Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 421 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.534.075 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Verwijderd

Matched: motor
Laten we het hier maar gewoon over motoren hebben.
Want als we hier nu ook al over crimineel tuig moet gaan praten, dan lopen we het risco dat we dit topic verzieken.

Denk dat wel unaniem zijn dat ze allemaal opgeknoopt moeten worden aan een ketting in een hoge boom. Dus daar hoeven we het verder ook niet meer over te hebben.

Dus vanaf nu maar weer lekker on topic :)

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-04 15:55
Geen matches
onderhouden van je lerenpak wie kan mij daar meer oververtellen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geen matches
joshje schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:53:
onderhouden van je lerenpak wie kan mij daar meer oververtellen?
2x per jaar insmeren met blank ledervet van rapide.

Verwijderd

Geen matches
Bijenwas, hoeft helemaal geen bijzonder spul te zijn.

• Madstorm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-05 08:25

Madstorm

Derping all the way!

Geen matches
Moet morgen afrijden voor AVD :O

Ben nu al een het stuiteren door mijn kantoor. Ik hoop zo dat het weer zich nog even rustig houd zodat het niet afgezegd word. dan flip ik hem helemaal, aangezien ik 22 ben en hem graag voor de nieuwe regeling wil hebben.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 16:24

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:40:
[...]

Volgens mij is het ook die Dane die ze in de VS verkopen.

Valt zo'n verlichte jas of helm wel onder toegestane verlichting? Want in principe zijn heel veel extra lampjes (die ook ik heb) helemaal niet toegestaan. Running lights voor zover ik weet ook niet. Geen idee hoe het zit.
Ik neem aan dat het vooral van de agent af hangt die je tegenkomt. In theorie zijn heel veel autos en motoren niet in orde, de praktijk is wat anders.

Ik heb ook HID xenon op m'n motor, maar m'n lampen zijn projectorlenzen die ik naar beneden heb afgesteld. Ik zorg bij elke tankbeurt (om de dag) ook dat ze zeker zuiver zijn om strooilicht te voorkomen.
Ik heb mistlichten die ik continu aan heb, ook weer zo laag mogelijk geplaatst en naar beneden gericht.

Ik ben al verschillende patrouilles voorbij en tegemoet gereden, motormuizen voorbijgereden,... en nooit een opmerking gekregen. Ook nog nooit een seinende koekblikker ofzo.

De letter van de wet versus de geest van de wet

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Hoe fel zijn die mistlichten eigenlijk?

Ik kan me namelijk nog wel voorstellen dat wanneer je een bocht maakt. en de motor de bocht in helt.
1 van de mistlichten bij wijze van "omhoog" wijst.
Dat zou potienteel gevaarlijk kunnen zijn voor tegemoetkomend verkeer in die bocht, en zoals ik al zei, geen idee hoe fel ze zijn.

(en als je perse zichtbaar wil zijn plak je je motor maar vol reflectors :p, ze hebben hele mooie tape speciaal daarvoor)

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:22:

Denk dat wel unaniem zijn dat ze allemaal opgeknoopt moeten worden aan een ketting in een hoge boom. Dus daar hoeven we het verder ook niet meer over te hebben.
Zou niet weten hoe een onderwerp door boeven haten verpest wordt , maar goed/

:P duidelijk maar mocht men een motor kwijt zijn op Hyves staat de catalogus.

And it goes BRAAAAAPP!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2025
Vandaag op mijn kop gestaan met Schuberth C3/pro S2 SR1 en Shark Evoline 3 en Shoei Hornet DS.

Vooral Hornet DS vindt ik erg goedkoop aanvoelen voor een 500+ helm :o

C3 en S2 en Evoline hebben allemaal zo'n vervelend plastic kinband die veel te ver naar achter zit. Voelt echt super ongemakkelijk, heb ik ook als ik de dubbel d van mijn huidge helm aantrek. SR1 zit lekker, jammer dat hij ongeschikt is voor niet race motoren :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 22:45:
Okay, hier is een raadsel.

Wanneer de motor (zeer, zeer) koud is, beweegt de koppelingshendel in slowmotion. Een betere manier om het te omschrijven weet ik niet. :P
Vergelijk de beweging met het bewegen van je handen door de lucht vs ondergedompeld in water. Je voelt _veel_ meer weerstand, etc. Wanneer ik de koppelingshendel loslaat nadat ik deze heb ingetrokken, gaat hij langzaam weer terug. Met als gevolg: opschakelen gaat voor geen ene meter.
Maar hier komt het: wanneer de motor voldoende is opgewarmd, verdwijnt het verschijnsel langzaam maar zeker, totdat het koppelen volledig is teruggekeerd naar "normaal". Is dit olie in de koppeling die moet opwarmen? Zit er andere olie in de koppeling dan in het motorblok? Of is dit iets anders?

Het is meer een annoyance dan dat het echt extreem vervelend is, zeker omdat de motor de eerste 5km nadat hij koud gestart is 's ochtends vroeg hoe dan ook rijdt als een natte dweil (Honda GL500 uit '82), maar als het ietwat simpel op te lossen is; graag. :)
Zeau.

Nog net even de motor kunnen laten nakijken en de koppelingskabel laten vervangen (totaal €62,-). Hij rijdt weer als nieuw; wàt een verschil maakt dat zeg. :o

Nu hopen dat die pokkesneeuw gauw voorbij is. Kan ik weer lekker sturen. :D

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
GBTW schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:17:
Vandaag op mijn kop gestaan met Schuberth C3/pro S2 SR1 en Shark Evoline 3 en Shoei Hornet DS.

Vooral Hornet DS vindt ik erg goedkoop aanvoelen voor een 500+ helm :o

C3 en S2 en Evoline hebben allemaal zo'n vervelend plastic kinband die veel te ver naar achter zit. Voelt echt super ongemakkelijk, heb ik ook als ik de dubbel d van mijn huidge helm aantrek. SR1 zit lekker, jammer dat hij ongeschikt is voor niet race motoren :).
shoei neotec al op je kop gehad?

en voor het tuig heb ik altijd spanbanden mee voor op zijn enkel. zonder helm mag hij niet achterop meneer agent O-)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 21:14

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:14:
[...]
Zou niet weten hoe een onderwerp door boeven haten verpest wordt , maar goed/
Zeker nooit op Motorforum gekeken? Als er daar iemand plaatst dat zijn motor gestolen is, krijg je meteen van die leunstoel detectives die menen dat Nederlanders nooit wat stelen. Daar gaat het mij een beetje om, en daar dreigde dit ook heen te gaan. Voor een normale discussie is dan geen plaats meer. Dus laten we de tokkies op MF en lullen we hier alleen over motoren. Goed?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Geen matches
Die Neotec heb ik net aangeschaft,
Als je opzoek bent naar een systeem helm was er eigenlijk altijd maar 1 echt goede helm op de markt.
Die Schubert C serie, andere merken probeerden een graantje mee te pikken maar toch meestal net niet helemaal.

Die Neotec, niet omdat ik hem zelf heb (of ja, ik heb goed men huiswerk gedaan voordat ik tot aanschaf overging) staat toch echt op gelijke voet.
Helaas ook met gelijke prijs (ze zijn niet goedkoop nee, maar uitstekend uitgeruste helmen)
Enige nadeel voor noordeuropeanen aan de Neotec is de hoeveelheid ventilatie.
De schedel inlaat boven op is zeer efficient, mischien iets te in koudere omgeving (maar o zo fijn hier in Spanje)
en 2, De kin luchtinlaat is slechts open of dicht.
Open betekend dat je geen spieren meer hoeft aan te spreken voor inademen, lucht word namelijk onder druk je neusgaten in geforceerd, ter compenstatie mag je extra moeite doen voor uitademen.

O en 1 veiligheids "feature" aan de Neotec begrijp ik niet zo goed.
Het sluitings mechanisme schijnt extreem sterk te zijn.(mooi RVS sluitmechanisme maar had lievere een dubbel D gehad, dat is toch wel het fijnste dat er is)
nu vraag ik me dus af of in een extreem geval je hoofd niet gewoon van je nek word gerukt...

• DECOY88
(overleden)
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:36:
Die Neotec heb ik net aangeschaft,
Als je opzoek bent naar een systeem helm was er eigenlijk altijd maar 1 echt goede helm op de markt.
Die Schubert C serie, andere merken probeerden een graantje mee te pikken maar toch meestal net niet helemaal.

Die Neotec, niet omdat ik hem zelf heb (of ja, ik heb goed men huiswerk gedaan voordat ik tot aanschaf overging) staat toch echt op gelijke voet.
Helaas ook met gelijke prijs (ze zijn niet goedkoop nee, maar uitstekend uitgeruste helmen)
Enige nadeel voor noordeuropeanen aan de Neotec is de hoeveelheid ventilatie.
De schedel inlaat boven op is zeer efficient, mischien iets te in koudere omgeving (maar o zo fijn hier in Spanje)
en 2, De kin luchtinlaat is slechts open of dicht.
Open betekend dat je geen spieren meer hoeft aan te spreken voor inademen, lucht word namelijk onder druk je neusgaten in geforceerd, ter compenstatie mag je extra moeite doen voor uitademen.

O en 1 veiligheids "feature" aan de Neotec begrijp ik niet zo goed.
Het sluitings mechanisme schijnt extreem sterk te zijn.(mooi RVS sluitmechanisme maar had lievere een dubbel D gehad, dat is toch wel het fijnste dat er is)
nu vraag ik me dus af of in een extreem geval je hoofd niet gewoon van je nek word gerukt...
dan breekt het bandje gewoon los. net zoals bij Marco Simoncellie

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:25:
[...]

Zeker nooit op Motorforum gekeken? Als er daar iemand plaatst dat zijn motor gestolen is, krijg je meteen van die leunstoel detectives die menen dat Nederlanders nooit wat stelen. Daar gaat het mij een beetje om, en daar dreigde dit ook heen te gaan. Voor een normale discussie is dan geen plaats meer. Dus laten we de tokkies op MF en lullen we hier alleen over motoren. Goed?
? euhm? Ik zie ff niet hoe dit meteen alweer de kant opging waar jij het over lijkt te hebben. Even helder: er staat daar een hyves pagina waar menigeen gestolen goederen aanbiedt. Het zij scooters het zij motoren. Dat er bijkans uitsluitend pubers op staan die op enige wijze een noord-afrikaanse achtergrond hebben is weinig aan te doen. De paar oer-hollandse koppen op die fotoos zullen er ongetwijfeld wat met van doen hebben of wat van weten. KTM, Husq en alle merken die het meest gepikt worden staan daar op en worden gevraagd of aangeboden.

Als ik mijn motor kwijt ben en 'm zo op internet tegen kom dan drop ik het wel bij de politie en ik zou ook willen dat ik 'm zelf weer kan opsporen omdat die dombo's er mee op de foto gaan op een open pagina.

Dat er gestolen waar gehandeld wordt lijkt mij duidelijk

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:47:
[...]
? euhm? Ik zie ff niet hoe dit meteen alweer de kant opging waar jij het over lijkt te hebben.
Ik probeerde het voor te zijn. Ik heb het helaas al iets te vaak gezien. Ik weet dat ook onze medelanders stelen, maar op MF wordt al meteen geroepen dat je in Polen of Marokko moet gaan zoeken naar gestolen motoren. Dus vandaar dat ik vreesde dat het hier ook al weer zo'n feest zou worden. Ook al is het de intentie niet van degene die de eerste opmerking plaatst, het verzand al gauw in een PVV feest. En dat vind ik dan weer ongepast.

Maar laten we er niet al teveel over zeggen, want dan wordt het alsnog waarvoor ik vreesde ;)

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:24

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb nog nooit een Piet, Kees of Jan-Diederik op een 180cc Runner/Zip met brommerkenteken/geen kenteken zien rijden :P
Aan de andere kant, op marktplaats zie je vaak zat complete motoren (en dan vaak de nieuwere SS'en) te koop, in onderdelen, alleen allemaal toevallig zonder frame. Vaak komt het dan dingen die in Limburg te koop staan met vrij Nederlandse namen

Vaak bu'j te bang!

• DECOY88
(overleden)
[...]

ls ik mijn motor kwijt ben en 'm zo op internet tegen kom dan drop ik het wel bij de politie en ik zou ook willen dat ik 'm zelf weer kan opsporen omdat die dombo's er mee op de foto gaan op een open pagina.

wil je ze levend moet je ze nu pakken mijn motor draaid al warm :X

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:37:
[...]

Ik probeerde het voor te zijn. Ik heb het helaas al iets te vaak gezien. Ik weet dat ook onze medelanders stelen, maar op MF wordt al meteen geroepen dat je in Polen of Marokko moet gaan zoeken naar gestolen motoren. Dus vandaar dat ik vreesde dat het hier ook al weer zo'n feest zou worden. Ook al is het de intentie niet van degene die de eerste opmerking plaatst, het verzand al gauw in een PVV feest. En dat vind ik dan weer ongepast.

Maar laten we er niet al teveel over zeggen, want dan wordt het alsnog waarvoor ik vreesde ;)
Jij voorvechter van gelijkheid jij. Naming en shaming van dievn lijkt mij relevant zat. Heb die hyve al naar allerlei politie adressen gemailed btw.

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Geen matches
Ach gut wat grappig, jij geloofd nog in de politie als een uitvoerende macht van recht en justitie.
Ze hebben hun uniform zelfs aangepast aan de kleur van de enveloppen van een bepaalde overheidsorganisatie waar ze echt voor werken.

Denken dat de politie ook maar iets gaat doen is hetzelfde als geloven in de paashaas/sinterklaar/kerstman/avatar van willekeurige religie.

Als het toch al moet, recht in eigenhand nemen.
(nooit details delen of omschrijven hoe je dat hebt gedaan, god weet komt de politie ooit vragen stellen want criminelen hebben meer rechten als slachtoffers)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:12

steveman

Comfortabel ten onder

Geen matches

Vanaf 3:45 ongeveer alleen nog maar de Ducati-soundtrack :9

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen matches
ROFLASTC schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:09:
[...]
Jij voorvechter van gelijkheid jij. Naming en shaming van dievn lijkt mij relevant zat. Heb die hyve al naar allerlei politie adressen gemailed btw.
Ik ben alleen maar tegen dat Neanderthaler gedrag van MF. Wie iets steelt is slecht en mag best genoemd worden. Helaas word er 'ginds' steeds gedaan of Kaaskoppen nooit dat soort dingen doet. Dat is mijn punt. En ik wil er verder hier geen brede maatschappelijke discussie over voeren want dat gaat ten koste van de gezelligheid ben ik bang.

Brommers kieken dus!

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-OuoSliLlqY0/TkqCAf1HPmI/AAAAAAAACcI/pCg2HXxCQV8/s1600/triumph-4A.jpg
Hier krijg ik nou de kriebels van :9~

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_hKkYZ9GWzKA/SrYUZn9JOMI/AAAAAAAAC1A/-TPkedyrI9k/s640/bobber_goldwing.jpg

Verwijderd

Die goldwing is niet mooi vanwege de uitlaat (dat is zo´n gatling gun type dat draait wanneer de motorloopt/uitlaat gassen worden uitgebraakt...

is gewoon sneu, andere pijp er op en het is prima te doen.
en die daarboven, best chique, alleen geen idee wat het was...denk een bonneville maar niet zeker.
Hoe dan ook, eindresultaat is netjes

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19
Waar waren de helden vanmorgen nou? Ik parkeerde de V-Strom vanmorgen moederziel alleen tussen de scootertjes en kort erna voegde zich slechts nog welgeteld een soort van broeder in de motorstalling op het werk, een antieke Honda motor die meer weg heeft van een brommer. 2mm sneeuw was voldoende om de stalling waar het afgelopen maanden proppen was, leeg te doen lijken.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:51
Geen matches
Tsja, goede keus om te carpoolen de laatste dagen. Op het parkeerterrein lag een combinatie van een cm sneeuw met een laagje hagel eronder, zelfs wandelend voelde het heel glad aan. Gister tijdens het naar huis rijden, een heftige hagelbui, de snelweg was binnen een paar minuten helemaal wit.

Zware windstoten, regen, hagel, geen probleem. Maar zodra er ijzel/sneeuw/nachtvorst is dan kies ik eieren voor mijn geld.

• Steephh
  • Laatst online: 04-05 15:17
Rukapul schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:11:
Waar waren de helden vanmorgen nou? Ik parkeerde de V-Strom vanmorgen moederziel alleen tussen de scootertjes en kort erna voegde zich slechts nog welgeteld een soort van broeder in de motorstalling op het werk, een antieke Honda motor die meer weg heeft van een brommer. 2mm sneeuw was voldoende om de stalling waar het afgelopen maanden proppen was, leeg te doen lijken.
Ik de Yamaha Fazer 600 ook moederziel alleen tussen 2 scootertjes.

_@/'

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Ja dahaaag, met dit weer op de motor rijden :D de voorruit van mn auto is één groot zoutkristal, om over mn zijruiten maar te zwijgen. Vanochtend bij de slagboom heb ik maar mn deur open gedaan om te slagboom omhoog te doen, anders word al dat zout en bagger uitgesmeerd over mn ruit.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar alu en zout gaat niet al te best samen met nattigheid :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• DinX

DinX

Motormuis

Vandaag gewoon met de motor gegaan. Heb er 2 weken geleden 2 bussen S100 corrosiebescherminig overheen gespoten. Zo heeft hij vorige winter ook overleefd. En mij boeit het niet zoveel als er ergens wat pekelschade is. Dat ding wordt toch gereden tot hij "op" is door mij.

Foto van vorige winter :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9jBN4pI4EG0ZvSj2PmS9dl5j/medium.jpg

• Rukapul
Geen matches
Ik moet die van mij nog inspuiten, maar het vuil van een jaar moet op zich ook een prima bescherming bieden toch? :+

• Steephh
Ik heb er niets aan gedaan. Opzich wel zonde want degene van wie ik hem overkocht had hem altijd binnen staan in de winter.. :+ Corrosiebescherming erover heen spuiten is opzich wel een idee, maar aan de andere kant.. Hoe vaak zal ik nu echt gaan rijden deze winter.. :P Het was voor mij meer een keertje uitproberen. Denk dat ik hem vanmiddag eens afspoel met water en even was en daarna toch maar binnen laten staan de rest van de winter.. :) Vind het wel prachtig, zo in het winterlandschap rond te rijden met de motor. Overigens: Oost-brabant.

Wil nog wel een keer een oud barrel kopen om daar gewoon de winter mee door te rijden.. Eventueel wil ik zelfs wel de moeite nemen om een motor op te knappen. Lijkt me een leuk projectje. Gewoon een ding van 100-250 euro. Dus als ik zoiets nog eens tegenkom.. 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Steephh op 06-12-2012 10:56 ]

_@/'

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 22:14
Geen matches
Ik heb de afgelopen dagen ook 'gewoon' gereden, maar kies er wel bewust voor om wat later te vertrekken en het even aan te zien qua weer/verkeer. Ga straks ook weer richting Delft en vanavond terug naar Adam. Scheelt dat de temperaturen hier wat langer boven 0 blijft.

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 10:01
Geen matches
Vanmorgen de drie helden op de weg gereduceerd tot 2.

125ccer, I salute you.
Intruder 800, blijft er stoer uit zien.

Ik? Ik reed pak 'm beet 30km in zn 2, 40 km/u in de Vectra achter andere koekblikkers aan.
Wel voor het eerst ABS in een auto gevoeld. Wat een bagger systeem, die slopen we er dus dit weekend uit, damn.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik laat de motor mooi staan deze winter, met één maand mijn rijbewijs vind ik het nog niet zo verantwoord, en we rijden een mooie DS3 in de Lease.

Morgen nog even de fiets wegbrengen op de aanhanger richting de dealer voor een beurtje en zaterdag gaat hij de stalling in!

Mijn Specs

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-03 11:45
Ik had gehoopt op beter weer morgen, omdat ik vanuit mijn werk direct doorga van Delft naar Den Bosch, wat me prima te doen lijkt op de motor. Maar met deze weersverwachting in combinatie met slechts enkele maanden rijervaring ga ik toch maar met de auto aansluiten in de file. Maar wanneer het beter weer is, wil ik graag nog een mooie winterse rit maken. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• MailMan
Ik heb het idee dat veel motorrijders (met name op het MF) moord en brand roepen wanneer er een keertje ergens gestrooid wordt. Fietsen roesten weg en je ligt meteen op je smoel als je de stoep afrijdt. Vorig jaar heb ik grotendeels doorgereden en geen glijpartij meegemaakt. Je moet gewoon logisch nadenken en je snelheid en rijgedrag aanpassen. Waarschijnlijk dat het daar bij veel MF'ers misgaat :P.

In de laatste BODW aflevering werd gezegd dat je bij nat weer twee keer zo weinig grip hebt, bij sneeuw nogmaals 2x minder en bij ijzel nogmaals 2x minder. Dat vind ik wel een mooie maatstaf. Als je vervolgens op doorgaande wegen rijdt waar regelmatig gestrooid (maar nog belangrijker, veel gereden) wordt, dan zit het volgens mij wel snor. Dan kan het best sneeuwen met -5 of minder, maar de auto's rijden de gladheid mooi weg. Zijn er geen auto's meer op de weg, dan zul je mij ook niet zo snel meer op de motor zien.

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 06-12-2012 12:03 ]

• DinX

DinX

Motormuis

MailMan schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:44:
Ik heb het idee dat veel motorrijders (met name op het MF) moord en brand roepen wanneer er een keertje ergens gestrooid wordt. Fietsen roesten weg en je ligt meteen op je smoel als je de stoep afrijdt. Vorig jaar heb ik grotendeels doorgereden en geen glijpartij meegemaakt. Je moet gewoon logisch nadenken en je snelheid en rijgedrag aan te passen. Waarschijnlijk dat het daar bij voor MF'ers misgaat :P.

In de laatste BODW aflevering wordt gezegd dat bij nat weer je twee keer zo weinig grip hebt, bij sneeuw nogmaals 2x minder en bij ijzel nogmaals 2x minder. Dat vind ik wel een mooie maatstaf. Als je vervolgens op doorgaande wegen rijdt waar regelmatig gestrooid (maar nog belangrijker, veel gereden) wordt, dan zit het volgens mij wel snor. Dan kan het best sneeuwen met -5 of minder, maar de auto's rijden de gladheid mooi weg. Zijn er geen auto's meer op de weg, dan zul je mij ook niet zo snel meer op de motor zien.
Klopt. Voor mij zijn er 200 riskante meters: de straat waar ik woon. Daar wordt nooit gestrooid en komt niet zo heel veel verkeer door. Vorig jaar met die strenge vriesweken lag bij ons nog 2 weken lang een ijslaag op de weg van centimeters dik terwijl de rest van de weg droog waren.

Eens op "de grote baan" is het perfect rijden.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:58

Rick-Jan

always connected

even over wat anders: de nieuwe regeling. op MF lees je verschillende berichten over de nieuwe regeling. Wat als je je theorie en AVB wel hebt, maar je niet kan afrijden door drukte/ijzel en sneeuw? dan heb je dus op een zwaardere motor lessen en beheersing gedaan, terwijl je op een 11kw mag afrijden :S En ik kan ook nergens vinden of dat sowieso geldig blijft (net als je theorie) Zit toch te twijfelen om in het voorjaar te gaan lessen omdat ik mijn theorie op 1 januari 2012 gehaald heb, en 1,5jaar geldig is.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:21
Rick-Jan schreef op donderdag 06 december 2012 @ 13:58:
even over wat anders: de nieuwe regeling. op MF lees je verschillende berichten over de nieuwe regeling. Wat als je je theorie en AVB wel hebt, maar je niet kan afrijden door drukte/ijzel en sneeuw? dan heb je dus op een zwaardere motor lessen en beheersing gedaan, terwijl je op een 11kw mag afrijden :S En ik kan ook nergens vinden of dat sowieso geldig blijft (net als je theorie) Zit toch te twijfelen om in het voorjaar te gaan lessen omdat ik mijn theorie op 1 januari 2012 gehaald heb, en 1,5jaar geldig is.
Als je nu je theorie en AVB al wel hebt, maar je rijdt niet voor 13 januari af voor je AVD, dan ben je dus genoodzaakt inderdaad op A1 af te rijden (mits je nog geen 24 bent). Erg lullig, zeker als je inderdaad je andere lessen en je AVB op een zwaardere motor hebt gedaan.

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 10:35
Geen matches
Anders even bellen.
0900 0210 (klantenservice CBR)

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Steephh schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:33:
Wil nog wel een keer een oud barrel kopen om daar gewoon de winter mee door te rijden.. Eventueel wil ik zelfs wel de moeite nemen om een motor op te knappen. Lijkt me een leuk projectje. Gewoon een ding van 100-250 euro. Dus als ik zoiets nog eens tegenkom.. 8)
Och, misschien mag mn ntv650 ook wel weg voor 250 als je het lief vraagt ;) (maar daar zijn pm's voor)

Ben benieuwd of ik deze week mn nieuwe banden en balhoofdlagers voor mn deauville binnen heb, kan ik nog wat klussen.

leeg

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 08:40
UTwizard schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:06:
[...]

Als je nu je theorie en AVB al wel hebt, maar je rijdt niet voor 13 januari af voor je AVD, dan ben je dus genoodzaakt inderdaad op A1 af te rijden (mits je nog geen 24 bent). Erg lullig, zeker als je inderdaad je andere lessen en je AVB op een zwaardere motor hebt gedaan.
19 januari, niet 13 januari ;)
Maar dan gaat het ook nog om de datum van het besluit van afgifte van het rijbewijs, die vaak gelijk ligt met de datum van aanvragen. Niet om de datum daarop je je examen gehaald hebt :)

Mocht je voor 19 januari alle examens gedaan hebben, maar hem niet aan kan vragen voor die datum, dan krijg je categorie A2. Daarbij gaat hij dan niet automatisch over in categorie A zoals nu het geval is, maar moet je opnieuw examen doen.
Als u examen doet voor A(licht) vóór 19 januari 2013 gaat u dan tijdig naar de gemeente om het rijbewijs aan te vragen. Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor de vraag of u een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2). Als het besluit tot afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt u een rijbewijs met het oude model. Of u het rijbewijs dan vervolgens pas na deze datum ophaalt, maakt geen verschil. U moet het rijbewijs wel binnen 3 maanden ophalen, want anders wordt het rijbewijs ongeldig. Wanneer het besluit tot afgifte op of ná 19 januari 2013 wordt genomen, krijgt u een rijbewijs volgens het nieuwe model (A2). Dan zult u niet automatisch de hogere categorie - A (onbeperkt) - krijgen. De leeftijds-normen van voor deze datum gelden wel voor u. Het rijbewijs A2 geeft in dit geval de bevoegdheid om op een motor te rijden van de categorieën A1 en A2. Als u rijbewijs A (onbeperkt) wilt, dan mag u hiervoor praktijkexamen doen mits u 2 jaar A2 hebt.
Bron

Volgens mij zijn er nog mensen bezig met vragen hoe het zit met mensen die eventueel AVD niet voor 19 januari kunnen doen door weersomstandigheden. Of daar een coulance regeling voor komt oid.. Maar daar is nog geen antwoord op in ieder geval. Op MF staat in het 25kw gedeelte een topic speciaal voor deze nieuwe regels, als je meer info wil ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Tankiej op 06-12-2012 15:52 ]

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik heb het idee dat veel motorrijders (met name op het MF) moord en brand roepen wanneer er een keertje ergens gestrooid wordt. Fietsen roesten weg en je ligt meteen op je smoel als je de stoep afrijdt.
Jarenlang op brommers rondgereden in wind en weer. Nooit het idee gehad dat het spul sneller weg ging rotten dan normaal. Als je gewoon goed je onderhoudt doet dan is er echt niks aan de hand :). Qua gladheid valt het allemaal reuze mee, gewoon goed nadenken en juiste banden.

Verwijderd

Geen matches
Dat komt omdat scootertjes worden gemaakt van tupperware en natte krant, beide roesten niet.

• PilatuS
  • Niet online
Geen matches
Dark0z schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:30:
[...]

Jarenlang op brommers rondgereden in wind en weer. Nooit het idee gehad dat het spul sneller weg ging rotten dan normaal. Als je gewoon goed je onderhoudt doet dan is er echt niks aan de hand :). Qua gladheid valt het allemaal reuze mee, gewoon goed nadenken en juiste banden.
Mijn vorige Neo's heb ik weg moeten doen omdat het frame boven het achterspatbord bijna volledig doorgeroest was. Met deze brommer heb ik jaren lang met ieder weer gereden. Ook toen er zoveel sneeuw lag dat zelfs de normale wegen niet meer sneeuwvrij te krijgen waren.

Het gaat lang goed maar het houdt wel een keer op.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
Zo, even een hoes gehaald @ Motozoom. De garage waar de motor staat is zo stoffig dat je al na een week een stoflaag hebt waardoor het opzoeken van je motor een soort archeologische expeditie wordt.

Eens kijken of dit helpt :) Voor 17,50 kan ik me er iig geen buil aan vallen :P

UNOX: The worst operating system

• PilatuS
  • Niet online
Korvaag schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:12:
Zo, even een hoes gehaald @ Motozoom. De garage waar de motor staat is zo stoffig dat je al na een week een stoflaag hebt waardoor het opzoeken van je motor een soort archeologische expeditie wordt.

Eens kijken of dit helpt :) Voor 17,50 kan ik me er iig geen buil aan vallen :P
Gebruik je de motor nog of gaat ie een paar maanden zo staan ?

Als je motor langere tijd laat staan dan wel oppassen met vocht wat onder de hoes gaat zitten. Voor de winter heb ik mijn motor onder een paar oude wollen dekens staan zodat er geen vocht in gaat zitten.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Geen matches
Uit ervaring kan ik je zeggen: dat helpt enorm. :P
Ik heb hiervoor bewust een "binnen"hoes gekozen. Deze is niet waterdicht, maar wel ademend en hittebestendig. Inderdaad omdat bij temperatuurschommelingen zich veel condens gaat verzamelen.

Ik heb deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.louis.de/shop/img250/10008317_820_FR01_09.JPG

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Steephh
Ok, ik heb iets niet zo slims gedaan. In juli m'n FZS600 gekocht, vrolijk 2000 km er mee rond gereden zonder er uberhaupt iets aan te doen. Enige wat ik deed was tanken en tussendoor tweemaal het oliepeil gecontroleerd.

Alleen.... Ik kwam er vandaag dus achter dat het wel verstandig is tussen elke 300 en 500 km de ketting te smeren.. :+ Vandaag de motor gewassen na het zoutige ritje en vervolgens de ketting gesmeerd.. Hij blonk redelijk en hij voelde ook vrij droog aan..

Enfin, na deze domme actie, is het nog verstandig om hier nu mee verder te rijden of zal ik toch maar preventief de ketting vervangen? In principe kan ik er volgens de papieren wanneer de ketting het laatste is vervangen uit mijn hoofd nog >5000 km mee rijden, maar dat zou ik nog wel even moeten double checken.

_@/'

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
PilatuS schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:22:
[...]

Gebruik je de motor nog of gaat ie een paar maanden zo staan ?

Als je motor langere tijd laat staan dan wel oppassen met vocht wat onder de hoes gaat zitten. Voor de winter heb ik mijn motor onder een paar oude wollen dekens staan zodat er geen vocht in gaat zitten.
Ik ga zeker nog wel rijden. Die pekel spoel ik er wel af. Het gaat me met name om het feit dat hij gewoon erg veel stof verzamelt en ik elke keer een borstel moet meenemen om het ding weer enigszins rijdbaar te maken ;)

Tis een oude motor, dus dat zout mag ie wel hebben...

Edit: Overigens heb ik ook een Buse binnenhoes. Dus niet waterdicht ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 06-12-2012 23:15 ]

UNOX: The worst operating system

• Rukapul
Steephh schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:12:
Ok, ik heb iets niet zo slims gedaan. In juli m'n FZS600 gekocht, vrolijk 2000 km er mee rond gereden zonder er uberhaupt iets aan te doen. Enige wat ik deed was tanken en tussendoor tweemaal het oliepeil gecontroleerd.

Alleen.... Ik kwam er vandaag dus achter dat het wel verstandig is tussen elke 300 en 500 km de ketting te smeren.. :+ Vandaag de motor gewassen na het zoutige ritje en vervolgens de ketting gesmeerd.. Hij blonk redelijk en hij voelde ook vrij droog aan..

Enfin, na deze domme actie, is het nog verstandig om hier nu mee verder te rijden of zal ik toch maar preventief de ketting vervangen? In principe kan ik er volgens de papieren wanneer de ketting het laatste is vervangen uit mijn hoofd nog >5000 km mee rijden, maar dat zou ik nog wel even moeten double checken.
Waarom zou je de ketting in hemelsnaam preventief vervangen als er niks mis mee lijkt? :P

Een ketting vervang je toch gewoon wanneer de ketting/tandwielen niet meer goed zijn, niet meer gespannen kunnen worden, etc?

Je kan zelf even kijken door het wiel op de bok te draaien en te kijken of alle schakels keurig schakelen.

• MailMan
Ik heb het idee dat veel motorrijders (met name op het MF) moord en brand roepen wanneer er een keertje ergens gestrooid wordt. Fietsen roesten weg en je ligt meteen op je smoel als je de stoep afrijdt. Vorig jaar heb ik grotendeels doorgereden en geen glijpartij meegemaakt. Je moet gewoon logisch nadenken en je snelheid en rijgedrag aanpassen. Waarschijnlijk dat het daar bij veel MF'ers misgaat :P.

In de laatste BODW aflevering werd gezegd dat je bij nat weer twee keer zo weinig grip hebt, bij sneeuw nogmaals 2x minder en bij ijzel nogmaals 2x minder. Dat vind ik wel een mooie maatstaf. Als je vervolgens op doorgaande wegen rijdt waar regelmatig gestrooid (maar nog belangrijker, veel gereden) wordt, dan zit het volgens mij wel snor. Dan kan het best sneeuwen met -5 of minder, maar de auto's rijden de gladheid mooi weg. Zijn er geen auto's meer op de weg, dan zul je mij ook niet zo snel meer op de motor zien.
Ik ga niet terugkrabbelen, maar ik ben vanavond toch de eerste echt gladde weg tegengekomen. Ik moest in Amsterdam nog even tanken (bij de TinQ aan de van Marumstraat voor de geinteresseerden) en zodra ik de Middenweg afging en in de woonwijk reed zag ik de weg al wat glinsteren. Een typische klinkerstraat waarbij ik in een binnenbocht duidelijk een bevroren laag zag. Langzaam rijdend met beide voeten over de grond en ik voelde m'n voetjes gewoon glijden over de tegels :P Vervolgens langzaam het terrein van het tankstation opgereden waar het ook glad was. Na het tanken de uitrit afgetast en ook daar was het glibberig.

Twee dingen geleerd:

1: Zodra je de doorgaande weg afgaat is het opletten geblazen
2: Een beetje ijs zorgt er niet meteen voor dat je op je smoel gaat :)

• Steephh
Geen matches
Rukapul schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:18:
[...]

Waarom zou je de ketting in hemelsnaam preventief vervangen als er niks mis mee lijkt? :P

Een ketting vervang je toch gewoon wanneer de ketting/tandwielen niet meer goed zijn, niet meer gespannen kunnen worden, etc?

Je kan zelf even kijken door het wiel op de bok te draaien en te kijken of alle schakels keurig schakelen.
Zit wat in, maar ik dacht dat 2000km lang niet smeren de levensduur niet ten goede kwam.. Maar een goede tip, ik zal eens kijken.. :)

_@/'

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Steephh schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:36:
[...]
Zit wat in, maar ik dacht dat 2000km lang niet smeren de levensduur niet ten goede kwam.. Maar een goede tip, ik zal eens kijken.. :)
Als je 'm lang niet gesmeerd hebt, zou ik 'm een keertje goed smeren. Ik ben zelf sowieso nooit gek geweest op die spuitbussen. Volgens mij is de helft van die meuk alweer van je ketting geslingerd voor je 2km gereden hebt. Leuk voor tussendoor als je op vakantie bent misschien, maar meer ook niet.
Ik deed het bij mijn eerste motor (eerste en laatste met ketting) met authentiek Duckham's kettingvet. Later heb ik ook de XT (tijdelijke motor) met fatsoenlijk vet gesmeerd. Blijft langer zitten en kan zijn werk goed doen. Als je er een beetje handig in wordt, is het lang niet zo'n kliederboel met kettingvet.

Wat gladheid/sneeuw en motorrijden betreft: ik rij stug rond zonder 'winterbanden' omdat er in mijn woonplaats gewoon goed gestrooid wordt, dus zie ik geen noodzaak. Maar er is in ieder geval één plekje waar het langer glad blijkt dan de rest van de weg. Een beetje vreemde kruising, die een stukje hoger ligt dan de rest van de weg. Ik vermoed dat ie met tempex opgehoogd is, want dat doen ze vaker. Dat kan ook verklaren waarom alleen die bocht spekglad is en de rest niet. Heel bizar als je net over een slingerweggetje komt en dan die bocht neemt en dus gewoon bijna de bocht uitglijdt. Ik zie niet hoe je daar ongeschonden met de motor overheen komt.
Punt is dat je maar een klein glad stukje nodig hebt om je voorwiel weg te laten glijden. Ik heb het heel af en toe met de auto dat je een klein stukje glijdt (halve meter ofzo) en dat lijkt me ook niet zo geslaagd met de brommerd... :X

Nee, ik laat sneeuwrijden aan Komkommer over 8)

Verwijderd

Geen matches
Heel veel minder subtiel kan het eigenlijk niet, gereedschap en alles wordt getoond :X

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Geen matches
Jongens, politie limburg-zuid weet er al van. We kunnen het hier laten rusten. Mocht er iets uit komen, dan wordt het wel gepost. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
Geen matches
Steephh schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:36:
[...]
Gewoon voortaan lekker in het vet houden. Niets aan de hand.
Zelf smeer ik mijn ketting redelijk braaf, om de 1 a 2 tankbeurten. Maar hoef maar 1 regenbuitje te zijn en he vet is er flink af. Alsof ik dan elke dag mijn ketting ga smeren. 8)7 .

Ook een FZS600 btw, eerste ketting zit er nog op, deze week over de 53k km gegaan, tandwielen en ketting hangen er nog prima bij.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04

Gek, ik heb 'geleerd' dat je met regen nog 85% van de grip hebt die je normaliter hebt. Met sneeuw zou ik het niet weten. Reden voor die 85% zou zijn dat je met droog weer ook profiel op je banden hebt zitten, die je grip natuurlijk niet ten goede komt, maar bij regen juist wel.

• DinX

DinX

Motormuis

Geen matches
Bij sneeuw hangt het nog van de soort sneeuw af. Net gevallen poedersneeuw valt eigenlijk nog mee. Het wordt pas gevaarlijk als de sneeuw een beetje gesmolten is (zoals zo vaak rond deze temperaturen, net boven / net onder 0) en het dan weer gaat vriezen 's avonds.

• MailMan
Geen matches
Marc Rademaker schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 09:16:
[...]

Gek, ik heb 'geleerd' dat je met regen nog 85% van de grip hebt die je normaliter hebt. Met sneeuw zou ik het niet weten. Reden voor die 85% zou zijn dat je met droog weer ook profiel op je banden hebt zitten, die je grip natuurlijk niet ten goede komt, maar bij regen juist wel.
Hmm ik weet er het fijne niet van, maar misschien dat ze als vuistregel deze verhoudingen noemen zodat het makkelijker te onthouden is. Daarnaast kan je er dan ook maar beter wat onder gaan zitten :)

Viel mij in ieder geval nog mee met de hoeveelheid grip die ik had op de ijzel van gisteravond. Ja het was glad en ik reed erg langzaam, maar ik kon gewoon sturen en heb niet het idee gehad dat ik aan het glijden was. Maar, het ene bevroren stuk is het andere natuurlijk niet. Twee jaar geleden hard met de fiets onderuit gegaan op een belachelijk stuk glad fietspad. Op de weg naar de universiteit de ene na de andere onderuit zien gaan op andere stukken en ook de ambulances reden af en aan. Een waar slachtveld :P

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Geen matches
mphilipp schreef op donderdag 06 december 2012 @ 01:24:
[...]

Ik ben alleen maar tegen dat Neanderthaler gedrag van MF. Wie iets steelt is slecht en mag best genoemd worden. Helaas word er 'ginds' steeds gedaan of Kaaskoppen nooit dat soort dingen doet. Dat is mijn punt. En ik wil er verder hier geen brede maatschappelijke discussie over voeren want dat gaat ten koste van de gezelligheid ben ik bang.

Brommers kieken dus!
:) Thanks! We kunnen het beter niet hebben over diefstal, wie het doet en hoe want het is belangrijker te zwijgen en ons te realiseren dat de meeste mensen generaliseren. Goed dat je het zegt! :)

Dan hebben we het maar over sneeuw enzo want anders moet jij weer opstaan en optreden, stel je voor MF enzo. :F

Politie weet ervan inmiddels dus we merken het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 07-12-2012 09:46 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

De MAG pagina kan ik nu even niet bereiken maar de EU commissie heeft de APK eis voor motoren geschrapt.

http://www.mag-nl.org/cms...id=121&cntnt01returnid=15
De Raad van de Europese Unie heeft het APK-voorstel van de Europese Commissie aangepast en (onder andere) de eis geschrapt om ook motorfietsen te onderwerpen aan een periodieke technische keuring.

[ Voor 65% gewijzigd door ROFLASTC op 07-12-2012 13:00 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:28
ROFLASTC schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:59:
De MAG pagina kan ik nu even niet bereiken maar de EU commissie heeft de APK eis voor motoren geschrapt.

[...]
*O*

Er is misschien toch nog ergens wat gezond verstand daar in Brussel :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Thedr schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:17:
[...]

*O*

Er is misschien toch nog ergens wat gezond verstand daar in Brussel :)
Wie weet. Het zal erop uit komen dat staten, waar het gaat om motoren, hun eigen beleid mogen voeren. Dit omdat motoren een soort minderheid zijn en er op andere voertuigen makkelijker eenduidige Unie wijde regels te maken zijn. proportionaliteit speelde gelukkig een rol. :)

And it goes BRAAAAAPP!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

ROFLASTC schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:59:

[...]
Nice, toch nog eens goed nieuws voor de motorrijders :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Yonni
  • Laatst online: 06-04 21:20
Geen APK voor motoren! *O*

Ik kan lekker doorrijden met mijn barrel, slechte remmen en afgesleten bandjes for the win! oOo

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:24

-tom-562

Oliesjeik

Geen matches
Yes! Herriepijp eronder en kale bandjes :D

Vaak bu'j te bang!

• Verwijderd
  • Niet online
Yonni schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:01:
Geen APK voor motoren! *O*

Ik kan lekker doorrijden mijzelf uit de genenpoel verwijderen met mijn barrel, slechte remmen en afgesleten bandjes for the win! oOo
FTFY

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

Zuurpruim!

Ach ben blij dat er geen APK komt. Was een paar weken geleden met een algemene inspectie van mijn motor (gelet op de eisen van de Regeling Voertuigen). 5 Afkeurpunten (borgmoer achterwiel, reflector, band achter zat spijker in, sticker van MF (kentekenplaat mag niet afgedekt worden), stuuruitslag beperkt door handkappen)
De band en de borgmoer zijn inmiddels gefixt maar van de rest denk ik ook van 'tja, moet dat nou echt?'

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

-tom-562 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:40:
Yes! Herriepijp eronder en kale bandjes :D
Daar helpt een APK ook niet tegen, hier heb je wel MOT voor motoren maar men zet alleen voor de keuring de originele uitlaat er weer op en daarna gaat de herriepijp er weer onder..
Bandjes worden ook maar 1x per jaar gechecked tussendoor kunnen ze best glad worden...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:58:
[...]
Daar helpt een APK ook niet tegen, hier heb je wel MOT voor motoren maar men zet alleen voor de keuring de originele uitlaat er weer op en daarna gaat de herriepijp er weer onder..
Bandjes worden ook maar 1x per jaar gechecked tussendoor kunnen ze best glad worden...
Ze zouden zo af en toe (en niet alleen bij de TT) een grootscheepse controle moeten doen. Met caravans doen ze ook tijdens de vakantieperiode van die fuiken. Ze moeten dat soort dingen regelmatiger en op verschillende plaatsen doen wil het effectief zijn. Maar nee, in Nederland zetten we liever een systeem van schijnzekerheden op door keurmerken en verplichte controles. Het beboeten gaat nu helemaal automagisch, maar of de verkeersveiligheid er echt groter op is geworden waag ik te betwijfelen.

Het grootste gevaar vormen nog altijd onverantwoordelijke chauffeurs (zowel motor, fiets, auto als vrachtwaggel). Net als nu met de sneeuw zijn de onbeholpen weggebruikers een groter gevaar dan de gladheid zelf. Mensen met 'winterbanden' die denken dat ze daarmee 140 kunnen kachelen aan de ene kant en aan de andere kant mensen die stijf van angst in of op hun voertuig zitten. En die mensen doen ook de verkeerde dingen als plotseling en te hard remmen, plotselinge stuurbewegingen maken en het dan gek vinden dat ze alsnog eraf schuiven.

Verwijderd

Geen matches
Dat is ook idd, zo had ik vanochtend op een lege rotonde ook even een 'oja' momentje toen de abs even ingreep toen ik op een normale manier begon met remmen. Ik had eigenlijk wat meer afstand moeten nemen voor de rotonde om te beginnen met remmen zonder dat de abs in moet grijpen. Zet je toch weer even met de neus op de feiten.

Maar idd als die mensen met zomerbanden die nu met 60 op de snelweg rondtuffen zijn echt een gevaar op de weg. Rond de 100 ging vandaag prima. Vanochtend zelf ook met 80 gereden in de sneeuw.

Ben wel blij als al deze rommel weg is, en het weer 10-15 graden is, dan maar eens snel proefritjes maken. :D

• Yonni
  • Laatst online: 06-04 21:20
@ b_smulders, hopelijk heb je het sarcasme in de comment ook opgemerkt. Daarnaast post ik ook mee op MF in bijvoorbeeld het PCX draadje waar je ook rondhangt. Ik ben tegen APK rompslomp en betutteling. Ik ben vóór veilig motorrijden met gezond verstand.

Beluga 125 ftw :Y)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 20:28:
Maar idd als die mensen met zomerbanden die nu met 60 op de snelweg rondtuffen zijn echt een gevaar op de weg. Rond de 100 ging vandaag prima. Vanochtend zelf ook met 80 gereden in de sneeuw.
Mensen lijken niet te weten wat hun auto doet. Ik heb ooit een anti-slip cursus gedaan en dat is best goed om een keer te doen. Hoewel ik daarvoor al eens een 360 had gemaakt en gelukkig 'het goede' deed, dus sturen in de richting waar ik heen wil en niet remmen (denk ik). Zo'n cursus geeft je de gelegenheid om dingen uit te proberen. Met de auto heb ik zelf ook al zat uitgeprobeerd. Vooral als het glad is, probeer ik altijd even uit hoe glad het precies is. Dan weet je hoe hard je kan om nog veilig te kunnen sturen en stoppen. Je moet op je hoede zijn en je verstand gebruiken, dan komt het goed.
Ook wel eens de ABS uitgeprobeerd. Volop remmen in een bocht bij een afrit, kijken of ie in het spoor blijft. En jawel... ;) Uiteraard heb ik dat opgebouwd, maar je moet weten hoe die dingen aanvoelen zodat je niet schrikt als het een keer voor het eggie moet.
Ben wel blij als al deze rommel weg is, en het weer 10-15 graden is, dan maar eens snel proefritjes maken. :D
Een mooie droge en zonnige vriesdag kan heel erg leuk zijn om te rijden. Je waardeert de erwtensoep dan meer!

Verwijderd

Geen matches
Dat is idd, ik heb ook een slipcursus gedaan afgelopen jaar maar ik heb nu toch ook al wel zoiets van hoe ging alles ook alweer. :X Verleer je toch wel weer snel heb ik het idee. :P

En ik heb de neiging om de koppeling in te trappen wat zeker niet slecht is, rustig sturen hoop ik dat ik dan doen. :+

Met dit weer rijden zal voor mij wel een extra voering worden voor mijn leren pak, want ik denk dat ik kapot blijf zo haha. :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Och, het weer. Enige reden dat ik niet op de motor reed vandaag was dat m'n banden (die vorige week zaterdag geleverd hadden moeten zijn) nog steeds niet binnen waren :'(

Jammer dat ik dus ws ofwel deze gladheid mis danwel met nog niet ingereden banden ervaar, dus sowieso meer glibber dan normaal. Had graag willen weten hoe deze motor het doet onder dit soort omstandigheden. Twee jaar terug op de K75 vrolijk bij -5 en aanvriezende mist gereden met m'n vriendin achterom. Doet me denken, handvatverwarming regelen is ook geen overbodige luxe, toen erg veel aan gehad ;)

Mbt APK: enerzijds erg blij dat het afgeschoten is, anderzijds veel minder blij dat elk land een eigen beleid mag voeren. Straks moet je een aanhanger meeslepen vol specifieke dingen die in elk land verplicht zijn maar niet in andere landen. Die alcoholdingen van de Fransen zijn nog maar het begin... :'(

* dion_b is groot voorstander van Europa-brede zinnige richtlijnen voor motoren en auto's, waardoor je gewoon overal legaal kunt rijden zonder aanpassingen of zorgen om welke idiote regels ze over de grens verzonnen hebben...

Oslik blyat! Oslik!

• Verwijderd
  • Niet online
Ik heb mijn PC bankstel tot -7 gereden, in de sneeuw. Met windchill rond de -10. Ging door het lage zwaartepunt best goed, al ben ik wel bang dat ik een glibbertje niet opgevangen zou kunnen hebben door het enorme gewicht van de motor. En met het V-twin koppel natuurlijk even oppassen bij het wegrijden.

• Verwijderd
  • Niet online
Yonni schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:04:
@ b_smulders, hopelijk heb je het sarcasme in de comment ook opgemerkt. Daarnaast post ik ook mee op MF in bijvoorbeeld het PCX draadje waar je ook rondhangt. Ik ben tegen APK rompslomp en betutteling. Ik ben vóór veilig motorrijden met gezond verstand.

Beluga 125 ftw :Y)
Het sarcasme kwam goed over.

Verder hebben wij ons al uit de genenpoel verwijderd omdat het onmogelijk is een vrouw te vinden met het lage sex-appeal van een 125cc motorscooter!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:41:
Dat is idd, ik heb ook een slipcursus gedaan afgelopen jaar maar ik heb nu toch ook al wel zoiets van hoe ging alles ook alweer. :X Verleer je toch wel weer snel heb ik het idee. :P
Je moet er ook een beetje in je hoofd mee bezig zijn en af en toe (als de situatie het toelaat) een beetje spelen met de auto. Met de motor is dat zonder zijwieltjes wat listiger. De boel is zou gauw kapot, en jezelf ook als je pech hebt. Maar met de auto lok ik wel eens een slip(je) uit in de regen. Zo hou je het gevoel een beetje.

tip: doe het niet als je moeder of vriendin naast je in de auto zit... :X

• Bommes
  • Laatst online: 11:36

Bommes

Capo del formaggio

mphilipp schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 02:36:
[...]
tip: doe het niet als je moeder of vriendin naast je in de auto zit... :X
Die schreeuwt al moord en brand als ik een keer hard optrek met onze auto. En dat met een 80pk 1.2tje.. Dus echt hard gaat het dan nog niet eens.. 8)7

Ik vroeg me trouwens in eens af, blijven de motor agenten nu ook nog door rijden of hebben die allemaal ineens van alles te doen op kantoor..??

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 08-12-2012 09:45 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:07
Motoragent is een 'nevenfunctie'. Je bent eerst agent en kunt er dan motorrijder bij worden, met goed weer ben je dus niet altijd op de motor, met dit weer dus ook niet. ;) Binnen zitten alleen als het voor het werk nodig is, maar niet sec omdat je motorrijder bent.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gisteren een slordige 500KM gereden:

Huisadres -> Maastricht (Centrum).
Maastricht -> Huisasdres.
Huisadres-> Tilburg (Centrum).
Tilburg -> Rotterdam (Centrum).
Rotterdam -> Tilburg.
Tilburg -> Huisadres.

Totale reistijd: iets meer dan 5 uur (met de auto op 235/40/17 zomerbanden, maar toch).

Kan de ANWB niet gewoon vaker zo'n weeralarm afgeven? 't Was heerlijk rustig op de wegen :+

Ik rijd een slordige 55K KM's per jaar, nu (alleen auto, motor is afhaneklijk van 't weer) ... In 't verleden waren er dat ooit +100K KM's met "groot" materiaal, ook naar de Alpenlanden in de winter met +/- 60 passagiers).

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 08-12-2012 12:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 01:12:
Ik heb mijn PC bankstel tot -7 gereden, in de sneeuw. Met windchill rond de -10. Ging door het lage zwaartepunt best goed, al ben ik wel bang dat ik een glibbertje niet opgevangen zou kunnen hebben door het enorme gewicht van de motor. En met het V-twin koppel natuurlijk even oppassen bij het wegrijden.
Gaan we over halfuurtje achterkomen, banden zijn binnen, dus ik rij even op en neer naar Purmerend :)

Oslik blyat! Oslik!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wimmel_1 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 11:54:
Gisteren een slordige 500KM gereden:

Huisadres -> Maastricht (Centrum).
Maastricht -> Huisasdres.
Huisadres-> Tilburg (Centrum).
Tilburg -> Rotterdam (Centrum).
Rotterdam -> Tilburg.
Tilburg -> Huisadres.

Totale reistijd: iets meer dan 5 uur (met de auto op 235/40/17 zomerbanden, maar toch).

Kan de ANWB niet gewoon vaker zo'n weeralarm afgeven? 't Was heerlijk rustig op de wegen :+

Ik rijd een slordige 55K KM's per jaar, nu (alleen auto, motor is afhaneklijk van 't weer) ... In 't verleden waren er dat ooit +100K KM's met "groot" materiaal, ook naar de Alpenlanden in de winter met +/- 60 passagiers).
Het ligt er heel erg aan waar je heen moet, ik wilde s'morgens mijn vriendin naar school brengen (ritje van normaal 10 minuten) en na 1,5 uur waren we thuis (niet aangekomen op school), een buurman deed ongeveer 2 uur over hetzelfde ritje omdat die ook dezelfde route terug had genomen (schoot niet op door een gesneuvelde bus die dwars op een kruising stil was komen te staan). Daarna na Breda gereden, 2 uur de tijd voor genomen maar het was een ritje van 50 minuten. Niet heel veel langzamer als normaal (en dat is 45 km waarvan 30 kilometer binnendoor).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:52:
[...]

Gaan we over halfuurtje achterkomen, banden zijn binnen, dus ik rij even op en neer naar Purmerend :)
Zo, Metzeler 880-jes eronder :)

Heerlijk rijden vanmiddag, zon, goed zicht en medeweggebruikers die niet wisten hoe te rijden bij ijs en sneeuw waren thuisgebleven.

Eerste keer dat ik bij AFS Motorparts was, ervaring was erg positief. Kan er natuurlijk mee te maken hebben dat Frank niets beters te doen had aangezien niemand anders die kant op durfde te rijden :z

Iig voelt het beter aan, maar dat is niet gek gezien de voorband 6 jaar oud was en aardig versleten en de achterband een centimeter te breed was en maar net paste. Enig moment dat ik geen grip had was de eerste 10 meter bij AFS vandaan, omdat ik daar door 5cm diepe sneeuw moest ploegen. Maar zelfs dat was goed te houden, wederom positief verrast door hoe laag de PC800 z'n bijna 300kg draagt. Het voelde vrijwel exact aan zoals m'n K75 twee jaar terug. Toen ging ik op een ijsplaat (stapvoets) onderuit. Nu niet, met twee voeten aan de grond hield ik'm vrolijk overeind.

Maandag of dinsdag ga ik op motor naar het werk en dan naar Motozoom om wat binnenhandschoenen te scoren (de oude zijn helemaal versleten), donderdag moet ik op en neer naar Nijmegen, eindelijk weer kms maken :)

Oslik blyat! Oslik!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Marzman schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 13:26:
[...]
Het ligt er heel erg aan waar je heen moet, ik wilde s'morgens mijn vriendin naar school brengen (ritje van normaal 10 minuten) en na 1,5 uur waren we thuis (niet aangekomen op school)
In het kader van baas boven baas: ooit een keer na het kerstdiner bij mijn ouders een poging ondernomen om naar huis te rijden. Het was nl behoorlijk gaan ijzelen en je kon nauwelijks te voet het pad af lopen. Ik dacht even te kunnen kijken of ik het woonerf af kon komen bij de weg, waar (hopelijk) gestrooid was. Ik heb er een half uur over gedaan om weer terug op het pad te komen, want je kwam gewoon niet weg. De weg op het woonerf was een beetje bol en je kon niet eens stilstaan, want je gleed de goot in.

Wel leuk...met z'n allen weer een keertje thuis slapen. We vroegen ons allemaal af hoe dat ging met de mensen die in een restaurant aan het eten waren en ook moeilijk weg konden komen. In die tijd hebben we ook ooit wel eens zo'n ijzel gehad dat je op straat kon schaatsen. Dan moet je maar niet denken aan auto- of motorrijden.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001

Exigence

dnkroz

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 20:28:
Liever iemand die 60 op de snelweg tuft en zich bewust is van het gevaar van gladde wegen dan iemand die met winterbanden met 140 over de ijzel vliegt op de linkerbaan en 500 meter verderop zich in de vangrail boort.

Zelf rijd ik met zomerbanden (weinig kilometers en de winterbanden zouden uitgedroogd zijn voordat ze ook maar 10% versleten zijn). Maar ik ben me wel redelijk goed bewust van van grenzen van mijzelf, de auto en de banden.

En ja, dan rijd ik maar 80 op de rechterbaan. Ik kom tenminste wel heel op mijn bestemming.

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2025
Geen matches
Ik reed vrijdag op a12 van Zoetermeer naar Gouda in een "90 starslet met crappy zomer bandjes die waarschijnlijk al kaal waren in de sneeuwstorm in de ochtend met beslagen ramen :). kon nog redelijk doorrijden met het verkeer. 60 km/h en dan wordt je ingehaald door vrachtwagel die gewoon 100 rijd :D.....

In gouda ook bijna elke bocht met handrem kunnen doen :)!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:12:
[...]

In het kader van baas boven baas: ooit een keer na het kerstdiner bij mijn ouders een poging ondernomen om naar huis te rijden. Het was nl behoorlijk gaan ijzelen en je kon nauwelijks te voet het pad af lopen. Ik dacht even te kunnen kijken of ik het woonerf af kon komen bij de weg, waar (hopelijk) gestrooid was. Ik heb er een half uur over gedaan om weer terug op het pad te komen, want je kwam gewoon niet weg. De weg op het woonerf was een beetje bol en je kon niet eens stilstaan, want je gleed de goot in.

Wel leuk...met z'n allen weer een keertje thuis slapen. We vroegen ons allemaal af hoe dat ging met de mensen die in een restaurant aan het eten waren en ook moeilijk weg konden komen. In die tijd hebben we ook ooit wel eens zo'n ijzel gehad dat je op straat kon schaatsen. Dan moet je maar niet denken aan auto- of motorrijden.
Baas boven baas is een slechte vergelijking als 't ijzelt.

Ik ben niet snel bang om de weg op te gaan, maar met ijzel blijf ik écht thuis.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GBTW schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 23:43:
Ik reed vrijdag op a12 van Zoetermeer naar Gouda in een "90 starslet met crappy zomer bandjes die waarschijnlijk al kaal waren in de sneeuwstorm in de ochtend met beslagen ramen :). kon nog redelijk doorrijden met het verkeer. 60 km/h en dan wordt je ingehaald door vrachtwagel die gewoon 100 rijd :D.....

In gouda ook bijna elke bocht met handrem kunnen doen :)!
Je kunt ook prima en veilig rijden met zomerbanden in dit weer of erger, je moet alleen weten waar de grenzen van je auto en z'n grip liggen en rijden binnen die grenzen. Met winterbanden heb je ruimere grenzen, maar dan nog geldt exact hetzelfde: je moet ze kennen en erbinnen rijden.

Zolang iemand die z'n grenzen bij 60km/u op de snelweg vindt liggen maar rechts rijdt... angsthazen die niet rechts durven rijden omdat er meer sneeuw ligt oid en dan maar links gaan rijden op lage snelheid veroorzaken gevaarlijke situaties, vooral icm laagvliegers die menen nog met ruim het dubbele te rijden maar geen rekening houden met remweg.
wimmel_1 schreef op zondag 09 december 2012 @ 00:02:
[...]

Ach, is ook te doen mits het niet al te heuvelachtig wordt.

* dion_b heeft trouwens de grenzen op dat vlak een keer achterstevoren in de berm van de A2 ontdekt O-)
Dat was de avond nadat ik 's ochtends met de K75 op een ijsplaat onderuit ging - al met al niet m'n meest geslaagde dag in het gemotoriseerd verkeer :P

Oslik blyat! Oslik!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://www.sanoke.com/outrigger_022811.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-Gr_FKhDcuYs/Tt-S2QBolWI/AAAAAAAACfM/mPgUMse-pZM/s200/chains.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-U6LTJNdWGTc/R6AUp34TXdI/AAAAAAAAAmo/z2HxmHiAdPE/s912/2008_01290003.JPG

nnduussss... Dat wil ik wel eens uitproberen

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen matches
wimmel_1 schreef op zondag 09 december 2012 @ 00:02:
[...]

Het was ook meer als leuk verhaaltje bedoeld. Met dit soort situaties moet je vooral niet stoer proberen te doen. Maar goed...ik was toen ergens begin 20 en nog vol jeugdig enthousiastme zullen we maar zeggen ;)
Je kunt ook prima en veilig rijden met zomerbanden in dit weer of erger, je moet alleen weten waar de grenzen van je auto en z'n grip liggen en rijden binnen die grenzen. Met winterbanden heb je ruimere grenzen, maar dan nog geldt exact hetzelfde: je moet ze kennen en erbinnen rijden.
Exact. Ik blijf me overigens verzetten tegen de term 'zomerbanden'. Je kunt er idd prima mee uit de voeten. Ik vertik het ook om mee te doen met die bandenindustriesponsoring. Het is een marketinghype die door KwitFit et al bedacht is om in deze barre tijden nog een beetje extra omzet uit ons te persen.
Ik ontken niet dat winter- of (liever) sneeuwbanden hun nut hebben, maar ik ben zelf nog nooit in zo'n situatie geweest dat ik me niet kon redden met de banden die er normaal onder zitten. Die worden nu ineens zomerbanden genoemd. Vreemd.
Ik ga niet op wintersport en ik woon ook niet in het buitengebied, maar aan een straat die altijd geveegd en bestrooid wordt. Een vriend van me woont in een dorp hier in de buurt en daar vind je weggetjes buiten het strooigebied. Dan lijken me winterbanden wel handig. Maar als je daar niet komt vind ik het onzin. De grenzen kennen en je snelheid en gedrag aanpassen.

En die winterbanden zijn ook geen silver bullet. Leuk spul, maar niet meer dan een extraatje. Het denkwerk moet je nog altijd zelf doen.

[ Voor 58% gewijzigd door mphilipp op 09-12-2012 01:52 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mphilipp schreef op zondag 09 december 2012 @ 01:46:
[...]

Het was ook meer als leuk verhaaltje bedoeld. Met dit soort situaties moet je vooral niet stoer proberen te doen. Maar goed...ik was toen ergens begin 20 en nog vol jeugdig enthousiastme zullen we maar zeggen ;)
Het zijn inderdaad vooral de jonge gastjes die je nog ziet rijden. 50 cc'tjes gaan ook gewoon door, maar die gasten hebben vaak ook niet altijd een alternatief (ok fietsen, maar dat is ook op twee wielen)
[...]

Exact. Ik blijf me overigens verzetten tegen de term 'zomerbanden'. Je kunt er idd prima mee uit de voeten. Ik vertik het ook om mee te doen met die bandenindustriesponsoring. Het is een marketinghype die door KwitFit et al bedacht is om in deze barre tijden nog een beetje extra omzet uit ons te persen.
Ik ontken niet dat winter- of (liever) sneeuwbanden hun nut hebben, maar ik ben zelf nog nooit in zo'n situatie geweest dat ik me niet kon redden met de banden die er normaal onder zitten. Die worden nu ineens zomerbanden genoemd. Vreemd.
Ik ga niet op wintersport en ik woon ook niet in het buitengebied, maar aan een straat die altijd geveegd en bestrooid wordt. Een vriend van me woont in een dorp hier in de buurt en daar vind je weggetjes buiten het strooigebied. Dan lijken me winterbanden wel handig. Maar als je daar niet komt vind ik het onzin. De grenzen kennen en je snelheid en gedrag aanpassen.

En die winterbanden zijn ook geen silver bullet. Leuk spul, maar niet meer dan een extraatje. Het denkwerk moet je nog altijd zelf doen.
De term zomerbanden is toch wel iets wat bestaat. Vroeger had je dat niet, maar door verdere optimalisatie van banden presteren banden tegenwoordig flink minder in de winter ten opzichte van vroeger. Ik denk dat dit effect bij motoren wel wat minder is, die banden zijn altijd al zachter en het is een niche markt (dus er is ook niet zo veel productontwikkeling geweest als bij autobanden).
mphilipp schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:12:
[...]

Een paar jaar geleden ben ik ook zigzaggend tussen de omgevallen bomen door door een sneeuwstorm gereden. Halverwege viel mijn auto nog stil (accu stopte, gelukkig bij een tankstation waar iemand met startkabels stond). Maar nu was zelfs dat niet mogelijk, een bus die dwars over een kruising stond daar kon ik niet omheen zigzaggen. Ik kon alleen rechtsaf en daarna niet eens meer terug door diezelfde bus die al het verkeer op de tegengestelde rijbaan tegenhield.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 09-12-2012 09:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
Ach, vrijdagochtend pakte ik eenmaal de auto naar het werk. Aangezien de auto afgelopen jaar gekocht was zat hij nog niet in het reguliere onderhoudsschema (lees: alles wat nodig is om hem minimaal een jaar volstrekt veilig te laten rijden moet gedaan en vervangen worden) en dat heb ik geweten, of beter gezegd de draagarm van het linkervoorwiel welke nu voorzien is van extragratis knik. 1300kg wat met een paar km/u tegen een stoeprand tot stilstand komt is toch best wel een bult energie die geabsorbeerd moet worden.

Ik reed alsof ik fatsoenlijke zomerbanden had (lees: defensief).
Ik had echter moeten rijden alsof ik slicks eronder had liggen (lees: niet) :X

Ik had veiliger met de motor kunnen gaan waarschijnlijk :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen matches
[message=39415851,noline]mphilipp schreef op zondag 09 december 2012
[...]

Licht offtopic:
Tot afgelopen februari was ik het daar roerend mee eens geweest. Toen twee ritten gemaakt een week na elkaar die me tot andere inzichten gebracht hebben. Eerste was op zomerbanden naar Brussel rijden. Het was die vrijdag dat het voor NL begrippen bijzonder hard sneeuwde. Ben heelhuids (na 9 uur rijden :X) aangekomen maar ontpannen was anders. Op gegeven moment bij Bergen op Zoom op een turborotonde ondanks stapvoets rijden toch van de binnenbocht over de hobbel op de buitenbocht beland bijv. Paar dagen later winterbanden eronder en dan richting Kroatie gereden. In de Alpen in een nog veel ergere sneeuwstorm beland.

A) waar ik reed was het gewoon ontpannen, grootste probleem was niet grip maar zicht.
B) vriend van me zat gevaarlijk te prutsen achter het stuur terwijl ik rustte. Op gegeven moment is hij in paniek met 90km/u zo'n korte DE afrit ingeschoten en heeft toen met 25cm sneeuw een noodstop gemaakt om de bodht te kunnen halen. De wielen gingen glijden, maar itt wat me een week eerder met zomerbanden gebeurde bleef de auto kaarsrecht vooruit slippen en het lukte om op tijd te stoppen. Ook om mij 100% wakker te krijgen trouwens ;)

Nu moet je gewoon niet in de Alpen rijden als je geen goede banden hebt en je niet weet wat te doen als het sneeuwt, maar ook in NL de week ervoor had ik op de 'saaie' snelwegen hiero mogelijk een noodstop moeten maken als ondanks al m'n voorzorg iemand anders (met de skills van die vriend van me :X) iets volkomen geks deed. Op zomerbanden had ik een goede imitatie gedaan van een ballerina tijdens Zwanenmeer, en zou het meer geluk dan iets anders zijn geweest als ik niemand raakte of in een greppel belandde. Met die winterbanden heb ik iig het vertrouwen dat ik bij sneeuw meer controle zou houden. Ook geen garantie op succes, maar stukken beter. Het lukte me toen in de Alpen niet eens een fatsoenlijke donut te draaien erop :z

Oslik blyat! Oslik!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ben op mijn werkbusje toch maar wat blij met winterbanden.
Door het gewicht van die bus (2800kg) en de voorwielaandrijving is er gewoon niet mee weg te rijden als er ook maar een beetje sneeuwlicht en het ding op "normale" banden staat.
Nu met het setje winter slofjes is het nog steeds tricky maar ik kom tenminste een drempel op (wat anders dus gewoon niet lukt als je niet genoeg vaart hebt)

ff iets anders (on topic)
Mijn motor is nu 6 jaar oud (bijna 7) en er zitten nog het originele setje remblokken op (voor en achter).
Is dat iets om preventief te vervangen..??
Of is slijtage de enigste indicator..??
Als automonteur geloof ik het bij een auto wel, maar dit is mijn eerste motor.
Mijn idee is gewoon lekker laten zitten als ze niet versleten zijn, maar wat me aan het twijfelen maakt is dat bij een auto bijvoorbeeld de remvloeistof ook veel langer kan blijven zitten dan bij een motor.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 08:40
Bommes schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:51:
Ik ben op mijn werkbusje toch maar wat blij met winterbanden.
Door het gewicht van die bus (2800kg) en de voorwielaandrijving is er gewoon niet mee weg te rijden als er ook maar een beetje sneeuwlicht en het ding op "normale" banden staat.
Nu met het setje winter slofjes is het nog steeds tricky maar ik kom tenminste een drempel op (wat anders dus gewoon niet lukt als je niet genoeg vaart hebt)

ff iets anders (on topic)
Mijn motor is nu 6 jaar oud (bijna 7) en er zitten nog het originele setje remblokken op (voor en achter).
Is dat iets om preventief te vervangen..??
Of is slijtage de enigste indicator..??
Als automonteur geloof ik het bij een auto wel, maar dit is mijn eerste motor.
Mijn idee is gewoon lekker laten zitten als ze niet versleten zijn, maar wat me aan het twijfelen maakt is dat bij een auto bijvoorbeeld de remvloeistof ook veel langer kan blijven zitten dan bij een motor.
Slijtage bij remblokken is voor iedereen anders; de ene gebruikt de remmen veel en de ander remt veel af op de motor. Bij het laatste zou je zomaar 40k of meer op een setje blokjes kunnen doen.

Gewoon de slijtage in de gaten houden zou ik doen :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Tja motor heeft net iets over de 7k gelopen, blokken zijn nog goed van dikte.
Vloeistof ga ik wel vervangen denk ik.
Ben nog aan het twijfelen of ik het zelf doe of laat doen.
Heb hier in de buurt een zaak waar ik erg vaak kom voor advies, zonder er echt veel "te kopen".
Misschien wel eens tijd om die goede man eens wat handel te gunnen.

Moeten 2 nieuwe bandjes op, beurtje, remvloeistof en ff software checken en eventueel updaten.
Al met al best wat werk dus niet echt goedkoop, maar om nou alles behalve de software update zelf te doen en dus hem helemaal geen "centen" te laten verdienen is denk ik niet bevorderlijk voor "de relatie"

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen matches
dion_b schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:03:
[...]
Licht offtopic:
Tot afgelopen februari was ik het daar roerend mee eens geweest.
Maar dat is ook precies wat ik zeg. Bij mij strooien ze goed en ik kom niet in de wintersportlanden met de auto. En voor die paar dagen dat we hier in Nederland sneeuw hebben ga ik geen winterbanden monteren. Dat vind ik dan weer onzin.

Winterbanden an sich zijn best nuttig, maar ik vind het (voor mijn situatie) overdreven in Nederland. Ik ben nog nooit in een situatie geweest waar ik me niet kon redden met mijn normale banden. Een keertje moeite gehad om van mijn parkeerplaats op de weg te komen en ik heb een keer een duwtje moeten krijgen om ook weer van een parkeerplaats te moeten komen (licht glooiend). Dus afgezien daarvan heb ik me prima kunnen redden zonder gevaar voor lijf en leden (en andere weggebruikers).
Toevallig hebben we de afgelopen 2 kaar wat langer sneeuw op de weg gehad, maar normaal is het na een dag of wat gepiept.

Verwijderd

Geen matches
Mja dat is ook idd, hier strooien ze zoveel in Nederland dat je met goeie zomerbanden met voldoende profiel (want dat is hetzelfde met winterbanden) ook goed weg komt. Als er ijs ligt kun je met beide typen banden niks, en met verse sneeuw heb je wel voordeel met de winterbanden. Voordeel wat ik vind ik dat ik met de stalen velgen mijn lichtmetalen wielen red van de pekel, en niet met 215 breed hoef rond te glibberen, iets smaller is toch fijner. En mocht je eens een beetje wegglijden dan heb je niet direct je velg kapot...
Pagina: 1 ... 421 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.