[message=39415851,noline]mphilipp schreef op zondag 09 december 2012
[...]
En die winterbanden zijn ook geen silver bullet. Leuk spul, maar niet meer dan een extraatje. Het denkwerk moet je nog altijd zelf doen.
Licht offtopic:
Tot afgelopen februari was ik het daar roerend mee eens geweest. Toen twee ritten gemaakt een week na elkaar die me tot andere inzichten gebracht hebben. Eerste was op zomerbanden naar Brussel rijden. Het was die vrijdag dat het voor NL begrippen bijzonder hard sneeuwde. Ben heelhuids (na 9 uur rijden

) aangekomen maar ontpannen was anders. Op gegeven moment bij Bergen op Zoom op een turborotonde ondanks stapvoets rijden toch van de binnenbocht over de hobbel op de buitenbocht beland bijv. Paar dagen later winterbanden eronder en dan richting Kroatie gereden. In de Alpen in een nog veel ergere sneeuwstorm beland.
A) waar ik reed was het gewoon ontpannen, grootste probleem was niet grip maar zicht.

vriend van me zat gevaarlijk te prutsen achter het stuur terwijl ik rustte. Op gegeven moment is hij in paniek met 90km/u zo'n korte DE afrit ingeschoten en heeft toen met 25cm sneeuw een noodstop gemaakt om de bodht te kunnen halen. De wielen gingen glijden, maar itt wat me een week eerder met zomerbanden gebeurde bleef de auto kaarsrecht vooruit slippen en het lukte om op tijd te stoppen. Ook om mij 100% wakker te krijgen trouwens
Nu moet je gewoon niet in de Alpen rijden als je geen goede banden hebt en je niet weet wat te doen als het sneeuwt, maar ook in NL de week ervoor had ik op de 'saaie' snelwegen hiero mogelijk een noodstop moeten maken als ondanks al m'n voorzorg iemand anders (met de skills van die vriend van me

) iets volkomen geks deed. Op zomerbanden had ik een goede imitatie gedaan van een ballerina tijdens Zwanenmeer, en zou het meer geluk dan iets anders zijn geweest als ik niemand raakte of in een greppel belandde. Met die winterbanden heb ik iig het vertrouwen dat ik bij sneeuw meer controle zou houden. Ook geen garantie op succes, maar stukken beter. Het lukte me toen in de Alpen niet eens een fatsoenlijke donut te draaien erop