[MacBook Pro][OSX][10.4.10] Krijg hem niet geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:
  • 665 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04-2024
Ok ik zit in zwaar weer: ik heb sinds kort een MBP 2.4 Ghz 15". Afgelopen weekend moest ik onverwachts draaien en aangezien mijn favoriete software (DJdecks) niet voor OSX beschikbaar is heb ik toen ff snel Windows XP SP2 erop gezet dmv cd erin, delete partition, en installeren maar, dus op een volledig schone schijf (zonder meerdere partities icm Bootcamp dualboot oid).

Nu wilde ik gisterenavond OSX weer gaan installeren, dus DVD1 erin, option key, osx install dvd selecteren, grijs scherm, apple logo, etc. Na 30 seconden krijg ik echter een melding dat ik opnieuw op moet starten, een zgn Kernel Panic:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png

Nu heb ik wat rondgelezen en een kernel panic kan in deze situatie verschillende oorzaken hebben:

- Foutieve hardware: lijkt me sterk aangezien er niets aan veranderd is. Ik heb voor de zekerheid het geheugen verwisselt met dat van de MacBook van een huisgenoot maar dat maakt niets uit. Er is niks aangesloten behalve de powercable (zonder powercable, met/zonder batterij zelfde resultaat). Ook de HW test opstarten vanaf DVD1 dmv de D toets ingedrukt houden werkt niet, ik kom niet voorbij dit scherm.

- Vreemde partities: schijnbaar probeert OSX tijdens de installatie alle aanwezige partities te mounten. Nu had ik de HDD gepartitioneerd met XP en dus geen Apple bootsector meer maar een MBR. Dit heb ik inmiddels verholpen door m'n MBP via de Target Disk mode (T ingedrukt houden tijdens het opstarten) en FW te verbinden met een MB en zo via Disk Utility bij de schijf te kunnen komen. Na de hele schijf leeg te hebben gegooid lukt de installatie nog steeds niet, ook niet wanneer ik er een lege HFS Journaled partitie op aanmaak.

- Verkeerde versie installatie DVD: Bij iedere nieuwe hardware release worden vaak nieuwe DVD builds meegegeven ivm nieuwe drivers etc. Leopard Gold DVD met ondersteuning voor alle macs wil echter ook niet installeren dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

- De SMC is in de war: Schijnbaar kan de System Management Controller soms in de war zijn, deze kun je resetten door alle elektriciteit van de MBP af te halen en dan vervolgens de powerknop 5 sec in te drukken. Sluit daarna de stroomtoevoer en batterij weer aan en zet de MBP weer aan. Dit heb ik gedaan, na de restart bliezen alle fans direct voluit en bleven ze dit ook doen, tevens ging alles mega traag. Ik heb toen nogmaals de SMC reset handeling gedaan waarna de MBP zich weer normaal gedroeg, installatie van OSX is helaas nog steeds niet mogelijk :(

Dit zijn alle opties die ik ben tegengekomen, en aangezien ze tot nu toe niet hebben geholpen ben ik redelijk ten einde raad... Is het mogelijk om te zien wat er gebeurt tijdens het opstraten van OSX via de DVD, zeg maar hetzelfde wat je ziet bij het opstarten van OSX86? Dan kan ik misschien een betere diagnose stellen waar het fout gaat...XP installeert zonder problemen

Afbeeldingslocatie: http://siusun.mygallery.biz/albums/blog-image3/osx_intel_2.jpg

Hoe werkt het opsturen naar Apple eigenlijk? Ik heb mijn MBP geregistreerd bij Apple maar ik kan nergens vinden waar ik een RMA aan kan vragen.

edit:
Na nog wat lezen moet het toch echt wel aan die partities liggen, misschien dat ik met een Linux bootcd wel echt alles leeg kan gooien, ik vertrouw die Disk Utility toch niet helemaal ;)

[ Voor 4% gewijzigd door tinker23 op 25-10-2007 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste tinker23,
ik denk dat je al je deze stappen volgt dat het dan wel moet werken (verzin ik zelf, dus ik garandeer niets) verder valt dit niet onder garantie aangezien het een software fout is(en ook nog een door jou)

stap 1 - start je mac op en doe je windows installatie CD erin,
stap 2 - als hij hiervan opgestart is dan verwijder je alle partities (hij gaat zeg maar over de zeik aangezien hij tijdens het laden van de setup een onbekende partitie vind, namelijk windows)
stap 3 - sluit je mac af, haal de windows cd eruit en doe nu de mac os installatie cd erin en start hiervan op
uitschakelen door in windows f3 in te drukken, en hierna op te starten met de "alt" key ingedrukt + je muis, haal nu je cd eruit en doe je mac os cd erin + selecteer deze voor opstarten
stap 4 - als je vanaf de installatie schijf bent opgestart maak in het menu via "schijfhulpprogramma" een nieuwe partitie aan voor je mac os
stap 5 - installeer mac os zoals je "gewend" bent, en veel plezier met je mac weer :)

als je nog een andere mac hebt kan het ook makkelijker!

stap 1 - start je MBP op met de "T" ingedrukt hierdoor gaat hij in firewire target disk mode
stap 2 - verbind je MBP doormiddel van een firewire kabel met je andere mac
stap 3 - start op je andere mac schijf hulpprogramma, en selecteer nu de verwisselbare schijf (de harddisk van je MBP dus eigenlijk
stap 4 - partitioneer deze zoals je wilt, en "eject" nu je MBP.
stap 5 - schakel de MBP uit, en start hem weer op met de installatie cd's van Mac OS

veel plezier, en als je vragen hebt hoor ik het wel ;)
tinker23 schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:12:
Ok ik zit in zwaar weer: ik heb sinds kort een MBP 2.4 Ghz 15". .....

edit:
Na nog wat lezen moet het toch echt wel aan die partities liggen, misschien dat ik met een Linux bootcd wel echt alles leeg kan gooien, ik vertrouw die Disk Utility toch niet helemaal ;)
foei !! disk utility is gewoon goed hoor :o

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinker23
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:06:als je nog een andere mac hebt kan het ook makkelijker!

stap 1 - start je MBP op met de "T" ingedrukt hierdoor gaat hij in firewire target disk mode
stap 2 - verbind je MBP doormiddel van een firewire kabel met je andere mac
stap 3 - start op je andere mac schijf hulpprogramma, en selecteer nu de verwisselbare schijf (de harddisk van je MBP dus eigenlijk
stap 4 - partitioneer deze zoals je wilt, en "eject" nu je MBP.
stap 5 - schakel de MBP uit, en start hem weer op met de installatie cd's van Mac OS

veel plezier, en als je vragen hebt hoor ik het wel ;)

[...]
Dit heb ik dus al gedaan en dat werkte niet, ik kan inderdaad nog proberen de schijf leeg te maken in de windowsinstallatie maar ik ben benieuwd of dit veel zal verschillen, ik zal het vanavond even hier komen melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinker23
Het is uiteindelijk gelukt door de installatie image te klonen naar mijn 3rd Gen iPod 15 GB FW en daar vanaf te booten... Wat nu het verschil is tussen booten vanaf DVD of iPod weet ik niet, hij gaat nu in ieder geval wel gewoon door naar de GUI en installeert zoals het moet. Ik heb met Disk Edit nog wel redelijk wat moeten stoeien om de HDD klaar te krijgen voor installatie, dat kwam voornamelijk omdat ik XP een MBR partition table had laten schrijven ipv GUID.

Conclusie: Kernel panics bij booten vanaf OSX DVD kunnen veroorzaakt worden doordat er getracht wordt een niet-ondersteunde partitie te mounten.