Andersom. Solfege is gehoortraining, een stuk horen (of zelf zingen) en die weten om te zetten naar bladmuziek of naspelen. Wat jij bedoelt heet a prima vista spelen.
apNia schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:41:
* apNia duwt quizmasterkaartjes tussen de handpalmen en start de klok
Is dat met muziektheorie te verklaren waarom dit zo lekker klinkt? En hoe heet dat, mocht ik het zelf willen gebruiken?
Alle muzikale bewegingen zijn inmiddels wel vastgelegd in muziektheorie en dit valt inderdaad onder harmonie. Of het je gaat helpen is een tweede. Het makkelijkst is om eerst bij te leren over melodie (1 noot tegelijk) en daarna dat verder door te voeren naar harmonie (meerdere noten tegelijk).
De eerste toon van een toonladder (de prime) zorgt in harmonische zin inderdaad voor rust en bevestiging, de dominant (meestal de kwint) staat het verst van de prime en levert de meeste "spanning" op. Alle andere noten willen "oplossen" naar deze prime of de dominant, dwz je melodielijn zal niet "af" klinken als ie niet op 1 van deze 2 noten eindigt.
Ik zal thuis ff naar het fragment luisteren en kijken of ik je wat meer duidelijkheid over dat stuk zelf kan geven.
.
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:49:
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar monitor speakers, het lijkt me ook echt leuk om ze zelf te maken. Nu zag ik
deze. Bovendien zal dat wat eurotjes schelen
De beschrijving:
[...]
Ik heb wel wat berichten gevonden van mensen die hem hebben gebouwd, en over het algemeen zijn ze wel tevreden. Mijn vraag is of hier iemand is die deze kent of aan de specs kan zien wat ik van deze monitoren kan verwachten. Momenteel heb ik nog geen monitor speakers dus voor mij is het altijd een vooruitgang xD Ik maak voornamelijk House en Hip Hop.
Zelfbouw kan een flinke tegenvaller worden als je er nog geen ervaring mee hebt, maar kan inderdaad ook juist een enorm goede speaker opleveren. Ik raad je echt aan om even bij het zelfbouw-speaker topic hierop GoT na te vragen, daar zitten de heren met behoorlijk wat ervaring erin.
Aan de andere kant, in de onderkant van de markt kun je qua prijs nauwelijks opboksen tegen de actieve speakers uit de winkel. die kosten bijna niks maar leveren wel zeer consistente kwaliteit. Pas als je het hebt over speakers van €1000+ dan kun je dezelfde componenten ervan voor een aanzienlijker lagere totaalprijs krijgen.
tip; doe het vooral als je van speakers bouwen een leuke hobby wilt maken en als het je eerste keer is, koop dan eerst zo'n cheapo zelfbouwkitje van de Conrad a 40 euro, zet 'm inelkaar en ga eens tweaken aan de kastvorm/inhoud en scheidingsfilter. Die zorgen na de componenten zelf voor de grootste variabelen in sound. Daar wil je namelijk niet teveel mee gaan experimenteren als je duurdere componenten hebt.