bancker schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:36:
[...]
Er staat wel in de manual dat je Picture Overscan kunt uitzetten maar dat blijkt helaas niet mogelijk. De optie verschijnt simpelweg niet in mijn menu (TH-42PY70). Aangesloten via hdmi.
In het service menu kan je alle randen wat aanpassen (maximale waarde is -3). Dit heeft als resultaat dat je meer van je desktop ziet maar net niet helemaal. Het is ongeveer een halve taakbald die wegvalt. Echte 1:1 pixelmapping heb ik dus (nog) niet.
En switchen van Auto Aspect naat 16:9 werkt helpt ook niet veel. Er komen wel weer 1 of 2 pixels bij.
Ik had ook last van overscan op mn TH50PV70, maar heb dit via de videokaartsettings in mn pc kunnen oplossen.
Helaas voor jou heb ik een nvidea en jij een ati, maar is zal mezelf s quoten hoe ik dit gedaan heb.
Waarschijnlijk kan jij dan in jouw settings eruit komen hoe je dit moet doen.
Klik met rechter muisknop op bureaublad-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie-onder Televisie klik je op "het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen.
Even later verschijnt een venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk en daarmee rek en vooral krimp je het formaat van je bureaublad.
Nu kan ik dus wèl mn taakbalk en alles zien! Nog niet alle letters waren 100% scherp. Toen deed ik hetvolgdende:
De letters van internetsites een stuk beter gekregen door via bewerken alles te selecteren, control ingedrukt te houden en met t scrollwieltje van mn muis de letters vergroot. Ik had niet verwacht dat die deze instellingen zou onthouden, maar dat doet die dus wel!
Het was nog niet perfect en dus dit gedaan: via rechtermuis in bureaublad- eigenschappen-instellingen-geavanceerd kom je op tabblad Algemeen. Daar heb ik nu de Dpi-instelling op groot(120dpi) gezet, daarna moest de pc opnieuw opgestart worden en nu zien alle letters er goed uit!
Misschien kan t nog meer verbeterd worden, maar ik ben al helemaal tevreden!
einde quote
Toch ga ik nu een isf calibratie uit laten voeren om dan meteen de overscan in t servicemenu te laten verminderen. Nu doet mn tv een behoorlijke overscan en mn videokaart compenseert dit nu.
Het lijkt mij beter als de overscan zo min mogelijk is en dat mn videokaart maar n klein beetje hoeft te compenseren.
Overigens wel vreemd dat jij zelfs nadat jij in t servicemenu de overscan hebt geminimaliseerd, nog steeds een stuk van je taakbalk mist. Ik mistte een net zo groot deel bij de default settings, dus dat begrijp ik niet.
Zou je voor mij stap voor stap kunnen uitleggen hoe je in t servicemenu komt en de overscan kan aanpassen?