Yoozer >> wat is het nadeel van het NIET hebben van ASIO drivers, ondanks dat de latency laag is? Ik geloof (!) namelijk dat die wel laag is bij een 2i2/2i4.
Peerd >> Klopt ja, goed geheugen my man
De latency ging er niks op vooruit tov m'n onboard geluidskaart, dus het was voor mij een complete waste of money. Ik erger me er gewoon kapot aan dat ik een toets aansla en in Ableton ik iets van 50ms later wat hoor uit m'n synth. Ik overweeg dan ook misschien de 3 audio outs te gebruiken van m'n Virus ipv via USB, dan is het instant. Maar 3 ins op een geluidskaart wordt wel een dure grap huh?
Voor zo'n 120 roebel heb je trouwens ook al deze simpele beauty in huis:

Mocht je trouwens ooit van plan zijn om later uit te breiden dan zou ik aanraden om nu meteen al meer ins/outs te nemen of nog beter, een USB mixer.
Verder geef ik wel de voorkeur voor PCI/PCI-e geluidskaarten omdat niet elke USB controller altijd even stabiel draait. Zeker als er al 20 apparaten aanhangen.
[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-04-2013 11:09 ]
Het wil meestal ook zeggen dat de kaart goedkope rommel isapNia schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:27:
Yoozer >> wat is het nadeel van het NIET hebben van ASIO drivers, ondanks dat de latency laag is? Ik geloof (!) namelijk dat die wel laag is bij een 2i2/2i4.
ASIO houdt in dat er vrijwel directe toegang is tot de hardware en er niet met allerhande software-lagen onderhandeld hoeft te worden (wat de latency uiteindelijk veroorzaakt). Geluidskaarten werken niet als videokaarten in die zin, er wordt geen acceleratie toegepast. Je herinnert je vast nog wel de tijd van de keuzes in spellen tussen software rendering en OpenGL of D3D waarbij software puur op de CPU draaide; dat doet ASIO dus niet.
Softsynths blijven op de CPU draaien, maar de buffer kan veel sneller worden gevuld als je direct in het geheugen mag schrijven. ASIO4All heeft directere (maar niet ideale) toegang.
Je kunt ook een patchbay of een klein submixertje ertussen zetten zodat je alles via de inputs van de Virus doet. Dan is het enige gezeur dat je niet simultaan kunt opnemen en moet muten, maar tijd besparen = geld uitgevenIk overweeg dan ook misschien de 3 audio outs te gebruiken van m'n Virus ipv via USB, dan is het instant. Maar 3 ins op een geluidskaart wordt wel een dure grap huh?
edit: Ik zou dan overigens niet voor een Alesis gaan maar iets wat een beter support-traject heeft. RME Babyface of zo. Kost wat, maar de interface die bij de E-mu een gruwel is is bij RME piekfijn geregeld, en zij kunnen hun claims van echt lage latency ook waar maken.
edit 2: en ja, da's duurder, maar met een goede audio-interface doe je makkelijk een jaar of 4, dus dan is het goedkoop. Afschrijven jonguh!
[ Voor 13% gewijzigd door Yoozer op 18-04-2013 01:23 ]
teveel zooi, te weinig tijd
En hoe is ESI met driverupdates? Dat is altijd iets waar ik wel gevoelig voor ben, dat ik niet met een nieuwe Windows de lul ben.vlaaing peerd schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:05:
Dat valt wel mee hoor. Maar dan zou ik inderdaad niet voor de Focusrite gaan, kijk dan ff naar ESI Maya oid.
Voor zo'n 120 roebel heb je trouwens ook al deze simpele beauty in huis:
[afbeelding]
Mocht je trouwens ooit van plan zijn om later uit te breiden dan zou ik aanraden om nu meteen al meer ins/outs te nemen of nog beter, een USB mixer.
Verder geef ik wel de voorkeur voor PCI/PCI-e geluidskaarten omdat niet elke USB controller altijd even stabiel draait. Zeker als er al 20 apparaten aanhangen.
Persoonlijk zou ik ook liever PCI oid willen, maar het fijne van zo'n externe is de lekkere knop waar ik aan kan draaien/koptelefoon in kan pluggen etc. Dan is het wellicht slimmer om een toegewijde USB controller (of hoe heet die ellende?) er bij prik.
USB mixers zijn mijn geheel vreemd
Kan ik dan bijvoorbeeld die goedkoopste Focusrite kopen, en dan later eventueel iets als dit kopen en dan de 3 outs van m'n Virus daar in prikken, en in Ableton onafhankelijk als losse feeds er FX op kwakken?
Maar staan die Focusrites juist niet bekend om hun lage latency/kwaliteit? Ondanks het (in het geval van de 2i2/2i4) gebrek aan ASIO drivers? Slightly confused.Yoozer schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:07:
[...]
Het wil meestal ook zeggen dat de kaart goedkope rommel is.
Iedereen tot dusver trouwens ontzettend bedankt voor de hulp/feedback

[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 17-04-2013 10:42 ]
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Ik had deze ook op het oog maar kon eigelijk niks goeds vinden over de latency met de standaard drivers.apNia schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:39:
Maar staan die Focusrites juist niet bekend om hun lage latency/kwaliteit? Ondanks het (in het geval van de 2i2/2i4) gebrek aan ASIO drivers? Slightly confused.
Ik blijf voorlopig maar gewoon met mijn onboard audio ziiten,doet het goed dus zonder van het geld.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
De vorige versie (Saffire serie) had dat wel. De Scarlett's zijn de opvolgers.
Focusrite heeft bij mij best een goede naam, maar deze actie snap ik echt niet
Latency is met ASIO altijd lager (correct me if i'm wrong). Zoals al gezegd is; met ASIO knal je meteen je hardware binnen. Met DirectSound of Asio4All emulatie ellende zit er nog een stuk software tussen wat de snelheid niet te goede komt.apNia schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:42:
Maar then again, wat maakt dat uit als de latency dik in orde is?
Misschien is het ook wel gewoon een gevoelskwestie hoor, ik heb het liefst ASIO in ieder geval.
Geen idee, maar geluidskaartmakers zijn doorgaans altijd wel laat met nieuwe OS drivers.apNia schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:39:
[...]
En hoe is ESI met driverupdates? Dat is altijd iets waar ik wel gevoelig voor ben, dat ik niet met een nieuwe Windows de lul ben.
Ook de PCI kaarten hebben een breakout box hoor! Maar dan via een Cat kabel on steroids. PCI brug is vele malen stabieler dan USB, heeft meer bandbreedtePersoonlijk zou ik ook liever PCI oid willen, maar het fijne van zo'n externe is de lekkere knop waar ik aan kan draaien/koptelefoon in kan pluggen etc. Dan is het wellicht slimmer om een toegewijde USB controller (of hoe heet die ellende?) er bij prik.
Ik lijk wel een Alesis vertegenwoordiger, maar ik heb bijv deze thuisstaan:USB mixers zijn mijn geheel vreemd

Dit is een USB mixer met ingebouwde geluidskaart. Deze is misschien wat overkill maar je kan de 8-sporen voor rond de 150 krijgen en de 4-sporen rond de 70 euri. Als je deze inprikt heb je dus geen geluidskaart meer nodig.
Ik zie net dat de scarlett geen ASIO ondersteund, dat is voor mij al genoeg reden om deze niet te nemen. De Xenix heeft volgens mij ook een eigen geluidskaart, dus je hoeft er niet een andere dan nog bij te hebbenKan ik dan bijvoorbeeld die goedkoopste Focusrite kopen, en dan later eventueel iets als dit kopen en dan de 3 outs van m'n Virus daar in prikken, en in Ableton onafhankelijk als losse feeds er FX op kwakken?
Focusrite staat bekend om hun outboard gear en effectbakken, de geluidskaarten is volgens mij gewoon dikke OEM relabel business, maar de AD/DA converters zijn dik in orde iig.[...]
Maar staan die Focusrites juist niet bekend om hun lage latency/kwaliteit? Ondanks het (in het geval van de 2i2/2i4) gebrek aan ASIO drivers? Slightly confused.
Geen ASIO support is gewoon sneu, dat kan je niet maken en vind ik een slecht teken.
Iedereen tot dusver trouwens ontzettend bedankt voor de hulp/feedback
The Scarlett 2i4 is compatible with any Windows-based DAW that supports ASIO or WDM and any Mac-based DAW that uses Core Audio.
Nu nog kijken of het gebrek aan inputs een probleem gaat worden.Die is er, er is een Focusrite Asio driver beschikbaar na installatie.
U kunt in de eigenschappen van de geluidskaart instellen dat het apparaat wel of niet exclusief beheert kan worden door toepassingen.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door apNia op 17-04-2013 16:18 ]
Verwijderd
Dan kun je via je netwerkt kaart je audio apparaten aansluiten. (Of een dedicated PCI-e kaart)
Nadeel is dan wel dat het flink prijzig spul is.
Maar die Scarlett serie wordt wel vaak voor beginners aangeraden omdat het goed spul voor een redelijke prijs is.
Ben ook geen fan van USB of Firewire spul.
Geef mij maar een ouderwetsche geluidskaart.
Ik kom weer even wat track dumpen
Nog niet afgemaakte house track, feedback word gewaardeerd aangezien ik dit nooit maak en wel wat tips kan gebruiken
[Soundcloud: http://soundcloud.com/ayleeimamusic/ayle-eima-cant-remember-it/s-bEOQr]
Chill breaks/step
Experimentele drum&bass:
[Soundcloud: http://soundcloud.com/ayleeimamusic/ayle-eima-rust]
Dubstep:
Melodietje komt overigens wel bekend voor.
[ Voor 19% gewijzigd door audiojunk op 18-04-2013 11:21 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
totdat je mijn lynx hilo gehoord hebt.....Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:58:
Ben ook geen fan van USB of Firewire spul.
Geef mij maar een ouderwetsche geluidskaart.
Of een laptop gebruikt
Al ben ik verder gewoon prima tevreden over m'n Fireface 800. Al heb ik nooit echt geluisterd naar het verschil tussen geluidskaarten en zit ik niet echt in 'jullie' price range
Al had ik ondertussen van m'n hard-/softwareaankopen best een geinig autootje kunnen kopen

Ticking away, the moments that make up a dull day
Even het nieuwe speelgoedje op z'n flikker gegeven
[YouTube: http://youtu.be/uetEZjFtzPc]Sjoewe schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:06:
[video]
Even het nieuwe speelgoedje op z'n flikker gegeven
Maar... Leuk speelgoed
Maar goed filmen en tegelijk jammen was al een opgave op zichzelf
Verwijderd
Die harige armen moeten natuurlijk wel in breedbeeld opgenomen worden.
@z999
Ik heb een Prism Orpheus die ook via firewire kan maar dat is niet eens stabiel dus gebruik ik hem via adat met een RME. (Dat werk nl. wel.)
Lijkt me niet de bedoeling. Deze Hilo heeft een geweldig stabiele driver, beste interface/converter die ik in jaren heb gehoord.Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 19:54:
@z999
Ik heb een Prism Orpheus die ook via firewire kan maar dat is niet eens stabiel dus gebruik ik hem via adat met een RME. (Dat werk nl. wel.)
Voor mijn gevoel liggen bepaalde tonen niet lekker bij elkaar. Het klinkt vals zo nu en dan.rubjo99 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:08:
Nog niet afgemaakte house track, feedback word gewaardeerd aangezien ik dit nooit maak en wel wat tips kan gebruiken
[audio]
Zoals eerder gezegd, het is nog een beetje vlakjes, de kick mag echt wel wat voller
[Soundcloud: http://soundcloud.com/bloodyutopia/unexplained]
Morgen de studio induiken
Wow, heel vet! Mag ik vragen hoe je die 'glitchy' drums maakt?z999 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:27:
Probeersel van deze kant af, ff snelsnel over de headset
[audio]
Morgen de studio induiken

Gisteren de Mixing Bundle van Fabfilter gekocht. Kost wat, maar mán wat is die interface fijn
Dus, om (hopelijk
Zelf vind ik Fabfilter Pro-Q helemaal de bom. Het is 'maar' een EQ, maar wel een die superfijn werkt, meteen visueel maakt waar je mee bezig bent. Ook lineaire fase EQ, dus lekker compleet
FXPansion D-CAM Synth Squad vind ik ook te gek. Gewoon wat dom aan knopjes draaien leidt eigenlijk altijd tot gave sounds, en dan ook nog een overload aan goede effecten erin.
AudioRealism ABL2 is gewoon het vetste dat je kan scoren als je geen echte 303 wil betalen
En dan nog ValhallaDSP Shimmer, een Eventide-achtige reverb met pitchshifting erin. Veel te horen op Alanis Morissette's 'Havoc and Bright Lights', vooral heel duidelijk in het nummer 'Havoc'
[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 21-04-2013 21:36 ]
Favorietjes in VST land blijven voor mij de gratis CamelCrusher voor saturation/distortion, glitch (duh), s(M)exoscope voor analyse van m'n signaal, de U-he Uhbik series voor de effecten en de Fabfilter Saturn om heel subtiel distortion in te mixen (in te delen in bands, wat heel erg fijn is)
Ik heb er ook over gedacht om Pro-Q aan te schaffen, maar sinds Live 9 ook een ingebouwde spectrum analyser heeft zie ik er de meerwaarde niet meer zo van. Ik hoor qua sound weinig verschil.
Verwijderd
Maar voor herrie muziek maakt het al snel niet meer uit.
EQ plugins heb je ook niet tig van nodig. Een of twee die lekker klinken is vaak al goed genoeg.
Wat creatieve plugins betreft (zoals bijv een Glitch) kan je nooit genoeg hebben.
Niet dat ik qua mix-effecten voorlopig nog veel ga kopen

Verwijderd
Een Pro-Q in fase linaire stand is super transparant.
Bij de emulaties van analoge EQ's zit iets meer verschil maar is nog steeds subtiel. Door ander gedrag qua faseverschuiving, filtertypes en (harmonische) vervorming kan je door EQ'en de mixen wat meer definitie geven. Maar dat merk je pas vaak als je bezig bent en dan vind je vaak ook wel je favoriet klinkende EQ's.
Meeste verschil zit tussen analoge EQ's. Maar dat is zo duur dat je het verschil in geluid meer als investering moet gaan beschouwen.
Waves pack vind ik nog altijd fijn om te gebruiken, UAD (plugin op een kaartje, niet echt VST) effecten zijn leuk, de standaard fx van cubase vind ik ook een goede basis bieden. Distortions, zelfs de meest slechte die ik heb is nog wel's bruikbaar. Nasty VCS channel strip vinnik geweldig (en gratis!)Wormaap schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:34:
Dus, om (hopelijk) weer eens wat discussie te starten: wat vinden jullie nou écht te gekke plugins? En waarom natuurlijk!
, PSP vintagewarmer, PSP Xenon...sja kan wel uren doorgaan.
Ik geeft echter de voorkeur om m'n tracks uit te sturen en via het mengpaneel door outboard gear heen te lussen. Verder heb ik gemerkt dat synthbassen en mids ook erg fijn klinken op (bas)gitaar gear.
Al met al vind ik het verschil tussen veel plugs vrij verwaarloosbaar, het is echt niet zo dat je met dat specifieke merk plug je wel of niet een fatsoenlijke mix kan draaien, maargoed er zitten afentoe een paar bijzondere tussen die net datgene doet wat de rest ontbreekt.
Maargoed, niks kan tegen een goede analoge passive eq op qua klank.
Wat maakt de sound van zo'n analoge EQ dan zo fijn? Ik heb zelf niet de mogelijkheid om dat uitgebreid te testen, maar ik vraag me wel af waar de verschillen qua klank nou in zitten. Wouter geeft al een aanzet, maar ik heb nog steeds niet echt helder wat nou de zaken zijn die verschillen tussen EQs, en hoe ik dat kan horen. Mijn huidige setup stelt me niet echt in staat om daar fatsoenlijk naar te luisteren (ik moet nog steeds monitors kopenz999 schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:21:
Humz, naast de avalon 747 + gyraf g14 gebruik ik de eq van fabfilter graag. Maar ook Melda heeft een set geweldige eq's, en de uhbik Q is beperkt maar erg lekker.
Maargoed, niks kan tegen een goede analoge passive eq op qua klank.

de g14 is een passive tube eq, en ERG accuraat. Het geeft direct een soort vibe mee vanuit de tubes die ik tot op heden niet bij software tegen ben gekomen. Het geheel word hierdoor kraakhelder en komt ook meer tot leven.Wormaap schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:35:
[...]
Wat maakt de sound van zo'n analoge EQ dan zo fijn?
Over de uhbik Q, dno, de cut onder de 23, en verder erg simpel en doeltreffent
Heb de complete vocal mixing en aflimiting gedaan, keep you posted
http://www.thekingsz.nl/
Verwijderd
Je ziet door de plugins en reverbs het bos niet meer ,voel me wel thuis in dat bos .Lekker met die sounds rommelen ,je mengertje afstellen .Tegenwoordig wordt er vergeleken hoe een synth klinkt ten opzichte van een andere waarbij de verschillen minimaal kunnen zijn en alleen een kenner het verschil hoort. Erg geavanceerd en zeker van deze tijd .
Nog een gitaar imitatie effect gemaakt ,vindt het wel gitaarachtich ,af en toe kakelt die
[audio]
Ik zou iig niet meer zonder kunnen, maar ik zit qua eisen vrij hoog ivm mijn vakgebied (mastering).
Kain_niaK in "Het Officiële Koningslied"Kunnen we niet met GoT snel even een goed Koningslied in elkaar flantzen?
We hebben nog een week.
Deze jongens op GoT doen vast wel mee voor de muziek. Tekst kunnen we met elkaar schrijven. Kroontjespen kan advies geven. We vragen Coltrui voor wat humor. Een paar nieuwe koppeltjes van Biks & Bytes willen vast wel komen inhinniken inzingen.
Als we de creatieve kracht van heel GoT hier achter zetten kunnen we vast wel iets beters afleveren als "Daar sta je dan" met de "W van Willem"
We hebben niks te verliezen maar eeuwige roem ligt voor het grijpen!
Moet te doen zijn op een week toch? Als we allemaal samenwerken.
[ Voor 68% gewijzigd door Kain_niaK op 23-04-2013 05:07 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Het placebo effect.Wormaap schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:35:
[...]
Wat maakt de sound van zo'n analoge EQ dan zo fijn?
Analoge apparatuur is pertinent imperfect, schijnbaar is dat waar men de voorkeur aan geeft. Voor de rest is het allemaal door-engeltjes-bij-maanlicht-gesmede-gouden-signaalkabeltjes-onzin.
Een bekende en zeergeliefde EQ fabrikant is Pultec, toen eenmaal de emulatiehype opkwam zijn deze modellen goed doorgelicht en het blijkt dat bijna alle EQ's van hun bij een freqboost ook een klein kutje (=tiet) in de frequentie vlak ervoor maakt.
Dit is in principe niet de bedoeling van een boost en de meeste digitale effecten doen dit dan ook niet. Het zorgt echter wel voor een soort "attenuation" waardoor er iets meer focus op de gebooste freq komt.
Je kan echter ook gewoon bewust dit uitvoeren en komt op hetzelfde neer.
Begrijp me niet verkeerd, ik werk ook graag met analoge apparatuur maar het moet toch echt eens gedaan zijn met dat analoog-fetisjisme-gebaseerd-op-niks gebeuren.
Verwijderd
Op zich heb je wel gelijk maar het is niet echt magie wat in de elektronica schuilt. Het zijn eerder een flink aantal eigenschappen door imperfectie van elk onderdeel. Impedanties al dan niet temperatuur afhankelijk, hysterese of algemene niet lineaire versterking, ruis, overspraak en dat soort geneuzel. Wil je dat allemaal redelijk nauwkeurig benaderen zul je in de praktijk vaak een afweging moeten maken tussen wat je wilt benaderen en hoeveel rekenkracht je er voor over hebt. Vandaar dat vaak de volgende generaties plugins steeds zwaarder worden en de benadering van het 'echte' geluid steeds dichter bij elkaar komt. En als je dan een perfecte plugin hebt dan zit je waarschijnlijk qua kosten en benodigde machine niet ver uit de buurt van wat het hardware equivalent kost. Ook al is dat een met de hand gemaakt apparaat in relatief lage oplages.
Uiteindelijk zal software het wel winnen want het gemak van total recall en prijs vs meerdere instanties zal opwegen tegen de diverse irrationele argumenten.
Neemt niet weg dat ik bij erg veel toepassingen mijn analoge eq er graag bijpak. Eerst digitaal ruw op de plek leggen, vervolgende da/ad door de eq en alles exact op de plek leggen. En dan nog, liever een goede soft-eq dan een el cheapo hardware eq.
[Soundcloud: http://soundcloud.com/erik-de-boer/lasagnadiparma]
traktor scratch!
edit: bijbehorende thread: http://www.native-instrum...m/showthread.php?t=191811
[ Voor 16% gewijzigd door apNia op 23-04-2013 21:27 ]

Best een toffe track, het klinkt idd wat oldskool. Niet alles is zo extreem gehyped als wat je tegenwoordig hoort. Ik hou er wel van, good workErikie schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:15:
Haha, ik heb een oldskool trance nummertje gemaakt denk ik:
[audio]
[ Voor 28% gewijzigd door kaos001 op 24-04-2013 09:40 ]
In het kader van juiste producerterminologie en vakjargon vind ik het grammaticaal correcter als tieten gehanteerd worden voor EQ boosten en kut uiteraard hanteren voor EQ kutten.
[hanteren: han` te - ren
(«Frans) (hanteerde, h. gehanteerd)
behandelen, met de hand gebruiken; zich bedienen van
hanteren: manipuleren, manoeuvreren met, bedienen, gebruiken ]
Verwijderd
Maar krijg een beetje de kriebels want meer dan een paar faders controleren en start stop knoppen gebruiken is het niet. De rest is allemaal te kriegelig, klein, onhandig en kut.
Misschien is het voor iPads allemaal wat luxer maar wat mij betreft mag het nog wel wat beter worden ontwikkeld.
Altijd leuk om mensen met verstand van zaken in jouw "vaarwater" te zien spelen, ook al is het meeste misschien bekend materiaal
[ Voor 25% gewijzigd door apNia op 24-04-2013 20:40 ]
1. Rhodes is een piano, geen orgel.apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:17:
Ik wil graag een rhodes achtig orgel namaken op m'n synth. Iemand enig idee hoe? Ik kan namelijk geen behoorlijke tutorials vinden. Wellicht omdat het niet te doen is zonder samples, maar misschien weet een van jullie het.
2. de klank word acoustisch teweeggebracht door hamertjes op magneetjes, dit kan je niet digitaal namaken zonder dat het er voor geen meter naar klinkt.
3. sterkte.
Je kan ook gewoon een Rhodes uit een gigasampler halen toch? ff Kontakt oid installeren en klaar.
True, maar het klinkt toch soms btw wel als een orgel? Als in fucking lange sustain. Dan is 't voor mij een orgel
[ Voor 3% gewijzigd door apNia op 25-04-2013 13:54 ]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=zthCZdzqn58]
@ apNia : een orgel en een rhodes is wel een ander verhaal hoor, luister maar es goed.
[ Voor 35% gewijzigd door kaos001 op 25-04-2013 14:01 ]
Ik ben er ook compleet leip vanapNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:53:
Jamaar ik had zin om iets te leren, zeker gezien ik die rhodes sound echt love
True, maar het klinkt toch soms btw wel als een orgel? Als in fucking lange sustain. Dan is 't voor mij een orgel

Het verschil tussen een piano en orgel is de wijze van klankvoortbrenging. Een piano doet dat met hamertjes op een snaar of magneet, een orgel via grote fluiten. Elektronische orgels zijn eigenlijk gewoon synthesizers met fixed oscillators, strikt genomen een incorrecte benaming.
verkijk je niet op het instrument alleen trouwens, een groot aandeel in de rhodes sound zit 'm in de Leslie speakers met een laagje drive/distortion.
@Kaos,
Inderdaad, de lounge lizard is best goed, maar is dan ook samplebased, geen synthesis. Verder heb je nog NI Scarabee, Mr Ray, Matt's suitcase rhodes (RSN refill). Allemaal gewoon gigasamples.
De Scarabee vind ik trouwens wel de beste, niet te onderscheiden van echt.
P.S
In de April editie van SoS is er een bedrijf wat de Rhodes compleet bouwgelijk heeft nagemaakt. Ik kan niet anders zeggen dat het tijd zou worden sinds Fender het aan Yamaha heeft verkocht.
Verwijderd
Maar toch tsk, apNia.
Motte gij toch wet'n.
Veurdat ik het vergeet.
Qua EP's heb je nog wel wat meer dan alleen romplers hoor.
Pianoteq heeft ook EP's (klinkt niet zo vinnik).
En in de Yamaha EX-5 zit ook een extra effect om ea te simuleren qua snaren emulaties.
En Waldorf maakte toch ook hardware EP's?
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2013 14:20 ]
De Jaren 80 white man's Rhodes. Michael Bolton, Michael McDonalds, en een heleboel andere 80's Michaels. Wel koel dat je zo een hebt trouwens!Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:17:
(Tis dan wel een Chroma Polaris)
@all
Rhodes was niet de enige electrische piano trouwens, er is ook nog de Wurlitzer en de Hohner welke een vrij identieke sound hebben. De moeite waard om ook even te checken, want in sommige gebieden zijn ze ook beter.
Nu voel ik me dik en lelijk
Maar is het echt niet met een behoorlijke patch te doen op synth X? Of blijf je ook als met een piano horen dat het synthese is?
edit: vind deze zo mooi, beetje dat Portishead gevoel

[ Voor 41% gewijzigd door apNia op 25-04-2013 14:33 ]
Dat blijf je horen inderdaad. Tis maar net welke sound je wil trouwens. De oude Fender 60/70's rhodes zijn niet goed na te synthesiserieuselijkeheidbaar, de Yamaha DX7 (de 80's) Rhodes daarentegen is wel goed na te maken.apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:26:
[...]
Maar is het echt niet met een behoorlijke patch te doen op synth X? Of blijf je ook als met een piano horen dat het synthese is?
ik ga op taalcursus.
Edit op je edit:
Van Portishead is de Fender Rhodes MKII, clipje kan ik ff niet zien trouwens, zoek ik later wel ff voor je uit.
[ Voor 10% gewijzigd door vlaaing peerd op 25-04-2013 14:34 ]
Klinkt echt plat as hell, maar een goed excuus om eens FM8 in te duiken
Had jij niet een Virus Snow? Op de C had ik een redelijke Rhodes, verdomd goed voor VA, zelfs. Even zoeken in de presets naar "EP" nogwat of "Tines" nogwat.apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:26:
De Rhodes van NI is heel erg aardig voor sample-based, anders zou ik persoonlijk echt naar Nord Electro's gaan kijken.apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:53:
Jamaar ik had zin om iets te leren, zeker gezien ik die rhodes sound echt love
Correctie: Fender Twin Reverbvlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:16:
verkijk je niet op het instrument alleen trouwens, een groot aandeel in de rhodes sound zit 'm in de Leslie speakers met een laagje drive/distortion.
http://www.vintagevibe.com/P.S
In de April editie van SoS is er een bedrijf wat de Rhodes compleet bouwgelijk heeft nagemaakt. Ik kan niet anders zeggen dat het tijd zou worden sinds Fender het aan Yamaha heeft verkocht.
Wel prijzig, het is een stuk goedkoper om een "oude" Rhodes te kopen en die helemaal te refurben. Dat wil ik dus gaan doen, want de prijzen van die VV zijn echt wel door 't plafond.
Van Yamaha hoef je trouwens niks meer te verwachten, die willen alleen de merknaam.
TI Desktop inmiddels. Ah ja gevonden! EPTines2M@?Yoozer schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:28:
[...]
Had jij niet een Virus Snow? Op de C had ik een redelijke Rhodes, verdomd goed voor VA, zelfs. Even zoeken in de presets naar "EP" nogwat of "Tines" nogwat.
Die gaan we even ontleden!
Da's bijna vloeken in de kerk. Toegegeven, de Nord klinkt lekker, maar vind ik niet echt de vintage Rhodes benaderen, terwijl de Scarabee écht wel goed erop lijkt (het is namelijk toets voor toets in 16 lagen van velocity gesampled van een echte Rhodes). Voor Hammond-emulatie daarentegen is de Clavia nog beter dan de nieuwe Hammond zelf.Yoozer schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:28:
[...]
De Rhodes van NI is heel erg aardig voor sample-based, anders zou ik persoonlijk echt naar Nord Electro's gaan kijken.
Maargoed, misschien is dat mening, IMO is samplebased de meest realistische manier voor acoustische instrumenten.
neh, ik bedoel echt de leslie rotary speaker, dit is de "welbekende" combinatie die de Rhodes sound zo bekend heeft gemaakt.[...]
Correctie: Fender Twin Reverb
Ah je had 'm gevonden. Vergis je trouwens niet, Rhodes refurbishen is ook een dure hobby. Je ontkomt er niet aan dat ze nu eenmaal slijten.http://www.vintagevibe.com/
Wel prijzig, het is een stuk goedkoper om een "oude" Rhodes te kopen en die helemaal te refurben. Dat wil ik dus gaan doen, want de prijzen van die VV zijn echt wel door 't plafond.
Van Yamaha hoef je trouwens niks meer te verwachten, die willen alleen de merknaam.
Ik heb inderdaad de overname van Yamaha altijd een grove schande gevonden, dat lijkt en klinkt nergens naar.
Ik heb de Scarbee Rhodes zelf en hij is lekker. Wat Nord wel goed heeft - en wat Roland en Yamaha en Korg (SV1) niet goed krijgen in mijn mening is de rauwe droge Rhodes. Roland is veel te lief en te gepolijst, Yamaha is beter maar alsnog wordt er teveel op de "album"-Rhodes gefocust (Donald Fagen's Nightfly en het werk van Steely Dan) waar al een klodder FX op zit.vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:54:
Da's bijna vloeken in de kerk.
Totdat modeling beter wordt wel ja. Ableton's "Electric" (Lounge Lizard herverpakt) - daar hoor je de modeling-artefacten nog te goed.Maargoed, misschien is dat mening, IMO is samplebased de meest realistische manier voor acoustische instrumenten.
Ik heb Leslie altijd geassocieerd met Hammond, bij Rhodes kom je bij Small Stone en Mu-Tron uit. IMHO dan.neh, ik bedoel echt de leslie rotary speaker, dit is de "welbekende" combinatie die de Rhodes sound zo bekend heeft gemaakt.
Klopt, maar dat gaat die VV uiteindelijk ook doenAh je had 'm gevonden. Vergis je trouwens niet, Rhodes refurbishen is ook een dure hobby. Je ontkomt er niet aan dat ze nu eenmaal slijten.
Was die VV maar hier ergens te testen...
edit: http://www.ep-service.nl/ lijkt 'm te hebben maar holy shit of er is iets met de prijzen van de gemiddelde Rhodes gebeurd of je gaat je daar al helemaal arm betalen aan het importeren.
[ Voor 6% gewijzigd door Yoozer op 25-04-2013 16:19 ]
eens, de Roland ken ik niet zo, maar bij de Yamaha lijkt het alsof de vervorming bij hogere velocity is wegegewerkt (wat juist zo karakteristiek is) en die jengelige chorus word ik ook niet blij van. Nord zou bij mij als multiYoozer schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:16:
[...]
Ik heb de Scarbee Rhodes zelf en hij is lekker. Wat Nord wel goed heeft - en wat Roland en Yamaha en Korg (SV1) niet goed krijgen in mijn mening is de rauwe droge Rhodes. Roland is veel te lief en te gepolijst, Yamaha is beter maar alsnog wordt er teveel op de "album"-Rhodes gefocust (Donald Fagen's Nightfly en het werk van Steely Dan) waar al een klodder FX op zit.
Ik lijdt trouwens aan chronische-jaren-80-productie-apathie, mocht je het niet doorhebben
Ik betwijfel of modelling het ooit mooi zal kunnen doen, Acoustische en (sommige) electrische instrumenten als dit, gitaar en houtblazers hebben teveel random timbres die tot op heden niet echt tot geslaagde emulaties hebben geleid. Mgoed, de toekomst zal veel nieuwe dingen brengen.[...]
Totdat modeling beter wordt wel ja. Ableton's "Electric" (Lounge Lizard herverpakt) - daar hoor je de modeling-artefacten nog te goed.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, de SoS review is redelijk lovend erover iig.Was die VV maar hier ergens te testen...
edit: http://www.ep-service.nl/ lijkt 'm te hebben maar holy shit of er is iets met de prijzen van de gemiddelde Rhodes gebeurd of je gaat je daar al helemaal arm betalen aan het importeren.
However, als dit middels software zou kunnen met de 2i4 wordt die, met z'n aprox 50 euro prijsverschil ineens een stuk aantrekkelijker. Zijn daar killer oplossingen voor, of kan ik beter voor de 8i6 gaan?
Hier zoek ik zelf ook al vrij lang naar. Ik doe het met de kabeltruuk, welke ik ook vrij vervelend vind.apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:47:
However, als dit middels software zou kunnen met de 2i4 wordt die, met z'n aprox 50 euro prijsverschil ineens een stuk aantrekkelijker. Zijn daar killer oplossingen voor, of kan ik beter voor de 8i6 gaan?
Verwijderd
Het is de polyphony die de doorslag geeft ,als je een A en E sampelt en tegelijk afspeelt klinkt die niet zoals in het instrument .In mijn ogen moet sampling bestaan uit accoorden samplen en dmv techniek de goeie sample bij elk accoord terugplaatsen .Dat klinkt vrij complex maar niet ondenkbaar in de toekomst,apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:26:
[...]
Verwijderd
Pas nog die Electro4 van Clavia gereviewed en ook ik was aangenaam verrast. Het is niet echt goedkoop maar heel goed bruikbaar omdat het lekker klinkt als je van die cleane sound houdt. (Alleen kan ik er nix mee)vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:54:
Da's bijna vloeken in de kerk. Toegegeven, de Nord klinkt lekker, maar vind ik niet echt de vintage Rhodes benaderen, terwijl de Scarabee écht wel goed erop lijkt (het is namelijk toets voor toets in 16 lagen van velocity gesampled van een echte Rhodes). Voor Hammond-emulatie daarentegen is de Clavia nog beter dan de nieuwe Hammond zelf.
Yamaha heeft Bosendorfer ook overgenomen.Ik heb inderdaad de overname van Yamaha altijd een grove schande gevonden, dat lijkt en klinkt nergens naar.
En dan meteen een 'designer piano' uitbrengen.
Voor het Haagse tribunaal ermee, wegens misdaden tegen het menselijk ras.
Stellutjuh halfzagte gehakballuh.
weet niet hoe die precies klinkt, maar Yamaha kan wel echt goeie piano's maken hoor!Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 20:02:
Yamaha heeft Bosendorfer ook overgenomen.
En dan meteen een 'designer piano' uitbrengen.![]()
Voor het Haagse tribunaal ermee, wegens misdaden tegen het menselijk ras.
Stellutjuh halfzagte gehakballuh.
Nu ik erover nadenk, eigenlijk maken ze over de gehele linie wel fatsoenlijke instrumenten...Drums, blazers, gitaren, bassen, crossbrommers, maar inderdaad blijft die Rhodes echt waardeloos.
mgoed toevallig genoeg een dnb track af met rhodes erin (al dan niet vrij weinig):
[Soundcloud: http://soundcloud.com/richterscale/sdi-runway]
Ik denk erover om 'm naar een label te sturen voor a&r, dus kritiek op de sound en de productie is erg welkom.
Verwijderd
Heuh, mijn Micron komt aardig in de buurt van dat geluid (Program Stereo EP m2, met Leslie emulatie)apNia schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:26:
[...]
edit: vind deze zo mooi, beetje dat Portishead gevoel![]()
[video]
We zijn weer eens wezen experimenteren
Verwijderd
http://members.chello.nl/x.kok/neprhodes.mp3
En nee ik ben geen held in spelen nog
Verwijderd
Qua balans is het erg veel D&B en de rest lijkt er een beetje bij te hangen. Misschien nog een keertje vergelijken met andere D&B nummers?
@rubjo
Bij jouw track lijkt het wel omgekeerd. Qua drums wordt er zoveel gecompressed dat ze half ingeslikt worden en qua balans alles naar de melodie/tegenmelodie gaat. Misschien is dat effect iets te overdreven?
I shall be honest with you, dat was eigenlijk een soort van de bedoeling. Is het een hinderlijk iets of klopt het gewoon niet?Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 07:04:
@Peerd
Qua balans is het erg veel D&B en de rest lijkt er een beetje bij te hangen. Misschien nog een keertje vergelijken met andere D&B nummers?
@rubjo
Bij jouw track lijkt het wel omgekeerd. Qua drums wordt er zoveel gecompressed dat ze half ingeslikt worden en qua balans alles naar de melodie/tegenmelodie gaat. Misschien is dat effect iets te overdreven?
LoungeLizard is niet sample-based, van de site:vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:16:
[...]
@Kaos,
Inderdaad, de lounge lizard is best goed, maar is dan ook samplebased, geen synthesis. Verder heb je nog NI Scarabee, Mr Ray, Matt's suitcase rhodes (RSN refill). Allemaal gewoon gigasamples.
Highlights
Entirely based on physical modeling for outstanding sound quality
Top quality preset library
Real time calculation of sound—no samples
[ Voor 76% gewijzigd door apNia op 28-04-2013 11:56 ]
Da's meer Wurli dan Rhodes, maar inderdaad best aardig wat je met nieuwere VA's allemaal voor elkaar kan krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 04:01:
Een nep Rhodes, vanuit mijn Alesis Micron:
http://members.chello.nl/x.kok/neprhodes.mp3
En nee ik ben geen held in spelen nog
Morgen maar eens naar Amsterdam bellen of er nog een mooi rebuilt exemplaar staat bij dhr. Coops om te testen.
De beste Rhodes-achtige FM patch die ik heb gehoord zit in een commerciële soundset en het is gewoonweg verbluffend hoe die klinkt - even in het achterhoofd genomen dat het op een DX7 moet draaien.
http://www.harmonycentral...nd-like-THIS/td-p/6132625
[ Voor 24% gewijzigd door Yoozer op 28-04-2013 21:35 ]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=len0ILGTQM8]
Is nog niet klaar maar vind het wel leuk klinken
GTA VI - All aboard the hype train!!
Klopt, had het ook door na het filmpje gezin te hebben, moet ook zeggen dat het duidelijk aan de klank is te horen. Vinnem een beetje cheapo.Sefyu schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:21:
[...]
LoungeLizard is niet sample-based, van de site:
Verwijderd
Dan ga je graag met een stukje goedkope (kut)software aan de slag op het podium.
(Of je moet knechten hebben natuulk)
Maar dat is ook een beetje de pest van emulatie software. De eerste versies zijn vaak een begin en het begint pas ergens op te lijken als je een paar versies verder bent. Maar dan blijft die oude versie in de hoofden van de mensen rondspoken en krijg je ze met moeite zover om de laatste versie te proberen.
Bovendien heb je nog altijd de suitcase versie van de Rhodes, die is best draagbaar.
Ik was ook van plan die van mij gewoon in de studio te laten staan. Het wordt al ellende genoeg als ik 'm de trap op moet zeulen.
[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 29-04-2013 16:31 ]
Verwijderd

Verwijderd

Rhodes' zijn zeker prachtig geconstrueerd, maar de toetsaanslagen waren volgens mij van vilt gemaakt. Vandaar de naam felt-tipped lijkt me toch. En inderdaad, die geven dat authentieke geluid wat je wilt hebben.Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 21:21:
Mooi instrument zo een Rhodes ,echt pianoklavier van hout met kashmir invoeringen. Dat hout is veel steviger dan plastic voor de lange termijn .In de jaren 60/70 is er nogal geexpirmenteerd met plastic piaontoetsen ,die dingen kunnen zo naar de vuilhoop
Probleem is alleen dat dat vilt nogal slijt en dan kip

@sir hendro
Niet echt mijn stijl, maar vind het wel grappig, ik produceerde vroeger op een korg M1 keyboardworkstation en klinkt exact hetzelfde, die te kale drums en dooie ride cymbal
[ Voor 17% gewijzigd door vlaaing peerd op 30-04-2013 22:56 ]
Ik heb een vraag. Ik luister veel EDM. Veel progressive house en trance. Ik wil graag beginnen met liedjes te produceren. Nu wordt er veel in mijn omgeving gepraat over FL studio, die een goede kwaliteit heeft. Dan moet ik nog wel packages downloaden met meer geluiden enz.
Wat zijn de meningen van jullie over FL studio? Is dat aan te raden voor een beginner?
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Kan ik kort over zijn : Ja, FL studio is voor een beginner prima.Ps3gamer91 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:58:
Dag,
Ik heb een vraag. Ik luister veel EDM. Veel progressive house en trance. Ik wil graag beginnen met liedjes te produceren. Nu wordt er veel in mijn omgeving gepraat over FL studio, die een goede kwaliteit heeft. Dan moet ik nog wel packages downloaden met meer geluiden enz.
Wat zijn de meningen van jullie over FL studio? Is dat aan te raden voor een beginner?
Niet alleen voor beginners trouwens, er zijn genoeg mensen die pro zijn en FL studio gebruiken.
Het mooie van FL studio is dat er gigantisch veel youtube filmpjes beschikbaar zijn waar je heel veel van kan leren. Succes!
Dit topic is gesloten.