Dit is misschien een grote vraag, en heb een hoooop posts in dit topic al gelezen..
Misschien dat als ik het vraag, het antwoord veel duidelijker kan zijn.
Ik ben geen kenner in Voip, ik ken het principe, maar een voip functie in een mobiele telefoon moet ik nog compleet ondervinden.
Ik bel veel, en met veel bedoel ik, 10-16 uur per dag. Ik doe dit momenteel met een Telfort Unlimited abonement, maar daar gaat telfort binnekort over zeuren. Ik zit zelf te zoeken naar een vervangend (voip) toestel, waarmee ik (hetzelfde aantal minuten) Voip kan bellen.
Ik kwam op een leuke provider, die niet gebruik maakt van een max 10000 min regeling (Skype) of een Fair Use Policy (Voipbuster) Ik kwam uit op het Budgetphone 'VOIP PayBasic'.
Toen had ik nog een toestel nodig, de nokia E51 ondersteund Voip via een WLAN netwerk
En Budgetphone is volgens Smartphoneshop.nl te gebruiken in de Nokia E51
("VOIP 2 VOIP calls zijn bij Budgetphone namelijk gratis en de Nokia E51 is heel goed te gebruiken in combinatie met deze provider.")
Hetgeen wat ik dus graag wil, is het volgende
Persoon 1 heeft een telefoon (nokia E51)
Persoon 1 heeft een wireless lan verbinding (gewoon adsl)
Persoon 1 heeft een Budgetphone Paybasic abbonement
Persoon 1 heeft deze ingesteld als SIP voor Voip telefonie
Persoon 2; woont ergens anders dan Persoon 1
Persoon 2 heeft een telefoon (Nokia E51)
Persoon 2 heeft een wireless lan verbinding (adsl)
Persoon 2 heeft een Budgetphone Paybasic abbonement
Persoon 2 heeft deze ingesteld als SIP voor Voip telefonie.
Persoon 1 en 2 willen met elkaar bellen..
Persoon 1 belt dus persoon 2. gemiddeld 12 uur per dag..
Persoon 1 betaald de kosten voor de telefoons en de abbonementen.
Belangrijk is dus, dat Persoon 1 en 2 samen kunnen bellen, voor zolang als zij dat willen, ZONDER ervoor hoeven te betalen (muv abbonementskosten & de aanschaf van het mobieltje)
Met de nokia E51 kan je Voip bellen en Voip gebeld worden, dus als ik er twee zou kopen, met een normale simkaart.. En beide personen zijn dus thuis (of op een plek waar er toegang is tot een WLAN acces point)
én beiden hebben hun SIP account van Budgetphone ingesteld in de telefoon. Zou de een de ander moeten kunnen bellen (toch?)
Nou wou ik dus eigenlijk meer een bevestiging of dat dit kan. Ik had vandaag dacht ik het antwoord, en krijg ik het een en ander te horen over een Stun server. Is dit nodig? belangrijk?
Verder wou ik vragen of iemand dit een juiste oplossing vind, voor mijn bel "probleem". Ja ik bel veel, maar daar vraag ik geen commentaar op,
Is het mogelijk dat persoon 1 en 2 met elkaar kunnen voip bellen, via de Nokia E51.
Kosteloos (muv Budgetphone abbo en aanschaf toestellen) Iemand met ervaringen? Uitleg? Als iemand het mij uit wilt leggen of helpen kan met iets.. kun je dat dan in jip en janneke taal doen, dan snap ik het waarschijnlijk nog het best. Ik ben geen techneut, en dat is soms wel eens jammer ja