All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dit dus: http://home.informatica.hva.nl/forum/index.php?topic=12.0
Je moet onder de 802.1x een aantal dingen instellen. Je vindt dit door op advanced bij de netwerkinstellingen van airport te klikken. Vervolgens maak je een user configuratie aan met de juiste instellingen.
Daarnaast heb ik system en login window (hier zou het hanze certificaat(of van een andere school) moeten staan) ook ingesteld.
Als je een user configuratie hebt aangemaakt, geef je via airport aan dat je wil connecten met het hanze netwerk. Gebruik daarvoor join other network, voor daar hanze in en kies als security 802.1x Wep en kies dan de user configuratie en vul alleen je username in. Je wachtwoord heb je al in de configuratie staan. Als het goed is krijg je dan een melding om je de authenticeren daar kun je dan gewoon je ww invullen.
Waar in dit geval hanze vervangen moet worden door het betreffende eduroam ssid. Maar het hanze netwerk is het zelfde als het eduroam netwerk dus bovenstaade zou moeten werken.
Spin, magic wheel of bullshit! Spin!
Echter, wetende dat Apple niet heel vaak z'n producten update met nieuwe hardware e.d. heb ik zelf het idee dat ik net zo goed op dit moment een MBP kan aanschaffen (het is natuurlijk wel heel verleidelijk). Kan iemand mij wat meer vertellen over hoevaak Apple de MBP's upgrade, of zijn er geruchten oid dat er binnenkort een nieuwe versie komt?
Ik weet dat het eigenlijk nooit zin heeft om echt te wachten op nieuwere hardware, want dan blijf je wachten, maar ik zie dit bij Apple producten toch iets anders, ook omdat ik niet persee nu een nieuwe laptop nodig heb (maar ik wil het natuurlijk wel graag
Dus heeft het zin om nog een paar maandjes te wachten, of zal er in die tijd toch (amper) iets aan de hardware of prijs van een MBP veranderen en kan ik hem gewoon asap aanschaffen?
Arrived anxious, left bored
Er gaan overigens wel geruchten dat er in Januari nieuwe MacBook Pro's komen met Penryn processoren.
Anoniem: 119135
http://buyersguide.macrumors.com/
Ik wacht het allemaal nog wel even af, hoe moeilijk dat ook isProduct MacBook Pro
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release June 05, 2007
Days Since Update 157 (Avg = 186)
Je moet op zoek gaan naar een glazen bol!Puck schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:55:Dus heeft het zin om nog een paar maandjes te wachten, of zal er in die tijd toch (amper) iets aan de hardware of prijs van een MBP veranderen en kan ik hem gewoon asap aanschaffen?
OK hierbij even een update: Ik kreeg de volgende vage foutmelding tijdens het registereren van mn US APP nummer:tinker23 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:36:
[...]
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, heb net voor $179,- op eBay een AppleCare gekocht voor de MBP, das wel ff andere koek dan €439,-
In de Terms & Conditions staat wel:
[...]
Dat wordt nog even afwachten dus... Ik heb wel als bijkomend voordeel dat mijn MBP ook uit de US komt dus S/N of P/N matching zal wel gaan lukkenIk heb hem in ieder geval wel kunnen registeren bij Apple op een NL adres...
Daarna heb ik mn AppleID adres veranderd in een adres ergens in NYC maar ik kreeg nog steeds dezelfde foutmelding, darn(Alert 26000,134)
There is a question regarding your computer's eligibility for the AppleCare Protection Plan.

Nu ging ik het vanavond nog een keer proberen maar ik kreeg weer dezelfde melding. Ten einde raad nog maar eens mn S/N ingevuld bij About Your Support Coverage, en wat zie ik daar:
Op een of andere manier is het nu dus wel gelukt! Misschien heeft die address change toch wel gewerkt?About Your Support Coverage
About your Apple product
MacBook Pro (15-inch 2.4/2.2GHz)
W87221MZYAM
Our records indicate that your product is covered under the AppleCare Protection Plan. This coverage is estimated to expire on 08-Jun-2010.
Ik zou zeggen koop dus een APP via eBay in de US voor < $200 en vraag of de verkoper je de code wil mailen ipv het pakketje op te sturen. Zo kun je eventueel de koop terug laten draaien mocht de code niet werken, hoef je geen verzendkosten te betalen of op het pakketje te wachten en ben je er zeker van dat je pakket niet onderschept wordt en dus eventueel nog BTW en invoerrechten moet te betalen. Ook ondervang je hiermee het probleem dat veel USAers niet naar Europa willen verzenden.
Hou je toch maar mooi 300 euro in je zak, beat the system
[ Voor 7% gewijzigd door tinker23 op 10-11-2007 01:00 ]
Het zit zo, ik heb mijn MacBook Pro met zo een DVI > S-Video kabeltje op mijn TV aangesloten. Dit gaat allemaal prima. Nu wil ik alleen de MacBook dicht kunnen doen zodat hij alleen op de TV verder gaat. Dit kan ik alleen nergens vinden in de system preferences.
Hetzelfde gebeurd als mijn MacBook op mijn eigen ext. monitor aansluit, dan gaat hij ook uit als ik de laptop dicht doe. Dit moet je toch wel ergens kunnen instellen?
[/noob]
Je moet er voor zorgen dat je MBP aan de stroom zit en er eventueel voor zorgen dat je hem uit slaapstand kan halen met een externe muis of toetsenbord, dan kan je hem gewoon dicht laten zitten. Dan zou het moeten werken.miekol schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 17:23:
Even een waarschijnlijke wat dommige vraag van mijn kant. Maar ik kan het ook niet vinden op GoT of Google.
Het zit zo, ik heb mijn MacBook Pro met zo een DVI > S-Video kabeltje op mijn TV aangesloten. Dit gaat allemaal prima. Nu wil ik alleen de MacBook dicht kunnen doen zodat hij alleen op de TV verder gaat. Dit kan ik alleen nergens vinden in de system preferences.
Hetzelfde gebeurd als mijn MacBook op mijn eigen ext. monitor aansluit, dan gaat hij ook uit als ik de laptop dicht doe. Dit moet je toch wel ergens kunnen instellen?
[/noob]
ik heb een probleem! mijn audio output is niet zo best meer.
Sinds vandaag hoor ik op het linker kanaal minder, dan op de rechterkant..
Alles is gewoon een stuk zachter, zowel op de audio output, als op de speakers..
( heb ik getest met audiotest - signaal generator )
Is hier nog wat aan te doen denken jullie? Of moet ik hiermee naar apple? heb alleen helaas al geen garantie meer..
[ Voor 25% gewijzigd door Daedalus op 10-11-2007 18:55 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
GPS ExpressCard zou ook wel tof zijnBashrat schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:16:
Weet iemand wanneer er nu *EINDELIJK* GPU's in ExpressCards aankomen? -> multimonitor setups
nouwmoe..Daedalus schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 18:55:
Heb je al gekeken of de balans misschien verschoven is (System Preferences > Sound > Output)?

halleluja!! dit gaat beter, hij was id daar een beetje verschoven.. en dat is gek, want ik heb daar echt nooit aangezeten. maargoed, maakt niet uit
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Anoniem: 127166
Goed om te zien dat dit werkt. Ik vond het ook nog al ver gaan om 350 dollar neer te leggen voor Applecare. Ik heb mijn MBP in Canada gekocht, dus ik weet niet helemaal zeker of dat gaat werken met Applecare uit de VS, maar het is het proberen waard.tinker23 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:52:
[...]
Hou je toch maar mooi 300 euro in je zak, beat the system
Iemand enig idee hoe ik het gewoon elke keer kan laten gebeuren?
Now i am become death , the destroyer of worlds.
Regelt oa fannetjes en toetsenbord/scherm verlichting
hier is hij al: http://www.olofsson.info/InputRemapper_1_0_04_Release.exe
Ohja en voor betere Ati drivers gebruik ik zelf Omega drivers www.omegadrivers.net
Overclockbaar.
Wel ben ik nog opzoek naar een andere (betere) driver voor het track-pad. Die dubbel click en ctrl-click is niet handig (vindt tappen op het track-pad fijner)
[ Voor 61% gewijzigd door Mech-Warrior op 13-11-2007 11:39 ]
Ik heb zelf het idee dat de processor snelheid/voltage op max. blijft staan, maar weet dat niet zeker. Iemand dezelfde ervaring of een oplossing ?
Als ik (MBP 2.4, 15") in Vista de instellingen zet op Optimale Batterij of iets in die richting dan zegt Vista 3 uur en haal ik ongeveer 2,5 (onder mac 3,5).Alex214 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:10:
Heb een macbook pro 17" (core 2 duo 2.33ghz), nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die Vista draaien (dualboot). Onder OSX (tiger en leopard) gaat de accu erg lang mee terwijl deze veel sneller leeg getrokken wordt onder Vista. Wat daarbij opvalt is dat de mac onder Vista erg warm wordt, zelfs als deze niets doet (nagenoeg geen cpu usage).
Ik heb zelf het idee dat de processor snelheid/voltage op max. blijft staan, maar weet dat niet zeker. Iemand dezelfde ervaring of een oplossing ?
Verder weet ik niet hoe je hem koeler kan krijgen. Hij wordt idd erg warm onder Vista.
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Is dit niet wat raar? een 800MHz FSB en geheugen dat hier niet synchroon mee loopt, namelijk op 667 MHz.De nieuwe engine is trouwens nog maar het begin. MacBook Pro is namelijk voorzien van maximaal 4 GB 667-MHz DDR2-geheugen met een snellere 800-MHz "frontside"-bus, en ondersteunt harde schijven tot 250 GB.
Ik dacht dat dat altijd hetzelfde moest zijn voor de beste prestaties.
#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices
Ja dat is ook raar en waar, alleen ondersteund de 965PM chipset het officieel gewoon niet. Bovendien heb ik nog nooit PC6400 DDR2 SO-DIMMs gezien ...GoblinGamer schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:32:
Van de apple website:
[...]
Is dit niet wat raar? een 800MHz FSB en geheugen dat hier niet synchroon mee loopt, namelijk op 667 MHz.
Ik dacht dat dat altijd hetzelfde moest zijn voor de beste prestaties.
bij Apple heeft die hoge FSB dus geen zin ivm het "tragere" geheugen, en bij Zepto heeft het geen zin omdat de chipset het niet ondersteund...
Beetje nepperij....
Nouja, ik heb nu nog geen macbook pro nodig, die komt er rond januari/februari wel.
#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices
Binnenkort ga ik eindelijk mijn eerste Mac aanschaffen. Het wordt een Macbook Pro 2.2Ghz met 200Gb, 7200rpm schijf. Helaas moet ik wat langer(7-10 dagen) wachten, maar de snelheidswinst is het wachten waard.
[ Voor 53% gewijzigd door Bakbeest op 14-11-2007 16:08 ]
Het voornaamste reden is dat Vista in tegenstelling tot je Mac OS X meer vraag van je video kaart. Dit komt door Aero. Wanneer je deze uitzet scheelt het al enorm.Alex214 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:10:
Heb een macbook pro 17" (core 2 duo 2.33ghz), nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die Vista draaien (dualboot). Onder OSX (tiger en leopard) gaat de accu erg lang mee terwijl deze veel sneller leeg getrokken wordt onder Vista. Wat daarbij opvalt is dat de mac onder Vista erg warm wordt, zelfs als deze niets doet (nagenoeg geen cpu usage).
Ik heb alleen de smart dimmer functie nog niet aan de praat gekregen (scherm dimt dan 50% als je ff niks doet, net als in OS X) maar dat komt waarschijnlijk door de drivers van NVidia..
Anoniem: 54299
Als ik het systeem onbelast aan zet (geen spotlight indexeringsactiviteit en geen lopende applicaties) dan wordt er een stroom getrokken welke varieert tussen 2000 en 3000 mA. Geen wonder dat dat ding loeiheet word (3A x 11V = 33W; best veel voor een laptop). Wat is de te verwachten stroomafname bij piekbelasting?
De capaciteit van de accu is 5500 mAh dus bij 2A moet ie toch zeker twee uur uithouden plus vele uren slapen in ruststand. Hoe dan ook de 5,5 uur die Apple opgeeft kan niet in de praktijk worden gehaald alleen in een geoptimaliseerde laboratorium situatie.
Maar het is niet helemaal duidelijk uit je verhaal, is het een nieuwe laptop? Afhankelijk van wat ik er mee doe, haal ik ongeveer 3,5-4 uur en dat is met wifi aan.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Anoniem: 54299
Het maakt niet zoveel uit wat het probleem is. Ik denk dat je het beste even contact op kunt nemen met Apple. Als je laptop online bij Apple hebt gekocht, dan kun je contact opnemen en krijg je een nieuwe MBP (wordt omgeruild).Anoniem: 54299 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:33:
De batterijvoeding staat ingesteld op "meer energiebesparing", en ja het is een nieuwe nu drie dagen oude MacBook Pro. Welke overigens opeens ook een toetsenbord probleem heet na bijkomen uit de slaapstand, vreemd. Zou het soms een combinatie zijn van een moederbord met defecten en een rotte accu?
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Nu je het zegt ja, Zepto leverty wel 800 Mhz DDR2-SODIMMs maar die draaien dus braaf op 667 MhzGoblinGamer schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:35:
hmm, dus ook een beperking van de chipset. Toch raar als ik bij Zepto ga kijken en ik daar wel de keuze heb. Dus wel pc6400 DDR2-SODIMMS icm een Intel processor.
bij Apple heeft die hoge FSB dus geen zin ivm het "tragere" geheugen, en bij Zepto heeft het geen zin omdat de chipset het niet ondersteund...
Beetje nepperij....
Nouja, ik heb nu nog geen macbook pro nodig, die komt er rond januari/februari wel.

Ik zit er ook hevig over na tedenken om m'n HDD te vervangen voor een Hitachi Travelstar 7K200, heeft iemand anders dit al gedaan, is het echt zo veel sneller?Bakbeest schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:56:
Is het niet dat je door dual channel 2x 667Mhz hebt wat dus sneller is dan de 800Mhz FSB?
Binnenkort ga ik eindelijk mijn eerste Mac aanschaffen. Het wordt een Macbook Pro 2.2Ghz met 200Gb, 7200rpm schijf. Helaas moet ik wat langer(7-10 dagen) wachten, maar de snelheidswinst is het wachten waard.
Anoniem: 59576
Ik heb de demo van Prey gedownload, alleen draait ie niet op breedbeeld resoluties
Ligt dat aan t feit dat t een demo is, of zullen de complete versies dit ook hebben?
Ik kan maar nerges een oplossing vinden
iemand hier een idee???
Weet iemand toevallig of het een aantal dode pixels betreft, en wat ik er tegen kan doen?
Don't live for pleasure, make life your treasure
Dat heeft eigenlijk niks met de MBP te maken, maar okAnoniem: 59576 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:33:
Ik had ff een vraagje... ik ben nou precies een week de trotse bezitter van een 15,4" MBP alleen kom ik nog 1 probleempje tegen:
Ik heb de demo van Prey gedownload, alleen draait ie niet op breedbeeld resolutiesook bij andere demo's lukt dat niet...
Ligt dat aan t feit dat t een demo is, of zullen de complete versies dit ook hebben?
iemand hier een idee???
Ik denk trouwens niet dat ze de WS ondersteuning uit de demo hebben gesloopt. Dan zal het er wel gewoon niet in zitten.
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Vanitas heeft gelijk, dit heeft weinig met de MBP te maken. Maar je kunt op widescreengamingforum.com oplossingen en informatie vinden over vrijwel alle games m.b.t. breedbeeld resoluties. Hier kun je meer info vinden voor Prey: http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/Prey.Anoniem: 59576 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:33:
Ik had ff een vraagje... ik ben nou precies een week de trotse bezitter van een 15,4" MBP alleen kom ik nog 1 probleempje tegen:
Ik heb de demo van Prey gedownload, alleen draait ie niet op breedbeeld resolutiesook bij andere demo's lukt dat niet...
iemand hier een idee???
Anoniem: 4417
Ik heb in juni een Santa Rosa MBP gekocht. Ik was er reuze blij mee.
Maar toen ik van de week na aankomst op mijn werk met mijn bookje aan de slag ging, ontdekte ik een klein putje in het aluminium tussen de touchpad en het toetsenbord. Toen ik vervolgens naar mijn scherm keek, zag ik tot mijn grote schrik een beschadiging in mijn scherm. De locatie van de beschadiging komt overeen met de locatie van het putje als het scherm is dichtgeklapt.
Ik stond voor een raadsel. Mijn Macbook Pro is de duurdste aanschaf die ik ooit heb gedaan, en ik ben altijd *supervoorzichtig* geweest als ik hem dichtklapte. Bovendien is het niet te verklaren waarom er slechts een miniscuul putje op het aluminium zit, alsof er iets heel scherps doch duns vanuit zichzelf recht overeind bleef staan tijdens het dichtklappen.
Dat raadsel terzijde, baal ik gigantisch.
Een lichtpuntje (no pun intended) is dat de pixels onder die puncture wonderwel in takt lijken te zijn. Dat kan ik zien door er vanuit hoeken links en rechts naar te kijken.
Nou had ik bij aanschaf dus een AppleCare Protection Plan bij mijn Macbook Pro genomen.
Mijn vraag is: dekt AppleCare dit soort schade? En zo nee, aan wat voor kosten moet ik denken om dit door Apple te laten repareren? En worden dit soort freak accidents (want dat is het, want ik heb nog steeds geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren) eventueel door de inboedelverzekering gedekt, aangezien het mogelijk is gebeurd toen ik thuis mijn bookje dichtklapte?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met suggesties, want dit heeft een groot deel van mijn Apple-vreugde verpest.
Oh, en dan nog een vraag: wie van jullie gebruiken zo'n beschermvodje die je bovenop je toetsenbord legt voordat je je MBP dichtklapt, en welk soort/merk kunnen jullie aanbevelen?
Alvast bedankt!
Anoniem: 226351
Apple Care dekt deze schade niet. Het is gewoon een verlenging van de standaard garantie tot 3 jaar en telefonische support. Het is geen (schade) verzekering. Dat de inboedelverzekering het dekt, lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar daarvoor zul je even de polisvoorwaarden moeten doorlezen.Anoniem: 4417 schreef op zondag 18 november 2007 @ 14:23:
Mijn vraag is: dekt AppleCare dit soort schade? En zo nee, aan wat voor kosten moet ik denken om dit door Apple te laten repareren? En worden dit soort freak accidents (want dat is het, want ik heb nog steeds geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren) eventueel door de inboedelverzekering gedekt, aangezien het mogelijk is gebeurd toen ik thuis mijn bookje dichtklapte?
Overigens is het natuurlijk wel mogelijk om je tegen dit soort ongevallen te verzekeren (laptop verzekering). Het is wel duur, maar het geeft wel een stukje zekerheid, zeker bij zo'n duur apparaat
Anoniem: 91841
Ik heb ok een beschadigd scherm. Toen ik mijn USB muis uit mij tas trok, sloeg de USB plug tegen het scherm, waarnu ook een stukje uit is ten grote van een Pixel. De kleuren zijn gewoon zichbaar.
Maar het irriteerd me gewoon, ik ga binnekort naar de Apple store om te kijken wat dit kost.
Ik heb overigens een Buitendedeur verzekering.
[ Voor 5% gewijzigd door DaannO op 20-11-2007 14:01 ]
Anoniem: 159456
Heel interessant zo'n buitendedeur-verzekering aangezien het maar 7 euro per maand kost. Maar als je een fully loaded MacBook Pro koopt van stel 2500 euro dan krijg je maar 1250 maximaal terug omdat dat het maximum is voor 'computer-hardware'. Dus je krijgt nooit het volledig bedrag terug als hij gestolen is of iemand vernield 'em. Dan moet je een duurdere verzekering nemen, dat is apart voor je Laptop: http://www.interpolis.nl/...heden/default.aspx?item04Anoniem: 91841 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:45:
@motown
Ik heb ok een beschadigd scherm. Toen ik mijn USB muis uit mij tas trok, sloeg de USB plug tegen het scherm, waarnu ook een stukje uit is ten grote van een Pixel. De kleuren zijn gewoon zichbaar.
Maar het irriteerd me gewoon, ik ga binnekort naar de Apple store om te kijken wat dit kost.
Ik heb overigens een Buitendedeur verzekering.
Die is wel gelijk een stuk duurder á 20,80 de maand.
Ik las niet helemaal goed, er staat dat dat de premie per jaar is, maar wel per duizend euro. Dus stel je wilt em voor 2k euro verzekeren ben je 20,80x2/12 = 3,47 euro per maand kwijt (met nog wat bijkomende kosten.)
Voor de mensen met een echt dure Macbook Pro is dit misschien interessanter. (btw, ik weet niet zoveel van verzekeringen dus correct me if im wrong).
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 159456 op 20-11-2007 17:38 ]
Anoniem: 140651
desalniettemin wel flink balen !

Anoniem: 159456
Oef, zeker balen. Ik zit er ook heel erg aan te denken een Macbook Pro te kopen en dan om mijn sleeve nog een soort van shell te doen die ik dan zelf fabriceer. Mocht er zoiets gebeuren dan is de shell krom en hopelijk niet je laptop.Anoniem: 140651 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:18:
ik ben laatst gevallen met mijn MBP op mijn rug (in een goeie crumpler tas+sleeve om laptop) echter is de machine toch echt krom! ik baal hier enorm van natuurlijk, echter is hij wel verzekerd voor het aankoop bedrag. gelukkig is alleen de bottom case krom (as far as i can see) ik ga dus alvast de onderdelen vervangen, en hierna gewoon het factuur indienen bij de verzekering.
desalniettemin wel flink balen !
Trouwens, zoiets is toch niet met je verzekering af te handelen? (meestal alleen diefstal en schade, door anderen!)
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159456 op 20-11-2007 20:30 ]
Ik heb voor mijn (bijna bejaarde) powerbook G4 1,5 Ghz ook gelijk een crumpler aangeschaft (om eerlijk te zijn had ik de crumpler eerder dan de apple lol) en die heeft door de twee en een half jaar dattie oud is al heel wat klappen te verduren gehad.Anoniem: 91841 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 20:11:
Crumpler tas kan ik aanbevelen.
Kost wel iets maar dan heb je wel iets.
Hij zit zonder sleeve en zonder toetsbeschermingsmat in de tas, op normale gebruikssporen na ziet hij er perfect uit. Als je echt zeker wilt zijn van optimale bescherming kan je er nog een sleeve omheen doen.
Powerbook gaat overal mee naar toe, ook op vakantie in het vliegtuig enzo, hij wordt dagelijks gebruikt en gaat door het hele huis heen (en daarbuiten), ik heb nog nooit een laptop gehad die er na 2,5 jaar intensief gebruik nog zo goed uitziet. Hij wordt ook wel vaak in clamshell gebruikt icm een 20" monitor, maar momenteel zit ik ook lekker op de bank ermee.
[ Voor 0% gewijzigd door Peentje op 20-11-2007 21:00 . Reden: g=k ]
Dell Latitude E7450
ook ben ik wel n beetje bang voor krassen (het is en blijft aluminium).
Mijn moeder had me de dag van aankoop nog gewaarschuwd voor onze katten, die graag op warme laptops gaan slapen en misschien ook wel krassen kunnen maken met die leuke nageltjes van ze... dus ik als nieuwe (en trotse) gebruiker van mn mbp het laptopje in de 'sleeve' gedaan waarin hij geleverd word. de volgende morgen kom ik beneden, ligt de adapter op de grond (huh! die lag toch op de vensterbank?!!?)... ik wil de adapter en kabel oprapen, en dan houd je t ni voor mogelijk, maar zitten er gaten in de stroom kabel!
dat heeft me overtuigd om op elk klein dingetje zuinig te zijn, en bang te zijn voor elk klein dingetje wat er maar kan gebeuren... want een ongeluk zit in een klein hoekje blijkt maar weer...
Ik heb wel een rugtas met bescherming voor een laptop, maar ik ben toch wel bang voor krassen op mn aluminium-schoonheid-laptop
Ik heb het ding in een sleeve in m'n eastpack en let een beetje op wat erbij zit in de tas, maar verder ook niet. Afgezien van het scherm ga ik 'm ook niet poetsen oid.
En mijn kat slaapt inderdaad op de macbook...
[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 20-11-2007 21:30 ]
Maar ik heb al heel wat notebooks versleten in mijn leven zowel prive als zakelijk.
En daar ging de kleur er toch veel sneller vanaf, en waren ze veel gevoeliger dan deze MacBook pro.
Ik ben dus VJ, en sleep dat ding feest in feest uit, naar Discotheeken etc.
Moet zeggen dat hij er nog puik uitziet na 3 maanden.
de mbp is ook tevens het duurste wat ik ooit heb gekocht, maar dan nog
damn typo's!!
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 59576 op 20-11-2007 22:15 ]
Anoniem: 91841 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:43:
hehe leuke verhalen.
Maar ik heb al heel wat notebooks versleten in mijn leven zowel prive als zakelijk.
En daar ging de kleur er toch veel sneller vanaf, en waren ze veel gevoeliger dan deze MacBook pro.
Ik ben dus VJ, en sleep dat ding feest in feest uit, naar Discotheeken etc.
Moet zeggen dat hij er nog puik uitziet na 3 maanden.
Waarmee VJ je dan? Modul8, VDMX of Isodora
Ik sleepte mijn MacBook Pro ook mee naar feesten, ook ge-VJ'd, maar op een gegeven moment was ik wel blij met mijn second skin toen iemand een glas bier omgooide in de booth en mijn laptop daar op stond. De second skin heb ik weg kunnen gooien, maar mijn MBP deed het nog prima.
Na een paar maanden gaat hij er wel ranzig uitzien dan hoor.... mijne heeft een gele 'sigarettenrook' waas eroverheen.....
Maar voor de rest, topmachine!
Is de temperatuur op dat moment gewoon niet laag is? Ik gebruik smcFanControl om mijn fans zelf te zien blazen als het effe nodig is om de temperatuur te temperen.simlock schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:47:
Mijn fans gaan om geen reden aan, en blijven de hele tijd aan tot wel 5000 rpm, dan zakken ze weer en gaan ze weer aan. Heel erg irritant!
I've visited the Mothership @ Cupertino
Ik heb het sinds ik starcraft geinstalleerd heb, kan het daar door komen?
Je hebt al gekeken of je niet heel toevallig een proces op 100% hebt draaien ? Ook de "Better Performance" modus zorgt er naar een tijdje voor dat je fans gaan blazen (wat niet zo heel vreemd is).simlock schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:34:
omdat de temperatuur te laag is?? Ehh... hij doet dat sinds vandaag opeens, voorheen was het niet.
Ik heb het sinds ik starcraft geinstalleerd heb, kan het daar door komen?
0.0
Red schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:32:
[...]
offtopic:
Waarmee VJ je dan? Modul8, VDMX of Isodora
Op de Mac Modul8, Op mijn 3 Windows machines Resolume en Arkaos.
Maar ben erg gehecht aan 2 Pioneer CVJ1000en Edirol V4 + Panasonic MX50
Maar van bier heb ik meestal geen last, ik sta altijd netjes boven or in een afgezet gebied waar het publiek niet kan komen.
Anoniem: 236667
Ik ben sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een Macbook Pro, maar ik loop tegen een paar puntjes aan waar jullie misschien antwoord op kunnen geven.
Punt 1: Mij kleuren van et scherm van mijn macbook zijn wat flets…minder diep zogezegd. Nou kan ik dit met een windows pc makkelijk aanpassen…maar ik kan uitgebreide beeldscherm opties in mijn macbook niet vinden…
Nou kan het ook zijn dat de macbook’s lvd gewoon sowieso wat fletser is…weten jullie dit? Het verschil is duidelijk te zien wanneer ik mijn macbook naast mijn Samsung 205BW zet die op mijn windows pc is aangesloten.
Punt 2: Is het echtwaar dat je toetsen in het toetsenbord terug te zien zijn na de macbook lang in gebruik te hebben? Ik heb nogwel dat witte velletje ertussen wat je er standaard bij krijgt, maar vroeg me af of dit voldoende is..
Punt 3: Kan het zijn dat mijn macbook slomer is geworden na verloop van tijd, of ligt dat aan mij? Ik heb hem zoals gezegd nu 2 maanden in gebruik en kan mij toch echt herinneren dat hij Photoshop en vooral Flash in het begin sneller opstartte dan nu…het icoontje op het dock “jumped” veel langer op en neer nu… weten julie of dit mogelijk is en hoe dit op te lossen is? Is er zoiets als een winow washer voor de Mac? Of een schijfdefragmentatie waarmee je de boel weer sneller kan maken?
Punt 5: Je zou de macbook dicht moeten kunnen klappen met een extern scherm eraan, en dan zou je zo via dat externe scherm door moeten kunnen werken. Probleem dat ik heb is echter, dat ie in Sleep mode gaat zodra ik hem dichtdoe…ook wanneer er een extern scherm aanvast zit..
Laatste puntje is: Het weer is kouder, de winter staat voor de deur…kan dit nadelig zijn voor een laptop? Ijzer geleid goed, aluminium ook. Het wordt kouder dan plastic… Als ik strax door wind fiets met een temp van -10, en de macbook in mn tas…en vervolgens kom ik aan op kantoor en zet ik hem meteen aan, waarmee snel een temp van 30 graden ofzo ontstaat in dat ding…is dat dan goed of slecht? Of maakt dit niet zoveel uit?
Ik hoop dat jullie enkele duidelijkheid kunnen scheppen…mijn verdere ervaringen met het apparaat zijn top..prachtig dingetje..hoewel het mij nog niet helemaal duidelijk is waarom hij 3,5x zo duur moet zijn als andere laptops met vrijwel vergelijkbare config’s. Maargoed, ik ben een designfreak, ben fan van Apple, en heb niks dan goede ervaringen met het merk. Dus dit punt was voor mij niet onoverkomelijk..
Mijn dank vast,
System Preferences > Display > Color tabAnoniem: 236667 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:46:
Hé mensen
Ik ben sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een Macbook Pro, maar ik loop tegen een paar puntjes aan waar jullie misschien antwoord op kunnen geven.
Punt 1: Mij kleuren van et scherm van mijn macbook zijn wat flets…minder diep zogezegd. Nou kan ik dit met een windows pc makkelijk aanpassen…maar ik kan uitgebreide beeldscherm opties in mijn macbook niet vinden…
Nou kan het ook zijn dat de macbook’s lvd gewoon sowieso wat fletser is…weten jullie dit? Het verschil is duidelijk te zien wanneer ik mijn macbook naast mijn Samsung 205BW zet die op mijn windows pc is aangesloten.
Daar kan je em zelf calibreren, of voor een preset kiezen. Ik gebruik altijd Adobe RGB (1998), die is erg goed. De standaard settings zuigt inderdaad

De toetsen in het scherm bedoel je ? Ik heb er geen last van, je moet er gewoon voor zorgen dat de onderkant van de laptop de kant is die tegen je aan drukt (dus b.v. tegen je rug als je hem in een rugtas hebt zitten).Punt 2: Is het echtwaar dat je toetsen in het toetsenbord terug te zien zijn na de macbook lang in gebruik te hebben? Ik heb nogwel dat witte velletje ertussen wat je er standaard bij krijgt, maar vroeg me af of dit voldoende is..
Defragmentatie-tools zal je niet nodig hebben op de mac, dat wordt allemaal automatisch voor je gedaan. En trager, tja geen idee. Heb er zelf geen last van.Punt 3: Kan het zijn dat mijn macbook slomer is geworden na verloop van tijd, of ligt dat aan mij? Ik heb hem zoals gezegd nu 2 maanden in gebruik en kan mij toch echt herinneren dat hij Photoshop en vooral Flash in het begin sneller opstartte dan nu…het icoontje op het dock “jumped” veel langer op en neer nu… weten julie of dit mogelijk is en hoe dit op te lossen is? Is er zoiets als een winow washer voor de Mac? Of een schijfdefragmentatie waarmee je de boel weer sneller kan maken?
Waar ik wel last van had was MacFuse en NTFS-3G, die vertraagden mijn systeem wel. Misschien dat je toch wat slechte tools er op hebt staan?
Het lijkt me dat dat niks uit moet maken. Maar pin me er niet op vastPunt 5: Je zou de macbook dicht moeten kunnen klappen met een extern scherm eraan, en dan zou je zo via dat externe scherm door moeten kunnen werken. Probleem dat ik heb is echter, dat ie in Sleep mode gaat zodra ik hem dichtdoe…ook wanneer er een extern scherm aanvast zit..
Laatste puntje is: Het weer is kouder, de winter staat voor de deur…kan dit nadelig zijn voor een laptop? Ijzer geleid goed, aluminium ook. Het wordt kouder dan plastic… Als ik strax door wind fiets met een temp van -10, en de macbook in mn tas…en vervolgens kom ik aan op kantoor en zet ik hem meteen aan, waarmee snel een temp van 30 graden ofzo ontstaat in dat ding…is dat dan goed of slecht? Of maakt dit niet zoveel uit?
3.5x ... Dat lijkt me wel heel sterkIk hoop dat jullie enkele duidelijkheid kunnen scheppen…mijn verdere ervaringen met het apparaat zijn top..prachtig dingetje..hoewel het mij nog niet helemaal duidelijk is waarom hij 3,5x zo duur moet zijn als andere laptops met vrijwel vergelijkbare config’s. Maargoed, ik ben een designfreak, ben fan van Apple, en heb niks dan goede ervaringen met het merk. Dus dit punt was voor mij niet onoverkomelijk..
Mijn dank vast,
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Ik werk altijd met een extern scherm op mijn werk in combi met mijn MBP. Hij gaat bij design altijd netjes in slaapstand. Zo is het ook bedoelt. Die kan je tegengaan als je uitgevist heb hoe je de MBP in clam-shell mode kan gebruiken.Anoniem: 236667 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:46:
[...]
Punt 5: Je zou de macbook dicht moeten kunnen klappen met een extern scherm eraan, en dan zou je zo via dat externe scherm door moeten kunnen werken. Probleem dat ik heb is echter, dat ie in Sleep mode gaat zodra ik hem dichtdoe…ook wanneer er een extern scherm aanvast zit..
Mijn laptop is altijd fris als ik hem aan doe, maar onder de 10 graden heb ik de enclosure bottom waarde nog nooit gezien als ik hem aan doe na mijn binnenkomst.Laatste puntje is: Het weer is kouder, de winter staat voor de deur…kan dit nadelig zijn voor een laptop? Ijzer geleid goed, aluminium ook. Het wordt kouder dan plastic… Als ik strax door wind fiets met een temp van -10, en de macbook in mn tas…en vervolgens kom ik aan op kantoor en zet ik hem meteen aan, waarmee snel een temp van 30 graden ofzo ontstaat in dat ding…is dat dan goed of slecht? Of maakt dit niet zoveel uit?
3.5x zo duur? Ja, invergelijking met een el-Cheapo laptop misschien.Ik hoop dat jullie enkele duidelijkheid kunnen scheppen…mijn verdere ervaringen met het apparaat zijn top..prachtig dingetje..hoewel het mij nog niet helemaal duidelijk is waarom hij 3,5x zo duur moet zijn als andere laptops met vrijwel vergelijkbare config’s. Maargoed, ik ben een designfreak, ben fan van Apple, en heb niks dan goede ervaringen met het merk. Dus dit punt was voor mij niet onoverkomelijk..
Mijn dank vast,
MBP was toen ik het bestelde met dezelfde hardware specs iig 100 euro goedkoper als een Dell laptop met dezelfde specs.
Iedere keer als ik een computer krantje open maak zie ik altijd van die hoge getallen staan, maar ja... dat zegt nog niets. Hoe snel het geheugen is en de harddisk wordt meestal niet vermeld. En zo zijn er nog wel heel wat dingen aan mijn MBP dat ik gewoon niet terug kan vinden in een andere laptop.
Anoniem: 140651
ja waarschijnlijk valt het gewoon onder de verzekering die voor de machine is afgesloten. de machine werkt verder nog gewoon goed, ook na 80.000 x een test(ASD test) het is alleen dat de bottomcase krom is. gelukkig werk ik bij een AASP, en hebben we daar nog wel een MBP bottom liggen op nieuw, als het niet lukt met de verzekering zet ik die er -na toestemming- eropAnoniem: 159456 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:51:
[...]
Oef, zeker balen. Ik zit er ook heel erg aan te denken een Macbook Pro te kopen en dan om mijn sleeve nog een soort van shell te doen die ik dan zelf fabriceer. Mocht er zoiets gebeuren dan is de shell krom en hopelijk niet je laptop.
Trouwens, zoiets is toch niet met je verzekering af te handelen? (meestal alleen diefstal en schade, door anderen!)
In sluimerstand, klep dicht => ga slapen, dan kan je horen dat na een tijdje de ventilatoren en harddisk uitgeschakeld zijn. Als dat allemaal uitstaat, dan zijn alle mechanische delen uitgeschakeld. En dan je tot op zekere mate met je MBP gooien en smijten.osorkon! schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:53:
Kan het kwaad je macbook pro te verplaatsen in sluimerstand? Trein, bus, te voet... Of is het beter af te sluiten?
Anoniem: 234469
Tijdens het instellen heb ik wel een paar keer mijn MBP moeten hard resetten. Op een of andere manier lijkt mijn Leopard, wifi en mijn mbp het niet heel goed samen te kunnen vinden.DaannO schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:34:
Is het al iemand gelukt om met eduroam en leopard te connecten. De oude oplossing wil bij mij maar niet werken
Dit dus: http://home.informatica.hva.nl/forum/index.php?topic=12.0
Ervaar jij dit ook?
Volgens mij kan ik nu wel internetten met eduroam, maar ik ben niet heel enthousiast over de betrouwbaarheid van wifi onder Leopard.
Alle programmas blijven gewoon werken (iTunes blijft bijv. doorspelen). De enige oplossing is om uiteindelijk te resetten. Heb 10.5 over Tiger heen geupdate, geen clean install, maar volgens het Ars Technica artikel (comments) schijnt dit niets uit te maken. Any ideas of wordt het wachten op de volgende update?
Anoniem: 117098
ik heb ook vaak last van die eerste letter die mijn mbp (15") niet paktAnoniem: 117098 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:18:
Ik weet niet of dit met freezes te maken heeft, maar als ik op mijn nieuwe MBP 17" + Leopard iets wil intypen in een inputschermpje, pakt hij bijna nooit de eerste letter die ik type. Ook mist 'ie tijdens het typen veel letters. En dat terwijl ik niet zozeer op het toetsenbord ram, maar ook weer niet met fluwelen vingers type. Heeft dat wat te maken met de gevoeligheid van het toetsenbord (instelbaar?) of type ik gewoon verkeerd?
t lijkt wel of ie t toetsenbord 'uitschakeld' na 5 seconden, om (heeeel weinig) energie te besparen
ik snap er ook nix van... misschien is het iets van leopard? ik heb mijn mbp namelijk inc leopard gekocht, en dus na 10 minuten gekwijld te hebben gelijk leopard geinstalleerd

ik ben blij dat het iig niet aan mij ligt, en nou hopen dat er een oplossing voor is
edit: met dat energie besparen bedoel ik niet dat ik er alleen last van heb op accu... ook met adapter slaat ie de eerste letter over....
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 59576 op 22-11-2007 23:42 ]
Toetsenbord is via USB aangesloten, ding gaat inderdaad in slaapstand na een tijdje (maar zeer zeker niet na 5 minuten, hier na 15minuten ofzo). De eerste toetsaanslag gebruikt ie dan om "op te starten".Anoniem: 59576 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:39:
[...]
ik heb ook vaak last van die eerste letter die mijn mbp (15") niet pakt
t lijkt wel of ie t toetsenbord 'uitschakeld' na 5 seconden, om (heeeel weinig) energie te besparen
ik snap er ook nix van... misschien is het iets van leopard? ik heb mijn mbp namelijk inc leopard gekocht, en dus na 10 minuten gekwijld te hebben gelijk leopard geinstalleerd(argh! ik neem een slok bier, en hij vergeet weer een letter!
)
ik ben blij dat het iig niet aan mij ligt, en nou hopen dat er een oplossing voor is
edit: met dat energie besparen bedoel ik niet dat ik er alleen last van heb op accu... ook met adapter slaat ie de eerste letter over....
5 Minuten is echter wel heel erg kort, en random hoort al helemaaal niet
Anoniem: 107960
Ik heb er totaal geen last van op mijn MBP.Anoniem: 59576 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:39:
[...]
Haha ik dacht dat ik gek was geworden maar meerdere mensen hebben hier dus last van... Ik gebruik btw gewoon het interne TB van mn MBP 15"Anoniem: 117098 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:18:
Ik weet niet of dit met freezes te maken heeft, maar als ik op mijn nieuwe MBP 17" + Leopard iets wil intypen in een inputschermpje, pakt hij bijna nooit de eerste letter die ik type. Ook mist 'ie tijdens het typen veel letters. En dat terwijl ik niet zozeer op het toetsenbord ram, maar ook weer niet met fluwelen vingers type. Heeft dat wat te maken met de gevoeligheid van het toetsenbord (instelbaar?) of type ik gewoon verkeerd?
ja, proces dat het hoogste percentage heeft is 9%, en hij staat op normaal presteren... en alles zit zo rond de 50 graden maar...blijft aan en uit gaan, alleen msn en firefox staan aan. (Na starcraft gespeeld te hebben)Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:43:
[...]
Je hebt al gekeken of je niet heel toevallig een proces op 100% hebt draaien ? Ook de "Better Performance" modus zorgt er naar een tijdje voor dat je fans gaan blazen (wat niet zo heel vreemd is).
Anoniem: 117098
tinker23 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:15:
[...]
Haha ik dacht dat ik gek was geworden maar meerdere mensen hebben hier dus last van... Ik gebruik btw gewoon het interne TB van mn MBP 15"
andaag even bij de mac reseller langs geweest en de medewerker van de technische dienst wist me met enige zekerheid te vertellen dat het geen hardwarematige fout is maar hoogstwaarschjnlijk iets met Leopard te maken heeft. Hun storemanager met MPB had er ook last van. Advies: kijk het nog even aan en houd de softwareudates in de gaten. Is het probleem er over een maandje nog, dan nog eens ernaar laten kijken.Anoniem: 59576 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:39:
[...]
ik snap er ook nix van... misschien is het iets van leopard? ik heb mijn mbp namelijk inc leopard gekocht, en dus na 10 minuten gekwijld te hebben gelijk leopard geinstalleerd(argh! ik neem een slok bier, en hij vergeet weer een letter!
)
Hij schiet af en toe uit, dan moet ik hem ff opnieuw erin steken, en dan gaat ie weer opladen..
Niet helemaal jofel dus.
Helaas vertelde ze me in de apple store in rotterdam dat ze me niet konden helpen omdat mijn 15" 2ghz core duo geen garantie meer heeft..
Weet iemand waar ik een nieuw draadje vandaan kan halen?
Want om nouw 90 euro neer te leggen voor een nieuwe adaptor..
Ik zag overigens op ebay een verbouwde voeding van een mac mini.. Die zou ook kunnen werken.. Maar heb natuurlijk liever "echte"..
[ Voor 14% gewijzigd door wallie-s op 26-11-2007 18:59 ]
define "schiet af en toe uit"?wallie-s schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:55:
Ik heb sinds een paar dagen een brakke magsafe connector..
Hij schiet af en toe uit, dan moet ik hem ff opnieuw erin steken, en dan gaat ie weer opladen..
Niet helemaal jofel dus.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Daarmee bedoel ik dat, als ik per ongeluk de kabel beweeg, het ledje in de stekker uit gaat. Hij laat dan ook niet meer op. Als ik het kabeltje weer beweeg dan gaat ie wel weer aan.. Hij is dus duidelijk stervende..
[ Voor 4% gewijzigd door wallie-s op 26-11-2007 22:40 ]
Dit klinkt als een simpel gevalletje kabelbreuk. Ik denk dat ergens in je oplaad snoer het koper draad los is binnen mantel. Dat gebeurt wel vaker. Test het effe met een andere voeding, eventueel bij een Apple verkoper.wallie-s schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:40:
Haha, sorry.. is id een beetje vaag..
Daarmee bedoel ik dat, als ik per ongeluk de kabel beweeg, het ledje in de stekker uit gaat. Hij laat dan ook niet meer op. Als ik het kabeltje weer beweeg dan gaat ie wel weer aan.. Hij is dus duidelijk stervende..
Bellen met Apple. Bij mijn (1,5 jaar oude MBP) Magsafe kwamen de buitenste twee pinnen niet meer naar buiten en boel werkte dus niet meer. Apple store kwam met verhaal "1 jaar geen garantie" ... maar op de Apple site staat het probleem vermeld en dus Apple zelf gebeld. Volgende dag koerier met nieuwe adapter voor de deur. Oude direct meegegeven. Top service, wat van de Ivizi store te Maastricht absoluut niet gezegd kan worden.wallie-s schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:55:
Ik heb sinds een paar dagen een brakke magsafe connector..
Niet helemaal jofel dus.
Helaas vertelde ze me in de apple store in rotterdam dat ze me niet konden helpen omdat mijn 15" 2ghz core duo geen garantie meer heeft..
Weet iemand waar ik een nieuw draadje vandaan kan halen?
Want om nouw 90 euro neer te leggen voor een nieuwe adaptor..
Ik zag overigens op ebay een verbouwde voeding van een mac mini.. Die zou ook kunnen werken.. Maar heb natuurlijk liever "echte"..
Wellicht dat je dus eens naar die pinnetjes moet kijken. Misschien is dit ook bij jou het probleem...
Overigens is de nieuwe adapter een stuk kleiner
Anoniem: 70458
ik heb een nieuwe macbookpro 17" 2,33 ghz met 2gb geheugen.
en heb het gevoel of ik op windows vista werk
het duurt met om precies te zijn 12 seconden op mijn applications folder weer te geven. en meer als 15 seconden om de utilities te openen.
op mijn vorige macbook 13" ging dit nog sneller had ik het gevoel. verder heb ik tafarelen meegemaakt dat me dock vastloopt, en firefox loopt ook regelmatig vast.
het opstarten duurt ook ong. 3 min. wat normaal ook enkele seconden duurt.
er zit een 160GB schijf in die nog voor 20gb leeg is. verder draai ik de officiele versie van leopard die ik heb geinstalleerd met een upgrade dvd.
please let me know!
Anoniem: 124681
Is Spotlight niet aan het indexeren?Anoniem: 70458 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:47:
hoe ervaren jullie de snelheden?
ik heb een nieuwe macbookpro 17" 2,33 ghz met 2gb geheugen.
en heb het gevoel of ik op windows vista werk
het duurt met om precies te zijn 12 seconden op mijn applications folder weer te geven. en meer als 15 seconden om de utilities te openen.
op mijn vorige macbook 13" ging dit nog sneller had ik het gevoel. verder heb ik tafarelen meegemaakt dat me dock vastloopt, en firefox loopt ook regelmatig vast.
het opstarten duurt ook ong. 3 min. wat normaal ook enkele seconden duurt.
er zit een 160GB schijf in die nog voor 20gb leeg is. verder draai ik de officiele versie van leopard die ik heb geinstalleerd met een upgrade dvd.
please let me know!
Ga er gewoon vanuit dat alles soepel loopt maar hoor graag ervaringen van jullie.
There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark
hoi nee. time machine staat uit. en spotlight is allang klaar met indexeren!Anoniem: 124681 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:11:
[...]
Is Spotlight niet aan het indexeren?
verder als ik vanuit utilities de activity monitor start heeft alleen af en toe firefox en azureaus een lelijke cpu percentage. maar het probleem doet zich ook voor als deze 2 apps niet draaien!
Misschien dat je file system even een scan kan gebruiken met de disk utility, misschien dat die iets opvangt.Anoniem: 70458 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:34:
[...]
hoi nee. time machine staat uit. en spotlight is allang klaar met indexeren!
verder als ik vanuit utilities de activity monitor start heeft alleen af en toe firefox en azureaus een lelijke cpu percentage. maar het probleem doet zich ook voor als deze 2 apps niet draaien!
hmm k*t dus. dan moet ik alle apps weer opnieuw installen enzo.ikeizer schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:40:
Dat probleem had ik ook na de upgrade. Daarna maar een "fresh install" gedaan en alles was 10x sneller..
en ik heb alleen een upgrade dvd gehad van apple geen install dvd,
De MBP is 1 maand oud dus mét Santa Rosa neem ik aan. In About This Mac wordt wel gewoon 4gb ram aangegeven. Of kan Photoshop niet met meer dan 3gb ram overweg? Lijkt me vreemd aangezien Mac Pro's tot 16gb ram oid gaan?
Vreemd, heb je Tiger of Leopard? Ik kan me voorstellen dat de volledige 4GB enkelt in een 64 bits systeem gebruikt kunnen worden. Misschien zie ik dat verkeerd, maar het lijkt me zowisso wel een uitdaging om op een 32 bits systeem 4GB te adressen.miekol schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:44:
Vraagje, ik heb net 4gb RAM in mijn MBP 2,2 gepropt, maar Photoshop ziet maar 3gb. Weet iemand hoe het kan dat Photoshop CS3 max 3gb ram ziet in mijn MBP?
De MBP is 1 maand oud dus mét Santa Rosa neem ik aan. In About This Mac wordt wel gewoon 4gb ram aangegeven. Of kan Photoshop niet met meer dan 3gb ram overweg? Lijkt me vreemd aangezien Mac Pro's tot 16gb ram oid gaan?
Uhm, yeah zover was ik ook, maar je Mac hardware moet het aan kunnen en je moet in Leopard draaien, anders kan je er geen gebruik van maken (of een andere OS dat 64 bit is).
Dit topic is gesloten.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.