Op dinsdag 13 februari 2001 08:58 schreef Serum het volgende:
[..]
En als Linux zo'n hekel heeft aan MS waarom gebruikt Linux dan een GUI die wel heel erg veel lijkt op die van Win98/2K/ME ?
Dat is een van de dingen die me op viel toen ik voor het eerst
'startx' in typte.
(Ja ja, jullie werken natuurlijk alleen op de command-line ...

)
Is het misschien zelfs zo dat Linux stiekum een beetje mee lift op het succes van Windows ?

Linux heeft niet 1 GUI, je kunt kiezen uit verschillende

De KDE desktop is wel de meest gebruikte. Linux lift niet mee op het succes van M$, linux groeit omdat de markt vraagt om diversiteit. M$ doet exact het tegenovergestelde door een "one fits all" OS te maken. Ik bedoel: whistler advanced server is toch een lachertje. skins !, GUI die niet uit kan, IE geintegreerd !, DirectX !, dat
willen bedrijven niet op hun server.
Marxistisch

als in de trant van een planeconoom (communisme)? dus past juist niet bij mij. Planeconomie -> voormalig USSR -> ultiem monopolie -> niet goed voor de economie. Het kapitalistische systeem prefereer ik toch echt.
IE is achterhaald. Is gewoon een onderdeel van de GUI geworden. Niet meer interessant. Die fl 100,- is uit de lucht gegrepen.
Zolang microsoft IE en OS samen voor 1 prijs verkoopt, betaalt de gebruiker voor de browser, waar ook gratis alternatieven voor zijn. Die 100 gulden geldt dus steeds.
Is het misschien zelfs zo dat Linux stiekum een beetje mee lift op het succes van Windows
Linux lift mee, omdat mensen niet tevreden zijn met microsoft. Mensen willen meer vrijheid m.b.t. hun keuzes (is 1 van de grootste drijfveren van de mensheid).
jullie werken natuurlijk alleen op de command-line
onder linux doe ik het meeste met de GUI. Soms met de commandline, als dat beter gaat. Maar dan doe ik het altijd nog onder X in een venstertje.
Nog ff over IE:
IE is op het moment niet meer het grootste punt waar microsoft wetten mee overtreedt. Het is slechts het topje van de ijsberg. De reden dat ik IE er vaak bij haal is dat dat begrijpelijker is dan de rest.
Waarom vinden jullie het dan ok dat IE bij het OS inzit voor pak 'm beet 100 piek. Ik bedoel: IE is een prima browser, maar 100 piek, terwijl er gratis alternatieven zijn.
/me snapt niet dat gebruikers het ok vinden.
Het zelfde geldt voor mediaplayer en directX. Gebruikt ook lang niet iedereen. Maar moet je ook voor betalen.
En dat is nog het ergste niet: Alternatieve mediaplayers, en browsers kunnen zich niet goed ontwikkelen wegens gebrek aan inkomsten. Dat is het probleem.
M$ zou het zo moeten doen:
w2k compleet 600
w2k kaal 350
IE 100
mediaplayer 50
directx 50
Daarom wil justitie M$ onder andere opsplitsen in een OS zonder middleware en de rest
/me heeft trouwens liever dat M$ niet wordt opgeplitst, maar dat M$ gedwongen wordt IE, mediaplayer, en directX en dergelijke OPEN source aan te bieden. Zij beweren dat het gratis is, moeten ze het ook maar gratis aanbieden
(zou beter zijn voor linux/wine)
Opsplitsen is trouwens voor het voortbestaan van windows redelijk belangerijk. Juist de fanatieke windowsgebruikers zuller ermee gebaat zijn. Microsoft doet nu namelijk dingen die haaks op hetgene dat de markt vraagt staan. Vroeg of laat breekt dat.
Dat de topmanagers fanatiek tegen overheidsingrijpen zijn is logisch. Zij luisteren naar hun eigenbelang (geld), in de 2e plaatst naar het belang van M$, pas in 3e plaatst het belang van de gebruikers.