Rukapul schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:25:
[...]
[...]
Enerzijds wordt het vooral een extra voertuig, anderzijds zal er af en toe mee getourd worden.
Woon-werkverkeer zal een hoofddoel zijn zowel in de stad als op de snelweg (A2, file, ...).
Eerste lijstje van wensen/eisen:
• ABS
• fatsoenlijke tankinhoud (paar honderd km kunnen rijden is wel zo prettig)
• geen buitensporig bandstofverbruik
• moet een koffer op kunnen waar een flinke rugzak/laptop in kan
• goede technische staat (ding moet vooral rijden, niet vooral in onderhoud zijn)
• windscherm
En het budget, tja, dat is erg flexibel. Lukt het voor 2k (ok, dan geen ABS) dan prima, maar als het 8k kost dan valt er ook over te denken.
Zit te denken om gewoon aan een 600cc te denken. Zal binnenkort wel een ritje maken op een wat oudere Fazer resp Hornet (900cc) van familie, maar heb nieuw ook al kandidaten gezien als de Yamaha FZ 6 S ABS en Yamaha XJ 6 Diversion ABS die al rond de 8k aangeboden worden. We hebben gelest op o.a. een Kawasaki ER6 dus uit die serie is ook een interessante kandidaat.
't Is dus grotendeels een oud vs nieuw discussie.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat de Fazer FZ-6S ABS dan een goede keuze is voor wat je wilt

Ikzelf heb er dan 1 zonder ABS, maar het is echt een prima
motor.
Het is een sportieve tour
motor, wat wil zeggen dat hij fijn rijdt over lange afstanden, maar dat er ook genoeg pit in zit. Ik heb er zelf een topbox op laten zetten van 46 liter, waar ik al een paar keer een complete weekendtas in kwijt kon om een weekend weg te gaan.
De inhoud van de tank is officieel 15 of 16 liter, maar tegen de tijd dat ik ga tanken kan er meestal zo'n 13 liter in. Op dat punt staat er op de dagteller meestal een goede 240 a 250 kilometer, wat betekend dat ik er zo'n 1 op 19 mee rij ongeveer. Niet de meest zuinige
motor misschien, maar ook geen enorme zuiper. Nu moet ik zeggen dat ik voornamelijk korte afstanden rij, en het verbruik al snel naar 1 op 22/23 gaat bij lange afstanden

Tijdens het rijden voel je wel wind, maar het scherm dirigeert de meeste wind over je heen, waardoor ik naar mijn mening nog comfortabel zit tot snelheden van rond de 160 kilometer per uur. Daarna begin je de wind wel goed te voelen. Nu kan je er nog een extra schermpje op laten zetten waardoor dat nog iets verbeterd wordt.
Het enige 'vage' technische probleem dat ik heb gehad, is een defecte 'fuel injector' chip. Schijnt een kwaaltje te zijn bij deze
motoren. Verder geen rare technische kwaaltjes gehad en staat hij alleen bij de garage voor de reguliere dingen: beurtje, vervanging van ketting en tandwielen, vervangen van een band etc.
Al met al een prima all-round
motor die ik kan aanbevelen