Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3M0XX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-07-2024
Oké ik ben even aan het meelezen en ik volg dit allemaal, alleen nu ga ik waarschijnlijk de domste vraag ooit stellen. Hoe open ik zo'n .sh bestand? Ik ben al een uur aan het zoeken naar linux commands en ik kom het maar niet tegen. Alvast bedankt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:05:
[...]

Ik heb zelf een "exit 0" in mionet.sh gezet, ergens bovenin, direct na de #!/bin/sh regel denk ik, daarmee wordt het mionet script nog wel uitgevoerd maar exit direct.
Waarom verplaatsen naar .bak niet werkt is me overigens niet duidelijk, en hoe dit je mybook bricked is me ook onduidelijk eigenlijk. :?

Ik weet niet 100% zeker hoe het zit, maar ik dacht gezien te hebben dat het init process zelf alle scripts in /etc/init.d/ startte, maar het kan zijn dat dit inderdaad vanuit die network-services.sh gedaan wordt. (Ik kan nu even niet kijken).

En over rtorrent, die is nog niet echt stabiel. Soms hangt hij gewoon op grote files, en soms heb ik dagenlang geen probleem. Zoek even terug, ik heb ergens een package gepost, dan hoef je zelf niet alles te compileren.
Oke nu is het mij duidelijk hoe je het met exit 0 mionet kunt stoppen je exit gewoon direct het script.
Het uitzetten van mionet doormiddel van de .sh file naar .bak te veranderen heb ik gelezen op een site die op de wiki stondt. In de comments stonden veel reacties dat de mybook niet meer werkte daarna. Mijn theorie is dat het opstart script wel probeert het script te starten maar niet kan vinden en dan hangt maar mijn linux kennis is niet zo groot dat ik dat zeker weet. Ik had jou package wel gezien maar was al bezig met installeren en ben nu halverwege dus ik ga maar zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D3M0XX schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:11:
Oké ik ben even aan het meelezen en ik volg dit allemaal, alleen nu ga ik waarschijnlijk de domste vraag ooit stellen. Hoe open ik zo'n .sh bestand? Ik ben al een uur aan het zoeken naar linux commands en ik kom het maar niet tegen. Alvast bedankt ^^
compile eerst nano (zie start-post) en daarna kan je dit doen:
# nano bestand.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 21:04
u_nix_we_all schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:05:
[...]

Ik heb zelf een "exit 0" in mionet.sh gezet, ergens bovenin, direct na de #!/bin/sh regel denk ik, daarmee wordt het mionet script nog wel uitgevoerd maar exit direct.
Waarom verplaatsen naar .bak niet werkt is me overigens niet duidelijk, en hoe dit je mybook bricked is me ook onduidelijk eigenlijk. :?

Ik weet niet 100% zeker hoe het zit, maar ik dacht gezien te hebben dat het init process zelf alle scripts in /etc/init.d/ startte, maar het kan zijn dat dit inderdaad vanuit die network-services.sh gedaan wordt. (Ik kan nu even niet kijken).
Als je mionet.sh renamed dan returned network-services.sh false bij het opstarten en dan stopt hij verder met het starten van andere services, de netste manier is om hem gewoon uit network-services.sh te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
oke dus toch wat ik dacht maar als je het mionet.sh script met exit 0 laat afsluiten dan returned het script toch ook false ? Of is dit omdat dan alleen mionet.sh false returned en network-services.sh niet. Dus dat de rest wel wordt opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Defector schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:32:
oke dus toch wat ik dacht maar als je het mionet.sh script met exit 0 laat afsluiten dan returned het script toch ook false ? Of is dit omdat dan alleen mionet.sh false returned en network-services.sh niet. Dus dat de rest wel wordt opgestart.
Nee, exit 0 levert een return status 0 = OK op. Voor network-services.sh heeft mionet.sh dan dus succesvol afgesloten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
- delete -

[ Voor 97% gewijzigd door Lex_brugman op 09-11-2007 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D3M0XX schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:11:
sh-bestanden zijn meestal shell-scripts. Die kan je geforceerd uitvoeren met "bash bestand.sh", maar dat is niet echt netjes. Je moet 'm eigenlijk eerst executable maken (is wegens security niet standaard):

chmod +x bestand.sh

En dan uitvoeren:

./bestand.sh

En eventueel (in feite 'installeer' je dan het programma) in één van de paden in $PATH zetten om het zonder "/pad/naar" uit te kunnen voeren (dus gewoon 'bestand.sh' net zoals je 'ls', 'cd' en 'chmod' gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:42:
[...]

Nee, exit 0 levert een return status 0 = OK op. Voor network-services.sh heeft mionet.sh dan dus succesvol afgesloten.
Oke ik dacht dat 0 false was en 1 true want verder op in het mionet.sh script wordt er wel afgesloten met exit 1. Maar dit zijn compleet andere waarden. Maar goed weer wat geleerd :)

en voor de post boven mij volgens mij bedoeld hij openen zodat het bestand geedit kan worden en niet openen zodat het bestand gestart kan worden.

Editten kan doormiddel van het bestand openen met een editor bijvoorbeeld vi of nano.

[ Voor 25% gewijzigd door Defector op 09-11-2007 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Lex_brugman schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:26:
[...]

Als je mionet.sh renamed dan returned network-services.sh false bij het opstarten en dan stopt hij verder met het starten van andere services, de netste manier is om hem gewoon uit network-services.sh te halen.
Ah, duidelijk. Ja, dan is het weghalen van mionet.sh ook een nette oplossing inderdaad.
Wel slordig dat het script niet eerst even controleert of een bestand ook echt bestaat voordat het gestart wordt. :>

En nog een extra-gratis tip voor iedereen die niet zo handig is met de linux commandline en vi :+
Je kunt WinSCP op windows gebruiken om via ssh/scp bij alle bestanden op je mybook te komen.
Dan kun je gewoon in windows je config bestandjes openen etc.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb de ftp server toegevoegd via
"wget ftp://ftp.penguin.cz/pub/users/mhi/mybook/vsftpd.tar.gz -q -O - | tar xzvf - -C /"

Alleen nu kan ik nog geen verbinding maken via FTP, ook niet na het opnieuw opstarten.
IK heb ook een nieuwe gebruiker aangemaakt via de webinterface maar dit heeft nog niet mogen baten.

Hoe kan ik de FTP server opstarten (en dat houden) en FTPusers toevoegen/verwijderen?

Ik zie geen verwijzing staan in /etc/init.d/ ? Hoe zou deze eruit moeten zien voor de vsftpd server?

[ Voor 23% gewijzigd door bartbh op 09-11-2007 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3M0XX
Ja inderdaad ik bedoelde editten, ik bedacht me al dat openen misschien niet de juiste woordkeuze was. Bedankt voor het antwoord, ik heb net nano geinstalled maar ik neem aan dat ik eerst een reboot moet doen of het programma moet starten voordat ik het commando 'nano' kan gebruiken.

Edit: ik zie net dat de make install een error gaf:
make[1]: *** [browser.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/tmp/myfiles/nano-2.0.6/src'
make: *** [install-recursive] Error 1

Waarschijnlijk werkt het hier niet door. Weet iemand zo wat error 1 is en hoe deze op te lossen?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
voordat nano geinstalleerd kan worden moet ncurses geinstalleerd worden daarna kan je nano opnieuw ./configure make en make install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3M0XX
Hartstikke bedankt, ik ben nu bezig met het installeren van ncurses, hij is nu aan het configuren :D

Edit: Even laten weten het werkt nu helemaal, ik ben in mijn nopjes XD

Edit2: Hoe activeer ik initd.conf zodat ssh wordt opgestart. Ik heb het bestand nu geopend maar ik zie nergens code die het bestand activeert of deactiveert.

Ok dat 2e heb ik gevonden met dat WinSCP, werkt erg handig. Alleen hoe zorg ik daarbij dat ik ipv mijn user account met beperkte rechten gewoon de rechten krijg om het bestand ook aan te mogen passen?

[ Voor 81% gewijzigd door D3M0XX op 09-11-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
D3M0XX schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 15:45:
Hartstikke bedankt, ik ben nu bezig met het installeren van ncurses, hij is nu aan het configuren :D

Edit: Even laten weten het werkt nu helemaal, ik ben in mijn nopjes XD
Mooi zo !
Edit2: Hoe activeer ik initd.conf zodat ssh wordt opgestart. Ik heb het bestand nu geopend maar ik zie nergens code die het bestand activeert of deactiveert.
Het is /etc/inetd.conf, maar ik ben eens even door de opstartbestanden heen gegaan, en het lijkt erop dat de startprocedure wel eens verschillend kan zijn bij verschillende firmware versies.
Ik heb hier versie 01.01.18, heb jij een lagere versie ?
Zo ja,
Kun je de inhoud van /etc/inetd.conf hier eens posten ?
En ook een list van de bestanden in de /etc/init.d/ map ?
(Oh , en de output van het commando "uname -a" om te zien of het dezelfde kernelversie is zou wel fijn zijn)
Ok dat 2e heb ik gevonden met dat WinSCP, werkt erg handig. Alleen hoe zorg ik daarbij dat ik ipv mijn user account met beperkte rechten gewoon de rechten krijg om het bestand ook aan te mogen passen?
Je kunt onder ssh standaard niet als root inloggen, en dat is voor scp lastig. Je kunt dit aanpassen in het bestand /etc/sshd_config Hierin staat een regel
# PermitRootLogin yes
, als je hier het "#" weghaalt kan het wel :)
Let op, dit is wel een veiligheidsrisico, ik zou zeker een password voor root instellen, bij de ssh "firmware upgrade is het leeg gelaten !!!one11!!1

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-11-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3M0XX
Sorry, initd.conf was een typfoutje ontstaan door verwarring met het andere bestand. Het bestand heet inderdaad inetd.conf en ik heb dezelfde firmwareversie, maar eventueel zou ik alles kunnen posten als dat handig is, maar lijkt me niet nodig gezien de firmwareversie hetzelfde is.

En ik neem aan dat een root password ook te veranderen is in de sshd_config? Ik zal zo even posten of het gelukt is. Dank voor je geweldig duidelijke uitleg :)

Edit: Het is me allemaal gelukt alleen dan via nano. Ik heb geprobeerd om met root en dan geen password in te loggen alleen dit werkte niet, ondanks dat ik die permit aan heb gezet. Enig idee waar ik het password kan veranderen? Alvast bedankt

[ Voor 22% gewijzigd door D3M0XX op 09-11-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Root password verander je door passwd te draaien als root (dwz als root inloggen of eerst su als gewone gebruiker) of als gewone gebruiker: sudo passwd root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3M0XX
Aha dat werkte geweldig :) langzaam maar zeker kom ik er wel ^^
Bedankt voor de hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door D3M0XX op 10-11-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Kan je via de SSH toegang een config bestandje bewerken om de temperatuur waarop de fan moet gaan draaien wat hoger te zetten? Ik vind mijn MyBook WEII goed zoals hij is nu (standaard dus), maar hij maakt soms zoveel lawaai.. Terwijl er niet eens echt warme lucht uitkomt en er niemand op aan het werk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3M0XX
Ik ben bezig met het installeren van Hellanzb. Tot nu toe is alles gelukt behalve dat hij een error geeft waarin staat dat unrar niet aanwezig is. Is dit ergens te downloaden of moet ik deze check gewoon ergens uitzetten? Alvast bedank voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Tofu schreef op zondag 11 november 2007 @ 00:41:
Kan je via de SSH toegang een config bestandje bewerken om de temperatuur waarop de fan moet gaan draaien wat hoger te zetten? Ik vind mijn MyBook WEII goed zoals hij is nu (standaard dus), maar hij maakt soms zoveel lawaai.. Terwijl er niet eens echt warme lucht uitkomt en er niemand op aan het werk is..
Ik kom net dit tegen, instructies voor spindown en alternatieve temperatuur settings. Erg interressant !
Misschien een handige link voor de TS ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowrazor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik heb een groot deel van mijn usr map verwijdert en nu wil ssh natuurlijk niet goed meer werken :(
wget werkt al niet meer. Is er een manier om de usr te "undeleten"? Of zou deze terug te halen zijn met een firmware upgrade?
http://<IP-OF-YOUR-MYBOOK>/auth/firmware_upgrade.pl?fwserver=martin.hinner.info/mybook/firmware.php
lijkt nog te werken, ik zie de html pagina wel niet, maar er wordt mij een naam en account gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
u_nix_we_all schreef op zondag 11 november 2007 @ 14:57:
[...]

Ik kom net dit tegen, instructies voor spindown en alternatieve temperatuur settings. Erg interressant !
Let wel dat een desktop schijf aanzienlijk sneller slijt als hij veel in slaapstand gezet wordt (itt laptop schijven), het is dan soms ook verstandiger om hem altijd aan te laten.
shadowrazor schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:17:
Ik heb een groot deel van mijn usr map verwijdert en nu wil ssh natuurlijk niet goed meer werken :(
wget werkt al niet meer. Is er een manier om de usr te "undeleten"? Of zou deze terug te halen zijn met een firmware upgrade?
http://<IP-OF-YOUR-MYBOOK>/auth/firmware_upgrade.pl?fwserver=martin.hinner.info/mybook/firmware.php
lijkt nog te werken, ik zie de html pagina wel niet, maar er wordt mij een naam en account gevraagd.
Hier: http://mybookworld.wikido...vering-original-fw-tested, moet je alleen wel de mybook openmaken (heel simpel, boven en onder tussen die gleufjes zitten aan beide kanten een klein haakje, indrukken en dan de voor-/zijkant naar voren schuiven) en de hardeschijf even aan je pc hangen en booten van een linux livecd (knoppix, ubuntu...).
Heb het zelf al een keer gedaan toen mijn eerste installatie van debian niet werkte en het werkt prima.
Die firmware upgrade url die jij daar opgeeft is geen firmware upgrade, alleen een script om ssh aan te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Lex_brugman op 11-11-2007 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
u_nix_we_all schreef op zondag 11 november 2007 @ 14:57:
[...]

Super! Dankjewel! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
bartbh schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:58:
Ik heb de ftp server toegevoegd via
"wget ftp://ftp.penguin.cz/pub/users/mhi/mybook/vsftpd.tar.gz -q -O - | tar xzvf - -C /"

Alleen nu kan ik nog geen verbinding maken via FTP, ook niet na het opnieuw opstarten.
IK heb ook een nieuwe gebruiker aangemaakt via de webinterface maar dit heeft nog niet mogen baten.

Hoe kan ik de FTP server opstarten (en dat houden) en FTPusers toevoegen/verwijderen?

Ik zie geen verwijzing staan in /etc/init.d/ ? Hoe zou deze eruit moeten zien voor de vsftpd server?
Iemand die mij zou kunnen helpen met een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:57

Nobby

Nuts!

Ik zit ook te kijken naar een leuke NAS om m'n linuxservertje te vervangen, alleen vind ik irssi wel erg fijn. Kan ik dat hier ook op draaiende krijgen?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
als het op linux draait zou het ook op een mybook kunnen draaien. het enigste wat een probleem zou kunnen geven als het programma veel cpu en geheugen nodig heeft. Want de mybook heeft maar een 200mhz arm proc en 32mb geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
bartbh schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:42:
[...]
Iemand die mij zou kunnen helpen met een oplossing hiervoor?
Ik heb FTP nu draaiend
code:
1
2
3
Process list
  PID TTY      STAT   TIME COMMAND
  785 ?        S      0:00 /usr/bin/vsftpd /etc/vsftpd.conf

Maar welke inloggegevens moet ik nu gebruiken om verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

bartbh schreef op maandag 12 november 2007 @ 14:49:
[...]
Ik heb FTP nu draaiend
code:
1
2
3
Process list
  PID TTY      STAT   TIME COMMAND
  785 ?        S      0:00 /usr/bin/vsftpd /etc/vsftpd.conf

Maar welke inloggegevens moet ik nu gebruiken om verbinding te maken?
de inloggegevens die je geconfigureerd hebt in /etc/vsftpd.conf?

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
In vsftpd.conf heb ik staan
# Uncomment this to allow local users to log in.
local_enable=YES

Via de webinterface heb ik een share (cameras) aangemaakt en de gebruiker 'bartbh' hier volledige rechten opgegeven en de rechten voor everyone op 'none'. Als ik via \\ip\cameras verbinding maak en de credentials invoer voor 'bartbh' krijg ik netjes verbinding.
Als ik hetzelfde via ftp://ip/cameras wil proberen en de credentials invoer dan wil het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowrazor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
...]

Hier: http://mybookworld.wikido...vering-original-fw-tested, moet je alleen wel de mybook openmaken (heel simpel, boven en onder tussen die gleufjes zitten aan beide kanten een klein haakje, indrukken en dan de voor-/zijkant naar voren schuiven) en de hardeschijf even aan je pc hangen en booten van een linux livecd (knoppix, ubuntu...).
Heb het zelf al een keer gedaan toen mijn eerste installatie van debian niet werkte en het werkt prima.
Die firmware upgrade url die jij daar opgeeft is geen firmware upgrade, alleen een script om ssh aan te zetten.
[/quote]

Ik heb eerst met ubuntu geprobeerd de stappen te volgen. Maar die gaf de hele tijd problemen zoals "disk is in use",ook al was alles umount.. Dan heb ik het geprobeerd met dsl (welke ik trouwens nooit meer gebruik), maar hier wou hij "sfdisk /dev/sda < SDA_PTAB" niet herkennen.. Nu wil windows niet meer booten en de usb stick (waar dsl opstaat) ook niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
shadowrazor schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:45:
...]

[/quote]

Ik heb eerst met ubuntu geprobeerd de stappen te volgen. Maar die gaf de hele tijd problemen zoals "disk is in use",ook al was alles umount.. Dan heb ik het geprobeerd met dsl (welke ik trouwens nooit meer gebruik), maar hier wou hij "sfdisk /dev/sda < SDA_PTAB" niet herkennen.. Nu wil windows niet meer booten en de usb stick (waar dsl opstaat) ook niet :(
Als je een partitie umount moet je wel zorgen dat je niet meer in de map zit (cd / voor zekerheid), heb je wel opgelet dat sda de schijf van de WD was en niet je windows schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Ik heb rtorrent geinstalleerd maar als ik nu met een gewone gebruiker rtorrent start en een torrent load krijg ik de melding dat de directory niet aangemaakt kan worden ook als ik de public directory chmod naar 755 of met de webpagina volledige rechten geef. hoe kan ik dit oplossen want ik ben niet zo goed thuis in het linux rechten gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Defector schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 00:13:
Ik heb rtorrent geinstalleerd maar als ik nu met een gewone gebruiker rtorrent start en een torrent load krijg ik de melding dat de directory niet aangemaakt kan worden ook als ik de public directory chmod naar 755 of met de webpagina volledige rechten geef. hoe kan ik dit oplossen want ik ben niet zo goed thuis in het linux rechten gebeuren
755 betekent dat alleen de eigenaar mag schrijven, als je iedereen daar rechten toe wil geven moet je 777 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Ik dacht juist dat chmod 777 niet goed was omdat iedereen juist rechten kreeg maar goed ik ben thuis ook de enigste die op mijn mybook kan dus zoveel kan het niet kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat wordt er nu door jullie gebruikt als torrent-client eigenlijk?
(Behalve het miserabele rtorrent? :P )

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
rtorrent :P maar tijdens mijn zoektocht ben ik wel een paar andere tegen gekomen ntorrent en torrentflux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

anandus schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 08:36:
(Behalve het miserabele rtorrent? :P )
Hoezo is rtorrent in godsnaam een miserabele client ? De bediening is vlot, je hebt encryption en PEX, het is een stabiele client (twee maanden op de teller nu), wat wil je nog meer ?

[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 13-11-2007 09:42 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:32:
[...]

Hoezo is rtorrent in godsnaam een miserabele client ? De bediening is vlot, je hebt encryption en PEX, het is een stabiele client (twee maanden op de teller nu), wat wil je nog meer ?
Een torrent-client die niet blijft hangen zodra je iets wil downloaden dat groter is dan 500Mb? :P

Voor series voldoet rtorrent prima (daar gebruik ik hem ook voor), maar voor films of games is het onmogelijk, helaas.
Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een torrentclient die wel grotere bestanden aankan :)

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 13-11-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:57:
[...]
Een torrent-client die niet blijft hangen zodra je iets wil downloaden dat groter is dan 500Mb? :P

Voor series voldoet rtorrent prima (daar gebruik ik hem ook voor), maar voor films of games is het onmogelijk, helaas.
Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een torrentclient die wel grotere bestanden aankan :)
Ben gisteren met transmission aan het kloten geweest. (N.a.v. jouw posts op het mybook wiki forum)
In principe werkt het, ook de cgi maar het is nogal een zooitje met die scripts.
Grootste struikelblok is dat de versie van transmission, en dan met name de transmission daemon niet helemaal klopt met de versies van de cgi en watchdog scripts. In de scripts worden parameters voor het starten van tde transmission daemon gebruikt die helemaal niet ondersteund worden. Ook is in de scripts sprake van "transmissiond" terwijl de daemon die uit de sourcecode gecompileerd wordt de naam "transmission-daemon" heeft.

Ik ben wel zover gekomen dat ik de transmission.cgi pagina kan gebruiken, en dan via de watchdog knop de daemon te starten, maar de via update knop komt er nog steeds een melding dat de daemon niet loopt, en de juiste logfiles voor de stats niet gelezen worden.

Ik denk dat het wel moet gaan werken, maar dan met een nieuwere versie van de sourcecode voor transmission, en flink wat hackwerk in de cgi en watchdogt scripts....

Ik ga er nog wel een poging aan wagen later deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:57:
[...]

rtorrent kan prima grote bestanden aan (op normale systemen ten minste), dus ik denk dat het probleem niet zozeer bij rtorrent ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Ik ben nu bezig met rtorrent te configureren maar ik heb nog wel een aantal onduidelijkheden namelijk:

Ik heb zelf nu al een aantal dingen uitgevonden gewoon door rtorrent op te starten en de foutmeldingen op te lossen

Bij de setting session moet je daar een directory ingeven of een bestand in een directory. Ik heb nu de directory session aangemaakt hoe moet ik dat dan aangeven session = /bla/sesion/ of session = /bla/session/session dit moet een directory zijn dus /bla/session/

Kun je ook een port opgeven of moet je perse een range hebben ik heb alleen een port open staan in mijn router geen hele range kan ik dan bij port_range dit invullen port_range = 124566 ? moet een range zijn maar als je een port wilt opgeven doe je port_range 123456-123456

Bij schedule heb je een start en een interval als ik daar 300,300 invul begint de opdracht dan na 5 min en daarna om de 5 min of zie ik dat verkeerd?Dit zie ik helemaal goed :P

De setting max_uploads/downloads_global is dit hoeveel torrents er maximaal aan kunnen staan ? Dus bijvoorbeeld max_uploads_global = 2 max_downloads_global = 2 Zodat er in totaal 4 torrents aan staan ?

En is het ook geen optie om het hashen uit te zetten ? Oke dan worden de torrents niet meer gecontroleerd maar dan werkt het wel toch ?

Is het ook mogelijk om in te stellen hoeveel torrents actief mogen zijn? Bijvoorbeeld dat je 10 torrents aan hebt staan maar dat 2 echt aan het up en downloaden zijn ?

En waar stond de network-services.sh bestand waar je mionet kon uitschakelen want in etc/init.d staat ie nietdat was dus post_network_start.sh daar staan drie regels die met mionet te maken hebben namelijk eentje voor het starten eentje voor het stoppen en eentje voor het opruimen van mionet

En als laatste :P is het ook mogelijk om je printer aan de usb poort te hangen en dan te sharen over het netwerk ? Ik lees allerlei dingen op het internet over cups en ipp maar hoe dat precies in elkaar steekt of werkt dat weet ik niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Defector op 13-11-2007 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
blaataaps schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:28:
[...]

rtorrent kan prima grote bestanden aan (op normale systemen ten minste), dus ik denk dat het probleem niet zozeer bij rtorrent ligt.
Op de Mybook dus niet, is een behoorlijk irritant probleem.
Hij blijft hangen tijdens het hashen van grotere bestanden. Denk dat het aan het geheugen van de Mybook ligt (32Mb) ;(
u_nix_we_all schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:27:
[...]

Ben gisteren met transmission aan het kloten geweest. (N.a.v. jouw posts op het mybook wiki forum)
In principe werkt het, ook de cgi maar het is nogal een zooitje met die scripts.
Grootste struikelblok is dat de versie van transmission, en dan met name de transmission daemon niet helemaal klopt met de versies van de cgi en watchdog scripts. In de scripts worden parameters voor het starten van tde transmission daemon gebruikt die helemaal niet ondersteund worden. Ook is in de scripts sprake van "transmissiond" terwijl de daemon die uit de sourcecode gecompileerd wordt de naam "transmission-daemon" heeft.

Ik ben wel zover gekomen dat ik de transmission.cgi pagina kan gebruiken, en dan via de watchdog knop de daemon te starten, maar de via update knop komt er nog steeds een melding dat de daemon niet loopt, en de juiste logfiles voor de stats niet gelezen worden.

Ik denk dat het wel moet gaan werken, maar dan met een nieuwere versie van de sourcecode voor transmission, en flink wat hackwerk in de cgi en watchdogt scripts....

Ik ga er nog wel een poging aan wagen later deze week.
Dan ben je verder gekomen dan ik, geloof ik, maar ik ben al een tijdje niet bezig geweest, zal binnenkort maar weer eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

anandus schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:05:
[...]
Op de Mybook dus niet, is een behoorlijk irritant probleem.
Hij blijft hangen tijdens het hashen van grotere bestanden. Denk dat het aan het geheugen van de Mybook ligt (32Mb) ;(
Ga daar maar vanuit ja (of misconfiguratie). :) Aan rtorrent ligt het in ieder geval niet. ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:22:
[...]

Ga daar maar vanuit ja (of misconfiguratie). :) Aan rtorrent ligt het in ieder geval niet. ;)
Maar jij hebt het wel goed werken?
Welke configuratie heb jij gebruikt? :)

Verwijderd

Heeft iemand sqlite3 op de mybook gezet ? Ik wou dit erop zetten om daarna wat pysqlite scripts te kunnen gebruiken.

Ik heb de laatste versie gecompiled (3.5.2), maar heb problemen als ik alleen al sqlite3 (na make install) in tik, nl:

sqlite3: can't load library 'libsqlite3.so.0'

libsqlite3.so.0 staat in /usr/local/lib en is een symbolic link van libsqlite3.so.0.8.6

Iemand enig idee hoe dit kan ?

Ik heb sqlite al op 2 manieren gecompiled, zoals in de handleiding staat :

mkdir bld
cd bld
../sqliteXXX/configure

en op de klasieke manier, geen verschil.

Groetjes Joost

• blaataaps
  • Niet online
ldd al eens geprobeerd?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:52:
sqlite3: can't load library 'libsqlite3.so.0'
Dan kan de library niet gevonden worden. Probeer eens
# LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/lib sqlite3

Verwijderd

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden.

export LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/lib/ was genoeg.
Het viel me na het posten pas op dat als ik ldconfig gebruikt dat hij niet naar /usr/local/lib kijkt.

Sorry voor het snelle vragen.

Groetjes Joost

• bartbh
  • Niet online
bartbh schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:33:
In vsftpd.conf heb ik staan
# Uncomment this to allow local users to log in.
local_enable=YES

Via de webinterface heb ik een share (cameras) aangemaakt en de gebruiker 'bartbh' hier volledige rechten opgegeven en de rechten voor everyone op 'none'. Als ik via \\ip\cameras verbinding maak en de credentials invoer voor 'bartbh' krijg ik netjes verbinding.
Als ik hetzelfde via ftp://ip/cameras wil proberen en de credentials invoer dan wil het niet.
Is er iemand die mij via een soort van stappenplan kan helpen om FTP op te zetten? Want ik ben helaas nog steeds niks verder gekomen.

Ik heb vsftpd wel draaien, maar ik kan niet inloggen. Hoe maak ik een gebruiker aan die kan inloggen en schrijven in een map?

[ Voor 8% gewijzigd door bartbh op 15-11-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bartbh schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:34:
[...]
Ik heb vsftpd wel draaien, maar ik kan niet inloggen. Hoe maak ik een gebruiker aan die kan inloggen en schrijven in een map?
Je hoeft hem dus alleen nog maar af te configureren. Zie deze manpage van vsftpd.conf voor meer info. Dat heeft weinig meer met de MyBook te maken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Als ik zonder het hele topuic door te spitten een kort vraagje mag stellen...

Kan ik een 'normale' mybook aan zon wereld editie hangen?
(en dan als extra schijf benaderen?)

M'n vriendin heeft namelijk nog zo'n zwarte liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind dat je op z'n minst de start post wel even had kunnen lezen, Charly. Daarin staat namelijk:
anandus schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 10:20:
Kan je nog iets meer uitleggen over de interne filestructuur?

De Mybook heeft verschillende partities:
code:
1
2
3
4
5
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
rootfs                2.8G  263M  2.4G  10% /
/dev/root             2.8G  263M  2.4G  10% /
/dev/md3              950M   19M  884M   3% /var
/dev/md4              290G  191M  290G   1% /shares/internal

Die laatste is de netwerkshare, deze is dus te vinden in /shares/internal/.
Als er een externe schijf ingeplugd wordt, dan wordt deze hier gemount: /shares/external

Op papier support de Mybook overigens 2 SATA-kanalen en 3 USB-ports. Tevens schijnt er een PCI-interface aanwezig te zijn voor bijv WLAN. Ikzelf ben niet zo'n held met solderen en naar PCB's staren, dus ik kan jullie daarover helaas weinig vertellen.

En het argument van het hele topic doorspitten gaat ook niet op. Rechtsboven staat namelijk gewoon een zoekveld waarmee je alle interessante berichten naar voren haalt waardoor je maar enkele posts hoeft te lezen. :)

Maar goed, het antwoord is dus: Ja, dat kan. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 19-11-2007 15:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Room42 schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:50:
Ik vind dat je op z'n minst de start post wel even had kunnen lezen, Charly. Daarin staat namelijk:

[...]

En het argument van het hele topic doorspitten gaat ook niet op. Rechtsboven staat namelijk gewoon een zoekveld waarmee je alle interessante berichten naar voren haalt waardoor je maar enkele posts hoeft te lezen. :)

Maar goed, het antwoord is dus: Ja, dat kan. >:)
Gelijk heb je - my bad.
Maar toch bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertvanHorrik
  • Laatst online: 15-05 15:48
Beste allemaal,

Ik wil mijn MyBook eigenlijk niet modifyen omdat ik hem als backup systeem wil gebruiken voor belangrijke data. Echter, aangezien het een linux machine is heb ik de vraag of ik er een kleine applicatie (SVN = Subversion = versiebeheersysteem) op kan zetten en de data veilig kan stellen op een van de shares die op de schijf staan. De source code in het versie beheer moet dan ook gemirrored worden.

Alvast bedankt!

Groeten,

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Dat moet goed te doen zijn, kwestie van ssh laten werken en dan subversion compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist ncurses en nano geinstalleerd, maar nano werkt nog niet (command not found)
Zou nano nu direct moeten werken of moet er verder nog iets ingesteld worden.
Dit is allemaal een beetje nieuw voor me =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:26:
Ik heb zojuist ncurses en nano geinstalleerd, maar nano werkt nog niet (command not found)
Zou nano nu direct moeten werken of moet er verder nog iets ingesteld worden.
Dit is allemaal een beetje nieuw voor me =)
eerst ncurses comilen en dan nano. Dan zou het moeten werken
zie ook http://mybookworld.wikidot.com/first-steps-with-mbwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertvanHorrik
  • Laatst online: 15-05 15:48
Inderdaad, ik heb ook Subversion werkende gekregen. Eerst APR (zie http://apr.apache.org/) moeten installeren, maar daarna kon ik subversion compileren.

(Waarschuwing: ./configure en make duurde erg lang bij APR, subversion was er redelijk snel doorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
ff een status update ik heb mijn mybook nu al een poos draaien met rtorrent. Ik gebruik hem vooral om series te downloaden en dat bevalt zeer goed hij gaat alleen onderuit als ik lompe dingen doe. Zoals zeer veel torrents tegelijk starten of een aantal zeer grote torrents erin gooien. Rtorrent is ook heel uitgebreid met instellingen die je kunt maken. Een optie om torrents die een ratio hebben gehaald te verwijderen doet het wel maar laat rtorrent crashen hier loopt al een ticket voor. Ik weet niet hoe snel de ontwikkeling van rtorrent gaat maar ik denk dat dit wel opgelost wordt. Voor de rest ben ik zeer tevreden over de mybook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Is het iemand hier al gelukt om php te installeren?

Ik probeer php te installeren op deze manier:
6) Build PHP
a. cd /opt
b. wget -O php-5.2.3.tar.gz http://www.php.net/get/ph...gz/from/us.php.net/mirror
c. tar xvfz php-5.2.3.tar.gz
d. mv php-5.2.3.tar.gz src
e. cd php-5.2.3
f. ./configure –without-iconv –without-pear –enable-fastcgi –enable-discard-path –enable-force-cgi-redirect –with-mysqli=/usr/bin/mysql_config –with-mysql
g. make
h. make install
maar krijg bij ./configure (als laatste):
Configuring extensions
checking whether to enable LIBXML support… yes
checking libxml2 install dir… no
checking for xml2-config path… /usr/local/bin/xml2-config
checking whether libxml build works… no
configure: error: build test failed. Please check the config.log for details.
[root@MediaStorage php-5.2.3]# make
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
LibXML heb ik zo geïnstalleerd:
5) Install libxml
a. cd /opt
b. wget http://ftp.gnome.org/pub/...2.6/libxml2-2.6.27.tar.gz
c. tar xfz libxml2-2.6.27.tar.gz
d. mv libxml2-2.6.27.tar.gz src
e. cd libxml2-2.6.27
f. ./configure
g. make
h. make install
i. cp /usr/local/lib/libxml2.so.2 /lib
Wat doe ik fout? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze http://www.welped.com/200...a-php-powered-web-server/ guide gebruikt om php te installeren.
Alleen is het me nog niet gelukt om php naar lighttpd te linken.
In de guide staat ook uitgelegd hoe dat moet, maar ik zal wel iets verkeerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Room42 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:36:
[...]

Je hoeft hem dus alleen nog maar af te configureren. Zie deze manpage van vsftpd.conf voor meer info. Dat heeft weinig meer met de MyBook te maken.
Het heeft dan misschien inderdaag weinig meer met de MyBook te maken maar ik kan er nog niet echt mee overweg. Aangezien mijn Linuxkennis ook maar minimaal is.

VSFTPD draait, via de webinterface heb ik een gebruiker 'cameras' aangemaakt die toegang heeft tot de share 'cameras'.

Als ik via FTP inlog komt de volgende regel in het FTPlog te staan:
Wed Nov 28 14:16:17 2007 [pid 5974] CONNECT: Client "10.0.0.9"
Wed Nov 28 14:16:17 2007 [pid 5973] [cameras] OK LOGIN: Client "10.0.0.9"

Alleen inloggen lukt niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[14:16:04] WinSock 2.0 -- OpenSSL 0.9.7e 25 Oct 2004
[14:16:57] [R] Connecting to 10.0.0.40 -> IP=10.0.0.40 PORT=21
[14:16:57] [R] Connected to 10.0.0.40
[14:16:57] [R] 220 Welcome to MyBookA FTP service.
[14:16:57] [R] USER cameras
[14:16:57] [R] 331 Please specify the password.
[14:16:57] [R] PASS (hidden)
[14:16:58] [R] 500 OOPS: cannot change directory:/home/cameras

Nu blijft alleen nog voor mij de vraag hoe ik voor de gebruiker 'cameras' zijn FTProot danwel FTPmap /cameras kan mappen aan /shares/internal/CAMERAS/

Edit: En hoe zorg ik ervoor dat vsftpd automatisch start bij het opstarten? Want na een reboot draait vsftpd niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door bartbh op 28-11-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@bartbh:
Je kunt de home directory van die user aanpassen in "/etc/passwd".
Voor het starten moet je even zoeken naar het startscript en die in de /etc/init.d directory zetten, als het goed is moeten er op die wikisite wel ergens instructies staan.

Ik ben zelf even bezig geweest met wat monitoring software, ik heb nu snmpd en mrtg erop draaien, daarmee maak ik grafiekjes van memory , cpu en netwerk gebruik, en de disk temperatuur.

Die laatste, de disk temperatuur, is een beetje raar. Er blijkt bepaalde firmware te zijn waarbij de disk temperatuur ongeveer 20 graden te hoog wordt gerapporteerd in S.M.A.R.T., bij mij is dat ook het geval. Ik heb meestal 53-55 C, en dat klopt gewoon niet, zo warm issie echt niet.

Hebben jullie dat ook ??
Kun je controleren met:
# smartctl -d ata -A /dev/sda

en dan kijken naar #194.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
u_nix_we_all schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:47:
@bartbh:
Daar zou ik niet zo maar in rommelen, je kan beter `usermod` gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
ik heb in /etc/passwd de homedirectory van de gebruiker 'cameras' gewijzigd naar '/shares/internal/CAMERAS/' en nu werkt het allemaal perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteren m'n MyBook World Edition uitgepakt en aangesloten, en tevens begonnen met de SSH firmware en nano en ncurses geinstalleerd.

Dit is dus tevens mijn allereerste kennismaking/ervaring met Linux.
Dus wees begripvol over mijn volgende vraag ;)

Ik heb per ongeluk de directory ncurses-5.6 onder de directory nano-2.0.6 gezet, daar de ncurses-5.6.tar.gz uitgepakt en .configure/make/make install uitgevoerd, in plaats van /tmp/myfiles/ncurses-5.6.
Kan ik de directory ncurses-5.6 moven naar /tmp/myfiles, zonder risico?
Of werkt ncurses dan niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
LeGato23 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 01:13:
Ik heb per ongeluk de directory ncurses-5.6 onder de directory nano-2.0.6 gezet, daar de ncurses-5.6.tar.gz uitgepakt en .configure/make/make install uitgevoerd, in plaats van /tmp/myfiles/ncurses-5.6.
Kan ik de directory ncurses-5.6 moven naar /tmp/myfiles, zonder risico?
Of werkt ncurses dan niet meer?
Met "make install" worden de bestanden op het systeem in de juiste directories geinstalleerd, daarna kun je die directory verplaatsen of verwijderen, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:38:
Ik heb deze http://www.welped.com/200...a-php-powered-web-server/ guide gebruikt om php te installeren.
Alleen is het me nog niet gelukt om php naar lighttpd te linken.
In de guide staat ook uitgelegd hoe dat moet, maar ik zal wel iets verkeerd doen.
PHP draait nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

php is nu wel zonder libxml geinstalleerd
kan ik dat achteraf nog installeren of moet ik dan opnieuw
./configure make make install gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

je moet php opnieuw compileren dan, met een enable'd libxml flag tijdens ./configure.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 10:16:
[...]
Met "make install" worden de bestanden op het systeem in de juiste directories geinstalleerd, daarna kun je die directory verplaatsen of verwijderen, maakt niet uit.
Even uitgezicht hoe het mv commando werkt, en de directory verplaatst.
Bedankt voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Kleine tip:
Let op bij het aanmaken van gebruikers via de Shared Storage Manager web-admin pagina.
De username is case sensitive!
Anders krijg je steeds een 'access denied' in PuTTY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo medeforumers, graag uw hulp ,
ik wil graag mijn mybook als ftp server gebruiken,
dit is wat ik allemaal heb gedaan
na activeren SSH

stap 1 =inlogeen met putty.exe

#su
#cd /tmp/myfiles
#wget http://chayden.net/mybook/packages/vsftpd.tar.gz
#tar xfz vsftpd.tar.gz -C /
#reboot

stap 2=
wil ik inloggen met het zelfde username and password wat ik voor putty gebruik krijg ik deze melding :

STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Getting listing ""...
STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Connecting to FTP server... 192.168.1.104:21 (ip = 192.168.1.104)...
STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Socket connected. Waiting for welcome message...
[2-12-2007 22:08:25] 220 Welcome to MyBookA FTP service.
STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Connected. Authenticating...
COMMAND:> [2-12-2007 22:08:25] USER wd500
[2-12-2007 22:08:25] 331 Please specify the password.
COMMAND:> [2-12-2007 22:08:25] PASS *****
[2-12-2007 22:08:26] 500 OOPS: cannot change directory:/home/wd500
ERROR:> [2-12-2007 22:08:26] Syntax error: command unrecognized.
STATUS:> [2-12-2007 22:08:34] Connection closed.

Wat is hierbij het probleem ?
graag uw hulp aub

En ik heb op de WD mybook Alleen het public en download folder,
verder niks,

MVG

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:14:
Hallo medeforumers, graag uw hulp ,
ik wil graag mijn mybook als ftp server gebruiken,
dit is wat ik allemaal heb gedaan
na activeren SSH

stap 1 =inlogeen met putty.exe

#su
#cd /tmp/myfiles
#wget http://chayden.net/mybook/packages/vsftpd.tar.gz
#tar xfz vsftpd.tar.gz -C /
#reboot

stap 2=
wil ik inloggen met het zelfde username and password wat ik voor putty gebruik krijg ik deze melding :

STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Getting listing ""...
STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Connecting to FTP server... 192.168.1.104:21 (ip = 192.168.1.104)...
STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Socket connected. Waiting for welcome message...
[2-12-2007 22:08:25] 220 Welcome to MyBookA FTP service.
STATUS:> [2-12-2007 22:08:25] Connected. Authenticating...
COMMAND:> [2-12-2007 22:08:25] USER wd500
[2-12-2007 22:08:25] 331 Please specify the password.
COMMAND:> [2-12-2007 22:08:25] PASS *****
[2-12-2007 22:08:26] 500 OOPS: cannot change directory:/home/wd500
ERROR:> [2-12-2007 22:08:26] Syntax error: command unrecognized.
STATUS:> [2-12-2007 22:08:34] Connection closed.

Wat is hierbij het probleem ?
graag uw hulp aub

En ik heb op de WD mybook Alleen het public en download folder,
verder niks,

MVG
Kun je op dezelfde manier oplossen zoals ik gedaan heb adv de tip van u_nix_we_all:
@bartbh:
Voor het starten moet je even zoeken naar het startscript en die in de /etc/init.d directory zetten, als het goed is moeten er op die wikisite wel ergens instructies staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn passwd is

root:x:0:0:root:/root:/bin/bash
daemon:x:1:1:daemon:/usr/sbin:/bin/sh
bin:x:2:2:bin:/bin:/bin/sh
sys:x:3:3:sys:/dev:/bin/sh
sync:x:4:100:sync:/bin:/bin/sync
mail:x:8:8:mail:/var/spool/mail:/bin/sh
proxy:x:13:13:proxy:/bin:/bin/sh
www-data:x:33:33:www-data:/var/www:/bin/sh
backup:x:34:34:backup:/var/backups:/bin/sh
operator:x:37:37:Operator:/var:/bin/sh
sshd:x:103:99:Operator:/var:/bin/sh
nobody:x:99:99:nobody:/home:/bin/sh
default:x:1000:1000:Default non-root user:/home/default:/bin/sh
guest:x:1001:500:guest:/home/guest:/bin/bash
wd500:x:1002:1002:Linux User,,,:/wd500/home/bin/sh
mionet-biloman:x:1003:1003:Linux User,,,:/home/mionet-biloman:/bin/sh
mionet-invitee:x:1004:1004:Linux User,,,:/home/mionet-invitee:/bin/sh
biloman:x:1005:1005:Linux User,,,:/home/biloman:/bin/

En ik wil inloggen met als user= wd500
wat moet ik dan veranderen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
# usermod -d /pad/naar/dir wd500

[ Voor 21% gewijzigd door Lex_brugman op 03-12-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Zojuist viel het met ineens op dat op de achterkant van de MyBook de lampjes van de netwerkverbinding niet branden, terwijl de MyBook World Edition aan staat en ik de web-admin pagina open.

Dus vroeg ik me af, is dit een defect of 'behaviour by design' en hebben meer mensen dit?

[ Voor 5% gewijzigd door LeGato23 op 03-12-2007 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar moet ik dit regel schrijven ? eind van het passwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 02:02:
[...]

Waar moet ik dit regel schrijven ? eind van het passwd ?
Nee, commando wat je in moet voeren (als su neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
als root uitvoeren inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostden
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-01 18:39
Ik wil Glib werkend krijgen, hiervoor zijn pkgconfig, pcre, libiconv en gettext nodig.
Bij het compileren van gettext-0.17 krijg ik de volgende fout.

make all-am
make[3]: Entering directory `/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/src'
/bin/sh ../libtool --tag=CC --mode=link gcc -std=gnu99 -g -O2 -o msgcmp msgcmp-msgcmp.o libgettextsrc.la
gcc -std=gnu99 -g -O2 -o .libs/msgcmp msgcmp-msgcmp.o ./.libs/libgettextsrc.so /tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/gnulib-lib/.libs/libgettextlib.so -lncurses /tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/intl/.libs/libintl.so -lc -Wl,--rpath -Wl,/usr/local/lib
/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/gnulib-lib/.libs/libgettextlib.so: undefined reference to `libiconv_open'
/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/gnulib-lib/.libs/libgettextlib.so: undefined reference to `libiconv_close'
/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/gnulib-lib/.libs/libgettextlib.so: undefined reference to `libiconv'
collect2: ld returned 1 exit status
make[3]: *** [msgcmp] Error 1
make[3]: Leaving directory `/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/src'
make[2]: *** [all] Error 2
make[2]: Leaving directory `/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools/src'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/tmp/myfiles/gettext-0.17/gettext-tools'
make: *** [all] Error 2
[root@DD_NAS gettext-tools]# cd gnulib-lib/.libs/

Wat doe ik fout? libiconv heb ik al geinstalleerd zonder foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die commando werkt niet helaas bij mij,
maar goed ik heb bij /home/ heb ik wd500 map aangemaakt als /home/wd500

nu kan ik wel inloggen via de ftp,

maar ftp gaat gelijk naar /home/wd500 map
ik kan daar data neerzetten maar als ik via mijn netwerk naar de WD ga zie ik alleen de PUBLIC map,

dus hoe kan ik gelijk naar /shares/internal/public inloggen ??

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok is gelukt , adress gewijzigd in passwd,

alleen wat me opvalt wanneer ik inlog kan ik geen mappen maken , hij vraagt steeds permissions??

hoe kan ik permissions geven aan users ?

en in deze`regel=
wd500:x:1005:1005:Linux User,,,:/home/wd500:/bin/
1005= wat is dit is dit de permission code???

normaal wil ik permission 0777 geven,
graag hulp en danku

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dit is niet een plek om alles voorgekauwd te krijgen, de informatie die in passwd staat is prima gedocumenteerd en heeft niks met permissies te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostden
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:03:
.....

dus hoe kan ik gelijk naar /shares/internal/public inloggen ??

MVG
Maak een symbolic link aan met het command ln -s

Use the command "ln -s /shares/internal/xxxx /xxxx" to create the link.

[ Voor 32% gewijzigd door joostden op 03-12-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand mij nog een keer kunnen uitleggen wat de eerste stappen zijn.

Firmware plaats ik dmv de link. De Disk vraagt mij om in te loggen als admin, voordat ik de firmware kan updaten. Na de firmware te hebben geupdate probeer ik in te loggen met putty en dan als user 'su -'
vervolgens vraagt hij om een pw. Wat ik ook probeer, het lukt me niet om met putty in te loggen.

Wat doe ik verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 12:36:
Zou iemand mij nog een keer kunnen uitleggen wat de eerste stappen zijn.

Firmware plaats ik dmv de link. De Disk vraagt mij om in te loggen als admin, voordat ik de firmware kan updaten. Na de firmware te hebben geupdate probeer ik in te loggen met putty en dan als user 'su -'
vervolgens vraagt hij om een pw. Wat ik ook probeer, het lukt me niet om met putty in te loggen.

Wat doe ik verkeerd ?
Gewoon lezen wat er in de TS staat ?
First of all you have to create a new user using standard web interface.
Heb je dat gedaan ?
log in under user you have created in the first step.
En dat is dus niet de user "su -" ;)

"su -" gebruik je om root te worden nadat je ingelogd bent. Maar dat is wel erg basic unix/linux.

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 04-12-2007 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan dit een gewone normale user zijn, of moet dit een user met admin rechten zijn? De admin user die ik in eerste instantie heb aangemaakt om de instellingen van de MyBook aan te passen is dus niet de user die ik hierbij gebruiken kan?

ps. ik ben een complete noob wat linux betreft, het enigste wat ik wil is een ftp instellen op mijn mbwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik nu inlog met de user die ik aangemaakt heb in de interface krijg ik na het inloggen met putty de volgende line te zien.

Could not chdir to home directory /home/<.............>: No such file or directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
LeGato23 schreef op maandag 03 december 2007 @ 00:21:
Zojuist viel het met ineens op dat op de achterkant van de MyBook de lampjes van de netwerkverbinding niet branden, terwijl de MyBook World Edition aan staat en ik de web-admin pagina open.

Dus vroeg ik me af, is dit een defect of 'behaviour by design' en hebben meer mensen dit?
Heeft iemand al even op de achterkant van de MyBook gekeken of er NIC lampjes branden?

Daarnaast heb ik momenteel een probleem met de users.
Ik had een user aangemaakt en daarna weer verwijderd.
Nu wil ik uiteindelijk toch weer dezelfde username aanmaken, maar nu krijg ik een foutmelding: Username already exists.
Via de Shared Storage Manager http://<ip adres>/auth/fs_userman.pl staat de desbetreffende username niet in het Existing Users lijstje, maar bijvoorbeeld in de bestanden /etc/group en /etc/passwd wel.

Edit:
Dit probleem kan eenvoudig opgelost worden door de user vanuit een SSH sessie te verwijderen met het commando: deluser <vul hier de username in>
Daarna kan de gebruiker weer met de Shared Storage Manager aangemaakt worden, en krijg je niet meer de foutmelding Username already exists.

[ Voor 13% gewijzigd door LeGato23 op 04-12-2007 23:53 . Reden: Probleem Username already exist opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Woei, heb eindelijk Transmission met Clutch werkend! :D

Afbeeldingslocatie: http://trac.recurser.com/transmission/attachment/wiki/About/WebGeneralLarge.png?format=raw

Zie hier voor een tutorial, al is het aan te raden om ook even in dit topic te kijken, aangezien de tutorial nog niet helemaal af is, geloof ik :) (zoals dat openSSL geïnstalleerd moet zijn, en dat de rechten goedstaan)

Edit:
En het werkt als een zonnetje!

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 05-12-2007 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Telkens als ik met putty in de mybook probeer te komen krijg ik de melding:
"Network error: connection refused"

ssh heeft altijd gedraait hier alleen vanaf maandag krijg ik opeens die netwerk error

De firmware kan ik niet updaten omdat de mybook de melding:

"The drive is currently busy. Please stop using all shares and try again."

maar alle verbindingen naar de shares zijn gesloten.
De reset functie verhelpt dit probleem niet allen een reset van het admin account.

De shares zijn nog te benaderen en bestanden ervan af halen en opzetten gaat gewoon goed.
Heeft iemand ook dit probleem gehad of weet een oplossing hiervoor want ik wil wel graag weer met ssh erin kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goh, zoeken is ook een kunst. Het staat zelfs in het topic waar je post. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vteuniss:

dat heb ik al zo vaak geprobeerd maar geen resultaat

edit:

ook zie ik dat bij de status pagina bij speed een vraagteken terwijl daar eerst 100mbps stond

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Er blijkt bepaalde firmware te zijn waarbij de disk temperatuur ongeveer 20 graden te hoog wordt gerapporteerd in S.M.A.R.T., bij mij is dat ook het geval. Ik heb meestal 53-55 C, en dat klopt gewoon niet, zo warm issie echt niet.

Hebben jullie dat ook ??
Bij mij is de temperatuur van de disk ook 55 C.
194 Temperature_Celsius 0x0022 095 094 000 Old_age Always - 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostden
drbeat schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 23:48:
[...]

Ja, par gaat goed maar unrar nog niet. Het probleem is dat ik (nog) geen unrar versie heb kunnen vinden voor de linux versie op de MyBook. HellaNZB gaat uit van een recente versie van rarlabs hun versie van (un)rar, maar geen ervan is geschikt (en de source versie kan ik niet gecompiled krijgen). Hier heb je rarlab's lijsmet unrar versiest

http://www.rarlab.com/rar_add.htm

Je kunt overigens het best unrar kiezen want dat is open source, rar niet. Ik heb wel een versie gevonden die compiled:

http://planet.linux.tucows.com/files/unrar-2.71.tar.gz

maar die werkt wel standalone, maar niet met hellanzb.

Wellicht dat iemand hier die meer ervaring heeft met compilen dit wel gecompiled kan krijgen:

http://www.rarlab.com/rar/unrarsrc-3.7.8.tar.gz
De RAR die wel werkt is deze: http://www.rarlab.com/rar/unrar-arm.tar.bz2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Hallo ik ben al paar uur aan het zoeken voor samba op men mybook te zetten.

Ik heb eerst dit gevolgt maar het script waarover men spreekt loopt vast bij mij als ze aan de extract lussen beginnen. Ik dacht aan mss een oneindige lus.

Nuja kan er mij iemand uitleggen hoe ik dit voor mekaar kan krijgen of mij een linkje geven van een tutorial. Google weet mij niet veel meer te vertellen ofwel zoek ik verkeerd :)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Attixx schreef op zondag 09 december 2007 @ 22:58:
Hallo ik ben al paar uur aan het zoeken voor samba op men mybook te zetten.

Ik heb eerst dit gevolgt maar het script waarover men spreekt loopt vast bij mij als ze aan de extract lussen beginnen. Ik dacht aan mss een oneindige lus.

Nuja kan er mij iemand uitleggen hoe ik dit voor mekaar kan krijgen of mij een linkje geven van een tutorial. Google weet mij niet veel meer te vertellen ofwel zoek ik verkeerd :)

Alvast bedankt.
:?
Ik weet niet wat je precies wil, maar de mybook world edition heeft standaard al samba. 8)7

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste