Is dat niet gewoon een foute uitlezing van of voor of na de update?markclausing schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:13:
Mijn batterij is sinds 10.5.2 inene weer een stuk beter. Had nog maar iets van 2600mAh capaciteit, maar sinds de update weer aardig op 4500mAh. Is trouwens een MBP eerste generatie, dus bijna twee jaar oud.
Ik heb inderdaad ook al gezien dat er een soms verschil zit in waarden in Coconut, iStat Nano, en in de Apple software zelf.
Ik heb inmiddels op de Macbook Pro ook een bug ontdekt van 10.5.2. Een extren scherm wordt niet meer goed gedetecteerd (blijft standaard) waardoor deze ook 1440 bij 900 gaat draaien. Loskoppelen en opnieuw opstarten is de enige manier naar het zich laat uitzien om normaal verder te gaan.
Ik heb een nieuwe HD bestelt omdat de standaard 160GB toch iets toch weinig is. Nu is de Western Digital Scorpio WD3200BEVT onderweg naar me dus 320GB en hoop daar voorlopig even mee vooruit te kunnen.
Ik heb mn MBP enkele maanden geleden gekocht bij een reseller hier in België en omdat ik graag mijn garantie wil behouden, wil ik de schijf daar laten vervangen. Hiervoor vragen zij € 60,- voor en dat is inclusief "oude schijf" kopieren en bestanden overzetten. Is dit een nette prijs of zouden jullie hiervoor gaan DIY' en? De schroevendraaiers daarvoor heb ik al gekocht
maar tja, die garantie he...
Ik heb mn MBP enkele maanden geleden gekocht bij een reseller hier in België en omdat ik graag mijn garantie wil behouden, wil ik de schijf daar laten vervangen. Hiervoor vragen zij € 60,- voor en dat is inclusief "oude schijf" kopieren en bestanden overzetten. Is dit een nette prijs of zouden jullie hiervoor gaan DIY' en? De schroevendraaiers daarvoor heb ik al gekocht
Lijkt mij opzich een nette prijs, maar dat ligt eraan hoelang je nog garantie hebt en/of je Applecare hebt gekocht.chob schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:54:
Ik heb een nieuwe HD bestelt omdat de standaard 160GB toch iets toch weinig is. Nu is de Western Digital Scorpio WD3200BEVT onderweg naar me dus 320GB en hoop daar voorlopig even mee vooruit te kunnen.
Ik heb mn MBP enkele maanden geleden gekocht bij een reseller hier in België en omdat ik graag mijn garantie wil behouden, wil ik de schijf daar laten vervangen. Hiervoor vragen zij € 60,- voor en dat is inclusief "oude schijf" kopieren en bestanden overzetten. Is dit een nette prijs of zouden jullie hiervoor gaan DIY' en? De schroevendraaiers daarvoor heb ik al gekochtmaar tja, die garantie he...
Je batterij is er echt niks beter of slechter op geworden dankzij de 10.5.2 update hoor. Het geeft enkel maar aan hoe slecht die uitlezing is...markclausing schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:13:
Mijn batterij is sinds 10.5.2 inene weer een stuk beter. Had nog maar iets van 2600mAh capaciteit, maar sinds de update weer aardig op 4500mAh. Is trouwens een MBP eerste generatie, dus bijna twee jaar oud.
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
60 euro vind ik niet eens zo heel duur voor behoud van garantie / clonen van een HDD / manuren die erin worden gestopt.
Kan je vertellen hoe duur die nieuwe HDD zelf is?
Kan je vertellen hoe duur die nieuwe HDD zelf is?
60Euro voor zo'n actie is absoluut niet veel geld!chob schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:54:
Ik heb mn MBP enkele maanden geleden gekocht bij een reseller hier in België en omdat ik graag mijn garantie wil behouden, wil ik de schijf daar laten vervangen. Hiervoor vragen zij € 60,- voor en dat is inclusief "oude schijf" kopieren en bestanden overzetten. Is dit een nette prijs of zouden jullie hiervoor gaan DIY' en? De schroevendraaiers daarvoor heb ik al gekochtmaar tja, die garantie he...
Ik ben eens 90 Euro kwijt geraakt met het laten vervangen van een kapotte hdd in een iBook G4. Daarna kon ik Panter (of Tiger?) zelf weer opnieuw installeren.
Kost ze 1 uur vertelde ze mij. Blij om te horen dat dat een redelijke prijs is.NiteSpeed schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:09:
60 euro vind ik niet eens zo heel duur voor behoud van garantie / clonen van een HDD / manuren die erin worden gestopt.
Die heb ik besteld bij Zercom voor €144,60 besteld, via de pricewatch gevonden. Kon ook via de reseller maar die heeft ze niet op voorraad en had er geen problemen mee om een door mij gekochte schijf in te bouwen. Iemand een idee wat ik nog voor de "oude schijf" kan vragen?Kan je vertellen hoe duur die nieuwe HDD zelf is?
Heb de MBP in oktober gekocht dus nog ruim 8,5 maand garantie en heb geen Applecare gekocht.Lijkt mij opzich een nette prijs, maar dat ligt eraan hoelang je nog garantie hebt en/of je Applecare hebt gekocht.
Je bent je garantie of applecare echt niet kwijt als je zelf de hdd vervangt hoor.chob schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:54:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ehm ja, dat ben je bij een MBP dus echt wel. Bij een MB valt het wel onder DIY maar niet bij de Pro dus. Dit heb ik ook nagevraagd bij een Apple winkel en werd bevestigd.CyBeR schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:45:
[...]
Je bent je garantie of applecare echt niet kwijt als je zelf de hdd vervangt hoor.
Nou, dan vraag ik me toch af waarom mijn MBP, die vaker open is geweest dan de supermarkt om de hoek, nog altijd netjes geserviced wordt. Ik heb m'n gisteren ingeleverd met een kleurtje achter de appel, notabene. (Applecare inmiddels dan wel, maar goed.)chob schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:02:
[...]
Ehm ja, dat ben je bij een MBP dus echt wel. Bij een MB valt het wel onder DIY maar niet bij de Pro dus. Dit heb ik ook nagevraagd bij een Apple winkel en werd bevestigd.
Zolang jij niet iets sloopt tijdens het vervangen van je MBPro (vb: met een schroevendraaier door je moederbord heen schrapen ofzo) is 't niet eens detecteerbaar dat je 'm open hebt gemaakt. Er zijn geen 'warranty void if seal broken' stickers, conclusie je hebt nog gewoon garantie.
Conclusie: of jij hebt gewoon geluk met jou Apple service center. Officieel vervalt je garantie. Punt.CyBeR schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:17:
[...]conclusie je hebt nog gewoon garantie.
En dat is een risico dat ik niet wil lopen...
[ Voor 15% gewijzigd door chob op 15-02-2008 12:33 ]
offtopic:
Officieel vervalt de fabrieksgarantie wellicht, de verantwoordelijkheid van de verkoper vervalt niet. Als je bij het zelf sleutelen een fout maakt is dat natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid. (zie overiges ook diverse topics over dit onderwerp op GoT)
Officieel vervalt de fabrieksgarantie wellicht, de verantwoordelijkheid van de verkoper vervalt niet. Als je bij het zelf sleutelen een fout maakt is dat natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid. (zie overiges ook diverse topics over dit onderwerp op GoT)
[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 15-02-2008 12:36 ]
Ik wil wel even een screenshot posten (copypaste uit deze pdf kan nietchob schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:32:
[...]
Conclusie: of jij hebt gewoon geluk met jou Apple service center. Officieel vervalt je garantie. Punt.
En dat is een risico dat ik niet wil lopen...

Daar staat wat ik boven zei: als jij, als niet-AASP, aanpassingen maakt of upgrades/uitbreidingen doet (en het vervangen van geheugen valt daaronder) en daarbij schade aanricht heb je op die onderdelen geen garantie. Als je geen schade maakt, no problem. Als je schade maakt aan het geheugen en je scherm gaat kapot, no problem. (Moet je wel betalen voor 't geheugen, niet voor 't scherm.)
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2008 12:51 ]
Of je kan zien of íe open is geweest of niet, als er een 320 Gb HDD inzit is die dealer ook niet gek. Ik zou iig die risico's ook niet willen lopen (en voor 60 euro zou ik het ook zo doen.)
Lees je wat er staat? Je hebt geen garantie op schade die je bij die werkzaamheden aanricht (logisch natuurlijk) maar het is niet zo dat je complete garantie vervalt op 't moment dat je je macbook openschroeft. Uiteraard heb je ook geen garantie op 't moment dat die schijf er mee kapt, dan moet je bij de fabrikant van de schijf zijn. Als je originele schijf ermee kapt (terwijl 'ie er nog in zit) mag je natuurlijk wel naar Apple.ecteinascidin schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:03:
Of je kan zien of íe open is geweest of niet, als er een 320 Gb HDD inzit is die dealer ook niet gek. Ik zou iig die risico's ook niet willen lopen (en voor 60 euro zou ik het ook zo doen.)
Precies, dus als je MBP ermee kapt en Apple schroeft 'm open dan wil je niet met een vreemde HDD gezien worden. Of je schroeft de oorspronkelijke HDD weer terug, maar da's ook niet alles.
Het lijkt nu wel een welles-nietes spelletje te worden. Cyber heeft gepost wat Apple ervan vindt, verder is het aan jezelf of je een bepaald risico (of dat er nu wel of niet is) wilt lopen.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
hmmm ik kom niet ver met mijn accu. de MBP is een half jaar oud, heeft 92 cycles gehad en zit op 89%markclausing schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:13:
ik heb het calibreren gebrobeert maar heeft geen resultaat gehad.
ik zit nu volgens istat op 2.35 uur als hij volledig is opgeladen en een health heeft van 89%
ik vind het verhaal van 300 cycles en 80% wat apple aangeeft wel heel hoog gegrepen
ik zit er aan te denken om er een extra accu bij te halen maar vind 130 euro wel veel bij de applestore
zijn de aanbieders op ebay te vertrouwen? daar zijn de accu's tussen de 60 en 100 euro
en stel je hebt op ebay een accu gekocht en dat blijkt er 1 te zijn uit de slechte serie die is terug geroepen, kan je dan ook incl factuur naar de applestore gaan voor vervanging?
[ Voor 21% gewijzigd door murky123 op 15-02-2008 17:05 ]
Is de claim van Apple dat je na 300 cycles een health van 80% moet hebben? Dan zit ik nog redelijk op schema denk ik met 183 cycles en 91% health volgens iStat Pro... we zullen zien.
Sowieso schrijf je zo!
dat zeggen ze bij apple idd. 300 cycles zal wel met een korreltje zout genomen moeen worden, maar het lijkt me dat je toch redelijk in de buurt hoort te komen van die 80 procent health als je rond de 300 cycle's komt.nadroJ schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 00:19:
Is de claim van Apple dat je na 300 cycles een health van 80% moet hebben? Dan zit ik nog redelijk op schema denk ik met 183 cycles en 91% health volgens iStat Pro... we zullen zien.
ik zal mijn status laten zien. en ik doe niets byzonders verder. iTunes, firefox, adium, airport aan.

mbp 2.2Ghz 15inch
gebruiksduur is ingesteld op normaal en brightness staat maximaal
68% Cycles en 94% Health hier.
Maar volgens mij kan dat weer veranderen als je je accu opnieuw calibreerd.
Maar volgens mij kan dat weer veranderen als je je accu opnieuw calibreerd.
Wat is eigenlijk de grootste schijf momenteel die je zo over kan gooien in je MB Pro. Ik had gelezen dat er maar bepaalde schijven zijn waarbij je zo de mounts kunt gebruiken van je originele HD. Ik heb nu een 160gb 7200 rpm, maar ik zou die minstens verdubbeld willen hebben.chob schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:36:toon volledige bericht
[...]
Kost ze 1 uur vertelde ze mij. Blij om te horen dat dat een redelijke prijs is.
[...]
Die heb ik besteld bij Zercom voor €144,60 besteld, via de pricewatch gevonden. Kon ook via de reseller maar die heeft ze niet op voorraad en had er geen problemen mee om een door mij gekochte schijf in te bouwen. Iemand een idee wat ik nog voor de "oude schijf" kan vragen?
[...]
Heb de MBP in oktober gekocht dus nog ruim 8,5 maand garantie en heb geen Applecare gekocht.
aaargh! Ben ineens stuk minder enthousiastchob schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:36:
Die heb ik besteld bij Zercom voor €144,60 besteld, via de pricewatch gevonden.

offtopic:
Zercom dan iig, maar Zercom heeft als je de shopsurvey in de gaten houdt wel eens wat probleempjes naar het schijnt.
Zercom dan iig, maar Zercom heeft als je de shopsurvey in de gaten houdt wel eens wat probleempjes naar het schijnt.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 18-02-2008 16:23 ]
Euhm, wellicht stomme vraag, maar waar vind ik die tool?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Anoniem: 59576
Ik heb sinds een week een probleem met mijn adapter, zie hier een plaatje van iemand die het ook heeft (via google gevonden):

Ik kom net terug van de apple store in Arnhem, en daar wisten ze mij te vertellen dat daar zeer waarschijnlijk geen garantie op zit
Het grootste probleem is nog dat ie vanaf vanmorgen ook de laptop niet van stroom kan voorzien (het ledje in de connector gaat niet branden en de accu wordt ook niet opgeladen)
Heeft iemand hier ook soort gelijke problemen gehad? of weet iemand of dit normaal is?
Ik heb de MPB pas 4 maandjes ofzo, dan mag je toch verwachten dat ie gratis vervangen word?
Morgen moet ik naar de afdeling in Venendaal bellen en mijn probleem voor leggen, maar ... het is toch te gek voor woorden dat zo iets duurs, zo snel kapot gaat en dat ik er dan geen garantie op krijg

Ik kom net terug van de apple store in Arnhem, en daar wisten ze mij te vertellen dat daar zeer waarschijnlijk geen garantie op zit

Het grootste probleem is nog dat ie vanaf vanmorgen ook de laptop niet van stroom kan voorzien (het ledje in de connector gaat niet branden en de accu wordt ook niet opgeladen)
Heeft iemand hier ook soort gelijke problemen gehad? of weet iemand of dit normaal is?
Ik heb de MPB pas 4 maandjes ofzo, dan mag je toch verwachten dat ie gratis vervangen word?
Morgen moet ik naar de afdeling in Venendaal bellen en mijn probleem voor leggen, maar ... het is toch te gek voor woorden dat zo iets duurs, zo snel kapot gaat en dat ik er dan geen garantie op krijg
Teveel kracht gezet op de aansluiting?Anoniem: 59576 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:23:
Ik heb sinds een week een probleem met mijn adapter, zie hier een plaatje van iemand die het ook heeft (via google gevonden):
[afbeelding]
Ik kom net terug van de apple store in Arnhem, en daar wisten ze mij te vertellen dat daar zeer waarschijnlijk geen garantie op zit![]()
totaal niet, ik was juist bang dit te veroorzaken door de draad strak op de wikkelen dus heb ik altijd de draad altijd een stukje ruimte gegeven zodat er geen knik in kwam te zitten...
't is overigens ook wel een erg stugge kabel, die zijn er toch ook wel met wat soepeler materiaal (bv mijn nokia oplader, koptelefoon, gitaarkabel, muiskabel...) voor ±12V is genoeg fijn materiaal beschikbaar
Maar jouw Nokia oplader vreet geen 85Watt, jouw MBP wel!begintmeta schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:04:
't is overigens ook wel een erg stugge kabel, die zijn er toch ook wel met wat soepeler materiaal (bv mijn nokia oplader, koptelefoon, gitaarkabel, muiskabel...) voor ±12V is genoeg fijn materiaal beschikbaar
Dat is dus iets meer als 7Ampere!!
Stug... Ik vind de kabel van de MBP juist heel erg soepel in vergelijking met andere laptops. Die blijven altijd een jaar de vorm aanhouden die ze hadden in de verpakking. Die van m'n MBP is juist vanaf het begin al erg soepel.begintmeta schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:04:
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Als we het over stugge kabels hebben, de Mighty Mouse kan er ook wat van.Kutkabel zeg, dan werkt mijn Logitech veel prettiger.
Dan nog is wel soepel(er) isolatiemateriaal beschikbaar afaik. Ik dacht ook altijd dat het probleem van isolatie meestal de spanning is (afgezien van bijvoorbeeld temperatuurontwikkeling enzo) Maar ik ben geen elektrotechnisch ingeneur of dergelijksSyS_ErroR schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:45:
[...]
Maar jouw Nokia oplader vreet geen 85Watt, jouw MBP wel!
Dat is dus iets meer als 7Ampere!!
De kabel van mijn MBP blijft ook wel lekker zijn vorm houden, laptops waarvan de kabel een jaar de vorm houdt ben ik nog niet tegengekomen (maar het ontloopt elkaar&de MBP niet zo heel veel over het algemeen), maar ik ben een hoop laptops nog nooit tegengekomen denk ik.Vanitas schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:04:
[...]
Stug... Ik vind de kabel van de MBP juist heel erg soepel in vergelijking met andere laptops. Die blijven altijd een jaar de vorm aanhouden die ze hadden in de verpakking. Die van m'n MBP is juist vanaf het begin al erg soepel.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 19-02-2008 20:47 ]
Is binnen het eerstje jaar van de garantie gebeurd. Is een bekend probleem van de nieuwe Magsafe adapters...m.a.w valt gewoon onder garantie...Anoniem: 59576 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:23:
[afbeelding]
Ik kom net terug van de apple store in Arnhem, en daar wisten ze mij te vertellen dat daar zeer waarschijnlijk geen garantie op zit![]()
Don't jump to conclusions!
oooh! ik hoop echt dat je gelijk hebt! bij de apple store zei die vent dat ze zon adapter niet terug zouden nemen omdat apple niet vind dat dat onder de garantie valt... maar ik bel morgen wel even naar die vestiging in Venendaal en dan hoop ik dat je gelijk hebt!BurkaN schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:55:
[...]
Is binnen het eerstje jaar van de garantie gebeurd. Is een bekend probleem van de nieuwe Magsafe adapters...m.a.w valt gewoon onder garantie...
Anoniem: 140651
zo duur zijn die adapters ook toch weer niet ? en de machine is ook niet zo duur als je kijkt naar de specs + bouw e.d. dit moet je ook zeker menemen in de prijs. en een adapter kan altijd kapot gaan natuurlijk. van de MBP zijn er onderhand zoveel verkocht dat dit problemen meer opduiken en iedereen dit meteen als "bekend probleem" gaat zienBurkaN schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:55:
[...]
Is binnen het eerstje jaar van de garantie gebeurd. Is een bekend probleem van de nieuwe Magsafe adapters...m.a.w valt gewoon onder garantie...
ja oke, maar als je een laptop koopt van 2000 euro... en als er dan na 4 maanden iets mis is met de adapter dan mag je er toch van uit gaan dat deze vervangen wordt... het kost apple misschien 30 euro om zon ding te maken en dan willen ze toch nog die 60 euro extra hebben omdat je een nieuwe koopt?? ik snap dat niet hoor... maar zal wel aan mij liggen dan... ik bel Venendaal morgen, en dan hoor ik wel wat me te wachten staat
weltrusten
Anoniem: 220164
Die redenering van Apple zal wel niet kloppenAnoniem: 59576 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:20:
[...]
oooh! ik hoop echt dat je gelijk hebt! bij de apple store zei die vent dat ze zon adapter niet terug zouden nemen omdat apple niet vind dat dat onder de garantie valt... maar ik bel morgen wel even naar die vestiging in Venendaal en dan hoop ik dat je gelijk hebt!
Daar had ik inderdaad last van, mooi dat ze het gefixt hebben.MacBook, MacBook Pro Keyboard Firmware Update 1.0
Apple has posted MacBook, MacBook Pro Keyboard Firmware Update 1.0, which aims to address some keyboard issues some users may have been experiencing.
This MacBook and MacBook Pro firmware update addresses an issue where the first key press may be ignored if the computer has been sitting idle. It also addresses some other issues.
The update package will install an updater application into the Applications/Utilities folder and will launch it automatically. Please follow the instructions in the updater application to complete the update process.
Apple issued a software update for its portables that experienced different keyboard issues under Mac OS 10.5 earlier this year.
More Info
Anoniem: 163173
Same here! Lastig als je je password wilt ingeven...Vanitas schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 00:50:
[...]
Daar had ik inderdaad last van, mooi dat ze het gefixt hebben.
BTW: Mag je de adapter van de MacBook Pro voor een gewone MacBook gebruiken?
Ja, maar andersom niet.Anoniem: 163173 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:27:
[...]
Same here! Lastig als je je password wilt ingeven...
BTW: Mag je de adapter van de MacBook Pro voor een gewone MacBook gebruiken?
Ehm, volgens mij zeg je het nu juist verkeerd om, de adapter van een MacBook kun je wel voor een MacBook Pro gebruiken, maar niet andersom toch?
Nee. De MacBook Adapter levert te weinig Watt om MacBook Pro van genoeg prik te voorzien.
En de MacBook van een vriend van me heb ik al meermaals opgeladen aan mijn MBP-adapter, die is niet uitgefikt.
En de MacBook van een vriend van me heb ik al meermaals opgeladen aan mijn MBP-adapter, die is niet uitgefikt.
Ik laad vaak genoeg m'n pro op met een 60w macbook adapter, duurt iets langer maar verder geen probleem. De laadstroom is iets zwakker, maar verder doet een adapter altijd hetzelfde hoor
Kan niet stoppen met ontploffen!
Euh, dat werkt prima hoor. Hoogstens gaat 't opladen wat langzamer.Sjoewe schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:03:
Nee. De MacBook Adapter levert te weinig Watt om MacBook Pro van genoeg prik te voorzien.
Ja opladen kan ik me voorstellen. Maar full force gebruiken aan de MB adapter, wat gebeurd er als je MBP meer dan die 60Watt fgaat verstoken? Ik denk dat het ding dan echt loeiheet wordt vanwege de overbelasting.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 20-02-2008 12:08 ]
Ik heb vandaag de technische dienst gebeld in Venendaal, en die vrouw die ik aan de lijn had zei dat de adapter zonder problemen vervangen zou moeten worden... dus met haar verhaal en haar naam ben ik weer naar de apple store in Arnhem gegaan, en toen ik de naam van die vrouw uit Venendaal noemde was alles ineens goed en werd mijn adapter gerepareerd maar dat duurt ongeveer 2 weken... dus ik vroeg naar een vervangende adapter, want zonder adapter --> geen stroom... hadden ze geen adapter op voorraad
maar die jongen die mij hielp gelijk naar Venendaal gebeld, en vrijdag komt er een doos met mijn naam erop naar de apple store in Arnhem!
met mijn nieuwe adapter!! goeie service van die jongen!
Anoniem: 163173
SubtielSjoewe schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:03:
Bedankt voor de antwoorden allemaal!
jaaa eindelijk, mijn problemen zijn nu ook opgelost.....Vanitas schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 00:50:
[...]
Daar had ik inderdaad last van, mooi dat ze het gefixt hebben.
Wel laat maarja, beter laat dan nooit.
Ik heb wat rondgezocht maar kon in dit topic mijn probleem niet vinden (heb niet alle pagina's gelezen tho...) Ik heb een nieuwe macbook pro gekocht, alleen is hij nogal nukkig met betrekking tot wakker worden uit sleep mode? Soms duurt het een paar minuten voor het scherm weer aan gaat, en ik heb het idee dat hij wel uit sleep mode komt maar gewoon het backlight niet aan schopt.. Iemand?
Zie hier: [MacBook Pro] wordt soms niet goed of helemaal niet wakker*Christoph schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:55:
Ik heb wat rondgezocht maar kon in dit topic mijn probleem niet vinden (heb niet alle pagina's gelezen tho...) Ik heb een nieuwe macbook pro gekocht, alleen is hij nogal nukkig met betrekking tot wakker worden uit sleep mode? Soms duurt het een paar minuten voor het scherm weer aan gaat, en ik heb het idee dat hij wel uit sleep mode komt maar gewoon het backlight niet aan schopt.. Iemand?
Hoempapaaa Holladiejeej.
Even ter info;
Heb een MBP 2.16 uit maart 2006, doet het prima (na hem 4x te hebben omgeruild
) alleen deed de laatste tijd de batterij bijzonder weinig. Zelfs met BT en WiFi uit en het scherm op halve helderheid mocht ik blij zijn met 1.5 uur werken. Accu heeft 116 cycles gehad en nog een restcapaciteit van 2300mAh. Net Apple gebeld, o.a. nav:
http://www.apple.com/supp...macbookpro/batteryupdate/
en ze gaan me nu een vervangende batterij opsturen. Erg netjes van ze en ik ook weer erg blij aangezien die nieuwe accu's niet bepaald gratis zijn bij Apple
Heb een MBP 2.16 uit maart 2006, doet het prima (na hem 4x te hebben omgeruild
http://www.apple.com/supp...macbookpro/batteryupdate/
en ze gaan me nu een vervangende batterij opsturen. Erg netjes van ze en ik ook weer erg blij aangezien die nieuwe accu's niet bepaald gratis zijn bij Apple

Ik heb even advies nodig over aankoop van macbook of macbook pro.
Werkzaamheden op de laptop zijn: photoshop, ftp, remote desktop, cd/dvd branden.
Photoshop is voornamelijk op locatie dus niet een hele dag achter een 13inch scherm.
Maar het gaat wel om grote bestanden ( van een Nikon D3). Photoshop werkzaamheden zijn dan vooral foto's bijsnijden en kleur en contrast correctie.
Is er dan meerwaarde om voor een MBP te gaan? of is een MB voldoende omdat ze bijna dezelfde CPU hebben, alleen MBP heeft een goede videokaart.
Ik neig naar een MB of jullie moeten adviseren om voor een MBP te gaan.
Werkzaamheden op de laptop zijn: photoshop, ftp, remote desktop, cd/dvd branden.
Photoshop is voornamelijk op locatie dus niet een hele dag achter een 13inch scherm.
Maar het gaat wel om grote bestanden ( van een Nikon D3). Photoshop werkzaamheden zijn dan vooral foto's bijsnijden en kleur en contrast correctie.
Is er dan meerwaarde om voor een MBP te gaan? of is een MB voldoende omdat ze bijna dezelfde CPU hebben, alleen MBP heeft een goede videokaart.
Ik neig naar een MB of jullie moeten adviseren om voor een MBP te gaan.
Hier sinds gisteren plotseling een health drop naar van 91 naar 87%... Gek hoor dat soort plotselinge dingen, maar goed ga me er nu geen zorgen om maken.
Sowieso schrijf je zo!
Ik wil dit even kwijt op mijn zaterdagmiddag. Waar maakt iedereen zich druk om met die batteryhealth?
Wie zegt dat het programma wel nauwkeurig is met aflezen van die waardes?
Wie zegt dat het programma wel nauwkeurig is met aflezen van die waardes?
[ Voor 8% gewijzigd door O.D.Smolik op 23-02-2008 12:35 ]
Idd. Totdat je laptop opeens uitvalt is battery health wel 't laatste waar je je zorgen over moet maken.
Heb je de schijf inmiddels al binnen? Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de schijf. Zit er namelijk zelf ook denken aan deze schijf als vervanger van de standaard 160GB..chob schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:43:
[...]
aaargh! Ben ineens stuk minder enthousiastZojuist mail ontvangen dat ze die schijf helemaal niet op voorraad hebben terwijl ze dat wel aangeven op de site en dat voor mij dé reden om bij Zercom te bestellen. Wat is dat toch met webshops en voorraadindicaties?
Ja, hij is gisteren gearriveerd maar zeker niet zonder slag of stoot, maw, ik heb me flink moeten laten horen bij Zercom want wat hun daar flikten kon dus echt niet door de beugel.B2 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 13:36:
[...]
Heb je de schijf inmiddels al binnen? Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de schijf. Zit er namelijk zelf ook denken aan deze schijf als vervanger van de standaard 160GB..
Maar hij is binnen en maandag gaat hij naar de reseller voor hem te installeren. Ik laat wel iets weten.
Trouwens er zijn al veel MBP gebruikers die deze schijf geplaatst hebben en ik lees alleen maar positieve verhalen. Dus eigenlijk hoef je niet te twijfelen maar rekening op lange levertijden want ze zijn blijkbaar overal oos.
Anoniem: 32623
Ik zocht naar speakers en een usb-hub voor mijn MBP. Vanmiddag de combinatie gelocht: Logitech AudioHub. 
Een aanrader! Maar wel lastig te vinden.
Anoniem: 245027
Ding ziet er erg vet uit!Anoniem: 32623 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 18:23:
Ik zocht naar speakers en een usb-hub voor mijn MBP. Vanmiddag de combinatie gelocht: Logitech AudioHub.
Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit uit de standaard speakers?
Anoniem: 32623
Als je de standaard speakers van de MBP bedoelt: vrij slecht voor notebook begrippen. Zelfs mijn oude iBook g3 scoorde wat dat betreft veel beter.Anoniem: 245027 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 18:56:
[...]
Ding ziet er erg vet uit!
Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit uit de standaard speakers?
MacBook Pro Updates... This Tuesday?
After a number of false starts, it appears that Apple is finally going to deliver the anticipated MacBook Pro updates... and all signs are pointing to this Tuesday.
We were hesitant to pinpoint a specific date, as a number of previous rumor predictions have come and gone, but sources reveal that shipments of new MacBook Pro are planned for midweek. Historically, such information tends to reliably predicts new product releases.
Previous tidbits of information surrounding the new MacBook Pros have indicated that they will incorporate Penryn processors, an LED screen in the 17" model, and the new-and-improved multi-touch trackpad found in the MacBook Air.
Our Buyer's Guide reveals that MacBook Pros have not been updated for 264 days, well beyond their average of 186 days between refreshes.
OMG > *click > "Article not found".... you sure ?

Hmm, kan 'm zo snel ook niet meer vinden op de voorpagina.. Hij was er wel echt.Civic519 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:12:
[...]
OMG > *click > "Article not found".... you sure ?
edit: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=440673 (reden: http://forums.macrumors.c...hp?p=5027091&postcount=59)
[ Voor 16% gewijzigd door nipro op 24-02-2008 16:15 . Reden: topic op het forum gevonden :) ]
Hoempapaaa Holladiejeej.
helemaal zeker weten doen ze het zelf ook nog nietnipro schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:12:
[...]
Hmm, kan 'm zo snel ook niet meer vinden op de voorpagina.. Hij was er wel echt.
edit: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=440673 (reden: http://forums.macrumors.c...hp?p=5027091&postcount=59)
Ik hoop wel dat het door gaat, ik zit zelf namelijk te twijfelen tussen een 2,2 en 2,4 maar het geeft geen haast dus het kan alleen maar beter wordenmacrumors forum
editor note: I've removed the story off the front page for now as some conflicting information has arisen. I still believe the MBP's are coming on Tuesday, but I need to reconcile some information, and have pulled the story temporarily because of it.
Hoe is het dat in het verleden gegaan eigenlijk? blijft de prijs ongeveer gelijk, of kan het zomaar zijn dat er een paar tientjes bij komen?
Prijs is geloof ik alleen maar gezakt/gelijk gebleven. Nog nooit gestegen naar mijn weten..
Hoempapaaa Holladiejeej.
Oke, dat is voormij helemaal een rede om de hand nog even op de knip te houdennipro schreef op zondag 24 februari 2008 @ 17:56:
Prijs is geloof ik alleen maar gezakt/gelijk gebleven. Nog nooit gestegen naar mijn weten..
Anoniem: 132776
Ik ben eigenlijk wel vrij tevreden van de speakertjes in de MBP. In vergelijking met andere laptops hebben deze een goede 'bas' en klinken ze vrij helder. Qua volume zijn ze vrij zwak. Een stukje muziek opzetten voor een aantal personen in een grote kamer lukt niet.Anoniem: 32623 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 19:50:
[...]
Als je de standaard speakers van de MBP bedoelt: vrij slecht voor notebook begrippen. Zelfs mijn oude iBook g3 scoorde wat dat betreft veel beter.
En ik vind ze zeker beter dan die van de iBooks!
eens!Anoniem: 132776 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:12:
[...]
Ik ben eigenlijk wel vrij tevreden van de speakertjes in de MBP. In vergelijking met andere laptops hebben deze een goede 'bas' en klinken ze vrij helder. Qua volume zijn ze vrij zwak. Een stukje muziek opzetten voor een aantal personen in een grote kamer lukt niet.
Met VLC player kun je het volume boosten, dat scheelt al aardig kwa volume. Als ik bijvoorbeeld bij mijn vriendin ben en we kijken op bed een film met m'n laptop speel ik hem af met VLC. Dan is de film gewoon goed volgbaar.Anoniem: 132776 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:12:
[...]
Ik ben eigenlijk wel vrij tevreden van de speakertjes in de MBP. In vergelijking met andere laptops hebben deze een goede 'bas' en klinken ze vrij helder. Qua volume zijn ze vrij zwak. Een stukje muziek opzetten voor een aantal personen in een grote kamer lukt niet.
De macBoop Pro 17" staat inmiddels ok in de "SALE!" mode van a Mac voor 1999 euros 
http://www.a-mac.nl/amac/...,0/option,com_virtuemart/
Let wel op dat dit nog een Napa model is, en geen Santa Rosa, dus nog een generatie voor het huidige model!Civic519 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:34:
De macBoop Pro 17" staat inmiddels ok in de "SALE!" mode van a Mac voor 1999 euros
Tesla Model Y RWD (2024)
mmm ik zie het idd, loos alarm--MeAngry-- schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:39:
[...]
Let wel op dat dit nog een Napa model is, en geen Santa Rosa, dus nog een generatie voor het huidige model!
Bron: Macrumors.comMacBooks AND MacBook Pros?
A final Page 2 rumor in the hours before Tuesday. GeekSugar claims both MacBooks and MacBook Pros will be seen tomorrow.
Both will look the exact same (unfortunately no pretty new colors), although they will feature upgraded processors, additional memory, and the lovely multitouch trackpad that is featured on the Air.
GeekSugar has no known prior rumor accuracy by our records, so we are unable to gauge the credibility of their sources... however, I'll leave you with a couple of notes on this possible scenario:
- There have been conflicting reports about MacBook vs. MacBook Pro updates, leading to the ambiguity of our reports.
- An update of both product lines would neatly explain away these conflicting reports.
Net als in het MacBook topic: Geruchten en speculaties horen hier niet thuis, tenzij er 3 onafhankelijke bronnen zijn. Dit is het discussietopic voor de MacBook Pro. Laten we het dan ook houden bij het delen van ervaringen met de MacBook Pro.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Inmiddels is wederom de Apple store down, lijkt me voldoende bewijsDaedalus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:35:
[mbr]Net als in het MacBook topic: Geruchten en speculaties horen hier niet thuis, tenzij er 3 onafhankelijke bronnen zijn. Dit is het discussietopic voor de MacBook Pro. Laten we het dan ook houden bij het delen van ervaringen met de MacBook Pro.[/]
Dat lijkt me nogal kortzichtig. De store kan om talloze redenen down zijn. Eén van de mogelijke redenen is uiteraard de release van nieuwe MacBook Pro modellen, maar het kan ook rustig de reeds aangekondigde 2GB iPod Shuffle zijn. Bovendien doet het down zijn van de store niets af aan de geruchtenstatus van het bericht op MacRumors en de geldende regels daaromtrent op GoT.DaannO schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:19:
[...]
Inmiddels is wederom de Apple store down, lijkt me voldoende bewijs
[ Voor 14% gewijzigd door Whieee op 26-02-2008 14:37 ]
Launching containers into space
Ondertussen alweer UP and running...
Nieuwe MacBooks / MacBooks Pro's !
Nieuwe MacBooks / MacBooks Pro's !
[ Voor 4% gewijzigd door Tha BasZ op 26-02-2008 14:39 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
En inderdaad, nieuwe Macbooks en Macbook Pro's... Niet echt spectaculaire updates..DaannO schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:19:
[...]
Inmiddels is wederom de Apple store down, lijkt me voldoende bewijs
Idd, ze hebben eigenlijk van de dure versie de goedkope versie gemaakt en de dure versie een kleine upgrade gegeven van gpu, cpu, led en multitouch. Valt dus wel mee met wat ik met mijn huidige SR misB2 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:41:
[...]
En inderdaad, nieuwe Macbooks en Macbook Pro's... Niet echt spectaculaire updates..
Van 120 Gb naar 200 Gb en van 2.2 GHz naar 2.4 Ghz is cosmetisch. Maar hij is wel, exact zoals ik voorspelde, 100 euro goedkoper geworden.
[ Voor 21% gewijzigd door Delerium op 26-02-2008 14:46 ]
zijn het penryns???
Perfecte timing, vorige week kon ik een laptop kopen, echter ik moest binnen enkelen dagen kunnen zeggen wat ik wilde hebben. (zoniet dan vervalt mischien nog de belofte op het voorschot)
Perfecte timing, vorige week kon ik een laptop kopen, echter ik moest binnen enkelen dagen kunnen zeggen wat ik wilde hebben. (zoniet dan vervalt mischien nog de belofte op het voorschot)
[ Voor 83% gewijzigd door g4wx3 op 26-02-2008 14:46 ]
Ik ga er morgen maar 1 bestellen dan eingelijkecteinascidin schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:44:
Van 120 Gb naar 200 Gb en van 2.2 GHz naar 2.4 Ghz is cosmetisch. Maar hij is wel, exact zoals ik voorspelde, 100 euro goedkoper geworden.
De prijs is best lekker hoor.. ik update dan alleen de HDD naar een 7200rpm schijf
Die geheugenprijzen zijn nog steeds oplichterij natuurlijk. Waar kopen jullie dat goedkopere geheugen voor in een MBP?
[ Voor 13% gewijzigd door ReCreator op 26-02-2008 14:57 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Raar trouwens:
U.S. Store:
2.5GHz Intel Core 2 Duo
2GB memory
250GB hard drive
Double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8600M GT with 512MB
NL Store:
2.5 Intel Core 2 Duo-processor
Resolutie van 1440 x 900
2 GB geheugen
250-GB harde schijf
8x SuperDrive met double-layer-ondersteuning
NVIDIA GeForce 8600M GT grafische processor met 256 MB SDRAM
Neem aan foutje?
U.S. Store:
2.5GHz Intel Core 2 Duo
2GB memory
250GB hard drive
Double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8600M GT with 512MB
NL Store:
2.5 Intel Core 2 Duo-processor
Resolutie van 1440 x 900
2 GB geheugen
250-GB harde schijf
8x SuperDrive met double-layer-ondersteuning
NVIDIA GeForce 8600M GT grafische processor met 256 MB SDRAM
Neem aan foutje?
Idd ik zie dat ook staan. Ook op de NL site staat dat de cpu 50% sneller is en op de US site 74%
Hmm volgens mij staan er nog wel meer foutjes op de nieuwe site.
In het persbericht staat:
http://www.apple.com/pr/library/2008/02/26mbp.html
The 2.4 GHz, 15-inch MacBook Pro, for a suggested retail price of $1,999 (US), includes:
15.4-inch widescreen LED-backlit 1440 x 900 LCD display;
2.4 GHz Intel Core 2 Duo processor with 3MB shared L2 cache;
800 MHz front-side bus;
2GB of 667 MHz DDR2 SDRAM, expandable to 4GB;
200GB Serial ATA hard drive running at 5400 rpm, with Sudden Motion Sensor;
a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) optical drive;
NVIDIA GeForce 8600M GT with 256MB GDDR3 memory;
DVI-out port for external display (VGA-out adapter included, Composite/S-Video adapter sold separately);
built-in Dual Link support for driving Apple 30-inch Cinema HD Display;
built-in iSight video camera;
Gigabit Ethernet port;
built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking and Bluetooth 2.1+EDR;
ExpressCard/34 expansion card slot;
two USB 2.0 ports, one FireWire 800 port and one FireWire 400 port;
one audio line in and one audio line out port, each supporting both optical digital and analog;
Multi-Touch trackpad and illuminated keyboard; and
85 Watt Apple MagSafe Power Adapter.
Terwijl er op de Nederlandse shop site 128 MB staat. Zal waarschijnlijk nog wel aangepast worden.
In het persbericht staat:
http://www.apple.com/pr/library/2008/02/26mbp.html
The 2.4 GHz, 15-inch MacBook Pro, for a suggested retail price of $1,999 (US), includes:
15.4-inch widescreen LED-backlit 1440 x 900 LCD display;
2.4 GHz Intel Core 2 Duo processor with 3MB shared L2 cache;
800 MHz front-side bus;
2GB of 667 MHz DDR2 SDRAM, expandable to 4GB;
200GB Serial ATA hard drive running at 5400 rpm, with Sudden Motion Sensor;
a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) optical drive;
NVIDIA GeForce 8600M GT with 256MB GDDR3 memory;
DVI-out port for external display (VGA-out adapter included, Composite/S-Video adapter sold separately);
built-in Dual Link support for driving Apple 30-inch Cinema HD Display;
built-in iSight video camera;
Gigabit Ethernet port;
built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking and Bluetooth 2.1+EDR;
ExpressCard/34 expansion card slot;
two USB 2.0 ports, one FireWire 800 port and one FireWire 400 port;
one audio line in and one audio line out port, each supporting both optical digital and analog;
Multi-Touch trackpad and illuminated keyboard; and
85 Watt Apple MagSafe Power Adapter.
Terwijl er op de Nederlandse shop site 128 MB staat. Zal waarschijnlijk nog wel aangepast worden.
Mag ik als eerste aftikken? -- Besteld --
De 15.4 / 2.5 Ghz / 4 GB ram / 200 GB HD @ 7200 RPM met AppleCare contractje.
Volgende week is ie er.
Mijn huidige staat te koop eh
De 15.4 / 2.5 Ghz / 4 GB ram / 200 GB HD @ 7200 RPM met AppleCare contractje.
Volgende week is ie er.
Mijn huidige staat te koop eh
[ Voor 10% gewijzigd door iworx op 26-02-2008 15:24 ]
This space intentionally left blank.
Ik heb de mijne ook hier te koop op tweakers, ik moet zeggen het valt me een beetje tegen, enige wat niet tegenvalt is de prijs verlaging. Ik had minstens een resolution upgrade voor de 15" . 1440 x 900 pixels is gewoon een grap voor een PRO machine deze dagen. En eerlijk gezegd had ik op Blu-ray gehoopt.
Kortom, Ik ga voor de Mac Pro i.c.m. een Macbook.
Kortom, Ik ga voor de Mac Pro i.c.m. een Macbook.
Gefeliciteerd! Maar waarom 4GB OTB? Als je het later los koopt ben je ongeveer €200,- goedkoper uit.
Wel mooie update trouwens, dat werd ook tijd. Hopelijk komt er eind dit jaar ook een update, want dan heb ik wél genoeg geld. Tot dan moet ik het dus nog even volhouden met mijn mini G4.
Wel mooie update trouwens, dat werd ook tijd. Hopelijk komt er eind dit jaar ook een update, want dan heb ik wél genoeg geld. Tot dan moet ik het dus nog even volhouden met mijn mini G4.
Voor Mr. de belastingscontroleur staat het mooier op 1 paginaHerQ schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:37:
Gefeliciteerd! Maar waarom 4GB OTB? Als je het later los koopt ben je ongeveer €200,- goedkoper uit.
En wat moet ik met 2 x 1 GB als ik die nieuwe ram koop?
[ Voor 22% gewijzigd door iworx op 26-02-2008 15:46 ]
This space intentionally left blank.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.