Toon posts:

How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.231 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FL is immers Belgisch, dus het moet wel simpel zijn. :)

Maar Belgen hebben wel een betere muzieksmaak. (Dat dan weer wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 10:36
2nd Kaos.

Ik kan je ook meteen aanraden om je niet vast te pinnen op alleen FL. Je kan in je begin fase nog wat orienteren, misschien blijkt wel dat je ableton of cubase helemaal geweldig vind.

Heb je eenmaal een dikke bult projecten staan dan word het moeilijk om over te stappen en zit je min of meer noodgedwongen aan je keuze vast.

Qua kwaliteit maakt het allemaal nog maar weinig uit, het is vnl de werkwijze die verschilt.

@wouter
neh... dan zou het eerder Fruitige Fragmentekes heten ofzo :)F

[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 02-05-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:01
Toch wel :P

Wikipedia: Image-Line
Image-Line is a Belgian software company best known for its digital audio workstation program FL Studio and related audio plugins such as Sytrus.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 22:48:
[...]
@sir hendro

Niet echt mijn stijl, maar vind het wel grappig, ik produceerde vroeger op een korg M1 keyboardworkstation en klinkt exact hetzelfde, die te kale drums en dooie ride cymbal B) . Mocht je interesse hebben dat zou ik wel een stem remaster willen maken om iets meer leven in de instrumenten te gooien.
Het moet helaas allemaal origineel klinken zoals het direct uit de MT-32 komt. Het is namelijk een epische synth uit de jaren 80 wat toen tevens ook als highend sound card voor de pc diende. Siera maakte destijds games waar de muziek speciaal voor de module werd gecomponeerd. Ik wil daarmee doorgaan door lekker puur uit de MT-32 te spelen zonder poespas :D

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Ps3gamer91 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:58:
Nu wordt er veel in mijn omgeving gepraat over FL studio, die een goede kwaliteit heeft.
"Kwaliteit" is geen eendimensionaal iets, en ook niet iets om je uberhaupt veel drukte om te maken. Blijf je het bij je computer houden - dus geen externe apparatuur erbij, dan maakt het allemaal bitter weinig uit en gaat het er meer om of de user interface je aanstaat.

Laat ik het zo zeggen: de reden dat mensen FL afkraken is omdat hordes amateurs er muziek mee maken die (goh, hoe kan het ook anders) amateuristisch klinkt. De standaard set aan samples die er bij wordt geleverd is als zodanig herkenbaar, maar amateurisme uit zich voornamelijk in andere zaken. FL is ook een stuk goedkoper dan de andere pakketten, dus de drempel ligt lager.
Dan moet ik nog wel packages downloaden met meer geluiden enz.
Je kunt ook de meest uitgebreide editie kopen, dan krijg je er van alles en nog wat bij en levenslang gratis updates.

Of beter: nee, doe dat allemaal gewoon niet en probeer eerst eens uit de voeten te komen met wat er bij zit. Eerst doorhebben hoe je een track maakt is veel nuttiger dan gelijk een overdosis andere meuk aanschaffen, anders weet je van gekkigheid niet meer wat je moet doen. Als je leert voetballen word je ook niet een sterspeler als je dezelfde schoenen als Ronaldo hebt.

Wat wel nut heeft is budget opzij zetten voor een toetsenbord (controller) en een fatsoenlijke geluidskaart voor muziekproductie, en een aardig setje speakers of een goede koptelefoon met een eerlijke weergave.
Wat zijn de meningen van jullie over FL studio?
Ik kan er zelf voor geen meter mee werken.
Is dat aan te raden voor een beginner?
Het stikt van de tutorials op Youtube. Maar - als je meerdere mensen in je omgeving kent die het hebben en het gebruiken is een middagje op visite voor een workshop meer waard dan 24 uur Youtube tutorials kijken. Dat is het grootste voordeel; genoeg mensen zijn begonnen met een bepaald pakket omdat een kennis het ook had en ze even snel wat basisdingen kon leren, en daar zijn ze uiteindelijk mee blijven zitten. Een professional hoeft geen Cubase te gebruiken omdat het zogenaamd het beste is, ze gebruiken het omdat ze er al sinds versie 3 mee kunnen lezen en schrijven.

Vergelijk het met Photoshop, of 3dsmax, of Visual Studio, of iets anders groots en ingewikkelds waarmee je dingen maakt. Het is allemaal lastig om te leren in het begin. Al deze software heeft een bepaalde filosofie die je eerst moet doorhebben, anders blijf je er tegen vechten.

[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 02-05-2013 20:53 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... ik vind Cubase als 20 jaar een kutprogramma hoor.
(Vooral als ik bij renderen van die domme berichten krijgt dat mijn SATA harde schijf te traag zou zijn voor een stereo track. Weer zo'n 'WTF erlebnis')

Maar elk programma heeft zo zijn nukken. (Wet van behoud van ellende.)

Uiteindelijk gaat het om het resultaat. (Hookers en blow?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:46

PromoX

Flying solo

Yoozer schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:52:
Wat wel nut heeft is budget opzij zetten voor een toetsenbord (controller)
Is dit (Alesis QX61) dan iets om mee te beginnen? Van wat ik gelezen heb is minimaal 61 toetsen wenselijk en deze lijkt me verder vrij compleet wat mogelijkheden betreft. Of is dan de M-Audio Oxygen 61 de betere keuze? Over zowel de Alesis als de M-Audio vind ik wel vrij positieve reacties.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:58:
Hmm... ik vind Cubase als 20 jaar een kutprogramma hoor...
Hier ook. Heb het nooit begrepen. Ben altijd een Cakewalk fan geweest [insert flamewar :P ]
Maar elk programma heeft zo zijn nukken. (Wet van behoud van ellende.)
Waarheid als een }:O Heb genoeg gevloekt met zowel Wavelab en Cooledit Pro pardon Adobe Audition doordat ze samen dingen hebben die in 1 pakket thuishoren 8)7
Uiteindelijk gaat het om het resultaat. (Hookers en blow?)
Een oorgasme :P
PromoX schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:32:
[...]

Is dit (Alesis QX61) dan iets om mee te beginnen? ...
All is in the eye of the beholder vingers ;) Probeer gewoon wat keyboards in dezelfde prijsklasse en koop degene die je fijn vindt. Ik heb niet al teveel ervaring met muzikale keyboards in het algemeen, maar ik vond mijn Yamaha CS1x toch prettiger dan mijn huidige Alesis Micron, een Roland gewogen keyboard en een analoge piano. De CS1x voelde gewoon lekker soepel. Het is maar net wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

PromoX schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:32:
Is dit (Alesis QX61) dan iets om mee te beginnen? Van wat ik gelezen heb is minimaal 61 toetsen wenselijk en deze lijkt me verder vrij compleet wat mogelijkheden betreft.
Volgens mij kwamen die Alesis-dingen niet met vlag en wimpel door de kwaliteitscontrole heen. Ik heb zelf een E-mu Xboard en een oudere synthesizer, daar zitten niet gruwelijk veel knoppen op (maar dat kun je makkelijk oplossen met een aparte knoppendoos), maar daar is niet zo bezuinigd op de constructie.
Of is dan de M-Audio Oxygen 61 de betere keuze? Over zowel de Alesis als de M-Audio vind ik wel vrij positieve reacties.
Er zijn geen echt goede controllers. Ik denk dat ik dan wel voor de M-Audio zou gaan, als het toch een keuze tussen die twee zou moeten worden. Idealiter iets als http://www.bax-shop.nl/mi...ller/product-details.html

Bekijk het zo; met een controller doe je best lang. Dan is het de moeite waard om niet voor de meest goedkope meuk te gaan. Ik gebruik zelf al meer dan 10 jaar een Roland XP30 - da's geen controller maar een synthesizer. Ik heb nog weinig in controller-land gevonden wat net zo compact is maar wel solide aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ik vind Cubase ook kut, maar ik hou dan ook wel van kut. Ik hou ook van tieten dus ik combineer het vaak met rewire ableton of reason. Apnia houd ook van rewiren.

@PromoX
unagree met Yoozer. Heb de QX49 (octaaf minder) een tijd gebruikt en vind het een degelijke controller. Gezien het budgetverschil zou ik ook niet voor een keyboard synth gaan tenzij je ook echt standalone die wilt gebruiken.

61 toetsen is mooi, maar ik vind het alleen aan te raden als je ook echt toetsen speelt of van plan bent zelf stringpartijen oid in te spelen. De meeste dance producers zullen het niet nodig hebben en kan je makkelijk met een octaaf of 2 minder. Check dus vantevoren even wat je ermee wilt.

M-Audio en Alesis zijn IMO beide dik in orde voor het budget, kijk ook nog even naar de Akai MPK controllers, zit rond hetzelfde budget en iets meer knopjes. knopjes zijn goed dus kijk maar even.

*soit* ik ga koffie drinken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Ik heb vroeger wat gespeeld met Fruity en Reason, maar geen ervaring met het spelen van toetsen. Ik wil dat nu misschien weer op gaan pakken en dan leek me zo'n midi keyboard wel een aardige toevoeging. Maar dan wel voor een redelijke prijs (+/- 150 euro). Die Roland kost dan weer meer dan het dubbele en zo'n CS1x is volgens mij ook wat duurder.

Dat van die 61 toetsen haalde ik onder meer uit een aantal reacties uit dit topic. Ik kan me voorstellen dat het voor het 'produceren' op zich niet nodig is, maar voor het leren spelen dus wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
vlaaing peerd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 08:56:
ik vind Cubase ook kut, maar ik hou dan ook wel van kut. Ik hou ook van tieten dus ik combineer het vaak met rewire ableton of reason. Apnia houd ook van rewiren.
Afbeeldingslocatie: http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/023/638/tits_or_gtfo.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door kaos001 op 03-05-2013 09:38 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PromoX schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:36:

Dat van die 61 toetsen haalde ik onder meer uit een aantal reacties uit dit topic. Ik kan me voorstellen dat het voor het 'produceren' op zich niet nodig is, maar voor het leren spelen dus wel handig?
voor leren spelen;
- ja als je piano(stijl) wilt leren spelen, dan nog liever 88. maarja, dan wil je waarschijnlijk ook weighted hammer aanslag en dan ga je al snel naar een digitale piano.
- niet zozeer nodig als je orgel/keyboard(stijl) wilt leren spelen of gewoon de basics van akkoorden onder de knie krijgen, het zou dan al kunnen met 49 toetsen.

Misschien moet je je wens om een controller te hebben ook splitten van je wens om toetsen te leren spelen, maar dat is echt afhankelijk van hoe serieus je met toetsen aan de gang wilt. An sich is een midi controller al een goed begin.

Denk ook aan de ergonomie, is het handig om 61 toetsenbreed naast je producer setup te plaatsen of moet je elke keer naar een andere plek om een stukje in te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UpnuZjU.png
I WILL GET YOU NEXT TIME PEERD, EVEN IF IT'S THE LAST THING I DO!

Wat betreft MIDI controllers ben ik het dan weer wel eens met peerd, 61 keys is een beetje overkill als je de meeste EDM doet. Mijn Akai MPK49 is een erg fijn en stevige controller. Het enige wat rukje is zijn de drumpads, die heb ik zelf moeten fixen (openschroeven, kussentjes van tape er onder plakken). Het is afhankelijk van wat je doet natuurlijk, maar meestal volstaat 49 keys wel. Hell, voor dubstep/sommige drum & bass kan je overleven op een 25 keys.

edit: Sowieso is het ook voor produceren wel handig hoor PromoX, ik vind de meeste melodielijnen doordat ik tijdens het League of Legends loadingscreen of als het theewater opstaat wat zit te kutten op toetsen.

[ Voor 12% gewijzigd door apNia op 03-05-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

vlaaing peerd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:54:
[...]

voor leren spelen;
- ja als je piano(stijl) wilt leren spelen, dan nog liever 88. maarja, dan wil je waarschijnlijk ook weighted hammer aanslag en dan ga je al snel naar een digitale piano.
- niet zozeer nodig als je orgel/keyboard(stijl) wilt leren spelen of gewoon de basics van akkoorden onder de knie krijgen, het zou dan al kunnen met 49 toetsen.
Ik heb nog niet echt een idee hoe ik het wil gaan leren (iets als dit leek me wel interessant), maar ik zou het jammer vinden als ik met 49 op een gegeven moment een serie toetsen tekort kom. Het prijsverschil is wel te overzien. Aan de andere kant is 49 toetsen wat grootte betreft voor mij weer veel praktischer, 61 is te doen, maar de ruimte die ik heb is wel beperkt.
Zal nog 's wat rondkijken, bedankt voor de reacties allemaal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Vraagje, ik kom er net achter dat veel van mijn reeses niet mooi uit de verf komen omdat ik het filter op m'n synth gebruik. Nou is die op zich perfect, ware het niet dat de distortion blijkbaar na het filter zit in de signalflow, wat voor een ander effect zorgt.

Nou kwam ik er achter door een sample in Kontakt te gooien, en daar het 2pole Bandpass Ladderfilter te gebruiken. Specifiek deze van Kontakt heeft (ik weet niet of dat komt omdat het Ladder is of niet) een perfect karakter voor wat ik wil. Hij lekt wat opzij, en heeft een heel agressief karakter.

Nou kan ik nergens anders een bandpass ladder filter vinden als VST, om te vergelijken of deze karakteristiek uit het "ladder" deel voortkomt (wat ik wel vermoed, gezien de andere bandpasses in Kontakt niet zo tof klinken) of dat het gewoon de karakteristiek is die NI er in heeft gebakken. Na wat research werd me duidelijk dat Kontakt niet als effectenbak te gebruiken is. Daarom vraag ik mij af, is er een VST die een ladder bandpass filter biedt?
PromoX schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:55:
[...]

Ik heb nog niet echt een idee hoe ik het wil gaan leren (iets als dit leek me wel interessant), maar ik zou het jammer vinden als ik met 49 op een gegeven moment een serie toetsen tekort kom. Het prijsverschil is wel te overzien. Aan de andere kant is 49 toetsen wat grootte betreft voor mij weer veel praktischer, 61 is te doen, maar de ruimte die ik heb is wel beperkt.
Zal nog 's wat rondkijken, bedankt voor de reacties allemaal :).
Meeste MIDI keyboards kan je ook nog jumpen in octaaf he. Op mijn MPK49 kan ik met een druk op de knop gewoon één octaaf omhoog/omlaag springen. Easy does it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

apNia schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:44:
Vraagje, ik kom er net achter dat veel van mijn reeses niet mooi uit de verf komen omdat ik het filter op m'n synth gebruik. Nou is die op zich perfect, ware het niet dat de distortion blijkbaar na het filter zit in de signalflow, wat voor een ander effect zorgt.
Betere optie om die distortion te vermijden: zet het volume van alle oscillators apart een stuk lager.

De Minimoog heeft dit als klassiek "euvel" - als je alle 3 oscillators op vol volume in de filter instuurt is het signaal enkele dB sterker dan wat er eigenlijk berekend was. Het terugdraaien van deze rekenfout is niet gedaan; het gaf immers dat typische effect en is een belangrijk deel van het karakter van de Minimoog. Bij de Alesis Andromeda is dat ook het geval; zet de oscillators op lagere volumes en het klinkt opeens anders.

Filter-emulaties kunnen zoiets ook ingebouwd hebben, dus begin er mee met de oscillators even omlaag te draaien. Heb je geen keuze (alleen crossfaden tussen osc 1 en 2, bijvoorbeeld), dan is het wat lastiger, ja.
Daarom vraag ik mij af, is er een VST die een ladder bandpass filter biedt?
Ik denk - maar ik weet niet zeker - dat DCAM's Cypher dat wel zou moeten kunnen doen. Het "ladder" deel slaat vrijwel altijd op de transistor ladder filter van Moog (maar soms ook op de diode-ladder in de 303), en daar zit die oversturing dus min of meer ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
als je met "ladder' filter die pseudo-moog filters bedoelt, maak dan even een seriele combo van LP en HP met 2 of meer filters met een beetje reso (misschien anders beter een kleine notch). Komt op hetzelfde neer.

Resonantie kan je behoorlijk fukken, ik raad aan om -als je echt reso wilt hebben - deze zo laat mogelijk in de chain te gooien.

Voor reeses moet je inderdaad al drive of distortion vooraf hebben, veel synths bieden dan ook vaak een drive per oscillator aan. Weet niet oftie er bij jouw bak erop zit.

edit:
ik bedenk me dat een ladder bandpass helemaal niet bestaat, de ene bandpass haalt nl al weg wat je op de 2 bandpass omhoog wilt hebben.

Als je dit wilt bereiken *pair of boobs, what else?* dan kan je natuurlijk alleen bereiken door niet al weg te halen wat je er nog in wilt hebben, kan dus alleen met hp en lp

Afbeeldingslocatie: http://www.mathworks.co.uk/help/images/ref/ftrans2_fig.png

Natuurlijk niet vergeten 2 kleine notches te maken op de bandpass pieken :7

[ Voor 31% gewijzigd door vlaaing peerd op 03-05-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yoozer > Ik wil juist distortion, maar niet na m'n filter maar er voor. Bij m'n Virus kan ik wel het volume omlaag draaien van de OSCs, ik weet alleen niet wat dat oplost.

Mijn flow is heel simpel gezegd > zooi detuned saws > bandpass zwieperij > distortion, terwijl ik eigenlijk bandpass echt he-le-maal aan het einde van de chain wil hebben. Iets wat ik niet kan doen met m'n Virus.

peerd > ik kwam er op via een patch van Billain (een van m'n grote helden van de laatste tijd) die een gratis Kontakt kit ter beschikking heeft gesteld. Heb hem even voor je geupload naar http://www58.zippyshare.com/v/44501/file.html - anders moet je weer shit liken op Facepoop voor de download. Dat filter wat hij gebruikt daar heeft een hele specifieke rauwheid die ik met geen enkel ander filter voor elkaar krijg (niet die Fabfilter, U-he of Ableton zelf, zelfs niet de bandpassfilters die geen ladder zijn binnen Kontakt). Dat kreeg ik ook niet voor elkaar met die LP en HP in serie. Krijg het nergens mee voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:54:
Krijg het nergens mee voor elkaar.
komt omdat je de nipples bent vergeten (geen grapje). Doe ff een flat noise en haal die door die filter heen met verder geen fx. Freq analyse het voor- en nageluid en dan zal je zien dat ie waarschijnlijk niet alleen een tiet (of een kut) maakt maar ook het tepeltje (of de cli....goed laatmaar).

Check ook ff Antares filterVST, die gebruik ikzelf vaak over de reeses heen. Pas alleen op dat je niet verdwaald in de knoppen en uren zinloos gaat klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Tof idee, zal er gewoon ff noise doorheen jassen, kijken wat de karakteristieken zijn inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Zij daar iemand rhodes?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

OK peerd ik heb wat whitenoise door wat filters gehaald, even kijken of jij er wat wijzer uit wordt. Ik heb 3 filters getest, 2 bandpasses in Kontakt en eentje van U-he. Overal BP op 1khz, zonder res:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LfIXV45h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/12Yu6qLh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1fsMMwLh.jpg

En met resonance 100% open:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bW4gjckh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B4gRofOh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FhLW1bth.jpg

Die eerste (ladder 2pole) is eigenlijk wat ik wil, maar hij heeft een duidelijk ander karakter dan wat ik dan ook maar heb. Word je daar iets wijzer uit peerd? Ik namelijk niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik ben wat piano spel van mij aan het opnemen om wat inspiratie op te doen.
Wat vinden jullie hiervan, ruwe schets natuurlijk.

Zie ook mijn blog over psychoses en muziek --> kai-n_n-iak en de output van zijn kop: Ik heb een psychose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

peerd > kleine update in de zoektocht naar de (voor mij) ideale bandpass. Zojuist Tone2 Bifilter gechecked en die heeft een hele brede 6dB BP, wat volgens mij hier dus ideaal voor is. Nou zit daar ook weer distortion op die wel essentieel is voor een wat agressief karakter, en die van Kontakt lijkt dat uit zichzelf een beetje te doen. Maar all in all, goeie shit :)

[ Voor 7% gewijzigd door apNia op 05-05-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwaar last van GAS en toch maar een MI Ambika besteld. Duurt alleen even voordat die klaar is.
Hybride analoge/digitale synths zijn gewoon te verleidelijk.

@Niak
Leuke nummers. Ga je die nog verder uitwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Niiiice! Klinkt lekker, zou inderdaad nog wat afwerking kunnen gebruiken. De rhodes is imo nog wat clean-ig, Beetje drive en wat roto-achtige effecten (leslie of rotovibe oid) zou de rhodes nog wat authentieker laten klinken.

@apnia,

Zo te zien is dat een vrij milde bandpass zonder al te extreme karakteristieken. Heb je ook nog de noise graph zonder fx eroverheen?

Als het om basgeluiden gaat zou ik kijken wat voor specifieke dipjes en tepels je rond de 50~150Hz hebt hangen, die willen nogal erg bepalend voor je geluid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@apNia
En Fabfilter heeft geen goeie filters? Daar kun je ook diverse polen kiezen en van alles met tieten en tepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 14:53:
Zwaar last van GAS en toch maar een MI Ambika besteld. Duurt alleen even voordat die klaar is.
Hybride analoge/digitale synths zijn gewoon te verleidelijk.

@Niak
Leuke nummers. Ga je die nog verder uitwerken?
Ik ga alles ooit verder uitwerken wanneer ik mezelf zo ver krijg om tegen mijn zin aan projecten te werken.
Al 15 jaar doe ik fire and forget. Niet af in een week? Nooit af. :(
Geen impuls om muziek te maken? FL Studio gaat 20 keer per week aan en 5 minuten later weer in frustratie uit. En soms speel ik weken achter elkaar elke dag een paar uur piano en heb ik zo 10 tale ideeen voor nieuwe nummers en soms werk ik één daarvan half uit. En dat is dan mijn muziek :P
It's a shame. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Kain_niaK schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:55:
[...]

Ik ga alles ooit verder uitwerken wanneer ik mezelf zo ver krijg om tegen mijn zin aan projecten te werken.
Al 15 jaar doe ik fire and forget. Niet af in een week? Nooit af. :(
Geen impuls om muziek te maken? FL Studio gaat 20 keer per week aan en 5 minuten later weer in frustratie uit. En soms speel ik weken achter elkaar elke dag een paar uur piano en heb ik zo 10 tale ideeen voor nieuwe nummers en soms werk ik één daarvan half uit. En dat is dan mijn muziek :P
It's a shame. :(
Lijkt wel alsof ik mezelf hoor praten :D
Bij mij is namelijk precies hetzelfde aan de hand. Concentratie kan ik volhouden voor max 2 uur, daarna gaat het in een kast en kijk ik er amper meer naar.
Heb 2 drum and bass liedjes klaarliggen die ik eigenlijk alleen nog maar hoef af te ronden, maar ze liggen nu al bijna een maand niets te doen terwijl het in potentie best aardig is.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: Ga liedjes van anderen namaken.
Kijk hoe dat dan in elkaar zit en gebruik die trukjes ook voor je eigen nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:53:
Kijk hoe dat dan in elkaar zit en gebruik die trukjes ook voor je eigen nummers.
Er zijn zoveel manieren om dingen af te maken, maar het valt en staat bij 1 ding :

Motivatie.

Als dat ontbreekt gebeurd er echt helemaal niets. Heb het trouwens niet alleen met muziek maken, ook met 100 andere dingen :+

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:53:
heb ik gedaan.

1. use DAW
2. ?
3. have ridiculously awesome dnb track.

Ik ben alleen nog niet achter stap 2 -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:47:
[...]

heb ik gedaan.

1. use DAW
2. ?
3. have ridiculously awesome dnb track.

Klinkt herkenbaar :P Ik heb nog steeds ontzettend veel moeite met de sounds indraaien die ik wil. En daarmee wordt het hele proces zo moeizaam en soms zelfs demotiverend. Trancemusicmastery heeft wel wat lange tutorials waarin bestaande nummers van A tot Z worden nagemaakt, ik ben er alleen nog niet aan toegekomen om die te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:47:
[...]
Als je de film 'Crossroads' (Ja die met de Karate Kid en Steve Vai) hebt gezien dan weet je wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
achter 'n ouwe knar in een rolstoel aanlopen en whiskey gaan zuipen? We hebben in Nederland alleen niet zoveel dementerende blueshelden.

Koos dan maar?

Afbeeldingslocatie: http://www.koosalberts.nl/mapjoost/video/index_bestanden/image001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder whiskey gaat het dan zeker niet lukken.

Maar nummers bouwen?
Je kan op een Ravensburger manier beginnen.
Pakt een ander nummer stel zelfde BPM in. Daar zit dan een intro, middenstuk, outtro in.
Bouw dan een eigen intro,outtro en plak in het midden een van de nooit afgemaakte ideeen erin, verzin er een break tussen en kopieer het nog een keer.
Het hoeft niet eens goed te passen. Dat kan je later wel rechtstrijken. (of niet)
Of je pakt een standaard beat en kopieert die vanaf intro to outro. Poetst ze weg waar breaks zitten en verzin je eigen breaks. En ga daarna wat varieren met je stukken tussen de breaks.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op zondag 05 mei 2013 @ 10:53:
peerd > kleine update in de zoektocht naar de (voor mij) ideale bandpass. Zojuist Tone2 Bifilter gechecked en die heeft een hele brede 6dB BP, wat volgens mij hier dus ideaal voor is. Nou zit daar ook weer distortion op die wel essentieel is voor een wat agressief karakter, en die van Kontakt lijkt dat uit zichzelf een beetje te doen. Maar all in all, goeie shit :)
* convolution * hadden we eerder aan moeten denken!!

Gewoon met de EQ die je wilt een voor- en een nageluid bakken, door de convolutie heen en klonen maar!

Even gezocht, de eerste die ik kon vinden was de Waves Q-clone, check maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Ik zat nog wat rond te kijken voor een geluidskaart, nu lees ik hierover verschillende dingen. Uit de startpost:
Het best kies je voor een externe interface, doorgaans USB of Firewire. De reden hiervoor is dat interne (PCI) interfaces hun AD/DA convertoren in de Pc hebben zitten, alwaar zij storingen kunnen oppikken van de andere onderdelen van je PC en zo kunnen zorgen voor ruis.
Peerd zegt echter:
Ik zou zeggen alleen de USB te nemen als je met een laptop werkt of regelmatig deze kaart op andere PC's wil overprikken. Neem anders de PCI.
Maakt dat nu nou wel veel verschil of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat maakt verschil.
Firewire is end of life oftwel ouwe meuk waar je niet meer aan hoeft te beginnen.
USB (2/3) kan wel maar heeft doorgaans een hogeren vertraging dan een kaart.
Er zijn ook kaarten met een externe kastje voor audio aansluitingen.
Of een kaart waar je de audio op de kaart zelf kan aansluiten.
Heeft de minste vertraging wat handig is als je veel real-time wilt doen en graag hands on inspeelt op een toetsenbord.
Nadeel is dat er zoveel keuze is en er zoveel dingen zijn waar je op kan letten.

Misschien is het dan wel handig om even uit te leggen wat je wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:04:
Dat maakt verschil.
Firewire is end of life oftwel ouwe meuk waar je niet meer aan hoeft te beginnen.
Heeft de minste vertraging wat handig is als je veel real-time wilt doen en graag hands on inspeelt op een toetsenbord.
Nadeel is dat er zoveel keuze is en er zoveel dingen zijn waar je op kan letten.

Niet om je tegen te spreken ofzo, maar wat zie jij als grote vertraging? Met mijn FireFace 800 zit ik op 9ms, en dat vind ik zowel op piano als synth en gitaar uitstekend speelbaar (lees: ik merk de vertraging totaal niet). Ik kan er alleen maar vanuit gaan dat de FireFace UFX vergelijkbaar zit (Sound on Sound zegt er niets anders over dan 'ultra-low latency' in hun review.
Maargoed, jij zit natuurlijk wel in een iets hoger segment te spelen :P Voor de prijs van jouw twee Crane Songs heb je ongeveer mijn hele setup :+, dus daar kan natuurlijk wel een verschil van invalshoek in zitten.

Uit pure nieuwsgierigheid ik overweeg écht niet om mijn laptop te vervangen door een vaste PC, écht niet :'(, wat zou jij aanraden om in een vaste PC-setup vergelijkbare I/O te hebben als mijn huidige kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:04:
Dat maakt verschil.

Naast een (usb) midi keyboard (icm FL Studio en/of Reason) zal ik verder geen externe apparatuur gebruiken dus allerlei aansluitingen heb ik niet nodig. Wat een interne kaart leek me dit wel een goede keuze: M-Audio Audiophile 2496. Wat externe kaarten betreft werd me de Focusrite Scarlett 2i2 aangeraden, maar die is ten opzichte van de M-Audio een stuk duurder (bij Bax bv zo'n 50 euro). Verder is er zeker wat externe kaarten betreft inderdaad zoveel aanbod dat ik zelf moeilijk kan kiezen wat geschikt is en goede (driver) ondersteuning biedt. Ik zie het wel als een voordeel dat ik er ook eenvoudig een laptop op aan kan sluiten, maar ik weet niet of ik daar veel gebruik van zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm.... PCI-e kaarten kunnen qua latency de 3ms of 1.5ms halen als je een beetje courant systeem hebt.
Zelf ben ik voorstander van een ADAT (of MADI of Rednet/Dante) kaart met een losse converter erbij.
Maar in vergelijking met een relatief gelijkwaardige USB variant ben je toch vaak wat meer kwijt.
Voordeel is dan wel dat je of de kaart of de converters kan wisselen als je upgraded.

Voor een standaard 2in/out is een M-audio audiophile nog steeds een hele nette oplossing.
Wil je relatief goedkoop meer kanalen is een Focusrite Scarlett een interessante optie met een nadeel dat je USB latency hebt. Traditionele zwakke plek van USB kaarten zijn de drivers. Dus daar even goed naar zoeken kan heel veel ellende besparen.
Een interessante combo is ook een RME AIO met een Steinberg MR816X. Stabiliteit van RME drivers en zeer goede pre-amps van Yamaha (Steinberg is van Yamaha.) Yamaha/Steinberg drivers zijn niet zo goed, maar via ADAT met je RME heb je daar geen last van. En werkt ook onder Linux mocht je daar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

PromoX, mijd ajb M-Audio spul. Die gasten zijn zo kut met drivers etc. Qua support niet te bereiken. Ik koop nooit meer wat van ze iig.

Wouter, zijn drivers ook met PCI geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Zo, via marktplaats een Faderport van Presonus besteld. Morgen in de pocket! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCI? PCI-e bedoel je? ;)

Drivers zijn altijd al de Achilleshiel van geluidskaarten geweest. Als die niet goed zijn kan je net zo goed die interface uit het raam flikkeren. En dan kom je toch vaak uit bij de A-merken. Dan mag het ook dubbel zo duur zijn. Want als je gaat lopen kloten met drivers is zonde voor je tijd dat je muziek had kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:06:
PCI? PCI-e bedoel je? ;)

Drivers zijn altijd al de Achilleshiel van geluidskaarten geweest. Als die niet goed zijn kan je net zo goed die interface uit het raam flikkeren. En dan kom je toch vaak uit bij de A-merken. Dan mag het ook dubbel zo duur zijn. Want als je gaat lopen kloten met drivers is zonde voor je tijd dat je muziek had kunnen maken.
En toen kreeg ik BSODs toen ik met m'n RME bezig was :| En ik weet nog steeds niet waar dat door kwam. Was wel alleen bij hogere sample rates, en voor muziek laat ik'm toch standaard op 44.1kHz staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

OK PCI-e dan? Heb je daar geen driverprobleem? De laatste keer dat ik een PCI kaart kocht was een netwerkkaart met coax aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wormaap schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:24:
[...]

En toen kreeg ik BSODs toen ik met m'n RME bezig was :| En ik weet nog steeds niet waar dat door kwam. Was wel alleen bij hogere sample rates, en voor muziek laat ik'm toch standaard op 44.1kHz staan :)
Tuurlijk heb je bij RME ook problemen. Maar zelfs als die op alle moederborden gaan testen pikken ze er niet alle versies die met hakken over de sloot zijn goedgekeurd. PCI-e is een standaard waar ruimte is om foute keuzes te maken. Elke kaartenbouwer moet daar rekening mee houden. Plus het feit dat het mensenwerk blijft. En windows heeft ook zijn nukken.
Maar als je de zwakste plekken weet te vermijden dan kun je gewoon ongestoord je gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:50:
[...]

Tuurlijk heb je bij RME ook problemen. Maar zelfs als die op alle moederborden gaan testen pikken ze er niet alle versies die met hakken over de sloot zijn goedgekeurd. PCI-e is een standaard waar ruimte is om foute keuzes te maken. Elke kaartenbouwer moet daar rekening mee houden. Plus het feit dat het mensenwerk blijft. En windows heeft ook zijn nukken.
Maar als je de zwakste plekken weet te vermijden dan kun je gewoon ongestoord je gang gaan.
Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk! En nu ik er zo over denk was het probleem inderdaad ook grotendeels weg toen ik een andere Firewire-driver gebruikte. Dat de support voor pro-audio in Windows waardeloos is staat buiten elke discussie! Ik vond het alleen wel grappig om het even te noemen :P

Waarom moet een Mac Pro nou weer 4000 euro kosten? Dammit, ik wil er één!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Zijn er dan nog enigszins betaalbare (max. 500 euro) PCI-e audio interfaces die pas recent op de markt zijn gebracht? Aan de andere kant hoeft dat natuurlijk ook niet, maar het is dan een goed idee om van te voren te controleren of er nog drivers zijn voor recente OS versies.

M-Audio is trouwens overgenomen en weer in delen verkocht. Geen idee wat daar gebeurt voor driver updates en dergelijke. Dat is wel een punt om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-audio en al die middelgrote merken (in deze context) kunnen idd zomaar van eigenaar veranderen en dan weet je ook niet welke kant het op gaat. Want als je pech hebt dan blijf je zitten met een 4 jaar oude kaart waar geen updates meer voor uit komen. En dan zegt hun support doodleuk dat je maar een nieuwe kaart moet kopen.
Maar de keuze is redelijk beperkt tegenwoordig. Wat PCI-e betreft is het of simpel met kans op brakke drivers of behoorlijk aan de prijs. Evt is een oudere PCI dan ook nog een optie maar kans is groot dat bij een nieuwe mobo die kaart er niet meer in past.
Dan lijkt me toch een USB2 interessante een interessante prijsbewuste keuze voor de lange termijn.

Ow...en dit:

http://faxis.dyndns.org/peaks/SlimedByASpaceSlug.flac
(70bpm dus u weet het wel.)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
edit, niet goed gelezen ;)

[ Voor 93% gewijzigd door UtopiaM op 08-05-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
lekkere sound, maar heb na een paar minuten wel erg het idee dat ik naar tapijt zit te luisteren. 70bpm is ook 140 :D er mag van mij nog wel een dikke break met een wobbel door. Mgoed je bedoelde 'm ook als poefmuziek vermoed ik en dat is je goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

poefmuziek, mijn favoriete genre :+

Kort vraagje, ik ga binnenkort een Saffire Scarlett 8i6 kopen (veel duurder dan gelpand, maar what else is new?) en wil dan ook een microfoon kopen. Ik wil hier onder andere opnames van m'n broertje op de gitaar mee maken, maar ook gaat mevrouw apNia er door zingen. Wat zijn dingen waar je een beetje op moet letten met de aanschaf (bijv met het oog dat ik zowel zang als gitaar hierover wil opnemen)? Hebben jullie nog aanraders? Geplande budget is rond de 40 euro, gezien ik het niet heel veel zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny_Moare
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 14:58

Manny_Moare

PTFO Motherf*cker!!!

apNia schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:39:
poefmuziek, mijn favoriete genre :+

Kort vraagje, ik ga binnenkort een Saffire Scarlett 8i6 kopen (veel duurder dan gelpand, maar what else is new?) en wil dan ook een microfoon kopen. Ik wil hier onder andere opnames van m'n broertje op de gitaar mee maken, maar ook gaat mevrouw apNia er door zingen. Wat zijn dingen waar je een beetje op moet letten met de aanschaf (bijv met het oog dat ik zowel zang als gitaar hierover wil opnemen)? Hebben jullie nog aanraders? Geplande budget is rond de 40 euro, gezien ik het niet heel veel zal gebruiken.
ik zou pogen iets meer uit te geven... ( dat kan jij :P )
http://www.bax-shop.nl/co...foon/product-details.html
ik heb deze... gebruik em zelden, maar hij's best goed.. reflectieschermpje erbij, en vooral NIET mevrouw chieldtm laten zingen..

We will be right back with Manny_Moare !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 12:53
Is the Scarlett Studio niks voor je?

http://www.bax-shop.nl/st...OzmyOfDi7cCFdDJtAodShQAGg

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WTF is poefmuziek?
Breaks en wobble is niet mijn sterkste kant idd. Maar ik ga voor een leuke sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

audiojunk > Ik heb eigenlijk net m'n zinnen op de 8i6 gezet ivm de te gek gave software loopback optie

chieldtm > reflectiescherm + zo'n plopperding er bij loopt het toch aardig in de kosten lijkt me.. kan het niet IETS goedkoper? en is die ook geschikt voor een gitaar? (weet absoluut niet wat het verschil zou zijn namelijk qua sound)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:08:
WTF is poefmuziek?
Breaks en wobble is niet mijn sterkste kant idd. Maar ik ga voor een leuke sound.

Poef:
Afbeeldingslocatie: http://www.4-casa.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61347150/47DA/7804/F22A/EFDE/ABC1/C0A8/2936/6AB5/zitzak-beige_h.gif

+

Muziek:
Afbeeldingslocatie: http://static.hudo.com/images/posters/2480/image.jpg

= poefmuziek B)

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-05-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:13:
audiojunk > Ik heb eigenlijk net m'n zinnen op de 8i6 gezet ivm de te gek gave software loopback optie

chieldtm > reflectiescherm + zo'n plopperding er bij loopt het toch aardig in de kosten lijkt me.. kan het niet IETS goedkoper? en is die ook geschikt voor een gitaar? (weet absoluut niet wat het verschil zou zijn namelijk qua sound)
Grofweg.
Condensator mics: gevoelige mics, goed voor zachte bronnen en veel detail, heeft erg te lijden van omgevingsherrie. Niet gebruiken voor luide bronnen, wel goed voor instrumenten met specifieke harmonische karakteristieken.
dynamische mics: minder gevoelig, goed voor hardere bronnen, cabinet micking, ook goed voor live want minder gevoelig voor omgevingsherrie.
Ribbon mics: een beetje tussen condenser en dynamische in maar vaak wat duurder.

Ik zou voor jouw gebruik wegblijven van condenser mics en een iets meer allround dynamische of ribbon mic nemen. Tenzij je een perfect stille/dode vocal booth hebt ga ja anders vooral veel ellende krijgen met condensers.

De Shure SM57 en SM58 zijn eigenlijk de allround klassiekers en is rond de 100,- te krijgen, wil je goedkoper dan dat dan zou ik een Shure clone nemen zoals de ESS-57 of 58 (rond de 40,-) of zo'n chinees kloonmerk. Eigenlijk elk model waar het getal 57 of 58 op staat is wss een kloon.

Slechte mics zijn er eigenlijk niet, maar je moet ze wel voor het juiste doeleinde gebruiken. Voor zang zou je wellicht beter een condenser kunnen nemen, Behringer of Samson maakt daar wel redelijk goeie voor een lage prijs. Ik vind echter dat je bij condensers de mic heel specifiek moet maatpassen op het geluid wat je wilt opnemen. Het zijn nl nitpicking one trick ponies, pas als je exact de goeie hebt zal je ook daadwerkelijk beloond worden met zaligmakend geluid.

De Shures zijn in elk geval hardcore simplisties, eisen weinig van de omgeving en nemen behoorlijk neutraal op zodat je nog veel kan toevoegen door achteraf wat met de EQ bij te stellen. Echt allround dus en te gebruiken van triangel tot drumkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hmmmmm nice peerd, daar heb ik serieus heel veel aan. Die SM57 lijkt gericht te zijn op instrument, en 58 op zang. Waar zit 'm het verschil in als ik een zang gebruik voor een instrument tov een echte instrument mic?

En waar zit 'm het verschil in in prijsklasse? Want ik zie ook goedkopere dynamische zang mics voor rond de 30 euro. Waar ga ik dat aan merken, naast in de portomonee? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door apNia op 10-05-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n goedkope shure kloon. (Merk, cheapo of zoiets)
Hij ziet er ook goedkoop uit, maar qua geluid klinkt hij niet verkeerd.
Maar heb hem nooit met een ekte vergeleken.
Goed genoeg voor vocoders en autotune 'zang'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
apNia schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:22:
Hmmmmm nice peerd, daar heb ik serieus heel veel aan. Die SM57 lijkt gericht te zijn op instrument, en 58 op zang. Waar zit 'm het verschil in als ik een zang gebruik voor een instrument tov een echte instrument mic?

En waar zit 'm het verschil in in prijsklasse? Want ik zie ook goedkopere dynamische zang mics voor rond de 30 euro. Waar ga ik dat aan merken, naast in de portomonee? ;)
Persoonlijk zou ik dan voor zang en akoestisch gitaar in de ~100 euro range véél eerder voor een Røde NT-1A gaan dan voor een SM57 of SM58.
Zowel de 57 als de 58 hebben een vrij typische middy sound die live erg goed werkt, maar op (zang)opnames naar mijn mening minder. Zo'n NT-1A geeft meteen een veel grotere, overtuigendere sound op opnames. Maar hij is natuurlijk wel een stuk gevoeliger voor klappen en andere lompigheid.
Als je ook elektrisch gitaar wil opnemen wordt het een ander verhaal, dan zou ik voor een SM-57 of kloon daarvan gaan, dat is dan het beste compromis tussen je verschillende wensen. Als je een ribbon overweegt, hou er dan wel rekening mee dat daar vaak meer gain overheen moet voordat ze op acceptabel volume zitten. Dat moet je preamp natuurlijk maar net kunnen leveren, en voor veel ingebouwde preamps in interfaces is dat twijfelachtig.

Sowieso zou ik je budget toch nog eens heroverwegen. Als je een Virus hebt en best een puike interface gaat scoren, dan lijk je me iemand met meer gevoel voor kwaliteit dan een mic van een paar tientjes gaat bevredigen. In de 100 euro-range is er veel moois te krijgen. En kijk ook eens tweedehands!

Damnit! Zit ik hier een hele post te schrijven om de NT-1A te pluggen, kost dat ding gewoon 90 euro meer dan in mijn hoofd :( Ik dacht dat'ie rond de 100 zat.
Anyway, punt blijft dat ik, als die gitaar akoestisch is, persoonlijk eerder voor een goedkope grootmembraancondensator zou gaan dan voor een 57 of 58. Gelukkig heb ik zowel een 57 als een mooie Telefunken buizenmic :+

Also: Vandaag ben ik naar Musicstore in Keulen gereden om daar monitors te gaan testen. Maar die monitortestruimte daar is waardeloos. Leuk dat ze Dynaudio BM15A's hebben, minder leuk dat ze met de rug vrijwel tegen een muur staan en dus mega staan te boomen in de bas. En erg prettig dat ze de Event Opal wel even willen aansluiten voor me, maar als die dan weer op stands een halve meter van de muur staan, dan wordt het érg lastig vergelijken. En dan lopen er ook nog de hele tijd mensen in en uit omdat dat de énige testruimte is voor monitors. Ik heb een budget gesteld van ongevééér 2500 euro voor een stereopaartje (dus verdere tips zijn welkom!), maar dit is níet de manier waarop ik die wil uitgeven :(

En ja, de hobby ís uit de hand aan het lopen, maar ik hoop er over een tijdje ook wat mee bij te gaan verdienen, dus dan mag het :P

[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 10-05-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant.
Qua budget is het wellicht ook interessant naar de PMC of PSI monitors te kijken. In die range lijken ze mij beter dan Dynaudio. De Opal heb ik ook gehoord en ze zijn mooi allround maar of ze het afleggen tegen anderen weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
Niet om te haten, maar ik ben gewoon benieuwd, waarom heb je besloten om in dit stadium al zo'n gigabedrag in je monitors te investeren?

Voor de helft koop je toch ook al iets heel aardigs en hou je nog geld over voor andere studioverbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Sjoewe schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 05:52:
Niet om te haten, maar ik ben gewoon benieuwd, waarom heb je besloten om in dit stadium al zo'n gigabedrag in je monitors te investeren?

Voor de helft koop je toch ook al iets heel aardigs en hou je nog geld over voor andere studioverbeteringen.
Hoewel gigabedrag natuurlijk relatief is (genoeg Tweakers die een PC voor zo'n bedrag kopen, en die is over 3-4 jaar niets meer waard :P) is het inderdaad wel een redelijke som. De reden is redelijk simpel; ik koop liever in één keer een set dat voorlopig mijn laatste wordt (afgezien van eventuele extra sets voor referentie, maar die kunnen een stuk goedkoper zijn) dan dat ik nu iets koop waar ik over 2 jaar wellicht niet meer tevreden mee ben.
Het is sowieso een hobby/project voor de langere termijn, dus die andere verbeteringen komen er ook allemaal wel :)

PSI kende ik trouwens helemaal nog niet, Sound on Sound heeft in ieder geval een waanzinnig positieve review erover geschreven, dus die ga ik zeker eens beluisteren!

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 11-05-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, als je monitoren als investering gaat beschouwen dan weet je dat ze een veel langere afschrijftijd hebben dan bijv een computer. Dan is het belastingtechnisch helemaal niet verkeerd om een trapje hoger te gaan. En helemaal niet als je ook nog eens investeringsaftrek hierop kan claimen. (Als je genoeg omzet kan gaan halen, anders gaat die vlieger niet op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:22:

In de 58 zit een ingebouwde plopfilter, dat is eigenlijk het enige wat 'm specifiek meer voor zang geschikt maakt. Het geluid is daardoor iets minder open, maar dat is eigenlijk ook wel verwaarloosbaar.

Naast je portomonnee zal je het wel in de sound merken, ik weet niet of de 57/58 toendertijd een lucky shot was of dat er veel R&D in heeft gezeten, maar feit blijft dat andere merken deze proberen na te maken. Die andere merken zijn dus geen OEM!

Ik ben het gedeeltelijk eens met Wormaap, voor zang zou een condensator mooier resultaat op KUNNEN leveren, voorwaarden zijn dan wel dat je de mic specifiek kiest voor het stemgeluid van je madam en dat de opnameomgeving gewoon compleet in orde is. Anders zou ik voor zekerheid kiezen en een goeie allround nemen die wat breder inzetbaar is.

Bedenk ook dat niet alleen de mic maar ook de plaatsing een grote factor is. on- of off-axis, de afstand, enz enz.

Wat je ook kan doen is naar de kiosk gaan, de mei-editie van de SoundonSound kopen, de bon voor de maandelijkse competitie invullen en deze maand voor gbp20.000,- aan mics winnen.

Check sowieso ff de soundonsound, daar gaan elke maand wel een paar mics door de review.

check en check.

edit: deze is mustread als je niet thuis bent op microfoons.

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-05-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgende maand vakantiegeld plus uitstaande overuren uitbetaald, als dat geen leadsynth wordt... :9
Jammer dan m'n poging tot een shortlist er nog steeds vooral toe leidt dat het lijstje steeds langer wordt ipv korter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:56

RoyK

Hobby tekenaar

Hallo mannen, ik ga me de komende 30 dagen in de trail verdiepen van Ableton 9 live. Als het leuk is en ik er een beetje door kom ga ik denk ik de live + push bestellen. Ik wil mijn eigen ambient muziek gaan maken voor onder mijn time lapse videos die ik op youtube plaats. Even een vraag die me aan me ettert is het volgende... kan ik straks met deze tool live een track starten.. en geluiden aan en uitzetten... daarna de track opnieuw starten en nieuwe geluiden toevoegen.. on the fly? Zodat je na een aantal runs steeds meer muziek toevoeg? Stel ik mijn vraag een beetje duidelijk? haha... ik weet niet goed hoe ik het moet formuleren en er zijn vast allemaal namen voor dit soort zaken. Ik krijg een drukke leer maand :)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kort antwoord: ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:12
Daar is een naam voor, Overdub dacht ik :P

Verder is Ableton Live vrij creatief. Ik vind het in ieder geval een fijn programma, dat terwijl ik er maar bar weinig gebruik van maak kwa mogelijkheden haha

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dank jullie. Ik ga vast nog meer vragen hier neer plempen de komende dagen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 12:53
Er zijn de laatste tijd behoorlijk wat tutorials verschenen over Live 9, ook op Youtube is genoeg te vinden.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Yep, gisteren al gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:04

Radiohead :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Gaaf.. als ik het zo hoor.. realiseer ik me hoe ver ik hier nog van af sta haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je maar niet teveel wilt in het begin en vooral veel lol hebt maak je het jezelf een stuk makkelijker. En als je dan een beetje op weg bent weet je je eigen tempo ook en kan je een beetje gaan plannen wat je wilt leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

yes... ik wil sowieso de focus op ambient hebben. En dat hoeft vaak al niet heel ingewikkeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja wat wouter zegt, zorg for the love of God dat je plezier er in hebt. En zodra dat niet zo is, kap er dan mee. Muziek maken valt of staat daarmee imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Plezier heb ik er nu al zeker mee.. ik start vanavond met een grote totaal tutorial.. van begin tot eind. Ik heb nu zitten spelen en halverwege ingesprongen om gewoon even aan wat knopjes te draaien haha.. interessant is het in ieder geval. Het live opnemen is ook erg leuk.. De trail versie heeft alleen een beperkt assortiment geluiden (begrijpelijk) maar het lijkt me ook erg leuk om te experimenteren met eigen gemaakte geluiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nog een korte vraag mbt m'n microfoon aanschaf: waar zit 'm bij microfoons het verschil in prijsklasse? Hoe onderscheidt een 30 euro dynamische zang mic zich van een van 110 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Kijk ook of je wellicht iemand in de buurt kunt vinden die je even een middagje wegwijs maakt in bepaalde zaken; persoonlijk heb ik daar in ieder geval meer van geleerd dan boeken en tutorials.

Elke DAW heeft een bepaalde filosofie; als die overeenkomt met die van jezelf is dat productief, zoniet, dan blijf je tegen de software vechten.

Zelf geluidjes maken is hardstikke simpel - neem gewoon via de microfoon van je laptop op, of gebruik zo'n el cheapo computermicrofoontje via je webcam. Kwaliteit is natuurlijk om van te huilen in den beginne, maar goed, zo kun je iets proberen in plaats van gelijk een Brauner te kopen.

Als je zeker weet dat je er mee door wilt gaan kun je ook voor een prikkie een Zoom H1 of zo kopen. Door het huis lopen of naar buiten, alles en nog wat opnemen, en dat bewerken.
apNia schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:47:
Nog een korte vraag mbt m'n microfoon aanschaf: waar zit 'm bij microfoons het verschil in prijsklasse? Hoe onderscheidt een 30 euro dynamische zang mic zich van een van 110 euro?
Korte vraag, lang antwoord. Bouwkwaliteit, karakteristiek, frequentiebereik, gevoeligheid, etc.

Ik had zelf deze gekocht: http://www.thomann.de/nl/...400_grossmembranmikro.htm - maar de shockmount is 3 keer niks. Sowieso, niet verkijken op de accessoires - je wil een goede standaard en een popkiller er bij.

Het goedkoopste wat ik hier in huis zou halen zou een Shure zijn, de Chinese kloon er van aan schaffen heeft geen nut, Shure heeft veel betere garantie en bouwkwaliteit.

Maar het ligt er voornamelijk aan wat je precies wil opnemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Yoozer op 13-05-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik denk dat het dan toch maar een Focusrite Scarlett 8i6 icm een Shure SM58 wordt. Dure grap, dat wel, zo rond de 340 euro, zeker gezien ik niet weet of ik het heel veel zal gebruiken die mic :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:47:
dude, ik zit hier niet voor de kat z'n cut te replyen. :N

ik zou je keus gewoon hierop baseren:

- ben je van plan serieus te gaan opnemen en daar wat werk van te maken, dan ga je die mic van 30,- een fukding vinden en zal die een mooi plekje in een stoffige krat in de garage vinden voor de komende 20 jaar.
- wil je gewoon 's voor de fun wat opnemen dan kan je best af met zo'n 30Eu ding.

Geef me anders even het merk+model gitaar en vergelijk mevrouw Apnia haar stem met een bekende. dan zoek ik even wat geschikte lo-budget mics voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of anders een 2e hands Sure proberen te scoren?
Als je liefje dan uit is gekrijst kan je hem weer doorverkopen.
(Of je laat hem vergulden en maakt je kinderen later wijs dat hun moeder een talentenjacht hebt gewonnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:55:
Of anders een 2e hands Sure proberen te scoren?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MZP61Pa.png

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny_Moare
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 14:58

Manny_Moare

PTFO Motherf*cker!!!

na een producers block waar maar geen einde aan leek te komen heb ik eindelijk weer wat herrie in elkaar kunnen proppen. En ik moet zeggen chiel steekt veer in eigen poepert :X ik ben best wel blij met het resultaat. Heb het layeren eindelijk een beetje door, waardoor dit de "volste" productie is die ik oot heb gemaakt.

WAARSCHUWING!!! het is een soort van hardstyle'achtige elektrische herrie.. luisteren op eigen risico,

We will be right back with Manny_Moare !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:25

2mb

@chiel: Niet mijn stijl, maar goede kick. Lekker scherp hoog en agressieve track. Misschien de synths bij 1:58 nog wat harder zetten.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik ben bij het zoeken naar wat alternatieven op de AKG D5 gekomen (SFW)

Is het btw normaal dat mics zonder kabel geleverd worden? Ik kan het nergens op de site vinden, maar het lijkt er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen My first Sony mics worden met kabel geleverd.
Maar in de winkel kan je altijd proberen op de kabel af te dingen.
Die gaan nl. 10x over de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia, huur/leen wat spul qua mics? En voor touwtjes moet je inderdaad zelf voor zorgen.

Ik zou zelf zeggen regel een rode nt1a, die dingen zijn voor de prijs niet te verslaan. Heb er vier gehad back in the day (niet de kit wel de witte NT1). Prima zuiver voor snaarinstumenten, voor zang lekker als de persoon weet met een mic om te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://media.rodemic.com//images/mics/nt1/nt1_04.jpg

Die dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zijn er hier Ableton specialisten in huis? Ik loop vast en zie het niet in de tutorials terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik ben stout geweest jongens en heb al de AKG D5 gekocht. Merk wel of ik er spijt van ga hebben ;)
(en de Scarlett 8i6 en een microfoonkabel omdat het geen My First Sony is :()

Ja RoyK hier redelijke Ableton kenner. Specialist is misschien groot woord ;)

[ Voor 17% gewijzigd door apNia op 14-05-2013 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

apNia schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 01:10:
Ik ben stout geweest jongens en heb al de AKG D5 gekocht. Merk wel of ik er spijt van ga hebben ;)

Ja RoyK hier redelijke Ableton kenner. Specialist is misschien groot woord ;)
Mooi,. ik ga het vanmiddag weer proberen en meld ik me wel als ik er echt niet uit kom. Met zo ontzettend veel knopjes ontkom je er niet aan dat er door onkunde iets aan of uit staat waardoor iets niet werkt.

Ik ben er wel achter dat het hebben van een keyboard.. of zo een tablet met push toetsen toch wel een enorm verschil kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 01:10:
Zal je geen buil aan vallen. Best vergelijkbaar met de SM58, degelijk en allround te gebruiken. Zit geen plopfilter op, maar een sok of een kous doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Volgens de site een Integrated pop filter. Is het zo makkelijk dat als je alsnog te veel pop hebt dat je er een sok overheen kan trekken?

Drie keer raden wat er niet zachter wordt als ik er een sok overheen trek???
Hallo?

Jongens?

NIET WEGLOPEN :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Een plopfilter zou ik me vooral niet te druk om maken. Een panty, een door elfen bij maanlicht gesmede akoestisch transparant stuk tissuepapier, een (dunne) sok en een draadkleerhanger brengen je een heel eind. Die combinatie kan ook op andere manieren interessant zijn, maar daar zijn we in dit topic te netjes voor. TOCH!?

Ondertussen gaat mijn queeste voor monitors verder. Ik ben aan het mailen met i4-muzique in Eindhoven. Sowieso een leuke zaak, en niet te duur :) (Nee, geen aandelen!) Met mensen die behoorlijk diep in de materie zitten en daadwerkelijk weten wat ze verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieuw :|

Hm had ik niet gelezen, dan zal dat meestal wel voldoen. Een sok of kous ervoor spannen is beter dan er gewoon overheen doen, beetje creatief met een stukje ijzerdraad een cirkel draaien, kous of sok erover heen.

Een plop is gewoon een stoot lucht die gedifusseerd moet worden. Vooral Nederlandse zangers/zangeressen hebben er baat bij gezien wij nogal harde medeklinkers uitspreken.
Pagina: 1 ... 53 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.