Je moet je ook leren beheersen op een
motor. Het is natuurlijk ontzettend verleidelijk om lekker aan dat gas te hangen. Punt is alleen dat als je lekker hard gaat, je marge gewoon drastisch afneemt. Ik ben niet iemand van de cijfertjes (iets met dementie en geheugen) maar je staat versteld van de afname van je remweg als je alleen maar 10 of 20 kmh harder gaat.
Check voor de gein maar eens die topics van mensen die op hun plaat zijn gegaan en lees de verhalen eens goed, zonder de roze bril van 'oh, er is een
motorvriendje down'. Ik lees in bijna 95% van de gevallen dat ze ofwel zichzelf omver hebben geremd met een spastische paniekactie (waarbij ze misschien ook wel een beetje harder gingen dan goed voor ze was, vandaar misschien ook wel de schrik), of ze reden harder dan verstandig is op een weg die 'less than perfect' is. En dán gaan grind, zand en andere ellende op je lijn ineens een veel belangrijkere rol spelen. Je kunt moeilijker uitwijken én als je door bv het grind gaat, hervinden je banden minder snel de grip.
Wat ook een belangrijke factor is, is het onderschatten van andere weggebruikers, ronduit dom gedrag, of als een hooligan door het verkeer jagen. Bijvoorbeeld het tussen de file door gaan. Prima, ik doe het ook. Maar sommigen hebben echt hun verstand thuis gelaten en blijven het bv doen als de linkerstrook eraf gaat. Terwijl je op die punten strookwissels kunt verwachten, en dan weet je gewoon dat ze wel eens niet goed kijken. Ongeluk vind ik dan gewoon eigen schuld. Ook al keek de automobilist niet. Je moet gewoon je verstand gebruiken en je realiseren dat je het altijd verliest op een
motor.
Zo ook in de stad. Ik zie ze af en toe (ik zit nu in A'dam centrum) gaan en dan hou je je hart vast. Het heeft nl niets met 'goed' kunnen rijden te maken. Je kunt toch ook geen jachtluipaard ontlopen op een stel Nikes? Auto's hebben je zo te pakken.
Maar ja, ik snap het wel een beetje. Een
motor is een lekker ding om op te rijden en je kunt zo makkelijk 'effe' snel er tussendoor. Soms kan ik ook de verleiding niet weerstaan. Maar dat maakt het niet minder dom. En soms is het puur een kwestie van geluk als het goed gaat. Helaas snappen veel
motorrijders het niet helemaal en blijven ze gewoon lekker zo rijden. En als ze dan op hun bek gaan, is het 'normaal' dat je een keer met de
motor onderuit gaat. Ik vind er niets normaals aan. Je kunt het makkelijk voor een groot deel van de gevallen voorkomen, zonder dat het
motorrijden een ouwelullen bezigheid wordt. Je moet alleen weten wanneer je aan die kraan kunt draaien en wanneer beter niet.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL