Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 09:30

Alternativ

4 8 15 16 23 42

patrickt35 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:13:
Ik ben aan het stoeien geweest met de laatste firmware van Tomato. Ziet er gelikt uit, en werkt prettig.

1 probleem:
De situatie is als volgt, hoofd pc zit bekabeld aan mijn Linksys WRT54GL v1.1.
Boven staan 2 pc's draadloos. Nu deel ik vanuit de bekabelde pc een harde schijf en mijn printer. Dit werkte met de standaard linksys firmware altijd perfect. Echter wanneer ik de Tomato erop flash, heb ik geen netwerk meer.
Netwerk is beveiligd met WPA2, en MAC adres permission.
Wat wordt er geblokkeerd door de Tomato firmware?

Of is het gewenst dat ik een apart topic aanmaak?
Two words, accespoint isolation, te vinden onder: https://routeradres/advanced-wireless.asp / http://routeradres/advanced-wireless.asp

[ Voor 5% gewijzigd door Alternativ op 12-08-2008 12:41 ]

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:28
Alternativ schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:19:
[...]

Two words, accespoint isolation, te vinden onder: https://routeradres/advanced-wireless.asp / http://routeradres/advanced-wireless.asp
Wanneer je een vrouw was, zou ik je kussen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
de oude type wrt54g routers zijn toch vrij lastig te vinden op marktplaats..
weet iemand nog een plek waar je ze makkelijk en goedkoop kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:33

Meneer iCy

swarma

pitchdown schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:47:
de oude type wrt54g routers zijn toch vrij lastig te vinden op marktplaats..
weet iemand nog een plek waar je ze makkelijk en goedkoop kan krijgen?
WRT54GL kan net zoveel als een oude WRT54G versie 4 of lager :-)

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Ja ik zou inderdaad gewoon een nieuwe WRT54GL v1.1 kopen, kost ongeveer 5 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb laatste tijd eigenlijk sinds versie 1.21 van Tomato toch problemen met mijn WRT54GL.
Als ik hem reboot werkt alles, maar binnen 5min heb ik geen internet verbinding meer. Ik krijg disconnects en het enige wat ik nog kan doen is hem rebooten zodat ik weer 5min kan internetten. het signaalsterkte zwalkt ook enorm terwijl de afstand zeker niet ver is.

Met 1.20 had ik dit niet, maar toen werkte die DNS niet correct.
Iemand een idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
2 dingen die ik je aanraad.
of je reset de router eens volledig (zodat je hem weer opnieuw moet instellen)
of je gaat terug naar 1.19 en probeert het zo.

En wat de oorzaak betreft..
Tja... misschien gebruik jij een setting die in de nieuwe firmware anders geinterpreteerd wordt, of jij gebruikt een specifieke instelling of software die de router laat crashen. De maker is maar in z'n uppie en kan uiteraard niet alle mogelijke situaties testen.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 19-08-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om 1 computer elke ochtend om 7 uur laten opstarten mbv de dd wrt firmware om mijn wrt54g.
Op het forum bij dd wrt worden wat opties gegeven, alleen die hebben bij mij nooit werkt.
Handmatig werkt WOL wel!

Wie gebruikt dit of heeft hiervoor een werkende oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Wat heb je al geprobeerd dan?

Je kunt misschien gebruikmaken van cron, die is bedoeld voor dat soort zaken.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb hier idd naar gekeken.
Ik heb het volgende script staan onder "Additional cron jobs" :

0 8 * *0 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
0 8 * *6 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
0 8 * *1 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
0 8 * *2 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
0 8 * *3 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
0 8 * *4 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
0 8 * *5 root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255

Ik denk alleen dat ik nog wat fout doe omdat dit niet werkt.
Moet ik dit ergens laten opslaan of iets dergelijks?
Zijn er mensen die ook zoiets gebruiken?
Wat ik overigens ook heel raar vindt is dat de optie "Automatic Wake-On-LAN
Wake-On-LAN daemon" niet werkt.
Handmatige wol werkt wel..is er misschien iemand die deze wel werkend heeft?
Jaap-Jan schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:53:
Wat heb je al geprobeerd dan?

Je kunt misschien gebruikmaken van cron, die is bedoeld voor dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Is het mogelijk om door middels van DD-WRT wat MSN pakketten en Internet adressen te sniffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Het is niet zo raar dat dat niet werkt, het klopt namelijk niet helemaal. Je hebt de asterisk van de maand van het jaar vastgeplakt aan de dag van de week. De regel moet er zo uit zien:
code:
1
0 8 * * * root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
Dit start elke dag om 8 uur dit commando. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-08-2008 17:23 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:36
Hier is ie dan weer, het hyperactieve konijn..

Ik ben dus zopas overgeschakeld naar Dommel, een vernieuwende ISP op de belgische markt, die (geloof of het of niet) geen limieten hanteert !

Alles dus goed, ware het niet dat je voor hun telefonie (Dommel Homeconnect = Netconnect icm Telefonie over VoIP) een eigen modem van hen nodig hebt... (Siemens SX762).

Leuk ding, maar natuurlijk heb ik mijn WRT54GL @ Tomato 1.19 niet meer zo fel van nut, althans niet wat betreft bandwith monitoring...
Nu dus de vraag:

Is er een manier om ipv het wan verkeer te monitoren, slechts één LAN poort (die dus naar een LAN poort van de SX762 gaat) te monitoren? Aangezien de SX762 in de kelder hangt, en de WRT54GL de "hoofdrouter" is, in die zin dat alle apparaten op dat ding hangen (de SX762 is echt en alleen maar puur voor de modem en voor voip) had ik die dus nog steeds graag gebruikt als "hoofdrouter".

Ik weet dat ik 'm op de wan poort kan hangen, geen probleem, ware het niet dat ik dan altijd dubbel moet gaan natten en moeilijk op afstand door twee routers kan gaan... (ja het gaat, maar dan nog, dubbel alles gaan doen en de kans verdubbelen dat er ergens iets blokt en dan een halve dag rottigheid hebben omdat ik nalatig ben geweest bij één van de twee, vriendelijk bedankt :9 )

• pitchdown
Heb jij dit ook op deze manier bij jou werkend?
Moet alleen die cron ingevuld worden of nog meer?
Jaap-Jan schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:21:
[...]
Het is niet zo raar dat dat niet werkt, het klopt namelijk niet helemaal. Je hebt de asterisk van de maand van het jaar vastgeplakt aan de dag van de week. De regel moet er zo uit zien:
code:
1
0 8 * * * root wol 00:1F:C6:42:C9:A8 -h 192.168.2.255
Dit start elke dag om 8 uur dit commando. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
pitchdown schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 08:44:
Heb jij dit ook op deze manier bij jou werkend?
Moet alleen die cron ingevuld worden of nog meer?
[...]
Nee, ik heb dit niet getest, ik heb geen router met dd-wrt. Maar je moet ook crond herstarten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 11-09 19:32

Apoca

Array Technology Industry

Ik heb een WRT54GL v1.1 nu wil ik er "out of the box" Tomato 1.21 op zetten. Als ik het goed heb begrepen allemaal, trek ik dus alle kabels uit de router op de lan1 na om de router te benaderen. Doe ik een factory reset, flash ik vervolgens de WRT54G_WRT54GL file gewoon via de update page erin. Weer een factory reset en dan moet het werken of heb ik nu wat over het hoofd gezien?

Of moet ik eerst 30 seconden de reset knop vast houden, stroom er af terwijl je knop inhoudt, stroom er weer op en weer 30 seconden de knop inhouden? En dan bovenstaande doen... En vervolgens weer de 2x 30 sec truuk :?

Moet ik me nog druk maken om dat intel / samsung flash gebeuren, ik kan alleen dergelijke problemen bij DD-WRT vinden :?

[ Voor 32% gewijzigd door Apoca op 25-08-2008 22:40 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Apoca schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:15:
Ik heb een WRT54GL v1.1 nu wil ik er "out of the box" Tomato 1.21 op zetten. Als ik het goed heb begrepen allemaal, trek ik dus alle kabels uit de router op de lan1 na om de router te benaderen. Doe ik een factory reset, flash ik vervolgens de WRT54G_WRT54GL file gewoon via de update page erin. Weer een factory reset en dan moet het werken of heb ik nu wat over het hoofd gezien?
Dit is een mogelijke manier, zowiezo al heel veilig, maar onderstaande manier is NOG veiliger
Of moet ik eerst 30 seconden de reset knop vast houden, stroom er af terwijl je knop inhoudt, stroom er weer op en weer 30 seconden de knop inhouden? En dan bovenstaande doen... En vervolgens weer de 2x 30 sec truuk :?
Als je de bovenstaande manier doet maak je echt het NVRAM geheugen leeg, maar in meeste gevallen zijn de twee manieren (dus die van helemaal vanboven of deze) in principe het zelfde. Precies weet ik het niet, maar ik dacht dat dit je NVRAM volledig leegmaakte en herinitialiseerde...
Met deze stap zit je altijd goed, dat weet ik wel ;)
Moet ik me nog druk maken om dat intel / samsung flash gebeuren, ik kan alleen dergelijke problemen bij DD-WRT vinden :?
Neen, jij niet, je hebt een goede WRT54GL, gewoon flashen die handel en daarna genieten van een geweldige router...
HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:44:
Hier is ie dan weer, het hyperactieve konijn..

Ik ben dus zopas overgeschakeld naar Dommel, een vernieuwende ISP op de belgische markt, die (geloof of het of niet) geen limieten hanteert !

Alles dus goed, ware het niet dat je voor hun telefonie (Dommel Homeconnect = Netconnect icm Telefonie over VoIP) een eigen modem van hen nodig hebt... (Siemens SX762).

Leuk ding, maar natuurlijk heb ik mijn WRT54GL @ Tomato 1.19 niet meer zo fel van nut, althans niet wat betreft bandwith monitoring...
Nu dus de vraag:

Is er een manier om ipv het wan verkeer te monitoren, slechts één LAN poort (die dus naar een LAN poort van de SX762 gaat) te monitoren? Aangezien de SX762 in de kelder hangt, en de WRT54GL de "hoofdrouter" is, in die zin dat alle apparaten op dat ding hangen (de SX762 is echt en alleen maar puur voor de modem en voor voip) had ik die dus nog steeds graag gebruikt als "hoofdrouter".

Ik weet dat ik 'm op de wan poort kan hangen, geen probleem, ware het niet dat ik dan altijd dubbel moet gaan natten en moeilijk op afstand door twee routers kan gaan... (ja het gaat, maar dan nog, dubbel alles gaan doen en de kans verdubbelen dat er ergens iets blokt en dan een halve dag rottigheid hebben omdat ik nalatig ben geweest bij één van de twee, vriendelijk bedankt :9 )
Niemand hier iets van trouwens ?

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 26-08-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

HyperBart schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:44:
Neen, jij niet, je hebt een goede WRT54GL, gewoon flashen die handel en daarna genieten van een geweldige router...
Super thanks voor de input :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 15:38
Ik heb een vraagje:

Ik ben ik het bezit van een Linksyss WRT54GL en draai DD-WRT als firmware.
Nu is het zo dat ik beneden een wireless router ook Linksyss heb draaien waar het internet ook binnenkomt.
Verder heb ik op 2 hoog een pc staan met een linksyss USB wireless adapter. Het bereik hiervan is zeer slecht :S

Nou heb ik wel eens gehoord dat je die WRT54GL zo kan instellen dat hij meelift op een draadloos netwerk in de buurt. Dit zou betekenen dat ik dan via de router het wifi netwerk van beneden zou moeten vinden en met een boost mode moet het bereik toch vergroot worden lijkt me.
Iemand enig idee hoe ik dan de router moet instellen?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Dit instellen onder Wireless --> Basic Settings

Wireless Mode: Repeater Bridge
Wireless Network Mode: Mixed
Wireless Network Name (SSID): <NETWERKNAAM van de Versturende router>
Sensitivity Range (ACK Timing): 2000
Network Configuration: Bridged

Maak virtuele interface aan:
Wireless Network Name (SSID): Naam die je zelf verzind
Wireless SSID Broadcast: Enable
AP Isolation: Disabled

Bij wireless security je beveiligingsinstellingen instellen per ontvangende en de repeater

En dan moet het werken, tenminste zo werkt het bij mij :-)

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 15:38
iCy schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:46:
Dit instellen onder Wireless --> Basic Settings

Wireless Mode: Repeater Bridge
Wireless Network Mode: Mixed
Wireless Network Name (SSID): <NETWERKNAAM van de Versturende router>
Sensitivity Range (ACK Timing): 2000

Maak virtuele interface aan:
Wireless Network Name (SSID): Naam die je zelf verzind
Wireless SSID Broadcast: Enable
AP Isolation: Disabled

Bij wireless security je beveiligingsinstellingen instellen per ontvangende en de repeater

En dan moet het werken, tenminste zo werkt het bij mij :-)
Heb nu Tomato eropstaan, enig idee hoe dat werkt?
Of is dat hetzelfde?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

knny schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 22:50:
[...]

Heb nu Tomato eropstaan, enig idee hoe dat werkt?
Of is dat hetzelfde?
Met tomato kan dat niet dacht ik. Anders verplaats je de WR54GL waarop je wel DDWRT heb staan van plaats en laat je die bridgen :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Meneer iCy op 02-09-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 03:35
Goedendag, ik zit nu al een klein dagje te stoeien met Tomato 1.21 en ik wil graag mijn broertje afknijpen. bijv dat hij maar 2 mbit down heeft en 25kB/s up. QoS kom ik echt helemaal niet uit, ook niet na een hoop gelezen te hebben, ik wil het gewoon heel simpel instellen en geen programmas toelaten of afknijpen.
nou zit ik in access restriction, maar hoe stel ik daar dan zo een soort limiet in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Access restriction is het volledig wel of niet toelaten van internet, dus dat is de verkeerde sectie.
Jij moet toch met qos aan de slag.

De download beperken met qos is mij nooit echt gelukt, de upload beperking echter wel.
Download beperken is ook vrij onzinnig.. je download snelheid wordt gewoon gelijkwaardig verdeeld over alle gebruikers die iets opvragen. Waar problemen komen is een upload die volledig wordt belast. Internet wordt dan traag, en je kan dan tijden wachten voordat een pagina geladen is.

Echt de pc van je broertje beperken in snelheid lijkt me geen goed idee. als hij z'n upload volgooit (die 25kB/sec) dan kan hij ook niets meer downloaden en ook nauwelijks browsen.
Als ik jou was zou ik gewoon qos aanzetten, en bij basic settings bij upload de categorie lowest het max percentage flink naar beneden schroeven. Hiermee vang je torrents, emule, newsgroepen e.d. mee af.
browsen, dns en andere belangrijke zaken krijgen dan voorrang en je verbinding zal prima blijven werken.

Oh, vergeet niet de upoad max van je verbinding goed in te stellen (95% van je max upload) en vergeet niet het vinkje om qos te enablen.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 06-09-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
job schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:55:
Echt de pc van je broertje beperken in snelheid lijkt me geen goed idee. als hij z'n upload volgooit (die 25kB/sec) dan kan hij ook niets meer downloaden en ook nauwelijks browsen.
Als ik jou was zou ik gewoon qos aanzetten, en bij basic settings bij upload de categorie lowest het max percentage flink naar beneden schroeven. Hiermee vang je torrents, emule, newsgroepen e.d. mee af.
browsen, dns en andere belangrijke zaken krijgen dan voorrang en je verbinding zal prima blijven werken.
Dat is mooi, maar vergeet bij HTTP en DNS verkeer ook het verkeer te beperken voor de klasse "highest", want ik bv, ik download via rapidshare, wat gewone HTTP downloads zijn en bijgevolg zou ik dus als zijn broertje ook de verbinding kunnen dichttrekken. Ik zou dus HTTP op een maximum van te verzenden data op 1024KB zetten, en bij dns maar een paar KB's, aangezien P2P ook nogal wat DNS aanvragen teweegbrengt...

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 09:06

MrDry

Desperados!

Ik had al een tijdje last van een hangende of enorme trage router (WRT54GL). Na wat rond-ge-google-ed te hebben heb ik besloten om DD-WRT 2.3 SP2 maar eens te vervangen door Tomato 1.21.

Moet echt zeggen. Flashen is een fluitje van een cent. Zorg wel dat je je encrypted wachtwoord van je router hebt anders kom je er niet meer in. Alle instellingen waren nog bewaard.

Mn WiFi internet op mn laptop is echt stukken vlotter. Nou maar eens kijken of het zo blijft.....

Quod licet lovi, non licet bovi

• Apoca

Apoca

Draai nu al 2 weken sinds ik de WRT54GL heb Tomato 1.21. Linksys uit de doos, gelijk flash gedaan en loopt mega stabiel. Beste keuze die ik ooit hebt gemaakt.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ben ook erg tevreden met Tomato, maar vroeg me laatst wel af of er al N routers beschikbaar zijn met een open source firmware (en een actieve achterban). Ik heb er op gegoogled, maar kon zo niks vinden. Iemand dit al tegen gekomen?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:25
Heb hier een WRT160N met DD-wrt, was makkelijker te flashen dan m'n oude WRT54gv5. Performance wise kan ik weinig zeggen, heb hier alleen G-adapters. Firmware gaat tot 130Mbit, dit zou te maken hebben met het niet kunnen bundelen van kanalen. Heb er verder niet naar gekeken eerlijk gezegd.

specs

• job
CrashOne schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:20:
Ben ook erg tevreden met Tomato, maar vroeg me laatst wel af of er al N routers beschikbaar zijn met een open source firmware (en een actieve achterban). Ik heb er op gegoogled, maar kon zo niks vinden. Iemand dit al tegen gekomen?
De meeste firmwares werken alleen op de in de startpost genoemde routers.
Alleen brainslayer van dd-wrt maakt er een sport van om dd-wrt overal op te laten werken.
Ik zou zeggen, kijk daar bij ondersteunde software en dan even leuk googlelen welke routers daarvan een N router zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Gaat vooral om de versie van de drivers die in de firmwares worden gebruikt. Broadcom en de meeste andere wireless chipset providers leveren tegenwoordig drivers waarin zowel A,B,G en N ondersteuning zit. DD-WRT gebruikt die drivers wel in de huidige (NEWD) releases, maar volgens mij zijn er nog wel wat firmwares die met oudere drivers werken (DD-WRT levert die ook voor de eerste WRT54G modellen, VINT-firmware). Wel jammer, want je merkt wel een groot verschil tussen de diverse drivers.

(Gebruik zelf DD-WRT v24 SP1 op een WRT54G 1.1 en tis de beste firmware die ik tot nu toe heb gezien. Buiten functionaliteit, ook snel en betere verbinding)

Verwijderd

Ik heb bij een kennis een WRT54 GL staan, met Tomato. Dit werkte goed maar nou is dat ding ALWEER kapot,
het is de 4e WRT54G(L) die daar gesneuveld is, en dan is het probleem:
Draadloze verbinding disconnect werkelijk de hele tijd.
Op geen enkele wijze kan ik het gemaakt krijgen.

Wie heeft er ideeën wat er aan de hand kan zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb gezegd tegen die mensen dat ze een overspanningsbeveiliging stekkerdoos moeten aanschaffen en die ertussen zetten, maar zou het dat ook kunnen zijn?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Probeer eens een andere firmware. De DD-WRT heeft ook versies gehad met minder stabiele wifi.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Klaus_1250
Eigenlijk is dat lastig zo te zeggen, zonder meer info. Is die WRT54G het enige apparaat dat relatief vaak problemen heeft? Wel eens gemeten of er spanning op de netwerkbekabeling staat? En wat is de spanning uit de stekkerdoos? Is de computer wel op randaarde aangesloten? En hoe lang duurt het voordat de problemen komen? Etc. etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Klaus_1250 op 27-09-2008 16:39 ]

Verwijderd

Ik ben nu met de DD-WRT aan het testen en hij klapt er niet meer uit, mocht het wel zo zijn zal ik de problemen wat beter beschrijven.
Bedankt voor de snelle reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:25
Sinds kort ook in het bezit van een WRT54GL, gelijk Tomato erop gezet, werkt super!

Had alleen 1 vraag:
Ikzelf heb "geleerd" om bij router-achter-router de router functie in het accesspoint uit te schakelen, en het modem (met routerfunctie) aan 1 van de LAN-poorten van het accesspoint te hangen. Nu heeft de WRT54GL ook de optie "DHCP" in zijn WAN-lijst staan, is het de bedoeling dat ik die gebruik, en de modem aan de WAN-poort hang?

Voor de duidelijkheid: Ik wil niet dat het accesspoint DHCP-leases gaat geven, of dat ik zometeen mijn poorten op 2 plekken moet forwarden. De modem/router wil ik laten routen, en het accesspoint moet dus als accesspoint fungeren.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
AndriesLouw schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 00:51:
Sinds kort ook in het bezit van een WRT54GL, gelijk Tomato erop gezet, werkt super!

Had alleen 1 vraag:
Ikzelf heb "geleerd" om bij router-achter-router de router functie in het accesspoint uit te schakelen, en het modem (met routerfunctie) aan 1 van de LAN-poorten van het accesspoint te hangen. Nu heeft de WRT54GL ook de optie "DHCP" in zijn WAN-lijst staan, is het de bedoeling dat ik die gebruik, en de modem aan de WAN-poort hang?

Voor de duidelijkheid: Ik wil niet dat het accesspoint DHCP-leases gaat geven, of dat ik zometeen mijn poorten op 2 plekken moet forwarden. De modem/router wil ik laten routen, en het accesspoint moet dus als accesspoint fungeren.
Euhm, ik begrijp even niet?
Hoe is je opstelling nu ?
je had een router al, wat is dat voor type (gewoon voor duidelijkheid ?)

Wat wil je bereiken ?

De modem/router, het apparaat wat jij al had staan, moet je dus aansluiten zoals je zei, van LAN naar LAN-poortje op WRT54GL, en bij de WRT54GL moet je gewoon niets doen mbt tot dhcp bij WAN, dat is voor je WAN verbinding te configureren, hoe dat die verbinding maakt met het internet (dat bv een kabemodem automatisch ip's uitdeelt, in dit geval aan de WAN-interface van je WRT54GL moest je deze rechtstreeks op een kabelmodem hangen...

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 09-10-2008 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Opstelling:

ISRA-punt -> Zyxel P-2602R-D1A -> Linksys WRT54GL

De Zyxel is modem en router, verzorgt DHCP-leases, en doet een beetje QoS. Dit wil ik graag zo houden.

De Linksys doet alleen draadloze verbinding verzorgen, hoeft niet DHCP-leases uit te delen.

Ik heb een CAT-5e kabel vanuit de Zyxel naar de LAN1-poort van de Linksys lopen, dit werkt, maar wellicht was het de bedoeling om hem in de WAN poort van de Linksys te steken. Dit staat voor DD-WRT hier beschreven. Alleen ik weet dus niet of dit ook voor Tomato kan. Probleem is namelijk op moment dat de Linksys zelf geen verbinding met I-net kan maken, waardoor hij de tijd niet weet, en ik niet maandelijkse statistieken kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Nee, gewoon in de LAN port houden. WAN gebruik je in principe alleen als je hem wil laten routen en dat is niet nodig. Alleen moet je hem waarschijnlijk wel even statisch een IP toekennen, of je moet de DHCP client instellen dat ie zijn IP van een LAN port ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Wat het niet kunnen bereiken van internet (en dus een ntp server) betreft.
vul in tomato in dat de gateway 192.168.1.254 is, geef het ding een vast ip en als dns de gateway en klaar.

Maar buiten dat, ik snap niet dat je de zyxel qos laat doen. Dat ding is erg beperkt wat cpu vermogen.
Mocht je geen voip gebruiken, die zyxel instellen als bridge en je linksys laten routeren en qos, daar heb je veel meer plezier van. Ik snap eigenlijk ook niet waarom je dd-wrt/tomato op je router zet als je toch geen gebruik maakt van de extra opties die deze firmwares je router geven.

Wil je toch perse je linksys alleen als accesspoint gebruiken (zonde maar jouw keus): [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 62% gewijzigd door job op 09-10-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Oplossing was inderdaad om in het eerste DNS-veld bij LAN het adres van de Zyxel in te vullen, dom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Het werkt nu inderdaad.

Als de Linksys stabieler blijkt dan de Zyxel, dan laat ik hem de taken overnemen, en zet ik de Zyxel op bridged. Ondanks dat de Zyxel niet een geweldige processor heeft, doet hij het nu toch al enkele maanden zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Doen blijft hij het vast wel. Je loopt alleen vrij snel tegen de beperkingen van de zyxel aan als je flink bezig gaat met bittorent of ander p2p gebeuren waarbij je veel verbindingen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ik heb al een tijdje WRT54GL met tomato firmware en ben zeer tevreden. Onlangs ben ik verhuisd en heb de modem nu op de BG geplaatst. Nu heb ik op de zolder last van regelmatige wegvallende verbinding. Ik heb ziggo nu (casema modem). En heb ook geen mogelijkheid om de router op de 1ste verbinding te zetten en ben ook niet van plan om tussen de plafons te boren om kabel te trekken.

Weten jullie misschien een oplossing voor mijn probleem? of moet ik een nieuwe (n versie) router kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:25
Als je modem WDS doet moet je daarmee je bereik kunnen vergroten, heb me daar met DD-WRT nooit mee hoeven bemoeien wegens een gelijkvloerse woning.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien dat je iets kunt met zo'n ding: http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Of dmv. ethernet via het stopcontact toch de router op de 1ste etage zetten (router verbind je dan met het modem via het stopcontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Palomar schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:23:
Misschien dat je iets kunt met zo'n ding: http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Of dmv. ethernet via het stopcontact toch de router op de 1ste etage zetten (router verbind je dan met het modem via het stopcontact).
Dankje wel.

@Loekie: ik heb nu Transmit Power op 251 gezet. Ziet er beter uit maar moet een tijdje mee werken.

Modem van casema doet niet aan WDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Transmit power schiet je imo niks mee op (met standaard antennes e.d.). Het signaal lijkt wel veel beter, maar de snelheid is nog steeds hetzelfde als voorheen. Incl. wegvallen e.d. Heeft er volgens mij mee te maken dat ie dan ook ruis e.d. versterkt. Bovendien schijnt het ook niet goed te zijn voor je router om hem zo hoog te zetten (en wettelijk gezien mag het niet eens, al is dat bijzaak ;)).

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 10-10-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Palomar schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:52:
Transmit power schiet je imo niks mee op (met standaard antennes e.d.). Het signaal lijkt wel veel beter, maar de snelheid is nog steeds hetzelfde als voorheen. Incl. wegvallen e.d. Heeft er volgens mij mee te maken dat ie dan ook ruis e.d. versterkt. Bovendien schijnt het ook niet goed te zijn voor je router om hem zo hoog te zetten (en wettelijk gezien mag het niet eens, al is dat bijzaak ;)).
Okay. Goed om te weten. Is het dan niet beter voor mij een router te kopen met N functie, zou ik dan beter bereik hebben? Mijn laptop heeft een type G draadloos (ingebouwd) netwerk kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
251mW is VEEL en VEEL te hoog. Buiten dat het niet legaal is, is de hardware daar helemaal niet op gebouwd en krijg je meer ruis dan extra signaal (zoals Palomar opmerkt). Meen me te herinneren dat in oudere WRT's de hardware geschikt was voor max 84mW (e.g. dat was de max waarde die de fabrikant van de signaal-versterker voor de componenten afgaf), maar dat was al dusdanig hoog dat de ruis evenhard versterkt en je er geen winst meer mee haalde.

AFAIK (afgaande van forumpost van mensen die hebben zitten meten) kun je het signaal max met ongeveer 3dB versterken, maar hoe zich dat vertaal in mW's, geen flauw idee. Zelf pak ik meestal tussen de 50 en 70mW en dat geeft goede (zichtbare) resultaten. Eveneens doet een andere antenne of een antenne-reflector wonderen, en levert ook een winst op van ongeveer 3dB.

Als je laptop een ingebouwde G-module heeft, gaat N niks uithalen. Sowieso, ondanks wat op de dozen vermeld staat, valt de winst van extra bereik met N of G-mimo in de praktijk tegen en levert het vooral (snelheids)winst op op de kortere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Klaus_1250 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:13:
251mW is VEEL en VEEL te hoog. Buiten dat het niet legaal is, is de hardware daar helemaal niet op gebouwd en krijg je meer ruis dan extra signaal (zoals Palomar opmerkt). Meen me te herinneren dat in oudere WRT's de hardware geschikt was voor max 84mW (e.g. dat was de max waarde die de fabrikant van de signaal-versterker voor de componenten afgaf), maar dat was al dusdanig hoog dat de ruis evenhard versterkt en je er geen winst meer mee haalde.

AFAIK (afgaande van forumpost van mensen die hebben zitten meten) kun je het signaal max met ongeveer 3dB versterken, maar hoe zich dat vertaal in mW's, geen flauw idee. Zelf pak ik meestal tussen de 50 en 70mW en dat geeft goede (zichtbare) resultaten. Eveneens doet een andere antenne of een antenne-reflector wonderen, en levert ook een winst op van ongeveer 3dB.

Als je laptop een ingebouwde G-module heeft, gaat N niks uithalen. Sowieso, ondanks wat op de dozen vermeld staat, valt de winst van extra bereik met N of G-mimo in de praktijk tegen en levert het vooral (snelheids)winst op op de kortere afstand.
Dank voor je toelichting. Het rest me niet anders dan of Wireless-G Range Expander of zoeken naar betere routers met sterke signaal. [of] op een wonderbaarlijke wijze een kabel trekken naar de 1ste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

* Bor vult aan met VEEL te slecht voor de gezondheid ook.

Mee informatie over de zin en vooral onzin van het verhogen van de transmit sterkte:

Bor de Wollef in "[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL..."

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 10-10-2008 21:53 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:52:
[...]

* Zhadum vult aan met VEEL te slecht voor de gezondheid ook.

Mee informatie over de zin en vooral onzin van het verhogen van de transmit sterkte:

Bor de Wollef in "[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL..."
Thanks, momenteel op 52 gezet. Iets beter maar ik ben opzoek naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Zhadum schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:37:
Modem van casema doet niet aan WDS.
Nogal logisch.. Het ding heeft geen wireless mogelijkheden.
oftewel: lees je even in wat wds is en doet.

Mogelijke oplossing met wds.
Koop nog een linksys, zet daar ook tomato op.

Ene linksys zet je in de meterkast.
Tweede linksys zet je op de 1e verdieping
WDS instellen zodat de tweede linksys draadloos verbinding maakt met het eerste.
Je signaal hoeft dan 1 verdieping minder omhoog, grote kans dat het op je zolder dan wel gaat werken.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 11-10-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Zhadum schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 22:33:
[...]

Thanks, momenteel op 52 gezet. Iets beter maar ik ben opzoek naar een andere oplossing.
Andere high gain antennes (25-50 eur per stuk), antenne-reflectors (10 euro per stuk, ook zelf te maken voor een paar euro), externe signaal-boosters (100 euro per stuk en niet legaal), tweede WRT54GL als repeater (50 euro). Maar het hangt er eigenlijk ook vanaf waar het probleem van de wegvallende verbinding in zit. is het signaal naar jou te zwak, of ontvangt de WRT54GL een te zwak signaal?

Let er trouwens op dat er een aantal draadloze netwerk-adapters is dat bekend staat om wegvallende verbindingen. Welke heb je en welke driver gebruik je? Word de WRT54GL alleen voor jouw PC gebruikt? Vrij kanaal opgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Transmit power schiet je imo niks mee op (met standaard antennes e.d.). Het signaal lijkt wel veel beter, maar de snelheid is nog steeds hetzelfde als voorheen. Incl. wegvallen e.d. Heeft er volgens mij mee te maken dat ie dan ook ruis e.d. versterkt. Bovendien schijnt het ook niet goed te zijn voor je router om hem zo hoog te zetten (en wettelijk gezien mag het niet eens, al is dat bijzaak ;))
Het verhogen van de transmit power is inderdaad meestal niet erg zinvol. Ruis zal het niet opleveren, wel vervorming en mogelijk overstuurde ontvangers als ze erg dicht in de buurt staan. Het verhogen van transmit power zorgt namelijk alleen maar voor een beter link budget van zender naar ontvanger. De andere kant op is echter net zo belangrijk.Dus als de andere kant ook de mogelijkheid heeft om tegelijkertijd de transmit power te verhogen dan wordt het wellicht wel interessant. Dus bijvoorbeeld twee keer een WRT54GL die in WDS worden gezet zullen wel baat hebben als ze tenminste zo ver uit elkaar staan dat de ontvangst sterkte rond de -70dBm ligt. En dan kun je het vermogen van 42mW verhogen naar 251mW. Dat is nog geen eens 8 db.... Kun je beter wat meer aandacht aan de antenne besteden in plaats van de hardware zo te stressen :)

Bij wegvallende verbindingen, zou ik eens proberen te meten met Network Stumbler. Wellicht dat een kleine verplaatsing of verdraaiing van de antenna al voldoende verbetering oplevert. De standaard meter die Windows voor Wireless weergeeft is wel erg grof (5 streepjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren nieuwe firmware op mijn WRT54G(v4) router geinstalleerd: namelijk 4.21.1. Het probleem is dus als ik mijn router nu aansluit op mijn PC dat ik geen internet krijg.. Ik heb hem al gereset naar Factory Defaults maar dat helpt weinig. Als ik bij Status kijk zie ik ook dat bij de IP-adres, Subnetmask en de Gateway alleen maar nullen staan en dat dus blijkbaar niet 'opgepakt' wordt. Ben ik iets vergeten in te stellen ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 14:30:
Ik heb gisteren nieuwe firmware op mijn WRT54G(v4) router geinstalleerd: namelijk 4.21.1. Het probleem is dus als ik mijn router nu aansluit op mijn PC dat ik geen internet krijg.. Ik heb hem al gereset naar Factory Defaults maar dat helpt weinig. Als ik bij Status kijk zie ik ook dat bij de IP-adres, Subnetmask en de Gateway alleen maar nullen staan en dat dus blijkbaar niet 'opgepakt' wordt. Ben ik iets vergeten in te stellen ofzoiets?
Wat was eigenlijk de reden van van de update ?

Je krijgt dus aan de wan interface geen IP adres, heb je al eens geprobeerd alle netwerk apparaten (in dit geval vooral je modem) ook uit te zetten, en dan in deze volgorde alles terug op te zetten:

Modem
WRT54G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, het heeft blijkbaar geholpen. :) Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Mijn WRT54G is er mee gekapt, ik denk dat hij kapot is.

Als ik hem aanzet doet hij het ongeveer 10minuten, en dan word de verbinding heel traag op en den duur zelf weg, hij broadcast nog wel, ik zie hem namelijk wel maar kan er niet meer naar connecten.

Via networkstumbler ziet hij hem wel, hij staat 1meter hier vandaan en zend tussen de 40 en 50dBm
is dat veel of weinig? hoe minder hoe beter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Al geprobeerd om een reset te doen?
Welke versie is het?

exop.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

eXop schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 01:17:
Al geprobeerd om een reset te doen?
Welke versie is het?
Ja had ik al gedaan, gek genoeg leek het toen iets langer te werken maar stopte hij er op den duur ook mee.
Het is een V7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Oei oei, een V7.

Koekoek, versie 7 van de WRT54G is heel brak. Er zijn heel veel mensen die er problemen mee hebben, het forum staat er vol van.
Ikzelf heb in een van men verblijfplaatsen ook een v7 staan en die knalt er regelmatig uit. En het toppunt is dat deze versie nou net niet ondersteund wordt door 3th party firmware zoals dd-wrt, openWRT, ...
Ik heb me al te pletter gezocht achter mogelijke oplossingen voor het v7 probleem, maar helaas, tevergeefs.
Het is echt een hel om elk halfuur naar dat ding toe te gaan en te resetten.

Tussen haakjes, als je hem van plan bent te vervangen (waar ik wel vrij zeker van ben) dan raad ik je een linksys wrt160n aan. Praktisch elke winkel heeft deze liggen en hij is echt niet zo duur.

[ Voor 5% gewijzigd door eXop op 13-10-2008 09:48 . Reden: typo ]

exop.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 22:17

Spikey

Making the web accessible!

ik heb een vreemd probleem met mijn wrt54gl met DD-WRT v24-sp1 (07/27/08) std firmware.

ik gebruikte de router tot volle tevredenheid de afgelopen weken (sinds de aanschaf) op channel 11.
vanavond echter viel ineens de verbinding weg. een keer de stekker eruit bood geen uitkomst.
toen maar een reset gedaan naar de default instellingen.

na de boel opnieuw geconfigureerd te hebben leek alles weer te werken. totdat ik echter het kaneel van 6 (default) naar 11 verplaatste.. boem verbinding weer weg. zelf met de laptop beneden in dezelfde kamer kreeg ik geen verbinding meer.

weer een reset en voila het werkt weer. momenteel staat hij op kanaal 1 en dat werkt prima, maar ik vraag mij dus nu af waarom ik niet meer kanaal 11 kan gebruiken.
de router wordt heel soms wel opgepikt tijdens het scannen op kanaal 11, maar slechts een fractie van een seconde ofzo, ik kan er niet mee connecten want tegen die tijd is hij alweer (voor een tijdje) verdwenen.

heeft iemand een idee?

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Spoooky

Core temp 37°C

AndriesLouw schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 01:00:
......

Als de Linksys stabieler blijkt dan de Zyxel, dan laat ik hem de taken overnemen, en zet ik de Zyxel op bridged. Ondanks dat de Zyxel niet een geweldige processor heeft, doet hij het nu toch al enkele maanden zonder problemen.
Heb zelf een Zyxel 2602 (eerste generatie). Bij P2P verkeer met veel verbindingen (edonkey, bittorrent) is dit modem echt hopeloos. Ondanks alle verbindingsparameters op maximum gezet te hebben, werden er toch teveel gelijktijdige verbindingen gemaakt en blokkeerde hij het ip addres van die client.

Had een WRT54G ver. 2.2 staan, wel eens DD-WRT op geflashed, maar vanwegen het niet kunnen flashen van de gewenste versie op die WRT na een paar pogingen beetje interesse verloren.

Pas geleden die WRT geflashed met tomato 1.21 en de Zyxel in bridge... ik moet zeggen... beste wat ik had kunnen doen ! Tomato is stabiel, sommige dingen iets zoeken, maar alles wat ik zou willen kan dat blauw/zwarte kastje nu :)

En voor de visueel ingestelde medemens... grafiekjes (en pie-charts bij QOS) :9

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik heb een vraagje:
Ik weet dat je met DD-WRT je router ook bijv. als bridge in kan zetten.

Maar nu heb ik de volgende situatie:

WAN---modem---Linksys - - - - - - Cheapo router---LAN (met kabels)
--- = kabel
- - - = wifi

Alles zit in de 192.168.1.xxx-range, maar het modem heeft een vast IP (172.19.3.1).
(Op de Linksys staat WAN op 'automatic (DHCP)).

Normaliter zou de Cheapo router op de plek van de Linksys moeten komen en kan ik de Linksys als bridge inzetten, maar helaas kunnen ze niet fysiek verplaatst worden.

Kan ik mijn cheapo router als primaire router inzetten, en mijn Linksys als bridge, maar wél met internet verbonden zijn?

Ik ben niet zo'n ster in netwerken, dus vergeef me als het een beetje domme vraag is :P

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 06-11-2008 12:55 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomato 1.21 ervaringen. Melding van enthousiaste gebruiker Coolcase:

Routers: WRT54G V2.0; WRT54GL

Het is werkelijk fantastisch. Het is en eenvoudige en overzichtelijke menu-interface die supersnel reageert. Een van de meest leuke eigenschappen vind ik het herstarten van services zonder dat het hele OS opnieuw gestart wordt. Dus stel je iets in van bijvoorbeeld de DHCP-server en herstart je die service, dan zijn je WIFI clients niet offline vanwege een OS reboot.

De mogelijkheden zijn verder bijzonder uitgebreid. De stabiliteit is in mijn gevallen uitmuntend. Ik heb nog geen fout kunnen merken. De V2.0 liep al een jaartje of drie met Satori firmware in AP-client mode. Die heb ik verder nooit geupdate. De laatste tijd liep hij steeds vast. Nu met Tomato is hij ineens weer foutloos, terwijl ik de V2.0 eigenlijk al ten dode had opgeschreven.
Mijn V2.0 bedient ongeveer 10 computers met grote regelmaat.

De firmwareflash verliep bijzonder voorspoedig. Tomato startte direct goed op, zelfs zonder het onderbreken van de spanning. Hij had alle instellingen overgenomen (bij mijn V2.0) van de Satori firmware. Ik had hem zelfs via internet (remote control) wel kunnen flashen naar Tomato denk ik, maar dat durfde ik niet aan. (in geval van probleem moet ik dan een half uur autorijden ;-) )

En man man man wat ben ik blij dat die Secure Easy Setup meuk eraf is... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:54:
Ik heb een vraagje:
Ik weet dat je met DD-WRT je router ook bijv. als bridge in kan zetten.

Maar nu heb ik de volgende situatie:

WAN---modem---Linksys - - - - - - Cheapo router---LAN (met kabels)
--- = kabel
- - - = wifi

[..]

Ik ben niet zo'n ster in netwerken, dus vergeef me als het een beetje domme vraag is :P
Anandus,

Watvoor Linksys heb je? Ik zou de positie van de Linksys en de Cheapo wisselen.
Je kunt een Linksys router met 3rd party fermwaar inderdaad in AP- Bridge zetten. Hij wordt dan een AP-client zegmaar. Maar dan moet hij dus ook aan de client-kant staan! In je huidige schema zou de Cheapo in AP-client mode moeten staan en dat zal die wel niet kunnen.

Ik heb geen ervaring met de AP-clientmode in combinatie met meer LAN-verbindingen. Dus of je meer computers kunt aansluiten op de AP-client, weet ik niet zeker. Ik gok van wel.

Ohja, dat IP van je router is het WAN IP lijkt me. Hij zal ook wel een intern (LAN) IP hebben, nietwaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spikey schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:55:
ik heb een vreemd probleem met mijn wrt54gl met DD-WRT v24-sp1 (07/27/08) std firmware.

[..]

weer een reset en voila het werkt weer. momenteel staat hij op kanaal 1 en dat werkt prima, maar ik vraag mij dus nu af waarom ik niet meer kanaal 11 kan gebruiken.
[..]

heeft iemand een idee?
Bij Tomato heb je een omgevingsscanmogelijkheid. Daarmee kun je even kijken welke netwerken er in de buurt nog meer actief zijn en welk kanaal ze gebruiken en hoe sterk ze zijn. Misschien kan je dat ook wel even doen met je laptop.

Wat is overigens het probleem als het op de andere kanalen wel goed werkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mn wrt54gl router met tomato geflashed, werkt allemaal prima. Heb nu dus de transmit power verhoogt van 42 mW naar 85 mW, en dat werkt best, mn bereik is verbeterd. Hoe groot is echter de kans dat dat ding hierdoor overhit raakt? Of gebeurt dat helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:07:
Ik heb mn wrt54gl router met tomato geflashed, werkt allemaal prima. Heb nu dus de transmit power verhoogt van 42 mW naar 85 mW, en dat werkt best, mn bereik is verbeterd. Hoe groot is echter de kans dat dat ding hierdoor overhit raakt? Of gebeurt dat helemaal niet?
Ik denk niet dat hij oververhit raakt hierdoor. Ik heb die van mij tot 100mW gepushed zodat ik vanaf zolder tot de begane grond bereik heb en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Is al heel vaak langs gekomen hier op GoT. Het verhogen van de transmit power zorgt er niet voor dat je een groter bereik hebt of beter signaal. Je versterkt ruis en de "clients" gaan niet harder terug zenden. Nutteloos en zonde van je apparaat. Misschien dat andere antennes meer helpt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 13% gewijzigd door jelmervos op 12-11-2008 16:49 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:50
jelmervos schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:48:
Is al heel vaak langs gekomen hier op GoT. Het verhogen van de transmit power zorgt er niet voor dat je een groter bereik hebt of beter signaal. Je versterkt ruis en de "clients" gaan niet harder terug zenden. Nutteloos en zonde van je apparaat.
Bij mij maakt het echt wel een verschil, ik heb door de transmit power echt beter bereik in de woonkamer dan op de standaard trasnmit power.

• Spoooky
  • Nu online

Spoooky

Core temp 37°C

Hogere transmitpower zorgt voor een groter bereik (kwantiteit).

Maar niet voor minder ruis (kwaliteit).

Het signaal is dus inderdaad makkelijker "op te pakken", is sterker, maar de kwaliteit van het signaal blijft slecht op zo'n grote afstand. De snelheid van data-overdracht zal niet of nouwelijks toenemen.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil graag mijn Asus WL-520GC (16MB RAM, 2Mb flash, BRCM5354) als 'client bridge' gaan gebruiken met in ieder geval ipv6 en WPA-fuctionaliteit. Hiervoor ben ik aan het pogen een openwrt-versie te compileren (kamikaze 8.09 met krnel 2.4 zou moeten werken als ik de info op de voordehandliggende sites heb begrepen) maar het lukt me niet een werkend systeem te krijgen... wellicht laat ik de essentiele onderdelen weg.

Vergis ik mij/kan dit niet werken? Welke paketten moet ik (de)selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Spoooky schreef op donderdag 13 november 2008 @ 06:36:
Hogere transmitpower zorgt voor een groter bereik (kwantiteit).

Maar niet voor minder ruis (kwaliteit).

Het signaal is dus inderdaad makkelijker "op te pakken", is sterker, maar de kwaliteit van het signaal blijft slecht op zo'n grote afstand. De snelheid van data-overdracht zal niet of nouwelijks toenemen.
Voordat de hele discussie over de zin en (vooral) onzin van het verhogen van de signaal sterkte weer los gaat barsten verwijs ik naar mijn eerdere posts met bewijs van de signaal vervorming bij verhogen van de transmit sterkte: Bor de Wollef in "[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL..."

Overigens lees ik dat sommige mensen de transmit power op 100mW hebben staan. Dit is niet aan te raden en de maximum (lees: op het uiterste randje) van de waarde waarbij bij verdere verhoging volgens ETSI risico voor de gezondheid optreed.
Mythrill schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:50:
[...]

Bij mij maakt het echt wel een verschil, ik heb door de transmit power echt beter bereik in de woonkamer dan op de standaard trasnmit power.
Het bereik zoals Windows het weer geeft zegt niets over de opbouw van het signaal. Bovendien zullen jouw WIFI nics waarschijnlijk ook niet harder zenden (doen de standaard WIFI nics niet) waardoor het netto helemaal niets oplevert dan een onbetrouwbaar beeld. WIFI is tweeweg communicatie. Het verhogen van het zendvermogen aan een kant heeft geen zin.

Overigens uit de hyperwrt faq:
- Any value above 56mW will make the signal dirty, which results in packet loss and interference on the other channels.

[ Voor 28% gewijzigd door Bor op 17-11-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het flashen van de WRT54G2?
Volgens dit topic zou dat moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
anandus, het ding heeft dezelfde chip en evenveel flash als mijn Asus WL-520GC, alleen heeft het 8 in plaats van 16MB RAM. In principe zou de 'micro'versie van dd-wrt moeten werken. Zie ook hier: wikipedia.

Iemand trouwens nog tips over een sub-2MB client-bridge IPv6-setup in (vermoedelijk) OpenWRT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21

Eijkb

Zo.

Is de site van wrt-dd altijd zo traag of alleen vandaag? Heb net een GL 1.1 aangeschaft en wil graag experimenteren met de wrt-dd firmware, maar kom er nauwelijks doorheen..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dd-wrt.com werkt hier prima, komt supersnel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Eijkb schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:14:
Is de site van wrt-dd altijd zo traag of alleen vandaag? Heb net een GL 1.1 aangeschaft en wil graag experimenteren met de wrt-dd firmware, maar kom er nauwelijks doorheen..
Hier geen problemen mee.
Maar om je toch te helpen, hier de rechtstreekse link naar een geschikte firmware.
dd-wrt v24 sp1 standaard: http://www.dd-wrt.com/dd-...d-wrt.v24_std_generic.bin
Scheelt weer wat zoekwerk wat erg lang kan duren op een trage site.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 05-12-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 17:44
Hoi hier,

iemand wel eens iets raars meegemaakt met de WRT's?

Heb onlangs bij de familie in Tunesie een WRT54GLv4 neergezet met DD WRT 2.4SP1 erop en dat werkte perfect op 1 PC na.

Het systeem (dell GX150) zit op 1 van de poorten via UTP aangesloten.

Het probleem is:

Ik kan het internet niet op. Wel naar de webinterface en pingen doet ie óók gewoon naar een IP op het internet maar www:80 het net op ho maar.

Kabel reeds vervangen en mijn laptopje op dezelfde kabel werkt wel.
Heb aldaar zelfs een Ubuntu ge-torrent (jazeker via 256kbit) en "live" gestart, hetzelfde gezanik.
Andere poort geprobeerd, hetzelfde... laptop doet het PC niet.... alles DHCP.

Zelfs een andere interface aangeschaft aldaar, jawel een computershoppie in de buurt met een RLT interface (low-profile gemaakt) .... NIETS....

Snapper geen jotah van ... naja.. Modem ingesteld dat PPPoE gedaan word en het zaakje werkt weer maar zonder de linksys (weer meegenomen naar huis) wat natuurlijk wel jammer is gezien QOS.

Qos wat overigens ook niet goed werkte, ze hebben daar nl. PPPoE en een extra modem wat ik meegenomen heb (speedtouch home :o)) werkte in bridge modus perfect. Echter QOS kijkt naar de eth0 en niet naar de PPP verbinding.....

Jammer maar goed oude situatie met een draadloos access-pointje werkt gewoon.

Op een andere router in het verleden heb ik een heel ander verhaal met de WRT-families meegemaakt.

Het betreft een Asus WL500GP ... een superrrrdingetje wat ik thuis heb draaien met dd-wrt.

Hierin zit een mini-pci wifi kaartje gebaseerd op een Broadcom chipset en dat werkte niet op de OpenWRT uitvoering. Ik een atheros kaartje gekocht en het oude kaartje belandde op een dag in een laptop.

Hier detecteerde ik hetzelfde als bovenstaand verhaal.

Ik kon daarmee wel het wifi LAN connecten maar geen netwerk verkeer hebben. Een dhcp server benaderen over de andere poorten ho maar.
Handmatig IP kreeg ik de web-interface maar dat was het.

Allemaal niet zo erg... de economie draait er niet slechter om (op korte termijn) maar vreemd is het wel.

Iemand anders wel eens iets fweemds meegemaakt met WRT's op Broadcom 47xx CPU-omgevingen?

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Heeft er iemand een idee hoe je de WRT54G kan debuggen onder Tomato?
Ik heb al eens de messages log gecheckt, maar dat vertelt mij niet zoveel ...

Ik denk dat mijn router het finaal aan het begeven is ...
Gemiddeld om de minuut verlies ik mijn wireless connectie.
Wired werkt vlotjes...

Al vanalles geprobeerd: nieuwe firmware, reset to defaults, nvram clean, poweroff en weer aan met reset knop ingedrukt ... Geen geluk ...

Is er enige manier om via de software te weten te komen wat er loos is?

Edit: Kan het er iets mee te maken hebben dat mijn vriendin hier op 2m met een andere laptop zit te werken op een ander AP?

[ Voor 21% gewijzigd door DieterVDW op 26-12-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wat gebruiken jullie om de routers te monitoren?
SNMP uit de normal firmware of iets anders?
(ik heb op de ene micro- en de andere mini-firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

anandus schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:46:
Wat gebruiken jullie om de routers te monitoren?
SNMP uit de normal firmware of iets anders?
(ik heb op de ene micro- en de andere mini-firmware)
Ik monitor mijn WRT54GL niet. Het enige waar ik af en toe naar kijk zijn de stats via de web interface van Tomato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hmm, ik heb nu al een tijdje Dommel Internet.

Op zich draait dat wel goed, het enige punt is dat ik hun router moet gebruiken voor internet toegang en VoIP.
Ze willen me het wachtwoord van de SIP-instellingen niet passeren, dus bartje heeft geen "leuk" netwerk.

Ik wou dus nog steeds de WRT54GL@Tomato als "hoofdrouter" gebruiken, in die zin dat ik eigenlijke alle apparaten daar op aansluit, en dan met één kabeltje van de LAN-poort van de wRT54GL naar de LAN-poort van de siemens ga.

Maar, dan heb je al die leuke functies niet meer van de WRT54GL...

Dus was eigenlijk de vraag: kan je een switchpoort van de WRT zo instellen dat die eigenlijk gezien wordt als de poort waar trafiek door gaat die gelogd moet worden enz?

Vroeger deed dat ding alles bij mij, DHCP (statisch), DNS en noem maar op, maar nu doet de Siemens SX762 dat, op zich een tof ding, maar ik prul liever met mijn WRT54GL, ook voor QoS (niet dat ik daar veel van merkte ofzo, maar ik vond de stats leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:32:
Hmm, ik heb nu al een tijdje Dommel Internet.
Ik ook (Homeconnect).
HyperBart schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:32: Op zich draait dat wel goed, het enige punt is dat ik hun router moet gebruiken voor internet toegang en VoIP.
Ze willen me het wachtwoord van de SIP-instellingen niet passeren, dus bartje heeft geen "leuk" netwerk.
Same here...
HyperBart schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:32: Ik wou dus nog steeds de WRT54GL@Tomato als "hoofdrouter" gebruiken, in die zin dat ik eigenlijke alle apparaten daar op aansluit, en dan met één kabeltje van de LAN-poort van de wRT54GL naar de LAN-poort van de siemens ga.
Jawel, zet de instelling pppoe pass through aan in je Siemens modem, en laat je WRT54GL gewoon een pppoe verbinding maken met dezelfde login als je gebruikt voor je Siemens modem zelf (zie brief Dommel Homeconnect inloggegevens). Je hebt dan 2 IP's in gebruik, that's it. Zo doe ik het toch.
HyperBart schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:32:
Maar, dan heb je al die leuke functies niet meer van de WRT54GL...
Dan heb je wel die leuke functies... Alleen heb je dan geen flauw benul van wat er allemaal gebeurd op je Siemens modem :-)
Maar ik heb de firewall daarop op niveau 'hoog' gezet en er word enkel VoIP gebruikt, voor de rest niks...

edit: Moh, zeide gij Lithion? :D Remember lanworld in Kortrijk? Ge zeit toch ook actief op userbase.be zeker? Daar is m'n nickname "Ken".

[ Voor 4% gewijzigd door kinxton op 07-01-2009 01:55 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DieterVDW schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:03:
Heeft er iemand een idee hoe je de WRT54G kan debuggen onder Tomato?
Ik heb al eens de messages log gecheckt, maar dat vertelt mij niet zoveel ...

Ik denk dat mijn router het finaal aan het begeven is ...
Gemiddeld om de minuut verlies ik mijn wireless connectie.
Wired werkt vlotjes...

Al vanalles geprobeerd: nieuwe firmware, reset to defaults, nvram clean, poweroff en weer aan met reset knop ingedrukt ... Geen geluk ...

Is er enige manier om via de software te weten te komen wat er loos is?

Edit: Kan het er iets mee te maken hebben dat mijn vriendin hier op 2m met een andere laptop zit te werken op een ander AP?
Zou aan het laatste kunnen liggen. Heb er ook een tijdje last van gehad, nadat ik mijn router had verplaatst en weer terug gezet in de meterkast lettende op de antennes. Werkte het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:22:
[...]

Zou aan het laatste kunnen liggen. Heb er ook een tijdje last van gehad, nadat ik mijn router had verplaatst en weer terug gezet in de meterkast lettende op de antennes. Werkte het weer perfect.
Nu werkt het ook weer ok. Geen idee of dit uiteindelijk de oorzaak was. Ik heb de router in ieder geval in G-only mode gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik heb hier een Linksys WRT54G v7 (Firmware = v7.0.0.4).. hoe kan ik deze flashen naar DD-WRT? Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zoals je hier gelezen had is v7 niet supported...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 19:49
Ik heb een vraagje. Ik heb een tweede router geflashed met tomato en ik wou er een wireless bridge van maken. Ik heb bij tomato dus 192.168.1.2 als ip adres gezet en op wireless bridge mode gezet. Alleen doet hij het maar niet. Kan iemand mij alsjeblieft helpen, ik heb gegoogled maar ik kan het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Als dat het enige is, ip instellen en wireless bridge mode... dan is dat niet genoeg.
Je zult ook het ssid en eventuele wachtwoord moeten invullen. De 2e router moeten vertellen wat de gateway en dns is (de eerste router dus). enz.. enz..

Kijk eens of je er met deze info uit komt:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge
het is een handleiding voor dd-wrt, maar grotendeels komen de settings prima overeen.

En denk er dan aan dat je dus een wireless bridge hebt aangemaakt. Je zult de computers dan dus met een kabel aanmoeten sluiten aan die 2e router. wireless naar die router gaat niet lukken.

Kom je er dan nog niet uit.. Vertel dan wat er niet werkt. Met de melding, hij doet het niet hebben we niets aan.

[ Voor 74% gewijzigd door job op 13-01-2009 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
Ik had de gateway en dns niet veranderd maar ssid wel dus ik zal even kijken of het me lukt.
Ik wil de wireless bridge verbinden met mijn xbox 360 door middel van een UTP kabel dus het lijkt me dat dit gewoon lukt.

Ps: Ik heb mijn instellingen(Ip adres,gateway,dns,ssid) veranderd alleen nu kan ik niet eens meer op mijn 2e router komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Negaiido op 13-01-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
zoals ik boven al zei kom ik niet in mijn 2e router(wireless bridge) en nu opeens moest ik ook mijn eerste router resetten want ik kwam daar ook niet op.
Ik heb gedaan wat in die wiki stond en toen vond hij mijn 1e router volgensmij alleen toen ik de browser opnieuw startte, toen kwam ik niet meer in de 2e router(wireless bridge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 10:50
Ik heb dat een tijdje terug ook geprobeerd met een WRT54GL - Tomato er op en in wireless bridge zetten. Geen idee waarom niet, maar het is mij toen niet gelukt.
Het zal vast wel mogelijk zijn met Tomato - maar met DD-WRT er in geflashed ging het daarna in een paar minuten probleemloos wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
Nou dan probeer ik dat wel even maar ik wil nog wel graag weten wat ik verkeerd doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
nevermind, die dd-wrt ondersteunt geen firefox -.- tenminste niet bij mij

[ Voor 75% gewijzigd door Negaiido op 13-01-2009 22:03 . Reden: verkeerde browser gekozen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 10:50
Negaiido schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:59:
Hmmm... vreemd. Van een open-source firmware die door open-source coders geschreven is verwacht je dat 'ie een open-source browser ondersteund.

En bij mij deed 'ie het toen ook gewoon - onder Firefox had ik er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Negaiido schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:59:
Euhm, toch wel, dan is er iets mis bij jou vrees ik :/
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Let op:
Let op: Dit topic gaat over de verschillende firmwares voor de WRT54G. Voor andere prolemen die je tegenkomt die niet firmware specifiek zijn gebruik je de search of start je een eigen topic.