“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Inmiddels is wederom de Apple store down, lijkt me voldoende bewijsDaedalus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:35:
[mbr]Net als in het MacBook topic: Geruchten en speculaties horen hier niet thuis, tenzij er 3 onafhankelijke bronnen zijn. Dit is het discussietopic voor de MacBook Pro. Laten we het dan ook houden bij het delen van ervaringen met de MacBook Pro.[/]
Dat lijkt me nogal kortzichtig. De store kan om talloze redenen down zijn. Eén van de mogelijke redenen is uiteraard de release van nieuwe MacBook Pro modellen, maar het kan ook rustig de reeds aangekondigde 2GB iPod Shuffle zijn. Bovendien doet het down zijn van de store niets af aan de geruchtenstatus van het bericht op MacRumors en de geldende regels daaromtrent op GoT.DaannO schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:19:
[...]
Inmiddels is wederom de Apple store down, lijkt me voldoende bewijs
[ Voor 14% gewijzigd door Whieee op 26-02-2008 14:37 ]
Launching containers into space
Nieuwe MacBooks / MacBooks Pro's !
[ Voor 4% gewijzigd door Tha BasZ op 26-02-2008 14:39 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
En inderdaad, nieuwe Macbooks en Macbook Pro's... Niet echt spectaculaire updates..DaannO schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:19:
[...]
Inmiddels is wederom de Apple store down, lijkt me voldoende bewijs
Idd, ze hebben eigenlijk van de dure versie de goedkope versie gemaakt en de dure versie een kleine upgrade gegeven van gpu, cpu, led en multitouch. Valt dus wel mee met wat ik met mijn huidige SR misB2 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:41:
[...]
En inderdaad, nieuwe Macbooks en Macbook Pro's... Niet echt spectaculaire updates..
[ Voor 21% gewijzigd door Delerium op 26-02-2008 14:46 ]
Perfecte timing, vorige week kon ik een laptop kopen, echter ik moest binnen enkelen dagen kunnen zeggen wat ik wilde hebben. (zoniet dan vervalt mischien nog de belofte op het voorschot)
[ Voor 83% gewijzigd door g4wx3 op 26-02-2008 14:46 ]
Ik ga er morgen maar 1 bestellen dan eingelijkecteinascidin schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:44:
Van 120 Gb naar 200 Gb en van 2.2 GHz naar 2.4 Ghz is cosmetisch. Maar hij is wel, exact zoals ik voorspelde, 100 euro goedkoper geworden.
De prijs is best lekker hoor.. ik update dan alleen de HDD naar een 7200rpm schijf
Die geheugenprijzen zijn nog steeds oplichterij natuurlijk. Waar kopen jullie dat goedkopere geheugen voor in een MBP?
[ Voor 13% gewijzigd door ReCreator op 26-02-2008 14:57 ]
U.S. Store:
2.5GHz Intel Core 2 Duo
2GB memory
250GB hard drive
Double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8600M GT with 512MB
NL Store:
2.5 Intel Core 2 Duo-processor
Resolutie van 1440 x 900
2 GB geheugen
250-GB harde schijf
8x SuperDrive met double-layer-ondersteuning
NVIDIA GeForce 8600M GT grafische processor met 256 MB SDRAM
Neem aan foutje?
In het persbericht staat:
http://www.apple.com/pr/library/2008/02/26mbp.html
The 2.4 GHz, 15-inch MacBook Pro, for a suggested retail price of $1,999 (US), includes:
15.4-inch widescreen LED-backlit 1440 x 900 LCD display;
2.4 GHz Intel Core 2 Duo processor with 3MB shared L2 cache;
800 MHz front-side bus;
2GB of 667 MHz DDR2 SDRAM, expandable to 4GB;
200GB Serial ATA hard drive running at 5400 rpm, with Sudden Motion Sensor;
a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) optical drive;
NVIDIA GeForce 8600M GT with 256MB GDDR3 memory;
DVI-out port for external display (VGA-out adapter included, Composite/S-Video adapter sold separately);
built-in Dual Link support for driving Apple 30-inch Cinema HD Display;
built-in iSight video camera;
Gigabit Ethernet port;
built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking and Bluetooth 2.1+EDR;
ExpressCard/34 expansion card slot;
two USB 2.0 ports, one FireWire 800 port and one FireWire 400 port;
one audio line in and one audio line out port, each supporting both optical digital and analog;
Multi-Touch trackpad and illuminated keyboard; and
85 Watt Apple MagSafe Power Adapter.
Terwijl er op de Nederlandse shop site 128 MB staat. Zal waarschijnlijk nog wel aangepast worden.
De 15.4 / 2.5 Ghz / 4 GB ram / 200 GB HD @ 7200 RPM met AppleCare contractje.
Volgende week is ie er.
Mijn huidige staat te koop eh
[ Voor 10% gewijzigd door iworx op 26-02-2008 15:24 ]
This space intentionally left blank.
Kortom, Ik ga voor de Mac Pro i.c.m. een Macbook.
Wel mooie update trouwens, dat werd ook tijd. Hopelijk komt er eind dit jaar ook een update, want dan heb ik wél genoeg geld. Tot dan moet ik het dus nog even volhouden met mijn mini G4.
Voor Mr. de belastingscontroleur staat het mooier op 1 paginaHerQ schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:37:
Gefeliciteerd! Maar waarom 4GB OTB? Als je het later los koopt ben je ongeveer €200,- goedkoper uit.
En wat moet ik met 2 x 1 GB als ik die nieuwe ram koop?
[ Voor 22% gewijzigd door iworx op 26-02-2008 15:46 ]
Je bent toch niet de Remote vergeten? Zit er tegenwoordig niet meer standaard bij maar kost 19EUdot.K schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:46:
[...]
Voor Mr. de belastingscontroleur staat het mooier op 1 pagina
Nouja, die 2x 1GB die ik overhoud neem ik wel voor lief als ik daarmee 200 euro goedkoper uit ben, en ook nog eens de kans heb die 2x 1GB te verkopen.dot.K schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:46:
[...]
Voor Mr. de belastingscontroleur staat het mooier op 1 pagina
Kan aan mij liggen hoor.
Tesla Model Y RWD (2024)
Heb ik eigenlijk nooit gebruikt en als ik er echt een nodig heb neem ik die van de AppleTV wel.ReCreator schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:59:
Je bent toch niet de Remote vergeten? Zit er tegenwoordig niet meer standaard bij maar kost 19EU
Verrekt, sinds wanneer is ie er uitgehaaldReCreator schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:59:
[...]
Je bent toch niet de Remote vergeten? Zit er tegenwoordig niet meer standaard bij maar kost 19EU
[ Voor 9% gewijzigd door O.D.Smolik op 26-02-2008 16:07 ]
Da's allemaal leuk als je particulier aankoopt. Ik moet dan nog een zootje factuurtjes en documenten zitten opmaken die me meer dan 200 euro kosten in tijd.--MeAngry-- schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:00:
Nouja, die 2x 1GB die ik overhoud neem ik wel voor lief als ik daarmee 200 euro goedkoper uit ben, en ook nog eens de kans heb die 2x 1GB te verkopen.
Kan aan mij liggen hoor.
Anoniem: 172249
Kreeg ik anders netjes bij mijn nieuwe Macbook PRO vandaag hoor ?ReCreator schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:59:
[...]
Sinds het model dat vandaag gereleased is zit het er niet meer bij. Jij hebt dus ook een oud model gekochtAnoniem: 172249 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:23:
[...]
Kreeg ik anders netjes bij mijn nieuwe Macbook PRO vandaag hoor ?
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Sinds de update van de MBP vandaag is die er standaard uit gehaald. Heb em eigenlijk niet nodig, maar wil hem er wel bij hebben. Hoort er eigenlijk ook gewoon bijAnoniem: 172249 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:23:
[...]
Kreeg ik anders netjes bij mijn nieuwe Macbook PRO vandaag hoor ?
Jammer dat die meteen als 'oud' wordt bestempeld. Die machine is natuurlijk ook erg goed, maar het is dan maar een ' ouder' type ofzomsxbox schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:26:
[...]
Sinds het model dat vandaag gereleased is zit het er niet meer bij. Jij hebt dus ook een oud model gekocht
[ Voor 34% gewijzigd door ReCreator op 26-02-2008 16:29 ]
Hier issie ook besteld, alleen dan met 2 Gig en geen AppleCare!dot.K schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:24:
Mag ik als eerste aftikken? -- Besteld --
De 15.4 / 2.5 Ghz / 4 GB ram / 200 GB HD @ 7200 RPM met AppleCare contractje.
Volgende week is ie er.
Mijn huidige staat te koop eh
*knip* we gaan hier geen reclame maken voor je advertentie, daar kun je eventueel je sig voor gebruiken
[ Voor 36% gewijzigd door Daedalus op 26-02-2008 22:52 ]
Hoempapaaa Holladiejeej.
Integenstelling tot de Nederlandse, die vanaf 128 mb begint. Wie heeft nou gelijk
7200 schijf: misschien niet de moeite waard. Wel sneller, maar ook minder lang met je batterij, en dan zit je met die snelheid... Ligt natuurlijk aan hoe je 'm gaat gebruiken.ReCreator schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:45:
Waar kopen jullie dat goedkopere geheugen voor in een MBP?
Ik heb voor de mijne 2x2GB Kingston gekocht bij simmcity.nl. Gevonden via pricewatch. De site ziet er niet uit maar de boel was de volgende dag, netjes verpakt, in huis. Er wordt HEEL snel gereageerd op email, in de regel binnen 20 minuten, ook 's avonds en in het weekend. Bij deze mijn plug voor ze.
Overigens heb ik de 2x1GB die er bij zat op marktplaats gezet en daar kwamen gek genoeg heel veel reacties op. Duurde even maar ik heb ze uiteindelijk verkocht voor een hele goede prijs, evenveel of meer dan op bovenstaande site. Wat de gek er voor geeft, zullen we maar zeggen. Ik heb uiteindelijk netto 40 eu betaald voor de upgrade van 2 naar 4GB, en dat was al weer een paar maanden geleden. Dit om aan te geven hoe belachelijk de prijzen bij Apple zijn. Nu: 360 voor 2x2GB (was toen helemaal van de zotte, iets van 700 eu?) en de 2x1 houden ze natuurlijk zelf. Dus, 320 euro die je aan iets anders kan uitgeven.
Overigens zie ik nu dat de remote er niet meer standaard bij zit. De DVI-VGA adapter nog wel. Ik ken ook wel mensen die die remote amper gebruiken, maar ik gebruik 'm heel geregeld. Lekker Lost kijken aan de TV vast.
Die multi touch is geinig, maar ik wacht eigenlijk op LED displays in de normale MB (dus niet pro... amateur?)
Je hebt natuurlijk gelijk, maar is het dan niet beter om ook niet op tweakers te gaan posten?dot.K schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:12:
Da's allemaal leuk als je particulier aankoopt. Ik moet dan nog een zootje factuurtjes en documenten zitten opmaken die me meer dan 200 euro kosten in tijd.
[ Voor 46% gewijzigd door remmelt op 26-02-2008 17:43 ]
15.4 / 2.4 Ghz / 2 GB ram / 200 GB HD @ 7200 RPM
Ja lastige keuze inderdaad... 7200rpm of 5400rpm en 50Gb meer. Ik zit er mee dat ik er ook vast wat spellen op wil draaien, daarmee zal snelheid van pas komen.
Tevens wil ik mijn video/muziek collectie via de MBP gaan bijhouden. Ook wat voor mijn werk en persoonlijke documenten. Langere batterijduur en 50Gb meer.. of toch snelheid, iets kortere accuduur (of scheelt het aanzienlijk?), en 50Gb minder.
Ik zit er ook aan te denken om er een iWork '08 pakket bij te nemen. Aan te raden voor wat documenten? Ik heb me er nog niet erg in verdiept. Kan ik eventueel ook later nabestellen natuurlijk.
Edit: Ik zie net dat er een 30 dagen proefversie beschikbaar is
[ Voor 9% gewijzigd door ReCreator op 26-02-2008 18:56 ]
*flame* *skull* *swear*remmelt schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:29:
Je hebt natuurlijk gelijk, maar is het dan niet beter om ook niet op tweakers te gaan posten?(geintje mensen, moet kunnen)
Lol - nee, is net hetzelfde als een poetsvrouw nemen. Dat kost ook geld en dat kan je ook zelf doen -- maar toch komt ze hier wekelijks over de vloer.
Ik zie het ja bij de vergelijking, maar bij verkoopgedeelte is het waarschijnlijk nog niet gewijzigd.ja3 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:32:
De nederlandse site vermeld bij vergelijk de specificaties wel 256MB/512MB.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
De specs ontlopen elkaar niet zo veel: alleen de grafische processor, beeldscherm en de harddisk verschillen. Ook ik ben ondernemer maar ik moet toch op de kleintjes letten...
MacBook € 1199,00 | MacBook Pro € 1.799,00 |
2,4-GHz Intel Core 2 Duo 3 MB gedeelde L2-cache | 2,4-GHz Intel Core 2 Duo 3 MB gedeelde L2-cache |
13,3-inch 1280 x 800 pixels | 15,4-inch 1440 x 900 pixels |
160-GB seriële ATA, 5400 rpm Optie: max. 250 GB | 200-GB seriële ATA, 5400 rpm Optie: 200GB 7200 rpm, 250GB 5400 rpm |
2 GB (twee SO-DIMM's) Optie: max. 4 GB | 2 GB (twee SO-DIMM's) Optie: max. 4 GB |
8x double-layer SuperDrive | 8x double-layer SuperDrive |
Intel GMA X3100 grafische processor met 144 MB DDR2 SDRAM, gedeeld met werkgeheugen | NVIDIA GeForce 8600M GT met 256 MB GDDR3 SDRAM |
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Op basis waarvan zeg je dat?Rivanov schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:37:
Ligt eraan wat je er mee wilt doen. De MBP is wat beter voor het zwaardere werk.
Als je de vergelijkingstabel bekijkt, dan zou photoshop bijvoorbeeld op beide machines goed lopen (videokaart is vrijwel te verwaarlozen).
Ik denk dat je gewoon puur naar het formaat moet kijken 13" vs 15" 17" in dit geval.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik ontwerp drukwerk en websites en gebruik vnl. Photoshop, Indesign, Flash, SKEdit (geen Dreamweaver). Ik heb vaak veel applicaties tegelijk open staan (PS, meerdere browsers). Ook moet VMWare Fusion erop kunnen draaien.Rivanov schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:37:
Ligt eraan wat je er mee wilt doen. De MBP is wat beter voor het zwaardere werk.
Natuurlijk is het grote beeldscherm aantrekkelijker, en zeker ook de aluminium case. De 17inch is geen optie.
Hoezo? Ik werk nu trouwens op een MacMini. Vooral CS3 vind ik daarop erg traag.Liquid schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:40:
(videokaart is vrijwel te verwaarlozen)
[ Voor 27% gewijzigd door torp op 26-02-2008 19:52 ]
Ow das knap, je hebt een generatie die nog uit moet komen? Of is de e de 4e letter in jouw alfabet?Namu schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:46:
Ga over van mijn doode Rev A. naar de Rev E.
15.4 / 2.4 Ghz / 2 GB ram / 200 GB HD @ 7200 RPM
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Hmmm vreemd, want ik merk totaal geen verschil tussen een ingebakken extreme graphic2 kaart of een 8600gt nvidea met photoshop. Alleen de snelheid van de proc, hoeveelheid ram en vooral de snelheid van de hd kon mijn zintuigen beproeven.torp schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:45:
[...]
Ik ontwerp drukwerk en websites en gebruik vnl. Photoshop, Indesign, Flash, SKEdit (geen Dreamweaver). Ik heb vaak veel applicaties tegelijk open staan (PS, meerdere browsers). Ook moet VMWare Fusion erop kunnen draaien.
Natuurlijk is het grote beeldscherm aantrekkelijker, en zeker ook de aluminium case. De 17inch is geen optie.
[...]
Hoezo? Ik werk nu trouwens op een MacMini. Vooral CS3 vind ik daarop erg traag.
Wat vind je vreemd?Liquid schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:09:
Hmmm vreemd, want ik merk totaal geen verschil tussen een ingebakken extreme graphic2 kaart of een 8600gt nvidea met photoshop. Alleen de snelheid van de proc, hoeveelheid ram en vooral de snelheid van de hd kon mijn zintuigen beproeven.
Ik ga zeker voor een 7200rpm, dat verschil is goed te merken.
Maar goed, zodra je dus wel een spel wilt kunnen spelen is de MBP z'n prijs meer dan waard.
Anoniem: 248577
Ook in Nederland wordt de Macbook pro van 2,4 Ghz met 256 mb videokaart afgeleverd. http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs.htmlO.D.Smolik schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:12:
In de Amerikaanse Apple store, begint de videokaart vanaf 256 mb bij de Macbook Pro.
Integenstelling tot de Nederlandse, die vanaf 128 mb begint. Wie heeft nou gelijk?
Sommige 5400rpm harde schijven zijn sneller dan 7200rpm. Of dat bij Apple ook zo is weet ik niet. Voor videobewerking is een snelle harde schijf zeker interessant. Voor de doeleinden die je beschrijft vraag ik me af of een iets snellere harde schijf veel zal uitmaken. Wel lijkt mij een 13,3 inch iets aan de kleine kant voor je werk. Zou om die reden voor de Macbook pro gaan.Of eventueel iMac als je de ruimte hebt. Ook een erg mooi apparaat.torp schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:15:
[...]
Wat vind je vreemd?
Ik ga zeker voor een 7200rpm, dat verschil is goed te merken.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 26-02-2008 21:53 ]
Tja, dat shared geheugen heb ik ook bij de Mac Mini.ecteinascidin schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:32:
De 1 heeft shared geheugen en de andere dedicated geheugen met een volwassen videokaart (8600 GT). Speel je geen spellen of zo zou ik eigenlijk geen idee hebben waarom je een MBP zou willen hebben.
Gamen doe ik niet. Ik neig naar een MBP omdat een MB te weinig voordeel biedt tov. m'n Macmini, het beeldscherm is zelfs kleiner (ik werk nu veel op 1280x1024). De MBP is geschikter voor presentaties, en wordt ook met mat scherm verkocht (maar ik kan die extra 600 euro natuurlijk ook in een nieuw scherm steken...

Bij een selecte groep bewerkingen in o.a. Photoshop maakt het wel degelijk uit of je een Intel IGP hebt of een dedicated nVidia of ATi chip. ArsTechnica heeft daar in zijn review van de MacBook Santa Rosa nog uitgebreid aandacht aan besteed. Zie o.a. onderstaande afbeeldingen. Het gaat om een 2.2GHz MB (Intel X3100 144MB shared) versus 2.4GHz MBP (8600mGT 256MB) en 2.4GHz iMac (HD2600Pro 256MB)Liquid schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:09:
[...]
Hmmm vreemd, want ik merk totaal geen verschil tussen een ingebakken extreme graphic2 kaart of een 8600gt nvidea met photoshop. Alleen de snelheid van de proc, hoeveelheid ram en vooral de snelheid van de hd kon mijn zintuigen beproeven.

Hmm ik zie idd drie uitschieters, natuurlijk merk je wel een beetje in het re-renderen van beeld elementen, maar het is niet dermate schokkend om eerlijk te zijn.Whieee schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:58:
[...]
Bij een selecte groep bewerkingen in o.a. Photoshop maakt het wel degelijk uit of je een Intel IGP hebt of een dedicated nVidia of ATi chip. ArsTechnica heeft daar in zijn review van de MacBook Santa Rosa nog uitgebreid aandacht aan besteed. Zie o.a. onderstaande afbeeldingen. Het gaat om een 2.2GHz MB (Intel X3100 144MB shared) versus 2.4GHz MBP (8600mGT 256MB) en 2.4GHz iMac (HD2600Pro 256MB)
[afbeelding]
[afbeelding]
Bijvoorbeeld vroeger met een ati 8mb kaartje en een geforce 2 32mb kaartje merkte je het echt heel goed. Maar tussen de huidige integrated graphics en dedicated mobile cards merk ik persoonlijk vrij weinig. Nu worden mijn pds'jes nooit groter dan 100mb (1,5gig geheugen), dus misschien dat ik het daarom vrijwel niet merk (laptop dell met igma en een dell laptop zelfde specificaties met een 8600M gt).
Maar goed. Uiteindelijk is een macbook pro met 15,4" wel beter dan een macbook 13" voor grafisch werk. Ik kijk dan meer naar de resolutie en scherm grootte.
Btw heb je een linkje naar dat artikel?
[/quote]
Deze? http://arstechnica.com/re...a-rosa-macbook-review.ars
precies :)Anoniem: 248577 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:32:
[
[/quote]
Deze? http://arstechnica.com/re...a-rosa-macbook-review.ars
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 26-02-2008 22:42 ]
http://www.apple.com/macbookpro/design.html
Anoniem: 205470
Dat is een andere taal... als je nog gewoon de NL versie koopt zit de enter-knop nog gewoon staand...Ibix schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:44:
Guys ze hebben het keyboard ook een lichte retouch gegeven. Zullen wij ook de gewone enter toets horizontaal krijgen of nog steeds verticaal. Zie link!
Ook op de Nederlandse site zie je nieuwe toetsenbord layout met horizontale enter toets.Ibix schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:44:
Guys ze hebben het keyboard ook een lichte retouch gegeven. Zullen wij ook de gewone enter toets horizontaal krijgen of nog steeds verticaal. Zie link!
http://www.apple.com/nl/macbookpro/design.html
Ook de gewone Macbook heeft een ander toetsenbord: http://www.apple.com/nl/macbook/design.html
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 26-02-2008 22:54 ]
Dat komt omdat dat gewoon de corporate afbeeldingen zijn die in Cupertino gemaakt worden. Je krijgt nog steeds de bekende NL indeling met de staande Enter toets. Extra bewijs hiervoor is ook het ontbreken van het € symbool op de afbeelding. Overigens is het altijd al zo geweest dat de machines op de afbeeldingen op de nederlandse Apple website ook gewoon een US keyboard haddenAnoniem: 248577 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:49:
[...]
Ook op de Nederlandse site zie je nieuwe toetsenbord layout met horizontale enter toets.
http://www.apple.com/nl/macbookpro/design.html
Ook de gewone Macbook heeft een ander toetsenbord: http://www.apple.com/nl/macbook/design.html
Ik sta voor dezelfde keuze. Ik heb (bijna) besloten om toch voor de MBP te gaan. Dit om de volgende redenen:torp schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:26:
Ik zit nu dus de instap-MacBook Pro te overwegen maar hik een beetje aan tegen het grote prijsverschil met de MacBook van € 1199,00... Die oogt wat cheaper maar is het verschil qua prestaties erg groot?
De specs ontlopen elkaar niet zo veel: alleen de grafische processor, beeldscherm en de harddisk verschillen. Ook ik ben ondernemer maar ik moet toch op de kleintjes letten...
MacBook
€ 1199,00MacBook Pro
€ 1.799,002,4-GHz Intel Core 2 Duo
3 MB gedeelde L2-cache2,4-GHz Intel Core 2 Duo
3 MB gedeelde L2-cache13,3-inch
1280 x 800 pixels15,4-inch
1440 x 900 pixels160-GB seriële ATA, 5400 rpm
Optie: max. 250 GB200-GB seriële ATA, 5400 rpm
Optie: 200GB 7200 rpm, 250GB 5400 rpm2 GB (twee SO-DIMM's)
Optie: max. 4 GB2 GB (twee SO-DIMM's)
Optie: max. 4 GB8x double-layer SuperDrive 8x double-layer SuperDrive Intel GMA X3100 grafische processor met 144 MB DDR2 SDRAM, gedeeld met werkgeheugen NVIDIA GeForce 8600M GT met 256 MB GDDR3 SDRAM
- groter scherm 15inch
- mat scherm
- aluminium case (ik vind die witte plastic macbook er gedateerd uit zien)
- multitouch is ook wel aardig
videokaart boeit voor mij niet. Oke, de meerprijs is (te?) fors, maar ik hoop er wel enige tijd mee vooruit te kunnen.
Ik overweeg nog de optie: HDD 7200 RPM ik heb echt geen idee of dit (veel) sneller is.
EDIT: de mogelijkheid voor een mat scherm is voor mij ook reden om voor de PRO te gaan
Anoniem: 245027
Hopelijk wordt hij snel geleverd
Ben toch voor de zwarte MacBook gegaan omdat ik de 15 inch te groot vind om makkelijk mee te nemen en de prijs scheelde ook een hoop. Thuis sluit ik het toch aan op een Cinema Display.
Gaat het dan alleen om de kleur?
We zijn het vrijwel met elkaar eens. Maar zonder snellere videokaart zou ik de meerprijs voor mezelf niet kunnen verantwoorden. De multitouch boeit me niet.MP3-Junky schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:36:
Ik heb (bijna) besloten om toch voor de MBP te gaan. Dit om de volgende redenen:
- groter scherm 15inch
- mat scherm
- aluminium case (ik vind die witte plastic macbook er gedateerd uit zien)
- multitouch is ook wel aardig
videokaart boeit voor mij niet. Oke, de meerprijs is (te?) fors, maar ik hoop er wel enige tijd mee vooruit te kunnen.
Ook ik heb de knoop bijna doorgehakt. Ik ga vandaag nog maar even live het grootte-verschil aanschouwen. Het beeldscherm zal de doorslag geven, denk ik.
(Als de MB ook een alu case had was de beslissing moeilijker. Ook verwacht ik nog een Apple tegenhanger voor de Eee)
[ Voor 3% gewijzigd door torp op 27-02-2008 11:13 ]
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Ok, thx voor de toelichting.Whieee schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 23:08:
[...]
Dat komt omdat dat gewoon de corporate afbeeldingen zijn die in Cupertino gemaakt worden. Je krijgt nog steeds de bekende NL indeling met de staande Enter toets. Extra bewijs hiervoor is ook het ontbreken van het € symbool op de afbeelding. Overigens is het altijd al zo geweest dat de machines op de afbeeldingen op de nederlandse Apple website ook gewoon een US keyboard hadden
Alleen ben ik nog aan het twijfelen of ik een macbook of macbook pro moet nemen.
Ik ga hem gebruiken voor:
- school
- design/coding
- WoW aangesloten op 22 inch scherm (1680x1050)
- Misschien nog wat andere spellen in de toekomst
- wil hem aansluiten op mijn versterker met behulp van spdif (dit was mogelijk volgens mij)
Persoonlijk denk ik dat de MBP de beste keuze is tenzij ik dingen over het hoofd zie.
p.s. ik ga denk ik ook voor een mat scherm.
[ Voor 4% gewijzigd door KraveN op 27-02-2008 11:35 ]
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Leuke foto's. En inderdaad, dat toetsenbord op de 'oude' Pro is in de VS ook al met horizontale enter toets. Die gasten zijn wel rap met die foto's zeg.RoelJewel schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:53:
De nieuwe MacBook Pro van de binnenkant en een vergelijking met de 'oude' versie.
Foto's en zo zien er wel weer mooier uit op een glansscherm. Kan me alleen voorstellen dat een mat scherm handiger is als je de laptop ook veel buiten of in de trein e.d. gebruikt, ivm weerspiegeling. Als je het toestel alleen binnen gebruikt zie ik het voordeel van mat weer niet zo.scorpie schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:35:
Ja, ik zit erover na te denken om hem met mat scherm te bestellen
Iedereen gaat dan toch voor die nieuwe zou je zeggen.
Daar ben ik eik ook wel benieuwd naar.Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:33:
Wat ik trouwens vreemd vind is dat de Macbook Pro standaard met een mat scherm wordt uitgevoerd en glans apart besteld moet worden (in Macshops e.d.). De Macbook, iMac en Air worden standaard met glans geleverd. Zijn er dan meer mensen die de Macbook pro liever met mat scherm hebben dan glans?
Zit ook een beetje rond te neuzen... Heb nu zelf geen laptop in gebruik, maar vraag me af of zo'n glanzend scherm niet juist heel irritant is....?
Ze hebben die nieuwe waarschijnlijk gewoon toegevoegd en nog niets met de prijs van de oude gedaan...Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:54:
Apart is trouwens dat bijvoorbeeld bij de AppleStore Den Haag ze de oude Pro en nieuwe tegelijk verkopen maar de nieuwe 100 euro goedkoper is. http://www.ifactors.nl/catalog/default.php?cPath=508_9059
Iedereen gaat dan toch voor die nieuwe zou je zeggen.
A-mac wel...RoelJewel schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:57:
Ze hebben die nieuwe waarschijnlijk gewoon toegevoegd en nog niets met de prijs van de oude gedaan...
Vind ik wel meevallen. In het begin dacht ik dat ook maar als je er mee werkt zie je dat glanzende niet echt meer, behalve dan de voordelen (zwart is zwarter en wit is witter). Alleen als je met veel buitenlicht of kunstlicht (TL) werkt kan ik me enige irritatie voorstellen. Als je foto's ook mooi wilt bekijken en de Pro vooral binnen (thuis) gebruikt lijkt glans mij mooier. Apple is trouwens, voor zover ik weet, de enige fabrikant die nog matte laptopschermen aanbiedt. Maar kennelijk is er voor de matte schermen een markt, zie ook de reacties hierboven van mensen die liever mat willen.RoelJewel schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:56:
[...]
Daar ben ik eik ook wel benieuwd naar.
Zit ook een beetje rond te neuzen... Heb nu zelf geen laptop in gebruik, maar vraag me af of zo'n glanzend scherm niet juist heel irritant is....?
Anoniem: 245027
Ik denk dat ze dat gedaan hebben omdat een erg groot gedeelte van de mensen die een Macbook pro besteld hem gaat gebruiken voor fotografische doeleinden. daarvoor is de matte beter omdat deze de kleuren ''echter'' weergeeft. De glossy maakt ze wat mooier.Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:33:
Wat ik trouwens vreemd vind is dat de Macbook Pro standaard met een mat scherm wordt uitgevoerd en glans apart besteld moet worden (in Macshops e.d.). De Macbook, iMac en Air worden standaard met glans geleverd. Zijn er dan meer mensen die de Macbook pro liever met mat scherm hebben dan glans?
Ik heb zelf een glossy besteld, omdat ik de kleuren ervan mooier vind, en ik een externe matte monitor heb. Ook wil ik hem buiten veel gaan gebruiken in de zomer. Kan uit ervaring zeggen dat de Glossy beter zichtbaar is in direct zonlicht.
Over het algemeen is het gewoon een persoonlijke keus!
Hmmmm dat is wel echt goedkoop zeg. 1500 euro voor de 2,2 Ghz. Heb dus een 'oud' model in bestelling met glansscherm. Komt pas op zijn vroegst eind volgende week. Maar daar betaal ik dan dus eigenlijk te veel voor. Of zouden ze dan al die nieuwe leveren?
Grappig, ik dacht juist dat die glansschermen de kleuren ook beter zouden weergeven, dus niet alleen mooier. Die grote iMacs hebben ook glans en zijn juist voor die fotografen interessant. Verder dacht ik ook dat glans in de zon juist slechter zicht zou geven ivm de weerspiegeling?Anoniem: 245027 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:14:
[...]
Ik denk dat ze dat gedaan hebben omdat een erg groot gedeelte van de mensen die een Macbook pro besteld hem gaat gebruiken voor fotografische doeleinden. daarvoor is de matte beter omdat deze de kleuren ''echter'' weergeeft. De glossy maakt ze wat mooier.
Ik heb zelf een glossy besteld, omdat ik de kleuren ervan mooier vind, en ik een externe matte monitor heb. Ook wil ik hem buiten veel gaan gebruiken in de zomer. Kan uit ervaring zeggen dat de Glossy beter zichtbaar is in direct zonlicht.
Over het algemeen is het gewoon een persoonlijke keus!
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 27-02-2008 12:17 ]
Geen idee... Kun je d'r nog vanaf?Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:14:
Of zouden ze dan al die nieuwe leveren?
Wat mij opvalt is dat de 'ouwe' MBP 4MB gedeelde L2-cache heeft en de nieuwe 3MB. De duurdere 15inch en de 17inch hebben 6MB. En de Air heeft weer 4MB. Waarom zou het minder zijn geworden en is dit belangrijk?
Nee, dat denk ik niet. Blijft afwachten denk ik. Zullen wel meer mensen met hetzelfde zitten omdat glansschermen bij de Pro nergens op voorraad leverbaar zijn maar altijd besteld worden met een levertijd van ongeveer 2 weken. De kans dat het een nieuwe wordt is aanwezig omdat het apparaat bij Apple rechtstreeks besteld wordt en Apple vermoedelijk de voorraden zelf aardig leeg heeft gehad ivm de release van de nieuwe serie. Maar goed, is ook een beetje wishfull thinking
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 27-02-2008 12:28 ]
Het enige verschil dat het maakt voor mij is dat de 17" mbp een veel hogere resolutie heeft. Games speel ik niet en heb die grafische kaart ook niet nodig. Die multitouch boeit me niet. Maar uiteindelijk vind ik 1000 euro verscchil toch wat groot voor een betere resolutie.
Zwart omdat ik eens iets andes wil dan wit.
It's dark but I don't want to find the light
Heeft iemand me laatst (bij een ander merk) eens iets over uitgelegd. Die 3MB was toch sneller omdat...... en dat weet ik dus niet meer. Misschien een technisch iemand hier die het weet.torp schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:18:
[...]
Wat mij opvalt is dat de 'ouwe' MBP 4MB gedeelde L2-cache heeft en de nieuwe 3MB. De duurdere 15inch en de 17inch hebben 6MB. En de Air heeft weer 4MB. Waarom zou het minder zijn geworden en is dit belangrijk?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 27-02-2008 12:27 ]
Ik denk niet dat het om snelheid gaat perse. Die 1 MB snelgeheugen minder levert een besparing op in het stroomgebruik van je processor. Maar verder zou ik hier niet een voordeel in zien om minder geheugen te willen hebben in de L2.Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:27:
[...]
Heeft iemand me laatst (bij een ander merk) eens iets over uitgelegd. Die 3MB was toch sneller omdat...... en dat weet ik dus niet meer. Misschien een technisch iemand hier die het weet.
Tja, je hebt een MB meer geheugen te flushen als je het allemaal gebruikt, maar dat mag niet al te veel uitmaken lijkt me.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Dan kan ik me voorstellen dat cache met dezelfde snelheid als de cpu een aardig snelheidsvoordeel in kan houden...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Zoiets was het wel ja.Chiron schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:58:
Was het niet zo dat die 3MB met een 1 op 1 kloksnelheid met de CPU's liep, en de oudere versies op andere lagere kloksnelheden?
Dan kan ik me voorstellen dat cache met dezelfde snelheid als de cpu een aardig snelheidsvoordeel in kan houden...
(Dit is al vaker voorbij gekomen): Als je van plan bent te gamen op je toekomstige laptop kun je het beste voor de MacBook Pro gaan ivm de Geforce 8600mGT, waar de MacBook integrated graphics heeft. Voor je schoolwerk en coding maakt het volgens mij niet veel uit.KraveN schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:35:
Hmm na deze updates wordt het toch wel interessant om ook een macbook(pro) te bestellen.
Alleen ben ik nog aan het twijfelen of ik een macbook of macbook pro moet nemen.
Ik ga hem gebruiken voor:
- school
- design/coding
- WoW aangesloten op 22 inch scherm (1680x1050)
- Misschien nog wat andere spellen in de toekomst
- wil hem aansluiten op mijn versterker met behulp van spdif (dit was mogelijk volgens mij)
Persoonlijk denk ik dat de MBP de beste keuze is tenzij ik dingen over het hoofd zie.
p.s. ik ga denk ik ook voor een mat scherm.
De MacBook Pro heeft trouwens inderdaad optische geluids in- en uitgangen (zodat je 'm met een mini toslink kabeltje kunt aansluiten), de MacBook heeft dit niet ook (zie ik nu).
Anoniem: 132776
MacBook heeft wel optische aansluitingen.manzana schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:20:
[...]
De MacBook Pro heeft trouwens inderdaad optische geluids in- en uitgangen (zodat je 'm met een mini toslink kabeltje kunt aansluiten), de MacBook heeft dit niet.
videokaart boeit me niet echt.
maar cpu ben ik niet zeker van. ik weet de werkelijke verschillen niet echt tussen
2,4 met 3mb cache
en een 2,5 met 6mc cache.
100mhz en 3 mb chache natuurlijk maar waarin is dat precies te merken?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Als je veel data te verwerken hebt dat je CPU goed zal bezig houden. Daar is het goed voor. Bijvoorbeeld met video bewerking en transformatie. De snelste buffer waar je systeem wat mee te maken heeft is de L2 cache. Die wil je zo vol mogelijk houden voor optimaal gebruik. Want als al die data verwerkt is en de CPU staat uit zijn neus te baggeren, dan is dat zonde van de cycles.remcoXP schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:27:
ik zit nog hard te twijfelen tussen een een macbook pro de eerste of de middelste.
videokaart boeit me niet echt.
maar cpu ben ik niet zeker van. ik weet de werkelijke verschillen niet echt tussen
2,4 met 3mb cache
en een 2,5 met 6mc cache.
100mhz en 3 mb chache natuurlijk maar waarin is dat precies te merken?
Veel data volume en flink moeten rekenen met die data. Snelle korte bewerkingen hebben hier geen baadt. Dan geldt de CPU klok als limiterende factor. Er zijn berekeningen die op een Pentrium 4 processor met 512kB op 3.4GHz sneller zullen worden afgehandeld dan een nieuwe Core 2 duo op 2.5GHz, gewoon vanwege de klok. Zulke dingen schalen dan nogal liniair.
Meestal heb je meer aan de combinatie van factoren, o.a. ook de snelheid van je harddisk en de geheugen (bus) snelheid.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Anoniem: 140651
kies voor de KTA serie, die is iets beter voor apple en kost maar een paar eurie meer.Zillion01 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:05:
Ik heb net de nieuwe 2.4 bestelt op Apple.nl met een 7200 hdd. Nu wil ik nog 4gb third party memory kopen. Zijn de mem specs nog hetzelfde gebleven? Dus deze kan ik het beste bestellen pricewatch: 2GB PC5300 DDR2 SODIMM CL5.0 (Kingston, KVR667D2S5/2G) ? Of is er nog een snellere / betere?
Dat zie ik nu ookAnoniem: 132776 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:27:
[...]
MacBook heeft wel optische aansluitingen.
Pas er wel op dat de MBP (net als de meeste andere laptops) NIET een 16.7M kleurenscherm heeft. Het scherm zelf kan 262K (6 bit) kleuren laten zien. Een extern scherm met een 8 bit LCD kan natuurlijk wel 16.7M kleuren tonen. Het scherm in de MB, MBP en ook de iMac is dus niet uitermate geschikt voor grafisch werk. Vooral met grote gradients zul je banding zien.torp schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:54:
Gamen doe ik niet. Ik neig naar een MBP omdat een MB te weinig voordeel biedt tov. m'n Macmini, het beeldscherm is zelfs kleiner (ik werk nu veel op 1280x1024). De MBP is geschikter voor presentaties, en wordt ook met mat scherm verkocht (maar ik kan die extra 600 euro natuurlijk ook in een nieuw scherm steken...). Dank voor de reacties.
http://arstechnica.com/jo...ook-mac-book-pro-displays
Ik voelde me hier wel een beetje lullig over, met name omdat op de Apple site staat dat het scherm "capable" is voor "milioenen kleuren", wat dus een beetje gejokt is. Maar goed, er zijn maar heel weinig laptops met een 8 bit scherm.
Oh zeker! Ik moet er niet aan denken dat dat scherm me de hele dag in m'n gezicht staat te glimmen. Bij het schrijven van code vind ik dat echt vervelend, met name omdat ik geregeld onder TL licht werk en dus meteen niets meer kan zien.Anoniem: 248577 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:33:
Zijn er dan meer mensen die de Macbook pro liever met mat scherm hebben dan glans?
Mijn vriendin denkt ook aan een MB en ze baalt er van dat die niet mat te krijgen is. Ze is fotograaf en wil dus juist geen glimmend scherm.
Hier heb ik mijn extra geheugen gekocht. Zet je oude 2x1 met een goede omschrijving op marktplaats, zeg er vooral bij dat het origineel Apple geheugen is wat geschikt is voor MP, MBP, Mac Mini en iMac, dan is de kans groot dat je er nog een redelijke prijs voor krijgt.Zillion01 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:05:
4gb third party memory
http://www.simmcity.nl/?mod=3229&art=KTA%2DMB667K2%2F4G
O ja, dat was ik even vergeten... maakt niet uit. Dat soort werk doe ik toch liever op een grote monitor.remmelt schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:54:
Pas er wel op dat de MBP (net als de meeste andere laptops) NIET een 16.7M kleurenscherm heeft. Het scherm zelf kan 262K (6 bit) kleuren laten zien. Een extern scherm met een 8 bit LCD kan natuurlijk wel 16.7M kleuren tonen. Het scherm in de MB, MBP en ook de iMac is dus niet uitermate geschikt voor grafisch werk. Vooral met grote gradients zul je banding zien.
Hij is besteld.
[ Voor 9% gewijzigd door torp op 27-02-2008 18:53 ]
De Kultbag is echter mooier, met dikker neopreen en met een betere bescherming van de rits aan de binnenkant, dus geen krassen op je MBP. Bovendien is 'ie de helft van de prijs van een Freitag! (Bijstellen, niet helemaal waar. 40 eu ipv 60. Ik dacht toch echt dat ik voor de mijne 30 had betaald... Misschien duurder geworden)
http://kultbag.com/
[ Voor 0% gewijzigd door remmelt op 27-02-2008 18:55 . Reden: (Ha, dit was dus in antwoord op torp, voor z'n edit...) ]
Dit topic is gesloten.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.