[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 30.734 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 118819

Hopelijk komt Apple ook me zoiets af zoals Alienware:
Dual Graphics Cards 8)
512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX GDDR3
NVIDIA nForce 100 with NVIDIA® SLI™ technology

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 14:10
Liever niet. Dan is je batterij iedere keer zo leeg.
Laat gamers maar lekker bij windows blijven.

Anoniem: 107960

Sjoewe schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:03:
Liever niet. Dan is je batterij iedere keer zo leeg.
Later gamers maar lekker bij windows blijven.
Inderdaad, bovendien krijg je dan van die enorme laptops weer. Ik hou wel van de dunne, compacte design van de MBP in vergelijking met andere laptops.

Anoniem: 70458

kan iemand nog verifieren dat leopard vreselijk traag is na een upgrade en bij een nieuwe install dit vele malen sneller is?
en kan iemand mij vertellen of ik de upgrade dvd kan gebruiken hiervoor of moet ik dat een versie kopen? ipv die erbij bestelde te gebruiken

• R0K13
  • Laatst online: 13-04 16:14
Ik hoop dat ze in januari een nieuwe macbook pro introduceren met minimaal een 8800M GTS 512MB videokaart.
Verder zou het mooi zijn als ze eindelijk een dolby 5.1 geluidskaart erin stoppen i.p.v de stereo die er nu uitkomt. En een HDMI output zodat je hem makkelijk en snel aan je TV kunt hangen voor films te bekijken.
Ik zie ook graag meer USB poorten, fingerprint reader voor beveiliging en een build-in cardreader. En ingebouwde GPS zou hem natuurlijk helemaal perfect maken. Moet hij wel net zo dun en ligt blijven als hij nu is :)

Ja ik weet het.. wishfull thinking :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
R0K13 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:09:
Ik hoop dat ze in januari een nieuwe macbook pro introduceren met minimaal een 8800M GTS 512MB videokaart.
Verder zou het mooi zijn als ze eindelijk een dolby 5.1 geluidskaart erin stoppen i.p.v de stereo die er nu uitkomt. En een HDMI output zodat je hem makkelijk en snel aan je TV kunt hangen voor films te bekijken.
Ik zie ook graag meer USB poorten, fingerprint reader voor beveiliging en een build-in cardreader. En ingebouwde GPS zou hem natuurlijk helemaal perfect maken. Moet hij wel net zo dun en ligt blijven als hij nu is :)

8800M GTS is onmogelijk in deze behuizing. Dat ding verbruikt dusdanig meer stroom dan een 8600M GT dat de koeling flink verbeterd moet worden en dat betekend een grotere laptop. :)
En er zit een Optische uitgang op hoor (Spdif) dus er kan al 5.1/7.1 geluid uit komen :P

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

@r1talin: Even herstarten na een update en je Mac draait weer als een tierelier. ;)

MacBookLast.fmfacebook

• Vanitas
  • Laatst online: 08-04 15:53
R0K13 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:09:

Als ze dat er allemaal in gaan stampen dan gaat het gewicht en de grootte * 2 en de prijs vast ook... :+

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• R0K13
  • Laatst online: 13-04 16:14
8800M GTS is onmogelijk in deze behuizing. Dat ding verbruikt dusdanig meer stroom dan een 8600M GT dat de koeling flink verbeterd moet worden en dat betekend een grotere laptop. :)
En er zit een Optische uitgang op hoor (Spdif) dus er kan al 5.1/7.1 geluid uit komen :P
Ow.. heb altijd gedacht dat die spdif ook stereo was. Heb dat altijd beschouwd als een groot nadeel. Maar een macbook pro heeft dus een 5.1 dolby uitgang :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Arne schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:47:
@r1talin: Even herstarten na een update en je Mac draait weer als een tierelier. ;)
ben het volgens mij niet met je eens.. hij is best instabiel. firefox loopt zeker wel 1 of 2x vast per dag.
en ook Ableton live versie 6 en 7 (legaal) loopt soms vast terwijl dit toch een hele stabiele app is.
(zonder bijzondere foutmeldingen trouwens)

en ja al meerderemalen opgestart!
zijn er benchmark tools of andere dingen hoe ik kan testen of mijn macbook stabiel genoeg is en draait zoals die zou horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Anoniem: 70458 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:07:
[...]

ben het volgens mij niet met je eens.. hij is best instabiel. firefox loopt zeker wel 1 of 2x vast per dag.
en ook Ableton live versie 6 en 7 (legaal) loopt soms vast terwijl dit toch een hele stabiele app is.
(zonder bijzondere foutmeldingen trouwens)

en ja al meerderemalen opgestart!
zijn er benchmark tools of andere dingen hoe ik kan testen of mijn macbook stabiel genoeg is en draait zoals die zou horen?
ik merk het ook wat jij beschrijft. Maar ik heb nog geen tijd gehad voor een clean install. Maar ben er wel achter dat de software op voorspelbare momenten vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok dan is het duidelijk ik ga dit weekend nog een clean install doen.. dit zal me wel weer een hele zaterdag kosten maar het is niet anders...

kan je mac clean install doen vanaf een upgrade dvd?

edit: even ter bevestiging. ik heb net even apple gebeld maar een upgrade dvd is hetzelfde als een gewone dvd. kortom clean install is ook gewoon mogelijk!!

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 70458 op 30-11-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Zijn er ook mensen met het Yellowish LCD display? zoals hier.

Ik heb mijn MBP 2.6 250 Gb net besteld... 13 december binnen.. ben benieuwd of hij dit probleem zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 21:35

miekol

erm

VisionMaster schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:57:
[...]

Vreemd, heb je Tiger of Leopard? Ik kan me voorstellen dat de volledige 4GB enkelt in een 64 bits systeem gebruikt kunnen worden. Misschien zie ik dat verkeerd, maar het lijkt me zowisso wel een uitdaging om op een 32 bits systeem 4GB te adressen.
Ik draai Leopard. Gek he? Systeeminfo ziet de 4gb wel zitten, Photoshop niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 16:30
3mph schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:13:
Zijn er ook mensen met het Yellowish LCD display? zoals hier.

Ik heb mijn MBP 2.6 250 Gb net besteld... 13 december binnen.. ben benieuwd of hij dit probleem zal hebben.
Ik neem aan dat je het 15" model hebt besteld. Bij de 17" was het nooit een issue. Ik heb er de laatste tijd vrijwel niets meer over gelezen op Macrumors, dus ik denk dat Apple dat onder controle heeft gekregen. Overigens zal het probleem sowieso niet heel groot zijn geweest, want in dit topic is er ook nauwelijks over gepost. Ik ben zelf nu bezig met de derde (eindelijke goede) Macbook Pro SR en ik heb veel problemen gehad... maar het scherm was van alle drie perfect.

Ik vraag me alleen af of dit je nu gerust stelt :+

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
Hmm, welke problemen had jij? Ik heb er vorig jaar ook al 1 gehad met whining en teveel warmte.. Die heb ik terug gestuurd, dit jaar wordt anders aangezien ik hem in de US heb gekocht en 15 december naar huis vlieg.. Heb hier 7 maanden stage gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 21:04
@Hoedje; wat voor problemen had/heb jij? Want ik heb volgens mij heb ik een MBP uit dezelfde lichting die jij hebt gehad [sep 07]. Wellicht dat ik ook dat soort problemen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
hmm sounds like the same question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
M'n eerste MBP was van eind juni/begin juli, die had last van een zwarte vlek tussen het scherm en de beschermlaag. Het waren geen dode pixels, maar gewoon iets wat ertussen zat. Heel maf :P. Die heb ik toen meteen terug gestuurd.

M'n tweede MBP had last van random freezes. Dan reageerde de MBP op niets meer. Ik kon alleen nog maar een harde shutdown doen, door de powerknop ingedrukt te houden. Hiervoor is die twee keer naar het iCentre in Uitgeest geweest. Daar zit de reparatie afdeling van de iCentre's. Uiteindelijk wisten zij het niet te fixen. Ze hebben meerdere dingen geprobeerd, waaronder het moederbord en het geheugen vervangen.

Toen was ik het zat. Het was inmiddels 3 maanden na m'n bestelling en ik had nog steeds geen goed werkende MBP. Ik heb toen behoorlijk moeilijk gedaan bij Apple. En uiteindelijk heb ik begin oktober m'n huidige MBP mogen verwelkomen. Deze werkt uitstekend!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Iemand een idee hoveel waarde ik moet hechten aan Macrumors.com? Bij MBP staat dat er heel snel een update aan zit te komen namelijk.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 10:00:
Iemand een idee hoveel waarde ik moet hechten aan Macrumors.com? Bij MBP staat dat er heel snel een update aan zit te komen namelijk.
Erg veel waarde kan je hier niet aan hechten, het zijn immers gemiddelden die ze gebruiken.

Ik denk dat als er een update zal komen deze tijdens de Macworld (14-18 januari) bekend gemaakt zal worden en niet eerder.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, ik heb een clean install gedaan maar even als test.
is het volgende normaal:

bezigheden:
1. ik ben 44 gb itunes libary van een usb 2.0 schijf aan het overpompen naar mn music folder
2. ik ben adobe cs3 design premium dmg aan het mounten
3. ik heb de webplayer van deep.fm aanstaan.
zodra ik dan applications open. hapert de muziek en duurt het 8 seconden voor ik alle apps zie.
is dit normaal? zoveel is mn pc toch niet aan het doen.
me muziek viel zelfs 3x weg (niet vanwege buffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik denk dat je het wel eens aan het usb verkeer kan liggen en je je nu overdreven veel zorgen aan het maken bent. De muziek hapert bij mij ook wel eens een seconde als ik photoshop opstart terwijl ik nog iets anders doe. Probeer het nog eens als alles overgepomt en nominaal is.
En misschien nog eens het pram ook resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt,

echter zijn het geen zorgen, ben gewoon benieuwd. iedereen @ de apple store noemde deze laptop een BEEST dus ben benieuwd of dit nou wel zo;n beest is.
werkt top verder trouwens hoor daar niet van! i was just curious!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Nog even inhakend op die mogelijke update van de MBP ergens in Januari. Iemand een idee wat dat misschien in gaat houden? Volg Apple's producten pas sinds een paar maanden.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaumin
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11-2020
tweakers....! ben een macbook pro newbie en ongetwijfeld een heeeele simpele vraag, maar kom er ff niet meer uit :-( ; heb firefox geinstalleerd, echter krijg het alleen maar als virtuele schijf te zien en kan het niet verslepen naar programma's. gevolg is dat bij herstart de software weg is en ik opnieuw kan downloaden/installeren.
wie helpt me uit de brand?

Nikon D600| Nikon 12-24| Sigma 70-200/f2.8| OneplusOne |MBPr15 |Nikon 24-70 |GoPro 4+ | Feiyu G4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 23:33

VisionMaster

Security!

tjaumin schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:13:
tweakers....! ben een macbook pro newbie en ongetwijfeld een heeeele simpele vraag, maar kom er ff niet meer uit :-( ; heb firefox geinstalleerd, echter krijg het alleen maar als virtuele schijf te zien en kan het niet verslepen naar programma's. gevolg is dat bij herstart de software weg is en ik opnieuw kan downloaden/installeren.
wie helpt me uit de brand?
Ben je de beheerder van de machine (niet een simpel account) en sleep je het icoontje van de virtuele disk naar de Applications folder?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaumin
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11-2020
yep, ben beheerder van macbook en probeer zowel vanuit mac HD de virtuele firefox icoon te schuiven naar applicaties als ook via desktop geprobeerd. beide pakt ie niet.

Nikon D600| Nikon 12-24| Sigma 70-200/f2.8| OneplusOne |MBPr15 |Nikon 24-70 |GoPro 4+ | Feiyu G4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

tjaumin schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 16:13:
yep, ben beheerder van macbook en probeer zowel vanuit mac HD de virtuele firefox icoon te schuiven naar applicaties als ook via desktop geprobeerd. beide pakt ie niet.
Wazig, mijn eerste idee zou zijn om even via Disk Utility de file en folder permissies te laten controleren. En wellicht te corrigeren als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is inderdaad gek, je kunt het bestand dus wel op de desktop plaatsen maar niet naar /Applications verplaatsen? Heb je al gekeken hoe de permissions staan (via 'Get Info' of in de terminal met 'ls -le /')

Bij mij is ook wat vreemds, er zijn voor Disk Utility onverwachte ACLs op /Library en /Applications, de permissies zijn root:admin drwxrwxr-x+ 0: group:everyone deny delete voor /Applications en root:admin drwxrwxr-t+ 0: group:everyone deny delete voor /Library. Heb trouwens verder geen last daarvan, maar ik vraag me af welk programma heeft zitten sleutelen daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMMerSB
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05-2024
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:20:
Nog even inhakend op die mogelijke update van de MBP ergens in Januari. Iemand een idee wat dat misschien in gaat houden? Volg Apple's producten pas sinds een paar maanden.
ben ik ook benieuwd naar aangezien ik op het punt sta er 1 te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Al dat gedoe over die updates iedere keer.
Niemand weet tot de dag van de update wat die inhoudt. Voor ieder gerucht dat klopt zijn er drie die niet waar zijn. Verwacht maar niks bijzonders. De HDD zal wat groeien. De proc. zal wat sneller zijn.
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136294

beste allen,

Ik ga vanavond mogelijk een tweedehands macbook pro eerste generatie kopen. Nu lees ik dat daar een aantal problemen mee zijn. Maar aangezien de prijs best gunstig, ben ik toch erin geintereseerd. Maar op welke punten moet ik letten?

1. Whine die de processor in idle voortbrengt.
2. Witte vlekken op het scherm?

Waar nog meer op?

bvd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

ik had enige tijd geleden gemeld dat ik gevallen was met mijn MBP op mijn rug, en heb vandaag even naar apple gebeld en heb een hele nieuwe bottom case kunnen regelen :D . ik ga hem zaterdag er dan opzetten, zal voor de gein even een foto maken van hoe de bottom er uit zag voor de operatie en hierna. ook zal ik even een berichtje posten van de tempratuur met de oude koelpasta, en met coolermaster pasta. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 19:40
Anoniem: 136294 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:54:
Ik ga vanavond mogelijk een tweedehands macbook pro eerste generatie kopen. Nu lees ik dat daar een aantal problemen mee zijn. Maar aangezien de prijs best gunstig, ben ik toch erin geintereseerd. Maar op welke punten moet ik letten?

1. Whine die de processor in idle voortbrengt.
2. Witte vlekken op het scherm?

Waar nog meer op?

bvd:)
3. Crashes bij gebruik Airport
4. Hitte
5. Magsafe adapter in orde ja/nee

Overigens heb ik ook een eerste generatie, die netjes gerepareerd is binnen de garantie. Hierna geen "whine" meer, veel minder heet...kortom een probleemloos lopende laptop. Kan dus een prima koop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50818

Sinds gisteren ben ik ook de trots eigenaar van een MacBook Pro. Nog geen problemen kunnen ontdekken, behalve het al eerder genoemde keyboard-eerste-aanslag issue.

Ik hoop dat voor dat laatste wel snel een fix beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234469

ikeizer schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:13:
[...]

3. Crashes bij gebruik Airport
4. Hitte
5. Magsafe adapter in orde ja/nee

Overigens heb ik ook een eerste generatie, die netjes gerepareerd is binnen de garantie. Hierna geen "whine" meer, veel minder heet...kortom een probleemloos lopende laptop. Kan dus een prima koop zijn...
Over punt drie....mijn leopard gaat behoorlijk kapot als ik airport gebruik met eduroam....waardeloos....
Anders wifi's werken wel...
Ik heb een 2.2SR 15.4" MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 12:53
Anoniem: 234469 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 18:26:
[...]

Over punt drie....mijn leopard gaat behoorlijk kapot als ik airport gebruik met eduroam....waardeloos....
Anders wifi's werken wel...
Ik heb een 2.2SR 15.4" MBP
Onder 10.5.0 had ik inderdaad ook problemen onder Eduroam, maar nu met 10.5.1 werkt het echt perfect. Update heb je al op je MBP staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 08:16

DeluxZ

Livin' the good life

Bij andere mensen ook zo dat je scherm een beetje bol staat ? De linker- en rechterbovenkant (als die opengeklapt is) staan een beetje omhoog als ik hem dichtklap. Ik heb hem sinds eind augustus.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
DeluxZ schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:17:
Bij andere mensen ook zo dat je scherm een beetje bol staat ? De linker- en rechterbovenkant (als die opengeklapt is) staan een beetje omhoog als ik hem dichtklap. Ik heb hem sinds eind augustus.
Dat hebben vrijwel alle MBP's in meer of minder mate. Er wordt over gespeculeerd dat dit nodig is voor de airflow in clamshell mode.

Ik neem aan dat het niet zo erg is:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/45/114813064_1df47bcad2.jpg?v=0

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 05-12-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Dat heb ik ook, maar aan één kant. Aan de linker kant staat hij 2mm open, en rechts 1. Ik maak me er verder geen zorgen om :)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Hoedje schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:21:
[...]

Dat hebben vrijwel alle MBP's in meer of minder mate. Er wordt over gespeculeerd dat dit nodig is voor de airflow in clamshell mode.

[afbeelding]
Toevallig dat er juist over dit probleem gesproken wordt... Ik bemerkt namelijk vandaag dat mijn scherm maar vastgehouden wordt met één klemmetje, ipv de twee.
Enkel het linkerklemmetje komt naar beneden als ik hem dichtklap, de andere blijft in het scherm. Hierdoor hangt heel het gewicht van dat scherm op dat ene klemmetje wat voor verplooiing zorgt bij mij...

Misschien wel eens de moeite waard om na te kijken of je dit ook niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

[afbeelding]
Dat heeft niks met airflow te maken, maar is puur omdat aan de andere kant het ding omhoog wil. Zodra je op 't knopje drukt veert je display wat omhoog. Dat mechanisme zorgt er ook voor dat 'ie niet in altijd even exact sluit als 'ie dicht zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 08:16

DeluxZ

Livin' the good life

Naja, niks om me druk om te maken dus :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSniekers
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10-2019
Gisteren mijn scherm laten vervangen (issue: zie hier) en ook dit nieuwe scherm heeft een beetje ruimte. Lijkt mij dus niet meer dan normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234469

drensenbrink schreef op woensdag 05 december 2007 @ 19:23:
[...]

Onder 10.5.0 had ik inderdaad ook problemen onder Eduroam, maar nu met 10.5.1 werkt het echt perfect. Update heb je al op je MBP staan?
Ik update heel erg regelmatig en heb alle updates dus ook geinstalleerd. Ik heb de locatie (TU Delft) weggehaald en ga het binnenkort nogeens opnieuw proberen...
Overigens werd mijn systeem zo traag dat een harde reset nodig was. Onder de korte tijd dat ik Tiger had (MBP sinds eind oktober) nooit een reset en met Leopard wel zo'n 10 intussen. Eigenlijk allemaal na wifi probeersels met eduroam. Met andere netwerken geen problemen gehad vooralsnog.

Ben overigens wel erg tevreden met mijn eerst Mac hoor....:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik denk erover om een MBP te kopen, maar heb 2 vraagjes:
- werkt de 1920x1200 resolutie (17") in de praktijk prettig?
- is het verstandig om te wachten op de nieuwe processoren?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169271

Hoe wil je aan de man brengen van niet op de nieuwe processoren te wachten?
Er staat toch "nieuw"?

Dat is als je kan wachten. Heb je de laptop nu nodig, koop hem dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:54
ik wil mijn macbook pro overdragen aan mijn vriendin en zo ook de naam van mijn macbook pro veranderen in haar naam.
dus de de naam van mijn account in systeemvoorkeuren

maar nu weet ik mijn wachtwoord niet meer... is dat terug te halen ? zoja en hoe?
stom dat ik mijn wachtwoord vergeten ben.. ik kan er echt niet op komen..

ik kan in dit forum ook niet zo goed vinden wat ik zoek.. ik denk dat ik de zoekfunctie verkeerd gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

Anoniem: 70458 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:18:
bedankt,

echter zijn het geen zorgen, ben gewoon benieuwd. iedereen @ de apple store noemde deze laptop een BEEST dus ben benieuwd of dit nou wel zo;n beest is.
werkt top verder trouwens hoor daar niet van! i was just curious!
Toen ik in het begin leopard installeerde als update van mijn tiger install werkte hij niet goed en heb ik een fresh install gedaan, die eerlijk gezegd hetzelfde performed, zat toen ook backups terug te zetten van over het netwerk/usb 2 schijf, ging enorm traag, echt niet te verantwoorden voor zo'n laptop.

Maar het is iig geen hw probleem want onder tiger gingen zo'n dingen perfect, er is nog wel heel wat dat ze moeten fixen onder leopard om het op tiger niveau te krijgen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

murky123 schreef op maandag 10 december 2007 @ 13:40:
ik wil mijn macbook pro overdragen aan mijn vriendin en zo ook de naam van mijn macbook pro veranderen in haar naam.
dus de de naam van mijn account in systeemvoorkeuren

maar nu weet ik mijn wachtwoord niet meer... is dat terug te halen ? zoja en hoe?
stom dat ik mijn wachtwoord vergeten ben.. ik kan er echt niet op komen..

ik kan in dit forum ook niet zo goed vinden wat ik zoek.. ik denk dat ik de zoekfunctie verkeerd gebruik...
Kan je niet een nieuw account aanmaken en aan dat nieuwe account de optie voor systeem administratie toe laten? Eventueel alles overkopieren.

Side note: ik heb mijn mbp totaal anders ingericht, ik gebruik voor alles mijn wachtwoord om te verifieren dat ik het ben (gelukkig is OSX geen Vista, anders had ik nu alleen daar al om RSI). Systeem voorkeuren is bij mij op slot, dus dat komt alleen los als ik het ben, bij het wakker worden effe verifieren, screensaver idem. Ik vergeet mijn wachtwoord daardoor ook niet al te snel :)

Maar ja, je bent lichtelijk paranoide over je security of niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door VisionMaster op 10-12-2007 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FileVault&secure swapspace ook aan naatuurlijk, opletten bij programmas die buiten je homedirectory of buiten de swapspace actief zijn, EFIwachtwoord aan, smartcard toevoegen aan wachtwoord. en wat iik allemaal nog ben vergeten. Is de sleepimage eigenlijk nog unencrypted?

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 12-12-2007 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb dus afgelopen zaterdag mijn bottom case vervangen (en ook maar me topcase) en ik kan melden dat hij wel een stukje koeler is met coolermaster koelpasta ! namelijk van stressed : 89 graden max naar stressed 81 graden ! toch wel een flink verschil, en idle rond de 45 graden en eerst 51 graden ongeveer. verder is de MBP nu dus gewoon weer en nieuw staat, en ben ik weer helemaal blij.

bewijs
Afbeeldingslocatie: http://img161.imageshack.us/img161/7818/afbeelding1tu1.png

Verder heb ik wel om dit te voorkomen in de toekomst het volgende erbij genomen (gekregen)

Afbeeldingslocatie: http://www.connectreviews.com/images/axio_hardsleeve.jpg

een axio hard sleeve in het zwart. niet mijn voorkeur, maar wel lekker veilig voortaan ! :9

en lekker zacht voor me MBP

Afbeeldingslocatie: http://www.atpm.com/12.05/images/hardsleeve-1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 140651 op 10-12-2007 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
VisionMaster schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:48:
[...]

Kan je niet een nieuw account aanmaken en aan dat nieuwe account de optie voor systeem administratie toe laten? Eventueel alles overkopieren.

Side note: ik heb mijn mbp totaal anders ingericht, ik gebruik voor alles mijn wachtwoord om te verifieren dat ik het ben (gelukkig is OSX geen Vista, anders had ik nu alleen daar al om RSI). Systeem voorkeuren is bij mij op slot, dus dat komt alleen los als ik het ben, bij het wakker worden effe verifieren, screensaver idem. Ik vergeet mijn wachtwoord daardoor ook niet al te snel :)

Maar ja, je bent lichtelijk paranoide over je security of niet ;)
heb toch maar besloten om de MPB helemaal leeg te halen. zodat ze netjes met een schone lege MBP aan de gang kan..
dus ik dacht hop ... de mac os x dvd er in.. maar nu is die dvd beschadigt ofzo want ik kan helemaal niet meer selecteren om mac os x opnieuw te installeren :( hij vind het icoon " start installatie " niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Laatst online: 04-06 12:53
Anoniem: 140651 schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:49:
ik heb dus afgelopen zaterdag mijn bottom case vervangen (en ook maar me topcase) en ik kan melden dat hij wel een stukje koeler is met coolermaster koelpasta ! namelijk van stressed : 89 graden max naar stressed 81 graden ! toch wel een flink verschil, en idle rond de 45 graden en eerst 51 graden ongeveer. verder is de MBP nu dus gewoon weer en nieuw staat, en ben ik weer helemaal blij.

bewijs
[afbeelding]

Verder heb ik wel om dit te voorkomen in de toekomst het volgende erbij genomen (gekregen)

[afbeelding]

een axio hard sleeve in het zwart. niet mijn voorkeur, maar wel lekker veilig voortaan ! :9

en lekker zacht voor me MBP

[afbeelding]
Before and after pics please :)! Hoeveel heeft dat gekost, nieuwe top en bottom case? Hoef ik gelukkig niet aan te beginnnen, maar ben toch benieuwd. Heb de MBP nu 2 maanden, en ziet er nog als nieuw uit gelukkig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:31
bmwmaster: Waar heb je die Axio hard sleeve vandaan? Ziet er wel degelijk uit.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@drensenbrink: hoezo bedoel je ? waarvan wil je voor en na foto's van hebben ? ik weet niet wat de bottom en topcase hebben gekost aangezien ik dit los heb weten te peuteren bij apple i.c.m een CS code :) ik heb trouwens geen foto van hoe krom hij eerst was, maar wel een foto van tijdens dat ik hem aan het vervangen was :P . helaas dus niet echt een goede foto dat je het verschil ziet :(

@nadroJ: de axio sleeve kost in de winkel 89,95 Euro. echter heb hem niet hoeven kopen aangezien ik hem heb gekregen van mijn cheffin op mijn werk :*) 8) ! het is wel echt een ideaal ding, super sterk maar toch zacht voor je geliefde laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 01-03 22:15
Maar hoeveel koste de nieuwe case dan? Ik mijn onderkant laten vervangen en de indicatie die ik kreeg was 250 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaannO schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:02:
Maar hoeveel koste de nieuwe case dan? Ik mijn onderkant laten vervangen en de indicatie die ik kreeg was 250 euro. :)
voor de personen die het hele principe van een CS code niet kennen:
als van bij apple een CS code krijgt houd het in dat je onder garantie (of uitgebreid) een nieuw onderdeel kan bestellen, en dit is dus gratis

normaal gesproken is een bottom case voor een MBP 2,2Ghz € 92,40 ex btw en shipping costs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 01-03 22:15
Anoniem: 140651 schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:19:
[...]

voor de personen die het hele principe van een CS code niet kennen:
als van bij apple een CS code krijgt houd het in dat je onder garantie (of uitgebreid) een nieuw onderdeel kan bestellen, en dit is dus gratis

normaal gesproken is een bottom case voor een MBP 2,2Ghz € 92,40 ex btw en shipping costs
Hmz, bij het Apple Servicepoint in Amsterdam bij de CS wisten ze me te vertellen dat het onderdeel 160 euro kostte, alleen de onder kap dus. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaannO schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:21:
[...]

Hmz, bij het Apple Servicepoint in Amsterdam bij de CS wisten ze me te vertellen dat het onderdeel 160 euro kostte, alleen de onder kap dus. :S
Dat klopt ook wel aardig ja! Btw komt er nog bij en ook nog verzendkosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb voor een prikkie Applecare kunnen kopen op Ebay. Heb zo ruim 200 euro bespaard. :)
Misschien ook wel een tip voor de mensen hier. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
[...]

[afbeelding]
komt dit niet gewoon door het open en dicht doen van je MBP?
en je MBP beetpakken aan de hoeken..

als het misschien zo zou zijn voor de airflow dan is dit toch ookal vanaf dag 1 als je je MBP aanschaft.

ik vind de MBP soieso al redelijk buigbaar..
ik heb hier zelf ook last van en het is zonder enige moeite weer recht te buigen..
ik leg dan ff mijn vinger tussen de MBP en doe hem dan zachtjes dicht en druk door op de hoeken van de deksel..
hopsa alles weer recht en evenwijdig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213666

Ik heb een redelijk irritant probleem. Als ik alleen in mijn kamer zit (zonder muziek) hoor ik constant een zeer irritant lawaai. Het komt duidelijk van links voor. Kan dat mijn harde schijf zijn die meer ratelt dan anders.
In het begin is het niet zo storend, maar na een tijdje, pff 8)7 8)7 8)7 |:( |:( (mijn Acer van 1000 EUR maakt minder lawaai.)

Draai met Leopard, een een 2,4GHz mbp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Sinds vandaag werken mijn speakers niet meer van mijn macbook pro ! Ik heb maand geleden Leopard erop gezet en alles werkte goed.. tot vandaag.. Via de headphone uitgang komt nog wel geluid maar de speakers zelf worden gewoon niet meer herkend.. er staat "no output device" bij settings.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

@ fisheyevic: kijk eens of je misschien een Seagate hardeschijf in je MBP hebt zitten.

Lees voor de duidelijkheid maar eens volgend bericht:
nieuws: Apple bevestigt problemen met MacBook-schijven

Want links naast je trackpad zit je harde schijf. Als het een Seagate is zoals in bovenstaand bericht wordt vermeld zou ik snel actie ondernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope, geen Seagate schijf.
@Red(en iedereen met een mbp) hoor jij je mbp als hij werkt? Ik weet dat iedereen zijn gehoor anders is, maar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Anoniem: 213666 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 20:01:
Nope, geen Seagate schijf.
@Red(en iedereen met een mbp) hoor jij je mbp als hij werkt? Ik weet dat iedereen zijn gehoor anders is, maar toch?
Dat is het probleem. Dit is natuurlijk heel subjectief, want A. wij kunnen niet horen wat voor geluid het is en B. wij kunnen niet horen hoe hard het is. Het kan normaal zijn (lijkt me niet). Het kan echter ook een probleem zijn met een fan, de harde schijf etc.

Het beste kun je daarom even contact opnemen met Apple :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Ik hoor hem niet werken, behalve als mijn }:O staat de draaien, dan hoor ik de fan wel aanslaan op maximaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
VisionMaster, ik ben toch wel serieus benieuwd wat je als security nerd verder allemaal hebt gedaan om je MBP te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

begintmeta schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:48:
VisionMaster, ik ben toch wel serieus benieuwd wat je als security nerd verder allemaal hebt gedaan om je MBP te beveiligen.
firewall: aan (ik heb een agressieve nmap gedraait op mijn MBP en de X11 port stond open standaard).
Gedeelde services: alles uit
wireless aan als het nodig is
bluetooth; niet discoverable. Maar ik heb een heerlijke BT mighty mouse en op mijn werk is de BT dus wel aan. Op vergaderingen of conferenties altijd uit.

En verder:
Ik gebruik verder alleen imaps (let op de 's').
Ik verstuur mijn email via een SSH tunnel naar de inlog server van het instituut
Ik gebruik https voor mijn GMail en Google Calander links.
Verder heb ik alle oudere POP accounts niet meer in gebruik. Ook niet die van mijn ISP. GMail is dan zelfs nog veiliger.

Ik heb geen FileVault in gebruik (nog niet), mijn collega wel.
Ik gebruik OpenVPN met TunnelBlick met SSH over UDP (default setting geloof ik).
Verder mount ik mijn homedir van het instituut en mijn NAS thuis via SSHFS met MacFuse en MacFusion.

Verder gebruik ik Firefox met de plugins NoScript en Cookie Monster.
Ik heb een funky wachtwoord als master password in firefox en gebruik ik een eToken om mijn persoonlijke certificaat en private key te beschermen van mijn file systeem. Die private key raakt mijn file system niet.

Mijn SSH keys en tunnels manage ik trouwens met SSHKeyChain.

Echte prive/verborgen files heb in een AES128 encrypted sparse file staan met wachtwoord beveiliging (en dat wachtwoord staat niet in toegevoegd in mijn KeyChain) ;)

Ik ben de enige gebruiker op dit systeem, dus ik heb maar 1 account hierop. Aangezien ik zie dat ik nog weinig kan doen met de potentiele root rechten, totdat ik mezelf authenticeer bij een installatie of met sudo gebruik.

Ik heb verder nog mijn screensaver zo ingesteld dat het om mijn wachtwoord vraagt. Dat doet mijn laptop ook als ik hem uit de slaap stand haal.
Ook wordt er om mijn wachtwoord gevraagd als ik de instellingen van mijn System preferences wil veranderen.

Niet op mijn MBP:
bluetooth van mijn telefoon, altijd uit, mits effe nodig
de wireless van mijn telefoon gaat in een slaapstand als je het niet gebruikt, dus dan is het simpelweg van het net gevallen en onbereikbaar. Ik vind dat een feature ;)

Maar goed, ik ben pas recent naar Mac geswitched (sept '07), dus had nog niet door dat je secured swap spaces kan selecteren (staat nu aan overigens).

[ Voor 20% gewijzigd door VisionMaster op 12-12-2007 16:24 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
D'r is best veel te vinden over beveiligen van mac os x, misschien is dit wel een interessant begin voor de normale geïnteresseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

begintmeta schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:42:
D'r is best veel te vinden over beveiligen van mac os x, misschien is dit wel een interessant begin voor de normale geïnteresseerde.
Interessant linkje! Een aanrader voor iedereen om effe door te lezen. ik ben aardig paranoide met mijn beveiliging op dit systeempje, maar doe nog niet alles wat ze aanraden.

Ik bedoel... mijn Apple Remote heb ik gepairt en gelockt met mijn eigen Apple Remote dat niet een irritante collega of grapjas mijn MBP in slaapstand kan zetten. ;)
Maar ik zet de IR niet uit, want ik vind dat nou van die features die wel zo leuk zijn geintegreerd met OSX :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Laatst online: 16:22
Hey allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met het uitzoeken van een laptop. Mijn oog is onder andere gevallen op een macbook pro (instap model).

Ik wil de laptop gaan gebruiken als desktop vervanger, dus op school(universiteit) mijn scriptie tikken, browsen etc. En thuis af en toe een spelletje (WoW, CoD4). Thuis wordt de laptop aangesloten op een 22 inch of 24 inch scherm. Bij mijn huidige pc heb ik via zo'n fiber kabeltje mijn pc op mijn versterker aangesloten zodat ik gebruik kan maken van mijn 5.1 boxen set. Na wat speurwerk op internet ben ik ervan overtuigd dat gezien de specificaties alles wel moet kunnen. Laptop aansluiten op versterker, spelletjes spelen, etc. Alleen over accuduur kan ik persoonlijk weinig vinden. Dus mijn vraag aan de huidige macbook pro gebruikers (instapmodel) hoe lang doen jullie met een accu, scherm natuurlijk lager en energie spaarstand.

Verder vroeg ik mij af of het mogelijk is om zowel studentenkorting als ADC korting te krijgen (ben natuurlijk een Nederlander). Persoonlijk verwacht ik van niet, maar nee heb je en ja kun je krijgen ;)

In de toekomst zal ik de macbook pro ook weleens gaan gebruiken om een filmpje te kijken op onze 32inch televisie, maar ik denk dat dit geen problemen zal geven mits je de goede kabels gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Zo'n kleine 3u dacht ik. Onder Windows, of als ik een spelletje speel oid natuurlijk veel minder lang. Hier moeten toch wel ergens precieze testresultaten over te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213666 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:37:
Ik heb een redelijk irritant probleem. Als ik alleen in mijn kamer zit (zonder muziek) hoor ik constant een zeer irritant lawaai. Het komt duidelijk van links voor. Kan dat mijn harde schijf zijn die meer ratelt dan anders.
In het begin is het niet zo storend, maar na een tijdje, pff 8)7 8)7 8)7 |:( |:( (mijn Acer van 1000 EUR maakt minder lawaai.)

hier heb ik dus ook last van gehad. bij mij kwam het ook van links. als je een programma als SMC fan control er op los laat en je zet je fan's eens op 4000RPM wordt het minder als het goed is. bij mij was me fan namelijk niet goed -> vervangen :) . hierna probleem idd opgelost 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
KraveN schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:55:
Dus mijn vraag aan de huidige macbook pro gebruikers (instapmodel) hoe lang doen jullie met een accu, scherm natuurlijk lager en energie spaarstand.
Ik heb er een hele avond mee zitten te browsen/muziek luisteren/MSN/e.d. Toen haalde ik er bijna 4 uur mee. En op het moment dat ik em uitzette had ik nog meer dan een half uur over.

Batterijduur is dus erg goed.
Verder vroeg ik mij af of het mogelijk is om zowel studentenkorting als ADC korting te krijgen (ben natuurlijk een Nederlander). Persoonlijk verwacht ik van niet, maar nee heb je en ja kun je krijgen ;)
Nee dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:19:
[...]

hier heb ik dus ook last van gehad. bij mij kwam het ook van links. als je een programma als SMC fan control er op los laat en je zet je fan's eens op 4000RPM wordt het minder als het goed is. bij mij was me fan namelijk niet goed -> vervangen :) . hierna probleem idd opgelost 8)
Heb je hem teruggestuurd naar Apple? Of is die fan vervangen in een service center?
Als hij teruggestuurd wordt, hoelang ben ik hem dan kwijt. Ik kan hem echt niet missen (doe ict aan hoge school)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Anoniem: 140651 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:19:
[...]

Ik ben een fan van SMCfanControl. Ideaal om zelf de temperatuur en het te veel geloei van de fans in de gaten te houden en te sturen.

ik heb zelf geen last van een foute ventilator. Dus het beestje is lekker stil juist.
KraveN schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:55:
Dus mijn vraag aan de huidige macbook pro gebruikers (instapmodel) hoe lang doen jullie met een accu, scherm natuurlijk lager en energie spaarstand.

In de toekomst zal ik de macbook pro ook weleens gaan gebruiken om een filmpje te kijken op onze 32inch televisie, maar ik denk dat dit geen problemen zal geven mits je de goede kabels gebruikt.
Ik haal net niet de 4 uur als ik wat docs wil lezen. Als ik de wireless en bluetooth uit zet, dan wellicht net wel. Wat mij op valt is dat ik een film kan kijken op mijn MBP zonder dat ik zonder stroom zit. In andere woorden, er zit een goede driver bij die de video gelijk goed op de overlay functies gooit. Dit is zoals het hoort, maar mijn vorige laptop (niet apple) deed dat niet altijd goed en was sneller leeg.

Met 32" TV's heb je al makkelijk een DVI of VGA aansluiting er op zitten (naast de HDMI tegenwoordig). Dus dat gaat prima met de DVI stekker die in gebakken zit. Volgens mij zijn er ook nog oplossingen te bedenken dat je die DVI naar (s-)video kan om toveren te koop. Standaard krijg je al een elegant verloopje er bij van DVI naar VGA.

[ Voor 49% gewijzigd door VisionMaster op 16-12-2007 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213666 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:42:
[...]

Heb je hem teruggestuurd naar Apple? Of is die fan vervangen in een service center?
Als hij teruggestuurd wordt, hoelang ben ik hem dan kwijt. Ik kan hem echt niet missen (doe ict aan hoge school)
ik heb hem vervangen bij een service centre, dit heb ik zelf gedaan aangezien ik zelf certified technician ben voor apple. ik heb dus zelf gewoon het fannetje besteld, en dit dus ingebouwd op het moment dat mij goed uitkwam. het was ongeveer 15 minuutjes werk. helaas heb jij hier niets aan maar het geeft aan dat het een makkelijke reparatie is. als ik jou was zou ik hem dus gewoon naar een service centre brengen en daar dus de parts laten bestellen, dit zal als het meezit ongeveer 2-3 dagen duren... mischien dat je een speciale regeling kan treffen als het je hoofmachine is ? prioriteit reparatie o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Vanitas schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 21:40:
[...]

Ik heb er een hele avond mee zitten te browsen/muziek luisteren/MSN/e.d. Toen haalde ik er bijna 4 uur mee. En op het moment dat ik em uitzette had ik nog meer dan een half uur over.

Batterijduur is dus erg goed.

[...]
beetje chatten, foto's bladeren, internet browsen . dan doet mijn MBP 2,5 uur op een volle batterij..
ik heb een MBP 15" 2,2GHz 8600GT 120GB hdd en 2G geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Hi, ik heb vanmiddag geconstateerd dat ik een whinende MBP heb. Ik was wel bekend met het feit dat er een whine-fenomeen was maar ik wist eigenlijk niet precies hoe het zou moeten klinken. Totdat ik een paar mp3'tjes tegenkwam en het geluid herkende.
Nou wil ik dit eigenlijk wel laten fixen. Mijn vraag is alleen: ben ik daar niet een beetje laat mee? De garantie is inmiddels verlopen, gekocht in augustus 2006 en geen extra AppleCare genomen. Heb ik nog recht op een kostenloze reparatie?

Ook is de accu een beetje een drama aan het worden. iStatPro geeft aan dat hij nog 55% van z'n capaciteit heeft, vanochtend stond hij zelfs op 48%. En dat terwijl ik 'm gewoon netjes elke maand leeg heb laten lopen, op advies van Apple. Er zijn 94 charge cycles mee gedaan, wat me niet veel lijkt. Het is toch niet normaal dat hij na net iets meer dan een jaar al zoveel capaciteit heeft verloren? Als het zo doorgaat is de accu volgend jaar gewoon compleet dood, na slechts 2 jaar :/
Dat hij wát capaciteit verliest begrijp ik overigens wel, maar volgens mij is dit wel erg veel?
Op ongeveer 30-40% lading valt hij ook gewoon uit, zonder mededeling dat hij opgeladen moet worden o.i.d., gewoon in één keer zwart. Héél vervelend.

Al met al nogal wat probleempjes met m'n mooie MBP, uiteraard net na de garantieperiode (behalve de whine). Nu ben ik van plan morgen naar de LJS in Den Haag te gaan, waar ik 'm heb gekocht. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: sta ik nog een beetje sterk in m'n schoenen of ben ik totaal overgeleverd aan de genade van de winkelier? Die whine kan me dan nog niet eens zoveel schelen, maar de verrotte accu wel. Een nieuwe kost 140 euro.

Oh ja, en het MagSafe stekkertje heeft ook zo'n rare knik. Bij de winkel bij A'dam CS vertelden ze mij dat ze niks konden doen buiten de garantie. Moet ik hier genoegen mee nemen?

Hele hoop vragen, hoop dat iemand er iets over kan zeggen :)
Ik ben in ieder geval een beetje teleurgesteld over een laptop van meer dan 2000 euro. zal t nooit meer zeggen ;) de accu-problemen zijn inmiddels kostenloos verholpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wilko schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:08:
Hi, ik heb vanmiddag geconstateerd dat ik een whinende MBP heb. Ik was wel bekend met het feit dat er een whine-fenomeen was maar ik wist eigenlijk niet precies hoe het zou moeten klinken. Totdat ik een paar mp3'tjes tegenkwam en het geluid herkende.
Nou wil ik dit eigenlijk wel laten fixen. Mijn vraag is alleen: ben ik daar niet een beetje laat mee? De garantie is inmiddels verlopen, gekocht in augustus 2006 en geen extra AppleCare genomen. Heb ik nog recht op een kostenloze reparatie?
Goeie. Kun je proberen, maar ik verwacht dat je idd vrij ruim te laat bent.
Ook is de accu een beetje een drama aan het worden. iStatPro geeft aan dat hij nog 55% van z'n capaciteit heeft, vanochtend stond hij zelfs op 48%. En dat terwijl ik 'm gewoon netjes elke maand leeg heb laten lopen, op advies van Apple. Er zijn 94 charge cycles mee gedaan, wat me niet veel lijkt. Het is toch niet normaal dat hij na net iets meer dan een jaar al zoveel capaciteit heeft verloren? Als het zo doorgaat is de accu volgend jaar gewoon compleet dood, na slechts 2 jaar :/
Dat hij wát capaciteit verliest begrijp ik overigens wel, maar volgens mij is dit wel erg veel?
Op ongeveer 30-40% lading valt hij ook gewoon uit, zonder mededeling dat hij opgeladen moet worden o.i.d., gewoon in één keer zwart. Héél vervelend.
Ook gehad, laten vervangen. Ik kon dat met AppleCare gratuit laten doen, maar gezien dat je dat niet hebt en geen garantie ben ik bang dat je dat een euro of 100-achtig gaat kosten voor een nieuwe batterij. 't is niet zozeer hoe je met de batterij omspringt wat dit veroorzaakt (dat klinkt goed en 94 cycles is normaal) maar meer 't feit dat LiIon batterijen warmte niet fijn vinden, en warm worden nu juist is wat er met een batterij in een laptop gebeurt.
Oh ja, en het MagSafe stekkertje heeft ook zo'n rare knik. Bij de winkel bij A'dam CS vertelden ze mij dat ze niks konden doen buiten de garantie. Moet ik hier genoegen mee nemen?
De draadjes binnenin die magsafe zijn twisted, dus een knikje kan best ontstaan idd. Zolang het daarbij blijft is er niks aan de hand.
Ik ben in ieder geval een beetje teleurgesteld over een laptop van meer dan 2000 euro.
Jammerlijke opmerking altijd, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:20:
[...]

Goeie. Kun je proberen, maar ik verwacht dat je idd vrij ruim te laat bent.
Okay, nouja, ik heb er nooit echt heel erge last van gehad, dus ach. Voor zover ik heb kunnen vinden op internet geeft het verder ook geen problemen, afgezien van het geluid.
Toch even bellen morgen.
Ook gehad, laten vervangen. Ik kon dat met AppleCare gratuit laten doen, maar gezien dat je dat niet hebt en geen garantie ben ik bang dat je dat een euro of 100-achtig gaat kosten voor een nieuwe batterij. 't is niet zozeer hoe je met de batterij omspringt wat dit veroorzaakt (dat klinkt goed en 94 cycles is normaal) maar meer 't feit dat LiIon batterijen warmte niet fijn vinden, en warm worden nu juist is wat er met een batterij in een laptop gebeurt.
:( was ik al bang voor. Dat gaat dus gewoon een nieuwe accu worden. Ik gebruik regelmatig "zware" programma's, Final Cut Pro, Aperture, Photoshop en dan loopt de temperatuur wel op. Daar kan het dus wel aan liggen. Eigenlijk gewoon smcfancontrol gebruiken in die situaties.
De draadjes binnenin die magsafe zijn twisted, dus een knikje kan best ontstaan idd. Zolang het daarbij blijft is er niks aan de hand.
OK, ik heb nu gewoon het 'clipje' zo ver mogelijk over de knik heen geschoven, en lijkt niet erger te worden. Valt wel mee te leven.
Jammerlijke opmerking altijd, dit.
Mja, dat spijt me verschrikkelijk, maar is wel hoe ik er op dit moment over denk :P
offtopic:
Gebruik al Macs sinds de eerste Performa's (:D), en nog nooit zulke problemen gehad. Dus tja.

In ieder geval bedankt voor je reactie, het bevestigt waar ik eigenlijk al bang voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilko schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:08:

Al met al nogal wat probleempjes met m'n mooie MBP, uiteraard net na de garantieperiode (behalve de whine). Nu ben ik van plan morgen naar de LJS in Den Haag te gaan, waar ik 'm heb gekocht. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: sta ik nog een beetje sterk in m'n schoenen of ben ik totaal overgeleverd aan de genade van de winkelier? Die whine kan me dan nog niet eens zoveel schelen, maar de verrotte accu wel. Een nieuwe kost 140 euro.

Hele hoop vragen, hoop dat iemand er iets over kan zeggen :)
Ik ben in ieder geval een beetje teleurgesteld over een laptop van meer dan 2000 euro.
als ik het goed heb is er van apple een quality program voor de CPU whine, en ook voor de accu aangezien deze wel eens zouden kunnen exploderen. dit mag je verder lekker uitzoeken, want wat ik je nu vertel had je ook ff kunnen opzoeken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Anoniem: 140651 schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:04:
[...]

als ik het goed heb is er van apple een quality program voor de CPU whine,
Daar ben ik van op de hoogte ja, alleen aangezien het issue al een tijd geleden is, vraag ik me af of het überhaupt nog zin heeft. Ik kan me zo voorstellen dat ze het op een gegeven moment gewoon niet meer doen omdat het al te lang geleden is.
en ook voor de accu aangezien deze wel eens zouden kunnen exploderen.
De accu valt niet binnen de problematische serie, en hij zwelt ook niet op, ook niet een klein beetje. Ik zie dus niet in waarom Apple het zou vervangen, ook omdat ik inmiddels heb aangegeven dat het waarschijnlijk gewoon door warmte-ontwikkeling komt.
dit mag je verder lekker uitzoeken, want wat ik je nu vertel had je ook ff kunnen opzoeken :z
Ik heb m'n huiswerk wel degelijk gedaan, dus deze opmerking is IMO nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die accu zou wel onder hetMacBook and MacBook Pro Battery Update 1.2 programma kunnen vallen:
[quote]Identifying an affected battery

Affected batteries will have one or more of the following symptoms:
  • Battery is not recognized causing an “X” to appear in the battery icon in the Finder menu bar.
  • Battery will not charge when computer is plugged into AC power.
  • Battery exhibits low charge capacity/runtime when using a fully charged battery with a battery cycle count (as shown in System Profiler) of less than 300.
  • Battery pack is visibly deformed.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Hmm, die had ik nog niet gevonden. Dank voor de tip :) Morgen dus gewoon eventjes bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174876

Anoniem: 213666 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:37:

Anoniem: 140651 schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:18:
[...]

ik heb hem vervangen bij een service centre, dit heb ik zelf gedaan aangezien ik zelf certified technician ben voor apple. ik heb dus zelf gewoon het fannetje besteld, en dit dus ingebouwd op het moment dat mij goed uitkwam. het was ongeveer 15 minuutjes werk. helaas heb jij hier niets aan maar het geeft aan dat het een makkelijke reparatie is. als ik jou was zou ik hem dus gewoon naar een service centre brengen en daar dus de parts laten bestellen, dit zal als het meezit ongeveer 2-3 dagen duren... mischien dat je een speciale regeling kan treffen als het je hoofmachine is ? prioriteit reparatie o.i.d?
Mijn linkerfan maakt ook wat meer lawaai (op 2000rpm), dan de rechtse, en vind dit ook verschrikkelijk irritant (vooral als er bijna geen omgevingslawaai is). Ik heb dit al eens eerder gepost in dit topic, maar er kwam niet echt een reactie op. Dus heb ik maar voor alle zekerheid mijn Macbook Pro SR 2.2 (juni 2007) eens binnengebracht bij een Apple service point (ARC in Dilbeek, België).

Wat bleek nu, er was wel degelijk iets mis met mijn laptop, want ze hebben, tot mijn grote verbazing, mijn logic board en mijn cpu vervangen. Wat dat ook te maken mag hebben met een lawaaierige ventilator? Aangezien dit door een certifieerde apple hersteller is uitgevoerd, heb ik er niet veel over nagedacht, want het academiejaar was net begonnen en kon mijn Apple echt niet missen.

Echter was het storende geluid helemaal niet weg. Blijkbaar moet het luider klinken van de linkerventilator normaal zijn.
Misschien heb ik mij druk gemaakt om niets, want de linkerfan beduidend veel minder geluid dan bijvoorbeeld mijn WD MyBook + mijn meeste vrienden horen het niet of vinden dit zeker niet storend.
Ik heb leren leven met het geluid van de fan, ook al kan ik mij hier soms nog op enerveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben je hem lang kwijt geweest? Of hebben ze dat direct gedaan?
Toeval of niet: de mijne is ook van juni 2007 (is wel een 2,4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Laatst online: 16:22
murky123 schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:06:
[...]

beetje chatten, foto's bladeren, internet browsen . dan doet mijn MBP 2,5 uur op een volle batterij..
ik heb een MBP 15" 2,2GHz 8600GT 120GB hdd en 2G geheugen
Ik zit aan dezelfde macbook pro te denken, maar ik vind persoonlijk de tijd vrij kort. Ik had meer verwacht. De grafische kaart zal wel de boosdoener zijn of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Zo, ik ben net terug van de winkel waar ik m'n MBP heb gekocht, printje van http://www.apple.com/supp...macbookpro/batteryupdate/ laten zien laten zien (Daedalus, nogmaals dank :)) en ik kreeg meteen een gloednieuwe accu mee.
De whine kon hij echter niet verhelpen zover buiten de garantie, maja, soit. Dat interesseert me ook niet zo gek veel, als de accu maar goed is :)
Mensen, dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174876

Anoniem: 213666 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:31:
Ben je hem lang kwijt geweest? Of hebben ze dat direct gedaan?
Toeval of niet: de mijne is ook van juni 2007 (is wel een 2,4)
Ik heb hem in september binnen gedaan, had hem na 3 dagen alweer terug. Ik veronderstel dat ze de nodige test hebben uitgevoerd. Al weet ik dat het er soms hectisch kan zijn op repair afdeling (heb zelf nog in een HP-IBM certified repair center gevakantiejobt).

Ik denk ondertussen over na om hem nog eens binnen te brengen en erop aandringen dat de fan kit dient vervangen te worden, als ik hem kan missen, gezien ik toch 1 jaar garantie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

KraveN schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:16:
[...]

Ik zit aan dezelfde macbook pro te denken, maar ik vind persoonlijk de tijd vrij kort. Ik had meer verwacht. De grafische kaart zal wel de boosdoener zijn of niet ?
J hebt het over de actie radius? Als je het niet gebruikt, draait de grafische kaart zichzelf terug in snelheid en kan je best nog wel effe met je Mac door werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
KraveN schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:16:
[...]

Ik vind 2,5 uur ook erg kort. Ik haal eerder tijden zoals Vanitas.

Het punt is dat het van zoveel variabelen afhangt, dat je het niet zomaar kunt vergelijken. Het hangt natuurlijk af van het stroomschema. Daarnaast, hangt het ook erg af van wat je ermee doet. Als je de processor zwaar belast, dan gaat de batterij natuurlijk sneller leeg. Het scherm op volle helderheid, wifi en bluetooth aan gebruikt natuurlijk meer stroom dan het scherm gedimd en de draadloze verbindingen uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilko schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:23:
Zo, ik ben net terug van de winkel waar ik m'n MBP heb gekocht, printje van http://www.apple.com/supp...macbookpro/batteryupdate/ laten zien laten zien (Daedalus, nogmaals dank :)) en ik kreeg meteen een gloednieuwe accu mee.
De whine kon hij echter niet verhelpen zover buiten de garantie, maja, soit. Dat interesseert me ook niet zo gek veel, als de accu maar goed is :)
Mensen, dank voor het meedenken.
dat bedoelde ik dus met mijn opmerking "dit mag je verder lekker uitzoeken, want wat ik je nu vertel had je ook ff kunnen opzoeken". aangezien ik op deze regeling doelde, aangezien ik hiervan wel op de hoogte was. ;)
verder kan je apple mischien opbellen, en met een beetje slijmen krijg je mischien wel een CS code voor een nieuw logic board voor je MBP :*) . kan hij onder garantie evengoed nog vervangen worden 8) . *hint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ah, de zoekresultaten waren een beetje ondergesneeuwd met verhalen over uitzettende accu's, dus kan best dat ik het gewoon over het hoofd heb gezien.
Misschien idd even met Apple bellen morgen, nee heb je ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Vervalt je garantie bij het verwijderen van je behuizing?

Mijn MBP is vandaag helaas uit mijn boekentas gevallen. Van iets meer dan 1 meter hoogte dus. De rits was opengeschoten. Helaas recht op de hoek linksachter. Het metaal boven het gaatje voor de insteekkaart, het metaal boven de F1 toets, en het metaal achteraan rechts zijn allemaal wat geplooid (beetje maar). Ook in lichte mate het metaal rechts onder in het scherm. Niets ernstig, maar het stoort mij wel. (Schade valt wel nog mee eigenlijk, het had erger kunnen zijn.)
Ik heb wel een verzekering, maar die heeft een vrijstelling van 120 euro, zo erg is de schade nu ook niet om die nu al in te roepen. Heb je nog kans dat ze iets op andere problemen ofzo ook.

Aangezien de 3 delen beschadigd zijn: onderkant, metaal rond toetsenbord, metaal achter scherm (bovenkant dus) en de onderkant enkel al een 150 euro kost volgens wat ik hier kan lezen (dus 150x3 voor de volledige behuizing?) dacht ik eraan om de behuizing misschien los te halen en wat terug te plooien? Maar het zou zonde zijn hierdoor 2 jaar garantie te verliezen.

Vind het wel jammer trouwens.. 3 maand oud.. droeg er nog zo zorg voor om geen krasjes te krijgen.

EDIT: Er lijkt net een update binnen te komen waarmee het probleem op de MBP verholpen wordt waar het toetsenbord soms wat vertraging heeft. Direct even testen of het helpt. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Tofu op 19-12-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tofu schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:45:
Vervalt je garantie bij het verwijderen van je behuizing?
Niet als je 't goed doet :P Dwz, niks sloopt.

't komt er namelijk op neer dat als je 't zelf sloopt, het nooit onder garantie valt. En aangezien er geen 'warranty void if seal broken' stickers zijn is 't dus, zolang je niks sloopt, niet te detecteren of jij (vs. een AASP) die laptop open hebt geschroeft of niet.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 19-12-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59576

Apple heeft een update uitgebracht voor het toetsenbord probleem bij veel mensen!!
bij mij werkt ie goed! :D
dus updaten zou ik zeggen :*)
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.