"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Eh, nee hoor. Boot camp is alleen een applicatie die je harde schijf partioneert en wat drivers regelt. EFI emuleert gewoon een BIOS valt niet te corrumperen door gewoon windows te draaien, en bootcamp is daar dus strict gezien ook helemaal niet voor nodig.Hoedje schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:13:
Apple gebruikt i.p.v. Bios EFI. Dat is zeg maar de firmware van je moederbord. Hier kun je verder niet bij, maar het risico als je Windows (Vista) installeert zonder Bootcamp is dat je EFI corrupeert.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Anoniem: 91841
Heb hem ingeleverd bij het Apple Centre, Om te kijken wat er aan de hand is met die stroom en slaap stand. kan 5 tot 10 dagen duren
klote voor je zegAnoniem: 91841 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:17:
Ik ben sinds vandaag MacBook Pro loos
Heb hem ingeleverd bij het Apple Centre, Om te kijken wat er aan de hand is met die stroom en slaap stand. kan 5 tot 10 dagen duren

Ik was mijn laptop ook iets van 8 dagen kwijt om mijn scherm te laten vervangen.
(niet op voorraad en ook niet bij apple)
Ik wacht wel totdat ik Leopard erop heb staan, als ik dan nog steeds slaap problemen heb, weet ik zeker dat het niet aan de software ligt, zoals ze het nu suggereren...
Ik vat het effe niet... als je die EFI partitie weggooit (dat is toch die kleine partitie die ik normaal in OSX niet zie op de disk), dan doet je Mac toch niet veel meer? En Windows Vista of XP zouden AFAIK niet kunnen worden geinstalleerd zonder de laptop te starten met EFI. Geen idee waarom precies, maar dat is de vraag dusCyBeR schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:29:
[...]
Eh, nee hoor. Boot camp is alleen een applicatie die je harde schijf partioneert en wat drivers regelt. EFI emuleert gewoon een BIOS valt niet te corrumperen door gewoon windows te draaien, en bootcamp is daar dus strict gezien ook helemaal niet voor nodig.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Ik had die van mij reeds opnieuw geinstalleerd. Maakte geen verschil.webmail schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:44:
[...]
klote voor je zeg![]()
Ik was mijn laptop ook iets van 8 dagen kwijt om mijn scherm te laten vervangen.
(niet op voorraad en ook niet bij apple)
Ik wacht wel totdat ik Leopard erop heb staan, als ik dan nog steeds slaap problemen heb, weet ik zeker dat het niet aan de software ligt, zoals ze het nu suggereren...
Ik zit nu dus achter en Windows, en dat is gewoon zwaar klote!
EFI staat niet in die partitie, dat is extra zooi. Daar worden zover ik weet dingen als firmware updates ingepleurd. Vroegah moest je om Vista te installeren in Boot camp ook die partitie wegmieteren.VisionMaster schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:34:
[...]
Ik vat het effe niet... als je die EFI partitie weggooit (dat is toch die kleine partitie die ik normaal in OSX niet zie op de disk), dan doet je Mac toch niet veel meer? En Windows Vista of XP zouden AFAIK niet kunnen worden geinstalleerd zonder de laptop te starten met EFI. Geen idee waarom precies, maar dat is de vraag dus
Iemand enig idee waar ik goed en voordelig materiaal kan vinden?
Now i am become death , the destroyer of worlds.
Wacht effe ... je wilt een omhulsel maken waar je macbook en macbook pro beiden tegelijk in kunnen, in draag tas vorm? Of wil je twee draagtassen? In het eerste geval ben je trouwens wel erg ruim in den laptops bemeten, maar goedzerotol schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:52:
ik zoek een omhulsel zoals voor nen macbook voor mijne macbook pro en een draagtas ook.
Iemand enig idee waar ik goed en voordelig materiaal kan vinden?
2 adviezen:
sleeve -> Tucano, Be'eZ, Crumpler
tassen -> Crumpler
Launching containers into space
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
XP installeert en start gewoon op zonder EFI partitie, OSX herinstalleren lukt alleen niet meerVisionMaster schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:34:
[...]
Ik vat het effe niet... als je die EFI partitie weggooit (dat is toch die kleine partitie die ik normaal in OSX niet zie op de disk), dan doet je Mac toch niet veel meer? En Windows Vista of XP zouden AFAIK niet kunnen worden geinstalleerd zonder de laptop te starten met EFI. Geen idee waarom precies, maar dat is de vraag dus
Aha, ik denk dat die herinstallatie nog wel zou kunnen lukken, eventueel met behulp van iemand uit een Apple store.tinker23 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:21:
[...]
XP installeert en start gewoon op zonder EFI partitie, OSX herinstalleren lukt alleen niet meer
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Doh, nog nooit gekeken daar-Step- schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:44:
Dat kun je zien door naar "Over deze Mac" te gaan, Meer info... en dan naar Schijven branden. Daar hoort te staan of het DL kan branden. Dit kon je echt wel vinden...
Tuurlijk heeft ie een duallayer brander. Je kunt het ook gewoon vinden op de specs pagina van de Macbook Pro.DaannO schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:41:
Kan t nergens echt vinden maar heeft de SA MBP een duallayer brander
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Hmm.... ik heb een nieuwe schijf in mijn macbook gezet, die had echt nog geen efi partitie...tinker23 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:21:
[...]
XP installeert en start gewoon op zonder EFI partitie, OSX herinstalleren lukt alleen niet meer
en de installatie vanaf de Tiger DVD werkte prima.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Ja ik snap er ook echt helemaal niets meer van, dit is redelijk frusterend met een glimmende Leopard DVD hier voor meLoneWolf schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:02:
[...]
Hmm.... ik heb een nieuwe schijf in mijn macbook gezet, die had echt nog geen efi partitie...
en de installatie vanaf de Tiger DVD werkte prima.
Leopard.osorkon! schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:17:
Als ik maandag mijn macbook pro zou bestellen, wordt die dan geleverd met Mac OS X v10.5 Leopard of met Mac OS X v10.4 Tiger?
Ik moet hem kei hard uit zetten (5sec op power knop) en het opnieuw proberen tot ik uiteindelijk wel de startup chime hoor en hij naar osx boot. Maar dan "freezed" de laptop gewoon.
Hij staat helemaal vast... Dit kan ik sneller laten gaan door een film te starten e.d. dan staat hij binnen een minuut vast. Ik heb smcfan draaien en mijn temp wordt op 39 graden aangegeven.
Ik weet niet wat ik moet doen om eerlijk te zijn. Ik heb een Rev A mbp van feb 2006 met osx 10.4.10
Stop je Mac OSX install cd er eens in en hou D ingedrukt tijdens het opstarten.Namu schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 04:41:
Ik ga maandag naar de apple store in rotterdam voor dit probleem, maar ik wou eerst hier even wat advies vragen... Sinds enkele dagen doet mijn mbp het niet meer. 90% van de tijd, wanner ik hem aanzet hoor ik de cd speler starten maar voor de rest niets meer.
Ik moet hem kei hard uit zetten (5sec op power knop) en het opnieuw proberen tot ik uiteindelijk wel de startup chime hoor en hij naar osx boot. Maar dan "freezed" de laptop gewoon.
Hij staat helemaal vast... Dit kan ik sneller laten gaan door een film te starten e.d. dan staat hij binnen een minuut vast. Ik heb smcfan draaien en mijn temp wordt op 39 graden aangegeven.
Ik weet niet wat ik moet doen om eerlijk te zijn. Ik heb een Rev A mbp van feb 2006 met osx 10.4.10
Dan kan je een hardware test doen en kan je het resultaat voorleggen bij de Winkel
Dat prijsverschil zit 'em ook in de CPU hoor, en dus niet alleen de GPU.UTMachine schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 10:32:
Kort vraagje ;-) Wat zijn de "voordelen" van 256MB in een MacBook Pro tav de 128MB versie? Zit toch groot prijsverschil tussen.
Als je de CPU + GPU bij elkaar op telt en de hardeschijf enz. dan klopt het prijsverschil wel.
256MB en 128MB merk je alleen bij hele high end graphic apps, maar zelfs dan is het verschil nog steeds nihil (heb het zelf getest).
Nou, dat klopt niet helemaal, ik werk met 3d spul en een collega ook.-Step- schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:04:
[...]
maar zelfs dan is het verschil nog steeds nihil (heb het zelf getest).
Ik zou niet graag achter zijn 128MB mac zitten.
Anoniem: 91491
Is het verstandig als ik hem nu koop of zijn er nieuwe "modellen" in aankomst....ik heb graag altijd het nieuwste...
Er zijn een aantal verschillen tussen de 2 modellen MBP.-Step- schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:04:
[...]
Dat prijsverschil zit 'em ook in de CPU hoor, en dus niet alleen de GPU.
Als je de CPU + GPU bij elkaar op telt en de hardeschijf enz. dan klopt het prijsverschil wel.
256MB en 128MB merk je alleen bij hele high end graphic apps, maar zelfs dan is het verschil nog steeds nihil (heb het zelf getest).
2.2GHz versus 2.4GHz cpu
120GB versus 160GB disk
128MB versus 256MB vram
en de hidden feature -> de GPU in de 2.4GHz versie is hoger geklokt
Vandaag heb ik opgemerkt dat het stukje bottom case meteen boven de knop om hem te openen los zit. Het steekt een beetje naar voren, alsof de lijm (?) niet meer vasthoudt.
Aangezien de bottom case niet zomaar onder de garantie valt bij Apple ga ik maar eens foto's maken. Hopelijk kan de bottom case vervangen worden.
Interessant detail is, dat hij eigenlijk op enkele keren na het hele jaar al op een iCurve staat en vrijwel niet beweegt. Sterker nog, hij gaat de laatste maanden ook zo goed als nooit dicht.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik zie het probleem niet zoEvil Hobbit schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:57:
Ik vind het ergens schandelijk dat er een 128mb kaart in zit. Voor het geld dat je betaald voor de MBP mag je toch minimaal een 256 kaart verwachten in het instapmodel.
Als je iets meer weet van wat apple er mee doet, kan je dat hier dan even posten?Eiríkr schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:59:
Mijn MacBook Pro is as. vrijdag precies een jaar oud. Een geweldig apparaat maar....
Vandaag heb ik opgemerkt dat het stukje bottom case meteen boven de knop om hem te openen los zit. Het steekt een beetje naar voren, alsof de lijm (?) niet meer vasthoudt.
Aangezien de bottom case niet zomaar onder de garantie valt bij Apple ga ik maar eens foto's maken. Hopelijk kan de bottom case vervangen worden.
Interessant detail is, dat hij eigenlijk op enkele keren na het hele jaar al op een iCurve staat en vrijwel niet beweegt. Sterker nog, hij gaat de laatste maanden ook zo goed als nooit dicht.
Zit namelijk met hetzelfde probleem..
Tja... als je een graficus bent, dan ga je de MB-tjes wel missen, maar het is onzin om te stellen dat de MBP te veel kost en dat het er in moet zitten. Bij ons op de zaak is het gebruikelijk om eerst naar de Dell website te kijken. Dat is leuk, maar ik keek eerst naar de Apple site omdat ik eens wat anders wilde en dit toch ook wel erg gaaf leek (nu sla ik me op mijn kop dat ik nooit erder ben geswitched).Evil Hobbit schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:57:
Ik vind het ergens schandelijk dat er een 128mb kaart in zit. Voor het geld dat je betaald voor de MBP mag je toch minimaal een 256 kaart verwachten in het instapmodel.
Maar als je de specs naast elkaar legt, dan zijn de prijzen niet veel verschillend (in het voordeel van Apple toen ik het kocht).
Waarom zou er dan een nog pittigere videokaart in de MBP willen zien standaard? Het is al een pittige hardware lijst in vergelijking met de gemiddelde MediaMarkt of Aldi aanbieding.
[ Voor 18% gewijzigd door VisionMaster op 28-10-2007 22:23 ]
Voor zover ik weet moet een AASP ernaar kijken en dan met Apple bellen, eventueel met de foto's erbij, om te overleggen of ze wel of niet een bottom case mogen bestellen en vervangen.MYST schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:20:
[...]
Als je iets meer weet van wat apple er mee doet, kan je dat hier dan even posten?![]()
Zit namelijk met hetzelfde probleem..
Ze zullen wel kijken of ik hem niet heb laten vallen etc.
Ik houd je/jullie op de hoogte. Gelukkig heb ik een AppleCare Protection Plan, dat maakt het hopelijk wat makkelijker.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Geprobeerd, maar ook in testmode freezed hij binnen soms secondes tot hoogstens 2minuten.Satch schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 10:36:
[...]
Stop je Mac OSX install cd er eens in en hou D ingedrukt tijdens het opstarten.
Dan kan je een hardware test doen en kan je het resultaat voorleggen bij de Winkel
Moet het maar in de winkel laten doen.
Hoe kan dat nou, hij had volledig opgeladen moeten zijn!
Don't live for pleasure, make life your treasure
Heb je het lampje zien branden van je adapter? Is ie wel goed afgesloten?Stormbringer schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:32:
Vandaag toch iets raars... Gisteren bijna de hele dag de MBP thuis gebruikt met adapter, neem ik hem vanochtend mee naar school, wil hij niet starten. Kijk ik beneden naar de batterij-status, zit 1 lampje te knipperen: leeg!
Hoe kan dat nou, hij had volledig opgeladen moeten zijn!
Anoniem: 234469
Nu snap ik dat het voor mensen op het forum ook moeilijk is om zoiets te beoordelen, maar misschien heeft iemand zoiets ook gehad.
Merken jullie ook een dergelijk geluidje? Weet iemand meer over thermische calibratie en de frequentie waarop dat mag gebeuren?
Adapter brandde gewoon groen (volledig opgeladen) toen ik hem gewoon normaal afsloot...webmail schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:48:
Heb je het lampje zien branden van je adapter? Is ie wel goed afgesloten?
Vandaag weer iets raars een paar keer: sluit ik hem netjes af, doe de klep dicht, gaat het lampje branden. Doe ik hem open en dicht is het lampje uit. Wat nog erger is dat ik dat net ook had (zag later pas dat het lampje brandde), maar toen ik hem gewoon wilde aanzetten gebeurde er niks! Van alles geprobeerd, en na een paar minuten sprong hij opeens wel aan!
Beetje raar, en allemaal sinds ik Leopard erop heb geinstalleerd...
Doe ik hem netjes uit, klap hem dicht, gaat het lampje eventjes een seconde branden, en gaat weer uit. Met Tiger nooit gehad, maar goed, verder geen probleem.
Maar wil ik hem opnieuw opstarten, reageert hij pas twee minuten nadat ik het hem opengeklapt heb! Is toch niet normaal!

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 30-10-2007 19:07 ]
Straks ga ik nog even klooien hoe hij nou precies reageert...
EDIT: Heb mijn oor op de MBP gelegt, en de harde schijf draaide inderdaad nog... Neemt niet weg dat dat met Tiger sneller ging...
[ Voor 22% gewijzigd door Stormbringer op 30-10-2007 19:30 ]
Nee, niet raar. Dit probleem heb ik ook. Ik doe mijn MBP dicht, lampje gaat pulseren. Nog niks aan de hand. Ik doe hem open, lampje gaat uit, maar gebeurt nix. Je hoort wat draaien (fan en/of hdd), maar verder geen leven.Stormbringer schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:48:
[...]
Adapter brandde gewoon groen (volledig opgeladen) toen ik hem gewoon normaal afsloot...
Vandaag weer iets raars een paar keer: sluit ik hem netjes af, doe de klep dicht, gaat het lampje branden. Doe ik hem open en dicht is het lampje uit. Wat nog erger is dat ik dat net ook had (zag later pas dat het lampje brandde), maar toen ik hem gewoon wilde aanzetten gebeurde er niks! Van alles geprobeerd, en na een paar minuten sprong hij opeens wel aan!
Beetje raar, en allemaal sinds ik Leopard erop heb geinstalleerd...
Klap je hem dicht, gaat het lampje aan (niet pulseren, maar echt blijvend aan).
Gelukkig niet continu, maar zo af en toe, maar na 10 minuten ging ie nog neit aan, dan maar de powerknop ingedrukt houden....
edit: Ik heb nog Tiger, Leopard ligt klaar, maar wacht op een andere HDD. Ik heb hem hiervoor weggebracht om naar te laten kijken, terwijl ook mijn scherm vervangen werd. Conclusie: mogelijk configuratie corrupt.... heb tig keer schijf controle uitgevoerd, maar iedere keer werd er weer wat gevonden....
[ Voor 12% gewijzigd door iMars op 30-10-2007 21:31 ]
Dus blijkbaar sluit hij niet goed af... Iemand ideeën toevallig?
Zit je toch te denken: "had ik toch maar applecare genomen".
*zucht*
Hij gaat nu niet meer uit standby en ook geen elektrische schokken of tintelingen meer.
Er zat een lekkage / kortsluiting in de top cover.
Anoniem: 164080
Staan al heel wat meningen over in dit topic. Waarvoor wil je de MBP gaan gebruiken?Anoniem: 164080 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:41:
ben ook van plan om me een MBP te kopen. nu weet ik alleen nog niet echt of ik hem zal nemen met of zonder glanzend beeldscherm. Iemand een mening hierover? please let me know.
Probeer op beide modellen te werken. Ik heb een matte scherm, en ben er happy mee. Maar andere kiezen weer voor een glossy scherm, en zijn daar ook happy meeAnoniem: 164080 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:41:
ben ook van plan om me een MBP te kopen. nu weet ik alleen nog niet echt of ik hem zal nemen met of zonder glanzend beeldscherm. Iemand een mening hierover? please let me know.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
wil hem vooral gaan gebruiken voor grafische toepassingenwebmail schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 15:49:
[...]
Probeer op beide modellen te werken. Ik heb een matte scherm, en ben er happy mee. Maar andere kiezen weer voor een glossy scherm, en zijn daar ook happy mee
mat!!Anoniem: 164080 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:27:
[...]
wil hem vooral gaan gebruiken voor grafische toepassingen
De kleuren van een glossy scherm zijn wel sprankelender, maar een stuk minder realistisch
Beter mat!SyS_ErroR schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:28:
[...]
mat!!
De kleuren van een glossy scherm zijn wel sprankelender, maar een stuk minder realistisch
Anoniem: 164080 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:27:
[...]
wil hem vooral gaan gebruiken voor grafische toepassingen
SyS_ErroR schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:28:
[...]
mat!!
MatExecutor16 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:46:
[...]
Beter mat!Ik heb ook mat genomen en doe veel foto's en photoshop gedoe erop. Moet zeggen dat ik dit scherm beter vind dan mijn vorige glossy Dell. Het is ook trouwens een led scherm wat je krijgt, sowieso beter dan die matte van vroeger.
http://nu.nl/news/1295576...laptop_is_een_Mac%27.html'Snelste Vista-laptop is een Mac'
AMSTERDAM - De snelste laptop om Microsofts nieuwe besturingssysteem Windows Vista op te gebruiken, komt van Apple. Dat schrijft althans een Amerikaans computerblad.
PC World testte in 2007 verschillende nieuwe schootcomputers, waaronder een Macbook Pro, een van de duurdere laptopmodellen van Apple.
Sinds Apple is overgeschakeld op processoren van Intel kan op een Mac ook Windows worden geïnstalleerd, in plaats van of naast Apples eigen besturingssysteem Mac OS X. Een Macbook Pro met Windows Vista bleek in een test sneller dan alle voor Windows ontwikkelde laptops.
Zit te twijfelen om applecare te nemen namlijk, hoe denken jullie erover?
[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 01-11-2007 11:57 ]
Anoniem: 54299
Ik heb de TS aangepast. Er zit nu natuurlijk ook standaard Leopard op en er is een optie gekomen voor een 250 GB (5400 rpm) harde schijf.DaannO schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:27:
De MacBook serie heeft een mini-update gekregen, zo ook de pro serie: http://www.apple.com/macbookpro/specs.html Je kunt nu een 2.6 ghz proc erin gooien
Ik heb OS X geloof ik nu een uurtje gedraaid (bootcamp installeren en Windows er op) en voor de rest alleen maar Windows dus. Nou niet meteen me helemaal doof schreeuwen dat OS X beter is (is niet zo) ik ben nu eenmaal een Windows man en een beetje Visual Studio via Parallels / Fusion vind ik toch niet lekker.
Maar goed de drivers die Apple levert zijn echt slecht (en oud), hopelijk is het beter geworden met de final release van bootcamp in Leopard maar goed die heb ik niet.
Gelukkig is alles met de drivers van de verschillende fabrikanten wel recht te trekken en werkt het nu weer optima forma.
Alleen in een sporadische OS X sessie de battery update 1.3 geinstalleerd en nu begin ik problemen te krijgen die ik ook bij anderen hoorde. Ik zet hem namelijk nooit uit en doe alleen de klep dicht en Windows gaat lief slapen. Werkte altijd perfect en nu vanmorgen ff aangezet wat anders gaan doen en toen ik vanmiddag weer hem probeerde hem te laten ontwaken met de spatiebalk bleek de batterij helemaal leeg te zijn..
Zou die Battery Update 1.3 toch dit hebben veroorzaakt? (ik weet zeker dat hij sliep en dat de batterij op 80+ % stond voordat hij ging slapen)
Meer mensen deze problemen?
Ik ben ook net over van Windows op Mac, gebruik nog heel af en toe Windows XP via Boot Camp. Als ik de Leopard DVD in mijn mac stop als Windows XP geboot is dan worden echt alle drivers gelijk standaard geinstalleerd, ik hoef niet eens te klikken op iets. Misschien toch Leopard kopen? Of van iemand lenen voor de drivers alleen, weet niet of dat mag, maar goedZietze schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:04:
Maar goed de drivers die Apple levert zijn echt slecht (en oud), hopelijk is het beter geworden met de final release van bootcamp in Leopard maar goed die heb ik niet.
Gelukkig is alles met de drivers van de verschillende fabrikanten wel recht te trekken en werkt het nu weer optima forma.
[ Voor 52% gewijzigd door Executor16 op 01-11-2007 17:42 ]
Als osx je niets intressereert.. wat doe je dan moeilijk hierover?Zietze schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:04:
Ik ook sinds een maandje een MB Pro 2.2 mat met 7200 toeren schijfje. Geweldig design dat ding, dat kunnen ze dan weer wel bij Apple.
Ik heb OS X geloof ik nu een uurtje gedraaid (bootcamp installeren en Windows er op) en voor de rest alleen maar Windows dus. Nou niet meteen me helemaal doof schreeuwen dat OS X beter is (is niet zo) ik ben nu eenmaal een Windows man en een beetje Visual Studio via Parallels / Fusion vind ik toch niet lekker.
en lees maar even lekker het topic door
Even iets anders, echt super grappig.. Ik heb dus een hele oude versterker staan hier(1980 ongeveer) waarop ik mijn mbp (2ghz. coreduo) op heb aangesloten.. Maar, ik hoor de cpu!!
Het is een soort ratel die af en toe verspringt..
Ik hoorde dat vandaag voor het eerst. Het zal zeer waarschijnlijk komen door mijn versterker, want bij ons in het theater(meyer sound) heb ik hier absoluut geen last van..
Waarschijnlijk zal de impedantie niet helemaal zuiver zijn oid.. Voeding erin/eruit maakt niks uit..
ik heb in februari een macbook pro gekocht, maar nu mijn harde schijf nogal vol
begint te geraken dacht ik er aan om een grotere versie in mijn mbp te steken.
Aangezien ik mijn mbp dagelijks nodig heb zou ik dit gwn zelf willen doen want
volgens de winkel zou ik hem minstens 3 werkdagen kwijt zijn, en zolang kan
ik hem niet missen.
Nu heb al een paar tutorials bekeken en uiteindelijk blijkt het niet zo moeilijk te zijn,
het enigste wat me tegenzat was het vervallen van de garantie moest er later een
ander onderdeel kapot gaan aan mijn mbp. Ik heb de tutorials nog een paar keer bekeken
en ik zie niet ergens een zegel, en volgens de kerel die hem heeft opengedaan is er helemaal
geen "zegel" die verbroken wordt bij het opendoen van de mbp.
Nu vroeg ik me af, hoe zien ze feitelijk dat je mbp open is geweest? ik weet dat de vijzen vastzitten
met een soort blauwe lock-tight. Maar voor de rest zie ik niet waaraan ze dit kunnen zien...
Kan ook niet. Als je voorzichtig bent en niks sloopt is er ook geen enkel probleem. Maar als je dus wel iets fout doet en je moet 'm terugsturen zal dat niet vergoed worden onder garantie.SdtThys schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 02:18:toon volledige bericht
Hey,
ik heb in februari een macbook pro gekocht, maar nu mijn harde schijf nogal vol
begint te geraken dacht ik er aan om een grotere versie in mijn mbp te steken.
Aangezien ik mijn mbp dagelijks nodig heb zou ik dit gwn zelf willen doen want
volgens de winkel zou ik hem minstens 3 werkdagen kwijt zijn, en zolang kan
ik hem niet missen.
Nu heb al een paar tutorials bekeken en uiteindelijk blijkt het niet zo moeilijk te zijn,
het enigste wat me tegenzat was het vervallen van de garantie moest er later een
ander onderdeel kapot gaan aan mijn mbp. Ik heb de tutorials nog een paar keer bekeken
en ik zie niet ergens een zegel, en volgens de kerel die hem heeft opengedaan is er helemaal
geen "zegel" die verbroken wordt bij het opendoen van de mbp.
Nu vroeg ik me af, hoe zien ze feitelijk dat je mbp open is geweest? ik weet dat de vijzen vastzitten
met een soort blauwe lock-tight. Maar voor de rest zie ik niet waaraan ze dit kunnen zien...
Psies.. Ik doe niet moeilijk, ik vraag of die battery update bij nog meer mensen ook problemen gaf/geeft..wallie-s schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:56:
[...]
Als osx je niets intressereert.. wat doe je dan moeilijk hierover?
en lees maar even lekker het topic doorstaat al genoeg over jouw vraag in ..
Zit dus al in Leopard.About MacBook Pro Software Update 1.2
Discussion
This update improves graphics stability and is recommended for all MacBook Pro (Mid 2007, 2.4/2.2GHz) computers running Mac OS 10.4 Tiger.
Voor wie het wil weten, uiteindelijk is het gelukt!tinker23 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:14:
[...]
Ja ik snap er ook echt helemaal niets meer van, dit is redelijk frusterend met een glimmende Leopard DVD hier voor me
Anoniem: 140651
graag gedaantinker23 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:15:
[...]
Voor wie het wil weten, uiteindelijk is het gelukt!
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, heb net voor $179,- op eBay een AppleCare gekocht voor de MBP, das wel ff andere koek dan €439,-Anoniem: 54299 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:32:
Wat ik mij afvraag is het volgende als ik in de U.S.A. Applecare koop voor een MacBook Pro kan ik die dan ook gebruiken om een in Europa gekochte MacBook Pro te voorzien van extra garantie en helpdesk?
In de Terms & Conditions staat wel:
Dat wordt nog even afwachten dus... Ik heb wel als bijkomend voordeel dat mijn MBP ook uit de US komt dus S/N of P/N matching zal wel gaan lukken7. General Terms
a. Apple may subcontract or assign performance of its obligations to third parties but shall not
be relieved of its obligations to you in doing so.
b. Apple is not responsible for any failures or delays in performing under the Plan that are due
to events outside Apple’s reasonable control.
c. You are not required to perform preventative maintenance on the Covered Equipment to
receive service under the Plan.
d. This Plan is offered and valid only in the fifty states of the United States of America, the
District of Columbia and Canada. This Plan is not offered to persons who have not reached the
age of majority. This Plan is not available where prohibited by law.
Shift " druk en er dan puntjes op mijn e verschijnen..
Hoe kan ik dit veranderen.?
Ik zal eens even gaan kijken.
Ja hier staat ie klik .
Ik weet niet of het goed werkt want ik kan het hier niet uittesten, maar volgens mij zou het net zo moeten werken als bij Windows met dit programma.
[ Voor 46% gewijzigd door mark de man op 02-11-2007 15:54 ]
OSX heeft een handigere manier daarvoor die niet interfereert met normaal gebruik van een toetsenbord, met modifier keys: http://kb.iu.edu/data/anhf.htmlAnoniem: 91841 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 15:28:
Ik heb wellicht een n00b vraagje, maar ik kan mijn keyboard niet zo instellen dat ik op:
Shift " druk en er dan puntjes op mijn e verschijnen..
Hoe kan ik dit veranderen.?
Dus voor bijvoorbeeld ü druk je eerst alt-u in, die laat je los, en daarna het karakter wat eronder moet, u. ¨ + u -> ü.
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Ik heb net de update plus verplichte reboot uitgevoerd. Van wat ik zie lijkt het wat stabieler als je het niet te gek maakt. Ik heb net 100, 50 en 30 terminals open gehad (allemaal semi-transparant) en dat ging vloeiend in expose bij 30 terminals. Bij mer is het choppy.Anoniem: 233684 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:50:
Nieuwe update uit voor MBP (1.2): http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306708-nl
grtz
Dus, ik ben prima te vreden (ik had bij de 100 terminals nog 700 MB vrij ongebruikt geheugen na de reboot).
Iemand anders die een verbetering of verslechtering merkt?
[ Voor 96% gewijzigd door Tofu op 03-11-2007 00:31 ]
Ik heb dit bij m'n MBP genomen. Omdat ik er al mijn autoverzekering heb, en via via, heb ik deze verzekering nu aan EUR 84.71 per jaar. Lijkt me een stuk handiger dan die Apple Care; o.a. omdat ik ook gedekt ben tegen bepaalde vormen van diefstal.GUZA schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 21:16:
Wie hebben er allemaal applecare gekocht? gebeurt het vaak dat er na een jaar nog problemen met de mbp onstaan?
Zit te twijfelen om applecare te nemen namlijk, hoe denken jullie erover?
Maar vervanging van je moederbord bv dekken zie dat ook dan?Tofu schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 00:31:
[...]
Ik heb dit bij m'n MBP genomen. Omdat ik er al mijn autoverzekering heb, en via via, heb ik deze verzekering nu aan EUR 84.71 per jaar. Lijkt me een stuk handiger dan die Apple Care; o.a. omdat ik ook gedekt ben tegen bepaalde vormen van diefstal.
Een ander vraagje: kan je oude ilife en ilife 08 samen draaien op 1 systeem?
afaik, kan dat niet helemaal. iPhoto en dergelijke vervangen de huidige versie op je systeem. Maar omdat iMovie zoveel anders is behoudt je nog wel de oude versie van iMovie, samen met de nieuwe.GUZA schreef op zondag 04 november 2007 @ 05:36:
[...]
Maar vervanging van je moederbord bv dekken zie dat ook dan?
Een ander vraagje: kan je oude ilife en ilife 08 samen draaien op 1 systeem?
Source: iLife'08 keynote
Lijkt me onder hardware-falen te vallen, zou eens goed moeten kijken, maar ik denk het wel. Je zit wel altijd met vrijstellingen van rond de 200 euro. Maar ik heb zowiezo al 2 jaar garantie op het toestel ook (2de jaar bij Switch).GUZA schreef op zondag 04 november 2007 @ 05:36:
[...]
Maar vervanging van je moederbord bv dekken zie dat ook dan?
Anoniem: 209445
Ik zit alleen nog te twijvelen tussen een Macbook en een Macbook Pro.
De Pro is wel een stukkie duurder. Mijn vraag is dus wat is het voordeel van een Pro t.o.v. een Macbook?
Daarnaast zijn het dingetjes als afwerking, Firewirepoorten en van alles wat meer (CPU, HDD, scherm) maar dat is allemaal een tikkeltje meer.
Alleen de GPU is het grote verschil en qua specs is dat alleen al voldoende om de MacbookPro te willen hebben.
Met hemecteinascidin schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:35:
Vooral de grafische kaart. Dat is het verschil tussen een geintegreerd dingetje en een 8600GT wat zowaar een zwaar kanon is op je laptop. Beestachtig dus.
Daarnaast zijn het dingetjes als afwerking, Firewirepoorten en van alles wat meer (CPU, HDD, scherm) maar dat is allemaal een tikkeltje meer.
Alleen de GPU is het grote verschil en qua specs is dat alleen al voldoende om de MacbookPro te willen hebben.
Overigens is het design gewoon zo goed tov andere laptops. Het is helemaal compleet eigenlijk en klaar, dus geen nare of lelijke randjes en alles klopt gewoon. Het compleet plaatje dus
Anoniem: 209445
Ps, Is enz. Dus dan lijkt mij een Macbook een betere keus. En over de afwerking, de afwerking van de Macbook is al stukken beter als die van mijn huidige Dell laptop :P(hoop Ik
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 209445 op 06-11-2007 21:54 ]

*PLOP* uit. WTF.
Ben ik ook erg benieuwd naar.... er zijn inmiddels wel oplossingen voor USB, maar geen ExpressCards....Bashrat schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:16:
Weet iemand wanneer er nu *EINDELIJK* GPU's in ExpressCards aankomen? -> multimonitor setups
Hou deze site in de gaten zou ik zeggen: http://www.expresscard-info.com/Bashrat schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:16:
Weet iemand wanneer er nu *EINDELIJK* GPU's in ExpressCards aankomen? -> multimonitor setups
Hier worden alle (nieuwe) expresscards opgesomd, de /34 zijn voor ons interessant
En net weer. Het lijkt erop dat het aan de batterij ligt. Want als 'ie uitgevallen is, start 'ie niet op voor ik de powercable erin gestoken heb. Echter eenmaal weer opgestart geven zowel de systray indicator als coconut battery aan dat er nog meer dan 50% load is.Sjoewe schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:12:
Mijn MBP viel daarnet spontaan uit, terwijl ik op de batterij zat te werken. Er zat nog 54% in en de battery health is nog in de 90%. Zat alleen een streaming video van RTL-gemist te kijken Ik snap hier helemaal niks van.
*PLOP* uit. WTF.

Batterij is 9 maanden oud. En heeft een health van ongeveer 90%. Er zullen ongeveer 60 cycles opzitten.
Iemand ervarin met zoiets? Apple bellen dan maar?
Dit topic is gesloten.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.