[Leopard] telkens kortstondige freezes

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 12:46

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Sinds vorige week heb ik een raar probleem met OS X Leopard. Om de paar minuten freezen muis/keyboard even voor een seconde of vijf. Er zit geen regelmatig interval tussen. Ik heb de freezes niet kunnen herleiden tot een bepaald programma; ook na een reboot treedt dit op. Ik heb slechts 3 programma's (mail/firefox/safari) dan in gebruik; maar stuk voor stuk afgesloten blijft het nog steeds optreden.

Ook een aantal resident tooltjes heb ik uitgezet, maar kan het nog niet herleiden; het probleem blijft aanwezig.

De activiteitenweergave laat op het moment van de freezes geen hoge CPU activiteit zien, behalve een enkele keer waarbij 'kextcache' na de freeze veel activiteit laat zien. In relatie hiermee kan ik echter weinig over kextcache vinden.

Ik heb vanochtend naar 10.5.1 geupdate en het probleem blijft aanwezig.

Iemand een idee hoe ik verder zou kunnen monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

hier het zelfde probleem ook heel soms hoor, ligt duidelijk aan leopard ! :(
met tiger ging alles goed :/ .... wat een buggy os

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35699

Ik heb het hier ook sinds van de week, ineens. Onder elke gebruiker. Op willekeurige moment ineens een strandbal in een applicatie, kan ik eerst nog andere apps bereiken, enkele seconden later staat alles vast behalve mijn muis.

Een halve minuut later werkt alles weer... even.

10.5.1 al geinstalleerd, geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 10:46
Korakal schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 13:16:
Iemand een idee hoe ik verder zou kunnen monitoren?
Heb je al eens in de console.log gekeken? Toevallig geen rare fouten op die tijdstippen?
't is niet omdat je het niet ziet draaien dat het er niet is - kan een buggy printerdriver zijn, een connectie met een gemounte/gesharede disk, je idisk die eruit vliegt - Ik noem maar wat.

De meeste "freezes" komen bij mij voor als er shared drives verdwijnen.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Anoniem: 140651 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:32:
hier het zelfde probleem ook heel soms hoor, ligt duidelijk aan leopard ! :(
met tiger ging alles goed :/ .... wat een buggy os
Tuurlijk .. play on. Geweldig gefundeerde besluitvorming.

Ik draai ook Leopard en heb er geen last van. Met verkeerde drivers, foute backgroundprocessen, ... krijg je elk OS op z'n knieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
dot.K schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:39:
[...]

Heb je al eens in de console.log gekeken? Toevallig geen rare fouten op die tijdstippen?
Thanks voor de tip, zoiets zocht ik. Ik had er net eentje, maar toen verscheen er niks in de log. Ik blijf even opletten.

[ Voor 45% gewijzigd door Korakal op 16-11-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmmmmm, net via de finder->verbind met server dat lijstje leeg gemaakt, en het lijkt echt stabieler, hoewel ik nog steeds in het bedrijfsnetwerk zit waarvanuit ik die verwijzingen ook heb gemaakt.

Hou het in de gaten, maar sinds die wijziging geen strandballen meer.

Tnx, dot.K!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Ik kwam dit in mijn log tegen (diverse keren):
16-11-07 14:51:32 kernel USBF: 4503.350 [0x43b0300] The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 2 of hub @ location: 0x5b210000)
Heb nu even muis en keyboard rechtstreeks aan de PowerBook gehangen en verder alles unplugged. Kijken of het beter gaat. Ik zou trouwens niet weten welk apparaat dit zou moeten zijn. Ik heb 2 hubs en daar is al tijdenlang niks nieuws aan gehangen/van weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Korakal schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:06:
Ik kwam dit in mijn log tegen (diverse keren):
16-11-07 14:51:32 kernel USBF: 4503.350 [0x43b0300] The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 2 of hub @ location: 0x5b210000)
Heb nu even muis en keyboard rechtstreeks aan de PowerBook gehangen en verder alles unplugged. Kijken of het beter gaat. Ik zou trouwens niet weten welk apparaat dit zou moeten zijn. Ik heb 2 hubs en daar is al tijdenlang niks nieuws aan gehangen/van weggehaald.
't kan zijn dat de devices teveel stroom vragen van je USB bus. Zijn het powered hubs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Jup. Zoveel spannends zit er niet op. Apple keyboard, Logitech VX muis, Sandisk cardreader, Wacom pentablet en wat losse kabels om dingen op aan te kunnen sluiten.
Overigens heeft ie niet meer gefreezed sinds ik 't heb losgetrokken; lijkt dus in de goede hoek te zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Korakal schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:43:
Overigens heeft ie niet meer gefreezed sinds ik 't heb losgetrokken; lijkt dus in de goede hoek te zitten!
Eens een voor een terug aansluiten en zien waardoor het komt.
Zou ze echt een voor een doen - en dan pas combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht dat bij mij het probleem weg was, maar helaas. Ik heb hem nu net gestart en start safari en een console. Om de haverklap krijg ik nu weer de strandbal. In de console log komt niks voorbij. Ik heb alleen wat info uit windowserver.log

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Nov 17 10:01:33  [59] kCGErrorIllegalArgument: CGXSetWindowListTags: Operation on a window 0x6 not owned by caller Safari
Nov 17 10:02:31  [59] kCGErrorIllegalArgument: CGXSetWindowListTags: Operation on a window 0x6 not owned by caller Office Notifications
Nov 17 10:02:45  [59] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "Office Notifications" for over 1 second. Server has re-enabled them.
Nov 17 10:02:47  [59] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "Office Notifications" for over 1 second. Server has re-enabled them.
Nov 17 10:03:13  [59] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "Office Notifications" for over 1 second. Server has re-enabled them.
Nov 17 10:03:20  [59] kCGErrorIllegalArgument: CGXSetWindowListTags: Operation on a window 0x6 not owned by caller iTunes
Nov 17 10:03:26  [59] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "iTunes" for over 1 second. Server has re-enabled them.
Nov 17 10:04:52  [59] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "Dock" for over 1 second. Server has re-enabled them.
Nov 17 10:05:19  [59] kCGErrorIllegalArgument: CGXSetWindowFilter: Operation on a window 0x6 not owned by caller iTunes
Nov 17 10:05:19  [59] kCGErrorIllegalArgument: CGXOrderWindow: Operation on a window 0x6 not owned by caller iTunes

en in system.log zie ik nog dit:

code:
1
kernel[0]: ath_rxbuf_init: no mbuf/cluster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 15:56
Er zijn meer mensen met dit probleem:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5829853
http://discussions.apple....threadID=1212862&tstart=0
of Google naar leopard keyboard freezing.

Er zijn verschillende suggesties tot een oplossing (PRAM reset, Sidetrack verwijderen als je dat gebruikt), maar de enige die zeker werkt is downgraden naar Tiger. Helaas is dat niet mogelijk bij de nieuwe MacBooks, die werken alleen onder Leopard.

Apple heeft het probleem nog niet publiekelijk erkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm... het probleem blijft bij mij bestaan. Nu een format gedaan en Tiger geinstalleerd, maar ik blijf veel strandballen zien waarne het systeem even niks doet. Uitgebreide hardware test levert niets op... Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148851

Ik heb dit probleem dus ook sinds een paar dagen.

Ik heb een 24 " imac core2duo, een na nieuwste model.

Had een leopard beta draaien op deze machine, en daarin deed hij het perfect.

Heb vorige week de final erop gezet, na een volledige format van de machine, en sindsdien heeft ie de hele tijd freezes. Ik had ook al het idee dat het met de usb te maken had, mijn Wacom valt op vreemde momenten ook opeens uit, en hij blijft tijdens het typen zelfs vaak gewoon even hangen.
Muziek afspelen gaat ook niet, iedere paar seconden in een nummer hoor je gekraak, en filmpjes afspelen werkt ook gewoonweg nietomdat ie stopt met afspelen en dan blijft hangen, of het geluid valt weg.

Zijn er mensen met ppcs die dit ook hebben of is het een intel ding?

Ik herrinner me nog wel dat er dus een bios update ofzoiets was van mijn Imac vlaknadat ik hem installeerde, zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:36

chem

Reist de wereld rond

VetteHap: het lijkt erop dat je toch iets raars heb geinstalleerd, wat heb je na installatie aan programma's/addons/preference panes er uit automatisme meteen weer opgegooid?

Het ziet er in beide gevallen uit als een probleem wat niet zozeer OS-related is, maar 3rd party/hardware related (usb).

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had er nog helemaal niets op geinstalleerd, behalve de trial van office en iwork die hij automatisch mee installeert. Het enige wat er aan heeft gezeten is een usb muisje, maar die ligt nu los en voordat die erop zat had ik het probleem ook al.

Ben nu weer alle updates aan het binnenhalen, maar het blijft vreemd. Zie in geen enkel logbestand iets voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik had het dus ook al vrijwel onmiddelijk na de installatie van mijn systeem.
hij doet het echt iedere minuut ene paar keer, volkomen niet mee te werken. Keyboard freezed, muis freezed. usb valt uit, of de muis doet het wel maar ik krijg een strandbal voor een minuut als ik ergens optyp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148851 schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:46:
ik had het dus ook al vrijwel onmiddelijk na de installatie van mijn systeem.
hij doet het echt iedere minuut ene paar keer, volkomen niet mee te werken. Keyboard freezed, muis freezed. usb valt uit, of de muis doet het wel maar ik krijg een strandbal voor een minuut als ik ergens optyp.
Precies hetzelfde, om knetterbek van te worden. Na format nu ook in Tiger, dus echt heel vreemd. Hardware test gedraaid (extended) en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het PRAM gereset en hij LIJKT het nu nog te doen, maar ik las ergens anders ook al dat het pas optreed nadat hij een keer in slaapstand is geweest. ik ben benieuwd. ga nu even muziek testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb ik gedaan, maar geen effect. Direct na opstarten terminal opgestart en hij loopt gelijk daarin vast.

Zelfs http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319 geprobeerd, dan lijkt het even beter te gaan, maar ik ga internetten en het gaat weer fout.

Erg vervelend dit.

[ Voor 118% gewijzigd door Anoniem: 35699 op 19-11-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, in slaapstand geweest en hij is weer volkomen gaar. kutding.

Maar omdat het nu bij iemand in Tiger ook problemen geeft na downgraden, denk ik dat het met die biosupdate te maken heeft. kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bios update? Ik heb geen Bios update gedaan, tenzij dat voor me gedaan is door het update systeem oid als dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net opnieuw Tiger geinstalleerd, en bij het invullen van mijn gegevens komt de strandbal al weer tevoorschijn. Ik weet het niet meer. Als iemand ideeen heeft graag.

- Veel strandballen en kortstondige freezes waarbij ik alleen de muis nog kan bewegen
- Geen meldingen in logfiles

- Onder Leopard en Tiger
- Lijkt tijdens installatie van Tiger al op te treden
- Clean install gedaan na format

Als je dit ziet zou je zeggen dat is de hardware.

De extended hardware test levert niets op. Ook PRAM reset en het inhouden van de power knop als de stroom eraf is en batterij eruit heeft geen effect.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 35699 op 19-11-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

VetteHap: misschien is het handig dat je ook vermeld om wat voor een computer het precies gaat en welke hardware je er aan hebt hangen :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, het is een MacBook Pro van eind augustus, dus volgens mij het laatste model of het model daarvoor. MBP Dual Core 2.4/2GB.

Er hangt alleen af en toe een USB muis aan, maar dat is niet de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb exact hetzelfde als vette hap,

heb een 24" Imac 2,16 ghz wit zoals al eerder half gezegd.

Heb er nu voor gezorgd dat hij niet meer in slaapstand gaat, maar dit lost het probleem een beetje op lijkt het. Ik heb niet meer zoveel freezes waarbij ik niets kan, maar de strandballen blijven, en daar word je ook gestoord van. Ze komen overal, bij het klikken op mijn apple icoontje, programma openen, alt tab, klikken van een icoon in mijn systeem prefs.

Ik ga dus niet terug naar tiger omdat er dus een kans is dat dit blijft bestaan. Heb als randapparatuur er nu een en ander aanhangen zoals mijn Wacom, printer en een paar FW800 harddisks. Ik zal het er allemaal nog eens afhalen, maar het lijkt me vreemd als het daaraan ligt.

Denk dat apple echt iets heel erg fout heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Anoniem: 35699 schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:41:
- Veel strandballen en kortstondige freezes waarbij ik alleen de muis nog kan bewegen
Dit is toch een ander soortige freeze dan dat ik had. Ik kon namelijk mijn muis ook niet meer bewegen tijdens de freezes. Ook had ik er alleen sinds vorige week last van, en alleen onder Leopard (daarvoor had Leopard goed gewerkt).
Ik heb overigens nog geen tijd gehad om de USB apparaten weer stuk voor stuk aan te sluiten; ben nog niet thuis geweest :P

Oh, 't is bij mij trouwens een PowerBook G4 1.5 15".

[ Voor 4% gewijzigd door Korakal op 20-11-2007 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanmorgen Apple gebeld... ik moet langskomen met de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

dot.K schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:41:
[...]

Tuurlijk .. play on. Geweldig gefundeerde besluitvorming.

Ik draai ook Leopard en heb er geen last van. Met verkeerde drivers, foute backgroundprocessen, ... krijg je elk OS op z'n knieën.
gefundeert wil je het ? onder mac os 10.4 had ik het niet, en in 10.5 heb ik het wel. gewoon een software bug dus. ik werk zelf bij een aasp en er zijn meerdere klanten die hier last van hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus ik ben niet gek en ik ben niet de enige?

Anoniem: 117098

Ik heb heel af en toe last van een vasthangende muiscursor op een MBP core2duo 2.4GHz met Leopard. Dat gebeurt alleen op het moment dat Aiport aangaat, netwerken worden gezocht of wireless authentication bezig is. Zou er een verband kunnen zijn tussen airport activiteiten en freezes? Hebben meer mensen dit opgemerkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 117098 op 22-11-2007 19:23 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
Post iets nuttigs, of post niet.

[ Voor 84% gewijzigd door Daedalus op 22-11-2007 19:44 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:06
Als ik het me goed herinner hebben de nieuwe iMac's inderdaad freezing problemen. Het geld alleen voor iMac's met Ati videokaarten erin. Ik weet niet of dit dezelfde soort freezes zijn als jullie beschrijven, maar Apple heeft een update uitbracht wat het probleem lijkt op te lossen. Lees hier:
http://www.macrumors.com/...hics-firmware-update-1-0/

De update zelf is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126157

Anoniem: 117098 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:23:
Ik heb heel af en toe last van een vasthangende muiscursor op een MBP core2duo 2.4GHz met Leopard. Dat gebeurt alleen op het moment dat Aiport aangaat, netwerken worden gezocht of wireless authentication bezig is. Zou er een verband kunnen zijn tussen airport activiteiten en freezes? Hebben meer mensen dit opgemerkt?
Ik heb een dergelijk probleem. Of het verband houdt met Airport weet ik niet maar zo nu en dan (2 tot 3 x per week) bevriest mijn MBP totaal en kan ik alleen een herstart doen door de Powerknop te gebruiken. Ik baal enorm want ben een Windows overstapper en heb deze MBP slechts 4 weken.

Moet hem nu ter reparatie aanbieden maar aangezien het at random gebeurt heb ik geen idee of ze voldoende effort gaan geven om het op te lossen. Ik vrees voor een langdurig gedoe met halen en brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04 00:58
Anoniem: 35699 schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:41:
Net opnieuw Tiger geinstalleerd, en bij het invullen van mijn gegevens komt de strandbal al weer tevoorschijn. Ik weet het niet meer. Als iemand ideeen heeft graag.

- Onder Leopard en Tiger
- Lijkt tijdens installatie van Tiger al op te treden
- Clean install gedaan na format

Als je dit ziet zou je zeggen dat is de hardware.

De extended hardware test levert niets op. Ook PRAM reset en het inhouden van de power knop als de stroom eraf is en batterij eruit heeft geen effect.
Ik weet niet of je een intel mac hebt, maar mcht dit het geval zijn, kijk dan of de freezes ook onder Windows optreden. Ik had in een ver verleden dezelfde problemen onder XP: om de 20 seconden kon ik 10 seconden alleen mijn muis bewegen. Het bleek dat mijn hardeschijf aan het begeven was.

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 117098 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:23:
Ik heb precies hetzelfde. Ook met MBP Core2Duo, nieuwste generatie.
Het is bij mij inderdaad ook alleen met de airport zoals jij het beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126157

rob1n schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:35:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ook met MBP Core2Duo, nieuwste generatie.
Het is bij mij inderdaad ook alleen met de airport zoals jij het beschreef.
Ook totaal bevroren systeem dan? En kun je dan alleen een harde restart maken of komt die vanzelf weer tot leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanmorgen contact gehad met mijn leverancier. De MBP was inmiddels terug bij Apple vandaan en ik mag hem ophalen.
De harddisk is vervangen en volgens mij is dat een bekend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 21:04
Ik heb hetzelfde probleem met AirPort en freezes [MBP SR 2.2 Ghz]. Ik heb het ook vaak als ik al een tijdje werk, maar dan werkt opeens mijn touchpad met schokken, maar mijn USB-muis werkt wel perfect.
Laatst op de UU toen mijn laptop moest overschakelen naar het netwerk van de UU [solis-air], had ik zelf een mega error, alles werd zwart, en in beeld kwam de melding dat ik mijn mac uit moest zetten. Na de reset werkte alles wel weer prima.

edit:

PS: Onder Tiger had ik dit niet
Ik ben pas een mac-gebruiker sinds sep 07

[ Voor 9% gewijzigd door Raween op 04-12-2007 20:07 ]

Pagina: 1