

Zomerband presteert op droog wegdek beter, zelfs als het vriest

Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit. Bandenmakers zouden dat ook graag willen voor hun product. Winterbanden, stellen ze, vergroten de veiligheid onder winterse omstandigheden. Maar: wat zijn winterse omstandigheden? Kou? Regen? IJzel? Sneeuw?
Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.

In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.

Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’

Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.

Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’

Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.

Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

Uit de resultaten van de remproef (zie grafiek) is te zien dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.

Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.

Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking.

Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.

Copyright: de Volkskrant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 28-09 22:29
Dat artikel lijkt dus klare taal. Als je naar een sneeuwgebied op vakantie gaat doe je er goed aan ze aan te schaffen, en als je die 1,5 dag p/jaar dat het in NL sneeuwt de auto kunt laten staan ben je met gewone zomerbanden prima uit.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:09:
Ik heb liever 3-4 maanden iets mindere grip in de situaties waarbij winterbanden niet nodig zijn, dan dat ik in die 3-4 maanden 1x tegen een ander object aanrijd omdat mijn banden geen grip konden krijgen.
Je geeft net al aan dat je met je winterbanden ook al een paar schuivers hebt gemaakt die je met zomerbanden niet had gehad. Dit hadden ook schuivers kunnen zijn waarbij je die extra halve meter net tekort was gekomen. Je stelling van je 1* tegen iets aanrijden is dus nogal eenzijdig, voor hetzelfde geldt zorgen je winterbanden juist voor dat ene ongeluk.
Zoals eerder gezegd, als die gast tegen je aan komt schuiven omdat ie 2 meter te kort komt vanwege winterbanden, heeft hij gewoon te weinig afstand gehouden.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor als je met zomerbanden in de sneeuw tegen iets aanschuift. Iets meer afstand houden en het was niet gebeurt.
MikeyMan schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:51:
[...]
Verschil is echter wel of je met 20 of met 60 aan komt blazen...
[...]
Klopt en dat is weer een kwestie van de juiste snelheid bij de omstandigheden waarin je rijd.
Ze slijten harder, dat klopt... Ze hebben gemiddeld genomen minder grip boven de 7 graden, klopt ook... Dit heeft is echter geen causaal verband...
Dat zou goed kunnen, zoals ik al zei, ik heb het ook maar op een paar bandensites gevonden. Wat iig zo is is dat als je banden verder gesleten zijn je grip ook af gaat nemen, er is dus wel enig causaal verband.
[...]
Ik heb de keuze gemaakt voor de beste zomerbanden én de beste winterbanden... Waarbij ik naar de laatste juist extra gekeken heb naar de prestaties op droog en nat...
[...]
Dat is natuurlijk het allerbeste, maar in mijn geval rijd ik daarvoor te weinig en kan ik er meestal wel voor zorgen dat ik met sneeuw niet al te veel hoef te rijden,. Als de straat compleet ijs is zorg ik wel dat ik niet weg hoef of te voet/met de fiets ga (ijs is trouwens ook het enige waar je naar mijn idee met goede zomerbanden echt helemaal niets mee kunt, met een beetje pech schuif je door de bolling van de weg al opzij, vandaar dat ik op zulke wegen gewoon niet ga rijden)

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 24-12-2007 20:17 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:15:
[...]

Je geeft net al aan dat je met je winterbanden ook al een paar schuivers hebt gemaakt die je met zomerbanden niet had gehad. Dit hadden ook schuivers kunnen zijn waarbij je die extra halve meter net tekort was gekomen. Je stelling van je 1* tegen iets aanrijden is dus nogal eenzijdig, voor hetzelfde geldt zorgen je winterbanden juist voor dat ene ongeluk.

[...]

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor als je met zomerbanden in de sneeuw tegen iets aanschuift. Iets meer afstand houden en het was niet gebeurt.
En vervolgens lees je mijn schuiver met stationair toerental in de 2e versnelling waarbij ik bijna bij iemand op zit met zomerbanden dus gewoon niet. Was die andere auto net een meter verder geweest, had ik ertegenaan gezeten. Afstand houden? nee, het was een tegenligger in een bocht.
Daarnaast heb ik liever schuivers waarbij er ruim voldoende afstand is (kom nou, wat is 2 meter, je schuift puur omdat je uit schrik je rem te hard induwt), dan een schuiver waarbij je auto een tegenligger raakt omdat je met 15km/h niet een bocht kunt nemen op zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 02:12:
[...]
En vervolgens lees je mijn schuiver met stationair toerental in de 2e versnelling waarbij ik bijna bij iemand op zit met zomerbanden dus gewoon niet.
Die lees ik wel, ik zie in jouw verhaal staan dat je zowel met zomerbanden als met winterbanden ongewenste schuivers hebt gemaakt. Mijn reaktie ging erom dat je daarna alleen je schuiver met zomerbanden meeneemt om te stellen dat je dus winterbanden moet gebruiken :)
Was die andere auto net een meter verder geweest, had ik ertegenaan gezeten. Afstand houden? nee, het was een tegenligger in een bocht.
Tja, maar dan ging je dus schijnbaar voor de omstandigheden toch nog te hard (of stuurde je per ongeluk te scherp in). Verder ben ik het met je eens dat die ijsplekken nu net de punten zijn waar je echt niet met zomerbanden op wilt komen.
Daarnaast heb ik liever schuivers waarbij er ruim voldoende afstand is (kom nou, wat is 2 meter, je schuift puur omdat je uit schrik je rem te hard induwt), dan een schuiver waarbij je auto een tegenligger raakt omdat je met 15km/h niet een bocht kunt nemen op zomerbanden.
Als je die schuivers op een rotonde maakt waarbij iemand er nog net voor schiet die je niet had verwacht en je schuift daardoor 2 meter verder de rotonde op zit je er ook tegenaan. In jouw verhaal lees ik simpel dat je met zowel zomer als winterbanden schuivers hebt gemaakt, maar dat diegene met de zomerbanden toevallig het dichtst bij een ongeluk zat. Voor het zelfde geld is het de volgende keer de schuiver met de winterbanden die maar net goed ging :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJ schreef op maandag 24 december 2007 @ 18:19:
Dat artikel lijkt dus klare taal. Als je naar een sneeuwgebied op vakantie gaat doe je er goed aan ze aan te schaffen, en als je die 1,5 dag p/jaar dat het in NL sneeuwt de auto kunt laten staan ben je met gewone zomerbanden prima uit.
Het probleem is alleen dat mensen doodleuk gaan werken ook al wordt er sneeuw verwacht. En dan als ze 's avonds naar huis moeten en er ligt een pak, dan stappen ze tóch in en gaan rijden. Dat is een kosten/risico-afweging die meer lijkt te stoelen op de eigen financiën ipv sociaal inzicht.

Dat gezegd hebbende heb ik zelf ook alleen zomerbanden. Maar dat heeft meerdere redenen.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

me1299

$ondertitel

Winterbandjes kunnen weer bijna de kast in geloof ik :D

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Laatst online: 04:13
DeathKnight24 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:53:
Winterbandjes kunnen weer bijna de kast in geloof ik :D
Ik wou het net zeggen :D So far for the winter..

Hoewel ik vandaag ff op en neer naar Alkmaar ben gereden (vanuit Dordrecht) en toch nog aardig wat mensen op winterbanden zag rijden.

[ Voor 23% gewijzigd door chim0 op 29-12-2007 01:15 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste