Eventjes mijn begrip op sidechaining, ducking en limiters gegeven aan
mijn blog lezers.Bansheeben schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:00:
Er zitten hier en daar wel aardige dips in het volume, alsof plotseling de master volume dicht en weer open wordt gedraaid. Ik maak verder geen elektronische muziek, dus ik weet niet waar het aan ligt. Maar ik heb in ieder geval wel M-Audio studiomonitoren gekoppeld aan een Theatron Agrippa, dus ik denk dat mijn speakers het probleem niet kunnen zijn

En mijn reactie:
Het volume van alle instrumenten hoort weg de duiken op het moment dat de kick aan de beurt is, en zeker dat van de bas. Zo sla je een aantal vliegen in een klap.
- Het wegduiken van alles behalve de kick zorgt voor een groove.
- Je kunt het volume van je kick op het maximum zetten zonder dat de andere instrumenten er voor zorgen dat je boven de 0db komt.
Anders gaat alles vervormen en worden je golven aan de boven kant plat want het maximum van de golf is bereikt. Dit noemt met distortion, en soms ook clipping.
Mijn kick heeft energie over het gehele frequentie gebied van 0 tot 20 Khz.Kijk hier is het spectrogram van de kick waar dat duidelijk te zien is.
Zie je die rode lijnen over het volledige gebied? Natuurlijk is maar op een bepaald moment in de tijd want de kick hoor je alleen elke 4 tellen. En zie je hoe het spectrogram een beetje op een hockey stick lijkt? Een kick heeft meestal het meeste energie tussen de 0 en de 200 hz. Anders zou de kick een veel hogere toon hebben en dat wil je meestal niet van je kick. Tussen de 0 en de 200hz zie je hoe het signaal van de kick iets langer duurt. Dat is de decay. Het laagste geluid blijft iets langer hangen dan de rest. Dat maakt de kick punchy.
En nu het spectrogram van alleen de bas, met de limiter uitgeschakelt.
De bas doet ook het volledig frequentie gebied! En het geluid is ook langer actief, de balkjes zijn een stuk langer dan bij de kick. De kick heeft een korte attack en bijna geen sustain of decay. Bij de bas is dat totaal anders. En in het energie gebied tussen de 20hz en de 200hz is de bas bijna continue aanwezig.
Als je deze twee nu samen combineert dan krijg je iets wat ik erg lelijk vind klinken.
Zo zie het eruit in een spectrogram.
En zo klinkt het!
Het clipt ook een beetje en de bas is nu luider dan de kick. De kick komt er niet meer lekker door. Wanneer de bas meer energie heeft heeft de kick minder energie want beide vechten om het zelfde frequentie gebied. In dit geval zit de meeste energie bij beide tussen de 0 en de 500hz (0-200hz voor de kick en 0 - 500hz voor de bas)
Daarom gebruik ik op bijna alle instrument een dynamische limiter. Deze krijgt een input signaal van de bus van de kick. Wanneer de kick op het hoogte punt is is dit signaal ook op het hoogste. Dit signaal link ik aan een limiter op de bus van de bas. Dat noemt men sidechaining. En als je iets sidechained om een volume van iets te laten wegduiken noemt men dan ducking.
Hier is het zelf spectrogram maar dit keer heb ik alle limiters aan gezet.
Het linksboven is de kick, het rechtsboven de bas en vanonder de twee samen.
Vergelijk die nu eens met het spectrogram zonder limiter.
Het is heel subtiel te zien maar het verschil is wel duidelijk te horen.
Hoor je hoe in het eerste stukje het heel schokkerig is? Omdat de energie van de bas en de kick nu samenkomt klinkt het op die momenten een stuk luider. Nadat de limiter actief is word er energie uit de bas weggehaalt op het moment dat de kick aan de beurt is. Dit maakt het smoother en zorgt voor iets dat een betere groove heeft. Ik hoop dat het te horen is en jullie voorkeur uitgaat naar de geluid met de limiter op de bass. Maar ik kan natuurlijk wel een versie maken waar dit effect op alle instrumenten een klein beetje meer tweak. Ik zelf hou van transparant geluid met veel leegtes tussen het geluid in. Dit geeft de illusie dat iets heel erg luid is maar toch ook transparant maar kan vervelend ervaren worden voor sommige mensen omdat het volume in de legere stukken TEVEEL wegvalt. Ik kan dit gat iets kleiner maken en misschien klinkt het dan beter maar dan offer ik dus weer iets anders op. Sommige dingen zijn onmogelijk in geluid of in ieder geval heel erg lastig.
PS: Klopt het een beetje wat ik zeg jongen?
[
Voor 4% gewijzigd door
Kain_niaK op 23-09-2014 22:01
]